Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXXI-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Malahia 1,14; 2,1-2.8-10
1Tesaloniceni 2,7-9.13
Matei 23,1-12

Matei 23,1-12

Atunci Isus s-a adresat mulțimilor și discipolilor săi spunând: “Cărturarii și fariseii s-au așezat pe catedra lui Moise. Faceți și împliniți tot ce vă spun ei, dar nu faceți după faptele lor, pentru că ei spun și nu fac. Ei leagă poveri apăsătoare și greu de purtat și le pun pe umerii oamenilor, iar ei nu vor să le miște nici cu un deget. Toate faptele lor le fac pentru a fi văzuți de oameni: își lărgesc filacteriile și își lungesc ciucurii; le plac locurile de onoare la ospețe și primele locuri în sinagogi, să fie salutați prin piețe și să fie numiți de oameni «rabbi». Dar voi să nu lăsați să vi se spună «rabbi», pentru că unul este învățătorul vostru, iar voi toți sunteți frați. Și nici «tată» să nu spuneți nimănui între voi pe pământ, pentru că unul este Tatăl vostru, cel ceresc. Nici să nu lăsați să vi se spună «maeștri», pentru că unul este maestrul vostru: Cristos. Cel mai mare dintre voi să fie slujitorul vostru, căci oricine se va înălța, va fi umilit și oricine se va umili, va fi înălțat.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC 2
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Frați și surori în Cristos

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Un grup de misionari africani au fost trimiși într-o Dieceză din Zambia. La sosire au descoperit faptul că aproape toți misionarii din Dieceză erau americani. Aceștia, în stil americănesc, vorbeau cu și despre Episcopul, de origine africană, folosindu-i numele mic. Noii misionari s-au gândit să i se adreseze cu “Domnule”. Așa că i-au învățat pe credincioși să îi spună Episcopului “Domnule”. Era ceva nou pentru ei, dar s-au adaptat. Într-o zi o femeie păstorită de acești noi misionari s-a întâlnit cu un misionar mai vechi. Din curtoazie l-a întrebat: “Ce mai face Domnul nostru?”, la care preotul misionar i-a răspuns vesel: “E bine, Domnul este în Ceruri alături de Tatăl.”

Conciliul Vatican II a adus multe schimbări și înnoiri în Biserică. Dar este interesant că în domeniul titlurilor și al modurilor de adresare către liderii bisericii practic nu s-au înregistrat mari diferențe. Un preot este încă numit “Preacucernice Părinte”, unui Episcop i se spune “Preasfinția Voastră” sau “Excelența Voastră”, Cardinalului ne adresăm cu “Eminență”, iar capului unui ordin religios cu “Superior”. Ne-am putea întreba cum de Biserica permite folosirea acestor titluri sonore, dat fiind faptul că Biserica a citit dintotdeauna Evanghelia de astăzi, care avertizează relativ la folosirea titlurilor ce reflectă o relație de superior-inferior.

Desigur, nu trebuie să luăm cuvintele lui Isus prea ad literam. Mesajul lui Cristos are mai degrabă de-a face cu atitudinile și cu comportamentul nostru, decât cu folosirea cuvintelor și cu terminologia. Să luăm cazul unuia care ar fonda o biserică și le-ar cere credincioșilor să îi spună “Frate”, dar el stă pe tron și cere “fraților și surorilor” să vină spre el în genunchi. Sau să ne gândim la cazul oficialilor guvernamentali cărora le spunem miniștri, ceea ce literal vorbind înseamnă slujitori, fapt ce nu îi face câtuși de puțin să aibă o atitudine umilă. Legea lui Cristos are de-a face mai degrabă cu atitudinile și cu comportamentul, decât doar cu vorbele.

Atașarea de putere și de stima socială – adică a-ți place locul de onoare la ospețe și cel mai bun loc în sinagogă, a vrea să fi salutat cu respect în piață și ca oamenii să îți spună rabbi (Matei 23,6-7) – compromite mărturia după modelul lui Cristos de slujitori ai lui Dumnezeu. Dar aici vine vestea bună: aceasta nu anulează autoritatea divină a funcției. Persoana ocupând o funcție de învățător al poporului lui Dumnezeu poate să fie ea însăși necredincioasă, să nu practice ceea ce spune. Dar Dumnezeu garantează că funcția de învățare nu este contaminată cu erori, astfel că învățătura rămâne solidă și validă.

Cărturarii și fariseii s-au așezat pe catedra lui Moise. Faceți și împliniți tot ce vă spun ei, dar nu faceți după faptele lor, pentru că ei spun și nu fac. (versetele 2-3).

Chiar dacă am întâlni din ghinion unii lideri creștini la fel de ipocriți ca amintiții cărturari și farisei din Evanghelia de astăzi, provocarea pentru noi va fi să încercăm să facem distincția între ce învață ei, lucruri bune poate, și cum trăiesc ei, poate nu tocmai exemplar. Abuzurile în exercițiul funcțiunii nu anulează validitatea funcției în sine. Nu arunca copilul cu tot cu apa murdară din covata în care l-ai spălat, spune o vorbă. Cei care se îndepărtează de Biserică pentru că au auzit sau au văzut un comportament nepotrivit din partea unor oameni ai ei, aruncă într-adevăr apa din covată cu tot cu copil.

Lectura se încheie cu chemarea la umilință evanghelică, adresată conducătorilor creștini. Ce este umilința evanghelică? Este recunoașterea faptului că cei pe care îi evanghelizăm sau îi păstorim nu sunt sub noi, ci, de fapt, sunt egali cu noi în ochii lui Dumnezeu. Cu această umilință, predicarea din vorbit de sus devine împărtășire cu ei în încercarea noastră comună de a înțelege și de a trăi Cuvântul lui Dumnezeu. Cu umilință evanghelică, relația dintre preoți și poporul lui Dumnezeu se transformă din tată-fiu sau învățător-elev, în frate-frate, frate-soră sau prieten-prieten.

Căci toți sunteți fii ai lui Dumnezeu prin credința în Cristos Isus. [...] Așadar nu mai este nici iudei, nici grec, nici sclav, nici om liber, nici bărbat și nici femeie: voi toți sunteți una în Cristos Isus. (Galateni 3,26-28)

 

* * *

 

Unul singur este Învățătorul vostru

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Cristina Grigore
Copyright: ProFamilia.ro

În evanghelie, titlurile lui Cristos sunt asemenea fațetelor unei prisme, fiecare dintre ele reflectând o “culoare” aparte, adică un aspect al realității sale intime. În această duminică întâlnim titlul important de Învățător: “Unul singur este Învățătorul vostru, Cristos”. Pentru artiști și pentru anumite categorii de profesioniști lucrul de care sunt foarte mândri și pe care îl situează pe primul loc între referințele lor este numele maestrului la școala căruia s-au format. Însă raportul învățător-discipol era și mai important pe vremea lui Isus, când nu existau cărți și toată înțelepciunea se transmitea pe cale orală.

La un moment dat însă Isus se detașează de ceea ce se întâmpla în vremea lui între învățător și discipoli. Aceștia din urmă își plăteau, să spunem așa, studiile slujindu-l pe maestru, făcându-i mici comisioane și prestând anumite servicii pe care un tânăr le putea face pentru o persoană în vârstă, de exemplu să îi spele picioarele. Cu Isus este cu totul invers: El este cel care îi slujește pe discipoli și le spală picioarele. Isus nu este deloc dintre acei învățători care “spun și nu fac”. El nu le-a spus discipolilor săi să facă altceva decât ceea ce a făcut și El. Este exact opusul învățătorilor mustrați în fragmentul evanghelic de astăzi, care “leagă poveri apăsătoare și greu de purtat și le pun pe umerii oamenilor, iar ei nu vor să le miște nici cu un deget”. Nu este unul dintre indicatoarele de circulație care arată direcția, fără să se miște un centimetru. De aceea Isus poate să spună pe bună dreptate: “Învățați de la mine”.

Ce înseamnă însă că Isus este unicul învățător? Nu înseamnă că de acum înainte acest titlu nu poate fi utilizat pentru nimeni altcineva, că nimeni nu are dreptul să permită să i se spună învățător. Înseamnă că nimeni nu are dreptul să ceară să i se spună Învățător cu majusculă, ca și cum ar deține în exclusivitate adevărul și ar învăța în numele său adevărul despre Dumnezeu. Isus este revelația supremă și definitivă a lui Dumnezeu către oameni, revelație care cuprinde în sine toate revelațiile parțiale care au avut loc înainte și după El. Nu s-a limitat să ne reveleze cine este Dumnezeu, ne-a spus și ce dorește Dumnezeu, care este voința lui în ceea ce ne privește. Acest lucru trebuie să îi fie amintit omului de astăzi tentat de relativism etic. Ioan Paul al II-lea a făcut aceasta în enciclica Veritatis splendor (Splendoarea adevărului), iar succesorul său Benedict al XVI-lea nu încetează să insiste asupra acestui lucru. Nu înseamnă să excludem un pluralism sănătos de opinii, în ce privește problematici încă deschise sau probleme noi cu care se confruntă omenirea, ci să combatem acea formă de relativism absolut care neagă posibilitatea adevărurilor singure și definitive.

Împotriva acestui relativism magisteriul Bisericii subliniază că există un adevăr absolut pentru că există Dumnezeu care este măsura adevărului. Acest adevăr esențial, care cu siguranță trebuie individualizat cu o acuratețe tot mai mare, este imprimat în conștiința omului. Întrucât conștiința s-a pervertit însă din pricina păcatului, a obișnuințelor și exemplelor rele, iată care este rolul lui Cristos, care a venit să reveleze în mod clar acest adevăr al lui Dumnezeu; iată care este și rolul Bisericii și al magisteriului său, care explică acest adevăr al lui Cristos și îl aplică la situațiile schimbătoare ale vieții.

Un rod personal al reflecției de astăzi asupra evangheliei va fi să redescoperim ce onoare, ce privilegiu nemaiauzit, ce “titlu de recomandare” este, în fața lui Dumnezeu, acela de a fi discipol al lui Isus din Nazaret. Să punem și noi acest lucru pe primul loc între “referințele” noastre. Astfel încât, atunci când cineva ne va vedea ori ne va auzi, să poată spune despre noi ceea ce acea femeie i-a spus lui Petru în curtea Sinedriului: “Și tu ești unul dintre discipolii lui. Vorbele tale [ar fi bine dacă am putea adăuga: faptele tale] te trădează”.

 

* * *

 

Critici și amenințări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Marele rege, Domnul oștirilor critică și amenință pe preoții săi prin glasul profetului Malahia că nu pun la inimă poruncile sale, că s-au îndepărtat de drumul cel drept și pe mulți i-au făcut să se poticnească în observarea Legii, că au stricat legământul său făcut cu Levi, că au privit cu părtinire la fața oamenilor etc.

Isus, la rândul său, critică și amenință pe cărturari și pe farisei care, deși nu erau preoți, aveau totuși misiunea de a apăra Legea, de o interpreta corect, de a o vesti și mai ales de a o trăi. Mântuitorul îi critică, nu pentru că nu învățau corect, ci pentru faptul că nu trăiau ceea ce învățau pe alții, că legau sarcini grele și cu anevoie de purtat, iar ei nici cu degetul cel mic nu le atingeau; și chiar ceea ce făceau era menit să le atragă stima și respectul oamenilor.

Ascultând aceste critici ușor putem cădea în ispita de a critica, de a amenința, de a condamna și de a ofta că nu avem preoți la înălțimea chemării care să se îngrijească de popor așa cum se îngrijește doica de copiii încredințați ei, așa cum apostolul Paul lucra zi și noapte, nu numai ca să nu fie povară pentru alții, ci chiar să-i ajute pe cei nevoiași, fiind oricând gata să-și dea chiar viața pentru credincioșii săi. Unde mai sunt astăzi astfel de preoți?

Când sectarii, denumiți drept pocăiți, vor să atragă pe alții de partea lor, nu merg în misiuni la păgâni și nici nu-i caută pe atei, ci se infiltrează în rândul credincioșilor și îi caută chiar pe cei mai buni. Se folosesc de aceste texte critice la adresa preoților din Vechiul Testament și le pun pe seama celor din Noul Testament, aducând tot felul de acuze Bisericii. Greșesc neștiind Scripturile. Lecturile, pe care le-ați auzit azi la Liturgia cuvântului, nu au drept scop să ne învețe cum să spionăm greșelile preoților, nici de atunci și nici de azi, sau cum să le condamnăm, cum să le reproșăm, cum să-i amenințăm, cum să-i părăsim, nici să facem comparații care dintre ei este mai bun sau mai rău decât altul. Fiind vorba de critică, acela care o face nu este profetul, ci Dumnezeu și Fiul lui Dumnezeu, Isus Cristos. Dacă cineva crede că este sfânt ca Dumnezeu, sau că Dumnezeu l-a pus judecător peste alții, critica sa este îndreptățită, devine o critică teologică și constructivă. Pentru noi, cei de rând, rămâne valabilă învățătura Mântuitorului: Nu judecați și nu veți fi judecați! (Mt 7,1).

Profetul Malahia, condamnând preoția în numele lui Iahve, nu face altceva decât să scoată în evidență nesfârșita bunătate a lui Dumnezeu. El singur găsește pete în soare și în îngeri (Iob 4,18), critică și condamnă pe oricine, fiindcă nimeni nu este atât de corect în întrebuințarea harurilor primite, nimeni nu-și îndeplinește datoriile sale atât de perfect încât să spună că în ceea ce a făcut nu s-a strecurat nici cea mai mică greșeală, dar oricine trebuie să recunoască în fața lui că este slugă netrebnică (cf. Lc 17,10).

Critica lui Dumnezeu, făcută preoților săi din Vechiul Testament, comportă două aspecte: 1) nu este demolatoare, fiindcă este făcută cu iubire pentru a-i avertiza de necesitatea convertirii.

2) ea este profetică, nu pentru că vorbește prin profeți, ci pentru a le atrage atenția asupra lui Mesia, care va fi marele preot: sfânt, fără de răutate, fără de pată, deosebit de cei păcătoși, fiind mai presus decât cerurile (Evr 7,26), care îi va face părtași ai preoției sale pe cei chemați și aleși de el, pe apostoli.

Chiar și sfântul Paul, cu toate că afirmase în fața credincioșilor din Tesalonic, că a fost ca o doică în mijlocul lor, că era fericit să le dea nu numai evanghelia, ci și sufletul, că a lucrat zi și noapte ca să nu le fie povară, în fața lui Dumnezeu se recunoaște între cei păcătoși, fiind primul care are trebuință de mila mântuitoare a lui Isus (1Tim 1,15).

Adevărata critică teologică este smerenia compusă din cele trei trepte: 1) de a avea fiecare o proastă părere despre sine. 2) de a se bucura când și alții au aceeași părere despre dânsul. 3) când, dotat fiind de Dumnezeu cu haruri deosebite, le atribuie milostivirii divine, asemenea preacuratei care recunoaște că Domnul i-a făcut lucruri mari privind la umilința slujitoare sale (Lc 1,48-49).

Dacă fiecare are datoria de a corija pe fratele său în virtutea legii celei noi, a iubirii, nu trebuie să o confundăm cu critica. Nu găsim nicăieri în Scriptură îndemnul la critică. Fiindcă, așa cum am spus, Dumnezeu singur este judecătorul, el singur are dreptul să critice și să condamne. Dar când oamenii caută să-l înlocuiască pe Dumnezeu, să-și atribuie lor dreptul de a critica și condamna, devin prezumțioși, devin mult mai vrednici de critică și de condamnat decât acei pe care ei îi critică și îi condamnă. Din acest motiv, când profetul Isaia s-a plâns Domnului că mulți din popor nu mai ascultă învățătura cea bună, că mulți trec scandalurile cu vederea, Dumnezeu îi răspunde: Prin ce voi mai pedepsi pe acești oameni ingrați și rebeli? Cu ce fulger îi va mai lovi brațul mâniei mele? Vă voi trimite păstori necredincioși și voi ridica în mijlocul vostru preoți a căror depravare va ajunge până la scandal (Is 1,5). Acela face cu adevărat o critică teologică, constructivă, care spune: Avem ceea ce merităm! Fiecare comunitate își are păstorii pe care îi merită.

Nu trebuie să uităm niciodată că preoții, păstorii, învățătorii evangheliei și-au luat asupra lor o povară nespus de grea. Mulți, chiar dintre cei mai mari sfinți, au refuzat să-și ia această răspundere, de exemplu: sfântul Francisc de Assisi a rămas toată viața numai diacon, sfântul Ioan Gură de Aur, aflând că episcopul ar fi voit să-l oblige la preoție, a fugit și s-a ascuns mai mult timp, la fel și sfântul Grigore de Nyssa. Ca nu cumva frații săi să fie înclinați să critice și să condamne comportamentul necorespunzător al unor preoți, sfântul Francisc de Assisi a lăsat în testamentul său spiritual acest îndemn: Dacă ați fi tot atât de înțelepți ca Solomon și dacă ați afla în anumite parohii niște sărmani preoți cu mai puțină învățătură a acestei lumi, în parohiile care le aparțin, voi să nu predicați fără învoirea lor. Să nu vedeți nici un păcat în ei, pentru că ei văd fața Fiului lui Dumnezeu. Trebuie să-i venerăm pe toți teologii și pe cei care predică cuvântul Domnului, ca pe unii care dau duh și viață. Nilman, care ducea o viață de sfințenie, a refuzat mereu ordinațiunea preoțească. Atunci când Teofil, patriarhul Alexandriei, i-a poruncit să primească taina Preoției, neîndrăznind să refuze, a cerut să i se acorde mai mult timp de pregătire. Episcopul nu i-a acordat decât o zi. A doua zi a mai cerut un timp de rugăciune. S-au așezat amândoi în genunchi și s-au rugat. Ridicându-se, patriarhul l-a invitat pe Nilman să se apropie pentru a-l sfinți preot. L-a invitat o dată, de două ori, în zadar, Nilman murise.

Rugați-vă ca Domnul să trimită lucrători în secerișul său!

Cuvintele Scripturii: Voi bate păstorul și se vor risipi oile (Mt 26,31), ne arată clar că slujitorii altarului vor fi mereu sub bătaia Celui Rău. Cât timp poate rezista fără un sprijin? Dacă cei chemați de Isus să se roage, nu o fac, pe când cei răi fac tot ce-i posibil pentru a-l duce la cădere.

Un autor a spus următoarele cuvinte, vrednice de luat aminte: Fariseii sunt nemuritori. Ei nu au dispărut din circulație și nici nu vor dispărea vreodată și, dacă stăm și ne gândim ceva mai bine, vom observa că noi înșine nu suntem decât niște farisei. Noi, care mascăm o față zâmbitoare de om cinstit și corect, activ și gata să se dedice slujirii altora, în realitate nu căutăm decât câștigul și comoditatea noastră. Cu toții avem câte două fețe, fără a ne da câtuși de puțin seama că cel care are două fețe nu are nici un obraz. Într-aceasta cu toții pretindem de la alții mai mult decât suntem noi dispuși să dăm sau să facem. Suntem mari, dar numai în cuvinte și pălăvrăgeli, dar în ceea ce privește faptele, nu suntem decât niște lepădături, fiindcă ducem o viață necinstită și egoistă și, ar fi cazul ca în această privință să ne facem cu toții un serios examen de conștiință (P. Wichard).

Examenul de conștiință constituie critica și condamnarea teologică absolut conștientă la care suntem chemați cu toții, fiindcă numai prin ea putem îndepărta orice amenințare a lui Dumnezeu. Amin.

 

* * *

 

Religie, credință și ipocrizie

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Evanghelistul Matei ne-a relatat această altercație verbală dintre Isus și farisei, nu atât pentru a ne relata un fapt istoric, cât mai ales pentru a cenzura cu asprime ipocrizia printr-o cateheză deosebit de tăioasă. De șase ori a răsunat acel Vai vouă cărturarilor (scribilor) și fariseilor fățarnici”

Scribii sau cărturarii erau cunoscătorii și învățătorii Legii de profesie, recunoscuți oficial ca atare. Fariseii erau apărătorii cei mai entuziasmați, chiar habotnici, ai Legii și ai obiceiurilor strămoșești. Pentru ei Legea era intangibilă, cuprindea totul și nu i se putea adăuga sau scoate ceva, ordinea socială, culturală, personală și mai ales cea religioasă era cuprinsă aici. Erau considerați cei curați și formau un grup aparte dintre laicii cei mai zeloși. Filacteriile mari, pe care le purtau pentru a fi văzuți, erau niște pungulițe din piele în care erau puse cuvinte din Lege. Aceste pungulițe erau purtate una pe frunte, ca să arate că toată înțelepciunea lor este Legea, alta pe brațul stâng, ca să fie cât mai aproape de inimă și indica faptul că ei iubesc Legea mai presus de orice. Și unii scribi făceau parte din gruparea fariseilor.

Lucrul acesta, la prima vedere, pare bun și ne întrebăm: De ce Isus îi atacă atât de vehement? Fiindcă în concepția lor viața era pentru Lege și nu Legea pentru viață și din acest motiv erau lipsiți de caritate față de alții, dar față de interesele lor găseau mereu o portiță de scăpare în a ocoli Legea. Făceau din Lege o religie și din afirmarea ei un ritual, dar nu pe bază de credință. Din acest motiv au ajuns apărătorii unui mit în care nu credeau, însă cereau altora ascultare oarbă, fiindcă era în interesul lor să fie considerați lumina neamului, adică rabi, învățători.

Isus îi numește fățarnici și ipocriți deoarece ei știau foarte bine că fidelitatea față de Dumnezeu – pe care o cerea Legea – nu se reduce la niște rituri și jertfe, cunoșteau că există prescrieri mai importante în Lege, cum erau cele referitoare la dreptate și milă, dar infiltrau în sufletele celor de rând teama că se vor pierde, dacă nu împlinesc prescrierile rituale și dacă ar îndrăzni să se prezinte înaintea lui Dumnezeu cu mâinile goale, deoarece darurile credincioșilor devenise esența Legii, fiindcă le convenea de minune. Într-un cuvânt: au materializat spiritualitatea Legii cu bună-știință. Cărturarii și fariseii, prin tot comportamentul lor, arătau fidelitate față de Iahve, dar în realitate, religia pe care o mărturiseau era străină de credință și în loc să-i conducă pe oameni la Dumnezeu, nu făceau altceva decât să le atragă privirile asupra lor. Isus ia atitudine forte împotriva lor deoarece, când în conștiința omului de rând se cuibărește legalismul, se blochează avântul credinței, chiar dacă aparențele sunt salvate.

Legalismul poate fi întâlnit și printre creștini?

Așa cum legalismul l-a împiedicat pe poporul iudeu de a urca pe treapta credinței necesară în a-l recunoaște pe Isus ca Mesia, tot așa constituie un pericol pentru poporul creștin în a denatura fața împărăției lui Dumnezeu, eficacitatea sacramentelor, înțelesul Scripturii. Ambiguitatea interesată a fețelor bisericești sau ignoranța în probleme de credință dă ocazie la secte, schisme și erezii. Această duplicitate se poate găsi și în sânul familiei: părinții cer ascultare și respect din partea copiilor în numele religiei, dar în faptele lor de fiecare zi nu pun decât o spoială de credință.

Isus nu neagă nimănui dreptul de a învăța, dar neagă oricui atitudinea de fățărnicie și putem spune că manipularea adevărului constituie ipocrizia secolului nostru. Filacteriile fariseilor le putem găsi în multe semne creștine pe care le poartă mulți, dar n-au nimic de-a face cu credința, ca de exemplu: cruce la piept cu lănțișor de aur, icoane în casă, fața lui Isus pe tricou etc.

Spre primele locuri se înghesuie mulți și nici n-ar fi atâtea bisericuțe creștine, dacă n-ar fi atât de râvnit primul loc. Chiar și ucenicii lui Isus se certau între ei pentru primul loc (Mc 9,35) și mama fiilor lui Zebedeu n-a ezitat să se apropie de Isus pentru a-i cere primul loc la dreapta și la stânga lui pentru odraslele ei (cf. Mt 20,21).

De mult timp s-ar fi convertit la credință toți locuitorii pământului, dacă n-ar fi în sânul Bisericii atât de râvnit primul loc. Virtutea credinței este atât de frumoasă încât și duplicitatea, ipocrizia, fățărnicia vrea s-o îmbrace, numai să poată ocupa catedra lui Moise.

Dacă profetul Malachia înfierează pe preoții care ajung să fie blestemați de Dumnezeu, fiindcă s-au îndepărtat de calea cea dreaptă și s-au făcut piatră de poticneală pentru popor prin învățătura și comportamentul lor, ce va fi atunci de aleșii Domnului care dau scandal și fac să fie disprețuit însuși Dumnezeu, zicând: Nu există nici un Dumnezeu și dacă există, este nedrept, neputincios, orb, părtinitor, uituc etc. Cum de tolerează asemenea fărădelegi? Malachia arată măreția lui Dumnezeu prin cuvintele “rege mare… și numele meu este înfricoșător printre popoare”. Ori, ce poate fi mai rău decât să te apropii de un astfel de Rege mare cu daruri mizerabile? Slujitorii cultului decăzuseră atât de mult că opreau din jertfe ceea ce era mai bun pentru ei și ofereau lui Dumnezeu ceea ce era mai rău, asemenea lui Cain, și voiau ca prin ele să atragă binecuvântarea lui Dumnezeu asupra poporului. De aceea Dumnezeu zice: “Voi schimba în blestem binecuvântările voastre”, adică: jertfele voastre de mulțumire mă nemulțumesc, mă jignesc profund, fiindcă ritul vostru de jertfă nu-i pornit din credință și în acest caz voi, preoții mei, jucați teatru și din cauza voastră și-a pierdut credința poporul meu. Priviți! Fiii poporului meu se căsătoresc cu persoane străine, păgâne și cum se scuză? “Nu avem, oare, toți un singur tată?” (pe Adam?) “Oare nu ne-a creat pe toți un singur Dumnezeu?” Dacă – fie iudei, fie păgâni – toți avem un singur Creator, de ce nu ne-ar permite căsătoria între noi? Scuza ascunde interes personal, desfrâu, lipsă de credință.

Câte scuze de acest fel nu întâlnim și azi? Mulți spun: “Toate religiile sunt bune. Toți avem același Dumnezeu” etc. Dar ce se ascunde sub toate acestea?

Cum de a apărut la Tesalonic o comunitate creștină atât de zeloasă față de credința în Cristos?

Sfântul apostol Paul ajunsese aici cu trupul plin de rănile și vânătăile primite în urma biciuirilor, venise aici fără dorința de câștig material, ci din contra, venise cu dorința de a-și da chiar propria viață pentru credința tesalonicenilor. Aceștia au înțeles mărturia lui: ea nu ne poate veni decât din partea lui Dumnezeu.

Mărturisirea pe care v-o fac este strict personală. Am toată stima față de confrații mei preoți care lucrează cu zel în via Domnului, dar eu: deseori v-am făcut moralŽ la predică, fiindcă nu mi-am dat tot interesul să mă pregătesc în doctrină; deseori graba de la sfânta Liturghie și de la alte acțiuni liturgice am datora-o intereselor meschine: sport, politică, întâlniri colegiale etc, deseori am lipsit de la confesional datorită unor presupuneri nedemne, ca: degeaba vă spovediți, că tot răi rămâneți etc. Nu v-am inițiat în practicile de pietate și îngrijirea bolnavilor acasă – de vinerea întâi din lună – din comoditate. Uneori am făcut lucrări și v-am cerut bani, fiindcă speram să-mi mai rămână și pentru alte interese personale. Deseori m-am bucurat când mi-ați dat și am zis: Bun obicei, dar eu am uitat că sunt atâția mai săraci ca mine și ar fi cel mai bun obicei dacă le-aș duce cele strict necesare pentru viață. M-am plâns deseori că n-am, că parohia este săracă, spre a vă stoarce mila și să contribuiți mai mult la colectă, dar n-am ezitat să fumez țigări de lux și să beau vinuri alese, pe care voi nu le aveți nici la marile sărbători… Este drept: nu v-am impus obligații imposibil de purtat, dar nici la cele grele pe care firea sau societatea vi le impune, n-am pus umărul. Dacă v-am iubit? Ca să nu vă mint, mă las în seama judecății lui Dumnezeu. Oricum, simt că sunt departe de ceea ce era sfântul Paul față de tesaloniceni, fiindcă eu m-am bucurat când m-ați lăudat și m-am întristat când m-ați criticat. Eu nu v-am dat, nu viața mea, dar nici evanghelia lui Cristos așa cum ar fi trebuit.

O altă problemă ce mă frământă este și aceasta: oare prin această mărturisire nu fac tot un act de ipocrizie? Credeți că voi fi altfel de acum încolo? Credeți că îndrăznesc să cer mila rugăciunilor voastre? Îmi pare rău că v-am arătat atât de mult omul din mine și nu pe Cristos. Voi, în calitate de mădulare ale trupului mistic al lui Cristos, el fiindu-vă Capul, aveți tot dreptul să-mi spuneți: Vai ție, fățarnicule! Ai apărut în fața noastră cu haine strălucitoare la altar, cu Scriptura în mână la amvon, dar nu și cu strălucirea credinței în cuvinte, nu cu strălucirea speranței pe frunte, nu cu strălucirea iubirii în fapte. Vai ție, că te-am numit “părinte” și nu ne-ai fost, nu ne-ai tratat ca o mamă, așa ca Paul pe tesaloniceni, ci ca un năimit, ca un slujbaș pentru plată… Acum sunt la discreția voastră și puteți face ce vreți cu mine: dacă îmi spuneți să plec, plec din mijlocul vostru. Dacă îmi spuneți să rămân, mai rămân, dar cu rușinea și povara vinovăției mele în spate. Ce să vă mai rog? Primiți-mi, dacă puteți, mărturisirea ca pe un act de sinceritate, acum, în ceasul al 12-lea. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXXI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Cunoscând cu toții realitatea că oamenii nu sunt atotștiutori și că, numai cu dificultate pot descoperi ceea ce se află dincolo de aparențe, ispita prefăcătoriei ne tentează la orice pas. Ne înșelăm pe noi înșine iar de multe ori îi înșelăm pe alții prin aceea că încercăm să părem altfel decât suntem. În cazul în care nu suntem drepți încercăm cel puțin să părem că suntem drepți. Iar dacă în sufletul nostru credința a slăbit, sau poate nici nu mai există, dorim să menținem cel puțin aparențele religioase. Trebuie, însă, să luăm seama la un lucru: ceea ce Isus condamnă, în cazul fariseilor și al cărturarilor, este tocmai această falsitate, această lipsă a sincerității.

Îl vedem pe Isus adresând poporului un ultim discurs. După aceea Isus se va mai adresa doar ucenicilor săi, întrucât la scurt timp va urma pătimirea sa. Este un discurs cu totul deosebit, caracterizat de un ton foarte grav. Este un cuvânt de adio, în timpul căruia, Isus, trecând peste orice fel de speculații de limbaj, preferă să spună lucrurilor pe nume. Se adresează ucenicilor și poporului care au primit mesajul său, dar și fariseilor și cărturarilor care-l disprețuiesc. În fața acestor oameni împietriți în inima lor și plini de prefăcătorie, pronunțând de șapte ori cuvântul “Vai”, Isus rostește de fapt, judecata asupra lor.

Trebuie să spunem, totuși, că Isus nu neagă autoritatea fariseilor și dreptul lor de a învăța. Urmași ai lui Moise, în virtutea unei genealogii spirituale, lor le revine dreptul de a apăra și actualiza Legea în viața poporului. Isus, nu numai că le recunoaște acest drept, dar, mai mult, el recunoaște, cel puțin în mod implicit, că învățătura lor este bună, de vreme ce spune poporului: “Faceți, așadar și păziți tot ceea ce vă spun ei…”, însă imediat urmează precizarea: “dar nu faceți după faptele lor, căci ei spun și nu fac”. Un precept care caracterizează spiritualitatea lui Matei este acesta: totdeauna este necesar ca faptele să corespundă cu doctrina, ceea ce se face cu ceea ce se spune. Privind la acești învățători ai Legii și la modul lor de a acționa trebuie să spunem că sunt lipsiți de logică, de coerență în propria lor viață. În fața acestor oameni, care acceptă o gravă duplicitate în viața proprie, Cristos va spune lucrurilor pe nume iar cuvintele lui vor demasca fățărnicia care-i caracterizează pe acești oameni, precum și comportamentul lor.

Purtarea filacteriilor, un obicei deja vechi, avea un fundament biblic și o semnificație religioasă bine stabilită. Sub forma unor tăblițe atașate pe frunte și pe brațul stâng și conținând unele din textele fundamentale ale Legii, filacteriile aveau rolul de a menține vie amintirea Legii lui Iahwe dar și amintirea datoriei de a respecta această Lege. Ceea ce condamnă Isus nu este acest obicei vechi și cu semnificație religioasă dar motivul pentru care fariseii purtau aceste filacterii, adică dorința de a ieși în evidență și de a fi apreciați. Un fapt indiferent în sine, dar care în cazul fariseilor devine un gest de pură vanitate, este și preferința acestora pentru primele locuri la ospețe și în sinagogi. Se știe că toate popoarele antice și în special cele din Orient, la ceremoniile publice acordau primele locuri persoanelor considerate a fi cele mai de seamă în societatea respectivă. Știm că și ucenicii lui Isus au discutat aprins pentru desemnarea celui mai mare dintre ei. Isus, însă, le spune: “Cel mai mare dintre voi să fie slujitorul vostru”; iar altă dată: “Eu sunt în mijlocul vostru ca unul care slujește”. Mustrarea pe care Isus o face fariseilor va fi pentru creștini o învățătură care va pătrunde profund în viața și practica primelor comunități creștine. Acuza de ipocrizie adusă creștinilor care preferau primele locuri în biserici, după cum ne relatează Păstorul lui Hermas, constituie o dovadă în acest sens.

Preferința fariseilor de a fi numiți Rabbi, adică Învățători, așa cum constatăm din Evanghelia de astăzi, pare să constituie un adevărat pericol pentru Biserica lui Cristos. Dacă este adevărat că în limbajul evreiesc a numi pe cineva “învățător” echivala cu al considera ca atare, existența mai multor învățători pare a intra în contradicție cu afirmația lui Isus care spune că unul este Învățătorul, adică El însuși. Orice dorință a cuiva de a fi numit învățător nu face altceva decât să lovească în unitatea Bisericii, adunată în jurul unicului Învățător, Cristos. N-am putea crede, oare, că această atitudine a lui Isus constituie un atac la adresa funcțiilor și a titlurilor? Trebuie să spunem, însă, că o astfel de părere nu este adevărată. Isus nu se ridică împotriva unor lucruri, dar se arată preocupat, înainte de toate, de om; de omul care, prin aceste lucruri mărunte, încearcă să se ridice deasupra altora și mai ales, nu-și recunoaște păcatul din suflet.

Aceeași lipsă de sinceritate, de data aceasta a preoților de la Templu, este condamnată de Dumnezeu prin gura profetului Malahia, așa cum am auzit în prima lectură. Ceea ce slujitorii Templului, din timpul profetului Malahia, își permit în cadrul ceremoniilor sacrificale, este o înșelare a lui Dumnezeu. Orbirea lor merge până acolo încât deși nu respectă prescripțiile Legii cu privire la jertfe, iar prin comportamentul lor profanează numele lui Iahwe, mai au îndrăzneala să întrebe: “Cu ce am disprețuit numele Domnului?”. Vina lor provine, înainte de toate, din neglijarea a ceea ce constituie însuși sufletul ministerului sacerdotal, adică lauda lui Dumnezeu. Însă, ce înseamnă a da glorie lui Dumnezeu? A da glorie lui Dumnezeu înseamnă a ne recunoaște propria vină. A cunoaște păcatul propriu și a ne bate pieptul asemenea vameșului de la ușa Templului, înseamnă a recunoaște că avem nevoie de Dumnezeu și este în același timp, o recunoaștere a măreției Sale. In fața unor oameni care nerecunoscând păcatul lor, cred că-l pot înșela pe Dumnezeu, înțelegem cuvintele aspre care le sunt adresate.

Oricât am încerca să aruncăm vina asupra fariseilor și cărturarilor, sau asupra slujitorilor Templului, trebuie să recunoaștem că și noi ne comportăm, de cele mai multe ori, la fel. Nu credem că aceste reproșuri se adresează numai celor numiți de lecturile liturghiei de astăzi, dar înțelegem că se referă la fiecare dintre noi și de aceea, exclamă cu Sf. Ieronim: “Vai nouă, care am căzut într-un mod mizerabil, în păcatele fariseilor!”. Pericolul prefăcătoriei ne amenință la tot pasul. Fără îndoială că cei mai mulți dintre noi avem o imagine a ceea ce am dori să fim, dar pentru că nu reușim să fim așa cum dorim, ne mulțumim numai cu aparențele. Nu trebuie, însă, să uităm că cel mai mare scandal al creștinismului este de a contrazice în propria viață și în propriile fapte ceea ce afirmăm prin credință.

În contrast cu cele auzite despre slujitorii Legii Vechi, Sf. Paul, în scrisoarea către tesaloniceni, ne prezintă imaginea adevăratului păstor de suflete și, implicit, imaginea adevăratului creștin. Conștient de ideea fraternității creștine, Paul nu încearcă să se ridice asupra acelora cărora le predică Evanghelia, dar preferă să se considere ca unul dintre ei. Pentru Paul, în comunitatea creștină nu există o elită care oferă mântuirea și o masă de oameni care trebuie salvată, ci, dimpotrivă, toți oamenii formează un grup și împreună așteaptă mântuirea de la Dumnezeu, care-i face părtași la propria viață.

Trăim într-o lume care-și etalează prefăcătoria și se zbate pentru primele locuri. În această lume, plină de răutate și de ură, nouă, care voim să fim ucenicii lui, Isus ne spune: “Voi, însă, sunteți frați”. Aceste cuvinte ale lui Isus nu și-au pierdut nimic din importanța lor, dar putem spune că sunt mai actuale astăzi decât oricând. Să fim, așadar, gata să-i slujim pe frații noștri. În fața lui Dumnezeu nu contează numele, titlul, realizările sau succesele, însă, un singur lucru este important: “Ceea ce ați făcut pentru cel mai mic dintre frații mei, mie mi-ați făcut”.

După alegerea sa ca papă, Ioan Paul al II-lea a spus:”Rugați-vă pentru mine,pentru ca prin misiunea mea să vă pot sluji!”. Această rugăminte pe care Papa a adresat-o celor din jurul lui, trebuie să fie o chemare și pentru noi de a ne accepta unul pe altul ca frați și de a ne sluji unul pe altul după modelul lui Cristos Însuși.

Iosif Antili

 

* * *

 

Duminica a XXXI-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Cred că pentru oricine este greu “să facă o predică”, după ce a citit și ascultat această pagină din Evanghelie…

Vreau sau nu vreau, atunci când trebuie să predic mi se pare că mă aflu chiar în poziția aceluia care, oarecumva, “este învățătorul” altora. Și aceasta, în timp ce abia l-am ascultat pe Isus, spunând: “Unul singur este învățătorul vostru, Cristos”. Și ori de câte ori trebuie să predic, nu pot să evit întrebarea dacă nu cumva valorează și pentru mine acele cuvinte dure pe care Isus le-a spus referitor la conducătorii și învățătorii religioși ai timpului său: “Tot ceea ce vă spun, faceți…, dar nu faceți faptele lor, pentru că ei spun și nu fac”.

Ca să fiu sincer: uneori aș prefera să nu trebuiască să predic, să nu trebuiască să vorbesc altora despre Evanghelie, să nu mă aflu în poziția celui care “învață” pe alții lucruri care privesc credința și viața creștină… Pentru că în fața cuvintelor Evangheliei mi se pare că aproape totdeauna mă aflu în situația unui fel de “ipocrit”, a aceluia care “spune dar nu face” cum spune…

Dar oare cine poate spune că “face”, adică îndeplinește în practică tot ceea ce învață Evanghelia? Cuvântul Evangheliei este totdeauna mult mai înalt și mai mare decât orice predicator sau comentator al Evangheliei, oricine ar fi el.

În acest sens, nimeni dintre cei care vorbesc despre Evanghelie – fie el chiar și cel mai înțelept și mai sfânt dintre teologi sau episcopi – nimeni nu-și poate asuma atitudinea de “învățător” în fața altora. Pentru că numai Cristos este învățător pentru toți, începând de la cel care vorbește sau predică în numele său. Ca și creștini, toți suntem ucenici în acealși fel, toți suntem în poziția aceluia care trebuie să învețe (să fie învățat), fie cel care predică sau învață, fie cel care ascultă.

Mai mult încă: acela care are în Biserică misiunea de a învăța și predica, la orice nivel, tocmai de aceea are o mare responsabilitate în plus înaintea Domnului. De fapt, Evanghelia nu este ceva de “învățat pentru a ști” sau pentru “a ști să spui”; ea este ceva de învățat pentru a face. Nu este vorba despre o învățătură care privește creșterea propriei culturi sau erudiții; este vorba despre o învățătură care privește propriul mod de a trăi și de a se comporta, după exemplul lui Cristos însuși.

Să presupunem că cineva poate fi foarte bun în “explicarea” Evangheliei, în arta oratoriei… Nu aceasta este ceea ce contează. Dacă nu este foarte bun și în “a face”, în a pune în practică ceea ce explică și spune, înaintea lui Dumnezeu nu contează nimic “titlul” pe care-l poartă și cu care este numit (profesor, monsenior, doctor etc.); așa cum nu contează nimic faptul de a ști să vorbească și să spună lucruri frumoase.

Desigur: și în Biserică s-a întâmplat și se întâmplă ceea ce se întâmplă – după câte ni se pare – în toate tipurile de societate umană. Anume, că în raporturile unii cu ceilalți – dincolo de legitimele și necesariile diversități de capacități personale, de îndatoriri și responsabilități – mai devreme sau mai târziu intră în joc, pe de o parte un anumit spirit de vanitate, orgoliu, ambiție…, iar pe de altă parte un anumit spirit de adulare, servilism și “curtuoazie”… Nu trebuie să ne scandalizăm prea mult de aceasta: sunt realități care se întâmplă totdeauna printre oameni.

La fel și în Biserica lui Dumnezeu – unde, ne spune Isus, nimeni nu ar trebui să se simtă sau să se considere “superior” altuia, unde ar trebui să ne considerăm “toți frați” înaintea unicului Tată – și în Biserica lui Dumnezeu, au ieșit la iveală de-a lungul istoriei multe forme de “distincții onorifice”, care se manifestă în titluri, haine, insigne, “demnități” și așa mai departe: “Reverend, Monsenior, Excelență, Eminență, etc.”.

Hai să fim serioși: este un limbaj de acum așa de obișnuit, de secole, în cadrul Bisericii, încât ni se pare întru totul “normal”… Cu toate acestea, trebuie totuși să recunoaștem că nu este un limbaj propriu “de natură evanghelică”.

Și poate că este bine să amintim că nu trebuie să luăm niciodată prea în serios toate aceste titluri: nici cine le dă, nici cine le primește; nici cine le spune, nici cine le aude spunându-i-se. Pentru că nimeni dintre noi – oricare ar fi statutul nostru juridic în Biserică sau titlul pe care-l purtăm – nimeni nu este totalmente imun împotriva virușilor, corelativi între ei, ai vanității și ai adulării.

Pe scurt, dacă pot s-o spun într-un ton puțin cam glumeț: în Biserică pot fi mulți “Monseniori”, dar să nu uităm că numai unul singur este “Senior” (Domn) pentru toți, laici sau preoți, călugări sau episcopi.

Și să fie clar că acest discurs nu intenționează întru nimic să atace sensul de respect și de ascultare față de Magisteriu, autoritatea bisericească, sau de ministerul propriu al episcopilor și preoților. El se vrea doar atât: acest minister, cu responsabilitatea și autoritatea care îi sunt conexe, ca și pe de altă parte respectul și ascultarea care-i sunt datorate, sunt ceva mult mai serios decât anumite forme de “vanitate bisericească” sau anumite atitudini de ascultare prea mieroase și ipocrite.

Domnul să dea fiecăruia dintre noi acel spirit de înțelepciune și umilință, care să permită fiecăruia să-și desfășoare în simplitate și simț de responsabilitate propria slujire în Biserică și în societate, oricare ar fi poziția și rolul nostru. Căutând numai fidelitatea față de cuvântul și voința Domnului precum și slava sa și nicidecum a noastră.

 

* * *

 

Duminica a XXXI-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Întruparea Cuvântului, umilința sa în a-și asuma o formă temporală, este împlinirea Revelației prin care Dumnezeu a voit să se manifeste omului de-a lungul veacurilor. Această revelație conduce omul la cunoaștere iar, la rândul ei, cunoașterea obligă la acțiune permanentă și fidelă în slujirea lui Dumnezeu.

Prima lectură din această duminică începe cu o formulă de auto-revelare a lui Dumnezeu: “Eu sunt marele Rege – spune Domnul Universului – și numele meu inspiră frică printre popoare!” Acest apelativ de Mare Rege, pe care Dumnezeu și-l asumă, indică o suveranitate actuală și permanentă asupra Israelului și asupra întregii lumi, indică puterea pe care o are și arată care este originea întregului univers.

Noi credem că Împărăția lui Dumnezeu este universală și mesianică; revelația sa, care a interpelat poporul evreu transformându-l într-un popor sfânt, a trezit în evrei conștiința mesianică a necesității transmiterii acestei revelații tuturor națiunilor păgâne. În contextul politeist al spațiului semitic, poporul israelit se găsește într-o poziție de excepție: profesează credința într-un singur Dumnezeu, Iahve, posedă conștiința prezenței permanente a lui Iahve în istoria sa, dar, în același timp, este nevoit să lupte pentru a-și salvgarda credința împotriva idolatriei și a forțelor politice externe politeiste. În apărarea acestei identități religioase a evreilor un rol deosebit îl au preoții, adevărații slujitori ai lui Iahve, deținătorii și interpreții Cuvântului. Din această cauză chemarea la sfințenie este principala îndatorire a preotului: “Să fie sfinți ai Domnului și să nu pângărească numele Dumnezeului lor!” (Lev 21,6). Viața conformă cu voința lui Dumnezeu trebuie să-i caracterizeze pe cei care îl fac prezent în mijlocul poporului, dar așa cum Israelul păcătuiește în modul cel mai grav încălcând însăși Alianța – cea care l-a constituit ca popor ales – tot la fel, preoții se îndepărtează de Dumnezeu. Interpretând Legea și fixând norme pentru a o împlini, valabile doar pentru ceilalți, se separă de popor și de Dumnezeu. Din cauza acestor infidelități și incoerențe, glasul lui Dumnezeu se va face auzit de nenumărate ori în cuvintele dojenitoare ale profeților.

În prima lectură din această duminică, profetul Malahia este cel care condamnă greșelile preoților, viața lor care nu mai este conformă cu voința lui Iahve: “V-ați îndepărtat de la drumul cel drept și ați devenit prilej de poticnire pentru mulți prin învățăturile voastre”. Față de acești preoți care au tradus Legea în mod arbitrar transformând-o dintr-o lege a inimii și a iubirii într-o lege dură care există prin ea însăși și nu în raport cu Dumnezeu, judecata lui Iahve este foarte aspră: “Voi trimite peste voi blestemul și voi schimba binecuvântările voastre în blestem!” Preoții devin astfel din împărțitori de haruri, din cei care trebuie, prin esența misiunii lor, să conducă poporul la comuniunea cu Iahve, cauze ale blestemului și ale disprețului ce va atinge Israelul. De altfel, toate situațiile critice prin care a trecut poporul ales au fost puse pe seama infidelităților și idolatriei. Însă cu atât mai grav este atunci când aceste infidelități și idolatrii pornesc chiar de la preoți, întrucât aceștia, prin exemplul lor, influențează întreg poporul. Acest modus vivendi al poporului, de a fi credincios și de a înțelege credința prin prisma preotului, este pe lângă ascultarea față de Dumnezeu un alt imperativ care obligă preoții la sfințenie și la adevărul faptelor.

Malahia nu le contestă preoților (cărturarilor, fariseilor) autoritatea în ceea ce privește doctrina și educația religioasă. Dimpotrivă! Însă ei impun sarcini prea grele de înfăptuit care îi îndepărtează pe oameni de Dumnezeu în loc să-i apropie de el, în timp ce ei nu înfăptuiesc acele fapte: “Spun și nu fac!” (Mt 23,3). Același Dumnezeu este pentru toți Tată, toți oamenii sunt frați și trebuie eliminată orice superioritate a unora sau a altora în fața lui Dumnezeu. Toți, începând de la cei suspuși, trebuie să se simtă responsabili de destinul fraților lor și să-i ajute să trăiască în credință.

Aceste reproșuri sunt și mai aspre la Isus atunci când îi condamnă pe farisei și pe cărturari pentru faptele care nu sunt conforme cu învățătura lor. Fragmentul din evanghelia după sfântului Matei prezintă una din numeroasele ciocniri ale lui Isus cu mentalitatea autorităților religioase ale timpului său. De această dată două sunt acuzele pe care le aduce: incoerența și căutarea de sine. Incoerența se manifestă în faptul că fariseii și cărturarii cer de la alții ceea ce ei nu fac, astfel mințindu-l pe Dumnezeu și pe ei înșiși; a doua acuză este egocentrismul: “toate le fac pentru a-i vedea oamenii, poartă filacterii foarte largi și ciucurii hainelor foarte lungi; le plac locurile de cinste la ospețe”. În primul rând religiozitatea lor este una pur spectaculară. Filacteriile au o semnificație religioasă foarte profundă: păstrarea în permanența a intimității cuvântului lui Dumnezeu și obligația de a-l împlini, dar, în cazul fariseilor, acestea au devenit simple elemente care îi diferențiază de ceilalți constituindu-i ca și castă superioară. Nu credința adevărată în Dumnezeu este cea care îi consacră, ci simplele elemente exterioare. De altfel Isus îi acuză de multe ori pe farisei și cărturari pentru acest mod de a schimba raportul între valori: “Dacă cineva jură pe templu nu e nimic, dar dacă jură pe aurul templului este obligat!” sau “Dacă cineva jură pe altar nu este obligat, dar dacă jură pe darul de pe altar este obligat!” (Mt 23,16-18) sunt doar două exemple de mentalitate fariseică.

Dorința lui Isus este ca aceste atitudini fariseice să nu atingă comunitatea creștină. De aceea, prin această polemică, dorește să demaște atitudinile posibile sau chiar prezente în comunitatea creștină. Din această cauză, celor care îl urmează și mai ales apostolilor, le recomandă simplitatea: “Iar voi nu îngăduiți să vi se spună Rabi – apelativul la care răspundeau cărturarii și fariseii – căci unul singur este învățătorul vostru, iar voi toți sunteți frați!” Cristos revelează adevărata origine a oamenilor, egalitatea lor în fața Creatorului care este Tată. Este clar că Isus nu contestă preoții, pe cei care vor conduce Biserica, dar ei, preoții Noii Alianțe, nu vor mai fi asemenea cărturarilor și fariseilor. Consacrarea lui Dumnezeu nu îi scoate din rândul oamenilor transformându-i în stăpâni, ci făcându-i slujitori asemenea lui Cristos: “Cel mai mare dintre voi să fie slujitorul vostru!” Totuși, există riscul ca și în noua comunitate a lui Cristos, din care facem parte și noi, unii să uite imperativul Împărăției și să trăiască pentru ei înșiși și pentru gloria lor. Acestora Isus le adresează un avertisment foarte clar: “Cine se va înălța va fi umilit și cine se va umili va fi înălțat!”

Preoții Bisericii trebuie să se distingă prin gingășie, grijă maternă, zel în evanghelizare. Acesta este modul în care sfântul Paul se prezintă în fața celor din Tesalonic și modul în care preotul trebuie să se prezinte astăzi în comunitate. Între preot și credincioși trebuie să existe o relație armonioasă, căci toți sunt fiii aceluiași Tată. Totodată, rolul pe care credincioșii îl au în Biserică este unul activ, căci ceea ce dă viață și creștere Bisericii nu este atât preotul cât cuvântul lui Dumnezeu la a cărui intimitate și bucurie este chemat fiecare om. În vederea acestui cuvânt viața capătă alt sens și o nouă siguranță. Ceea ce credincioșii primesc de la preot trebuie să crească în inima fiecăruia, căci preotul lui Cristos transmite cuvântul lui Dumnezeu așa cum este în realitate, nu ca pe un cuvânt omenesc dar ca pe un cuvânt ceresc. Din această cauză creștinii trebuie să asculte glasul preotului, deoarece prin el vorbește însuși Cristos.

Cuvântul lui Dumnezeu provoacă convertirea, face să crească credința, anunță iertarea păcatelor, îi unește pe cei care îl ascultă. Atitudinile neautentice nu pot conduce la aceste rezultate, de aceea trebuie evitate privatizarea Cuvântului, care conduce la pierderea dimensiunii comunitare, manipularea Cuvântului. Creștinul nu trebuie să încerce să adapteze Cuvântul la viața sa, dar trebuie să-și trăiască viața în lumina cuvântului.

Un tată de familie, ai cărui copii o luaseră pe căi greșite și nu mai ascultau de autoritatea paternă, a mers la un preot și l-a întrebat cum poate să-i facă pe fiii săi să revină la o viață creștină și la ascultare. Preotul, cunoscându-i comportamentul rău, i-a răspuns: “Dacă vrei cu adevărat, atunci respectă tu însuți cuvântul Domnului și copiii tăi se vor uita la tine. Astfel vor merge și ei pe calea cea dreaptă. Dacă tu însuți uiți să trăiești după legea Domnului, și ei o vor uita!” În acest sens, faptele sunt cele care dau mărturie despre fiecare. Modul de a fi în comunitatea lui Cristos și în lume, devenind vizibil prin comportamentul creștin și nu doar prin simplele acte sau cuvinte. “Este mai bine să fii creștin fără să o spui, decât să spui că ești creștin fără să fii!” (sfântul Ignațiu din Antiohia).

Trăirea adevărată a creștinului obligă la acțiune. Nu numai preoții, dar noi toți, creștinii, trebuie să devenim mărturisitori în duh și adevăr ai lui Cristos. “Pentru mine a vesti Evanghelia nu este un titlu de glorie, dar o datorie” – spune sfântul Paul. Aceasta este misiunea Bisericii. Fiecare creștin trebuie să devină un cuvânt viu, iar preoții cu atât mai mult, deoarece trebuie să fie exemplu pentru comunitate.

Mesajul lui Cristos este cât se poate de actual și ne obligă pe toți cei care suntem fii ai aceluiași Tată. Trebuie să fim atenți ca reproșurile aduse fariseilor și cărturarilor să nu ni se potrivească și nouă, să nu devenim la rândul nostru morminte spoite și creștini doar cu numele. Cuvântul ne obligă să nu mai trăim pentru noi înșine, închiși în noi, dar să profesăm deschiderea în Cristos spre toți oamenii.

Leonard-Gabriel CIOBANU

 

* * *

 

Un Dumnezeu care te despoaie

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Alergici la critici și chiar la exemplele bune

Nu știu dacă fac mai rău invectivele înfocate ale lui Malahia împotriva preoților și denunțurile sfâșietoare ale lui Cristos împotriva acelora care s-au instalat pe catedră, sau exemplul “matern” ofeit de Paul în comunitatea sa din Tesalonic. Desigur, criticile lasă un semn, sunt supărătoare. Dar și modelele concrete apar tot atât de iritante, aproape insuportabile. Și totuși se găsește chipul de a se debarasa de unele cât și de celelalte.

În privința criticilor s-au pus la punct exorcisme pe bază de formule de acum aprobate, și cu un efect sigur: sunt mereu, natural, negative, demolatoare (elogiile necondiționate, adulările, complicitățile, dimpotrivă, ar fi elementele constructive); atacă unitatea țesutului bisericesc (în timp ce, dimpotrivă, anumite scandaluri l-ar consolida!); sunt rodul – după cum am auzit afirmat în mod solemn de curând – unei “culturi a suspiciunii” (ar fi interesant de observat dacă și profetul Malahia și chiar Cristos ar fi adoptat o “cultură a suspiciunii”).

Cât privește exemplele luminoase, ei se apără insinuând că este vorba de exagerări evidente, de atitudini “irepetabile”, și precizând totuși că nu toți suntem egali (și ar rămâne numai de susținut că ar vrea mai multe evanghelii, și fiecare ar avea posibilitatea de a alege pe cea mai adaptată deprinderilor proprii și înclinațiilor proprii…)

Ironia este că, liturgia Cuvântului din această duminică prezintă unele frânturi ale unei critici aspre în privința celor care ocupă un post de responsabilitate față de alții. Să ne înțelegem: nu trebuie să ne scandalizăm că în Biserică sunt mizerii asortate, comportamente nu totdeauna în armonie cu mesajul lui Cristos și cu lecțiile predate sever altora. Așa cum observă don Mazzolari, este suficient să fim oameni pentru a fi sărmani oameni.

Scandalul constă în faptul de a nu vrea să recunoaștem erorile, în a ne încăpățina să apărăm (și de a recruta apărători serviabili) chiar pozițiile cele mai discutabile. Scandalul constă în a ne păstra dreptul de a folosi tonurile cele mai dure când este vorba de relele altora, și de a sfâșia hainele, și a striga că este o ofensă intolerabilă când cineva ne atrage atenția că fața noastră nu pare să fie prea curată. Și a reacționa violent, de a spune că este vorba de judecăți inacceptabile, fără ca mai întâi să observăm datoria elementară de a ne prezenta în fața oglinzii evangheliei…

Cum se corectează defectele altuia

“Leagă poveri apăsătoare și greu de purtat și le pun pe umerii oamenilor, iar ei nu vor să le miște nici cu un deget”. Îmi vine în minte o anecdotă care are ca protagonist pe Gandhi. O mamă s-a dus la el spunându-i foarte îngrijorată pentru propria fiică, care a luat obiceiul foarte rău de a se îndopa cu dulciuri. L-a implorat: – Te rog, Mahatma, vorbește tu cu fiica mea ca s-o convingi să înceteze cu acest viciu. Accepți? Gandhi a rămas o clipă în tăcere, un pic încurcat, apoi a spus: – Adu aici pe fiica ta peste trei săptămâni, și atunci voi vorbi cu ea. Nu înainte. Femeia a plecat perplexă, dar fără să spună nimic. S-a întors, așa cum s-a hotărât, după trei săptămâni, remorcând pe fiica lacomă.

De această dată Gandhi a luat de o parte pe fată și i-a vorbit cu blândețe. Cu cuvinte simple și foarte convingătoare. I-a prezentat efectele dăunătoare pe care le pot cauza dulciurile prea multe. Deci i-a recomandat o sobrietate mai mare.

Mama, atunci, după ce a mulțumit, la plecare, l-a întrebat: – Îndeplinește-mi o curiozitate, Mahatma… Așa vrea să știu de ce nu ai spus aceste lucruri fiicei mele acum trei săptămâni… – Acum trei săptămâni – a răspuns liniștit Gandhi – viciul de a mânca dulciuri îl aveam și eu! Consider că dacă unii moraliști strâmbi ar trebui să adopte stilul lui Gandhi, clenții lor potențiali ar fi constrânși să aibă răbdare mai mult de trei săptămâni…

Sau, poate, ei nu vor admite niciodată că au acea slăbiciune… Oricum, nici un om cu bun simț nu are pretenția să pună în spate anumite sarcini înainte de a stabili umerii supuși ai altora. Uneori, apoi, acest lucru ar fi imposibil. Povara familiei, de exemplu, fiind vorba de preoți, este exclusă din plecare. Totuși ar fi de dorit ca înainte de a da sentințe, de a impune, de a implora, să facă cel puțin un efort… de imaginație. Și să încerce, cel puțin cu fantezia, să se identifice cu situația concretă a anumitor sărmani.

Putem pune pariu că nu din puține confesionele, din anumite locuri, ar dispărea anumite tonuri radicale. Este prea mult de a cere să încerce să poarte, cel puțin cu fantezia, anumite poveri pe care pretinde să le lege de conștiințele altora?

O voce de la pupitru…

“…Spun și nu fac”. Acest episod, dimpotrivă, l-am ascultat direct de la cel care… era. Păstorul unui sătuc de munte – un călugăr cu barbă lungă – se lăsa dus de multe invective împotriva neîmplinirilor religioase ale parohienilor săi. A devenit de acum un nărav, și oamenii începeau să murmure. Și pentru că nu toate plângerile sale erau justificate. De această dată adaugă un element care avea aspectul unui șantaj: – Dacă mergeți în continuare așa, băgați de seamă că pot să-mi fac valizele și să plec.

În acel moment ea – o bătrânică vioaie – nu s-a mai putut abține. S-a ridicat în plină adunare euharistică și, cu tonul cel mai liniștit posibil, i-a replicat: – Ascultă, părinte, Dacă chiar vrei să pleci, nimeni nu te reține, chiar dacă ne pare rău. Dar încetează de a te mai plânge. Ne predici mereu răbdarea. Nouă femeilor ne spui să suportăm pe soți chiar și când sunt îndărătnici, când se întorc acasă beți și ies anumite lucruri din acele guri… Și atunci, și dumneata caută să ai răbdare cu noi, chiar dacă nu suntem cum pretinzi. Să ne dai mai întâi exemplu în aceasta…

Pot să vă asigur că incidentul este absolut autentic. Giuseppe Marotta, în povestirea sa, își imaginează că cei decedați sunt condamnați să practice în cealaltă viață virtuțile care le erau atribuite, un pic prea generos, pe pietrele de la mormântul lor. Dacă s-ar adopta același procedeu pentru lecțiile predate de la catedre și pupitre (al meu, natural, mai întâi), mă gândesc că mulți dintre noi ar consuma o bună parte din veșnicie…

Confirmarea nu stă în haină

“Își lărgesc filacteriile și își alungesc ciucurii”. Cine ar mai fi crezut. Se pare că s-a întors moda filacteriilor, într-o versiune agiornată și rafinată. S-a dezvoltat de-a dreptul, recent, o răsunătoare paradă a modei în cheie bisericească-liturgică, cu cazule și veșminte sacre semnate sau, cum se obișnuiește să se spună, “de firmă”. Mulți au rămas perplecși, altcineva – invitat de onoare – a schițat o aprobare. Au fost și dintre aceia care nu au întârziat să exprime indignarea proprie pentru ceea ce socotea un scandal și o cedare față de logica consumistă care ar fi contagiat de acum până și sacristiile.

Dincolo de toate interpretările care se pot da acestei afaceri (care, oricum o consideri, nu este în stare să întărească credința), rămâne faptul că Dumnezeu nu bagă de seamă atât pe ce creatorii de modă – chiar sacră – și-au pus “semnătura”. Pe El îl interesează persoana care stă sub acele zdrențe (este vorba pentru totdeauna de zdrențe, chiar dacă sunt costisitoare, mai ales dacă sunt costisitoare…). Este important ca persoana să poarte “firma”, și ca acea firmă să aibă validitate pe un plan evanghelic.

Dumnezeu nu-i îmbracă pe slujitorii săi după moda stiliștilor faimoși. Dacă nu îi despoaie. Cuvântul său, impetuos, smulge veșminte și măști (și chiar un pic de piele, dacă este necesar), și dezvăluie persoana…

Originalul și copia

“Să nu spuneți nimănui “tată” pe pământ, pentru că unul este Tatăl vostru, cel din ceruri”. Și noi, ca bravi fii neascultători, nu facem decât să multiplicăm pe tați, să oferim cu dezinvoltură acest titlu. Mai ales taților “abuzivi”. Și aceasta explică și pentru ce ne fabricăm o imagine distorsionată a lui Dumnezeu. Cu furia de a distribui cu ușurință certificate de paternitate (care acoperă de multe ori atitudini opuse celor ale Tatălui revelat de Isus Cristos), ajungem să împrumutăm lui Dumnezeu trăsături deformate ale acelora care îi uzurpă numele.

Când se pleacă de la lipsa de asemănare, de la caricatură, nu se ajunge la imaginea autentică, dar se sfârșește prin a nu-l mai recunoaște, pentru că este desfigurată, acoperită cu mască, întunecată, coruptă iremediabil de copiile infidele. Atunci când s-a cunoscut originalul, se pot suporta și copiile (adică imitațiile rele). Oricum nu devin periculoase. Nebunia de neiertat constă în a pretinde să “reconstruim” originalul… imitând copia care nu este conformă.

Unul care “vorbește uman”

Și să venim la Paul. “Voi vă aduceți aminte, fraților, de oboseala noastră și munca noastră: lucrând noaptea și ziua pentru a nu fi o povară pentru nimeni, v-am anunțat evanghelia lui Dumnezeu”. Apostolul face apel la memorie. Dar nu pretinde ca acești creștini să-și amintească de predicile, de recomandările sau reproșurile sale. Paul se mulțumește să-și amintească de stilul său de viață, dăruirea sa pasionată și dezinteresată, de duioșia sa maternă, de greutățile sale.

Este pus în evidență nu atât ceea ce a învățat, ci faptul că a stat în mijlocul lor. Lecțiile sunt amintite ușor… grație exemplului personal. El, desigur, nu s-a cruțat. Însă este conștient că totul a depins de puterea evangheliei, de acțiunea Duhului Sfânt. Din partea sa a pus o pasiune fără margini, oboseala, și mai ales omenia. S-a spus că Paul “vorbește de Dumnezeu”, așa cum cineva vorbește italiana sau spaniola sau engleza. Aș adăuga care “vorbește uman”. Și pentru aceasta mesajul său apare credibil și ușor de memorat.