Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXXIII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Proverbe 31,10-13.19-20.30-31
1Tesaloniceni 5,1-6
Matei 25,14-30

Matei 25,14-30

Tot la fel, un om, fiind gata de plecare într-o călătorie, și-a chemat servitorii și le-a încredințat bunurile sale. Și unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, iar altuia unul, fiecăruia după propria pricepere. Apoi a plecat. Îndată cel care primise cinci talanți s-a dus, a lucrat cu ei și a câștigat alți cinci. La fel cel cu doi talanți, a câștigat alți doi. Dar cel care primise unul, a săpat o groapă în pământ și a ascuns banii stăpânului său. După mult timp a venit stăpânul acelor servitori și le-a cerut cont. Venind cel care primise cinci talanți a adus alți cinci talanți spunând: «Stăpâne, cinci talanți mi-ai dat, iată alți cinci talanți am câștigat». Stăpânul i-a zis: «Bine, servitor bun și credincios! Peste puțin ai fost credincios, peste multe te voi pune. Intră în bucuria stăpânului tău!» Venind apoi cel cu doi talanți a spus: «Stăpâne, doi talanți mi-ai dat, iată alți doi talanți am câștigat». Stăpânul i-a zis: «Bine, servitor bun și credincios! Peste puțin ai fost credincios, peste multe te voi pune. Intră în bucuria stăpânului tău!» În sfârșit a venit și cel care primise un talant și a zis: «Stăpâne, știam că ești un om aspru, care seceri unde n-ai semănat și aduni de unde n-ai împrăștiat și, pentru că m-am temut, m-am dus și am ascuns talantul tău în pământ. Iată, ai ce este al tău!». Dar stăpânul i-a răspuns: «Servitor rău și leneș! Știai că secer unde n-am semănat și adun de unde n-am împrăștiat. Deci trebuia să depui banii mei la bancheri, iar la întoarcerea mea, aș fi retras ce este al meu cu dobândă. Așadar, luați de la el talantul și dați-l celui ce are zece talanți! Pentru că oricui are i se va da și-i va prisosi, iar de la cel care nu are, se va lua și ceea ce are. Iar pe servitorul netrebnic aruncați-l afară în întuneric: acolo va fi plânset și scrâșnirea dinților».

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC 2
pr. Șerban Tarciziu
pr. Eduard-Mihai Coșa
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Temerarii și prudenții

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Un om s-a înfuriat pe Dumnezeu. “Dumnezeule”, a spus el, “m-am rugat zilnic timp de trei ani ca să câștig la loterie. Ne-ai spus să cerem și atunci vom primi. Cum de nu am primit nimic în toți acești trei ani de când cer?” Atunci el a auzit glasul lui Dumnezeu, tare și clar. “Iubitul meu fiu”, a spus Domnul. “Te rog fă-mi favoarea și cumpără un bilet de loterie”. Aceasta nu este publicitate pentru loterie. Mai degrabă ilustrează zicala: “Dacă vrei să câștigi, trebuie să joci”. Există astăzi două feluri de oameni în bisericile noastre: temerarii – cei care își asumă riscuri, și prudenții – cei care își fac griji. Problema cu prudenții este că ei pot ajunge la antreprenorul de pompe funebre cu prea puține de arătat despre viețile pe care le-au trăit. Isus ne avertizează împotriva acestui fapt în Parabola talanților din pericopa evanghelică de astăzi.

În parabolă auzim despre un om care, “fiind gata de plecare într-o călătorie, și-a chemat servitorii și le-a încredințat bunurile sale. Și unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, iar altuia unul, fiecăruia după propria pricepere” (Matei 25,14-15). Încă de la începutul parabolei, ni se spune că servitorul care a primit doar un talant este un om cu puțină pricepere. Nu este un geniu. Și totuși este interesant să remarcăm faptul că stăpânul are un talant chiar și pentru acest servitor relativ incapabil. Toți copiii lui Dumnezeu își au talanții lor, chiar și aceia care par a avea abilități minime în comparație cu cei mai dăruiți.

Stăpânul pleacă și primii doi servitori merg de îndată și lucrează cu talanții lor, câștigând alții. Al treilea servitor, pe de altă parte, sapă o groapă în pământ și își îngroapă singurul talant. De ce face acest lucru? Deoarece se teme că îl va pierde dacă va face tranzacții cu el. El trebuie să fi gândit astfel: “Ei bine, cei cu mai mulți talanți își pot permite să riște. Dacă pierd un talant, îl pot recupera mai apoi. Însă eu am un singur talant. Dacă îl pierd, s-a zis cu mine! Așa că mai bine îl pun la loc sigur și am grijă de el.” Mulți dintre noi cei din biserică suntem ca acest al treilea servitor. Deoarece nu ne vedem pe noi înșine ca având daruri și talente remarcabile, tragem concluzia că nu putem face nimic. Cunoașteți vreo femeie căreia îi place să cânte dar care nu vrea să intre în cor pentru că se teme că nu este înzestrată cu o voce de aur? Cunoașteți vreun tânăr căruia i-ar place să răspândească Evanghelia, dar se teme că nu știe destulă Biblie și teologie? Când asemenea oameni sfârșesc prin a nu face nimic, ei merg pe urmele celui de-al treilea servitor care și-a îngropat talantul în pământ.

Surpriza în poveste vine atunci când stăpânul se întoarce și cere socoteală de la servitori. În primul rând, descoperim că deși primul servitor cu cinci talanți a făcut în plus cinci talanți iar al doilea servitor cu doi talanți a făcut alții doi, ambii primesc exact aceleași complimente: “Bine, servitor bun și credincios! Peste puțin ai fost credincios, peste multe te voi pune. Intră în bucuria stăpânului tău!” (versetele 21, 23). Ei sunt răsplătiți nu proporțional cu talanții pe care fiecare i-a câștigat ci cu talanții cu care a pornit. Booker T. Washington avea dreptate când spunea că “Succesul trebuie măsurat nu atât după poziția pe care cineva a atins-o în viață cât după obstacolele pe care le-a depășit în timp ce încerca să reușească”.

Există mai multe motive pentru care al treilea servitor a decis să își ascundă talantul. Poate s-a comparat pe sine cu ceilalți servitori cu mai mulți talanți, s-a văzut pe treapta de jos a scării și s-a descurajat. Nu a înțeles că cu acel talant al său, dacă ar fi făcut doar un talant în plus, ar fi fost răsplătit în mod egal cu servitorul cu cinci talanți care a mai făcut cinci. Nu suntem măsurați cu aceeași măsură. De la cel care primește mult, mult se cere.

Mulți dintre noi cei care suntem astăzi aici în biserică am primit cel puțin un talant. Am primit darul credinței. Responsabilitatea noastră ca oameni ai credinței nu este doar de a menține și “păstra” credința. Trebuie să facem tranzacții cu ea. Trebuie să o vindem oamenilor timpurilor noastre. Trebuie să o promovăm și să îi creștem valoarea. Aceasta este o aventură care aduce cu sine mult risc și multe inconveniente. Dacă însă nu facem aceasta, suntem în pericolul de a ne pierde credința așa cum cel de-al treilea servitor și-a pierdut talantul. Modul de a ne păstra credința, sau orice alt talant pe care ni l-a dăruit Dumnezeu, este acela de a-l pune la lucru și de a-l face să aducă roade.

 

* * *

 

Elogiul femeii

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Cristina Grigore
Copyright: ProFamilia.ro

De data aceasta, în loc de Evanghelie (parabola talanților), să ne concentrăm atenția asupra primei lecturi, luată din cartea Proverbelor, care vorbește despre măreția și demnitatea femeii. Elogiul care se face aici, deși atât de frumos, are un defect care nu depinde de Biblie, ci de epoca și de cultura pe care le reflectă. El este raportat la bărbat: fericit bărbatul care are o femeie ce îi țese haine frumoase, face cinste casei sale, îi permite să umble cu capul sus. Astăzi femeile nu ar fi entuziasmate de acest elogiu.

Pentru a cunoaște gândirea biblică adevărată și definitivă cu privire la femeie trebuie să privim la Isus. El nu era, cum s-ar spune astăzi, “feminist”; nu a făcut niciodată o analiză sau o critică explicită a instituțiilor și a raporturilor dintre clase sau dintre sexe. În misiunea sa, diferența dintre masculin și feminin nu are nici o importanță. Ambii sunt după chipul lui Dumnezeu, ambii au nevoie de mântuire. Tocmai de aceea Isus este în măsură să demaște deformările care au dus la supunerea femeii față de bărbat. Isus este liber în fața femeii: nu o consideră ca fiind un pericol, o amenințare, și aceasta îi permite să rupă astfel de prejudecăți.

Isus nu desconsideră faptul de a vorbi cu femeile, de a le învăța, de a face din ele discipole. Înviat, se arată mai întâi unor femei care devin astfel primii săi martori. Nu a ieșit niciodată din gura lui vreun cuvânt de dispreț sau de ironie față de femei, deși acesta era un lucru obișnuit în cultura timpului, plină de misoginism. Mântuirea femeii este la fel de importantă pentru Isus ca mântuirea bărbatului. De aceea multe dintre miracolele sale au legătură cu femeile.

Unul dintre acestea mă impresionează în mod particular: vindecarea femeii care de 18 ani “era adusă de spate și nu putea deloc să se îndrepte” (Luca 13,10ss). Isus o cheamă și îi spune: “Femeie, ești eliberată de neputința ta”. Îndată acea femeie s-a ridicat și l-a preamărit pe Dumnezeu. Acea femeie gârbovă căreia Isus îi strigă: “Ești liberă!” și care poate să ridice capul, să privească persoanele în față, să vadă cerul, să îl preamărească pe Dumnezeu, să se simtă și ea o persoană, este un simbol puternic. Nu este doar o femeie; este reprezentată în ea condiția feminină; este reprezentat șirul nenumăratelor femei care umblă gârbove nu din cauza vreunei boli, ci a opresiunii la care au fost supuse în aproape toate culturile. Ce eliberare, ce speranță este cuprinsă în acel strigăt al lui Isus!

Unul dintre lucrurile cele mai pozitive ale epocii noastre este emanciparea femeilor, egalitatea în drepturi. În Scrisoarea apostolică despre demnitatea femeii (Mulieris dignitatem), Papa Ioan Paul al II-lea a evidențiat contribuția pe care Biserica intenționează să o aducă la acest semn al timpurilor. Femeia (ca și bărbatul) are un aliat puternic pe acest drum de autentică eliberare: Duhul Sfânt. El este cel care “dă mărturie duhului nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu” (Romani 8,16) și care ne dă sensul adevărat al demnității și al libertății noastre. În ebraică numele Duhului Sfânt, Rúah, este feminin. Însă chiar și fără acest lucru, este sigur că există o afinitate, o împărtășire, o anumită complicitate între Duhul Sfânt și femeie. El este numit Paracletul, ceea ce înseamnă mângâietor, este “Duhul vieții”; cel care “încălzește ceea ce este înghețat și vindecă ceea ce este rănit”. Și cine, mai mult decât femeia, împărtășește, în mediul uman, aceste prerogative?

Se spune că fiica unui rege al Franței obișnuia să se poarte foarte dur cu tânăra sa cameristă. Într-o zi, iritată, i-a spus: “Nu știi oare că sunt fiica regelui tău?” Tânăra i-a răspuns calmă: “Și tu nu știi că eu sunt fiica Dumnezeului tău?”

 

* * *

 

Teologia efortului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Cu cât un turn de biserică se clădește, înălțându-se tot mai sus, cu atât munca devine tot mai anevoioasă și cere un efort sporit pentru a-l aduce la bun sfârșit.

Anul liturgic, ciclul A, se apropie de sfârșit. El a avut, mai are azi și încă duminica viitoare, menirea să ne înalțe spre Dumnezeu și în împărăția sa. Ni se cere efort sporit.

După ce Isus ne-a spus în mod clar că împărăția lui Dumnezeu, începând din zilele lui Ioan Botezătorul și până azi, se dobândește cu silință, cu mult efort și numai acei care se silesc mai mult o dobândesc (cf. Mt 11,12; Lc 16,16), tot așa am constatat și noi în duminicile precedente. Dar azi ni se cere în chip deosebit un efort și mai mare. Efortul depășește munca obișnuită, el este elanul inspirat de a munci mai mult decât pentru a ne împlini o simplă datorie. Efortul ni se cere în vederea venirii zilei Domnului.

Atât credința, cât și știința, admit un sfârșit al istoriei omului pe pământ. El va fi marcat de venirea lui Isus ca judecător. Important este nu când va veni, ci cum ne va găsi. De aceea să luăm aminte la învățătura lecturilor de la Liturgia cuvântului de azi!

Femeia face parte din sexul slab. Efortul, antrenamentul și exercițiul zilnic o pot face tare, mare, cinstită, apreciată, lăudată. Efortul ridică pe cei slabi, săraci, disprețuiți, marginalizați, chiar dacă sunt mai puțin dotați fizic sau intelectual.

În lumina credinței, femeia devine liberă prin efortul depus în realizarea menirii ei ca persoană socială: Își deschide mâna către cel lipsit și o întinde către cel sărac; ca soție: duce soțul la bogăție și-i va face numai bucurie; ca mamă: lucrează cu hărnicie, toarce lâna și inul pentru a-și îmbrăca toți copiii, pe care i-a primit din partea lui Dumnezeu ca pe mesagerii păcii în familie, ca pe viitori stâlpi ai societății și durabilității neamului omenesc. Dezvoltarea acestor trei calități: persoană socială, soție și mamă, trebuie să fie nediferențiată, fiindcă neglijarea uneia în favoarea alteia diminuează armonia căminului, a vieții. Așa cum un picior mai scurt, altul mai lung, altul și mai lung sau și mai scurt la un patruped îl face monstru, la fel, dezvoltarea diferențiată a datoriilor femeii șochează neplăcut. Numai afirmarea lor în mod egal îi atrage lauda de slugă bună și credincioasă. Or, ca o femeie să se poată afirma pe acest întreit tărâm, i se cere un efort deosebit. Care îi va fi resortul? Frica de Dumnezeu. Fiindcă femeia nu este un obiect decorativ, ci un depozit de valori: virtuți, haruri și carisme, ea trebuie să fie conștientă, nu numai de energiile creatoare de care dispune, ci și de faptul că toate acestea îi conferă tripla autoritate cu care trebuie să răspundă în fața lui Dumnezeu, ea trebuie să fie o doamnă, adică să știe cum să dispună de tot ceea ce a primit pentru a-i face fericiți pe cei din jur, dăruind.

Vizitând muzeul Luvru din Paris, am întâlnit o mulțime de turiști stând zeci de minute în șir în fața unui tablou: Gioconda de Leonardo da Vinci, femeia care zâmbește mereu, dar nu face nimic, parcă stă și râde de cei care stau și o privesc, când au alte lucruri mai bune de făcut în ei înșiși, ca să poată zâmbi viu în fața altora.

Persoana umană nu-și poate păstra darurile naturale și supranaturale decât mărindu-le prin aportul și efortul personal. Adevărata viață, care este cea spirituală, înseamnă dinamism, progres, investiție tot mai mare pentru înălțarea omenirii la izvorul fericirii, la Dumnezeu. Marea liniștită era pentru navigatorii din vechime cea mai periculoasă; corăbiile stăteau locului, marinarii terminau proviziile, soarele îi ardea, arșița îi deshidrata și nu rareori își găseau obștescul sfârșit pe oglinda nesfârșită a mărilor. Dacă Dumnezeu permite furtunile ispitelor, lipsurilor materiale și spirituale, povara mai multor copii, o soacră furtună, un soț fulger și trăsnet etc. vrea să le ofere vântul necesar de care să se poată folosi pentru a ajunge la portul mântuirii.

Sfântul Paul îndemna pe credincioșii săi din Tesalonic să depună efortul de a veghea, de a se menține treji, ca nu cumva ziua Domnului să-i găsească dormind. Domnul vine să dea, numai că acela care doarme nu poate întinde mâna să primească și nu-l poate urma pe calea spre Tatăl.

De multe ori acest efort devine epuizant. Cei care lucrează pe timp de noapte o știu prea bine. Cei care stau la cârma vaselor sau la bordul aeronavelor, la volanul mașinilor sau la maneta instalațiilor din uzine, caută tot felul de remedii împotriva lui moș Ene și a zeului Morfeu. Credința, nădejdea și iubirea sunt cele mai bune medicamente sufletești împotriva somnului și a nepăsării sau indiferenței spirituale. Veghează cu adevărat acela care își face intenția sfântă dis-de-dimineață, o întărește cu semnul sfintei cruci și pornește hotărât să împlinească voia lui Dumnezeu prin Isus Cristos, spre slava numelui său. Veghează acela care nu are odihnă în a căuta și în a împlini voia Tatălui chiar și atunci când se odihnește și doarme.

Efortul sfânt apare mai luminos în parabola evangheliei de azi.

Un talant era o monedă de aur cam cât discul mediu de floarea soarelui. A dispune de câțiva talanți însemna a fi posesorul unei adevărate comori. Pentru a mai câștiga încă alți talanți, era necesar un efort, poate chiar un risc prin investirea lor, dar se merita, fiindcă se putea ajunge, nu un datornic, ci un patron.

Dumnezeu încredințează omului talanții – talentele sau darurile naturale și supranaturale – pentru că vrea ca omul, coroana creației din lumea văzută, să nu rămână mereu un simplu muncitor, un simplu funcționar, o simplă slugă cu care nu se poate avea alt raport decât cel prevăzut în contractul de muncă – atât cât fac, atâta îmi dai salariu – ci vrea ca el să-i devină asociat la finalizarea planurilor sale, un intim interlocutor pe postul de prieten și chiar de frate.

Dumnezeu cere concursul activ și cauzal al omului, fiindcă efortul este o cerință esențială a mântuirii, se înscrie în acel trebuia să pătimească toate acestea Cristos și așa să intre în slava sa (Lc 24,26), el nu vrea ca omul să se nască la o viață nouă fără acceptul voinței și efortul întregii sale ființe, cum spune sfântul Augustin: Cel ce te-a creat pe tine fără tine, nu te mântuiește pe tine fără tine. Creându-l pe om prima dată fără aportul său, ca să fie om i-a dat darul libertății și conștiința responsabilității. Responsabilitatea față de libertate se verifică și se valorifică prin efortul continuu, deoarece viața nu este nici povară și nici sărbătoare, ci este terenul de formare a libertății, a capacităților, a personalității. Chiar dacă cineva n-ar primi de la Dumnezeu nici un talant în plus față de cel al vieții de om, tot nu are dreptul să-l îngroape, ci trebuie să se afirme pe măsura valorii vieții, care este un dar de valoare infinită. Edificator este exemplul unui om, considerat de mulți neom, din timpul Primului Război Mondial. Se numea Untan. Era fără mâini din naștere. Conștient de ceea ce are, și-a propus să facă numai cu picioarele ceea ce alții nu fac nici cu mâinile. Se spăla, se rădea, se îmbrăca, mânca, întorcea foile cărții, ba chiar cânta și la vioară cu degetele de la picioare. Astfel a ajuns la vârsta de 65 de ani, câștigându-și viața cu munca lui, dând o mare pildă celor cu ochi, fără să vadă; celor cu mâini, fără să lucreze. Când miile de spectatori, adunați împrejurul bazinului de pe malul Dâmboviței, l-au văzut pe omul fără mâini înotând ca un țipar, și-au făcut cruce. A știut să-și valorifice talantul și a devenit domn, nu numai prin respectarea acelora care au primit mai mulți talanți, dar dând o lecție mai ales acelora care îngroapă talantul vieții, ba chiar și celor care au daruri deosebite, acelor oameni care consideră că totul se termină cu moartea și nu fac altceva decât să petreacă, să lâncezească, să trăiască precum paraziții.

Trebuie să luăm viața în serios! Ea nu este o sală de teatru unde mergem să ne distrăm. Să o luăm în serios până nu este prea târziu! Am citit despre un bufon că ieșind pe scenă, a anunțat că în culise a izbucnit un incendiu și că toți actorii au fugit, ceea ce le-a recomandat și celor prezenți în sală. Spectatorii, crezând că este o glumă, au râs copios și au aplaudat frenetic și, cu cât bufonul se străduia mai mult să-i convingă de adevăr, cu atât ei râdeau mai tare și-l aplaudau, crezând că acesta este rolul lui și își valorifică talentul în mod strălucit. Dar, când s-au convins că nu este o glumă, era prea târziu, s-au ars.

Mulți cred că preoții sunt simpli funcționari care și-au făcut o meserie din a învăța cele religioase și nu rareori le aplaudă talentul oratoric, ținuta impecabilă, cântul liturgic sau alte talente administrative. Chiar când anunță că focul iadului îi așteaptă, își zic: E o glumă de prost-gust. Cine mai crede azi în așa ceva? Cu diavolii ne amenințau părinții când eram mici, ca să fim cuminți.

Oare nu va fi prea târziu când vor trebui să constate pe propria lor piele realitatea focului care nu se stinge și a viermelui care roade, după cum spune profetul? (Is 66,24).

Să dăm dovadă că suntem fii ai luminii și în vederea solemnității de duminica viitoare – Cristos, Regele Universului – să valorificăm talantul primit la această predică și să facem o spovadă bună, ca și cum ar fi ultima din viață, depunând efortul maxim în cercetarea cugetului, pentru a descoperi lipsa de colaborare cu harurile primite în această viață.

 

* * *

 

Alegătorii și aleșii lui Cristos

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

În duminica trecută, a 32-a de peste an, prima lectură ne prezenta Înțelepciunea ca pe o tânără frumoasă în căutarea iubitului, ca în Cântarea Cântărilor: “Mă voi ridica și mă voi duce să străbat cetatea stradă cu stradă, piață cu piață, fiindcă vreau să-l găsesc pe iubitul inimii mele” (3,2).

Duminica de azi, a 33-a de peste an, ne prezintă în prima lectură (Prov 31,10-13.19-20.30-31), înțelepciunea maturizată prin găsirea iubitului și devenită femeie perfectă prin practicarea virtuților familiale, sociale și religioase, devenind un factor de unitate în cetate.

Duminica viitoare, ultima din anul bisericesc, avem Solemnitatea lui Cristos Regele Universului.

Azi, ca într-o campanie electorală, se caută centrul de unitate al electoratului, mobilul care să-i unească pe toți oamenii spre a-l accepta pe Isus ca rege, se caută unitatea împărăției, ca venind Cristos, să-i găsească la unison pe toți supușii în armonia lui Osana… Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului.

Pentru realizarea planului electoral, Cristos însuși le-a încredințat unor aleși sume mari, conform capacităților de administrare: cinci, doi și un talant. Aleșii, câștigându-i alegători, câștigă noi talanți. Cel care a primit un talant n-a voit să folosească suma pentru stăpân, pentru a-i câștiga alegători, ci a folosit-o pentru sine; asta înseamnă că a ascuns talantul în pământ. A-i înapoia stăpânului talantul fără câștig înseamnă a trece în opoziție.

Tot ce suntem, tot ce avem, constituie daruri ale lui Dumnezeu… Dumnezeu vine în întâmpinarea omului și-l cheamă; chemându-l îi dă; dându-i îi cere colaborare demnă pe baza libertății primite, spre a-i deveni femeia desăvârșită (Lectura I), spre a fi germen eclezial de unitate pentru trupul mistic al lui Cristos. Administratorul nevrednic, încercând să se apere pe baza unor argumente raționale – “… ești om aspru: seceri de unde n-ai semănat” au ca urmare teama: “… mi-a fost frică”. Cu toată opoziția raționalismului uman, planul lui Dumnezeu se realizează: “… Luați-i talantul și dați-l celui care are zece!” Urmarea este că: rațiunea, fără credință, se scufundă în întuneric și întunericul aduce lacrimi și scrâșnire de dinți. Dacă opoziția din lumea alegerilor bazată pe partide speră să câștige alegerile altădată, opoziția față de Cristos nu mai are nici o șansă, ci va pierde și ceea ce crede că are: unicul talant, adică libertatea.

Concilierea dintre credință și rațiune este o problemă de voință, căreia nu-i lipsește harul activ, lucrător, care să o miște spre a depăși logica umană, adică să nu dormim ca ceilalți care se cred înțelepți și și-au asigurat bogății pentru mulți ani și să spună ca bogatul din Evanghelie: “Odihnește-te, mănâncă, bea și te desfată”, fiindcă vine noaptea morții și judecata: “Nebunule… cui va rămâne ceea ce ai agonisit?”; iar concluzia lui Isus: “Așa se întâmplă cu cel care adună comori, dar nu este bogat în fața lui Dumnezeu” (Lc 12,19-21), înseamnă pierzania veșnică.

Faptul că stăpânul împarte în mod inegal talanții săi, arată că el cunoaște capacitatea fiecăruia și posibilitatea de a-i fructifica. Cel ce a primit un talant, este posibil să se fi crezut nedreptățit; dar tocmai aceasta arată incapacitatea lui, fiindcă cine este credincios în lucruri mici, va fi credincios și în lucruri mari și cine nu-i credincios în cele mici nu poate fi credincios în lucruri mari (cf. Lc 16,10); apoi nu înțelege și nici nu crede că Dumnezeu, spre a-și dovedi atotputernicia, se folosește de cele mici spre a înfăptui cele mari (cf. 1Cor 1,18-31). Credință înseamnă a pune unicul talant la bancă, adică de a pune la dispoziția lui Dumnezeu unica și mica noastră voință, ca să devină productivă prin voința sa atotputernică. Învățătura Evangheliei de azi nu-i pentru sfinții care au făcut minuni. Ei au făcut mult pentru că au primit mult pentru noi care am primit puțin, dar îi dăm posibilitate lui Dumnezeu, accentuez: îi dăm posibilitate lui Dumnezeu ca din puținul, sau chiar din nimicul nostru, să facă o lume nouă. Această ofertă de posibilitate, această disponibilitate, înseamnă a da votul lui Cristos prin care, în care și pentru care toate au fost făcute (cf. In 1,1-10) și prin care se va realiza lumea cea nouă la a doua lui venire (cf. 2Pt 3,7-13).

Fericirea celui credincios – care lucrează cu talantul primit, cu propria voință pe care o dispune să se conformeze cu cea divină – se poate mări și din nefericirea celui rău, căruia i se ia darul – talantul – talentul – și i se dă celui care mai are încă zece… Bucuria alegerii lui Cristos ca rege este preludiul fericirii veșnice. Cine simte această bucurie în Cristos, trăiește ca un fiu al luminii și vede prin credință realizarea speranței și o așteaptă fără teamă.

Sfântul apostol Paul amintește de caracterul imprevizibil al zilei Domnului (Lectura a II-a: 1Tes 5,1-6) din proprie experiență: prima s-a arătat pe neașteptate pe drumul Damascului, tocmai în momentul în care el credea că își va duce planul, plin de zel pentru apărarea Legii, la totală împlinire și iată, că într-o clipă totul este dat peste cap. Acum trage concluzia că felul lui Dumnezeu de a acționa imprevizibil constituie o pedagogie și o revelație. Dumnezeu nu poate fi condiționat de nimeni și de nimic, nu poate fi controlat de nici o ființă și de nici un fel de previziune rațională prin sondaj de opinie, sau, cum zicem azi, de nici o mașinărie sau calcul computerizat; apoi credința în parusie – a doua venire a lui Isus – face vie relația Dumnezeu-om mai mult decât toate celelalte evenimente istorice, fiind în joc sensul existenței însăși.

Principele Ludovic de Turingia, soțul sfintei Elisabeta, stătea odată la umbra unei păduri însoțit de un cavaler. În fața lor se înălța majestos muntele Inselberg. Deodată principele, arătând cu mâna spre munte, a zis însoțitorului său: “Dacă tot acest munte, de sus și până jos, s-ar transforma în aur și dacă cineva mi l-ar oferi cu condiția ca să mă despart de soția mea Elisabeta, n-aș face-o niciodată. Prin virtuțile și evlavia sa ea îmi este cu mult mai dragă decât toate bogățiile lumii”.

Prin această afirmație principele Ludovic l-a ales, de fapt, pe Cristos din sufletul soției sale, “femeia desăvârșită”.

Noi suntem chemați azi la urne, la biserică, să-l alegem pe Cristos Rege din sufletul Bisericii, trupul mistic și să spunem: Biserica este femeia înțeleaptă, mereu activă, ea practică toate virtuțile familiale, sociale și religioase, ea “se teme de Domnul”, ea este aceea care m-a născut la credință și m-a făcut copil al lui Dumnezeu prin botez, mă hrănește cu trupul și sângele lui Cristos… Dacă toți munții s-ar preface în aur și cineva mi i-ar da, ca să mă despart de ea, n-aș face-o niciodată. Prin virtuțile ei, prin sfințenia ei, prin catolicitatea și apostolicitatea ei îmi este mai dragă decât toate bogățiile lumii, fiindcă ea este împărăția lui Cristos și a mea. Alegându-l pe Cristos ca Rege, eu aleg Biserica drept împărăția lui Cristos, ea este Lumina neamurilor (Conciliu Vatican II, LG) și cel care îl alege pe Cristos rămâne în lumina Bisericii, în Lumina neamurilor. Biserica este “femeia desăvârșită” descrisă în lectura întâi, care poate fi a mea, a ta, a noastră a tuturor.

Așadar, alegeți-l pe Cristos Rege, ca să fie împărăția lui, ca toți să fie una în Duhul Sfânt, ca slava Tatălui ceresc să fie deplină! Făcând acest lucru an de an, ne asigurăm fericirea veșnică! Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

În viața de fiecare zi, noi oamenii ne aflăm adesea in fața unor situații de așteptare; așteptăm un eveniment deosebit fie din viața personală, fie din viața societății sau a comunității din care facem parte. Astfel, de exemplu, așteptăm o sărbătoare deosebită sau întoarcerea unei persoane dragi, plecată de mai mult timp din mijlocul nostru, undeva departe de casă. Aproape fiecare așteptare impune un anumit timp de pregătire, fie pe plan material, fie pe plan spiritual. Evenimentul va fi trăit cu atât mai multă intensitate cu cât pregătirea a fost mai intensă.

În aceste ultime duminici de peste an, ultimele din anul liturgic, Biserica ne propune așteptarea activă a unui eveniment cu totul deosebit: venirea în slavă a lui Isus Cristos, care va inaugura Împărăția veșnică a lui Dumnezeu. Suntem în penultima duminică din acest an bisericesc și cu cât ne apropiem mai mult de sărbătoarea lui Cristos, Regele Universului, cu atât se accentuează tema revenirii lui Cristos.

În primul capitol din Faptele Apostolilor, Sf. Luca relatează printre altele Înălțarea lui Cristos la cer. Cei care erau de fața au rămas cu privirile ațintite spre cer. Doi oameni îmbrăcați în haine albe s-au apropiat și le-au spus: “Acest Isus, care a fost ridicat la cer de printre voi, tot astfel va reveni precum L-ați văzut plecând spre cer“.

Textul Evangheliei de astăzi face parte din cuvântarea profetică a lui Isus cu privire la timpurile de pe urmă; este așa numitul discurs escatologic care cuprinde prezicerea dărâmării Templului, parabola smochinului, a celor zece fecioare. Problema venirii finale a lui Cristos a stârnit încă de la început interesul creștinilor. În Biserica primară exista convingerea că Isus cel Înviat și Înălțat la cer se va întoarce în curând. Chiar și Sf. Paul a împărtășit această convingere, cel puțin in prima parte a vieții sale apostolice. Însuși Isus vorbind despre venirea sa, s-a adresat ascultărilor săi cu aceste cuvinte: “Adevăr, adevăr vă spun, nu va trece această generație, până nu se vor împlini toate acestea“.

Aproape toate parabolele în acest sens vorbesc despre o întârziere a stăpânului, sau a mirelui ca în parabola celor zece fecioare. Nu se știe când; însă ceea ce e absolut sigur este că Isus va veni odată să-i judece pe cei vii și pe cei morți. Și “ferice de acel servitor pe care stăpânul, la întoarcere, îl va găsi veghind” – ne asigură însuși Cristos.

Stăpânul din parabola talanților, plecând într-o călătorie lungă, încredințează averea sa servitorilor care erau în slujba sa. Pe vremea lui Isus, talantul avea o valoare foarte mare. Ceea ce la prima vedere ar putea să ne surprindă e că stăpânul încredințează în mod inegal talanții. Stăpânul este Dumnezeu, servitorii suntem noi oamenii, creștinii, destinatarii darurilor sale reprezentate prin talanți. Dumnezeu înzestrează pe fiecare om cu daruri naturale și supranaturale. E adevărat că măsura acestora este diferită dar pentru aceasta Dumnezeu nu poate fi considerat nedrept. Așa cum notează evanghelistul, El dă fiecăruia după capacitățile sale. Lucrul cel mai important este că fiecare om primește haruri suficiente pentru a se putea mântui. De fapt în Evanghelie se spune: “Cui i s-a dat mult, mult i se va cere“. Omul trebuie să corespundă harului și să aducă roade. Sf. Augustin spune că Dumnezeu care ne-a creat fără noi nu vrea să ne mântuiască fără noi. El respectă libertatea omului.

Exemplul cel mai elocvent este cazul credinței, dar gratuit pe care îl primim la Botez. Ajunși la vârsta priceperii, această credință nu ne va folosi la nimic dacă va fi doar o acceptare a adevărurilor despre Dumnezeu. Aceasta a fost și marea greșeală a protestanților care nu au acceptat necesitatea faptelor pentru mântuire. Lor și tuturor care împărtășesc această concepție le răspunde Scrisoarea lui Iacob, a cărei idee principală este aceasta: Credința fără fapte este moartă. Primii doi servitori au știut să valorifice talanții primii. Iar atunci când stăpânul s-a întors și le-a cerut cont de ceea ce le încredințase au putut fi cu inima împăcată. Răsplata lor este foarte mare: “Bine, slugă bună și credincioasă, ai folosit bine puținul bine ce i-a fost încredințat, intră în bucuria stăpânului tău“. Nu aceeași a fost situația cu al treilea slujitor. El a considerat că i s-a încredințat prea puțin. Și de teamă, în loc să valorifice talantul, l-a îngropat în pământ.

Un alt exemplu de valorificare a darurilor lui Dumnezeu este femeia perfectă despre care se vorbește în prima lectură, luată din cartea Proverbelor. In ea se poate încrede inima soțului ei, datorită calităților sale umane și religioase. Îndeplinindu-și datoria în cadrul familiei ea asigură armonia între membrii familiei. Principala virtute a ei pe care o subliniază autorul sacru este teama de Dumnezeu, teamă considerată nu ca un sentiment ce tulbură persoana, dar o teamă aproape sinonimă cu iubirea lui Dumnezeu. Aceeași idee a temerii de Dumnezeu apare și în psalmul responsorial: “Fericit este omul care se teme de Domnul, și umblă pe căile sale. E fericit și toate îi merg bine; soția lui este ca o vie roditoare înlăuntrul casei sale; copiii lui, ca vlăstarele măslinului împrejurul mesei sale” (Ps 127).

Lectura luată din prima scrisoare a Sfântului Paul către Tesaloniceni, este dominată de aceeași atmosferă de așteptare a venirii iminente a lui Cristos, despre care spuneam la început. Mulți dintre creștinii acelei cetăți au considerat că trebuie să părăsească cu totul ocupațiile lor zilnice, datoriile stării lor. Așteptarea lor era inactivă, ceea ce îl face pe Apostol să intervină spunând că cel care nu muncește, nu are dreptul nici la hrană. Paul îi învață că la evenimentul întoarcerii lui Cristos vor lua parte atât cei vii cât și cei morți. Pentru ca acest eveniment să nu-i surprindă în mod neplăcut, credincioșii trebuie să se comporte ca fii ai luminii, în opoziție cu comportamentul fiilor întunericului. Chiar dacă ziua Domnului este descrisă adesea prin imagini cutremurătoare, specifice literaturii apocaliptice, ea este ziua care ne va introduce în Împărăția lui Dumnezeu. De aceea așteptarea acestei zile trebuie să fie plină de speranță.

De fiecare dată când ne rugăm Tatăl Nostru, cerem ca să vină Împărăția lui Dumnezeu căci ea constituie scopul întregii noastre vieți creștine. Ea înseamnă același lucru cu mântuirea, viața veșnică. Teologii ne învață că ea este prezentă printre noi deja de pe acum. Însuși Isus, la începutul Evangheliei după Marcu ne spune că timpul s-a împlinit, Împărăția lui Dumnezeu este aproape. Ea se identifică cu Biserica și va fi desăvârșită la Parusie, la judecata de apoi.

Este momentul să ne punem și noi întrebarea: Cum trăim noi această așteptare? In mod activ sau poate rămânem indiferenți! In mijlocul atâtor suferințe și nevoi, suntem noi conștienți că viața noastră trebuie îndreptată spre punctul final al ei, Dumnezeu? Iar dacă da, cum punem noi în practică îndemnul la veghere din Evanghelia de azi? Omul este destinat la viața veșnică; să participe la viața lui Dumnezeu. Insă cu toate acestea, conform orânduirii lui Dumnezeu, omul intră în contact cu lucrurile trecătoare. Ar fi o mare greșeală să facem abstracție de ele căci ele au această menire de a ne conduce la Creatorul lor. Rămâne ca fiecare dintre noi să-și facă datoria conform stării sale.

Părinte Sfânt, care încredințezi omului darurile Creației și ale harului, fă ca prin harul tău să fim mereu activi și treji în așteptarea plină de speranță a venirii Tale, pentru ca atunci când vei veni să ne poți adresa și nouă cuvintele : “Bine, slugă bună și credincioasă, intră în bucuria Stăpânului tău“.

Anton Lenghen

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În limba noastră sunt unele cuvinte care au o lungă istorie în spatele lor. Cuvinte care au trecut de-a lungul secolelor din greacă în latină apoi în română, rămânând mereu identice (sau aproape…), dar schimbându-și încetul cu încetul semnificația.

De exemplu: “talantul” la originea sa era o măsură de greutate, echivalentă cu circa 26 kg. Dar pe timpul când a fost scrisă Evanghelia după Matei, cuvântul era folosit pentru a arăta o mare, imensă sumă de bani: ceva de genul “o mie de monezi de aur”. Și tocmai începând cu parabola din Evanghelie a început să se vorbească despre “talanți” pentru a arăta anumite calități și capacități cu care un individ poate fi dotat.

Din acest punct de vedere trebuie să recunoaștem că în această lume nu toți suntem egali: nu toți avem aceiași “talanți”, nici în ceea ce privește calitatea și nici cantitatea. Sunt unii care sunt foarte inteligenți, iar alții mai puțin inteligenți. Sunt unii dotați foarte bine să joace fotbal, în timp ce la matematică și fizică sunt corigenți; și invers. Sunt unii abili în afaceri, dar poate că nu pricep nimic din muzică; și invers. Și așa mai departe.

Apoi sunt unii care au avut multe posibilități să-și cultive și să-și dezvolte talanții, în timp ce alții au avut mai puține sau chiar de loc. În felul acesta, în societatea noastră se întâlnește o extraordinară varietate de persoane, situații, profesii etc.

Nu toți suntem egali. Dar fiecare are în el valori și defecte, calități și limite. Prima regulă a înțelepciunii în viață este să începem prin a ne accepta pe noi înșine precum și propria situație de pornire, fără a ne pierde în confruntări, invidii sau reproșuri inutile împotriva “destinului”: nu slujește la nimic visarea să fim “alții” decât ceea ce suntem…

Cea de-a doua regulă este cea de a ne dedica de a trăi cu o maximă “intensitate” existența proprie. Dar în acest punct intră în joc prin forța lucrurilor, ideile noastre de fond despre viață: de ce se merită să te dedici acțiunii? Și în acest punct intră în joc mesajul Evangheliei în ansamblul său și în special parabola pe care am ascultat-o.

În perspectiva credinței creștine, viața trebuie considerată ca un dar și o misiune. Un dar pentru că oricum faptul de a exista este ceva extraordinar; și mai ales pentru că știm că Dumnezeu ne cheamă – dincolo de existența pământească – să descoperim imensa bucurie a vieții veșnice împreună cu el.

O misiune, pentru că – fiind creaturi dotate cu inteligență și libertate – suntem chemați să colaborăm cu Dumnezeu, creatorul și răscumpărătorul nostru, în a “valorifica” la maxim tot “capitalul bun” care este în noi.

Venind pe lume, fiecare dintre noi a primit unul sau mai mulți “talanți” pe care trebuie să-i valorificăm: unii într-un fel, alții în alt fel. Toți avem un anumit capital de bunuri care ne-a fost încredințat: de la sănătate, putere, aptitudini fizice, la sensibilitate, poziție socială, bunuri materiale.

Viața noastră pământească este într-un fel ca timpul în care “stăpânul” lipsește: este timpul în care fiecare trebuie să se străduiască “să-și valorifice” talanții primiți, conform voinței și dorințelor “stăpânului”, în așteptarea “reîntoarcerii” sale.

Cu alte cuvinte: viața ne-a fost dată pentru ca s-o trăim conform dorințelor lui Dumnezeu. Dorința lui Dumnezeu este ca să crească și să se dezvolte în omenire și în lume tot ceea ce este adevărat, drept, frumos și bun. Folosirea bună a talanților primiți înseamnă concret valorificarea și dezvoltarea la maxim a tuturor capacităților noastre pozitive de orice fel, pentru a pune ceea ce suntem, ceea ce știm, ceea ce știm să facem, ceea ce avem… în slujirea unii altora (din familie, din biserică, din societate…).

Credința creștină, luată în serios, nu reprezintă de fapt o “renunțare la viață”, așa cum gândesc unii care nu au înțeles prea bine lucrurile. Dimpotrivă: este o invitație la o “trăire intensă” a existenței, cu un mare simț de răspundere, stimulați și călăuziți de puterea Duhului Sfânt, care este Duh de înțelepciune și de dragoste.

Referitor la tot ceea ce am primit și ce am avut în viață, noi va trebui să dăm cont în fața lui Dumnezeu, conform cuvântului sever al Evangheliei sfântului Luca (12,48): “Cui i s-a dat mult, și mai mult i se va cere” (ceea ce de fapt nu scuză “lenea” celui care s-ar gândi că “a primit puțin”…).

Și mai amintim că singurul “câștig” care-l interesează pe Dumnezeu – adică tocmai ceea ce ni se va cere – este cel al dragostei, adică tot ceea ce, într-un mod sau altul contribuie la binele oamenilor, împărtășit între toți.

Acela care va fi bogat cu această bogăție, va fi primit de Dumnezeu în bucurie, “iar bucuria lui va fi deplină”…

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

În aceste ultime duminici ale anului liturgic am fost invitați de liturgia Bisericii să medităm asupra unor parabole ale Împărăției, precum și asupra unor fragmente din Scrisoarea întâi a sfântului apostol Paul către Tesaloniceni, care au ca temă ziua celei de-a doua veniri a lui Isus Cristos. Textul evangheliei de astăzi ni-l prezintă pe Isus explicând ucenicilor venirea sa de-a doua prin parabola talanților. Protagoniștii acestei parabole sunt stăpânul, care pleacă într-o călătorie îndelungată, și cei trei servitori care primesc de la acesta, spre administrare, care cinci talanți, care doi și, în cele din urmă, unul. Diferența de sumă ne este explicată de textul evanghelic prin faptul că stăpânul își cunoaște servitorii, gestul său fiind motivat de puterea fiecăruia dintre ei. Accentul cade pe cel de-al treilea servitor care la întoarcerea stăpânului se prezintă cu aceeași sumă pe care a primit-o. Reîntors din călătorie, stăpânul se aștepta să găsească bunurile sale sporite prin efortul servitorilor. Primii intuiesc dorința acestuia și-i câștigă astfel încrederea, fiind invitați să se bucure împreună cu el. Al treilea, însă, îl dezamăgește prin atitudinea sa. La prima vedere, întâmpinăm dificultate în a înțelege unde a greșit servitorul. În primul rând, la plecare stăpânul nu a dat nici o dispoziție cu privire la folosirea banilor și, în al doilea rând, servitorul nu a înapoiat mai puțin decât a primit. Care este atunci greșeala sa? Greșeala sa constă în aceea că nu a avut încredere în stăpânul său, motivându-și comportamentul prin frică nejustificată:Stăpâne – spune el – știam că ești un om aspru, care seceri unde n-ai semănat și culegi unde n-ai împrăștiat sămânța. De teamă m-am dus și mi-am ascuns talantul în pământ; ia ce este al tău”. La el nu este vorba de incapacitate, dar de un spirit încăpățânat, de o inimă care s-a închis în ea însăși, de căutarea unei autonomii absolute prin refuzul de a intra în relație cu ceilalți. Frica pe care o invocă nu este decât o mască pentru a-și ascunde răutatea și lenea care îl caracterizează, defecte pe care stăpânul i le reproșează tranșant: “Slugă rea și leneșă, știai că secer unde nu am semănat și culeg unde nu am împrăștiat sămânța; prin urmare, se cuvenea să pui banii mei la bancă și la întoarcere aș fi luat ceea ce este al meu cu dobândă”.

Încadrând această parabolă în ansamblul textelor din aceste ultime duminici ale anului liturgic vom putea înțelege mai bine semnificația ei. În primul rând, stăpânul din parabolă nu este altul decât însuși Dumnezeu. El încredințează fiecăruia dintre noi talanții săi, după capacitatea noastră. Fiecare dintre noi se naște cu propriile caracteristici de inteligență, temperament, cu anumite însușiri naturale și în anumite condiții economice și sociale. Pe aceste caracteristici se inserează și talanții dați de Dumnezeu. Citind cu atenție textul putem vedea că nu se pune accentul pe suma dată, cât mai ales pe modul cum a fost folosită; nu se vorbește de însușirile pe care fiecare le primește, dar se vorbește de posibilități și ocazii de angajare, de intrare în raport cu ceilalți. De multe ori ne ascundem în spatele unei false modestii pentru a încerca să scuzăm lenea și ezitarea noastră în a urma învățătura evangheliei. Nu suntem sfinți, repetăm încontinuu, suntem slabi, incapabili de a lua decizii coerente, de aceea Dumnezeu va fi indulgent cu noi, deoarece el nu pretinde alegeri eroice de la cel care a primit de la natură atât de puține virtuți.

Fragmentul evanghelic pare făcut intenționat pentru a răsturna criteriile noastre de judecată. Că Dumnezeu este milostiv, o știm cu toții. Dar indulgența sa nu trebuie să ne determine să rămânem liniștiți în comoditatea noastră, evitând a ne angaja din lene sau din frică de a greși. Dimpotrivă, consolanta siguranță de a putea conta pe înțelegerea sa pentru erorile și lipsurile noastre trebuie să ne facă să învingem orice teamă și orice ezitare, stimulându-ne la a risca, la a ne arunca în joc cu curaj și generozitate.

A primi talanții nu este, desigur, un privilegiu, dar o mare responsabilitate. Privilegiile pot fi refuzate cu amabilitate, din modestie, dar responsabilitatea nu se poate sustrage așa de ușor prin frică. Iată, deci, o primă învățătură din această parabolă: situațiile pe care viața ni le pune înainte cu incertitudinea asupra deciziilor de luat, cu greutatea contrariilor de suportat, cu truda sarcinilor pe care le avem, poate chiar și suferința deziluziilor, amărăciunea și singurătatea, sunt talanții noștri. A fugi din fața provocărilor, a ne da înapoi, a le ocoli justificându-ne, mărturisind slăbiciunea noastră și frica de a greși, sunt toate reacții greșite care derivă nu din modestie dar din lipsa de credință.

Evanghelia ne invită la comunicare, la deschidere față de cei din jur, lucru ce comportă de multe ori riscuri. Noi, creștinii, nu putem imita atitudinea servitorului autosuficient care nu vrut să comunice cu semenii săi, pierzând astfel ocazia de a-și investi talanții. Omul trăiește, muncește, creează, suferă, luptă, iubește, urăște, se îndoiește, cade și se realizează în comuniune cu alții” (Papa Ioan Paul al II-lea). Acest tip de relație nu exclude autonomia fiecăruia dintre noi și nici nu știrbește personalitatea. Isus însuși denunță ferm înclinația omului de a renunța la propria inteligență, interdependență și responsabilitate. Parabola de astăzi ne demonstrează că tocmai în contactul cu ceilalți ni se cristalizează personalitatea și ni se verifică autonomia. Omul este dependent de ceilalți. Această dependență, însă, nu poate fi percepută ca o condiție frustrantă, dimpotrivă, este calea spre eliberarea omului. Un suflet care se crede total autosuficient este destinat să se chircească, pentru că îi lipsește puterea de a se asuma pe sine lumii. Întru-un poem al scriitorului francez Henri Michaux, ni se povestește despre un tânăr care, simțind chemarea la viața religioasă, se prezintă la o mănăstire exprimându-și dorința de a fi primit. Vorbind cu abatele îi mărturisește printre altele: Să știți, părinte, că deși îmi doresc foarte mult să fiu călugăr nu am nici o însușire deosebită. Nu am o credință prea puternică, nici lumină, nici curaj, nici încredere în mine și nici nu pot să-mi fiu mie însumi de ajutor iar altora cu atât mai puțin. După cum puteți vedea am foarte puține calități”. Firesc ar fi fost să fie respins, dar abatele intuind umilința și disponibilitatea sa îi răspunde:Zici că ești lipsit de curaj, de încredere în tine însuți iar credința îți este slabă? Nu-i nimic; dându-le altora, le vei avea și tu. Căutându-le pentru altul le vei dobândi și pentru tine”.

Iată secretul folosirii în mod util al talanților: străduindu-ne să-i îmbogățim pe alții ne vom îmbogăți noi înșine. Numai printr-o atitudine altruistă, plină de iubire, vom putea evita sărăcirea noastră spirituală. După modul în care ne-am folosit talanții vom fi judecați. Imaginea zilei de pe urmă care vine ca un hoț, din a doua lectură, ne invită la o vigilență constantă. Invitând la veghere Paul cere luciditate, disponibilitate la venirea Domnului, nu o așteptare pasivă, dar comportamentul servitorului care se pregătește activ pentru a-și întâmpina stăpânul cum se cuvine. Imprevizibilitatea acestei zile va face ca mulți oameni să fie surprinși nepregătiți, dar, pe noi creștinii, această zi trebuie să ne găsească pregătiți. Noi suntem fiii luminii și ne deosebim de fiii întunericului prin aceea că suntem gata în orice moment să dăm cont lui Dumnezeu de modul cum ne-am folosit de talanții primiți spre administrare. Doar prezentându-ne cu ei înmulțiți vom putea demonstra că am participat și noi, cu efortul personal, la sfințirea lumii. Aceasta este condiția esențială pentru a ne putea bucura de răsplata lui Dumnezeu la sfârșitul vieții noastre, când el ne va spune: “Bine, servitor bun și credincios, ai folosit bine puținul care ți-a fost încredințat, mult îți voi încredința de acum; ia parte la bucuria stăpânului tău!”

Sebastian BILBOC

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus le-a spus această parabolă: “Un om având de plecat într-o călătorie lungă, a chemat la el pe servitorii săi și le-a încredințat avuția sa. Unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi și altuia unul: fiecăruia după puterea lui. Apoi a plecat… După multă vreme, stăpânul s-a întors și a cerut cont servitorilor săi. Cel care primise cinci talanți, a adus alți cinci talanți…[La fel] și cel cu doi talanți… Venind, apoi, și cel care primise un talant, a spus: «Doamne, știam că ești un om aspru care seceri unde n-ai semănat… De teamă, m-am dus și am ascuns talantul tău în pământ; iată, ai ce este al tău!». Stăpânul i-a răspuns: «Slugă rea și leneșă, știai că secer unde nu am semănat…; prin urmare se cuvenea să pui banii mei la bancă și astfel, la întoarcere, aș fi luat ce este al meu cu dobândă. Așadar, luați de la el talantul și dați-l celui care are zece talanți… Iar pe servitorul acesta netrebnic aruncați-l afară în întuneric; acolo va fi plânset și scrâșnire din dinți»”. (Mt 25,14-30)

Sfârșitul anului liturgic ne aduce în prim plan tema “evaluării rezultatelor activității”, temă care exprimă, de fapt, evaluarea modului în care au fost fructificate diferitele “daruri” (talente, vocație, etc.) date de Dumnezeu tuturor oamenilor. În textul de față această temă este remarcabilă prin opoziția dintre modul în care se comportă primii doi servitori față de cel de-al treilea. Ceea ce îi caracterizează pe primii doi este fidelitatea, o fidelitate activă. Într-adevăr, în timpul absenței stăpânului ei se dedică aducerii de roade: își asumă riscul unor investiții care, însă, le va aduce satisfacția câștigului pentru Stăpân. Iar, pentru fidelitatea lor, Stăpânul îi răsplătește oferindu-le dreptul de a lua parte la bucuria Lui. Al treilea servitor manifestă o atitudine tipică unei mentalități farisaice, preocupată să îi dea lui Dumnezeu strict ce este al său. Or, această atitudine ne aduce aminte de cuvintele lui Isus din Predica de pe munte: “dacă dreptatea voastră nu o întrece pe cea a fariseilor și a cărturarilor, nu veți intra în Împărăția Cerurilor” (Mt 5,20).

Parabola ne interpelează pe fiecare asupra modului în care ne valorificăm talentele cât timp Cristos încă nu a venit. Aduc talentele noastre rod sau rămân în continuare sterile?

Fraților, cu privire la timpul și ceasul hotărât pentru venirea Domnului nu-i nevoie să vă scriu, pentru că voi înșivă știți foarte bine că ziua Domnului va veni ca un hoț, în puterea nopții, când oamenii vor zice: “Câtă pace, câtă liniște!”; atunci fără de veste va veni peste ei prăpădul, ca durerile nașterii peste femeia însărcinată și nu vor avea scăpare. Dar pe voi, fraților, cum nu sunteți în întuneric, ziua aceea nu vă va surprinde ca un hoț. Voi toți sunteți fii ai luminii și fii ai zilei; nu sunteți ai nopții, nici ai întunericului. De aceea, să nu dormim ca ceilalți, ci să veghem, să fim treji. (1Tes 5,1-6)

Lectura a doua a acestei duminici pune accentul mai ales asupra momentului întoarcerii lui Cristos. Venirea Lui va fi cât se poate de intempestivă, ne pregătită de nici un anunț prevestitor, aidoma hoțului care vine când oamenii se așteaptă mai puțin sau a durerilor nașterii peste femeia însărcinată.

Vegherea recomandată de către apostol creștinilor în finalul pericopei ne este nicidecum sinonimă cu o așteptare pasivă. Isus nu are nevoie de ucenici care se bazează pe tot felul de calcule pentru a-și doza gradul de generozitate, ci de prieteni fideli pe care să poată conta în orice moment. Vegherea recomandată de Isus îi permite creștinului să aibă inima liberă pentru a primi lumina care vine de la Domnul și să-și pregătească ultima și definitiva întâlnire cu El.

 

* * *

 

Duminica a XXXIII-a (A)

Autor: pr. Eduard-Mihai Coșa
Copyright: Predici.cnet.ro

Vegherea în așteptarea revenirii lui Cristos este tema centrală a liturgiei de astăzi. Vorbim de o veghere activă, grijulie, care face ca darurile pe care le-am primit de la Dumnezeu să aducă roade.

Evanghelia zilei ne sugerează cum trebuie să așteptăm ziua întâlnirii cu Domnul, îndemnându-ne la responsabilitate și la colaborare cu Dumnezeu.

La întrebarea cum trebuie să trăim în așteptarea revenirii lui Cristos, Isus ne răspunde astăzi cu o parabolă, de altfel destul de cunoscută: “un om având de plecat într-o călătorie lungă, a chemat la el pe servitorii săi și le-a încredințat avuția sa (…). După multă vreme stăpânul s-a întors și a cerut cont servitorilor săi” (Mt 25,14-19).

Reținem imediat un aspect particular: patronul încredințează slujitorilor săi “bunurile sale”, adică o avere imensă, de neimaginat. Talanții, în timpul lui Isus echivalează cu milioanele de RON de astăzi și subliniază mărinimia cu care Dumnezeu împarte darurile sale.

Înțelegem astfel că fiecare dintre noi este o investiție de iubire; fiecare dintre noi este un capital prețios; fiecare dintre noi este un “vis al lui Dumnezeu chemat să devină realitate“.

E un adevăr de necontestat: totul și noi toți suntem un dar al lui Dumnezeu și suntem prețioși în ochii săi pentru că a investit mult în noi. Toată Biblia ne dă mărturie despre acest adevăr…

Și după învățătura lui Isus fiecare persoană este un DAR, chiar dacă este bolnavă sau cu anumite deficiențe: fiecare este “prețios” în ochii lui Dumnezeu, fiecare este un dar de o valoare infinită. Ajutați și de parabola lui Isus, înțelegem atunci că tot ceea ce suntem, tot ceea ce avem trebuie să punem în slujba altora, trebuie să transformăm în caritate, în dar… din iubire! Cât e de adevărată afirmația că vom duce în fața lui Dumnezeu numai ceea ce am reușit să dăm mai departe din ceea ce am primit de la el și nu ceea ce am adunat: ceea ce am strâns se adună în băncile egoismului nostru și, prin urmare, le vom pierde; în schimb, ceea ce dăruim depunem în băncile iubirii… și vom avea profit din ele, pentru veșnicie. Pentru aceasta, Isus îi laudă pe cei doi servitori care au investit talanții primiți și au făcut profit, au adus roade: aceștia sunt sfinții; sunt cei care și-au spălat hainele lor în sângele Mielului, adică au urmat exemplul lui, prin dăruirea totală de sine.

În parabola de astăzi Isus mai subliniază un alt aspect particular: diversitatea darurilor. Dumnezeu împarte darurile sale cu mare fantezie, adică cu o variație de măsură diferită, de la persoană la persoană. De ce oare? Este oare ceva nedreptate în această diferențiere? Categoric nu! Diversitatea darurilor semnifică faptul că lui Dumnezeu nu îi place monotonia: fiecare dintre noi are calea proprie de a se sfinți; fiecare dintre noi are misiunea sa specifică și vocația proprie: misiune și vocație care sunt unice și irepetabile.

Știm din adevărurile de credință că darul lui Dumnezeu este necesar pentru mântuire, dar știm și faptul că rl dăruiește fiecăruia atât cât are nevoie pentru a se mântui. Unuia începe să-i împartă încă de la naștere și, dacă acesta corespunde, în mod progresiv îi descoperă din farmecul vieții divine încă de pe acest pământ. Altuia, îi poate strecura o picătură de har doar la asfințitul vieții și îi poate fi suficient pentru mântuire, ca în cazul tâlharului din dreapta crucii lui Isus. E o măsură diferită, aparent, dar iubirea cu care Dumnezeu împarte aceste daruri este egală pentru toți. Această măsură a iubirii cu care Dumnezeu își revarsă darurile sale asupra noastră trebuie să fie și măsura iubirii cu care și noi investim darurile primite și le punem la dispoziția altora.

Să nu uităm așadar că dacă avem sănătate, această sănătate nu este doar pentru noi dar și pentru cel care nu o are: dacă ții doar pentru tine sănătatea, vei simții dezgustul și plictiseala egoistului.

- Dacă ai inteligență dezvoltată, inteligența ta nu este doar pentru tine ci și pentru cel care nu o are așa dezvoltată: dacă o folosești doar pentru tine în mod exclusiv, vei cădea în păcatul orgoliului, vei fi apăsat de neliniște și amărăciune și nu vei avea pacea pe care o cauți.

- Dacă Dumnezeu te-a înzestrat cu bunătate și sensibilitate, amintește-ți că acestea sunt “daruri” pe care trebuie să le investești pentru a face bine și altora: dacă păstrezi pentru tine darurile lui Dumnezeu, ele vor seca în mâinile tale fără niciun folos! Citim în Gaudium et spes Dumnezeu ne-a dăruit viața pentru a o trăi! Ținută pentru sine înseamnă egoism! Cine nu se angajează în viață în folosul altora, pur și simplu nu trăiește, merge pe lângă șine, se află în afara sferei de fericire.

- Dacă ………

Folosirea cu profit a darurilor cu care Dumnezeu ne-a înzestrat este absolut necesară, pentru că simplul fapt că ele există nu ne va folosi la mântuire. Nimeni așadar nu se va putea culca pe lauri, ci trebuie să lucreze, să se angajeze în vâltoarea vieții pentru că Dumnezeu nu se mulțumește cu puțin: cere totul pentru că ne dă totul! Avem în față exemplele sfinților care au știut să dea totul și știm cât de generos a fost Dumnezeu cu ei. Este rândul nostru să descoperim posibilitățile pe care ni le dă Dumnezeu pentru a ne îmbogății de merite. E rândul nostru să demonstrăm bunăvoința de a începe o viață de credință și de sacrificiu așa cum ne-au învățat atâtea generații de creștini!

Isus adaugă și ultima scenă din parabolă, cea a slujitorului care nu a știut să-și fructifice darul, din teamă. El face parte din acea categorie de persoane care nu se încred în Dumnezeu, se plâng pentru orice, protestează că e greu, că e întuneric dar refuză să aprindă micuța lumânare pe care au primit-o și care le-ar lumina calea. Isus condamnă astfel de persoane pentru că refuză să iubească!

Marele Gandhi spunea cu atâta claritate: “oricine posedă bunuri de care nu are nevoie, este un hoț: să o știe bine, e un hoț! Marea parte a mizeriei care împovărează lumea este consecința lăcomiei unora”!

Dar înainte de Gandhi, sf. Augustin dăduse deja rezolvarea problemei: “cel care are iubire în inimă, are mereu ceva de dăruit altora”. Este cumva fotografia vieții noastre? Dumnezeu adună în albumul său numai aceste fotografii, restul se găsesc în albumul egoismului înfricoșător care este infernul.

Având în minte mesajul duminicii de astăzi care ne invită la veghere în așteptarea revenirii lui Cristos, să reținem că viața pe care o trăim este momentul potrivit nu pentru a “îngropa” darurile primite ci de a le folosi din plin pentru a fi în fața acestei lumi credule și dezorientate lumină și sare pentru ca să redescopere valorile divine și pentru ca să găsească drumul spre comuniunea deplină cu Dumnezeu. Amin.

 

* * *

 

La ce folosesc mâinile?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Când greșim în contul lui Dumnezeu

Erorile depind de o imagine falsă a lui Dumnezeu. Tipică este mărturisirea servitorului care a primit un singur talant: “Știu că ești un om aspru, care seceri de unde n-ai semănat și aduni de unde n-ai împrăștiat…” De la această imagine a unui stăpân inflexibil, fiscal, cu care nu poți să tratezi, neuman, se naște un comportament sub semnul fricii. “Darea de seamă” ia forma unei obsesii paralizante. Unica preocupare este aceea de “a fi în regulă”. Observarea scrupuloasă a ceea ce este prescris devine tot ce absoarbe energiile și sechestrează atenția.

Și iată atunci că apare acest individ complexat, înhibat, zăpăcit, timid, exact, scrupulos, incapabil de a risca. Transformă orice lucru (Cuvânt, Spirit, credință) într-un depozit mort, pe care îl ia în primire cu grija unui gropar. Congelând darurile primite, se congelează și pe el însuși, se sclerozează, sufocă orice elan, stinge sponaneitatea. Mesajul lui Cristos se reduce pur și simplu la lege, paradoxurile evanghelice sunt reconvertite într-o serie de regulamente minuțioase. Imprevizibilitatea lasă locul siguranței. Căutarea este anulată de nevoia de siguranțe. Aventura cea mai exaltantă este încadrată de organizarea cea mai asfixiantă și într-o programare riguroasă.

Pasiunea pentru Împărăția lui Dumnezeu se cristalizează în forme și scheme de neatins. Incitația se birocratizează. Funcționarismul, o mentalitate negustorească, un spirit servil, gestionarea mioapă a mărunțișurilor, terenul plat al practicilor, ocupă total orizontul. Totul este interpretat de optica întunecoasă a datoriei. Dumnezeu este văzut ca un judecător încruntat și impasibil, contabil distant care se mișcă exclusiv pe terenul arid al cifrelor, un caporal atent la respectarea normelor disciplinare, împărțitor inexorabil de pedepse.

“Al treilea slujitor” este cel ce nu înțelege cum relația cu Dumnezeu este o relație de iubire. Pentru care trebui să fie exclusă teama, dar și calculul. Docilitatea nu înseamnă servilism. Și ascultarea este ceva mai mult decât o o observanță meschină. “A da cont” de iubirea primită nu înseamnă a se prezenta la o “dare de seamă” de tip administrativ. A păzi este mult mai mult decât a conserva. “A fi de găsit” este ceva diferit de simplul “a fi la post”.

Dumnezeu nu suportă pe “conservatori”

“Iată ce este al tău”, mormăie slujitorul “conservator”. Totul în regulă. Controlează totuși. Mi-am plătit toate datoriile. Aștept o chitanță care să ateste că nu mai este nici o datorie între noi, nici un cont neplătit. Ofensa intolerabilă constă tocmai în acel incredibil “iată ce este al tău”. Când cineva se decide să “restituie” darurile este sfârșitul iubirii. Mai degrabă Dumnezeu ne spune: “Iată ce este al tău… Darurile mele sunt ale tale, sunt la dispoziția ta completă. Cheltuiește-le, împarte-le cu generozitate. Iată a ta este milostivirea mea, afecțiunea mea, iertarea mea, dorința mea de a elibera omul. Ești autorizat să le însușești, să te folosești cu larghețe de ele.

Dumnezeu nu ne cheamă să “conservăm”, să apărăm, să tutelăm. Dacă ar fi voit numai “să țină sigure” capitalurile sale, ar fi știut să o facă mult mai bine decât noi. Dimpotrivă, Dumnezeu pretinde să cheltuim darurile sale (care au devenit ale noastre), să le investim în opere de utilitate publică, să le folosim în avantajul altora. Dumnezeu ne vrea creativi, intreprinzători, plini de inițiative, nu leneși, inerți, exacți în formele religioase. A ne limita la conservare (și la conservarea de sine) echivalează cu a fi buni de nimic. Dumnezeu definește pe slujitorul conservator “rău (poneros) și leneș”. Rău, aici, nu este atât cel ce face lucruri rele, ci cel care nu face lucruri bune și lasă nefolosite, intacte, darurile primite.

În parabolă nu se vorbește atât de persoane care folosesc în mod greșit ceea ce li s-a “încredințat”. Vina, aici, este mai degrabă în a “nu utiliza” de fapt. Întenția principală a parabolei este de a avertiza să profităm de ocaziile pe care viața ni le prezintă pentru a împlini ceva frumos, bun, nou. Sensul responsabilității se manifestă în curajul de a încerca. Iubirea are dreptul de a se considera înțeleptă; încrederea trădată este nu numai când comportamentele nu apar “reglementare”, ci atunci când nu explorăm posibilitățile care ne sunt oferite, nu fructificăm potențialitățile cu care suntem echipați. Viața este irosită când nu se întâmplă nimic cu ea. Credința devine inutilă (“ne folosită”) când nu provoacă nimic deosebit, neobișnuit, uimitor. Iubirea moare (și este îngropată) în același moment în care nu produce nici o surpriză.

Talanții trebuie “să se întoarcă” sub formă de istorii

“După mult timp, stăpânul acelor slujitori s-a întors, și a voit să le ceară cont”. Nu trebuie, însă, să ne imaginăm scena unui contabil meticulos care cercetează registrele. Slujitorul definit “bun și credincios” nu restituie talanții dublați. Îi prezintă. “A prezenta” este ceva diferit de a-i dărui înapoi. Eu cred că este o problemă, mai ales, de comunicare, de relatare. Acel stăpân nu se uită atât la cifre, cât la relatări. Nu conturile trebuie să se “întoarcă, ci istorisirile.

Și atunci este vorba de a relata ceea ce s-a întâmplat în acel “timp îndelungat”. Bunătatea pe care am plasat-o în locurile cele mai neprevăzute, iertarea pe care am dăruit-o, tandrețea pe care am semănat-o în toate locurile pustii ale oamenilor, libertatea de care ne-am folosit pentru a elibera, pentru a vorbi curajos, de a lua poziții clare, de a împlini gesturi de o savoare evanghelică, de a îmbrățișa cauza celor care pierd.

Astfel, ne putem prezenta chiar cu mâinile goale, fără ca prin aceasta să fim cuprinși de teamă. Am semănat cu dărnicie peste tot (care este întocmai opusul ascunderii, “de a săpa o groapă”). Nu suntem în stare să-i prezentăm rezultate (și El nici nu ni le cere). Ne limităm să documentăm oboseala, pasiunea, speranța, absența calculelor. Ne regăsim, din fericire, cu mâinile goale. Nu am reținut nimic, Doamne. Cu atât mai puțin pentru noi înșine. Ne-ai îmbogățit pentru că ne-ai găsit săraci. Ne-ai încredințat bunurile cele mai prețioase pentru ca să le dăruim fără măsură. Care este modul cel mai sigur pentru a le păzi.

Stăpânul întârzie câtva timp să se întoarcă poate pentru a ne da posibilitatea de a cheltui totul. Și nu vine atât pentru a recupera ceea ce este al său (în limbajul iubirii dispare “al meu” și “al tău”), cât mai degrabă pentru a se bucura de roade, și de a le descoperi, din moment ce aproape niciodată cel ce seamănă este în măsură să vadă recolta. Atunci noi suntem cei care “recuperăm” de o sută de ori ceea ce am dăruit, abandonat. Și vom descoperi, cu uimire, că nimic nu va putea fi definitiv aranjat, sistematizat.

Toate conturile rămân în mod miraculos “suspendate”. Suspendate de iubire. Este în avantajul nostru să nu avem nici o chitanță. Mântuirea constă în a continua de a avea restanțe față de Iubire. Norocul nostru incredibil constă în faptul că atunci când este la mijloc Dumnezeu, partida nu va putea să fie vreodată egalată. Legalismul – și teama care emană de la ea ca un lapte acid – care cultivă pretenția absurdă de a egaliza conturile. Cine trăiește și acționează din iubire, “ia parte”, de pe acum, la bucuria Domnului său.

Prea multe gropi în pământ…

“Cel care primise numai un talant, a mers și a făcut o groapă în pământ și a ascuns acolo banii stăpânului său”. Ar fi interesant de trasat harta gropilor care au fost și continuă să fie săpate în teritoriile religioase. Castitatea care este păstrată în ariditate, în frica de a iubi, în sterilizarea sentimentelor, în ascunderea rădăcinilor terestre. Celibatari care rămân ca și “confiscați”, și nu sunt desigur angajați pentru Împărăția cerurilor, ci pentru a fabrica ființe neutre, reci, fără simțăminte umane, duri, (ca slujitorul “rău și leneș”care își imagina că este dur stăpânul).

Și mai poate fi și viața îngropată în funcționarism, în teatralism, în aparență. Slijitorul “leneș” este tocmai acela care își închipuie că trăiește. “Doamne, iată ai viața ta… Ți-o restitui aproape intactă. Nu m-am încumetat s-o trăiesc. Mi-a fost foarte frică să nu greșesc. … Iată libertatea ta. Am pus-o la păstrare, am ținut-o sub strictă supraveghere. Nu m-am folosit aproape deloc de ea. Era prea obligatorie. … Iată inima pe care mi-ai dat-o. Am folosit-o foarte rar, cu extremă grijă, cu judecată. Era prea riscantă. …Iată fantezia ta. Un dar, poate, superfluu, mai mult decât periculos. Am ținut-o cu grijă sub cheie, nu i-am dat spațiu. Cine știe unde m-ar fi purtat…”

Și este și o rugăciune îngropată în groapă profundă a cucerniciei, a practicilor, a intimismului. Fără vreun contact cu practica, iubirea, lupta pentru dreptate, respectul altora, riscul. Este o credință “întinsă” ca un cadavru în mormântul formulelor, cu un limbaj stins (chiar dacă este perfect ortodox). Este un adevăr rigid cufundat în dogmatism, evanghelia îmbălsămată în disciplina formală sau descompusă în moralism, apartenența ecclesială înmormântată în juridism, aluatul îngropat sub mormane de conformism, spiritul înăcrit în birocrație, fericirile reduse la uniformitatea cea mai plată.

Este apelul viitorului încuiat în reeditarea stătută a trecutului. Visele neutralizate de experiență. Este profeția sechestrată de instituție, prospețimea disecată de obișnuințe, curajul cu călușul în gură din partea diplomației, milostivirea strangulată de rigoare. Este un Cuvânt care devine literă moartă, repetat, disecat în chip pedant, supus autopsiei brutale în laboratoare specializate de interpretare fără suflet și fără căldură și fără poezie, făcut o circulară privată a puterii sale, anonim, impersonal, aseptic. Un Cuvânt rupt de viața reală, de problemele concrete de astăzi. Sau comentat ferindu-se bine de a se compromite. Sau prezentat ca îmbălsămat în pânzele triumfalismului și al frazelor răsunătoare.

Echivalent talantului ascuns este un Cuvânt sufocat, măsurat, care nu mai este un strigăt, un apel, o întrebare, incapabil de a trezi, de a face să se nască cineva sau ceva, care nu provoacă nici un răspuns tocmai pentru că are prezumția de a oferi toate răspunsurile. Talantul îngropat poate fi o predică spoită, cântată pe registrele obișnuite uzate de uz și de abuz, croită pe scheme aprobate (și nu este important dacă sunt plictisitoare), fără o fulgerare de fantezie, de inventivitate, de participare interioară, aș îndrăzni să spun de “impertinență”.

Când se sapă toate aceste gropi pentru a pune în siguranță talantul, este inevitabil ca și persoana să se ascundă în ele, să fie înghițită în ele, și să nu mai iasă la suprafață, și astfel să fie incapabil de a “răspunde” Donatorului. Incredibil. El ne-a dăruit mâinile pentru duce darurile sale cât mai departe posibil. Și noi le folosim pentru a lua o cazma și să începem de îndată să săpăm… El ne-a dăruit o față “unică” s-o purtăm, și noi ne preocupăm imediat s-o ascundem… Se naște bănuiala că, în ziua socotelilor, cel mai uimit va fi El. Uimit pentru modul gol cu care mulți dintre noi au trăit această lungă așteptare…