Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IV-a din Post
Anul B (A, C)

Lecturi:
2Cr 36,14-16.19-23
Efeseni 2,4-10
Ioan 3,14-21

Ioan 3,14-21

Și, după cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică. Într-adevăr, atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el. Cine crede în el nu este judecat, însă cine nu crede a fost deja judecat pentru că nu a crezut în numele Fiului unic al lui Dumnezeu. Aceasta este judecata: lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. Căci oricine face [fapte] rele urăște lumina și nu vine la lumină ca să nu-i fie descoperite faptele. Însă oricine face adevărul, vine la lumină ca să se vadă că faptele sale sunt făcute în Dumnezeu”.

 

Autori

pr. Jacques Sylvestre, O.P.
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu
Diverși alți autori
FSC
pr. Alessandro Pronzato
pr. Virgil Blaj, OFMConv
pr. Claudiu Budău

 

* * *

 

Riscând până la capăt

Autor: pr. Jacques Sylvestre, O.P.
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

Evanghelia de astăzi redă a doua parte a convorbirii lui Isus cu Nicodim. Isus spune, încheind: Adevăr, adevăr îți spun: noi vorbim ceea ce știm și dăm mărturie despre ceea ce am văzut (vs. 11), și adaugă: dar mărturia noastră nu o primiți.

Tema ridicării în slavă a Fiului Omului ocupa un loc important în cea de-a patra Evanghelie (3,14; 8,28; 12,32-34). Nu despre Înălțarea la ceruri a Celui înviat este vorba aici, ci de ridicarea pe Cruce. Pentru a-i arăta eficacitatea, Isus face o paralelă între propria răstignire și vindecarea celor mușcați de șerpii veninoși în pustiu, la înălțarea de către Moise a unui șarpe de aramă (Numeri 21,8-9). Iudeii care își ridicau cu încredere privirile spre acest semn al compasiunii și puterii divine erau vindecați de mușcăturile ucigătoare. La fel, credința neclintită în Cristos Cel înălțat pe Cruce pentru noi aduce mântuire.

Lucrarea mântuitoare a lui Cristos arată dragostea Tatălui; este una dintre ideile la care evanghelistul Ioan ține cel mai mult (1Ioan 3,16; 4, 9-10,16). Persoana Fiului ca Mântuitor este un dar al Tatălui. Expresie a generozității divine, slujirea lui Isus este menită să astupe prăpastia dintre Dumnezeu și lume. Iar darul trece prin înălțarea pe cruce. Dărnicia dumnezeiască până acolo merge!

Lumea pentru care Tatăl își dăruiește Fiul nu e rea în sine, dar se va înrăi singură, dacă va refuza lumina și nu va crede în Fiu (In 12,46-48, 16,8-9). Înfruntarea devine tot mai aprigă cu trecerea vremii și culminează cu acceptarea de către lume a stăpânirii Satanei (In 13,27). Planul lui Dumnezeu acoperă cu toate acestea întreagă lume: atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică (vs 17).

Misiunea Fiului nu e să judece, ci să mântuiască lumea (12,47). Singura preocupare a Fiului, cât se află printre noi, oamenii, este să ne mântuiască; judecarea și condamnarea sunt amânate până la capătul vremurilor. Biserica nu se cuvine să procedeze altfel – orientarea ei trebuie să rămână salvarea tuturor oamenilor.

Dacă urmează judecata și condamnarea, ele vor avea ca obiect confruntarea oamenilor cu Cristos. În viziunea sfântului Ioan, viața lui Isus se scurge ca un lung proces. Iar revelația pe care o primim treptat prin faptele și cuvintele lui reprezintă schema după care se desfășoară procesul, în funcție de răspunsul oamenilor liberi să opteze pentru Cristos sau să-l respingă. Revelația lui Isus ține omenirea trează: totul va fi în cele din urmă cernut și cântărit.

Cuvântul lui Isus pune pe fiecare om înaintea obligației de a-și arăta adevăratul chip și de a alege. Cine crede în el nu este judecat, însă cine nu crede a fost deja judecat pentru că nu a crezut în numele Fiului unic al lui Dumnezeu (vs 18). O condamnare e oricând posibilă, în funcție de autenticitatea credinței și de fidelitatea celui ce a hotărât să-l urmeze pe Cristos. Dar nu Cristos va judeca, ci situația decurgând din propriile noastre opțiuni: Aceasta este judecata: lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina.

De unde preferința oamenilor pentru beznă? …faptele lor erau rele (vs 19). Răutatea omului atrage după ea necredința: oricine face [fapte] rele urăște lumina și nu vine la lumină ca să nu-i fie descoperite faptele (vs 20). Inima omului este câmpul unde se desfășoară bătălia dintre lumină și întuneric: oricine face adevărul, vine la lumină ca să se vadă că faptele sale sunt făcute în Dumnezeu (vs 21).

Venit să-l întâlnească pe Isus, Nicodim primește revelația luminii, pe care omul o capătă umblând pe urmele lui Cristos. O clipă, Nicodim a stat în lumină, însă pleacă așa cum a venit, fără a fi în stare de pasul care i-ar fi putut schimba viața. Oare poate etiopianul să-și schimbe pielea și leopardul petele sale? întreabă Ieremia (13,23). Și totuși, Nicodim a înțeles ceva din taina lui Isus, iar într-o zi îi va lua chiar apărarea (In 7,50-52). Dar cu toată apropierea, el rămâne departe de Cristos, și aceasta pentru că nu a fost în stare să riște până la capăt.

Câți nu suntem în aceeași situație!

 

* * *

 

Bucurați-vă în iubirea lui Dumnezeu

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro

“Bucură-te, Ierusalime, și voi, cei care îl iubiți, săltați de veselie. Fiii în culmea veseliei, voi cei care îl plângeați!” (Antifonul la intrare, Isaia 66,10-11). De ce ne invită Biserica în mijlocul perioadei penitențiale a Postului Mare la bucurie? Povestea unui mic incident ce a avut loc la Mainz, în 1456, când Gutenberg tipărea prima Biblie, ne poate ajuta să înțelegem.

Tipograful avea o fetiță, Alice, care a intrat în tipografie și a ridicat de pe jos o bucată de hârtie pe care scria doar atât: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât a dat…” Să ne amintim că erau vremuri în care religia în popor însemna mai mult frica de mânia lui Dumnezeu. Alice a pus hârtia în buzunarul ei și se tot gândea la faptul că Dumnezeu iubește lumea, iar fața ei îi radia bucurie. Mama ei a sesizat acest fapt și a întrebat-o ce o face atât de fericită. Alice i-a arătat bucata de hârtie. Mama a privit-o o vreme și apoi a întrebat-o: “Dar ce a dat Dumnezeu?” “Nu știu”, a răspuns Alice, “dar dacă Dumnezeu ne iubește atât de mult încât să ne dea ceva, atunci nu trebuie să ne fie frică de El.”

Ce este iubirea? Ce înseamnă a spune că Dumnezeu ne iubește? Pentru a vedea ce înțelege Biblia prin iubirea lui Dumnezeu, trebuie să ținem cont că limba greacă exprima cu trei cuvinte diferite trei tipuri diferite de iubire. În greacă acestea erau: (1) eros, însemnând iubirea romantică (de genul iubirii dintre un bărbat și o femeie, iubire ce conduce spre căsătorie); (2) philia, însemnând iubire camaraderească, prietenească (precum dragostea de fotbal ce îi unește pe oamenii dintr-un club); și (3) agape, sau iubirea sacrificială (precum iubirea ce o face pe o mamă să își riște propria viață pentru copilul ei nenăscut încă). În iubirea romantică tânjim să primim, în iubirea camaraderească tânjim după împărtășire, iar în iubirea sacrificială tânjim să dăruim. Atunci cu ce iubire ne iubește Dumnezeu? Dumnezeu ne iubește cu agape, sau iubirea sacrificială. “Dumnezeu a iubit atât de mult lumea încât a dat”. Aceasta este o mare diferență între Dumnezeu și noi: Dumnezeu dă și iartă, noi primim și uităm. A da este un semn de agape. Acesta este tipul de iubire pe care Dumnezeu o are pentru noi. Aceasta este iubirea pe care ar trebui să o avem unii față de alții. Acest fel de iubire este practicat în ceruri. Și acolo unde nu se practică această iubire, acolo dai de iad.

O oarecare sfântă i-a cerut lui Dumnezeu să îi arate diferența dintre rai și iad. Dumnezeu a trimis un înger să o ia și să o conducă mai întâi în iad. Aici ea a văzut bărbați și femei stând în jurul unei mese pline cu bunătăți. Dar nimeni nu părea a mânca. Toți erau triști. Sfânta l-a întrebat pe unul dintre ei: “De ce nu mănânci?” El i-a arătat mâna: în ea avea o furculiță de peste un metru, cu care ori de câte ori încerca să mănânce răsturna mâncarea pe jos. “Ce trist”, a spus sfânta. Apoi îngerul a dus-o în rai. Sfânta a fost surprinsă să vadă un context aproape identic ca în iad: bărbați și femei stând în jurul unei mese pline cu bunătăți, cu aceleași furculițe gigantice. Dar aici oamenii erau fericiți și râdeau. “Cum e posibil”, a întrebat nedumerită sfânta, “să fiți fericiți cu astfel de furculițe?” “Vezi tu”, i-a răspuns un bărbat, “aici ne hrănim unii pe alții.” Putem noi spune că facem așa cu membrii familiilor noastre, cu semenii noștri, cu Biserica noastră, cu lumea noastră? Dacă putem spune “da, așa facem”, atunci înseamnă că nu suntem departe de Împărăția cerurilor.

Astăzi Biserica ne invită să reflectăm la iubirea lui Dumnezeu pentru lume și să fim bucuroși din pricina ei. Dumnezeu ne iubește pe fiecare dintre noi, atât de mult încât ni l-a dat pe propriul Său Fiu. Astăzi suntem invitați să spunem da iubirii lui Dumnezeu. Este dificil uneori să credem că Dumnezeu mă iubește chiar pe mine. Dar știu totuși aceasta pentru că știu că iubirea lui Dumnezeu este necondiționată. Fără “dacă”. Să răspundem la iubirea lui Dumnezeu cu iubire, să intrăm într-o relație de iubire cu El. Atunci, ca micuța Alice, fața noastră va radia de bucuria iubirii lui Dumnezeu. Vom învăța să împărtășim iubirea lui Dumnezeu celor de lângă noi. Vom învăța să ne dăruim lui Dumnezeu și semenilor așa cum Dumnezeu ni se dăruiește nouă.

 

* * *

 

Postul și misterul credinței

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Glasul lui Dumnezeu nu s-a stins în pădurea de ani a istoriei. După ce primul om a greșit și s-a ascuns printre pomii paradisului pământesc, Dumnezeu l-a strigat: Adame, unde ești? (Gen 3,9). Acest glas nu s-a stins, ci continuă să se audă în conștiința fiecărui fiu al lui Adam din neam în neam până azi. Dumnezeu ne cheamă mereu la întâlnirea cu el, ca să ne dăm seama unde suntem, pe ce poziție ne-am plasat, ce loc ocupăm în univers, să conștientizăm starea de vinovăție sau nevinovăție, să evaluăm corect forțele pe care le avem spre a dobândi victoria asupra morții. Glasul lui Dumnezeu continuă să se audă în pădurea de ani ai istoriei fiindcă el este iubire și nu obosește strigând pe toți, dar mai ales pe acei urmași ai lui Adam care au primit un nume la sfântul Botez, ca să le dea înțelepciune, acea înțelepciune a inimii care are plinătatea lui Dumnezeu și de aceea are capacitatea de a striga ca Dumnezeu, așa cum ne spune Duhul Sfânt: Înțelepciunea strigă pe uliță și în piețe își ridică glasul său (Prov 1,20).

Cum strigă? Prin gesturile divine, adică prin acele semne minunate care au devenit pentru noi mistere ale credinței și au fost plasate în momente determinate ale istoriei. Un astfel de semn, gest divin, avem în prima lectură: Așa zice Cirus, regele perșilor: “Toate regatele pământului, Domnul Dumnezeul cerului mi le-a dat mie și mi-a poruncit să-i zidesc o casă în Ierusalimul cel din Iuda”. Uimitor: Dumnezeul evreilor vorbește unui păgân și cere de la el o casă pentru sine la Ierusalim. Ce mister! Alt semn divin izvorât din iubirea lui Dumnezeu ni-l relatează sfântul Paul în lectura a II-a: Prin har sunteți mântuiți, prin credință, și aceasta nu este de la voi, este darul lui Dumnezeu. Darul lui Dumnezeu pentru mântuirea noastră este Fiul său făcut om. Culmea semnelor divine ne este relatată de evanghelia zilei: După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, așa trebuie să se înalțe Fiul Omului, ca tot cel care crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Fiul lui Dumnezeu, Fiul Omului înălțat pe cruce constituie culmea chemării noastre din partea lui Dumnezeu. Adame, unde ești? Și noul Adam răspunde de pe cruce: Părinte, în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu (Lc 23,46). Eu de unde răspund?

Pentru noi însuși Dumnezeu este misterul cel mai mare, deoarece nu-l putem cuprinde cu mintea noastră mărginită, dar ne dăm seama că așa trebuie să fie, fiindcă un Dumnezeu înțeles de toți n-ar mai fi Dumnezeu, ci invenția unei minți omenești, iar religia fără mistere n-ar mai fi religie divină. Ceea ce realizează omul face pe înțelesul tuturor, sau măcar pe înțelesul celor mai înțelepți și dacă religia ar fi o invenție omenească, ar fi pe înțelesul oamenilor.

Avantajul misterelor pentru viața noastră pământească.

Din faptul că noi nu înțelegem misterele ajungem să admirăm atributele, calitățile unice ale lui Dumnezeu. Azi admirăm o mulțime de aparate și mașinării deosebit de interesante, dar nici o minune a tehnicii nu poate depăși măreția și frumusețea întregului univers, care, deși cunoscut și admirat, rămâne încă o taină a înțelepciunii, atotputerniciei și frumuseții Creatorului.

Din tainele religiei noi deducem nu numai înțelepciunea, atotputernicia și frumusețea Creatorului, ci și existența lui care acționează din umbră. De fapt, lumina lui formează umbra credinței noastre prin care îl întrezărim, fiindcă în adevărata lui lumină nu-l putem vedea decât prin viața nouă pe care ne-a adus-o Cristos, deoarece numai prin el îl vedem pe Tatăl, el ne-a scos la lumină din umbra în care s-a ascuns Adam. Numai acela care are viața lui Cristos în sine și poate spune cu sfântul Paul: Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, Cristos trăiește în mine (Gal 2,20), poate ajunge să vadă ceea ce ochiul n-a văzut și să audă ceea ce urechea n-a auzit și să simtă ceea ce inima n-a simțit și să înțeleagă ceea ce mintea n-a reușit.

Din aceste gesturi, semne divine, mai înțelegem sensul existenței noastre, că ne îndreptăm spre cineva, spre ceva real, așa după cum percepem sensul drumului pe care îl parcurgem cu mașina după copacii de pe marginea lui sau bornele de kilometraj. Cosmonauții, deși merg cu viteză uimitoare în spațiu, au impresia că stau locului fiindcă punctele de referință sunt foarte îndepărtate. Tainele, care ne flanchează la tot pasul, ne conștientizează pretutindeni și în fiecare moment că ne deplasăm într-o direcție bine determinată, că avem o țintă pe care trebuie s-o atingem. Și în viața veșnică vom avea mistere, altfel nu ne-am da seama că trăim, dar, spre deosebire de pe pământ unde misterele sunt îmbrăcate în întuneric, cele din viața veșnică vor fi îmbrăcate în lumină; pe când cele de pe pământ ne provoacă teamă, cele din viața de dincolo ne vor provoca bucurie; dacă aici ne simțim copleșiți și umiliți de măreția misterelor, în viața veșnică misterele ne vor înălța spre infinit cu fericirea infinită.

Rolul postului în misterele credinței.

Câți ani au postit evreii, cu voie sau fără voie, în robia babilonică? Șaptezeci de ani. Cum? Am auzit la psalmul responsorial: La râul Babilonului, acolo am șezut și am plâns, când ne-am adus aminte de Sion. În sălcii ne-am atârnat harpele noastre. Căci acolo, cei care ne-au robit, ne-au cerut să cântăm, zicând: “Cântați-ne din cântecele Sionului!” Cum să cântăm cântarea Domului pe pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să fie dreapta mea! Să mi se lipească limba de cerul gurii de nu-mi voi aduce aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul ca început al bucuriei mele! Tristă experiență! Dar mare le-a fost bucuria eliberării: Când Domnul va întoarce din robie pe locuitorii Sionului, vom fi ca unii care visează. Atunci gura noastră va fi plină de strigăte de veselie și limba noastră grabnică la cântece (Ps 126,1-2).

Dacă evreii, pentru Ierusalim, pentru pământul lor, au făcut atât de mult, nouă să ni se pară prea mult postul, prea greu, prea lung, când este vorba de Ierusalimul ceresc, de paradisul fericirii veșnice?

Postul, lacrimile, suferințele, pomenile, rugăciunile și mai ales jertfele, suferințele au schimbat cursul istoriei, au înlăturat ura, violența și răzbunarea în măsura în care au fost impregnate de caritate. Să-l privim pe Isus! Câți ani a postit, s-a rugat, a făcut bine pe acest pământ? Treizeci și trei de ani, aproximativ. Ce a realizat? Ne spune sfântul Paul: ne-a făcut vii, ne-a mântuit, ne-a așezat în cele cerești, ne-a făcut obiectul revelației, harului, ne-a făcut misterele de bucurie, de durere și de slavă ale istoriei în sânul Bisericii, în trupul său mistic.

În câte nopți a venit Nicodim la Isus? De câte ori a postit? De câte ori a renunțat la somn și a venit să-l caute și să-l asculte pe Isus? Desigur că a făcut mai multe jertfe, dar a aflat că mântuirea va veni prin moartea pe cruce și prin învierea lui Isus, a aflat pe Mesia și de la el a aflat că are viață veșnică acela care crede în Fiul lui Dumnezeu, a aflat că Mesia n-a venit să judece lumea, că interlocutorul său este lumina lumii. Prin urmare: se merită să postim pentru a ne încadra corect în credința din care izvorăște viața și fericirea veșnică.

Nicodim, ca recunoștință față de revelația primită de la Isus, când acesta a fost luat jos de pe cruce, a adus o sută de litri de amestec de smirnă și aloe pentru îmbălsămarea trupului (In 19,39). Era un semn că el dorea să nu putrezească niciodată acel trup care a descoperit omenirii, prin cuvinte și fapte, taina fericirii veșnice.

Tot așa se cuvine să facem și noi cu trupul lui Isus din sfânta Împărtășanie!

Sfântul Grigore cel Mare povestește cum pe vremea când era secretar la curtea împăratului din Constantinopol, trecând într-o zi pe un coridor îngust și întunecos al palatului, a observat pe pardoseală o lespede de marmură bine lustruită și care avea pe dânsa gravată o cruce. Din respect, nu voia să calce pe acea lespede și a dat ordin să fie scoasă și pusă în altă parte. Sub lespedea care avea crucea a apărut o alta cu același semn. A scos-o și pe aceasta și sub dânsa a găsit alta cu semnul crucii și apoi încă una și încă una, până la a șaptea de sub care a apărut o comoară strălucitoare și deosebit de prețioasă. Mare i-a fost bucuria împăratului când s-a văzut atât de bogat.

Șapte sunt zilele săptămânii și șapte sunt săptămânile postului. Dacă fiecare zi va purta semnul crucii, conform cu voința lui Isus: Cine vrea să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să mă urmeze (Mt 16,24), se va bucura de comoara învierii. Iubirea Tatălui ceresc ne cheamă la sărbătoarea învierii Fiului său. Pregătindu-ne în fiecare an, vom fi găsiți vrednici pentru veșnicie. Amin.

 

* * *

 

A fi sau a nu fi

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Postul este pentru a fi «lumină». Rugăciunea de la începutul Liturghiei se îndreaptă spre cer pentru a dobândi lumina, harul: Dumnezeule, care, prin Fiul tău, împlinești în chip minunat împăcarea neamului omenesc, dă, te rugăm, poporului creștin harul să iasă cu credință vie și evlavie generoasă în întâmpinarea sărbătorii Paștelui care se apropie.

Harul realizează minunea împăcării neamului omenesc și ne ajută să ieșim cu credință vie și evlavie generoasă în întâmpinarea lui Isus înviat.

Lecturile ne îndrumează pe calea care duce spre har.

Dumnezeu este mereu în căutarea omului. Tu îmi întinzi cursă ca unui leu, strigă Iob din chinul său. Citind Scriptura avem impresia că Dumnezeu se teme ca nu cumva să rămân singur și de aceea și-a ales omul ca să-l ajute, să-i țină de urât. Adame, unde ești? (Gen 3,9), strigă Dumnezeu după primul om care s-a ascuns prin tufele paradisului și a căutat să se identifice cu întunericul umbrelor pădurii. Acest strigăt nu s-a stins și ecolul său trece din munte în munte și din veac în veac prin negura istoriei. Dumnezeu rămâne credincios omului, îl caută în toate ungherele pământului, fiindcă îl iubește așa cum numai el știe să iubească cu puterea și gingășia unui Tată veșnic (cf. MAC p. 203).

Evanghelia de azi (In 3, 14-21) ne arată că două lucruri stau la baza lumii și a istoriei omenirii: iubirea lui Dumnezeu și ascultarea lui Cristos: Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut și Fiul omului a acceptat să vină în lume și să fie ridicat pe lemnul Crucii, ca șarpele lui Moise din deșert, ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viața de veci. Figura misterioasă a Fiului omului este mereu inseparabil unită cu ideea judecății, așa cum ne apare pentru prima dată în cartea lui Daniel (7,13-14) când își face apariția triumfală în fața tronului de judecata al lui Dumnezeu. Prin această expresie de Fiu al omului, pe care Isus și-o asumă, vrea să arate că Dumnezeu l-a cooptat în actul suprem al judecății, al atotștiinței, al atotstăpânirii, fiindcă îl iubește mai presus de orice și faptul că l-a trimis în lume spre a o mântui, este dovada supremă a iubirii față de noi, ca noi să-l cunoaștem (cf. In 1, 18) și prin această cunoaștere să ajungem în stăpânirea vieții veșnice (cf. In 17, 3). Această judecată nu comportă un proces din care omul iese mototolit, condamnat, ci apărat, eliberat, înălțat. Omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Gen 1, 26), trebuie, la rândul său, să judece toate prin prisma cu care este judecat, prin prisma iubirii și să-l accepte pe acela pe care Dumnezeu l-a arătat la tronul său drept vrednic de cea mai înaltă prețuire și iubire. Ne dovedim înțelepți în judecată când credem în el, fiindcă cine iubește se mântuiește. Dacă mentalitatea iudaică despre judecată era aceea că ea va avea loc la sfârșitul veacurilor, când toți oamenii, fără excepție, vii și morți, vor fi adunați în fața tribunalului divin, idee expusă și în evangheliile sinoptice, sfântul Ioan accentuiază caracterul particular și importanța deosebită a judecății care, deși va atige culmea în viitor, ea a început acum și aici: se desfășoară prin atitudinea și decizia umană, care sunt descrise prin simbolismul luminii și întunericului. Prin lumină și întuneric Ioan nu vrea să pună în evidență un dualism absolut (un zeu al binelui și unul al răului) care ar sta la originea lumii, dualism metafizic, ci este un dualism moral, un dualism asupra căruia trebuie să ne îndreptăm judecata și să luăm o decizie în cunoștință de cauză. Ce este mai bine: să fii sau să nu fii?.. să fii lumină sau să fii întuneric?.. să fii cu Dumnezeu sau să fii împotriva lui?.. Pentru a avea posibilitatea unei hotărâri juste într-o astfel de judecat, Isus a venit în lume ca putrător al judecății lui Dumnezeu: ca lumea să fie mântuită prin el. Cel ce crede în el nu este osândit, dar cel ce nu crede s-a și osândit. Credința dă înțelepciunea judecății, ne introduce în logica divină a iubirii.

Acest fel de a lucra a lui Dumnezeu în istorie provoacă o criză datorată credinței, fiindcă în fața descoperirilor iubirii lui Dumnezeu oamenii se dezbină între ei: în loc să se judece fiecare pe sine, judecă pe alții, adică se înstrăinează de adevăratul concept al «înțelepciunii inimii».

Unde se poate ajunge din cauza acestei judecăți strâmbe?

Ne-o arată prima lectură (2Cron 36, 14-16. 19-23). Infidelitatea poporului lui Iuda față de dreptate (nu-și plăteau datoriile unuii altora) are ca urmare distrugerea cetății sfinte, a templului, precum și exilul și alte evenimente tragice. Infidelitatea față de aproapele duce la infidelitate față de Dumnezeu: lipsa de observare a repausului sabatic. Surzenia față de apelurile repetate ale profeților, care chemau la convertire, i-a dus la pierderea libertății, la sclăvie.

Faptul că episodul biblic se termină cu decretul dat de Cirus asupra restaurării care va urma după exil, apărând ca o speranță, este de fapt o pedeapsă morală în plus, fiindcă și exilul l-au petrecut cârtind. Pedeapsa morală constă în aceea că inițiativa lui Iachwe va fi continuată de un păgân, ca și cum din rândul evreilor nu s-ar găsi nici un om vrednic de încrederea Domnului, atât de mult s-a degradat relația dintre popor și Dumnezeu. Este o rușine pentru ei, ca la chemările nenumărate ale lui Dumnezeu făcute prin profeți, să nu răspundă; și un păgân, Cirus, la o singură chemare, răspunde cu atâta disponibilitate și generozitate. Isus va avea cuvinte de admirație față de credința unui păgân: Adevăr vă spun: la nimeni din Israel n-am găsit atâta credință (Mt 8, 10).

Problema care se pune judecății noastre este: evreii au rămas orbi și surzi în fața profeților, dar noi vedem și auzim chemarea lui Dumnezeu care ne vine prin Fiul său?

Răspunsul îl putem găsi în lectura a II-a (Ef 2, 4-10), în contextul versetelor antecedente referitoare la oameni rebeli trăind departe de Domnul și urmând pe principele puterilor din aer.

Sfântul Paul s-a adresat odinioară efesenilor, dar acum ni se adresează nouă și vrea să ne spună că: înainte de explozia harului, dar gratuit al lui Dumnezeu, efezenii umblau ca și ceilalți oameni din lume, urmând pe pricipele puterilor din aer, pe acel duh care acum acționează în oamenii răzvrătiți. Conform viziunii asupra lumii la cei din vechime, stăpânirea aerului se întindea de la pământ și până la lună; dincolo începe regiunea eterului în care se mișcau astrele. Iudaismul primar așeza în această regiune a aerului reședința demonilor. Satana era șeful care avea stăpânirea și puterea asupra aerului. Acest concept este confirmat de felul de a vorbi al lui Isus: Am văzut pe satana căzând ca un fulger din cer (zona aerului) (Lc 10, 18). Scriptura nu face cosmologie, știință, ci cateheză și de aceea folosește cuvintele și conceptele care erau la ordinea zilei.

Expresia de oameni rebeli, folosită de sfântul Paul, arată pe acei oameni care sunt la o distanță oarecare de Dumnezeu; depărtarea nu constituie întotdeauna o vină din partea omului, face parte dintr-o structură naturală. Pentru depășirea acestei distanțe însuși Dumnezeu este acela care are inițiativa prin chemare; omul are datoria să asculte. Neascultarea înseamnă mărirea distanței față de Dumnezeu. Viziunea existențială a omului, după sfântul Paul, este aceea a unei ființe care se naște incompletă și că trebuie să se realizeze prin propria trăire istorică. Sensul fundamental al istoriei este dat de sus. Dumnezeu este acolo sus și-i oferă omului un dar – harul – care, în mod concret, duce spre împlinirea deplină prin înviere. Suntem în realitate lucrarea sa, creați în Cristos Isus pentru fapte bune pe care Dumnezeu le-a pregătit mai înainte pentru ca noi să le practicăm. Ajungem la conceptul din Evanghelie: Fiul omului a venit de la judecata lui Dumnezeu spre a ne face să judecăm corect asupra destinului nostru care este învierea. Omul, spre a fi om deplin, cu judecată divină în el, trebuie să fie credincios, ascultător față de Dumnezeu (cf. CBL p. 1322 ș.u.). Prin urmare, judecata lui Dumnezeu trebuie să constituie culmea bucuriei și recunoștinței noastre, fiindcă nimeni nu ne poate înțelege mai bine starea noastră de creaturi slabe decât Creatorul, prin Cristos.

Oare n-am fost și noi în rândul celor rebeli? Oare nu mai suntem încă?

Toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu, spune sfântul Paul credincioșilor din Roma (Rom 3, 23), dar și nouă.

A fi lipsit de slava lui Dumnezeu, înseamnă a nu-l avea pe Duhul Sfânt care l-a înviat pe Cristos din morți, înseamnă a nu avea înțelepciunea necesară unei judecăți drepte, înseamnă a rămâne în întuneric. Dacă judecata a început, așa cum ne-o relatează Evanghelia de azi, înseamnă că și învierea a început să se arate în acei care cred în Cristos.

Se arată și în noi?

Postul ne ajută să arătăm lumii lumina învierii: față senină (spălată, curată, veselă, conformă cu cerința lui Isus; cf. Mt 6, 18), plină de bucuria eliberării și de iubirea recunoscătoare.

 

* * *

 

A IV-a duminică din Post (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Așa cum Isus a adus bucuria învierii prin cruce, la fel și pentru noi astăzi, crucea trăită cu iubire, asemenea lui Isus, ne dă puțină viață mai frumoasă, un tezaur pentru cer.

Sfântul Grigore cel Mare povestește acest fapt care i s-a întâmplat când era secretar la curtea din Constantinopol.

Tânărul împărat Tiberiu al II-lea, trecând într-o zi de-a lungul unui coridor strâmt și întunecat din palatul său, a văzut pe pământ o bucată de marmură pe care era sculptată o cruce. Din respect, nu a vrut să o calce și, pentru că ceilalți nu făceau la fel, a cerut să fie scoasă. Dar sub prima bucată s-a găsit o a doua, și pe aceasta fiind sculptată o cruce. Apoi o a treia, apoi o a patra… toate cu semnul morții lui Isus. În sfârșit, de sub a șaptea a apărut o lumină mare: un tezaur foarte bogat (Chautrel).

Se aude sunetul sirenei… Este Crucea roșie. Semnificația și utilitatea Crucii roșii. Există o “cruce roșie” și un medic de “urgențe” și pentru suflet…

2. Tema

Cel care crede în Isus răstignit și se încrede în iubirea sa dobândește o viață care durează veșnic

3. Mesajul zilei

Dumnezeu ne-a oferit multe daruri, dar unul este cel mai mare dintre toate: care? (Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viață veșnică).

Cel care crede în Isus are viață veșnică.

- Isus nu este numai asemănător unui medic bun, care ne tratează și ne vindecă atât cât poate. Dar la sfârșit vine moartea. Isus nu este nici doar ca un simbol al șarpelui, înălțat de Moise în deșert, ca punct de urgențe împotriva mușcăturilor șerpilor.

- Isus este adevăratul Mântuitor: ne eliberează de tot răul și ne dă o viață divină și nemuritoare.

Cel care crede în Isus merge în lumină.

- Viața creștină este ca o a doua venire la lumină (Amintește Botezul!) Isus, prin evanghelia sa este lumină, dar mulți preferă să trăiască în întuneric, ca să nu se vadă faptele lor rele.

- Ferice de noi, care în botez am primit lumina credinței: am fost iluminați. Să trăim în lumina binelui. Să trăim în lumina lui Isus.

Să îi mulțumim lui Isus care, murind, a distrus moartea; înviind, ne-a redat viața. Crucea lui Isus devine pentru noi adevăratul pom al vieții, farul luminos al marelui mister pascal.

4. Exemple

a) “6 aprilie 1252. Dominicanul pr. Pietro da Verona, prior al conventului din Como, se îndrepta spre Milano. Este mereu în călătorie, își petrece toată viața în apărarea doctrinei creștine, cum este învățată de Biserică și cu exactitate este rezumată în “Crezul” apostolilor.

Cei care doresc moartea lui sunt mulți. Ghibelinii nu pot suporta atașamentul lui față de papa; catarii și maniheii nu fac față în disputele cu el.

În pădurea din Farga, aproape de Seveso, în Brianza, printre tufișuri îl așteaptă un sicar. Când a trecut fidelul ucenic al sfântul Dominic, o lovitură de bâtă îi zdrobește capul. Pr. Pietro din Verona cade la pământ, recitând tot mai lent “Crezul”. Apoi, pentru a sigila fidelitatea sa față de doctrina lui Cristos, înmoaie degetul arătător în rana de la cap și scrie pe pământ cu sângele său: “Cred!” Apoi a murit.

Dacă ai ocazia să treci prin Milano, du-te în S. Eustorgio. Vei găsi relicviile sale, venerate într-o arcă foarte frumoasă, care dă mărturie tuturor că barca lui Petru trece, e drept, prin furtuni, dar nu se scufundă”.

b) “Fiul omului a venit ca să își dea viața ca preț de răscumpărare pentru mulți” (Mc 10,45).

23 septembrie 1943. O perioadă lungă, tristă, de război, este pe punctul de a se încheia. Salvo D’Aquisto, 23 ani, vice-brigadier al carabinierilor, este în slujba cazărmii din Torrimpietra, aproape de Roma. De câteva zile, un corp de armată german s-a stabilit în Torre di Palidoro.

Salvo nu îi urăște pe germani.

- Sunt ca și noi, se gândea el, se supun unui ordin. Dacă ar putea, s-ar întoarce acasă!

Dar în acea noapte, în Torre explodează o bombă. Un soldat german moare; alți doi sunt răniți. Reacția este imediată:

- Ori este găsit vinovatul, ori vor fi represalii! Ies pe câmp, trec pe străzi: arestează, la întâmplare, 22 de persoane. Le urcă într-un camion; le duc la Palidoro pentru a fi împușcate.

Vice-brigadierul aleargă, încearcă să îi încurajeze pe ostatici. Apoi îl cheamă pe un maior german; încearcă inutil să îl convingă să îi elibereze. Atunci, într-o clipă, Salvo ia o decizie eroică: este nevinovat, dar declară:

- Eu am pus bomba! Eu sunt responsabil pentru ceea ce s-a întâmplat. Ostaticii sunt eliberați.

Salvo moare, sub rafala de mitralieră, în aceeași dimineață de septembrie. Cei 23 de ani ai lui pentru salvarea a 22 de vieți.

c) Exemplificare liturgică: încredințarea evangheliilor și a crezului.

În vechime, Postul Mare era timpul în care se pregăteau catecumenii, adică cei care doreau să devină creștini, să primească botezul. Noi, dragii mei, am primit cu toții botezul de mici, pe când eram încă inconștienți; dar acum, când am devenit mari, suntem invitați să devenim tot mai conștienți de ceea ce au făcut părinții și nașii în locul nostru. De aceea, astăzi trebuie să vă spun un lucru foarte important: pentru a fi adevărați creștini, trebuie să spunem și să profesăm Crezul.

- Cândva episcopul, încredințându-le catecumenilor Crezul (compendiu al Evangheliilor), le spunea celor care voiau să devină creștini: “A sosit momentul solemn pentru a deschide în fața voastră, fii preaiubiți, Sfintele Evanghelii!” (arătați-le).

- Evangheliile sunt patru, așa cum patru sunt părțile lumii, cărora le sunt destinate, dar formează o singură veste frumoasă, cea a lui Isus Mântuitorul. Au fost scrise de patru bărbați, inspirați de Duhul Sfânt, fiecare cu același mesaj minunat de mântuire, dar cu caracteristici diferite. De aceea, fiecăruia dintre ei tradiția le-a încredințat câte un simbol.

- Evanghelistul Matei este reprezentat de un om: el începe cu genealogia umană (= enumerarea strămoșilor) a lui Isus, din neamul lui David, Mesia în care se vor realiza toate profețiile din vechime.

- Evanghelistul Marcu este reprezentat de un leu: el începe povestirea sa din deșert și descrie puterea regală a iubirii lui Isus, adevăratul Mesia.

- Evanghelistul Luca este reprezentat de un bou: el începe vorbind despre preoți care sacrificau animale în templu și îl descrie pe Isus ca victimă nepătată pentru păcatele noastre.

- Evanghelistul Ioan este reprezentat de un vultur: el se ridica spre ceruri, mărturisind clar că Isus este Fiul lui Dumnezeu.

- Fiecare simbol are aripi, pentru a indica faptul că Evanghelia trebuie să ajungă în toate părțile lumii… (Pentru a face mai plastică învățătura, arătați simbolurile celor patru evangheliști, care se află în toate bisericile).

- Ei bine, fiii mei, bogata învățătură a celor patru evanghelii a fost rezumată de Biserică într-o mică rugăciune, pe care voi trebuie să o cunoașteți, să vă placă să o păziți și să o profesați chiar cu prețul vieții. Iată că vă încredințez Evangheliile și Crezul.

Citirea Evangheliilor trebuie să fie pentru un creștin o adevărată exigență a duhului.

Să vedem acum dacă cunoaștem și înțelegem bine toate cuvintele din Crez (explicați, folosindu-vă de maieutică, expresiile cele mai dificile din formula scurtă a Crezului).

 

* * *

 

Duminica a IV-a Postul Mare (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus i-a spus lui Nicodim: “După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, ca oricine crede în El să aibă viața veșnică. Fiindcă așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul său unul-născut l-a dat, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci pentru ca lumea să fie mântuită prin El. Cel ce crede în El nu este judecat, iar cel ce nu crede a și fost judecat… Și aceasta este judecata: Lumina a venit în lume și oamenii au iubit mai mult întunericul decât Lumina; pentru că faptele lor erau rele… (In 3,14-21)

Odată cu duminica a patra a Postului Mare, semnificația Jertfei de pe Cruce a lui Cristos se precizează tot mai mult. Într-adevăr, discursul lui Isus în fața lui Nicodim, un reprezentant al ordinii celei vechi pe cale de abolire, are ca punct de plecare episodul din cartea Numerilor 21 cu scopul de a ilustra mai bine modul în care omul “atins de moarte” își poate redobândi viața.

Ceea ce va face Dumnezeu pentru a-l regenera pe om prin Duhul este să Îl înalțe pe Fiul, pentru orice om care crede în El să nu piară, ci să aibă viața veșnică. În acest sens, nici un semn nu va fi eficace atâta timp cât nu va fi înfățișat înaintea lumii acest mare semn al Crucii. Ridicarea lui Isus este, într-o oarecare măsură, comparabilă cu cea a șarpelui pe care Moise l-a ridicat în fața ochilor israeliților care agonizau în pustiu (Nm 21,8-9). Această apropiere tipologică este semnificativă din cel puțin două motive. Mai întâi pentru că situația omului este la fel de disperată ca cea din deșert; apoi pentru că șarpele de pe stâlp îi salva pe cei care priveau la el cu o privire de credință (șarpele ridicat devenind un “semn de mântuire” – Înț 16,6). La fel Fiul Omului este sursă de mântuire pentru cei care cred în El. Ei vor avea parte de “viața veșnică”, “viață” care nu desemnează atât viața viitoare cât mai ales o posibilitate deja prezentă pentru cei care cred încă de pe acum (In 5,24).

Subliniind, însă, că așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul său unul-născut l-a dat, textul ne amintește de jertfa lui Isaac (v. duminica a doua) care devenise și sursa de binecuvântare pentru toate popoarele pământului. Or, a crede în Cristos înseamnă, conform unei teme constante în cea de-a patra evanghelie, a adera la El și, deci, a adera în cazul nostru la iubirea lui Dumnezeu și la supunerea filială a lui Isus. De aceea, “a trăi” înseamnă a participa la acea mișcare de iubire care își are sursa în Dumnezeu și se concretizează în înălțarea Fiului.

Fraților, Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru marea sa iubire cu care ne-a iubit pe când noi eram morți din cauza păcatelor, ne-a făcut iarăși vii cu Cristos. Prin har ați fost mântuiți! Și ne-a înviat împreună cu El și ne-a așezat în ceruri în Cristos Isus. Astfel El a voit să arate în veacurile viitoare covârșitoarea bogăția a harului său prin bunătatea sa față de noi în Cristos Isus… Pentru că sunteți făptura lui, creați în Cristos Isus spre faptele bune pe care Dumnezeu ni le-a pregătit dinainte ca să le săvârșim. (Ef 2,4-10)

Textul acestui pasaj, ca de altfel întreaga Epistolă către efeseni, ne oferă experiența mistică a unui om cu totul deosebit, adică a autorului, ajuns la deplina sa maturitate. El conține, prin urmare, o învățătură deosebit de bogată și pătrunzătoare cu privire la destinul omului. Astfel, conform acestui pasaj, noi suntem destinați unei vocații extraordinare și nu unei vieți umane banale cu un orizont îngust. Noi avem deja parte de plinătatea învierii și a slavei lui Cristos. Lumea noastră care se construiește cu atâta dificultate de-a lungul atâtor războaie, exploatări, nedreptăți, va coincide într-o zi cu Împărăția în care toți sunt frați, uniți în iubirea lui Dumnezeu.

Această viață a lui Dumnezeu care ne este dăruită, noi nu o “merităm”. Noi nu putem revendica dreptul la prietenia cu Dumnezeu în urma unei vieți plină de fapte bune. Oricare ar fi rectitudinea existenței noastre, Dumnezeu ne iubește în mod gratuit. Ba mai mult, El are întotdeauna întâietate în iubirea față de noi.

Întâlnirea cu Cristos i-a schimbat în mod definitiv viața lui Pavel. El și-a trăit viața cu un entuziasm pe care nu putea să nu-l comunice. Pentru el a fi creștin este o șansă extraordinară.

În aceste zile ne-am putea întreba fiecare, cât din viața noastră este transformată de credință pe care o mărturisim și mai ales cât este ea de “contagioasă”.

 

* * *

 

Cristos – o Iubire răstignită

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Sfântul Augustin spunea la un moment dat că dacă, din cauza unui cataclism, toate Bibliile din lume s-ar pierde și nu ar mai rămâne decât una singură, și chiar dacă din această singură Biblie doar o pagină s-ar mai putea citi și din această pagină doar un singur rând, și dacă acest rând ar fi cel din Sfântul Ioan care spune: “Dumnezeu este iubire”, atunci totul ar fi salvat.

“Dumnezeu este iubire” – acesta este, practic, mesajul central pe care suntem chemați să-l aprofundăm în această duminică a IV-a din Postul Mare, împreună cu semnul prin care Dumnezeu și-a manifestat în gradul cel mai înalt iubirea sa față de noi: Crucea lui Cristos. Toate lecturile din Sfânta Scriptură proclamate astăzi gravitează în jurul acestui adevăr central.

În fragmentul evanghelic, acest adevăr îi este descoperit lui Nicodim, un personaj însemnat printre farizei, probabil un membru al marelui sinedriu, care, profitând de întunericul și tăcerea nopții, se duce la Isus. Nu știm care este adevăratul motiv pentru care Nicodim alege să-l viziteze pe Isus noaptea… Cert este că în Evanghelia după Ioan, noaptea simbolizează neînțelegerea și ostilitatea față de Cristos și față de mesajul lui (Iuda iese din Cenacol și merge să-l vândă pe Isus noaptea, la moartea lui Isus se lasă întunericul pe pământ etc.). Așadar, un fariseu, un conducător al iudeilor, un om ca și noi aflat în căutare, în noaptea spirituală, vine la Lumină. Între ei se naște un lung dialog de o intimitate extraordinară, din care noi am ascultat astăzi ultima parte, în cadrul căreia Cristos îi revelează acestui fariseu “semnul paradoxal” al iubirii divine: CRUCEA.

Isus începe prin a face aluzie la un episod petrecut în timpul lungului pelerinaj al poporului israelit prin deșert, când credința poporului ales a fost maturizată prin diferite semne trimise asupra lui de către Dumnezeu. Unul din aceste semne a fost trimiterea unor șerpi veninoși cărora le-au căzut victime mulți evrei. Moise primește atunci de la Domnul porunca de a construi un șarpe de aramă pe care să-l așeze pe un stâlp. Cei care vor privi acest șarpe se vor vindeca.

Plecând de la acest episod, Isus îi vorbește lui Nicodim despre necesitatea ca și Fiul Omului să fie înălțat pe cruce (“…tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul Omului”). De ce este necesar ca Fiul lui Dumnezeu să fie înălțat pe cruce? Pentru că aceasta este calea prin care Dumnezeu poate lua asupra sa toate păcatele și slăbiciunile întregului neam omenesc, singura cale pentru ca omul să fie reabilitat, eliberat, singura cale prin care omul poate redeveni ceea ce a fost înainte de a cădea în păcat și chiar mai mult. Este necesar ca Fiul lui Dumnezeu să fie înălțat pe cruce pentru ca toți aceia care vor crede în el să aibă viața veșnică (cf. In 3,15).

Sfântul Paul, vorbind despre moartea lui Cristos pe lemnul crucii, o prezintă tot ca o “necesitate”, o necesitate dificil de înțeles dacă ne referim la atotputernicia lui Dumnezeu (“scandal”, “nebunie”), dar ușor de înțeles dacă intrăm în logica acelei iubiri de care ne vorbește Cristos: “Nu există o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi” (In 15,13).

Vorbindu-i despre înălțarea Fiului lui Dumnezeu pe lemnul Crucii, Isus îi face cunoscut lui Nicodim marele mister al iubirii care salvează: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică”. Crucea devine astfel semnul înțelepciunii lui Dumnezeu care iubește, semnul puterii infinitei milostiviri a Tatălui și plinătatea revelației Fiului. Dureroasa înălțare a lui Cristos pe cruce, care în ochii oamenilor apare ca o înjosire, în planul lui Dumnezeu reprezintă culmea iubirii divine manifestată față de oameni, începutul Răscumpărării oamenilor și a creației înseși.

Crucea nu este, deci, un talisman care să atârne la gât, nici un simbol care să indice cucerirea unui teritoriu sau sacralizarea unui ambient. Crucea este punctul de referință a oricărei priviri de credință care vede în ea sintetizat planul de viață veșnică realizat de Cristos.

Nu putem ști ce efect au avut pentru Nicodim cuvintele lui Cristos, pentru că Evanghelia nu ne spune acest lucru. Dar cuvintele lui Cristos sunt astăzi orientate spre noi care suntem, asemenea lui Nicodim, pe cale, în căutarea adevărului, poate chiar în noaptea spirituală, având și noi nevoie de salvare și de iubire. Cuvintele lui Cristos sunt vechi și în același timp noi. Trăim și noi în mijlocul unei lumi de șerpi veninoși care mușcă și otrăvesc existența noastră. Să ne gândim doar la câțiva astfel de șerpi: orgoliul, ura, patimile necontrolate, puterea, succesul, sexul, războiul, drogurile; iar peste toate acestea, cel mai mare șarpe care este păcatul. Și noi, trebuie să recunoaștem aceasta, avem nevoie de vindecare asemenea evreilor odinioară, dar și asemenea lui Nicodim. Să fim conștienți că există și astăzi “un șarpe de aramă”, care, în măsura în care ne vom îndrepta privirea asupra lui, ne va putea vindeca, salva: acesta nu este altul decât Cristos răstignit, modelul perfect, unic și universal al iubirii. Este credința noastră în această Iubire răstignită cea care ne va putea salva pe noi și lumea în care trăim. Doar privind la Crucea lui Cristos vom înțelege cu adevărat valoarea și intensitatea iubirii pe care trebuie să o avem și noi.

Cred că astăzi cuvântul cel mai des pe care-l auzim este “criză”. Se vorbește despre o criză economică, politică, administrativă. Se vorbește, de asemenea, despre o criză a credinței, o criză a păcatului ș.a.m.d. Dar cred că înainte de a vorbi despre aceste “crize”, ar trebui să vorbim despre o “criză a iubirii”, pentru că aceasta este cea care le-a declanșat pe toate celălalte. În momentul în care omul uită să iubească și cum să iubească intră în “criză”. De aceea, cu atât mai mult astăzi, mai ales acum în timpul Postului Mare, trebuie să privim mai des spre crucea lui Cristos pentru a învăța să conjugăm cât mai bine verbul “a iubi”. Iubirea va salva lumea… De fapt, Iubirea a salvat deja lumea… Rămâne ca fiecare dintre noi să înțelegem și să răspundem acestei Iubiri, iubind la rândul nostru!

pr. Vasile Petrișor

 

* * *

 

Duminica 4 din Postul Mare (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Ioan 3, 14-21

14 “După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul Omului, 15 pentru ca oricine crede în el să aibă prin el viață veșnică.

16 Căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. 17 Căci Dumnezeu a trimis pe Fiul său în lume, nu ca să osândească lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el.

18 Cine crede în el nu este osândit; dar cine nu crede este deja osândit, pentru că nu a crezut în numele Fiului unul-născut al lui Dumnezeu. 19 Iar judecata este aceasta: când lumina a venit în lume, oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele. 20 Căci cine săvârșește răul urăște lumina și nu vine la lumină, ca să nu i se dea în vileag faptele. 21 Dar cine face adevărul vine la lumină, pentru ca să se vadă că faptele sale sunt săvârșite în Dumnezeu.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Iubiți prieteni:

Textul evanghelic din această duminică se poate subîmpărți în trei părți:

- Reflecție cu privire la “a înălța” (versetele 14-15).

- Planul de iubire a lui Dumnezeu față de lume (versetele 16-17)

- Acceptarea sau refuzarea planului de iubire a lui Dumnezeu de către lume (versetele 18-21).

Vom merge pe părți, încercând să aprofundăm fiecare din aceste trei părți.

Versetele 14-15 amintesc de un episod foarte semnificativ din Vechiul Testament în Cartea Numerelor 21,4-9 unde, în fața realității păcatului și a murmurării poporului, Dumnezeu trimite niște șerpi mistuitori (probabil că se face aluzie la usturimea pe care-o provoacă atunci când mușcă), care mușcau și provocau moartea multora. Atunci când membrii poporului își recunosc păcatul lor și cer iertare, Dumnezeu le dă ca “remediu” să privească un șarpe de aramă pus pe vârful unui stâlp ținut de Moise. Toți cei care erau mușcați, privind la acest semn erau vindecați. Astfel, așa cum “medicamentul” din Vechea Alianță a fost să privească șarpele înălțat, în Noua Alianță “medicamentul” va fi Fiul Omului înălțat care dă viață veșnică tuturor celor care cred în el. Ioan recreează și aprofundează în manieră simbolică episodul din Vechiul Testament pentru a-l referi la răstignirea și glorificarea lui Cristos. Isus mort și înviat va fi “noul medicament” pentru a vindeca infirmitatea păcatului și moartea spirituală în inima oamenilor. Astfel așa cum șarpele era un semn de mântuire care vindeca pe cei care-l priveau, Crucea va fi semn de mântuire pentru cei care-o contemplă.

Versetele 16-17 ne revelează adevăratele intenții ale lui Dumnezeu, care au de-a face cu iubirea. Dumnezeu atât de mult iubește lumea încât îl dă pe propriul său Fiu pentru ca toți să aibă viață veșnică, pentru a mântui și nu pentru a osândi persoanele. Ce important este să recuperăm pentru experiența noastră religioasă acest aspect: Dumnezeu vrea ca lumea să se mântuiască, Dumnezeu nu vine să osândească lumea. Dumnezeu este Iubire cu literă mare și acestea sunt adevăratele sale intenții și nu altele. Să ni le amintim mereu: motivul trimiterii Fiului este iubirea… Dumnezeu nu rămâne în “vorbe goale” ci realizează fapte concrete: îl dă din iubire pe propriul Fiu unic… Dumnezeu nu se complace în situația păcătoasă a omului, nici nu vine ca judecător implacabil ci, datorită iubirii mari pe care o are față de noi, caută să restaureze în noi imaginea deteriorată de păcat.

În versetele 18-21 sunt prezentate cele două răspunsuri posibile ale oamenilor din lume în fața planului și a propunerii lui Dumnezeu: să creadă sau să nu creadă; lumina sau întunericul; adevărul sau minciuna; poruncile și faptele bune sau păcatul… Dumnezeu îl face pe om liber și omul alege de care parte să stea, pentru ce pune pariu… De hotărârea omului depinde mântuirea sau osândirea. Aici credința și necredința se confruntă în mod violent. Motivul necredinței sunt “faptele rele”, “răul”; pentru asta păcătosul evită Lumina. În răspunsul de credință se realizează însăși judecata lui Dumnezeu cu privire la fiecare dintre oameni. Chiar aici intră în joc responsabilitatea și buna folosire a libertății… Este un text evanghelic neliniștitor. Percepem cu claritate că judecata finală nu este așa de departe. Trebuie să ne decidem, trebuie să alegem, trebuie să intrăm în joc în mod serios.

Pentru a ține cont: În teologia evangheliei după Ioan, Crucea este Înălțare și Glorificare. Nu are nuanța sinistră și rușinoasă pe care o are o evangheliile sinoptice (mai ales în Marcu). A fi înălțat pe Cruce este în același timp Glorie și Înălțare a Fiului Omului. În acest eveniment se revelează gloria Tatălui, atașamentul său și marea sa iubire. În Ioan, realitatea istorică a Crucii Domnului este deja “inundată” de forța învierii. În felul acesta se poate înțelege că Isus este glorificat în momentul Crucii.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Num 21,4-9; In 1,5.10-11; In 16,33; In 15,8-17; In 14,17-19.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționarul biblic cuvântul “Șarpe”.

Întrebări pentru lectură

- A se vedea In 3,1-13 pentru a percepe sensul întregii relatări: Cu cine este Isus? Despre ce vorbesc în aceste prime versete?

- Ce a făcut Moise în deșert?

- De ce și pentru ce a făcut asta?

- Ce are de-a face gestul lui Moise cu viața lui Isus?

- Ce înseamnă că Isus este “înălțat”?

- De ce îl dă Dumnezeu pe Fiul său unic?

- Pentru ce (cu ce scop) l-a trimis Dumnezeu pe Fiul său în lume?

- Ce i se întâmplă celui care crede în Fiul lui Dumnezeu?

- Ce i se întâmplă celui care nu crede în Fiul lui Dumnezeu?

- Cum se realizează judecata lui Dumnezeu?

- Cine preferă întunericul în locul Luminii?

- De ce unii urăsc lumina și se îndepărtează de ea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Sunt conștient că realitatea păcatului din lume reprezentat de șarpe mă “mușcă” și mă “îmbolnăvește”?

- În ce lucruri descopăr că lumea se depărtează prin murmurări în deșertul vieții sale?

- Ce implică pentru mine astăzi că Fiul Omului “este înălțat”?

- Contemplu Crucea lui Cristos ca pe un “medicament” pentru bolile mele?

- Sunt capabil să privesc Crucea Domnului din perspectiva glorificării și înălțării? Mă apropii de El?

- În ce moduri concrete percep că Crucea lui Cristos este remediu pentru greșelile și păcatele mele?

- Ce implicație are pentru mine astăzi că Dumnezeu atât de mult iubește lumea încât îl trimite pe Fiul său unic?

- Sunt conștient de iubirea necondiționată pe care o are Dumnezeu față de mine?

- Percep că această iubire se exprimă în dăruirea lui pentru ca să am viață veșnică și să nu mor?

- Sunt martor entuziast și adevărat că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său pentru a osândi lumea ci pentru a o mântui?

- Care este răspunsul meu la această propunere de iubire din partea lui Dumnezeu?

- Cred sau nu cred; caut să cred sau caut să nu cred? Alimentez sau nu alimentez credința mea? Mă depărtez de necredință sau caut s-o măresc?

- Înțeleg că Dumnezeu realizează “judecata” în funcție de răspunsul meu? Înțeleg că Domnul nu vrea osândirea mea însă va respecta răspunsul meu pentru că m-a făcut liber?

- Îl primesc pe Domnul ca Lumină și Adevăr? Caut să mă apropii de Cristos ca Lumină a vieții mele?

- Cad ispitei de a mă depărta de Lumină de teamă să nu fie descoperite faptele mele rele, sau mă las purificat de obscuritățile și întunecimile mele?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a trezi răspunsul rugăciunii vom citi două pasaje din aceeași evanghelie după Ioan care descriu situația Domnului în momentul Crucii.

Ioan 19,28-29

Moartea lui Isus

28 După aceea, știind Isus că toate s-au săvârșit, pentru ca Scriptura să se împlinească până la sfârșit, a spus: «Mi-e sete». 29 Era acolo un vas plin cu oțet; soldații au pus în isop un burete muiat în oțet, i l-au apropiat de gură. 30 După ce a luat oțetul, Isus a spus: «Totul s-a împlinit». Apoi, plecându-și capul, și-a dat duhul.

Ioan 19,35-37

Se împlinește Scriptura

35-37 Cel care a văzut dă mărturie pentru ca și voi să credeți. Mărturia sa este adevărată și el știe că spune adevărul. De fapt toate acestea s-au întâmplat ca să se împlinească acest cuvânt al Scripturii: «Nu-i veți zdrobi nici un os». Și în alt loc al Scripturii se spune: «Ei vor ridica ochii spre cel pe care l-au străpuns».

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza Cuvântul din această duminică propunem să se ia o Cruce de lemn sau din alt material, un Crucifix sau o imagine tipărită cu Crucea Domnului și să se contemple…

A privi Crucea contemplând-o și lăsând ca Domnul să vorbească, să mângâie, să hrănească, să purifice în lumina a ceea ce ne-a făcut să medităm și să ne rugăm cu Cuvântul Vieții.

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- A încerca să contemplu zilnic Crucea Domnului ca medicament spiritual care mă depărtează de rău în toate formele sale.

- A mă decide în mod serios să mă depărtez de întuneric pentru a mă apropia mereu de Lumină.

Propuneri comunitare

- A dialoga în grupul tău de tineri despre realitatea crucii în ambientele de tineri. Care sunt principalele “cruci” ale tinerilor astăzi?

- A căuta mereu să fim martori entuziaști ai iubirii lui Dumnezeu față de toți oamenii din lume.

 

* * *

 

Boala (incurabilă) a lui Dumnezeu

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu ne țintuiește pe o istorie de iubire

“Domnul Dumnezeu… iubea pe poporul său și locuința sa. / “… Dumnezeu bogat în milostivire, pentru iubirea sa cea mare cu care ne-a iubit…” / “Dumnezeu atât de mult a iubit lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut”.

Aș vrea să comentez: dacă ne-ar fi iubit mai puțin. Ne-am simți mai liniștiți, mai puțin vinovați. Păcatele noastre nu ne-ar fi apăsat atât. Am fi găsit cel puțin o justificare parțială pentru infidelitățile noastre. Dumnezeu care ne provoacă teamă nu este un Judecător sever. Este, mai degrabă, Dumnezeul care iubește în acel chip “inexorabil”. Dumnezeu nu ne va dojeni vânturând înaintea ochilor noștri un articol din Lege. Dumnezeu ne acuză țintuindu-ne pe o istorie de iubire. În lumina acestei iubiri nebune, a acestei pasiuni de nestăpânit, putem să evaluăm gravitatea acestei fraze: Mânia Domnului împotriva poporului său a ajuns la culme, fără nici un remediu”.

Suferința lui Dumnezeu este iubirea sa pentru om. Tocmai pentru că iubirea sa este incurabilă, și pentru mânia sa nu este nici un remediu. Nu reușim nici să ne imaginăm de departe ce s-a întâmplat când mânia Domnului a ajuns la culme. Pentru că nu este mânia unui suveran impasibil care descoperă supuși rebeli, neascultători față de voința lui. Este, în schimb, mânia unui Îndrăgostit înșelat, a unui Iubitor care nu reușește să se facă înțeleasă iubirea sa. Mânia Domnului este teribilă pentru că nu este altceva decât tristețea de nesuportat pentru iubirea Sa refuzată.

“Din vina mea”, adică celebrarea iubirii Sale

“În acele zile, toți capii lui Iuda, preoții și poporul au înmulțit fărădelegile lor.” În acele zile infidelitățile se chemau infidelități și nu “slăbiciuni inevitabile legate de natura umană”. În acele zile se recunoștea că trădătorii stăteau înăuntrul poporului lui Dumnezeu, nu afară. În acele zile oamenii aveau umilința de a admite că păcatele veneau în mod egal asupra tuturor, fără nici o excepție: capi și popor, preoți și credincioși, autorități și supuși. În acele zile se spunea: noi cei infideli. Nu totdeauna în scrierea istorie Bisericii s-a menținut stilul Cronicilor și al altor pagini din Biblie.

Chiar și astăzi nu lipsesc aceia care ar pretinde să descrie situațiile Bisericii în termeni de glorie, tăinuind sau minimalizând infidelitățile răsunătoare față de Evanghelie. Dacă neagă sau se justifică vini stabilind că nu se pot condamna anumite fapte și comportamente ale trecutului pe baza sensibilităților noastre actuale (ca și cum n-ar fi fost Cuvântul lui Dumnezeu, Crucea lui Cristos să judece). Biblia nu recurge la aceste ipocrizii. Tocmai pentru că în ea este foarte viu simțul iubirii de Dumnezeu pentru poporul său, infidelitățile asumă întreaga lor relevanță și sunt admise cu onestitate, fără a invoca alibiuri comode.

Cu un cod legalist, chiar și cel mai intransigent, este mereu posibilă minimalizarea, inventarea de justificări, găsirea de subterfugii, invocarea circumstanțelor atenuante. Codul iubirii este implacabil în exigențele sale. Seriozitatea extremă a iubirii divine face ca și conduita tuturor – capi, preoți, oameni obișnuiți – să fie în mod impetuos dezvăluită. Noi suntem cei care concepem iubirea în cheie de ușurință, de copilării, acomodări, de abilități meschine. Cu un cod oarecare putem chiar să le scoatem. Dar cu iubirea nu e scăpare. Biserica, în loc să celebreze propria fidelitate presupusă inepuizabilă și să îndepărteze infidelitățile reale, ar trebui mai degrabă să cânte iubirea Mirelui. Și din această laudă pasionată se naște, în mod necesar “mea culpa”.

Și Dumnezeu se descoperă sărac

“Domnul Dumnezeul părinților lor a trimis cu grijă și neîncetat mesagerii săi ca să-i avertizeze…” “Dumnezeu a iubit așa de mult lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut…” Este ca un crescendo în iubirea lui Dumnezeu în privința poporului atât de iubit și încăpățânat. Când Dumnezeu prezintă contul, mărește cifra darurilor. Atunci când omul nu dă ascultare avertizărilor, chemărilor insistente, Dumnezeu face să se audă și mai mult glasul iubirii. În fața refuzurilor, a infidelităților, Dumnezeu nu retrage și nici nu micșorează iubirea sa. O înmulțește.

Omul se neagă. Și Dumnezeu dă mereu mai mult. La sfârșit, nebunia supremă. Riscă pe Fiul său. Este aici, pentru a plăti datoriile, amanetează bijuteriile familiei. Dumnezeu, pentru a plăti datoriile familiei sale, risipitor al tuturor comorilor, amanetează de-a dreptul pe Fiul. Se lipsește de “Fiul unul-născut”. După care nu mai are nimic. Dumnezeu nu spune “gata”. Fapt este că, “dăruind” pe Fiul, expresia maximă a iubirii, a dat tot ce avea, s-a despuiat de toate. Nu are altceva de rezervă. A delapidat capitalul familiei. A dat toate resursele. … Numai să-l aibă pe om.

Două verbe și o unică alegere

“A iubi… a dărui…” Acțiunea lui Dumnezeu este rezumată în aceste două verbe. Iată semnul care este înălțat pe drumul omului pentru ca să înțeleagă acea opoziție fundamentală care dă sensul ultim vieții sale, unicul în stare de a umple aspirația sa după o fericire fără sfârșit. Nimeni nu a mai îndrăznit atâta. Nimeni nu a mai prezentat un dar atât de mare, și sub aparențele cele mai umile. În această perspectivă, opera prin excelență pe care omul poate s-o împlinească “în Dumnezeu” este de a se ridica la imaginea Aceluia care a iubit și s-a dăruit în acest fel. Alternativa pusă înaintea celui credincios este foarte simplă: “să se pronunțe pentru sau împotriva unei vieți conforme cu iubirea revelată a lui Isus”.

O problemă de privire

Să avem prezente cele două imagini paralele. Moise înălțase pe un stâlp șarpele de aramă în deșert, invitând pe cel ce era lovit de o mușcătură veninoasă să privească în acea direcție (Nm 21, 4-9). Fiul omului este înălțat pe Calvar ca semn de mântuire. Trebuie realizată profeția lui Zaharia: “Vor îndrepta privirea spre cel pe care l-au străpuns” (12,10). Mântuirea, deci, este numai o problemă de privire. Păcatul nu este șters pentru faptul că fixăm privirea asupra lui. Privirea va fi mutată asupra Aceluia care îl ia asupra sa. Este viziunea curăției, nu cea a păcatului, care ne înalță. Noi ne îndepărtăm de păcat, în măsura în care ne îndepărtăm de noi înșine și ne lăsăm atrași de sublimitatea acelei iubiri.

Suntem opera lui Dumnezeu

Fragmentul din scrisoarea către Efeseni ne obligă să corectăm anumite perspective de fond în viața noastră de credincioși. Am putea rezuma totul cu o formulă: totul ne este dăruit. Foarte adesea luăm o poziție de protagoniști, autorii mântuirii noastre. Paul ne amintește că mântuirea nu este cucerită, ci har. “Prin har ați fost mântuiți”. Nu am fost smulși afară de noi dintr-o situație disperată. Cineva s-a aplecat spre noi și ne-a smuls. Chiar ființa noastră este darul lui Dumnezeu. Nu suntem supraviețuitori sau salvați. Suntem “înviați”. “Din morți cum eram pentru păcate, ne-a făcut să trăim cu Cristos… Prin El ne-a și înviat”.

Ne dedicăm operelor. Și uităm că, înainte de toate, noi suntem opera sa”. Ne așternem cutezători pe drumul sfințeniei și a diferitelor activități cu iluzia că totul depinde de noi. Și nu mergem prea departe, pentru că noi recunoaștem că totul depinde de darurile pe care le primim. Toate acestea par să încurajeze a atitudine de inerție, apatie, indolență: “Dacă Dumnezeu face totul… nu este cazul să mă angajez prea mult”. Tocmai contrarul. Când recunosc darurile lui Dumnezeu, recunoască în mod necesar și partea pe care trebuie s-o fac eu. În toate văd opera lui Dumnezeu. Și văd, de asemenea, operele care mă așteaptă.

 

* * *

 

Să privim la cel “înălțat”

Autor: pr. Virgil Blaj, OFMConv
Copyright: Predici.cnet.ro

I. “După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul Omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viață veșnică”.

Așa îi explică Isus lui Nicodim și nouă tuturor rostul pătimirii sale. Importantă este aici expresia “a înălțat” deoarece în Evanghelia după Ioan ea indică semnificația pozitivă a pătimirii Mântuitorului. Șarpele a fost înălțat pe stâlp, Isus va fi înălțat pe cruce. Scopul acestei înălțări este: înfrângerea morții și dăruirea vieții.

Pătimirea lui Isus nu a fost un chin care l-a nimicit, ci un mod de a fi înălțat, altfel spus, de a fi glorificat. Sfântul Ioan, în evanghelia sa, ne arată că intenția lui Dumnezeu era glorificarea Fiului, și pentru aceasta “l-a înălțat”.

Noi știm din Vechiul Testament cum Dumnezeu, văzând incapacitatea oamenilor de a găsi calea care să-i conducă din nou la el, după ce au fost alungați din paradis, și-a ales un popor căruia a voit, din iubire, să-i descopere drumul reîntoarcerii la sine. Astfel poporul ales primind lumina divină a fost pregătit pe Dumnezeu să devină lumină pentru toți oamenii în căutarea mântuirii lor. Din cauza încercărilor, în multe rânduri, Israelul și-a pierdut credința în Dumnezeu și implicit speranța în eliberarea sa. Pentru a desemna necredința poporului ales, Sfânta Scriptură, folosește diferite expresii: “răzvrătiți”, “îndărătnici”, “popor tare de cerbice”, “cârtitori”.

Mai ales în pustiul neospitalier, poporul se teme că va muri de foame și de sete și regretă oalele cu carne din Egipt. Atunci se răzvrătesc împotriva lui Moise reproșându-i că i-a adus în pustiu ca să moară. Așa suntem noi oamenii, în situații foarte grele, putem renunța la cele mai înalte principii și cele mai mari valori, numai să putem ieși din ele.

Într-adevăr omul este în stare să renunțe și la cele mai mari privilegii (precum libertatea) numai pentru a ne putea domoli stomacul. Scriitorul rus Dostoievski a intuit bine acest lucru și în Frații Karamazov își imaginează o discuție între Marele Inchizitor și Isus Cristos venit pe pământ. După ce îl arestează Marele Inchizitor îi reproșează lui Isus că este inutilă prezența sa printre oameni, deoarece a făcut acestora un rău prea mare dându-le libertatea. Pentru el, Isus revenit pe pământ nu este decât un ghimpe in coasta, un personaj subversiv care vine sa distrugă ordinea stabilita de oameni. Marea majoritate a oamenilor se teme de libertate și renunță lesne la ea căutând despovărarea, ușurarea, comoditatea, rutina, siguranța. Adevărul și libertatea suprasolicită omul, îl stresează și de aceea sunt poveri prea mari pe care el nu le poate duce. “Dă-i omului pâine și ți se va arunca la picioare” – îi spune marele inchizitor lui Isus.

Dar Isus a voit altceva, a voit să înalțe omul, să-l ridice, l-a voit “deștept”, după interpretarea lui Constantin Noica. Deștept este un cuvânt foarte frumos alcătuit. E mai bine alcătuit decât “inteligent”. Deștept înseamnă – o știți – treaz. Dar treaz într-un înțeles adânc: deșteptarea vine, pare-se, de la latinescul dispicio, dispecto, dispectare, unde specto înseamnă “a privi” și prefixul dis indică “în toate părțile”. Așadar deșteptăciunea este starea de veghe a minții. Nu mai lucrezi automat ca în somn, în somnul materiei sau al instinctelor. Te-ai trezit, stai de veghe, și acum privești cu atenție, îți ridici privirea de la materie la spirit, de la tine la Cristos.

Poporul ales uită că libertatea e mult mai importantă decât un blid de mâncare. Dumnezeu îi încearcă trimițând asupra lor șerpi veninoși. Văzând pedeapsa lui Dumnezeu, poporul îi cere iertare, iar Moise este sfătuit de Dumnezeu să toarne un șarpe de aramă și să-l ridice pe un stâlp, așa încât cei care erau mușcați de șerpi și priveau la șarpele de aramă se vindecau. Șarpele de aramă îi spune Isus lui Nicodim și nouă tuturor este un simbol, o imagine a sa, căci și Fiul Omului va fi înălțat pentru ca oricine îl va privi să aibă viață.

II. Evanghelia după Ioan îl are întotdeauna ca protagonist pe Isus Cristos care își manifestă progresiv identitatea persoanei sale, ajutându-ne astfel să pătrundem tot mai adânc misterul său. Fiecare fapt povestit în această Evanghelie, fiecare discurs, fiecare minune, fiecare întâlnire vrea să ne ajute să înțelegem cine este cu adevărat Isus, care este adevărata sa identitate pentru ca astfel să credem în el și să ne deschidem harului său.

În fața acestor realități întâlnim trei reacții din partea celorlalți:

- cei care cred,

- cei care-l resping,

- cei care se lasă provocați de aceste semne, încep să aibă dubii cu privire la propriile certitudini, într-un cuvânt încep să caute. Este tocmai ceea ce face Nicodim. Din relatarea întâlnirii dintre Isus și Nicodim, putem reține trei lucruri importante:

- conștientizarea (recunoașterea) întunericului din sufletul nostru; adică recunoașterea că, așa cum spune Isus, “deși lumina a venit în lume, uneori iubim mai mult întunericul decât lumina”. Nicodim merge la Isus noaptea, ne spune Sf. Ioan. În Sfânta Scriptură “noaptea” este o realitatea ambivalentă. Pe de o parte manifestă prezența celui rău, dar este și o etapă necesară spre ziua și lumina credinței (vezi orbirea Sf. Paul). De aceia, noi creștinii care ne punem încrederea în Domnul suntem ca “străjerii care așteaptă ivirea zorilor”. Doar în momentul în care devenim conștienți de păcatul și de noaptea din suflet vom fi capabili să ne deschidem inima spre Dumnezeu, căutându-l fără încetare în sacramente, în rugăciune, în cuvântul său, în ceilalți. Deoarece doar Dumnezeu este în măsură să ne smulgă de sub puterea întunericului, pentru a trăi ca fii ai luminii;

- trebuie să ne naștem din nou; “Trebuie să te naști din nou pentru a intra în împărăția cerurilor” (In 3,3) îi spune Isus lui Nicodim. Simbolismul nașterii din nou este o temă destul de des întâlnită în religiile omenirii. La popoarele primitive existau și mai există și astăzi diferite ritualuri care săvârșesc această naștere. Pentru noi creștinii nașterea din nou nu este altceva decât o “reînnoire a inimii noastre” înfăptuită de cuvântul lui Dumnezeu și de Duhul Sfânt. Astfel omul recreat prin Cuvânt și prin Duh a devenit o ființă nouă, care caută din toate puterile să se opună răului și să crească în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. Nicodim nu reușește să facă această alegere, el vrea mai întâi de toate să înțeleagă. El rămâne încă prea preocupat de sine, prea închis în sine, mai ales este atent la întrebările sale: “Dar cum este posibil așa ceva (să te naști din nou)?”. Se apropie, dar este încă întuneric… Și este interesant, în a doua parte a dialogului, Nicodim dispare, ca și cum ar fi fost absorbit de întunericul nopții. Nu face pasul decisiv care nu este altul decât:

- Mărturisirea lui Isus ca Fiu al lui Dumnezeu; este tocmai ceea ce astăzi foarte mulți nu admit că Isus a fost Fiul lui Dumnezeu; sunt mulți care îi admiră învățătura și viața sa, dar care nu vor să-i recunoască divinitatea. De aceea, se fac atâtea eforturi și se cheltuiesc atâția bani, că poate, poate îi vor descoperi în sfârșit trupul. Unii chiar au început să afirme că au reușit acest lucru.

Dacă noi renunțăm la divinitatea lui Isus, renunțăm de fapt la mântuirea noastră, Isus ne-o spune atât de clar: “Cine crede în Fiul are viață veșnică; dar cine nu vrea să creadă într-însul nu va vedea viața, ci mânia lui Dumnezeu rămâne asupra lui”. Isus vrea să-i deschidă ochii lui Nicodim spre o realitate nouă care se manifestă în jurul său și care este Împărăția lui Dumnezeu. Viața cea nouă nu se identifică cu observarea unor legi, care pentru evreu puteau să-l renască pe om. Avem nevoie de Duhul Sfânt care este viață și care reînnoiește toate lucrurile.

Nicodim va mai apărea de două ori în aceiași Evanghelie, odată când se ridică în fața sinedriului spunând că legea nu condamnă pe nici un om înainte ca acesta să fie ascultat, și mai apoi la moartea lui Isus pentru care cumpără un vas cu smirnă și aloe. Tradiția creștină îi atribuie o evanghelie apocrifă iar în zilele noastre scriitorul polonez Jan Dobraczynski (1910-1994), a scris o carte intitulată: “Scrisorile lui Nicodim”, în care la un moment dat Nicodim mărturisește: “Sunt mistere în care trebuie să ai curajul să te arunci, așa cum ne aruncăm în apă, convinși fiind că ea se va deschide în jurul nostru. Nu ți s-a părut niciodată că sunt lucruri în care mai întâi trebuie să crezi pentru a le putea înțelege?”.

III. “Vor privi la cel pe care l-au străpuns” (In 19,37).

Este necesar să deschidem ochii, să ridicăm privirea, să învățăm să privim dincolo de aparențe, “să privim în sus” pentru a descoperi frumusețea profundă a Celui răstignit.

Trupul lui Cristos, răstignit pe cruce, este un trup desfigurat așa cum ne spune profetul Isaia, în prima lectură: “Chipul lui nu avea nici o frumusețe, ca să atragă privirile, înfățișarea lui nu avea nimic care să ne placă. Era disprețuit ca cel din urmă dintre oameni: om al durerilor, obișnuit cu suferința; unul înaintea căruia să-și întorci fața; atât de disprețuit, încât nu l-am luat în seamă”.

Cu toate acestea chipul lui Cristos iradiază o frumusețe aparte pe care o pot vedea doar cei care cred și iubesc adevărul. Acest chip îl determină și pe un păgân ca Pilat să exclame: “Iată omul!” Fără să-și dea seama Pilat a rostit un adevăr esențial. Cristos este omul împlinit și modelul întregii omeniri. Doar cine-și trăiește viața în conformitate cu voința lui Dumnezeu va putea spune la sfârșit, asemenea Mântuitorului: “S-a împlinit!” Tată în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu!”

Un faimos călugăr din Evul Mediu a anunțat că avea să predice seara, în Catedrală, despre iubirea lui Dumnezeu. Oamenii s-au strâns în liniște, așteptând predica, în timp ce afară ultimele raze de soare se stingeau odată cu venirea întunericului. Când în sfârșit nu mai era nici o licărire de la soare, călugărul s-a dus la candelabru, a luat o lumânare și cu ea aprinsă a mers la statuia în mărime naturală a lui Cristos pe cruce. A luminat rănile de la picioarele Lui, apoi cele de la mâinile Lui, iar mai apoi coasta Sa. În tăcere, s-a înălțat apoi pe vârfuri, luminând capul statuii și coroana de spini. Aceasta a fost predica sa. Oamenii au stat în liniște și s-au rugat, fiecare știind că se afla în centrul unui mister, conștient că privea la expresia supremă a iubirii lui Dumnezeu – o iubire atât de profundă, atât de mare, atât de eternă, încât nici nu poate fi exprimată, nici nu poate fi măsurată.

Postul Mare este timpul prielnic pentru a învăța să zăbovim cu Maria și Ioan, discipolul iubit, alături de cel care săvârșește pe cruce sacrificiul vieții sale pentru întreaga omenire (cfr In 19,25). Așadar, să ne îndreptăm privirea cât mai des, în acest timp de pocăință și de rugăciune, către Cristos răstignit care, murind pe cruce, ne-a dezvăluit pe deplin iubirea lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Lumină, vreau mai multă lumină!

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Deși este duminica a IV-a din Postul Mare supranumită și laetare (duminica bucuriei), mărturisesc că dintr-un anumit punct de vedere sunt încercat de un sentiment profund de tristețe.

Ceea ce vreau eu să fac acum, este poate în totalitate un act inutil: să predic. Nu că acum aș avea sentimentul că predica mea de azi ar fi mai proastă ca de obicei. Poate după unii au fost altele și mai și… Nu, ci pentru că, în contextul de azi, a-mi însuși dreptul de a vă clarifica, elucida ceva, e de-a dreptul scandalos! Într-o lume în care dreptul la opinie este apărat de lege și atât de mult exaltat și exploatat, încât raportarea la norme și valori unice, universale, obiective și-a pierdut dreptul la existență (“asta-i viața mea, fac ce vreau cu ea!”, “de gustibus non discutantur”, “Fiecare cu opinia lui, cu adevărul lui”, “există atâtea adevăruri câți oameni sunt pe pământ”), discursul meu și efortul de a vă convinge e chiar de-a dreptul ridicol.

Și se pare că nu e o noutate. Iată un cuvânt care a fost proclamat în prima lectură a Liturgiei Cuvântului de astăzi: “Domnul Dumnezeu a dat mereu trimișilor săi însărcinarea de a atrage atenția poporului. Dar ei și-au bătut joc de trimișii lui Dumnezeu, le-au nesocotit cuvintele, au râs de profeții lui…” “Toate-s vechi și nouă toate (…) Ce e val ca valul trece”, spunea Eminescu. Așadar, nimic nou sub soare, nu?!

Ce credeți acum? O lume aflată în criză, bolnavă, suferind de incapacitatea de a-și găsi puncte de reper care să dureze mai mult decât durează ea însăși și care constată cu stupoare degenerarea spiritului creștin personalist (promovat de Jacques Maritain și alții) în subiectivism, individualism extrem, care face de fapt imposibilă orice discuție în adevăratul sens al cuvântului, orice raportare veritabilă de la persoană la persoană, așa cum a avut în planul său Dumnezeu. Iar fraza enunțată din prima lectură îmi taie parcă toate aripile…

Ce veți spune acum? “Acesta se crede profetul lui Dumnezeu acum, hm? Cum poate vicarul acesta, atât de tânăr și neexperimentat de altfel, să ne impună propriul său punct de vedere ca fiind interpretarea reală, unică a Cuvântului lui Dumnezeu care a fost proclamat? Chiar nu se poate găsi o interpretare mai pe placul nostru, care să convină mai mult?”

Suntem de acord cu toții, că nu am voie să vă impun acest lucru. Suntem întru totul de acord că nici un om nu poate avea pretenția că doar el singur vorbește în numele Domnului. Atunci când cineva vorbește, așa ne-am obișnuit cel puțin, o face din propria experiență. Dumneavoastră ați făcut cu totul alte experiențe probabil. Putem da mărturie în cele din urmă doar de propriile experiențe de viață. Pe celălalt putem cel mult să-l invităm să se împărtășească din ele, să asculte relatarea lor și poate să încuviințeze prietenos, dar trebuie să se păzească de la a pronunța vreo sentință cu privire la convingerile celuilalt.

Acestea sunt așa-zise discuții care nu conduc nicăieri. Astfel de discuții purtăm noi în zilele noastre. În realitate omorâm doar timpul, nu ne interesează ce simte, gândește, spune sau face celălalt. Suntem prea preocupați de ale noastre. Cel mult folosim cuvintele/sentimentele/realizările celuilalt pentru a ne atinge noi nu știu ce scop personal, uneori meschin și egoist. De câte nu am experimentat realitatea de a fi încercat să discutăm cu o altă persoană, pentru rezolvarea unei probleme, aplanarea unui conflict, destinderea unei atmosfere și am constatat în final că am vorbit degeaba? Am devenit atât de superficiali și individualiști că nu ne mai preocupă absolut nimic altceva în afară de propriul interes. Facem multe doar de ochii celorlalți, doar “ca să facem să fie bine” (o spunem noi atât de ipocrit), dar în realitate nu e important pentru noi nimeni și nimic: doar propria opinie, propria viață, propriul adevăr. Noi înșine ne suntem propriul reper în viață și vrem să devenim și al altora, dacă se poate.

De unde până unde am ajuns cu reflecția până la acest punct? E simplu. M-am tot gândit de ce o fi venind Nicodim noaptea la Isus, în taină. Poate de rușine, de frica celorlalți, de teama pierderii bunului renume, a imaginii… Oricum, în nici un caz pentru că problema ce o avea de discutat ar fi fost una marginală, din contra. Problema pusă de el e una ontologică, existențială: “Cum se poate un om naște din nou?”

Astăzi noi mai mult facem conversație, nu discutăm. Problemele importante, esențiale nu mai sunt de interes general, elucidarea și trăirea lor nu mai provoacă pe nimeni. Valorile universal-valabile, cele creștine nu mai au căutare. A face conversație înseamnă că eu îmi spun opinia, povestesc ceva despre mine un al doilea face același lucru cu privire la viața sa, un al treilea își mai dă cu părerea și cu o masă s-a încheiat totul. A discuta înseamnă mult mai mult: să-l asculți pe celălalt, să te intereseze ceea ce îți spune, să te implici afectiv și rațional în problema pusă în discuție, să te transpui în locul lui. Noi am ajuns astăzi la o impasibilitate extraordinară: sub masca respectării opiniei celuilalt se ascunde de fapt o indiferență crasă, teama de a nu ne lăsa convinși de ceea ce noi considerăm a fi doar o opinie.

Și uite că am ajuns între timp să avem așa de multe păreri de respectat, că o problemă serioasă, existențială se mai poate pune doar pe ascuns, în taină, cum face și Nicodim. Avem atâtea opinii de respectat în spațiul nostru existențial, că de mulțimea lor nici nu ne mai vedem unul pe altul. Nu mai avem de fapt ce ne spune unii altora. Totul a ajuns la nivel de părere. Nu mai avem nimic comun despre care să discutăm în adevăratul sens al cuvântul, ceva care să ne unească viețile, pentru că am redus toate valorile la nivel de opinii neglijabile. Fiecare trăiește în lumea de credință proprie, pe care și-a creat-o prin opiniile și experiențele sale. Iar adevărul că în aceasta suntem una, în faptul că nu există un adevăr generic, care să fie valabil și să-i unească pe toți oamenii, nici acesta nu mai există.

Mulți cred că datoria preotului este aceea de a fi pe placul poporului, al comunității, a spune doar ce convine, nu deranjează/ofensează, a vorbi doar despre un Dumnezeu-iubire/milostivire, iertare. Adică a vorbi despre lucruri generice. Și mulți vă în ceea ce se prezintă de la altar sau amvon doar o alternativă, o opinie ca toate celelalte pe care ne-am obișnuit să le ignorăm. Este ca și cum am pune într-o oală niște condimente la întâmplare pentru a scoate hrana necesară pentru supraviețuirea noastră. E ca și cum v-aș întreba: Credeți în Dumnezeu, Tatăl iubitor și iertător din parabola Fiului risipitor? Extraordinar. Vă felicit, frumos! Țineți-o tot așa! Dar credeți și în același Dumnezeu, judecător drept și aspru? A, nu… atunci îmi pare rău că v-am întrebat. Nu am vrut să vă supăr. Nu-i nimic. Dacă credeți că nu vă ajută lucrul acesta, stați liniștit, e OK. Credeți totuși în Isus Cristos, Fiul Tatălui care prin exemplul propriu ne-a arătat drumul ce trebuie de urmat în viață? Aha… doar uneori, excluzând părțile mai puțin bune… înțeleg, când nu e vorba de suferință, de sacrificii, de lupte, principii… Aha. Frumos! Poate ne întâlnim totuși pe drum! Și e ca și cum v-aș întreba: credeți în BNR? Dar în necesitatea împrumutului de la FMI și BED, ca o centură de siguranță pentru criza noastră? Dar în obiectivitatea, integritatea, angajarea, sinceritatea celor care ne conduc? Hm… Am înțeles: fiecare cu părerea lui, e treaba fiecăruia în ce crede sau nu. OK.

Temele ontologice, întrebarea existențială cu privire la Dumnezeu și locul său în viața noastră nu cade sub incidența opiniei fiecăruia, nici măcar a majorității, așa cum s-a obișnuit societatea contemporană să supraviețuiască. Nu votul nostru dă consistență ideii de Dumnezeu și realității ori necesității existenței lui.

Să nu pierdem așadar timpul discutând discuții “în timpul zilei”. Cât timp vom mai omorî timpul cu opinii, cărora nu le dăm oricum importanță? Și dacă există pericolul ca și cuvintele mele să fie catalogate ca o părere într-un coș cu alternative, dați-mi voie să v-o spun totuși și pe-a mea, deși cred că este mai mult decât o opinie: atunci când desființăm/abolim Adevărul credinței noastre, care e Cristos (deci o persoană și nu un lucru), atunci eradicăm orice șansă de comunicare. Umplem spațiul dintre noi cu opinii și păreri și nu ne mai vedem unii pe alții, cu atât mai mult nu-l vedem pe cel care stă în centrul existenței noastre, Cristos. Fără cel care este Adevărul prin excelență, rămâne fiecare dintre noi un Pilat al timpurilor moderne, care se întreabă la nesfârșit “Ce este Adevărul?”

Adevărul-Cristos trebuie să fie limba noastră comună. În el se regăsește total iubirea lui Dumnezeu. Dacă dialogul, viața noastră nu-l presupune pe El, nu e viață, nu e dialog. Una este a trăi cu adevărat, și alta a nici nu simți că trăiești, a trăi la periferia vieții și a valorilor care o constituie.

Dar nu vreau să vă deranjez prea mult. Aceasta e poate doar părerea mea. O așez pur și simplu în acest spațiu existențial, dacă vreți noaptea, cu teamă, așa cum a fost și discuția dintre Nicodim și Isus. În spațiul imens al libertății fiecăruia, puteți decide să o ignorați, ca pe o părere. Poate aveți altă opinie, altă experiență, alte certitudini. Aici este vorba doar de experiența mea firavă… Și atunci înțeleg de ce ar trebui să mă simt ridicol, inutil, ca cineva care spune ceva neinteresant, atâta timp cât e doar o opinie.

Noi ne continuăm viața, iar marile teme existențiale sunt în continuare doar șoptite, noaptea, pe întuneric, cu teamă… E noaptea părerilor și a ignoranței, când chipurile nu se văd iar Adevărul nu luminează, căci Adevărul-Cristos nu e doar o opinie să fie ignorată, căci “cine face adevărul vine la lumină, pentru ca să se vadă că faptele sale sunt săvârșite în Dumnezeu”. Invitația de astăzi ar fi așadar “Poftiți la lumină!”, pentru a intona și noi în noaptea de Paști din toată “Lumina lui Cristos”, o lumină care trebuie să ne aprindă nu doar lumânările, ci și viețile.

Oare de ce nu sunt luminate chipurile noastre mai des de Adevăr?