Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXXII-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
1Regi 17,10-16
Evrei 9,24-28
Marcu 12,38-44

Marcu 12,38-44

În învățătura lui mai spunea: “Feriți-vă de cărturari, cărora le place să umble în haine lungi și să fie salutați prin piețe, să ocupe primele locuri în sinagogi și locurile de onoare la ospețe. Ei mănâncă avutul văduvelor și se prefac că se roagă îndelung. Ei vor primi o condamnare mai aspră”. Stând în fața vistieriei, privea cum punea mulțimea banii în caseta pentru ofrande. Mulți bogați puneau mult. A venit și o văduvă săracă și a pus două monede mici, câțiva bani. Atunci i-a chemat pe discipolii săi și le-a zis: “Adevăr vă spun că văduva aceasta săracă a pus mai mult decât toți cei care pun în caseta pentru ofrande pentru că toți au pus din surplusul lor, ea însă, a pus din sărăcia ei totul, tot ce mai avea la viața ei”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Joseph Pellegrino
pr. Raniero Cantalamessa
Diverși alți autori
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
FSC

 

* * *

 

Datorie și virtute

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Prima lectură ne plasează în Sarepta Sidonului. Aici profetul Ilie cere unei văduve păgâne, necunoscute, să-i dea de mâncare ultima bucățică de pâine pe care o mai păstrase pentru ea și pentru fiul său. Ea i-a dat-o. Ce a determinat-o să facă acest gest incredibil? Că un om mai flămând decât dânsa i-a cerut în numele lui Dumnezeu? Poate. Dar poate că în conștiința ei și-a dat seama că și așa făina și uleiul pe care le mai avea nu-i vor mai fi suficiente pentru supraviețuire, fiindcă seceta era în toi; că nu are mare importanță dacă va muri cu o zi mai devreme sau mai târziu. Poate. Cred, totuși, că ea a văzut în Ilie pe omul lui Dumnezeu și-a dat seama că prin el poate obține de la Dumnezeu mai mult decât dă. Văduva avea conștiința insuficienței sale personale în fața lui Dumnezeu și necesitatea unui mijlocitor.

Evanghelia ne plasează la Ierusalim, lângă cutia milelor de la intrarea în templu. Văduvei nu-i cere nimeni ultimul bănuț pentru întreținerea casei Domnului. De ce-l oferă de bunăvoie? Conștiința îi spunea că ceea ce dă pentru templu, dă de fapt pentru slava lui Dumnezeu, că ea își poate afla fericirea personală în gloria Creatorului său. Și aici avem de-a face cu conștiința insuficienței personale și necesitatea unui mijlocitor de la templu, care va folosi bănuțul dat cu înțelepciune, ca pe o jertfă de mijlocire pentru donator.

Experimentăm zilnic insuficiența noastră în calamități naturale, ispite, boli și mai ales în fața morții celor dragi. Simțim trebuința unui mijlocitor? Facem ceva pentru a-l avea? Credem că cel mai puternic mijlocitor în fața Tatălui ceresc este Cristos care stă de-a dreapta lui? Știm cine este Cristos? Nu este oare el un om creat de fantezia proprie care nu poate mijloci?

Adevăratul mijlocitor este cel descris de lectura a II-a, care se jertfește pentru păcatele lumii și poate face această mare minune cu noi: să schimbe datoriile noastre cele mai mărunte în acte de virtute cu valoare maximă pentru mântuire.

Împăratul roman Vespasian a fost un om al datoriei. În ziua morții, coborând din patul de suferință, a luat cu ultimele puteri poziția de drepți și a zis: Decet imperatorem stantem mori – Se cuvine ca un împărat să moară în poziție de drepți, adică la datorie.

Da, simțul datoriei este cea mai luminoasă dovadă de sănătate a unui suflet, spunea Nicolae Iorga (Cugetări pag. 177, 317). Nu mai prejos este Democrit, care zice: Este măreț să te gândești la datoria ta, chiar și atunci când ești nenorocit.

Cristos vede lucrurile altfel? Da, fiindcă a spus ucenicilor săi că atunci când vor face toate cele care le-au fost poruncite, când își vor fi împlinit datoria, să spună: Suntem slugi netrebnice, am făcut ceea ce eram datori să facem (Lc 17,10).

Ce putem să facem mai mult decât datoria, ca să nu fim slugi netrebnice, ci demne de luat în seamă? Să practicăm virtutea. Datoria împlinită ne menține slugi netrebnice, pe când virtutea trăită ne face prieteni, asociați, frați de cruce, moștenitori, stăpâni.

Isus se minunează ca de cel mai încântător spectacol și îi cheamă și pe ucenici să admire gestul bătrânei care pune în cutia milelor ultimul ei bănuț, aducându-i lauda: Adevăr vă spun, această văduvă săracă a pus în cutia darurilor mai mult decât toți ceilalți. Toți au dat din prisosul lor, pe când ea, din sărăcia ei, a dat tot ce avea, toată avuția ei (Mc 12,43), adică și-a dat până și pâinea de la gură. Cei care aveau mult, aveau datoria să dea mult, dar ea ar fi trebuit, nu să dea, ci să primească din cutia milelor. Totuși fapta ei mică, săvârșită cu credință s-a transformat în virtutea carității (Gal 5,6), le întrece pe toate cele mai mari fapte făcute din datorie, făcând-o slugă bună și credincioasă (cf. Lc 19,17), deoarece, așa cum spune sfântul Ioan Gură de Aur: Este obiceiul lui Dumnezeu să dea cele mai mari premii pentru cele mai mărunte fapte (Hom. XLII, in Gen.).

Isus s-a arătat întotdeauna un mare apreciator al faptelor mici, săvârșite din credință, speranță și iubire. A comparat împărăția cerurilor, cea mai mare, cu cea mai mică sămânță de muștar (Mt 13,31); a făgăduit cea mai mare răsplată, cerul, pentru cea mai mică faptă bună, pentru un pahar de apă rece (Mt 10,42); a făgăduit puterea cea mai mare, aceea de a face minuni, în schimbul unei credințe cât un grăunte de muștar (Lc 17,6); vrea să ne întoarcem, să ne convertim și să fim mici ca pruncii, pentru a fi mari și a intra în împărăția cerurilor (Mt 18,3) etc. El, cunoscător desăvârșit al conștiințelor omenești și a potențelor noastre spirituale, a spus: Cine este credincios în cele mici, este credincios și în cele mari; cine este nedrept în cele mici și în cele mari tot nedrept este (Lc 16,10).

Virtutea constă în repetarea faptelor mici cu multă răbdare, cu credință și iubire.

Datoria se împlinește de obicei din iubire față de sine: pentru câștigarea pâinii, sănătății, onoarei etc.; dar ceea ce se face din virtute, se face în plus față de datorie, se face din iubire, fie față de Dumnezeu, fie față de aproapele. O mie de lei primiți cu împrumut și restituiți împreună cu un buchet de flori, umple inima de bucurie binefăcătorului mai mult florile decât banii, fiindcă ele sunt semnul recunoștinței și al iubirii. Bănuțul văduvei era simbolul iubirii ei față de Domnul, mai mult decât ajutorul real pentru susținerea templului.

O faptă de virtute este o operă de artă îngăduită și celor ce nu sunt artiști. În toate zilele, mai mult decât invențiile științifice, virtutea mântuiește lumea și-i dă posibilitatea să existe și să dureze (Jules Lemaitre). Această părere o împărtășește și Brunetière: Ceea ce ține lumea din neam în neam, ceea ce o împiedică de a cădea în barbarie, nu-i nici progresul matematicilor și al chimiei, al istoriei și al erudiției, ci sunt virtuțile active, jertfa de sine și această abnegație din care creștinismul a făcut legea vieții omenești. Cel mai strălucit poem al lui Dumnezeu nu este cel scris cu stele pe bolta cerului, ci acela pe care omul îl scrie prin virtuți în inima sa, la dictarea lui Dumnezeu, completează André Letousey.

Noi nu suntem chemați să săvârșim minuni și acte de vitejie care să uimească lumea; faptele mari sunt chiar primejdioase pentru noi, care suntem mici, fiindcă ne pot fi cu ușurință sămânță de mândrie. Faptele mici formează o conștiință fină, delicată, atentă față de cei mici ai lumii, care constituie marea majoritate neglijată, dar spre care privirile lui Isus s-au îndreptat cu predilecție, ca să le atragă și pe ale noastre.

Diavolul l-a ispitit pe Isus să facă lucruri mari, minuni (cf. Mt 4,3-9), dar el alege pe cele mici, obișnuite: să stea la masă cu păcătoșii, să cutreiere satele învățând pe cei simpli, să binecuvânteze copii etc. Faptele mici constituiau substanța activității sale zilnice, arătând că pe acestea le pot face toți. Faptele mari: rugăciunile lungi, pomenile bogate, posturile severe, schingiuirile trupești etc. ne pot forma concepția greșită că îl îndatorăm pe Dumnezeu, că formăm o castă privilegiată, că tot ceea ce nu este conform cu faptele mari pe care le facem, nu are valoare. Pe când faptele mici formează conștiința insuficienței noastre care ne menține în smerenie și ne face disponibili pentru ajutorarea aproapelui după puteri, fără a ne impune în fața lui umilindu-l. Isus a făcut și fapte mari, minuni, pentru a-și dovedi dumnezeirea, dar le-a făcut cu o discreție uimitoare, fără triumfalism, motiv pentru care a fost învinuit că le face cu o putere magică, cu ajutorul lui Belzebul (Mt 12,14).

În ochii lumii de atunci, ba chiar și ai ucenicilor săi, jertfa supremă de sine a lui Isus, moartea pe cruce, valora mai puțin decât bănuții văduvei, ba chiar părea o nebunie, un nonsens, ceva ridicol și absurd. Numai iubirea infinită i-a dat valoare mântuitoare și ne apare acum drept capodopera Fiului lui Dumnezeu. Prin acest nonsens, absurd, prin acest ridicol, prin acest nimic, prin această nebunie a crucii Cristos devine marele preot care mijlocește pururi în fața Tatălui ceresc mântuirea noastră, învierea strălucită, viața și fericirea veșnică.

Fiindcă Isus a lăudat virtutea, ea trebuie să devină datoria noastră sfântă, ca în ziua de apoi să-i auzim glasul dulce: Bine, slugă bună și credincioasă, peste puțin ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră în bucuria stăpânului tău! Amin.

 

* * *

 

Situația critică a văduvei

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Episcopului Desmond Tutu din Africa de Sud îi place foarte mult această anecdotă: când au venit misionarii în Africa, noi aveam pământul și ei aveau Biblia. Atunci ei au spus: “Să ne rugăm…”, și ne-au cerut să ne închidem ochii. Până când s-a încheiat rugăciunea, ei aveau de acum pământul și noi aveam Biblia. Și Episcopul încheie de obicei anecdota adăugând: “Și cred că noi am făcut o afacere mai bună”. În această anecdotă avem oarecum o confirmare a cinismului lui Karl Marx cu privire la creștinismul de astăzi ca fiind “opiul maselor” – adică ceea ce îi face pe oameni să adoarmă în timp ce le este luat pământul de sub picioare. În evanghelia de astăzi, Isus își avertizează ucenicii împotriva liderilor religioși care propagă acest fel de religiozitate anestezică. “Feriți-vă de cărturari… ei mănâncă avutul văduvelor și se prefac că se roagă îndelung. Ei vor primi o condamnare mai aspră” (Marcu 12,38-40). În a doua jumătate a lecturii evanghelice, relatarea Ofrandei văduvei, vedem un exemplu tragic al rezultatului acestui fel de religiozitate. Isus laudă victima dar condamnă persecutorii.

Săptămâna trecută am citit despre cărturarul care l-a întrebat pe Isus despre cea dintâi dintre porunci. În final Isus îi adresează cuvinte de încurajare și laudă: “Nu ești departe de împărăția lui Dumnezeu” (Marcu 12,34). Curând după aceea, în lectura de astăzi, Isus își avertizează ucenicii împotriva cărturarilor care urmau să primească o condamnare mai aspră. Care este diferența crucială dintre cărturarul cel bun care a fost lăudat săptămâna trecută și cărturarii în general care sunt condamnați în această săptămână? Cărturarul cel bun a câștigat aprobarea lui Isus când a spus că iubirea practică față de Dumnezeu și față de aproapele “este mai mult decât toate arderile de tot și decât toate jertfele” (Marcu 12,33). Cu alte cuvinte, cărturarii în general credeau în principiul “Templul înaintea oamenilor”, însă cărturarul cel bun, ascultându-l pe Isus, a ajuns la poziția evanghelică “oamenii înaintea Templului”. Aceasta este poziția celor care se află în drum spre împărăția lui Dumnezeu. Nevoile oamenilor în carne și oase stau înaintea nevoii de a menține ritualul jertfelor la Templu.

În mod tradițional am citit relatarea despre Ofranda văduvei ca una despre generozitatea fără margini și jertfa de sine. Trebuie însă să o citim în primul rând în contextul în care a scris-o Marcu, ca o dovadă tragică a exploatării religioase pentru care Isus a condamnat administrația religioasă a Templului. Înainte de a citi povestea ca un model pentru a încuraja generozitatea față de instituția religioasă, trebuie să o citim ca o condamnare a folosirii religiei pentru a exploata oamenii simpli, în suferință și lipsiți de putere. Isus învață în Templu. El tocmai i-a condamnat pe cărturarii fără scrupule care mănâncă averea văduvelor sub pretextul fervorii religioase. Apoi El o vede pe această văduvă care pune “totul, tot ce mai avea la viața ei” în caseta pentru ofrande, și arată spre ea spunând: “Vedeți despre ce vorbeam?” Cărturarii nu au jefuit niciodată literalmente casele văduvelor. Însă prin învățătura lor exploatau văduvele convingându-le ca în lipsurile lor să dea chiar și puținul pe care îl aveau.

Seamănă cu ceea ce s-a întâmplat la Târgul Mondial din San Francisco în 1939. Una dintre atracții era o grămadă de bani – se spunea că sunt în total 1.000.000 de dolari. Pentru 25 de cenți, vizitatorii aveau voie să atingă banii. Săracii își cheltuiau ultimul bănuț pentru a atinge pentru un moment bogăția. Îi făcea însă aceasta mai bogați? Nu, doar mai săraci cu 25 de cenți. Idei false care alimentează speranțe false le pot lua oamenilor chiar și puținul pe care îl au.

Isus o laudă pe văduva exploatată. De ce? Aprobă Isus procesul prin care a fost redusă la starea de sărăcie? Nu. Isus o laudă pentru încrederea ei sinceră și totală în Dumnezeu, nu pentru faptul regretabil că administrația religioasă profita de ea. În final, în împărăția lui Dumnezeu, dintre persecutor și victimă, întotdeauna victima face afacerea cea mai bună, așa cum remarcă pe bună dreptate Episcopul Desmond Tutu.

În societatea dominată de bărbați a Palestinei Noului Testament, văduva îi simboliza pe toți cei lipsiți de glas, de mijloace și de putere. Cine ar fi astăzi acești oameni? Mergem noi ca indivizi sau ca Biserică în întâmpinarea unor astfel de oameni pentru a-i ajuta să își îmbunătățească soarta? Sau le spunem doar să se roage mai mult și totul va fi în regulă, știind bine că este nevoie de mai mult decât de rugăciune pentru îndreptarea sorții lor? Este creștinismul o Evanghelie fără putere care adoarme oamenii și menține această stare de fapt, sau este Vestea cea Bună care eliberează și transformă viața personală și socială? Cunoaștem teoretic răspunsul. Să îl demonstrăm în practică.

 

* * *

 

Dreptate pentru săraci

Autor: pr. Joseph Pellegrino
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Prima lectură de astăzi și pasajul evanghelic prezintă două văduve. În timpurile străvechi, dacă murea un bărbat și nu era un fiu adult care să o protejeze și să o susțină, viața văduvei era nesigură. Adesea ea trebuia să cerșească hrană pentru ea și pentru copiii ei. Văduva din prima lectură din Cartea întâi a Regilor încerca să supraviețuiască unei foamete. Se pregătea să gătească, cu ultimele alimente pe care le avea, pentru ea și pentru băiețelul ei, înainte ca să moară. Nimănui nu îi păsa de ea, cu excepția lui Dumnezeu care l-a trimis pe profetul Ilie să îi răsplătească generozitatea.

Succesorul lui Ilie ca profet pentru Israel, Elisei, s-a întâlnit cu o altă văduvă care îi striga: “iată că au venit datornicii să ia robi pe amândoi fiii mei!” Nimeni nu o apăra. Era la mila judecătorilor necinstiți. A fost binecuvântată pentru că Dumnezeu a înfăptuit o minune pentru ea prin profetul Elisei. El i-a spus să adune toate vasele de untdelemn goale pe care le poate găsi, și să toarne puținul untdelemn pe care îl are în fiecare vas. Ea le-a umplut pe toate și apoi a vândut untdelemnul pentru a-și plăti datoriile și a-și salva copiii (2Regi 4,1-7). În Evanghelia de astăzi, Isus îi condamnă pe cărturarii care devorează casele văduvelor. Cărțile Exodului și Deuteronomului din Scriptura ebraică pun blestem asupra oricărui om care ar lipsi văduvele de dreptate, dar realitatea este că afaceriștii vicleni găseau modalități de a se strecura pe lângă lege pentru a profita de aceste femei lipsite de apărare. Profeții Isaia, Ieremia, Zaharia și Maleahi arată toți că pământul suferă din cauza păcatelor acelora care abuzează de văduve. Poate vă amintiți de Noemina din Cartea lui Rut. Când soțul și fiii ei au murit, ea a rămas fără nici un sprijin. Și-a trimis nurorile la casele lor pentru protecția lor. Una dintre ele, Orfa, s-a întors în casa tatălui ei, dar cealaltă, Rut, a stat cu Noemina pentru a avea grijă de ea și a proteja. Vă amintiți poate că Noemina s-a întors la Betleem împreună cu Rut și le-a strigat oamenilor de acolo: “Nu mă mai numiți Noemina, ci numiți-mă Mara, pentru că amărăciune mare mi-a trimis Atotțiitorul”. Rut și Noemina au supraviețuit adunând tot ceea ce rămăsese pe câmpurile de orz după ce secerătorii și-au încheiat munca.

Revenind văduva din relatarea evanghelică, declarația lui Isus că ea a dat din sărăcia ei tot ceea ce mai avea în viața ei poate fi văzută ca o laudă a generozității acesteia. Poate fi de asemenea văzută ca o condamnare a societății care a lăsat ca ea să ajungă atât de săracă încât, asemenea văduvei din Sarepta, nu mai avea nimic pe ce să se bazeze decât pe moartea ei sigură. Ceilalți dădeau din surplusul lor, ea a dat tot ce mai avea. Cum s-a întâmplat aceasta? Oare bancherii au administrat prost banii ei astfel încât a pierdut tot ce avea? Oare liderii religioși au încurajat-o să sărăcească de dragul vistieriei Templului? Cum s-a ajuns ca societatea să profite de cei săraci? Cum s-a ajuns ca societatea să continue să profite de cei care nu au nici o protecție?

Papa Ioan Paul al II-lea a scris mult despre structurile de păcat ale societății și despre situațiile de păcat. Acest Papă care a suferit în timpul terorii naziste din Polonia, în timpul distrugerii gândirii de către comuniști, și care a cunoscut situația dificilă a săracilor și venerarea materialismului de către capitaliști, a scris despre ideologiile care au ținut și continuă să țină lumea ostatică față de păcat. Da, el nu a văzut aceste ideologii ca un fel de ființe cu propriile lor drepturi. Mai degrabă, aceste ideologii, fie că este vorba despre nazism, comunism sau capitalismul materialist, au fost construite astfel încât să profite înșelându-i pe cei lipsiți de ajutor. Ele au fost înființate și susținute de oameni a căror sumă totale de păcate personale le-a transformat în mijloace pentru câștigurile lor ilicite. Aceia care au format și au susținut conceptul nazist și glorificarea supremației ariane au văzut în uniunea lor o ocazie de a fura bunuri și pământuri de la alți oameni, fie ei evrei, din Germania sau Europa, fie țigani, polonezi, slavi etc. Naziștii nu erau extratereștri dintr-o altă lume. Ei erau oameni ca mine și ca tine, care sub masca naționalismului au găsit o oportunitate de a profita de slăbiciunea celorlalți. Suma totală a păcatelor personale a format nazismul.

În același fel, comunismul, așa cum a evoluat, sau a involuat, în secolul XX, nu a însemnat idealurile muncitorilor care împart egal profitul muncii lor. Comunismul a fost o distrugere a moralității de către cei care doreau să fure bunuri de la unii în favoarea altora. Moralitatea și comunismul secolului XX nu puteau să coexiste, așadar Dumnezeu trebuia să fie eliminat din țările comuniste. Însă nici comuniștii nu au fost extratereștri de pe o altă planetă. Erau oameni care au căutat să profite de ceilalți inventând o religie a ordinii sociale pentru a înlocui spiritualitatea lui Dumnezeu.

La rândul său, capitalismul materialist a progresat, sau a regresat, în totală indiferență față de drepturile celor săraci, în favoarea celor bogați. Dacă popoarele din America Latină, Asia sau Africa duc o existență sub nivelul standard pentru ca europenii și americanii să beneficieze de mână ieftină de lucru, așa să fie. Dacă copiii lor trebuie să lucreze în fabrici pentru ca copiii noștri să aibă adidași mai ieftini, așa să fie. Cum a ajuns aici societatea noastră? Capitalismul materialist nu a căzut din cer. A rezultat din numărul oamenilor care au crezut cu tărie că cei bogați au dreptul să profite de cei săraci. Unii vor spune: “Puterea face dreptul”. Alții vor vedea aici o aplicare economică a evoluției darwiniene. Ei vor spune și vor crede că situația actuală a popoarelor din lume, împărțirea lumii în cei care au și cei care nu au este doar o chestiune de supraviețuire a celui mai puternic. Capitalismul materialist, asemenea nazismului și comunismului, este suma totală a păcatelor personale, decizia de a profita de cei mai puțin norocoși pentru câștigul personal.

Lumea are nevoie de vindecare. Un medic vă va spune că primul pas spre vindecare este recunoașterea bolii. Trebuie să fim conștienți de faptul că în măsura în care luăm parte la conceptul că unii trebuie să piardă pentru ca alții să câștige, unim păcatele noastre personale de lăcomie și materialism la suma totală a unei societăți păcătoase. Nu bogăția este rea. Greșit și imoral este a folosi mijloace nepotrivite pentru a dobândi bogății. Greșit și imoral este a risipi averea fără a-i băga în seamă pe săracii din jurul nostru. Trebuie să fim mai conștienți de responsabilitatea noastră în formarea unei societăți creștine. Oamenii nu trebuie să mai vadă o văduvă care nu mai are din ce să trăiască și dă și ultimii bănuți la Templu, ca o ultimă speranță înainte de a muri. Oamenii trebuie să se bucure că cei bogați au grijă de săraci. Într-adevăr, tăria unei societăți se măsoară în grija pe care o acordă membrilor mai slabi ai ei.

 

* * *

 

A venit o văduvă săracă

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Într-o zi, Isus stătea în fața vistieriei templului, privind oamenii care depuneau ofertele lor. A venit o văduvă săracă și a pus înăuntru tot ce avea, două monede de aramă. Isus s-a întors către discipolii Săi și le-a spus: “Adevăr vă spun că văduva aceasta săracă a pus mai mult decât toți cei care pun în caseta pentru ofrande pentru că toți au pus din surplusul lor, ea însă, a pus din sărăcia ei totul, tot ce mai avea la viața ei”. Putem numi această duminică “duminica văduvelor”. Despre o văduvă a fost vorba și în prima lectură, despre văduva din Sarepta, care a dat tot ce mai avea ca hrană (o mână de făină și puțin untdelemn) pentru a pregăti mâncare pentru profetul Ilie.

Este o bună ocazie pentru a ne îndrepta atenția atât asupra văduvelor cât și a văduvilor de astăzi. Faptul că Biblia vorbește atât de des despre văduve și niciodată despre văduvi se datorează faptului că în societatea străveche femeia care rămânea singură era într-un mai mare dezavantaj decât bărbatul care rămânea singur. Astăzi nu mai există această diferență. De fapt, în general se pare acum că femeile care rămân singure se descurcă mult mai bine decât bărbații.

Cu această ocazie doresc să tratez o temă care este de un interes categoric nu doar pentru cei văduvi, ci și pentru toți cei care sunt căsătoriți, în special în timpul acestei luni în care îi amintim pe cei decedați. Oare moartea unui soț sau a unei soții, care pune capăt din punct de vedere legal unei căsătorii, aduce cu sine și sfârșitul total al comuniunii dintre cele două persoane? Din acea legătură care a unit atât de puternic două persoane pe pământ va rămâne ceva și în cer, sau totul va fi uitat odată trecut pragul vieții veșnice?

Într-o zi, câțiva saducei au venit la Isus cu cazul neverosimil al unei femei care a fost succesiv soția a șapte frați, care au murit pe rând, întrebându-l a cui soție va fi ea după înviere. Isus le-a răspuns: “atunci când vor învia din morți, nici nu se vor însura, nici nu se vor mărita, ci vor fi ca îngerii în ceruri” (Marcu 12,25). Interpretând greșit aceste cuvinte ale lui Isus, unii au susținut faptul că în concluzie căsătoria nu va avea nici o urmare în cer. Însă prin acest răspuns Isus respinge caricatura pe care saduceii au prezentat-o despre cer, ca și când ar urma să existe o simplă continuare a relațiilor pământești dintre soți. Isus nu exclude posibilitatea ca ei să redescopere în Dumnezeu legătura care i-a unit pe pământ.

Potrivit acestei viziuni, căsătoria nu se încheie total la moarte, ci este transfigurată, spiritualizată, eliberată de limitele care marchează viața pe pământ, și de asemenea nici legăturile dintre părinți și copii sau dintre prieteni nu vor fi uitate. Într-o prefață pentru morți liturgia proclamă: “Viața este transformată, nu luată”. Și căsătoria, care este parte a vieții, va fi transfigurată, nu anulată.

Ce se va întâmpla însă cu cei pentru care căsătoria pământească a constituit o experiență negativă, o experiență de neînțelegeri și suferințe? Oare această idee potrivit căreia legătura maritală nu se va rupe la moarte nu este oare pentru ei mai degrabă un motiv de teamă, decât o mângâiere? Nu, deoarece în trecerea din timp în eternitate binele rămâne și răul cade. Iubirea care i-a unit, poate doar pentru un timp scurt, rămâne; defectele, neînțelegerile, suferințele pe care și le-au produs unul altuia vor dispărea. De fapt, chiar această suferință, acceptată cu credință, va fi transformată în glorie. Mulți soți vor experimenta adevărata iubire unul față de celălalt doar când vor fi reuniți “în Dumnezeu” și cu această iubire va veni bucuria și deplinătatea uniunii, pe care nu le-au cunoscut pe pământ. În Dumnezeu toate vor fi înțelese, toate vor fi scuzate, toate vor fi iertate.

Unii vor întreba desigur ce se va întâmpla cu aceia care au fost în mod legitim căsătoriți cu mai multe persoane, despre văduvii și văduvele care s-au recăsătorit. (Acesta a fost cazul prezentat lui Isus, cu șapte frați care au fost căsătoriți succesiv cu aceeași femeie.) Și pentru ei trebuie să repetăm același lucru: ceea ce a fost iubire adevărată și dăruire de sine cu fiecare dintre soți sau soții, fiind în mod obiectiv un bine care vine de la Dumnezeu, nu va fi dizolvat. În cer nu va exista rivalitate în iubire sau gelozie. Aceste lucruri nu țin de iubirea adevărată, ci de limitele intrinseci ale creaturii.

 

* * *

 

Duminica a XXXII-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Viorel Ababei
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 12 noiembrie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

A dat tot ce avea

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Liturgia cuvântului ne îndreaptă privirile și în această duminică spre Cristos, pentru a vedea în el un dar esențial al regalității, pe care Duhul Sfânt i l-a pus în suflet: darul cunoștinței sau științei. Încă de la început trebuie să ținem cont de o axiomă: Nimeni nu dă nimic, dacă nu știe pentru ce să dea. Dar, dacă cineva dă tot ce are, înseamnă că știe pentru ce dă.

Am ascultat lecturile. Văduva din Sarepta, la cererea lui Ilie, dă tot ce avea de mâncare pentru ea și pentru fiul ei. Ce a știut? Văduva de la templu dă ultimii bănuți, strictul necesar pentru viață. Ce a știut? Autorul Scrisorii către evrei ne-a vorbit în fragmentul ascultat despre faptul că Isus, nu a dat ceva din strictul necesar vieții, ci s-a dat total pe sine însuși. Ce a știut că va realiza prin această jertfă? Autorul ne-a dat și răspunsul pe care îl vom asculta și analiza.

Oferirea propriei existențe pentru salvarea vieții celor dragi pornește dintr-un instinct pus de Creator în firea unor ființe vii. Sunt animale și păsări care fac acest gest eroic. Dar, a-și jertfi existența pentru un necunoscut, ba mai mult, chiar pentru un dușman, nu mai este vorba de instinct ci de o cunoaștere care vine direct de la Dumnezeu prin credință și ca un dar al Duhului Sfânt.

În prima lectură (1Rg 17, 10-16) găsim acest «dar al Duhului» în sufletul acelei văduve din Sarepta. Dumnezeu îl asigură pe Ilie cu aceste cuvinte: Am dat poruncă unei văduve să-ți dea de mâncare (v.9). A-i da poruncă înseamnă a-i da cunoașterea unui motiv superior existențial. Ilie, la rândul său, plin de credință în acest cuvânt al lui Dumnezeu, cunoaște voința lui Iahve și o împlinește cu fidelitate. Iar împlinirea voinței divine produce minunea.

Din credința în cuvântul lui Dumnezeu ne vine adevărata cunoaștere a sensului existenței: suntem total în mâna lui Dumnezeu; putem avea toate bogățiile lumii și, cu toate acestea, nu putem prelungi viața cu o clipă; putem să nu avem nici strictul necesar, dar putem să ne salvăm viața prin credință.

Văduva din Sarepta este semnul iubirii lui Dumnezeu față de orice ființă umană, este simbolul și personificarea neamurilor păgâne chemate la credință, fiindcă numai din ea se naște generozitatea desăvârșită. Iar generozitatea desăvârșită nu constă în a da mult sau puțin, ci în a da totul (cf. CBL p. 352-353).

Această lecție ne-o oferă și Evanghelia de azi (Mc 12, 38-44). A da ceea ce ești valorează mult mai mult decât a da ceea ce ai.

După ce și-a prezentat cazul oarecum excepțional al unui cărturar care nu era departe de împărăția lui Dumnezeu, evanghelistul Marcu se întoarce la vechea antipatie față de clasa sus pusă a Israelului. Isus denunță în acest episod falsa știință a acelor «învățători», cărora le lipsea adevărata cunoaștere a Sfintei Scripturi. Cărturarii se pierdeau într-un labirint de subtilități spre a demonstra descendența davidică a viitorului Mesia, dând o importanță excesivă acestui argument, datorită nerăbdării lor de a avea un rege teocratic menit să-i elibereze în mod miraculos de sub jugul autorității romane de ocupație (cf. CBL p. 1093-1094). Isus, din contra, urmărește să le dea convingerea că misiunea sa mesianică este îndreptată spre eliberarea lor de propria asuprire: copleșiți de ignoranță și de nedreptăți față de cei săraci, spre care s-au îndreptat întotdeauna ochii lui Dumnezeu, iar ei îi asupresc. Isus vrea să le spună acel dicton atât de cunoscut: «Medice, cura te ipsum».

Să privim mai departe! Văduva a dat din strictul necesar, în contrast cu cei bogați care dădeau ceva mai mult, nu dintr-a lor, ci din ceea ce jecmăniseră de la văduve și orfani; și, ceea ce este și mai grav, prin acest gest, nici măcar reparatoriu, își căutau glorie, cinste și mărire din partea celor nedreptățiți. Cum să nu-l supere pe Isus această dublă nedreptate? Isus vrea să le spună: Eliberați-vă mai întâi de nedreptatea proprie și Dumnezeu vă va elibera de asuprirea romană!

În schimb, gestul ascuns al văduvei, care pune în tăcere ultimii bănuți, este un gest de rugăciune, o oferire totală de sine în mâinile Providenței divine, este un gest izvorât din credință și iubire. Cum să nu trezească admirația lui Isus care cunoaște inimile oamenilor? Isus nu măsoară pe alți oameni cu metrul nostru care se oprește la aparențe, nu măsoară în cifre ceea ce dăm și nici în kilograme, el măsoară cu etalonul iubirii. A da, asemenea văduvei, înseamnă a da asemenea lui Dumnezeu, care nu dă ceva din bogăția sa, nu dă din ceea ce are, ci din ceea ce este: viața divină proprie. Darul lui Dumnezeu este Isus sărac și slujitor al oamenilor. Acest Isus nu-i o paranteză în viața lui Dumnezeu, ci manifestarea condiției însăși a lui Dumnezeu. El nu-i un bogat venit să viziteze pământul ca turist, El este fratele nostru care s-a făcut sclav, sărac, spre a ne îmbogăți din bogăția vieții dumnezeiești săraca nostră existență debusolată de păcat (cf. MAC p. 1004-1005).

Spuneam chiar la începutul predicii că autorul Scrisorii către evrei, (Lec. a II-a: Evr 9, 24-28), la întrebarea: Ce a știut Isus când s-a jertfit total pe sine însuși, a dat și răspunsul care este acesta, că nimicind (surpând) păcatul (v.26), se va înfățișa pentru noi înaintea lui Dumezeu ca mare preot (v.24) și apoi se va arăta acelora care cu stăruință îl așteaptă spre mântuire (v.28). Deci Isus a știut că prin jertfa sa totală va pecetlui o nouă și veșnică alianță între Dumnezeu și om. Cuvântul grec diatheke are un dublu înțeles: alianță și ultima voință sau testament. Autorul folosește cuvântul diatheke cu înțelesul de ultima voință, testament. Ceea ce înseamnă că «noua alianță» va intra în vigoare după moartea lui Cristos.

Cristos este mijlocitorul noii alianțe, nu numai ca mijlocitor între două părți antagoniste – Dumnezeu și om – ca reprezentant al oamenilor în fața lui Dumnezeu (în calitate de mare preot) și apoi ca reprezentant dumnezeiesc în fața oamenilor (tălmaciul, apostolul lor), dar mai ales fiindcă este reprezentantul lui Dumnezeu în a determina și dezvălui voința lui din urmă – testamentul său – față de oameni. Isus face mai mult, el confirmă și ratifică această voință cu propriul sânge, cu moartea sa. Isus este mărturisitorul și executorul testamentar al Tatălui în singura sa Persoană. Isus este și victima de jertfă, care era necesară spre a pecetlui orice alianță, este și jertfă de garanție a testamentului (cf. CBL p. 1789).

Duhul Sfânt ne oferă această cunoaștere a lui Cristos ca mobil al jertfei sale totale, ca noi, la rândul nostru, să ajungem la cunoașterea destinului nostru în planul divin, când Isus se va arăta acelora care cu stăruință îl așteaptă spre mântuire, spre a fi capabili de «a da totul», numai să nu pierdem Împărăția lui Dumnezeu. Având din partea Duhului Sfânt plinătatea darului științei, Isus a cunoscut că numai dând totul se va bucura de învierea totală din partea Duhului Sfânt.

Biserica, la începutul ei, bucurându-se de acest dar al Duhului Sfânt, a unit agapa frățească cu euharistia. Credincioșii aduceau tot ce aveau și puneau la dispoziția tuturor și prin împărtășire mărturiseau învierea lui Cristos. Și pâinea oferită de văduva din Sarepta Sidonului lui Ilie a fost o mărturie, și bănuții văduvei de la templu au fost o mărturie, o mărturie de credință în Dumnezeul celor vii, o credință în înviere.

Pomana și Euharistia ne fac martori ai învierii. Dacă știm, cunoaștem, aceasta, atunci pe una trebuie s-o facem, iar pe cealaltă să nu o lăsăm. Spre o mai bună împlinire a lor, să ne rugăm: Dumnezeule atotputernic și îndurător, înlătură, cu bunătate, tot ceea ce ne stă împotrivă, ca, izbăviți de orice povoară trupească și sufletească, să te putem sluji cu toată libertatea. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXXII-a de peste an

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Editura Sapientia

Lecturile pe care ni le propune Biserica în această duminică scot în evidență o trăsătură fundamentală a acțiunii lui Dumnezeu, trăsătură pe care o remarcăm atât în istoria Vechiului Testament, cât și în învățătura și comportamentul lui Isus. Dumnezeul lui Isus Cristos s-a revelat ca un Dumnezeu Părinte al orfanilor și al văduvelor, refugiu pentru străini și dreptate pentru cei asupriți. În consecință, prin cei umili și săraci, reprezentați de cele două văduve menționate în prima lectură și în evanghelie, noi suntem invitați să învățăm generozitatea, disponibilitatea de a da tot ce avem, încrederea filială și abandonarea în mâinile lui Dumnezeu.

Prima lectură constituie o adevărată relatare de credință. Femeia din Sarepta este o văduvă păgână aflată la capătul puterilor, însă, în pofida situației sale precare, ea ascultă de cuvântul profetului, împarte cu el puțina hrană ce-i mai rămăsese și, prin aceasta, arată că se încrede în Domnul. Ea nu-și condiționează fapta sa de rezultatul final, dar are speranța că, printr-o atitudine de credință și solidaritate generoasă, va fi răsplătită de Dumnezeu.

Tot în acest context trebuie amplasat și psalmul responsorial. Dumnezeu iubește dreptatea și nimicește calea celor răi, el le dă pâine celor flămânzi, îi eliberează pe cei închiși, îi luminează pe cei orbi, îi ridică pe cei împovărați, are grijă de cel străin și sprijină pe văduve și pe orfani. Am putea spune că Dumnezeu nu se uită la diferențierile pe care le fac oamenii între ei: bogat sau sărac, puternic sau slab, nobil sau supus, etc. În fața lui Dumnezeu toți suntem creaturile sale, toți beneficiem de iubirea sa infinită, ba chiar, împotriva logicii umane, El își îndreaptă atenția mai ales către cei nedreptățiți pe care-i salvează.

Textul evanghelic descrie sfârșitul activității lui Isus la Ierusalim. Sfântul Marcu ne prezintă mai întâi atitudinea critică a lui Isus față de farisei și cărturari. Judecata negativă a lui Cristos față de comportamentul acestora este plasată în opoziție cu modestia unei femei sărace care oferă templului doar doi bănuți. Pentru gestul ei merită admirația lui Isus, de aceea El îi cheamă la sine pe ucenici și le explică semnificația profundă a gestului făcut de femeie și-i invită să înțeleagă valoarea exemplară a comportamentului ei.

Deși scurt, episodul cu văduva săracă se descoperă a fi foarte bogat în învățături și conținut. Această femeie se încrede în Domnul fără să-și mai rezerve ceva pentru sine și fără să aștepte de la El vreo minune. Nu este vorba de o învățătură referitoare la faptul de a pune la dispoziția lui Dumnezeu sau a inițiativelor religioase propriile bunuri economice și de a ne înstrăina toate proprietățile noastre. Evanghelia scoate în evidență necesitatea de a ne pune întreaga viață în mâinile lui Dumnezeu printr-o atitudine de încredere și disponibilitate față de planurile lui.

Împlinirea voinței lui Dumnezeu în îndatoririle de fiecare zi este cel mai sigur ghid pentru creștinul care trebuie să se sfințească în mijlocul realităților pământești. Este tocmai ceea ce ne cere Domnul: să-l iubim fără condiții, fără a aștepta situații mai favorabile în mijlocul vieții noastre cotidiene. “Dacă te vei abandona într-adevăr în Domnul, vei învăța să te mulțumești cu orice va veni și să nu-ți pierzi seninătatea dacă lucrurile nu vor ieși pe placul tău, deoarece ele vor ieși așa cum vrea Dumnezeu să iasă”, ne învață sfânta Tereza de Avilla.

În lumina exemplului biblic al văduvei sărace, putem anticipa gestul și imaginea lui Isus care s-a jertfit pentru păcatele noastre, înfruntând sacrificiul suprem. Dăruirea totală de sine ce a caracterizat întreaga viață a lui Cristos va ajunge pe Calvar să manifeste în forma cea mai înaltă și mai perfectă iubirea lui Dumnezeu față de oameni. Tocmai aici voiește sfântul Paul să ne sensibilizeze în a doua lectură, atunci când ne spune că “Isus s-a jertfit pe sine ca să ia asupra sa păcatele celor mulți” (Evr 9,28).

Urmând exemplul lui Cristos și al văduvelor sărace, cu toții suntem chemați să ne verificăm în conștiință și să ne întrebăm cu sinceritate: care este poziția și atitudinea mea în fața iubirii nemărginite a lui Dumnezeu? Oare nu suntem și noi ca farizeii cărora le place să umble în haine lungi, să fie salutați prin piețe, să aibă primele locuri în sinagogi și la ospețe?

Un oarecare soldat francez, Michel, deportat într-un lagăr nazist în timpul celui de Al Doilea Război Mondial, povestește în jurnalul său: “Într-o zi, m-a chemat comandantul lagărului. Am fost dus într-o cameră unde era pusă o masă cu un singur tacâm, apoi a intrat comandantul. Mie îmi era foame de lup. Comandantul s-a așezat la masă și a fost servit cu un ospăț regesc, iar eu trebuia să stau acolo și să privesc. El își lingea buzele, în timp ce eu muream de foame. Dar ce era mai rău încă nu venise. La sfârșit i s-a adus cafeaua. Atunci a scos un pachet pe masă și a spus: «Privește acest pachet. Ți l-a trimis soția de la Paris. E plin de prăjituri». Știam cât de puțin era de mâncare în acea vreme și cât trebuia să fi economisit soția ca să-mi facă acest pachet. Apoi comandantul s-a pus să le mănânce una câte una. L-am rugat: «Dați-mi, vă rog, măcar una, nu vreau s-o mănânc, dar s-o păstrez ca amintire de la soția mea». El a mâncat-o, zâmbind, pe ultima. Aceasta era clipa când exasperarea atinge punctul culminant și se transformă în ură. În acea clipă am fost conștient ce înseamnă că dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre. Am simțit dragoste pentru omul acela. M-am gândit: bietul de el, n-are pe nimeni ca să-l iubească. Este înconjurat de ură”.

Este un exemplu ce prezintă un fapt particular pe care nu-l putem experimenta oricând. Totuși, o atitudine la fel de radicală ne-o putem însuși în toate momentele vieții noastre. Trebuie să implorăm mereu harul lui Dumnezeu pentru a reuși să trecem peste toate nedreptățile provocate de semenii noștri. Aceasta este cerința lui Cristos, exemplul suprem de umilință, de iubire și de dăruire totală pentru ceilalți.

Prin jertfa sa, Cristos a pecetluit o nouă și veșnică alianță între Dumnezeu și om, ne-a eliberat de păcat și ne-a orientat cu toată ființa spre Dumnezeu Tatăl, ne-a redat acel chip sublim pe care l-am pervertit prin păcatele noastre. Dăruirea lui Cristos constituie o chemare adresată nouă de a răspunde acestei iubiri, întrucât iubirea cu iubire se plătește. Omul a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, de aceea, inima omului este făcută pentru a iubi și, cu cât iubește mai mult, cu atât se identifică mai mult cu Dumnezeu. Fără iubire omul nu poate trăi. Așadar, doar încredințându-ne lui Dumnezeu vom găsi adevărul și fericirea, vom deveni capabili să ne privim semenii cu alți ochi, să ne debarasăm de propriul egoism și să oferim totul cu bunătate și generozitate.

Iubirea este un drum cu sens unic, care pleacă totdeauna din tine și se îndreaptă către ceilalți. Pentru a iubi trebuie să fii capabil să renunți la tine însuți, trecând treptat de la dorința de a lua la dorința de a da.

Un vechi proverb oriental ne învață că, dacă nu poți construi un castel, poți construi cel puțin o colibă, dar nu te vei simți bine în coliba ta atâta timp cât vei mai visa încă la acel castel. În peregrinarea noastră pe pământ nu putem fi și cu Dumnezeu, și cu egoismul nostru. Este necesară acea deschidere și dăruire totală care ne oferă o altă privire asupra lumii. Pentru acest motiv, să-i cerem constant lui Dumnezeu să ne înalțe cât mai sus, deasupra răului nostru, deasupra lumii, deasupra timpului. Fă-ne, Doamne, văzul limpede ca și apa cristalină și împrumută-ne vederea ta!

Marian Rediu

 

* * *

 

Duminica a XXXII-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus învăța mulțimea spunând: “Feriți-vă de cărturari, căci le place să umble îmbrăcați în haine lungi, să fie salutați de lume prin piețe, să stea pe primele locuri în sinagogi și în locurile de frunte la ospețe. Toacă avutul văduvelor și fac rugăciuni lungi numai de ochii lumii. Pentru aceasta vor fi și mai aspru condamnați”. Isus se așezase în fața sălii tezaurului și privea mulțimea care arunca bani în casetă. Mulți dintre cei bogați veneau și puneau sume mari. A venit și o văduvă săracă și a pus două monede mici. Isus i-a chemat la sine pe ucenici și le-a spus: “Vă spun adevărul: această văduvă săracă a pus în casetă mai mult decât toți ceilalți. Căci toți au pus din ceea ce aveau de prisos; pe când ea, cu toată sărăcia ei, a dat tot ce avea: strictul necesar pentru viață. (Mc 12,38-44)

Episodul propus spre meditare în această a XXXII-a duminică de peste an provine din secțiunea a cincia, și ultima, a evangheliei sfântului Marcu, secțiune ce se deschide cu episodul intrării lui Isus în Ierusalim (Mc 11,1s) și care este dominată de controversele Mântuitorului cu autoritățile cele mai importante ale capitalei. Reproșul pe care Isus li-l aduce este acela de a fi creat o disociere între învățăturile pe care le dau altora (mai ales oamenilor de rând) și comportamentul lor religios în viața de fiecare zi. Ei, făcând abstracție de ceea ce impun “celor mici”, pun în practică o religiozitate lipsită de conținut care se traduce în gesturi formale: purtarea unor haine extravagante, instituirea unor onoruri pe care oamenii de rând trebuie să li-l aducă, împlinirea unor practici religioase doar de ochii lumii. Cu alte cuvinte, învățătura lor nu le folosește la altceva decât la atragerea “respectului” celor pe care îi călăuzesc. Or, profetul Isaia a denunțat deja de mult această ipocrizie religioasă și a rostit condamnarea venită din partea lui Dumnezeu (Is 1,10-20).

Adevărata relație cu Dumnezeu, adevărata credință, se exprimă printr-un angajament concret vizavi de aproapele, printr-o atenție specială față de cei mici, față de cei care nu se pot apăra singuri, reprezentați în pericopa noastră de văduve. A-l recunoaște pe Dumnezeu drept Tată înseamnă implicit recunoașterea semenilor drept frați și surori. Prin gesturile și cuvintele sale Isus nu face decât să reamintească învățătura profeților cu privire la adevăratul cult ce trebuie adus lui Dumnezeu, mai cu seamă pe cea a lui Ieremia (7,1-11) care îndrăznea să ia atitudine împotriva modului în care Templul era folosit: … o peșteră de tâlhari? (Ier 7,11).

Partea a doua a acestei pericope (v. 41-44) ne aduce în atenție trăirea religioasă a unei persoane ce face parte din categoria cea mai de jos a societății, este vorba de o văduvă. Isus așezat nu departe de locul în care se colecta impozitul pentru Templu surprinde o scenă de-a dreptul emoționantă: în timp ce mulți trecători depun sume importante în casetă, o văduvă (una dintre cele cărora cărturarii și fariseii le toacă avutul) nu pune decât două monede mici. Aparent același gest atât la ceilalți trecători cât și la văduvă. Doar Isus, însă, știe să citească adâncul inimii (calitatea religiozității) lor și să scoată în evidență paradoxul ce zace acolo. Într-adevăr, o sumă mare de bani depusă în casetă ar trebuie să reliefeze credința mare a celui care o depune, în timp ce suma mică a văduvei ar traduce, la prima vedere, o credință mică. În realitate lucrurile se prezintă exact invers și anume, toți au pus din ceea ce aveau de prisos, pe când ea, cu toată sărăcia ei, a dat tot ce avea: strictul necesar pentru viață.

Ce lecție de religiozitate!? În relația cu Dumnezeu nu e suficient să oferi mult sau foarte mult din viață. Văduva a oferit totul, toată viața. În fond, unica atitudine creștină este cea a unei disponibilități radicale: Isus ne cere totul, întreaga viață a fiecăruia dintre noi.

 

* * *

 

Duminica a XXXII-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Noi nu reușim să ne imaginăm cum va fi Paradisul. Dar sigur, va fi frumos! Foarte frumos! Va fi atât de frumos încât vom înțelege de ce aici uneori am fost nevoiți și să suferim. Va fi, cum spune vechiul catehism al sfântului Pius al X-lea: “Bucuria veșnică a lui Dumnezeu, fericirea noastră și, în el, a oricărui alt bine, fără nici un rău”.

Îmi amintesc o bătrânică din sătucul meu: era bolnavă de mult timp. Știam că înainte de moarte voia să mă vadă. M-am dus. M-a fixat cu privirea, îndelung. Apoi m-a întrebat sfâșietor:

- Așadar, este adevărat ceea ce spun preoții?

Și eu am fixat-o îndelung. Apoi i-am spus, scandând cuvintele:

- Va fi… Va fi… Ba, mai mult… este!

M-a fixat, în tăcere, gânditoare. Apoi, redevenind senină ca întotdeauna:

- Știi, voiam să o aud de la tine! Mulțumesc! Acum, mor liniștită!

Am îmbrățișat-o! Dacă nu mă înșel, a murit după două zile.

2. Tema

“Trăiesc în credința Fiului lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pe sine pentru mine” (Gal 2,20).

Sau: “Dumnezeu îmi dă totul; dacă îi dau totul… câștig!”

3. Mesajul zilei

Domnul, infinit de generos, îi susține pe orfan și pe văduvă.

- Dintre multele prescripții ale Bibliei în favoarea văduvelor și a orfanilor, amintim una: “Nu fă nedreptate văduvelor și orfanilor… Când seceri grâul, nu aduna totul, lasă pentru văduvă și pentru orfan; când vei aduna măslinele, lasă câteva pentru văduvă și pentru orfan; când vei aduna strugurii, lasă câțiva ciorchini și pentru văduvă și pentru orfan” (Dt 24,17-22).

- Și Isus dă dovadă de o afecțiune specială pentru văduve. Dă ca model credința văduvei din Sarepta; laudă văduva care pune în tezaurul templului două monede, adică tot ce avea (cf. Evanghelia).

- Situația văduvei este la fel de tristă: era și mai mult în perioada lui Isus.

Dumnezeu este primul care dă.

- Celor generoși le dă, în schimb, o măsură care dă pe dinafară (Lc 6,38).

- Isus ne-a învățat că Dumnezeu, fiind Tată, mai mult decât primește, dă. În toate religiile existente în timpul lui Isus credincioșii le ofereau zeilor rugăciuni, oferte, jertfe, totul.

- Cu Isus se schimbă complet situația religioasă. Adevăratul Dumnezeu, fiind Tată, mai mult decât primește, dă totul copiilor săi: universul, viața, Cuvântul, Duhul, Fiul. El nu vrea jertfe de la noi, ci iubire. El se jertfește pentru mântuirea noastră.

- În aceasta constă iubirea lui Dumnezeu: el ne-a iubit mai întâi, s-a dat cu totul pe sine pentru noi.

Văduva este adevărată ucenică a lui Isus: îi dă totul lui Dumnezeu care îi dă totul!

- Întrucât Domnul îl iubește pe cel care dă totul cu bucurie, Isus, la sfârșitul predicii sale, arată ca simbol al adevăratului ucenic văduva care, neavând sprijin uman, are încredere totală în Dumnezeu: îi dă strictul necesar pentru viață.

- Dumnezeu nu privește la cantitatea darului, ci la calitatea iubirii din inimă. Dacă îi dai Domnului puțin, cu puțină iubire, dacă îi dai numai superfluul, ceea ce ai în plus, dacă dai din interes sau din teamă, dacă dai pentru a fi văzut, dacă oferi multe daruri ale tale, dar nu te dai pe tine însuți și toată inima ta, atunci nu-l imiți pe Tatăl din ceruri care este plin de bunătate, nu ești adevărat ucenic al lui Isus, nu ești un creștin perfect.

- În modelul sărăciei văduvei este toată învățătura lui Isus: este tot programul de examinare de la școala apostolilor adevărați…

- Dar noi, dragi copii, ce fel de ucenici suntem?

- Cât de generoși suntem cu Dumnezeu și cu aproapele?

- Cum conjugăm verbele: a da, a ajuta, a împărți, a iubi?

- “Dumnezeu îmi dă totul; dacă îi dau totul… câștig!”

4. Exemple

Adevăratul ucenic al lui Isus, cel care își pune toată încrederea în Dumnezeu, este ca… floarea soarelui sau o mamă eroică.

a) I-au pus florile numele de Floarea-soarelui. I l-au pus pentru a o lua în râs, dar le-a plăcut tuturor, inclusiv celui direct interesat.

Din acel moment, când cineva o întreba cum o cheamă, răspundea orgolioasă: “Floarea-soarelui”.

Trandafiri, hortensii și dalii nu încetau să șușotească despre cea care, după părerea lor, era o ciudățenie care ascundea prea mult orgoliu. Gura-leului, florile cele mai curajoase din grădină, i-au spus direct Florii-soarelui:

- De ce privește mereu în sus? De ce nu ne privești niciodată? Totuși, suntem plante, ca și tine, strigă gura leului pentru a se face auzită.

- Prieteni, a răspuns floarea soarelui, sunt fericită să trăiesc cu voi, dar iubesc soarele. El este viața mea și nu pot să îmi desprind ochii de la el. Îl privesc în drumul lui. Îl iubesc atât de mult încât simt deja că semăn cu el puțin. Ce vreți? Soarele este viața mea și trăiesc pentru el…

Floarea-soarelui vorbea tare și au auzit toate florile din grădină. Și în adâncul micuței lor inimi parfumate au simțit o mare admirație față de “îndrăgostita de soare” (B. Ferrero).

b) Un recent cutremur înspăimântător din Armenia (1989) a provocat plâns și jale. Uniunea Sovietică, atât de dur lovită, a avut însă ocazia să experimenteze mângâierea și solidaritatea întregii lumi.

Dintre cei care au ajutat nu a lipsit nici Maica Tereza și surorile ei. Deosebit de emoționantă a fost întâlnirea cu o femeie supraviețuitoare rămasă îngropată de vie cu copilul ei timp de optsprezece zile. Acea mamă armeană era pe moarte pentru că în tot acel lung și teribil prizonierat, în ultima săptămână, și-a tăiat câte un deget în fiecare zi ca să îl dea copilului să îl sugă. Sângele ei dăruit devenea viață pentru propriul copil. Când Maica Tereza s-a apropiat să o sărute, acea femeie eroică a atins crucifixul, pe care misionarele carității o poartă pe umărul stând, și cu voce stinsă a spus: “El m-a învățat!” (D. Zanella)

c) Sfântul Vincențiu de Paoli urmărea, în calitate de maestru spiritual, un tânăr bun. Dar cu trecerea anilor, cu creșterea pasiunilor, acest tânăr, în ciuda grijii iubitoare a sfântului, a început să alerge pe drumul răului. Fiecare îndemn se dovedea a fi inutil. Atunci, sfântul a spus într-o zi:

- Văd că te plictisesc cu avertismentele mele. Dar pentru prietenia noastră veche, îți pot cere cel puțin o favoare?

- Care? a întrebat tânărul.

- Ia această iconiță și privește-o puțin în fiecare seară, înainte să te culci.

Tânărul a acceptat să urmeze această ciudățenie a sfântului. Seara a privit acea imagine pentru prima dată: chipul lui Isus Răstignit l-a pus pe gânduri: era atât de mare iubirea pe care o inspira! A doua seară aproape se temea și se rușina să o privească; dar și-a ținut promisiunea.

Nu au trecut multe seri… Acel tânăr, emoționat, s-a căit și sfântul Vincențiu l-a văzut pe fiul său spiritual întorcându-se senin pe calea binelui.

 

* * *

 

Ajung doi bani mărunți pentru a nivela conturile

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

În ciuda ofertelor generoase, casele Templului sunt goale

Isus i-a redus la tăcere pe cărturarii insistenți și îngâmfați. Dar a contribuit și sărmana văduvă să închidă, cu cele două monede ale sale, gurile bogate în sentințe și să rupă pânza de păienjeniș a argumentelor lor. Ar trebui s-o rechemăm în serviciu, pentru că cutiile milei din Templu se golesc (apar alarme până și în jurnale și la Televiziune). Multor personaje “le place să se plimbe cu haine lungi, să primească plecăciuni în piețe, să aibă băncile lor în sinagogi și primele locuri la banchete”. Dar avem impresia că divagăm la periferia Evangheliei, facem turism religios chiar un pic exibiționist, fără a apuca pe calea dificilă a angajării concrete.

Este o mare înghesuială în jurul acelor “pâlnii” ( așa, mi se pare, că sunt numite casetele pentru daruri din sanctuarul național al Ierusalimului). Atâția pun înăuntru monede strălucitoare și “sunătoare”. Recipientele sunt adesea înfundate cu cuvinte, de documente și de gesturi aparente care sunt aruncate înăntru (sau puse afară?). Microfoane, pixuri și telecamere, îndreptate cum se cuvine, contribuie să creeze mai mult curiozitatea decât interesul adevărat în jurul acelui tezaur care este jefuit în aceeași măsură în care se pretinde că este îmbogățit cu aceste bunuri.

Trebuie urmărită sărmana, chiar dacă este puțin rezervată. Cel puțin împreună cu străbunica sa din Sarepta. O turtă mică și doi bani mărunți devin indispensabile pentru a însănătoși finanțele ruinate, să facă echilibrul bilanțului, pentru a rezolva conturile Bisericii. Chiar și noi avem nevoie de turtele mizerabile și de cele două monede pentru a nu muri de foame. Pentru că sunt oameni care se înșală că ne îndoapă cu forța vorbăriei și a hârtiilor. În timp ce noi avem nevoie, pentru a trăi, de oferta celor două femei sărace.

Unde s-a terminat cu stingătorul?

De mai multe ori m-am întrebat ce gust aveau apa și bucata de pâine oferite de văduvă lui Ilie. Ce sunet au produs, și ce parfum au emanat din cei doi “bani mărunți” lăsați să cadă pe furiș în casa ofertelor. Parfum, muzică? Desigur, chiar și alte lucruri la un loc. Astăzi, totuși, mă gândesc că acele gesturi reprezintă un fel de “silențiator”. Da, un silențiator providențial pentru prea multe cuvinte, prea multe discursuri.

Chiar și “stingătorul” de neînlocuit (vă amintiți de unealta glorioasă paraliturgică a vechilor sacristani? Prietenul meu don Panfilo a spulberat acel instrument într-o pagină foarte frumoasă). Trebuie să apună stingătorul cu luciri strălucitoare care se înmulțesc în chip îngrijorător în Templu și în sucursale. După ce observăm că sub munții de cuvântări este golul și că acele torțe nu emană alt ceva decât fum cu miros neplăcut. Îmi vine pofta de a spune: tăceți, eliberați câmpul, aruncați la coș foile, intră în scenă Evanghelia trăită.

Importanța gestului inutil al Carlei

Gata cu “observarea”, așa cum Isus a constrâns pe discipolii săi, și să descoperim că, din întâmplare, acea specie de “văduve” nu s-a stins încă. În aceste zile, de exemplu, nu reușesc să șterg din ochi imaginea tinerei soții dintr-un sătuc de lângă Bergamo. Atinsă de cancer, a refuzat terapiile care ar fi încetinit cel puțin înaintarea bolii, pentru a nu compromite viața fătului pe care îl purta în sân. În ultimile săptămâni, când de acum metastaza a atacat coloana vertebrală și ficatul, a respins cu hotărâre morfina și alte calmante, fie chiar în doze mici.

A accepta moartea pentru a dărui viața. Sau, cum a comentat uimitor Osservatore Romano, a constrâns moartea să plătească o viață”. Nu are importanță că sacrificiul ei nu a folosit, pentru că micuțul Ștefan a supraviețuit numai zece zile, murind de aceeași criză (au trebuit să-l extragă prematur – cântărea 650 de grame – din sânul mamei muribunde). Nu contează că moartea a barat jocul “plătind cu o monedă falsă” (F. Camon). Ea, Carla, a plătit cu generozitate cu o monedă valabilă. Așa cum văduva săracă a dat, nu prisosul, ci tot ce avea, tot ce avea pentru a trăi”: însăși viața.

Gestul său rămâne cu atât mai frumos cu cât în aparență inutil (savanții obișnuiți au dat sentința cu gravitate că nu merita). A câștigat pariul imposibil, în ciuda falimentului. Ceea ce ne miră mai mult este faptul că sacrificiul femeii a fost săvârșit cu cea mai absolută naturalețe și seninătate. Ca și cum ar fi fost lucrul cel mai normal din această lume. Gestul său a fost un eroism fără coroană și fără lauri și diplome. Semn al unei iubiri care ne împinge până la eroism în tăcere, sărăcie, și în viața zilnică. Fără strigăte, fără reflectoarele publicității.

Cea a Carlei a fost o poezie fără retorică, încât pare proză. Și este mai uimitoare înregistrarea reacțiilor altor femei din țara sa, pentru care gestul Carlei Ardenghi Levati nu este un fapt excepțional, ci intră în logica iubirii. Are dreptate scriitorul Giovanni Testori, când observă că aceasta este “lumea creștină de la însăși esența care o compune”. Creștinismul lor este “simplu, dulce și dur tot odată”. Pentru a încheia: “Este Biserica bogată, speculantă, și este Biserica săracă, care suferă, Biserica Crucii”. Avem toți nevoie de torțele curate ale Carlei și ale soțului ei Valerio, dulgher, pentru a stinge torțele multor nătărăi care împrăștie docrini și sfaturi și amenințări din înălțimea treptei lor (microfon sau catedră). Și care nu ezită să țipe, și uneori recurg chiar la un limbaj disprețuitor, la insulte, pentru a apăra nu se știe bine ce, nu desigur Evanghelia.

Și ploaia nu a încetat încă

A ploat cu bani mărunți, din acea zi, în tezaurul Bisericii. Toți fără zgomot, neobservați, neînregistrați. Și ploaia benefică nu dă semne de încetare. Mama mea a continuat în toată viața să lase să cadă bănuți. Nu a vărsat opt dintr-o mie (atunci nu se folosea). Deoarece nu se lucra cu procentaje și calcule, pentru a fi sigură că este pe drumul cel drept dădea tot ce avea. Surorile dela Casa “mea” pentru bătrâni, în fiecare zi, cheltuiesc doi bani de delicatețe, de slujire umilă, de gingășie, anulând cu parfumul dăruirii lor zilnice alte mirosuri care ar ofensa nările delicate ale acelor maeștri care nu lipsesc de la o dezbatere (în Evanghelia lui Marcu, controversele s-au ținut într-o singură zi; evident cineva nu a fost informat că ziua a luat sfârșit, și continuă neînfricat).

Un prieten de al meu medic dintr-un sat nu prea departe de cel al lui Carla, cheltuiește doi bănuți de timp (adică tot ce are, inclusiv vacanțele), de pasiune, de profesionalism, pentru bolnavii săi. Nu are prea multă familiaritate cu banul, în compensație reușește să dea și să se dăruiască fără cruțare. Aceștia, și atâția alții, constituie Biserica modestiei, a angajării tăcute, a sacrificiului ascuns. Sunt Biserica seriozității, care se opune multor personaje care se iau prea mult în serios și pretind că iau în serios bufoneriile lor. Sunt Biserica discreției și a pudorii, care se opune atâtor structuri nesigure și care scârție. Grație lor, se restabilește echilibrul, conturile se măresc, mai mult bilanțul este activ, chiar dacă ceilalți își închipuie că cifrele lor sunt grase “în aparență” pentru a alimenta tezaurul.

Când am însoțit-o pe mama mea la cimitir, era târgul în sat. Mergând de-a lungul pieții, natural s-au oprit alergările. Le-am considerat ca un omagiu datorat unei truditoare din umbră, care a considerat mereu creștinismul ca pe un lucru serios. În fond, chiar și noi suntem prezenți, cu discipolii lui Isus, sub acoperișul Templului, unde se desfășoară o procesiune interminabilă de “văduve” care merg să verse obolul lor neînsemnat, “nimicul” lor, care însă este totul. Poate se rușinează puțin, așa cum s-a rușinat prima din șir. Nu spun că ar fi oportun să ne descoperim capul. Dimpotrivă ar fi bine să tragem pălăria pe ochi, și chiar mai jos, pentru a ascunde roșeața.

Despăgubirea daunelor

În sfârșit cineva a prevăzut despăgubirea daunelor. Vreau să spun cele provocate, cu o zi înainte, de Isus când a deranjat desfășurarea negoțului în Templu. Datoria acum este achitată. Cu cele două monede (lepta) ale văduvei. Mai mult, conturile se întorc net în avantajul tazaurului sanctuarului. Poate, însă, administratorii nu observă aceste lucruri. Ei au învățat numai să numere. A înțelege valoarea unei acțiuni este o altă treabă.

A se pune la mijloc

Fragmentul din Scrisoarea către Evrei (lectura a doua) îl prezintă pe Cristos care “nu a intrat într-un sanctuar făcut de mâinile omului… ci chiar în cer, ca să se prezinte acum în fața lui Dumnezeu în favoarea noastră…” Este subliniată acțiunea de mijlocitor. A mijloci înseamnă a se interpune, a se pune la mijloc. Cristos mijlocește în favoarea noastră întrucât pune între noi și Dumnezeu Crucea prprie. Este permis să ne gândim că, împreună cu El, atâtea alte persoane – ca acelea la care ne-am referit – se pun la mijloc, nu cu proclamații sau acuze, ci cu crucea proprie. În avantajul tuturor.

 

* * *

 

Duminica 32-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 12,38-44

Isus îi avertizează mulțimea și pe ucenicii săi

38 În acel timp, Isus învăța mulțimea spunând:

«Feriți-vă de cărturari, căci le place să umble îmbrăcați în haine lungi, să fie salutați de lume prin piețe, 39 să stea pe primele locuri în sinagogi și în locurile de frunte la ospețe. 40 Toacă avutul văduvelor și fac rugăciuni lungi numai de ochii lumii. Pentru aceasta vor fi și mai aspru condamnați».

Ofranda văduvei sărace

41 Isus se așezase în fața sălii tezaurului și privea mulțimea care arunca bani în casetă. Mulți dintre cei bogați veneau și puneau sume mari. 42 A venit și o văduvă săracă și a pus două monede mici. 43 Isus i-a chemat la sine pe ucenici și le-a spus:

- Vă spun adevărul: această văduvă săracă a pus în casetă mai mult decât toți ceilalți. 44 Căci toți au pus din ceea ce aveau de prisos; pe când ea, cu toată sărăcia ei, a dat tot ce avea: strictul necesar pentru viață.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Relatarea evanghelică de astăzi are două părți bine diferențiate și în același timp legate de cuvântul cheie “văduvă”, cu care se încheie ultima secțiune din prima parte, dând origine celei de-a doua secțiuni.

- Versetele 38 la 40: judecata lui Isus cu privire la cărturari.

- Versetele 41 la 44: ofranda văduvei.

În prima parte Domnul îi instruiește mulțimea numeroasă care-l ascultă cu plăcere (Mc 12,37). Prima învățătură dezvăluie atitudinea cărturarilor sau învățătorilor Legii, cărora le place să fie în centru în toate, însă care nu sunt coerenți cu învățăturile din aceeași Lege și comit nedreptate împotriva văduvelor furând sau luându-le bunurile… Domnul va fi mult mai riguros în judecata lui cu privire la ei…

În partea a doua Isus apare ca un mare observator. Se uită la casetele pentru ofrande unde mulțimea aruncă bani. Observă că mulți bogați pun sume mari de bani. Însă în același timp vede că o văduvă pune două monede de mică valoare. Aici apare învățătura pentru ucenicii lui. Afirmă fără ocolișuri că văduva săracă a dat mai mult decât toți bogații… Și clarifică pentru ce: în timp ce bogații au dat ceea ce le prisosea, văduva săracă a dat ceea ce avea pentru a trăi.

Să ținem cont de faptul că în epoca lui Isus numai bărbatul muncea “în afara casei”. Atunci când o femeie rămânea văduvă nu se întorcea la casa ei paternă și dacă nu avea băieți care s-o poată întreține, rămânea la îndemâna “carității” celorlalți. Nu existau nici instituții, nici ONG-uri care să se ocupe de ele. De mai multe ori în VT, de asemenea în NT, apare expresia “săraci, orfani și văduve” ca aceia pe care Dumnezeu îi privilegiază și de aceea reclamă grijă și ocrotire specială pentru că realmente fac parte din categoria celor pe care azi i-am numi “frați mai nevoiași” sau săraci.

Pentru a ține cont: Monedele pe care le pune văduva săracă sunt doi leptoni. Leptonul era o monedă greacă din cupru numite și obol. Cei doi leptoni echivalează cu un quadrant (monedă romană) care este 1/64 dintr-un dinar (monedă romană) care era salariul acordat pentru o zi de muncă. Să facem calculul împărțind la 64 salariul oficial pe o zi al unui muncitor din țara noastră… Vom vedea că este foarte mică suma…

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 23,6-7; Lc 20,45-47; Lc 21,1-4; Lc 11,43.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar cuvântul “Văduvă”.

Întrebări pentru lectură

- Ce face Isus?

- Cui vorbește? Ce le spune?

- Ce le plăcea învățătorilor Legii sau cărturarilor să facă?

- Ce anume era realmente rău?

- Cum se comportau cu văduvele?

- Cum îi va trata Dumnezeu pentru această atitudine?

- Unde se află Isus în partea a doua a relatării?

- Ce vede atunci când stă în fața casetelor pentru ofrande?

- Ce fac oamenii bogați?

- Ce face văduva săracă?

- Ce spune după aceea Isus ucenicilor săi?

- Cum valorizează Isus realitatea? Ce criterii folosește pentru a valoriza pe oamenii bogați și pe văduva săracă?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Încă o dată putem să ne întrebăm: ascult eu cu sinceritate învățătura lui Isus?

- Cine ar putea să fie astăzi cărturarii “răi” sau învățătorii Legii “răi”?

- Îmi place “să-mi însușesc” ceea ce nu am și ceea ce nu sunt? În ce măsură am atitudinea acestor învățători ai Legii?

- Sunt coerent în viața mea zilnică? Sau tind să fac răul (“să fur avutul văduvelor”), și apoi să pretind că sunt în exterior un “creștin bun” (“fac rugăciuni lungi”)?

- În ce anume pot să cresc în viața mea, sub acest aspect?

- Ce impact are asupra mea atitudinea de observație a lui Isus? Sunt observatorul “lucrurilor din viață”? Mă opresc să privesc în mod serios cum face Domnul sau trec pe lângă toate fără a lua contact cu nimic…?

- Care sunt “bogățiile” mele astăzi? Gândiți-vă la: bogățiile religioase (cunoașterea lui Dumnezeu, participarea la Biserică), bogățiile familiare (părinții, frații, bunicii mei), bogățiile culturale (instruirea, faptul că știu să citesc și să scriu, faptul că pot admira un tablou, faptul că ascult o muzică bună), bogățiile umane (capacitatea de a asculta, faptul de a ști să dau sfaturi), bogățiile materiale (lucruri, casă, bicicletă, mașină), bogățiile sociale (prieteni, locuri în care să mă inserez)…

- Caut să împart aceste bogății sau dau ceea ce-mi prisosește pentru “a fi liniștit”?

- Am capacitatea de “a da” și de “a mă dărui” cu puținul pe care-l am și puținul care sunt?

- Cum sunt criteriile de valorizare în viața mea? Măsor după cantitate, după volum, după măreția aparentă…?

- Ce-mi lipsește pentru a învăța să valorizez așa cum valorizează Isus?

- În ce situații speciale din viața mea va trebui să privesc astăzi mai mult inima și ceea ce poate să dea celălalt?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru rugăciune propunem o frază foarte profundă și semnificativă care luminează clar reflecția noastră asupra Cuvântului lui Dumnezeu:

TREBUIE DAT PÂNĂ CÂND DOARE…

Se referă la ceea ce trebuie dat celor care au nevoie de ceva, vreo bogăție pe care eu o pot da. Fraza este foarte cunoscută și este atribuită ori sfântului Albert Hurtado (1901-1952) sau Fericitei Tereza de Calcutta (1910-1997)… Poate fi a celor doi în formă independentă… oricum ceea ce e important: a putea trăi capacitatea de a da și a ne dărui în propria existență până la extrem.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza acest Cuvânt pe care-l medităm poate fi utilă folosirea verbului “a da” care apare în fraza pe care o medităm, și mai ales în versetul 43 unde Isus valorizează ceea ce a dat văduva: “a dat mai mult decât toți bogații”…

Putem să-l interiorizăm astfel:

- Doamne, vreau să dau viața mea pentru ca ceilalți oameni să te cunoască…

- Doamne, vreau să dau timpul meu pentru ca mulți să fie ucenicii tăi…

- Doamne, vreau să dau capacitatea mea de ascultare pentru a împărtăși drama fraților mei…

- Doamne, vreau să dau sfat de pace și de răbdare celui care nu are seninătate în inima sa…

- Doamne, vreau să dau

- Doamne, vreau să dau

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Conjugarea verbului “a da” în acel aspect al vieții mele care descopăr că realmente lipsește.

Propunere comunitară

- Căutați împreună cu grupul tău de prieteni “să dați” parte din timpul vostru pentru a ajuta pe cineva care are nevoie de ajutor. Poate să fie o acțiune de tip social în vreo școală mică sau în vreo sală multifuncțională. De exemplu a face curățenie, a aranja, a vărui… Dedicați din timpul propriu de odihnă sau de distracție pentru a face ceva asemănător… A da până când doare…