Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXX-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Exod 22,21-27
1Tesaloniceni 1,5-10
Matei 22,34-40

Matei 22,34-40

Auzind fariseii că le-a închis gura saduceilor, s-au adunat la un loc, iar unul dintre ei, învățat al Legii, ca să-l pună la încercare, l-a întrebat: “Învățătorule, care poruncă este cea mai mare în Lege?” El i-a zis: “Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău. Aceasta este cea mai mare și cea dintâi poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. În aceste două porunci este cuprinsă toată Legea și Profeții”.

 

Autori

pr. Raniero Cantalamessa
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Ștefan Ciubotaru
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Să-l iubești pe aproapele tău

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Cristina Grigore
Copyright: ProFamilia.ro

“Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Adăugând cuvintele “ca pe tine însuți!”, Isus ne-a pus în fața unei oglinzi pe care nu o putem minți; ne-a oferit o măsură infailibilă pentru a ne da seama dacă îl iubim sau nu pe aproapele. Știm foarte bine, în fiecare circumstanță, ce înseamnă să ne iubim pe noi înșine și ce dorim ca ceilalți să facă pentru noi. Să ne fie clar, Isus nu spune: “Ceea ce altul îți face ție, fă-i și tu lui”. Aceasta ar fi legea talionului: “Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”. Ci spune: ceea ce ai vrea ca altul să-ți facă ție, fă-i tu lui (cf. Matei 7,12), ceea ce e cu totul altceva.

Isus considera iubirea de aproapele ca o “poruncă a sa”, în care este sintetizată toată Legea. “Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții așa cum eu v-am iubit eu” (Ioan 15,12). Mulți identifică întreg creștinismul cu porunca iubirii față de aproapele, și nu greșesc în totalitate. Însă trebuie să încercăm să mergem puțin dincolo de suprafața lucrurilor. Atunci când se vorbește despre iubirea față de aproapele, gândul merge imediat la “faptele” de caritate, la ceea ce trebuie să facem pentru aproapele: să îi dăm de mâncare, de băut, să îl vizităm; adică să îl ajutăm. Însă acest lucru nu este iubire, ci doar efectul iubirii. Bunăvoința stă înaintea binefacerii; mai întâi vrem binele cuiva, și abia apoi săvârșim binele.

Caritatea trebuie să fie “fără aparențe”, adică sinceră (ad literam, “fără ipocrizie”, Romani 12,9); trebuie să iubim “cu inima curată” (1Petru 1,22). De fapt, putem face fapte de caritate și putem da de pomană din multe motive care nu au nimic de a face cu iubirea: pentru a fi considerați binefăcători, pentru a ne face apreciați, pentru a ne asigura paradisul, sau chiar pentru că ne mustră conștiința.

Multe din faptele de caritate pe care le facem pentru țările din lumea a treia nu sunt dictate de iubire, ci de remușcare. Ne dăm de fapt seama de diferența scandaloasă care există între noi și ei și ne simțim oarecum responsabili pentru mizeria în care trăiesc. Putem să fim lipsiți de caritate chiar și atunci când “facem un act de caritate”! Am face o greșeală fatală dacă am pune în opoziție iubirea inimii și caritatea faptelor, sau dacă ne-am refugia în bunele dispoziții interioare pe care le avem față de ceilalți, pentru a afla în aceasta o scuză pentru lipsa noastră de caritate efectivă și concretă.

Dacă întâlnești un sărac înfometat și amorțit de frig, spunea sfântul Iacob, la ce îi folosește să-i spui: “Sărmane, du-te, încălzește-te, mănâncă ceva!”, dar nu îi dai nimic din ceea ce are nevoie? “Fiii mei”, adaugă sfântul Ioan, “să nu iubim numai cu vorba sau cu limba, ci cu fapta și adevărul” (1Ioan 3,18). Aceasta nu înseamnă să nu apreciem faptele de caritate exterioare, ci să facem în așa fel încât ele să se bazeze pe un sentiment sincer de iubire și de bunăvoință.

Caritatea inimii sau interioară este caritatea pe care o putem practica cu toții, este universală. Nu este o caritate pe care unii – cei bogați și sănătoși – pot să o ofere, iar ceilalți – cei săraci și bolnavi – doar să o primească. Toți o pot oferi și o pot primi. În plus, este ceva foarte concret. Este vorba de a începe să privim cu alți ochi situațiile și persoanele din viața noastră. Cum? Simplu: așa cum am vrea ca Dumnezeu să ne privească pe noi! Cu o privire tolerantă, iertătoare, binevoitoare, înțelegătoare…

Atunci când se întâmplă acest lucru, toate raporturile se schimbă. Ca prin minune, devin lipsite de sens toate motivele de precauție și de ostilitate care ne împiedicau să iubim om anumită persoană, ce începe să ni se arate a fi așa cum e în realitate: o sărmană creatură care suferă din pricina slăbiciunilor și a limitelor sale, ca tine, ca noi toți. Este ca și cum ar cădea masca pe care oamenii și lucrurile au pus-o pe chipul ei, și vedem persoana așa cum este în realitate.

 

* * *

 

Cele trei dimensiuni ale iubirii

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Există un poem nemuritor scris de britanicul Leigh Hunt despre un om pe nume Abou Ben Adhem. Acesta s-a trezit din somn într-o noapte și a văzut în camera sa un înger scriind într-o carte de aur numele celor care îl iubesc pe Dumnezeu. “Numele meu este?”, a întrebat Abou. “Hmmm, nu”, a răspuns îngerul. “Mă voi ruga atunci”, spuse Abou. “Scrie-mă în listă ca pe unul care își iubește semenii.” În noaptea următoare îngerul s-a întors și i-a arătat numele celor care îl iubesc pe Dumnezeu, iar numele lui Abou Ben Adhem era în vârful listei. Acest poem subliniază ideea că adevărata iubire pentru Dumnezeu și adevărata iubire pentru semenii noștri sunt ca cele două fețe ale aceleiași monede. Nu poate exista una fără de alta. Aceasta ni se spune și în Evanghelia de astăzi. Isus este întrebat despre cea mai importantă poruncă din Lege. Legea spune, desigur, că cel mai important este să îl iubești pe Dumnezeu. Dar Isus nu se oprește aici. El continuă pentru a da un răspuns mai practic și oferă cealaltă parte a monedei, care este iubirea aproapelui. A-l iubi cu adevărat pe Dumnezeu și a-i iubi cu adevărat pe semeni sunt practic unul și același lucru. După cum spunea Isus:

“Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău. Aceasta este cea mai mare și cea dintâi poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. În aceste două porunci este cuprinsă toată Legea și Profeții”.

Isus reacționează aici împotriva înțelegerii uni-dimensionale a iubirii. Pentru Isus, adevărata iubire trebuie să se exprime în trei dimensiuni. Aceste trei dimensiuni sunt (a) iubirea lui Dumnezeu, (b) iubirea aproapelui, și (c) iubirea de sine. Primele două sunt poruncite în mod pozitiv; ultima nu este o poruncă, ci se presupune că se află la baza întregii iubiri. Porunca să îți iubești aproapele ca pe tine însuți presupune că te iubești, tu pe tine.

Isus, prin răspunsul său, a atins toate cele trei dimensiuni ale iubirii. Dar pe care dorește să o accentueze? Când pui o întrebare care cere un răspuns categoric, iar persoana îți răspunde la întrebare și apoi adaugă încă un lucru despre ceva ce tu nu ai întrebat, atunci probabil că acea persoană încearcă să îți atragă atenția asupra celui de-al doilea element al răspunsului. Am văzut săptămâna trecută când Isus a fost întrebat despre plata taxei către Cezar. Isus a răspuns: “Dați înapoi lui Cezar ce este al lui Cezar” și apoi a completat “și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu”. Aici accentul pus de Isus nu este pe drepturile lui Cezar, pe care le cunoșteau evreii, ci pe drepturile lui Dumnezeu, care păreau a fi ignorate. La fel, accentul la întrebarea de astăzi privind cea mai importantă poruncă nu este pe evidenta iubire pe carte trebuie să o avem pentru Dumnezeu, ci pe iubirea aproapelui.

Să ne amintim că persecutarea lui Isus și a discipolilor săi a fost condusă de lideri religioși bine intenționați, motivați de ceea ce ei credeau că este zel și iubire de Dumnezeu. Cei care îl întreabă acum despre cea mai importantă poruncă sunt cei care mai apoi îl vor prinde și îl vor ucide pe Isus. Ei înțeleg că trebuie să îl iubească pe Dumnezeu. Dar de ce oare sunt atât de insensibili atunci când este vorba de-a ne iubi semenii? Saul, devenit mai apoi Sf. Paul, este un bun exemplu al acestei religiozități obtuze. Isus a profețit odată: “vine ceasul când cel care vă va ucide va crede că aduce cult lui Dumnezeu” (Ioan 16,2).

Greșeala fariseilor este încă prezentă între noi. Mai sunt încă mulți creștini care încearcă să separe iubirea pentru aproapele de iubirea pentru Dumnezeu. Angajamentul lor de credință nu include angajamentul în favoarea drepturilor omului, în favoarea dreptății, în favoarea păcii. Să luăm deci aminte la mesajul lui Isus din Evanghelia de astăzi, înțelegând că iubirea adevărată pentru Dumnezeu și iubirea adevărată pentru semeni sunt fațetele aceleiași monede. Orice încercare de a le separa este o falsificare a mesajului lui Cristos: “Dacă cineva spune: ‘Îl iubesc pe Dumnezeu’ și-l urăște pe fratele său, este un mincinos; pentru că cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede, nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede” (1Ioan 4,20).

 

* * *

 

Conștiința socială

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Nu numai simpla curiozitate, ci și interesul material și spiritual ne determină uneori să ne punem aceste întrebări: Care este cel mai civilizat stat din lume? De pe ce se poate cunoaște gradul de civilizație al unui popor? Cum de a ajuns în acest stadiu înaintea altor popoare?

Răspunsuri sunt multe, dar cred că putem cunoaște gradul înalt de civilizație al unui popor în primul rând de pe conștiința lui socială. Aceasta constituie termometrul exact: cu cât conștiința socială este mai vie, mai activă, mai operativă, mai dreaptă, mai spontană, mai plină de respect, de într-ajutorare etc. cu atât gradul său de civilizație urcă mai sus. Nu bunăstarea materială arată gradul de civilizație al unui individ sau al unui popor, nici ordinea menținută de un sistem polițienesc bine pus la punct. Civilizația constă în felul de viață corect; corectitudine izvorâtă din cunoașterea de sine a fiecărui individ în parte, din caracterul său format pe baza unor principii de viață conforme cu etica bunului simț, care se sprijină pe adevăr, bine și tot ce este frumos. Totalitatea indivizilor ca oameni de caracter dă nota de civilizație, caracterul social al unui popor, în care conducătorii dau dovadă de capacitate prudentă și responsabilitate în luarea de decizii și știu să mențină armonia dintre cetățeni prin promovarea conștiinței despre adevărata libertate.

Cine formează conștiința socială a unui popor de caracter?

În primul rând trebuie să-i dăm dreptate lui Napoleon Bonaparte, împăratul francezilor de odinioară, anume că educația unui copil începe cu o sută de ani înainte de a se naște. În primul rând stau părinții. Dar educația părinților când începe, cu o mie de ani înainte de a se căsători? Tot ce-i posibil.

În al doilea rând trebuie să dăm crezare sintagmei atât de cunoscute, anume că geniul este nouăzeci și nouă la sută transpirație și unu la sută inspirație. Geniul unui popor se naște din muncă, din transpirație. Este drept, nu putem tăgădui rolul muncii în trezirea conștiinței sociale, în formarea omului de caracter și a unei societăți pline de genii, dar nici nu putem afirma că numai ea singură a scos lumea din barbarie. Nu putem tăgădui nici rolul puterii prin care șefii de state s-au impus în fața gloatelor rudimentare și nici rolul geniului uman bazat pe inspirație, cum se spune: Poetul se naște, nu se face, care poate ridica un popor la un stadiu excepțional de cultură; nu putem susține că geniul militar al împăraților romani a stat la baza civilizației apusene din antichitate.

Civilizația cuprinde toate aspectele vieții care determină comportamentul specific al unui popor în orice împrejurare; atât la bine cât și la greu el rămâne același, nu se clatină fiindcă își are temelia pe stâncă, pe religie, pe credința curată izvorâtă din revelație. Din cele mai vechi timpuri se știe că popoarele cele mai credincioase au avut cea mai mare influență asupra promovării conștiinței sociale. Cu toate că poetul nostru de geniu, Mihai Eminescu, a afirmat că cele mai civilizate popoare sunt sau au fost catolice, nu putem susține că numai religia – credința în zei sau într-un singur Dumnezeu – a fost factorul hotărâtor și nemijlocit al conștiinței sociale. Zeii răzbunării și ai războiului (nu-l putem exclude nici pe Iahve ca Dumnezeul oștirilor și care a cerut lui Israel, în decursul Vechiului Testament, nimicirea atâtor popoare?) au constituit un factor de frânare a dezvoltării conștiinței sociale.

În firea omului există și simțul moral natural cel mai simplu, concretizat într-o lege simplă: Ceea ce ție nu-ți place, altuia nu face! Prima lectură scoate în evidență rolul ei benefic. Unii au încercat să ridice nivelul de civilizație prin promovarea moralei naturale pe care au dezvoltat-o și au codificat-o în așa-zisa morală proletară, rupând-o total de simțul religios din om, de înclinația naturală spre credință. Efectele au fost și sunt dezastruoase.

Dacă omul ar avea numai un scop natural, vremelnic pe pământ, legea ar fi suficientă. Legea talionului a dezvoltat-o prin aceea că i-a recunoscut originea supranaturală: Dumnezeu a pus-o în firea umană și trebuie păzită din respect față de autorul ei. Actul voinței divine de a-l răscumpăra pe om din păcat, de a-l ridica la un nivel superior de viață, implică o morală nouă, bazată pe ceva nou. Voința divină a pus la baza vieții noi morala izvorâtă din iubire; nu dintr-o iubire rudimentară, bazată pe carne și sânge, ci pe forma ei spirituală cea mai înaltă, pe Dumnezeu care este iubire prin esență (cf. 1In 4,8).

Ca un om de caracter, tot așa și un popor de caracter are principii de viață scoase din toate valorile posibile: morale, religioase, politice, economice, filozofice, științifice, artistice etc. precum și din stările de spirit și din sentimentele corect aranjate pe scara valorilor care alcătuiesc psihologia specifică acelui popor. Când fiecare individ, educat fiind, se angajează trup și suflet să respecte, să apere și să mărească suma valorilor în mod liber, bazat pe iubire, putem afirma că acel popor a ajuns la maturitate, are conștiință socială vrednică de invidiat. Interdependența valorilor: religioase, politice, economice, filozofice, științifice etc. pe baza iubirii, constituie forma conștiinței sociale menite să stea la baza împărăției lui Dumnezeu, pe care fiecare om este dator să o ceară insistent în rugăciunea Tatăl nostru, prin invocația: Vie împărăția ta! (Mt 6,10). La aceasta ne îndeamnă Isus: Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate celelalte vi se vor adăuga (Mt 6,33), numai că cele mai multe popoare sunt preocupate de pâinea cea de toate zilele, făcând din Dumnezeu un zeu al pâinii, fără împărăție; și așa, tind să rămână atât fără pâine, cât și fără civilizație.

În lectura a II-a, sfântul Paul ne arată influența binefăcătoare a creștinilor pentru civilizarea lumii păgâne prin credința în învierea lui Isus și venirea lui a doua oară spre a elibera omenirea de mânia viitoare. Apostolul se bucură de comportamentul corect al creștinilor fiindcă, nu numai că pune în evidență demnitatea lor individuală, ci mai ales caracterul colectiv, care devine izvor de revelație, conform dictonului: Vox populi, vox Dei, adică: Glasul poporului este glasul lui Dumnezeu. Când comportamentul poporului se bazează pe iubire, Dumnezeu promovează bunăstarea spirituală prin noi și mari carisme, iar bunăstarea materială cu prisosință, având de unde face colecte pentru cei nevoiași.

Porunca iubirii este prima și cea mai mare.

Este prima, după afirmațiile sfântului Augustin, fiindcă este sufletul tuturor faptelor bune, nu numai că este tare ca moartea, dar mai ales pentru faptul că prin ea, faptele bune cele mai mici devin mari. Exemple avem destule în Sfintele Scripturi, precum un pahar de apă (cf. Mt 10,42). Este cea mai mare fiindcă la judecata universală va fi prima asupra căreia ni se va cere cont și în baza căreia vom primi răsplată sau pedeapsă veșnică (cf. Mt 25,35-43).

Noua evanghelizare își propune să revizuiască viața lumii, în individ și colectivitate, prin prisma nerealizărilor Bisericii din perioada celor două milenii de creștinism.

Plângerea unui sărman orb ne poate spune multe: Orbirea mă făcea neom și mă scotea din rândul semenilor mei. Religia s-a mulțumit să mă pună sub unghiul milei, iar societatea, din comoditate, n-a încercat să treacă dincolo de acest prag (Ion Blăjan, Omul cu ochelari negri). Dacă trupul se mulțumește cu hrană, băutură, îmbrăcăminte, medicamente etc. care provin din mila oamenilor, din acte de filantropie, sufletul are trebuință de mai mult: de iubire.

Și acum vă răspund la întrebarea: Care este cel mai civilizat stat din lume. Este acela care apără pe străini, nu asuprește pe văduve și pe orfani, consideră pe bolnavi drept o binecuvântare, pe bătrâni o comoară de înțelepciune, desființează camăta, corupția, exploatarea omului de către om și mai ales a omului de către stat, nu consideră copilul născut o povară și pe cel nenăscut doar un boț de carne ce poate fi aruncat la câini etc. și toate acestea din cel mai nobil motiv: iubirea, prin care fiecare poate vedea în aproapele său persoana umană drept capodoperă a persoanei divine a Tatălui ceresc.

Domnul să aibă milă de noi, ca noi să avem iubire față de toți! Amin.

 

* * *

 

O singură poruncă: Să iubești iubirea!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Pe bună dreptate se spune că Dumnezeu a dat o singură poruncă: “Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima, din tot sufletul, cu toate puterile tale!” (Deut 6,5). “Dumnezeu este iubire” (1In 4,16). Toate celelalte porunci au apărut spre a indica concret cum poate fi iubit Dumnezeu în orice moment și în orice împrejurare a vieții.

Fragmentul primei lecturi (Ex 22,20-26) a apărut tot ca o explicitare a singurei porunci – Să iubești pe Domnul – într-un moment de criză socio-economică, când atitudinea multora din rândul poporului ales, și chiar dintre căpetenii, față de străini, văduve, orfani și săraci, începea să fie mai rea decât a păgânilor, considerându-i pe aceștia ca bătuți de Dumnezeu, și credeau că au dreptul să profite de pe urma lor. Profetul arată că bunătatea și milostivirea trebuie să fie mereu o lecție și un stimulent pentru fapte bune care duc la credința că: așa cum Dumnezeu a fost milostiv și bun cu noi (israeliții) și ne-a eliberat din robie, sărăcie și de la pierzare, tot așa și noi trebuie să fim buni cu cei care sunt robii lipsurilor materiale: cu străinii, cu văduvele, cu orfanii și cu cei săraci; cu atât mai mult cu cât chiar păgânii ni se arată superiori în această privință. În textele ugaritice apare figura eroului Daniel (tipul lui Daniel din Biblie) încoronat cu slavă și cinste de lumea păgână ca fiind mai presus de oricine, deoarece el este “acela care judecă pricina văduvei și apără dreptul orfanului” (cf. Commento della Bibbia Liturgica, p. 185). Profetul arată că motivul bunătății și milostivirii trebuie să fie superior celui păgân, deoarece “Dumnezeu ascultă strigătul lor și îi răzbună”.

Cu atât mai mult obligă legea carității pe creștin, deoarece Isus însuși se identifică cu cel sărac, cu cel marginalizat, cu cel bolnav, cu cel închis, cu cel gol, cu cel flămând etc (cf. Mt 25,31-45). Cel care nu învață mila și bunătatea de la Cristos, care pentru mântuirea fiecăruia s-a făcut asemenea sclavului (cf. Fap 2,7), va trebui să asculte cu groază sentința de condamnare: “Pleacă de la mine, blestematule…” (cf. Mt 25,41).

Sintagma: “Din cauza copacilor nu se vede pădurea” putea fi aplicată și în cazul legilor israelite, parafrazând-o: Din cauza legilor nu se mai vede legea unică și primară.

Momentele de criză din viața poporului israelit au fost atât de multe încât legile interpretative s-au înmulțit și au ajuns până la 613, fiecare considerându-se de maximă importanță, pulverizând esențialul în sute de porunci și comentarii.

Un scrib (Mt 22,34-40), crezând că Isus se va încurca în acest păienjeniș de legi și prescrieri și va minimaliza esențialul sau îl va anula propunând altceva, cunoscută fiind atitudinea lui de inovator, îl întreabă despre cea mai mare poruncă din lege, pe care el însuși – scribul – o pronunță și cu care Isus este de acord, aducându-i lauda că nu este departe de împărăția lui Dumnezeu… Isus unește cele două porunci – iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele – care erau separate în lege: iubirea față de Dumnezeu este prezentată în Deuteronom 6,5 și iubirea față de aproapele în Levitic 19,18 – într-o singură poruncă, arătând că din iubirea lui Dumnezeu, care pentru noi constituie fundamentul credinței, provin legile morale care ne oferă zeci și sute de feluri de comportament față de aproapele. Cine nu crede în iubirea lui Dumnezeu, nu va respecta nici codul moral. Să ne reamintim din duminica trecută: Isus cere ispititorilor și celor care îi urzeau moartea să dea lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu… Acum le arată clar ceea ce datorează lui Dumnezeu: iubirea. Mântuitorul vrea să spună: “Dacă l-ați iubi pe Dumnezeu, m-ați iubi și pe mine”, dar: urându-mă și urzindu-mi pierzarea, nu sunteți născuți din Dumnezeu, “… dacă Dumnezeu ar fi tatăl vostru, m-ați iubi” (In 8,42).

Scribul pune în fața lui Isus o problemă de morală, iar Isus îi răspunde printr-o problemă de credință și-l cataloghează aproape de împărăția lui Dumnezeu, dar când va crede în unitatea iubirii proclamată de Cristos, se va încadra total în împărăție, deoarece, spune Isus: “Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul vostru” (Mt 24,23; Lc 17,21), adică acela care dăruiește pe Duhul Sfânt pentru a face indisolubilă iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui, ca să-l putem numi pe Dumnezeu “Tată”, este aici: “Eu sunt în mijlocul vostru” (Lc 22,27; Mt 20,28; Mc 10,45).

Pe timpul lui Isus cele două porunci erau unite, așa cum bine a spus-o scribul, dar Isus a ținut să accentuează unirea lor spre a-i da stabilitate, spre a pune în evidență unirea lor, așa cum există în el două iubiri într-o singură Persoană, datorită celor două naturi unite indisolubil în Fiul lui Dumnezeu-Fiul omului. Legea n-are numai un caracter moral în Cristos, ci un caracter plenar: divin; arătând că el este Autorul legii și toate celelalte – legi și profeți – gravitează în jurul lui, așa cum spunem noi că planetele gravitează în jurul soarelui și acest adevăr este veșnic.

Apostolul Paul (Lectura a II-a: 1Tes 1,5-10) propune tesalonicenilor ca exemplu de iubire față de aproapele propriul său comportament față de ei… Ei l-au urmat, fiind convinși că acest exemplu bun vine de la Cristos și au fost conștienți de datoria lor de a transmite ceea ce au primit: milostivirea față de cei nevoiași. A da celui care este lipsit înseamnă a primi însutit și a-și asigura viața veșnică (cf. Mc 10,30). A da în spirit creștin înseamnă a face un act de credință, înseamnă a da mărturie despre Cristos care ne-a fost dat de Tatăl pentru toți (cf. Rom 8,32), care ne-a dăruit cu Duhul Sfânt (cf. 1In 3,24), care s-a dat morții pentru mântuirea noastră.

Mulțumit de conduita credincioșilor săi din Tesalonic, sfântul Paul, spre a rămâne mereu pe calea binelui, le dă următoarele sfaturi, care sunt de folos și pentru noi: 1) de a primi cuvântul Scripturii și de a fi imitatorii lui Cristos; 2) de a se converti mereu, depărtându-se tot mai mult de rău și slujind tot mai mult lui Dumnezeu și 3) de a trăi activ așteptarea venirii lui Isus ca judecător.

Sfânta Tereza a Pruncului Isus ne arată cum a înțeles ea porunca iubirii lui Isus și îndemnul apostolului Paul, care “constă în a suporta greșelile altora, de a nu se mira deloc de slăbiciunile celor din jur și de a se edifica chiar și din cele mai mici acte de virtute”.

Limba noastră română, se pare, are un privilegiu unic, anume: printr-un singur cuvânt exprimă o întreită iubire: față de Dumnezeu, față de aproapele și față de sine; acest cuvânt este “mulțumesc”. A mulțumi lui Dumnezeu pentru toate, înseamnă a-l iubi; a-l mulțumi pe aproapele, înseamnă a-l iubi; a fi mulțumit cu toate, înseamnă a se iubi, fără amestecul egoismului găunos.

“Când Dumnezeu se descoperă personal, o face slujindu-se de felul omului de a fi. Astfel el se descoperă ca Tată, Fiu și ca Spirit de iubire; și acest lucru îl face în gradul cel mai înalt posibil în Isus Cristos. Din acest motiv, nu-i un lucru hazardat de a afirma că este necesar ca mai întâi să cunoaștem omul ca apoi să-l putem cunoaște pe Dumnezeu, că trebuie să iubi omul pentru ca apoi să-l iubim pe Dumnezeu” (RdC 122,b), aceasta fiindcă omul este creat după chipul lui Dumnezeu, dar când ajungem să-l cunoaștem și să-l iubim pe Dumnezeu conform chipului său, trebuie să știm să alegem între chip (icoană) și realitate, trebuie să lăsăm pe tată și pe mamă, frați și surori etc și să-l urmăm pe Cristos. Această alegere nu exclude niciodată interesul pe care creștinul trebuie să-l aibă față de aproapele, fiindcă a lăsa pe tatăl și pe mama, pe frați și surori etc nu înseamnă altceva decât a-i iubi și a-i plasa în centrul iubirii: în Cristos; fiindcă Isus, spunând: “Cine lasă pentru mine…”, vrea să spună că: Îmi lasă mie.

Iubirea este esențialul vieții. A cultiva viața interioară constituie o valoare creștină, o valoare permanentă, dar ea nu-i un monolog, nici chiar numai un dialog cu Dumnezeu singur. Întâlnindu-l pe Dumnezeu în rugăciune, creștinul, mai degrabă sau mai târziu, în mod inevitabil se întâlnește și cu ceilalți oameni pe care Dumnezeu i-a creat și vrea să-i mântuiască. Omul, pentru a fi creștin autentic, nu poate să nu iubească și să nu subscrie la acest plan divin, asemenea lui P. Ricoeur care zice: “Viața mea interioară este izvorul relațiilor vieții externe. În opoziție cu înțelepciunea provenită din meditația și contemplația de la sfârșitul păgânismului grec și oriental, dincolo de cel indian, predicarea Evangheliei nu a mai pus în opoziție existența și faptele, internul față de extern, teoria față de practică, rugăciunea față de viață, credința față de fapte, Dumnezeu față de aproapele. Întotdeauna când comunitatea creștină se fărâmițează sau credința decade, acest lucru se întâmplă când se părăsește lumea și responsabilitățile sale și se reconstruiește un mit al interiorizării. Atunci Cristos nu mai este recunoscut în persoana săracului, a exilatului, a prizonierului” (cf. Messale dell’Assemblea Cristiana, p. 790).

Interiorizarea este pentru forța exterioară.

Pentru a interioriza învățătura și exterioriza cu putere faptele bune care decurg din ea, să ne rugăm cu întreaga Biserică: “Dumnezeule atotputernic și veșnic, sporește în noi credința, speranța și iubirea și, ca să ne învrednicim a dobândi ceea ce ne făgăduiești, fă-ne să iubim ceea ce ne poruncești!” (Colecta), să iubim Iubirea! Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXX-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

În acel timp, fariseii, auzind că Isus a închis gura saduceilor, s-au adunat laolaltă. Unul dintre ei, învățător al Legii, voind să-l pună la încercare, l-a întrebat pe Isus: “Învățătorule, care este cea mai mare poruncă în Lege?” El i-a răspuns: “Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, și din tot cugetul tău. Aceasta este cea dintâi și cea mai mare poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. În aceste două porunci este cuprinsă întreaga Scriptură: toată Legea și Profeții”. (Mat 22,34-40)

După ce a rezolvat problema tributului datorat împăratului roman, situând realitatea politică la locul care i se cuvine în raport cu autoritatea divină, și, după ce a dejucat raționamentul cazuistic al saduceilor, arătând, pornind de la Sf. Scriptură, că lumea învierii nu poate fi gândită în categoriile noastre de pe pământ, Isus are de înfruntat problema ce mai importantă cu privire la porunci.

Evanghelistul subliniază că învățătorul Legii îi pune întrebare lui Isus pentru a-l prinde în vorbă. Or, punerea lui Isus la încercare se situează nu doar pe planul unei discuții de principiu, ci mai ales pe planul mărturiei vieții. Astfel Isus, după ce citează textul din Dt 6,4-5 care proclamă iubirea lui Dumnezeu ca fiind porunca cea mai mare din Lege, adaugă imediat o a doua poruncă, cea din Lv 19,18, care proclamă iubirea aproapelui ca fiind la fel de fundamentală. În felul acest Isus leagă atât de strâns iubirea de Dumnezeu de iubirea față de aproapele încât ele se “topesc” una în alta.

Totuși, originalitatea răspunsului lui Isus constă mai puțin în conținutul său material pentru care găsim echivalente la rabini, cât mai ales în faptul că iubirea de Dumnezeu și de aproapele află în Isus din Nazaret sursa originară și conținutul său ultim. Într-adevăr, Isus este cel care îl iubește pe Dumnezeu, Tatăl său, și pe oameni, frații săi, cu aceeași iubire divină.

Fraților, voi știți cum ne-am purtat între voi pentru binele vostru și voi ați început să ne imitați pe noi și pe Domnul, primind cuvântul cu bucuria Duhului Sfânt în mijlocul multor încercări. Astfel voi ați devenit un exemplu pentru toți credincioșii din Macedonia și din toată Ahaia… Când vorbesc despre noi, oamenii povestesc ce fel de primire ne-ați făcut și cum v-ați întors de la idoli la Dumnezeu, ca să slujiți Dumnezeului celui viu și adevărat și să-l așteptați pe Fiul său din ceruri, pe Isus pe care l-a înviat din morți și care ne va elibera de mânia viitoare. (Tes 1,5c-10)

Acest început al epistolei către tesaloniceni este una dintre cele mai frumoase pagini ale sf. Pavel (Paul). Din ea se degajă o admirație, un entuziasm care îi umple de bucurie inima Apostolului. Ea ne reamintește că viața creștină presupune întotdeauna ruptura cu idolii neputincioși (acele “creaturi” efemere pe care omul a fost tentat să considere drept Dumnezeu) și primirea, în chiar mijlocul dificultăților zilnice, a Cuvântului viu al Evangheliei.

Un accent deosebit al acestui fragment, accent care prelungește reflecția textului evanghelic din această duminică, decurge din elogiul pe care Apostolul îl aduce tesalonicenilor care au început să-l imite pe el și pe colaboratorii săi și pe Domnul. Această imitare s-a concretizat în buna primirea rezervat apostolilor, în întoarcerea de la idoli la Dumnezeul cel viu și adevărat și în așteptarea Fiului său din ceruri. Altfel spus, într-o iubire totală față de Dumnezeu și față de aproapele aidoma lui Cristos.

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an (A)

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro

“Inimă dulce a Omului Dumnezeu / Ardă în pieptu-mi iubirea-ți mereu”

Știu cine este aproapele meu… mi-a spus-o de atâtea ori… mai ales cu vocea samariteanului: “Îngrijește-te de el și ceea ce vei mai cheltui, îți voi da când mă voi întoarce”. Știu și cine este Dumnezeul meu… el este cel care iubește mai întâi, întotdeauna: și în această iubire a sa, iubirea mea față de aproapele își găsește originea și măsura sa. Dar cine este această iubire?

Cele mai multe propoziții despre iubire, fie de aproapele, fie de Dumnezeu, încep așa: “În ziua de azi…”; și când auzi aceste cuvinte deja îți crește tensiunea pentru că știi ce va urma… o altă perlă recentă a omului așișderea.

Mi-am propus să fac abstracție de astfel de propoziții și, în câteva gânduri, să redescoperim iubirea cea adevărată propusă de evanghelia de astăzi în cele două dimensiuni ale sale, cea dumnezeiască, respectiv cea omenească.

Iubirea, a iubi este un act uman: ești om în măsura în care conjugi la prezent verbul a iubi și iubești în măsura în care ești o persoană umană, cu adevărat om. O scurtă paranteză: nu treci examenul de soț, de tată, de persoană consacrată dacă nu treci mai întâi examenul de a fi om. Cazi la examenul de soț, de tată, de preot, de călugăr/călugăriță dacă ai căzut la examenul de a fi om.

În privința iubirii și a efectelor ei există un studiu interesant asupra apei făcut de un cercetător japonez. El a demonstrat că apa interacționează cu cuvintele. Într-un experiment a lipit cuvântul iubire pe un pahar cu apă și cuvântul ură pe un alt pahar și ambele au fost puse să înghețe. Cercetătorul a observat că în paharul pe care era scris cuvântul iubire cristalele de gheață aveau o geometrie și o ordine perfectă. Pe de altă parte cristalele de gheață din celălat pahar erau de un haos și o dezordine incomparabilă.

Dincolo de acest experiment inedit rămâne îndemnul evanghelic care este mult mai profund în motivațiile și efectele sale decât simetria cristalelor de gheață. Iubirea evanghelică este cea care nu numai ordonează, calculează, aranjează dar este cea care energizează, vitalizează, sintetizează întreaga existență a unei persoane umane. Iubirea este și acel pământ viu până la care trebuie să sapi pentru a începe temelia, fundația unei construcții. Iubirea este acel bloc masiv de ciment foarte dur, cu câteva “mustăți” de fier în el, de care va fi legat stâlpul de susținere al viitoarei construcții.

Oare mai este iubirea pentru tine creștinule cea care-ți ordonează viața asemenea cristalelor de gheață? Mai este iubirea cea care îți energizează, vitalizează inima, sufletul și cugetul tău? Mai este iubirea pământul cel viu ce-ți dă stabilitate? Mai este iubirea strucura de rezistență, cuzinetul clădirii vieții tale? Sau poate și răspunsurile tale la aceste întrebări încep tot cu: “În ziua de azi…”

Pentru tine și pentru toți ceilalți mă rog cu cuvintele Apostolului: “Rămâneți înrădăcinați și întemeiați în iubire. Astfel veți putea înțelege, împreună cu toți credincioșii, care este lungimea, lățimea, înălțimea și adâncimea, și veți cunoaște dragostea lui Cristos, care întrece tot ce se poate cunoaște. Atunci veți fi copleșiți de plinătatea lui Dumnezeu. Preamărit să fie cel care prin puterea lui poate realiza în noi infinit mai mult decât suntem în stare să cerem sau și numai să ne închipuim; preamărit să fie, în Biserică și în Cristos Isus, de toate generațiile în vecii vecilor. Amin”

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Morala creștină ne învață că iubirea frățească trebuie să se reverse spre toți aceia pe care Dumnezeu îi iubește. Cu toate că cercul raporturilor noastre și al faptelor noastre bune este limitat, noi nu putem rămâne indiferenți la suferințele și nevoile semenilor noștri îndepărtați și necunoscuți. Iubirea creștină reușește să depășească antipatiile personale, de rasă, de stat și de națiune. Creștinul care aude vorbindu-se despre iubire și caritate trebuie să se simtă ancorat în aceste realități care constituie fundamentul vieții sale de credință.

Liturgia cuvântului din această duminică are o rădăcină scripturistică foarte profundă. Lecturile de la Sfânta Liturghie ne fac conștienți de bogăția și de implicațiile poruncii lui Dumnezeu cu privire la sentimentele pe care trebuie să le nutrim față de Creatorul nostru și față de semenul nostru.

Prima lectură ne prezintă concepția biblică despre iubire. Iubirea este atentă totdeauna la exigențele reale ale vieții și se exprimă în formele cele mai obișnuite ale vieții. Israelul a învățat din istoria sa de până acum că Domnul Dumnezeu este “părintele” său, aproapele său, care ia partea celor mai slabi și mai neajutorați. Din această cauză, Israelul a devenit un popor de frați în care nici puterea, nici bogăția nu puteau să tulbure aceste gen de relații. A păcătui împotriva fratelui sărac înseamnă a păcătui împotriva lui Dumnezeu care este părintele și ocrotitorul său. A păcătui împotriva celui străin înseamnă a renega alianța înfăptuită în timpul sclaviei, când evreii erau străini în țara Egiptului. De aceea, a-l recunoaște pe Dumnezeu în istorie implică pentru popor faptul de a-l vedea pe Dumnezeu prezent în raporturile cu fratele sărac și cu străinul.

Iubirea lui Dumnezeu, iubirea aproapelui și a celui străin sunt legate în mod intim. Acest lucru este afirmat și de Isus în evanghelia de astăzi. Iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui sunt cele două dimensiuni esențiale ale vieții umane.

Întrebarea învățătorului Legii îi este pusă lui Isus cu scopul de a-l pune la încercare (Mt 22,35). Această problemă, a celei mai mari porunci din Lege, era foarte controversată între învățații Legii. Sinagoga antică a extras din Lege 613 porunci pe care mai apoi învățătorii le-au divizat în porunci “lejere” și porunci “grave”. Ei se întrebau dacă nu există un precept care, înglobându-le pe toate celelalte, să poată fi pus în capul listei. Răspunsul lui Isus este foarte simplu. Cuvintele atât de simple pronunțate de Isus îi lasă descumpăniți pe cei care se așteptau la un răspuns elaborat cu multe distincții, precizări, subînțelesuri și referiri. Pentru un popor care avea ca ideal suprem păzirea Legii lui Moise, această întrebare echivala cu a cere să i se spună: care este lucrul cel mai important din viața unui om?

Am putea adresa și noi această întrebare personajelor mai mult sau mai puțin renumite din zilele noastre, care apar la televiziune sau scriu în ziare. Am putea să ne întrebăm pe noi înșine: pentru mine, care este lucrul cel mai important din toată viața mea? Oare am putea afirma că lucrul cel mai important din viața noastră este de a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima și pe aproapele ca pe noi înșine?

Se spune că arborii nu lasă să se vadă pădurea. La fel și omul, datorită atâtor prescripții și legi își pierde unitatea și trăiește dezbinat, dispersat în diferitele compartimente ale vieții cotidiene în care este nevoit să-și împlinească existența. Fără un principiu unificator, viața se autodistruge printr-o multiplă diviziune în părți nesemnificative.

Aceste cuvinte ar putea să ni se pară de o naivitate descurajatoare în contextul societății moderne, din ce în ce mai complicată și adesea atât de “feroce” în mecanismele sale. Însă cine știe oare dacă Isus este naiv prin simplitatea paradoxală a regulii sale de bază pentru viață, sau noi suntem mai naivi cu toate calculele, abilitățile și cu toate dezamăgirile noastre inutile din lupta noastră zilnică…?

Isus a unit cele două precepte care în Lege erau separate: iubirea pentru Dumnezeu și iubirea pentru aproapele. Isus știe că cel mai mare interes al omului este această relație cu Dumnezeu. El a demonstrat în sine însuși, în omenitatea sa, că rațiunea supremă a demnității omului este chemarea sa la comuniunea deplină cu Dumnezeu. Nimic nu-l înalță atât de mult pe om decât faptul de a fi în preajma lui Dumnezeu, de a-l iubi, de a-l sluji și de a face din el scopul suprem al vieții sale. De aceea Isus Cristos se pronunță în favoarea necesității de a păstra aceste precepte unite, astfel încât ele să constituie principiul moral elementar al existenței omului.

Ce înseamnă a iubi? A iubi înseamnă a ieși din noi înșine, a ne depăși propriul egoism, a merge către celălalt, învingând indiferența și capriciile proprii. Sfântul Macarie ne aduce aminte că soarele nu se schimbă după obiectele pe care le luminează, nici nu se murdărește când strălucește deasupra mlaștinilor. Aproapele nostru, fără a-l căuta prea departe, este cel de lângă noi, persoanele pe care le întâlnim în fiecare zi; sunt părinții noștri, sunt frații noștri, sunt educatorii noștri, prietenii pe care Domnul ni i-a pus alături, buni sau mai puțini buni, simpatici sau antipatici. A-l iubi pe aproapele nostru înseamnă a ne depăși pe noi înșine pentru a trăi în caritate raporturile obișnuite cu semenii. Altfel riscăm să fim falși și mincinoși și ne facem vinovați că nu am contribuit la realizarea planului de iubire pe care Dumnezeu îl are cu aceștia.

O astfel de iubire care umple toată existența umană de prezența lui Dumnezeu o vedem realizată în cadrul primei comunități creștine din Tesalonic. Sfântul apostol Paul ne relatează în a doua lectură cum acești creștini au devenit imitatorii săi și ai Domnului Cristos și au primit Cuvântul chiar în mijlocul încercărilor. Drept urmare ei au devenit modelul tuturor credincioșilor pentru că s-au îndepărtat de idoli pentru a-i sluji Dumnezeului viu și adevărat. Împlinind această slujire, ei așteaptă plini de credință venirea Domnului Isus. Această așteptare însă nu este pasivă ci face să fie evidentă o atitudine plină de încredere îndreptată spre realizarea venirii eliberatoare a lui Dumnezeu.

Se povestește că un rege tânăr și dornic de cunoaștere le-a poruncit învățaților din țara sa să adune în scris toate valorile științifice din lume. După patruzeci de ani i-au prezentat rezultatele într-o mie de volume. Regele, care între timp împlinise șaizeci de ani, spuse: “O mie de cărți nu mai pot citi. Scoateți esențialul din acestea”. După zece ani, învățații i-au prezentat conținutul, rezumat în o sută de cărți. Regele spuse: “Și acestea sunt prea multe. Am deja șaptezeci de ani. Scrieți-mi, vă rog, esențialul!” Învățații s-au apucat de lucru și au scos esențialul într-o singură carte. S-au prezentat la rege. Acesta era deja pe patul de moarte și dorea să afle cel puțin sinteza acestei lucrări a învățaților. Atunci, unul dintre ei a rezumat esențialul istoriei omenirii într-o singură frază: “Oamenii au trăit, au suferit și au murit. Ceea ce contează și ceea ce dăinuie, însă, este iubirea”.

Cele două porunci ale lui Isus sunt asemănătoare pentru că recer același comportament: să iubești! Dar ele sunt și diferite, pentru că indică doi destinatari diferiți: Dumnezeu și aproapele. Cu toate acestea, ele constituie o singură realitate, pentru că Dumnezeu și aproapele formează realul, întregul existent, față de care trebuie să luăm o atitudine pozitivă. Isus vede în iubirea care se naște din inima omului principiul pozitiv al acțiunii sale, cheia asupra viitorului lumii. Omul, iubit de Dumnezeu, trebuie să imite această iubire existentă a sa și să iubească la rândul său, conștient fiind că ceea ce contează și ceea ce dăinuie este iubirea, concluzie la care au ajuns și învățații acestei lumi.

Evanghelia de astăzi ne invită să credem într-o lume nouă pe care trebuie să o construim noi înșine, puțin câte puțin. Iubirea de Dumnezeu nu este o problematică de suspine, de gât strâmb sau de evadare imaginară din realitate. A-l iubi pe Dumnezeu înseamnă a ține vie în noi o dorință mai mare și mai profundă decât toate celelalte, înseamnă un fel de nostalgie proiectată spre viitor. Însă Dumnezeu nu poate fi iubit fără a-l iubi pe aproapele. Sfântul Toma de Aquino ne spune că atunci când îi iubim pe oameni, întrucât aceștia sunt creați după asemănarea lui Dumnezeu, îl iubim pe însuși Dumnezeu prezent în ei. De aceea, cele două porunci sunt identice.

Să-l rugăm pe Domnul la această Sfântă Liturghie să ne dea harul de a putea pune în practică aceste două exigențe ale vieții creștine, pentru ca “iubind ceea ce el poruncește să putem obține ceea ce el ne-a promis”.

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Într-o lume a urii și neînțelegerii mai are astăzi sens să se vorbească despre dragoste? Mai este oare posibilă iubirea de Dumnezeu, iubirea față de aproapele?

În prima lectură Iahwe, Dumnezeul eliberator vorbește poporului adunat la poalele muntelui Sinai. De fapt, cine este acest popor care a fost ales și destinat între toate popoarele, la o Alianță veșnică cu Dumnezeu? Este un popor care a fost încercat de multă suferință; este un popor decis să-și apere libertatea cucerită cu atâta trudă. Este un popor care a fost renăscut la o nouă viață. Și oare, numai atât? Nu… Este un popor aflat în pericol, în pericolul de a cădea într-o altă sclavie, mai grea, cu urmări mai nefaste decât sclavia Egiptului: e sclavia urii, a disprețului. În de¬finitiv, experiența păcatului.

Dumnezeu le arată că printre ei sunt oameni care suferă și pe care nu-i vede nimeni: văduvele, orfanii, săracii… cei izolați și marginalizați. Aceștia au o singură stâncă de sprijin, un unic ajutor : pe Dumnezeul cel milostiv. Ei sunt fiii predilecți ai Acestuia. Față de aceste persoane nimeni nu are dreptul să fie indiferent. Cuvintele din cartea Exodului sunt clare și precise, nu admit excepții: cu toții trebuie să le punem în practică.

Este ciudat… dar, în zilele noastre, tocmai în țările care sunt de sute de ani creștine și care se mândresc cu acest lucru, tot mai mulți creștini uită de porunca lui Dumnezeu de a iubi. Oare noi ne mai putem numi creștini, dacă nu ară¬tăm toleranță și înțelegere față de aproapele nostru ? Oare putem spune că credem cu adevărat în Dumnezeu, dacă nu-l iubim¬, dacă nu-i respectăm poruncile și nu-l primim în viața noastră?

În Evanghelia de astăzi suntem invitați de către Cristos la o iubire totală și unică, iubire cuprinsă în cea mai mare poruncă din Lege : a-l iubi pe Dumnezeu și, în același timp, a-l iubi pe aproapele. Aș dori să subli¬niez aici un aspect care mi se pare important pentru a înțelege sensul cuvintelor lui Cristos.

In timpul Mântuitorului, numărul prescripțiilor pe care trebuia să le respecte iudeul pios era de 613: o cifră im¬presionantă. Într-un anume sens, pare de aceea justificată întrebarea fariseilor : dintre toate poruncile, care este cea mai mare? În această întrebare era și dorința de a-l pune pe Cristos la încercare, poate și o doză de curiozitate, sau poate chiar neîncrederea în posibilitatea unui răspuns satisfăcător…

Important este însă altceva: răspunsul pe care îl dă Cristos nu vrea neapărat să stabilească o ierarhie între legile din întreaga Scriptură. Intenția lui Cristos este aceea de a arăta că, dincolo de orice scrupulozitate lega¬listă, dincolo de orice formulă juridică, iubirea este sing¬ura realitate care dă un sens și o semnificație vieții umane. A iubi pe Dumnezeu și pe oameni conduce la adevă¬rata realizare de sine, la maturitatea spirituală totală. Prin iubire devenim cu adevărat fiii lui Dumnezeu. Trebuie să înțelegem acest lucru, altfel vom rămâne săraci, goi de noi înșine și singuri toată viața, pentru că suntem lipsiți de bucuria de a iubi și de a ne dărui. Este bine să ne gândim mai des la aceste realități. Probleme de rezolvat, adesea foarte dificile, ne pot abate atenția de la drumul iubirii. Devenim tot mai nesiguri, mai obosiți, incapabili de a ne ruga și de a fi noi înșine, ca oameni și… mai ales ca creștini. Suntem oameni slabi, conștienți de lipsurile noastre, de incapacitatea noastră de a iubi așa cum dorește Cristos să iubim. Insă nu putem fi atât de egoiști încât să nu-l ajutăm și pe un altul care suferă; nu putem să închidem ochii și să ne astupăm urechile când cineva plânge și ne cere ajutorul… În astfel de momen¬te, gesturile noastre de iubire trebuie să fie dezintere¬sate. Ele vor fi cele mai bune rugăciuni în fața lui Dumnezeu. Să ne amintim de acea văduvă care a dăruit templului toată averea ei : doi bănuți, strictul necesar pentru viață. Gestul ei l-a impresionat pe Isus mai mult decât toate celelalte daruri anterioare ale celorlalți, deși fuseseră mult mai bogate. Iubirea trebuie trăită împreună cu alții. Apostolul Paul ne descrie, în cea de-a doua lectură viața de iubire pe care o trăia comunitatea tesalonicenilor. Sf. Paul este plin de bucurie când le scrie acestora, pentru că viața lor devenise un exemplu pentru toate comunitățile creș¬tine din Grecia.

Cum au ajuns tesalonicenii să trăiască realitatea iu¬birii atât de profund, încât să fie dați de exemplu de apostolul neamurilor? Nu este vorba doar de primirea Evangheliei: și alte comunități, înainte și după cea din Tesalonic au primit Cuvântul lui Dumnezeu; cu toate acestea nici una nu a fost dată de exemplu de Sf. Paul. Adevă¬ratul motiv ne este indicat de apostolul însuși, în scrisoarea sa: “Voi ați început să deveniți imitatorii noș¬tri și ai Domnului!”. Acești creștini l-au primit pe Dum¬nezeu în viața lor, au acceptat convertirea, au dobândit o inimă nouă. Această inimă este rodul acțiunii Duhului Sfânt care face să pulseze adevărata dragoste, cea care nu se stinge niciodată.

Prin convertire, inima omului se pune la dispoziția lui Dumnezeu și devine docilă la acțiunea harului. Aceasta înseamnă că însăși iubirea lui Dumnezeu pătrunde ființa omului,astfel încât acesta să poată iubi total, fără rezerve și fără regret. Lumea are nevoie mai mult de martori, de¬cât de vestitori. Nu mai are timp omul din ziua de astăzi întotdeauna să asculte ceea ce se predică, dar se uită întotdeauna la viața celui care vestește, la faptele sale.

Cuvântul Scripturii ne pune în situația de a da un răspuns în acest moment, de a ne decide: viața noastră va fi o viață de iubire sau de ură ? Vom deschide inima noastră spre ceilalți oameni sau vom rămâne închiși în egoismul nostru?

Acest răspuns, de fapt, trebuie să-l dăm în fiecare zi, în fiecare clipă a existenței noastre. Am fost până acum de atâtea ori nepăsători la inspirațiile Duhului Sfânt, in¬fideli propriilor noastre promisiuni… In atâtea momente am rămas reci în loc să dăruim un zâmbet, insensibili în loc să mângâiem și să încurajăm.

Să ne recunoaștem păcătoși în fața lui Dumnezeu: este primul pas și cel mai necesar pentru ca iubirea divină să pătrundă în sufletele noastre. Să ne aducem aminte că și noi avem nevoie nu numai de iertarea lui Dumnezeu și de ajutorul său, dar și de înțelegerea celor din jurul nostru. Să nu uităm că dacă nu ne apropiem de cel de lângă noi, vom fi străini de noi înșine, străini de oameni, străini de Dumnezeu.

Să avem încredere în Dumnezeu! Când viața noastră se va încheia, nici un lucru de pe acest pământ nu va în¬căpea între palmele noastre înghețate de moarte. Numai iu¬birea va fi singura noastră comoară. Însuși Cristos ne spune prin cuvintele Evangheliei de astăzi, că în Împărăția sa nu există o altă valoare care să se poată compara cu dra¬gostea. Toată opera lui Isus se bazează pe dragoste și deoarece dragostea lui Dumnezeu este eternă, eternă este și opera sa.

Să ne încredințăm astăzi milostivirii lui Dumnezeu, rugându-l să umple inima noastră cu lumina dragostei sale.

Corneliu Berea

 

* * *

 

Duminica a XXX-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

“Ca să-l pună la încercare, l-au întrebat pe Isus…”. Iar Isus a răspuns prin cuvinte foarte simple. Atât de simple încât i-a lăsat descumpăniți pe cei care se așteptau la un răspuns elaborat cu multe distincții, precizări, subînțelesuri, referiri, etc. L-au întrebat pe Isus care este “cea mai mare poruncă din Lege”. Pentru un popor care-și punea în păzirea Legii (lui Dumnezeu) idealul suprem și valoarea cea mai înaltă a vieții, această întrebare echivala cu a cere (în termeni moderni) să i se spună: Care este lucrul cel mai important în viața unui om?

Am putea adresa această întrebare personajelor mai mult sau mai puțin renumite, care apar la televiziune sau scriu în ziare. Am putea să încercăm să ne întrebăm pe noi înșine: pentru mine, care este lucrul cel mai important din toată viața mea? Dacă-l vom întreba pe Isus Cristos, astăzi ca și ieri, răspunsul său nu se schimbă: lucrul cel mai important din viața unui om este de a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima și a-l iubi pe aproapele ca pe noi înșine.

Ar putea să ni se pară niște cuvinte de o naivitate descurajatoare în contextul societății moderne, din ce în ce mai complicată și adesea așa de “feroce” în mecanismele sale. “A-l iubi pe Dumnezeu”: ce înseamnă? și cum se face? Ajunge oare să reciți “Te ador Dumnezeul meu, te iubesc din toată inima…?”. “Să-l iubești pe aproapele”: frumos cuvânt! Ni se poate cere să iubim soția, copiii, prietenii… Dar dacă “aproapele” înseamnă toți cei pe care-i întâlnești, nu se poate! În ceea ce privește aproapele trebuie să fim atenți să nu fim trași pe sfoară, sau alte istorii, minunății! Sau cel mult, putem încerca să nu facem intenționat rău nimănui… și aceasta ar fi deja mult de tot!

Și totuși… Oare cine știe dacă Isus este mai naiv prin simplicitatea paradoxală a regulei sale de bază pentru viață, sau nu cumva noi suntem mai naivi (și prezumptuoși), cu toate calculele, abilitățile și cu toate îngâmfatele noastre dezamăgiri din lupta zilnică a existenței noastre… Dar are sens să spunem “Dumnezeu” și dacă acest Dumnezeu este “Tatăl Domnului nostru Isus Cristos”, atunci Isus are dreptate. În ciuda oricărei aparențe contrarii. Pentru că deplina realizare a vieții umane nu se poate îndeplini în altă parte, decât “în Dumnezeu”.

Iubirea de Dumnezeu nu este o problematică de suspine, de gât strâmb sau de evadare imaginară din realitate. A-l iubi pe Dumnezeu înseamnă a ține vie în noi o dorință mai mare și mai profundă decât toate celelalte, înseamnă un fel de nostalgie proiectată spre viitor. Dumnezeu “este iubit” cu adevărat atunci când “este căutat” cu o inimă umilă și sinceră, fără a avansa pretenții în fața lui. Învățăm să-l iubim pe Dumnezeu atunci când redescoperim uimirea că existăm și minunăția universului: “Tu singur ești bun și izvorul vieții, și ai creat universul ca să-ți reverși iubirea asupra tuturor creaturilor…” (cf Rugăciunea euharistică IV).

“Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima”: nu este o frază formată dintr-un anumit limbaj “pios și devot” din alte timpuri; în realitate este lucrul cel mai mare pe care omul poate să-l facă pe pământ. Dar Dumnezeu nu poate fi iubit fără a-l iubi pe aproapele: adică fără respect, atenție, solidaritate, simț de dreptate, simpatie față de ceilalți (cf prima lectură). “De fapt, acela care nu-l iubește pe fratele său pe care-l vede, nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede. Aceasta este porunca pe care am primit-o de la el: cine-l iubește pe Dumnezeu, îl iubește și pe fratele său” (1In 4,20-21). “A doua poruncă” – pe care Isus o adaugă din proprie inițiativă la prima – îi reprezintă “sigiliul de garanție”, dovada indispensabilă a autenticității.

 

* * *

 

Un verb la dispoziție

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Mentalitate legalistă

Chestiunea, prin sine, apare pe deplin legitimă. Dorința de face lumină, de a simplifica, de a recupera esențialul în complicația celor 613 precepte și în prescrierile infinite și minuțioase care derivă din ele. Totuși avem impresia că întrebarea încă o dată este dictată de o mentalitate legalistă, meschină, pedantă, și manifestă o îngustime de spirit incurabilă.

În fond, se vrea să se facă ordine, să catalogheze, să definească, să sistematizeze. Nimic altceva. Totul este stabilit o dată pentru totdeauna, fără posibilitate de discuție. Stabilim un fel de catehism cu normele morale, cel puțin cele principale, de învățat pe de rost în formule exacte și de a repeta cu rigurozitate expresiile intangibile. Isus, dimpotrivă, vrea să ne vindece chiar de o mentalitate legalistă. Vrea ca să încetăm de a dezbate problematici de ordin juridic, să ne extenuăm în dispute și explicații sofisticate, să ne blocăm (și să ne distrăm) în cazuistica asfixiantă a unui moralism meschin, să ne împotmolim în mlaștinile unei religii formaliste.

Nu mai poate să fie a sa o “Biserică de drept”.

Aceeași poruncă principală nu este o normă de așezat în fruntea listei altor norme. Este, mai degrabă, perspectiva de fond în care trebuie așezată experiența creștină, orientarea esențială care să dea conduita proprie. Isus nu îți dă un super-codex, o schemă precisă, și nici recapitularea – concentrată la maxim – a datoriilor tale. Mai degrabă, oferă un criteriu decisiv după care să potrivești, să citești și să interpretezi propria viață creștină.

Nu este suficient să cunoști regulile pentru a face muzică

Celui care vrea să execute simfonia existenței proprii pe o partitură evanghelică, Isus nu prezintă regule detailate – în ordine ierarhică rigidă – ci o tonalitate pe care să sune notele. A cunoaște și a repeta regulile nu înseamnă încă a compune muzică. Mai sunt creștini care continuă să discute despre gramatică și sinteză, se arată atenți în descoperirea și denunțarea oricărei erori, știu totul despre forme, dar se arată absolut incapabili de a produce o compoziție oricât de modestă – originală, plăcută – cu un timbru evanghelic.

Un poet mă convinge nu când îmi explică metrica, ci atunci când se explică prin lirica sa. Desigur, și legile sunt necesare. Fără ele nu poate să fie ordine și nici libertate. Totuși numai iubirea are putere să aprindă viața. La judecata finală Dumnezeu nu ne va întreba pentru a confirma dacă noi cunoaștem semnificația cuvântului iubire, și dacă știm ce loc ocupă în dicționar. Ne va cere cont, dimpotrivă, cum am fost capabili să acționăm cu acel cuvânt, ce am produs bun cu acel termen pus la dispoziție. Și să nu ne înșelăm că vom scăpa documentând discursurile pe care le-am schițat pe interpretarea corectă a unui text, pe ortodoxia pozițiilor noastre, pe prioritățile care au condus alegerile noastre, pe specificul datoriei noastre și alte născociri ale unui creștinism flecar și declamatoriu.

El va tăia scurt: “Mă interesează relatarea, istoria, nu analiza teoretică, nu chestiunile despre tehnicile narative. Dacă vrei, pot să încep eu, să-ți ofer primele note… Deci, am fost străin, fără locuință, nimeni nu s-a ocupat de mine. Te-am chemat pentru că îmi era foame de prietenie, de demnitate, pentru că nu mai suportam acea singurătate lipsită de omenie. M-am prezentat la ușa ta, surprinzându-te cu o față (sau culoare a pielii) pentru că nu te așteptai. Și tu… Înainte!, mă interesează urmarea istoriei, sunt curios să văd cum se va termina situația…

Și, mă recomand, că nu am nevoie să fiu informat că fraza este compusă din trei elemente: subiect, predicat, complement. Decât verbul a fi… Decât pronumele personale… În sfârșit, te rog să ștergi fără milă expresiile plictisitoare ca “iubirea este realitatea cea mai minunată”, “în inima mea am un sentiment de…”, “discursul despre emigranți se înscrie într-o problematică complexă”, “societatea timpului nostru ne sfidează pe tărâmul…”, “răspunsul nu poate fi simplu, ci trebuie articulat ținând cont…” Nu mă plictisi, îți recomand, cu efuziuni sentimentale sau expuneri intelectuale. Mie îmi plac faptele. Cer ca istoria să fie interesantă. …Eu sunt direct interesat de acea istorie…

Iubirea aproapelui, sau concretizarea iubirii de Dumnezeu

Este prea puțin să afirmăm că cele două porunci (iubirea de Dumnezeu și iubirea aproapelui) formează un singur lucru. Apoi precizarea că, oricum, “iubirea lui Dumnezeu are mereu prioritate”, ceea ce înseamnă a stabili că “toți oamenii sunt egali în fața legii, dar unii sunt mai egali decât alții…” Este prea puțin să observăm că nu este o cale directă pentru a ajunge la Dumnezeu, că drumul spre Dumnezeu se încrucișează inevitabil cu calea ce duce spre aproapele.

Trebuie să încetăm să contrapunem (sau numai să justapunem, pur și simplu) datoriile față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele. O mistică ce nu devine slujirea a omului este greșită. Ioan ne avertizează că “noi am trecut de la moarte la viață (sau suntem în starea harului!), pentru că îi iubim pe frați” (1 In 3, 14). Isus declară că semnul prin care ne recunoștem ca discipolii săi este dat de faptul că ne iubim unii pe alții (In 13,35). Porunca a doua nu este numai paralelă cu prima, oricât de importantă ar fi, ci reprezintă urmarea necesară a acesteia.

Iubirea față de aproapele constituie concretizarea iubirii față de Dumnezeu. Primatul lui Dumnezeu este recunoscut când se recunoaște, concret, primatul omului.

În ce direcție merge răspunsul?

Foarte rar, în Noul Testament, se vorbește despre datoria de a-l “iubi pe Dumnezeu”. Se spune, mai degrabă, că trebuie să practicăm iubirea fraternă. Cineva obiectează că este și o datorie de reciprocitate. De acord. Dar totul este să stabilim în ce direcție trebuie să meargă răspunsul omului. Dacă Dumnezeu este izvorul iubirii, atunci trebuie să ne dăm seama că un izvor tinde să se răspândească, să se extindă, nu să rețină, sau să “recupereze” apele proprii.

Dumnezeu nu este concurentul omului în privința iubirii. Isus nu a cerut “iubiți-mă, cum eu v-am iubit pe voi”, ci iubiți-vă așa cum eu v-am iubit pe voi și continuu să vă iubesc”. Ca și cum ar spune: “Dacă mă iubiți într-adevăr, consimțiți să lucrez în voi, să realizez voința mea. Cel mai aprins dor al meu este acela ca voi să ajungeți să fiți intim uniți cu voi și, prin voi, să iubesc pe oameni, să-i slujesc, să le arăt respect, să-i copleșesc cu afecțiune. Veți avea siguranța că sunteți într-adevăr plini de mine atunci când veți avea inima atât de ocupată cu alții”.

Va fi desigur cineva, acum, care să considere că aceasta este o viziune orizontalistă a religiei. În realitate, o contemplare sau chiar numai o devoțiune care nu devine act de iubire fraternă, este cu atât mai mult orizontală, cu cât se poate imagina mai umană. Numai iubirea față de aproapele (iubirea lui Dumnezeu care se răspândește, se prelungește, “ajunge la perfecțiune”, In. 2,5), salvează linia verticală.

O comunitate-model

O comunitate norocoasă, cea din Tesalonic. Dispune de două modele, la care să se refere, de la care să se inspire pentru conduita proprie. Acela, de neînlocuit, Cristos. Dar și Paul, exemplul căruia poate să fie imitat de toți pentru că este întemeiată direct pe evanghelie. Astfel acea Biserică a devenit la rândul ei un model pentru ceilalți credincioși. Din aceste motive esențiale:

- A primit cu bucurie Cuvântul lui Dumnezeu, deși a trebuit să fie supusă la încercări numeroase pentru credința proprie. – S-a convertit. Și, după ce a întors spatele hotărât idolilor pentru a-i sluji Dumnezeului celui viu, nu a mai vrut să aibă nimic de a face cu idolii trecutului, adică față de tot ceea ce, în viață, prinde puțin câte puțin un spațiu mereu mai mare, până a deveni absolut. – Pe orizontul său strălucește o speranță vie a întâlnirii depline cu Cristos. Și privirea este îndreptată spre acest eveniment viitor, care luminează și dă un sens prezentului.

Astfel comunitatea din Tesalonic este misionară, chiar dacă membrii ei rămân la locurile lor. De fapt stilul lor de viață devine o kerygma, o vestire pentru toți. “Cuvântul Domnului răsună prin voi… peste tot”. Paul ne informează că biserica din Tesalonic “care este în Dumnezeu Tatăl nostru și în Domnul Isus Cristos” vorbește despre sine dincolo de granițele acelei regiuni. Ar vrea să comenteze: în sfârșit o comunitate care vorbește despre sine nu din cauza diviziunilor, sau a polemicilor interne, sau “a fermelor luări de poziție”, sau a sfidărilor aruncate împotriva acestuia sau a aceluia, ci din motivul credinței-speranței-iubirii sale!

Și ar trebui adăugat: acei creștini fac să se vorbească despre ei pentru că ei evită să vorbească despre sine, să facă publicitate despre acțiunile lor, să fie exaltați, să se considere superiori altora, să se laude cu ortodoxia proprie, să se afirme “împotriva” cuiva. Se ridică spontan, în acest punct, o întrebare: “Dar ce făceau apoi ceva extraordinar aceștia?” Putem să dăm acest răspuns hazardant: “Nimic excepțional. Numai, după ce au devenit urmași ai lui Cristos, i-au rămas fideli până la sfărșit”. Trebuie să ne gândim mai des la Tesalonic, unde este o comunitate care se limitează să “povestească” credința proprie.