Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a II-a după Crăciun
Anul C (A, B)

Lecturi:
Sirah 24,1-4.8-12
Efeseni 1,3-6.15-18
Ioan 1,1-18

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto

 

* * *

 

Teologia Cuvântului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Cred că nu mă înșel când spun că Stagiritul (Aristotel, 384-322, filozof grec) a afirmat cu autoritate: Acela este mai aproape de adevăr, care cunoaște mai profund înțelesul cuvintelor.

Vrem să înțelegem fragmentul evanghelic de azi în lumina afirmației sfântului Ioan: La început era Cuvântul.

Ce este cuvântul?

Plecăm de la noțiunea simplă de cuvânt, așa cum îi găsim definiția în Micul dicționar enciclopedic: Unitate de bază a vocabularului (din lat. conventum = înțelegere), care reprezintă asocierea unui sens (sau a unui complex de sensuri) și a unui complex sonor. Cuvântul este instrumentul de care ne folosim cel mai des; este un semn convențional care exprimă un act al gândirii. Un simplu cuvânt – casă – de exemplu, ne dă o bogăție de idei: temelie, pereți, uși, geamuri, plafon, acoperiș etc. Dar cuvântul – cuvânt – ce ne spune? Acela care îl pronunță este omul; este produsul unei rațiuni; este adresat unui interlocutor; are un scop precis.

Când spunem: cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut trup, înțelegem că așa cum cuvântul îmbracă ideea, tot așa se îmbracă Dumnezeu cu trup omenesc, cu următoarea diferență: cuvântul care îmbracă ideea este un semn convențional, pe când trupul, cu care se îmbracă Dumnezeu este însăși ideea, Înțelepciunea divină care, datorită unirii ipostatice, se revelează pe ea însăși. Pentru noi trupul lui Isus, cuvântul întrupat, rămâne un semn, deoarece nu putem cuprinde cu mintea noastră toată realitatea, așa cum îngerii au spus păstorilor: Acesta vă va fi semnul: veți găsi un prunc înfășat și culcat în iesle (Lc 2,12). Semnul reprezintă gestul lui Dumnezeu prin care ne arată în formă sensibilă un sens care trebuie urmat. Semnul nu-i un scop în sine, ci vrea să ne conducă la cunoașterea gestului, la condescendența aceluia care realizează semnul. Gesturile divine, așa cum ni le propune teologia, reprezintă semnele minunate pe care Dumnezeu le-a făcut și continuă să le facă pentru mântuirea lumii.

De ce nu s-a întrupat Tatăl?

Datorită imposibilității de a fi gest – semn – pentru noi, el fiind acela care face semnele, gesturile. Semnul se face, se naște, pe când Tatăl este nenăscut, nefăcut.

De ce nu s-a întrupat Duhul Sfânt? Pentru că el exprimă o relație generică dintre Tată și Fiu și dintre Fiu și Tată, fără corespondent în relațiile noastre interumane. El sfințește semnul, gestul, nu-l creează. Forma de exprimare, semnul Duhului Sfânt, în mod obișnuit este porumbelul, care a și apărut asupra lui Isus la botezul din apa Iordanului (cf. Mt 3,17), semnificând sfințirea, investirea, ungerea cu plinătatea darurilor și misiunea semnului (lui Isus) de a sfinți pe cei care iau contact cu semnul. Dar fără Isus, ca semn din apa Iordanului, nu am fi fost capabili de a înțelege semnul porumbelului, gest al Tatălui, ca relație a Sfântului Duh dintre Tatăl ceresc și Fiul său întrupat, sensul filiațiunii divine, deoarece noțiunea întruchipării formei de porumbel are doar caracterul de simbol, pe când cuvântul întrupat exprimă o realitate asemenea nouă. Unui simbol nu i se poate sta împotrivă, fiindcă nu exprimă realitatea în sine, dar unui semn, care este o realitate în sine, i se poate sta împotrivă. Cuvântul întrupat este semnul Tatălui, care, așa cum spune bătrânul Simeon, va trezi împotrivire (cf. Lc 2,34). Semnul, capabil de a suporta împotrivirea, devine capabil să reveleze sensul gestului făcut de Tatăl, caritatea sa mântuitoare prin jertfirea semnului.

De ce nu a spus evanghelistul Ioan: Dumnezeu s-a întrupat, s-a făcut om, ci: “Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi”?

Cred că pentru a înlătura ideea de panteism și pentru a ne face să înțelegem mai bine natura divină, Dumnezeu nu se identifică el însuși cu creația. Cuvântul lui Dumnezeu a răsunat la început și a devenit creator: Să fie! Și s-au făcut! (Gen 1,3 ș.u.). Cuvântul a rămas permanent și continuă să răsune ca act al voinței divine care creează veșnic: Cuvântul este gestul veșnic al Tatălui, din sânul său, din natura sa, dinaintea creației, dar stă la începutul creației și devine semn în sânul creației arătând realitatea sa divină prin sfințenia desăvârșită, prin atotputernicie, atotștiință, iar în ziua de apoi va răsplăti cu dreptate pe acei care au crezut în semnul, gestul Tatălui, cu fericirea din împărăția Tatălui, și cu excluderea acelora care i-au stat împotrivă, s-au împotrivit evidenței, fiindcă semnul este un gest evident.

Dacă Isus s-a încadrat perfect în conținutul cuvântului divin din sânul Tatălui și din sânul creației, la fel de bine s-a încadrat și în noțiunea de cuvânt omenesc. Cuvântul omenesc exprimă o realitate intelectuală și Isus a pătruns chiar în intimitatea gândurilor omenești, le-a inspirat, le-a exprimat, le-a revelat, le-a corectat, le-a dojenit, le-a stat împotrivă etc. Cuvântul este o realitate, un semn, o vibrație trecătoare a corzilor vocale în contact cu aerul. Isus, ca om, a fost o vibrație vremelnică, de circa 33 de ani. Cuvântul vremelnic, de durată mai mare sau mai mică, întipărește în rațiune și în memorie o realitate netrecătoare. Isus, prin învățătura sa, s-a întipărit în rațiunea și memoria omenirii, în istorie, până la sfârșitul veacurilor. Cuvântul este atât de sărac în sine, format doar dintr-o vibrație a aerului în contact cu coardele vocale. Isus a fost sărăcia dusă până la extrem de la naștere și până la mormânt. Cuvântul o dată pronunțat, moare, dar se naște mereu prin pronunțare, este mereu nou. Isus, ca semn al Tatălui, a murit; dar pronunțat veșnic în Duhul Sfânt, învie și nu mai moare, dar nici nu mai este semn de împotrivire, fiindcă nici unul dintre cei care i-au stat împotrivă nu l-au văzut și nici unul dintre cei care l-au văzut înviat nu i s-a împotrivit.

Prin această propoziție: La început era Cuvântul, evanghelistul Ioan ține să combată idolatria vremii, anume că zeitățile păgâne nu au cuvânt – Au gură și nu vorbesc (Ps 115,5; Bar 6,7) – și pe care sfântul Paul îi ironizează, declarându-i zei muți (1Cor 12,2).

Cunoscător al filozofiei grecești, evanghelistul Ioan mai combate logosul ei, obiect de speculații abstracte cu care se ocupau mai ales filozofii alexandrini, pe când Iahve a vorbit mereu oamenilor în diferite forme: unora în viziune și în visuri (cf. Num 12,6; 1Rg 22,13-17); altora le-a vorbit prin inspirații lăuntrice (cf. 2Rg 3,15; Ier 1,4); lui Moise i-a vorbit gură la gură (cf. Num 12,8). Toți, cărora

le-a vorbit Dumnezeu, au avut conștiința clară și convingerea neclintită că Dumnezeu le-a vorbit și le-a vorbit atât de clar și hotărât încât i-a silit să descopere altora ceea ce le-a spus (cf. Am 7,15; Ier 20,7). Autorul Scrisorii către Evrei spune clar: Dumnezeu a vorbit odinioară părinților noștri prin profeți, în multe rânduri și în multe feluri, în cele din urmă ne-a vorbit prin Fiul (1,1-2).

Evanghelistul Ioan combate ezoterismul.

Cuvântul lui Dumnezeu nu este un privilegiu ezoteric, cu înțeles ascuns care trebuie păstrat doar de câțiva inițiați ca să nu ajungă la știința muritorilor de rând, el este un mesaj ce trebuie transmis tuturor popoarelor (Mt 28,18-19).

Cuvântul întrupat, prin care toate s-au făcut, este exact în centrul istoriei umane; înainte de el, istoria se îndrepta spre apariția lui căutându-l și în mersul stelelor de pe cer; după venirea sa, istoria tinde spre biruința sa finală, fiindcă ultimul cuvânt îi aparține și va asigura victoria definitivă a lui Dumnezeu (cf. Ap 19,13).

Sfârșitul este totdeauna cuprins în început. Cine primește cuvântul de la început, este sigur de victorie la sfârșit. Între început și sfârșit, între alfa și omega, se dă lupta pentru acceptarea sau respingerea cuvântului.

Să credem în cuvântul Domnului și vom avea viață veșnică. Amin.

 

* * *

 

Duminica a II-a după Nașterea Domnului

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Mesajul de iubire și de bucurie proclamat în sărbătoarea Nașterii Domnului, este continuat și în liturgia duminicii de astăzi. Faptul că Biserica ne propune aceeași evanghelie ca și în ziua Crăciunului, denotă însăși pedagogia ei, aceea de a aprofunda misterul celebrat care nu poate fi înțeles doar după o scurtă reflecție, și aceea superficial făcută. Despre acest fragment evanghelic, care constituie prologul evangheliei lui Ioan, sfântul Augustin, pentru a arăta bogăția și importanța sa pentru credința creștină, va spune că “va trebui să fie scris cu caractere de aur și expus pe toate bisericile în locurile cele mai evidente” (De civitate Dei X, 29).

Sărbătorile ne-au dat un plus de credință, făcându-ne să înțelegem că prin Întrupare, Dumnezeu își îndeplinește planul său de mântuire, că nu-l lasă pe om la voia întâmplării, abandonându-l. Îl trimite pe Cristos ca să-i lumineze viața. Papa Paul al VI-lea ne spune că “Isus Cristos este lumina lumii. Cine privește la el, vede clarificându-i-se cărările vieții”.

Liturgia de astăzi nu se preocupă atât de cercetarea originii Cuvântului sau punerea în lumină a aspectului cosmic al Întrupării, cât mai ales de celebrarea misterului prezenței sale în mijlocul oamenilor. Prima lectură ne face să vedem cum această prezență era deja ascunsă și prevestită în Vechiul Testament, având caracteristicile Înțelepciunii. Este de fapt prezența lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor, mai precis în mijlocul poporului ales, pentru a-l conduce, împlinind în el planul său de mântuire. Această Înțelepciune provine de la Dumnezeu, care s-a “înrădăcinat în popor”, care și-a fixat cortul său în Israel.

În Noul Testament, Înțelepciunea lui Dumnezeu se prezintă ca Persoană divină, nu în mod alegoric, dar în mod real ca Persoană divină și concretă: este Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu în care s-a întrupat toată înțelepciunea Tatălui. În timp ce sfântului Paul îi place să-l prezinte pe Cristos ca “Înțelepciunea lui Dumnezeu” (1Cor 1,24) “splendoarea gloriei sale, imaginea substanței sale” (Evr 1,3), sfântul Ioan în evanghelia de astăzi îl prezintă ca Logos, Cuvânt, termen care exprimă în același timp gândirea și cuvântul lui Dumnezeu, care este de fapt Dumnezeu în toate egal Tatălui. Toată Scriptura, începând de la Geneză și până la Apocalips dă mărturie despre acest Cuvânt.

Primul verset al Evangheliei sfântului Ioan, “La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu” (In 1,1), este asemănător cu primul verset din cartea Genezei și exprimă natura eternă a Cuvântului, a doua Persoană a Sfintei Treimi care cu Tatăl și cu Duhul Sfânt conduce întreaga creație a universului. “Toate au fost făcute prin el și nimic din ceea ce a fost făcut nu a fost făcut fără el” (In 1,3).

Ceea ce sintetizează evanghelia de astăzi și în același timp îndeamnă la reflecție, este însăși contemplarea Cuvântului întrupat. “Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, iar noi am contemplat gloria lui” (In 1,14). În Isus, Dumnezeu s-a coborât la noi, încărcat cu cel mai mare mesaj: Dumnezeu este iubire! Timpul Crăciunului este important pentru că în Isus s-a întrupat dragostea lui Dumnezeu și prin el ne-a dăruit totul. Cuvântul făcut carne și-a stabilit cortul în mijlocul poporului său, revelând iubirea Tatălui. Pentru cei care nu cred, această lume poate să apară “un furnicar care se fărâmă și nimic mai mult”, dar pentru noi el este locul unde Cuvântul și-a “fixat cortul său”, locul pe care Dumnezeu “l-a iubit atât de mult, încât l-a dat pe Fiul său unul născut” (In 3,16). Trimițându-l în mijlocul nostru pe Fiul său, Tatăl împlinește tot ceea ce a anunțat prin profeți, deoarece Cristos este plinătatea revelației lui Dumnezeu față de oameni. “După ce a vorbit în vechime părinților noștri prin profeți, în multe rânduri și în multe chipuri, Dumnezeu în zilele acestea de pe urmă ne-a vorbit prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor al tuturor lucrurilor și prin care a făcut și veacurile” (Evr 1,1-2).

Acest lucru este fondat pe “noua și eterna alianță”: nouă pentru că este inaugurată de venirea lui Cristos; eternă pentru că nu va putea fi distrusă, nici chiar de păcatele și infidelitățile oamenilor. Dialogul dintre Dumnezeu și om nu va putea fi întrerupt, pentru că pornește din însăși persoana lui Cristos. Este clar că acest dialog implică și participarea omului, și participarea noastră, care credem în Cuvântul său. La ce folosește chemarea sa, care răsună în urechile noastre, dacă noi nu vrem să-i corespundem?

Se relatează că în fiecare duminică, piața catedralei din Tours (Franța) era plină de cerșetori și de săraci nenorociți. Toți își manifestau mizeria lor, pentru a obține pomeni mai îmbelșugate de la credincioși. Și iată că într-o astfel de duminică, pe neașteptate se făcu o zarvă mare și toată acea lume nenorocită dispăru; fugeau toți cum puteau mai repede. Un cerșetor nou, neștiind ce se întâmplă, întrebă: “De ce fuge săraca lume din Tours?” O voce îi răspunse: “Vine Martin, episcopul orașului nostru”. “Și ce-i cu asta?” “Martin e sfânt, face minuni!” – i se răspunse. “Nu este oare aceasta o bucurie pentru toți?” – insistă uimit noul cerșetor. Dar se auzi răspunsul: “Nu, este o nenorocire; Martin ne vindecă! Și atunci nu este aceasta ceea ce se caută?” “Dar tu nu înțelegi că dacă sfântul te vindecă nici un om nu-ți va mai da de pomană și atunci vei fi constrâns să muncești!…”

Lumea de astăzi, amețită de materialism, de ignoranță și comoditate, nu vrea să primească vindecarea care este însuși “Cuvântul făcut trup” și fuge fără să-i dăruiască o locuință caldă în inimă aceluia care este viața. Fuge de acela care a venit să ia asupra sa păcatele, “care s-a făcut în toate asemenea nouă afară de păcat”. Oare suntem și noi dintre aceia despre care spune și sfântul Ioan în evanghelia de azi: “A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit?” (In 1,11).

Isus Cristos a venit pentru a ne ajuta în trăirea noastră, a venit pentru a ne vindeca de toate infirmitățile noastre, dar trebuie remarcat un aspect foarte important, și anume: Dumnezeu nu ajută pe nimeni, dacă respectivul nu vrea să fie ajutat. Dumnezeu l-a creat pe om liber și cere de la el un răspuns sincer la iubirea lui.

“Tuturor celor care cred, Dumnezeu le-a dat puterea de a deveni fiii lui Dumnezeu” (In 1,12). Fii în Fiul: iată aspectul misterului Nașterii pe care azi liturgia ne ajută să-l aprofundăm. Noi, cu alte cuvinte, suntem deja fiii lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit și care ne face să spunem: “Abba, adică Tată!”, dar în același timp, noi trebuie să devenim tot mai mult imitatorii lui Cristos și să creștem în credință.

Aceasta este de fapt și tema pe care sfântul Paul o subliniază în cea de-a doua lectură de astăzi. “Dumnezeu ne-a ales, predestinându-ne să fim fiii săi adoptivi prin Isus Cristos” (Ef 1,4-5). Filiațiunea divină este fundamentul adevăratei libertăți, libertate față de orice tip de opresiune, față de orice formă de sclavie în care ne constrâng patimile noastre. Filiațiunea divină este și fundamentul sigur al păcii și al bucuriei noastre. În ea creștinul găsește protecția de care are nevoie, găsește căldura paternă, găsește forță și lumină pentru a privi cu credință la un viitor mai bun, inundat de iubirea lui Cristos. Vom fi fiii lui Dumnezeu dacă-l contemplăm și-l întâlnim pe Isus, și nu fugind de el, refuzându-i vindecarea. Așa cum apostolul Paul se roagă lui Dumnezeu ca să lumineze inimile credincioșilor pentru a înțelege speranța la care sunt chemați, la fel trebuie să procedăm și noi. Să ne rugăm pentru a înțelege speranța pe care ne-o dă Cuvântul făcut trup.

Numele de creștin și de fiu al lui Dumnezeu implică în același timp și datoria de a da mărturie așa cum Ioan Botezătorul a făcut-o. El era convins că Isus Cristos este “cel care trebuia să vină” și a făcut o invitație la convertire, la credință, pentru a participa la o naștere asemănătoare cu a lui Cristos, adică “născut din Dumnezeu”. Să nu așteptăm pomană, dar să dăm mărturie și noi, arătând prin credința noastră că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, Cuvântul făcut carne, care a venit să ne aducă bucuria mântuirii, bucuria împlinirii noastre în el.

Adrian IȘTOC

 

* * *

 

Duminica a II-a după Crăciun

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Trebuie s-o recunoaștem că atunci când pronunțăm cuvântul “Dumnezeu”, noi nu știm niciodată exact ce înseamnă. Pentru că nu putem ști exact “cum este” cel pe care-l numim Dumnezeu. Iată de ce ar trebui să fim ceva mai prudenți atunci când pronunțăm acest cuvânt. “Pe Dumnezeu nu l-a văzut nimeni vreodată…”.

Poate că ar părea straniu, dar, într-un anumit sens acesta este lucrul cel mai important pe care ni-l învață religia creștină… Să nu ne lăsăm niciodată înșelați de prezumpția că avem idei prea clare despre “cine este” și “cum este” Dumnezeu!

Dar realitatea și mai paradoxală pe care ne-o propune credința creștină este aceea de a ne face o idee despre adevărata identitate a lui Dumnezeu pornind de la un om.

Deci nu de la conceptul abstract al “ființei umane” în general. Pe această cale se ajunge numai la imaginarea de “idoli”, adică de idei și reprezentări ale lui Dumnezeu sau ale anumitor divinități, făcute mai mult sau mai puțin imagine și asemănare a omului… Sau ne oprim la primul pas, pentru a spune: Dumnezeu nu este un om, Dumnezeu nu este ca un om…

Creștinismul ne spune că maximul la care noi putem ajunge în cunoașterea reală despre Dumnezeu se află și se poate recunoaște în cuvântul, în istoria și în persoana acelui om în carne și oase care a fost Isus din Nazaret.

Evanghelia lui Ioan ne învață că acest om nu era numai un “maestru” religios foarte luminat și înțelept; și nu era numai un “profet”, un interpret mandatat prin cuvântul și voința lui Dumnezeu. Sfântul Ioan ne spune că acest om era însuși “Cuvântul” lui Dumnezeu, întrupat într-o existență istorică și concretă (cea a lui Isus din Nazaret).

“Cuvântul”, adică tot ceea ce Dumnezeu are de spus oamenilor. Dar “cuvântul” este expresia și forma concretă a “gândirii”… Și acum iată: Evanghelia lui Ioan ne spune că gândirea și cuvântul lui Dumnezeu pot fi recunoscute într-un mod autentic tocmai în acel om, născut la Betleem cu aproximativ 2000 de ani în urmă, care a trăit în Palestina și a murit la Ierusalim pe timpul lui Ponțiu Pilat.

“Cine era” acel om – ne spune sfântul Ioan – nu se poate descrie spunând pur și simplu ce a făcut, ce a spus și ce i s-a întâmplat între naștere și moarte. Pentru a identifica în adevăr – dincolo de aparențele cele mai imediate – “cine era” într-adevăr acel om, trebuie să depășim limitele care definesc identitatea umană comună; și trebuie să apelăm la însăși realitatea lui Dumnezeu. Așa ne spune Evanghelia.

Dar în acest caz ne dăm imediat seama de faptul că ale noastre cuvinte precum și gândirea noastră, sunt insuficiente pentru a spune ceva “corect” referitor la Dumnezeu.

Sfântul Ioan afirmă că acel copil, născut la Betleem din Maria, în realitate este “Cuvântul” care “s-a făcut trup”. Și ne spune că “Cuvântul” încă de la început, încă mai înainte de începutul lumii, “era la Dumnezeu și era Dumnezeu”. În felul acesta ne spune că “Cuvântul” aparține exact realității lui Dumnezeu: nu este o creatură (nici un înger, nici un extra-terestru…); cu atât mai puțin, nu este un “alt” Dumnezeu. Dar în același timp “Cuvântul” nu se identifică pur și simplu cu Dumnezeu, și nici vice-versa…

Aceste termen, “Cuvântul” (în grecește “logos”), vrea să arate în același timp, în raportul lor reciproc, “gândire-și-cuvânt”. Sfântul Ioan ne spune că Isus din Nazaret este în realitate “Cuvântul făcut trup”, adică Gândirea și Cuvântul lui Dumnezeu în persoană, în forma istorică a unei existențe umane concrete. Și pentru a exprima oarecumva “cine este” Cuvântul în raport cu Dumnezeu, îl mai numește și într-un alt mod: “Fiul” unic născut al Tatălui. Așa cum obișnuit spunem și în Crez: “Născut din Tatăl mai înainte de toți vecii, Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat…”. Tocmai acel om, Isus din Nazaret.

Desigur că reflecția asupra acestor realități este grea, obosește, cere efort… Dar sunt lucruri așa de mari încât merită să ne gândim măcar câteva momente. Altfel riscăm să ne numim “creștini” fără ca să știm măcar ce înseamnă aceasta.

A fi creștini înseamnă a recunoaște în Isus Cristos pe “Cuvântul făcut trup” și să căutăm prin el adevărul lui Dumnezeu, dincolo de gândurile și multele fantezii umane în această privință.

Și de asemenea înseamnă a recunoaște că întreaga existență omenească este constitutiv situată în orizontul lui Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu, prin care a fost creat întregul univers, izvorul oricărei “vieți”, “lumină adevărată”, venit în lume “ca să lumineze” destinul fiecărui om.

 

* * *

 

Duminica a II-a după Crăciun

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Pentru o spiritualitate a cortului

“Am ieșit din gura celui Preaînalt și ca negura am acoperit pământul.” (Sir. 24, 1-4; 8-12)

“… Tatăl slavei să vă dea un Duh de înțelepciune… și să vă lumineze ochii inimii ca să pricepeți, care este nădejdea chemării lui…” (Ef. 1, 3-6; 15-18)

“și Cuvântul s-a făcut Trup și a locuit între noi”. (In. 1, 1-18)

Să ne gândim mai întâi de toate ce înseamnă înțelepciune. Oamenii nu se pot lipsi de ea. Dumnezeu este acela care o dă și care o răspândește pe pământ într-un anumit loc, dar nu exclusiv loc, Israel. De aceea, înțelepciunea își poate povesti propria ei obârșie: Eu am ieșit din gura celui Preaînalt. Întru cele înalte m-am sălășluit. Făcătorul a toate mi-a dat poruncă…: “Așează-te în Iacob și ia-ți moștenire în Israel”.

Fără acel corp al înțelepciunii, pământul al fi devenit pustiu, ispășire și risc, siguranță și aventură, întâmplare. Creștinul nu poate socoti înțelepciunea ca un element câștigat odată pentru totdeauna, o posesiune consolidată, o moștenire definitivă, valabilă în orice timp, în orice loc, în orice împrejurare. Sfântul Paul ne pune în gardă împotriva unei atitudini statice și de complăcere în confruntările înțelepciunii: “și mă rog ca Dumnezeul Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl slavei, să vă dea un Duh de înțelepciune și de descoperire în cunoașterea lui, și să vă lumineze ochii inimii, ca să pricepeți care este nădejdea chemării lui, care este băgăția moștenirii lui în sfinți” (Ef. 1, 17-18).

Așadar, noi suntem chemați a progresa în înțelepciune, să punem mereu în discuție cunoașterea noastră provizorie despre revelația și despre împrejurările istorice, despre evenimentele mici și mari ale existenței noastre. Referirea la cort înseamnă a recunoaște că nu suntem încă posesorii adevărului, deținătorii patentați (și instalați), în stare de a rezolva toate problemele. Cortul mai mult decât manifestarea unei stări stabile, cucerite, denunța voința de a înainta, o încăpățânare de a căuta, o tendință spre orizonturi tot mai noi și surprinzătoare, o voință de fier pentru tot ce se află dincolo de orizonturile descoperite până acum.

Cortul nu ne dă ideea unei ținte atinse deja, ci o cale ce trebuie aflată și străbătură. Hrana ce ni se oferă este în vederea unei noi plecări, și lumina care ni se oferă este pentru a nu ne îngrozi de umbrele nopții pentru a fi gata de plecare la ivirea aurorei. O mentalitate a egoismului, a omului avar și îngâmfat este ceva ridicol în confruntare cu duhul nomad al cortului, este contrar voinței lui Dumnezeu. Duhul cortului ne face să înțelegem că împărăția se află în teritoriile neexplorate încă, iar cortul nu servește la altceva decât de a ne apropia cât mai mult de aceste teritorii.

Cortul, adică precarietatea

Subiectul acesta al cortului apare și în Evanghelia de astăzi. Expresia prologului, “și Cuvântul s-a făcut Trup și a locuit între noi”, (In. 1, 14), s-ar putea traduce și prin aceste cuvinte: “și-a întins cortul drept în mijlocul nostru”. Aici este vorba despre acel cort ce se obișnuiește în tabără. Transparentă este aluzia la cortul întâlnirii sau al adunării, adică locul prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului său liberat care trece prin pustiu (Exod. 25, 8; 33, 7-10; Num. 12, 5). Dacă trupul indică șubrezenie, slăbiciune, fragilitate, cortul ne duce cu mintea la o situație de precarietate, adică de provizorat, de nesiguranță.

Trupul înseamnă omul muritor, cu toate slăbiciunile lui. Cortul înseamnă omul nomad, veșnic călător. Arabii, nu au un cuvânt specific pentru indicarea cortului ci îi spun “casa de piele”. Cortul nu este numai o așezare mobilă, ci semnificația cortului mai înglobează și alte realități cum ar fi: locuință, loc de întâlnire, viață, persoane. Cortul nu-L izolează pe Dumnezeu de om. În felul acesta noi mergem să-L căutăm pe Dumnezeu, nu într-un templu magnific, într-o capelă oarecare, sau într-un palat impunător, ci într-un cort întins pe maidanul satului. Cortul care este bătut de vânturi, uneori de vijelii și furtuni, îndură frigul nopții ca și arșița nemiloasă a soarelui din timpul zilei. Un cort care oferă adăpost este și el expus intemperiilor. Pietrele și cărămizile creează un ambient artificial, care-l separă și apără de lumea din afară.

Cortul nu, pentru că el trăiește în legătură permanentă cu lumea din afară. Pânza lui transmite celor dinlăuntru toate vibrațiile ce vin dinafară. Cortul este ca o peliculă sensibilă, care înregistrează cea mai mică mișcare, cel mai mic zgomot. Cortul adăpostește, nu separă, nu desparte. Primește oaspeți, dar fără să-i izoleze de exterior. Cortul este nomad, călător și el, așa ca toți călătorii. Cortul ne dă ideea exodului. Cortul nu înseamnă stabilitate, ci drumeție. Cortul nu prezintă nici o siguranță ci numai riscuri și întâmplări neprevăzute. Aici se află toată deosebirea fundamentală între casa de piatră și cort.

Soliditatea se plătește cu sedentarismul, cu alte cuvinte, cu renunțarea de a mai fi într-o mișcare continuă. Călătoria devenind ceva care se petrece în afara locuinței. Omul iese din casă, face vreo câțiva pași pe stradă, apoi se reîntoarce imediat acasă. Însă, cortul este tot una cu strada, cu satul. El nu cunoaște alte legi, decât legile drumului. Cortul este în slujba exodului, a călătoriei. Nu numai eu plec la drum, ci și cortul vine cu mine. Cortul nu e pentru nomazi. El însuși este nomad și nu poate sta într-un loc. Pe de altă parte, Isus va spune: “Eu sunt calea…” (In. 14, 6).

“După cum Vechiul, tot așa și “Noul Cort” presupune o omenire veșnic călătoare. Isus nu zidește un templu nou, static și fix. Urmașii lui se află într-o continuă călătorie spre Tatăl. Călătoresc în istorie, nu cu obiectivele trupului, ci cu acelea ale duhului, și, sunt singurii care știu unde merg” (Mateos e Berreto). Acum, când Cristos abia sosit pe pământ, noi toți, care formăm biserica sa, ne simțim chemați a merge pe urmele Lui. Întrebarea de căpetenie pusă de Întruparea Domnului este nu “Unde locuiești?” ci “unde ne duci?”. De fapt, cortul acela este un cort care merge departe.

 

* * *

 

Viața era lumina oamenilor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Sfânta Liturghie de azi începe printr-o antifonă de mare valoare care anunță conținutul teologic al lecturilor: Când liniștea învăluia totul și noaptea era la jumătatea căii sale, Cuvântul tău atotputernic, Doamne, a venit din ceruri, de pe tronul regesc (LR Înț 18,14-15). Când toată teologia sapiențială a lumii și-a epuizat forțele, se odihnea neputincioasă, Cuvântul a venit din cer, de pe tronul regesc, ca să continue teologia prin Legea lui Moise, apoi prin Mesia.

Lectura I a acestei duminici (Sir 24,1-4.12-16) constituie unul dintre cele mai mari elogii aduse înțelepciunii divine puse în Lege: Am ieșit din gura Celui Preaînalt și am umplut ca un nor tot pământul… Înaintea veacurilor, chiar de la început, el m-a creat… A pus rădăcinile în mijlocul unui popor glorios… În Sion, înțelepciunea divină a inspirat poporului ales o liturgie vrednică de sfințenia lui Dumnezeu. Această alegere divină, de a locui în Sion, precum și răspunsul poporului prin cultul sfânt, au transformat Israelul într-un popor glorios, drept parte și moștenire a Domnului (cf. CBL pag. 535).

Cu atât mai mare trebuie să fie elogiul creștin adus lui Dumnezeu, cu cât înțelepciunea lui față de noi este mai presus de cea a Vechiului Testament cuprinsă în prima lectură. Motivul ni-l dă sfântul Paul într-un crâmpei din Scrisoarea către efeseni (1,3-6.15-18), arătând că Dumnezeu ne-a binecuvântat, ne-a chemat și ne-a predestinat să fim fiii săi prin opera lui Isus Cristos, fiindcă în el este toată binecuvântarea.

Această binecuvântare divină este expusă de sfântul Ioan în prologul evangheliei pe care a scris-o (cf. 1,1-18). Acesta constituie un răspuns la întrebarea: Cine este Isus Cristos? Este el mai presus de legea lui Moise? Da, Isus este predestinația noastră pentru cer, fiindcă aici s-a născut din veci din Tatăl în calitate de Cuvânt primordial, cel mai drag, în care veșnic și-a găsit toată bucuria (cf. Mt 17,5). Isus este înaintea Legii, fiindcă el stă la originea a tot ce există. Dar dintre toate cele ce există prin el, Biserica a fost prima în planul divin de răscumpărare a oamenilor, fiindcă Isus Cristos a fost rânduit de Tatăl drept cap al Bisericii, al Trupului său Mistic. Cuvântul primordial al Tatălui s-a întrupat și, devenind om asemenea tuturor oamenilor, s-a adresat destinatarilor Bisericii și chiar tuturor oamenilor prin înțelepciunea sa nemărginită. Ca binecuvântarea divină, adică vestea predestinării tuturor pentru împărăția Tatălui, să ajungă la toți oamenii, el s-a folosit de oameni. Acei oameni prin care cuvântul ajunge la destinatari sunt purtători de lumină. Ioan Botezătorul a fost unul dintre ei și ultimul înainte de a se arăta slava Unului-Născut din Tatăl plin de viață și de adevăr. Viața este lumina contra întunericului adus de păcat, care este moartea. Adevărul este lumina contra întunericului ignoranței noastre datorat firii. Calea este predestinația acelora care îmbrățișează adevărul și viața. Tot prologul Evangheliei după sfântul Ioan se poate rezuma în afirmația lui Isus: “Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine” (In 14,6).

Legea lui Moise a fost doar o dispoziție pregătitoare pentru apariția luminii, dar o dată ce lumina a apărut, faza pregătitoare nu-și mai are rostul, fiindcă lumina însăși ne călăuzește spre împărăția luminii veșnice. Aceasta înseamnă că am fost binecuvântați cu har peste har (cf. CBL pag. 1304-1306).

Are dreptate sfântul Paul că recunoștința noastră față de Dumnezeu trebuie să fie infinit superioară celei proclamate de Ben Sirah în prima lectură. De aceea cred că trebuie să ne oprim ceva mai mult asupra problemei predestinării, constituind în același timp motivul binecuvântării și recunoștinței noastre.

Predestinația pentru desăvârșire, pentru împărăția cerului prin Cristos, pornește din iubirea divină care are toată libertatea alegerii. Recunoștința se concretizează în laudele aduse harului necreat, Duhului Sfânt, cu care ne-a înzestrat ca să-l putem numi pe Dumnezeu Tată (cf. Rom 8,15), asemenea lui Isus, Fiul său preaiubit, de care ne-a poruncit să ascultăm (cf. Mt 17,5).

Sfântul Paul arată că mulțumirea adusă lui Dumnezeu duce la o mai profundă cunoaștere a lui Cristos, la o mai mare identificare cu el care este viață în Duhul Sfânt, fiindcă l-a înviat din morți (Rom 8,11).

Manifestările vieții de pe pământ sunt de domeniul științei; dar viața în sine, în izvorul ei, aparține de domeniul Duhului Sfânt și face parte din adevărurile de credință: Cred în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul. Îl putem cunoaște pe Dumnezeu ca izvor al vieții numai prin înțelepciunea care ne vine din credință, ca dar al Duhului Sfânt. Înțelepciunea rațiunii noastre nu-i capabilă să descifreze nici măcar cele ale lumii, deși face eforturi uriașe, nicidecum cele ale spiritului. Numai harul, ajutorul Duhului Sfânt, ne poate face mulțumiți și aducători de mulțumire, binecuvântare, pentru cele spirituale din cer: pentru viața veșnică la care am fost predestinați prin Cristos, capul Bisericii.

Aceasta nu înseamnă că toți membrii Bisericii sunt infailibil predestinați, adică automat duși la fericirea veșnică, ci sunt chemați la sfințenie și prin sfințenie devin membre ale Bisericii care singură este predestinată datorită capului ei, Isus Cristos, predestinat infailibil de Tatăl pentru slava sa cea veșnică. Individual, pe fiecare în parte, Dumnezeu ne-a ales ca să fim sfinți și neprihăniți în fața lui, dar numai Biserica este predestinată pentru cer. Cine face parte din Biserică, având viața lui Cristos în sine, devine predestinat. A face parte din Biserică nu înseamnă a nu mai avea nici un fel de libertate individuală. Dumnezeu însuși este libertatea Bisericii în ansamblul ei, adică ea este automat predestinată împărăției cerurilor prin Cristos, capul ei, predestinat de Tatăl pentru ea din veșnicie, prin care “suntem chemați la libertate” (Gal 5,13). Omul poate face parte și poate să nu facă parte din Biserica lui Cristos, dar Biserica nu poate să nu fie automat îndreptată spre Ierusalimul ceresc (cf. Ap 21,10).

Ca să înțelegem mai bine, mă folosesc de un exemplu: trenul nr. 1 este predestinat să facă ruta Iași-București fără oprire. Oricine urcă în el devine automat predestinat acestei rute, dar este liber să sară din el, asumându-și consecințele deloc îmbucurătoare, în timp ce trenul este liber să-și vadă de drum. Prin Cristos, capul Bisericii, toți suntem predestinați acestei rute: Pământ-Paradis. Acela care îl cunoaște pe Cristos (trăiește viața harului în Duhul Sfânt) devine automat predestinat paradisului, însă atâta timp cât omul este pe Pământ, în sânul Bisericii (ca în tren), poate renunța la Cristos, poate părăsi ruta prin pierderea vieții spirituale și astfel va suporta consecințele triste. Biserica, Trupul Mistic al lui Cristos, a fost predestinată din veșnicie ca vehicul spre fericirea veșnică a tuturor acelora care vor crede în Cristos (cf. Fap 13,39). Credința este legitimația de călătorie, biletul pentru ruta Pământ-Paradis. A renunța la credință înseamnă a renunța la destinație. Înțelepciunea, dar al Duhului Sfânt, mai presus de orice altă înțelepciune stă în acceptarea credinței care dă dreptul la predestinație. Acest tren predestinat pentru Pământ-Paradis nu poate deraia fiindcă mecanicul de locomotivă este Cristos înviat care a străbătut traseul dus-întors: Paradis-Pământ și Pământ-Paradis. Cristos înviat a pus pe traseu șinele infailibilității, adică Magisteriul Bisericii în frunte cu papa. Învierea de care se bucură capul Biserici, Cristos, comportă garanția contra unei structuri antiecleziale, polița de asigurare cerească împotriva porților iadului ca să nu o poată birui (cf. Mt 18,18).

Prin Cuvântul său făcut trup, abia născut, Tatăl cheamă pe toți oamenii din cele patru colțuri ale pământului. Credința este oferită tuturor. Dintr-un colț i-au răspuns păstorașii, din alte trei colțuri vom auzi la 6 ianuarie cum îi vor răspunde magii. Acum este timpul să-i răspundem noi.

Din păcate, pentru mulți oameni de azi, cuvântul lui Dumnezeu cade în gol, pe piatră sau între spini, adeverindu-se ceea ce spune evanghelistul Ioan că “Între ai săi a venit și ai săi nu l-au primit”.

Credința, speranța și dragostea trăite din plin, să suplinească ceea ce lipsește multora spre a ajunge la mântuire. De aceea să ne rugăm cu întreaga Biserică a lui Cristos: Dumnezeule atotputernic și veșnic, lumina sufletelor credincioase, binevoiește a umple lumea întreagă de slava ta și arată-te, prin strălucirea luminii tale, tuturor popoarelor” (LR). Amin.

 

* * *

 

A II-a Duminică după Crăciun

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Un om de știință, în zilele apropiate Crăciunului, a ajuns într-un trib de locuitori primitivi dintr-o insulă îndepărtată din Antile. A fost primit, inexplicabil, cu semnele celei mai mari venerații.

Când a plecat, pe canoea împodobită cu ghirlande de flori și plină cu daruri minunate, a găsit explicația acelei primiri triumfale din partea insularilor. De mulți ani, în timpul Crăciunului, așteptau vizita lui Isus, conform promisiunii făcute strămoșilor lor de un misionar bătrân.

- Tu… ești el, e adevărat? i-a șoptit un sălbatic, care vâslea coborând spre mare.

Să fii confundat cu Isus cred că le-ar plăcea multora dintre noi; și totuși, dacă ne gândim bine, o idee, o imagine oarecare a lui Cristos, trebuie fim capabili să dăm. Nu trebuie oare să împlinim planul tatălui de a face din noi alt Cristos, adică tot atâția fii ai săi? Nu suntem noi ucenicii lui Isus? Și ucenicul nu trebuie să reflecte ceva din Maestrul său: de exemplu, bunătatea și dăruirea pentru alții? Cine intră în contact cu noi poate să-l vadă într-o oarecare măsură pe Isus? Este o datorie pe care am primit-o la botez. Să ne gândim la aceasta în aceste sărbători de Crăciun.

2. Tema

Fiul lui Dumnezeu devine fratele nostru pentru a ne face pe toți fii ai lui Dumnezeu, frați între noi.

3. Mesajul zilei

Isus s-a născut pentru a-i face pe toți oamenii din lume o singură familie, familia lui Dumnezeu.

Isus a venit pentru toți oamenii, este Mântuitorul tuturor.

- Isus s-a născut nu numai pentru păstorii care sunt alături de el, dar și pentru cei de departe, cum sunt magii.

- Isus îi cheamă alături de el pe copii, pe tătici, pe mame, pe tineri și pe bătrâni, pe albi, pe negri și pe galbeni.

- A venit să aducă mântuirea lui Dumnezeu tuturor oamenilor.

“Să te laude popoarele, Dumnezeule,

Să te laude popoarele toate.

Să se cunoască pe pământ calea ta,

Printre toate popoarele, mântuirea ta” (Ps 66).

Dar nu toți sărbătoresc Crăciunul.

- Unii, ca Irod, nu-l doresc pe Isus, nu sărbătoresc la nașterea lui și nu numără anii istoriei de la primul Crăciun.

- Alții chiar nu reușesc să sărbătorească și se mulțumesc cu puțin zgomot și câteva cheltuieli, de multe ori superflue, care sună ca o ofensă adusă celor săraci…

- Ce câștigăm dacă avem toți bradul de Crăciun, dacă acest brad nu ne amintește de Isus: pomul vieții, lumina oamenilor?

- Alții nu sărbătoresc Crăciunul, pentru că nu-l cunosc pe Isus. Multe popoare din lume îl adoră pe Dumnezeu – chiar dacă sub nume diferite – și îl iubesc, poate fără să îl cunoască.

- Multe persoane nu au credință în Isus, dar sunt bune și generoase.

- Cine va putea să le dea bucuria de a-l cunoaște pe Mântuitorul care s-a născut la Betleem, pentru a face din toți oamenii o familie de frați?

Ce să facem?

- Prin cuvânt, trebuie să vestim lumii întregi că Dumnezeu îi iubește pe toți oamenii.

- Prin viață, trebuie să dăm mărturie despre “sensul” omenirii, despre bunătatea Mântuitorului nostru Isus Cristos, fără critici, fără condamnări, cu respect, amabilitate, cu fraternitate.

4. Exemple

a) “Moise, în timpul călătoriei sale prin deșert, întâlnește un păstor și hotărăște să petreacă vreo câteva zile la el, ajutându-l să pască turma. La sfârșitul zilei, vede că păstorul adună laptele cel mai bun într-un vas de lemn și apoi îl duce pe o stâncă îndepărtată.

Moise întreabă:

- La ce este folosit acel lapte?

Păstorul răspunde:

- Este lapte pentru Dumnezeu!

Moise rămâne blocat și nu poate face altceva decât să ceară explicații. Replica păstorului:

- În fiecare seară iau laptele cel mai bun și i-l ofer Domnului meu.

Zâmbind datorită simplității acelui păstor, Moise a insistat:

- Și Dumnezeu îl bea?

- Da, a răspuns păstorul. Dumnezeu bea laptele pe care i-l ofer.

Atunci, Moise simte nevoia de a-l lămuri pe acel prieten și îi explică cum Dumnezeu, fiind spirit pur, nu poate să-și potolească setea cu lapte. Dar păstorul este sigur că laptele din vasul de lemn era luat de Domnul.

În acest moment, provocarea lui Moise devine mai înverșunată; îl invită pe păstor să se ascundă, noaptea, pentru a vedea dacă Dumnezeu vine într-adevăr să bea laptele lui.

În timpul nopții, la lumina lunii, sărmanul păstor observă că o vulpe mică s-a apropiat de stâncă să bea laptele pregătit pentru Dumnezeu.

Dimineață, Moise îl găsește pe păstor deprimat, umilit: este constrâns să-i dea dreptate lui Moise, recunoscând că, într-adevăr, Dumnezeu este spirit pur și nu poate să se hrănească cu lucruri pământești.

Dar într-o viziune, Dumnezeu îi apare lui Moise certându-l:

- Moise, este adevărat că sunt spirit pur; dar am primit întotdeauna cu bucurie laptele pe care mi-l oferea cu intenție dreaptă și cu atâta iubire. Fiind spirit pur, nu am nevoie de lapte; de aceea, fiind Dumnezeu, îl împărțeam cu acea mică vulpe, căreia îi plăcea” (cf. A. BLOON, Scuola di preghiera, Morcelliana).

Acest exemplu ne învață, dragii mei copii, că Pruncul Isus primește darurile tuturor; că Dumnezeu îi iubește pe toți oamenii, chiar și de alte religii – chiar dacă nu rămân cu noi la lecția de religie la școală! – și, de aceea, trebuie să ne respectăm și să ne iubim ca frați ai lui Isus, fără să refuzăm un dialog senin cu toți, pentru că probabil vor fi iluminați de adevărul descoperit nouă de Domnul.

b) Domnitorul din Siracuza l-a chemat la sine într-o zi pe filozoful Simonide și l-a întrebat:

- Aud spunându-se atâtea lucruri despre divinitate și deseori diferite unele de altele. Spune-mi tu, care ești înțelept: cine este Dumnezeu?

Filozoful a răspuns:

- O, rege, dă-mi o zi, pentru a mă gândi.

A doua zi, Simonide s-a întors la rege și l-a implorat:

- Mai am nevoie de încă două zile de studiu!

La sfârșitul acestora, s-a întors să-i mai ceară alte, alte zile. Și tot așa. Întrebat de rege, obosit să aștepte, de ce acționează așa, a răspuns:

- O, rege, cu cât mă gândesc mai mult, cu atât Dumnezeu devine mai mare în ochii mei și cu atât reușesc mai puțin să-l înțeleg cu mintea mea!