Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXX-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Ieremia 31,7-9
Evrei 5,1-6
Marcu 10,46-52

Marcu 10,46-52

Și au venit la Ierihon. Pe când ieșea din Ierihon cu discipolii săi și cu o mulțime numeroasă, un cerșetor orb, Bartimeu, fiul lui Timeu, ședea la marginea drumului. Auzind că este Isus din Nazaret, a început să strige și să spună: “Isuse, Fiul lui David, îndură-te de mine!” Mulți îl certau ca să tacă, însă el striga și mai tare: “Fiul lui David, îndură-te de mine!” Oprindu-se, Isus a spus: “Chemați-l!” Și l-au chemat pe orb, spunându-i: “Curaj, ridică-te, te cheamă”. Iar el, aruncându-și haina, a sărit în picioare și a venit la Isus. Isus l-a întrebat: “Ce vrei să fac pentru tine?” Orbul i-a spus: “Rabbuni, să-mi recapăt vederea”. Atunci Isus i-a zis: “Mergi, credința ta te-a mântuit!” Îndată și-a recăpătat vederea și îl urma pe cale.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Joseph Pellegrino
Diverși alți autori
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
Diverși alți autori
FSC
Diverși alți autori

 

* * *

 

Teologia eliberării

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Păcatul îl înstrăinează, îl îndepărtează pe om de Dumnezeu. Domnul mântuirii îi adună pe toți din țara de la miazănoapte, din întuneric și-i aduce la lumină pe cei de la marginile pământului, de pe malul prăpastiei.

Opera eliberării de păcat este tot un dar gratuit al lui Dumnezeu: el îi aduce, el îi adună, el îi organizează, el îi face apărători ai adevărurilor sale.

Eliberarea constă în primul rând în îndepărtarea temerii că Tatăl l-ar fi uitat pe om. Cât de chinuitoare este această teamă? Este greu de spus, dar Isus a gustat-o, pentru mântuirea noastră, când s-a plâns pe cruce: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mc 15,34).

Isus ne-a descoperit în parabola Fiului risipitor (Lc 15,11-32) că Tatăl ceresc ne așteaptă cu brațele deschise. Cu lacrimi au plecat și-i voi întoarce cu mângâiere. Poate oare mama să-și uite de copilul ei? chiar dacă ea l-ar uita, eu nu te voi uita (Is 49,15). Și Dumnezeu ne-a eliberat de teama uitării prin Cristos.

Eliberarea mai constă în înlăturarea fricii de insuficiența proprie. Când Satana caută să ne ducă la descurajare, descriindu-ne în culori tragice starea mizerabilă a sufletului nostru și răzbunarea lui Dumnezeu, Biserica ne adună din cele patru zări, ne arată trupul euharistic al lui Isus care ia asupra sa păcatele lumii, apoi ne hrănește cu el și face din noi acel stăvilar pe care porțile iadului nu-l pot înfrânge (Mt 16,18), dându-ne siguranța mântuirii în virtutea adevărului de credință: împărtășirea sfinților, a frontului comun împotriva slăbiciunilor personale.

Ne-a mai eliberat și de teama de necunoscut, de moarte și de veșnicia ei. Nu de moarte mă cutremur, ci de veșnicia ei, după cum spunea Eminescu. Dacă moartea ar fi un vis de o sută sau de o mie de ani, mulți s-ar fi trezit și ne-ar fi dat certitudinea, când bulgării de pământ cad grei peste sicriu, că nu-i totul pierdut. Dar veșnicia ne înspăimântă. Pe orbul Bartimeu, căruia oamenii nu aveau nici o putere să-i redea vederea, care era scufundat parcă într-o noapte veșnică, Isus l-a vindecat. Minunea este un semn că ochii noștri se vor deschide pentru a vedea într-o lumină nouă lumea de dincolo. În inima mea murmură un izvor viu, care-mi zice: Vino către Tatăl ceresc, spune sfântul Ignațiu din Antiohia. Nu numai sfinții au simțit chemarea să moștenească viața veșnică, dar chiar și păcătoșii: Universul acesta mă sufocă, zicea J. J. Rousseau, de aceea vreau să mă lansez spre infinit.

Ne eliberează de teama opiniei publice, acel ce va zice lumea? Opinie care pe mulți i-a paralizat, imobilizat, descurajat pe calea spiritualității și i-a dus la sinucidere. Orbul Bartimeu era certat de cei care treceau pe lângă el ca să tacă, dar el mai tare striga, mai tare se ruga. Nu-l interesa că lumea va zice că strigă în zadar, că e nebun, că este prea păcătos pentru a afla îndurare, că va râde de naivitatea lui etc.

Pentru a ne ajuta să mergem împotriva curentului lumii, Isus a instituit sacramentul sfintei Preoții. Orice arhiereu este luat dintre oameni și pus pentru oameni în cele ce sunt ale lui Dumnezeu. Cine merge împotriva curentului lumii mai mult decât preotul? Și cine este totuși mai fericit decât el? De unde fericirea lui? Din aceea că el poate fi îngăduitor cu cei neștiutori și rătăciți, de vreme ce el însuși simte în sine propria slăbiciune, dar și un ajutor tainic, așa încât poate spune cu apostolul Paul: Când sunt slab, atunci sunt tare (2Cor 12,10).

Ne eliberează de teama suferințelor.

Credința este un dar gratuit al lui Dumnezeu, dar cultivarea ei constă într-un act liber al voinței omenești. Ca toți oamenii, tot așa și orbul Bartimeu a primit această sămânță în inima sa. El a udat-o cu lacrimi și a prășit-o cu rugi fierbinți; ea s-a dezvoltat ajungând până acolo că vedea în Isus ceea ce numai cu ochi îngerești se putea vedea, asemenea arhanghelului Gabriel din ziua Bunei-Vestiri, vedea cu ochii credinței că Isus este Fiul lui David, că este Mesia prezis de profeți. Numai rugăciunea l-a luminat, i-a dăruit forța necesară ca la chemarea lui Isus să-și lase mantaua, să alerge, fără teama de a se poticni, pentru a ajunge cât mai repede la Isus.

Isus obișnuia să spună celor vindecați: Vezi, să nu spui nimănui! (Mt 8,4; Mc 1,44; Lc 5,14), căutând prin acest îndemn să-l scutească de persecuția arhiereilor, cărturarilor și fariseilor. Acum este pentru prima dată că nu-l oprește să spună cine l-a vindecat. Tot rugăciunea îl făcuse pe Bartimeu fără frică față de dușmanii lui Cristos, în fața suferințelor la care ei l-ar fi supus; de aceea, Isus îi permite să-l urmeze ca ucenic. A dorit vindecarea pentru a-l vedea pe Mântuitorul, pentru a contribui la răspândirea împărăției mesianice.

Orbul Bartimeu l-a văzut cu ochii sufletului, luminați de credință, pe Isus ca pe Fiul lui David, ca pe Mesia. Oamenii, și din păcate chiar mulți creștini, îl văd ca pe un tablou pictat de fantezia și de dorințele lor pământești. Pe acest Cristos, confecționat din prefabricatele fanteziei, îl roagă pentru multe, dar el nu poate mântui, nu aude, nu face minuni, nu eliberează de suferințe, fiindcă nu este Fiul lui David, nu este Mesia, ci fiul propriei fantezii. Și cei care îl roagă pe fiul propriei lor fantezii se descurajează în rugăciune și continuă aceeași viață păcătoasă, preludiul orbirii veșnice.

Așteptăm minuni? Dacă nu vedem în ochii fiecărui om o minune a atotputerniciei divine, suntem mai orbi ca orbul Bartimeu, fiindcă, așa cum spunea Sofocle în antichitate: Multe sunt minunile lumii, dar cea mai mare dintre toate este omul (Antigona), tot așa scriitorul George Bernanos: Fiecare ființă omenească, pe care o întâlnim chiar numai pentru o clipă în viață, este un mesaj pe care ni-l trimite cerul și pe care îl putem descifra cu puțină iubire.

Cum ne folosim de vederea pe care ne-a dat-o Domnul? Ne străduim să dobândim eliberarea prin ochii care sunt capodoperele Creatorului?

Teologia eliberării nu este cea propusă de unii autori din țările Americii Latine, care folosesc textele Scripturii pentru a ridica sărăcimea la luptă contra celor bogați, pentru a câștiga zdreanța de manta pe care a aruncat-o Bartimeu. Dacă ne plângem că Dumnezeu ne-a uitat, că el este de partea celor bogați, dacă suspinăm descurajați de insuccesele noastre, dacă ne temem de moarte, de veșnicie, de opinia publică, de crucea zilnică și încetăm de a ne mai ruga, sau ne rugăm fără credință și convingere că în cuvântul lui Isus stă adevărul: Cereți și vi se va da (Mt 7,7-11), atunci putem avea siguranța că în loc să ne apropiem de porțile deschise ale raiului, suntem încă orbi. Unul dintre multiplele motive pentru care dreptul Iob n-a căzut în descurajare când au venit asupra lui necazurile – pierderea turmelor, moartea copiilor, boala leprei, disprețul soției și al prietenilor – a fost acesta: Pentru orb am fost ochi și pentru șchiop am fost picior. Iar cu ochii mei am făcut legământ să nu privesc asupra fecioarei (29,15; 31,1). Această pază a ochilor i-a întărit credința în fericirea veșnică și în învierea din morți, zicând: Cu trupul meu îl voi vedea pe Dumnezeu (19,26), fiindcă la înviere, nu numai ochii, dar tot trupul îl va vedea pe Creator.

În încheiere, putem spune că Isus ne este eliberatorul de orbirea fariseică cea mai periculoasă, de mândrie.

Fariseii ziceau: Oare și noi suntem orbi? Isus le-a răspuns: Dacă ați fi orbi, n-ați avea păcat; dar voi ziceți: Noi vedem. Pentru aceasta păcatul vostru rămâne (Lc 9,40-41). Mândria orbește, îl face pe om să creadă că știe, că vede toate, că poate face toate și nu mai are trebuință de Dumnezeu.

În ziua de vineri, 5 decembrie 1952, la Londra a fost ceața secolului care a paralizat capitala Angliei și a provocat moartea la circa patru mii de persoane. Un bărbat a ieșit cu soția dintr-o stație de metrou. Nu se puteau orienta spre direcția dorită, pentru a ajunge acasă. Din bezna albă ca de lapte își face apariția un necunoscut care se oferă să-i ajute și i-a condus direct la destinație. După ce i-au mulțumit, l-au întrebat: Dar cum reușești să te orientezi cu atâta siguranță? Sunt orb, a răspuns necunoscutul. Toată ziua a continuat să-i conducă pe cei cu ochi la casele lor.

Bartimeu ne conduce la Isus mai mult cu credința sa din vremea când era orb, decât cu văzul căpătat în chip minunat. Să-l urmăm și să strigăm asemenea lui: Isuse, Fiul lui David, ai milă de mine! Amin.

 

* * *

 

Auto-împlinirea în Cristos

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

O veche fabulă africană ne povestește cum a învățat rața să înoate. Rața și Găina trăiau împreună într-o casă la țărmul mării. Mâncarea lor era peștele putred pe care îl aruncau la gunoi pescarii. În fiecare zi cele două vedeau Bâtlanul cum plonjează în apa mării, prinzând și mâncând pește proaspăt. Zilele treceau și Rața poftea tot mai mult să mănânce pește proaspăt. Dar Găina i-a spus Raței: “De ce dorești ceea ce nu poți avea? Bâtlanul este o pasăre de mare. Trupul ei este ușor. Noi suntem păsări de sol și păsările de sol nu pot înota ca cele de mare. Dacă vei intra în mare cu trupul tău greu, te vei duce la fund ca o piatră și s-a zis cu tine.” Rața a crezut ce i-a spus Găina. Așa că au mâncat mai departe pește stricat. Dar aceasta nu a potolit foamea Raței și dorința ei de pește proaspăt.

Într-o zi foarte fierbinte și umedă, Rața nu a putut mânca nimic pentru că peștele putrezit miroase oribil. S-a dus și s-a așezat pe malul mării, privind în tăcere la valurile ei. La un moment dat a apărut Bâtlanul, plonjând din nou după pește. Văzând-o pe Rață cât este de deprimată a întrebat-o ce s-a întâmplat. Rața i-a povestit totul: cum a dorit dintotdeauna să poată înota și mânca pește, dar din păcate Creatorul a făcut-o o pasăre grea de sol. Bâtlanul i-a explicat atunci că în trecut nici el nu putea să înoate pe mare, dar a fost forțat de foame să sară în apă și să descopere că poate să se descurce. Bâtlanul a invitat-o pe Rață să sară în mare și să încerce, dar acesteia îi era frică. Încurajând-o Bâtlanul mai mult, Rața a sărit în cele din urmă în mare. Spre surpriza ei, nu s-a scufundat, ci plutea. Cu timpul Rața a învățat cum să înoate și cum să se scufunde în apă pentru a prinde peștele proaspăt la care a visat dintotdeauna.

Vedeți voi, Rața nu era doar o pasăre de sol. Ea era în aceeași măsură și pasăre de mare. Dar atâta timp cât a crezut că era doar o pasăre de sol, ea a rămas pe uscat și a suferit din cauza dorințelor și privațiunii pe care le simțea. Povestea este de fapt despre cum Rața a ajuns să descopere și să își conștientizeze identitatea și potențialul ei de înotătoare, de Dumnezeu dăruite; despre bobocul care înflorește, devenind floarea care a fost sortit să fie. Este și povestea lui Bartimeu, din Evanghelia de astăzi, un cerșetor, un nimeni în drum, care și-a conștientizat demnitatea de ființă umană și de copil al lui Dumnezeu – și a înflorit.

Pericopa din Marcu despre vindecarea orbului Bartimeu a stârnit curiozitatea specialiștilor bibliști, deoarece este singurul loc din Evangheliile sinoptice unde este menționat numele unei persoane vindecate de Isus. Marcu menționează numele nu o dată, ci de două ori: “Bartimeu, fiul lui Timeu”, primul în aramaică, al doilea în greacă. Această neobișnuită subliniere a numelui ne spune că acesta este important pentru cititor, pentru a înțelege ce vrea să comunice Marcu prin acest pasaj.

În lumea antică semitică, un nume nu era doar o etichetă pentru a identifica o persoană. Un nume exprima personalitatea sau destinul unei persoane. Deci ce însemna Bartimeu? Etimologic vine din aramaică și înseamnă “fiul necuratului” sau “fiul orbului”. Ar putea fi vorba de o poreclă primită pentru că era un cerșetor orb. În concepția populară iudaică a vremii, orbirea era considerată a fi o pedeapsă de la Dumnezeu pentru păcat sau necurăție (Ioan 9,34). Dar în greacă numele poate fi înțeles și ca “fiul cinstei”. Acesta pare a face referire la natura interioară și la destinul omului. Indicându-ne numele Bartimeu cu dubla lui semnificație, Marcu se pare că ne spune că în pericopă avem un om demn de cinste, cu demnitate, dar trăind într-o stare de dezonoare, de rușine. Ceea ce a făcut Isus pentru el nu a fost doar simpla refacere a vederii sale fizice, ci, mai presus de aceasta, i-a refăcut demnitatea umană de la Dumnezeu primită. Înțelegem acum legătura cu ceea ce Bâtlanul a făcut pentru Rață, luminând-o și încurajând-o să își conștientizeze potențialul și demnitatea adevărată.

Asemenea Raței pe malul mării, sau lui Bartimeu pe marginea drumului, suntem și noi uneori plictisiți, simțind că trebuie să putem obține mai mult de la viață decât avem acum. Știm uneori în sinea noastră că suntem născuți pentru a fi înotători, dar privind la noi ne descoperim mâncând pește putred. Da, asemenea lui Bartimeu, știm și noi că trebuie să îl urmăm pe Isus în extraordinara Sa campanie de mântuire a lumii, dar tot ceea ce facem este să ne petrecem ziua întreagă în rutina obținerii hranei. Vestea bună este că Cristos e în apropiere. El ne poate vindeca, ne poate scăpa de orice slăbiciune sau handicap care acum ne blochează să acționăm. Nu stați să îi ascultați pe prietenii care, asemenea Găinii, vă spun că visați cai verzi pe pereți. Bartimeu nu i-a băgat în seamă pe cei care au încercat să îl convingă să renunțe. Isus este aici să ne vindece orbirea care ne imobilizează, este aici să ne dea putere, să ne transforme din trecători pasivi în entuziaști discipoli ai Lui.

 

* * *

 

“Rabbuni, vreau să-mi recapăt privirea”

Autor: pr. Joseph Pellegrino
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Isus trece pe lângă cerșetorul orb. Bartimeu poate să audă doar agitația din preajmă.

“Rabbuni, vreau să-mi recapăt privirea.”

Lumea noastră este plină de zgomot, de oameni care ne indică ce să spunem, ce să facem, ce să gândim. Unicul scop al existenței noastre a devenit neclar datorită presei agnostice ori chiar ateiste și consumerismului care a transformat materialismul într-o nouă idolatrie. Și muncim asemenea câinilor pentru mâncarea pe care apoi o consumăm în câteva secunde, pentru a ne întoarce din nou la lucru. Este aceasta viață?

“Rabbuni, vreau să-mi recapăt privirea.”

Isus trece pe lângă el. Nu este acum timpul pentru Bartimeu să ezite. Dacă nu profită de prezența Domnului în acest moment, va rămâne orb pentru totdeauna.

“Rabbuni, vreau să-mi recapăt privirea.”

Nu știm câte ocazii vom avea ca să răspundem prezenței Domnului. Uneori ușile pe care ni le deschide sunt deschise doar pentru scurt timp. Un tânăr se confruntă cu un impas pentru credința lui și își întreabă părinții ei cum de pot crede. Atunci și doar atunci aceștia au ocazia să ajute la maturizarea credinței fiului lor. Un vecin caută pe cineva cu care să vorbească. Atunci și doar atunci avem ocazia să îi transmitem acestuia iubirea lui Cristos. Soțul sau soția se simt descurajați. Celălalt trebuie să îi vină în ajutor acum, nu mai încolo. Domnul ne oferă multe ocazii în viață. Atâtea ocazii de care putem profita.

“Fiul lui David, îndură-te de mine!”

Bartimeu orbul strigă după Domnul folosind numele lui David. David este marele rege. David este unificatorul poporului evreu. David este cel care a promis o împărăție ce va dura pentru totdeauna. David este cel căruia i s-a spus că unul dintre urmașii lui va fi mai mare decât el, mai mare decât și-ar putea vreodată imagina.

“Fiul lui David, îndură-te de mine!”

Lumea a tânjit după Mântuitorul care ne-a fost dat. Isus Cristos este Cel care aduce ordine în haosul vieților noastre. El este Marele Rege, Regele Regilor. El este punctul central al istoriei omenirii. El este Fiul lui David și Cuvântul veșnic al Tatălui. Și El vine la noi.

“Fiul lui David, îndură-te de mine!”

Bartimeu își dă seama că se află în straturile de jos ale societății. Nimeni nu are ce să facă cu un cerșetor orb. Te încurcă doar. Acum, când Isus trece prin preajmă, Bartimeu începe să îi deranjeze pe oameni. “Taci Bartimeu. Ne faci de râs.” Dar pentru Isus nu este o cantitate neglijabilă, nici cineva de care să îți fie rușine. Isus îl vede, îl cheamă, i se face milă de el.

“Fiul lui David, îndură-te de mine!”

Oamenii vor să ne convingă că suntem numere. Vor să ne convingă că Dumnezeu este prea mare pentru noi, că noi în schimb suntem prea nesemnificativi. Dar nimeni nu este nesemnificativ pentru Dumnezeu. Isus ne vede pe fiecare dintre noi, ne iubește pe fiecare în parte. “Oare nu se vând două vrăbii pe un ban? Și nici una dintre ele nu cade pe pământ fără știrea Tatălui vostru. Vouă, însă, vă sunt numărate toate firele de păr de pe cap. Așadar nu vă temeți! Voi valorați mai mult decât multe vrăbii” (Matei 10,29-30). Societatea lui Bartimeu nu avea loc pentru orbi. Erau forțați să cerșească. Dar Isus l-a văzut pe Bartimeu, i-a văzut suferința și l-a vindecat. Societatea noastră nu are de asemenea loc pentru diferiți oameni, aflați în diferite circumstanțe. Pot să fie infectați cu boli teribile precum SIDA. Sau pot să moară de foame în Africa. Pot să fie bolnavi mental în America. Societatea noastră nu are loc pentru ei și nici noi nu avem loc unii de alții. Dar Isus ne vede. Suferă pentru fiecare dintre noi. Vine personal la fiecare pentru a ne vindeca. Ne cheamă. Să mergem la El.

“Fiul lui David, îndură-te de mine!”

Bartimeu își dă seama că doar Isus îl poate vindeca. El are credință în Domnul. Credința lui se bazează pe îndurarea lui Isus.

“Fiul lui David, îndură-te de mine!”

Unii dintre noi suferim datorită unor răni pe care ni le-am provocat singuri. Unii dintre noi suferim datorită modul în care ne-au tratat alții. Unii dintre noi suferim de boli pe care nu le-a provocat nimeni, ținând pur și simplu de persoana noastră. Avem probleme cu inima, sau poate cancer. Îngrijim o rudă bolnavă de diabet. Suntem copleșiți de probleme și ne întrebăm ce să mai facem. Isus trece pe lângă noi și spune: “Crezi în Mine.”

“El este preot în veci, după rânduiala lui Melchisedec.”

Tatăl veșnic l-a rânduit pe Fiul Său Isus să aibă grijă de poporul Său. El se roagă în fiecare zi la Tatăl Său pentru fiecare dintre noi mijlocește. Nu suntem nesemnificativi, pentru că Isus ne cunoaște și ne iubește și poartă nevoile noastre la Tatăl Său. El este preotul nostru în veci, asemenea lui Melchisedec. Nu avem nimic de ce să ne temem, niciodată.

“Strigați de bucurie pentru Iacov și strigați înaintea căpeteniei popoarelor, vestiți; lăudați și ziceți: Domnul iubește pe poporul Său.”

Dumnezeu ne iubește. Astăzi și în fiecare zi noi proclamăm înaintea lumii iubirea Sa. El are milă de noi. El ne-a dat darul vederii, darul de a vedea iubirea Sa în viețile noastre. Am fost binecuvântați. Ne alăturăm lui Bartimeu, care imediat după ce și-a recâștigat vederea l-a urmat pe Isus pe drumul spre Ierusalim. Trebuie să ne alăturăm lui Bartimeu în urmarea Domnului pe un nou drum al măreției, un drum al iubirii sacrificiale, un drum care duce la o Lume Nouă care este Împărăția lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Anton Despinescu
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 29 octombrie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Mergi! Credința ta te-a salvat

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Să privim spre Cristos Rege care apare la orizont! Nu-l vedem tot deodată. În ultimele două duminici i-am văzut splendoarea înțelepciunii și gingășia înțelegerii. Liturgia cuvântului de azi ne prezintă profunzimea mângâietoare a sfatului său. Ne vom convinge că Isus este Rege, fiindcă în El vom descoperi și contempla plinătatea darurilor Duhului Sfânt. Regele Cristos vine să ne conducă la Tatăl slujindu-ne, adică împărțindu-ne din plinătatea sa har peste har și să ne adreseze ultimul sfat: «Veniți, binecuvântații Părintelui Meu, și moșteniți împărăția pregătită vouă de la întemeierea lumii!» (Mt 25, 34).

Ca să înțelegem acum această chemare, să repetăm rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii: Dumnezeule atotputernic și veșnic, te rugăm, sporește în noi credința, speranța și iubirea și, ca să ne învrednicim a dobândi ceea ce ne făgăduiești, fă-ne să iubim ceea ce ne poruncești (LR). Poruncile lui Cristos Rege sunt întotdeauna sfaturi, fiindcă ele nu constrâng niciodată libertatea, ci o zidesc: Dacă vreai să intri în viață, păzește poruncile (Mt 19, 17).

Când profetul Ieremia a simțit chemarea lui Dumnezeu, adresată unui rest, pentru a se întoarce în patrie, a tresărit de bucurie, așa cum am auzit cu toții în prima lectură (Ier 31, 7-9). Termenul de rest prezintă în text ceva mai profund. Restul nu este compus din cei scăpați de deportare, ca la profetul Amos (3, 12; Is 4, 2-3), ci acel micuț nucleu al exilaților pe care Dumnezeu îi adună spre a continua istoria mântuirii. Acest rest este compus din cei săraci și constituie obiectul iubirii lui Dumnezeu (cf. MAC p. 994), Iahve va fi pentru ei un tată, și ei, pentru Dumnezeul lor, nu vor mai fi numai ca un fiu, ci ca primul născut, bucurându-se de toate binecuvântările și de predilecția iubirii paterne (cf. CBL p. 672), vor fi moștenitorii lui.

Dacă atât de minunată a fost întoarcerea unui «rest» al Israelului din exil într-o patrie pământească, cât de minunată nu va fi întoarcerea Regelui Cristos de la Tatăl înconjurat de îngerii și sfinții săi în virtutea Duhului Sfânt, adică «pe norii cerului»! (cf. Lc 21, 17).

Imaginea acelui rest din prima lectură o găsim în evanghelia zilei (Mc 10, 46-52), este orbul Bartimeu, fiul lui Timeu, care, simțind prin credință că ziua mântuirii lui a sosit, striga cu disperare: Isuse, Fiul lui David, ai milă de mine! Ce sfaturi puteau să-i dea cei care erau în jurul lui Isus, dar nu se bucurau de Duhul lui Isus? Să tacă: Taci! De ce? Isus se îndrepta de la Ierihon spre Ierusalim. Cei din jur se așteptau ca Isus să-și facă o intrare triumfală în sfânta Cetate și acest nenorocit le strica planurile. Ce sfat le dă Isus plin de darurile Duhului Sfânt? Chemați-l! Este un sfat valabil pentru toată suflarea omenească: Dumnezeu cheamă la mântuire pe oameni prin oameni: Ai încredere! Scoală-te! Te cheamă! Dar nimeni nu poate înțelege chemarea divină decât prin Cristos, care s-a îndreptat spre Ierusalim ca un simbol al restului care tot spre Ierusalim s-a îndreptat când a pornit din exil. Aici, la Ierusalim, și Cristos va striga cu disperarea lui Bartimeu spre Tatăl său: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit? (Mc 15, 34) și a fost ascultat din cauza evlaviei cu care s-a rugat (Evr 5, 7).

Orbul a venit la Isus, nu înainte de a-și arunca haina de pe el, și, recunoscându-l drept Învățător, adică drept ca pe cel care știe să dea, nu numai sfaturi cu buzele, ci să sfătuiască din intern cu puterea miraculoasă a vindecării, îi cere vederea. Mântuitorul l-a vindecat. Ce sfat i-a dat, fiindcă i-a cunoscut credința? Mergi! Credința ta te-a salvat. Ce a înțeles Bartimeu? Că trebuie să-l urmeze pe Isus pe drumul spre Ierusalim. Urmarea lui Isus pe acest drum duce la deschiderea ochilor pentru a vedea Ierusalimul ceresc în care nu va mai fi nici plânset, nici durere, nici moarte, fiindcă aici Isus va deveni marele și singurul Preot al noii alianțe încheiate între cer și pământ și pecetluite cu sângele său preasfânt.

Nu trebuie să uităm că însuși drumul spre Ierusalim este o tăcere profetică menită să ne fie sfat. Ierusalimul, în gândirea lui Marcu, nu era numai o noțiune geografică, dar și un concept teologic. Era cetatea sfântă, capitala Israelului, în care își aveau reședința conducătorii poporului. În drum spre Ierusalim Isus este prezentat ca un profet curajos, conștient de soarta care îi este rezervată aici de acei conducători. Ca mulți alții, orbul vindecat îl urmează cu credința că Isus este cu adevărat fiul lui David, dar când vor cunoaște soarta lui Isus, vor dispărea în negura istoriei. Totuși ucenicii, cei care îl urmau, conștienți de sentimentele lui Isus, erau cuprinși de teamă, fiindcă lor le descoperise că acolo va pătimi multe, va fi omorât, dar va învia a treia zi (cf. CBL p. 1081-1082). Doar slaba credință în Învierea lui Isus îi mai ținea pe ucenicii cuprinși de teamă să-l mai urmeze. Credința lor i-a mântuit fiindcă au păstrat sfatul lui Isus: Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni (Mt 4, 19), adică părtași ai preoției sale, înzestrați cu o carismă și un dar deosebit în a-i sfătui pe oameni să asculte de sfaturile Marelui Preot. Acest lucru îl pune în evidență lectura a doua (Evr 5, 1-6).

Tu ești preot în veci după rânduiala lui Melchisedec. Prima parte a acestei lecturi înșiră cu claritate condițiile pentru a fi preot: 1) să fie de origine umană, spre a avea capacitatea de a compătimi pe cei care sunt în greșeală; 2) de a fi mijlocitor între Dumnezeu și oameni, oferind jertfe pentru ispășirea păcatelor; și, nu în ultimul rând, 3) de a avea chemare din partea lui Dumnezeu.

Puse aceste principii, Isus este cu adevărat preot: 1) el aparține familiei omenești și s-a dovedit capabil să-i compătimească pe oameni; 2) a fost chemat de Dumnezeu, așa cum apare din faptul că Dumnezeu, în măsura în care îl numește fiu, deja i-a spus: Tu ești preot (Ps 2, 7 și Ps 110, 4); 3) că este mijlocitor între noi și Dumnezeu rezultă din atitudinea lui de pe cruce: Părinte (Tată), nu le socoti lor păcatul acesta, fiindcă nu știu ce fac! (Lc 23, 34). Cristos este singurul preot al noii alianțe care a adus o unică și irepetibilă jertfă. Cei care se numesc preoți nu sunt preoți prin ei înșiși, ci prin faptul că participă din unica preoție a lui Cristos și sunt destinați să facă prezentă pe altar numai jertfa lui Cristos și să acționeze in persona Christi (în persoana lui Cristos) când dezleagă de păcate, când consacră și când vestesc cuvântul său (cf. MAC p. 995).

Isus a voit să-i facă părtași pe ucenicii săi de chemarea sa divină, și pe urmașii acestora, de preoția sa, ca ei să fie în sânul Bisericii sale așa cum este o mamă în familie pentru copiii ei: iubirea să și-o transforme în jertfă și sfat, îndrumare pe calea vieții. Oamenii primesc chemarea divină prin Fiul omului. Pe cine nu-l poți înțelege, nu-l poți sfătui. Nu l-am putea înțelege pe Dumnezeu, dacă nu ne-ar vorbi pe felul nostru de a vorbi ca oameni. Îngroziți de felul lui Dumnezeu de a se manifesta prin atotputernicia sa, israeliții îi cer lui Moise să le vorbească el și să nu le mai vorbească Dumnezeu în felul său, de teama morții (Ex 20, 19).

În contrast cu tânărul bogat care, legat de bogăția lui, nu l-a urmat pe Isus, în contrast cu fiii lui Zebedeu care voiau primele posturi de onoare din împărăția lui Cristos, orbul, chiar înainte de a fi vindecat, aruncă și haina de pe el, fiindcă, înainte de a-l vedea pe Isus cu ochii trupului, l-a văzut cu ochii credinței și de aceea, sfatul lui Isus de a-l urma, l-a pus în practică.

Dumnezeu sfătuiește prin Cristos mai mult din intern, prin credință, decât prin cuvinte, când omul se arată disponibil față de voința sa, de a crede că Isus este Fiul lui David, Mesia, Emanuel-Dumnezeu cu noi.

După cum Cristos, sfătuit de Tatăl să se întrupeze, a ascultat și a devenit Marele Preot, tot așa și noi, ascultând de Cristos, ne facem părtași de soarta Lui, de intrarea triumfală în Impărăția Tatălui

Bartimeu recunoaște în Isus pe cel mai mare învățător, sfătuitor, care poate vorbi prin minuni și sfătui prin tăcere. Dar noi?… Ne deschidem inima pentru sfaturile credinței?…

Tineri și tinere, pătrunși de Sfaturile evanghelice, aduc Bisericii cinstea de a fi cât mai asemenea cu Cristos sărac, curat și ascultător, fie ca preoți, fie ca persoane consacrate care, îmbrățișând sărăcia, aruncă în urma lor zdrențele omului vechi; îmbrățișând curăția, aruncă în urmă orbirea patimilor trupești; îmbrățișând ascultarea, aruncă în urma lor păcatul Evei neascultătoare.

«Dumnezeule atotputernic și veșnic, te rugăm, sporește în noi credința, speranța și dragostea, ca să urmăm cu fidelitatea lui Cristos chemarea pe care ne-ai dat-o» (LR). Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Editura Sapientia

Evanghelia de astăzi îl prezintă pe Isus care iese din Ierihon, când, iată, Bartimeu, un orb care ședea de-a lungul străzii ca să cerșească, începe să-l strige. Ierihon este o pată intensă de culoare verde, care iese puternic în evidență pe fondul nisipului maroniu al deșertului care îl înconjoară. Vechiul Testament vorbește despre cucerirea sa de către evreii conduși de Iosua, reprezentându-l pe acel Dumnezeu care face să se prăbușească zidurile cetății inamice.

Orbirea, adesea cauzată de clima nisipoasă, era o realitate des întâlnită în Palestina și care te făcea inapt de muncă. Pe lângă aceasta, evreii considerau boala într-o oarecare măsură ca fiind cauzată de păcat. În orice caz, bolnavii nu aveau prea multe speranțe, deoarece atunci nu erau pensii, nu era nici asistență socială și pentru cine nu putea munci singura speranță de a supraviețui era cerșitul la marginea străzilor. În această situație se afla și Bartimeu, orb, lipsit deci de autonomie, nefiind în stare să-și conducă și să aibă grijă de propria viață. El nu cunoaște strada, nu-i vede marginile. Nu poate să facă altceva decât să cerșească, să ceară ajutor, să depindă de alții.

Bartimeu este imaginea păcătosului lipsit de har, incapabil să iasă din întuneric, concentrat asupra lui însuși în așa fel încât nu vede decât propriile interese egoiste, proiecții ale unei realități imaginare necunoscute. Păcătosul este tocmai acela care cerșește speranța. Pentru o viață care în fond îi apare goală, întunecată, el cheltuiește mult în căutarea obositoare de a-și satisface dorințe și aspirații care, în loc să se liniștească, se măresc, aducând cu ele o amărăciune pătrunzătoare, o deziluzie îngrijorătoare și o disperare plină de contradicții. Noi ne credem puternici, deoarece credem că observăm exact realitatea, în timp ce, de fapt, o deformăm adăugându-i criteriile și prejudecățile noastre, care dau culoarea lentilelor prin care percepem lumea.

Bartimeu știe să fie orb. Recunoaște limitele sale, insuficiența sa, însă este convins că a găsit pe cineva care îl poate salva. Atunci, strigă după Isus, îl invocă: “Ai milă de mine, Doamne!”. Un strigăt pe care îl putem face al nostru, deoarece Isus tocmai trece pe lângă noi, ba chiar este aici, în mijlocul nostru, prezent în taina Euharistiei.

Când Isus trece pe lângă Bartimeu, aude strigătul acestuia. Atunci se oprește și îl cheamă. Acesta sare în picioare, își aruncă mantaua și aleargă la El. Un act neobișnuit pentru un evreu de rând pentru care mantaua era prețioasă, ea nu se putea da nici măcar ca zălog, deoarece era folosită și ca învelitoare pentru timpul nopții. Să ne imaginăm, deci, valoarea pe care o avea acea manta pentru un sărac. Cu toate acestea, orbul nu-i mai dă importanță, face gesturi rapide, decise. Nu vede, dar se agită și fuge spre Cristos pe care-l numește “Maestru”, deoarece i-a recunoscut puterea care îl face învățător, ghid și sfătuitor. După un scurt dialog, Isus, milostivindu-se de Bartimeu, i-a redat vederea.

În viața sfântului Iacint, călugăr dominican de origine poloneză, se citește că, pe data de 27 septembrie 1244, acesta se afla în apropierea catedralei din Cracovia lângă trăsura unei matroane al acelui loc, care se numea Vitoslavia. Împreună cu nobila doamnă se coborâră și cei doi copii ai ei de șapte ani care se țineau de mână. Amândoi erau orbi. Mama se pune în genunchi în fața sfântului Iacint și-l imploră ca să obțină redarea văzului copiilor ei: “Sunt ca niște monștri, priviți! Ochii lor sunt goi. Aveți milă de noi!”. Sfântul nu reuși să-și stăpânească lacrimile. Se apropie de cei doi micuți orbi, îi sărută pe frunte, apoi le făcu semnul sfintei cruci pe cavitatea goală a ochilor, spunând: “În numele lui Isus Cristos care este Lumina lumii, vă poruncesc la amândoi să vedeți. Iluminați-vă, iluminați-vă în numele Domnului”. Credința sa a fost răsplătită. Cei doi gemeni mici imediat au simțit cum li se umflă ochii și, deschizându-și pleoapele, au văzut lumina soarelui.

Așa cum am auzit și în acest exemplu, singurul care ne poate salva de orbirea noastră este Isus Cristos, Lumina lumii, dacă-l invocăm din toată inima strigând: “Ai milă de noi, Doamne”. Isus îi redă lui Bartimeu vederea pentru că El este Mântuitorul. Acest lucru îl spune și sfântul Paul cu mare convingere în lectura a doua. Așa cum Marele Preot oferea sacrificii lui Dumnezeu pentru binele oamenilor, pentru a cere iertare păcatelor lor, la fel, Isus Cristos s-a oferit pe sine însuși ca sacrificiu lui Dumnezeu pentru mântuirea oamenilor. În acest sens, el este Marele Preot, asemenea lui Melchisedec, un personaj misterios din Vechiul Testament, rege și preot care i-a ieșit în întâmpinare lui Abraham și care este figura profetică a lui Cristos. Există o strânsă legătură între Vechiul și Noul Testament, așa cum ne spune și Conciliul al II-lea din Vatican în Constituția dogmatică despre revelația divină: “Deși Cristos a încheiat Noul Legământ în sângele său, totuși cărțile Vechiului Testament, preluate integral în propovăduirea Evangheliei, își dobândesc și își manifestă semnificația deplină în Noul Testament pe care, la rândul lor, îl luminează și îl explică” (Dei Verbum 16). Este Isus Cristos cu Pătimirea sa care a răscumpărat oamenii, realizând astfel profeția lui Ieremia pe care am ascultat-o în prima lectură: “Bucurați-vă, pentru că Domnul a salvat pe poporul său, l-a adunat de la extremitățile pământului, a vindecat orbul și șchiopul, mângâindu-i pe aceia care mai înainte plângeau”.

Așadar, și noi putem spera în mântuire, însă recunoscând mai întâi că suntem orbi, păcătoși, și apoi invocându-l pe Isus, singurul care ne poate salva. Însă pentru aceasta este necesar să ne aruncăm și noi mantaua, să lăsăm deoparte lucrurile noastre sigure, și astfel, ca niște orbi, să căutăm să ne prindem cu putere de mâna sigură și protectoare a lui Cristos.

Acest anunț de speranță și de mântuire, pe care evanghelia îl propune cu putere, trebuie să-l experimentăm și noi în viața noastră, și, totodată, trebuie să-l și transmitem. Isus, când se hotărăște să cheme orbul, nu-l cheamă în mod direct, ci îl cheamă prin intermediul mulțimii care îl urma. Suntem noi mulțimea care îl urmează pe Cristos, și la fel ne cere și nouă astăzi, să-i chemăm pe cei îndepărtați, pe cei care nu cunosc iubirea lui Isus. Astfel, dacă avem în casă un bolnav, să-i spunem că Isus îl iubește, că suferințele sale oferite pentru iubirea Domnului dau un sens bolii sale. Să-l facem cunoscut pe Isus copiilor noștri, să-l amintim celor bătrâni, să-l facem partener în munca noastră, deoarece datoria noastră este de a-l chema pe fiecare om din lume, de a spune tuturor vestea cea bună despre un Dumnezeu care iubește și mântuiește, pentru ca, așa cum spune profetul Ieremia, “toți să se adune într-o mare mulțime din toate colțurile pământului”. Lumea așteaptă ca noi să-i spunem despre adevărul lui Cristos și despre mântuirea sa. Pentru asta să facem al nostru strigătul pe care sfântul Ignațiu de Loyola l-a adresat misionarilor săi: “Să mergem și să incendiem totul cu focul iubirii și al credinței!”.

De aceea, să fim ca o candelă aprinsă de adevărul și de iubirea lui Isus care luminează și, fără să se diminueze, aprinde și alte candele pentru a ilumina și alte locuri. Și astfel, lumea nu va mai fi un loc plin de orbi, ci plin de lumină.

Iulian Tancău

 

* * *

 

Duminica a XXX-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Pe când Isus, împreună cu ucenicii săi, ieșea din Ierihon, înconjurat de o mare mulțime, un cerșetor orb, Bartimeu, fiul lui Timeu, ședea pe marginea drumului. Auzind că trece Isus din Nazaret, a început să strige: “Isuse, fiul lui David, fie-ți milă de mine!” Mulți se răsteau la el ca să tacă, dar el striga și mai tare: “Fiul lui David, fie-ți milă de mine!” Isus s-a oprit și a zis: “Chemați-l”. L-au chemat deci pe orb și i-au spus: “Curaj! Ridică-te, te cheamă!” Orbul și-a aruncat haina la o parte, a sărit în picioare și a alergat la Isus. Isus l-a întrebat: “Ce vrei să fac pentru tine?” Orbul i-a răspuns: “Rabbuni, fă-mă să văd!” Isus i-a spus: “Mergi, credința ta te-a mântuit”. Imediat omul și-a recăpătat vederea și l-a urmat pe Isus în drumul său. (Marcu 10,46-52)

Episodul vindecării orbului de la Ierihon, citit în duminica a treizecia de peste an, se situează imediat după momentul în care Isus a prezis pentru a treia oară că, mergând la Ierusalim, va fi dat la moarte dar că va și învia (Mc 10,32-34). Or, tocmai atunci când cei doisprezece apostoli nu au înțeles gravitatea anunțului făcut de Isus, când cei doi fii ai lui Zbedeu se grăbesc să ceară locurile de vază de lângă tronul de slavă al Învățătorului lor și când ceilalți ucenici contestă atitudinea celor doi frați, nutrind însă și ei aceiași ambiție, mesajul pascal este întrezărit și primit de un cerșetor orb de la porțile Ierihonului. Dar, să remarcăm faptul că persoana cea mai săracă (lipsită de orice bun personal) se dovedește a fi și cea mai disponibilă. Acel orb nu are, precum ucenicii, vreo idee preconcepută cu privire la regalitatea lui Isus în care crede. El nu face decât să asculte și să spere. Iar când vocea lui poate fi auzită, el începe să strige cu putere și perseverență, Fiul lui David, ai milă de mine!. În rugămintea sa orbul nu cere ceva precis (precum fiii lui Zebedeu), ci așteaptă doar ca privirea Mântuitorului să se oprească asupra lui. Perseverența lui (în care putem întrezări o expresie de credință mare, deschisă și primitoare) este răsplătită. Isus îl cheamă, iar orbul, părăsindu-și haina (simbolul vieții trecute), se ridică și vine către Cel ce l-a chemat. Și, deși este fiul lui Timeu, el nu se sprijină pe nimeni din familia sa sau pe trecutul său, ci pășește hotărât către Cristos. Or această atitudine manifestă deja trăsăturile adevăratului ucenic care a devenit atunci când a răspuns la chemare, când a renunțat la trecutul său și, după vindecare săvârșită de Isus ca răsplată pentru credința sa, când l-a urmat Cel care l-a vindecat. Dar ce diferență între acest nou ucenic și ceilalți! Pe când însoțitorii lui Isus Cristos sunt plini de ambiții, orbul nu dorește decât să vadă clar și să-și conformeze viața celor văzute. Iar credința lui l-a mântuit și l-a vindecat, întrecând astfel până și grupul celor doisprezece apostoli.

În fața unui astfel de model nu putem să nu ne întrebăm: Care este atitudinea mea față de Isus? Ce exprimă rugăciunea mea? Nu cumva încerc să mă folosesc de Isus pentru a-mi satisface dorințele adesea meschine ori ambițiile personale, sau, dimpotrivă, rugăciunea mea mă așează în atitudine de ascultare, de disponibilitate și de primirea a voinței lui Dumnezeu?

Mai mult, sunt eu oare gata să împărtășesc destinul lui Isus, care este și al ucenicului, de a participa la suferințele și încercările Lui, sau mai curând mă las condus de ispita de a-i dicta lui Cristos o mântuire născocită de mintea mea?

O atitudine care reflectă convingerea că știm de ce avem noi nevoie se dovedește a fi mai mult decât imprudentă. Doar cel care s-a detașat de toate și care are conștiința “orbirii” sale poate cere vindecarea lui Isus Cristos pentru a începe o viață nouă.

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Un naufragiat, aruncat de o furtună pe o insulă pustie, după o perioadă de supraviețuire precară, a reușit să își construiască o colibă. Îl implorase pe Dumnezeu în fiecare zi pentru salvarea lui și în fiecare zi scruta orizontul în speranța de a zări o navă în trecere.

Într-o dimineață, în timp ce se întorcea dintr-o expediție de vânătoare, a văzut surprins că luase foc coliba lui. Tot ce a reușit să salveze din naufragiu era pierdut. Întâmplarea o vedea ca apropierea sfârșitului. Sărmanul om nu se putea liniști din cauza tragediei. I se părea că toate rugăciunile fuseseră zadarnice și că Dumnezeu își bătea joc de el.

Chiar în acea zi a venit o navă.

- Am văzut semnalul pe care l-ați făcut cu fum, a explicat căpitanul.

În planul necuprins al lui Dumnezeu, deseori pierderile cele mai grave sunt aducătoare de mari binecuvântări.

2. Tema

Orbul și-a redobândit vederea și a început să îl urmeze pe Isus, care mergea spre Ierusalim ca să moară. Sau: “Arată-ne fața ta, Doamne, și vom fi mântuiți”.

3. Mesajul zilei

Când ne jucăm de-a baba oarba, ni se pare greu să îi recunoaștem pe alții, dar unele amănunte ne ajută.

- Pentru a-l recunoaște pe Isus, ce trăsături deosebite trebuie să avem în vedere?

- Și dacă vine la noi cu chipul unui răstignit?

Isus se îndrepta spre Ierusalim, pentru a fi răstignit acolo.

- Minunea orbului arată că ucenicii trebuie să își deschidă ochii pentru a-l recunoaște și în timpul pătimirii, morții și învierii.

- Recunoașterea ca Mesia și Mântuitor, ca Fiu al lui Dumnezeu, este darul lui Isus; singuri nu reușim să îl recunoaștem, pentru că, în pătimire, mare este “masca” durerii sale și a umilirii de condamnat; pentru alte motive, chiar și după înviere.

Să recunoaștem chipul lui Isus suferind!

- În timpul pătimirii, sub această “mască” a durerii, doar câțiva îl recunosc pe Isus (cf., de exemplu, centurionul), dar majoritatea nu-l recunoaște (cf., de exemplu, conducătorii evreilor, Iuda, chiar Petru etc.).

- Este greu să-l vezi pe Dumnezeu Mântuitorul într-un chip acoperit de sânge, scuipat și spini. Isus refuzat și răstignit este Dumnezeul nostru, exclamă cel care are credință. În schimb, ceilalți îl iau în râs: “Este un sărăcuț care suferă, este un eretic, este un… “sărmanul Cristos”!

- Ferice de cei care descoperă chipul lui Isus în durere, pentru că este chipul lui Dumnezeu, infinit în iubire!

Recunoașterea chipului lui Isus înviat.

- În fața lui Isus înviat, unii cred, alții nu: dar noi?

- Este greu să recunoști chipul lui Isus înviat. Mariei Magdalena i se pare că este grădinarul. Ucenicilor de la Emaus, un călător.

- Isus înviat are chipul lui Dumnezeu.

- Isus înviat are chipul fiecărui om fiu al lui Dumnezeu, în special al celor mai nevoiași.

- Isus înviat are chipul Euharistiei.

- Fericiți cei care îl recunosc pe Isus înviat, cu credință, pentru că chipul lui este chipul Dumnezeului celui veșnic în iubire!

“Căutați mereu fața lui!”

- Toată viața creștinului constă în deschiderea ochilor pentru a-l recunoaște pe Isus și, în același timp, în rugăciune: “Învățătorule, fă să văd!”, pentru că doar el poate să ni se dezvăluie.

- În orice față, mai ales în cea mai suferindă și tristă, există o trăsătură, un contur al lui Isus: să deschidem ochii pentru a-l recunoaște.

- În fiecare dintre noi există ceva prin care ne asemănăm cu Isus, chiar dacă ceva mic, mic. Acel ceva trebuie dezvoltat pentru a ne asemăna mai mult cu el.

- Viața creștinului trebuie să fie imitarea lui Cristos, absorbindu-i mesajul și înfăptuind faptele sale, în conformitate cu condiția noastră.

- În ce putem să ne asemănăm cu Isus astăzi și în această săptămână? (Așteptați cu răbdare răspunsurile și comentați-le).

4. Exemple

a) Aventura Elenei Keller

Americanca Elena Keller (1880-1968) își pierduse vederea și auzul când avea doar 19 luni, din cauza unei meningite. Când a ajuns mare, își amintea foarte vag cât de plină era lumea de culori și de sunete.

Cum poți să o înveți ceva pe o fetiță care nu vede și nu aude?

Părinților Elenei li se părea imposibil. Dar a venit o bună învățătoare, Anna Sullivan, care s-a ocupat de educația ei. Singurul mod de a comunica era cel al atingerii mâinii. Grație doar atingerii, Elena a făcut studii superioare, a luat diploma și a scris și câteva cărți.

Educația Elenei a avut și momente distractive. Când învățătoarea scria pe mâna Elenei cuvântul “păpușă” și apoi punea în mâinile ei o păpușă, fetița asocia cu ușurință în mintea ei cuvântul scris cu obiectul pe care îl atingea. Așa s-a întâmplat și cu alte obiecte pe care le atingea, cum ar fi cartea, creionul. Când a scris pe mâna ei cuvântul “iubesc”, fetița a simțit literele, dar nu știa care era semnificația lor, pentru că nu exista un obiect “iubire” pe care să i-l pună în mână. Învățătoarei i-a venit o idee bună. După ce a scris cuvântul, a îmbrățișat-o și a sărutat-o (S.J. Klimek).

b) Să-i mulțumim Domnului pentru lumina soarelui, dar mai ales pentru credința pe care ne-a dat-o.

- Tată, cât costă o baterie?

- Ei, fiule, totul este scump și banii se împuținează tot mai mult!…

- Dar lumina electrică?

- Întreabă-l pe cel care se ocupă de contor. Este un adevărat dezastru.

- Iar soarele cât costă?

- Ți-ai pus cumva în minte să mă obosești?

Răbdarea tatălui era pe punctul de a se epuiza. Alois a înțeles deja și, pentru a nu se alege cu o palmă, tace. După cină, tăcerea durează încă de ambele părți.

La ora culcării, când Alois s-a apropiat puțin timid de tatăl său pentru a-i ura noapte bună și a-i imprima un sărut pe obraz, acesta, suspinând adânc, a început din nou să vorbească:

- Vrei să știi cât costă soarele. Întreabă-i pe călugării la care mergi mereu, și apoi spune-mi și mie cât costă!

- Tată, spune cu aer triumfător Alois, știu; nu am nici o nevoie să îi întreb pe frați. Voiam doar să aflu dacă știi și tu.

- Să auzim!

- Lumânărelele costă… lumina electrică costă… dar soarele nu costă nici un bănuț… Este gratis, fără fire și fără contor. Vezi, tată? Este suficient să îi spunem “mulțumesc” Domnului care l-a creat pentru noi, și nimic mai mult.

c) Să-l vedem pe Isus pretutindeni, mai ales în cel care suferă.

Luca, un băiat de zece ani, fiu al unei familii creștine bune, era în clasa a patra. Într-o zi, a văzut în timpul recreației un băiat din clasa a doua așezat singur într-un colț. Acel băiat era nou la școală, venea dintr-un alt oraș. Încă nu avea prieteni. Luca s-a întristat. Era gata să facă un concurs de alergare cu colegii de clasă, dar a renunțat la plan. S-a apropiat de băiat și i-a propus să se joace împreună. Așa a descoperit că noul elev nu putea alerga pentru că suferise recent o intervenție chirurgicală. Luca a găsit niște reviste și s-au uitat în ele toată recreația.

A doua zi, Luca voia din nou să își petreacă recreația cu acel băiat. Dar ceilalți, cei din clasa a doua, i-o luaseră înainte. Când a început pauza, i-a văzut vorbind veseli cu prietenul său din ziua precedentă. Erau copii cu adevărat creștini (S.J. Klimek).

d) Să repetăm împreună cu credință: “Arată-ne fața ta, Doamne, și vom fi mântuiți”.

 

* * *

 

Numai restul contează

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Un preot face recensământul restului mic

Este un mesaj de speranță care ne face să mergem, astăzi. Puținele fraze, luate din ceea ce se poate defini “cartea cea mică a mângâierii”, care conține oracolele de mântuire ale lui Ieremia (cap 30-31), aș vrea să le adresez, înainte de toate, unui preot oarecare. Un preot amenințat de descurajare. Cunosc pe unii dintre ei. I-am văzut plecând în masă. Nu s-a verificat un eveniment tragic, ca ruinarea Ierusalimului în 586 Î.C. S-a întâmplat ceva mai rău, chiar dacă fenomenul s-a produs nu dintr-o dată, ci printr-o coroziune lentă, progresivă. Ruinele au fost cu atât mai periculoase, cu cât au fost acoperite și înfrumusețate de un strat superficial de bunăstare și de siguranță afișată.

Nu au “plecat plângând”, ca Evreii, încolonați și chinuiți, îndurerați, spre exilul din Babilonia. Au plecat, fără gesturi zgomotoase, bucurându-se, risipiți, nepăsători, fără să bată prea mult la ochi. S-au “eliberat” de religie, de educația primită, de valorile tradiționale, de rugăciune, atrași de lucirea idolilor, mult mai seducători decât bătrânul Dumnezeu, un pic plictisit, ar trebui să fie deja mort. S-au instalat în țara sclaviei, unde au văzut îngroșându-se mereu mai mult șirurile lor, simțindu-se în sfârșit emancipați, fără nici o remușcare aparentă pentru ceea ce au lăsat.

În această panoramă a dezolării, preotul vede sosind de acum numai “un rest” neglijabil din punct de vedere numeric. Un drapel jerpelit, prea puțin distins. “Gravidele” dacă sunt puține, în compensație bătrânii sunt în majoritate în acea minoritate. Ei bine, aș vrea să-l rog, cu supunere, să nu cedeze descurajării, să nu se lase pradă murmurării. În loc să intoneze litania plângerii, să asculte chemarea Domnului. “Înălțați imnuri de bucurie”. Și să intoneze imnul de mulțumire. Acel rest mic, de fapt, este un dar prețios, semnul mântuirii, nici un motiv de amărăciune, nici cu atât mai puțin obiect de dojană (este mereu ispita de a acuza pe cei absenți vorbind cu cei care au vina de a fi rămași fideli, și copleșindu-i cu mustrări).

Natural mesajul de mângâiere este destinat și celor ce alcătuiesc “restul” minuscul. Nu folosește nimănui să fie numărați. Este suficient să știm că ei “contează” în ochii Domnului. Nu trebuie să se considere supraviețuitori, ci un dar prim (“Efraim este primul meu născut”). Chiar dacă reprezintă o minoritate mică, să găsească curajul și bucuria de a parcurge “calea cea dreaptă” fără s-o ia la fugă, fără să se lase cuprinși de oboseală și de neîncredere. Mai ales, să evite să “celebreze” trecutul. Lauda lor, “cântecele lor de bucurie”trebuie să privească, realitatea viitoare pentru care ei sunt profeți.

A nu se opri la procesiune

Chiar și Bartimeu face parte din “restul” mic, mai mult este un reprezentant calificat al lui. Și el a făcut exodul său personal. Isus i-a redat vederea. Dar orbul, înainte încă de minune, hotărâse deja să se vindece de mulțime, care i-a impus unghiul său îngust de sclavie – exact aria delimitată de manta – care îl constrângea să stea în locul lui, îl făcea să se simtă vinovat dacă înălța glasul său în afara corului. Bartimeu demonstrează că și-a redobândit perfect lumina ochilor pentru că nu se mulțumește să vadă ceea ce văd cu toții. El îl vede numai pe Domnul. Vrea să vadă invizibilul.

“Marea mulțime” îl excortează pe Isus numai până la ieșirea din cetate. Bartimeu nu se oprește, merge mai departe. Prietenul meu don Ambrogio – un paroh fără adjective, care este cea mai frumoasă recunoaștere care i se poate atribui – pretinde, pe drept, ca nimeni să nu fie spectator la procesiune. Susține, pe drept, că trebuie să participe la ea, nelimitându-se să stea de o parte, chiar dacă flecărind sau fumând, la trecerea ei. Eu aș spune că nu ajunge nici aceasta. Trebuie să pătrundem dincolo de procesiune. Așa cum a făcut orbul vindecat pe drumul de la Ierihon: “A început să-l urmeze pe drum”. Când de acum toți au plecat.

Ultimul care sosește în momentul greșit

În fond, situația lui Bartimeu este cea a ultimului. El este beneficiarul ultimei minuni săvârșite de Cristos înainte de Pătimire. Dar este și ultimul discipol. Cel care sosește în momentul mai puțin favorabil, aș îndrăzni să spun greșit, atuci când Isus este în drum spre Ierusalim, unde îl așteaptă crucea. Dacă ne gândim bine, Bartimeu constituie un mic “rest” și față de cercul restrâns al discipolilor. Cu puțin înainte, Învățătorul manifestase pentru a treia oară hotărârea de a înfrunta etapa decisivă a Calvarului (Mc 10, 32-34). Și prietenii au rămas înfricoșați.

Evanghelistul precizează: “Cei care veneau în urmă se temeau”. În privința lui Bartimeu, în schimb, notează: “Și de îndată redobândind vederea l-a urmat pe drum”. Marcu nu spune că apostolii “l-au urmat”, ci se limitează să reveleze că ei veneau în spate”. Prenumele “îl” (care exprimă o legătură, aici realizată prin cruce) este rezervat orbului vindecat. Un lucru este “a merge în spate”, și altceva este “a-l urma”. Bartimeu, atunci când deschide ochii, vede crucea. Ceilalți discipoli și mulțimea – preferă s-o ignore. Așa este și pentru noi. Putem să avem siguranța de a nu fi orbi numai când vedem că drumul crucii este drumul spre viață.

A arunca mantaua

Două detalii trebuie semnalate la minunea vindecării fiului lui Timeu. Două detalii deosebite cu privire la om. Primul este dat de manta. Cu toată probabilitatea era sub cel sărman și-i folosea, printre altele, pentru a aduna pomana. Era semnul cerșetoriei. Astăzi noi ne gândim instinctiv la covorașele zdrențuite pe care cerșetorii, de-a lungul străzii sub porticuri, își întind marfa lor. În realitate avem și noi acel “simbol” de cerșetorie, și nu totdeauna îl purtăm cu demnitatea cerșetorilor.

Sunt scriitori care transformă rubrica pe care o dețin la un jurnal, pentru a invita la achiziționarea ultimei lor cărți, despre care au continuat să vorbească de când era în gestație. La fel pentru anumiți indivizi, molipsiți de admirație exagerată pentru o stea, care profită de spațiul rezervat lor de televiziune pentru a expune fără rușine toate penele proprii multicolore, culturale sau nu. Pentru a nu vorbi de cei care surâd cu plăcere în umbra personajului care iese în evidență, în speranța de a culege câteva fărâme de popularitate și considerație. Suntem toți un pic cerșetori.

Întindem mâna în orice direcție, pentru a încasa un moment de plăcere sau de glorie, o laudă, până și o fărâmă de invidie. Nu ezităm să cerem de pomană niște aplauze chinuite, un titlu, un mic succes, un atestat de importanță, sau chiar numai o strângere de mână, cu prețul unor curse lungi, “servilisme” bine calculate, și așteptări umilitoare. Când însă observi chemarea la libertate – Cristos care trece, și toți ar vrea să te facă să stai disciplinat în rând – observi că mantaua, sau covorașul pe care te prezentai, este închisoarea ta. Atunci o arunci bucuros în aer, cum a făcut Bartimeu: “…A aruncat mantaua, s-a ridicat în picioare și a venit la Isus”. Urmarea aduce cu sine în mod necesar o lăsare a ceva. Bartimeu, împreună cu mantaua, probabil a aruncat și monedele pe care le-a cules în acea zi. Să ne înțelegem. Nu a încetat să fie cerșetor. A făcut-o într-un fel diferit. Ținându-se după un alt Cerșetor. De aici înainte, în locul mantalei, va trebui să folosească mâinile goale.

Curajul de a striga

Bartimeu a găsit vindecarea prin strigăt. A fost salvat în același moment în care a avut curajul de a striga, și de a striga și mai puternic atunci când toți ar fi avut pretenția de a-i închide gura. Este ciudat cum “marea mulțime” nu suportă strigătul unui sărman. Totuși, în mod normal, unde este mulțime este și zarvă, zgomot, gălăgie, țipete. Dar strigătul este un lucru total diferit de zgomotul dezlănțuit. Nu este un slogan scandat ritmic. Și nici flecăreală (astăzi chiar și unii preoți, pentru a fi acceptați de tineri – iată o altă variantă a covorașului cerșetorului… – oferă un limbaj vulgar).

Un strigăt este personal, se naște din adâncul unui individ, și deci poate fi chiar silențios. Exprimă insatisfacția ta, sărăcia ta adevărată, chiar și plictiseala, refuzul tău de a rămâne îmbulzit, dorința ta de a evada din toate închisorile de aur pregătite la marginea străzii. Strigătul reprezintă forma ta de protest împotriva simulării colosale. Nu te lăsa impresionat de recomandări și de șantajele organizatorilor sărbătorii, de apelurile adepților serviciului de ordine a defilării, care ar vrea să arunce în gol strigătul tău (chiar umplându-ți gura cu bomboane de carnaval), reintră în rânduri, convinge-te că totul merge bine, amintește-ți că nu poți gusta spectacolul.

Nu te uita la cei ce te îndeamnă să te mulțumești, să fii și să faci ca toți, nu renunța la covorașul tău prețios, ține strâns mantaua conformismului care te apără. Nu. Lansează strigătul tău în afara partiturii. Trebuie să le folosească, înainte de toate, lor, pentru a-i informa că este un nebun, care se abate din drum, care nu mai vrea să stea aici, unul care refuză rolul în comedie, mai mult părăsește definitiv teatrul. Unul care intră să facă parte din “rest”. “Viața este în altă parte”, te face să înțelegi Cristos la trecerea sa. Dar tu trebuie să-I semnalezi, cu strigătul, că nu te mai resemnezi să cânți în cor.

Un preot pentru “rest”

Un mesaj de mângâiere și în lectura a doua. Adaptarea poate fi și acel”rest”. Agită sărbătoarea. Și, la marginile străzii, este “restul” format din respinși, bolnavi, bătrâni, săraci, asupriți, condamnați la indiferență. Chiar el – cum ne informează Scrisoarea către Evrei – este un mare preot “compătimitor” care celebrează liturgia evlaviei și a gingășiei. Marele preot nu este interesat de sărbătoare, chiar dacă cineva ar ține să-l vadă la centru. El este atras de cei excluși. Se oprește, se apropie, se amestecă cu ei, pentru că este unul dintre ei.

Nu spun că schimbă itinerariul, pentru simplul fapt că a venit dinadins pentru ei. Nu-l interesează aplauzele, triumful, scena, lumea entuziastă și satisfăcută. Nu vrea nicicum “să se protejeze”. Nu ezită să se arate vulnerabil, expus loviturilor. Se lasă atins, rănit de durerea și mizeria acelor sărmani. Mai mult, pentru a anula distanțele, a depus până și ornatele solemne ale lui Melchisedek și Aron, și se prezintă “îmbrăcat în slăbiciune”. Tocmai pentru că trebuie să se ocupe “de lucrurile care îl privesc pe Dumnezeu” se interesează de necazurile tale, de rănile tale, de nefericirea ta, de chinul tău secret.

Tocmai pentru că este însărcinat să aducă adevărul, “simte o adevărată compasiune pentru cei care sunt în ignoranță și în greșeală”, și vrea să-și dea seama că Dumnezeu este de partea lor, că Tatăl nu-i uită. Da, pentru că adevărata ignoranță este cea prin care un nefericit nu știe că Dumnezeu îl iubește, și pentru că nimeni nu-i explică, nu-i arată. Fiind orânduit preot “pentru binele oamenilor”, nimeni nu este exclus, se ocupă preferențial de “rest” (care, din păcate, în acest caz, nu este desigur mic, mai mult este nesfârșit cât este de mare suferința oamenilor).

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an (comentariu pentru copii)

Autor: Diverși alți autori
Traducere: pr. Lucian Avădăni
Copyright: Predici.cnet.ro

În această duminică evanghelistul Marcu ne relatează o minune făcută de Isus: vindecarea unui orb care-și redobândește vederea. Nu este singurul orb vindecat de Isus pe care-l găsim în evanghelii, dar acest episod prezintă unele detalii speciale. Să le observăm împreună.

Pentru început să privim la nume: când evangheliile povestesc minuni, de cele mai multe ori pomenesc în mod vag “un om”, “o femeie”. Aici, însă, avem numele și prenumele: protagonistul este Bartimeu, fiul lui Timeu. În orașul Ierihon aceste persoane erau foarte cunoscute, iată de ce Marcu ne prezintă aceste particularități. Cititorilor din timpul său, evanghelistul le spune: este vorba chiar de acel Bartimeu orb pe care-l cunoașteți și voi! Este chiar el, nu este altul!

Bartimeu, așadar, ședea la marginea drumului și cerea pomană, ca întotdeauna, ca în fiecare zi din viața sa: deoarece era orb, nu putea să muncească și trăia din mila oamenilor. Pe neașteptate, acest om care nu putea vedea nimic aude forfota mulțimii și întreabă: “Ce se întâmplă?” I se răspunde: “Trece pe aici Isus din Nazaret”. Bartimeu nu vrea să irosească această posibilitate și imediat începe să strige: “Isuse, fiul lui David, fie-ți milă de mine!”

Persoanele din jurul său, un pic scandalizate pentru gălăgia pe care o făcea, încearcă să-l facă să tacă: “Dar gata! Ce-i cu asta? Puțină liniște!”… Dar nu se poate face nimic: Bartimeu strigă și mai tare: “Fiul lui David, fie-ți milă de mine!”

Este cu adevărat important să fim atenți la cuvintele pe care Bartimeu le folosește pentru a-l striga pe Isus. Îl numește Fiul lui David: acest apelativ arată că Bartimeu îl recunoaște în Isus pe Mesia, cel trimis de Dumnezeu și pe care poporul lui Israel îl aștepta de multe secole. Un orb reușește să vadă ceea ce alții nu vedeau.

Dar nu numai atât: adresându-se lui Isus îi spune pe nume. Mulți se adresau lui Isus numindu-l Învățător, dar lui Bartimeu nu-i este frică să folosească numele propriu de Isus, așa cum se obișnuiește să se spună unei persoane iubite, unui prieten.

În sfârșit, orbul din Ierihon strigă: “Fie-ți milă de mine!” având certitudinea că doar Isus poate să-l ajute, să-l vindece, să-l salveze. De aceea strigă către Isus din toate puterile. Isus aude această voce care-l strigă din mijlocul mulțimii și-i trimite pe apostoli să-l aducă pe orb. Evanghelistul Marcu ne spune că Bartimeu a sărit în picioare plin de bucurie, ca și cum deja ar fi obținut ceea ce spera. Își aruncă haina și aleargă la Isus care-l întreabă: “Ce vrei să fac pentru tine?”

Chiar și acest detaliu este emoționant: Isus respectă libertatea fiecărei persoane, astfel încât nu realizează minunea până ce Bartimeu nu cere în mod expres acest lucru. Este frumos modul în care prietenul nostru Bartimeu se adresează lui Isus: îl numește pe Isus Rabbuni, adică: Învățătorul meu! Este un mod plin de afecțiune de a se adresa Învățătorului, pentru că ar fi putut folosi termenul formal și de politețe: Rabbi. Dar Bartimeu, cu inima plină de emoție, se apropie de Isus numindu-l Rabbuni, Învățătorul meu. Și apoi cere: fă-mă să văd. Ca eu să-mi recapăt vederea! Ca ochii mei să se deschidă!

Și Isus îi răspunde: “Mergi, credința ta te-a mântuit”. Desigur: credința. Deoarece în Bartimeu credința de a putea fi vindecat este cu adevărat mare! În gesturi, în modul de a se comporta, în tonul vocii, în cuvintele pe care le folosește, toate acestea vorbesc despre credința sa în Isus. Și tocmai această credință mare face posibilă minunea. Și nu doar atât: imediat ce este vindecat, Bartimeu nu spune: “Da, mulțumesc mult… de acum merg la casa mea!”

Imediat după ce și-a redobândit vederea, începe să-l urmeze pe Isus: devine ucenicul lui Mesia pe care l-a recunoscut chiar fiind orb. Bartimeu a recunoscut în Isus pe cineva mai mare decât oricare altcineva de pe pământ: Isus, doar el singur îl poate salva.

Aceeași certitudine se regăsește în inima autorului Scrisorii către evrei, din care am ascultat în a doua lectură. Citim din această scrisoare lungă deja de câteva duminici și ea conține o paralelă între Isus și Marele Preot al poporului lui Israel. Este o comparație care-i servește autorului biblic pentru a spune că Isus este mult mai mult decât oricare Mare Preot care a existat vreodată.

Isus, într-adevăr, și-a primit mandatul său printre oameni direct de la Tatăl, așa cum ne amintește lectura a doua: “Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut!” Putem să înțelegem aceasta foarte ușor, pentru că fiind Fiul lui Dumnezeu este infinit mai mare decât Marele Preot. Dacă Marele Preot este cel care oferă în templu jertfe pe altar pentru a cere de la Dumnezeu iertarea păcatelor, Isus, care este Fiul lui Dumnezeu, nu oferă o jertfă, ci se oferă cu totul pe el însuși, din iubire.

Dar misterul iubirii nu se termină aici: deși Dumnezeu Tatăl proclamă cu voce tare paternitatea sa față de Isus, nu uită să amintească în orice timp că este chiar și Tată pentru oricare dintre noi.

Ați observat ce cuvinte folosește profetul Ieremia în prima lectură de azi? “Eu sunt un tată pentru Israel”: eu sunt un Tată!! ce frumos este să-l auzi pe Domnul Dumnezeu amintindu-ne că este tatăl lui Israel și pentru fiecare dintre noi! Este un tată plin de bunăvoință și afecțiune, care se preocupă pentru fiecare dintre fiii săi. Și continuă profetul Ieremia: “Plecaseră cu lacrimi, dar îi voi întoarce mângâindu-i”. Da, Domnul Dumnezeu este un tată care ne consolează, care ne mângâie așa cum făcea Isus cu copiii pe care îi întâlnea în drumul său. Și apropo de drum, ascultați ce promite Tatăl nostru care ne vrea binele: “Îi voi conduce la ape curgătoare pe un drum drept pe care nu se vor poticni”.

Cred că sunteți de acord cu mine că este o imagine utilă: tuturor ne place să ne plimbăm pe o stradă netedă, fără gropi sau denivelări, fără nimic care să facă incomod mersul nostru, fără riscul de cădea. După această promisiune a Tatălui, profetul Ieremia invită tot poporul: “Faceți să se audă cântarea voastră de laudă”, și noi, de asemenea, vrem să-l lăudăm pe Tatăl care ne iubește cu o dragoste așa de mare.

Acum, să ne gândim la săptămâna care a trecut: care sunt motivele pentru care vrem să-i mulțumim și să-l lăudăm pe Domnul în această duminică? Ce s-a petrecut cu adevărat frumos în aceste zile? Pentru care prieteni vream să-l lăudăm pe Domnul? Să ne umplem inima cu motive de bucurie pentru a le prezenta împreună la ofertoriu. Împreună cu pâinea și vinul să oferim mulțumirea noastră Tatălui pentru tot ceea ce am trăit.

Comentariu îngrijit de Daniela De Simeis

 

* * *

 

Duminica 30-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Traducere: pr. Mihai Pătrașcu
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 10,46-52

Isus și orbul Bartimeu

46 Pe când Isus, împreună cu ucenicii săi, ieșea din Ierusalim, înconjurat de o mare mulțime, un cerșetor orb, Bartimeu, fiul lui Timeu, ședea pe marginea drumului.

47 Auzind că trece Isus din Nazaret, a început să strige:

- Isuse, fiul lui David, fie-ți milă de mine!

48 Mulți se răsteau la el ca să tacă, dar el striga și mai tare:

- Fiul lui David, fie-ți milă de mine!

49 Isus s-a oprit și a zis:

- Chemați-l.

L-au chemat deci pe orb și i-au spus:

- Curaj! Ridică-te, te cheamă.

50 Orbul și-a aruncat haina la o parte, a sărit în picioare și a alergat la Isus. 51 Isus l-a întrebat:

- Ce vrei să fac pentru tine?

Orbul i-a răspuns:

- Rabboni, fă-mă să văd!

52 Isus i-a spus:

- Mergi, credința ta te-a mântuit.

Imediat omul și-a recăpătat vederea și l-a urmat pe Isus în drumul său.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Încă o dată Cuvântul lui Dumnezeu ne dăruiește o vindecare miraculoasă făcută de Domnul care vine să reveleze definitiv prezența Împărăției printre oameni.

Isus continuă să meargă împreună cu ucenicii săi și trece prin orașul Ierihon. Multă lume îl însoțește pe Domnul. La marginea drumului era un orb numit Bartimeu care cerșea. El aude că Isus trece pe acolo și începe să strige ca să-l ajute și să aibă milă de el, dat fiind faptul că Isus este Mesia. Mulțimea, care de multe ori se află acolo unde nu trebuie să se afle, cu asprime începe să se răstească la orb ca să tacă… De ce? Nu știm… Poate din “pudoare umană”, ca să nu-l deranjeze pe Învățătorul… Totuși Bartimeu nu numai că nu tace, ci strigă și mai tare… Știe, intuiește, percepe că Isus este singurul care-l poate salva…

Domnul se oprește și cere ca să-l cheme pe orb. Mulțimea îl cheamă și atunci îi spune câteva cuvinte foarte frumoase: “Curaj! Ridică-te, te cheamă!”. Relatarea este deosebit de grafică în răspunsul orbului. În primul rând își aruncă haina la o parte, ceva care era foarte important pentru cei care trăiau pe drum în epoca Domnului: ziua îi folosea pentru a pune în ea pomana pe care o cerșeau, iar noaptea le folosea pentru a se înveli. Orbul dă haina la o parte… În al doilea rând sare în picioare: realizează un gest exagerat pentru situației sale de nevăzător… Însă toate astea sunt în folosul celui de-al treilea element care este apropierea de Domnul, cu entuziasm și speranță.

De asemenea este foarte interesantă atitudinea Domnului. În fața orbului el reacționează cu o întrebare: “Ce vrei să fac pentru tine?”. Răspunsul orbului este simplu și nu se lasă așteptat: “Rabboni, fă-mă să văd”.

Isus fără multe gesturi și apelând la credința orbului, îi spune că poate să meargă liniștit, pentru că s-a vindecat. Ne spune textul că imediat și-a recăpătat vederea și, ceea ce este foarte important, l-a urmat pe Isus în drumul său.

Pentru a ține cont: Ierihon este un oraș foarte vechi care se află în valea Iordanului foarte aproape de vărsarea acestui râu în nordul Mării Moarte.

Alte texte pentru a confrunta: Mt 20,29-34; Lc 18,35-43; In 9,1-40.

Pentru a continua aprofundarea, se poate vedea în harta “Palestina Noului Testament” unde este situat orașul Ierihon.

Întrebări pentru lectură

- Pe unde trec Isus și ucenicii săi?

- Sunt alte persoane?

- Cum se numește orbul care cerșește?

- Ce face orbul când aude că Isus trece pe acolo?

- Ce-i spune lui Isus?

- Cum reacționează mulțimea, ce intenționează să facă?

- Cum răspunde Bartimeu?

- Atunci ce face Domnul?

- Ce-i spune mulțimea orbului?

- Ce face orbul când îi spun că Isus îl cheamă?

- Ce-l întreabă Isus pe Bartimeu?

- Ce-i răspunde orbul Domnului care l-a întrebat?

- Ce-i spune până la urmă Isus orbului?

- Ce i se întâmplă orbului?

- Ce atitudine are după ce și-a recăpătat vederea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- În ce situații din viața mea experimentez că sunt orb? Care sunt orbirile mele spirituale?

- Ce “ar trebui să văd” și de fapt “nu văd”?

- Ce lucruri îmi arată Dumnezeu și frații ca “evidente” și cu toate acestea, cu greu le văd?

- Caut ajutoare în mijlocul “orbirilor” mele? De la cine cer ajutor?

- Întâlnesc în Domnul pe unicul care mă poate elibera de orbirile mele?

- Strig asemenea lui Bartimeu cerând ajutorul Domnului?

- Ce implică pentru mine astăzi să-i spun lui Isus: “Fie-ți milă de mine!”?

- Când cineva are nevoia de ajutor, îi permit să se apropie de Domnul sau fac același lucru pe care-l face mulțimea într-un prim moment când se răstește la orbul care cere ajutor divin ca să tacă?

- Insist eu cerând mila Domnului sau obosesc cu ușurință?

- Cum mă simt aflând că Domnul mă cheamă?

- Sunt capabil să merg repede ca să-l întâlnesc pe Domnul?

- Ce ar implica pentru mine astăzi “a arunca haina la o parte” și “a sări în picioare” pentru a mă apropia de Isus?

- Las eu ca Isus să mă interogheze, să mă întrebe ce am nevoie realmente?

- Am umilința de a-i spune lui Isus: “Învățătorule, fă-mă să văd!”?

- Mă simt “vindecat” de orbirea mea de către Domnul?

- Odată vindecat de către Isus, îl urmez în drumul său?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a trezi răspunsul rugăciunii prezentăm psalmul 146 (145)

Dumnezeu, speranța celor oprimați

1-2 Aleluia! Laudă suflete al meu, pe Domnul!

Voi lăuda pe Domnul în toată viața mea,

voi cânta Dumnezeului meu cât voi trăi.

3 Nu vă puneți încrederea în cei puternici,

în fiii oamenilor care nu pot să mântuiască.

4 Suflarea lor trece, iar ei se întorc în țărână

și în aceeași zi se destramă planurile lor.

5 Fericit este acela care îl are ca ajutor

pe Dumnezeul lui Iacob;

care-și pune încrederea în Domnul, Dumnezeul său.

6-7 El a făcut cerul și pământul,

marea și toate câte se află în ele.

El este totdeauna credincios cuvântului său,

el face dreptate celor asupriți,

el dă pâine celor flămânzi.

Domnul îi eliberează pe cei închiși.

8 Domnul îi luminează pe cei orbi,

Domnul îi ridică pe cei împovărați,

Domnul îi iubește pe cei drepți,

9 Domnul are grijă de cei străini,

sprijină pe văduvă și pe orfan,

dar nimicește calea celor răi.

10 Domnul, Dumnezeul tău, Sionule,

stăpânește în veci din neam în neam.

Aleluia!

Să ținem cont că acest psalm asumă câteva din temele principale ale relatării evanghelice: un Dumnezeu care caută credința oamenilor și care îi face pe cei orbi să vadă (versetul 8).

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru contemplație putem lua fraza pe care, cu multă umilință, Bartimeu o spune Domnului:

- În mijlocul orbirilor mele… Învățătorule, fă-mă să văd.

- În mijlocul obscurităților mele… Învățătorule, fă-mă să văd.

- În mijlocul întunecimilor mele… Învățătorule, fă-mă să văd.

- În mijlocul negurilor mele… Învățătorule, fă-mă să văd.

- În mijlocul…

- În mijlocul…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Alege una din “orbirile” detectate în momentul meditației, pentru a o prezenta în mod special Domnului asumând angajarea de a răspunde la harul său cu o dorință tare de a fi vindecat.

Propunere comunitară

- În limba spaniolă există un proverb care spune: “Nu există orb mai mare decât acela care nu vrea să vadă”. Împreună cu grupul tău de tineri reflectați asupra acestui proverb în raport cu textul evanghelic din duminica aceasta… Ce relații pot să existe?

 

* * *

 

Bucuria de a fi fiii lui Dumnezeu Tatăl!

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

“Eu sunt un tată pentru Israel, Efraim este fiul meu” (Ier 31,9)

În cadrul unui simpozion la care participau mai mulți profesori și studenți teologi, unuia dintre conferențiari i-a venit rândul să vorbească despre virtutea ascultării. Le-a exemplificat celor ce-l ascultau cât de important este pentru societate ca toți cei mici să asculte de cei mai mari, ca fiii să asculte de părinți. În cele din urmă l-a dat drept model pe Isus Cristos. “Priviți la el! Priviți la viața lui! A trăit în ascultare desăvârșită față de Tatăl său. El, Cristos, este pentru fiecare dintre noi modelul perfect de ascultare. S-a supus total voinței Tatălui”. La aceste cuvinte, unul dintre studenți a replicat: “Dar, domnule profesor, să nu uităm ce Tată ireproșabil avea Isus. Cu siguranță dacă toți am avea un astfel de tată – atotștiutor, omniprezent, atotputernic – am fi mai ascultători. De un astfel de tată aș asculta și eu mereu cu mare drag”.

Venind la Biserică sau citind cuvântul lui Dumnezeu sau rugându-ne ne întâlnim cu acest Tată ireproșabil, îl avem în fața noastră pe Fiul, ascultătorul perfect și ne simțim în prezența Duhului Sfânt. Dar această întâlnire, aceste prezențe, ne fac pe noi să ne simțim, să devenim fii ascultători?! Sau poate că am cere prea mult de la noi ca să ne recunoaștem și fii și să mai fim și ascultători. Atunci, trebuie măcar să ne întrebăm: reușim noi să ne simțim fii ai lui Dumnezeu? Gândurile, cuvintele, faptele noastre ne recomandă celor din jurul nostru ca fiind fii ai acestui Tată minunat, perfect, ireproșabil?

Dacă am ascultat cu atenție lecturile de la această sfântă Liturghie, am observat că în toate trei fragmentele biblice se regăsește acest cuvânt de fiu. În sfânta Evanghelie, Bartimeu, fiul lui Timeu, îl recunoaște pe Isus Cristos ca Mesia și i se adresează lui numindu-l “Fiul lui David”. Apoi autorul Scrisorii către Evrei ne amintește că Isus Cristos, “când a devenit mare preot, nu și-a luat singur această demnitate, ci a primit-o de la Dumnezeu, care i-a spus: «Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut!»”. Și nu în ultimul rând, în prima lectură, luată din Cartea profetului Ieremia, Domnul însuși ne spune: “Eu sunt un tată pentru Israel; Efraim este fiul meu cel dintâi născut”.

Nu doar în Cartea profetului Ieremia, ci întreaga istorie a Vechiului Testament poate fi citită ca un timp în care Dumnezeu a încercat să-i facă pe oameni să se simtă fii săi: începând cu Adam și Eva, continuând cu patriarhii și cu tot poporul lui Israel, Dumnezeu a vrut să fie simțit ca un tată iubitor de oameni, a voit ca toți să se simtă fii iubiți de el. Chiar și atunci când pentru neascultarea lor au fost pedepsiți, Dumnezeu i-a făcut să simtă mai mult bucuria mângâierii și splendoarea salvării, decât povara penitenței, căci am auzit: “plecaseră cu lacrimi, dar îi voi întoarce mângându-i”, spune Domnul. Și însuși poporul recunoaște: “Domnul a făcut pentru noi lucruri minunate, inima ne este plină de bucurie”, așa cum am cântat cu toții la psalmul responsorial.

A suferit mult poporul lui Israel, dar a și fost mângâiat; am suferit și noi, dar am și avut zile de mângâiere, zile de binecuvântare… Sau poate că unii dintre noi încă mai suferim, încă nu suntem vindecați și ne aflăm în situația orbului din Evanghelie. Acest om s-a simțit fiul lui Dumnezeu și totodată a simțit în Isus Cristos un prieten, un binefăcător. Și-a făcut curaj, a strigat, a fost auzit și vindecat. Acțiunea lui este o provocare pentru fiecare dintre noi: simțindu-ne fii iubiți de Dumnezeu trebuie să prindem curaj să strigăm în suferințele noastre spre Tatăl nostru, spre cel de la care știm că ne vine orice mângâiere și tot harul.

În acest fragment evanghelic putem delimita două cadre. Într-un prim cadru Isus, Fiul lui David, și Bartimeu, fiul lui Timeu: insistența curajoasă a acestuia din urmă, dialogul lui cu Isus și minunea vindecării, toate ne sunt motive suficiente pentru a îndrăzni să-l imităm și să ne îndreptăm și noi plini de curaj spre Cristos. Într-un al doilea cadru apare același Bartimeu, dar, de data aceasta, față în față cu mulțimea, o mulțime foarte schimbătoare, după cum notează evanghelistul: “Mulți se răsteau la el ca să tacă”… iar puțin mai târziu: “Curaj! Ridică-te, te cheamă!”. Fiecare dintre noi poate juca acest rol al mulțimii. Sunt oameni în jurul nostru care strigă spre Isus. Noi, cei care participăm la sfânta Liturghie suntem apropiați lui, iar de dincolo de noi se aud strigătele celor care din diferite motive astăzi nu au ajuns la biserică. E o strigare a omului suferind, a celui care simte că singur nu se mai poate descurca, a celui care recunoaște într-un târziu că e mai bine aproape de Dumnezeu și vrea și el să fie în prejma Domnului, să afle alinare, să audă un cuvânt de mângâiere. Dar strigă în felul lui, așa cum a fost învățat, așa cum a învățat de la distanță… Cum ne comportăm noi față de cei care-l strigă pe Mesia? Care este atitudinea noastră față de cei care vor să simtă mila Domnului? Asemenea mulțimii ne răstim la ei să tacă, să facă liniște pentru că nu sunt vrednici, pentru că nu e de ei prezența Domnului, pentru că ei sunt niște rătăciți, niște bolnavi?! Sau îi susținem în strigarea lor și-i purtăm spre Isus: “Curaj! Ridică-te, te cheamă!”. Prinși sau, mai bine zis, puși între Isus și cei care au nevoie de el, cum ne comportăm?

Sau poate că noi înșine suntem cei care de departe strigăm “Fiul lui David, fie-ți milă de mine”, iar mulțimile încearcă să ne reducă la tăcere, să ne alunge. Cum să acționăm?! Asemenea cerșetorului orb, să nu renunțăm, să strigăm și mai tare: Isus aude, Isus ascultă întotdeauna strigătul celui credincios și se va întoarce spre noi, ne va chema și ne va face să auzim cuvintele pline de mângâiere: “Mergi, credința ta te-a mântuit”. E nevoie de acest curaj pentru a nu renunța niciodată la strigătul către Tatăl ceresc. E nevoie să te simți fiu, fiu iubit, pentru ca să nu te descurajezi, ci să strigi mereu înflăcărat de convingerea că vei fi ascultat de Tatăl iubitor de oameni.

Venind la Biserică, înălțăm strigătul, rugăciunea noastră către Tatăl. Ne simțim noi ascultați? Simțim noi cum Isus Cristos, intervine în favoarea noastră, el care este mare preot, el care este în stare să-i înțeleagă pe toți, cum ne învață Scrisoarea către Evrei? Simțim noi asta? Ne simțim noi fii? Dacă ne-am simți fii am ieși schimbați, diferiți, altfel, alții din această biserică. Simțindu-ne fii am ieși de aici dornici să ascultăm mai mult de un Tată ireproșabil, am ieși convinși că avem în Isus Cristos un frate-Dumnezeu care intervine pentru noi.

Cine conștientizează că este fiul lui Dumnezeu va ieși altfel din această biserică. Așa cum i s-a întâmplat lui Andre Frossard, omul despre care se spune că s-a convertit în două minute intrând, din întâmplare, mai exact din greșeală, într-o biserică. Povestind acel episod din viața sa, cum a intrat ateu într-o biserică și a ieșit creștin, credincios, pentru că a simțit acolo prezența lui Dumnezeu, un prieten de-ai săi îl ridiculiza spunându-i că a avut parte de o convertire falsă, a fost o pură întâmplare. Îi spunea: “A fost norocul tău sau întâmplarea că ai intrat într-o biserică și ai ieșit creștin. Sunt sigur că dacă ai fi intrat într-o moschee ai fi ieșit musulman. Sau, cred că, dacă ai fi intrat într-o sinagogă ai fi ieșit evreu”. La care Andre i-a replicat prietenește: “Nu, nu a fost o întâmplare. Pentru că de mai multe ori am intrat într-o gară și nu am ieșit niciodată tren”.

Intrarea noastră din această zi în biserică să ne facă să ieșim altfel! Încrezători, curajoși, convinși că suntem fiii iubiți ai Tatălui, siguri că strigarea noastră va fi auzită. Să nu uităm: orbul s-a dus dimineața la cerșit; se anunța o zi ca oricare alta: cu oameni care-i vor da de pomană, cu mulțimi care se vor răsti la el și-l vor lua peste picior. În acea dimineață fusese un răsărit pe care el nu-l vazuse și care nu prevestea nimic interesant pentru acea zi. Însă l-a întâlnit pe Cristos și ziua și viața sa au devenit altfel. S-a bucurat imens de apusul de soare al acelei zile. Poate că și intrarea noastră astăzi în biserică nu prevestea nimic deosebit. Poate că venirea noastră aici a fost una obișnuită, de zi de duminică, din obligație sau poate am ajuns aici din întâmplare. Avem șansa să fructificăm prezența noastră. Să ieșim altfel de aici, să pășim altfel spre casele noastre: mai buni, mai curați, spovediți, împărtășiți, împăcați cu noi înșine și cu Dumnezeu. Să ieșim simțindu-ne fii ai lui Dumnezeu și frați între noi.

Să ne simțim fii iubiți și vom trăi altfel viața noastră.

pr. Laurențiu Dăncuță