Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXXIV-a de peste an – Cristos, Regele Universului
Anul B (A, C)

Lecturi:
Dan 7,13-14
Apocalips 1,5-8
Ioan 18,33-37

Ioan 18,33-37

Pilat a intrat din nou în pretoriu, l-a chemat pe Isus și i-a zis: “Tu ești regele iudeilor?” Isus a răspuns: “De la tine însuți spui aceasta sau ți-au vorbit alții despre mine?” Pilat a răspuns: “Oare sunt eu iudeu? Poporul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce ai făcut?” Isus a răspuns: “Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi fost din lumea aceasta, slujitorii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar acum împărăția mea nu este de aici”. Atunci Pilat i-a zis: “Așadar, ești rege?” Isus i-a răspuns: “Tu spui că eu sunt rege. Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul meu”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
Diverși alți autori
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Emanuel Bejenaru
FSC
Diverși alți autori

 

* * *

 

Regelui, pentru care toate trăiesc, veniți să ne închinăm!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Vom răspunde acestei invitații îndată după sfânta Liturghie când vom începe adorația lui Isus Cristos ca rege al iubirii din taina sfântă a Euharistiei, din taina comuniunii noastre cu divinitatea sa.

Ca această adorație să aibă sens, să aducă lui Dumnezeu slavă și nouă har, să pătrundem mai adânc în misterul pe care îl celebrăm și-l sărbătorim fericiți în viața noastră de fiecare zi, pășind pe urmele lui sub steagul crucii strălucind în lumina învierii. Cristos ne conduce, el este rege și noi împărăție de preoți, neam sfânt, popor agonisit de Dumnezeu ca să vestim în lume bunătățile celui care ne-a chemat din întuneric la lumina sa cea minunată (1Pt 2,9).

Toate sărbătorile anului își au izvorul în această solemnitate; toate bucuriile își au izvorul în această sărbătoare, fiindcă toți sfinții sunt coroana regească a lui Isus, regele universului.

Autorul Scrisorii către Evrei spune: Pe Isus, care un timp a fost pus mai prejos de îngeri, datorită morții îndurate, acum îl vedem încununat cu mărire și cinste (2,9).

În timpul activității sale publice, Isus nu a cedat niciodată entuziasmului mesianic al mulțimilor atât de îmbibat de sentimente pur omenești și de speranțe pământești. Când, la înmulțirea minunată a pâinilor, mulțimile voiau să-l răpească și să-l facă rege, el se ascunde (In 6,15), dar nu refuză actul de credință mesianică a lui Natanael, care declară atât de solemn: Tu ești regele lui Israel (In 1,49); ca să-și dea seama de ce fel de rege este el, Isus îi îndreaptă privirile spre împărăția sa din Parusie, spre cea de-a doua sa venire. O singură dată s-a lăsat purtat de entuziasmul mulțimii care îl proclama rege, în ziua intrării triumfale în Ierusalim, la Florii, demonstrând din plin împlinirea profeției lui Zaharia (9,9; Mt 21,5), că Mesia va fi un rege blând și smerit, cu totul altfel decât regii din această lume. Dar acest triumf îi va grăbi ziua pătimirii și a morții. La Cina cea de Taină, când ceasul agoniei bătea la ușă, Isus vorbește ucenicilor săi despre împărăția sa în perspectivă pur escatologică (Lc 22,29 ș.u.). În timpul procesului religios, pe care i l-au intentat arhiereii, cărturarii și fariseii, capul de acuză a fost calitatea sa de Mesia și de Fiu al lui Dumnezeu. În opoziție cu acest proces religios, dușmanii îi intentează și un proces laic, civil, în fața lui Pilat, în care capul de acuză este regalitatea sa. Evangheliștii scot în evidență tocmai această situație paradoxală: dușmanii îl acuză de una, de hulă (cf. Mt 26,66) și îl dau pe mâna lui Pilat pentru alta, pentru pretenția la tronul cezarului (cf. In 19,12). Întrebat de Pilat: Tu ești regele iudeilor? (Mc 15,2; In 18,33), Isus nu tăgăduiește că acest titlu i se cuvine, dar ca și lui Natanael, tot așa și lui Pilat, îi îndreaptă gândul spre o împărăție de ordin superior cu specific îngeresc (In 18,36).

În lumea aceasta domnește împărăția morții; împărățiile lumești se bazează pe nimicirea altor împărății. Dacă împărăția mea, spune Isus, ar fi de aici, oamenii mei s-ar lupta (ar lovi și ar ucide) ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. El nu este pretendent la tronul lui Cezar (Lc 32,2). De fapt, Isus nu s-a opus nici autorității lui Irod, care îl suspecta de pretenție la tron (Lc 13,31), și nici împăratului roman, căruia i-a plătit chiar tribut (Mc 12,13-17). Dar în orbirea necredinței lor, autoritățile evreiești ajung până acolo că îi recunosc împăratului roman puterea politică în totalitate, deși aceasta era strâns unită cu puterea religioasă, împăratul era considerat de neam divin; prin urmare, pentru a respinge mai bine regalitatea lui Isus, dușmanii se leapădă până și de suveranitatea religioasă a lui Iahve (In 19,12-15).

Ca o ironie a soartei, soldații romani, în postură de călăi, înțeleg răutatea arhiereilor, cărturarilor și fariseilor și o pedepsesc în felul lor: îl biciuiesc pe Isus, îl îmbracă într-o haină roșie de purpură, îi pun coroană de spini pe cap, sceptru de trestie în mâini și îl salută cu titlul de regele iudeilor (Mc 15,17-19); inscripția de pe cruce sigilează istoric actul: Isus nazarineanul regele iudeilor (In 19,19); ceea ce îi irită pe capii poporului și-i cer lui Pilat să înlăture inscripția (In 19,21-22), pe când cei de sub cruce, călăii în special, vor să transmită posterității prin grai viu batjocorirea regalității acelora care s-au lepădat de regele credincios lui Dumnezeu și neamului său și au preferat un împărat păgân, necredincios și asupritor. Doar tâlharul din dreapta crucii lui Isus, recunoscând adevărata natură a regalității sale îl roagă să-și amintească de el când va ajunge în împărăția sa (Lc 23,42).

Fac o mică paranteză: să învățăm din această recunoaștere a tâlharului că Isus este rege, de a nu disprețui pe nimeni, nici chiar pe cel din urmă criminal, fiindcă și cel mai rău dintre oameni poate vedea la un moment dat lucruri bune pe care toți ceilalți împreună nu le observă. Isus pune în evidență valoarea omului în sine, ca persoană care poartă chipul și asemănarea cu Dumnezeu din actul creației.

Reiau: Isus Cristos a intrat, prin înviere, în adevărata împărăție mesianică. El s-a străduit atât de mult să-i facă pe ai săi să înțeleagă natura acestei împărății, atât de diferită de cea pe care o așteptau iudeii. Nu este vorba de o reinstaurare a monarhiei lui David în avantajul lui Israel (cf. Fap 1,6), ci împărăția sa va prinde rădăcini prin vestirea evangheliei și practicarea virtuților (cf. Fap 1,8), că împărăția sa este a celor smeriți, fiindcă el este regele și Domnul celor umili. La Cina cea de Taină, smerindu-se, le spală picioarele și îi aprobă pentru faptul că îl numesc învățător și domn (In 13,14), dar acela care îl înalță și îi dă un nume, care este mai presus de oricare alt nume, ca în numele lui să se plece tot genunchiul, este Dumnezeu (cf. Fil 2,9-10); că împărăția lui este împărăția adevărului și a vieții, sfințeniei și harului, dreptății, iubirii și păcii (Prefața) Ce este adevărul? l-a întrebat Pilat.

Pentru că a ieșit și nu a așteptat răspunsul lui Isus, Pilat nu i-a înțeles regalitatea și l-a dat la moarte. Ca să-i înțelegem regalitatea, noi știm ce este adevărul din descoperirea Duhului Sfânt: Adevărul absolut este Dumnezeu însuși; adevărul mântuitor este revelat în persoana lui Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu venit pe pământ pentru a da mărturie despre adevăr (In 18,23), fiindcă din adevăr s-a născut; de aceea a putut spune: Eu sunt adevărul și viața (In 14,6).

În actul de învestitură a lui Cristos ca rege din partea Tatălui se specifică și motivul regalității sale: Iată eu l-am pus ca să dea mărturie între popoare, principe și stăpân peste națiuni (Is 55,4), ca noi să-i slujim cu demnitate prin actul libertății, să devenim ucenicii lui, să cunoaștem adevărul care ne face liberi cu adevărat (In 8,31).

Împărăția lui Cristos este împărăția vieții. Acest adevăr îl pune în evidență lectura a II-a: Dumnezeu bătrân și tânăr, viața fără de-nceput și fără de sfârșit. A fost dat morții ca un afront adus vieții, dar el a înviat printr-un afront adus morții.

Împărăția lui Cristos este împărăția iubirii.

Cristos este rege, nu numai pentru că din iubire ne-a creat împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt și s-a jertfit pentru mântuirea noastră, dar el este creatorul unui popor nou pe care îl face părtaș la misiunea sa sacerdotală. Ce înseamnă că a făcut din noi o împărăție de preoți? A creat o mulțime imensă de suflete care să se jertfească pentru triumful credinței, speranței și mai ales al iubirii. Împărăția lui Cristos, care nu este din această lume, trăiește dintr-o iubire nouă, divină (agapan), care este menită să învingă moartea.

În concluzie, vreau să arăt că tot Apocalipsul sfântului Ioan scoate în evidență faptul că Isus își va întări regalitatea și împărăția prin învierea martirilor, a acelora care au refuzat să adore Fiara (20,4 ș.u.; 5,10).

Purtându-ne crucea zilnică pe urmele lui Isus (Lc 9,25), putem ajunge în rândul martirilor, deoarece, așa cum spune sfântul Paul, purtăm chipul lui Cristos: Pe acei pe care (Dumnezeu) i-a cunoscut mai înainte, pe aceia mai înainte i-a și hotărât să fie asemenea icoanei Fiului său… iar pe care i-a hotărât mai înainte, pe aceia i-a și chemat; și pe care i-a chemat, pe aceia i-a și îndreptățit, iar pe care i-a îndreptățit, pe aceia i-a și preamărit (Rom 8,29-30), destinându-i pentru înviere și viață veșnică.

Dă-ne, Doamne, ca într-o zi să auzim și noi ceea ce a auzit tâlharul din dreapta crucii tale, când te-a recunoscut ca rege: Astăzi vei fi cu mine în paradis (Lc 23,43). Amin.

 

* * *

 

Recunoscându-l pe Cristos ca Rege

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

În unele țări din Africa, duminica lui Cristos, Rege Universului, este sărbătorită cu mare fast, inclusiv cu o mare paradă pe străzile orașului. Aceasta ar putea părea cumva ciudat pentru creștinii din alte părți ale lumii, dar o manifestare publică a credinței nu are cum să fie departe de ceea ce Papa Pius al XI-lea avea în minte atunci când, în 1925, a înființat sărbătoarea lui Cristos Rege. Sărbătoarea este o proclamare a credinței creștine că împărăția lui Cristos trebuie percepută nu doar în viețile private ale creștinilor ci și în spațiul public.

Inițial, sărbătoarea era celebrată în ultima duminică din luna octombrie. Doar catolicii o puteau celebra, deoarece luteranii și majoritatea Bisericilor protestante celebrau atunci Duminica Reformei. Conciliul Vatican II a mutat în mod înțelept sărbătoarea în ultima duminică a anului liturgic, acum majoritatea creștinilor, catolici și protestanți împreună, putând-o celebra. În acest mod, întreaga Biserică dă mărturie comună despre Cristos, pe care îl proclamăm rege al vieților noastre și al lumii noastre.

Un motiv pentru care sărbătoarea a fost inițial celebrată în ultima duminică din octombrie a fost, probabil, dorința de a o asocia cu sărbătoarea Tuturor Sfinților, din 1 noiembrie. Pentru că cine sunt sfinții dacă nu bărbați, femei și copii generoși, care au dat mărturie despre Cristos prin viețile lor, în mod privat și public deopotrivă? Un astfel de sfânt a fost Thomas Morus, proclamat cu câțiva ani în urmă sfântul patron al politicienilor. Thomas Morus a fost un strălucit avocat și diplomat al Angliei secolului al XVI-lea. Patriotismul și loialitatea sa față de tron i-au atras atenția Regelui Henric al VIII-lea, care l-a numit Lord Cancelar al Angliei, primul laic căruia i s-a încredințat o responsabilitate atât de onorantă. Ceea ce Henric al VIII-lea nu știa era că loialitatea lui Morus față de el nu întrecea loialitatea pe care acesta o avea pentru Cristos, Regele regilor.

Când Henric al VIII-lea s-a decis să divorțeze de soția sa, Caterina de Aragon, și să se căsătorească cu Anne Boleyn, More a considerat că este o alegere greșită. Neputând să aprobe ceea ce era împotriva voinței divine, el și-a dat demisia din prestigioasa și bine retribuita poziție de Lord Cancelar și a ales o viață de sărăcie. Pentru că nu și-a sprijinit regele pământesc, Morus a fost arestat, acuzat de trădare și închis în Turnul Londrei în 1534, fiind decapitat în iulie anul următor. În drum spre locul execuției, Morus i-a încurajat pe oameni să rămână fermi în credință. Pentru Morus nu era suficient să îl mărturisești pe Cristos în privat, în siguranța inimii sau casei proprii; Cristos trebuie mărturisit și în viața profesională, și atunci când vine vorba de legile și de politica ce guvernează societatea.

Aceasta nu înseamnă că neapărat împărăția lui Cristos reprezintă o amenințare pentru împărăția acestei lumi. Aceasta a fost gândirea lui Ponțiu Pilat când l-a interogat pe Isus, pentru a se asigura dacă Isus era un rege. Răspunsul lui Isus a fost că da, era într-adevăr un rege, dar nu genul de rege la care se gândea lumea. “Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi fost din lumea aceasta, slujitorii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar acum împărăția mea nu este de aici” (Ioan 18,36). În ce constau diferențele dintre împărăția lui Cristos și cea a lui Pilat și a altor regi din această lume? Am putea numi trei: (1) Celelalte împărății au granițe teritoriale, pe când împărăția lui Cristos este universală. Cristos este un rege fără granițe. (2) Celelalte împărății vin și se duc, dar împărăția lui Cristos este eternă. (3) Celelalte împărății sunt susținute de forțe militare, pe când împărăția lui Cristos este susținută de puterea adevărului. Cetățenii împărăției lui Cristos trebuie de aceea să fie alături de adevăr chiar și atunci când aceasta înseamnă suferință sau rușine.

Când vorbim despre împărăția lui Dumnezeu în acest mod, unii oameni întreabă: ce devine atunci patriotismul și loialitatea față de propria națiune? Patriotismul și naționalismul își au cu siguranță locul lor în viața creștină, dar loialitatea față de Dumnezeu vine pe primul loc. În numele patriotismului și naționalismului, unii creștini au făcut compromisuri de conștiință cu statul: dacă statul spune că este în regulă, atunci avem dreptul să facem așa. Un bun exemplu este avortul. Dacă statul spune că este legal, atunci ne este permis? Sau să luăm un alt exemplu: este bine să ajutăm un imigrant “ilegal”? Celebrarea de astăzi ne provoacă să privim mai critic la legile și politicile ce guvernează viața publică, examinându-le la lumina legii lui Cristos. Ca și creștini noi trebuie să fim cetățeni loiali ai țărilor noastre, dar mai întâi de orice cetățeni loiali ai împărăției lui Cristos.

 

* * *

 

Domnul regilor pământului

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

A doua lectură de astăzi, din Apocalips, atinge două lucruri importante. Mai întâi este ideea de Cristos ca Rege, după cum ne spune și titlul sărbătorii de astăzi. A doua este că astăzi e ultima duminică din anul liturgic. Următoarea duminică este prima duminică din Advent și începutul unui nou al liturgic. La sfârșitul unui an de cult adus Domnului, mințile noastre se îndreaptă spre sfârșitul tuturor lucrurilor, spre sfârșitul veacurilor. Lectura din Apocalips are să ne spună multe despre împărăția lui Cristos și despre sfârșitul veacurilor.

Lectura începe oferindu-ne trei noi titluri pentru Cristos: “Isus Cristos este martorul cel credincios, primul născut dintre cei morți și Domnul regilor pământului” (Apocalips 1,5). De aici vedem că Cristos nu este doar un rege, ci este regele regilor. El este “Domnul regilor pământului”. Împărăția lui Cristos este una care se extinde nu doar peste persoane și Biserică, ci și peste stat. Multe persoane cred astăzi că împărăția lui Cristos este ceva ce se întinde doar peste inimile celor ce vor să creadă. Aceasta înțeleg ei prin separarea dintre Biserică și stat. Dar nu este corect. Noi credem în separarea dintre Biserică și stat, dar nu în separarea dintre Dumnezeu și stat. Un stat nu trebuie să susțină una dintre religii în defavoarea alteia. Aceasta este libertatea religioasă. Dar statul trebuie să caute mereu să fie o unică națiune sub Dumnezeu.

Similar, există mulți creștini care stau departe de politică, numind-o un joc murdar nedemn de creștini. Acestor creștini li se reamintește astăzi că Cristos este “Domnul regilor pământului”. Cu alte cuvinte, Cristos este interesat și implicat în politică. Cristos nu poate să fie membrul unui partid politic sau al altuia, deoarece toate partidele politice îi dau socoteală Lui. Dar Cristos este interesat de cei care guvernează, de modul în care conduc, deoarece ei trebuie să fie instrumentele prin care Dumnezeu se îngrijește de poporul Său (Romani 13,1-7).

După unii lumea comerțului, a politicii, a spectacolelor și a divertismentului, sunt toate în mâna satanei. De aici creștinii care se închid în cochilia lor, preferând să blesteme întunericul în loc să aprindă o lumânare. “Al Domnului este pământul și plinirea lui; lumea și toți cei ce locuiesc în ea” (Psalmul 24,1). Să stăm deci drepți și să cucerim lumea pentru Cristos. Lumea îi aparține deja în principiu, oricum. Să fim proactivi în transformarea ordinii sociale, nu doar să reacționăm plângându-ne de cei care nu fac bine ce fac.

Celebrarea de astăzi ne amintește că Cristos ne-a făcut “o împărăție, preoți pentru Dumnezeu” (Apocalips 1,6). Slujirea Domnului include și spațiul politic și cel social. Un creștin care este mulțumit să rămână un creștin de cămăruță nu înțelege deplin ce înseamnă să fii creștin. Creștinii africani care ies pe străzi și fac din ziua de astăzi o zi de paradă fac bine. Sărbătoarea de astăzi spune răspicat că atât Cristos cât și mesajul Său trebuie să aibă un loc în viața socială și publică, nu doar în viața privată a credincioșilor. Împărăția lui Cristos este prezentă în această viață ca sămânța de muștar. Munca noastră de creștini constă în îngrijirea acestei semințe, ca să crească. Sămânța va ajunge la maturitate un copac în ale cărui crengi se vor refugia păsările la venirea lui Cristos în Ziua de Apoi. “Iată că vine pe nori și orice ochi îl va vedea, chiar și cei care l-au străpuns; și vor izbucni în plâns din cauza lui toate triburile pământului. Da. Amin” (Apocalips 1,7).

Cristos va veni ca rege să judece atât persoanele cât și popoarele. “Orice ochi îl va vedea, chiar și cei care l-au străpuns.” Aceasta se referă la persoane. “Și vor izbucni în plâns din cauza lui toate triburile pământului.” Aceasta se referă la popoare. Cuvântul “triburi” (phylê) înseamnă și “popoare” și “neamuri”. Fii patriot și adu-ți înapoi țara la Cristos. Votează cu înțelepciune. Contribuie la ideile care modelează națiunea și lumea de astăzi. Acesta este modul în care îi permitem lui Cristos să fie rege nu doar în inimile noastre, nu doar în bisericile noastre, ci și în națiunea noastră și în lumea noastră.

 

* * *

 

Cristos, Regele Universului (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Gabriel Farcas
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 26 noiembrie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Eu sunt rege. Împărăția mea nu-i din această lume

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Lecturile de azi ne ajută să înțelegem mai bine tema începută acum șapte duminici în urmă: profunzimea naturii regale a lui Isus și a împărăției sale. Isus din Nazaret s-a prezentat ca rege, dar împărăția sa nu-i din lumea aceasta, ea începe să se înfiripeze pe pământ, dar nu-i în concurență cu nici o altă împărăție lumească. Pe tot parcursul vieții sale publice, Isus și-a dat toată silința ca să nu se dea o interpretare politică misiunii sale. De câteva ori concetățenii săi au voit să-l facă rege, dar de fiecare dată El s-a sustras (cf. MAC p. 1016).

Azi este a șaptea duminică de când Liturgia cuvântului ne prezintă în concret câte un aspect al regalității lui Cristos. Pe scurt: – Duminica 28-a: Isus Regele înțelepciunii; nepricepuții cred că înțelept este acela care își adună bogății, dar Isus spune că mai ușor va trece cămila prin urechea acului decât să intre un bogat în împărăția lui Dumnezeu; – Duminica 29-a: Isus Regele înțelegerii; înțelegerea stă în slujire: Fiul omului a venit să slujească și să-și dea viața ca preț de răscumpărare pentru cei mulți; – Duminica 30-a: Isus Regele sfatului; orbului vindecat, cu care ne putem identifica, Mântuitorul îi spune: Mergi! Credința ta te-a vindecat; – Duminica 31-a: Isus Regele puterii; unește iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele într-o singură lege și celui care o trăiește din toată inima, din tot cugetul și din toată puterea îi dă garanția: Nu ești departe de împărăția lui Dumnezeu; – Duminica 32-a: Isus Regle cunoașterii; el singur știe ce este în inimile oamenilor și îi învață adevăratul sens al vieții; – Duminica 33-a; Isus Regele evlaviei; pentru evlavia sa a devenit Mare Preot și Unic, a fost ascultat de Tatăl și a înfăptuit mântuirea. – Duminica de azi, a 34-a: Isus Regele fricii de Dumnezeu.

Frica de Dumnezeu închide cercul celor șapte daruri ale Duhului Sfânt și face unirea cu primul: Începutul înțelepciunii este frica de Dumnezeu” (Prov 1, 7). După ce profetul Isaia a spus că: O mlădiță va ieși din tulpina lui Iese și un lăstar din rădăcinile lui va da și se va odihni peste el Duhul lui Dumnezeu, duhul înțelepciunii și al înțelegerii, duhul sfatului și al puterii, duhul cunoștinței și al temerii de Domnul, arată clar în versetele următoare că acest Mesia își va afla toată desfătarea sa în frica de Domnul (Is 11, 1-3 ș.u.), adică în intimitatea cu Dumnezeu. Această intimitate este pusă în evidență de prima (Dan 7, 13-14) și a doua lectură (Ap 1, 5-8) prin aceleași cuvinte: Fiul omului apare pe norii cerului în fața Tatălui care îi dă puterea, slava și împărăția în care și-a găsit bucuria făcând din noi, din toate popoarele, o împărăție de preoți pentru Tatăl său și de pe norii cerului, de la înălțimea dumnezeirii sale, va face judecata din urmă, de care nimeni nu va scăpa, nici chiar cei care l-au răstignit.

După această judecată va prezenta Tatălui o împărăție desăvârșită: regală și preoțească, părtașă din regalitatea și preoția sa, așa cum ne-o prezintă Prefața liturghiei de azi: Cristos Isus – uns cu untdelemnul bucuriei ca Preot veșnic și Rege al universului, (fiindcă) s-a oferit pe altarul crucii ca Jertfă neprihănită de împăcare, pentru o împărăție veșnică și universală, a realizat: Împărăția adevărului, vieții, sfințeniei, harului, dreptății, iubirii și păcii. Caracteristicile Împărăției lui Cristos, care sunt șapte, arată împărăția desăvârșită, pe care o va prezentata Tatălui, fiindcă toți acei care se împărtășesc din Duhul lui Cristos, se împărtășesc din darurile sale, se înscriu în această împărăție, fiindcă prin darul înțelepciunii ne încadrăm în împărăția adevărului; prin darul înțelegerii ne încadrăm în împărăția vieții; prin darul sfatului ne încadrăm în împărăția sfințeniei; prin darul puterii ne încadrăm în împărăția harului; prin darul științei ne încadrăm în împărăția dreptății; prin darul evlaviei ne încadrăm în împărăția iubirii; iar prin darul temerii de Domnul ne încadrăm în împărăția păcii veșnice și universale, în împărăția intimității cu cele trei Persoane divine.

Ne dăm seama că o astfel de împărăție nu este din lumea aceasta, dar își are începutul pe acest pământ!

În Regele Cristos întreaga creațiune își găsește desăvârșirea conformă cu planul Creatorului. Dumnezeu continuă să creeze din iubire și întreaga creațiune este chemată, prin om, prin mine, prin tine, prin noi toți, să participe la însăși viața sa divină, să intre în Familia dumnezeiască. Acest plan de iubire se împlinește numai prin urmarea Omului-Dumnezeu, fiindcă numai El este capabil, prin omenitatea sa, să dea acces în Familia Tatălui. Renumitul Arhimede cerea lumii să-i dea un punct de sprijin în univers și va muta pământul din loc. În Isus Cristos Rege, întreaga creațiune, Universul însuși, își află punctul de sprijin al înălțării spre tronul Tatălui (cf. Evr 1, 3; Col 1, 17). În acest sens Isus Cristos este Primul născut dintre toate creaturile; El este Regele creațiunii fiindcă el singur este imaginea Dumnezeului nevăzut și realizarea planului creator depinde numai de el (cf. MAC p. 1016).

Cristos a cucerit această regalitate prin moartea sa pe cruce spre iertarea păcatelor noastre. Lectura a doua, din cartea Apocalipsei sfântului Ioan, a luat numai acele versete care ne prezintă motivele pentru care Isus trebuie considerat, cinstit și iubit ca «Regele regilor întregului pământ», fiindcă el este martorul credincios, adică Cuvântul Tatălui care acționează, lucrează, transformă, înnoiește toate, deoarece el este primul născut dintre cei morți“, prin puterea sângelui vărsat și a învierii și-a câștigat un popor, curățindu-l de păcate (cf. MAC p. 1019). Aceasta înseamnă a fi martor credincios: martir cu puterea învierii.

Ca nu cumva dușmanii lui Cristos să-l pună în rândul zeilor din mitologia greacă, oameni zeificați după moarte, sfântul Ioan arată că Regele Cristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul omului, este: Alfa și Omega, cel ce este, cel care era și cel care vine, sau «care trebuie să vină», arătând că prezența sau «revelația» lui Dumnezeu în istorie nu-i nicidecum terminată. Creștinii trebuie să stea mereu în alertă, fiindcă Dumnezeu va fi mereu pentru ei un mister și o surpriză. Suveranitatea lui Dumnezeu ar putea fi manipulată de oameni, așa încât s-o reducă la un ambient de domeniul trecutului sau prezentului, dar surpriza unui viitor divin neprogramat ne împiedică în a adopta o atitudine de siguranță deplină (cf. CBL p. 1937).

Ne amintim cum într-una din duminicile precedente (a 26-a), prima lectură din cartea Numerilor ni-l prezenta pe Moise spunând lui Iosue, ca un fel de rugă adresată lui Iahve: O, de-ar fi toți profeți în poporul Domnului și de-ar voi Domnul să le dea tuturor pe Duhul său! (Num 11, 29).

Dorința lui Moise o realizează Regele Cristos întrecând orice așteptare: El trimite mereu pe Duhul său în inimile credincioșilor spre a realiza nu numai un popor profetic, trăitor al celor spuse de profeți, ci o împărăție regească, o împărăție preoțească, o împărăție de martori (martiri) ai învierii, care îi vestesc moartea și învierea până în clipa în care va veni din nou pe norii Cerului.

Și noi suntem chemați să dăm această mărturie! Și, ca să ne îndeplinim cât mai bine chemarea noastră creștină, ca să ne încadrăm cât mai corect sub Cruce, sub steagul Regelui Cristos, să veghem în rugăciune, zicând: Dumnezeule atotputernic și veșnic, care ai voit să refaci toate întru Fiul tău preaiubit, Regele Universului, dă-ne, te rugăm, ca toată făptura, eliberată de robie, să slujească maiestății tale și să te laude într-un glas, fără încetare! (LR). Amin.

 

* * *

 

Isus Cristos – Regele Universului

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Editura Sapientia

Iată-ne ajunși din nou la un capăt de drum, la sfârșitul unui an liturgic. Pe parcursul anului bisericesc, care începe cu prima duminică din Advent și se încheie cu sărbătoarea de azi, ne-am străduit să pătrundem mai adânc în misterul răscumpărării lui Cristos pe care l-am celebrat în tot acest timp. Anul liturgic se încheie cu solemnitatea lui Isus Cristos – Regele Universului, în care e sărbătorită regalitatea lui Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Regele-Păstor care-i conduce pe discipolii săi în împărăția vieții.

Când Papa Pius al XI-lea a instituit în 1925 sărbătoarea lui Cristos – Rege, într-un prim moment, acest fapt a suscitat stupoare și chiar refuz. În timp ce toate instituțiile monarhice se clătinau, ce rost avea un titlu asemănător atribuit lui Cristos? Iar această dificultate de înțelegere rămâne și astăzi: cum interpretăm noi regalitatea și împărăția lui Cristos în contextul istoric actual, în care regii nu mai au decât funcții onorifice în puține țări? Însă, în cele ce urmează, vom vedea că sărbătoarea de azi descoperă semnul permanent al centralității lui Cristos – Rege în istoria lumii: o regalitate crucificată, care este exercitată prin slujire.

Lecturile sfinte, pe care le-am auzit proclamate în cadrul liturgiei cuvântului, ne vorbesc despre această domnie a lui Cristos și despre împărăția sa. Deși limbajul textelor sacre este simbolic, apocaliptic, îndepărtat de modul nostru de a gândi și de a vorbi astăzi, totuși, imaginile oferite sunt deosebit de sugestive. Să încercăm în continuare să descifrăm câte ceva din tainele acestei împărății, conduși fiind de paginile Bibliei din care am ascultat câteva fragmente.

Așadar, după cum am remarcat deja, cele trei lecturi au ca temă unică regalitatea lui Cristos. În prima dintre ele, profetul Daniel spunea: “Privind în vedenia de noapte, am văzut pe Cineva asemănător Fiului Omului” (Dan 7,13). În acest Fiu al Omului, Biserica l-a identificat pe Isus Cristos. Acesta, continuă profetul, “a ajuns până la bătrân”, adică în fața lui Dumnezeu, și i-a fost prezentat lui și i s-a dat puterea, slava și împărăția. Și toate popoarele îi slujeau. Iată, aceasta este imaginea lui Isus înviat, reîntors la Tatăl și primit și recunoscut de El ca rege.

În cea de-a doua lectură, luată din Apocalipsul sfântului Ioan, lui Cristos i se aplică mai multe titluri. Mai întâi acela de martor credincios, ceea ce înseamnă că El a venit în lume pentru a da mărturie despre adevăr. Apoi este numit întâiul născut dintre cei morți și stăpânitor peste regii pământului, adică cel care șade de-a dreapta Tatălui. Fragmentul apocaliptic se încheie cu o proclamație solemnă, care îi aparține lui Dumnezeu însuși: “Eu sunt alfa și omega; eu sunt cel care sunt, cel care era și cel care va veni, cel atotputernic” (Ap 1,8). Această imagine ne spune că Domnul Dumnezeu e începutul și sfârșitul oricărui lucru, cel de la care și prin care totul există.

Evanghelia de azi afirmă în mod explicit regalitatea lui Cristos. La întrebarea lui Pilat “Tu ești rege?”, Isus răspunde cu siguranță: “Da, sunt rege!” (In 18,37). Acest răspuns are o valoare cu atât mai mare cu cât este dat în contextul unui proces de judecată. Isus, acuzat fiind de către evrei, în fața lui Pilat, că s-a proclamat împărat al iudeilor, îl uimește complet pe dregătorul roman, susținând că are o împărăție. Orice inculpat s-ar fi dezvinovățit. Isus spune însă fără ezitare: “Da, sunt rege!” La fel cum în procesul ținut înaintea Sinedriului a rostit un “da” deschis despre calitatea sa de Fiu al lui Dumnezeu și despre demnitatea sa mesianică, tot așa rostește Isus un “da” deschis despre împărăția sa. Și încă ceva mai trebuie remarcat: în fața fiecărei instanțe, Isus face tocmai acea afirmație care este cea mai periculoasă pentru El. În fața iudeilor vorbește despre calitatea sa de Fiu al lui Dumnezeu și despre mesianitate, ceea ce acolo este considerat drept blasfemie și se dă sentința de condamnare la moarte. În fața romanilor vorbește despre regatul său, ceea ce poate fi considerat drept un delict politic împotriva Cezarului și care atrage după sine, în final, moartea.

Dar singular este modul de a fi rege al lui Isus și singulară este și împărăția sa. Lui Pilat, care insistă în întrebările sale, Isus îi explică: “Împărăția mea nu este din lumea aceasta” (In 18,36). Împărăția lui Cristos e în lume, dar nu provine din lume. Regalitatea sa nu se manifestă în puterea și dominarea despotică, ci în slujire, în iubire, în dăruirea de sine, până la jertfirea propriei vieți. Isus – Rege nu-și dispută cu nici o armată de pe pământ posesia lumii. Atunci, pe bună dreptate, ne putem întreba: ce-i cu această împărăție? Unde o putem găsi? Cum putem ajunge la ea? Împărăția lui Cristos angajează persoane concrete, dar dinăuntrul lor. Împărăția sa se realizează în inimile oamenilor. Un poet romantic german, Theodor Korner, scria: “Cel mai mare rege este acela care-și face un tron în inimile oamenilor”.

Dacă vrem să vedem unde se află împărăția lui Isus, nu mergem să o căutăm în atlase sau pe hărțile de geografie, ci în inimile oamenilor. Împărăția lui Dumnezeu nu are coordonate geografice sau structuri instituționale; ea începe acolo unde Cristos – Rege este lăsat să intre și să domnească. În acest sens, Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea nota în Enciclica Redemptoris Missio: “Împărăția lui Dumnezeu nu e un concept, o învățătură, un program supus elaborării libere, ci este, înainte de toate, o persoană care are chipul și numele lui Isus din Nazaret, imaginea lui Dumnezeu invizibil.”

Această împărăție, așa de singulară, cere din partea cetățenilor săi, creștinii, lucruri neobișnuite și imprevizibile, însă posibile. Toți ceilalți regi își înarmau supușii și îi trimiteau în război pentru a ucide și cuceri. În schimb, Isus este cel care se lasă ucis, iar apoi îi trimite pe ai săi, dar pentru o cucerire întru totul spirituală, total interioară, care îi privește înainte de toate pe ei înșiși: de exemplu, vrea să învățăm să ne dominăm patimile, să ne stăpânim, să învingem puterile egoismului. Tocmai în interiorul “eu”-lui propriu, fiecare este îmboldit de Isus să-i extindă împărăția prin victoria asupra păcatului, asupra răului. Și aceste lucruri ne stau la îndemână. Noi avem forța de a le împlini cu ajutorul harului.

Faptul că pentru a intra și a rămâne în împărăția sa Cristos nu ne cere să facem decât ceea ce ne stă în putere reiese și din următoarea pildă. Într-o zi, un împărat întâlnește pe câmp un păstoraș care păzește oile, pe care îl întreabă: “Ia spune, cât câștigi păzind oile?”. Tânărul, care e un catolic practicant, îi răspunde: “Eu câștig, păzind oile, cât câștigi Maiestatea Ta guvernând țara”. Uimit, împăratul îi cere să explice. Cum poate câștiga la fel ca împăratul? Atunci tânărul exclamă: “Maiestate, eu, păzind oile, câștig împărăția lui Dumnezeu sau iadul, după cum îmi fac bine sau rău datoria de păstor: am grijă de oi, câștig împărăția; nu-mi fac bine datoria, merg în iad. Și tu, la fel, Maiestate, câștigi cerul sau iadul, după cum îți faci datoria de conducător.”

Împărăția lui Dumnezeu se câștigă prin fapte bune, împlinind poruncile date de conducătorul ei. Sensul regalității lui Isus Cristos este acesta: Isus este rege al unei împărății despre care El a venit să ne dea mărturie cu viața sa; a oferit modelul de comportament pentru cel care vrea să facă parte din această împărăție: ca un adevărat rege, le-a indicat supușilor săi calea. Fiecare, în locul unde trăiește sau lucrează, să-și împlinească datoria în mod onest, după cum îi dictează conștiința luminată de judecata dreaptă și de Duhul Sfânt. Apoi, să-i mulțumim Domnului pentru că ne-a chemat să facem parte dintre supușii săi. Suntem aici pentru a ne exprima bucuria că suntem cetățeni ai împărăției lui Cristos – Rege. Să-i cerem puterea de a trăi coerent, ca adevărați cetățeni ai împărăției sale.

Cristian Anghel

 

* * *

 

Cristos – Regele Universului (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Pilat l-a întrebat pe Isus: “Tu ești regele iudeilor?” Isus i-a răspuns: “De la tine însuți spui aceasta sau alții ți-au spus-o despre mine?” Pilat i-a răspuns: “Sunt eu iudeu? Poporul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce-ai făcut?” Isus a răspuns: “Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi din lumea aceasta, oamenii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar împărăția mea nu este aici”. Pilat l-a întrebat din nou: “Așadar, tu ești rege?” Isus i-a răspuns: “Da, sunt rege! Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr; oricine iubește adevărul ascultă glasul meu”. (In 18,33-37)

Sărbătoarea lui Isus Cristos, Regele Universului încheie și încununează anul liturgic, an care ne-a revelat în mod progresiv – în ritmul sărbătorilor și al duminicilor de peste an – chipul și lucrarea mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu în folosul nostru. Finalul anului liturgic ne-am aștepta să fie apoteotic, prezentându-ni-l pe Cristos tronând deasupra întregii creații având chipul plin de slavă și de măreție (așa cum ne-ar lăsa să bănuim lectura întâi – Daniel 7,13-14). În realitate fragmentul evanghelic ni-l prezintă pe Isus stând în fața lui Pilat și atestând că este rege, dar că împărăția lui nu este din lumea aceasta. Într-adevăr, Isus este rege. Atitudinea și cuvintele sale tind să reveleze că este descendentul din familia lui David în care se împlinesc profețiile “Servitorului suferind” (Is 53). Dar El este rege nu după așteptările interesate ale mulțimii, ci în conformitate cu planul lui Dumnezeu, iar venirea sa în lumea nu are alt scop decât pentru a da mărturie despre adevăr (v. 37). De aceea Cristos intră în posesia “prerogativele” sale regale în momentul în care este ridicat de pe pământ (prin răstignire) (In 12,31); El își ia în stăpânire Împărăția în momentul în care trece din această lume la Tatăl său (In 13,1). Este, așadar, clar că Împărăția sa nu este instaurată cu ajutorul armelor și că nu are nevoie să fie apărată prin lupta oamenilor (v. 36). Și, pentru că Împărăția nu se fondează nici pe forță și nici pe violență, ea nu aparține acestei lumi și nu este destinată să dăinuie în această lume care trebuie să dispară într-o zi sau alta (1In 2,17), ci acelei lumi care va dăinui de-a pururi alături de Dumnezeu.

Cât despre adevărul pe care Isus Cristos vrea să-l reveleze, el nu trebuie perceput în sens filosofic așa cum se așteaptă Pilat, ci în sens biblic. Or, sensul biblic al termenului de adevăr este sinonim cu cel de fidelitate, mai ales fidelitatea lui Dumnezeu față de Legământul încheiat cu poporul ales și față de cei care cred în El (Ps 89,2-4.25-27). Astfel, în chiar momentul morții sale, Isus revelează că adevărul lui Dumnezeu și fidelitatea lui nu au cunoscut nici o sincopă vizavi de om. În același timp, orice om care aparține adevărului îi ascultă glasul (v. 37) și devine nu membru Împărăției sale. El este din adevăr și dă mărturie despre modul în care Isus, de-a lungul întregii sale vieți, l-a revelat (In 8,45; 14,17; 17,8.14.17) așa cum o face și acum, cu tărie, în fața lui Pilat (1Tim 6,13). De asemene, în orice moment al existenței sale, martorul adevărului aparține Împărăției vieții pentru ca auzit cuvintele: Bine, servitor bun și credincios… intră în bucuria Stăpânului tău (Mt 25,21.23; Lc 19,17).

 

* * *

 

Cristos, Regele Universului (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Să mergem pe drumul pe care l-au străbătut sfinții tăi;

Și toți într-o zi ne vom întâlni unde veșnic strălucește Soarele.

Iar când în cerul sfinților tăi marea ceată va ajunge,

O, Doamne, cât aș vrea să găsesc un loc și pentru mine!…

2. Tema

“Vie, Doamne, împărăția ta de lumină”.

Sau: “Rege în veci șade Domnul: va binecuvânta poporul său cu pace” (Refren ce trebuie repetat de mai multe ori în cadrul celebrării).

3. Mesajul zilei

La sfârșitul anului liturgic, și pe deplin la sfârșitul istoriei fiecăruia dintre noi și a tuturor oamenilor, este, iar la sfârșit va fi celebrată victoria lui Isus, Regele universului.

Vă amintiți fragmente din Evanghelie în care se vorbește despre Isus, Rege și despre împărăția sa?

- Bunavestire: “Domnul îl va face rege, îl va pune pe tronul lui David, tatăl său, și va domni pentru totdeauna asupra poporului lui Israel. Împărăția lui nu va avea sfârșit” (Lc 1,33).

- Pilat întreabă: “Tu ești regele iudeilor?” Isus răspunde: “Tu o spui”.

- Pe cruce au pus motivul condamnării: “Isus nazarineanul, regele iudeilor”.

- Aproape toate parabolele dezvăluie caracteristicile proprii împărăției lui Isus și condițiile pentru a intra în ea.

Isus este, într-adevăr, rege.

- Este Fiul lui Dumnezeu. Este Mesia, vestit, promis, așteptat.

- Toată creația “a fost făcută prin el”.

- Isus vindecă bolile, învinge diavolul, învie morții, domină furtuna: puterea sa benefică este infinită.

- Înainte de a se înălța la cer, proclamă: “Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ: mergeți în lumea întreagă, predicați evanghelia mea”.

“Da, sunt rege; dar împărăția mea nu este din această lume”.

- Dar Isus este un rege aparte: nu se naște într-un palat regal, ci într-o peșteră; nu are bogății, nici soldați; i se dă nu o coroană de aur, ci de spini, intră în capitală nu pe un cal, ci pe un măgăruș…

- Dar care este puterea lui? De ce nu învinge, nu se impune în fața tuturor prin minuni răsunătoare? De ce nu își arată toată slava divină pe care o are? Aceste întrebări și le puneau contemporanii lui Isus, dar ni le punem și noi astăzi.

- Regele Isus urmează doar “politica” “Tatălui nostru”: adică fraternitatea, pacea, blândețea, respectul voinței oamenilor, milostivirea.

- Pentru a gusta puterea iubirii sale, trebuie să avem credință și… iubire. Nu își arată slava, pentru a nu avea credincioși… prea interesați. Pe el îl interesează mai ales minunile spirituale, care privesc sufletul și inima oamenilor.

- El este veșnic. Nu se grăbește. Folosește o răbdare infinită în a cere tributul de iubire mai mult decât pentru sine, pentru “micuții săi frați”. Și marele rege, într-o zi, ne va judeca numai cu privire la iubire! (cf. Mt 25)

4. Exemple

a) Se povestește că, într-o zi, îngerii în cer – obosiți să vadă mulți oameni necredincioși, cu toate că însuși Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat și i-a răscumpărat – au hotărât să pună totul la punct coborând pe pământ.

După ce au luat în stăpânire, au încredințat conducerea celor câțiva drepți găsiți și i-au adunat pe toți ceilalți cu dorința de a-i extermina, pentru a evita ca să infecteze lumea cu faptele lor, cu învățătura și exemplul lor.

Totul era pregătit când au văzut un om cu crucea pe umeri care întreba unde trebuia să fie pedepsit. Această dorință de a muri ca Mântuitorul i-a scandalizat pe îngeri, așa că l-au legat și l-au dus în fața sfântului Petru, care nu avea îndoieli: era chiar Isus din Nazaret.

Dar cum de se afla în mijlocul păcătoșilor celor mai înrăiți? Le-a fost ușor să-și amintească de faptul că Fiul Omului s-a întrupat nu pentru a-i mântui pe cei drepți, ci pe cei păcătoși, și că, prin urmare, era dispus să moară din nou pentru ei pentru a-i salva de mânia sfinților (cf. M. Pomilio).

b) Un tânăr călugăr a fost trimis câteva luni într-o mănăstire din Flandra pentru a țese o tapiserie importantă împreună cu alți călugări. Într-o zi, s-a ridicat indignat de pe scaunul lui:

- Gata! Nu mai pot continua! Instrucțiunile pe care mi le-au dat nu au fost gândite! a exclamat el. Lucram cu un fir de aur, și una două trebuia să îl înnod și să îl tai fără motiv. Ce risipă!

- Fiule, a replicat un călugăr mai bătrân, tu nu vezi această tapiserie cum va fi văzută. Ești așezat în partea din spate și lucrezi numai într-un loc.

L-a condus în fața tapiseriei care atârna în atelier, și tânărul călugăr a rămas fără suflare.

Lucrase la țeserea unei foarte frumoase imagini a adorației magilor și firul său de aur făcea parte din aureola luminoasă din jurul capului Pruncului. Ceea ce tânărului i se părea risipă nechibzuită s-a dovedit a fi ceva minunat (B. Ferrero).

 

* * *

 

Domnia lui Cristos: cine, unde, cum, când

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Între spiritualism și și spiritul pământesc

“Împărăția mea nu este din această lume”, declară categoric Isus în fața lui Pilat. Atunci când Satana, în deșert, i-a prezentat pe un fel de platou simbolic “toate împărățiile lumii”, cu puterea și gloria ei (Lc 4, 5-6), Isus nu a luat în considerație oferta, mai mult a respins-o ca pe o ispită. Mă îndoiesc, totuși, că unii creștini ar fi considerat, dimpotrivă, ca o inspirație, o ocazie de a nu pierde, o posibilitate nemaiauzită de fructificat. Desigur, împărăția este prezentă, fie chiar sub o formă încă nedesăvârșită, în această lume. Însă nu este din această lume.

Toate echivocurile, de semn opus, se nasc atunci când se neglijează această distincție, care nu este o simplă nuanțare de limbaj, ci sapă un abis între cele două concepții distincte despre împărăție: una spirituală, și cealată “pământească”, sau temporală, oscilând între o evadare mistică și eficientism, teama de a se contamina cu realitatea pământească și afacerismul cel mai dezinvolt, fuga de angajare concretă și delirul atotputerniciei, neutralitatea ascetică și implicarea politică cea mai lipsită de prejudecăți. Pentru a disipa aceste echivocuri care revin mereu, consider că ne este permisă stabilirea unor puncte fixe.

Două materii care nu există: geografia și istoria împărăției

Înainte de toate, nu este posibilă schițarea unei hărți, de a trasa o geografie a împărăției, nici aproximativă. Pentru că nimeni nu este în stare de a fixa întinderea și granițele, chiar și provizorii. Granițele împărăției, totuși, nu coincid desigur cu cele ale Bisericii vizibile, ci sunt mult mai vaste și surprinzătoare, pe lângă faptul că sunt schimbătoare în continuare. Mai mult decât despre granițe s-ar putea vorbi de orizonturi. Și orizonturile apar mereu uimitoare. De altfel, se poate scrie o istorie a Bisericii, nu desigur cea a împărăției (nu Biserica, ci Cristos Rege este Domnul istoriei!). Tocmai pentru că evenimentele, țesătura faptelor, elementele determinante, acțiunile decisive, nu apar nici pe câmpurile de bătălie, nici pe piețe, și nici în Palate și oficii speciale, dar au ca “loc” privilegiat inima omului, protagonista harului.

Nu s-a spus că acelea care sunt considerate pagini glorioase, în cheie lumească, sunt într-adevăr în perspectiva împărăției. Nu trebuie să confundăm bunurile noastre cu “recolta” din hambarele împărăției. Cronicari sau istorici care folosesc cu dezinvoltură termeni ca “date memorabile”, “cuceriri” sau “dezastre”, “umiliri”, “succese”, “date memorabile”, “zile triste”, nu dau cont desigur despre dezvoltarea cauzei împărăției. Realitatea profundă ar putea fi de-a dreptul semnul opus.

O operație imposibilă: recensământul

În sfârșit, nimeni nu este autorizat să facă recensământul locuitorilor împărăției, să elibereze pașapoarte, să stabilească cine este afară și cine stă înăuntru. Împărăția lui Dumnezeu nu este o problemă de registre, cifre, cantități, statistici și nici bilanțuri. Ar fi bine de amintit că, după Exil, Jahweh a voit să fie Regele unui “rest mic” a lui Israel. Isus însuși, în fața lui Pilat, nu a fost în stare să prezinte o mare suită. Și chiar și pentru viitor nu a prevăzut mulțimi oceanice: “Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatălui vostru i-a plăcut să vă dea împărăția sa” (Lc 12,32).

Să admitem posibilitatea unei contabilități, acesta este treaba lui Dumnezeu, nu evidențieri, cercetări și date umane. Este imposibil ca un computer, oricât de sofisticat, să găsească așezarea justă pentru un sfânt, chiar anonim, capabil de a dezvolta programe, să arunce în aer echilibrele, și să redimensioneze toate numerele. Dacă granițele împărăției sunt de nebănuit, clienții săi trebuie considerați imprevizibili. Așteptați, chiar dacă nu sunt de înregistrat. Până și separarea neghinei este amânată până la secerișul final. Isus stabilește că anumite operațiuni delicate trebuie amânate la sfârșitul lumii, și să fie încredințate îngerilor săi, “care vor culege din împărăția sa toate scandalurile și pe făcătorii de nelegiuiri” (Mt 13, 41).

Semnele de produs

Între profeți, Isaia (61, 1-6) anuțase venirea împărăției tratând astfel figura celui trimis. Este vorba de o însărcinare de a da vești bune celor săraci, să vindece rănile inimilor “sfâșiate”, să aducă un mesaj de eliberare, să mângâie pe cei întristați, să dea tuturor celor disprețuiți “o coroană în loc de cenușă”, să intoneze “un cântec de laudă” celor care au voia și motivul de a plânge. Și Isus, pentru a arăta în chip concret că împărăția a ajuns prin persoana sa, aduce ca probe de netăgăduit minunile săvârșite în favoarea nenorociților, bolnavilor, suferinzilor de orice fel (Mt 11,5).

Isus nu a oferit o definiție a “Domniei regale a lui Dumnezeu”. În practică, în schimb, Domnia lui Dumnezeu devine vizibilă prin intermediul vindecărilor, alungarea diavolilor, restabilirea comuniunii cu cei păcătoși, și diferite semne de eliberare. Creștinul, însă, nu se poate dispensa de producerea acelorași semne care lasă să se întrevadă preznța împărăției pe pământ. Este dăruirea plină de iubire față de aproapele, în special față de cei mai părăsiți, care constituie proba decisivă în favoarea împărăției.

Nu este vorba de a afișa semne mărețe sau glorioase. Mai degrabă: “utile”. Utile pentru ultimii de pe pământ, pentru cei respinși, și deci utile (sai cel puțin care să nu încurce) pentru cauza împărăției.

A bănui

Și, apropo de semne. Anumite măreții și realizări umane epuizează deja în sine semnificația lor. Nu ne trimit la un sens superior. Transpunerea pe un alt plan nu poate avea loc, pentru că este determinat ca un “bloc”. Importanța, prestigiul, puterea (“suntem o forță cu care trebuie să se facă conturile”, se aude anunțată cu mândrie în anumite sectoare ale creștinismului de astăzi, ca și cum am fi în fața noii kerigma!), de a fi influenți pe plan uman, manevrarea capitalurilor, condiționarea legilor, prezentarea operelor colosale, nu sunt semne – nici nu pot deveni niciodată, spre necazul tuturor intențiilor bune proclamate – de celelalte lucruri importante, ale singurului lucru necesar. Nu lasă să se întrevadă realitatea superioară. Mai mult o ascund.

Sunt semne care se epuizează în sine, se referă la sine și gata. Devin, mai mult, opacitate, scandal, diafragmă, piedică de a observa altceva. Este echivocul multor instituții religioase. Ne înșelăm că, impunându-ne atenției, având o greutate determinantă pe plan temporal, vorbind despre sine, fiind ținuți la mare preț dintr-un punct de vedere economic, cantitativ, de putere, de diplomație, de cultură, s-ar oferi un serviciu pentru creșterea împărăției. Și nu se observă că devenim de neglijat, în acea perspectivă, tocmai pentru că suntem excesiv de aparenți.

Prea “vizibili” pentru a fi un semn și chemare către invizibil. Muți, pentru că suntem excesiv de zgomotoși. Nu este nimic de spus, pentru că se vorbește în continuare și se fabrică documente și declarații în jet continuu. Greutatea, măreția, forța, constituie o piedică pentru împărăție. Numai micimea are o posibilitate. Un semn prea zgomotos sfârșește în plictiseală. Oricum, devine lipsit de semnificație, când nu este supărător. Un semn ar trebui pur și simplu “să ne dea de bănuit” altceva. Nu un punct de exclamare, ci de întrebare. Trebuie să fim “ușori”, delicați, pentru a intra în realitatea umană, pentru a atinge, fără a profana, “inimile rănite”.

Semnul care chiar nu se poate elimina

Și rămâne semnul de neînlocuit: cel reprezentat de Crucea lui Cristos. În centrul împărăției a fost plantată, o dată pentru totdeauna, Crucea, expresia iubirii fidele și de solidaritate cu toate victimele. A vorbi despre putere și forță, pentru creștin, înseamnă obligatoriu să se refere exclusiv la puterea Crucii și la forța iubirii. Puterea, chiar dacă se folosește ca paravan sau ca ornament, constituie negarea Crucii lui Cristos. Logica sa, într-adevătr, este opusă celei a iubirii. Un anumit stil și jargon birocratic, curial sau managerial, așa cum se poate vedea și în anumite instituții religioase, se așează la antipozi față de exigențele împărăției, care în Evanghlie nu sunt prezentate niciodată – nici pentru varietatea imaginilor – așa cum este o administrație sau un birou sau o sală de reuniuni.

Așa și împărăția nu are nimic de a face cu anumite atitudini “mușchiulare” adoptate de presupușii campioni ai credinței, care afișează fețe încruntate – fie chiar din motive religioase, de ortodoxie, fie doctrinală sau morală – își îngroașă vocea, practică o apologetică agresivă care nu disprețuiește recurgerea la injurie și la linșajul moral al dușmanilor, identificați de atâtea ori chiar și printre frații de credință. Sunt atâtea sfâșieri în lume, prea multe răni în trupul oamenilor. Trebuie să ne convingem că devine prezentă împărăția chiar împărțind o mângâiere din partea lui Dumnezeu, așa cum a făcut Regele nostru, asupra unei omeniri îndurerate.

Nu bătând cu pumnii în masă se transmite acea mângâiere celui care este lovit pentru o oarecare lovitură încasată de la viață și de la semenii săi. Și mâinile nu sunt prevăzute cu ghiarele cele mai potrivite pentru a purta acel mesaj de gingășie unei lumi amenințate de dezumanizare… În această perspectivă a Crucii, ne referim și la limbă. Vocabularul cel mai adaptat pentru a exprima angajarea pentru împărăție nu poate fi copiat după cel militar: bătălii, sfidări, victorii, cuceriri, adversari, aliați, arme, declarații de război, înfruntări, buletine triumfalistice și mai departe canonadă sau alarmă… Trebuie în schimb să adoptăm un limbaj mai puțin exaltant, mult mai degrabă aspru, din lumea muncii. Un limbaj în care este vorba mai mult de mâini decât de gură, mai mult de o respirație scurtă decât de aplauze.

Muncă, oboseală, sacrificii, spatele încovoiat decât pieptul afară pentru a afișa onoruri; răbdare, așteptare, căutare…

Și roadele care vor veni în anotimpurile stabilite de calendarul lui Dumnezeu, și care se vor sfârși în hambarele sale și nu pe standurile noastre pretnțioase.

Contribuția mea pentru împărăție

Pentru a coborâ pe un plan concret, să încercăm să ne întrebăm asupra semnificației cererii din Tatăl nostru: “Vie împărăția ta”. Care este aportul pe care îl pot da personal pentru venirea împărăției? Mă limitez să indic unele posibilități: Împărăția se dilată totdeauna când contribuim la căderea barierelor care divid oamenii între ei, înving prejudecățile, mă preocup de eliminarea nedreptăților și a discriminărilor. Terenul cel mai propice pentru împărăție este cel care este desțelenit cu iubire, iertare, pace, blândețe. Trebuie să fiu un “pasionat” al împărăției, nu un fanatic. Cauza împărăției, într-adevăr trebuie să se teamă nu atât de latura așa-zișilor dușmani, cât de cea a fanatismului, de regulă legată de intoleranță și de aroganță.

În sfârșit, nici apatici nici exaltați. Nici leneși nici agitați. “Vie împărăția ta…” Încearcă să faci o pauză prelungită. Imaginează-ți că Dumnezeu îți răspunde: Ai putea să începi de la tine, între timp. Numai să fii de acord să-mi pui la dispoziție terenul inimii tale pentru experiment. În fața unei asemenea ascultări imediate a cererii, nu te simți, din întâmplare, încurcat?

 

* * *

 

Cristos Regele Universului

Autor: pr. Emanuel Bejenaru
Copyright: Predici.cnet.ro

Scriitorul grec Nikos Kazantakis mărturisea că, dacă ar fi fost pictor de icoane, ar zugrăvi-o pe Fecioara Maria fără ochi, fără urechi, fără nas. Pentru că îi este milă de ea, îi este rușine de nerecunoștința copiilor săi. Parafrazând, îndrăznesc să spun că, dacă aș fi pictor de icoane, l-aș zugrăvi pe Cristos Rege fără ochi, fără urechi, fără nas. Pentru că îmi este milă de el, îmi este milă să-l las să vadă, să asculte, să constate cum îl cinstim noi, cei care cu umilință adesea prefăcută, ne afișăm a fi slujitorii săi.

Ca o doctorie pe care n-o luăm decât în caz de boală grea și care atâta vreme cât ducem o viață bună nu servește la nimic, nu este Cristos doar regele Liturghiei de duminică, cel pe care îl lăsăm acasă când plecăm la o petrecere, îl alungăm de lângă noi când ne întâlnim cu grupul de amici, îl ferim de aerul “degajat”al locului de muncă, îl uităm în cameră când plecăm să ne întâlnim cu prietenul/prietena? El,

Regele, e cumva… într-un fel care te stânjenește, te face să roșești și să acționezi cu

reținere. Nu-l poți lua cu tine în lume pentru că lumea e prea orgolioasă pentru umilința lui, prea violentă în știința ei pentru blândețea lui, prea murdară pentru curăția lui și prea superficială pentru desăvârșirea lui. Noi suntem din lume, iar el nu e de aici, câteodată ne îndoim de însuși faptul că e aici, pe pământ, unde “Dumnezeu e imperceptibil iar diavolul se manifestă grosolan și zgomotos, amețindu-ne în nimicnicia lui”(Alexandru Paleologu).

Odată, demult trăia un rege care se decise să testeze comportamentul și atașamentul oamenilor săi. Travestit în țăran, el a călătorit prin țara sa și de cele mai multe ori a fost tratat cu dispreț. Și-a dat seama că onoarea cu care era tratat ca rege nu venea din respectul pe care îl simțeau pentru bunătatea sa, ci mai degrabă era rezultatul fricii lor față de funcția și puterea sa. La un moment dat, unul dintre supuși l-a recunoscut. A protestat spunându-i să se întoarcă pe tron, să își ia hainele împărătești și să conducă așa cum face un rege.

Fie că domnește pe un tron îndepărtat, inaccesibil privirii noastre deocamdată, fie că umblă deghizat printre noi, cert e că nu-l vezi pe Dumnezeu, nu-l întâlnești pe stradă, nu poți să-l saluți ori să-i strângi mâna. Însă atunci când cauți adevărul din toată inima, când umbli însetat după sensul vieții, când te străduiești să promovezi pacea, de fapt tu afirmi că Dumnezeu există. El răsare în tine ca și soarele dimineața, crește ca și sămânța în pustiu, este lângă tine ca o persoană care te iubește. El este aproape chiar dacă tu nu-l vezi, te ascultă chiar dacă tu nu-l auzi, se gândește la tine chiar dacă tu îl uiți; pentru că a trăi înseamnă să-l respiri pe Dumnezeu.

În cadrul Universității din Oxford, în anii 70, a circulat mult o sintagmă aparținând episcopului de Durham, Ian Ramsey. Expresia pe care el a propus-o este dezvăluire cosmică (cosmic disclosure). Pentru el – mai apoi și pentru ceilalți – dezvăluirea cosmică are loc atunci când lucrurile care ne înconjoară (oameni, situații) dobândesc în mod neașteptat profunzime, devin transparente-așa cum erau de fapt, iar noi putem să le vedem într-o nouă lumină și cu o nouă valoare. Cea mai apropiată comparație este un exemplu pe care îl cunoaștem cred cu toții. Atunci când eram copii, ni se dădea un desen, alcătuit dintr-o mulțime de puncte împrăștiate aparent fără noimă pe foaie. În cerință se specifica: “Descoperiți chipul ascuns!”. Și luai acel desen, îl priveai din toate unghiurile, până când, pe neașteptate, îți dădeai seama ce chip este și te mirai cum de nu ai văzut până atunci că este acolo?

Această imagine este adevărată pentru toate lucrurile din viață. Întâmpinăm anumite situații, trăim alături de oameni și îi vedem doar în aparență. Până într-o zi când, brusc, sesizăm partea cea bună cît de valoros, cât de mult înseamnă acel lucru. Atunci când, privind cel mai banal lucru pe care l-am mai văzut de atâtea ori, suntem copleșiți dintr-o dată de frumusețe, de sens, de substanță. Asemenea unei stră-luminări care ne dezvăluie înțelesuri din ce în ce mai adânci.

La fel se întâmplă și cu oamenii. Trăim printre ei și îi vedem mereu. Fețele lor se amestecă în mulțime, se schimbă, dar deodată, în fața unui asemenea chip pe care l-am văzut de nenumărate ori ne oprim brusc. Acel chip ne apare cu totul nou, într-un nou înțeles, într-o nouă profunzime. Și cineva care până atunci era un anonim, o parte oarecare a mulțimii, devine o entitate, o persoană cu totul unică, care nu poate fi înlocuită cu nici o alta, care nu se confundă cu nimeni, care e pur și simplu el sau ea însăși. Cu toții cunoaștem astfel de momente în care, pe neașteptate, printre oamenii pe care îi cunoșteam foarte bine am descoperit pe cineva, cu un entuziasm, cu o viziune și cu o emoție pe care nu le-am trăit până atunci.

Acest fel de experiență se învecinează cu experiența pe care o avem atunci când îl descoperim pe Dumnezeu, pentru că și el e Cineva pe care îl putem descoperi în urma acestei dezvăluiri cosmice. Atâta timp cât încă nu am descoperit lumea nevăzută și pe el, suntem orbi în fața multor realități, suntem infirmi sufletește, chiar dacă nu recunoaștem această evidență. Dacă demult nu am mai vorbit cu el, nu înseamnă că nu mai avem nevoie de el, dacă demult nu i-am mai cerut iertare, nu înseamnă că putem trăi fără ea, dacă săptămâna aceasta nu am privit spre cer nu înseamnă că el nu mai e destinația noastră finală. Dacă neglijăm aceste lucruri, ne neglijăm de fapt pe noi înșine, deoarece fără ele existența noastră e nulă.

Să ne rugăm astăzi ca în mulțimea de puncte din care e alcătuită viața noastră să descoperim chipul aceluia pe care pretindem acum că-l slujim, Regele deghizat care așteaptă nerăbdător să fie recunoscut și slujit în logica iubirii și nu a fricii.

 

* * *

 

Duminica 34-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Ioan 18,33-37

33 În acel timp, Pilat l-a întrebat pe Isus:

- Tu ești regele iudeilor?

34 Isus i-a răspuns:

- De la tine însuți spui aceasta sau alții ți-au spus-o despre mine?

35 Pilat i-a răspuns:

- Sunt eu iudeu? Poporul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce-ai făcut?

36 Isus a răspuns:

- Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi din lumea aceasta, oamenii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar împărăția mea nu este aici.

37 Pilat l-a întrebat din nou:

- Așadar, tu ești rege?

Isus i-a răspuns:

- Da, sunt rege! Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr; oricine iubește adevărul ascultă glasul meu.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În această duminică se încheie, din punct de vedere liturgic, ciclul B al anului 2009 cu Solemnitatea lui Cristos Regele Universului. Aceasta este o sărbătoare care, într-un prim moment, ar părea că trebuie să fie în mod vizibil “puternică” și “triumfătoare” dat fiind faptul că ideea de rege și de domnie se încadrează în această direcție. Totuși, textul evanghelic de astăzi este luat din Pătimirea Domnului. Deja ne arată în mod clar că de multe ori căile lui Dumnezeu nu sunt căile oamenilor…

Biserica alege acest text din Ioan pentru că ne vorbește despre Isus ca “rege”. Evanghelistul Ioan este cel care dezvoltă cel mai mult întâlnirea lui Isus cu Pilat în timpul Pătimirii.

Pilat îi pune o întrebare cu tentă politică, Isus nu răspunde direct ci o va face prin intermediul altei întrebări. Pe procuratorul roman nu-l interesează aceste reflecții și merge direct la esență: ce a făcut Isus pentru ca iudeii să-l dea pe mâna lui?

Acest lucru îi va da Domnului ocazia de a face o cateheză excelentă despre forma “sa” de a domni. Domnul nu este ca regii din lumea aceasta, dacă ar fi ca ei discipolii lui ar fi reacționat violent pentru ca să nu fie dat în mâinile conducătorilor iudeilor. Însă Isus, deși se diferențiază de puternicii din lumea aceasta, se autodefinește ca rege.

Împărăția lui nu este o împărăție oarecare, este marcată de adevăr. Domnul a venit în lume pentru a da mărturie despre adevărul care este El însuși. Împărăția lui Isus se manifestă în această realitate așa de absentă în zilele noastre: adevărul. Adevărul nu numai ca element moral opus minciunii. De asemenea adevărul ca element existențial ca asumare cu realism și seninătate a propriei realități în aspectele sale bune, pentru a profita și a ne bucura, și în aspectele sale mai puțin bune, pentru a schimba și a modifica. Numai cei care sunt deschiși la adevăr vor fi capabili să asculte în profunzime și să înțeleagă mesajul Domnului. Numai cei care au această atitudine vor face parte din Împărăția lui Dumnezeu care nu se identifică cu puterile triumfaliste din lumea aceasta ci cu valorile mai profunde ale Evangheliei. În acest caz, Cuvântul lui Dumnezeu ne dăruiește adevărul pentru a medita în această ultimă duminică din ciclul liturgic.

Pentru a ține cont: Cele patru evanghelii canonice au o relatare amplă a pătimirii Domnului. În cei trei sinoptici, adică Matei, Marcu și Luca, se tinde să se relateze mai mult “din punct de vedere istoric” evenimentele arătând în parte “cruzimea” momentului pe care-l trăiește Domnul. Ioan, menținând perspectiva istorică și ceea ce este dureros în suferința Domnului, tinde să relateze în manieră mai mult teologică, din perspectiva învierii-glorificării lui Isus Cristos, Mesia. Astfel, în unele texte din aceste relatări avem senzația că realmente Isus însuși “mânuiește” firele bătelii. Deși este condamnat și moare pe cruce se percepe deja cu claritate în pătimirea însăși că învierea și glorificarea sunt parte integrantă a acestui mister.

Alte texte biblice pentru a confrunta: In 19,19-22; Lc 23,35-43; In 8,32.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar termenii “Împărăția lui Dumnezeu”, “Rege” și “Regele iudeilor”.

Întrebări pentru lectură

- Care este contextul textului evanghelic pe care ni-l propune duminica aceasta?

- Care este funcția lui Pilat?

- Ce face Pilat la începutul relatării?

- Ce-l întreabă pe Domnul?

- Ce-i răspunde Isus?

- Cum reacționează Pilat după aceea?

- De ce anume este acuzat Isus? De ce se află în fața lui Pilat? Ce a făcut?

- Isus este “rege”?

- Este ca “regii din lumea aceasta”?

- Cum domnește Domnul?

- Care este caracteristica specială pe care ne-o semnalează Evanghelia de astăzi în privința împărăției lui Isus?

- Cine vor fi capabili să înțeleagă mesajul lui Isus?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Ce impact are asupra mea acest episod din Pătimirea Domnului nostru?

- Ce cred eu despre atitudinea aparent disprețuitoare a lui Pilat?

- În ce forme pot “să-l predau” pe Isus așa cum fac arhiereii? Ce atitudini antievanghelice fac ca eu să pot fi astăzi unul care-l “predă” pe Isus?

- Accept eu că Isus este Rege?

- Înțeleg că Isus este Rege însă nu în sensul politic triumfalist, ci într-o perspectivă profund religioasă și spirituală?

- Cum mă dispun pentru a celebra Solemnitatea lui Cristos Regele Universului?

- Îl las pe Isus să domnească în inima mea?

- Ce implicații concrete are astăzi pentru mine că Domnul domnește în viața mea?

- Care sunt valorile împărăției lui Isus pe care astăzi va trebui să le trăiesc în mod deosebit?

- Cum trăiesc tema adevărului în viața mea? Sunt pe calea adevărului sau mă las purtat de minciună și de falsă fantezie și iluzie?

- Vreau să fiu realmente discipol al Împărăției lui Dumnezeu?

- Doresc din inima să ascult cuvântul adevărului pe care Isus mi-l dăruiește pe drumul vieții mele?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru rugăciune vom folosi alte câteva fraze în care Domnul ne vorbește despre tema adevărului în Evanghelia după sfântul Ioan. Fie ca ele să ne lumineze pentru a putea să-i răspundem Domnului după ceea ce am citit și am meditat…

In 14,15-17

15 Dacă mă iubiți, veți ține poruncile mele 16 și eu îl voi ruga pe Tatăl, iar el vă va da un alt Mângâietor1 ca să fie cu voi pentru totdeauna, 17 Duhul adevărului.

In 17,16-17

16 Ei nu sunt din lume așa cum eu nu sunt din lume. 17 Consacră-i în adevăr; cuvântul tău este adevăr.

In 14,6

6 Isus i-a zis:

- Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine.

_________________________________________________________________________________

1 4.16 Mângâietor: Cuvântul grec se poate traduce cu avocat, ajutător sau apărător.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru contemplație propunem să ținem cont de aspectul adevărului care apare în Împărăția lui Isus. Repetăm ritmic ceea ce ne spune Isus astăzi căutând să ascultăm cu urechile noastre, de asemenea cu inima noastră:

- “Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr…”

- “Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr…”

- “Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr…”

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Reflectează și încearcă să deschizi mai mult inima la Isus pentru ca El și numai El să poată domni. Cine domnește în inima mea? Ce loc are Isus?

Propunere comunitară

- În grupul tău de tineri dialogați despre tema adevărului și despre minciună în lumea contemporană. Ce este adevăr și ce este minciună? “Cine” este realmente adevărul pentru tinerii din ambientul tău?

Dacă vă ajută, vă propun trei fraze ale lui Gandhi pentru a confrunta și a discuta în mod salutar:

- “Adevărul este obiectivul, iubirea mijlocul pentru a ajunge la el”.

- “Adevărul este totalmente interior. Nu trebuie căutat în afara noastră nici să dorim să-l realizăm luptând cu violență cu dușmani exteriori”.

- “Adevărul nu dăunează niciodată unei cauze care este dreaptă”.

 

* * *

 

Cristos Rege (comentariu pentru copii)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Ați observat ce culoare au astăzi veșmintele? Ce culoare are haina preotului? Albă, totul astăzi este alb. Pentru Biserică, culoare albă este o culoare de sărbătoare.

Și într-adevăr, toată Biserica, noi toți, celebrăm astăzi o mare sărbătoare. Știți care? În această duminică îl celebrăm pe Isus Cristos, Regele universului.

Hmm, văd că niște fețe au rămas un pic cam perplexe…cineva s-ar putea întreba: bine, dar ce înseamnă?

Pentru început să ne punem de acord: dacă spun cuvântul “Rege” voi la ce vă gândiți?

Poate, prima imagine care vă vine în minte este aceea a regilor din povești, așezați pe tron, cu mantia roșie tivuită cu blană, cu coroana de aur pe cap… Sau poate ne vin în minte regii pe care i-am văzut în filme: oameni puternici, curajoși, călare pe șaua unui cal, gata de a conduce o bătălie!

Totuși, Isus este Rege, dar nu în acest mod!

Profetul Daniel pe care l-am ascultat în prima lectură îl descrie ca un Rege puternic: “Stăpânirea lui este o stăpânire veșnică, nepieritoare, iar împărăția lui nu va fi niciodată distrusă”. Dacă are o putere veșnică, crea să spună că nu se sfârșește niciodată, că durează mereu: Împărăția lui Dumnezeu nu va fi niciodată distrusă.

Dar în ce mod este Rege, Isus? Explică chiar el, în Evanghelie. Am ascultat textul din relatarea evanghelistului Ioan, care se referă la dialogul dintre Isus și Ponțiu Pilat. Isus a fost adus în fața lui Pilat ca prizonier, care poate să decidă să-l elibereze sau să-l condamne la moarte. Deoarece Marii Preoți l-au prezentat pe Isus acuzându-l că vrea să se facă rege în locul Împăratului de la Roma, Pilat îi cere explicații. Îl întreabă chiar acest lucru: “Așadar, tu ești rege?”

Isus îi răspunde: “Tu o spui; eu sunt rege. Împărăția mea nu este din această lume”. Da, Pilat, e adevărat ceea ce spui tu: eu sunt Rege, dar nu sunt un rege așa cum îți imaginezi tu! Nu sunt un rege cu coroană pe cap și toată curtea imperială care îi aduce onoare în sala castelului! Împărăția mea nu este din lumea aceasta! Împărăția mea nu se referă la granițele unei țări, Împărăția mea nu se aseamănă cu împărățiile de pe acest pământ.

Totuși, noi ne întoarcem la întrebarea de mai înainte: dar atunci, Isus, dacă nu ești un rege ca cei din această lume, ajută-ne să înțelegem în ce mod ești tu Rege!

Poate că un alt ajutor ne poate veni din a doua lectură, luată din Cartea Apocalipsului. Și de această dată este chiar Isus cel care ne vorbește: “Eu sunt alfa și omega…eu sunt cel care sunt, cel care era și cel care vine, Cel Atotputernic”.

Alfa și Omega sunt prima și ultima literă din alfabetul grecesc, este ca și cum în am spune: eu sunt A și Z. Isus vrea să spună: eu sunt începutul și sfârșitul tuturor lucrurilor, al timpului și al istoriei. Eu sunt cel care este viu și prezent, înviat din morți. Deoarece sunt Dumnezeu sunt cel care era la începutul lumii, când nimic nu exista. Și eu sunt și cel care vine: continui să vin î orice moment, continui să vin între voi în Euharistie, continui să vin între voi prin orice gest de iubire adevărată.

Așadar, să încercăm să înțelegem: Isus este Rege al timpului și al istoriei. Isus este rege pentru tot ceea ce există, deoarece este Dumnezeu, creator al oricărui lucru. Isus este rege pentru că a învins moartea și trăiește mereu.

Iată, noi vrem să-l onorăm azi pe Isus ca Rege, pentru că el însuși a declarat că este Rege. Dar știm că Isus nu așteaptă ca noi să-i aducem nu știu ce cadou sau sa facem plecăciuni în fața lui. Ne-a spus în evanghelia de azi cum dorește să fie sărbătorit. În timp ce vorbea cu Pilat, Isus afirma: “Da, sunt rege! Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr; oricine iubește adevărul ascultă glasul meu”.

Oricine trăiește în adevăr, oricine duce o viață onestă, corectă, în sinceritate, ascultă glasul meu și dovedește că face parte din Împărăția mea. Împărăția lui Dumnezeu nu este o problemă care ține de granițe, am spus mai înainte: Împărăția lui Dumnezeu ține de domeniul inimii. Toți cei care au o inimă plină de iubire și o dovedesc trăind în adevăr, fac parte din Împărăția sa.

Cu toții dorim să trăim astfel, cred. Nu este ușor, dar se poate. Este de ajuns să ne străduim câte puțin în fiecare zi. Putem să începem imediat, chiar azi: să-l sărbătorim pe Isus care este Rege trăind această zi cu niște persoane senine, adevărate. Multe zâmbete sincere către persoanele care ne sunt dragi. Nici o minciună din gura noastră, nici un cuvânt jignitor, nepoliticos, urât: doar cuvinte frumoase, pline de iubire. Sunt mici lucruri, dar sunt mici pași care ne conduc în Împărăția în care Isus este Rege.

Comentariu îngrijit de Daniela De Simeis