Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXXIV-a de peste an – Cristos, Regele Universului
Anul A (B, C)

Lecturi:
Ezechiel 34,11-12.15-17
1Corinteni 15,20-26.28
Matei 25,31-46

Matei 25,31-46

Când va veni Fiul Omului în gloria lui, împreună cu toți îngerii, atunci se va așeza pe tronul său de mărire. Și se vor aduna înaintea lui toate națiunile, iar el îi va despărți pe unii de alții, așa cum păstorul desparte oile de capre: va pune oile la dreapta sa, iar caprele la stânga. Atunci regele va spune celor de la dreapta sa: «Veniți, binecuvântații Tatălui meu, moșteniți împărăția care a fost pregătită pentru voi de la crearea lumii, căci am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și mi-ați dat să beau, am fost străin și m-ați primit, gol și m-ați îmbrăcat, bolnav și m-ați vizitat, am fost în închisoare și ați venit la mine». Atunci îi vor răspunde cei drepți: «Doamne, când te-am văzut flămând și te-am hrănit, sau însetat și ți-am dat să bei? Când te-am văzut străin și te-am primit, sau gol și te-am îmbrăcat? Când te-am văzut bolnav sau în închisoare și am venit la tine?» Iar regele le va spune: «Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut». Atunci va spune celor de la stânga: «Plecați de la mine, blestemaților, în focul cel veșnic pregătit pentru diavol și îngerii lui! Căci, am fost flămând și nu mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și nu mi-ați dat să beau, am fost străin și nu m-ați primit, gol și nu m-ați îmbrăcat, bolnav și în închisoare și nu m-ați vizitat». Atunci ei îi vor răspunde: «Doamne, când te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în închisoare și nu ți-am slujit?» Iar el le va răspunde: «Adevăr vă spun: tot ce nu ați făcut unuia dintre aceștia, cei mai mici, mie nu mi-ați făcut». Și vor merge aceștia în chinul veșnic, iar cei drepți în viața cea veșnică”.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC 2
pr. Șerban Tarciziu
pr. Emanuel Bejenaru
pr. Alessandro Pronzato
pr. Claudiu Budău

 

* * *

 

Adevărații membri ai Împărăției

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Armata Salvării nu crede în Botez, nici în Euharistie și nici în preoție. Și totuși nu auzim pe nimeni să îi critice. De ce? Pentru că vorbesc atât de tare încât pe nimeni nu interesează în ce cred. Oferă hrană celor care mor de foame. Îi îmbracă pe cei goi de pe străzile noastre. Îi reabilitează pe cei căzuți în patima drogurilor sau alcoolului. Sunt acolo unde a avut loc un dezastru. Iar ceea ce îi doare pe oameni sunt tocmai aceste aspecte menționate mai sus. Parabola Judecății de Apoi din Evanghelia de astăzi arată că acestea sunt de asemenea lucrurile care contează și pentru Dumnezeu. Pentru că la Judecata de Apoi nu se analizează convingerile religioase ale noastre, ci ajutorul concret pe care l-am dat sau nu l-am dat celor ce au avut nevoie.

Astăzi, în ultima duminică a anului liturgic, îl celebrăm și mărturisim pe Cristos Rege. Lecturile ne invită să reflectăm asupra tipului de Rege care este Cristos și asupra a ce înseamnă cu adevărat pentru noi să aparținem Împărăției sale. Prima lectură din Ezechiel ne vorbește despre Dumnezeu ca păstor al lui Israel. Regii Israelului erau priviți ca reprezentanți vizibili ai lui Dumnezeu și primeau titlul divin de păstor. Mulți dintre ei însă nu au trăit pe măsura acestei responsabilități. Modul în care au păstorit ei nu este și modul lui Dumnezeu. Stilul Lui este altul, acordând atenție celor dezavantajați, celor nedreptățiți, celor slabi. Aceasta este o acțiune afirmativă în cel mai bun sens al cuvântului:

“Oaia pierdută și rătăcită o voi întoarce la staul, pe cea rănită o voi lega și pe cea bolnavă o voi întări, iar pe cea grasă și tare o voi păzi și voi păstori cu dreptate.” (Ezechiel 34,16)

Mai întâi Dumnezeu a ridicat profeți, ca Ezechiel, să îi avertizeze pe regi. Văzând că aceștia nu ascultă de profeți, Dumnezeu s-a dezis de regi și a promis că va fi El însuși păstorul turmei. Învingerea lui Israel de inamicii săi și trimiterea în exil a oamenilor importanți, a celor de viță regală, a fost văzută ca modul lui Dumnezeu de a scăpa de conducerea defectuoasă.

Dumnezeu a promis deci că va își conduce personal poporul. Ca și creștinii vedem această promisiune împlinită în persoana lui Isus Cristos, Regele pe care îl celebrăm astăzi. Isus și-a început domnia ca Rege, dar va veni la Judecata de Apoi pentru a o duce la împlinire. În acea zi, El va sta pe tronul său și îi va alege din toate neamurile pe bărbații și femeile, băieții și fetele care aparțin cu adevărat Împărăției sale. Să observăm că și cei drepți și cei condamnați îi spun lui Isus “Domn”. Însă nu modul în care îi spunem contează ci dacă am venit sau nu în ajutorul celor nevoiași și dezavantajați din mijlocul nostru.

Gesturile specifice menționate sunt (i) a-i hrăni pe cei înfometați, (ii) a da de băut celor însetați, (iii) a-i îmbrăca pe cei goi, (iv) a-i găzdui pe cei fără casă, (v) a-i vizita pe cei închiși, și (vi) a-i îngriji pe bolnavi. Adăugați (vii) a-i înmormânta pe cei morți și veți avea cele șapte fapte ale milei trupești. Judecata finală dacă suntem sau nu creștini adevărați, dacă aparținem sau nu Împărăției lui Cristos, se va baza pe faptul dacă am făcut sau nu faptele milei trupești. Aceasta este obligația noastră morală numărul unu, atât ca persoane individuale, cât și ca familie de credincioși.

Vestea bună pe care o celebrăm astăzi este aceea că avem un Rege care, spre deosebire de regii acestei lumi, ne acordă atenție și ne ajută nu doar atunci când suntem în situații de criză, ci mai ales când suntem în situații de criză. Provocarea de astăzi pentru noi este să uităm de propriile nevoi de iubire și fericire, pentru a-i face să se simtă iubiți și fericiți pe cei care au nevoie de aceasta mai mult decât noi. Pentru că ceea ce facem pentru cel mai mic dintre acești fii sărmani ai lui Dumnezeu, dintre acești frați și surori ai lui Isus, îi facem lui Isus însuși.

 

* * *

 

Va veni să îi judece pe toți

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Cristina Grigore
Copyright: ProFamilia.ro

Am ajuns la ultima duminică a anului liturgic, în care celebrăm sărbătoarea lui Cristos Rege. Evanghelia ne face să asistăm la ultimul act al istoriei: judecata universală. Ce diferență între această scenă și aceea cu Cristos în fața judecătorilor în cadrul Pătimirii Sale! Într-o scenă, toți sunt așezați și el în picioare, încătușat; în cealaltă scenă, toți sunt în picioare și El așezat pe tron. În această lume, oamenii și istoria îl judecă pe Cristos; în acea zi, Cristos îi va judeca pe oameni și istoria. În fața lui se decide cine rezistă și cine cade. Aceasta este credința neclintită a Bisericii care în Crezul ei proclamă: “Și iarăși va veni cu mărire să judece pe cei vii și pe cei morți, a cărui împărăție nu va avea sfârșit”.

Evanghelia de astăzi ne spune și cum se va desfășura judecata: “Am fost flămând și nu mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și nu mi-ați dat să beau…”. Ce se va întâmpla așadar cu aceia care nu numai că nu i-au dat de mâncare celui flămând, ci i-au și luat mâncarea; nu doar nu l-au găzduit pe cel străin, ci l-au făcut și pe oaspete să fie străin? Problema nu îi privește doar pe câțiva criminali. Este posibil să se instaureze o stare generală de scutire de pedeapsă, în care se va face o adevărată competiție din încălcarea legii, din a corupe sau a te lăsa corupt, cu justificarea că toți fac astfel. Legea însă nu este abrogată.

Nu este oare aceasta situația în care trăim puțin cu toții, acuzați și acuzatori, în raport cu legea lui Dumnezeu? Sunt încălcate cu ușurință poruncile lui Dumnezeu, una după cealaltă, inclusiv aceea care spune să nu ucizi (ca să nu mai vorbim despre aceea care spune să nu comiți adulter), cu pretextul că multe încălcări le fac cu toții, că cultura, progresul, chiar și legea umană, astăzi le consimt. Însă Dumnezeu nu a intenționat niciodată să abroge nici poruncile nici Evanghelia, și această stare generală nu este decât o iluzie fatală.

Cu câțiva ani în urmă a fost restaurată fresca judecății universale a lui Michelangelo. Mai este însă o altă judecată universală ce trebuie restaurată, aceea pictată nu pe pereți de cărămidă, ci în inimile creștinilor. Și aceasta se decolorează, se degradează cu adevărat.

“Iadul, și astfel și judecata, a devenit o glumă, o exigență atât de incertă că se râde până și la gândul că era un timp în care această idee transforma întreaga existență umană” (Sören Kierkegaard). Putem încerca să ne consolăm, spunându-ne că, în fond, ziua judecății este destul de îndepărtată, poate la milioane de ani depărtare de noi. Însă Isus, în Evanghelie, ne răspunde: “Nebunule, chiar în noaptea aceasta ți se va cere sufletul” (Luca 12,20).

Tema judecății se împletește, în Liturghia de astăzi, cu aceea a lui Isus Bunul Păstor. În Psalmul responsorial se spune: “Domnul mă paște și nimic nu-mi va lipsi. La loc de pășune, acolo m-a sălășluit; la apa odihnei m-a hrănit” (Psalmul 22,1-2). Sensul este clar: acum Cristos este asemenea păstorului cel bun; într-o zi va trebui să devină judecătorul nostru. Acum este timpul îndurării, atunci va fi timpul dreptății. Depinde de noi, până când suntem în timp, să alegem.

 

* * *

 

Regalitate și divinitate

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Anul liturgic se încheie cu frumoasa solemnitate a lui Cristos, Regele Universului. Isus vrea să se încoroneze cu noi, cu iubirea noastră, cu ființa noastră reînnoită de opera răscumpărării sale și prin noi cu întreaga creație care așteaptă arătarea în slavă a fiilor lui Dumnezeu (cf. Rom 8,19).

Pilat l-a întrebat pe Isus: Așadar, tu ești rege? (In 18,37). Păgân fiind, el nu știa că profeții au prezis că Mesia va fi rege (cf. Is 9,6-7); că fusese vestit în mod solemn de arhanghelul Gabriel că va sta pe tronul lui David (lectura I-a), că magii i-au adus daruri și i s-au închinat ca unui rege divin (cf. Mt 2,2), de aceea Isus însuși îi descoperă lui Pilat adevărul despre regalitatea sa cea nouă care nu-i din această lume (cf. Lc 23,3), dar cum avea să înțeleagă noua regalitate a iubirii acela care căuta să o înțeleagă prin prisma regalităților despotice din această lume? Ceea ce nu a înțeles, arogant fiind, a încercat să ironizeze, dând dispoziție ca pe crucea lui Isus să fie pusă în scris cauza condamnării lui: Isus nazarineanul regele iudeilor. Și, ca toți locuitorii imperiului să-i înțeleagă ironia, înscrisul de pe cruce a fost redactat în cele trei limbi de circulație internațională: latinește, grecește și evreiește. El nu știa că Dumnezeu se poate folosi de propria lui ignoranță pentru a lăsa lumii o mărturie despre unul dintre cele mai mângâietoare adevăruri: Isus Cristos este regele tuturor celor de limbă latină, greacă și ebraică, al tuturor locuitorilor care vorbesc limbajul iubirii de pe pământ și chiar din ceruri, fiindcă prin el și pentru el s-au făcut toate (In 1,3) și din plinătatea lui am primit noi toți har peste har (In 1,16), adică viața nouă.

Dat fiind faptul că puțini oameni înțeleg în ce constă viața nouă în Cristos, puțini sunt acei care îi înțeleg regalitatea, care nu are nimic în comun cu regalitățile lumii acesteia, lume bazată pe o viață învechită de răutatea păcatului, pe acea viață de sustragere de sub autoritatea lui Dumnezeu, pe care Adam și Eva au voit să fie stăpâni prin știința binelui și răului spre a fi nemuritori (cf. Gen 3,5).

Nici chiar lecturile de la Liturgia cuvântului de azi nu ne oferă o înțelegere totală a regalității lui Isus. Ea, fiind o realitate divină, se înscrie în mister. Tocmai datorită faptului misterios al regalității divine, trebuie să fie pentru noi un îndemn de a încerca să pătrundem în acest adevăr, fiindcă, cu cât adevărul este mai misterios, cu atât harul divin este mai îmbelșugat pentru acela care încearcă să-l pătrundă cu iubire.

Lectura I-a din cartea profetului Ezechiel (34,11-12; 15-17) ne sugerează ideea că Mesia va fi rege ca un păstor; el va face dreptate între oaie și oaie, va căuta pe cea pierdută, le va hrăni și le va îngriji pe cele bolnave și le va apăra pe toate.

Lectura a II-a (1Cor 15,20-26-28) pune în evidență regalitatea lui Isus din faptul învierii sale din morți și pe faptul că și-a întemeiat o împărăție pe iubire și o va încredința Tatălui în clipa în care ea va fi eliberată de orice rău, de orice păcat și de urmările acestuia, mai ales de moarte, ca să-și ateste caracterul regal al numelui de Cristos, adică: Cel Uns, după cum profețise psalmistul David: Tatăl ceresc l-a uns cu untdelemnul bucuriei (Ps 45,8), deci cu Duhul Sfânt care este bucuria lor comună și care l-a înviat din morți și-i va învia pe toți acei care vor purta, nu atât numele lui Cristos, de creștini prin Botez, cât mai ales prin ungerea cu untdelemnul bucuriei, cu Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul (Crezul).

Misterios este sensul evangheliei de azi (Mt 25,31-46). Cristos șezând pe tronul slavei sale, înconjurat de îngeri și de strălucire cerească, judecă pe cei buni și pe cei răi, deoarece lui i s-a dat toată puterea în cer și pe pământ (Mt 28,19). Imaginile sunt totuși destul de șterse față de realitatea care va fi. Dar numai atunci va fi? Îl sărbătorim azi pe Cristos, Regele Universului pentru ceea ce va fi atunci? Nu. Cristos este regele vieții noastre în totalitatea ei. El pătrunde cu puterea regalității sale și influențează ființa umană în partea ei cea mai tainică, în inimă, în conștiință, căutând să dea la lumină adevărul, fiindcă pentru aceasta a venit în lume, ca tot acela care va asculta de glasul lui, să se nască din adevăr (In 18,37). Adevărul lui Dumnezeu este iubirea (1In 4,18). Tot cel născut din acest adevăr devine copil al lui Dumnezeu (In 1,12); iar prin iubire Dumnezeu devine totul în toți (lectura a II-a).

Iată sensul regalității divine a lui Isus: vrea să ne naștem din adevărul care este iubire și să devenim liberi (In 8,32), copii în care Dumnezeu este totul prin iubirea sa.

Ne sperie oare faptul că regele Cristos va judeca lumea?

Judecata lumii se face acum. Când omul greșește împotriva adevărului, greșește împotriva iubirii; și când greșește împotriva iubirii, greșește împotriva adevărului. Conștiința, care nu-i altceva decât glasul lui Dumnezeu din suflet, aprobă binele și omul este fericit, condamnă răul și omul este nefericit. La sfârșitul lumii regele Cristos va ratifica judecata din propria conștiință a fiecăruia și o va face publică prin răsplata sau pedeapsa pe care și-a ales-o fiecare acum. Regele Cristos se va afirma atunci ca o cheie pentru înțelegerea istoriei lumii, dând în vileag cauza obscurităților, misterelor, tragediilor vieții de pe acest pământ, toate fiind consecințe ale misterului conștiinței umane; va ratifica numai ceea ce conștiința a judecat, a aprobat sau a condamnat, după cum a profețit Mariei bătrânul Simeon că acesta este pus spre căderea și ridicarea multora din Israel, ba chiar și prin inima ei va trece cu sabia, ca să se descopere cugetele inimii, ale conștiinței (Lc 2,35). Astfel, inima, sediul cugetelor conștiinței noastre, despre care sfântul Augustin afirmă că este altarul lui Dumnezeu din om, trebuie pusă în armonie cu iubirea divină, cu voința lui Dumnezeu, trebuie lărgită pentru a primi iubirea pe care Duhul Sfânt vrea să o reverse (Rom 5,5), spre a trăi viața nouă în Cristos.

Sfânta Ecaterina de Alexandria era atât de frumoasă, atât de înțeleaptă și atât de bogată în virtuți, ba chiar și în cele materiale, încât guvernatorul Maximin Daia s-a hotărât să-și lase propria soție și să se recăsătorească cu dânsa. Numai că Ecaterina avea ca rege al inimii pe Cristos și era hotărâtă a-i sluji cu toată ființa sa numai lui, punându-i la dispoziție și bunurile materiale. Au fost aduși cincizeci de bătrâni înțelepți care să o lămurească, să o convingă să renunțe la Cristos, deoarece, ziceau ei: Un om răstignit nu poate fi Fiul lui Dumnezeu. Numai că Ecaterina le-a dovedit că poate fi prin iubirea nemărginită care l-a adus pe cruce pentru noi; și așa i-a convertit ea pe dânșii, care apoi au acceptat credința. Avem curajul sfintei Ecaterina în apărarea lui Cristos?

O mamă lucra la câmp, nu prea departe de casă, unde își lăsase copilașul în leagăn. Când și-a aruncat privirea, a observat ieșind fum prin geamuri. A fugit peste puteri, ca să ajungă la timp. Când a ajuns, casa era în flăcări. A intrat printre flăcări să-și scoată copilul. La ieșirea din casă, pe obrazul drept i-a căzut jarul din grindă. Și-a salvat pruncul, dar pe față i-a rămas o pată urâtă, pe care avea grijă s-o acopere cu baticul. Mai târziu, peste ani, când fetița ei se întorcea de la școală împreună cu o colegă, văd la un colț de stradă cum vântul dezvelește obrazul urât al unei femei. Colega exclamă: Vai, ce urâtă e! Cine o fi? Să scuipăm în sân, ca să nu o visăm la noapte! Fetiței i-a fost rușine să spună că este mama ei, că i-a salvat viața plătind un preț nespus de greu, ci a zis: Nu o cunosc!

Câtă lașitate! Dar noi suntem mai recunoscători? Știm cine este cel bătut în cuie pe lemnul crucii? Știm de ce este atât de urât la față și cu coroana de spini pe cap? N-am spus de atâtea ori cu Petru: Nu-l cunosc pe omul acesta? (Mt 26,72) Fiecare păcat de moarte este o lepădare de Cristos și fiecare păcat mic este un scuipat aruncat pe fața lui. Și cine poate susține că nu a avut sau nu are păcat?

Ca în ziua de apoi să-l putem urma pe regele Cristos, trebuie să facem parte din ceata celor aleși, a acelora care îl cunosc în sfânta Împărtășanie, îl iubesc, îl slujesc și se străduiesc din toate puterile ca și alții să-l cunoască, să-l iubească și să-l slujească în frații lui, în toți oamenii pentru care el și-a dat viața.

 

* * *

 

Solemnitatea lui Isus Cristos Regele Universului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Regele Cristos, ales în duminica trecută, azi ne invită la o întâlnire personală cu el. Teologii ne învață că, pentru a realiza această întâlnire, se cer trei lucruri: 1) să ne alegem un timp și un loc pentru liniște; 2) să realizăm o tăcere interioară, concentrându-ne asupra respirației câteva minute și 3) să ne luăm o scenă din Biblie și să ne plasăm cu toată ființa în mijlocul ei. Azi, sfânta Evanghelie ne plasează în mijlocul acelora care îl vor vedea pe Domnul, Regele Universului, la a doua sa venire (Mt 25,31-46).

“Eu sunt Alfa și Omega”, spune Domnul (Apoc 1,8). După cum sfârșitul este cuprins în început, tot așa și începutul este cuprins în sfârșit. Noi l-am ales Rege în duminica trecută, dar Dumnezeu Tatăl l-a constituit Rege acum câteva săptămâni în urmă, în ziua Botezului, așa cum a făgăduit prin profeți: “Iată, slujitorul meu pe care îl susțin, alesul meu în care îmi aflu bucuria. Am pus Duhul meu asupra lui; el va duce dreptatea la toate popoarele” (Is 4,1-2). Abia ieșit din apa botezului, asupra lui Isus se deschid cerurile, coboară Duhul Sfânt, ca tot cel care va mărturisi că Isus este Domnul – Regele Universului – să o spună în Duhul Sfânt (cf. 1Cor 12,3); și glasul Tatălui răsună: “Acesta este Fiul meu preaiubit în care îmi găsesc toată bucuria” (cf. Mt 3,13-17); Cristos este Regele Universului fiindcă este Fiul Tatălui ceresc, menit să ducă dreptatea la toate popoarele, adică pe Dumnezeu, în care toți să-și găsească toată bucuria. Pentru aceasta spune sfântul Petru, fără frică, tuturor iudeilor: “Voi cunoașteți… faptul că Dumnezeu l-a consacrat pe Isus din Nazaret Domn al tuturor prin Duhul Sfânt și putere… care a trecut făcând bine și vindecând pe toți cei care erau stăpâniți de diavol, fiindcă Dumnezeu era cu el” (Fap 10,37-38).

“Într-adevăr, cuvântul lui Dumnezeu, prin care toate s-au făcut, el însuși s-a făcut trup pentru ca, Om desăvârșit, să-i mântuiască pe toți și să adune laolaltă toate. Domnul este ținta istoriei umane, punctul spre care converg dorințele istoriei și civilizației, centrul neamului omenesc, bucuria tuturor inimilor și împlinirea aspirațiilor lor. El este acela pe care Tatăl l-a înviat din morți, l-a înălțat și l-a așezat la dreapta sa, făcându-l judecător al celor vii și al celor morți. Primind viață și adunați laolaltă în Duhul lui, noi peregrinăm spre împlinirea istoriei umane care corespunde total planului iubirii lui: “Ca toate să fie adunate laolaltă în Cristos, cele din cer și cele de pe pământ” (Ef 1,10). Domnul însuși spune: “Iată, vin curând și răsplata mea este cu mine, ca să dau fiecăruia după faptele sale. Eu sunt Afla și Omega, cel dintâi și cel de pe urmă, începutul și sfârșitul”” (Apoc 22,12-13), spune Conciliu Vatican II (GS 45).

Azi să ne plasăm în centrul celor adunați în fața lui Cristos Rege, care răsplătește sau pedepsește. Nu judecă, fiindcă judecata și-o face fiecare în propria conștiință la lumina Duhului Sfânt, care apoi dă mărturie Regelui despre oile împărăției lui.

Nu poate fi rege fără împărăție și supuși – un rege în pustiu este un rege pustiu -, după cum nu poate fi păstor fără oi. Păstorul fără oi nu este păstor.

Termenul “păstor de turmă” are în întreaga literatură orientală – sumeriană, babiloniană, egipteană și cananeană – înțelesul de rege, fiind dat zeilor și oamenilor; și de aceea credem că este folosit de profetul Ezechiel (Lectura I: 34,11-12.15-17) pentru a desemna un rege, pe Mesia. Acest rege nu poate fi altul decât Cristos, pe care Tatăl l-a uns rege în ziua botezului la Iordan, arătând că toți cei care îl vor urma și se vor boteza, vor face parte din împărăția lui. Victoria asupra păcatului și asupra morții începe odată cu botezul. Isus a înviat pentru că s-a botezat. Aceasta înseamnă că Isus prin înviere aduce celor botezați cel mai mare dar: darul învierii. Așa cum spune sfântul apostol Paul în lectura a doua (1Cor 15,20-26.28) că Isus Cristos va dărui împărăția lui Dumnezeu Tatăl, înseamnă că îi va dărui Tatălui pe cei botezați care au primit darul învierii.

Învierea lui Cristos nu-i un fapt individual, ci colectiv, deoarece poartă în sine și pe cea a celor botezați. Învierea nu trebuie tratată ca un simplu fapt istoric – s-a întâmplat odată și s-a terminat – ci ca o chemare vie, ca o sămânță pusă în istorie și care are menirea să încolțească, să crească și să rodească mereu, asemenea bobului de grâu. Învierea ne este dată ca o sămânță bună, față de care noi avem datoria de a o pune într-un pământ bun, de a o iriga, de a-i pune îngrășământ, de a o erbicida, de a o apăra de dăunători, adică de a o veghea, fiindcă de această veghere continuă depind roadele… Orice faptă bună, pe care o facem în numele lui Isus, nu înseamnă altceva decât îngrijirea seminței spre a ajunge să ne dea rodul învierii și vieții veșnice. Evanghelia de azi enumeră principalele fapte bune prin care noi suntem chemați să cultivăm sămânța învierii noastre, chemarea la viața veșnică, de a fi dăruiți lui Dumnezeu Tatăl de Regele Cristos. Prin învierea sa, Cristos, nu numai că ne-a arătat ce putem fi, ci ne-a dat adevăratul sens al vieții și forța (pe Duhul Sfânt) realizării ei depline.

Pământul bun, care face să rodească sămânța învierii, este trupul nostru. Așa cum bobul de grâu ia din pământul bun elementele chimice necesare dezvoltării, tot așa sămânța învierii, semănată de Isus în trupul nostru muritor, va lua “prin trup” elementele necesare spiritualizării, îngerizării sale. Fiecare faptă bună este un plus de energie dat dezvoltării învieri din noi. După cum apa udă pământul, după cum soarele îl încălzește, după cum erbicidele se dizolvă în pământ și distrug buruienile etc, tot așa și faptele bune, cerute de Isus în Evanghelia zilei: mâncarea, apa de băut, ospitalitatea, îmbrăcămintea, vizitarea bolnavilor și a celor închiși, se referă la trupul – pământul – aproapelui care îi dezvoltă germenul învierii și de care depinde și dezvoltarea chemării noastre la viața veșnică.

Așadar, învierea lui Cristos nu trebuie privită ca un simplu eveniment istoric, ca un indicator în timp spre veșnicie, a avut loc și a sfârșit prin fixitate. Cu toate că Regele Cristos înviat, șade de-a dreapta Tatălui, învierea lui Cristos este recolta bogată care a umplut hambarul infinit al lui Dumnezeu. Din acest hambar recolta învierii este distribuită fiecărui om prin botez și reprezintă chemarea la viața veșnică. Depinde de om ca această sămânță să-i aducă sau nu plinătatea vieții. Dacă unui sărac i se dă pământ, sămânță de cea mai bună calitate, uneltele necesare de arat și semănat, îngrășământ, apă pentru irigat, căldura necesară pentru germinație etc, lui ce-i rămâne de făcut? Să le folosească pe toate, să se slujească de toate, ca să obțină o recoltă cât mai bogată și astfel să scape de sărăcie și de sclavie (de sub stăpânirea satanei). Dacă leneșul le privește și nu face nimic, oare nu merită să moară de foame și să rămână sclav pe mai departe? “Cine nu muncește, să nu mănânce!”, spune sfântul Paul (2Tes 3,10). Cine nu are grijă de sămânța învierii din sine și de toate harurile primite prin sfintele sacramente, nu merită să se bucure de plinătatea vieții veșnice. “Plecați de la mine, blestemaților, în focul veșnic!” este cea mai dreaptă sentință, fiindcă Regele vrea să spună: V-am dat tot și n-ați făcut nimic. Disprețuind ceea ce v-am dat, pe mine m-ați disprețuit. Mai mult n-am ce să vă dau. Plecați!

Am spus ceva mai înainte că învierea lui Cristos nu-i un fapt individual, ci colectiv, și, prin urmare, chemarea la înviere, fiind o chemare de a fi părtași ai regalității, preoției și misiunii profetice ale lui Isus este cel mai mare dar. Harul, după definiția conciliului Tridentin, dar puțin actualizată, este un dar suprafiresc, pe care Dumnezeu îl dă fiecărui om botezat pentru vredniciile lui Isus Cristos, dar spre mântuirea tuturor oamenilor. Harul, venind de la Tatăl prin Cristos, nu poate avea decât o dimensiunea comunitară: cine îl primește, trebuie să devină martor al învierii, să-i atragă pe cât mai mulți la împărăția lui Cristos, ca toți să fie viță aleasă, preoție regească, națiune sfântă, popor care să devină un bun al lui Dumnezeu, deoarece toți sunt chemați – prin mine, prin tine, prin noi toți – din întuneric la lumina învierii (cf. 1Pt 2,9). Numai așa vom merita coroana învingătorului.

Cristos Regele nostru este cel mai bogat, fiindcă în el sunt ascunse toate bogățiile cerești, toate comorile divine (cf. Col 2,3): adevărul și viața. Ca să auzim odată din gura lui acel “Veniți… și moșteniți Împărăția”, acum, adunați în prezența lui, să ne rugăm: “Dumnezeule atotputernic și veșnic, care ai voit să refaci toate întru Fiul tău preaiubit, Regele Universului, dă-ne, te rugăm, ca toată făptura, eliberată din robie, să slujească Maiestății Tale și să te laude într-un glas, fără încetare!”. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXXIV-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Când Dumnezeu a creat omul, a sădit în sufletul său o stare deosebită de a celorlalte creaturi, stare pe care noi o numim “dor“, dorul după fericire, după divinitate, după absolut. Datorită acestei stări sufletești, omul a încercat dintotdeauna să intre într-un raport intim cu Dumnezeu, a plecat în căutarea lui: Sf. Augustin exprimă astfel această stare: “Ne-ai creat pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până nu se va odihni în tine!” Însă, căutările omului, așa cum se poate observa la popoarele antice, au sfârșit, de cele mai multe ori printr-un eșec, prin crearea unor idoli, a unor divinități artificiale.

Observând această neputință a omului de a-l găsi, Dumnezeu a voit să-i vină El în ajutor, să i se comunice, să-i împărtășească iubirea sa, să satisfacă această sete a sa după divinitate. În acest sens El a ales un popor, poporul israelit, a încheiat cu el o Alianță de iubire, alianță prin care fiii lui Israel îl recunoșteau pe Dumnezeu ca unicul lor Stăpân. Însă ei nu au rămas totdeauna fideli, ci în multe privințe s-au luat după obiceiurile popoarelor păgâne. Printre altele, au dorit să aibă regi care să-i conducă, regi care s-au dovedit în general neputincioși în a-i apăra și a-i călăuzi și astfel poporul israelit este dus în robie, în Babilon, iar Ierusalimul distrus.

Aceasta era starea poporului lui Israel când profetul Ezechiel a scris fragmentul pe care l-am ascultat în prima lectură de astăzi. Abia când au fost duși în robia din Babilon, când nu mai aveau templu, case, conducători, când au devenit ca niște oi risipite și fără păstori, fiii lui Israel și-au dat seama de consecințele nefaste ale încălcării Alianței și au început să strige după ajutor la Dumnezeu; El fiind singurul care-i putea salva. Răspunsul omului nu se lasă așteptat și astfel, prin intermediul profetului Daniel, Dumnezeu își realiza intervenția sa salvatoare. Imaginea lui Dumnezeu ca Păstor, pe care o folosește profetul, are un profund caracter semitic, fiind foarte des folosită la popoarele Orientului antic, care se îndeletniceau în special cu agricultura și creșterea animalelor. Această imagine exprimă o realitate profundă, un raport strâns între Păstor și turma sa: “Iată, eu însumi voi căuta oile mele și mă voi îngriji de ele” (Ez 34,11). Totdeauna Dumnezeu este cel care are inițiativa, care își manifestă cel dintâi iubirea față de om: El vine în întâmpinarea omului, altfel omul s-ar pierde în căutări deșarte.

Eu voi paște oile mele și le voi duce la odihnă, spune Domnul” (Ez 34,15 ). În concepția biblică, termenul “odihnă” nu înseamnă numai întreruperea unei activități, ci are o semnificație mult mai largă: este vorba de un timp de pace, de liniște, de eliberare, pe scurt, un timp de mântuire. Deci Domnul vrea să conducă oile sale, poporul său la mântuire.

Pentru noi, oameni ai secolului XX, care trăim într-o lume puternic industrializată, cu o tehnică înaintată, poate că imaginea unui cioban, a unui păstor care are grijă de oile sale, care caută oaia pierdută, care o pansează pe cea rănită, nu reprezintă mare lucru, ci dimpotrivă, ne gândim la această persoană uneori cu dispreț. Însă pentru sensibilitatea iudaică avea o mare importanță.

De câte ori nu ne aflăm Și noi într-o situație dificilă, într-¬o suferință rea sau chiar în robia păcatului! Cât de important este să ne amintim atunci că avem un Păstor care caută oaia pierdută și o aduce la staul, care pansează oaia rănită, o ia pe umeri și se bucură pentru ea mai mult decât pentru celelalte care nu au nevoie de ajutor!

Aceeași imagine a Păstorului este folosită și de evanghelistul Matei în fragmentul pe care Biserica ni l-a propus astăzi spre meditare; numai că el o introduce în cadrul unui eveniment care va avea loc la sfârșitul timpurilor – judecata universală – iar Păstorul, Regele Cristos, este prezentat aici și ca judecător. Mulți oameni în ziua de astăzi, în virtutea unei libertăți de gândire, nu vor să se mai gândească la acest eveniment, ba chiar se amăgesc cu gândul că poate nu există așa ceva după moarte și îl neagă, așa cum au negat și alte valori și realități. Însă, chiar dacă nu vor să audă de această judecată supremă, dacă ar prefera să nu existe, ea va avea totuși loc. Toți oamenii vor apărea în fața Fiului Omului. Însă, la ce vor trebui să răspundă toți și fiecare în parte? E simplu și în același timp formidabil: vor trebui să dea cont despre atitudinea pe care au avut-o față de El, fie direct, fie indirect, față de persoana aproapelui, căci, după Înălțare, Isus a rămas prezent între oameni și “sub îmbrăcămintea fraților săi mai mici“: “veniți binecuvântații Tatălui meu (căci am fost flămând și voi mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și voi mi-ai dat să beau, am fost străin și voi m-ați primit (…) Vă spun adevărul, ori de câte ori ai făcut aceasta unuia dintre aceștia mici care sunt frații mei, mie mi-ați făcut “ (Mt 25,34-3.40 ).

Însă, deși este vorba de un moment cutremurător, noi nu mergem acolo nesiguri, după noroc, gândindu-ne în ce parte vom fi oare aleși? În realitate, separarea dintre oi și capre are loc încă de pe acum, în conștiința fiecăruia. Dacă-l primim în viața noastră pe Cristos și trăim conform mesajului său, putem să ne considerăm printre oile de la dreapta Fiului Omului: dacă preferăm păcatul, refuzul lui Cristos, ne alegem simultan locul între caprele de la stânga. Criteriul judecății de pe urmă este iubirea. De câte ori nu avem și noi posibilitatea să-l ajutăm pe aproapele nostru, în care este prezent Cristos, și nu facem acest lucru…!

In viața de fiecare zi observăm prezența binelui și a răului, care se află într-o continuă luptă. Este vorba de Împărăția luminii și împărăția întunericului, despre care ne face conștienți Biserica prin liturgia cuvântului din această zi în care-l sărbătorim pe Cristos ca Rege. Împărăția lui Cristos nu este din lumea aceasta, ea este o Împărăție spirituală. Cristos ar fi putut să vină ca un Împărat puternic, autoritar, dar din iubire față de noi a preferat grajdul în locul palatului, coroana de spini în locul celei de aur, trestia în locul sceptrului, Crucea în loc de tron. Cu toate acestea, Împărăția lui Cristos este superioară oricărei împărății pământești căci, în timp ce regii acestui pământ poruncesc trupurilor, Cristos poruncește inimilor; regii pământului întâi asculta prin teroare, El prin iubire; regii acestui pământ domnesc temporal, El domnește veșnic:

- Unde este Nero care voia să înăbușe în fașă Împărăția lui Cristos?

- Unde este Iulian Apostatul care voia să șteargă creștinismul de pe fața pământului? A murit strigând: “Ai învins Galileene!”

- Unde e Napoleon care l-a pălmuit pe Sf. Părinte Pius VI și l-a trimis în exil? A murit învins și părăsit pe insula Sf. Elena.

- Unde sunt atâția și atâția regi care au încercat să distrugă Împărăția lui Cristos? Cu toții sunt praf și cenușă, în timp ce Cristos domnește triumfător.

Acesta este regele nostru, regele pe care îl sărbătorim astăzi. E adevărat că nu e ușor să fim soldații săi, mai ales în zilele noastre când soldații Împărăției întunericului încearcă să ne deruteze prin toate mijloacele. Totuși nimic nu poate fi prea greu când avem în vedere scopul nostru ultim, mântuirea, când ne gândim că Cristos a ales ca stindard al luptei sale tocmai crucea și când știm că el este întotdeauna alături de noi, este Păstorul nostru. Iar când ‘Domnul este Păstorul nostru, nu vom duce lipsă de nimicA (Ps 22,1), așa cum am cântat în psalmul responsorial. Nici un rege pământesc, nici o altă persoană sau alt lucru nu poate să ne satisfacă într-atât încât să putem afirma că ‘nu ducem lipsă de nimicA. Cristos singur poate acest lucru. Acum, la sfărșitul acestui an liturgic, să lăsăm să moară în noi omul cel vechi, Adam, omul păcatului, și să începem noul an într-un om nou, în stare de har așa cum ne îndeamnă Sf. apostol Paul.

Să ne precizăm astăzi poziția: de partea cui suntem? De partea lui Cristos sau de partea dușmanului lui Cristos? Ne alegem locul între oile de la dreapta sau între caprele de la stânga? Între cei binecuvântați sau între cei blestemați? Cristos spune: ‘Cine nu este cu mine este împotriva meaA. Nu există altă alternativă.

Să-l rugăm pe Domul să ne lumineze, și să ne ajute mereu cu harul său pentru a putea corespunde planului pe care îl are cu noi și astfel să ajungem să ne bucurăm de vederea față în față a Regelui Universului.

Benone Lucaci

 

* * *

 

Duminica a XXXIV-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În calendarul Bisericii, această duminică – ultima din anul liturgic – are o denumire specială: “Solemnitatea Domnului Nostru Isus Cristos, Regele Universului”.

Dacă nu se consideră că anumite cuvinte care se folosesc în biserică… practic nu intenționează să nu spună nimic (deci să transmită ceva), atunci cu siguranță că acest titlu apare foarte angajant. Cu câțiva ani în urmă s-a spus că are un iz “triumfalist”. În orice caz, dacă este luat în serios și dacă privim în jurul nostru, trebuie să ne întrebăm ce vrea să spună el, în realitatea concretă a lumii moderne și a vieții de fiecare zi.

De altfel, nu este prea greu de remarcat, în lecturile și rugăciunile acestei duminici, un fel de contradicție, sau cel puțin o puternică tensiune care străbate de la un capăt la altul întreaga liturgie.

În timp ce Cristos este proclamat “regele universului”, el se identifică cu cei mai săraci și nevoiași dintre oameni (astăzi am spune: “marginalizații, sărmanii, cei din urmă din societate”); apoi în timp ce pe de o parte cuvântul Scripturii pare să ne transporte în atmosfera ireală și fantastică a unei “alte lumi” (când “Fiul omului va veni în slavă cu toți îngerii lui” și “va încredința împărăția lui Dumnezeu Tatăl”), în același timp cuvântul lui Isus ne trimite printr-un inexorabil realism la această lume cu toate mizeriile și suferințele ei (“mi-a fost foame… eram bolnav… eram în temniță…”).

Realitatea este că titlul liturgic al sărbătorii de astăzi, în ambiguitatea sa, subliniază radicala diferență dintre imaginea socială, politică sau economică a “regalității” ca putere, prestigiu, întâietate, și imaginea evanghelică a “împărăției” lui Cristos, care se definește exclusiv în termeni de solidaritate, slujire și dăruire.

Cristos va fi și este “judecătorul” tuturor oamenilor, pentru că în el și prin el, Dumnezeu Tatăl a arătat primatul absolut al iubirii gratuite și dezinteresate ca valoare ultimă și determinantă în destinul omului. Exercitarea efectivă a solidarității și ajutorul concret față de cei nevoiași și suferinzi de orice fel reprezintă criteriul unic în baza căruia fiecare om va fi judecat înaintea lui Dumnezeu.

Dar acest discurs nu apare evident în experiența comună a vieții pământești… Devine comprehensibil numai când credem și mărturisim explicit că Isus este “Domnul”, pentru că într-adevăr el a înviat din morți.

Dacă are un sens a spune că Cristos este “regele universului”, aceasta depinde, în ultimă analiză, de faptul de a recunoaște în el pe învingătorul morții, “ultimul dușman” al omului (cf. lectura a doua): realitate ineluctabilă, în fața căreia încetează orice putere pământească. A spune “Isus Cristos regele universului”, nu este decât o formulă modernă (mai mult sau mai puțin fericită) de proclamare a aceleași credințe pe care creștinii din prima generație o afirmau prin formula “Isus este Domnul” (1Cor 12,3).

O credință care comportă inseparabil două dimensiuni. Cea a rugăciunii, adorației, cântării, laudei aduse lui Cristos Domnul (am putea spune: “practica religioasă”); și cea a angajării personale și concrete în solidaritatea și în slujirea tuturor “săracilor lui Cristos” care suferă din cauza foamei, frigului, solitudinii, bolii, etc. (am putea spune: “practica dreptății și a carității”).

Așa cum spunea Ioan Gură de Aur: “Vrei să cinstești trupul lui Cristos? Ei bine, nu permite ca el să fie gol; după ce l-ai împodobit aici în biserică cu stofe de mătase, nu permite ca afară el să moară de frig… Cel care a spus: “Acesta este trupul meu”… a spus de asemenea: “M-ați văzut suferind de foame și nu mi-ați dat de mâncare”… Ce folos și câștig poate avea Cristos dacă masa lui este acoperită cu vase de aur, în timp ce el însuși moare de foame în persoana săracilor?…” (Commento al Vangelo di san Matteo, 50).

 

* * *

 

Duminica a XXXIV-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Iată-ne ajunși la sfârșitul anului liturgic, cu această duminică urmată de o ultimă săptămână. Duminica viitoare va începe un nou an liturgic. Delimitarea anului Bisericii este diferită de cea a anului astronomic sau civil, care începe la 1 ianuarie, precum și de cea a anului scolastic, care începe în septembrie. Anul liturgic începe la sfârșitul lunii noiembrie sau începutul lunii decembrie, cu perioada Adventului. În desfășurarea sa, celebrează diferite faze ale istoriei mântuirii, de la începuturile acesteia și până la ultima filă a sa, filă care nu s-a scris încă. Istoria mântuirii se va încheia cu a doua venire a lui Isus Cristos ca Rege al universului și al istoriei, moment ce va descoperi sensul ultim al întregii creații și al întregii economii a mântuirii. De aceea, anul liturgic nu se putea încheia într-o manieră mai demnă, decât cu solemnitatea lui Cristos, Regele universului.

Este o sărbătoare relativ recentă, instituită în anul 1925, de către Papa Pius al XI-lea. Într-un prim moment a stârnit uimire și chiar opoziție. În fața apariției diferitelor dictaturi în Europa, Biserica a simțit nevoia de a reaminti poporului creștin că doar Cristos este Domnul și Regele universului. Odată depășită această fază istorică, solemnitatea de astăzi ne amintește, după cum arată și rugăciunea de la colectă, că Tatăl l-a pus pe Cristos “ca păstor și rege unic al tuturor oamenilor, pentru a construi în vâltoarea evenimentelor istorice, împărăția sa de iubire”.

Fiecare sfârșit de an este timp de bilanț, deci și sfârșitul anului liturgic. Iar bilanțul pe care ni-l propune evanghelia de astăzi este chiar cel ultim, judecata de pe urmă. Astfel că această solemnitate ne privește îndeaproape, ne angajează, pentru că și noi facem parte din Împărăția lui Cristos și intenționăm să-i fim cetățeni cu drepturi depline. Să reflectăm puțin și să vedem dacă în acest an liturgic ne-am comportat demn de niște cetățeni ai acestei împărății. Textele biblice pe care le-am ascultat ne sunt un ghid în acest sens. Ele ni-l prezintă pe Cristos în trei ipostaze: păstor, rege și judecător. Însă tema centrală a acestei sărbători este caritatea, după cum am auzit în fragmentul evanghelic al sfântului Matei, fragment care ne prezintă astăzi ultima parabolă a lui Isus și anume cea despre judecata universală și sfârșitul lumii, atunci când absolut toți oamenii se vor prezenta în fața Regelui Cristos pentru a da cont de ceea ce au făcut sau au omis să facă în această viață pământească. Judecata universală, știm doar că, va avea loc la sfârșitul lumii, odată cu a doua venire în slavă a lui Cristos. Însă când se vor întâmpla toate acestea, singur Tatăl le cunoaște ziua și ceasul și numai el le hotărăște venirea.

Acest ultim act al istoriei se va deschide cu o imagine măreață, pe care o descrie și sfântul Paul în lectura a doua. Cristos, primul înviat din morți, în toată splendoarea sa de Fiu al lui Dumnezeu, va învia și trupurile noastre muritoare. Iar șezând pe tronul său de mărire și înconjurat de îngeri va începe judecata, o judecată care se va face pe criteriul poruncii iubirii, iar martorul fiecărui om va fi propria lui conștiință. Prin conștiință, acest “sanctuar al omului”, după cum o numește Conciliul al II-lea din Vatican, se face cunoscută în mod minunat acea lege care își află împlinirea în iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele. “Atunci vor fi puse în lumină purtarea fiecăruia și taina inimilor”, ne spune Catehismul Bisericii Catolice. Judecătorul îi va cunoaște ca fiind ai săi numai pe cei care l-au recunoscut în frații lui mai mici. Aceștia sunt instrumentul de măsură cu care vor fi judecați toți oamenii. Pentru Isus, la judecata finală, determinantă este deschiderea, disponibilitatea, primirea pe care am făcut-o celor mai mici; iubirea concretă și gratuită față de ei. Ceea ce surprinde cel mai mult este faptul că tot ceea ce a fost făcut celor mai mici, Isus consideră făcut personal pentru el. Ia în considerație comportamentul nostru față de ultimii, dezmoșteniții și marginalizații pământului, copiii străzii și săracii lumii a treia. Aceștia sunt frații mai mici ai lui Isus. Această identificare a lui Isus cu cei săraci și nevoiași, arată iubirea lui Dumnezeu față de oameni. De aceea, Dumnezeu vrea ca suferințele omenirii să fie alinate prin iubirea oamenilor unii față de alții.

Nu sunt cuvintele și nici cultul care ne fac comesenii lui Cristos în împărăția sa, ci iubirea, pentru că “din aceasta vor cunoaște toți că sunteți discipolii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții” (In 13, 35), ne spune Isus însuși. Aceasta nu înseamnă, însă, a dezaprecia evanghelizarea sau sacramentele, dar dimpotrivă, a le face să dobândească o importanță autentică, astfel încât să devină mijloace concrete de iubire și de viață. Nu ajunge numai să nu facem răul. Creștinul este cel care iubește acționând, nu cel care observă poruncile, limitându-se doar la a nu face răul.

Isus nu s-a limitat la cuvinte, nu s-a limitat să ne relateze o parabolă; el a învățat alegerea celor mici prin viața sa. Ni s-a prezentat cu titlurile de Rege și Mesia, dar, în același timp, ca un sărac “blând și smerit cu inima”; s-a comportat ca milostiv și solidar cu situațiile de mizerie umană de-a lungul întregii sale vieți pământești. În evanghelie îl găsim angajat să înfrunte acele situații de nevoie, pe care le-a enunțat în parabolă: foamea și setea, goliciunea celui sărac și înstrăinarea, boala și închisoarea. Tradiția ne relatează că de atunci, creștinii caută să imite aceste fapte ale lui Cristos, care cu timpul s-au numit fapte de milostenie trupească și la care s-a mai adăugat una (a îngropa pe cei morți), pentru a fi șapte, număr care, conform gândirii de atunci, exprima perfecțiunea. Însă omul fiind și suflet, creștinii s-au gândit să introducă și o serie de șapte fapte de milostenie sufletească. Acestea sunt: a sfătui pe cei care sunt în îndoială, a învăța pe cei neștiutori, a avertiza pe cei păcătoși, a mângâia pe cei mâhniți, a ierta ofensele, a suporta cu răbdare nedreptatea și a ne ruga lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți. Primii creștini rosteau cele paisprezece fapte de milostenie ca pe o rugăciune și-i cereau lui Dumnezeu harul de a le practica. De fapt, cuprind în ele adevărata morală creștină, în întregime pozitivă, a lucrurilor concrete, a acțiunilor care trebuie făcute. Sfântul Iacob ne spune în scrisoarea sa: “Credința fără fapte este moartă” (Iac 2, 17), iar un scriitor italian face următoarea constatare: “Dumnezeu iartă multe lucruri pentru o faptă de milostenie”.

Se spune că era un om foarte evlavios, care mergea zilnic la biserică. Se ruga deseori: “Doamne, eu vin mereu la tine; n-am lipsit niciodată. N-ai putea veni și tu o dată la mine?” Dumnezeu i-a ascultat rugăciunea și i-a răspuns în sfârșit: “Mâine voi veni!” Câtă bucurie pentru acest om! Ajuns acasă, a făcut ordine, astfel încât totul era pregătit pentru a-l primi pe Dumnezeu. A doua zi dimineață, îl aștepta în pragul casei și iată că apare la un moment dat un băiețel și-i cere ceva de mâncare. Mâniat de îndrăzneala copilului, ripostează alungându-l. Pe la amiază, își face apariția un cerșetor și-i cere de pomană. Îl alungă și pe acesta fără prea multă vorbă. Trece amiaza și Dumnezeu tot nu apare. Spre seară se înfățișează un pelerin, care-l roagă să-l lase să se odihnească puțin în casa lui. “Nici gând. Casa este ocupată pentru Dumnezeu”, răspunse omul. “S-a înnoptat și Dumnezeu nu și-a ținut promisiunea” își spune omul tare necăjit. A doua zi dimineață, după Sfânta Liturghie, evlaviosul izbucnește în lacrimi: “Doamne, n-ai venit la mine, așa cum mi-ai promis! De ce?” Atunci, un glas i-a răspuns: “De trei ori am venit și de trei ori m-ai alungat”. Deși este o legendă, această relatare evocă un mare adevăr. Cum putem spune noi că îl iubim pe Dumnezeu, pe care nu-l vedem, dacă nu-l iubim pe aproapele, pe care îl vedem? Iubirea față de Dumnezeu se concretizează în iubirea față de aproapele și mai ales față de aproapele aflat în nevoie. Totuși, nu este ușor să recunoaștem care este binele aproapelui și care comportament al nostru exprimă iubirea față de el. Isus ne oferă un indiciu: “Iubește-mă pe mine în celălalt!” Dacă rugămințile pe care ni le adresează alții și pe care le evităm pentru că suntem grăbiți sau pentru că avem altceva de făcut, ne-ar fi adresate de Isus, oare cum am răspunde? Este adevărat că nu totdeauna este ușor și plăcut să iubim. Uneori, pare că eforturile noastre sunt inutile, că nimic nu se schimbă în jurul nostru; ne simțim incapabili, singuri și obosiți. Ei bine, de aceea venim aici; prin Euharistie, Isus, Domnul nostru, ne ajută, ne hrănește și ne dă putere. El este cel care spune prin cuvintele profetului Ezechiel, după cum am auzit și în prima lectură: “Voi căuta oile mele și voi avea grijă de ele; Eu însumi voi conduce oile mele la pășune și la odihnă; voi bandaja oița rănită și o voi îngriji pe cea bolnavă” (Ez 34,11.15-17).

Întorși acasă, dacă vom privi în jurul nostru , vom vedea că alături de noi trăiesc mulți din aceștia mici: mici și în sensul fizic, copii, fii, care au nevoie de grija și de afecțiunea noastră, dar și adulți, care sunt vitregiți de soartă și viață, bolnavi, bătrâni, persoane singure, triste și uitate. Să-i căutăm și să-i iubim pe acești frați mai mici, pentru ca să auzim și noi la sfârșitul timpurilor vocea lui Isus spunându-ne: “Veniți binecuvântații Tatălui meu, moșteniți Împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii” (Mt 25,34).

Cornel-Adrian BENCHEA

 

* * *

 

Cristos, Regele Universului (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Fraților, Cristos a înviat din morți, fiind, dintre cei morți, cel dintâi care a înviat. Căci dacă moartea a venit printr-un om, tot printr-un om a venit și învierea morților. Și după cum toți mor în Adam, tot așa toți vor învia în Cristos. Dar fiecare la rândul lui: la început Cristos, apoi cei care vor fi ai lui Cristos, când el va veni din nou. Când Cristos va da împărăția în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, după ce va fi distrus toate puterile răului, atunci totul va fi împlinit. Căci el trebuie să stăpânească, până ce va pune pe toți dușmanii sub picioarele sale. Ultimul dușman pe care îl va nimici este moartea. Iar atunci când toate se vor afla sub stăpânirea Fiului, el însuși se va supune Tatălui, care i-a dat toate în stăpânire, și astfel Dumnezeu va fi totul în toți. (1Cor 15,20-26a.28)

Cu această sărbătoare Biserica încheie anul liturgic și, de fapt, ea încununează un întreg parcurs de revelație cu chipul plin de slavă al lui Isus Cristos prezentat în postura de Rege. Textul paulin citit în această sărbătoare rezumă cât se poate de bine atât procesul de glorificare a lui Cristos, cel dintâi care a înviat, cât și procesul de glorificare a celor care au murit în Adam, dar care, prin victoria lui Cristos asupra morții, pot deveni ai lui Cristos și pot avea parte de învierea lui Cristos. Tot ceea ce Isus Cristos înfăptuiește, în viziunea sfântului Pavel (Paul), ne reamintește elementele centrale ale celor mai importante sărbători care au ritmat anul liturgic, începând cu Crăciunul și continuând Paștele, Înălțarea, etc., toate fiind însă orientate către evenimentul ultim al istoriei mântuirii, cel în când întreaga creație, reînnoită și obedientă lui Cristos, este supusă Tatălui. Cu alte cuvinte, întreaga creație își redobândește condiția inițială.

Isus a spus ucenicilor săi: “Când va veni Fiul Omului în slava sa… se va așeza pe tronul său de mărire. Înaintea lui vor fi adunate toate popoarele, dar el îi va despărți pe unii de alții, așa cum desparte păstorul oile de capre, și va pune oile la dreapta sa, iar caprele la stânga sa. Atunci împăratul va spune celor de la dreapta sa: «Veniți, binecuvântații Tatălui meu, primiți ca moștenire împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii; căci am fost flămând și voi mi-ați dat să mănânc; am fost însetat și voi mi-ați dat să beau; am fost străin și voi m-ați primit; am fost gol și voi m-ați îmbrăcat; am fost bolnav și voi m-ați vizitat; am fost în închisoare și voi ați venit la mine». Atunci cei drepți vor răspunde: «Doamne, când te-am văzut noi flămând… însetat… străin… gol… bolnav sau în închisoare și [ți-am slujit]?». Împăratul le va răspunde: «Vă spun adevărul: ori de câte ori ați făcut acestea unuia dintre aceștia mici, care sunt frații mei, mie mi-ați făcut»… (Mt 25,31-46)

Textul evanghelic al acestei sărbători luminoase, păstrând în centru chipul plin de slavă al lui Cristos în ipostaza atât de Rege cât și de Judecător, își focalizează atenția mai ales asupra modului concret în care orice om traversează experiența morții de sine – atunci când “ucide” în sine egoismul și începe să împartă pâinea, apa, haina, confortul, etc cu cel lipsit – și ajunge să descopere în cel ajutat nu doar un frate, ci chiar pe Cristos care îi rezervă, drept răsplată, binecuvântarea sa și moștenirea împărăției. Altfel spus, în simplul gest al împărțirii bucății de pâine cu cel lipsit are loc în ființa creștinului o moarte împreună cu Cristos și o înviere împreună cu El, o glorificare orientată spre constituirea Împărăției a cărui Rege este Cristos și în care are loc regenerarea creației care tinde spre starea ei primordială.

 

* * *

 

Cristos Regele Universului

Autor: pr. Emanuel Bejenaru
Copyright: Predici.cnet.ro

Scriitorul grec Nikos Kazantakis mărturisea că, dacă ar fi fost pictor de icoane, ar zugrăvi-o pe Fecioara Maria fără ochi, fără urechi, fără nas. Pentru că îi este milă de ea, îi este rușine de nerecunoștința copiilor săi. Parafrazând, îndrăznesc să spun că, dacă aș fi pictor de icoane, l-aș zugrăvi pe Cristos Rege fără ochi, fără urechi, fără nas. Pentru că îmi este milă de el, îmi este milă să-l las să vadă, să asculte, să constate cum îl cinstim noi, cei care cu umilință adesea prefăcută, ne afișăm a fi slujitorii săi.

Ca o doctorie pe care n-o luăm decât în caz de boală grea și care atâta vreme cât ducem o viață bună nu servește la nimic, nu este Cristos doar regele Liturghiei de duminică, cel pe care îl lăsăm acasă când plecăm la o petrecere, îl alungăm de lângă noi când ne întâlnim cu grupul de amici, îl ferim de aerul “degajat”al locului de muncă, îl uităm în cameră când plecăm să ne întâlnim cu prietenul/prietena? El,

Regele, e cumva… într-un fel care te stânjenește, te face să roșești și să acționezi cu

reținere. Nu-l poți lua cu tine în lume pentru că lumea e prea orgolioasă pentru umilința lui, prea violentă în știința ei pentru blândețea lui, prea murdară pentru curăția lui și prea superficială pentru desăvârșirea lui. Noi suntem din lume, iar el nu e de aici, câteodată ne îndoim de însuși faptul că e aici, pe pământ, unde “Dumnezeu e imperceptibil iar diavolul se manifestă grosolan și zgomotos, amețindu-ne în nimicnicia lui”(Alexandru Paleologu).

Odată, demult trăia un rege care se decise să testeze comportamentul și atașamentul oamenilor săi. Travestit în țăran, el a călătorit prin țara sa și de cele mai multe ori a fost tratat cu dispreț. Și-a dat seama că onoarea cu care era tratat ca rege nu venea din respectul pe care îl simțeau pentru bunătatea sa, ci mai degrabă era rezultatul fricii lor față de funcția și puterea sa. La un moment dat, unul dintre supuși l-a recunoscut. A protestat spunându-i să se întoarcă pe tron, să își ia hainele împărătești și să conducă așa cum face un rege.

Fie că domnește pe un tron îndepărtat, inaccesibil privirii noastre deocamdată, fie că umblă deghizat printre noi, cert e că nu-l vezi pe Dumnezeu, nu-l întâlnești pe stradă, nu poți să-l saluți ori să-i strângi mâna. Însă atunci când cauți adevărul din toată inima, când umbli însetat după sensul vieții, când te străduiești să promovezi pacea, de fapt tu afirmi că Dumnezeu există. El răsare în tine ca și soarele dimineața, crește ca și sămânța în pustiu, este lângă tine ca o persoană care te iubește. El este aproape chiar dacă tu nu-l vezi, te ascultă chiar dacă tu nu-l auzi, se gândește la tine chiar dacă tu îl uiți; pentru că a trăi înseamnă să-l respiri pe Dumnezeu.

În cadrul Universității din Oxford, în anii 70, a circulat mult o sintagmă aparținând episcopului de Durham, Ian Ramsey. Expresia pe care el a propus-o este dezvăluire cosmică (cosmic disclosure). Pentru el – mai apoi și pentru ceilalți – dezvăluirea cosmică are loc atunci când lucrurile care ne înconjoară (oameni, situații) dobândesc în mod neașteptat profunzime, devin transparente-așa cum erau de fapt, iar noi putem să le vedem într-o nouă lumină și cu o nouă valoare. Cea mai apropiată comparație este un exemplu pe care îl cunoaștem cred cu toții. Atunci când eram copii, ni se dădea un desen, alcătuit dintr-o mulțime de puncte împrăștiate aparent fără noimă pe foaie. În cerință se specifica: “Descoperiți chipul ascuns!”. Și luai acel desen, îl priveai din toate unghiurile, până când, pe neașteptate, îți dădeai seama ce chip este și te mirai cum de nu ai văzut până atunci că este acolo?

Această imagine este adevărată pentru toate lucrurile din viață. Întâmpinăm anumite situații, trăim alături de oameni și îi vedem doar în aparență. Până într-o zi când, brusc, sesizăm partea cea bună cât de valoros, cât de mult înseamnă acel lucru. Atunci când, privind cel mai banal lucru pe care l-am mai văzut de atâtea ori, suntem copleșiți dintr-o dată de frumusețe, de sens, de substanță. Asemenea unei stră-luminări care ne dezvăluie înțelesuri din ce în ce mai adânci.

La fel se întâmplă și cu oamenii. Trăim printre ei și îi vedem mereu. Fețele lor se amestecă în mulțime, se schimbă, dar deodată, în fața unui asemenea chip pe care l-am văzut de nenumărate ori ne oprim brusc. Acel chip ne apare cu totul nou, într-un nou înțeles, într-o nouă profunzime. Și cineva care până atunci era un anonim, o parte oarecare a mulțimii, devine o entitate, o persoană cu totul unică, care nu poate fi înlocuită cu nici o alta, care nu se confundă cu nimeni, care e pur și simplu el sau ea însăși. Cu toții cunoaștem astfel de momente în care, pe neașteptate, printre oamenii pe care îi cunoșteam foarte bine am descoperit pe cineva, cu un entuziasm, cu o viziune și cu o emoție pe care nu le-am trăit până atunci.

Acest fel de experiență se învecinează cu experiența pe care o avem atunci când îl descoperim pe Dumnezeu, pentru că și el e Cineva pe care îl putem descoperi în urma acestei dezvăluiri cosmice. Atâta timp cât încă nu am descoperit lumea nevăzută și pe el, suntem orbi în fața multor realități, suntem infirmi sufletește, chiar dacă nu recunoaștem această evidență. Dacă demult nu am mai vorbit cu el, nu înseamnă că nu mai avem nevoie de el, dacă demult nu i-am mai cerut iertare, nu înseamnă că putem trăi fără ea, dacă săptămâna aceasta nu am privit spre cer nu înseamnă că el nu mai e destinația noastră finală. Dacă neglijăm aceste lucruri, ne neglijăm de fapt pe noi înșine, deoarece fără ele existența noastră e nulă.

Să ne rugăm astăzi ca în mulțimea de puncte din care e alcătuită viața noastră să descoperim chipul aceluia pe care pretindem acum că-l slujim, Regele deghizat care așteaptă nerăbdător să fie recunoscut și slujit în logica iubirii și nu a fricii.

 

* * *

 

Din iubire față de om

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu hotărăște să anticipe data veșniciei

Este ziua paradoxurilor, a surprizelor. Nu avem dificultăți excesive pentru a admite că Isus Cristos este rege. Ne declarăm chiar dispuși să-l onorăm, să-i celebrăm triumfurile. Dimpotrivă, simțim o mare oboseală să învățăm “modul” atât de neobișnuit, de diferit, prin care este rege. Un rege pentru alții, care își pune puterea proprie la dispoziția celor slabi, a celor umili.

Pe de altă parte, atitudinea anumitor regi (păstori, preoți, învățători), din timpurile lui Ezechiel până astăzi, nu ne ajută prea mult să înțelegem stilul acestui rege care interpretează regalitatea proprie nu în termeni de putere și stăpânire, ci de dăruire și slujire. Care are predilecție față de cei săraci și cei din urmă. Care merge în căutarea oiței pierdute și are grijă cu iubire de cea care a suferit vreo nenorocire.

Recunoaștem chiar că Isus este Dumnezeu. Dar astăzi suntem invitați să ne uimim pentru că El a inventat un mod absolut nou, uluitor, de a fi om și de a fi Dumnezeu. Din care cauză putem să ne înșelăm că îl cunoaștem, pentru că nu am învățat trăsăturile lui din catehisme sau din cărțile de teologie. Dar când este vorba de “a recunoaște” chipul său, amestecat cu acelea ale unei mulțimi de nenorociți, de “nimeni”, ne dăm seama că nu mai reușim să-l distingem și să-i dăm atenție.

Credem că-l vizităm, că avem familiaritate cu El atunci când suntem în biserică. Dar abia că ieșim pe stradă, trebuie să fim conștienți că suntem mereu mai degrabă departe de El. Da, pentru că templul acestui Dumnezeu este foamea, setea, marginalizarea, închisoarea, singurătatea, un pat de spital… Pronunțăm continuu numele său. Pentru ca apoi să trebuim să admitem că, în realitate, El rămâne necunoscut. Credem în judecata finală. Și suntem familiarizați de acum cu acea scenă, și prin numeroasele reprezentări dramatice ale atâtor artiști. Le-am și “citit” de multe ori pe portalurile bisericilor vechi.

Dar mi se pare că preocuparea lui Cristos nu este atât aceea de a ne băga în cap scenariul judecății care va fi pregătit la sfârșitul lumii, cât mai ales să ne avertizeze că “marea seară” este această seară, că momentul decisiv de înfruntat este acest moment, că examenul fatidic este acela la care suntem supuși astăzi, că fața la față este aceea care se desfășoară, acum, la această întâlnire întâmplătoare. Isus nu are nici o intenție să ne facă să tragem cu coada ochiului în aula tribunalului ceresc. Așa cum, de mai multe ori, declară că nu cunoaște “nici ziua nici ora”. Misiunea sa nu consistă în a ne satisface curiozitatea noastră răsfoind înaintea ochilor o pagină de anticipare a viitorului.

Isus, în loc să ne transporte la sfârșitul timpurilor, ne conduce la sfârșitul (la semnificația) timpului, ne restituie prezentul nostru din care trebuie să culegem toată importanța. Ca și cum ne-ar spune: atunci totul va fi deja decis. Decis de astăzi. Veșnicia a fost anticipată de astăzi…

Trupe risipite

Ciudat într-adevăr acest rege. Care nu trece în revistă trupele pentru a culege onoruri. Dar pretinde ca ele să fie “risipite” (că este chipul său de a le “aduna”) în locuri ale mizeriei și ale necazului, angajate să lupte împotriva suferinței și a sărăciei. Ciudat, într-adevăr, acest Dumnezeu. Care nu vine să controleze dacă am recitat toate rugăciunile prescrise, dacă am observat toate legile, dacă am împlinit toate datoriile religioase. Ci vrea să identifice că oamenii sunt umani, ca acești creștini să învețe să fie oameni.

Reprezentările religioase obișnuite sunt astfel răsturnate, relațiile răvășite. Atitudinea noastră față de Dumnezeu este dată de atitudinea pe care o asumăm în privința aproapelui. Ceea ce suntem unii pentru alții, suntem și pentru Dumnezeu. A semăna curaj și iubire și milostivire în interiorul unei umanități devastate de ură și de indiferență, înseamnă a face să crească, mai mult decât onoarea, Umanitatea Divină a lui Cristos.

O singură istorie

Și să venim la scena grandioasă descrisă de evanghelie. Să fixăm câteva puncte. Oi și capre. Despre ce este vorba? Exegeții, despre acest punct, sunt împărțiți. Pentru unii este judecata popoarelor ca atare, pentru alții a creștinilor, sau a tuturor oamenilor fără deosebire. Cu modestie consider că cele trei perspective se pot pune de acord.

- Cristos vine, înainte de toate, să dea un sens acțiunilor oamenilor. Vine, nu atât să distrugă, ci să recupereze pozitivul, să dea valoare la ceea ce a fost săvârșit.

- Prezentul nostru dobândește o consistență umană, o seriozitate, o dimensiune de speranță, tocmai grație judecății.

Toate, și gesturile cele mai banale, ca acela de a oferi sau refuza un pahar cu apă, devin o alegere veșnică, o istorie decisivă.

- Chiar și un necredincios poate acționa în favoarea sau împotriva lui Isus Cristos, chiar dacă nu-l cunoaște, după cum hotărăște să slujească sau nu pe om. A ucide pe propriul semen sau a-l ajuta să trăiască, a asupri pe un frate sau a-l elibera, a ofensa pe cineva sau a-i manifesta respect, a călca în picioare demnitatea unui nenorocit sau de a-l onora, a exploata pe aproapele sau de a împărți cu el pâinea proprie, a respinge sau a primi un străin, a contribui la flămânzirea sau săturarea celor mizerabili, înseamnă a atenta la domnia lui Cristos sau a o promova.

- Este mai degrabă semnificativ că în textul lui Matei lipsește verbul a iubi. Cristos nu spune “… și m-ați iubit”, ci “mi-ați dat să mănânc, să beau, m-ați vizitat, găzduit, ați venit să mă vizitați…” Cuvântul a iubi este prea vag. “Ați făcut aceste lucruri”. “Nu ați făcut aceste lucruri”. Linia implacabilă a judecății trece prin caracterul concret al lui “a face” sau al lui “a nu face”.

- Judecata va fi și revelația finală. Numai atunci vom înțelege toată seriozitatea Întrupării și consecințele ei (Dumnezeu vecinul nostru, un oarecare din frații noștri, închis, înfometat, prost îmbrăcat, străin, infirm…). În acel moment vom avea confirmarea solemnă, fără umbră de îndoială, că prima poruncă nu este alta decât… a doua. Sau, dacă vrem, practicarea poruncii a doua este practicarea celei dintâi.

- Uimește faptul că și cei drepți recunosc că… nu l-au recunoscut pe Cristos în cel sărac, în cel care se afla în dificultate. De a nu fi observat că cel aflat în necaz era… un Altul. Adică: vor admite că au făcut toate din iubire pentru om. Totuși vor fi salvați egal, în ciuda fatului că nu au reușit să-l observe pe Cristos în fratele său. Iubirea omului ca atare, când este autentică, este iubirea implicită a Aceluia care se identifică în “cel mai mic dintre frați”. Nu are importanță ceea ce vede sau nu vede sub chipul fratelui.

Pentru El este suficient că te-ai aflat în fața unui chip de om (chiar neplăcut) și, fără a-i cere sau împrumuta alte semne de recunoaștere, fără a-i fi oferit o “împodobire” religioasă, i-ai deschis ușa. Dacă și credința, în anumite ocazii nu ți-a “sugerat” nimic, este esențial că ți-a “inspirat” iubirea. Se întâmplă uneori să auzim persoane religioase care mărturisesc că nu au știut să-l “vadă” pe Domnul în persoana aproapelui. Urmând indicațiile lui Matei, asigur că nu are importanță ceea ce ai văzut sau nu ai văzut. Contează numai ceea ce ai făcut sau ai refuzat să faci. S-a gândit deja Cristos să deștepte la propriu (și să ne acrediteze) că tot ceea ce am săvârșit este “din iubire față de om”.

- În paralel, și ceilalți vor încerca să se apere spunând: “nu am știut… că erai tu!” “Nu știam” poate să fie o justificare validă pe tărâmul credinței, nu pe cel al iubirii. Când “cunoști” foamea cuiva, știi tot ceea ce trebuie să știi. Când vezi mizeria, ai văzut tot ceea ce trebuia să vezi. Numeni nu are nevoie de un “supliment de instrucțiuni”. A-l refuza, a nu-l primi, a nu face pași în direcția altuia, devine o culpă fără scuze. Nu este necesar să posezi doctoratul în teologie pentru a practica iubirea. Examenele carității se iau și cu ignoranța.

- Și astfel se poate întâmpla ca și un ateu să aibă raporturi zilnice de mare familiaritate cu Dumnezeu; ca un samaritean, un eretic, să reușească să facă meseria unui creștin mult mai bine decât noi (și să fie chiar în stare să ne dea o lecție corespunzătoare).

- Paul, în lectura a doua, vorbește despre înviere ca despre un rezultat al duelului dramatic în care s-au înfruntat moartea și viața. Pagina lui Matei ne autorizează să ne gândim că nu vom învia singuri. Vom fi însoțiți de istoria pe care am scris-o. Trecutul nu rămâne înmormântat. Și ea iese afară din mormânt. Și gesturile noastre de bunătate, milostivire, tandrețe, vor învia cu noi. Casa veșniciei va fi mobilată cu amintirile noastre cele mai frumoase. Însuși Cristos va avea grijă să le recunoaștem. Vor fi amintirile noastre și ale “sale” pentru totdeauna.

În cer se va continua să se povestească istoria iubirii. Caritatea va rămâne unica istorie glorioasă, a cărei impresii memorabile (singurele memorabile) vor fi consemnate în veșnicie. Istoria Împărăției cerurilor nu este alta decât istoria iubirii.

 

* * *

 

Surpriza șocantă a realității Împărăției regelui Cristos

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro

Există multe povestiri despre Richard Roach, un preot iezuit care și-a petrecut cea mai mare parte a vieții sale la catedră ca profesor universitar. Se spune că exista pe vremea sa un avocat care credea din tot sufletul că toate religiile sunt fabulații, ficțiuni, iar catolicismul cea mai rea dintre toate. S-a întâmplat însă că l-a întâlnit pe acest preot iezuit, care l-a captivat imediat. Totuși, la finalul unei discuții mai aprinse, avocatul a spus doar “ceea ce-mi spui, mă atrage, nu am ce zice, dar pur și simplu nu mă pot decide”. La care iezuitul i-a replicat: “Cum așa, doar ești avocat, nu? Întreabă-te pur și simplu încotro te îndreaptă cea mai mare și convingătoare evidență!” Și imediat s-a botezat.

V-am relatat acest fapt pentru că astăzi avem sărbătoarea “Cristos, Regele Universului”. În cursul unui întreg an liturgic pe care astăzi îl încheiem ați auzit mărturia Bisericii despre Cristos, despre ceea ce a învățat și minunile pe care le-a săvârșit. Acum, în acest ultim moment al anului liturgic, suntem invitați să facem o alegere, să ne reînnoim decizia, răspunzând simplu la întrebarea: încotro mă îndreaptă evidența faptelor? Mă conduce cu adevărat spre acea convingere de credință că Dumnezeu există și a întemeiat Împărăția sa, Biserica, din care facem și noi parte, de preferat nu doar cu numele?

Un autor pomenea de o reflecție de-a lui C.S. Lewis, renumitul erudit anglican, vizavi de moarte și de Împărăția cerurilor / paradis. Și consider gândul său relevant pentru tema pe care o propune evanghelia de astăzi. El scria că atunci când vom merge în paradis, vom experimenta cu siguranță o surpriză triplă, ba chiar mai mult de atât, un triplu șoc. În primul rând, spune el, vom fi surprinși de realitatea și, cu siguranță aceasta va fi un mare șoc pentru noi, să constatăm că se află în paradis persoane care nici prin gând nu ne-a trecut că vor ajunge acolo. A doua surpriză va fi șocul produs de constatarea că mulți despre care am gândit noi că vor fi în paradis, nu se află acolo. A treia surpriză șocantă va fi că vom rămâne atunci cruciți/uluiți că ne aflăm noi acolo, la dilema “cum de am ajuns atunci noi acolo”.

Vizavi de prima surpriză, trebuie să recunoaștem că a existat un timp în care și Biserica Catolică a interpretat unilateral principiul “extra Ecclesiam, nulla salus” (în afara Bisericii nu există mântuire) și se considera că cine nu face parte din Biserica Catolică nu poate avea cces la mântuire, poziție depășită de altfel, mai ales după Conciliul al II-lea din Vatican. S-a regândit astfel situația acelor “creștini anonimi”, cum i-a numit Karl Rahner, adică acele persoane care nu au ajuns la cunoașterea creștinismului, dar trăiesc conform legii morale naturale sădite de Dumnezeu în conștiința fiecărui om. Mulți își spuneau “cum ar putea intra un hindus în paradis?” Și atunci venea întrebarea: oare lui Dumnezeu îi este indiferentă osânda atâtor milioane de oameni, câți numără poate hinduismul sau alte religii? În plus, comportamentul și faima unor persoane precum Mahatma Gandhi au devenit atât de faimoase, încât au intrat în criză toți cei care și-au permis să interpreteze cu ochelari de cal un principiu universal de mântuire, care de altfel se află în mâna lui Dumnezeu.

Cad astfel toate limitele pe care cel arogant și-ar permite să le stabilească generozității cu care Dumnezeu dăruiește mântuirea sa tuturor oamenilor, aroganță care ar avea tupeul să determine cine trebuie să ajungă în cer și cine nu, după criterii de altfel pur omenești, personale, subiective. Toți cei care mai fac această greșeală enormă par să uite un lucru deosebit de important: toți cei care se îndreaptă cu iubire spre celălalt, se deschid de fapt prezenței lui Cristos în ceilalți, chiar dacă nu-l recunosc pe Cristos în celălalt, după cum și cei de la dreapta din evanghelia de astăzi au sesizat: “Doamne, când te-am văzut noi flămând, însetat, străin, gol, bolnav sau în închisoare și ți-am slujit?” El le va răspunde: “Vă spun adevărul: ori de câte ori ați făcut acestea unuia dintre aceștia mici, care sunt frații mei, mie mi-ați făcut”.

Și e valabil și pentru cazul celor din stânga. Principiul e același. Apropo de identificarea lui Cristos cu creștinii, pentru că ne aflăm în anul dedicat Sf. Paul, vă reamintesc un episod esențial din convertirea sa. Așa cum citim în Faptele Apostolilor, Saul, pe când se grăbea să-i prindă pe creștini, a fost doborât de pe cal de o lumină puternică. Să fi fost oare doar lumina cea care l-a doborât? Amintiți-vă ce îi reproșează Cristos: “Saule, Saule, pentru ce mă prigonești?” Cristos nu îl întreabă “De ce îi prigonești pe creștinii mei?” ci spune “de ce mă prigonești pe mine?” Vedeți cât de mult se identifică Cristos cu creștinii? Eu cred că mai mult această descoperire a fost cea care l-a dărâmat pe Saul de pe calul convingerilor și principiilor proprii. Și gândiți-vă că acest Saul, viitorul Paul, va ajunge să spună în Scrisoarea către Galateni “nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine” sau în Scrisoarea către Filipeni “Pentru mine a trăi este Cristos”. Extraordinar! Problema nu este deci că Isus nu se mai identifică cu noi, ci că noi, creștinii refuzăm adesea să ne identificăm cu Cristos, iar modul nostru de a fi nu dă ocazia celorlalți de lângă noi să-l vad pe Cristos în noi.

Se vor afla așadar mulți în paradis pe care noi nu i-am crezut niciodată acolo!

A doua surpriză, așa cum a formulat-o Lewis, va fi deci că vor lipsi din paradis unii pe care nu i-am fi închipuit niciodată în altă parte. Să căutăm exemple… Trăim într-o lume care vrea să nege moartea, exprimându-și astfel implicit neputința sau incapacitatea în a o îndepărta, amâna ori accepta. Dacă suntem sincer cu noi, trebuie să recunoaștem că adesea încercăm să ne înecăm amărăciunea provocată de această realitate crudă a morții canonizând pe cei dragi ai noștri care au fost chemați de Domnul. Nu contează cine e în realitate acea persoană; noi decidem că au ajuns cu siguranță în cer după moartea lor. Spre exemplu, niște tineri mor într-un accident teribil de mașină, tineri despre care, la o analiză ulterioară se constată cu stupoare că ar fi consumat în cantități exagerate alcool și droguri. Și se spune ulterior, ca un laitmotiv “Ei sunt cu/la Domnul acum”. Sau moare bunica. Copilașilor li se zice la fel, ca un laitmotiv, “Domnul a luat-o!” Înclin să cred că unora că expresia le-ar vorbi despre Dumnezeu ca despre un agent al morții, nu al vieții!

Toate acestea vorbesc despre amărăciunea, suferința noastră și mai greu despre realitatea darurilor lui Dumnezeu. Poate tinerii din accident sau bunica sunt cu adevărat cu Dumnezeu în cer. Dar prezența lor în paradis nu va fi niciodată determinată de nevoia noastră ca ei să fie acolo, pentru a nu ne recunoaște eșecul în viață și orientările greșite, ci de cum s-au raportat ei la Cristos prezent în ceilalți oameni în timpul vieții lor. Acesta e principiul determinant. E principiul judecății drepte a lui Dumnezeu care caută iubirea noastră față de ceilalți. Să nu înțelegem greșit: este un lucru foarte bun a ne ruga pentru cei răposați, după cum recomandă și Cartea a doua a Macabeilor. Dar să nu uităm că realitatea prezenței lor în paradis, în cer stă în mâinile lui Dumnezeu, nu ale noastre. Exact cum spune Cartea Înțelepciunii: Sufletele celor drepți sunt în mâna Domnului (Înț 3,1).

În cartea a doua a Divinei Comedii, Purgatoriul, Dante Aleghieri îi așază pe cei care sunt pregătiți pentru paradis. Și are el un gând fascinant. El consideră că cei care nu au ajuns încă în paradis se află în Purgator pentru că nu și-au dezvoltat o anumită toleranță față de iubirea lui Dumnezeu. Încă nu sunt pregătiți să facă față iubirii depline, desăvârșite a lui Dumnezeu. Nu ați de cazuri în care o persoană a luat un timp îndelungat un medicament și a ajuns ca acesta să nu mai aibă nici un efect, să fie imun la el? Cum se dezvoltă de fapt toleranța la iubirea lui Dumnezeu? Doar expunându-ne acestei iubiri, descoperindu-ne și obișnuindu-ne cu ea. Ce spun cei care nu se așteptau să intre în Împărăția Regelui veșnic? “Doamne, când te-am văzut noi flămând, însetat, străin, gol, bolnav sau în închisoare și ți-am slujit?” Iar Cristos răspunde: “Am fost prezent în toți cei care au strigat la voi după ajutor”. Expunerea lor la prezența lui Cristos din ceilalți le-a pregătit capacitatea de a-i primi prezența în ei înșiși. E vorba de o auto-salvare sau auto-mântuire, dacă forțăm termenii. Faptele noastre ne recomandă, indiferent de numele pe care îl purtăm!

Și a treia surpriză-șoc e că vom rămâne uimiți să constatăm că trebuie să învățăm să fim acolo, să ne deprindem cu a fi în cer, ca și cum paradisul ar începe deja de pe pământ. E o realitate. Dacă suntem sinceri cu noi înșine, au existat multe momente în viața noastră când am întors spatele lui Cristos. Păcatele noastre vorbesc despre aceasta. Dar milostivirea lui este nesfârșită. Dumnezeu vede și puținul bine pe care noi, prin harul său, am reușit să-l facem și speră ca iubirea față de aproape să devină un adevărat stil de viață pentru noi. Dumnezeu vede și acele momente când ne-am comportat ca niște creștini, deși nu am făcut-o obligați de numele pe care îl purtăm. El apreciază și binele făcut față de el, chiar dacă nu am fost în stare adesea să-i recunoaștem prezența în cei spre care a fost îndreptată atitudinea noastră binevoitoare. Un mod de a fi uman, perfect natural de altfel celor ce ascultă încă vocea conștiinței este un semn că creștinismul trebuie să fie pentru noi, înainte de toate, un mod natural, spontan și firesc de a trăi. Acest har care ne îndreaptă spre prezența lui Cristos în celălalt este un act de milostivire din partea lui Dumnezeu, care ne permite să înlocuim cu iubire ceea ce păcatul și egoismul nostru au reușit să distrugă. Trăim din îndurarea lui.

A-l recunoaște pe Cristos ca Rege, a face parte din Împărăția lui înseamnă a ne identifica cu el, a-i descoperi prezența în ceilalți și a ne deschide noi înșine prezenței, sale până la identificarea cu el. Rămâne valabilă așadar provocarea pe care ne-o oferă mărturia sfântului apostol Paul: “Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine”; “Pentru mine a trăi este Cristos”. Cine poate rosti sincer aceste cuvinte?