Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IV-a după Paște
Anul C (A, B)

Lecturi:
Fapte 13,14.43-52
Apocalips 7,9.14-17
Ioan 10,27-30

Ioan 10,27-30

Oile mele ascultă glasul meu; eu le cunosc, iar ele mă urmează. Eu le dau viața veșnică și nu vor pieri niciodată. Și nimeni nu le va răpi din mâna mea. Tatăl meu, care mi le-a dat, este mai mare decât toți și nimeni nu le poate răpi din mâna Tatălui meu. Eu și Tatăl una suntem”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Cristinel Farcaș
pr. Eduard Patrașcu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
pr. Claudiu Dumea
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Învierea ne afirmă

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Martirul Caliope, întrebat de originea sa, a răspuns judecătorului păgân: Pamfilia este locul meu de naștere, dar gloria mea nu este de aici, ci din faptul că port numele lui Cristos, Domnul meu. Sfântul Sebastian, ca să nu uite de această demnitate de creștin, purta la gât un medalion pe care scria: Sunt creștin.

Demnitatea glorioasă de creștin a izvorât din valori spirituale deosebite, puse în lumină de misterul învierii. Este bine să cunoaștem aceste valori, așa cum le găsim pe câteva în lecturile zilei.

Prima lectură pune în evidență vestirea adevărului mântuitor la Antiohia Pisidiei de către Barnaba: toate popoarele sunt menite să primească vestea învierii și lumina spre luminarea neamurilor (Is 11,10; Lc 2,32). Evreii au fost primii chemați să îmbrățișeze acest adevăr, dar, fiindcă majoritatea s-a opus, ba chiar persecutau pe cei care le aduceau vestea mântuirii, Paul și Barnaba au luat inițiativa de a predica păgânilor, care s-au arătat foarte receptivi.

Dat fiind faptul că orice adevăr este izvorât din Dumnezeu și Dumnezeu este Tatăl tuturor oamenilor, adevărul învierii este destinat pentru credința mântuirii tuturor: Voi toți sunteți fii ai lui Dumnezeu prin credința în Isus Cristos. Nu mai există nici iudeu, nici grec, nici sclav, nici om liber, nici bărbat, nici femeie, toți fiind una în Isus Cristos (Gal 3,36).

Învierea adună oamenii într-o unitate armonioasă, din care fiecare capătă, pe lângă valoarea individuală, o valoare colectivă, socială, în funcție de mulțimea celor adunați. Un gram de aur valorează ceva, un kilogram valorează mai mult, dar un munte de aur? Învierea ne pune în comuniune și formăm valoarea de aur a Bisericii în totalitatea ei, de care ne bucurăm atât individual cât și colectiv. Cine înțelege acest lucru, înțelege de ce apostolii erau fericiți când sufereau pentru ca adevărul mântuitor al învierii lui Isus să-și capete dreptul său universal. Evreii, închiși în naționalismul și religia lor, nu au înțeles deschiderea Bisericii pentru toți oamenii. Cineva spunea: Cel care caută adevărul, ar trebui să fie cel mai umil om de pe pământ. Mândria, egoismul și comoditatea sunt totdeauna cei mai mari dușmani ai adevărului (Em. D’Angelo).

Învierea glorioasă a lui Isus a adus în sufletele apostolilor un plus de cunoaștere de ei înșiși, care a generat un înalt grad de smerenie și o mai mare disponibilitate pentru toți oamenii. Chiar dacă la început le-a venit foarte greu să se desprindă de mentalitatea conaționalilor, adevărul învierii Domnului a biruit asupra sângelui, prejudecăților, obiceiurilor, temerilor etc.

Învierea glorioasă a adus apostolilor descifrarea semnului crucii, anume că suferința este semnul iubirii infinite a lui Dumnezeu. Din acest motiv ea a devenit și pentru ei o necesitate, după acel trebuia să pătimească toate acestea Cristos și așa să intre în slava sa (Lc 24,26); simțeau că adevărul mântuirii trebuie udat cu sânge, ca să aducă roade la toate popoarele.

În fața acestui trebuie să pătimească mulți se revoltă, refuzând munca, chinurile nașterii, moartea etc. Să ne gândim însă în mod serios: ce ar fi pământul numai cu cât ne-a lăsat Dumnezeu să suferim? Un fel de rai. Dacă pământul devine un iad tot mai mare pe zi ce trece, acest lucru se datorează omului. El a inventat revolta, războiul, armele cele mai ucigătoare, lagărele morții, divorțurile etc. Omul refuză să înțeleagă necesitatea lui trebuie și, când Dumnezeu îl încearcă puțin, omul se văicărește mult. Uităm că suferința este o necesitate chiar din punct de vedere fizic, material, corporal. Ce ar fi pământul fără suferință? Un rai? Nu, o planetă a monștrilor. Dacă n-am simți durerea când ne ardem, am deveni cu un picior mai scurt sau ciung de o mână; cine s-ar mai feri să nu-și spargă capul sau să-și scoată ochii? Suferința este paznicul frumuseții și integrității noastre fizice. Multe sunt minunile lumii, dar cea mai frumoasă este omul, spune Sofocle din vechime. Or, această minune ar fi dispărut de mult timp fără suferință. Dar nu numai că suferința nu nimicește, ci devine un izvor de viață transformatoare și revelatoare ca, de exemplu, în diaconul Ștefan care, sub ploaia de învinuiri și de bolovani, devine ca un înger și vede cerul deschis și în el slava lui Dumnezeu (cf. Fap 6,15; 7,56); și fiindcă martiriul religios nu este niciodată în cauză proprie, ci pentru cea a lui Cristos, fiind suprema renunțare la egoism, constituie dovada autentică a mesajului creștin: învierea. Tot suferința este aceea care ne mărește mereu setea după infinit, după Dumnezeu, izvorul fericirii veșnice. După cum suferința ne constrânge să ne îngrijim de trup, tot așa moartea ne constrânge să ne îngrijim de suflet.

Un creștin rus, ieșit din închisoare, povestește: Aspectul meu exterior nu era deloc atrăgător. Condamnat la munca de jos, lucram în mină. Aici am suferit un accident care m-a făcut ghebos. Odată, un copil m-a privit cu atenție și mi-a zis: “unchiule, ce porți în spate?” Eram sigur că mă va lua în râs, dar i-am răspuns: “Un gheb”. “Nu, mi-a zis el, Dumnezeu este iubitor de oameni și mămica mi-a spus că el nu sluțește pe nimeni. Dumneata nu ai un gheb, ci o cutie. Eu știu că în această cutie sunt ascunse două aripi de înger. Într-o zi, când această cutie se va deschide, vei zbura la cer”. Am început să plâng de bucurie; eram atât de fericit cu ghebul meu! Iată cât de mângâietor este pentru un om credincios gândul că se va deschide cutia trupească și sufletul își va lua zborul spre infinit. Fiecare suferință este o încercare de a deschide cutia trupului, pentru a elibera aripile care înalță la cer. Fiecare suferință este o spălare a sufletului în sângele lui, o înscriere în rândul celor ce au menirea să stea în jurul tronului pentru a-i sluji; este o apropiere de izvoarele apelor vieții veșnice, unde Dumnezeu însuși va șterge orice lacrimă din ochii celor credincioși (lectura a II-a). Prin orice suferință, apostolii simțeau că se înalță. Fiecare creștin este chemat, prin învierea lui Cristos, să ia această poziție demnă în fața crucii. Isus s-a făcut asociatul nostru în cruce, ca noi să devenim asociații lui în înviere. Capitalul investit de Tată în Fiul Omului, este viața. Devenim părtași la acest capital prin înviere.

Isus a voit să se înscrie în necesitatea suferinței pentru a pune în evidență valoarea iubirii. Și-a luat misiunea de păstor bun, care își dă viața pentru oile sale, pentru a ne determina și pe noi să-i ascultăm glasul: toată cetatea s-a adunat ca să audă cuvântul Domnului, pe care, auzindu-l, se bucurau și îl slăveau (lectura I-a).

Acela care vizitează catacombele din Roma observă cu ușurință pe mormintele martirilor diferite figuri simbolice: un porumbel, simbolul sufletului care zboară spre cer; un pește, simbolul lui Isus, prin care se recunoșteau primii creștini între ei în timpul persecuțiilor (IHTIUS = Jesus Hristos Theu Hios Soter = Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu Mântuitorul); Moise lovind stânca din care țâșnește apa, simbolul vieții veșnice din Vechiul Testament, reprezentând pe Isus, lovit în coastă, lasă să iasă sânge și apă, simbolul sacramentelor Bisericii; însă figura cea mai des întâlnită este păstorul cu mielul pe umeri mergând în fața turmei. Aceasta sugerează ideea că Isus, păstorul cel bun, își iubește turma și numai iubirea este instrumentul care poate stabili un raport autentic de cunoaștere și îndrumare spre viața veșnică. Așadar demnitatea noastră creștină are la temelie iubirea divino-umană a lui Isus. Ce poate fi mai frumos, mai prețios, mai onorabil?

Iubirea bunului păstor s-a concretizat în Joia Mare în două taine: în Preoție și în Euharistie, în păstorul vizibil și în hrana sufletului. Prezența lui Cristos invizibil nu ajunge pentru oamenii care au nevoie de a vedea cu ochii și de a asculta cu urechile (Emilio D’Angelo). Cineva a pus pe buzele lui Isus aceste cuvinte cu privire la preot: Am nevoie de mâinile tale pentru a continua să binecuvântez; am nevoie de buzele tale pentru a continua să vorbesc; am nevoie de trupul tău pentru a continua să sufăr; am nevoie de inima ta pentru a continua să iubesc; am nevoie de tine pentru a continua să mântuiesc.

Datoria noastră creștinească este, nu numai de a asculta de glasul bunului păstor, de a ne bucura de demnitatea de creștini, de a-i purta numele, dar și de a ne ruga, de a ne jertfi, ca toți oamenii să ajungă la cunoașterea adevărului învierii, ca toți oamenii să fie purtați pe umerii bunului păstor spre împărăția regelui veșnic, spre a se realiza dorința lui Isus de a fi o singură turmă și un singur păstor, în conformitate cu ruga sa (cf. In 10,16).

 

* * *

 

Misterul chemării lui Dumnezeu

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Patru clerici, făcând o scurtă pauză în programul lor foarte aglomerat, stăteau pe o bancă într-un parc, povestind și bucurându-se de o frumoasă zi de primăvară. “Știți ce? Din moment ce cu toții suntem atât de buni prieteni”, a spus unul dintre ei, “aceasta ar putea fi o bună ocazie să discutăm despre problemele personale.” Au fost de acord cu toții. “Ei bine, aș dori să vă împărtășesc faptul că beau cam mult”, a spus un preot. S-a lăsat liniștea. Apoi altul a vorbit: “Din moment ce ai fost atât de sincer, aș dori să recunosc și eu că problema mea cea mai mare o reprezintă jocurile de noroc. Este groaznic, dar nu mă pot lăsa. Am fost chiar tentat să iau bani din chetă.” Iarăși liniște, după care al treilea preot a spus: “Sunt foarte tulburat, frații mei, pentru că mă simt tot mai atras de o femeie din parohia mea, și încă una măritată.” Din nou liniște, dar una lungă. În cele din urmă preoții care își deschiseră deja sufletul îl invitară pe al patrulea să facă la fel. “Problema e”, a spus el, “că nu știu cum să vă spun despre problema mea.” “Oh, nu îți fă griji. Secretul tău este în siguranță cu noi”, au spus ceilalți. “Păi, să vă spun drept, problema mea este că sunt un mare bârfitor.”

Glume ca aceasta ne-au creat impresia că între viața și activitatea preotului și cea a altui creștin nu există nici o diferență. Este adevărat până la un punct. Vedem o altă dimensiune a vieții și activității preoților atunci când o considerăm din perspectiva aspectului vocației sau chemării lui Dumnezeu. Acesta este aspectul asupra căruia Biserica vrea să ne atragă atenția astăzi, când celebrăm Ziua Mondială de Rugăciune pentru Vocații. Biserica ne invită să medităm acum la semnificația chemării lui Dumnezeu și să ne rugăm pentru tot mai multe vocații.

În lectura evanghelică, Isus se identifică pe sine ca un păstor: “Oile mele ascultă glasul meu; eu le cunosc, iar ele mă urmează” (Ioan 10,27). Audiența lui iudaică trebuie să fi rămas șocată să audă așa ceva, dat fiind că pentru evrei păstorul turmei Israelului era nimeni altcineva decât Domnul Dumnezeu însuși (Psalmul 23,1). Isus, pretinzând că este păstorul turmei lui Dumnezeu, nu făcea altceva decât să pregătească următoarea sa declarație: “Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10,30). Că Tatăl l-a trimis pe Isus și l-a delegat să acționeze cu deplină autoritate în numele Lui este doar jumătatea din adevăr. Cealaltă jumătate este că Isus la rândul Său și-a delegat Apostolii să acționeze cu deplină autoritate în numele Lui. Vedem aceasta în prima ceremonie de despărțire de discipoli, așa după cum a pus-o în scris Ioan. Să ne amintim cuvintele lui Isus: “‘Pace vouă! Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi’. Și, spunând aceasta, a suflat asupra lor și le-a zis: ‘Primiți pe Duhul Sfânt. Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute’” (Ioan 20,21-23).

Unii oameni găsesc că e cazul să protesteze față de ideea că o ființă umană obișnuită iartă păcatele unei alte ființe umane obișnuite. Evreii din vremea lui Isus au protestat și ei la ideea că un conațional de-al lor, Isus, le iartă păcatele. Nu prea avea sens, dacă se luau în considerare strict factorii umani. Dar dacă privim cu ochii credinței, vedem că este Dumnezeu cel care i-a inițiativa să îl trimită pe Isus și să îl înzestreze cu “toată puterea în cer și pe pământ” (Matei 28,18). Similar, este Isus cel care i-a inițiativa de a-i chema pe cei pe care i-a ales: “Nu voi m-ați ales pe mine, ci Eu v-am ales pe voi” (Ioan 15,16). Și îi înzestrează cu aceeași putere cu care Tatăl l-a înzestrat pe El. De aceea a putut El să spună că: “Cine vă primește pe voi, pe Mine mă primește, iar cine mă primește pe Mine îl primește pe acela care m-a trimis” (Matei 10,40). Acesta este misterul chemării lui Dumnezeu.

Rugându-ne astăzi pentru creșterea numărului de vocații, să ne rugăm și pentru o mai bună înțelegere și apreciere a vieții și activității persoanelor hirotonite, pentru ca tot mai mulți și mai mulți oameni să acceadă la harul pe care Dumnezeu îl pune la dispoziție prin preoți. Să ne rugăm ca tot mai mulți tineri să fie atrași să răspundă afirmativ chemării lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Verbe dificile de conjugat

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Unicul Păstor

Iese în relief, pe fundalul liturgiei din această duminică, figura Păstorului. Dar, împreună, datorită fragmentului din Apocalips, prinde contur și imaginea Mielului. Mai mult, cele două figuri sfârșesc prin a se suprapune și a se identifica. Păstorul nu este altcineva decât Mielul (“Mielul… va fi păstorul lor”). Turma îl urmează pe Miel, care o “conduce la izvoarele apelor vieții”. Bineînțeles că îl celebrăm pe Isus ca unic, adevărat Păstor. Celebrăm iubirea sa care ne salvează. Dar nu putem să nu vorbim și de alți păstori și de turma din care facem parte (și dacă termenul ne provoacă vreo alergie plictisitoare, substituim cuvântul turmă cu comunitatea).

Referindu-ne la rândurile schematice ale evangheliei, putem înscrie pe o coloană verbele care precizează datoriile păstorului, și pe o alta cele care indică datoriile turmei. Observăm îndată, printre altele, că prima coloană este mai lungă decât a doua. Deci avem pe de o parte: a vorbi (verbul este implicit, din moment ce oile ascultă glasul păstorului), a cunoaște, a-și dărui viața, a păzi (în acest verb, de fapt, se sintetizează atitudinea păstorului care nu permite ca oile să se piardă și să fie răpite). De altă parte: a asculta și a urma. Să analizăm bogăția acestor verbe.

În coloana datoriilor păstorului

- În privința vocii. Este aceea care este. Nimeni nu pretinde ca păstorul să meargă la școala de recitare. Dar se poate cel puțin cere ca predicatorul, când rostește omilia, să nu schimbe vocea (ceea ce se întâmplă frecvent și în cuprinsul celebrărilor. Pare că unii păstori, pentru a fi recunoscuți, nu găsesc altceva mai bun decât “să travestească” vocea.) Să adopte un ton natural, un limbaj simplu, imediat, familiar. Să fie apropiat. Mai ales este important tonul. Timbrul. Adevărul lucrurilor pe care le spune cineva stă și (aș zice în mod esențial) în “mod”. Ar trebui să fim atenți la o vibrație inconfundabilă care trădează o pasiune-participare, din momentul când “vocea” este percepută nu când ajunge la urechi, dar atunci când aprinde o scânteie “înăuntru”, trebuind să învingă de multe ori straturi groase de cenușă.

A cunoaște. Subliniez că verbul semnifică ceva care merge dincolo de statistici, chestionare, raporturi întocmite de sociologi. A cunoaște înseamnă a intra în comuniune intimă cu persoane, a stabili un raport nu formal, a capta exigențele cele mai profunde, a interpreta așteptările, a înțelege problemele și situațiile fiecărui individ, abținându-se de a le reduce la cazuri anonime deja contemplate și rezolvate în “texte”. A cunoaște echivalează cu a da un nume și un chip fiecăruia. A ține cont de diversități, evitând să confunde unitatea cu uniformitatea, viața cu funcționarea, ordinea cu aplatizarea. Pentru a cunoaște este nevoie de ascultare. Efortul de a vedea cu inima. A fi dispuși la a învăța (și lecția, uneori, poate fi acordată chiar de la oița de la care, după o oarecare mentalitate, nu s-ar fi așteptat la nimic).

A da viața. Se întâmplă rar. Și, în aceste cazuri extreme, turma apreciază gestul. În contextul normal, în schimb, se bucură când păstorul, în loc să moară, trăiește totalmente pentru oile sale. Darul cel mai folositor este acela care se exprimă prin a dărui timpul și răbdarea, dedicându-se pentru alții, să fie de găsit, să împartă cu alții, să aparțină tuturor.

Fidelitatea cea mai necesară nu este aceea a eroismului, ci cea a unei dăruiri zilnice, tăcute.

A păzi. Păstorul “păzește” turma mai ales când lasă staulul pentru a bate cărările în căutarea oiței pierdute ( sau cele 99 care stau afară?). Cele nouăzecișinouă (sau una rămasă?) sunt în siguranță numai când niciuna nu lipsește de la apel, sau cel puțin face totul pentru a stabili un contact așa încât să scurteze distanțele. Este dificil de a specifica cine este lupul lacom. Și pentru că, astăzi, speciile s-au înmulțit într-o manieră confuză, toți au învățat bunele maniere și dinții sunt mascați de surâs, și urlatul a fost înlocuit cu o voce care dezmiardă. Totuși rămâne fundamental că păstorul, dacă vrea într-adevăr să împiedice răpirea tezaurului său uman, să pună mai presus de toate binele turmei și nu propriul său avantaj, propriile comodități, propria imagine. Nu este suficient să-și amintească de alții, să se preocupe de ei, să se intereseze de situația lor. Trebuie să se uite pe ei înșiși, să nu se preocupe de sine, să nu aibă interese egoiste de apărat.

Datoriile oilor

- A asculta. Nu este suficient a sta să asculți. Trebuie să pătrundă cuvântul înăuntru, să pună în discuție, să provoace o hotărâre. Nu este suficient de a fi de acord. Trebuie să fii de acord pentru a face. Este prea puțin să spui “are dreptate”. Trebuie să nu fi de acord cu propriile inerții, cu pasivitatea, cu atitudinile de renunțare. Docilitatea nu se exprimă cu omagii exterioare (am auzit pe cineva care protesta: “Ce mai vrea și parohul nostru? I-am pregătit o mare sărbătoare pentru aniversarul său de 25 de ani. Și a avut și un dar foarte consistent. Nimeni nu a dat înapoi la acea ocazie. Nu știu pentru ce se plânge mereu…”). Docilitatea se manifestă cu o adeziune convinsă, cu colaborarea, regăsindu-ne la întâlnirile obișnuite, demonstrând coerență în practicile zilnice. Ascultă cu adevărat numai cel care acceptă schimbarea, cine este dispus să traducă în fapte, în comportamente, cuvântul care i-a fost adresat. O ascultare care lasă lucrurile așa cum sunt, constituie un refuz al Cuvântului. O turmă care ascultă este o turmă care merge. O oiță care ascultă este o oiță care se trezește, se zguduie, lungește pasul.

- A urma. Ceva diferit de a sta la datorie, disciplinat. Sau de a merge în procesiune. Este vorba de a merge spre Țara Promisă. Pentru Dumnezeu. Nu cu capul plecat, cu ochii închiși cu creierul fără să gândească, cu conștiința dezactivată. A gândi nu este o vină. A avea idei și de a le manifesta nu este un act de curaj eroic, ci un serviciu obligatoriu făcut păstorului și tovarășilor de drum. Pentru a urma, este necesară conștiința scopului de atins, conștiința comunitară, disponibilitatea de a ține tare capacitatea de a rezista la ispita de a apuca pe căi comode, de a fugi când se profilează dificultăți. A înainta este o problemă de pași – chiar dacă obositori -, nu murmurări – chiar dacă sunt practicate pe larg -, sau vorbării vane – chiar dacă sunt comode -, sau plângeri – chiar dacă sunt ușoare – .

Docilitate nu înseamnă lipsă de responsabilitate. Nu este interzis, de aceea, să-l informezi pe păstor, să urmezi un itinerar nou, să dai o fugă înainte. A urma nu înseamnă a târâi picioarele, dar nici să ignorezi pasul celor mai slabi. În sfârșit este vorba de a nu ceda nici nerăbdării nici abuliei. Mai ales va fi oportun să ne amintim că atunci când Isus, Păstorul suprem, vorbește despre necesitatea de a-l urma, indică hotărât un gest pe care ucenicul trebuie să-l împlinească înainte de a-l urma pe Învățătorul: “Să ia crucea…”.

A urma nu înseamnă a te așeza în rând pentru o paradă. Crucea pe umeri – care nu mai poate să fie o podoabă – indică faptul că participăm la un exod obositor. Și exodul este un drum de eliberare, desigur nu de… înlesniri. Cum se vede, duminica Păstorului nu consimte nici o concesie la imagini sentimentale, dulcege. Ne amintește, mai degrabă, de datorii precise de fidelitate și de sinceritate. De o parte și de alta. Și nu este cazul de a găsi în coloana de datorii ale altora un alibi pentru neîndeplinirile noastre. Verbe de conjugat la propriu, ni le oferă evanghelia din belșug. Pentru cine le ia în serios, nu-i rămâne timp prea mult pentru a trage cu coada ochiului în direcția îndatoririi altuia.

Mulțimea

Împreună cu cele ale Păstorului și ale turmei, liturgia ne prezintă și o altă imagine: aceea a mulțimii. Avem “mulțimea” care merge să asculte cuvântul lui Dumnezeu la Antiohia (prima lectură) și “mulțimea imensă” primită în cetatea lui Dumnezeu după drumul chinuitor în încurcăturile istoriei (a doua lectură).

Numai două observații. 1. – Mulțimea nu indică în general o masă anonimă, lipsită de personalitate. Adică, trebuie să ținem cont – cum observă p. Ernesto Balducci – de bătăile inimii, de lacrimile din ochi, de istoriile și de dramele fiecărei persoane. 2 – Riscul mereu la pândă este acela al închiderii într-o dimensiune individualistă sau elitistă. Chiar și atunci când mai sunt în serviciu efectiv “femeile pioase de rang înalt și de vază” dezlănțuie opoziții și tind curse, nu trebuie să ne lăsăm arestați în cercul meschinăriei și al răutății. Praful resentimentului și al disprețului trebuie scuturat energic de pe picioarele noastre, pentru că este un spațiu foarte amplu de parcurs “plini de bucurie și de Duh Sfânt”. Și, în loc să reglăm conturile cu indivizi care caută să ne ademenească în jocul lor murdar, trebuie să ne amintim că sunt atâția alții în așteptare.

 

* * *

 

Păstorul cel bun!

Autor: pr. Cristinel Farcaș
Copyright: Predici.cnet.ro

“Nu vă atingeți prea mult de idoli, ca să nu vă rămână pe mâini puțin din poleiala lor” sunt cuvinte spuse de Gustave Flaubert! La o primă lectură, aceste cuvinte pot părea banale sau chiar cu o ușoară tentă negativă, însă dacă sunt aplicate într-un context eliberat de prejudecăți, atunci sensul lor se schimbă. Cum am putea să înțelegem noi, oamenii de astăzi, ce vor să spună cuvintele “Păstorul cel bun” dacă ne-am “eliberat” de mult de adevăratul context în care ele au apărut? Să fie vorba doar de o problemă de context?! Mai există astăzi, păstori și turme? Mai poate creștinul “modern” să nu fie “jignit” atunci când se știe membru al unei “turme”? Cât de relative pot fi înțelesurile unor afirmații atunci când ele sunt percepute doar superficial!

Dacă ar fi să luăm în considerare toate dificultățile pe care turma lui Cristos le-a întâlnit de-a lungul celor aproximativ 2000 de ani de existență, am putea observa cu ușurință că ea a supraviețuit doar pentru că a fost susținută întotdeauna de Dumnezeu. O veche legendă povestește despre o regină care era condamnată la moarte. Înainte cu o oră de a muri a început să citească dintr-o carte pe care o prețuia într-un mod deosebit. Atunci când călăul a anunțat-o că a sosit momentul execuției, ea s-a ridicat cu demnitate în picioare, a pus un semn de carte la pagina la care ajunsese, a închis cartea și a plecat spre locul execuției. După câțiva ani, fiica reginei a găsit cartea și a continuat să citească mai departe de semnul lăsat de mama sa. Imediat după ce a terminat de citit cartea a poruncit tuturor servitorilor să împodobească toate sălile palatului pentru că dorea să-și invite supușii la sărbătoare. Pe invitațiile pe care le-a expediat tuturor a scris: “A fost doar o scurtă întrerupere, însă viața regatului trebuie să continue!” La fel se întâmplă cu inițiativele Bisericii care, uneori, par să eșueze însă există mereu cineva care “reînnoadă firul”.

Cine este păstorul? Conform Evangheliei, este cel care își cunoaște turma, este cel care nu lasă ca cineva să fie răpit din mâna lui atunci când se apropie primejdia, dar, mai ales, este cel care nu lasă pe nimeni să piară. De ce păstorul este bun? Pentru că își iubește turma!

Deseori oamenii spun: “Avem nevoie de preoți buni!”, însă dacă ar fi să analizăm ce înseamnă “bun” într-o lume secularizată, ne îndepărtăm de sensul bunătății despre care vorbește Cristos. Lumea are nevoie de “păstori” într-adevăr “buni”!

Ne plângem uneori de provocările cu care societatea întâmpină misiunea păstorilor. Cristos nu a trăit într-un context cu totul diferit de cel al societății de astăzi! Mentalitățile progresiste, mereu vulnerabile și în mișcare, negarea tradiției și derâderea adevăratelor valori umane împreună cu refuzul vădit al moralei creștine sunt câteva din elementele care fac obiectul cunoașterii turmei, așa cum și Cristos o cunoaște.

“Mâna puternică” a preotului nu trebuie să lase ca cineva să fie răpit atunci când se apropie primejdia! În cuvântul lui Dumnezeu pe care îl predică și în sacramentele pe care preotul le celebrează rezidă o forță nebănuită care dau siguranța intervenției divine. Indiferent care ar fi primejdiile și indiferent cât de slab sau de nemotivat ar fi poporul încredințat spre păstorire, descurajarea nu este soluția unui om al lui Dumnezeu, care nu este altceva decât un simplu instrument în mâinile Domnului. Dacă Paul și Barnaba, în ciuda intereselor nobilimii păgâne din Antiohia Pisidiei, s-ar fi lăsat pradă descurajării și nu ar mai fi continuat misiunea pe care Domnul le-o încredințase, cu siguranță “Cuvântul Domnului” nu s-ar mai fi răspândit în tot ținutul acela. Însă, în prima lectură de astăzi mai este o frază de al cărei adevăr nu ar trebui să ne îndoim niciodată: “Și câți erau pregătiți de Dumnezeu, …, au crezut” (cf. Fap 13, 48b).

Păstor mai este acela care nu lasă pe nimeni din poporul pe care Dumnezeu i l-a încredințat să piară. Joseph G. Donders, preot american care a activat timp îndelungat ca și capelan al studenților la Nairobi, într-una din predicile sale vorbește despre un fapt real petrecut în viața sa: “În urmă cu 40 de ani eram un băiețel foarte slab și neastâmpărat. Deseori mergeam să slujesc ca ministrant la Liturghie iar uneori cântam în corul de la biserică. Într-una din zile am plecat într-o excursie la pădure cu câțiva copii de la biserică. În pădurea aceea era și un iaz. În timp ce ne jucam eu m-am așezat pe trunchiul unui copac deasupra apei. Din neatenție am alunecat în apă și din cauza nedumeririi mele am uitat să mai înot. În timp ce mă scufundam am văzut în jurul meu multe bule de aer. M-am speriat și atunci am început să dau din mâini iar în cele din urmă am ieșit la suprafață. Însă, nu am reușit să rămân deasupra apei și am început să mă scufund din nou. De data aceasta bulele de aer erau mai mari. Cu ultimele puteri am ieșit iar la suprafață însă când eram pe punctul de a mă scufunda a treia oară, preotul care venise cu noi în excursie a observat ce se întâmpla cu mine. A sărit imediat în apă și m-a scos la mal. Leșinasem și toți au crezut că am murit. După puțin timp mi-am revenit și imediat am devenit eroul prietenilor mei cu care eram în excursie”.

În timpul vieții publice Isus a salvat câțiva oameni din brațele morții: tânărul din Naim, fiica sutașului roman, Lazăr și alții. Însă pe toți ne-a mântuit de moartea cea veșnică. Prin învierea sa a nimicit puterea morții și a dat lumii și vieții o nouă strălucire deschizând porțile vieții veșnice fiecărui om în parte. Cristos este poarta staulului prin care intră turma răscumpărată. Poate oare Păstorul cel Bun să piardă vreuna din oile sale?! Imagine a păstorului Cristos, preoții veghează asupra vieții de har a poporului răscumpărat prin sângele mielului jertfit care “Va fi păstorul lor, ca să-i conducă la izvoarele apelor vieții” (Ap 7, 17).

“Nu a lăsat pe nimeni să se piardă” (cf. In 10, 27-30) este chemarea pe care Cristos o dă fiecărui păstor în parte. Nu este oare această grijă rezonanța bunătății ce izvorăște din iubire? Atunci când păstorul își iubește cu adevărat turma este capabil de orice sacrificiu așa cum a făcut Cristos “care iubindu-i pe ai săi, i-a iubit până la sfârșit”. Oare, orice păstor în parte nu este cumva chemat să imite ceea ce Cristos este: Preot, Altar și Miel de jertfă?

Cu toate acestea și preotul-păstor face parte din turma pe care Cristos a răscumpărat-o, acea turmă care ascultă glasul Lui și îl urmează. Păstorii buni caută să fie cât mai asemănători cu Păstorul cel Bun și, parafrazându-l pe Flaubert, am putea spune că stând cât mai aproape de Cristos, atingându-l, nu ne va fi teamă ba din contră am fi fericiți ca pe “mâinile” noastre, în viața noastră să rămână măcar puțin din dumnezeirea Lui.

 

* * *

 

Duminica a IV-a din Timpul Pascal

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro

- comentariu exegetico spiritual la lecturi -

Lectura I (Fap 13,14.43-52)

Duhul Sfânt a voit să-i păstreze pe Paul și Barnaba pentru o misiune specială (13,2). Aceștia, deci, iau drumul primei călătorii misionare: în toate orașele intră în sinagogă și se adresează Iudeilor din diaspora anunțând “vestea cea Bună că promisiunea făcută părinților s-a împlinit cu învierea lui Isus (v. 32 și urm.). Peste tot oamenii se deschid credinței. În special la Antiohia Pisidiei, o mare mulțime de oameni acceptă, primesc cu entuziasm kerygma, anunțul celor doi.

Bunăvoința de care se bucură apostolii dezlănțuie însă gelozia și persecuțiile din partea iudeilor, ceea ce va provoca în mod progresiv dar net criza care va duce la separarea Sinagogii de Biserică (criză care va avea punctul decisiv la Iamnia, când sinedriul va decide introducerea unui blestem explicit împotriva creștinilor; ba mai mult, această criză va traversa întreaga istorie a creștinismului durând până (și) în zilele noastre). Pe de altă parte, din acest contrast Cuvântul Predicii apostolice va “ieși” liber spre toate marginile pământului (v. 49); refuzat de evrei cărora era mai întâi adresată (v. 46), Cuvântul acum nu mai cunoaște hotarele naționale sau rasiale și poate comunica viața cea veșnică tuturor oamenilor de bunăvoință de pretutindeni: Cristos, lumina pentru luminarea neamurilor, trebuie să fie dus pretutindeni de către predicatorii evangheliei (v. 47). Cine respinge anunțul vestitorilor se închide în orizonturi strâmte; în schimb, cine primește acest anunț cunoaște încă de pe acum bucuria vieții veșnice (v. 48.52) și puterea Duhului Sfânt care întărește pe cel care este prigonit datorită evangheliei, deci dragostei pentru Cristos.

Lectura a II-a (Ap 7,9.14b-17)

Odată cu viziunea mulțimii imposibil de numărat a celor mântuiți, “Secțiunea sigilelor” din Apocalips ajunge punctul culminant. Deschizându-le unul după celălalt, Mielul cel jertfit – adică Cristos cel răstignit si înviat – revelează pe deplin planul de mântuire al lui Dumnezeu (5,1-8). Sigilele, de fapt, indică dinamicile istoriei și sunt 7 cum 7 sunt zilele creației. A 6-a zi, dedicat creării omului, are ca și corespondent al 6-lea sigiliu: mântuirea omenirii prin intermediul intervenției escatologice ale lui Dumnezeu, realizat în 3 timpi.

Mai întâi este distrus de tot răul (6,12-17). Apoi apare mulțimea celor 144.000 de persoane (număr simbolic care indică totalitatea lui Israel), care sunt însemnați cu sigiliul lui Dumnezeu – cu litera Tau, care în grafia veche avea formă de cruce – și ferit de catastrofă. În fine, mântuirea ajunge la starea definitivă, descrisă în viziune, care cuprinde o mulțime imposibil de calculat de orice proveniență, rasă, trib, națiune. Trăind din aceeași viață a Mielului (drepți în picioare: cf. 5,6), într-un raport personal cu El (lucru exprimat de faptul că stau “înaintea” Lui) privindu-i fața. Făcuți părtași în mod definitiv de învierea Sa (“îmbrăcați în haine albe”), cei mântuiți împărtășesc cu El victoria asupra răului și viața nepieritoare (“aveau ramuri de palmieri în mâini”). Au trecut prim marea strâmtorare care este pasiunea lui Cristos în care este “acumulată” orice suferință a omenirii.

Prin botezul suferinței trăite în comuniune cu Isus au devenit părtași de misterul pascal care regenerează și sanctifică (v. 14); de aceea dau lui Dumnezeu un cult veșnic și se bucură de protecția lui și de prezența lui (“cortul”). Deplina realizare a oricărei dorințe, întărirea divină și siguranța că DeuteroIsaia profetizase un nou exod în care Dumnezeu însuși se face conducătorul (ghidul) poporului (Is 49,10; cf. Ps 22), s-au împlinit în Cristos. El a venit în trup; pentru totdeauna este păstorul celor mântuiți, cel care îi conduce la izvorul vieții, adică la intimitatea cu Tatăl – infinită bucurie (v. 16 și urm.).

Evanghelia (In 10,27-30)

Ca răspuns la cerința presantă și aproape amenințătoare a Iudeilor: “dacă tu ești Cristos, spune-ne-o deschis” (v. 24), Isus le vorbește prin imaginea Bunului Păstor. Ei nu au dispozițiile potrivite nici pentru a crede afirmațiilor sale și nici pentru a se lăsa convinși de lucrările lui Isus. Este vorba deci de un refuz total care îi autoexclude din turma Sa (v. 25 și urm.). Dar și în fața unei astfel de ostilități, Isus se prezintă încă o dată ca “Bunul Păstor” (adică, implicit, ca și Mesia) care își cunoaște/iubește oile și, deci, care așteaptă să afle în oi ascultare, consens și urmare încrezătoare.

Păstorul cel Bun dă oilor “viața cea veșnică”: aceasta este lucrarea esențială pentru care Isus a venit în lume (6,39; 17,2); iar viața veșnică este tocmai cunoașterea/comuniunea de iubire cu Dumnezeu și cu cel pe care L-a trimis (17,3). Versetele 28b-30 marchează un crescendo în intensitatea apartenenței: oile – creștinii, ucenicii – care primesc viața de la Isus sunt pentru totdeauna în mâna sa (cf. 17,12; 18,9) și de aceea se bucură de o siguranță veșnică (v. 28b). Tatăl însuși i-a încredințat acest oi; și întrucât nimeni nu este mai mare decât Dumnezeu, nimeni nu i le poate răpi (v. 29).

Sunt afirmații care îmbărbătează comunitatea creștină, mereu încercată de persecuții (16,4) sau pusă la încercare de erezii. A aparține la Isus înseamnă a aparține la Domnul însuși, pentru totdeauna așa cum Fiul aparține Tatălui și Tatăl aparține Fiului în unitatea Iubirii – Duhul Sfânt.

 

* * *

 

Cred în viața lumii care va veni

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro

Și în această duminică am ascultat câte un fragment atât din Faptele Apostolilor cât și din Apocalips. În primul se vorbește despre o mulțime mare de oameni, care după cuvântul lui Paul și al lui Barnaba îmbrățișează credința și este destinată vieții veșnice. În cel de-al doilea fragment este vorba despre “o mare gloată, pe care nu putea nimeni s-o numere”, care stătea în picioare înaintea tronului și care era condusă de Mielul-Păstor la izvoarele apelor vieții. Încă odată vom contempla împreună cele două vieți și cele două Biserici: Biserica de acum și Biserica viitorului; viața lumii acesteia și viața veșnică.

Însă de data aceasta nu ne vom mulțumi (ca Moise) să contemplăm de departe pământul făgăduit care ne așteaptă, ci, întrucât este posibil, vom arunca o privire în interior; vom îndrăzni să nu ne mai temem să atacăm această temă a vieții veșnice, cu toate că știm că despre aceasta nu se poate vorbi altfel decât tăcând, sau, în cel mai bun caz, exclamând cu simplitate: Vai, vai, vai, vai! … (așa cum i s-a întâmplat celui care a experimentat așa ceva).

Noi trăim într-o lume tot mai închisă. Este adevărat că omul modern a dărâmat atâtea bariere fizice, a ajuns atât în sus către cosmos, cât și în jos, spre atom. Însă toate acestea se petrec într-un cadru foarte delimitat al experienței sensibile; aruncând privirea dincolo de o atare experiență, aceasta ne îngrozește pe toți! Un poet italian a cântat cu multă melancolie despre un gard viu, care împiedica privirea ultimului orizont (Leopardi, “Infinitul”). De fiecare dată noi suntem constrânși să deschidem un loc de trecere în acel gard pentru a face loc să treacă cei ce ne părăsesc, însă această breșă se închide în grabă. Oamenii îi îndepărtează pe morți nu numai din casă ci chiar și din mintea lor. Își mai aduc aminte numai ceea ce au fost, ce au făcut, ce spuneau pe când mai erau printre noi, însă nu cum sunt și unde se află acum, Îi socotesc morți și nu vii.

Un scriitor modern, F. Kafka, a inventat un simbol impresionant al acestei lumi închise în sine însăși. El aseamănă lumea cu un castel cu multe camere și coridoare, cu scări și cu antreuri nesfârșite. Un crainic a primit de la regele muribund un mesaj spre a-l duce în afara castelului, însă acesta nu a mai ajuns, cu toată osteneala lui, la poarta cea mare prin care să poată ieși din castel cu mesajul unui mort. Spiritualitatea creștină (Sf. Tereza de Avila) cunoaște ideea castelului interior (care este locuința Sfintei Treimi în noi), însă aici ne aflăm în fața unui castel exterior; castelul interior este un castel închis înlăuntrul nostru. Castelul exterior înseamnă: noi închiși într-un castel.

Un simbol mic însă semnificativ al acestei lumi sufocante sunt și localurile de noapte, dispersate la periferiile marilor orașe, care seară de seară primesc gloate întregi de oameni scăpați de alienarea cotidiană, în căutare de o schimbare de mediu. În mod obișnuit, acestea sunt localuri infecte la subsoluri, cu forme sinistre, fără ferestre, pentru ca să nu iasă și să nu intre nici o lumină. Înăuntru totul este împărăția luminii și a vieții artificiale. Biblia vorbește despre Turnul lui Babel, însă astăzi această imagine a suferit o mică mutație: suntem la fântâna lui Babel. Omul își sapă groapa cu propriile lui mâini, pentru a se afunda într-ânsa cu toate fărădelegile și exploatările sale, cu toate minciunile și înșelătoriile, cu nihilismul și răzvrătirile lui, pe care le numește libertate. Am devenit omul de la subsol, viermele pământului care-și caută locuința în pământ!

Ei bine, în această situație în care trăiește marea majoritate a oamenilor erei industriale, liturghia, cu tulburătoarea ei ingenuitate, le vestește tuturor acelora care intră astăzi în biserici că există o altă cetate și o altă lume; o lume atât de aproape încât se poate privi dinlăuntru și vorbi cu cei care locuiesc acolo; o lume de lumină și de bucurie unde toți sunt îmbrăcați în haine scumpe și curate, purtând în mâini stâlpări în semn de biruință; unde privirea tuturor este îndreptată spre un tron către care se înclină într-o sfântă adorație. Cuvântul lor preferat este “Amin” (așa să fie). Omul care pentru prima dată a descoperit în vedenie acea nouă lume pe care a numit-o “Ierusalimul ceresc”, a întrebat uimit: “Cei care sunt îmbrăcați în haine albe cine sunt și de unde vin?” Și i s-a răspuns: “Aceștia vin din necazul cel mare; ei și-au spălat hainele și le-au albit în sângele Mielului”.

Aceasta este o lume adevărată, reală, sau este o lume închipuită, un recipient gol în care vărsăm lacrimile noastre, nevoile și dorințele noastre neîmplinite, așa cum spun filosofii materialiști? Pentru cel care crede, are un “nor de mărturii” pentru a afirma că există o altă lume și că este infinit mai reală decât această lume. Acea lume există pentru că dorința noastră cea mai intimă o cere, și o dorință astfel plăsmuită nu am fi fost noi în stare să o concepem sau inventa, pentru că așa ceva ne depășește! (Acesta este argumentul augustinian al “inimii neliniștite” a omului). Acea lume există pentru că de la ea primim semnale zilnice și continue. Când astronomul observă pe cer o micuță lumină tremurândă, altfel decât toate celelalte, spune că miliarde de ani lumină i-au trebuit acesteia să ajungă până la noi de când a fost trimisă, și acum marchează o nouă stea pe bolta cerească. Chiar și în urma acestor semnale pe care le percepem cu credința și cu experiența religioasă, noi deducem că trebuie să existe “un corp ceresc”. Ștefan, care a văzut cerul deschis și pe Fiul omului stând la Dreapta lui Dumnezeu; Pavel, care a fost răpit până la al treilea cer, unde a văzut lucruri pe care nimeni nu le poate exprima; Augustin și Monica, mama sa, care într-o zi, la Ostia, stând în rugăciune în fața pervazului unei ferestre, au avut fericirea de a gusta un pic dulceața acelei vieți veșnice care se trăiește acolo sus; Francisc din Assisi, care și-a văzut locul său în slava cerească; toți aceștia nu s-au înșelat și nu ne pot înșela, pentru că au acceptat să sufere și să moară pentru ceea ca au văzut: “Atât de mare este binele pe care-l aștept încât orice suferință mi se pare o desfătare!”

Acestea sunt semnale puternice deja prin ele însele, însă noi suntem în posesia unui alt semnal mult mai puternic; avem o confirmare mai bună decât glasul profeților și al sfinților, spre care bine facem să ne îndreptăm atenția ca spre o lumină ce luminează în întuneric, atâta vreme cât nu a răsărit încă luceafărul de dimineață sau soarele spre trezirea sufletelor noastre. Cu alte cuvinte, “îl avem pe Cristos în inimile noastre, speranța Slavei”, în noi, nu în afară, nu departe de noi. Mărturia cea mai mare că există viața veșnică este aceasta: “Cristos în noi, speranța Slavei”. El este “lumina care luminează în întuneric”, adică în inima noastră. Ce speranță mai solidă decât aceasta există, din moment ce îl avem pe Isus în inima noastră?

De aceea se și spune: “Reintrați în inima voastră! Unde vreți să mergeți mai departe decât de voi înșivă? Pe unde vagabondați? Reintrați în inima voastră, deoarece acolo locuiește Cristos (Sf. Augustin). Prin urmare, viața veșnică se află deja în inima noastră; slava este ascunsă în har, ca arborele în sămânță și amiaza în mijitul zorilor. De aceea și Isus a spus (la prezent, nu la viitor) “Eu le dau lor viață veșnică; Cine crede în Mine are viața de veci… Cine mănâncă Trupul Meu are viața veșnică”.

Isus spune la prezent: “Eu le dăruiesc viața veșnică”, pentru că El însuși este viața veșnică, și El se află în mijlocul nostru. Sora Elisabeta a Sfintei Treimi putea spune: “Am aflat cerul pe pământ, pentru că cerul este Dumnezeu, iar Dumnezeu se află în sufletul meu”. Psalmistul spune: “Ți-a cerut viață și i-ai dat-o; viață lungă pentru totdeauna și pe vecie”. Viața este Isus, pe care ni l-a dat Tatăl, și acele zile lungi sunt Paradisul; dându-ni-l pe Isus, care este Viața, Tatăl ne-a dat deja de pe acum Paradisul.

De la altă lume și de la altă viață, suntem readuși acum la lumea aceasta, la viața de față. Tocmai aici, în vreme ce trecem “prin necazul cel mare”, ne depunem candidatura pentru a face parte din acea mulțime imensă care stă în picioare înaintea Mielului și care-și astâmpără setea din izvoarele “apei vieții”. În această lume închisă suntem chemați a da mărturie, cu toată bucuria, despre nădejde. Când privim un creștin care îl are în Inima lui pe Cristos, “speranța Slavei”, în el ar trebui să se întrevadă cerul.

Să îngăduim acum acestei nădejdi să se transforme în rugăciune, cu cuvintele Liturghiei: “nădăjduim să ne bucurăm și noi de-a pururi… de mărirea ta, atunci când vei șterge toată lacrima din ochii noștri căci, văzându-te pe tine, Dumnezeul nostru, așa precum ești, vom fi pe veci asemenea ție și te vom lăuda fără încetare” (Rugăciunea Euharistică III).

 

* * *

 

Eu și Tatăl una suntem

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Liturghia de azi are două versete (5 și 6) din psalmul 32 ca introducere, care sună așa: “Plin este pământul de îndurarea Domnului; prin cuvântul Domnului s-au făcut cerurile”. Versetele ne sugerează ideea că oricât de păcătoși ar fi locuitorii de pe pământ, îndurarea Domnului întrece răutatea lor, iar iubirea lui îi cheamă pe toți în cerurile pe care le-a creat pentru fericirea veșnică.
Cum se explică incredibila putere de iertare, de milostivire și chiar de promisiune a fericirii veșnice din partea lui Dumnezeu făcute omului păcătos?
Răspunsul ni-l dă apostolul Ioan într-o formă clară și concisă, pe care apoi îl putem aprofunda din Liturgia cuvântului de azi. Apostolul spune că “Dumnezeu ne-a iubit mai întâi, chiar pe când eram încă păcătoși” (1In 4,10; 4,19).
Noi nu iubim pe nimeni înainte de a-l cunoaște. Cunoașterea noastră pornește de la rațiune și dacă găsim motive întemeiate, iubim persoana sau lucrul respectiv. Aceasta este cunoașterea spirituală naturală. Dar: “căile Domnului sunt altfel decât căile omului” (Is 55,9), fiindcă Dumnezeu pornește la cunoașterea omului de la iubire, el însuși fiind iubire în esență (1In 4,8). Cunoașterea care pornește de la iubire este supranaturală. Tatăl și-a iubit Cuvântul și l-a cunoscut din veci, l-a născut și s-a identificat cu el în sânul său. Cuvântul lui Dumnezeu devine astfel purtătorul iubirii Tatălui. Cuvântul, cunoscând planul Tatălui de a crea lumea, s-a identificat cu acest plan și astfel “toate s-au făcut prin el” (In 1,3). Prin urmare Cuvântul devine purtătorul iubirii Tatălui față de oameni. Iubind mai întâi pe om, Cuvântul ajunge la cunoașterea omului, la identificarea sa cu omul: “Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi” (In 1,14), “S-a făcut întru toate asemenea nouă, afară de păcat”, spune autorul Scrisorii către evrei (4,15). Iubind omul, Cuvântul lui Dumnezeu a ajuns să se identifice și cu suferința omului, cu crucea. Iubindu-ne crucea: de a fi oameni slabi, suferinzi, ignoranți, vremelnici și muritori, s-a făcut asemenea nouă spre a ne da posibilitatea să-l cunoaștem conform firii noastre și să-l iubim prin însăși iubirea pe care o are de la Tatăl, prin Duhul Sfânt, pe care l-a revărsat în inimile noastre” (Rom 5,5) “fără măsură” (In 3,34), ca noi să putem porni la cunoașterea Tatălui pe cale supranaturală, de la iubirea infuzată. Numai grație cunoașterii Tatălui, pornind de la iubirea care ne-a fost dată în inimi, putem ajunge să iubim crucea și pe aproapele în conformitate cu porunca cea nouă a lui Isus – precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unii pe alții. Or, Isus ne-a iubit așa cum suntem, adică păcătoși, pentru ca la rândul nostru să ne iubim așa cum suntem, păcătoși; fiindcă, spune Mântuitorul, iubirea sa și a Tatălui este una: Eu și Tatăl una suntem.
Această învățătură esențială a vieții creștine este cuprinsă într-o formă mai inteligibilă în evanghelia zilei (In 10,27-30). Cristos a putut afirma: “Eu sunt păstorul cel bun”, numai datorită faptului că a pornit la cunoașterea oilor sale de la iubirea Tatălui cu care face o unitate desăvârșită. Noi putem spune că suntem oile lui numai în măsura în care pornim la cunoașterea Bunului păstor, adică de la aceeași iubire unică. “Oile mele ascultă glasul meu și eu le cunosc și ele mă urmează”, adică Aleșii mei sunt acei oameni care primesc iubirea mea (ascultă glasul meu = cuvântul Tatălui care aduce iubirea). Eu mă identific cu ei prin firea lor (cunosc oile mele) fiindcă m-am făcut trup. Ei mă urmează (iubesc pe Tatăl, fac voința lui) și eu îi conduc la Tatăl, fiindcă “nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine” (In 14,6).
Notă pentru înțelegerea mai corectă. Pe vremea lui Isus, mai mulți păstori își adăposteau turmele în același staul, care avea o singură poartă. Dimineața, păstorii ieșeau în fața porții și dădeau semnalul specific turmei lor. Oile, care noaptea s-au amestecat, acum, cunoscând semnalul, se despărțeau și își urmau păstorul. Isus vrea să spună că semnalul oilor sale este iubirea.
Acei care caută cu deplină sinceritate și în adevăr o cunoaștere a lui Isus și o adeziune plină de iubire față de cuvintele și faptele lui vor sfârși prin a crede, prin a avea adevărata mărturie în ei înșiși (1In 5,10), o mărturie care nu se poate deduce din simple premise ale logicii umane, ci o mărturie sigură, supranaturală, mărturia iubirii, după cum sigur și supranatural este cuvântul lui Dumnezeu.
Dacă iudeii ar fi voit să accepte mărturia iubirii, nu ar fi simțit o greutate în a crede în cuvintele lui, în a accepta ceea ce el le spunea și pretindea a fi. Dacă ei s-au prezentat în fața lui cu prejudecăți care excludeau realitatea ascunsă în Isus, nu l-au acceptat și nici nu-l vor putea accepta vreodată. Mărturia pe care el le-a oferit-o nu-i va convinge niciodată, fiindcă ei au pornit de la exigențele unui raționalism religios, au pornit de pe o altă cale, de pe calea rațiunii umane și nu de pe calea iubirii (cf. CBL pag. 1374).
Unirea Fiului cu Tatăl este o unire de iubire reciprocă și de ascultare desăvârșită de voința Tatălui (cf. In 5,19-20) din partea lui Isus ca om.
Este, oare, atât de dificil de descoperit această unire din faptele lui Isus?
Darul pe care Tatăl l-a făcut Fiului în iubirea sa cuprinde două lucruri: turma, adică oile care acum îi aparțin (să ne aducem aminte că în Vechiul Testament însuși Iahve este adevăratul păstor) și puterea pentru a salva turma, pe Duhul Sfânt, pe care orice om care îl primește, ca să-i poată spune lui Dumnezeu Tată (Rom 8,15).
După cum Dumnezeu mai întâi ne-a iubit și apoi ne-a creat și ne-a cunoscut fără nici un merit al nostru, tot așa vrea ca noi, spunându-i Tată, să pornim mereu de la iubire în toate acțiunile noastre, mai ales când este vorba de propovăduirea cuvântului lui Dumnezeu, a Scripturii.
În planul lui Dumnezeu mântuirea începe cu poporul ales: “Mântuirea vine de la iudei” (In 4,22), ca depozitar și moștenitor al tuturor promisiunilor Vechiului Testament. Evanghelia fiind încoronarea a tot ceea ce Dumnezeu a făcut și a promis nu se putea opri numai la iudei, fiindcă tot omul este creat de Dumnezeu. Iudeii au fost destinați ca beneficiari și furnizori ai evangheliei. Apostolul Paul ține să amintească iudeilor de această responsabilitate ce le revine: de a oferi păgânilor evanghelia printr-un act de iubire așa cum printr-un act de iubire, fără nici un merit din partea lor, Dumnezeu i-a ales să fie poporul său. Deoarece mulți iudei, nu numai că n-au fost dispuși să ofere evanghelia păgânilor, dar au refuzat-o ei înșiși și, ceea ce este și mai rău, au început să-i urască și să-i persecute atât pe cei care au predicat-o, cât și pe cei care au primit-o dintre păgâni. Păgânii au primit cu bucurie cuvântul lui Dumnezeu și apostolul Paul îi îndeamnă să rămână statornici în har, adică în ascultarea evangheliei care este cel mai mare dar al lui Dumnezeu (Lec. I: Fap 13,14.43-52).
Cerul este oferit celor care îl cunosc pe Tatăl și pe aproapele prin iubirea Fiului (Lec. a II-a: Ap 7,9.14b-17)
Împăratul roman Domițian (81-96 d. C.) a decretat ca obligatoriu cultul împăratului. Fiecare cetățean al Imperiului trebuia să se închine înaintea statuii împăratului. Cine refuza era dat morții. Pentru creștini începe o perioadă grea. Ei știu că numai lui Dumnezeu trebuie să se închine. Ce-i de făcut? Apostolul Ioan, care mai trăia încă, scrie Apocalipsul, carte care are menirea să dea speranță primilor creștini și apoi tuturor, arătându-ne că toate sunt în mâna lui Dumnezeu și nimic nu se poate întâmpla fără permisiunea lui.
A desface pecețile cărții înseamnă a descoperi sensul istoriei. Imperiul Roman pare solid și puternic, dar el nu-i veșnic; se va destrăma și va dispărea de pe fața pământului. Credința, pe care o dă evanghelia, are menirea să învingă nu numai Imperiul, ci întreaga lume, fiindcă victoria pornește de la acela care a pornit să cucerească lumea printr-un act de iubire și a strigat: “Îndrăzniți! Eu am învins lumea” (In 16,33). Iubirea nu are nici granițe și nici date calendaristice, ea este mai tare decât moartea. Numai cu iubire pot fi învinși cei care vă persecută, vrea să spună apostolul Ioan. Prin urmare: înarmați-vă cu iubire. Acei care s-au înarmat cu iubire au biruit.
În Cristos, care s-a făcut miel spre a fi jertfit ca să ne spele în sângele său, care s-a făcut pâine spre a ne hrăni, să ne obișnuim a vedea adevărata față a lui Dumnezeu-Tatăl: iubirea!
Spune J. Moingt: Să ni-l imaginăm pe Dumnezeu bogat și puternic! și este cu toată siguranța, dar nu în felul în care ne imaginăm noi: bogăția sa nu stă în a avea, ci în a da; în a se sărăci pe sine; și nu face uz de puterea sa ca să se impună, ci spre a se face acceptat. Dărnicia Fiului arată ceea ce este Tatăl, sărac din exces de dărnicie, izbucnind într-o abundență de viață pe care nu încearcă să o țină numai pentru sine, ci spre a o revărsa cu mărinimie, fără măsură în noi, prin Cristos; în fapt “el dă Duhul său fără măsură” (In 3,34). Ca un exemplu al acestei generozități, Paul spune: “El, care nu și-a cruțat nici pe Fiul său, ci l-a dat ca jertfă pentru noi toți, cum nu ne va da împreună cu el toate celelalte?” (Rom 8,32). Dacă Dumnezeu nu refuză să jertfească ceea ce are mai scump, pe propriul său Fiu, trebuie să înțelegem că el nu se cruță nici pe sine însuși, că se despoaie pentru noi de propria ființă și de viața proprie, că ni se dă pe sine însuși o dată cu Fiul său (cf. MAC pag. 432). Adevărul este că așa cum Tatăl și Fiul fac aceeași unitate în iubire, tot așa suntem chemați și noi să facem parte din unitatea Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt.
Să ne rugăm pentru realizarea unității: Dumnezeule atotputernic și veșnic, călăuzește-ne spre bucuriile cerești, pentru ca smerita turmă a credincioșilor tăi să ajungă cu siguranță acolo unde a intrat Cristos, bunul păstor, mergând biruitor înaintea ei (LR). Amin.

 

* * *

 

A IV-a duminică după Paști (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Astăzi este sărbătoarea lui Isus, păstorul cel bun. Astăzi este ziua mondială a vocațiilor.
Pentru a-l înțelege pe Isus înviat, pentru a înțelege chemarea creștină la preoție, la viața consacrată, la căsătorie, trebuie să ne rugăm Duhului Sfânt (cf. exemplele).

2. Tema

“Aleluia. A înviat Păstorul cel bun, care și-a dat viața pentru oile sale”.
Sau: “Cine face parte dintr-o familie, trebuie să-și facă partea sa”.

3. Mesajul zilei

În prima lectură, luată din Faptele Apostolilor, ni se spune că mântuirea lui Dumnezeu nu se adresează numai evreilor, ci și păgânilor. Mântuirea lui Dumnezeu este pentru toți. Răscumpărarea înfăptuită de Cristos este pentru toți.
- Isus vrea ca evanghelia sa să fie vestită tuturor oamenilor. De aceea, are nevoie de colaboratori!
În a doua lectură, luată din Apocalips, ne este descris paradisul: este lipsit de durere, e plin de bucurie, plin de persoane din toate popoarele și rasele.
- Isus vrea ca paradisul să fie plin de oameni. De aceea, are nevoie de colaboratori.
În Evanghelie, Isus ne dă o mare asigurare: Este păstorul cel bun, care vrea să-și îngrijească turma în orice fel.
- Isus vrea ca nici un om să nu se piardă. De aceea, are nevoie de colaboratori.
Ești chemat să fii colaboratorul lui Isus pentru a mântui lumea. Fiecare dintre noi, întrucât face parte din turma lui Isus, trebuie să-și facă partea sa.
- Toți avem o chemare: să colaborăm la împărăția lui Dumnezeu, pentru a o face plină, perfectă.
- – Există o chemare la căsătorie, proprie tatei și mamei: să dea fii împărăției lui Dumnezeu, educându-i, dându-le exemplu de viață creștină.
- – Există o chemare la preoție, proprie preoților: să fie păstori ai Bisericii…
- – Există o chemare la viața consacrată, proprie călugărilor și călugărițelor: să se pună în slujba iubirii lui Isus și a propriilor frați.
- Mai există o chemare la sfințenie, proprie tuturor creștinilor. Toți suntem “piese dintr-un puzzle“. Nu putem să ne sustragem: nu ar mai fi complet tabloul. Nu putem schimba locul sau destinația. Cu toții trebuie să fim la locurile noastre, trebuie să ne facem partea noastră.
Toți suntem chemați să fim sfinți, așa cum sfânt este Tatăl nostru din ceruri… Toți suntem chemați să trăim ca fii ai lui Dumnezeu.

4. Exemple

a) Papa Ioan Paul al II-lea ne-a făcut această mărturisire:

Pe la zece sau doisprezece ani, eram ministrant, dar, trebuie să mărturisesc, nu eram prea sârguincios. Mama mea nu mai trăia…
Tatăl meu, dându-și seama de lipsa mea de disciplină, mi-a spus într-o zi: “Nu ești un ministrant bun. Nu te rogi destul Duhului Sfânt. Trebuie să îl rogi!” Și mi-a arătat o rugăciune. Nu am uitat-o niciodată. A fost cea mai mare lecție spirituală, cea mai durabilă și cea mai puternică din toate cele pe care le-am putut scoate apoi din lecturile sau învățăturile pe care le-am primit. Rezultatul acelei lecții din copilărie este enciclica despre Duhul Sfânt.

b) Fiecare dintre noi își are locul său, chemarea sa, în împărăția lui Dumnezeu.

A fost odată un fragment dintr-un puzzle care căzuse în spatele frigiderului și pe care nu a reușit nimeni să îl găsească. Era un fragment dintr-un puzzle foarte mare: avea forma unui omuleț și avea pe spate un desen curios galben, maro, roșu și alb.
A stat mult timp în spatele frigiderului, încât uitase și ce este. Totuși, a hotărât să se numească “Bucățică”. A privit în jur: toate celelalte lucruri pe care le vedea erau obiecte clar conturate. Masa era masă, scaunul era scaun, chiar și pisica era pisică. Dar el ce era? Așa, a hotărât să plece să descopere.
Cu picioarele sale rotunde, a ieșit în grădină și a început cercetarea.
A văzut că nu era nici o bucățică de piatră, nici o picătură din fântână și nici o așchie de lemn. Și așa mai departe. După lungi căutări, s-a oprit printre cioburile unei sticle din mijlocul străzii.
A trecut pe acolo un copil cu bicicleta și, pâsss!, i s-a spart un cauciuc.
- O, nu! a spus copilul și a privit în jos. Printre bucățile de sticlă spartă a văzut “Bucățica”; a luat-o și a fugit în casă, strigând:
- Mamă, mamă, l-am găsit! Am găsit fragmentul din puzzle-ul meu. Într-o clipă, “Bucățică” era îmbrățișat de multe fragmente ca și el, și cu o bucurie imensă a înțeles că se terminase căutarea lui. Acum știa ce este! Acum aveau un sens și petele colorate de pe spatele lui: galben și maro erau părți din blana

unui tigru, roșul și albul erau părți din dinți și din gura deschisă.
Toate fragmențelele trebuiau să formeze un tigru magnific din junglă.
- Bine ai venit! Te așteptam! au strigat în cor toate celelalte fragmente din puzzle. Ne lipseai mult!
- Și voi mi-ați lipsit mult, frații mei! a spus “Bucățică”, în culmea fericirii (Rezumat și adaptare din B. FERRERO, Diciassette storie col nocciolo, L.D.C.).

c) Rugăciune pentru vocații, luată din Catehismul C.E.I. “Sarete miei testimoni“.

Tată, dăruiește-ne
Duhul iubirii,
Duhul Fiului tău.

Duh al înțelepciunii,
Dăruiește-ne lumină,
Pentru a alege cu bucurie
Căile Domnului.

Duh al înțelegerii,
Fă-ne capabili să citim
Voința Domnului
În împrejurările vieții.

Duh al sfatului,
Condu-ne cu docilitate
Pe calea vieții.

Duh al tăriei,
Dă-ne curajul să mărturisim credința
În orice împrejurare a vieții.

Duh al științei,
Arată-ne drumul
Pe care ni l-a ales Dumnezeu.
Duh al evlaviei,
Fă să creștem mereu
În prietenie și comuniune
Cu Domnul.

Duh al sfintei frici de Dumnezeu,
Deschide-ne inimile
Încrederii și respectului față de Domnul.

 

* * *

 

Duminica a IV-a a Paștelui (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a spus: “Eu sunt păstorul cel bun. Oile mele ascultă glasul meu: eu le cunosc și ele mă urmează. Eu le dau viața veșnică: nu vor pieri nicicând și nimeni nu le va răpi din mâna mea. Tatăl meu, care mi le-a dat, este mai mare decât toți și nimeni nu poate să le răpească din mâna Tatălui meu. Eu și Tatăl una suntem”. Ioan 10,27-30

Acestui scurt text evanghelic, care se citește în duminica a patra a Paștelui, îi lipsește contextul ce ne-ar permite o mai bună înțelegere. Contextul ar fi următorul: este iarnă, ne spune sfântul Ioan, iar Isus se perindă pe sub porticurile Templului, în timpul sărbătorii Dedicării (Hanukkah) când întregul Ierusalim era inundat de nenumăratele lumini ale torțelor. De aceea Isus nu va ezita să spună că Eu sunt lumina lumii…

Cu această ocazie Isus va fi asaltat de numeroase întrebări care ne fac să ne gândim la un soi de proces intentat deja Lui de către Sinedriu aidoma celui din Lc 22.

Iudeii îi vor pune o întrebare cât se poate de directă și de provocatoare: Până când ne ții cu sufletul la gură? Dacă Tu ești Mesia, spune-ne pe față! (In 10,23). Ca și cum identitatea lui Isus era pentru ei o enigmă insuportabilă. Dar Isus, poate din cauza ambiguității referitoare la așteptarea mesianică din societate timpului său, nu răspunde acestei provocări în mod direct. El îi lasă să Îi descopere singuri, din cuvintele și din faptele sale, identitatea mesianică.

În acest context Isus își însușește metafora bunului păstor, metaforă pe care profetul Ezechiel a utilizat-o împotriva “păstorilor” răi care nu se îngrijesc de “turma” încredințată lor de Dumnezeu, ci o exploatează fără pic de milă (Ez 34). Dumnezeu se mânie împotriva lor și îi avertizează că se va ocupa El însuși de “turmă” adunând-o la olaltă și conducând-o la pășune bună. Or, interlocutorii lui Isus au înțeles foarte bine din cuvintele Lui – Eu sunt păstorul cel bun… - ce vrea El să spună. Isus pretinde că prin El Dumnezeu a început deja să se îngrijească de poporul lăsat de izbeliște de către conducătorii acelui timp, iar după Învierea sa glorioasă grija Lui s-a extins la toți oamenii din toate timpurile și pentru vecii vecilor.

Admirabilă este în versetele evanghelice ale acestei duminici tandrețea cu care Isus vorbește despre legătura intimă pe care o are cu “oile”, spune el, mele. El este Stăpânul acestei turme întrucât Tatăl i le-a dat. Oile Lui sunt cele care îi ascultă glasul și îl urmează. El nu alungă pe nici una, ci le primește pe toate și se îngrijește de fiecare fără nici o discriminare. El le dă viață veșnică celor care încep să-l asculte și care se lasă călăuzite. Sunetul glasului său este unic și inconfundabil.

 

* * *

 

Duminica Bunului Păstor, Duminica vocațiilor

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro

Duminica de astăzi, a IV-a din timpul Paștelui, este dominată de figura păstorului. Isus se prezintă pe sine ca fiind unicul păstor adevărat. Cuvintele pe care le-am auzit la Evanghelie, Isus le-a rostit la templul din Ierusalim, cu ocazia sărbătorii Hanuca, pe la mijlocul lunii decembrie, când se comemora reconsacrarea templului pângărit de păgânii lui Antioh al IV-lea, izgoniți în anul 164 de Iuda Macabeul. La această sărbătoare, la celebrarea liturgică, se citea în întregime capitolul al 34-lea din Cartea profetului Ezechiel, în care Dumnezeu le face un reproș sever conducătorilor Israelului, care jefuiesc turma, în loc să o păzească. “Vai de păstorii lui Israel, care se pasc pe ei înșiși, care nu caută decât grăsimea și lâna oilor! Turma nu mai are păstor, este risipită, pradă tuturor fiarelor câmpului”.

În continuare, Dumnezeu face o promisiune: “Eu însumi mă voi îngriji de oile mele, le voi cerceta, le voi aduna din locurile unde au fost risipite, le voi conduce la pășuni bogate. Voi căuta oaia pierdută, o voi aduce înapoi pe cea rătăcită, o voi pansa pe cea rănită”. Isus, la templu, le explică celor care au ascultat cuvintele profetului: “Promisiunea s-a împlinit. Eu sunt păstorul promis, Păstorul cel Bun. Oile mele ascultă glasul meu. Eu le cunosc și vin după mine. Eu le dau viață veșnică”.

Din dorința Sfântului Părinte Papa, această duminică a devenit Duminica vocațiilor. Cu toții suntem invitați să ne deschidem bine urechile, să ne încordăm atenția, ca să auzim chemarea, glasul Bunului Păstor, și să-l urmăm. Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea, într-o scrisoare adresată tuturor copiilor lumii, le spunea aceste cuvinte: “Omul îl preamărește pe Dumnezeu urmând glasul propriei chemări. Dumnezeu îl cheamă pe orice om și glasul lui se face auzit deja în sufletul copilului: el cheamă la viața de căsătorie sau cheamă la preoție; cheamă la viața consacrată sau cheamă să fii misionar… Cine știe? Rugați-vă, dragi copii, ca să descoperiți chemarea voastră, și apoi s-o urmați cu generozitate”.

Duminica de azi nu se numește Duminica vocației, ci Duminica vocațiilor. Într-adevăr, Dumnezeu are mai multe chemări pentru fiecare om: unele chemări sunt universale, comune, adresate tuturor, altele sunt chemări speciale. Chemarea comună este chemarea tuturor la viața naturală, la existența pământească. Nimeni nu vine pe lume din întâmplare. Dumnezeu s-a gândit din veșnicie la fiecare dintre noi, ne-a iubit și ne-a chemat la viață. Există copii care se nasc nedoriți și neiubiți de părinți, dar nu există copii nedoriți și neiubiți de Dumnezeu.

Există apoi chemarea universală la viața supranaturală, la viața Botezului. Ne amintim cuvintele spuse de Isus lui Nicodim: “Adevăr, adevăr îți spun, dacă cineva nu se naște din apă și Duh Sfânt, nu poate intra în împărăția lui Dumnezeu” (In 3,5). Iar prin chemarea la Botez, toți oamenii sunt chemați să facă parte din noul popor al lui Dumnezeu, adică din Biserică. Acest lucru nu l-au înțeles evreii, cărora, după cum am auzit în prima lectură a Liturghiei, le-au predicat Pavel și Barnaba. Pentru evrei, poporul lui Dumnezeu nu se putea extinde dincolo de granițele Palestinei.

Există chemarea universală la sfințenie, chemare adresată de Dumnezeu absolut tuturor, și nu doar câtorva categorii de persoane în Biserică. Când, nu cu mult timp în urmă, a apărut scandalul în Statele Unite, cu acuzele de imoralitate la adresa lui Bill Clinton, s-a făcut un sondaj în Italia, iar diferite persoane au fost întrebate: “Ce crezi despre cele spuse despre președinte?” O femeie a răspuns: “Dar ce vreți, să trăiască precum un preot?” Ca și cum moralitatea, sfințenia îi privește numai pe preoți, pe călugări și călugărițe. Porunca lui Isus: “Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru din ceruri este desăvârșit”, este adresată absolut tuturor. Toți creștinii sunt chemați să fie sfinți și neprihăniți, după le cum scria apostolul Pavel efesenilor.

Există, apoi, în sânul poporului lui Dumnezeu, chemări speciale: fiecare are o chemare specială, care este numai a lui, așa cum, în corpul uman, fiecare mădular are o funcție care este numai a lui, dar este spre binele întregului corp. Astfel, unii sunt chemați la viața de căsătorie, alții, la preoție, alții, la viața consacrată. Iar aceste chemări speciale sunt toate căi care conduc spre aceeași țintă finală, care este paradisul. Aceasta este chemarea chemărilor. Dumnezeu vrea ca toți oamenii să facă parte odată din acea mulțime imensă, pe care Ioan a văzut-o și a descris-o în a doua lectură a Liturghiei, care nu mai simte nici foame, nici sete, nici arșiță, căci Mielul și Păstorul o conduce la izvoarele vieții veșnice. Viața veșnică începe deja în viața pământească.

Sfânta Tereza vorbește și ea de un castel, dar de un castel interior, din inima ei, în care locuiește Dumnezeu. Și astfel, Paradisul începe deja pe pământ. “Eu am găsit deja Paradisul”, spunea o mistică din zilele noastre, Elisabeta a Sfintei Treimi. “Paradisul este acolo unde este Dumnezeu; Dumnezeu este în inima mea. Paradisul este în inima mea”.

Urmând glasul Bunului Păstor, cu fiecare zi pe care o trăim, facem un pas către paradis. “Acolo, în Ierusalimul ceresc”, scrie sfântul Augustin, “ne vom odihni și vom privi; vom privi și vom iubi, vom iubi și vom preamări. Nu avem alt scop în viață decât acela de a ajunge la sfârșit în împărăția care nu va avea sfârșit”.

2.

Crezul pe care îl rostim duminică de duminică la sfânta Liturghie se termină cu cuvintele: “Cred în viața veacului ce va veni”. E ultimul adevăr de credință pe care îl mărturisim în Crez. Și cum sunt ultimele cuvinte ale Crezului, le rostim, poate, grăbiți și fără atenția cuvenită. Tocmai asupra acestui adevăr de credință – credința în viața veșnică -, ne atrag în mod deosebit atenția textele din Liturghia de astăzi: viața veșnică este rodul învierii Domnului.

Pavel și Barnaba, în prima lectură, predicau la Antiohia Pisidiei viața veșnică; evreii nu au crezut și s-au făcut nevrednici de viața veșnică; păgânii, câți erau orânduiți să capete viața veșnică, au crezut.

Isus, în Evanghelia pe care am auzit-o, le promite celor ce ascultă glasul său: “Eu le dau viață veșnică”. Sfântul Ioan, în textul din Apocalips, pe care l-am auzit în lectura a doua, ne descrie mulțimea celor care au ajuns la viața veșnică: o mulțime imensă, venită din toate națiunile și popoarele, îmbrăcată în veșminte albe, cu ramuri de palmieri în mână, care nu mai simte sete, fiindcă Mielul-Păstor a condus-o la apele vieții veșnice și din ochii căreia Dumnezeu a șters orice lacrimă.

Fără îndoială că sfântul Ioan, descriind Ierusalimul ceresc cu cei ajunși în viața veșnică, s-a inspirat din sărbătoarea evreiască Sukot, Sărbătoarea Corturilor, când evreii, timp de opt zile, locuiau în corturi. Era sărbătoarea bucuriei, când evreii, veniți în pelerinaj la Ierusalim din toate țările, se îmbrăcau în haine albe, purtau în mâini ramuri de palmieri și formau o grandioasă procesiune de la templu la Bazinul Siloe, de unde preoții scoteau apă în urcioare de aur, cu care apoi stropeau altarul templului, iar fiicele Israelului cântau și dansau prin vii, îmbrăcate în rochii albe.

Nu există în lume decât o singură tristețe și o singură nefericire: aceea de a nu ști sau a uita că, în afară de această viață, este o altă viață, cea veșnică. Franz Kafka, a descris în romanul său, “Castelul”, toată tragedia omului modern întemnițat în imanență, adică în buncărul unei lumi, al unei vieți fără ieșire, într-o altă lume și într-o altă viață. El descrie un castel regal cu nenumărate camere, scări, curți interioare. Un curtean care a asistat la moartea regelui încearcă cu disperare să iasă din castel și să ducă vestea în cetate, dar nu poate ieși din castel. De altfel, chiar dacă ar reuși să iasă, ce mare lucru ar putea să le spună oamenilor, că a murit un rege?

Cine vizitează Sfântul Mormânt la Ierusalim poate să vadă în pereții de piatră ai mormântului lui Cristos niște găuri mari. Înviind din morți, Cristos a făcut în mormântul fiecăruia dintre noi o breșă, o gaură prin care avem acces către o altă lume, către o altă viață. Această viață veșnică, pe care ne-o promite Cristos și pe care ne-a dobândit-o prin învierea sa, nu începe după moarte, ci începe deja în această viață. În Evanghelia de azi, Isus nu spune “le voi da viața veșnică”, ci “le dau viața veșnică”. “Cine crede în mine nu va avea viață veșnică, ci are viață veșnică. Cine mănâncă trupul meu nu va avea viață, ci are viața veșnică”. Să ne imaginăm că, la moarte, la judecată, vom primi un loz pe care îl vom deschide și vom vedea ce e în el: câștigător sau necâștigător, viața veșnică sau osânda veșnică? Viața veșnică nu este un titlu de proprietate cu care plecăm din lumea aceasta. Viața veșnică, paradisul, începe, ca și iadul, în această viață.

Cel care ne conduce la viața veșnică este Cristos, Păstorul cel Bun, care își cunoaște și își iubește turma. Așa fusese el descris deja în Vechiul Testament de profetul Ezechiel: “Cum își cercetează un păstor turma când este în mijlocul oilor sale împrăștiate, așa îmi voi cerceta eu oile și le voi strânge din toate locurile pe unde au fost risipite în ziua plină de nori și de ceață… le voi paște pe munții lui Israel, de-a lungul râurilor… le voi paște pe o pășune bună” (Ez34,12-15).

Cristos, Păstorul cel Bun, înălțându-se la cer, nu și-a părăsit turma, ci rămâne în mijlocul ei și o conduce la pășunea mântuirii, prin cei chemați să fie păstori sufletești. De aceea, Biserica a orânduit ca în duminica de azi, Duminica Bunului Păstor, să se celebreze Ziua mondială de rugăciuni pentru vocații la preoție și la viața consacrată. Cu ocazia zilei de astăzi, Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea adresează un mesaj, o scrisoare în care îi îndeamnă pe tineri să-și pună astăzi întrebarea pe care i-a pus-o lui Isus tânărul din Evanghelie: “Învățătorule, ce trebuie să fac ca să dobândesc viața veșnică?” Cu alte cuvinte: “Ce trebuie să fac ca viața mea să aibă sens? Care este voința ta?” Iar dacă tânărul sau tânăra aude invitația lui Isus: “Urmează-mă!”, și acceptă invitația, renunțând la orice ideal pământesc, urmându-l pe Isus cu generozitate și dăruire totală, tânărul sau tânăra își găsește sensul, împlinirea și bucuria vieții.

Dar, atrage atenția Sfântul Părinte, chemarea lui Isus, predilecția, iubirea, gingășia lui pot rămâne fără răspuns, iar rezultatul este tristețea, sentimentul deprimant al nerealizării. Ca în cazul tânărului bogat din Evanghelie, care s-a îndepărtat de Isus trist, și tristă i-a fost viața până la moarte. Dar poate fi o situație și mai tristă: a urma chemarea lui Isus, dar fără spirit de sacrificiu și de renunțare, fără a părăsi totul, fără a renunța la tine însuți, fără a lua crucea în spate. Despre tânărul care a refuzat să-l urmeze pe Isus, nu ne spune Evanghelia că tristețea lui l-ar fi dus la deprimare totală, la dezechilibru psihic, la sinucidere. În schimb, acest lucru s-a întâmplat cu Iuda, care l-a urmat pe Isus, dar din interese pământești, pentru avantaje materiale – bani, carieră. Crucea, sacrificiul se cere de la toți creștinii care vor să se mântuiască. Sfântul Ioan îi vede în fața tronului din cer numai pe cei care vin din strâmtorarea cea mare și care și-au spălat veșmintele în sângele Mielului. Mai ales, cei chemați la apostolat trebuie să fie conștienți că nu-l pot urma pe Cristos fără crucea de pe umeri. În textele Liturghiei de azi, Isus este numit Păstor și Miel, miel ce s-a lăsat înjunghiat, sacrificat, care și-a dat viața pentru oile sale. În sfârșit, Sfântul Părinte, în mesajul său, dorește să se înrădăcineze convingerea că toți membrii Bisericii, fără nici o excepție, au harul și răspunderea de a se îngriji de vocații.

La celebrările liturgice, noi deseori cântăm cuvintele Psalmului 22: “Domnul e păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic… Tu îmi întinzi masa în fața dușmanilor mei”. Acum, la sfânta Liturghie, Isus ne întinde masa; el ne oferă ca hrană cuvântul său și sfânta Euharistie: trupul și sângele său. Întăriți cu această hrană, noi suntem încredințați că vom fi alături de mulțimea pe care sfântul Ioan o descrie în vedenia sa, acolo unde nu e nici foame, nici sete, nici arșiță și unde Dumnezeu va șterge orice lacrimă din ochii noștri.

 

* * *

 

Ascultarea glasului

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Cuvântul lui Dumnezeu, trebuie vestit mai întâi vouă, dar fiindcă nu l-ați primit și singuri vă judecați nevrednici de viața veșnică, iată că ne întoarcem spre neamuri.” (Fapte. 13, 14; 43-52)

“Mielul, care stă în mijlocul scaunului de domnie, va fi păstorul lor și-i va duce la izvoarele apei vieții.” (Apoc. 7, 9; 14-17)

“Oile Mele ascultă glasul Meu, Eu le cunosc și ele vin după Mine.” (In. 10, 27-30)

Evanghelia de astăzi este dominată de chipul păstorului. Isus se prezintă ca adevăratul și unicul păstor. Raporturile Lui cu turma se definesc prin câteva verbe caracteristice: Din partea păstorului: cunosc. Din partea oilor: ascultă, urmează. Mai pot exista și niște păstori care vor să fure oile, însă păstorul le apără: “Nimeni nu le va smulge din mâna mea”. Nici moartea nu va putea frânge legătura și să-l despartă de oi, pentru că veșnică este viața și definitivă, acea viață pe care păstorul și-o dă pentru oile sale. Prin urmare, păstorul se autodefinește ca “acela, care își cunoaște oile”, nu generic, ci personal, una câte una. În ochii lui, fiecare dintre noi este un absolut, nu o minusculă parte dintr-un întreg.

În limbajul biblic “a cunoaște”, înseamnă stabilirea unui raport profund cu cineva. În sensul acesta cunoașterea înseamnă o intimitate în domeniul dragostei. Însă Isus precizează ce înseamnă de a fi ai săi: “Îmi ascultă glasul și mă urmează”. “A asculta glasul”, înseamnă ceva mai mult decât “ascultarea cuvântului”, întrucât cere o relație mai strânsă. “Glasul”, exprimă o chemare cu o tonalitate personală, inconfundabilă, așa fel încât să poată fi recunoscută persoana iubită, căreia să-i provoace o rezonanță interioară ce nu poate fi repetată de altcineva, în acela care o aude. Prin urmare, “ascultarea glasului”, implică o legătură de aparență reciprocă. Evident, asta numai într-un climat de libertate și spontaneitate. Toate acestea se traduc printr-un singur cuvânt: “urmare”, adică o apropiere de păstor, nu cu cuvintele, și nici numai prin comportarea exterioară, ci cu toată ființa sa. A fi totul pentru El.

Pentru completarea celor spuse, aș vrea să mai adaug:

1. Figura Păstorului trebuie unită cu figura Mielului. În lectura a II-a se vorbește despre “mielul care ca va fi păstorul lor”, adică Domnul Cristos este și păstor, dar și miel în același timp. Cu alte cuvinte El este tot una cu turma Lui, ține același pas cu ea, înfruntă aceleași riscuri, trăiește viața oilor, în toate aspectele ei. El nu le poruncește de sus pe unde să meargă, ci merge împreună cu ele: se face calea lor. Nu este izolat de turmă, ci solidar cu ea, chiar și în împrejurările cele mai grele. Păstorii responsabili, care vor să-L urmeze pe Bunul Păstor, vor trebuie să țină cont de acest aspect esențial, pentru că aici nu este vorba de a parcurge o cale paralelă, nici pe jumătate, și nici de a se mărgini, de a vizita din când în când această turmă, dar atunci numai în grabă, ci Păstorul cel Bun trebuie să participe la întreaga viață a turmei Sale.

Unicul privilegiu, acordat unui păstor care vrea să fie și nu numai să se definească a fi creștin, trebuie să fie acela de a-și împărți viața cu toți. Păstorul nu este unul care dă din când în când câte o privire, să se uite din când în când așa ca peste gard, să vadă ce mai face turma, ci unul care merge împreună cu ea în toate zilele, ceas de ceas. Situația turmei nu o cunoaște, cum că l-ar fi informat cineva, ci numai întrucât a trăit-o El însuși.

2. În vocabularul tipic lui Ioan Evanghelistul, verbul “a asculta” se intercalează cu verbul “a vedea”. Prin vedere, omul ia cunoștință de prezența persoanei lui Isus, iar prin ascultarea cuvântului omul înțelege însemnătatea acestei persoane, care este Isus, ca și a evenimentelor în cauză. Atât văzul cât și auzul sunt la fel de revelatoare și trebuiesc aprofundate și studiate într-o lumină a credinței. Ascultarea și vederea se unesc acolo unde obiectul lor este cuvântul devenit trup, dar și eveniment în același timp. Isus nu se mulțumește numai cu propovăduirea Cuvântului Tatălui, ci El devine revelația Tatălui în propria persoană și în propriul fel de a lucra.

Așa cum s-a spus, Isus este într-un sens oarecare, însăși prezența Tatălui. Și tot comportamentul lui Cristos: cuvintele și faptele Sale, gesturile, comportarea, privirea, devin revelația Tatălui ceresc. O fi oare prea mult de cerut păstorilor și chiar simplilor credincioși creștini trăirea vizuală a Cuvântului în persona lor? Cuvântul Domnului se face mai credibil atunci când este oferit și ochilor. Prima lectură scoate în relief propovăduirea mesajului creștin printre iudeii din diaspora prin Paul și Barnaba. Locul acestui eveniment este cetatea Antiochia din Pisidia, pe podișul Anatoliei. De aceea, cetatea aceasta nu trebuie confundată cu Antiohia din Siria. Aici se aflau câteva familii de evrei, și Paul le-a ținut în sinagogă un faimos discurc misionar care plasează noutatea adusă de Isus în fruntea întregii istorii a mântuirii și-i îndeamnă la convertire, pentru că tuturor le este făgăduită iertarea păcatelor.

Aici trebuiesc observate două atitudini contrare: primirea voioasă a mesajului din partea multor păgâni și refuzul iudeilor sclerozați în exclusivismul lor naționalist, mistuiți de invidie și preocupați numai de lucrurile materiale. Ostilitatea se preschimbă într-o persecuție adevărată, așa fel că numai prin oarecare diplomație, și destul de greu, au scăpat cu fuga cei doi misionari, de prin părțile acelea. Întâmplarea aceasta marchează ruptura cu lumea ebraică. După ce au predicat Evanghelia poporului din Vechiul Legământ, adică acelora care aveau dreptul la aceasta, și văzând că nu sunt primiți, atunci Paul și Barnaba au trecut în ținutul păgânilor.

Despărțirea de evrei este exprimată plastic, prin gestul de a-și scutura și “praful de pe picioare”. Evreii făceau așa ceva, atunci când după vreo călătorie într-o țară păgână, reintrau în hotarele lor, adică la vamă, pentru că socoteau că păgânii erau spurcați. Aici, această operație este răsturnată, pentru că este săvârșită prin actul de a-i părăsi pe pretinșii “curați”, pentru a se îndrepta spre popoarele păgâne. Evanghelia trece necontenit prin contraste și împotriviri dintre cele mai fanatice. Este o trecere inevitabilă, care în loc de a bloca, așa cum ar crede unii, acestea nu fac altceva decât a o sili să înainteze și mai mult, extinzându-se către marginile pământului.

De aceea, și noi va trebui să fim foarte atenți pentru a nu ne lipi prea mult de Evanghelie spre a nu monopoliza adevărul lui Cristos și a nu face din mesajul creștin un zid de apărare a intereselor și privilegiilor noastre. Orice tentativă de apărare a Evangheliei, inevitabil, produce înstrăinarea noastră de Evanghelie. Sechestrarea dinamismului năvălitor al Cuvântului în cenaclurile noastre exclusiviste, înseamnă că acel cuvânt a părăsit deja teritoriul nostru. Poate că ar fi bine ca din când în când să mai ieșim din casă, pentru a ne da seama că Evanghelia a plecat de la noi într-o altă direcție. Acea moviliță de praf dinaintea ușii noastre, semnala cu precizie că El, Domnul, plictisit de meschinăria noastră, a plecat spre alte ținuturi.

Atunci când El nu află o primire binevoitoare, acolo unde ar trebui să afle, în casa Lui. El merge să-și construiască o altă casă, mai departe, acolo unde nimeni nu s-ar fi gândit. Singura metodă de a nu-l pierde din vedere este de a alege provizorietatea. Cadrul reprezentat de Apocalips în lectura a II-a, oferă o vedenie a poporului lui Dumnezeu, Noul Israel, care a depășit hotarele exclusiviste ale unei națiuni și ale unei rase de oameni și și-a răspândit proprii credincioși în lumea întreagă. “Am văzut o mulțime imensă, pe care nimeni nu o putea număra, din toate popoarele și rasele pământului.”

Așadar, într-un sens oarecare, pașaportul este unic și format din suferința crucii. Persoanele acestea au trecut prin încercare. “Și-au spălat hainele și și le-au curățit în Sângele Mielului”. Însă evanghelistul Ioan nu se referă numai la trecut. El scrie pentru o biserică asupra căreia se abat noi furtuni. Persecuția este actuală. Și iată acum uimitoarele cuvinte de mângâiere, prin care Dumnezeu își asigură poporul. Probabil, referindu-se la procesiunea solemnă de la Sărbătoarea Corturilor, Ioan vorbește despre momentul în care “Acela care stă în scaunul de domnie, va fi păstorul lor”. Prin urmare, Dumnezeu este acela care-și adună turma, răzlețită de furtuna persecuției, pentru a-i oferi propria prietenie și a o face părtașă de banchetul cel fără de sfârșit.

Aici nu este vorba despre o vedenie idilică, ci se vorbește despre realități îngrozitoare, pentru că poporul lui Dumnezeu nu este scutit de cele mai mari calamități. Vedenia nu făgăduiește că “nu vor fi”, ci că “nu vor mai fi niciodată”. Dumnezeu nu-i scutește pe ai săi de lacrimi, ci numai le usucă. Speranța nu este un confortabil adăpost, ci este ceva care se află în inima unui nomad, care-și continuă calea prin întuneric, cu fața bătută de vijelie. Steaua care i se află înlăuntru nu-i asigură trecerea preferențială dincolo de haos, ci numai îi indică sensul drumului. Poporul lui Dumnezeu nu este scutit de încercări, ci numai salvat. Nu este exonerat, ci biruitor. Nu este privilegiat ci iubit. Bucuria cortului poate fi gustată numai de acela care știe din experiența lui proprie, ce înseamnă viața trăită în pustiu.