Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IV-a după Paște
Anul A (B, C)

Lecturi:
Fapte 2,14.36-41
1Petru 2,20-25
Ioan 10,1-10

Ioan 10,1-10

În acel timp, Isus a zis: “Adevăr, adevăr vă spun: cine intră în staulul oilor, dar nu pe poartă, ci sare prin altă parte, acela este un hoț și un tâlhar. Cine intră pe poartă, acela este păstorul oilor. Acestuia portarul îi deschide, iar oile ascultă de glasul lui. El cheamă pe nume fiecare dintre oile sale și le conduce afară. După ce le-a condus afară pe toate oile sale, el merge înaintea lor și oile merg după el, căci cunosc glasul lui. După un străin ele nu vor merge niciodată și vor fugi de el, pentru că nu cunosc glasul străinului”. Această pildă le-a spus-o Isus fariseilor, dar ei n-au înțeles ce voia să le spună. De aceea Isus le-a zis din nou: “Da, adevăr, adevăr vă spun: Eu sunt poarta oilor. Toți câți au venit înaintea mea sunt hoți și tâlhari, dar oile nu i-au ascultat. Eu sunt poarta: dacă cineva intră prin mine, va fi mântuit; va putea intra și ieși și va găsi pășunea. Hoțul nu vine decât să fure, să ucidă și să distrugă. Eu am venit ca să aibă viață și să o aibă din plin”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Emanuel Bejenaru
pr. Șerban Tarciziu

 

* * *

 

Poarta oilor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Psalmistul spunea plin de bucurie: Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic (Ps 22,1), iar sfântul Petru ne arată că Isus Cristos a ajuns păstorul nostru, nu prin viclenie, răpire sau drept de moștenire, ci prin suferință, prin faptul că a luat asupra sa păcatele noastre și ne-a vindecat prin rănile sale, iar Dumnezeu l-a înălțat ca Domn și Mesia. Isus este păstorul cel bun (In 10,11), iar noi suntem oile și mielușeii turmei sale (cf. In 21,16-18). Aceste adevăruri le-am auzit de mai multe ori și le știm, dar ce a voit să ne spună Mântuitorul prin cuvintele: Eu sunt poarta oilor? Sfântul Augustin spune: Isus împărtășește calitatea de păstor și membrelor sale. Așa, de exemplu, și Petru este păstor și Paul este păstor și ceilalți apostoli sunt păstori. Dar nici unul nu poate spune despre sine că este poarta, excluzând pe toți ceilalți și-a rezervat numai pentru sine calitatea aceasta de a fi poartă prin care să intre turma, sau, cum spunea sfântul Petru în fața Sinedriului: Întru nimeni altul nu este mântuire, căci nu este sub cer nici un alt nume dat oamenilor întru care trebuie să ne mântuim (Fap 4,12).

Poarta este aceea pe care o închide și o deschide stăpânul.

Tatăl ceresc este stăpânulabsolut al tuturor lucrurilor și Isus este, folosindu-mă de o lucrare a artistului Brâncuși, Poarta sărutului, adică iubirea prin care și pentru care toate s-au făcut (cf. In 1,3) și: Multe sunt minunile lumii, dar cea mai mare dintre toate este omul (Sofocle). Isus arată prin cuvintele Eu sunt poarta oilor, nu numai valoarea de minune a omului, dar mai ales iubirea pe care Tatăl o are față de om, fiindcă prin Cristos ne deschide calea spre noi realizări și mai minunate, ca de exemplu: Nimeni nu poate să vină la mine, dacă nu-l atrage Tatăl care m-a trimis, și eu îl voi învia în ziua de apoi (In 6,44); iar noi, asemenea lui Petru, trebuie să spunem: Doamne, la cine vom merge? Numai tu ai cuvintele vieții veșnice (In 6,68). Petru era conștient de faptul că Isus este poarta minunată și oricine trece prin această poartă ajunge la viața cea veșnică, ajunge nemuritor.

Ceea ce nu trebuie uitat despre poartă este faptul că adesea este lovită, trântită, forțată, murdărită, sărită etc. Acest lucru s-a petrecut și cu Isus în toată viața sa, dar mai ales în timpul pătimirilor. Poarta este un bun păzitor al valorilor, dacă este solidă și rezistentă la toate asalturile. Dar cine-i Isus? El este soliditatea însăși pe care porțile iadului nu l-au putut birui, adică nici moartea, nici lumea și nici iadul, nici Satana.

Afirmând: Eu sunt poarta oilor, Isus afirmă forța sa dumnezeiască prin care își apără turma și în același timp garantează că Biserica, trupul său mistic, va purta amprenta puterii sale: Porțile iadului nu o vor birui (Mt 16,18), ci va birui moartea, va apăra viața, va birui păcatul și va apăra virtuțile, va birui materia și va face să triumfe spiritul.

Ideea de poartă, ca desăvârșire a puterii, s-a păstrat până în zilele noastre. A folosi expresia de chemat la Înalta poartă, înseamnă a fi chemat la cel mai mare și cel mai tare, la judecată. Și cel chemat va veni cu cea mai mare prudență. Prin cuvintele: Eu sunt poarta, Isus vrea să ne amintească de ziua în care va veni ca judecător al tuturor oamenilor.

Trecerea prin poartă trebuie să fie totală. După cum nu poți trece prin ea numai cu piciorul și cu capul să sari peste gard, tot așa nu se poate trece prin Cristos numai acceptând ceea ce place și a respinge ceea ce nu place din învățătura lui. Stăpânitorilor le place să audă: Dați cezarului ceea ce este a cezarului, când este vorba de ascultare și mai ales de impozite, dar nu le place a doua parte: Dați lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu. Tuturor le place fericirea cerului, dar la câți le place suferința, crucea prin care se poate ajunge acolo? Trecerea totală prin poartă înseamnă acceptarea crucii, așa cum ne spune apostolul Petru: Cristos a suferit și v-a dat exemplu, ca să călcați pe urmele lui. Dacă pentru binele făcut veți avea de suferit, rămânând statornici, veți fi plăcuți înaintea lui Dumnezeu.

Glasul Tatălui, care cheamă mereu pe oameni să intre în împărăția sa prin Cristos, sunt apostolii, vestitorii evangheliei.

Când în ziua de Rusalii, Petru anunță poporului din Ierusalim că Dumnezeu l-a înălțat ca Domn și Mesia pe Isus, pe care ei l-au răstignit, aceștia au fost mișcați până în adâncul inimii și au zis: Fraților, ce trebuie să facem?

Dacă ție îți aruncă cineva o greșeală în față, îl numești frate? Ești în stare să spui: Ce trebuie să fac? Cum să ispășesc greșeala și cum pot face ca să n-o mai repet? Dacă ne cercetăm cu sinceritate, în lumina lecturilor de azi, vom constata cu durere că încă nu suntem creștini autentici, nu am pășit total în sânul Bisericii lui Cristos, fiindcă, a intra în sânul Bisericii prin Cristos, înseamnă a trăi aici ca frații, a ne ajuta, a ne ierta, a ne dojeni frățește când greșim etc. Din păcate însă, ne suportăm unii pe alții numai când ne lăudăm unii pe alții, când punem în evidență numai faptele bune reale sau imaginare. De câte ori nu lăudăm pentru a găsi laudă! Astfel ne facem părtași de dojana Mântuitorului: Vai vouă, fariseilor fățarnici, care închideți porțile împărăției cerurilor; voi nu intrați și nici pe alții care ar voi să intre nu-i lăsați! (Mt 23,13).

Poarta centrală și unică de comunicare creștină, atât cu Dumnezeu cât și cu lumea înconjurătoare, trebuie să ne fie Cristos singur. Dacă cineva, pe lângă această poartă, mai păstrează o portiță de comunicare cu egoismul propriu, cu lumea și cu diavolul, poate avea soarta Bizanțului din secolul al XV-lea, care, pe lângă poarta principală pe care gărzile o păzeau cu strășnicie, mai avea o mică portiță lăturalnică, ascunsă, pe care nu prea își băteau capul s-o păzească. Când turcii, conduși de Mahomed al II-lea, au asediat orașul în anul 1453, locuitorii se simțeau în siguranță în spatele zidurilor înalte și al porților puternice. Dar într-o noapte, pe când turcii căutau un loc mai potrivit pentru asaltul cetății, au dat de porta kerka – portița cea mică – descuiată și nepăzită. Au pătruns prin ea cu teamă, ca nu cumva să li se întindă o cursă. Nu le venea să creadă că este posibil, ca pe timp de război, să lași o portiță descuiată și fără pază! Dar, văzând că nu este nici un pericol, au pătruns tot mai mulți și au luat prin surprindere, pe la spate, pe apărătorii de pe ziduri și de la poarta principală, pe care au deschis-o și armatele otomane au intrat cu toată puterea. Lupta a fost sângeroasă. În ziua următoare, la răsăritul soarelui, în orașul fumegând din cauza incendiilor, mii de morți zăceau pe străzi, pe ziduri, pe acoperișul caselor etc. Capul împăratului Constantin al XII-lea Dragases, înfipt într-o prăjină de pe cea mai înaltă parte a cetății, trona peste groaznicul măcel. Puținii creștini care au mai rămas cu viață au trebuit să asiste cu durere la pângărirea celei mai frumoase biserici, “Sfânta Sofia”, când lucrurile sfinte: crucile, odăjdiile, icoanele etc. erau scoase afară și arse. Fala orașului, bazilica “Sfânta Sofia”, a fost transformată în moschee pentru păgâni. Așa a fost în 29 mai 1453. Azi bazilica este muzeu. Și toate s-au terminat atât de tragic din cauza unei portițe lăturalnice.

Creștinul trebuie să aibă o singură poartă de comuniune cu lumea internă și externă a ființei sale, care se numește Cristos Isus, poarta iubirii, poarta sărutului divin. Cine trece prin această poartă se umple de plinătatea lui Cristos: de iubirea lui dumnezeiască. Dacă omul mai lasă în ființa sa o portiță ascunsă de comuniune cu egoismul, cu lumea și cu Satana, riscă să aibă parte de un sfârșit tragic, fiindcă, așa cum spune sfântul Petru, diavolul mereu ne dă târcoale, căutând pe cine să înghită (1Pt 5,8), căutând să pătrundă în cetatea lui Dumnezeu, în ființa omului din care a fost izgonit prin Botez.

Dacă sfântul Petru îi îndemna pe cei din Ierusalim: Fiecare dintre voi să se boteze în numele lui Isus! sfânta Biserică ne îndeamnă azi să trecem total viața noastră prin viața lui Isus, adică să ne trăim Botezul: credința și lepădarea totală de Cel Rău. Amin.

 

* * *

 

Duminica a IV-a după Paști

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Fiecare om peregrin pe cărările acestei lumi simte cel puțin o dată în viața sa nevoia de a-și pune acele întrebări fundamentale care privesc existența sa, sensul vieții sale: Cine sunt? De unde vin? Încotro merg? Care sunt coordonatele drumului pe care trebuie să merg? De cele mai multe ori se simte neputincios în a răspunde acelei întrebări care privește tendința înrădăcinată în ființa sa de a urca, de a crește spre absolut, dorul existențial despre care Blaga spune că “Ne duce pe un drum ce dincolo de orice călător mai are o prelungire” (Dorul-dor).

De două mii de ani, noi, creștinii, martori ai Împărăției, în fața acestei chemări divine la plenitudinea existenței umane, avem același răspuns: Cred! Evenimentul învierii lui Cristos a redimensionat răspunsul nostru uman la chemarea divină de a deveni fii ai Împărăției, pentru că cel care ne conduce pe cărările vieții este însuși Domnul.

“Domnul este păstorul meu” (Ps 22). Mesajul primei lecturi se înscrie pe linia acestui motiv psaltic. Este ultima parte a discursului lui Petru, imediat după Rusalii, începutul oficial al predicării Evangheliei, ceea ce explică tonul solemn adoptat. Casa lui Israel trebuie să știe în mod clar că acel Isus pe care ei l-au cunoscut doar în mod superficial și l-au crucificat, a fost constituit de Dumnezeu Domn și Mesia. Cristos Înviat reia pentru noul popor funcțiile și rolul pe care Dumnezeu le avea în Vechea Alianță. Isus a devenit Mesia, Cristos, cel consacrat prin excelență de însuși Dumnezeu pentru a-și asuma misiunea de conducător al poporului său. A afirma că Dumnezeu l-a constituit pe Isus Cristos și Domn, înseamnă a recunoaște că Isus se află într-o poziție unică în istoria mântuirii, aceea de Revelator definitiv al lui Dumnezeu și Judecător care trebuie să se întoarcă pentru a ține judecata definitivă.

Anunțului solemn al lui Petru îi urmează reacția ascultătorilor săi, care s-au simțit străpunși în inimă. Cuvântul lui Dumnezeu nu e lipsit niciodată de eficiență, ci este în stare să străpungă orice inimă împietrită, este mai pătrunzător decât o sabie cu două tăișuri. Oamenii din jurul lui Petru nu au fost interpelați doar intelectual sau sentimental. Oare ce putea să-i atragă la un fost pescar ca Petru? Ei au fost atinși în profunzimea lor existențială, iar sămânța căzută în inima lor a prins deja rădăcini.

“Fraților, ce trebuie să facem?” Este întrebarea care îl asigură pe Petru că pescuirea minunată promisă de Isus a început deja. Răspunsul este categoric: convertirea fiecăruia prin botez este semnul adeziunii la credință pe de o parte, iar pe de altă parte, al ruperii totale cu trecutul și îmbrăcarea unei vieți noi în spirit. Botezul în numele lui Isus înseamnă că doar în persoana sa se poate obține mântuirea și viața nouă.

Convertirea trebuie să fie radicală și să-l aibă ca model pe Cristos mort și înviat. Invitația pe care o face Petru în cea de-a doua lectură pare puțin paradoxală. De ce martorii bucuriei învierii trebuie să fie invitați la suferință? Răspunsul lui Petru este clar: “Pentru că și Cristos a suferit pentru voi și v-a lăsat exemplu să călcați pe urmele lui”. Suferința lui Cristos are o valoare mântuitoare, pentru că este în favoarea noastră, și una exemplară, deoarece constituie o paradigmă de reprodus în viață. Creștinul care își ia crucea participând la suferința lui Cristos, îi prelungește în același timp valoarea. Cristos a trăit suferința cu o coerență care fascinează, încredințându-se total lui Dumnezeu. În vasul nevinovăției lui au încăput toate păcatele noastre, pe care le-a distrus pe cruce prin eficacitatea morții sale, redându-ne sănătatea: “Prin rănile lui ați fost vindecați” (Is 53,5).

A treia lectură continuă această temă a Bunului Păstor care își dă viața pentru oile sale printr-o alegorie de o mare densitate. Discursul lui Isus începe printr-o parabolă care nu este însoțită de nici o cheie de interpretare, dar care dobândește o dezvoltare graduală. În primul rând, alegoria are o profundă bază biblică, relația dintre Iahve și poporul său apărând deja în Vechiul Testament sub imaginea păstorului și a turmei (cf.Ez 34). Figura luminoasă a păstorului are o mare înrâurire asupra turmei care are încredere în el și-l urmează în acest exod din instituția Templului, care nu mai poate oferi viață. Templul devenise un ambient al morții, iar Bunul Păstor își scoate turma sa de aici la fel cum în Exod, Dumnezeu și-a călăuzit poporul. Isus a primit de la Tatăl misiunea de a-i conduce pe oamenii care cred în el pe drumul eliberării de moarte și de păcat, pe drumul vieții și al libertății, așa cum spune sfântul Irineu: “Cuvântul lui Dumnezeu, Cristos, Domnul nostru, din cauza iubirii sale imense s-a făcut ceea ce suntem noi pentru a face din noi ceea ce este el însuși” (Adversus Haereses). El, păstorul vieții, dându-și viața și luând-o înapoi, murind și înviind, face posibilă și reală participarea creștinilor la viața divină.

Parabola este și o avertizare făcută autorităților pentru a-și îndeplini rolul de păzitori ai poporului lui Dumnezeu, e o avertizare care are o notă de urgență escatologică și care în alte pagini din Noul Testament este exprimată prin imaginea judecătorului care stă la poartă. Atacul împotriva fariseilor se bazează nu pe faptul că ei nu sunt păzitorii de drept, ci că sunt hoți care nu se apropie de turmă prin poartă. Vocea lui Isus, însă, cheamă la libertate și viață; el își cunoaște oile și le cheamă pe fiecare pe numele său. Această cunoaștere personalizată scoate în evidență aspectul deosebit al iubirii păstorului: turma sa nu reprezintă pentru el un simplu număr. El caută intimitatea personală a inimii credinciosului. La sfârșitul parabolei, evanghelistul Ioan adaugă că ascultătorii nu l-au înțeles. De fapt, neînțelegerea lor nu surprinde, pentru că nu e doar o problemă intelectuală, ci incapacitatea voinței de a răspunde provocării adresată în parabolă.

Astăzi, în Duminica a patra a Paștelui, zi cu o semnificație deosebită – pentru că este și Ziua Mondială a Vocațiilor – Biserica ne îndeamnă să ne întrebăm ca și primii ascultători ai lui Petru: “Fraților, ce trebuie să facem?”

Atenția lui Dumnezeu față de noi se manifestă printr-o varietate de chemări, toate având importanța lor. Toți am primit chemarea la existență. Dar câți dintre noi nu trăiesc doar pe jumătate, resemnați să existe, fără încredere în Domnul! Am primit chemarea la credință, care, prin darul sacramentelor, ne-a făcut maturi și capabili de angajament și mărturie în Biserică și societate. Orice impuls vocațional ulterior botezului, comportă în mod necesar un îndemn la convertire. Unii au fost chemați special să prelungească în Biserică chiar misiunea lui Isus, Bunul Păstor, prin preoție, diaconat, viață consacrată, asociații creștine, viață de misiune. Dar ce sunt toate acestea fără dragoste, se întreabă sfântul Paul. Oricâte carisme am fi primit, de am vorbi toate limbile, de am avea darul profeției și am cunoaște toate tainele și toată știința, de-am împărți toată averea săracilor și ne-am da trupul să fie ars, dacă nu avem dragoste, nu ne folosește la nimic (cf. 1Cor 13,1-4). Dragostea este cea dintâi și cea mai mare poruncă, și fiind un constitutiv al ființei umane, ea reglează intensitatea vieții noastre. Viața este un dar de care nu pot să mă bucur de unul singur: trebuie s-o investesc pentru alții și cu alții. Trebuie să abandonăm egoismul și să intrăm în comunitatea Domnului înviat, el care este iubirea personificată. În acest sens, fiecare creștin trebuie să se simtă păstor al celuilalt. Aceasta înseamnă a-ți trăi viața ca vocație. Este relevantă în acest sens viața trăită în acest mod de sfânta Tereza a Pruncului Isus. Ea, deși nu poseda nimic care să ofere misiunilor, deoarece era carmelită desculță în conventul din Lisieux, oferea rugăciunile și sacrificiile sale. Iar când oboseala, sau durerea de cap, sau tusea o tulburau, își spunea: “Curaj, curaj. Poate în acest moment un misionar se simte rău în drumul său și nu mai poate înainta. Pentru el îmi ofer suferința ca să poată merge mai departe”. Și cine dintre noi poate refuza să facă cel puțin atâta pentru a conduce la pășunea lui Cristos acele suflete îndepărtate?

Astăzi noi primim același mesaj și ne punem aceleași întrebări ca odinioară, ascultătorii lui Petru. Iar răspunsul pe care îl primim este același: “Mai presus de toate, îmbrăcați-vă în dragoste, căci doar ea este legătura desăvârșirii” (Col 3,4). Convertirea și dragostea nu sunt condiționate de legile fizice și ale timpului.

Cunoașterea dintre păstor și turmă depășește simpla cunoaștere conceptuală. Această cunoaștere este prezența intimă a unuia cu celălalt, înțelegerea și încrederea reciprocă, comuniunea inimii și gândirii, pătrunse în întregime de dragoste. Să îndepărtăm așadar din noi barierele urii și slăbiciunilor umane și să ne deschidem inimile pentru a sorbi din izvoarele mântuirii – căci doar cu inima putem recunoaște glasul Păstorului.

Andrei DĂSCĂLAȘU

 

* * *

 

Duminica a IV-a a Paștelui

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

În duminica de astăzi, a patra din timpul pascal, liturghia ne pune înainte chipul blând și mișcător al lui Isus, Bunul Păstor. De ce parabola Bunului Păstor este plasată atât de aproape de sărbătoarea învierii? Desigur, pentru a scoate în evidență un adevăr fundamental pentru creștinism: anume că Isus, după învierea sa din morți, deși vizibil a plecat dintre oameni, el va continua să rămână totuși printre noi până la sfârșitul veacurilor, ca un bun și blând păstor care-și conduce turma la pășunile verzi ale mântuirii.

Este o certitudine mângâietoare pentru oameni să se știe obiect al iubirii și al grijii lui Dumnezeu. După ce l-a creat pe om, deși acesta a căzut în păcat, Dumnezeu, în bunătatea sa nemărginită, s-a îngrijit ca omul să ajungă la mântuire. În acest sens antifona de la intrare subliniază că: “Pământul este plin de bunătatea Domnului”. Această bunătate transpare din grija cu care Dumnezeu a condus poporul ales în decursul istoriei mântuirii.

Vechiul Testament îl descrie pe Iahwe ca pe adevăratul păstor al lui Israel. Evreii îi numeau pe Moise și pe David “păstori“, ca reprezentați ai lui Dumnezeu însuși. Apoi, tema păstorului este foarte familiară marilor profeți. Totuși, în repetate rânduri, păstorii vizibili îl reprezentau atât de rău pe Adevăratul Păstor, încât deseori poporul era ca o turmă risipită.

Acestui popor risipit, Isus i se prezintă ca păstorul cel bun, ca poartă a oilor, ca poartă de mântuire care se deosebește de toți ceilalți aleși din Vechiul Testament, pentru că are în sine toate caracteristicile pe care le-au avut toți ceilalți aleși ai lui Dumnezeu.

El a venit când noi eram încă niște oi rătăcite. Ne-a condus chemându-ne pe nume și făcându-ne să-i recunoaștem glasul. Ne-a hrănit cu însuși Trupul său în Sfânta Euharistie.

Pericopa evanghelică de astăzi tratează despre ocupația zilnică a unui popor care se îndeletnicea cu creșterea animalelor și este centrată pe raportul dintre păstor și turmă. Intimitatea plină de dragoste ce există între păstor și turma sa reiese din faptul că el cheamă oile pe nume și ele îl urmează fără ezitare. Totodată, evanghelia ne descrie modul de acțiune al păstorului în contrast cu al tâlharului. Acest contrast reiese din aceea că spre deosebire de păstor care intră pe poartă pentru a conduce turma la pășune, tâlharul intră sărind peste gard pentru a fura, pentru a distruge și pentru a ucide.

În esență, discursul se axează pe conceptul de poartă: “Eu sunt poarta oilor” ne spune Isus. Poartă voind să semnifice legitimitatea celui care intră. “Dacă cineva intră prin mine, va fi mântuit; va putea intra și ieși și va găsi pășunea”. Există așadar numai un singur acces la turmă, și acesta este Isus însuși. Întrucât este poartă, este unica și exclusiva cale care poate conduce turma la adevărata pășune.

Dar care este adevărata hrană, care este adevărata pășune la care ne conduce Isus? Este Sfânta Euharistie, este veșnica bucurie a paradisului, este veșnica primăvară.

Noul Testament nu se preocupă să ne dea amănunte cu privire la viața și activitatea păstorilor, dar vrea să demonstreze cum profețiile mesianice despre Bunul Păstor s-au realizat în Isus Cristos.

Un accent deosebit este pus în liturgia de astăzi asupra dureroasei posibilități de a confunda glasul Bunului Păstor cu acela al tâlharului și al mercenarului. Dar unde putem noi fi siguri că cel care ne vorbește este Cristos? Unde vine el în mod deosebit în mijlocul nostru? În Biserică, în Sfânta Scriptură, în Sfânta Euharistie. Aici vine el în mod deosebit în mijlocul nostru, ne pregătește cu hrana spirituală a cuvântului său și ne hrănește cu însuși trupul său în Sfânta Euharistie. Ne arată cu claritate calea pe care trebuie să mergem și nu numai atât, dar ne dă și puterea s-o facem.

Acum 2000 de ani, Isus s-a adresat contemporanilor săi, astăzi noi suntem cei chemați să-l ascultăm, noi cei prezenți aici. În cuvântul pe care l-am ascultat, el ni s-a adresat nouă în același mod ca și contemporanilor săi. Distanța de timp trebuie anulată. Cuvintele sale au în vedere o situație veche de când lumea, o situație totdeauna actuală în istorie: omenirea este o turmă risipită, ca o turmă care este totdeauna obiect de multe neînțelegeri și certuri. Simbolul biblic de turmă nu trebuie înțeles în sens greșit, el nu are nici o semnificație negativă care să-l jignească, din contra, este plin de o mare gingășie.

Astăzi încă se mai repetă situația din totdeauna. Mulți păstori falși vin la ușa staulului și bat, dar fiecare își are o învățătură deosebită și propune o pășune diferită, de aceea poporul este ca o turmă risipită și dezorientată. Noi, creștinii, trebuie să discernem printre miile de glasuri care se ridică astăzi, glasul adevăratului păstor și să-l urmăm fără ezitare. Bunul Păstor nu este numai conducătorul turmei, dar și cel care trăiește aceeași viață cu turma sa, este acela care trăiește în mijlocul oilor sale. În Sfânta Împărtășanie, el vine în inimile noastre, ne cunoaște, ne iubește și ni se dăruiește. Iubirea sa nu este o iubire posesivă, dar o iubire care caută, care se dăruiește total. Aceasta este caracteristica iubirii pastorale a lui Isus, Bunul Păstor.

Isus Cristos rămâne unicul Păstor al Bisericii sale, care conduce, care hrănește, care păzește turma sa. Pentru a-și face vizibilă activitatea sa de păstor, Isus se folosește de oameni, de miniștri speciali, care trebuie să reproducă caracteristicile carității pastorale a lui Isus. Care trebuie să fie atitudinea credincioșilor față de reprezentanții lui Cristos? Atitudinea unui autentic urmaș al lui Cristos față de reprezentanții săi de pe pământ, trebuie să fie ca față de Isus însuși: plină de iubire, de respect și de ascultare. În episcopi și preoți, noi ascultăm de fapt de însuși Cristos, care ne vorbește prin ei. Dacă Evanghelia ni-l prezintă pe Isus ca Bunul Păstor, ca poartă a oilor, ca poartă de mântuire, Faptele Apostolilor ni-l prezintă ca Domn și Mesia. Aceste prerogative coincid cu acelea care fac din Cristos Marele Păstor al omenirii.

După ce a explicat în lumina Sfintei Scripturi semnificația vieții, morții și învierii lui Isus, apostolul Petru încheie discursul său din ziua de Rusalii printr-o declarație solemnă pe care am ascultat-o în prima lectură: “Pe acest Isus pe care voi l-ați răstignit, Dumnezeu l-a făcut Domn și CristosA. Isus devine Domn prin învierea sa și Mesia, adică Uns, întrucât a primit din abundență Duhul Tatălui. Acestă predică a lui Petru a mers chiar la inima celor care-l ascultau, iar roadele n-au întârziat să se arate. Ele sunt exprimate prin întrebarea spontană izvorâtă din inima celor care-l ascultau: “Fraților, ce trebuie să facem?” Petru le răspunde, recomandându-le să se convertească și să se boteze pentru a primi darul Duhului Sfânt. Acest îndemn al lui Petru își păstrează toată actualitatea. Deosebirea dintre auditoriul lui Petru și noi, este aceea că ei erau nebotezați și Petru, era și firesc să le recomande botezul, care îi introducea în misterul lui Cristos, devenind copii ai lui Dumnezeu.

Întrebarea care se ridică acum este, ce trebuie să facem noi, creștinii de astăzi, care am primit deja botezul? Răspunsul este ușor de dat, însă pentru a-l pune în practică, pentru a-l transpune în viață, recere efort, recere angajare și dăruire din partea noastră. Noi trebuie să colaborăm cu harul pe care l-am primit, trebuie să punem partea noastră. Convertirea nu se face într-o singură zi, deoarece cel rău nu doarme, el ne asaltează mereu . De aceea este nevoie de o luptă continuă, de o convertire continuă. Viața noastră trebuie să fie un mare “DA” pregătit cu mulți de “da” de fiecare zi, la voința lui Dumnezeu.

Un alt îndemn pe care-l face Petru tot în prima lectură, este: “Salvați-vă din mijlocul acestui popor rătăcit”. Dar cum putem noi, oare, realiza acest lucru? Desigur, numai urmând glasul Bunului Păstor putem fi siguri de această salvare; ba mai mult, ne spune psalmistul: “Nu vom duce lipsă de nimic”. Bunul Păstor ne salvează conducându-ne la apele liniștite ale botezului, iar masa pe care o întinde în fața dușmanilor este Sfânta Euharistie.

Lectura a doua subliniază și mai bine rolul de călăuză pe care-l are Cristos, dar totodată ne pune în față și o altă realitate de care cei mai mulți fug: calea urmării lui Isus Bunul Păstor, nu trece numai prin bucurii, dar trece uneori și prin umiliri, prin încercări și suferințe. A rămâne statornic în astfel de împrejurări, este semn de mare credință și tărie. Exodul nostru după Bunul Păstor a început la botez și continuă în decursul întregii noastre vieți. Dar Isus ne ajută; el nu ne-a dat numai învățătura și exemplul său, lăsându-ne nouă sarcina de a le pune în practică. Acest lucru ar fi fost imposibil pentru noi. Prezența sa se face mereu simțită printre noi și ne inspiră curaj și tărie în realizarea planului de mântuire al Tatălui. Să-l urmăm cu entuziasm și bucurie, fără a ne lăsa abătuți de la calea cea dreaptă. Dacă vom păși pe urmele Bunului Păstor, cu siguranță vom ajunge la pășunea veșnică a Tatălui. Petru ne spune în finalul lecturii a doua: “Rămânând statornici, veți fi plăcuți înaintea lui Dumnezeu”.

În duminica de astăzi, atât de luminată de imaginea Bunului Păstor, noi sărbătorim și Ziua Mondială a Vocațiilor. Acest lucru nu este întâmplător. Biserica a fixat această zi chiar în duminica Bunului Păstor pentru a scoate și mai bine în evidență strânsa legătură ce există între Isus Bunul Păstor, și cei care-l reprezintă pe pământ ca păstori.

Astăzi, fiecare creștin este invitat să fie mai conștient de rolul său, fiecare dintre noi este invitat să se angajeze mai profund prin rugăciune și dăruire la creșterea vocațiilor. Să-l implorăm pe Dumnezeu să trimită mereu lucrători în secerișul său, lucrători care să se inspire din caritatea Bunului Păstor, care este mereu nouă, mereu fidelă, mereu gratuită.

Mihai Mărtinaș

 

* * *

 

Duminica a IV-a a Paștelui

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Trebuie să recunoaștem că discursul lui Isus din Evanghelia pe care am ascultat-o, are un ton destul de misterios. Este ca un fel de “mesaj cifrat, codificat”: staul, oi, poartă, tâlhari, păstor… Despre cine vorbește Isus? Ce vrea să ne spună? Și ce fel de interes poate avea pentru noi acest discurs?

Evident că aceste imagini erau mult mai familiare contemporanilor lui Isus decât nouă. Dar dincolo de imaginile (luate din ambientul timpului), acest discurs al lui Isus conține o afirmație foarte puternică, plasată ca validă pentru toți și pentru totdeauna.

Reluând un limbaj deja prezent în Vechiul Testament – unde “oile” și “păstorii” reprezintă poporul, oamenii în general și conducătorii lor, sau capii lor – Isus afirmă că numai el este adevăratul “păstor” și numai el este punctul de referință obligatoriu (“poarta oilor”) pentru realizarea oricărui raport de “călăuză” față de ceilalți.

Cu alte cuvinte: Isus afirmă că este singurul în stare să dea oamenilor ceea ce ei au cu adevărat nevoie.

Toți ceilalți capi, conducători, lideri și maeștri de orice fel (fie în domeniul religios cât și politic sau cultural) desfășoară o funcție pozitivă față de umanitate, dacă și în măsura în care spun, învață și fac ceea ce este în linie, în armonie, cu ceea ce a spus, a învățat și a făcut el. Altfel – în ciuda aparențelor, în ciuda unui eventual succes și popularitate – în realitate fac mai mult rău decât bine: finalmente vor apărea ca “niște hoți și tâlhari” și nicidecum “păstori”.

Aceasta este o “pretenție” foarte angajantă. Oare cine dintre oameni ar putea avea pretenția să afirme ceva similar?

Și de fapt numai Isus poate să-și permită să vorbească în felul acesta: pentru că numai el este “Cuvântul” lui Dumnezeu în carne și oase, numai el și-a dat viața pentru toți, numai el a înviat din morți, numai el este “Domnul”.

De aceea ne putem încrede în el, “să-i ascultăm glasul” și “să-l urmăm” (Evanghelie); chiar și atunci când este vorba de “a suporta cu răbdare suferința”, așa cum a făcut el (cf. lectura a doua). De aceea putem să ne riscăm viața pe urmele lui, “păstorul și păzitorul sufletelor noastre” (lectura a doua).

Și în realitate acesta este “programul” pe care s-a fundamentat existența noastră, atunci când am fost botezați. Faptul însuși de a fi fost botezați – și încă și mai mult din momentul în care botezul a fost “întărit, confirmat” prin mir – constituie pentru fiecare dintre noi semnul concret al unei “vocații” speciale primită de la Dumnezeu: aceea de a fi ucenici și martori ai lui Isus Cristos, de a proclama prin viața și cuvintele noastre “adevărul” lui Isus Cristos și al Evangheliei sale, fiecare în ambientul său și conform posibilităților sale.

Dar acesta nu este singurul mod de a răspunde acestei vocații: sunt multe de acest fel… Printre altele, acela de a face din credință, rugăciune, din slujirea bisericii, din predicarea Evangheliei o “profesiune” care durează tot timpul: pe scurt este vorba despre ceea ce se înțelege, atunci când se vorbește despre “vocația” la ministerul sacerdotal sau la viața religioasă.

Dar să nu ne gândim la “vocația religioasă” ca la un fel de “ștanțare” care se face pe mâna sau trupul cuiva încă de la naștere. În realitate este vorba despre o alegere, care trebuie făcută cu ochii larg deschiși, cu libertate și conștiință.

Chiar dacă, să spunem adevărul, în zilele noastre auzim spunându-se că “a deveni preot”, nu este o meserie la modă… Nu mai reprezintă ca altădată, o “poziție sigură” în societate. Pe scurt nu este o soluție destul de comodă pentru cel care nu mai știe să facă altceva. Nu este o meserie ușoară. Nu se câștigă foarte bine. Și apoi… mai este și problema celibatului.

Sunt foarte multe motivații să nu te faci preot. În realitate există o singură motivație de a te face preot: aceasta este Isus Cristos. În afara unei credințe convinse și puternice în Cristos cel înviat, “meseria de preot” nu ar avea sens. Dar de asemenea nu ar avea sens nici să ne numim “creștini”.

 

* * *

 

Cel înviat în acțiune

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

“Și Domnul Isus lucra în ei” (Mc 16,20)

După ce în duminica trecută am aflat de la Cristos înviat locul unde îl putem întâlni personal: în om, în Scriptură și în Euharistie, acum tot el este acela care ne arată ce face în fiecare loc.

Evanghelia zilei pune în evidență acțiunea lui Isus ca păstor, cu nota specifică de păzitor al turmei, prin imaginea porții: “Eu sunt poarta oilor”, în contrast cu cei “hoți și tâlhari”, care se dau drept păstori ai poporului lui Dumnezeu și nu sunt. Isus face aluzie la farisei și toți cei molipsiți de fariseism.

Imaginea porții din Scriptură nu se reduce la acel obiect din lemn sau metal instalat în împrejmuirea care cuprinde case, curți, grădini, stâne etc, care se închide sau se deschide, ci “poartă” înseamnă putere, forță. Astfel, Isus, vorbind despre Biserica sa, spune că: “Porțile iadului nu o vor birui” (Mt 16,18), adică puterea Răului nu o va nimici. Deci “eu sunt poarta oilor” înseamnă că: “Eu însumi sunt tăria Bisericii prin atotputernicia dumnezeirii cu care am înviat din morți”. Biserica – oile – “trupul mistic al lui Cristos”, este purtătoarea vieții divine, Revelației, a descoperirilor dumnezeiești. Cristos, ca “poartă”, își are tăria din cunoașterea intimă, organică și totală a Tatălui (cf. In 17,25). Deci tăria porții este atotputernicia divină. În virtutea atotputerniciei sale Isus și-a putut da și relua viața în calitate de Fiu al omului (cf. In 10,17), ca să ne împărtășească nouă “cunoașterea Tatălui” (cf. In 17,3), a Iubirii care ne iartă păcatele, ne înlătură slăbiciunea firii spre a ne face “părtași ai naturii divine” (2Pt 1,4), părtași ai “porții”, având tăria de “a intra și de a ieși” prin Cristos, adică de a intra spre a avea împărtășire cu Dumnezeu și de a ieși spre a avea împărtășire cu oamenii.

Isus își pune în evidență calitatea sa de “poartă” în fața Tatălui ceresc, adică își exercită funcția de “Domn și Cristos” – conducător și susținător, mijlocitor atotputernic la Tatăl (cf. 1In 2,1).

Acțiunea sa de mijlocire în fața Tatălui este tainică, dar în fapt, în această lume se arată ochilor credinței noastre în acțiunea acelora pe care i-a rânduit ca “păstori” – porți – cât mai multe porți, prin care oile să se poată întoarce la “Păstorul” suprem, la “poarta”, singura poartă, care duce la Tatăl.

Acțiunea atotputernică a lui Cristos ca “poartă a oilor” de a împărtăși puterea sa păstorilor aleși, apostolilor și urmașilor lor, este o acțiune caritativă: a avut milă față de noi, ne-a iubit cu o iubire infinită, dumnezeiască (1In 4,9-10).

Păstorii, prin urmare, își au puterea de la Cristos, de la “trupul său mistic”. Cu cât sunt mai uniți cu Biserica, “trupul mistic”, cu atât sunt mai puternici, cu atât slujesc mai bine “turma”, cu atât mai mult se identifică cu “Poarta oilor” și asigură plenar unitatea turmei; își găsesc disponibilitatea chiar în a-și da viața, spre a o afla iarăși în trupul lui Isus glorificat ca “Domn și Cristos”: “De pe aceasta vor cunoaște oamenii că sunteți ai mei, dacă veți avea dragoste între voi” (In 13,35). Deci, “poarta” păstorului rânduit de Domnul Cristos trebuie să fie iubirea, ea este atotputernicia lui Dumnezeu și din ea se împărtășesc păstorii, în frunte cu Petru, care de trei ori a mărturisit: “Doamne, tu știi că te iubesc” și a primit puterea să-i întărească în credință pe frații săi (cf. In 21,15).

Când păstorii pun în evidență iubirea, tăria “porții”, dau credincioșilor siguranța mântuirii lor: siguranța învierii și vieții veșnice, determinându-i la “convertire” continuă față de Păstorul suprem, la o credință profundă care se desăvârșește prin caritate și asigură armonia turmei, adică oferă lumii preludiul “împărăției lui Dumnezeu” pentru care Cristos s-a rugat “ca toți să fie una” (In 17,11), ca unul fiecare să aibă în sine acea “poartă”, adică puterea de a ieși din sine însuși, din egoismul propriu, spre a fi Cristos, să aibă puterea de a învinge teama și suferința, ba chiar și moartea, sau, cum spune K. Rahner: “Este mai de folos să ne învingem pe noi înșine, murind ca boabele de grâu pe glia Bisericii, decât să murim ca răzvrătiți (revoluționari) în fața porților ei” (Messale dell’Assemblea Cristiana, Festivo, p. 358).

Când Isus numește pe cei care au trecut înaintea lui ca păstori, dar nu sunt decât “hoți și tâlhari”, îi are în vedere pe farisei, fiindcă ei nu cred în el și se opun Duhului Sfânt, sunt lipsiți de puterea “Porții”. Ei își urmăresc interesele personale, materiale, temporare etc, pe care le bazează pe o interpretare greșită a Legii, ca și cum ei ar fi superiori Legii și stăpâni ai poporului și nu simpli slujitori. Adevăratul păstor este slujitor al poporului lui Dumnezeu. Poporul simte cine îl conduce în numele lui Dumnezeu, deoarece Duhul Sfânt este acela care dă Bisericii “sensus fidei” – simțul credinței – fiindcă numai ei îi este adresată întreaga Revelație. Fariseii și-au pierdut orice autoritate, orice putere de conducere, când pretind superioritate asupra poporului lui Dumnezeu. De aceea acum “mor ca niște răzvrătiți la porțile Biserici”. “Cine este mincinosul, se întreabă sfântul apostol Ioan, dacă nu acela care tăgăduiește că isus este Cristos? Anticristul este acela care îl tăgăduiește pe Tatăl și pe Fiul. Oricine tăgăduiește pe Fiul, nu-l are nici pe Tatăl” (1In 2,22-23). Fariseii, cărturarii și arhiereii, împotrivindu-se Duhului Sfânt (cf. Fap 7,51), încearcă să conducă prin minciună și devin anticriști.

Aceeași întrebare se pune ca și în duminica trecută: “Fraților, ce trebuie să facem?”

Răspunsul: “Salvați-vă de răutatea acestui neam pervers!”, adică de toți acei care încearcă să vă conducă prin minciună, tăgăduindu-l pe Tatăl și pe Fiul, tăgăduind unitatea turmei și a unității “Porții” oilor, refuză dialogul unirii și seamănă neghina discordiei…

Cum?

Azi ni se oferă un răspuns: Rămâneți în armonie cu “Poarta” prin intermediul acelora pe care Cristos i-a făcut părtași ai puterii sale sacramentale de a vesti cuvântul vieții, de a realiza “Memorialul morții și învierii”, de a administra sfintele Taine in persona Christi – în Persoana lui Cristos – de a-i conduce pe oameni la turma lui Cristos trecându-i prin “poarta oilor”. Cine ascultă de “păstorii rânduiți” de “poarta oilor” capătă puterea de a se converti. La o singură predică a lui Petru s-au convertit peste trei mii de persoane. Și azi “Pământul este plin de bunătatea Domnului” (Antifona de la intrare)

Ascultarea credinței este o cruce. Cristos s-a făcut ascultător față de Tatăl și a suferit, cu toate că știa că Tatăl îl iubește și-i vrea binele, a acceptat crucea. Conștiința lui Cristos trebuie să devină conștiința noastră. Numai așa vom trece la vederea Tatălui prin “poarta” care este Cristos.

Să ne rugăm ca pământul să nu fie niciodată lipsit de “bunătatea Domnului”, adică de păstorii cei buni prin care cel înviat ne arată poarta care duce la Tatăl.

 

* * *

 

Duminica oilor

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

În vârful picioarelor

Este definită în mod obișnuit “Duminica bunului păstor”. Și dacă ar fi, dimpotrivă, mai ales duminica oilor? Toți sunt de acord în a-l recunoaște că Cristos este adevăratul păstor, opus mercenarului, pentru că și-a dat viața pentru oile sale, pentru că este călăuza unică, sigură, care merge înainte și deschide drumul. Trebuie să ne convingem, mai degrabă, că oile sunt prețioase mai mult decât orice lucru. Că nu formăm o turmă… de spinări, cu semnul nivelării și al cantității. Că nu constituie o masă de manevră. Că nu sunt exploatate în nici un fel, nici pentru propriul prestigiu, pentru propria consolare personală. Că sunt cunoscute și chemate pe nume și iubite una câte una.

În felul cu care Cristos vorbește despre stână amintește aproape ca despre imaginea Templului. Și la centru, de această dată, nu este prezența lui Dumnezeu, ci prezența omului. O realitate sacră de respectat. Stâna nu este, în mod grosolan, depozitul sau dormitorul oilor. Este locul de întâlnire, de recunoaștere. Isus, pe lângă faptul că se definește “Bunul Păstor”, se dovedește ca unica poartă de intrare la stână. Cine se ocupă de oi, trebuie “să treacă” obligatoriu prin el, să depună la acea poartă vanitatea, ambițiile de carieră, portofelul, pretenții de putere, calcule oportuniste, presupunerea de a ști. Trebuie să lase la acea poartă bastonul și registrul. Păstorul este prevăzut numai de glas.

Cine nu intră prin poarta care este Cristos, adică nu adoptă stilul său, este “hoț și tâlhar”, chiar dacă vorbește în numele lui Cristos. Se trece prin poarta de acces la stână se intră numai în vârful picioarelor. Ar fi oportun, la ceremoniile de sfințire a preoților, să se pună un rit special în care viitorul slujitor al comunității să fie invitat odată pentru totdeauna să scoată încălțămintea “pentru că locul pe care calcă este sfânt” (Ex 3,6).

Cu voce scăzută

Și se intră, mai ales, cu voce scăzută. Cateheza fundamentală este cea a vocii. Oile, în loc să fie îndoctrinate, trebuie să primească de la păstorul lor, o vocație, adică trebuie să se simtă chemate pe nume. “…Și oile ascultă glasul său; el cheamă oile sale pe nume și le conduce afară…” Atâția păstori se plâng, cu accente îndurerate, pentru ce turma lor nu-i ascultă. În unele cazuri, nu înseamnă că persoanele nu ascultă pe păstor pentru că nu au reușit încă să audă glasul său? Sau pentru ce păstorul adoptă o voce care, în loc să-l facă să-l recunoască, îl ascunde?

Mercenarul, profesionistul, “cel invizibil”, pentru că este travestit în zelos sau poreclit păstor, se trădează, se descoperă, cu un semn particular minuscul dar decisiv: glasul. În opoziție, tot glasul face “vizibil” pe adevăratul păstor. Tonul, timbrul glasului, pasiunea, convingerea, explică și fenomenul care s-a verificat în discursul lui Petru (prima lectură): “S-au simțit străpunși în inimă”. Atunci este natural să țâșnească întrebarea: Ce trebuie să facem? Mulți predicatori, dimpotrivă, pretind să le impună de îndată ceea ce ascultătorii trebuie să facă. Fără a se preocupa, mai înainte, de a deschide o breșă în inima lor.

Lista “lucrurilor de făcut” poate cauza plictiseală sau indiferență, dacă cuvântul, mai înainte, nu a provocat o rană, nu a mișcat ceva în adâncime, nu a trezit o dorință chinuitoare. Nu este suficient să proclami cu glas răspicat că Isus Cristos este constituit Domn. Este decisiv “modul” cu care este afirmat. Este important ca din cuvintele păstorului să se poată intui ceea ce provoacă acel fapt în viața sa.

Meseria în locul iubirii

Poate să fie, astăzi, o dublă deformare a figurii păstorului, față de Modelul original. Prima este cea a “corectitudinii”, a profesionalității reci. Anumiți titulari de chipuri stinse, surâsuri înghețate, strângeri de mână care sunt o invitație să țină la distanță, gesturi calculate, cuvinte cântărite, priviri stinse (pentru că este la mijloc adăpostul paginii unui registru), guri care mestecă formule, mâini sentențioase, texte grave, pauze măsurate, atitudini înțepenite, nu reproduc desigur figura Păstorului pe care fiecare dintre noi vrea să-l schițeze citind cuvintele lui Cristos.

Nu au forța unui moment de slăbiciune, de abandon. Par că se rușinează că posedă o inimă, că lasă să se infiltreze un sentiment. Nu reușesc să depună, nici măcar pentru o clipă, rolul, să dea cale liberă persoanei chircite înăuntrul personajului, umanului încarcerat în acea armură oficială. Propun numai cuvinte scontate, previzibile, pe care se simt obligați să le spună. “Cunosc oile mele și oile mele mă cunosc pe mine”

Dar, pentru a se face cunoscut, Cristos nu a ezitat să plângă, să arate gingășie, să se lase mișcat (voiam să spun “să pună la inimă”) de orice tip de mizerie, de a cere și a dărui prietenie, de a manifesta gusturile proprii (inclusiv parfumul!), de a cere mângâiere în momentul tristeții. Bunul păstor a pus pe tavă (este cazul s-o spunem) toată iubirea sa. Și, tot stând la masă, le-a împărtășit discipolilor săi secretele sale, s-a lăsat să facă confidențele cele mai intime. Anumiți păstori, dimpotrivă, chiar se plâng pentru că nu se simt înțeleși. Dar nu riscă să se facă cunoscuți într-adevăr, să abandoneze adăpostul sigur al funcției, să depună masca seriozității și a rigidității (despuierea cea mai obligatorie, sărăcia cea mai necesară).

Desigur, păstorul este investit cu autoritate. Dar în loc să revendice autoritatea (uneori confundată cu puterea) care vine de la Păstor, trebuie revendicată (și manifestată!) iubirea și delicatețea și capacitatea de dăruire care vin de la același Păstor. Nu este iubit pentru că deține autoritatea. Dar cineva are autoritatea numai în măsura în care este capabil de a iubi “Cum El ne-a iubit”. Comanda, desigur, este garantată de registru. …Dar este vorba despre un alt registru. Acela, precis, care a condus pe Cristos la moartea pe cruce.

A dărui lucruri în loc de a se dărui

Altă deformație este aceea a oboselii. Păstorii care vor să facă atâta, se agită, sunt mereu cu sufletul la gură. Cu totul prinși de fapte, de activități, de inițiative, de organizare, sfârșesc prin a nu mai fi observați de persoane. Dau lucruri. Dar astfel se dispensează de a se dărui pe sine. A fi în fugă nu înseamnă în mod necesar a călăuzi turma. Așa cum a urla cu glas puternic nu înseamnă a ști să vorbești oilor (acestea sunt distrase mai mult decât orientate). A nu mai avea timp nu este în mod necesar semnul dedicării pentru alții.

Îmi amintesc de mărturisirea sfâșietoare a unui misionar din Tanzania: “Am realizat, în misiunea mea, o serie considerabilă de opere, cu costul a sacrificii nenumărate. Pot să spun că nu m-am cruțat de loc. Toate erau lucruri necesare. Aici nu era nimic. Totuși… După ziua inaugurării oficiale a ultimei construcții, pe care am zidit-o cărămidă cu cărămidă, o femeie mi-a aruncat în față o realitate amară: – Ai făcut mult pentru noi, trebuie s-o recunoaștem, în toți acești ani. Însă, să știi că nu avem nevoie de lucrurile tale. De tine avem nevoie! Și tu nu mai ești… În acel moment mi-a căzut rău. Apoi a trebuit să admit că ea avea dreptate. Nu am observat că, în furia de a înmulți inițiativele, de a lucra ca un condamnat fără o clipă de răgaz, am terminat în mod paradoxal prin a mă nega, că am lipsit oamenii de darul esențial pe care îl așteptau de la mine… și la care aveau pe deplin dreptul”.

Votul de răbdare?

Printre recomandările lui Petru, conținute în a doua lectură, mă limitez să subliniez un cuvânt: răbdare. Chiar în ziua chemărilor, aș vrea să parafrazez astfel: “La aceasta ați fost chemați”: la răbdare. Nu există vocație, dacă nu este o vocație la răbdare. Un examen sever la care ar trebui să fie supus oricare candidat este cel al răbdării. Eu consider că s-ar putea introduce de-a dreptul un vot, sau cel puțin o promisiune solemnă, pentru răbdare.

Răbdarea nu trebuie să fie obișnuită numai în gura celor în vârstă, care, pierzând de-a lungul drumului visele, le-ar fi înlocuit cu răbdarea (care, în acest caz, nu ar fi altceva decât o resemnare obosită). Nu. Răbdarea folosește, dimpotrivă, tocmai pentru a nu lăsa să moară visele. Tinerii trebuie să se echipeze cu răbdarea, ca înveliș al idealurilor lor cele mai îndrăznețe. Fără o provizie bogată de răbdare, se renunță la operă după primul insucces, se continuă să se lingă rănile, plângând, după primul incident, se ia o atitudine ridicolă de victime după un refuz, o neînțelegere, se abate și se dezumflă în contact cu cel mai mic obstacol, la cea mai modestă dificultate. Turma merge, crește, în măsura răbdării păstorului.

Și chiar pentru sacramentul reconcilierii, se reușește “să străpungă inima” cuiva (pentru a folosi tot expresia din Fapte), numai dacă se arată “slujitori ai răbdării lui Cristos”. Trebuie să precizăm cu extremă claritate și onestitate. Misiunea nu se săvârșește cu o serie fulgerătoare de succese, de acțiuni încununate de rezultate satisfăcătoare și prețuite “de sus” (care apoi este mereu un pic de jos…). Este, dimpotrivă, un exercițiu îndelungat de răbdare, o serie interminabilă de răbdare. Pasiunea, cu cât este mai mare, devorantă, cu atât mai mult trebuie să fie însoțită de răbdare.

Noi toți, pe lângă faptul că am fost vindecați de rănile lui Cristos (cum ne amintește tot Petru în a doua lectură), suntem rodul răbdării sale neobosite. Accentuăm în orice ocazie, să evităm echivocurile periculoase. Este inutil să începem, dacă nu suntem dispuși să… re-începem. Se reîncepe mereu de la capăt, după falimente inevitabile, erori, deziluzii. Lucrurile care se socot “făcute rău” nu sunt făcute rău dacă cineva, în ciuda tuturor, se încăpăținează să reînceapă ca și cum ar fi fost prima oară. “Insultat, nu răspundea la insulte, și suferind nu amenința cu răzbunarea…” Poate este un mod concret de a imita Pătimirea “păstorului și a păzitorului sufletelor noastre” este de a amenința… răbdarea, de fiecare dată când visele noastre și proiectele noastre sunt insultate de o realitate ostilă.

 

* * *

 

Bunul Păstor

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Preotul dintr-o parohie de oraș le vorbea copiilor veniți la cateheză. Le-a spus că el, ca paroh, este asemenea unui păstor, iar credincioșii îi sunt oițele. A pus apoi întrebarea: “Ce face păstorul pentru oile sale?” Un băiețel din primul rând a ridicat mâna și a răspuns: “Le tunde”. Adevărat: păstorii iau această meserie pentru a tunde oile, pentru a le mulge. Dar când Biblia vorbește despre liderii poporului lui Dumnezeu ca fiind niște păstori, se referă la faptul că ei trebuie să hrănească și să apere turma, să fie una cu ea, așa după cum păstorul de oi este cu turma sa.

Titlul de “păstor” se referă în literatura religioasă ebraică în primul rând la Dumnezeu, care păstorește poporul Său. Vedem aceasta de exemplu în psalmul 23: “Domnul este păstorul meu”. Aici Dumnezeu este prezentat ca un păstor fidel și bun care își conduce turma spre bunăstare și abundență (pășuni verzi) și o păzește de orice pericol (valea umbrei morții), astfel că oile nu mai vor altceva și nu se tem de rău atunci când sunt înconjurate de inamici (lupi și lei). Regii, ca reprezentanți ai lui Dumnezeu, sunt de asemenea referiți ca păstori. Unii dintre ei au însă doar titlul, nu și calitățile de păstor. În loc să hrănească turma încredință lor, se hrănesc pe ei înșiși. Dumnezeu ridică profeți asemenea lui Ezechiel, care îi denunță pe astfel de păstori.

“Așa grăiește Domnul Dumnezeu: Vai de păstorii lui Israel, care s-au păstorit pe ei înșiși! Păstorii nu trebuia ei oare să păstorească turma? Dar voi ați mâncat grăsimea și cu lâna v-ați îmbrăcat; oile cele grase le-ați junghiat, iar turma n-ați păscut-o. Pe cele slabe nu le-ați întărit; oaia bolnavă n-ați lecuit-o și pe cea rănită n-ați legat-o; pe cea rătăcită n-ați întors-o și pe cea pierdută n-ați căutat-o, ci le-ați stăpânit cu asprime și cruzime. Și ele, neavând păstor, s-au risipit și, risipindu-se, au ajuns mâncarea tuturor fiarelor câmpului. De aceea rătăcesc oile Mele prin toți munții și pe tot dealul înalt; împrăștiatu-s-au oile Mele peste toată fața pământului și nimeni nu îngrijește de ele și nimeni nu le caută.” (Ezechiel 34,2-6)

Cine spune că Biblia este ruptă de realitatea actuală? Nu sună aceste cuvinte ca o descriere a turmei de astăzi a lui Cristos? Nu avem noi și acum păstori care sunt mai interesați de confortul lor decât de progresul spiritual al credincioșilor încredințați lor? Nu avem noi slujitori cu colar alb care ar sluji în birourile sau bisericile lor, dar fără să facă vreun pas afară, să iasă în întâmpinarea celor slabi, bolnavi, străini? Nu avem noi autorități ecleziale ce conduc cu forță și asprime? Nu este poporul lui Dumnezeu risipit peste munți și dealuri în căutarea hranei spirituale?

Datorită infidelităților păstorilor față de chemarea lor divină, Dumnezeu a promis poporului Său că El însuși va fi păstorul lor, Bunul lor Păstor (Ezechiel 34,15-16). Această promisiune a fost împlinită în Isus care s-a declarat Bunul Păstor care a venit “ca (turma) viață să aibă și din belșug să aibă” (Ioan 10,10). El este Bunul Păstor care își pune în joc viața pentru a-și apăra turma. În acele zile, noaptea păstorii își strângeau turmele în niște ocoluri, ei culcându-se pe pragul intrării în ocol, astfel ca dacă vreun animal dorea să atace oile să aibă prima dată de a face cu ei.

Înainte ca Isus să părăsească lumea aceasta, i-a încredințat lui Petru sarcina de a hrăni mielușeii și de a îngriji de oile Sale (Ioan 21,15-16). Păstorirea turmei lui Dumnezeu este o sarcină continuă, încredințată Bisericii în întregime, cu Petru în frunte. Astăzi, când celebrăm Duminica Bunului Păstor, trebuie să ne punem două întrebări importante. (1) Sunt eu un membru fidel al turmei lui Dumnezeu? Doar acele oi care merg după păstor pot spera să ajungă la pășunile verzi și să fie ferite de lupii cei răi. (2) Cum aș putea participa mai îndeaproape la lucrarea păstoririi turmei lui Dumnezeu? Episcopii și păstorii, precum și cateheții, toți participă în forme diferite la păstorirea turmei lui Dumnezeu. Cum pot fi eu un păstor mai bun din starea mea, îndreptându-mi atenția și gesturile spre cei săraci și de la marginea Bisericii și societății, pentru ca prin mine să audă glasul iubitor al lui Isus, Păstorul cel Bun?

 

* * *

 

La ce se gândește Dumnezeu?

Autor: pr. Emanuel Bejenaru
Copyright: Predici.cnet.ro

Să începem cu o întrebare: Ce te preocupă? Sau,unde îți rătăcește mintea atunci când nu faci nimic? La ce visezi cu ochii deschiși?

Poți spune multe despre cineva dacă știi la ce se gândește când stă degeaba. Unii l-au definit pe om ca fiind ceea ce gândește în inima lui: josnic, dacă se preocupă de cele josnice și divin atunci cand cugetarea sa nu e desprinsă de cele cerești.

Un întreprinzător visează tot timpul la afacerea pe care vrea s-o pornească. Un antrenor își imaginează tot timpul scheme de joc prin care să-și anihileze adversarul. O proaspătă mămică își face griji tot timpul pentru copilul său. Urmează întrebarea: La ce se gândește Dumnezeu toată ziua? Fiind omniscient, sigur că Dumnezeu poate să se gândească în același timp la toate lucrurile, dar dincolo de această certitudine, ce anume îl preocupă? Pe unde îi cutreieră gândurile?

Putem ști acest lucru datorită lui Isus. El este Cuvântul întrupat, coborât pe pământ pentru a face cuncoscută voința Tatălui. Și Isus a insistat asupra faptului că Dumnezeu se gândește constant la oamenii pe care îi iubește atât de mult. Gândurile sale se îndreptă spre om la fel cum gândurile unui păstor revin oii pierdute. Chiar dacă omul nu-și amintește, pentru el și-a dat viața Păstorul suprem. Deși nu crede, pentru el se preocupă. Deși nu se consideră important, nu există altul ca el în ochii lui. Deși nu își dă seama, Păstorul este cu el. Deși nu îl acceptă, el l-a iertat. Pentru că îl vede altfel, neținând cont de logica mercantilă a omniprezentului „do ut des”. Și, ne spune Nicu Steinhardt: „e gata oricând să ne ierte, să ne cadă pe grumaz, să dea uitării rătăcirile, neroziile și înstrăinările noastre, să se bucure de întoarcerea păcătosului cu o bucurie nu mai puțin simplă, sinceră, naivă decât a păstorului care-și află oaia pierdută ori a femeii care-și găsește drahma răzlețită în casă. Aceasta ne dă curaj și nădejde deoarece constatăm că Domnul nostru nu-i un socotitor nemilos, un contabil strașnic, un spirit dur și mărunt, un aprig ținător de minte al răului. Întocmai ca Tatăl din parabola risipitorului, e la orice oră din zi și din noapte dispus să ne primească, să ierte, să uite și prin urmare să se bucure și să se veselească. Amănuntul e deosebit de important: nu numai că iartă, dar fapta aceasta bună pe care o săvârșește fără a sta mult pe gânduri îi este prilej de bucurie și lui. Domnul se bucură nu numai pentru că a fost găsit cel pierdut și a înviat cel mort și nu doar pentru beneficiarul actului său de clemență. Se bucură și de bucuria pricinuită, se veselește odată cu omul căit, ba poate și mai mult decât acesta și găsește că-i nimerit să serbeze fără de zgârcenie și de falsă pudoare blagoslovitul eveniment. După orice convertire Isus stă la masă cu metanoizatul (cu Zaheu, cu Levi-Matei), se bucură o dată cu gârbova lecuită, cinează cu soacra lui Petru, cea scăpată de friguri, nu șovăie să junghie vițelul îngrășat și să se veselească, jucând și cântând, la înapoierea acasă a celui după care inima părintească jinduia. Nu ni se cere altceva decât să ne întoarcem la el: fără teamă, fără îndoială, cu nădejde și încredere; cina e gata, ușile-s deschise, vițelul e mult și gras, totu-i frumos orânduit. Să avem numai haină de nuntă, altfel spus: căință și credință. Atâta doar să avem! Cu o singură vorbă-aidoma buretelui care curăță tabla neagră ori gumei care șterge scrisul de pe hârtie-Cristos desființează întregul nostru trecut, oricât ar fi de întunecat și de murdar.”

Un preot nord-american ce făcea parte din Arhidieceza de New York se ruga într-una din parohiile de la Roma când ,la intrare, s-a întâlnit cu un cerșetor. După ce l-a analizat un moment, și-a dat seama că îl cunoștea pe acel om. Era un coleg al său de seminar care fusese hirotonit în aceeași zi cu el și care acum cerșea pe străzi. După ce s-a prezentat și s-au salutat, preotul a ascultat de pe buzele cerșetorului cum acesta își pierduse credința și vocația și a rămas profund mișcat. A doua zi, preotul sosit de la New York avea posibilitatea să asiste la Liturghia privată prezidată de Papa, pe care îl putea saluta, așa cum se obișnuiește, la sfârșitul celebrării. Venidu-i rândul, acesta a simțit impulsul să îngenuncheze în fașa Sfântului Părinte și să-i ceară să se roage pentru vechiul său coleg de seminar, descriindu-i Papei,pe scurt, situația. A doua zi, a primit o invitație de la Vatican pentru a lua cina cu Pontiful, solicitându-i-se să ia cu el și pe cerșetorul de la parohie. Preotul s-a întors la parohie și a vorbitcu prietenul său despre dorința Papei. O dată convins, l-a dus în camera unde stătea el și i-a oferit haine și mâncare.

După cină, pontiful i-a cerut preotului să îi lase singuri și l-a rugat pe cerșetor să îl spovedească. Impresionat, bărbatul i-a zis că nu mai era preot, însă Papa i-a răspuns: „O dată ce ai fost hirotonit preot rămâi preot, pentru totdeauna!” „Însă nu mai am atribuțiile unui preot”, a insistat cerșetorul, care a primit următorul răspuns: „Eu sunt Episcopul Romei și pot avea grijă de asta!” Bărbatul a ascultat spovada Papei și i-a cerut ca și el, la rândul său, să îi asculte confesiunea, după care a plâns cu amărăciune. La sfârșit Ioan Paul al II-lea l-a întrebat la ce parohie cerșise și l-a făcut asistent al parohului de acolo, responsabil de cerșetorii din acea zonă.

O dată ce am fost botezați rămânem botezați pentru totdeauna, chiar dacă urcăm la cer anapoda, împleticindu-ne la fiecare secundă, cu aripile pleoștite, ca o pasăre beată. Păstorul cel bun se va gândi întotdeauna la noi, deoarece pentru el nimeni nu e irecuperabil, nimeni nu e prea departe nimeni, nimeni nu e prea nenorocit. Nu există spini care să-l împiedice să ajungă la noi. De fiecare dată când pierdem sensul cuvântului casă, când nu mai vedem steaua polară, când pierdem cărarea spre inima noastră, când nu mai știm cum ne cheamă și mulți nu vor să mai cunoască, noi suntem oile rătăcite pe care le caută cel plin de iubire…

 

* * *

 

Duminica a IV-a a Paștelui (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a spus: “Adevăr, adevăr vă spun: Cine nu intră pe poartă în staulul oilor, ci sare prin altă parte, acela este hoț și tâlhar. Însă cel care intră pe poartă este păstorul. Acestuia portarul îi deschide și oile aud glasul lui și el își cheamă oile pe nume și le mână afară… Adevăr, adevăr vă spun: Eu sunt poarta oilor… de va intra cineva prin mine, va fi mântuit…” (In 10,1-10)

Pe măsură ce ne îndepărtăm de sărbătoarea Învierii preaslăvite a Domnului nostru Isus Cristos, temele duminicilor se preocupă nu doar să afirme marele adevăr al misterului pascal, ci să ne și sensibilizeze asupra modului în care Viața cea nouă și înnoitoare a Mântuitorului se face simțită după ce El a trecut din această lume la Tatăl. Evanghelia duminicii a IV-a a Paștelui ni-l prezintă pe Isus Cristos în ipostaza Păstorului cel Bun care păstrează o relație foarte apropiată cu oile Sale. Ele s-au deprins să-I recunoască prezența de înviere (să-i audă glasul) și, simțindu-se chemate pe nume, să-L urmeze. În plus, Isus Cristos înviat este prezentat și ca unica Poartă prin care se poate intra în Staul. Aceste alegorii încearcă să exprime, prin cele două imagini foarte familiare oamenilor din acele timpuri, o intimitatea anume pe care Mântuitorul a păstrat-o cu cei pe care Tatăl i-a încredințat și mai ales acel rol unic pe care l-a dobândit prin Moartea și prin Învierea sa glorioasă de a-i aduna și a-i conduce către locul de pacea și de siguranță promis și pregătit de Părintele Slavei.

Petru, stând în picioare împreună cu cei unsprezece, a ridicat glasul și le-a vorbit: “Să știe, așadar toată casa lui Israel că Dumnezeu l-a făcut Domn și Mesia pe acest Isus pe care voi l-ați răstignit.” Auzind acestea, ei au fost pătrunși în inimă și i-au zis lui Petru și celorlalți apostoli: “Fraților, ce trebuie să facem?” Iar Petru le-a spus: “Convertiți-vă și fiecare dintre voi să se boteze în numele lui Isus Cristos, spre iertarea păcatelor voastre, și veți primi darul Duhului Sfânt”… Atunci toți cei care au primit cuvântul lui s-au botezat și în ziua aceea s-au adăugat ca la trei mii de suflete. (Fapte 2,14.36-41)

Citit prin prisma Evangheliei acestei duminici, fragmentul din cartea Faptele Apostolilor care relatează rezultatul răsunător al predicii sfântului Petru din ziua de Rusalii capătă valențe cu totul originale. Într-adevăr, Duhul Sfânt, coborât asupra apostolilor, le-a dat forța și curajul necesar de a ieși din încăperea în care se încuiaseră spre a vesti lumii victoria lui Isus asupra morții. Dar, în întrebarea adresată apostolilor: Fraților, ce trebuie să facem? nu recunoaștem noi oare răspunsul la glasul Celui care îl cheamă pe fiecare pe nume; în primirea primirea cuvântului și a botezului nu recunoaștem noi oare angajarea de a-L urma pe Păstorul cel Bun; în numărul mare de suflete (trei mii) care s-a adăugat la nucleul Comunității primare, nu recunoaștem noi oare creșterea Poporului lui Dumnezeu? Cu alte cuvinte, în episodul relatat în această duminică suntem invitați să întrezărim lucrarea de învierea a lui Isus Cristos în Biserică și prin Biserică sub acțiunea Duhului Sfânt. Și această lucrarea nu s-a epuizat atunci. Ea continuă și astăzi, iar textele citite ne educă privirea să o descoperim la fel de vie și de puternică. Mai mult, ea ne cere să învățăm să auzim glasul Bunului Păstor și să-L urmăm spre mântuirea la care El ne conduce.