Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a III-a după Paște
Anul A (B, C)

Lecturi:
Fapte 2,14.22-28
1Petru 1,17-21
Luca 24,13-35

Luca 24,13-35

Și iată că, în aceeași zi, doi dintre ei se duceau spre un sat numit Emaus, cam la șaizeci de stadii de Ierusalim. Aceștia vorbeau între ei despre toate cele întâmplate. Pe când vorbeau și se întrebau, Isus însuși s-a apropiat și mergea împreună cu ei. Dar ochii lor erau ținuți să nu-l recunoască. El le-a spus: “Ce înseamnă aceste cuvinte pe care le schimbați între voi pe drum?” Ei s-au oprit triști. Unul dintre ei, cu numele Cleopa, i-a răspuns: “Numai tu ești străin în Ierusalim și nu știi cele petrecute în zilele acestea?” El le-a zis: “Ce anume?” Ei au spus: “Cele despre Isus Nazarineanul, care era profet puternic în faptă și cuvânt înaintea lui Dumnezeu și a întregului popor, cum arhiereii și conducătorii noștri l-au dat să fie condamnat la moarte și l-au răstignit. Noi speram că el este cel care trebuia să elibereze Israelul; dar, cu toate acestea, iată, este a treia zi de când s-au petrecut aceste lucruri. Ba, mai mult, unele femei dintr-ale noastre ne-au uimit. Fuseseră la mormânt dis-de-dimineață și, negăsind trupul lui, au venit spunând că au avut vedenii cu îngeri care spun că el este viu. Unii dintre cei care sunt cu noi au mers și ei la mormânt și au găsit așa cum au spus femeile, dar pe el nu l-au văzut”. Atunci le-a spus: “O, nepricepuților și greoi de inimă în a crede toate cele spuse de profeți! Oare nu trebuia Cristos să sufere acestea și să intre în gloria sa?” Și, începând de la Moise și toți profeții, le-a explicat din toate Scripturile cele referitoare la el. Când s-au apropiat de satul spre care mergeau, el s-a făcut că merge mai departe. Dar ei l-au îndemnat insistent: “Rămâi cu noi pentru că se lasă seara și ziua e de acum pe sfârșite”. Atunci a intrat să rămână cu ei. Și, pe când stătea la masă cu ei, luând pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor. Atunci li s-au deschis ochii și l-au recunoscut, dar el s-a făcut nevăzut dinaintea lor. Iar ei spuneau unul către altul: “Oare nu ne ardea inima în noi când ne vorbea pe drum și ne explica Scripturile?” Și, în același ceas, s-au ridicat și s-au întors la Ierusalim. I-au găsit adunați pe cei unsprezece și pe cei care erau cu ei, care le-au zis: “Domnul a înviat într-adevăr și s-a arătat lui Simon”. Iar ei le-au povestit cele de pe drum și cum l-au recunoscut la frângerea pâinii.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Nicolae Farcaș

 

* * *

 

Duminica lui Petru

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Dacă duminica trecută se poate defini drept duminica lui Toma, azi este duminica lui Petru, din trei motive scoase din Liturgia cuvântului. În lectura a II-a, Petru aduce ca argument al învierii lui Isus și a noastră iubirea Tatălui ceresc, fiindcă, dacă n-am fi sortiți învierii, iubirea Tatălui n-ar avea nici o valoare. O iubire care amăgește, o iubire care creează pentru a distruge, o iubire care ne-ar cere să-i cântăm osanale în drumul nostru spre mormânt și nimicire totală, ar fi o iubire absurdă. Ce poate fi mai absurd decât cererea: Iubește-mă, fiindcă te-am făcut ca să am ce nimici! În lectura I, Petru aduce dovada învierii lui Isus din profeția regelui David cuprinsă în psalmul al XV-lea, în care se arată că Dumnezeu nu-l va lăsa pe Mesia în mormânt ca să vadă putrezirea trupului său. Lectura a III-a, evanghelia zilei, deși s-ar părea că în centrul ei se află Isus între cei doi ucenici în drum spre Emaus, în realitate colegiul apostolilor pune un accent mai mare pe faptul că Isus a apărut lui Petru, căruia îi profetizase o întoarcere, o convertire necesară pentru întărirea fraților săi (Lc 22,32), ei simt acum această întărire, simt bucuria învierii și o împărtășesc chiar celor doi ucenici întorși de la Emaus, care și ei îl recunoscuseră pe Isus înviat la frângerea pâinii, despre care teologul J. Guitton a spus: Dacă ar trebui să dăm toată evanghelia pentru o singură pagină, care să rezume toate evangheliile, n-aș ezita deloc să aleg scena cu ucenicii din Emaus.

Isus însuși le dovedește adevărul învierii sale mai întâi din Scriptură, așa cum a fost profețit că trebuie să pătimească și așa să intre în slavă, și numai după aceea prin semnul lăsat la Cina cea de Taină, prin gestul frângerii pâinii, și după care este recunoscut felul său omenesc de mai înainte, dar care se face nevăzut într-o clipă prin puterea sa divină.

Isus înviat a devenit călător în lume, pe drumurile noastre. Nu-l recunoaștem fiindcă, în mod obișnuit, când îl întâlnim de unul singur sau în grupul altora, vorbim mai mult despre dificultățile vieții noastre, ne plasăm în centrul atenției pe noi înșine, nu dăm atenție acelor modele care și-au bazat viața pe cuvântul lui Dumnezeu, nu suntem dispuși să dăm ospitalitate în inima sau casa noastră celor care ne contrazic sau ne dojenesc pentru nepriceperea noastră de a ne conforma viața cu Sfintele Scripturi, vrem ajutoare și nu să dăm ajutor.

Din cuvintele celor doi ucenici – Oare nu ne ardea inima, când ne vorbea pe drum și ne explica Scripturile? - deducem clar că Isus a urmărit să-i convingă despre adevărul învierii sale, pentru a le reaprinde în suflet credința, speranța și iubirea.

Este destulă lumină în învierea lui Isus Cristos ca să fim siguri de dânsa; este destul întuneric și pentru a lăsa loc credinței, a spus cugetătorul francez Pascal.

Toată învățătura lui Isus este trecută prin misterul crucii, mister legat indisolubil de Mesia prezis de profeți, mai ales de Isaia. Mesia și-a atras ura celor sus-puși în societate datorită faptului că adevărul său întrecea puterea lor de gândire, că Dumnezeu poate realiza lucrurile cele mai mari prin cele mai mici, că Mesia va fi omul durerilor și nu al triumfului lumesc visat de ei. Fariseii, cărturarii, arhiereii și bătrânii poporului nu înțelegeau cum s-ar putea ca ei să nu dețină rolul principal în opera mesianică. Considerau schimbarea valorilor o catastrofă națională, adică autoritatea lor să nu fie valorificată și să fie valorificată suferința unui individ? Pentru ei era o absurditate. Aceștia nu o înțelegeau fiindcă nu aveau capacitatea de a se smeri, de a se da la o parte pentru a-l lăsa pe Dumnezeu să acționeze; se credeau de neînlocuit în istoria mesianică prezisă de profeți; apărau legea lui Moise pentru a-și apăra rolul lor istoric de a fi cineva fără de care nu se poate realiza nimic. Lor li se potrivesc cuvintele lui Laharpe, învățătorul împăratului Alexandru I al Rusiei, spuse mai multor necredincioși: Eu sunt creștin pentru că voi nu sunteți. O religie, care are dușmani de moarte pe cei mai mari dușmani de moarte ai moralei, virtuții și umanității, este în mod necesar prietena moralei, virtuții și umanității: deci este bună. Toți cei amintiți mai sus – fariseii, cărturarii, arhiereii și bătrânii – erau certați cu morala, cu virtutea smereniei.

Cei doi ucenici de pe drumul spre Emaus erau descurajați, își pierduseră speranța mesianică pe care o aveau căpeteniile poporului lor, care le țineau ochii legați ca să nu-l cunoască; nu înțelegeau că era necesar să fie pierdută, ca să facă loc unei noi speranțe într-o nouă împărăție pe care n-au înțeles-o din cauza păcatelor, deși Isus le arătase atât de clar și în atâtea rânduri că împărăția sa nu este din lumea aceasta. Fără învierea din morți era imposibil ca ei să înțeleagă existența unei alte împărății. Ba chiar și în realitatea învierii, unii dintre ei tot s-au încumetat să-l întrebe pe Isus dacă nu cumva acum va reîntemeia împărăția lui David (Fap 1,6). Era necesar să învie Isus pentru a le îndrepta privirile spre cer, spre o împărăție de ordin îngeresc.

Oare nu cădem și noi în greșeala de a spera în Dumnezeu numai pentru bunurile acestei vieți? Nu cădem în descurajare când ne lovesc nenorocirile materiale sau cele legate de sănătate, de onoare etc.? Pentru suflet nu cerem mai nimic de la Dumnezeu, nici eliberare de păcate, nici har, nici virtute, nici viață veșnică, în schimb nu-i rugăciune în care să nu-i amintim de avere, noroc, sănătate, reușită în viață, de vreo minune etc.

Speranța este un dar al lui Dumnezeu, ca și credința și iubirea, pentru mântuirea noastră. Speranța nouă ne-a venit prin Isus Cristos, așa cum afirmă apostolul Paul în Scrisoarea a II-a către Tesaloniceni (2,16). De aceea Paul îl numește pe Dumnezeu drept Dumnezeul nădejdii, care face să prisosească nădejdea prin Duhul Sfânt (cf. Rom 15,13).

Speranța celor doi ucenici în drum spre Emaus mai era umbrită de o greșeală a lor legată de timp. Fiul lui Dumnezeu le spusese că va învia a treia zi. Această a treia zi încă nu trecuse. Când este vorba de dorințele noastre suntem nerăbdători, dar dorințele lui Dumnezeu le uităm sau le neglijăm împlinirea lor. Uităm deseori de dorința Mântuitorului de a căuta mai întâi împărăția cerurilor, ca să ni se adauge celelalte (cf. Mt 6,33), ci le vrem îndată pe toate celelalte și împărăția lui Dumnezeu ca un adaos, ca a cincea roată la căruță. Când îl rugăm, Dumnezeu, care are la dispoziție veșnicia, întârzie un timp, ca să ne gândim mai bine dacă ceea ce i-am cerut ne este numaidecât de trebuință, ne dă timp de răzgândire, ne luminează să căutăm lucruri mai importante etc. Trebuie să trăim cu convingerea că Dumnezeu întârzie, dar nu uită. Pe când noi, față de voința lui, nu numai că întârziem s-o împlinim, dar de cele mai multe ori o uităm.

Ochii, care nu se văd, se uită, spune dictonul. Isus ne dă un remediu contra uitării: să considerăm că ochii fiecărui străin sunt ai săi și să-i privim cu iubire, cu credința că îl vom descoperi pe el, așa cum spune scriitorul francez George Bernanos: Orice față omenească ce ni se dă s-o vedem în această viață, chiar și numai pentru o clipă, este un mesaj pe care ni-l trimite cerul și pe care îl putem descifra cu puțină iubire.

Cei doi ucenici au privit ochii călătorului și l-au aflat pe Isus; ceilalți apostoli au privit ochii fericiți ai lui Petru care l-au văzut pe Isus și s-au umplut de fericire.

Privirile noastre senine pot fi un semn al învierii lui Isus și pot aduce bucurie celor din jur când îi salutăm cu creștinescul Cristos a înviat!

 

* * *

 

Duminica a III-a după Paști

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

A încerca să epuizezi sărbătoarea Paștelui într-o singură zi, a încerca să circumscriem această sărbătoare numai la o singură duminică, nu este posibil. Cristos cel înviat ne întâlnește mereu, această întâlnire are loc în celebrarea euharistică. În celebrare, asemenea ucenicilor, îl întâlnim pe Cristos viu, întâlnire autentică care ne schimbă viața, o orientează spre o nouă direcție, spre Tatăl. Întâlnirea cu Cristos este reînnoire, eveniment, este descoperirea lui. Cristos vine în întâmpinarea omului și-l călăuzește spre realitățile escatologice.

Liturgia cuvântului din duminica de astăzi tocmai această întâlnire realizată de Cristos vrea să o scoată în evidență. Antifonul de la psalmul responsorial: “Călăuzește-mă, Doamne pe calea vieții” poate fi firul roșu în înțelegerea lecturilor propuse de Biserică, lecturi care scot în evidență rolul lui Cristos de învățător, rolul de călăuzitor al omenirii la Tatăl.

Prima lectură luată din cartea Faptele Apostolilor ni-l prezintă pe Petru care în ziua Rusaliilor, plin de Duhul Sfânt, ia cuvântul în mijlocul mulțimii și-l propovăduiește pe Isus Cristos cel înviat, învingătorul morții. Petru îl mărturisește pe Isus, Isus cel adeverit de Dumnezeu, adeverit prin fapte puternice, prin minuni și semne. Acest Isus a fost dat la moarte, însă moartea nu a avut nici o putere asupra lui. Moartea e semnul ce exprimă cel mai bine condiția fragilității omului. Nimeni nu se poate sustrage puterii sale. Cristos a învins moartea nu în sensul că a eliminat-o din lume, dar a manifestat inconsistența puterii sale. Ea e doar un moment de trecere, închide un ciclu de viață și deschide un alt mod de viață – existența cu Dumnezeu. Prin învierea sa, Cristos ne spune că viața e viitorul omului, al oricărui om care ca și Cristos alege valorile Împărăției și prin ele se angajează până la moarte. Spre această existență cu Dumnezeu care se realizează prin moarte ne călăuzește Isus, Isus care prin Întruparea, Patima, Moartea lui pe cruce și Învierea sa ne-a deschis calea spre Tatăl. Cristos a răscumpărat lumea, a refăcut legătura omului cu Tatăl, legătură care a fost ruptă prin păcatul primilor oameni, Adam și Eva.

Despre această răscumpărare ne vorbește tot sfântul apostol Petru în cea de a doua lectură luată din prima sa scrisoare. Răscumpărarea omului, ne spune apostolul Petru, nu a avut loc cu aur și argint ci printr-o jertfă, jertfă supremă pornită din iubire. Cristos și-a dat viața, și-a vărsat sângele pentru ca omul să fie reconciliat cu Dumnezeu. La jertfa lui Cristos se cere un răspuns dat de către om. Noul mod de a trăi determină o nouă realizare, un nou mod de viață – sfințenia. Sfințenia e determinată de dublul mod de a trăi, de a trăi în teama de Dumnezeu și de a trăi în iubire fraternă. Sfințenia nu are un caracter privat, ci îl are pe Cristos în centru. În jurul lui Cristos creștinii se construiesc împreună pentru a deveni un edificiu spiritual. Fără Cristos omul singur nu se poate sfinți, deoarece Cristos a spus despre sine: “Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine” (In 14,6). A încerca să nu ținem cont în pelerinajul nostru de Dumnezeu, de Cristos și de opera sa ar fi o mare greșeală. În Cristos și pe Cristos trebuie să se bazeze credința și speranța noastră, el trebuie să ne fie ghid în pelerinajul nostru spre Tatăl.

Sfântul Luca, în fragmentul pe care l-am ascultat la evanghelie, fragment luat din capitolul 24, ne descrie călătoria celor doi ucenici la Emaus, călătorie care va fi plină de surprize pentru cei doi. Ei, care știau că Isus a murit, a suferit chinuri groaznice la Ierusalim, conștienți fiind de faptul că toți oamenii știu ce s-a întâmplat la Ierusalim, rămân mirați când îi întreabă Isus “despre ce vorbeau”; îi reproșează cei doi: “oare tu ești singurul dintre toți cei care au fost la Ierusalim care nu cunoaște cele petrecute acolo zilele acestea?”.

Întâlnirea celor doi cu Isus are loc în timp ce ei mergeau spre un sat numit Emaus. Cristos devine tovarășul lor de călătorie, Cristos înviat se reîntâlnește cu discipolii, vine din nou în mijlocul lor. Într-un mod nou. Sub semnul călătorului singur, nevoiaș, sub semnul pâinii frânte. O prezență nu întotdeauna ușor de înțeles, dar întotdeauna iluminatoare și stimulatoare. Când se naște descurajarea și deziluzia, când întreprindem acțiuni ce ne îndepărtează de datoriile noastre și ne separă de frați, atunci Cristos se alătură vagabondajului nostru pentru a ne readuce la bucurie, la speranță, la comuniune.

Ucenicii nu au înțeles că Domnul trebuia să învie: “Unii dintre ai noștri au mers la mormânt și au constatat că cele spuse de femei erau adevărate, dar pe el nu l-au văzut” (Lc 24,24). Ei au auzit că Cristos a înviat, au alergat la mormânt dar nu l-au văzut și din această cauză n-au crezut în mărturia femeilor. Era peste puterile lor să înțeleagă cum cineva poate să învie din morți. Asemenea apostolului Toma, ei nu înțeleg că Domnul a înviat. Isus îi călăuzește, îi învață, încearcă să le deschidă ochii arătându-le că Mesia trebuia să sufere, să pătimească, să moară și să învie, și toate aceste evenimente ale vieții sale au fost prezise de profeți. Isus învață, acest aspect este scos foarte bine în evidență de către sfântul Ioan al Crucii care ne spune că: “Cristos este asemenea unei mine bogate în imense vine, în filoane de comori, reprezentând astfel bazele dialogului ecumenic și al extinderii spațiului unității Bisericii, tezaur care, oricât de mult ar fi explorat, nu se epuizează niciodată, dimpotrivă, în fiecare cavitate se descoperă noi filoane de bogății” (Ioan al Crucii, Cantico Spirituale). Cristos este inepuizabil, prin Cristos tot Vechiul Testament s-a împlinit. În Cristos Vechiul Testament își găsește împlinirea. Cristos a fost vestit și profețit în cărțile Vechiului Testament. Prin Cristos se realizează întoarcerea la Tatăl, la idealurile pierdute prin păcatul lui Adam.

Ucenicii, până la urmă, îl recunosc pe Isus în călătorul care a încercat să le explice Scripturile, în călătorul care datorită insistențelor și a nopții care se lăsa a rămas cu ei. L-au recunoscut la frângerea pâinii: “Nu ne ardea oare inima în noi când ne vorbea pe drum și ne explica Scripturile?” (Lc 24,32). La frângerea pâinii cei doi înțeleg ceea ce Isus le-a explicat pe drum, înțeleg că ce-l care le-a vorbit a fost Isus care a înviat.

Cristos ne învață mereu, el știe că omul singur nu poate înțelege, omul singur nu poate ajunge la Tatăl. Isus învață, însă omul are inima împietrită, nu-l ascultă. La 21 septembrie 1938 un uragan devastator a lovit coasta de est a Statelor Unite. Atât de puternic a fost acel uragan încât forța cu care a lovit coasta a fost înregistrată de un seismograf din Alaska și chiar pe plajele din Golful Persic s-a simțit șocul. Instrumentele meteorologice au indicat că urmează un uragan dar meteorologii nu au dat crezare. Totuși ei au anunțat populația despre iminența unui uragan dar și populația, asemenea meteorologilor, nu au dat crezare știrii. Au rămas nepăsători, nepăsare datorită căreia mulți și-au pierdut viața sau avutul. Un supraviețuitor din Long Island, New York, povestea după trecerea uraganului că el își cumpărase cu o zi înainte un barometru. În dimineața de 21 septembrie, barometrul lui indica punctul 26 în dreptul cărui era scris: “uragan“. Tânărul a luat barometrul, l-a scuturat, l-a lovit dar el nu voia să se schimbe. Supărat, a luat barometrul să-l ducă înapoi. Pe drum însă l-a ajuns furtuna năprasnică. Casa i-a fost distrusă, ca și o mare parte a orașului, dar el a scăpat.

Câți nu sunt și azi nepăsători la înștiințările divine? Câți nu au împietrite inimile lor în fața cuvântului lui Dumnezeu? Câți nu-l mai recunosc pe Cristos din Sfânta Taină? Cei doi ucenici l-au recunoscut pe Isus la frângerea pâinii, dar pentru mulți dintre noi frângerea pâinii este un simplu rit.

Învierea lui Cristos devine învierea discipolilor, devine învierea umană, depășirea necredinței, înțelegerea planului lui Dumnezeu și a istoriei, reîntoarcerea la propriile idealuri. Domnul înviat ne întâlnește în celebrarea euharistică a comunității. Este o întâlnire autentică care ne schimbă viața, o ghidează spre o nouă direcție. Să-l rugăm pe Domnul ca întâlnirea cu el să fie cât mai autentică, cât mai reală și cât mai personală, pentru ca prin această întâlnire cu Cristos noi să ajungem la Tatăl. Cristos este calea ce duce la Tatăl, și numai prin el și cu el vom ajunge să-l cunoaștem pe cel care ne-a creat și spre care sufletul nostru se îndreaptă.

Gabriel CATA

 

* * *

 

Duminica a III-a a Paștelui

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Paștele este o sărbătoare prea mare ca să se epuizeze într-o singură zi. Explozia de bucurie la vestea învierii lui Isus a fost atât de mare încât și azi, a treia Duminică după Paști, răsună ecoul evenimentelor acelei zile de o importanță fundamentală pentru credința noastră. De fapt, cele 50 de zile care despart Paștele de Rusalii sunt o neîntreruptă celebrare a Paștelui. În fiecare duminică din această perioadă aprofundăm diferite aspecte ale acestui mister al patimii și al bucuriei.

Eficacitatea divină a celebrării euharistice face să coboare Paștele în viața noastră pentru a ne întări în suportarea greutăților și a ne sfinți bucuriile, și astfel prin patimă și cruce să ajungem la Paștele veșnic. Numai harul lui Cristos trăit într-un raport intim cu el poate să transforme omul în interior, să-i trezească o credință atât de convinsă și o iubire atât de vie încât să-l facă apostol. Pe de altă parte, scena evanghelică a ucenicilor de la Emaus va alimenta din nou bucuria noastră pentru a putea desăvârși trecerea de la tristețea din Săptămâna Sfântă la bucuria pascală. Această transformare extraordinară o putem observa în ucenicii de la Emaus în după-amiaza zilei învierii.

În lumina evangheliei de azi, să ne analizăm viața noastră și să vedem dacă este un teren prielnic pentru sămânța cuvântului lui Dumnezeu. Sf. Luca ne vorbește despre cei doi călători care, mergând discutau despre toate cele întâmplate în Ierusalim. Discuțiile lor îl aveau în centru pe Isus Cristos și evenimentele care privesc mântuirea lor și a tuturor oamenilor.

Și noi pe pământ ne aflăm într-o călătorie spre viața de dincolo. Dar sunt preocupările noastre asemănătoare cu aceea a ucenicilor? Ori ne ocupăm de tot felul de banalități care ne deviază atenția de la ceea ce este cel mai important în călătoria noastră – mântuirea. Dar iată că în timp ce vorbeau… Isus însuși se alătură și merge cu ei. Sunt discuțiile noastre demne de prezența lui Isus? Ne preocupă pe noi problemele Bisericii? Suferințele ei sunt suferințele noastre? Ori suntem străini de Biserică. Ori, mai rău, ne aflăm printre acuzatorii ei, printre cei care o fac să sufere.

Cei doi ucenici părăseau Ierusalimul, acel oraș în care au trăit atâta dezamăgire în ultimele zile. Ei crezuseră că Isus este Mesia. Însă, patima și moartea sa pe cruce provocase în ei o gravă criză de credință. Acum, mergeau în grabă către Emaus, sperând să mai uite de durerea lor. Desigur, nu-și pierduseră credința; ei nu-l negaseră pe Isus așa cum o făcuse Petru; nu-l trădaseră așa cum o făcuse Iuda; dar cu siguranță credința lor era puternic zdruncinată.

De multe ori în viață, multe ni se întâmplă altfel decât ne-am imagina noi. De multe ori praful se alege din planurile noastre, pentru că omul propune, iar Dumnezeu dispune. În astfel de situații, mulți se clatină în credință și nu mai țin cont de Dumnezeu. Nu cumva aceste momente de descurajare se datorează ignorării scripturilor? Nu cumva aceste dezechilibre au la bază o interpretare arbitrară a Cuvântului lui Dumnezeu fără a ține cont de Magisteriul Bisericii? Nu este cazul să disperăm. Vedem cum Isus nu-i pedepsește pe cei doi ucenici pentru puțina lor credință. Dimpotrivă, li se alătură cu multă dragoste și le ține o lecție biblică pe tema: “Nu trebuia oare Cristos să pătimească toate acestea și așa să intre în gloria sa?” Este ca și cum ne-ar fi spus nouă: uitați ce ați primit la botez? Ați fost însemnați pe frunte cu semnul crucii. Un singur lucru însă, nu trebuie să-l uităm niciodată; Isus Cristos cel înviat asistă Biserica sa al cărei membre vii suntem noi – până la sfârșitul veacurilor. Isus ne însoțește pe drumul spre “Emaus” -ul nostru ceresc. Chiar dacă nu recunoaștem la început din cauză că norii tristeții și ai descurajării ne întunecă ochii trupului, prezența lui Isus înviat va face să ardă inima în noi atunci când ne vorbește în liturgia cuvântului. Atunci vom putea exclama cu ucenicii de la Emaus: Rămâi cu noi, Doamne căci se lasă seară! Atât de bine ne-am simțit împreună cu tine. Rămâi deci cu noi ca să savurăm fericita vecinătate cu tine.

Isus cedează la insistențele ucenicilor și acceptă invitația lor. El se bucură deoarece cuvintele sale nu au căzut în pământ bătătorit, nu au căzut între spini și pietre, ci a căzut într-un pământ bun gata să rodească. Intră și ia cina împreună cu ei. La această cină Isus continuă să se reveleze. După ce a făcut-o prin cuvânt o face acum prin gesturi. Isus săvârșește acea “frângere a pâinii” ridicată la rang de sacrament la ultima cină luată cu apostolii săi în Joia Sfântă. Deși se pare că la Emaus Isus nu a celebrat Sfânta Euharistie, gestul frângerii pâinii conținea cu siguranță un simbol, o prevestire a Euharistiei.

În acest moment culminant în sufletul celor doi ucenici se destramă noaptea cenușie a descurajării, li se deschid ochii și-l recunosc pe Isus. Din acest moment ei beneficiază din plin de harurile lui Cristos înviat. Numai atunci îl recunoaștem cu adevărat pe Isus Cristos când trăim în el, când devenim una cu el în comuniunea euharistică. Roadele nu vor întârzia să apară. Am auzit în evanghelie cum cei doi ucenici, după ce l-au recunoscut pe Isus “au plecat îndată”. Noaptea nu-i mai înspăimântează, întunericul nopții nu-i mai împiedică să plece la drum, iar oboseala unei zile atât de frământate dispare. Apare în inimă o flacără, o siguranță în suflet. Ei înșiși mărturisesc; “oare nu ardea inima în noi în timp ce ne vorbea…?” Acesta este efectul misterului Pascal! Această prezență fierbinte dătătoare de viață a celui înviat în inima noastră; această explozie de lumină și dragoste care nu poate fi închisă, ci trebuie comunicată și altora.

În prima lectură vedem cum acest mister face dintr-un Petru fricos și trădător, un apostol plin de zel și de curaj, un crainic al învierii. Pătruns în întreaga sa ființă de acest mister el declară cu un curaj uimitor bărbaților lui Israel că acel Isus pe care ei l-au condamnat la moarte a înviat: “Voi l-ați răstignit prin mâinile celor fără de lege, l-ați omorât, dar Dumnezeu l-a înviat dezlegând durerile morții, întrucât nu era cu putință să fie ținut de ea” (Fap 2,23). De aici încolo, Petru știe să citească misterioasele profeții ale învierii; “căci nu vei lăsa sufletul meu în iad, nici nu vei permite ca Cel Sfânt al tău să vadă putrezirea” (v. 27).

Cuvintele psalmului responsorial, în care psalmistul speră să nu rămână prizonier în văgăuna morților, sunt aplicate lui Isus: “Sfântul prin excelență, care deși a murit, nu a văzut stricăciunea trupului”.

În lectura a doua i se dă din nou cuvântul lui Petru. Mânat de același zel, el ne explică valoarea misterului pascal și ni-l prezintă ca motiv determinant al sfințeniei vieții noastre: “Știți bine că nu cu lucruri pieritoare, cu aur sau cu argint am fost răscumpărați, ci cu sângele scump al lui Cristos, Miel nevinovat și neprihănit” (1 Pt 1,18).

Conștiința că am fost răscumpărați din rușinea și robia păcatului prin meritele Fiului lui Dumnezeu este unul din argumentele cele mai puternice pentru a-l iubi pe Mântuitorul și pentru a ne trăi viața în așa fel încât să nu facem zadarnică Patima sa. Acel “sânge prețios” este pentru Petru o realitate foarte concretă: l-a văzut curgând în timpul pătimirii; i-a văzut urmele pe giulgiul găsit în mormânt; a văzut rănile Celui înviat din care a curs acest sânge mântuitor. Bucuria învierii nu l-a făcut să uite patima care a precedat-o și fără de care Isus nu ar fi fost Cel înviat și nici nu ar fi mântuit lumea păcătoasă. Și tocmai prin acest sânge al său noi primim darul credinței.

Poate ne întrebăm: de unde a învățat Petru, simplu pescar, o doctrină atât de profundă despre Misterul Pascal? Și el, ca și ucenicii de la Emaus, a fost învățat de Isus, care apărând celor unsprezece în seara Paștelui, nu numai că le-a explicat Scripturile, dar “le-a deschis mintea ca să poată să înțeleagă” (Lc 24,25).

De această luminare a minților avem nevoie mereu în pelerinajul nostru pe pământ, ca să nu alergăm în zadar, să-l putem recunoaște pe Isus și să intrăm în comuniune cu el. De aceea să-l rugăm și noi pe Isus: rămâi cu noi Doamne, în noapte îndoielilor și ține-ne aprinsă steaua speranței! Dăruiește lumină ochilor credinței noastre că să te putem cunoaște și noi în Sfânta Liturghie la frângerea pâinii! Rămâi cu noi ca să nu rătăcim și să putem ajunge pe drumul tău la Tatăl ceresc.

Eugen Vâmpu

 

* * *

 

Duminica a III-a a Paștelui

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Cei doi ucenici din Emaus pleacă din Ierusalim, triști și deziluzionați. Isus din Nazart trezise în ei mari speranțe, dar condamnarea sa la moarte le distrusese. Crucea și mormântul nu le permit să-și facă iluzii pe mai departe; nici chiar pretenția “vederii îngerilor”. Dincolo de moarte chiar că nu se mai întrevede ceva care să se mai poată spera…

Multe persoane “se târăsc înainte” zi după zi pe drumul unei vieți fără entuziasm și fără bucurie, frustrate de multele deziluzii…

Aceasta li se poate întâmpla și credincioșilor. Li se poate întâmpla să se simtă deziluzionați chiar și în credință.

Mesajul Evangheliei ni s-a părut fascinant; am crezut idealurilor solidarității, angajării pentru ceilalți, comuniunii ecleziale… Dar am întâlnit neînțelegeri, ipocrizie, răutate, nedreptate; am experimentat durerea; am întâlnit prea multe contradicții în Biserică; am descoperit în noi înșine slăbiciuni și infidelități; ne simțim neputincioși în fața marilor probleme ale lumii…

Și iată că ne simțim sceptici, nesiguri, plini de îndoială: nu mai vedem “adevărul” Evangheliei în concretul vieții, se naște înlăuntrul nostru teama că totul este o iluzie…

Atâta timp cât rămânem închiși în orizontului intimului nostru, al așteptărilor și visurilor noastre, deziluzia este totdeauna la pândă iar ochii noștri rămân incapabili să vadă împlinindu-se în viața și istoria lumii planul lui Dumnezeu.

Trebuie să acordăm ascultare umilă și încrezătoare cuvântului lui Dumnezeu pentru a integra în credința și speranța noastră dimensiunea crucii și să depășim scandalul permanent al suferinței, nedreptății, atotputerniciei răului, absurdității morții: “Oare nu trebuia ca Isus Cristos să sufere acestea pentru a intra în slava sa”?

Cuvântul lui Dumnezeu este cel care deschide privirii noastre orizonturile cele mai largi și ne face “să ne ardă inima” de o nouă speranță: pentru că Dumnezeu este mai puternic decât moartea și a demonstrat aceasta înviindu-l din morți pe Cristos cel răstignit.

Dar noi nu putem pretinde să “vedem cu ochii noștri” pe Cristos cel înviat pentru a putea crede. Prezența sa nu mai poate fi întâlnită cu simțurile și cu instrumentele științei. Tocmai pentru că a înviat din morți, el nu mai aparține realităților acestei lumi, realități supuse controlului nostru…

Prezența Celui înviat se poate recunoaște numai indirect, prin anumite “semne” pe care el însuși le-a arătat:

“Acolo unde sunt doi sau trei adunați în numele meu, acolo sunt și eu în mijlocul lor” (Mt 18,20);

“Acesta este trupul meu dat pentru voi” (Lc 22,19).

Ori de câte ori ne adunăm în numele Domnului pentru a celebra Euharistia, noi îl întâlnim pe Isus cel înviat. Și dacă recunoaștem într-adevăr prezența sa în sfântul sacrament al altarului, el însuși “ne va deschide ochii” ca să-l recunoaștem ascuns în fiecare om pe care-l întâlnim în drumul nostru (cf Mt 25; “Mi-a fost foame,… am fost străin… am fost bolnav….”).

 

* * *

 

Unde este cel înviat?

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Povestirea evanghelică de azi, pe care am ascultat-o, pe cât este de simplă, de familiară și naturală, pe atât este de profundă în conținutul ei de credință.

În drum spre Emaus, doi ucenici se întâlnesc cu un străin în seara zilei de Paști, fără să știe de fapt că acesta este cel înviat. Străinul nu se recomandă ca fiind “un erou” întors de pe câmpul de luptă, ci merge la pas cu ei și le ascultă necazul. Ei se încrezuseră în Isus ca într-un mare profet și sperau că el le va fi un conducător glorios în lupta de eliberare a Israelului de sub dominația romană. Învierea, despre care el le amintise uneori, nu o concepeau altfel decât ca pe o victorie militară a națiunii, victoria celor drepți asupra celor nedrepți, victoria unei noi ordini sociale în care să domnească dreptatea și libertatea…

Astfel de dorințe au fost, sunt și vor fi cât va fi lumea.

Cei doi ucenici își descoperă nedumerirea că trupul lui Isus nu mai este în mormânt. Acest lucru, după ce l-au aflat de la niște femei, care nu pot fi crezute, l-au confirmat câțiva ucenici, vrednici de crezare: au găsit mormântul gol. Dar mormântul gol poate fi dovadă a învierii? Nu, ci doar un semn că trupul lui Isus trebuie căutat în altă parte.

Străinul intervine și, încetul cu încetul, îi dirijează pe cei doi spre locurile unde l-ar putea afla. Mai întâi în orice om, oricât ar fi el de străin, fiindcă poartă chipul Fiului Omului și asemănarea cu Dumnezeu creatorul; apoi pe paginile Scripturii și, în fine, la “frângerea Pâinii”, adică în Euharistie. Ca și cum l-ar fi aflat pe cel pe care îl căutau, cei doi îl silesc pe Străin să accepte găzduirea. Străinul ni-l revelează pe cel înviat când îi oferim adăpost, îmbrăcăminte și hrană: “Mie mi-ați făcut” (Mt 25,40). Scriptura Sfântă ni-l descoperă pe cel înviat, când lăsăm cuvântul ei să ne pătrundă în suflet, să ne convertească și să ne înflăcăreze inima. Euharistia ni-l descoperă pe cel înviat când ne întoarce spre cei pe care i-am părăsit de frică sau din cauza altor interese pământești. Cei doi s-au întors în aceeași noapte, după ce au participat la “frângerea pâinii”, la ai lor, care sufereau din cauza pierderii lui Isus. Comuniunea frățească, pe care o restabilește Euharistia, are menirea să ne mărească bucuria întâlnirii cu cel înviat. Cei doi, întorși la Ierusalim, își reîmprospătează bucuria aflând că: “Isus a înviat și s-a arătat lui Simon”. “A se arăta lui” înseamnă a intra total în el și a-i schimba radical viața. Sfântul apostol Paul mărturisește că în cele din urmă Isus i s-a arătat și lui (cf. 1Cor 15,8) pe drumul Damascului și a intrat în el în așa fel că i-a schimbat radical viața, încât a spus: “Trăiesc eu, dar nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine” (Gal 2,20). În Simon Petru îl vor găsi oricând pe Isus înviat.

Primii creștini se adunau în diferite case sau locuri, unde își povesteau unii altora cele spuse sau cele săvârșite de Isus, atât cele anterioare cât și cele posterioare învierii lui. Îl aflau pe cel înviat unii în alții.

Un gest liturgic al lui Isus, săvârșit la Emaus în fața celor doi, le-a reamintit de porunca lui de la cina de taină: “Faceți aceasta în amintirea mea!” (Lc 22,19). Și au făcut-o, fiindcă ritualul de la Emaus se unește cu ritul cinei de taină într-o unitate indisolubilă în Cristos, realizând memorialul morții și învierii sale. Arcul de timp dintre cină și Emaus este anulat de “eu sunt” și ne dovedește din plin că arcul de timp dintre Cină și ceea ce noi facem azi “în amintirea” lui la sfânta Liturghie este anulat de același “eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii” (Mt 28,20). Astfel înțelegem că Euharistia este comuniune nu numai cu Isus în “prezentul istoric” pecetluit pe veșnicul “eu sunt”, dar și cu oamenii. Comuniunea cu Isus, dar fără semenii noștri, nu ne poate umple de fericire, după cum nici comuniunea cu oamenii fără Cristos nu ne poate ferici. Euharistia totală, izvor de fericire, constă în comuniunea cu Isus și cu oamenii. Arcul de timp, care desparte om de om, este anulat de Isus Euharistic; arcul de spațiu, care ne desparte de semeni, este anulat de omul euharistizat.

În cea de-a doua lectură, sfântul Petru, după ce a afirmat că desăvârșirea creștină constă în a se conforma cu sfințenia lui Dumnezeu, amintește credincioșilor de o trăsătură fundamentală pe care trebuie s-o poarte această desăvârșire: teama filială față de Dumnezeu. Teama izvorăște din misterul incredibilei dreptăți divine, anume: deși omul a fost învins de diavol prin înșelăciune, deci nu printr-o luptă cinstită și dreaptă, totuși Dumnezeu se angajează să-i plătească celui victorios prin păcat și moarte – satanei – prețul răscumpărării noastre la un preț nespus de scump: cu sângele lui Cristos, al Regelui regilor, al Fiului lui Dumnezeu.

Era Dumnezeu dator să plătească celui viclean? Nu. Dumnezeu nu era dator, ci omul. Dumnezeu plătește în locul omului, fiindcă i-o impune iubirea, desăvârșirea în iubire. Când facem o faptă bună din iubire, pe care nu suntem datori s-o facem, împlinim dreptatea divină, devenim desăvârșiți în iubire asemenea lui Isus, care s-a lăsat jertfit pentru prețul răscumpărării noastre, devenind temelia speranței noastre pentru înviere și viața veșnică.

Recunoscători, noi trebuie să ne angajăm ca martori ai învierii lui Isus…

Fragmentul primei lecturi din Faptele apostolilor ne prezintă prima mărturie pe care ucenicii o dau despre Cristos, după ce au primit darul Duhului Sfânt, după cum le făgăduise Isus (Lc 24,48-49). Mărturia nu constă într-o simplă povestire despre cele petrecute cu Isus, ci în o aprofundare a evenimentului Cristos în lumina Sfintei Scripturi. Isus a înviat “după cum a fost scris”, mai ales în Psalmul 15, în care se spune că nu era posibil ca Dumnezeu să-l lase pe sfântul său Fiu să vadă putrezirea, dar acest eveniment “Cristos înviat” poartă o semnificație deosebită în planul lui Dumnezeu de mântuire azi, acum, aici, fiindcă se împlinesc “semnele” profeției lui Ioel despre vremurile din urmă, când se vor arăta semne mari pe pământ și în cer. Petru consideră că aceste “semne de pe pământ”, care vestesc sfârșitul și revenirea Domnului, sunt tocmai cele legate de învierea lui Isus: cutremurul de pământ, întunecarea soarelui, deschiderea mormintelor și arătarea celor înviați în sfânta Cetate; iar pe cele din cer, cele petrecute la Rusalii: vuietul puternic, limbile de foc etc. În fața unor astfel de semne, atitudinea logică este cea a convertirii.

Discursul lui Petru a avut efect. Mulți îi întrebau: “Fraților, ce trebuie să facem?”. Mulți se converteau și se botezau în numele lui Isus.

Aceasta este și problema noastră de azi: Ce trebuie să facem?

Isus a reproșat celor doi ucenici în drum spre Emaus două lucruri: uitarea că el trebuia să pătimească și faptul de a avea prea puțină credință față de Sfintele Scripturi.

Noi, deci ca să avem mereu bucuria învierii și să nu mergem triști pe calea vieții, trebuie să ne amintim mereu de prețul răscumpărării noastre, plătit de Cristos. Dacă ai o datorie foarte mare și altul o plătește pentru tine, nu te bucuri? Păcatul nostru trebuia plătit cu viața. Isus l-a plătit cu viața sa. Nouă nu ne este îngăduit să uităm acest lucru toată viața. Apoi să dăm dovadă de mai multă credință în Sfintele Scripturi. O facem când ne iubim unii pe alți, după cum este scris în toată Scriptura și când participăm la misterul credinței cu toată ființa și ne euharistizăm, adică devenim martori ai învierii lui Isus, mulțumindu-i lui Dumnezeu că ne-a făcut să cunoaștem cărarea vieții și ne umple de fericire cu prezența sa. Amin.

 

* * *

 

A-l întâlni pe Isus într-un străin

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Doi discipoli deprimați au părăsit tovărășia apostolilor și a credincioșilor din Ierusalim și s-au îndreptat spre Emaus, pentru a se îndepărta de tot de aceasta. În aceeași zi, seara târziu, ei s-au întors înapoi, plini de bucurie și zel, pentru a se alătura din nou apostolilor și credincioșilor pe care îi părăsiseră mai devreme în acea zi. Ce s-a întâmplat cu ei pentru ca să se producă această dramatică răsturnare de situație? Au întâlnit pe drum un străin – un străin care nu prea arăta ca Isus dar care s-a dovedit în cele din urmă a fi Isus.

“Să nu stai de vorbă cu străinii!” este unul dintre primele sfaturi înțelepte pe care părinții le dau copiilor lor. Și totuși, să ne gândim că dacă Cleopa și tovarășul lui de drum ar fi urmat acest sfat, Isus ar fi trecut pe lângă ei și ei nu ar mai fi avut vreodată întâlnirea transformatoare cu Domnul înviat. Cine știe de câte ori nu a trecut Domnul înviat pe lângă mine și pe lângă tine și noi nu l-am recunoscut și nu am experimentat harul Său transformator, din cauza fricii noastre de străini?

Cleopa și prietenul lui încercau să se îndepărteze de dezastrul scandalos care li s-a întâmplat apostolilor și celor care îl urmau pe Isus odată cu moartea cruntă a Învățătorului lor în mâinile romanilor, pe care credeau că El a venit să îi învingă. Dar chiar dacă se îndepărtau, nu puteau să nu se gândească la ce s-a întâmplat. Au vorbit despre aceasta tot drumul. Vă puteți imagina starea de spirit în care se aflau în timp ce se îndreptau spre un viitor necunoscut în Emaus? Dezamăgire, tristețe și depresie profundă la un loc.

Deodată un străin li se alătură și le spune: “Ce înseamnă aceste cuvinte pe care le schimbați între voi pe drum?” (Luca 24,17). Cel mai natural răspuns pe care l-am aștepta de la ei ar fi: “Ei, omule, de ce nu-ți vezi de treburile tale?” Acesta este răspunsul tipic pe care îl dau oamenii care acționează după principiul fricii de străini. Dar Cleopa și prietenul lui erau diferiți. Tot ceea ce au spus a fost: “Numai tu ești străin în Ierusalim și nu știi cele petrecute în zilele acestea?” (versetul 18). “Ce anume?”, a întrebat străinul. Și astfel s-a ajuns la un dialog deschis și profund care a aprins inimile lor reci. Toate acestea pentru că au avut încredere într-un străin și au fost dispuși să îi vorbească și să îl lase să le vorbească!

Cleopa și tovarășul lui au împărtășit totul cu străinul. Nu doar au fost deschiși să îi împărtășească frământările lor, ci au mers până la capăt și au împărtășit cu El mâncarea lor și adăpostul de deasupra capului. În decursul acestei împărtășiri a avut loc momentul dezvăluirii și ei au înțeles dintr-odată că cel pe care l-au acceptat în tot acest timp ca pe un străin care avea nevoie de ajutor era într-adevăr Isus, răspunsul la toate întrebările inimilor lor. Această descoperire a faptului că cel în care aveau încredere, Isus Cristos, era într-adevăr viu și nu mort, a dat un nou sens vieților lor, credinței lor și chemării lor. Alungând orice teamă și oboseală s-au ridicat și s-au întors în aceeași noapte să se alăture din nou apostolilor și celor care îl urmau pe Isus, și să le împărtășească vestea cea bună că l-au întâlnit pe Domnul înviat și că l-au întâlnit în persoana unui străin.

Învierea a constituit pentru Isus granița dintre viața pământească când era limitat la forma unui trup de bărbat evreu și o viață nouă în care nu mai era limitat în acest fel. Domnul înviat apare acum în toate felurile de trupuri: bărbat și femeie, alb și negru, tânăr și bătrân, bogat și sărac, bolnav și sănătos, nativ și emigrant, catolic și protestant, creștin și musulman, liberal și democrat și așa mai departe. Deși am putea să îi vedem pe cei care sunt diferiți față de noi ca străini, Evanghelia de astăzi ne lansează provocarea de a începe să îi vedem pur și simplu ca tovarăși de drum. Când ne apropiem de ei cu ospitalitate ajungem la Dumnezeu și atragem asupra noastră binecuvântarea Lui.

Să ne rugăm astăzi pentru harul de a depăși teama paralizantă de străini, pentru curajul de a merge cu inima și cu mâinile deschise către cei care sunt diferiți de noi, știind că chiar dacă străinii pe care îi întâlnim pe drumul nostru nu arată ca Isus, ei pot într-adevăr să se dovedească a fi Isus, asemenea străinului singur de pe drumul spre Emaus.

 

* * *

 

Pentru o bucată de drum…

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Noi speram…

Dacă am reuși să-l prindem, pe vreo una din străzile noastre agitate, pe acel misterios personaj “neinformat”, nu am întârzia să-l aducem la zi despre acea situație. Avem nevoie și noi, ca și cei doi descurajați, să ne vărsăm inima, să depănăm rozariul interminabil al deziluziilor noastre cele mai arzătoare, al necazurilor noastre, al loviturilor primite. “Ce înseamnă aceste cuvinte pe care le schimbați între voi pe drum?…” Ar fi avut pofta să-i dea o replică, cu hotărâre, între tristețe și scandalizare: “Dar în ce lume trăiești?… Tu singur ești așa de străin de problemele noastre că nu știi?… Nu-ți dai seama despre situație?…”

Și atunci, înainte cu informațiile. Da… “noi speram”. Speram că Conciliul să nu fie o dată de celebrat. Speram ca “Biserica celor săraci” să continue să fie Biserica celor săraci. Speram să nu se rușineze de martirii pentru cauza dreptății. Speram că la atâtea documente să urmeze unele fapte concrete. Ca dialogul să nu fie numai o formulă. Ca anumiți moraliști bombănitori, rigizi până la a atinge neomenia, să fie mai la curent un pic mai mult cu viața și problemele oamenilor obișnuiți. Ca profeții să fie ascultați un pic mai înainte de ultima respirație. Ca anumite personaje vorbărețe să dispară de pe scenă, cel puțin din simț de pudoare. Ca anumite tonuri polemice și atitudini trufașe să fie abandonate. Ca banul să conteze un pic mai puțin. Ca anumite cariere să nu fie atât de fulgerătoare.

Speram ca după două mii de ani… Speram ca după papa Ioan… Și am putea adăuga: Speram ca fiul nostru, după tot ce i-am dat și învățat… Speram că școala… Speram că prietenia. Speram ca dreptatea. Speram că onestitatea. Speram că informația. “Cu toate acestea au trecut trei zile…” Vrem să fim mai generoși ca cei doi din Emaus, am învățat răbdarea. În realitate, au trecut mai mult decât trei zile, trei luni, trei ani… Dar totul continuă ca înainte. Este inutil de a-și face iluzii. (Nu îndrăznesc nici să-mi imaginez ceea ce El, răsturnând părțile, ar spune la rândul său dacă ar deschide “caietul său personal de doleanțe”. Eu speram ca voi… ca tu… “Cu toate acestea” au trecut atâtea ocazii favorabile. Mai bine: nu au trecut, ci voi le-ați lăsat să treacă în mod inutil… Deci, este mai bine să reluăm părțile, ca în manuscrisul evanghelic).

Dificultatea de a risca inima

“Le explică lor din toate Scripturile…” Nu. Nici o rețetă miraculoasă. Nici o baghetă magică sub mantie pentru a transforma dintr-o lovitură realitatea. Nici o soluție definitivă pentru durerile noastre și problemele noastre. Nici o siguranță prefabricată. Pur și simplu, invitația de a citi și de a înțelege. El ar fi dezinformat, dar este în stare de a ne face să descoperim sensul evenimentelor, încadrate sub o altă lumină, să le valorificăm după alte criterii.

Lucrurile neplăcute rămân neplăcute ca mai înainte. Dar El ne învață să le vedem și să le interpretăm în chip nou, într-o optică diferită de cea cu care ne-am obișnuit. Desigur, metoda sa este foarte personală de a citi și comenta Scripturile. Au constatat-o cei doi fericiți școlari călători: “… ne ardea inima în piept”. O de am avea, și astăzi, exegeți capabili de a explica, de a face să înțelegem (da, înainte de toate de a clarifica, evitând de a complica, de a încurca teribil lucrurile), totuși nu în chip rece, impersonal, aseptic, dar în chip de a ațâța cel puțin o scânteie în inimă, aprinzând o dorință, trezind o nostalgie, provocând o remușcare, încălzind, încurajând, dând o dorință de a încerca aventura.

Aceasta, însă, depinde și de noi. Dacă maeștri, cum se întâmplă adesea, ne dezamăgesc din cauza tehnicității lor exasperate și satisfăcute, avem pentru totdeauna posibilitatea de a ne încrede călăuzei Spiritului, sub controlul încurajator al Bisericii, și să ne apropiem de Cuvântul lui Dumnezeu ca de o realitate vie, ca de foc. Fapt este că suntem prea preocupați de a lumina mintea, și nu avem curajul să riscăm inima. Totuși semnalul indubitabil că Cuvântul ne atinge, ne spune ceva, rămâne mereu acel fenomen care s-a verificat de-a lungul drumului la Emaus: inima care arde în piept. Lectura și înțelegerea Scripturilor nu este o treabă a experților, a intelectualilor. Este treaba “pasionaților”, a îndrăgostiților.

Mai departe…

“El s-a făcut că merge mai departe…” De fapt, El trebuie să meargă mereu mai departe. Și chiar dacă am reuși din fericire să-l reținem pentru puțin, “pentru că se face seară”, și nouă ne este frică de întuneric, să nu ne legănăm în iluzii periculoase. El va relua drumul, va merge mai departe, și ne va aștepta… înainte, ca o anticipare a aurorei. Și atunci, este în zadar să scoatem plânsete asupra adevăratelor sau presupuselor întârzieri ale grupului din care facem parte, asupra pateticelor “mergeri înapoi”. Să ne fie de ajuns să știm că El nu fixează nici o întâlnire în trecut.

Îl putem regăsi, și să facem o bucată de drum cu El, și apoi o alta, numai dacă renunțăm la pretenția de a-l reconduce înapoi, dacă dăm socoteală că El “trebuie” să meargă mai departe. Și noi cu El. Promisiunea sa de a “fi-cu-noi” nu trebuie confundată cu pretenția, din partea noastră, de a-l reține. El este cu noi dacă ne decidem să mergem în noapte.

Sunt alte discursuri de făcut

“Le-au zis ceea ce li s-a întâmplat pe cale și cum l-au recunoscut la frângerea pâinii…” Este mereu un Cuvânt care ne redă orientarea după grupările noastre. Este mereu o “pâine frântă” care ne redă forța, încrederea, inima, după ce am acumulat atâta oboseală și nu puține deziluzii. Atunci ne reîntorcem la Ierusalimul nostru personal. Unde, aparent, nimic nu s-a schimbat. Regăsim toate ca mai înainte. Ambiguități, întârzieri, incoerențe, opacități. Istoria pare să fie încurcată. Noul produce spaimă, mai mult decât întuneric.

Dar dacă într-adevăr ni s-au deschis ochii și l-am recunoscut în jurul acelei mese, chiar dacă El s-a sustras de îndată de la privirea noastră, el se prezintă sub alte prezențe nu prea exultante, totuși trebuie să învățăm că nu se poate crede în Cel Înviat și să continuăm să plângem, să ne lamentăm, denunțând neîmpliniri, să întârziem să facem inventarul lucrurilor care ar fi putut să fie și nu sunt. “Pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat și noi toți suntem martori”, declară Petru mulțimii în ziua Rusaliilor (prima lectură).

Nu e posibil să fie martori și să plângă, abandonându-se regretelor, a se opri, ca cei doi de la Emaus, “cu chipul trist”. Martorii nu pierd timpul cu o istorie care a trecut (chiar dacă cineva își închipuie că nu observă aceasta, și ar vrea să nu se fi întâmplat niciodată). Ci vestesc și anticipă o istorie nouă, deja prezentă, înfăptuitoare, în ciuda tuturor obstacolelor, refuzurilor, și insucceselor aparente. Învierea este o forță care răvășește, transformă, fie chiar în chip ascuns, nu zgomotoasă, chiar și în realitatea cea mai chinuitoare. Petru în primul săi discurs oficial, opune unei istorii a morții (“Voi l-ați țintuit pe cruce… și l-ați ucis”), o istorie unde triumfă viața (“… Dar Dumnezeu l-a înviat”).

“Cărarea vieții” pe care o cerem Domnului ca să ne-o arate (versetul din Psalmul responzorial), ne permite să lăsăm la spate gemetele, bombănelile, descurajarea, suspinele, frustrările, stupiditățile (noastre și ale altora). Sunt alte lucruri de făcut, dacă suntem convinși că acel Călător, misterios și “neinformat”, în realitate nu vrea să fie informat asupra lucrurilor trecute, ci vrea să ne facă să observăm lucrurile noi care sunt gata să răsară.

Ceea ce este luat în considerație

Ar fi bine să amintim și îndemnul conținut în prima scrisoare a lui Petru (după primul discurs, prima scrisoare…) Pe cel care îl chemăm Tată “judecă pe fiecare după faptele sale”. Putem să ne deschidem inima Lui, și El ia în serios și cuvintele noastre cele mai amare. La sfârșit, totuși, nu vom fi judecați asupra cuvintelor pe care le-am spus. Numai “faptele” vor fi luate în considerație. Faptele, totuși, presupun o alegere precisă.

A doua lectură așează viața sub semnul unei bucăți de drum numit pelerinaj. Și alternativa propusă este o trăire fără scop (“conduită goală”), sau o trăire în credință și în speranță (“credința voastră și speranța voastră sunt fixate în Dumnezeu”). Aceasta este alegerea de fond de la care nu putem să ne sustragem. Totul este pus sub semnul crucii, adică a morții (“ați fost eliberați prin sângele prețios al lui Cristos”).

Așa cum notează A. Seve, Tatăl nu i-a spus propriului Fiu: “Tu va trebui să mori pe cruce”. Ci: “Tu îi vei iubi cu orice preț… Numai din această iubire excesivă, împinsă până la dăruirea supremă pe cruce, ei vor învăța să iubească”. Într-adevăr, bucata noastră de drum nu va fi parcursă în zadar dacă am învățat acea lecție fundamentală.

 

* * *

 

Duminica a III-a a Paștelui (A)

Autor: pr. Nicolae Farcaș
Copyright: Predici.cnet.ro

Evanghelia duminicii de azi ne vorbește despre episodul foarte cunoscut al apariției lui Isus celor doi ucenici de la Emaus. Luca, autorul acestei relatări, a scris Evanghelia sa între anii 80-90 pentru comunitățile din Grecia care în cea mai mare parte erau formate din păgâni convertiți. Anii 60-70 au fost foarte grei. În 64 a avut loc persecuția lui Nero, apoi în 70 Ierusalimul a fost distrus complet de romani. În 72, la Massada, în deșertul lui Iuda, au fost masacrați ultimii evrei rebeli. În acest timp apostolii începeau să dispară. Se făcea simțită oboseala drumului. Creștinii se întrebau: de unde să primim putere și curaj de a merge înainte? Cum putem descoperi prezența lui Isus în aceste situații atât de grele?

Relatarea apariției lui Isus celor doi ucenici de la Emaus căuta sa fie un răspuns la aceste întrebări chinuitoare. Luca vrea sa învețe comunitatea cum să interpreteze Sfânta Scriptură pentru a putea descoperi prezența lui Isus în viață. Analizăm acum acest text, plecănd de la numele celor doi ucenici. Unul dintre ei se numea Cleofa, un personaj foarte cunoscut în Biserica primară pentru că era fratele lui Iosif, tatăl lui Isus, iar celălalt nu are nume. Evanghelistul pare că invită pe fiecare lector să-și insereze propriul nume, ne invită să parcurgem împreună cu Cleopa drumul care duce la recunoașterea Celui Înviat prezent acolo unde doi se adună în numele său.

Cei doi ucenici sunt triști: și-au văzut spulberate toate visurile. Se așteptau la un Mesia glorios, un rege puternic și biruitor și s-au găsit în fața unui învins. Rabinii învățau că Mesia va trăi mii de ani, în schimb Isus a murit.

Aceasta e istoria creștinilor din comunitățile lui Luca. Ei sunt persecutați, sunt victime ale violenței, văd triumfând faptele morții, celor răi le merge mai bine decât celor buni. Se găsesc în aceleași condiții de spirit ale ucenicilor de la Emaus. Și ei se opresc, au fața tristă.

Aceasta este și istoria noastră. Și noi ne aflăm de multe ori în aceeași stare de spirit. Se întâmplă atunci când trebuie să admitem că viclenia prevalează asupra onestității; când suntem constrânși să admitem că minciuna devine adevăr oficial, impus de cel care deține puterea; când vedem profeții reduși la tăcere ori uciși. Și noi ne oprim, cu fața tristă, resemnați în fața unei realități inevitabile, constrânși să admitem că noua lume vestită de Isus nu va apărea niciodată.

Dar o comunitate născută din credința în Cel Inviat poate oare să se abandoneze acestor gânduri triste de moarte și să cedeze disperării? De multe ori creștinii, care participă la Liturghiile duminicale, sunt nu numai adormiți și distrați, dar și dezamăgiți. Sunt ei semnul siguranței victoriei vieții sau sunt martori deprimați și abătuți?

Cei doi ucenici de la Emaus cunosc foarte bine viața lui Isus. Îi fac un rezumat perfect, identic cu cel învățat în catehezele bisericii de la început, dar sinteza lor are un defect grav: se opresc la constatarea victoriei morții: “Arhiereii și mai marii poporului l-au trădat, au cerut să fie condamnat la moarte și să fie răstignit“, și trecând deja trei zile, această moarte era considerată definitivă.

În mod voit Luca pune în gura lor gândurile multor creștini din comunitățile sale. Ei cunoșteau foarte bine ceea ce a făcut și ceea ce a învățat Isus, îl considerau un om înțelept, unul care, cu mesajul său de pace și iubire, a schimbat inima multor oameni… dar, la sfârșit, a murit ca toți ceilalți.

Cine gândește în acest fel descoperă numai aspectul exterior, evenimentul verificabil în mod istoric al vieții lui Isus, dar nu ajunge la credința în El, pentru că nu crede în înviere, care nu poate fi constatată și demonstrată. Consecința acestei cunoașteri incomplete este tristețea. Fără credința în înviere, înfrângerile rămân înfrângeri, viața se încheie cu moartea, este o tragedie fără sens.

Cum se ajunge la această situație disperată?

Cei doi ucenici de la Emaus au responsabilitățile lor, au comis greșeli.

Înainte de toate au abandonat comunitatea, grupul celor care au continuat să caute un răspuns la ceea ce s-a întâmplat. Au preferat să plece singuri, convinși că anumitor drame nimeni nu le poate da un sens.

Nu au verificat dacă experiența făcută de femei putea să le fie de folos și lor.

Astfel se comportau și mulți creștini din timpul lui Luca: în fața dificultăților și ale persecuțiilor unii abandonau comunitățile lor; alții refuzau răspunsurile care veneau din credință, nu verificau nici măcar să vadă dacă au vreun sens sau vreo logică.

O a treia greșeală: cei doi ucenici de la Emaus n-au avut nici cea mai mică îndoială că ideile lor despre Mesia triumfător puteau fi greșite. Erau în mod încăpățânat atașați de tradiție, de ceea ce au învățat, nu erau deschiși la noutatea lui Dumnezeu.

Isus nu abandonează oamenii care aleg căi ce-i conduc la tristețe. El se face tovarășul lor de călătorie.

Așa cum se întâmplă mereu, Cel Înviat nu e recunoscut imediat, – cineva credea că vede o fantomă, Maria Magdalena l-a confundat cu grădinarul, pe lac e considerat un pescar abil -. Nu e vorba de miracole. E un mod de a prezenta situația nouă a celui care a intrat în gloria lui Dumnezeu: e o condiție complet diferită de cea din această lume. Viața celor înviați nu e o prelungire îmbunătățită a vieții prezente și ochii omului nu pot să o primească. Iată motivul pentru care evangheliștii spun că Isus era el, dar nu era același; era Isus pe care l-au atins, cu care au mâncat și au băut, era cel care a murit – “Priviți mâinile și picioarele mele: eu însumi sunt” – dar era complet altul.

Cum ajung cei doi ucenici la descoperirea că Isus, învinsul, este Mesia? Cum pot intelege că viața se naște din moarte?

Drumul pe care Cel Inviat îi face să-l parcurgă este cel al Scripturilor: este Cuvântul lui Dumnezeu cel care le dezvăluie misterul.

Neînțelegând Biblia, cei doi ucenici gândesc ca și oameni, nu văd ceea ce s-a întamplat cu ochii lui Dumnezeu, de aceea Cristos le reproșează: “Cât de greoi sunteți la inimă, ca să credeți toate cele spuse de profeți! Nu trebuia oare ca Mesia să sufere toate acestea pentru a intra în slava sa?”

Drumul crucii este de neconceput și absurd pentru oameni; numai cine citește Scripturile descoperă că Dumnezeu este atât de mare că poate scoate, chiar și din cele mai mari crime ale oamenilor, capodopera sa de mântuire. Nu e suficient să citim Cuvântul lui Dumnezeu, trebuie să-l și întelegem, pentru aceasta e nevoie de cineva care să ni-l explice, făcându-ne să ardă inima în noi.

Pentru că suntem în anul Familiei și al Sfintei Scripturi aș vrea să mă opresc puțin asupra acestui punct, și să accentuez importanța Sfintei Scripturi în viața noastră.

Biblia este o Carte inspirată, adică, e scrisă de autori umani, cu limitele lor, dar prin intervenția directă a lui Dumnezeu. Este o carte umană, dar și divină. O carte care vorbește oamenilor din toate timpurile, îi descoperă sensul vieții și al morții. Mai ales, ne descoperă iubirea lui Dumnezeu față de noi.

Sfântul Augustin spunea că dacă din cauza unui cacaclism toate Bibliile din lume s-ar pierde și nu ar mai rămânea decât una, și chiar dacă din această singură Biblie doar o pagină s-ar mai putea citi și din această pagină doar un singur rând, și dacă acest rând ar fi cel din Sfântul Ioan care spune: “Dumnezeu e iubire”, totul ar fi salvat. Pentru că toată Scriptura se reduce la aceasta. Ea este o scrisoare de iubire a lui Dumnezeu adresată omenirii.

Aceasta explică cum de atâtea persoane se apropie de Biblie fără cultură, fără mari studii, cu simplitate, crezând că Duhul Sfânt este cel care vorbește în ea, și acolo găsesc răspuns la toate problemele lor, găsesc lumină, încurajare, într-un cuvânt, VIAȚA. Isus spunea: “Nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu”.

Cuvântul lui Dumnezeu e necesar pentru viața spiritului așa cum pâinea e necesară pentru viața trupului.

Cuvântul lui Dumnezeu e viu și eficace, adică, produce ceea ce semnifică, dă ceea ce promite. Este și “cuvânt veșnic”. “Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece“, spunea Isus. Și istoria celor 2000 de ani îi dau dreptate: cuvintele sale, departe de a fi depășite, sunt mai vii azi decât oricând pentru noi. Uneori avem impresia că un cuvânt a fost scris tocmai pentru noi, pentru circumstanța precisă pe care o trăim.

Cum putem rupe gheața și să începem și noi a descoperi bogăția Sfintei Scripturi?

Modul cel mai simplu e acela de a ne procura o Biblie sau măcar una din cele patru Evanghelii și să citim câte un fragment în fiecare zi, sau măcar din când în când, câte o pagină.

Noi imităm azi modul de a trăi al americanilor în multe lucruri- Coca cola, Blue jeans, Fast food, muzică rock – și nu-i imităm în ceea ce ei ne învață cel mai important. Aproape toate familiile americane țin la loc de cinste Biblia în casă. Ea e primul dar pe care părinții, dacă sunt credincioși, îl fac copiilor în ziua nunții. Pe primele pagini ale sale, lăsate intenționat în alb, se notează evenimentele cele mai fericite și mai triste din viață, – nașteri, decese, botezuri, prima Sfântă Împărtășanie, – se notează pașii care au influențat cursul vieții, astfel că, la sfârșit, ea este ca un jurnal care conține cea mai frumoasă istorie a familiei.

Mulțumim lui Dumnezeu că în ultimul timp se înmulțesc persoanele care au descoperit în Biblie ancora lor de mântuire. O femeie rămasă văduvă cu trei copii de tânără, mărturisea că la început a avut o experiență teribilă, aflându-se singură, după ce a fost un cuplu foarte unit. Ceea ce a salvat-o a fost descoperirea Cuvântului lui Dumnezeu. De multe ori, seara punea Biblia pe perna liberă unde de obicei își punea capul soțul ei. Biblia a devenit însoțitoarea ei, o prezență prietenoasă, nu o simplă carte.

Isus a rămas între noi în două moduri: în Euharistie și în Cuvânt. În ambele este prezent El: în Euharistie sub formă de hrană, în Cuvânt sub formă de lumină, de adevăr.

Cuvântul are un mare avantaj asupra Euharistiei. De Împărtășanie nu se pot apropia decât cei care au credință. De Cuvântul lui Dumnezeu se pot apropia toți, creștini și necreștini. Mai mult, pentru a deveni credincioși, mijlocul cel mai normal este acela de a asculta Cuvântul lui Dumnezeu.

Credința se naște din ascultare“, spune Sfântul Paul, adică, din citire și ascultare, cu inimă deschisă, mesajul mântuirii.

În seara acelei prime “duminici”, ucenicii au ajuns acasă și Isus era cu ei. Când s-au așezat la masă, El “a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor“. Este ușor să înțelegem ceea ce vrea să ne învețe Luca: ochii creștinilor se deschid și-l descoperă pe Cel Înviat în timpul celebrării Liturghiei duminicale.

În relatarea ucenicilor de la Emaus sunt prezente toate elementele celebrării euharistice: avem intrarea celebrantului, apoi Liturghia Cuvântului cu omilia, și, în sfârșit, frângerea pâinii, Liturghia euharistică.

Numai în momentul împărtășirii euharistice ochii se deschid și ucenicii iși dau seama că Cel Înviat este în mijlocul lor, dar fără Cuvântul Scripturii nu ar fi de ajuns să-l descopere pe Cristos Domnul în Pâinea euharistică.

Toți trebuie să experimentăm întâlnirea cu Cel Înviat.

În celebrarea comunitară îl putem contempla în semnele sacramentale; dar în momentul în care-l recunoaștem… iată că El nu mai e vizibil; nu a dispărut, dar ochii materiali nu-l pot vedea.

Ultimul element important al acestui episod de la Emaus: imediat după ce l-au recunoscut pe Isus, ucenicii au plecat să le vestească și celorlalți cele întâmplate și împreună își mărturisesc credința: “E adevărat, Domnul a înviat“.

Spuneam că Luca a scris pentru creștinii comunităților din anii 80-90 d. C.având intenția de a le propune un drum pentru a-L întâlni și de a-L recunoaște pe Cel Înviat la “frângerea pâinii”. Și noi, cei de azi, suntem chemați să parcurgem același drum.

Închei cu cuvintele de la versetul evanghelic, din care facem o rugăciune: “Doamne, Isuse, explică-ne Scripturile; fă ca inimile noastre să se aprindă când tu însuți ne vorbești”. Amin. (prelucrare)