Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXXII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Înțelepciune 6,12-16
1Tesaloniceni 4,13-18
Matei 25,1-13

Matei 25,1-13

Atunci împărăția cerurilor va fi asemenea cu zece fecioare, care și-au luat candelele și au ieșit în întâmpinarea mirelui. Cinci dintre ele erau nechibzuite, iar cinci înțelepte. Cele nechibzuite și-au luat candelele, dar nu au luat cu ele untdelemn, însă cele înțelepte, împreună cu candelele, au luat untdelemn în vasele lor. Întrucât mirele întârzia, au ațipit toate și au adormit. Iar la miezul nopții s-a auzit un strigăt: «Iată, mirele! Ieșiți-i în întâmpinare!» Atunci s-au sculat toate acele fecioare și și-au pregătit candelele. Cele nechibzuite au zis celor înțelepte: «Dați-ne din untdelemnul vostru căci candelele noastre se sting». Dar cele înțelepte au răspuns: «Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă, nici vouă. Mergeți mai degrabă la cei care vând și cumpărați-vă». Iar în timp ce ele erau plecate ca să cumpere, a venit mirele. Cele care erau pregătite au intrat cu el în sala de nuntă și ușa s-a închis. Mai târziu au venit și celelalte fecioare și au zis: «Stăpâne, stăpâne, deschide-ne!» Dar el le-a răspuns: «Adevăr vă spun, nu vă cunosc». Vegheați, așadar, pentru că nu știți nici ziua, nici ceasul!

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC 2
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Lămpile fără ulei sunt moarte

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Imaginați-vă fecioarele care pleacă din casele lor pentru a merge să aștepte sosirea mirelui. Următoarea conversație are loc între ele:

“Credeți că avem nevoie să luăm ulei în plus?”

“De ce? Mirele va sosi oricum la apus. Așa este prevăzut în program.”

“Dar dacă întârzie? Atunci nu vom avea ulei suficient pentru noapte?”

“Ei, haide! De ce ești atât de negativă? De ce complici lucrurile? Vrei să ducem în plus ulei pe care nu îl vom folosi? De ce nu poți să vezi partea bună a lucrurilor?”

“Da, dar nu știi niciodată! Eu îmi iau ulei în plus, de siguranță…”

Cunoaștem restul poveștii. Mirele întârzie și fecioarele care și-au luat ulei în plus se dovedesc a fi cele înțelepte. Înțelepciunea are aici puțin de a face cu inteligența personală sau cu IQ-ul. Înțelepciunea este o alegere – alegerea de a face tot ceea ce trebuie pentru a pregăti pentru ce este mai rău sperând în același timp la ce e mai bine. Cei nebuni speră doar la ce e mai bine și nu se pregătesc pentru cea mai rea eventualitate.

Parabola Fecioarelor înțelepte și a celor nechibzuite este spusă pe un fundal cultural care este foarte diferit de cel al nostru de astăzi. Câteva cuvinte despre nunta evreiască din vremurile Noului Testament ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine povestea. În ziua nunții, mirele și prietenii lui mergeau să ia mireasa de la familia ei. Ceremonia avea loc noaptea, astfel că alaiul mirelui ajungea la casa miresei cândva după apusul soarelui. Între timp mireasa și prietenele ei așteptau sosirea mirelui și a alaiului său. La sosirea lor, fecioarele se alăturau alaiului care o însoțea pe mireasă la familia mirelui ei unde urma să aibă loc petrecerea. Purtau candele aprinse pentru drumul în noapte și cântau cântece de iubire în timp ce mergeau în procesiune.

În parabolă, mirele a întârziat și a ajuns la miezul nopții. Între timp, cele cinci fecioare care nu și-au luat ulei în plus au descoperit că nu le ajungea uleiul și au mers în sat să își mai ia. Între timp procesiunea a părăsit casa miresei. Până când și-au luat ele ulei și au găsit drumul către casa mirelui, petrecerea începuse deja și ele au fost închise afară. Trebuie să fi avut șocul vieților lor atunci când au strigat: “Stăpâne, stăpâne, deschide-ne!” și au auzit glasul mirelui: “Adevăr vă spun, nu vă cunosc” (versetele 11-12).

Această parabolă, care se găsește doar în Evanghelia lui Matei, a slujit probabil la a-i avertiza pe primii creștini care sperau într-o întoarcere rapidă a Mântuitorului. Matei le spune că întoarcerea Domnului ar putea întârzia dincolo de așteptările lor și că ei ar trebui, în consecință, să se pregătească pentru lunga așteptare asigurându-se că au suficient ulei pentru lămpile lor. Multe detalii ale parabolei au sens atunci când le vedem în contextul acestei teme principale. Mirele este Cristos. Mireasa este Biserica (Apocalipsa 22,17). Cele zece fecioare sunt totalitatea membrilor Bisericii. Candelele, pe care toate fecioarele le aveau, ar putea reprezenta credința pe care toți creștinii o au. Uleiul, pe care unele îl aveau și altele nu, ar reprezenta atunci faptele bune. O candelă fără ulei este ca și credința fără fapte bune – moartă în ea însăși (Iacov 2:17).

Este oare mesajul lui Matei către semenii săi creștini relevant încă și pentru creștinii timpurilor noastre? Foarte mult! Apropiindu-ne de încheierea anului liturgic, Biserica, prin Evanghelie, ne invită să contemplăm sfârșitul – sfârșitul vieților noastre și sfârșitul lumii. Modul în care trebuie să ne pregătim pentru sfârșit nu este acela de a trăi cu teamă și neliniște, sau de a merge după profeți și vizionari care pretind că au acces la calendarul secret al lui Dumnezeu cu privire la cum și când se va sfârși lumea. Isus ne-a spus că Fiul Omului va reveni în Ziua de Apoi pentru a-i judeca pe cei vii și pe cei morți. Cum și când va fi aceasta, nu știm cu siguranță. Cum trebuie atunci să se pregătească creștinul înțelept pentru sfârșitul timpurilor? Parabola de astăzi ne oferă răspunsul: cel mai bun mod de a ne pregăti pentru sfârșit este acela de a urma exemplul fecioarelor înțelepte. Ele au luat ulei suficient pentru a-și păstra aprinse candelele. În același fel trebuie să ne angajăm și să perseverăm în fapte bune pentru a ne păstra vie credința. Acesta este cel mai bun mod de a ne pregăti pentru Domnul, indiferent când alege El să vină.

 

* * *

 

Întâlnirea cu Mirele

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Cristina Grigore
Copyright: ProFamilia.ro

Comentând parabola celor zece fecioare nu doresc să insist atâta asupra la ceea ce le deosebește pe fete (cinci sunt înțelepte și cinci nechibzuite), cât asupra la ceea ce le este comun: toate merg să îl întâlnească pe mire. Acest fapt ne permite să reflectăm asupra unui aspect fundamental al vieții creștine, care este orientarea sa escatologică, adică așteptarea întoarcerii Domnului și a întâlnirii noastre cu El. Ne ajută să răspundem la eterna și tulburătoarea întrebare: cine suntem și unde mergem?

Scriptura spune că în această viață suntem “străini și peregrini”, suntem “parohi”, deoarece paróikos este cuvântul din Noul Testament tradus prin străini și peregrini (cf. 1Petru 2,11), așa cum paroikía (parohia) este cuvântul tradus prin înstrăinare (cf. 1Petru 1,17). Sensul este clar: în greacă pará este un adverb și înseamnă alături; oikía este un substantiv și înseamnă locuință; așadar: a locui alături, aproape, nu înăuntru, ci la margine. De aici termenul indică pe cel care locuiește într-un loc pentru puțin timp, omul aflat în trecere, sau exilatul din patrie; paroikía indică așadar o locuință provizorie.

Viața creștinilor este o viață de străini și peregrini, pentru că ei sunt “în” lume, dar nu “din” lume (cf. Ioan 17,11.16); pentru că patria lor adevărată este în ceruri, de unde așteaptă să vină Isus Cristos Mântuitorul (cf. Filipeni 3,20); pentru că nu au aici jos cetate stătătoare, ci sunt în drum spre cea viitoare (cf. Evrei 13,14). Biserica întreagă nu este decât o unică mare “parohie”.

“Epistola către Diognet”, din secolul al II-lea, îl definește pe creștin ca fiind un om “care locuiește în propria patrie, dar ca un străin (paróikos), care participă la toate îndatoririle cetățenilor, dar le suportă toate ca peregrin; pentru care orice pământ străin este patria lor și orice patrie este pământ străin”. Este vorba însă de o “înstrăinare” specială. Și unii gânditori ai timpului defineau omul: “Prin natură, străin de lume”. Însă diferența este enormă: aceștia considerau lumea ca fiind opera răului și în consecință recomandau reținerea de la implicarea în aceasta care se exprimă în căsătorie, în muncă, în politică. Nimic din toate acestea la creștin. El, scrie în Epistolă, este un om “care se căsătorește și aduce pe lume copii”, unul “care participă la toate”.

Înstrăinarea lui este una escatologică, nu ontologică; adică el se simte străin prin vocație, nu prin natură; pentru că este destinat unei alte lumi, și nu pentru că provine dintr-o altă lume. Sentimentul creștin de înstrăinare se bazează pe învierea lui Cristos: “Dacă ați înviat împreună cu Hristos, căutați cele de sus” (Coloseni 3,1). Nu se anulează astfel creația și bunătatea sa fundamentală.

În timpurile apropiate nouă, redescoperirea rolului și implicării creștinilor în lume a contribuit la atenuarea sensului escatologic, astfel încât nu se mai vorbește aproape deloc despre cele de pe urmă ale omului: moartea, judecata, iadul și raiul. Însă atunci când este autentic biblică, așteptarea întoarcerii Domnului nu împiedică implicarea față de frați; mai degrabă o purifică; ne învață să “prețuim cu înțelepciune bunurile pământului, mereu îndreptați spre bunurile cerului”. Sfântul Paul, după ce le-a amintit creștinilor că “timpul s-a scurtat”, concluziona spunând: “Așadar, acum, cât avem timp, să facem bine tuturor și mai ales celor de aceeași credință” (Galateni 6,10).

A trăi în așteptarea întoarcerii Domnului nu înseamnă nici a dori să murim curând. “Căutați cele de sus” înseamnă în schimb a orienta existența către întâlnirea cu Domnul, a face din acest eveniment polul de atracție, farul vieții. “Când” este mai puțin important și trebuie lăsat la voința Domnului.

 

* * *

 

Înțelepciune

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Quidquid agis prudenter agas et respice finemTot ceea ce faci, să faci cu prudență și să privești sfârșitul! – spune un dicton latin, pe care l-am ales ca introducere la această predică, deoarece ne dă noțiunea clară a înțelepciunii: de a face toate cu prudență în vederea unui scop precis și nobil. De altfel, se spune în mod obișnuit că prudența este mama înțelepciunii. În toate timpurile a fost cea mai admirată, cea mai iubită și cea mai căutată. Ea potențează toate facultățile omului și-l face personalitate; iar când cineva ajunge în posesia ei încă din fragedă pruncie, se spune că este copil minune și conlucrând cu darul primit, poate ajunge geniu.

Toți oamenii apreciază înțelepciunea, dar puțini sunt acei care se întreabă: Care este izvorul ei? Dar și mai puțini sunt acei care caută înțelepciunea înțelepciunii, fiindcă nu știu că există și așa ceva.

Din cele mai vechi timpuri, oamenii de seamă au apreciat că izvorul înțelepciunii îl dețin zeii. Exemple avem destule. Printre cei de frunte se află filozofii Platon și Aristotel; pentru Solomon, este Dumnezeu. Toate popoarele au avut oracole și persoane care treceau drept tălmacii înțelepciunii divine. Înțelepciunea venea în preajma omului pe neașteptate și pe diferite căi, cum ar fi din micro sau macrocosmos, din frumusețe, visuri, apariții, fenomene excepționale, minuni, nașteri, revelație etc. Tălmacii înțelepciunii omenești din zilele noastre sunt filozofii, savanții și toți oamenii de știință și de bună-credință. Einstein, de exemplu, toată viața s-a străduit să afle formula care stă la baza întregii creații, pentru a dobândi tot ceea ce se poate ști despre universul material.

În sine, înțelepciunea este una, numai că are diferite domenii de activitate sau forme de exteriorizare.

Lecturile de la Liturgia cuvântului de azi ne transpun pe plan religios, pentru a învăța cum se poate dobândi înțelepciunea atât de mult râvnită.

În prima lectură se aduc laude înțelepciunii atât în sine cât și celui care o caută. Înțelepciunea este strălucitoare și cel care o găsește este fericit în contemplarea ei. Înțelepciunea este promptă la întâlnirea cu omul și cel care o dorește o poate găsi în fiecare lucru din jurul său.

Se spune că Isus mergea într-o zi cu ucenicii săi și pe cale au întâlnit cadavrul unui câine în putrefacție. Ucenicii strâmbau din nas și scoteau în evidență urâțenia lui, mirosul greu pe care îl răspândea în jur și dezgustul pe care îl trezea. Numai Isus a făcut această remarcă: Priviți ce dinți frumoși are! Dacă nu mă înșel, Bossuet a fost acela care predica într-o bună zi în catedrala “Notre Dame” din Paris despre înțelepciunea divină, scoțând în evidență perfecțiunea cu care Dumnezeu a creat toate. După predică a venit la el un ghebos, un cocoșat și i-a zis: Părinte, ați spus că Dumnezeu a făcut toate cu înțelepciune, dar uitați-vă la mine, sunt eu dovada înțelepciunii? Predicatorul i-a răspuns: Dacă Dumnezeu a voit să facă un cocoșat, atunci l-a făcut perfect.

Omul se poate întâlni cu înțelepciunea la tot pasul, dar în fața morții? Nu cumva moartea este dovada lipsei supreme de înțelepciune? Realizăm lucruri minunate ca să aibă moartea ce distruge? Multe sunt minunile lumii, dar cea mai mare dintre toate este omul, spunea Sofocle din antichitate. Capodopera înțelepciunii de pe acest pământ este omul. Oare este făcut pentru distrugere?

Multe lucruri frumoase a spus sfântul Paul credincioșilor din Tesalonic. Toate erau scoase din depozitul credinței și dădeau omului o înțelepciune deosebită. Fiindcă înțelepciunea divină este infinită, Paul n-a reușit, cât timp a stat în mijlocul lor, să le dea decât o mică parte. După ce a plecat din Tesalonic, fericiții credincioși care se bucurau de înțelepciunea evangheliei, au început să regrete pe cei morți, fiindcă nu vor avea parte de fericirea întâlnirii cu Isus Cristos, Înțelepciunea întrupată, când va veni a doua oară, deoarece, intrați în taina morții, ei au intrat și în taina abisală a ignoranței. Sfântul Paul a căutat să le înlăture și această întristare prin adevărul revelat despre învierea morților. Învierea, culmea înțelepciunii, va aduce dezlegarea enigmei din urmă prin nimicirea morții, distrugând abisul ignoranței. Astfel, ființa umană va intra în starea înțelepciunii perfecte.

Acum este perfect acela care primește în sine germenul învierii și-l dezvoltă prin credință, speranță și iubire. Acest germen este cuvântul lui Dumnezeu în toate formele sale de manifestare, dar mai ales cel din kenoza Scripturii, trupului și sângelui euharistic, în însăși Biserica lui Cristos. Dumnezeu ne-a dat, prin cuvântul său, putința de a lucra și realiza propria înviere. Ea nu ne va veni ca un dar, ci ne este dată în germen spre a o realiza în formă matură fiind noi încă în această viață. Învierea este ca nada din undiță: se prinde numai de acela care o prinde.

Sfântul Anton, abate, spunea ucenicilor săi: Grecii, care învață știința înțelepciunii, întreprind călătorii lungi pe mare și pe uscat, îndură multe osteneli și înfruntă mari primejdii pentru a o câștiga; dar pentru virtute, care este adevărata înțelepciune, nu-i de trebuință să mergi atât de departe, nici să înfrunți atâtea primejdii, nu-i de trebuință nici măcar să ieșiți din camera voastră, deoarece o găsiți și acolo. Ba mai mult: împărăția lui Dumnezeu este în voi (Lc 17,21).Despre această înțelepciune vorbește sfântul Paul credincioșilor din Filipi: Toate le socotesc că sunt pagubă, față de înălțimea cunoașterii lui Cristos Isus Domnul nostru, pentru că m-am lipsit de toate și le privesc drept gunoaie, numai să-l dobândesc pe Cristos (3,3-8).

Pentru a ajunge la înțelepciunea finală, adică la dezlegarea tainei morții, Isus ne îndeamnă să veghem. Vegherea este dovada iubirii. Ce ar zice un mire, ce ar spune nuntașii, ce ar zice toată lumea, dacă alaiul ar ajunge la poarta miresei și ea ar mai dormi încă? Trezită cu greu, ar zice: Așteptați până mă scol, mă spăl, mă îmbrac și apoi voi veni să văd despre ce este vorba. Ce-i atâta grabă? Ce ați zice despre o astfel de mireasă? În mod obișnuit, lumea care cunoaște starea de lene a unor persoane de acest fel, le ironizează prin strigături precum este următoarea:

Hai mireasă de te scoală!

Ieși afară și te spală,

Că soacra te-o scărmăna

Până ce te-o-nmormânta!

Dar ce rușine va fi, dacă Isus va găsi pe cineva dormind și la șaizeci, șaptezeci și chiar mai mulți ani! Din parabola celor zece fecioare (Mt 25,1 ș.u.), care toate au adormit, învățăm că și sfinții, fiind preocupați și de problemele pământești inerente vieții, au avut și ei anumite slăbiciuni, dar au fost prevăzători ca uleiul din candelă, cuvântul lui Dumnezeu, să nu le lipsească niciodată, îl adună în suflet chiar și atunci când nu-l înțeleg, precum adună gospodarul potcoavele vechi și orice bucată de fier etc. sperând că odată îi vor prinde bine.

Toți oamenii sunt conștienți de sfârșitul lor, dar ce puțini sunt cei care și-l pregătesc cu grijă! Dumnezeu vrea ca sfârșitul nostru pământesc și intrarea în veșnicie să fie o sărbătoare de nuntă. Câți se pregătesc? Numai cinci din zece? Cred că mai puțini, fiindcă aproape în majoritate alungă gândul morții ca pe cea mai neagră ispită.

Doi sfinți, Eusebiu și Amian, stăteau pe iarbă. Amian citea Scriptura și Eusebiu asculta, apoi dădea explicațiile necesare. Într-un anumit moment, Eusebiu a fost furat de alte gânduri distractive privind câmpiile întinse. Amian îi cere explicațiile de rigoare. Eusebiu, fiind distrat, i-a cerut să recitească textul. Amian i-a făcut o mică și subtilă dojană, că îl interesează mai mult câmpul decât cuvântul lui Dumnezeu. Eusebiu s-a simțit atât de vinovat și rușinat încât a făcut vot că nu va mai privi niciodată câmpiile și nici stelele cerului. S-a retras într-o colibă în care a trăit timp de patruzeci de ani, cugetând numai la cuvântul lui Dumnezeu.

Mântuitorul nu condamnă fecioarele pentru că au adormit, dar pentru neglijența lor de a-și procura mai mult ulei, pentru lipsa de prudență față de cuvântul Domnului.

Să ne rugăm: Doamne, dă-ne și nouă înțelepciunea celor cinci fecioare prudente, ca să fim copiii-minune ai împărăției tale de pe acest pământ! Amin.

 

* * *

 

Iubirea – candela aprinsă în întuneric

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Candela aprinsă zi și noapte din bisericile noastre ne arată că aici este prezent Cristos în sfânta Euharistie, în “Misterul credinței” (MR). Pentru ochii trupului, ba chiar și ai sufletului, misterul este egal cu întunericul. În fața Misterului credinței, Euharistiei, în sufletul nostru trebuie să aprindem o candelă, candela iubirii. Înțelept este creștinul care știe s-o aprindă, fiindcă în întunericul credinței îl va găsi pe Isus care stă de veghe la căpătâiul nostru: “Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii” (Mt 28,20).

Isus veghează la căpătâiul nostru, fiindcă, așa cum spune sfântul Ieronim: “În fiecare zi murim, zilnic ne schimbăm și toate se schimbă în jurul nostru și totuși noi credem că vom trăi veșnic pe acest pământ”. De aceea spunea sfânta Tereza a Pruncului Isus că: “Noi ar trebui să ne gândim mai mult cum să murim decât cum să trăim mai bine”, căutând, după îndemnul scriitorului german Alban Stolz: “Să privim fiecare zi ca pe o pagină din cartea vieții noastre, având grijă ca pe fiecare pagină să scriem ceva bun pentru veșnicie”.

În zilele noastre, unii oameni caută să se consoleze cu tradiția creștină, pe care și-o imaginează ca pe un fel de geografie a invizibilului, căutând mijloace umane de a comunica cu morții lor, de care n-ar fi voit să se despartă niciodată, și astfel vor să scape de întunericul despărțitor. Alții, și poate mai mult ca oricând, în epoca noastră materialistă în care se admite numai ceea ce este empiric, se poate pipăi, se resemnează cu totul ignoranței: Nu știm și nici nu vom ști vreodată.

Dumnezeu nu ne cere să ne trăim de pe acum moartea, pentru că aceasta ar însemna să ne târâm zilele într-o continuă tristețe și amărăciune, într-o irealitate comico-tragică. El vrea s-o trăim în plinătatea ei, adică în faptele bune care ne dau preludiul fericirii veșnice și de a nu ne lăsa adormiți de plăcerile amăgitoare ale simțurilor (cf. A.M. Roguet, Discursuri funebre, traducere. fr. I. Balan).

Ca viața să ne fie plină, ca pe fiecare pagină să putem scrie ceva bun pentru veșnicie, în întunericul credinței din sufletul nostru trebuie să aprindem o candelă, ca să vedem ce și cum scriem.

În evanghelia de azi (Mt 25,1-13) Isus ne prezintă cinci fecioare înțelepte și cinci nechibzuite. După Iob (28,28) înțelept este acela care se teme de Dumnezeu și urăște răul. Ca cineva să se teamă de Dumnezeu, trebuie să-l caute, să-l găsească și să-l cunoască. Sfânta Scriptură ne asigură că Dumnezeu, nu numai că se lasă găsit de cel care îl caută (cf. Prov 12; 8,17; Sir 6,27), ba chiar îi iese în întâmpinare (Lectura I: Înț 6,12-16)

Fecioare nebune sunt pe toate drumurile și nici nu-ți trebuie prea mult timp ca să-ți dai seama de nebunia lor. Este mai greu de găsit una înțeleaptă. Și totuși iată, un model de fecioară cu candela aprinsă: Tereza a Pruncului Isus. În primele ore ale Vinerii Mari a anului 1896 a vomitat sânge, semn al tuberculozei care avea s-o ducă la mormânt numai peste câteva luni. Care a fost prima ei reacție la gândul morții? S-o ascultăm pe dânsa: “Am avut o credință foarte vie și lucidă că gândul la Cer era încununarea întregii mele fericiri. Nu puteam crede că existau într-adevăr oameni fără Dumnezeu, lipsiți de orice credință”. Dar din această zi începe calvarul ispitei de necredință și o va chinui până la moarte. În zilele următoare Paștelui din acel an, Tereza mărturisește: “Isus m-a învățat să-mi dau seama de existența sufletelor ce nu au credință“. Din acea clipă viața ei interioară este cuprinsă “de o întunecare de nepătruns”. Ideea de cer, ce fusese mai înainte izvor de atâta bucurie, devine “un subiect de conflict și chin”. Ispititorul îi șoptește: “Totul este un vis această discuție despre împărăția cerului și despre acest Dumnezeu care a creat totul… Bine, bine, tânjește după moarte, tânjește! Dar moartea îți va da numai – nu ceea ce speri – ci o noapte și mai adâncă, noaptea nimicului”.

Tereza se destăinuie Maicii superioare: “Dacă ai ști, numai, ce gânduri groaznice au năvălit asupra mea tot timpul! Mintea mi-e răvășită de argumentele celor mai răi dintre materialiști… Nu mai cred în viața veșnică; îmi pare că nu se mai află nimic dincolo de viața asta trecătoare. Totul are un sfârșit. Numai iubirea rămâne”. Iată, candela aprinsă în noaptea credinței: iubirea. Chiar dacă își pierduse tot înțelesul emoțional și intelectual al credinței, ea a reținut esențialul din credință: inima credinței care este iubirea. Datorită acestei “candele aprinse în noapte”, mărturisește Tereza mai departe: “Cu toate că nu simt nici o credință, caut mereu să urmez faptele de credință… Încerc într-adevăr să trăiesc credința, chiar atunci când ea nu-mi aduce nici o mulțumire”. Iată, cum înțelepciunea ei a fost iubirea, deoarece chiar atunci când propria ei credință apărea ca inutilă, ea și-a oferit faptele bune ca “cei nu încă luminați de torța credinței, să o poată aprinde la sfârșit”. (cf. Michael Paul Gallagher SJ, Ajută necredinței mele, Ed. Ars Longa Iași 1996).

Cred că îndemnul lui Isus de a veghea, pentru că nu știm nici ziua nici ceasul, nu se referă atât la momentul istoric al revenirii lui pe pământ, fiindcă atunci nu va fi noapte, cât mai ales de a veghea ca nu cumva să ni se stingă flacăra iubirii din candela credinței. Credința cere veghere și multă răbdare, dar cine iubește veghează și rabdă multe. “Dragostea este răbdătoare… nu se supără, nu ține răul în seamă… toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le îndură” (1Cor 13,4-7). Despre Isus, scriitorul bisericesc Tertulian spune: “A voit să se sature, înainte de a muri, de voluptatea răbdării” (Bossuet, Panegiricul sfânta Tereza de Avila, Ed. Amarcord, Timișoara 1996). Iubirea este dornică să-și confirme autenticitatea prin răbdare. Isus și-a dovedit-o din plin. pe cruce, care este “nebunie pentru cei ce se pierd, dar pentru noi, care ne mântuim, este puterea și… înțelepciunea lui Dumnezeu” (1Cor 1,18.24). Și nu ne așteaptă, oare, zilnic în prag?

Fecioarele înțelepte, nu din egoism sau din lipsă de caritate, nu dau untdelemn celor nebune, ci din prudență. Acest lucru vrea să ne spună: în privința mântuirii, care este problema de căpetenie a vieții fiecărui om, nu-i îngăduit să o lași pe seama altora, nici chiar a sfinților din Cer, ci fiecare trebuie să colaboreze cu harul primit. Și Dumnezeu nu tăgăduiește nimănui credința; dar cine nu colaborează cu darul primit, poate rămâne în întunericul credinței, lipsindu-i flacăra iubirii; deoarece credința strălucește, lucrează, prin caritate (Gal 5,6). Credința o avem, dar niciodată nu suntem siguri că ne este suficientă pentru mântuire, că: de-ar fi cât un grăunte de muștar (cf. Lc 17,5-6), tot ar fi ceva, am mișca munții din loc, dar așa, mică fiind, cum s-o mai împarți? Afară de aceasta, Dumnezeu cel preaînțelept a trasat tuturor oamenilor și fiecăruia în parte calea mântuirii: “Nimeni nu poate veni la mine, spune Isus, dacă nu-l atrage Tatăl care m-a trimis” (In 6,44) și “Dumnezeu este acela care trezește în noi dorința și acțiunea conform cu planurile bunăvoinței sale” (Fil 2,13).

Există un singur Om care s-a întors dindărătul ușilor închise – Fiul Omului – și ne-a asigurat că: dincolo de moarte este viață și va reveni la noi (Lectura a II-a: 1Tes 4,13-18). Îl credem? El s-a rugat: “Părinte, Tată, vreau ca acolo unde sunt eu să fie împreună cu mine și aceia pe care mi i-au dat tu, ca să vadă slava mea” (In 17,24). Ori, ca să fim cu el acolo unde este acum și să-i vedem slava lui, care este Duhul Sfânt – Duhul înțelepciunii și al înțelegerii (Lc 4,18; Is 61,1 ș.u.) – trebuie să fim ca el acum: în rugăciune: “Isus Cristos stă la dreapta lui Dumnezeu și mijlocește pururi pentru noi” (Rom 8,34). Iubirea este o rugăciune continuă. Ea nu trebuie întreruptă. Când flacăra ei s-a stins, Mirele dispare în întuneric. Credința, pe care cineva i-o refuzată lui Isus, va încerca s-o cumpere de la taraba zodiacelor, chiromanților, vracilor, magicienilor etc, credință care nu mântuiește: “Adevăr vă spun, nu vă cunosc”.

Ca să lumineze candela noastră în întuneric, să ne rugăm: “Dumnezeule atotputernic și îndurător, înlătură, cu bunătate, tot ce ne stă împotrivă, ca, izbăviți de orice povară trupească și sufletească, (având dovada înțelepciunii: iubirea născută ca o flacără din credință), să te putem sluji cu toată libertatea”. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXXII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Comemorarea tuturor credincioșilor răposați ne-a îndreptat privirile, într-un oarecare mod, spre ultima realitate din viața fiecărui om, care este moartea și întâlnirea cu Isus Cristos. Cu cât ne apropiem mai mult de sfârșitul anului liturgic, cu atât mai mult liturgia cuvântului ne face mai conștienți de întâlnirea noastră cu Isus Cristos. De asta va depinde soarta noastră veșnică. De aceea, timpul prezent este un timp de veghe activă, de așteptare și,după cum putem experimenta, cu toții suntem într-o așteptare permanentă: copiii așteaptă să crească mai repede, tinerii așteaptă să termine școala și să-și găsească un loc de muncă, cei care sunt prea ocupați așteaptă să aibă mai mult timp liber, bolnavii așteaptă să se vindece mai repede, și astfel exemplele ar putea să continue.

Dar, despre ce așteptare ne vorbește nouă Evanghelia de astăzi? Despre ce întâlnire ? Nicidecum nu este vorba de a aștepta ceva, dar de a aștepta pe Cineva, este vorba de o întâlnire personală cu Cristos, Mirele Bisericii.

Lecturile pe care le-am auzit astăzi, ne îndeamnă să-l întâmpinăm pe Domnul plini de credință, ne încurajează în speranța învierii și, în același timp, ne avertizează să fim vigilenți. Astăzi suntem confruntați cu parabola celor zece fecioare. Cum este și propriu învățăturilor sale din parabole, Isus face referință la experiența concretă a ascultătorilor.

Isus ia ca model o nuntă, o sărbătoare care necesită mult timp de pregătire și la care participă tot poporul. În după amiaza zilei de nuntă, mireasa este condusă de prietene în casa mirelui. Acesta, la rândul lui, merge la tatăl miresei pentru a face ultimele înțelegeri în privința darurilor sau chiar al prețului miresei. Astfel timpul trece. Prietenele miresei trebuie să-l aștepte pe mire mult timp în fața casei. Dar, când va veni Mirele? Când va veni Domnul? Răspunsul lui Isus este clar: “Nu știți nici ziua, nici ora” (Mt 25,13). Mirele ar putea să sosească într-un moment neașteptat. Dar… el întârzie și cele zece fecioare ațipesc. În sfârșit, “în miezul nopții” (Mt 25,26) se înalță un strigăt: “iată Mirele, ieșiți-i în întâmpinare!”(Mt 25,6). În mod obișnuit mirele sosea fără să surprindă pe cineva. Aici însă strigătul îi surprinde pe toți. Acest strigăt nu este natural. El este asemănător cu acela al îngerului din Apocalips care anunță secerișul și culesul viilor, care proclamă judecata Babilonului, care invită la marele banchet al lui Dumnezeu. Această venire subită este reluată cu insistență în Evanghelia lui Matei: “Fiul Omului vine în ceasul în care nu vă așteptați” (Mt 22,44). El îi va surprinde pe cei care dorm așa cum potopul i-a surprins pe contemporanii lui Noe; El se va ridica asemenea unui fulger.

Acum “strigătul” nu mai este un avertisment, însă, un semnal neprevăzut. În acest moment nu mai este timp. Este prea târziu! Trebuia să ne gândim de la început deoarece fidelitatea nu se improvizează. În ora întâlnirii contează ceea ce ai, ceea ce ești și nu ceea ce ai voi să fii. Acum, nu mai sunt permise substituirile. Cineva ar putea să-și motiveze astfel lipsa de credință: “Știu, am pe cineva la mănăstire!”, “În familie avem un preot!” sau: “Dacă ai ști câte rozarii recită mama mea?” sau: “Fiica mea face parte dintr-o mișcare religioasă creștină”.

Nimeni nu poate să pună credința în locul nostru. Nimeni nu poate să plătească pentru noi “biletul” pentru întâlnirea decisivă cu Cristos. În acea oră “uleiul” din candelă, adică credința și faptele de caritate, trebuie să fie ale noastre.

Știm bine ce a însemnat “strigătul” pentru cele zece fecioare: pentru cele înțelepte a fost un moment de bucurie, o întâlnire cu cel iubit, cu Mirele. În schimb, pentru cele nechibzuite acest strigăt nu a creat decât panică, tristețe și în cele din urmă le-a făcut conștiente de starea în care se aflau. După întâlnirea cu Mirele se formează marele cortegiu. Toți cei care vor avea candela credinței aprinsă vor intra în sala banchetului de nuntă și ușa va fi închisă.

Așadar, adevărul pe care îl conține parabola este ușor de recunoscut: cu venirea mirelui ni se indică venirea Domnului; în comportamentul fecioarelor ne este prezentat comportamentul creștinilor. Noi nu știm când va veni Domnul. El poate să întârzie mult și așteptarea este obositoare. De aceea, oboseala în credință este un pericol pentru toți. Și tocmai această credință, unită cu răbdare și vigilență, este hotărâtoare. Viața creștinului este un drum luminat de flacăra unei “candele”, simbol al credinței vigilente. Pentru a menține aprinsă această flacără este nevoie de înțelepciune. Înțelepciunea, așa cum apare în prima lectură este o persoană și o putem identifica cu persoana lui Isus Cristos. Autorul cărții Înțelepciunii ne avertizează că ea este foarte prețioasă. Pentru creștin această înțelepciune, adică Cristos, trebuie să fie ceva care îi condiționează existența de zi cu zi pentru că numai El este Calea, Adevărul și Viața. Înțelepciunea evanghelică nu este în mod necesar zgomotoasă. Pentru a o dobândi este necesară rugăciunea.

În acest sens, psalmul responsorial este un exemplu foarte mare al rugăciunii de veghere, pe care inima îl cântă fiind cuprinsă de o dorință profundă de Dumnezeu. Psalmistul îl caută pe Dumnezeu în templul din Ierusalim, în propriul culcuș de durere, în nopțile fără somn și când se simte cuprins de păcat în viața sa. Contemplarea gloriei lui Dumnezeu și experiența prezenței sale sunt ca și potirul care înveselește un banchet de nuntă. Tema întoarcerii Mântuitorului, a întâlnirii cu Cristos, Mirele Bisericii este prezentă și în a doua lectură. Comunitatea primară îmbrățișase această doctrină cu entuziasm și voia să o cunoască pe deplin. Primii creștini au înțeles că acest eveniment ar avea loc la un interval scurt, dar acum un gând îi neliniștește: pentru ei erau siguri, dat fiind faptul că au aderat la Evanghelie însă se întrebau ce va fi cu cei care au murit. Întrebarea oferă lui Paul ocazia să le vorbească despre învierea morților. Paul se bazează pe cuvântul lui Cristos care spune că cei morți nu sunt deloc dezavantajați: “Și astfel vom fi pentru totdeauna cu Mântuitorul” (1Tes 4,17). Pe apostol nu-l interesează trâmbița și glasul arhanghelului care însoțesc a doua venire a Domnului. Ceea ce îl interesează este că vom sta cu Mântuitorul în paradis.

Aceasta este speranța care trebuie să caracterizeze viața creștinului. Fără această speranță, fără bucuria interioară, fără învățătura dreaptă, sensul existenței noastre ar fi falimentar. Nici pe noi nu trebuie să ne intereseze ceea ce trâmbițează alții despre noi atunci când venim la Biserică, atunci când împlinim faptele recerute de credință. Ceea ce trebuie să ne preocupe este că vom fi pentru totdeauna cu Mântuitorul.

Să ne rugăm așadar pentru a dobândi această speranță, dacă nu o avem încă și în același timp să ne întrebăm fiecare în parte: Dacă aș auzi acum acel strigăt care a fost adresat fecioarelor care ar fi reacția mea? Ce ar provoca în sufletul și în viața mea acel strigăt? Bucurie sau tristețe?

Damian Spătaru

 

* * *

 

Duminica a XXXII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Limbajul parabolelor are fascinația lui specială. Totdeauna este puțin misterios și nedeterminat, deschis la diverse și posibile interpretări; însă în orice caz, interlocutorul (sau cel care ascultă parabola) este totdeauna într-un oarecare mod angajat și compromis.

Astfel, pentru cei care au auzit direct de pe buzele lui Isus parabola celor zece fecioare, ea suna ca un avertisment să fie gata pentru a intra în împărăția lui Dumnezeu, inaugurată prin venirea lui Mesia cel așteptat (“mirele”). În timp ce în Evanghelia sfântului Matei, parabola apare mai degrabă ca o atenționare adusă creștinilor de a fi gata în orice moment pentru acea “venire a Domnului” despre care vorbește și cea de-a doua lectură de astăzi, și care în primele timpuri ale Bisericii era așteptată ca iminentă, dintr-o zi în alta. “Vegheați așadar, pentru că nu știți nici ziua, nici ceasul”.

În zilele noastre, această preocupare nu mai conturbă pe nimeni. Douăzeci de secole de creștinism au atenuat – dacă nu cumva chiar stins – așteptarea concretă a unei manifestări glorioase a lui Isus Cristos în fața omenirii întregi, care să semneze o schimbare radicală în ordinea lucrurilor acestei lumi. Chiar dacă continuăm totuși să repetăm în Crezul nostru: “Și iarăși va veni cu mărire să judece pe cei vii și pe cei morți…”.

În zilele noastre – excepție făcând anumite grupuri un pic cam “exaltate”… – preocupările referitoare la viitorul lumii și la un eventual “sfârșit” al ei nu mai apar legate de tematicile de ordin religios, dar uneori de considerații de ordin politic și științific, ca riscuri ale unui război nuclear sau a unei ireversibile degradări ecologice a planetei Pământ.

Însă rămâne pentru toți o altă scadență absolut sigură, pe cât de nesigură îi este ora și ziua: cea a morții. Lumea va putea dura poate încă multe secole; noi (fiecare dintre noi) desigur nu: cel mult încă vreo câțiva ani… Și tocmai în această perspectivă noi putem să ne simțim mai direct vizați de parabola celor zece fecioare. Vrând sau nevrând, momentul morții va fi momentul bilanțului efectiv final al existenței noastre: este inutil să căutăm subterfugii în fanteziile “reîncarnării” sau în alte lucruri asemănătoare…

Acestea fiind zise, apare logic discursul despre “înțelepciune”, legat cu parabola ascultată și propus explicit de prima lectură. Acea înțelepciune care nu constă în a ști sau în a face multe lucruri, dar mai degrabă în a ști să trăiești; și adăugăm noi, în consecință în a ști și să mori.

În ce constă această înțelepciune? Răspunsurile vechi și noi care se găsesc în istoria gândirii, moravurilor și ale diferitelor civilizații umane sunt dintre cele mai diferite și chiar contradictorii între ele. Psalmul responsorial de astăzi arată o direcție de fond care trebuie urmată, în “setea” și deci în căutarea lui Dumnezeu: pentru că “prietenia, harul său valorează mai mult decât viața”.

Și în acest caz, invitația la vigilență și la înțelepciune, care ne vine din parabola evanghelică, poate fi tradusă în invitația la amintirea de Dumnezeu și la păzirea cuvântului Domnului în fiecare zi și în orice moment, pentru a fi totdeauna gata la întâlnirea cu Cristos. Și însăși parabola poate fi recitită transparent mai mult sau mai puțin în acești termeni: Împărăția cerurilor este asemenea multor creștini care au primit invitația credinței… Dar unii dintre ei sunt nechibzuiți: se mulțumesc numai cu numele de creștin… Alții însă sunt înțelepți: nu se mulțumesc numai să audă Evanghelia în Biserică, dar se preocupă mai ales să o practice…

 

* * *

 

Duminica a XXXII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Sunt sigur că azi dimineață fiecare dintre noi, înainte să se dea jos din pat, s-a gândit la ceva. Unii poate s-au gândit la ceea ce ar putea face în această duminică frumoasă, alții cum să-și rezolve problemele în aceste timpuri în care ne descurcăm din ce în ce mai greu. Desigur, toate acestea cer o anumită înțelepciune pentru a fi rezolvate. După cum ați observat, cuvântul Domnului din duminica aceasta nu ne invită la o astfel de înțelepciune, care ar putea fi rodul explorării științifice sau al experienței acumulate de-a lungul timpului, ci se referă la glasul ce vine din interiorul omului, care este un dar al lui Dumnezeu oferit celor care sunt dispuși să-l asculte.

Acest glas sună ca însăși vocea lui Dumnezeu care este alături de fiecare dintre credincioșii săi și care se va întrupa în persoana lui Cristos ce se prezintă ca fiind înțelepciunea Tatălui. Este o înțelepciune ce poate fi descoperită de toți cei care o caută: “Cine se scoală dis-de-dimineață, nu va obosi căutând-o, căci o va găsi șezând la poarta lui. Cine nu se gândește decât la ea, dovedește o înțelepciune perfectă și cine sacrifică somnul pentru ea, va fi eliberat de griji. Ea însăși merge în căutarea celor care sunt vrednici de ea, li se arată cu o față surâzătoare pe toate căile lor și vine în întâmpinarea lor ori de câte ori se gândesc la ea” (Înț 6, 14-16).

Tot în această perspectivă, a căutării înțelepciunii, psalmistul își exprimă dorința de a-l vedea pe Dumnezeu, prezent în sanctuarul din Ierusalim: “Dumnezeule, Tu ești Dumnezeul meu, pe tine te caut dis-de-dimineață. E însetat după tine sufletul meu, ca un pământ însetat și fără de apă, așa te-am căutat în sanctuarul tău, ca să contemplu puterea și slava ta” (Ps 62, 2). Psalmistul scoate în evidență, așadar, căutarea lui Dumnezeu care întrece orice înțelepciune, pentru că el este izvorul înțelepciunii.

Este ceea ce pune în lumină și evanghelia de astăzi. Rolul înțelepciunii în viața omului este prezentat de Isus prin parabola despre cele zece fecioare.

În primplanul parabolei apar fecioarele care au venit să ia parte la nuntă. O parte dintre ele nu și-au luat destul ulei pentru candelele lor. Timpul trece și mirele ar trebui să sosească, însă întârzie. Poate vine de undeva din satul vecin, și durează mai mult până ajunge. Din cauza așteptării îndelungate fecioarele sunt cuprinse de somn. Când se trezesc, o parte dintre ele își dau seama că uleiul din candele e pe terminate. Încearcă să împrumute ulei de la fecioarele înțelepte, însă sunt refuzate de acestea. Acest fapt nu este oare semnul lipsei de iubire, că celelalte tinere nu împart uleiul cu ele? Nicidecum! Mai degrabă este semnul înțelepciunii, pentru că și candelele lor s-ar stinge și ar trebui să meargă pe întuneric în întâmpinarea mirelui care ar putea sosi dintr-un moment într-altul.

Această parabolă conține și un mesaj escatologic, un îndemn la veghere care se referă la a doua venire a lui Isus. Putem observa cum toate fecioarele sunt invitate la nuntă, așa cum toți oamenii sunt invitați să locuiască în Împărăția lui Dumnezeu; însă această invitație cere vigilență și pregătire din partea celor invitați, pentru că mirele poate să sosească în orice clipă, iar cei care nu sunt pregătiți vor fi excluși din sala banchetului. De aceea trebuie să trezim credința în noi, pentru că această parabolă nu se adresează doar fariseilor sau cărturarilor, ci nouă, tuturor. Trebuie să ne trezim și să reaprindem focul credinței în sufletele noastre; și nu numai să credem, dar să și trăim credința prin fapte de caritate față de semenii noștri. Aceste fapte trebuie să aibă ca scop pe Dumnezeu și nu bunurile acestui pământ.

Se povestește că trei turiști au sosit într-o zi la poarta unui hangiu cerându-i acestuia să-i găzduiască peste noapte. Ei s-au prezentat hangiului ca fiind: Banul, Puterea și Jocul. După cină hangiul i-a invitat la un joc de cărți cu un servitor care va purta o mască. Partida s-a încins, însă, încetul cu încetul, au început să piardă, întâi Banul, apoi Puterea. La urmă, Jocul, cu toate tehnicile lui, a pierdut și el. După ce s-a terminat partida de cărți, servitorul și-a dat jos masca. În sală s-a auzit un țipăt: cei trei turiști priveau cu groază la servitorul care personifica moartea, ce i-a prins într-un ceas în care ei nu se așteptau. Au pierdut tot ce au strâns în lumea aceasta și nu mai aveau cu ce să se prezinte înaintea Judecătorului.

Ce vor face acum? Dar ce vom face noi, care putem fi unul dintre acești turiști de-a lungul vieții noastre, al cărei sfârșit nu știm când va avea loc; de aceea, trebuie să stăm mereu de veghe în așteptarea venirii Domnului. Lucrurile pământești pot să ne influențeze și pe noi, și putem trăi ca și cum n-ar exista providența divină, ca și cum lui Dumnezeu nu-i pasă de lume și ajungem până acolo încât să-i negăm chiar existența. Începe să ni se epuizeze zelul; candela credinței noastre încă mai arde, dar cu un foc mic, după care se stinge. S-a terminat uleiul. Toate acestea provin din lâncezeală. Este ca și cum omul și-ar agăța haina în cuier și nu s-ar mai interesa de ea; apar moliile, îi rod cusăturile, iar când vrea să o îmbrace nu mai e bună de purtat. În ce haine nu intră moliile? În cea pe care o purtăm zi de zi. Și care credință este statornică? Cea pe care o practicăm zi de zi. “Credința nu este ultima știre care astăzi face vâlvă, iar mâine este uitată. Credința nu este o învățătură pe care fiecare o poate adapta la nevoile personale și potrivit momentului. Nu este o invenție de-a noastră sau o creație a noastră. Credința este darul lui Dumnezeu pe care Isus Cristos l-a făcut Bisericii”, afirmă Papa Ioan Paul al II-lea.

Dificultăți în ceea ce privește credința apar și în comunitatea din Tesalonic, unde cazurile de mortalitate au provocat perplexitate în credință. Apostolul își îndreaptă privirea spre Cristos cel înviat, din care se naște credința și prin care vor învia toți cei care au murit. Este indiferent dacă omul este viu sau mort la venirea Domnului, pentru că el va veni pentru toți. Cum? Când? Toate acestea sunt secundare. Nimeni nu cunoaște ora.

Iată că și în duminica aceasta, Cuvântul Domnului este la fel de actual ca și în celelalte duminici. Exemplul casei construite pe stâncă sau al talanților folosiți după adevărata lor valoare, sunt tot atâtea invitații la înțelepciune și veghere ca și lecturile zilei de astăzi. Această înțelepciune trebuie să întărească și să îmbogățească credința noastră care, ajutată de speranță și iubire, să facă tot mai prezentă Împărăția lui Dumnezeu în lume. Nu trebuie să ne sperie problemele acestei lumi trecătoare, dar să fim pregătiți oricând ca venirea Domnului să nu ne surprindă cu mâinile goale, dar faptele săvârșite de noi să fie dovada așteptării noastre.

Andrei VARGA

 

* * *

 

Nu este ușor să interpretăm corect timpul așteptării

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Chestiune de armonie

Este greu de definit înțelepciunea. Putem pur și simplu să ghicim unele trăsături caracteristice. Înțelepciunea este echilibru, armonie. Îmbinare esențială între cunoaștere și iubire. Experiență și uimire. Conștiința posibilităților, dar și a limitelor. Odihnă… nesatisfăcută. Pasiune pentru adevăr și toleranță. Interes față de alții și discreție. Deschidere și pudoare. Simțul tradiției și bucuria de a descoperi noul. Realism și utopie. Caracter concret și cultivare încăpățânată a visurilor. Umilință îndrăzneață.

Răbdare nerăbdătoare. Inteligența inimii (după formula latină: mens cordis, mintea inimii). Siguranță liniștită, și capacitate de a te pune (și a te lăsa pus) în discuție. A te ruga și a trăi. A posti și a dansa. Mortificare și parfum. Fidelitate în risc. Singurătate și ospăț. Seriozitate și pofta de a juca. Opusul înțelepciunii este separarea rigidă, opoziția. Ar fi bine să ne amintim că Satana este cel care separă, “despărțitorul”.

Să nu avem încredere în maeștri înțelepciunii

“…O vei găsi așezată la poarta sa”. Dacă este din această cauză, o vom găsi și în casă. Predată la toate orele. În toate programele (este suficient să apăsăm pe unul din atâtea butoane). Și, natural, o găsim și “pe străzi”, în piețe. Dar nu se poate spune că este totdeauna înțelepciunea autentică. Și rămâne de demonstrat că cei care se arată maeștri, o posedă într-adevăr.

Și pentru că mereu așa de ocupați cum sunt ca s-o “transmită” (în sensul literal al termenului), mereu împrejur spre a o vinde și de a vinde în pierdere, nu înțelegi dacă o fac pentru gustul artei, sau ca să intre ceva în portofel; făcând cu ochiul și rostind sentințe grave de pe toate catedrele și pupitrele, este greu de imaginat de unde găsesc timp pentru a se aproviziona cu ea, pentru a reflecta. Cine iubește înțelepciunea, cine o dorește intens, “cine se scoală pentru ea dis de dimineață”, devine și exigent și învață să nu aibă încredere în anumiți maeștri și piețari, chiar dacă sunt acreditați (accreditați de cine?).

Înțelepciunea “imprevizibilă”

Să nu te încrezi, deci, în maeștri înțelepciunii care se prezintă ca atare, și ar vrea să-ți impună tutela lor asfixiantă și perpetuă, dar în același timp să te deschizi spre o înțelepciune imprevizibilă, ne programată, cauzală, care îți poate veni de la oricine. Vreo întâlnire, chiar și cea mai neașteptată, îți poate oferi o fărâmă de înțelepciune. Oricare experiență, chiar și cea mai banală, poate aprinde o scânteie. Orice întâlnire, mai ales neașteptată, poate să ți-o ofere din belșug. Trebuie însă să cauți cu sufletul golit de prejudecăți, fără închideri preconcepute, evacuând presupunerea pentru a face loc uimirii.

Școala înțelepciunii nu se află într-un scaun fix, bine definit. Strada, viața în mijlocul oamenilor obișnuiți, o oră de meditație, dar și un copac, o insectă, un tablou; o biserică goală dar și o cărare pe munte, conversația cu un bătrân, expresia unui copil, este locul înțelepciunii. Înțelepciunea (sau, cel puțin, un fragment din ea) te poate ajunge în timp ce scotocești printre ziarele adunate într-un stand, dar și când culegi frânturi de discursuri ale unor indivizi care participă la o înmormântare. Înaintea zăbrlelor unei mănăstiri, sau atunci când te afli la coadă înaintea unui ghișeu. Într-un colț al străzii, sau într-un loc singuratic, sau la piață, sau în anticamera medicului, sau la circ, sau străbătând în ceață o stradă necunoscută.

Înțelepciunea nu-ți sosește în casă. Trebuie să ieși, să umbli, să deschizi ochii cu curiozitate și simpatie, să acostezi persoane cu încredere, să interpretezi nenumăratele semnale modeste, să nu dai nimic pe datorie, să explorezi și teritoriul foarte cunoscut, să descoperi lucrurile deja cunoscute. Și apoi oprește-te, reflectă, refă o nouă ordine ținând cont de elementul nou abia descoperit, și natural să fii dispus să repui totul în discuție a doua zi. Înțelepciunea nu îți spune: “Intră, șezi și învață”. Ci: “Ieși afară, privește, ascultă, și apoi reintră pentru a medita, confrunta, și să mulțumești pentru că ai învățat să înveți”

Înțelepciunea solitară

Este greu de găsit înțelepciunea în grămadă, în adunarea numeroasă și vorbăreață. Din grup trebuie să extragi un individ, să pui la foc un chip. Înțelepciunea nu cântă în cor. Este mereu un “solo”, cu o voce unică, cu un timbru inconfundabil, cu o tonalitate deosebită. În nici o mănăstire nu mi se pare că am auzit spunându-se: “înțelepciunea comunității noastre…”

Înțelepciunea este produsă “în mod particular”, artizanat. Se pot pune în comun munca, bunurile, dar nu înțelepciunea. Dacă vrei să contempli înțelepciunea, nu trebuie să-ți așezi cortul în “sala de reuniune”, ci pătrunde în celula unui călugăr (admițând că el va consimți). Este posibil să compui texte “în colaborare”. Dar înțelepciunea este mereu, în mod necesar, originală, exclusivă, trebuie să poarte o amprentă personală. Pune împreună o duzină de maeștri, și îți vor prezenta știința lor. Dar dacă nu-i separi, nu desfaci adunarea, nu urmezi pe unul particular, nu vei găsi înțelepciunea. Înțelepciunea este un rod solitar.

Prezenți în prezent

Așa. Această întârziere stranie a mirelui. Din cauza căruia se conturează poziții opuse. De o parte este riscul – astăzi, într-adevăr, mai degrabă rar – de a trce peste prezent, a nu lua în serios “întârzierea” anunțată a lui Cristos. Ceva asemănător s-a întâmplat la Tesalonic. Socotind iminentă reîntoarcerea lui Cristos, neglijau datoriile de astăzi. Cu totul proiectați spre Ora, acei creștini ajungeau să ignoreze întâlnirile orelor. În sfârșit, suntem în fața pericolului de a nu fi prezenți în prezent.

Atitudinea opusă este aceea luată de cei care – și sunt cei mai mulți – care consideră acea întoarcere ca ceva îndepărtat, ireal. De aceea se instalează în prezent. Primii nu iau în serios întârzierea și nu se preocupă să se organizeze în privința duratei. Ceilalți nu iau în serios nunta și ajung să șteargă din orizontul lor perspectivele Orei. Și unii și ceilalți se arată incapabili de o speranță adevărată. În primul caz, într-adevăr, este o speranță mioapă sau, mai bine, există atâtea segmente de speranță, limitate, fărâmate. Încă o dată este necesară înțelepciunea, care știe să îmbine, să unească.

Este vorba de a se deschide spre viitor, fără a trăda prezentul. Și de a se dedica prezentului, fără a uita viitorul. Nici străini, nici distrați. Parabola evanghelică de astăzi și, în general, tot capitolul 25 din Matei, ne adresează mai mult sau mai puțin aceste îndemnuri: “Trăiți ca și cum Cristos ar putea să se întoarcă mâine, dar ca și cum ar trebui să sosească mult mai târziu. Să știți deci că sunt persoane care speră într-adevăr, dar care sunt și prezenți la prezentul lor. Oameni plini de credință, și plini de prudență. Oameni pe care ziua de mâine nu îi face străini de ziua de astăzi, și oameni pe care prezentul nu-i face orbi în privința viitorului lor. Credincioși care au prudența de a fi prezenți în lumea contemporană, și păstrează speranța în lumea viitoare. Să fiți, împreună, oameni adevărați și credincioși adevărați. Iată ce este vigilența” (A. Maillot).

Cineva ar avea nevoie să doarmă puțin mai mult…

“Au ațipit toate și au adormit”. Astăzi, dimpotrivă, sunt cele (și cei) care nu dorm niciodată. Dar nu pentru aceasta știu să dea sens așteptării, vigilenței. Și este improbabil că știu să se pregătească pentru venirea Mirelui. Veșnic pradă agitației, oboselii. Nu știi unde să-i dibuiești. Ai putea să-i trezești, să-i deranjezi, să-i scuturi (dar cum se poate scutura unul care este în continuă mișcare?).

Dimpotrivă, pur și simplu, “nu există”. Și se naște bănuiala că tocmai ei riscă să prezinte un mod viclean de a nu se lăsa găsiți, dăruirea lor agitată de a face să fie un fel șiret pentru a se sustrage, felul lor de a “fi prinși” de atâtea lucruri să constituie o tactică diversivă pentru a nu se lăsa prinși de persoane. Astăzi, în mod paradoxal, avem atâția credincioși nedormiți, dar nu vigilenți.

Neobosiți, dar nu prezenți (sau prezenți “în altă parte”). Devorați de grabă și care pierd timpul (a nu mai avea timp nu înseamnă a trăi din plin timpul, dându-i un sens). Activiști frenetici și incapabili de a se dărui pe sine. Oameni care se ocupă și se preocupă de mii de lucruri, dar nu sunt ocupați în așteptare. Ar trebui să le recomandăm: odihnițivă un pic. Ne-am simți toți mai în siguranță dacă ar învăța să doarmă. Asigurați-vă slujirea, indispensabilă, cu calm, seninătate, răbdare.

Ați demonstrat mai mult decât suficient că știți să alergați, și ne-ați învățat să alergăm. Acum demonstrați-ne că este important să ne oprim. Cineva a spus că, atunci când cineva începe să conducă, lucrul esențial de știut nu este cum să pună în mișcare mașina. Trebuie, înainte de toate, să știe s-o oprească.

Uleiul nu poate fi turnat dintr-un vas în altul

“Cele nechibzuite au spus celor înțelepte: “Dați-ne din uleiul vostru, pentru că opaițele noastre se sting”. Dar cele înțelepte le-au răspuns: “nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă nici vouă: mergeți mai degrabă la cei care vând și cumpărați-vă”. Ar părea un răspuns rău, oricum puțin caritabil. Totuși și acesta poate fi un element al înțelepciunii. Există în realitate, valori care nu se pot “transfera” așa ușor.

Celălalt nu este un recipient de umplut cu doctrina noastră, un cap de mobilat cu adevărurile noastre. Fiecare este protagonistul de neînlocuit al propriei istorii, responsabil unic al alegerilor proprii. Fiecare trebuie să găsească răspunsul propriu în fața lui Cristos. Nimeni dintre noi nu poate și nu trebuie să se substituie altora în hotărârile fundamentale. Înțelept este acela care permite altuia să găsească calea proprie, îl îndrumă spre izvor, îl stimulează să descopere propriul său chip unic.

A trăi împreună așteptarea, a ne susține în speranță, este ceva diferit de a se gândi, sau de a judeca, sau de a face ceva în locul altora. A îndemna de a fi pregătiți nu înseamnă a administra conștiințele altora. Uleiul candelei nu se toarnă, banal, dintr-un vas în altul. Ceea ce este important este a găsi, în interiorul propriu, scânteia care aprinde candela și forța de a o alimenta în vederea “duratei”.