Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a II-a după Crăciun
Anul B (A, C)

Lecturi:
Sirah 24,1-4.8-12
Efeseni 1,3-6.15-18
Ioan 1,1-18

Ioan 1,1-18

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Acesta era la început la Dumnezeu. Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există. În el era viața și viața era lumina oamenilor, iar lumina în întuneric luminează, dar întunericul nu a cuprins-o. A venit un om, trimis de Dumnezeu, al cărui nume era Ioan. Acesta a venit spre mărturie, ca să dea mărturie despre lumină, pentru ca toți să creadă prin el. Nu era el lumina, ci a venit să dea mărturie despre lumină. [Cuvântul] era lumina adevărată care, venind în lume, luminează pe orice om. Era în lume și lumea a luat ființă prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit. Însă celor care l-au primit, celor care cred în numele lui le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu, care nu din sânge, nici din voința trupului, nici din voința bărbatului, ci din Dumnezeu s-au născut. Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, iar noi am văzut gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl, plin de har și de adevăr. Ioan a dat mărturie despre el și a strigat: “Acesta era cel despre care v-am spus: Cel care vine după mine a ajuns înaintea mea pentru că era mai înainte de mine”. Într-adevăr, noi toți am primit din plinătatea lui har după har. Pentru că Legea a fost dată prin Moise, harul și adevărul au venit prin Isus Cristos. Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul, care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
Diverși alți autori

 

* * *

 

Duminica recunoștinței, promisiunilor și a cererilor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Sfântul Ioan Gură de Aur numește Crăciunul drept mama tuturor sărbătorilor, adică a întregii revelații care ne umple inima de bucurie pe pământ.

Că primul Crăciun a avut un răsunet imens, unic în cursul istoriei, este un fapt de netăgăduit: de aici a început numărătoarea anilor, de aici a luat naștere o nouă civilizație, cea mai extinsă, cea mai avansată: literatura, artele, arhitectura, muzica; în parte chiar și științele au rămas profund influențate de acest eveniment (Tihamer Toth).

Când au fost alungați din paradisul pământesc, Adam și Eva erau triști. Tristețea lor a durat până când li s-a născut primul copil, pe care Eva, luându-l în brațe și privindu-l cu atenție și iubire maternă, tresaltă de fericire și-i spune lui Adam: Privește în ochii lui! Paradisul pe care l-am pierdut este aici! Așa ne relatează o veche tradiție. Avem să-i mulțumim lui Dumnezeu că prin pruncul divin ne-a descoperit că paradisul pământesc este cu noi. Ceea ce spune atât de frumos poetul P. Cernea:

Și dacă melodii divine
Vă smulg în ceruri, tremurând,
E că un neam întreg ce vine
Se bucură cu voi în rând;

Și dacă în ora fermecată
Asemeni zeilor păreți,
E că trăiți, ca-n vis, deodată
Atâtea mii și mii de vieți.

Părinții au prima datorie de recunoștință, fiindcă prin fiecare nou-născut le intră în casă pruncul Isus, aducându-le cheia fericirii: Cine primește pe unul dintre aceștia mici, pe mine mă primește, afirmă Mântuitorul lumii (Mc 9,37).

Sfântului Gerard Macella, pe când era copil, i s-a întâmplat un caz atât de neobișnuit încât cu greu s-ar putea crede, dacă n-ar fi fost cercetat și recunoscut de Biserică în actele beatificării sale. Cazul

l-am relatat și într-o predică din anul trecut însă îmi place atât de mult încât nu pot să nu-l repet. Gerard slujea ca servitor episcopului de Lacedonia. Într-o zi, a fost văzut palid și înspăimântat învârtindu-se în jurul fântânii din piața catedralei, oprindu-se din când în când spre a privi adâncul întunecos. Nici el nu-și putea închipui ce și cum s-a întâmplat. Deodată, a auzit o bufnitură. Era cheia de la palatul episcopal care i-a alunecat din mână pe când se juca și a ajuns în adâncul fântânii. Ce era de făcut? Ce avea să spună stăpânul său bolnăvicios și cam nervos? Mă va da afară și-mi voi pierde pâinea, se gândea el. Unde mă voi duce? Orfan, fără casă și fără de lucru. Din ce voi trăi? Cine mă va ajuta? Deodată, i-a venit o idee. Străbate piața în fugă; intră în catedrală; se apropie de ieslea în care se afla statuia pruncului Isus; o ia în brațe și-i spune: Pruncușorule Isus, numai tu mă poți ajuta, numai tu și nimeni altul. Pescuiește-mi cheia, te rog! A legat statuia pruncului Isus de frânghia fântânii și i-a dat drumul încet spre adânc. Când a simțit că a ajuns în apă, i-a strigat tare și plin de încredere: Pruncușorule Isus, adu-mi cheia! A început să învârtească roata trăgând statuia afară. Un strigăt de bucurie a făcut să răsune piața; pruncușorul Isus avea în mânuța sa cheia. A luat statuia în brațe și, după ce a sărutat-o cu foc, a dus-o la locul ei în iesle.

Nefericiți sunt părinții care nu găsesc în mânuțele pruncilor cheia fericirii și care nu văd în ochișorii lor nevinovați paradisul!

Dându-ne bucuriile sărbătorilor de Crăciun, avem datoria să-i mulțumim lui Dumnezeu, prin Fiul său, pentru toate.

“Îți mulțumim că ne-ai dat noaptea binecuvântată în care steaua a strălucit deasupra peșterii din Betleem, revărsând lumină mai întâi asupra pașilor noștri care orbecăiau în întunericul păcatului și al ignoranței, fiindcă ceea ce știm despre Dumnezeu, despre noi înșine, despre sensul vieții noastre și despre veșnicie, ne-a învățat lumina acestei stele. Lumina ei ne-a descoperit că Dumnezeu, care a zidit lumea prin atotputernicia sa, iubește pe toți oamenii și pe fiecare în parte cu inimă de părinte, de tată și mamă.

Îți mulțumim, pruncule Isus, nu numai pentru câte ne-ai învățat, dar mai ales pentru ceea ce am primit de la tine: îți mulțumim pentru că ai venit, ne-ai vizitat și te-ai jertfit pentru noi! Ce valoare ar fi avut sufletul nostru, cel atât de des neglijat, de atâtea ori aruncat la gunoi, în noroi, de atâtea ori dat morții păcatului, dacă tu nu te-ai fi născut în peștera săracă și rece pentru a ne arăta valoarea lui? Îți mulțumim pentru fiecare pas pe care l-ai făcut pentru noi, pentru fiecare picătură de sudoare, pentru fiecare lacrimă și pentru fiecare picătură de sânge vărsat pentru noi, îți mulțumim pentru batjocurile îndurate: scuipăturile primite, cununa de spini, pentru rănile sfinte, pentru crucea purtată în locul nostru, pentru infernul morții cu care ai pecetluit prețul sufletului nostru și l-ai mântuit” (Tihamer Toth).

Îți făgăduim, ca semn al recunoștinței noastre vii, că vom păstra nealterată credința noastră în dumnezeirea și omenitatea ta. Vom lupta ca fiecare tratat de pace să poarte pecetea credinței în pacea pe care ne-ai adus-o din cer, ca săbiile să fie topite și prefăcute în pluguri și lăncile în seceri (cf. Is 2,4).

Îți făgăduim că lumea ne va cunoaște că suntem ai tăi de pe dragostea pe care o vom avea unii pentru alții (cf. In 13,35), ca toți să recunoască împlinirea profeției lui Isaia, anume că în împărăția ta pot să trăiască la un loc lupul cu mielul și leopardul cu iedul (11,6).

Îți făgăduim că te vom urma și vom face ca și alții să te urmeze pe calea ce ne-ai arătat-o și care ne duce la viața veșnică.

Pruncule divin, îți mulțumim, îți făgăduim, dar te mai rugăm ceva: să ne lași harul și pacea ta! Fără harul tău nu putem face nimic și fără pacea ta nu ne putem bucura de nimic; fără harul tău nimeni nu poate ajunge în cer spre a-i aduce slavă lui Dumnezeu și fără pacea ta nimeni nu poate fi de bunăvoință pe pământ.

Într-o zi, sfântul Ambrozie dicta lui Paulin, secretarul său, aceste cuvinte: Cristos trăiește în mine; adică trăiește acea pâine vie care a coborât din cer și s-a născut la Betleem, trăiește iubirea sa, pacea, dreptatea, înțelepciunea sa. Putem spune și noi același lucru?

Într-o zi, Petru i-a spus lui Isus: Doamne, iată: noi am lăsat toate și te-am urmat, ce răsplată vom primi? Răspunsul lui Isus a fost prompt și categoric: Adevăr zic vouă, că voi care m-ați urmat, la nașterea din nou a lumii (la înviere), când Fiul Omului va ședea pe tronul slavei sale, veți ședea și voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele douăsprezece seminții ale lui Israel (Mt 19,27-28).

Noi ce am lăsat pentru Isus în aceste zile, ca să ne învrednicim de vreo răsplată la cea de-a doua naștere a lumii? Am lăsat ura? Beția? Înjurătura? Necurăția? Am lăsat un ban pentru un sărac?

Fiecare lasă ceva, după credința vie pe care o are, fiindcă numai aceasta acționează prin caritate (Gal 5,6).

 

* * *

 

Duminica a II-a după Nașterea Domnului

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Mesajul de iubire și de bucurie proclamat în sărbătoarea Nașterii Domnului, este continuat și în liturgia duminicii de astăzi. Faptul că Biserica ne propune aceeași evanghelie ca și în ziua Crăciunului, denotă însăși pedagogia ei, aceea de a aprofunda misterul celebrat care nu poate fi înțeles doar după o scurtă reflecție, și aceea superficial făcută. Despre acest fragment evanghelic, care constituie prologul evangheliei lui Ioan, sfântul Augustin, pentru a arăta bogăția și importanța sa pentru credința creștină, va spune că “va trebui să fie scris cu caractere de aur și expus pe toate bisericile în locurile cele mai evidente” (De civitate Dei X, 29).

Sărbătorile ne-au dat un plus de credință, făcându-ne să înțelegem că prin Întrupare, Dumnezeu își îndeplinește planul său de mântuire, că nu-l lasă pe om la voia întâmplării, abandonându-l. Îl trimite pe Cristos ca să-i lumineze viața. Papa Paul al VI-lea ne spune că “Isus Cristos este lumina lumii. Cine privește la el, vede clarificându-i-se cărările vieții”.

Liturgia de astăzi nu se preocupă atât de cercetarea originii Cuvântului sau punerea în lumină a aspectului cosmic al Întrupării, cât mai ales de celebrarea misterului prezenței sale în mijlocul oamenilor. Prima lectură ne face să vedem cum această prezență era deja ascunsă și prevestită în Vechiul Testament, având caracteristicile Înțelepciunii. Este de fapt prezența lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor, mai precis în mijlocul poporului ales, pentru a-l conduce, împlinind în el planul său de mântuire. Această Înțelepciune provine de la Dumnezeu, care s-a “înrădăcinat în popor”, care și-a fixat cortul său în Israel.

În Noul Testament, Înțelepciunea lui Dumnezeu se prezintă ca Persoană divină, nu în mod alegoric, dar în mod real ca Persoană divină și concretă: este Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu în care s-a întrupat toată înțelepciunea Tatălui. În timp ce sfântului Paul îi place să-l prezinte pe Cristos ca “Înțelepciunea lui Dumnezeu” (1Cor 1,24) “splendoarea gloriei sale, imaginea substanței sale” (Evr 1,3), sfântul Ioan în evanghelia de astăzi îl prezintă ca Logos, Cuvânt, termen care exprimă în același timp gândirea și cuvântul lui Dumnezeu, care este de fapt Dumnezeu în toate egal Tatălui. Toată Scriptura, începând de la Geneză și până la Apocalips dă mărturie despre acest Cuvânt.

Primul verset al Evangheliei sfântului Ioan, “La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu” (In 1,1), este asemănător cu primul verset din cartea Genezei și exprimă natura eternă a Cuvântului, a doua Persoană a Sfintei Treimi care cu Tatăl și cu Duhul Sfânt conduce întreaga creație a universului. “Toate au fost făcute prin el și nimic din ceea ce a fost făcut nu a fost făcut fără el” (In 1,3).

Ceea ce sintetizează evanghelia de astăzi și în același timp îndeamnă la reflecție, este însăși contemplarea Cuvântului întrupat. “Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, iar noi am contemplat gloria lui” (In 1,14). În Isus, Dumnezeu s-a coborât la noi, încărcat cu cel mai mare mesaj: Dumnezeu este iubire! Timpul Crăciunului este important pentru că în Isus s-a întrupat dragostea lui Dumnezeu și prin el ne-a dăruit totul. Cuvântul făcut carne și-a stabilit cortul în mijlocul poporului său, revelând iubirea Tatălui. Pentru cei care nu cred, această lume poate să apară “un furnicar care se fărâmă și nimic mai mult”, dar pentru noi el este locul unde Cuvântul și-a “fixat cortul său”, locul pe care Dumnezeu “l-a iubit atât de mult, încât l-a dat pe Fiul său unul născut” (In 3,16). Trimițându-l în mijlocul nostru pe Fiul său, Tatăl împlinește tot ceea ce a anunțat prin profeți, deoarece Cristos este plinătatea revelației lui Dumnezeu față de oameni. “După ce a vorbit în vechime părinților noștri prin profeți, în multe rânduri și în multe chipuri, Dumnezeu în zilele acestea de pe urmă ne-a vorbit prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor al tuturor lucrurilor și prin care a făcut și veacurile” (Evr 1,1-2).

Acest lucru este fondat pe “noua și eterna alianță”: nouă pentru că este inaugurată de venirea lui Cristos; eternă pentru că nu va putea fi distrusă, nici chiar de păcatele și infidelitățile oamenilor. Dialogul dintre Dumnezeu și om nu va putea fi întrerupt, pentru că pornește din însăși persoana lui Cristos. Este clar că acest dialog implică și participarea omului, și participarea noastră, care credem în Cuvântul său. La ce folosește chemarea sa, care răsună în urechile noastre, dacă noi nu vrem să-i corespundem?

Se relatează că în fiecare duminică, piața catedralei din Tours (Franța) era plină de cerșetori și de săraci nenorociți. Toți își manifestau mizeria lor, pentru a obține pomeni mai îmbelșugate de la credincioși. Și iată că într-o astfel de duminică, pe neașteptate se făcu o zarvă mare și toată acea lume nenorocită dispăru; fugeau toți cum puteau mai repede. Un cerșetor nou, neștiind ce se întâmplă, întrebă: “De ce fuge săraca lume din Tours?” O voce îi răspunse: “Vine Martin, episcopul orașului nostru”. “Și ce-i cu asta?” “Martin e sfânt, face minuni!” – i se răspunse. “Nu este oare aceasta o bucurie pentru toți?” – insistă uimit noul cerșetor. Dar se auzi răspunsul: “Nu, este o nenorocire; Martin ne vindecă! Și atunci nu este aceasta ceea ce se caută?” “Dar tu nu înțelegi că dacă sfântul te vindecă nici un om nu-ți va mai da de pomană și atunci vei fi constrâns să muncești!…”

Lumea de astăzi, amețită de materialism, de ignoranță și comoditate, nu vrea să primească vindecarea care este însuși “Cuvântul făcut trup” și fuge fără să-i dăruiască o locuință caldă în inimă aceluia care este viața. Fuge de acela care a venit să ia asupra sa păcatele, “care s-a făcut în toate asemenea nouă afară de păcat”. Oare suntem și noi dintre aceia despre care spune și sfântul Ioan în evanghelia de azi: “A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit?” (In 1,11).

Isus Cristos a venit pentru a ne ajuta în trăirea noastră, a venit pentru a ne vindeca de toate infirmitățile noastre, dar trebuie remarcat un aspect foarte important, și anume: Dumnezeu nu ajută pe nimeni, dacă respectivul nu vrea să fie ajutat. Dumnezeu l-a creat pe om liber și cere de la el un răspuns sincer la iubirea lui.

“Tuturor celor care cred, Dumnezeu le-a dat puterea de a deveni fiii lui Dumnezeu” (In 1,12). Fii în Fiul: iată aspectul misterului Nașterii pe care azi liturgia ne ajută să-l aprofundăm. Noi, cu alte cuvinte, suntem deja fiii lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit și care ne face să spunem: “Abba, adică Tată!”, dar în același timp, noi trebuie să devenim tot mai mult imitatorii lui Cristos și să creștem în credință.

Aceasta este de fapt și tema pe care sfântul Paul o subliniază în cea de-a doua lectură de astăzi. “Dumnezeu ne-a ales, predestinându-ne să fim fiii săi adoptivi prin Isus Cristos” (Ef 1,4-5). Filiațiunea divină este fundamentul adevăratei libertăți, libertate față de orice tip de opresiune, față de orice formă de sclavie în care ne constrâng patimile noastre. Filiațiunea divină este și fundamentul sigur al păcii și al bucuriei noastre. În ea creștinul găsește protecția de care are nevoie, găsește căldura paternă, găsește forță și lumină pentru a privi cu credință la un viitor mai bun, inundat de iubirea lui Cristos. Vom fi fiii lui Dumnezeu dacă-l contemplăm și-l întâlnim pe Isus, și nu fugind de el, refuzându-i vindecarea. Așa cum apostolul Paul se roagă lui Dumnezeu ca să lumineze inimile credincioșilor pentru a înțelege speranța la care sunt chemați, la fel trebuie să procedăm și noi. Să ne rugăm pentru a înțelege speranța pe care ne-o dă Cuvântul făcut trup.

Numele de creștin și de fiu al lui Dumnezeu implică în același timp și datoria de a da mărturie așa cum Ioan Botezătorul a făcut-o. El era convins că Isus Cristos este “cel care trebuia să vină” și a făcut o invitație la convertire, la credință, pentru a participa la o naștere asemănătoare cu a lui Cristos, adică “născut din Dumnezeu”. Să nu așteptăm pomană, dar să dăm mărturie și noi, arătând prin credința noastră că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, Cuvântul făcut carne, care a venit să ne aducă bucuria mântuirii, bucuria împlinirii noastre în el.

Adrian IȘTOC

 

* * *

 

Duminica a II-a după Crăciun

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Trebuie s-o recunoaștem că atunci când pronunțăm cuvântul “Dumnezeu”, noi nu știm niciodată exact ce înseamnă. Pentru că nu putem ști exact “cum este” cel pe care-l numim Dumnezeu. Iată de ce ar trebui să fim ceva mai prudenți atunci când pronunțăm acest cuvânt. “Pe Dumnezeu nu l-a văzut nimeni vreodată…”.

Poate că ar părea straniu, dar, într-un anumit sens acesta este lucrul cel mai important pe care ni-l învață religia creștină… Să nu ne lăsăm niciodată înșelați de prezumpția că avem idei prea clare despre “cine este” și “cum este” Dumnezeu!

Dar realitatea și mai paradoxală pe care ne-o propune credința creștină este aceea de a ne face o idee despre adevărata identitate a lui Dumnezeu pornind de la un om.

Deci nu de la conceptul abstract al “ființei umane” în general. Pe această cale se ajunge numai la imaginarea de “idoli”, adică de idei și reprezentări ale lui Dumnezeu sau ale anumitor divinități, făcute mai mult sau mai puțin imagine și asemănare a omului… Sau ne oprim la primul pas, pentru a spune: Dumnezeu nu este un om, Dumnezeu nu este ca un om…

Creștinismul ne spune că maximul la care noi putem ajunge în cunoașterea reală despre Dumnezeu se află și se poate recunoaște în cuvântul, în istoria și în persoana acelui om în carne și oase care a fost Isus din Nazaret.

Evanghelia lui Ioan ne învață că acest om nu era numai un “maestru” religios foarte luminat și înțelept; și nu era numai un “profet”, un interpret mandatat prin cuvântul și voința lui Dumnezeu. Sfântul Ioan ne spune că acest om era însuși “Cuvântul” lui Dumnezeu, întrupat într-o existență istorică și concretă (cea a lui Isus din Nazaret).

“Cuvântul”, adică tot ceea ce Dumnezeu are de spus oamenilor. Dar “cuvântul” este expresia și forma concretă a “gândirii”… Și acum iată: Evanghelia lui Ioan ne spune că gândirea și cuvântul lui Dumnezeu pot fi recunoscute într-un mod autentic tocmai în acel om, născut la Betleem cu aproximativ 2000 de ani în urmă, care a trăit în Palestina și a murit la Ierusalim pe timpul lui Ponțiu Pilat.

“Cine era” acel om – ne spune sfântul Ioan – nu se poate descrie spunând pur și simplu ce a făcut, ce a spus și ce i s-a întâmplat între naștere și moarte. Pentru a identifica în adevăr – dincolo de aparențele cele mai imediate – “cine era” într-adevăr acel om, trebuie să depășim limitele care definesc identitatea umană comună; și trebuie să apelăm la însăși realitatea lui Dumnezeu. Așa ne spune Evanghelia.

Dar în acest caz ne dăm imediat seama de faptul că ale noastre cuvinte precum și gândirea noastră, sunt insuficiente pentru a spune ceva “corect” referitor la Dumnezeu.

Sfântul Ioan afirmă că acel copil, născut la Betleem din Maria, în realitate este “Cuvântul” care “s-a făcut trup”. Și ne spune că “Cuvântul” încă de la început, încă mai înainte de începutul lumii, “era la Dumnezeu și era Dumnezeu”. În felul acesta ne spune că “Cuvântul” aparține exact realității lui Dumnezeu: nu este o creatură (nici un înger, nici un extra-terestru…); cu atât mai puțin, nu este un “alt” Dumnezeu. Dar în același timp “Cuvântul” nu se identifică pur și simplu cu Dumnezeu, și nici vice-versa…

Aceste termen, “Cuvântul” (în grecește “logos”), vrea să arate în același timp, în raportul lor reciproc, “gândire-și-cuvânt”. Sfântul Ioan ne spune că Isus din Nazaret este în realitate “Cuvântul făcut trup”, adică Gândirea și Cuvântul lui Dumnezeu în persoană, în forma istorică a unei existențe umane concrete. Și pentru a exprima oarecumva “cine este” Cuvântul în raport cu Dumnezeu, îl mai numește și într-un alt mod: “Fiul” unic născut al Tatălui. Așa cum obișnuit spunem și în Crez: “Născut din Tatăl mai înainte de toți vecii, Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat…”. Tocmai acel om, Isus din Nazaret.

Desigur că reflecția asupra acestor realități este grea, obosește, cere efort… Dar sunt lucruri așa de mari încât merită să ne gândim măcar câteva momente. Altfel riscăm să ne numim “creștini” fără ca să știm măcar ce înseamnă aceasta.

A fi creștini înseamnă a recunoaște în Isus Cristos pe “Cuvântul făcut trup” și să căutăm prin el adevărul lui Dumnezeu, dincolo de gândurile și multele fantezii umane în această privință.

Și de asemenea înseamnă a recunoaște că întreaga existență omenească este constitutiv situată în orizontul lui Cristos, Cuvântul lui Dumnezeu, prin care a fost creat întregul univers, izvorul oricărei “vieți”, “lumină adevărată”, venit în lume “ca să lumineze” destinul fiecărui om.

 

* * *

 

Retrospectivă asupra Nașterii Domnului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Pentru a ne convinge de existența istorică a lui Isus, sfântul apostol Ioan ne vorbește ca un martor ocular, ca unul care l-a văzut cu ochii săi, l-a atins cu mâinile sale, l-a ascultat cu urechile proprii (cf. 1In 1, 1-3), l-a văzut locuind între oameni, împărtășind cu ei aceeași viață; în același timp a putut contempla slava lui: pe Tabor, în aparițiile de după Înviere, la Înălțarea la cer. Apostolul vrea ca toți să credem în Cristos, Cuvântul întrupat, ca toți să-l primim și din plinătatea lui să primim har peste har (In 1, 16).

Pe Dumnezeu îl putem cunoaște prin atributele sale (veșnic, pretutindeni, atotputernic, atotștiutor, sfânt și drept; (cf. Catehism) și prin însăși viața sa.

Prima lectură (Sir 24, 1-4. 12-16) încearcă să ne facă a-l cunoaște pe Dumnezeu printr-un atribut al său: înțelepciunea personificată sau atotștiința divină. De factură cosmică și transcendentală, înțelepciunea a venit să locuiască în Israel și și-a fixat cortul în Ierusalim. Din acest motiv, Israelului, adică adunării Celui Preaînalt, ea îi adresează un discurs ca în prezența Dumnezeului atotputernic. Deși pare personificată, înțelepciunea apare în fața poporului ca un nor care acoperă pământul, în același fel în care Duhul acoperea suprafața haosului la începutul creației (Gen 1, 2). Dar, înainte de a se arăta oamenilor, înțelepciunea preexista lângă Dumnezeu, adică își avea locuința pe înălțimile cele mai mari, pe un tron susținut de nori în formă de coloană. Apoi ea a plecat în lume să-și caute un loc printre muritori. În cele din urmă a primit poruncă de la Dumnezeu să se stabilească în Iacob, spre a deveni proprietatea și moștenirea Israelului. Această locuire în mijlocul oamenilor nu-i atinge cu nimic transcendența, fiindcă este destinată să subziste pentru toată veșnicia. În Israel, înțelepciunea își împlinește misiunea în locuința sfântă din Sion. Ea a inspirat poporului ales o liturgie vrednică de sfințenia lui Dumnezeu. Această alegere divină și această prezență a înțelepciunii au făcut din Ierusalim o cetate aleasă. Ințelepciunea își încheie discursul său invitându-i pe evrei să se sature cu fructele sale (cf. Mt 11, 28).

Dacă numai însăși meditarea înțelepciunii îi poate ferici pe oameni, cu cât mai mult îi va ferici posedarea bunurilor sale care sunt mai dulci decât mierea! Aceste delicii nu se vor termina niciodată: cu cât sunt primite mai mult, cu atât mai mult sunt dorite (cf. CBL p. 535-536).

Aceleași lucruri minunate se pot spune despre oricare atribut divin.

În Noul Testament avem mai mult decât personificarea unui atribut divin: Înțelepciunea lui Dumnezeu se prezintă ca Persoană divină, nu în mod alegoric, ci în chipul cel mai real și concret, este Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel care întrupează întreaga înțelepciune a Tatălui, este cu adevărat înțelepciunea lui Dumnezeu (1Cor 1, 24). In Cristos, Înțelepciunea divină ia trup omenesc, locuiește între oameni și le descoperă, mai mult decât atributele, misterele intime și-i călăuzește direct spre Centrul vieții. Nu se mai pune problema unei revelații care să se oprească pe plan intelectual, ci de a pătrunde în viața divină atât de adânc încât să-i facă pe oameni fiii lui Dumnezeu, cum spune sfântul Paul predestinându-ne să fim fiii săi adoptivi prin Isus Cristos (Ef 1, 4-5).

În timp ce sfântul Paul ni-l prezintă pe Cristos ca înțelepciunea lui Dumnezeu (1 Cor 1,24) sau ca strălucirea slavei lui Dumnezeu (Evr 1, 3), sfântul Ioan evanghelistul ni-l prezintă în calitate de Cuvânt al lui Dumnezeu, termen care exprimă concomitent atât gândul cât și cuvântul lui Dumnezeu.

După cum am mai afirmat-o și la liturghia din ziua de Crăciun, Ioan ne arată că veșnicia, personalitatea și divinitatea Logosului sunt trei funcții esențiale și nu simple speculații filozofice. El a voit să pună o bază solidă faptului și în a ne da un ultim argument pentru ce Cuvântul ne-a putut vorbi despre viața intimă din Dumnezeu: puterea revelatoare și mântuitoare a Cuvântului își au fundamentul în originea și natura Cuvântului însuși, fiindcă funcția sa din sânul Preasfintei Treimi este aceea de a vorbi, de a arăta adevărul în toată realitatea sa, deoarece, fiind imaginea desăvârșită a Tatălui, cunoaște tot adevărul lui Dumnezeu și prin fiecare faptă ne relatează că Dumnezeu este iubire (1In 4,8.16). Acest adevăr esențial are menirea să ne facă fericiți. (cf. CBL p. 1304).

Dumnezeu, fără întruparea Fiului, ne-ar fi putut fi un foarte bun, excelent, profesor de divinologie, adică să ne învețe tot ce este mai frumos despre atributele sale și ar fi putut realiza cu omul cel mai bun raport de cultură, știință, economie, artă etc. În acest caz, omul ar fi putut deveni mai învățat, mai savant, însă nu mai bun ca om. Numai prin întruparea Fiului Dumnezeu poate realiza cu omul un raport organic, viu, intim, bazat pe însăși viața sa care singură poate schimba viața omului, îl poate face mai om. Dacă Einstein, care atâția ani s-a străduit să afle formula după care Dumnezeu a creat lumea din nimic, ar fi aflat-o, putea deveni cel mai mare om de știință din toate timpurile, ,putea deveni un creator din nimic, dar fără să devină alt om, mai bun, ci, poate, chiar mai rău, fiindcă știința umflă, umple de sine, de mândrie, de egoism și orice patimă. Numai întruparea Cuvântului ne oferă «C H E I A V I E Ț I I D I V I N E» care ne poate face adevărați, nu numai oameni, ci chiar fii ai lui Dumnezeu pentru veșnicie. Deși orice comparație șchiopătează, voi afirma, spre a înțelege mai bine, că întruparea lui Cristos constituie legătura vitală dintre supranatural și natural; fără el, omul nu poate avea viață supranaturală, chiar dacă ar încerca să-și construiască propria viață după toate atributele divine.

Datoria noastră?

Ne-o arată apostolul Paul în lectura a II-a (Ef 1, 3-6. 15-18): de a-l binecuvânta pe Dumnezeu, adică de a-i fi recunoscători, de a-i mulțumi din toată inima și de a deveni mulțumitori.

Binecuvântat să fie Dumnezeu. Aceste cuvinte amintite de sfântul Paul constituiau răspunsul la un imn de laudă pe care primii creștini îl cântau la începutul acțiunilor liturgice.

Și noi suntem acum la începutul acțiunilor liturgice și avem aceeași datorie de a-l binecuvânta pe Dumnezeu din următoarele motive, pe lângă cele expuse mai sus: Dumnezeu ne-a chemat la adunarea sfântă, el are inițiativa ca noi să fim împreună; el ne dă harul armoniei; el ne inspiră acțiunile sacre: ne dechide inimile spre rugăciune, meditație, contemplație; el ne adresează cuvântul său și-l luminează prin Duhul Sfânt; el rămâne cu noi; el ne binecuvântează, ne face mulțumiți cu Cristos, în Cristos și pentru Cristos, fiindcă însăși Mama cerească de sus ne binecuvântează cu pruncul Isus.

Dumnezeu ne adună, nu numai să ne binecuvânteze, să ne facă mulțumiți, ci vrea ca prin noi cei mulți împreună, să binecuvânteze toate popoarele, să le mulțumească și această mulțumire să treacă prin noi. Spune sintagma: Cine intră în moară se umple de făină, la fel: cine intră în binecuvântarea lui Dumnezeu pentru toate popoarele se umple de toată binecuvântarea, de toată mulțumirea.

Înțelegem acum rostul adunărilor duminicale și festive?

Ne-a ales ca să fim sfinți și neprihăniți în fața sa, ca prin noi să mulțumească sufletele tuturor oamenilor. Alegerea noastră nu se datorează planurilor sau înțelepciunii umane, mărginite, ci planului din veci al Tatălui, dinainte chiar de a crea lumea. Nu avem motiv de mândrie, ci de bucurie, fiindcă am fost predestinați să fim Biserica lui Cristos, Trupul său mistic, care nu ne răpește libertatea, ci ne mărește capacitatea de a împărtăși pe alții cu darurile primite, cum se spune: Dar din dar se face rai.

Ruga apostolului Paul pentru credincioșii săi era aceea ca Dumnezeu să le lumineze ochii inimii, ca fiecare să-l poată vedea pe aproapele său care este în necaz, în suferință, să-l iubească și să se străduiască a-l mulțumi în Cristos, fiindcă numai acela care are ochii deschiși pentru caritate va vedea lumina învierii. Învierea este și speranța noastră în Cristos, menită să ne mulțumească în veci. Adunarea duminicală ne dă garanția învierii. Cine nu participă cu întreaga ființă la această adunare, se autoexclude de la învierea fericită, fiindcă pierde «Cheia vieții divine».

Pentru a fi veșnici, trebuie să fim înțelepți în Cristos. Amin.

 

* * *

 

Duminica a II-a după Crăciun (pt. copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Crăciunul meu nu a fost niciodată așa. Familia mea nu a fost niciodată o familie unită, ci dezbinată și niciodată corectă. Nu este senină niciodată: mereu toți sunt triști, zburători, niciodată nu sunt acasă, nu organizează nici o sărbătoare. De Crăciun, același lucru. Nu se mănâncă panettone, nici paste, nici înghețate și nici specialități. Aș vrea să fiu o fetiță bună, dar nu sunt; și aceasta din cauza familiei mele; de altfel, cred că aș fi mai bună, mai educată, nu aș fi violentă cu colegele mele, ci ca toți ceilalți copii.

Nu știu dacă familia mea m-a învățat bine sau rău. Nu voi ști niciodată. Dar mi se pare că îmi dau seama ce este rău. Doar mama mea mi-a oferit puțină iubire. Tatăl meu, în schimb, nu m-a învățat să trăiesc în bine, ci în rău. Vreau să sărbătoresc nașterea Pruncului Isus pentru că vine să aducă pace pentru copiii săraci, da, săraci ca mine.

Aș vrea să știu dacă ceilalți copii sunt triști așa cum sunt eu. Nu, nu cred, cred că toți sunt mai calmi, sunt mai mult iubiți de tați.

Eu merit, zice el, doar înjurături, și cred că numai el știe acele înjurături urâte care mă fac să mă simt rău de fiecare dată când le aud.

Doar mama mea îmi acordă puțintică afecțiune și iubire. De la ea nu am primit niciodată nici o palmă și, când tatăl meu mă bate, o doare și pe ea.

Aș vrea să plec de acasă pentru că nu vreau să mai aud înjurături și învățătoarea mi-a promis că vorbește cu asistentul social pentru că vreau să merg la colegiu”.

2. Tema

Vreți să îl vedeți pe Dumnezeu, priviți la Pruncul Isus: chip vizibil al Tatălui.

3. Mesajul zilei

Dumnezeu este spiritual și invizibil. Pentru că nu este material, nu poate fi văzut cu ochii noștri. Dar mare este dorința tuturor oamenilor să îl vadă pe Dumnezeu.

Era un soldat din Legiunea lui Pompei. Mărșăluise cu el pe toate drumurile imperiului roman, din Occident până în Orient. Avea mult curaj; dar, când gândul misterului vieții îi intra în inimă, devenea de-a dreptul superstițios.

Se rugase idolilor romanilor; acum se ruga zeilor popoarelor barbare din Orient. În sfârșit, cu Pompei mărșăluia spre Ierusalim. Murea de dorința de a se ruga Dumnezeului evreilor, despre care toți cântau imnuri minunate. Dar în Palestina nu a găsit nici un templu; doar locuri sacre de întâlnire pentru ascultarea cuvântului și pentru rugăciune, numite sinagogi. Toți îi spuneau că doar în Orașul sfânt este templul lui IHWH. Au trecut luni întregi de asediu. În sfârșit, Ierusalimul se predă.

Cu sabia în mână, intră în minunatul templu, una dintre cele șapte minuni ale lumii, inima misterioasă a religiei ebraice. În sfârșit, putea să îl vadă pe Dumnezeul evreilor!

Deziluzie!

În locul cel mai sfânt este un întuneric profund. Se aprind făclii. Camera cubică este goală. Și statuia minunatului Dumnezeu? Probabil au ascuns-o. Îl oprește cu brutalitate pe un preot prizonier. Poruncește: “Unde l-ați pus pe Dumnezeul vostru?” Preotul răspunde solemn: “IHWH, Domnul cerului și al pământului, este prea mare pentru a fi reprezentat de o statuie; este prea sfânt ca să ni-l putem imagina; este prea misterios pentru a fi văzut; este prea viu ca să fie închis. IHWH, Domnul, este dincolo de toate: este spiritual, invizibil, unic. De aceea, el vine cu noi, prizonierii, în toate părțile lumii”.

Dumnezeul evreilor, adevăratul Dumnezeu, nu are o formă umană: este duh.

Atunci cum îl vom cunoaște? Cum să ne imaginăm chipul lui? Isus ni-l revelează: Dumnezeu are chipul iubirii unui tată care are brațele deschise, care vrea să se ofere pentru a ne face fericiți.

În Isus a apărut bunătatea lui Dumnezeu pentru a rămâne mereu cu noi.

- Pruncul Isus poartă pe chipul lui trăsăturile minunate ale Tatălui. El este un Dumnezeu care poate fi văzut, care poate fi îmbrățișat, care poate fi iubit.

- Iubirea lui ne uimește.

- Isus nu găsește loc la Betleem. Cei săraci îl recunosc, bogații nu. Cei îndepărtați îl recunosc, cei apropiați nu. Măgarul și boii îi sunt apropiați; astăzi, mulți rămân departe de el.

- Și totuși, el ne-a iubit cu adevărat! Nu a “luat” trup, ci “a devenit” trup, copil, fiu al Mariei.

- Nu este un principe care ne trimite haruri din cer; este un prieten care stă într-adevăr lângă noi: se naște, trăiește, suferă ca și noi, pentru a ne înțelege și ajuta mai bine.

4. Exemple

a) Cazimir, rege al Poloniei, solicita marșul infanteriei: el, pe cal, îi îndemna pe soldați să meargă mai repede. Un soldat curajos a strigat:

- Știți să vorbiți frumos, maiestate, stând pe cal, în timp ce noi, sărmanii soldați, mergem pe jos!

Mărinimosul rege a înțeles, a coborât de pe cal și a spus:

- Iată, acum mergem toți pe jos! Să mergem împreună!

Fiul lui Dumnezeu, făcându-se om ca și noi, merge cu noi și ca noi.

b) Se povestește despre Abraham.

Abraham se apropia din zi în zi de adevăratul Dumnezeu; se îndepărta astfel de idolii falși. De aceea, tatăl lui l-a condus în fața regelui Nimrod.

Regele l-a întrebat pe Abraham:
- De ce nu adori idolii?
Abraham a răspuns hotărât:
- Pentru că focul îi arde.
- Atunci, adoră focul!
- Mai curând ador apa, capabilă să stingă focul!
- Atunci, adoră apa.
- Nu! Mai curând ador norii, din care cade apa, a răspuns Abraham.
- Atunci, adoră norii, a insistat regele Nimrod.
- Nu, pentru că vântul este mai puternic decât ei și îi împrăștie.
- Atunci, adoră vântul care suflă.
- Dacă vântul ar fi Dumnezeu, a continuat Abraham, ar trebui să îl adorăm pe om, care are suflul respirației.
- Atunci, adoră omul!
- Nu, pentru că, totuși, moare.
- Atunci, adoră moartea.
Și, în sfârșit, Abraham a putut încheia:
- Singurul care trebuie adorat este stăpânul vieții și al morții. Acesta este singurul meu Dumnezeu!

c) Biserica a conștientizat, de peste 150 de ani, puterea misionară a copiilor. S-a întâmplat în Franța în prima jumătate a anilor 1800. Misionarii din China scriau îngrijorați de condițiile copiilor care erau uciși imediat după naștere, din cauza sărăciei în care se zbăteau familiile. Episcopul francez Charles Fobin de Janson a încercat să-i antreneze pe adulți în problema celor mici; dar adulții au atâtea de făcut, și atunci s-a adresat copiilor din dieceza sa.

Episcopul a prezentat situația copiilor care mureau fără să primească Botezul și i-a întrebat pe copii dacă erau disponibili să își asume datoria de a-i salva pe copii. S-a născut în acele momente un program care sfidează secolele: “Copiii îi ajută pe copii”. Copiii l-au întrebat pe episcop cum puteau să intervină și sfântul episcop le-a cerut un “Bucură-te, Marie” pe zi și un bănuț pe lună. A fost primul pas pentru o solidaritate care nu a cunoscut sfârșitul niciodată. Copiii misionari îndeplinesc astăzi în lume “o slujire pentru Bisericile locale pentru a-i ajuta pe educatori să trezească progresiv în copii o conștiință misionară universală și pentru a-i conduce spre o comuniune spirituală și materială cu copiii din regiunile și Bisericile cele mai sărace. Încă de la origine, Opera a contribuit la înflorirea unor vocații misionare” (Statutele PPOOMM).

 

* * *

 

Acea înțelepciune care nu se învață din cărți

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

În genunchi, vă rog

Ar fi cazul să stingem luminile noastre culturale pretențioase, să încetăm de a gargarisi formule strălucitoare, să înghițim tabla înmulțirii a științei noastre, să distrugem penele de păun ale unei erudiției satisfăcute, să întrerupem declamarea poeziilor rafinate, să retezăm recitarea jaculatoriilor ideologice, să reducem la tăcere bâlbâielile filozofice, să nu fim găsiți cu tratate teologice grele în mână. Și chiar să ne așezăm în genunchi.

Înțelepciunea care “vine de sus” (prima lectură) este primită “de jos” într-o atitudine de umilință, simplicitate și adorație.

Înțelepciunea care iese “din gura celui Preaînalt” cere ca noi să închidem gura noastră. Înțelepciunea “care în adunarea celui Preaînalt deschide gura” risipește inevitabil cenaclurile celor învățați și convoacă adunarea, destul de puțin calificată, a celor mici. Înțelepciunea care “a oficiat în cortul sfânt” nu se pretează să oficieze liturgii intelectualiste, ci dorește să se includă în celebrarea vieții. “Duhul înțelepciunii” pe care îl invocă Paul pentru creștinii din Efes nu servește ca să se prezinte pe scenele mundane, sau pe catedrele prestigioase, sau pe camerele de televiziune, ci “pentru a ne face să înțelegem la care speranță am fost chemați”. Înțelepciunea, deci, ne este dată pentru a descoperi sensul vocației proprii și spre slujirea speranței.

Unde nu o găsim

“Creatorul meu m-a făcut să întind cortul…” Este dificil de a localiza acest cort. Mai ușor este a stabili unde nu-l putem găsi.

Este inutil de a merge să-l căutăm în academii, în școlile speciale, în bibliotecile cele mai mari, nici cu atât mai puțin scotocind în librării. Cu cât aleargă mai mult degetele pe tastatura computerelor celor mai sofisticate, sau răsfoim paginile enciclopediilor monumentale, cu atât înțelepciunea nu apare aici.

Înțelepciunea nu trebuie confundată cu erudiția, și nici cu cultura. Isus este înțelepciunea întrupată. Dar nu este în mod necesar cultura. Vai, când creștinismul se reduce la actul cultural. “Cei inteligenți” cărora Tatăl le-a ținut ascunse secretele sale, aleg, oferă soluții la anumite probleme, elaborează mentalități și comportamente care nu coincid aproape niciodată cu înțelepciunea din Evanghelie. Modul de a trăi conform Predicii de pe Munte nu este desigur stilul de viață după regulile prudenței umane distilată în laboratoarele celor docți.

A fi inteligenți după înțelepciunea “revelată” de Cristos, nu este aceeași cu a fi inteligenți conform lumii. Dimpotrivă: când cineva inspiră comportamentele sale din această înțelepciune, este descalificat, luat în râs, considerat ca un nepregătit, sau de-a dreptul nebun. Un profesor universitar, un mare teolog, reușește ușor să strivească sub greutatea științei sale un țăran analfabet. Dar înțelepciunea poate sta foarte bine de partea ignorantului, și nu în mod necesar de partea omului de cultură.

Tatăl meu intra în vârful picioarelor, intimidat, admirând camera mea invadată de cărți. El susținuse examenele din a cincea elementară la vârsta de treizeci de ani, din cauza muncii.

Dar când deschidea gura și spunea anumite lucruri – cu ton liniștit, aer modest, și o voce luminoasă ca și ochii săi – eu îl ascultam tulburat, și nu puteam să fac decât să reflectez că acela era rodul a tot ce nu învățase din cărți.

Locul înțelepciunii este inima

Înțelepciunea nu se găsește în mijlocul vorbirii confuze a culturii timpului. Numai tăcerea poate constitui un indiciu al prezenței sale. Înțelepciunea nu alege desigur ca loc potrivit pentru a întinde cortul său terenul distincțiilor subtile, argumentele, analizele strălucitoare, argumentele de necombătut, definițiile prăfuite, apologiile învechite, citatele nesfârșite. “Locul” înțelepciunii nu este mintea, ci inima. Nu se posedă înțelepciunea, nici nu se etalează.

Ci ea pune stăpânire pe noi. Și atunci se renunță la presupunere, la siguranța sfruntată, devenim sclavi, modești, chiar naturali, se adoptă pasul discreției, se ia o atitudine de respect în privința conștiinței altuia. Înțelepciunea nu se cumpără la supermarchetul vanităților profesorale, sau de pe ștandurile unde sunt etalate adevăruri prefabricate. Ea caută complicitatea celui mic care este ascuns într-o oarecare parte din noi. Înțelepciunea vine să amestece toate cărțile noastre pretențioase, să răstoarne construcțiile cerebrale, să clatine schelele noastre pedante, să curme citatele îngâmfate, să încurce cifrele calculelor noastre judicioase. Înțelepciunea care este darul Celui de Sus nu se pretează să facă să strălucească diplomele noastre, să mărească dezinvoltura noastră doctrinală. Vine, în schimb, să ne pună în încurcătură, pentru a ne face să devenim “nevinovați”.

Lumina vieții

Prologul Evangheliei de astăzi sintetizează aventura Cuvântului care se face trup, punând în evidență rolul său de viață și, deci, de lumină. Avem astfel aceste trei teme, care se leagă pe rând: înțelepciune-viață-lumină. “În el era viața / și viața era lumina oamenilor”. Cuvântul lui Dumnezeu (echivalentul Înțelepciunii ieșite din gura Celui Preaînalt) nu are nimic anonim, rece, impersonal, intelectual. Este un Cuvânt plin de viață, care posedă o putere vitală.

Și lumina care oferă – inteligenței, inimii, întregii persoane – aduce cu sine germenii acestei vieți care izvorăște. Viață în care sunt incluse diverse realități: iubire, bucurie, splendoare, glorie, frumusețea proiectului divin… Putem să spunem: viața este în Cuvânt. Cuvântul este prezentat ca un receptacul, un tabernacol, sânul rodnic al vieții. Și acest tabernacol va fi și caseta luminii pentru oameni.

“…Viața era lumina oamenilor”. Fraza, dacă o medităm serios, are urmări incalculabile. Accentul, într-adevăr, este pus pe termenul viață. Lumina devine astfel manifestarea, splendoarea vieții. În această perspectivă, adevărul este viața care este revelată, devine prezentă, cognoscibilă și “experimentată” în Isus. Adevărul, manifestat de Cristos, nu este altul decât experiența vitală oferită omului. Pentru om, atunci, criteriul adevărului și al erorii în sensul existenței nu poate fi dat din exterior, ci depinde numai de ființa sa cufundată în curentul vital al Cuvântului. Sunt în el calea și lumina pentru a ajunge la bucuria esențială, la plinătatea la care tinde cu toată ființa sa.

Viața nu se naște din lumină

“…Și viața era lumina oamenilor”. Acum înțeleg cum se poate citi Prologul invers. Pentru aceasta este cineva care se încăpățânează să producă viața prin intermediul luminii (și nu stăm să cercetăm, pentru Dumnezeu, despre ce lumină este vorba). Cineva care se gândește că ajunge să înghițim cuvinte, formule, scheme doctrinale, sloganuri, rețete moralistice, fraze gata făcute, programe convenționale, pentru a face să țâșnească viața.

Nu. Viața nu se naște din lumină (din acea lumină anemică, apoi…), ci numai din viață. Și chiar dacă se încearcă în mod abuziv a defini ca viață acele rezultate, viața în realitate este altundeva. Aceea este o aparență de viață, o palidă imitare a vieții. Este un scenariu unde se mișcă atomi sau marionete, dar nu se dezvoltă aventura riscantă și exaltantă a vieții. Este o casă unde totul este riguros la locul său, totul funcționează cu o regularitate impecabilă, dar care este depopulată, lipsită de viață.

Vă rog, să nu schimbăm organizarea, aparatele, încadrarea, ordinea formală, cu viața. Viața este altceva. Viața este Altul. Schema noastră prea adesea este: lumina (rece și anemică) care ar trebui să dea (cel puțin în intenții) viața, și care în schimb produce o viață aparentă, hibernantă, mumificată. Aceea a lui Ioan este: plinătate de viață-lumină-viață. Pentru Ioan lumina se naște din Viață și produce viață. Nu este desigur vina sa dacă noi ne încăpățânăm să citim Prologul pe dos…

Biserica, locul vieții

“Viața este cea care se răspândește și crează spațiu, lumina care ia în posesie spațiul creat” (A. Von Speyr). Absența vieții, este egală cu absența luminii. Viața micșorată, sărăcită, este egală cu lumina redusă. Trebuie să dilatăm spațiile, să trăim în plinătate, pentru a fi cuprinși de lumină. Adevărul caută un om viu, nu o mumie, nici cu atât mai puțin un codex. Și Biserica, dacă vrea să facă să acceptăm lumina lui Dumnezeu, trebuie să se preocupe, înainte de toate, să creeze oameni vii, să devină vizibilă, să experimenteze viața.

Atunci când Biserica se mulțumește cu funcționarea, ordinea, disciplina, merge împotriva vieții, și deci stinge lumina, se așază în afara adevărului. Chiar Biserica, înainte de a fi lumina lumii, are datoria de a fi “viața”, nu instituția, structura, organizarea. Biserica, deci, este locul vieții. O Biserică în care nu se roagă, nu se alimentează din Cuvânt, nu este cufundată în ambientul vital al contemplației, și nu participă la viața reală a oamenilor, greșește inexorabil misiunea proprie: nu va putea să fie niciodată lumina lumii. Lumina adevărului emană numai din splendoarea vieții. Acolo unde viața este amorțită, nu va mai fi loc pentru adevăr.

Doamne, dă-mi lumina ta când totul este prea clar…

Doamne, dă-mi curajul și umilința – care este expresia cea mai eroică și mai necesară decât curajul – de a invoca, de a căuta, de a aștepta cu răbdare lumina Cuvântului tău pentru situațiile cele mai normale și previzibile ale existenței mele. Am nevoie de acea lumină acolo unde mă simt sigur, dezinvolt, capabil de a o descoperi singur. Acolo unde meseria neutralizează inima, obișnuința expulzează fantezia, unde cele văzute deja, sau programate deja exclud surpriza.

Nu spun că sunt în stare de a mă descurca singur în împrejurările excepționale. Dar împrejurările excepționale sunt, tocmai, excepționale. În timp ce eu trebuie să fac în continuu socotelile cu cele normale, care se repetă, cu termenii cunoscuți. Și pentru aceasta am nevoie de viața-lumina ta, pentru a nu mă rătăci în geografia prea des folosită, pentru a nu greși socotelile pe care, vai, știu să le fac chiar foarte bine, pentru a nu face banală existența mea, pentru a nu ignora lumina care emană din obiectele familiare și care, tocmai pentru că sunt în permanență sub ochi, risc să nu le mai observ.

Am nevoie de lumina ta pentru a înțelege persoanele pe care le cunosc cel mai bine. Pentru a recunoaște persoanele ale căror chip le cunosc de atâta timp. Pentru a observa prezența celor care stau împrejurul meu. Pentru a mă opri în cazul că nu mă interesează. Pentru a începe să înțeleg tipul pe care l-am clasificat deja. Pentru a înfrunta problema deja rezolvată…

Doamne, dăruiește-mi lumina Cuvântului tău pentru alegerile prea ușoare, pentru hotărârile cele mai simple, pentru cazurile care sunt deja clarificate, tratate exhaustiv și rezolvate cu autoritate în cărți, pentru răspunsurile prea scontate, pentru soluțiile prevăzute pe larg.

Doamne, trimite-mi urgent lumina ta atunci când totul apare prea clar. Cuvântul tău, sunt sigur, va modifica profund orizonturile comune în care eu mă mișc. Nimic nu va fi ușor, simplu, scontat. Totul va fi nou și riscant. Cuvântul tău, cu lumina sa orbitoare, va împresura lumea casnică pe care o cunosc, și mă va introduce în descoperirea inedită, va face să strălucească posibilitățile încă neexplorate. Domne, îți cer să-mi trimiți Cuvântul tău care luminează, pentru ca să pot în sfârșit să descopăr, să inventez lumea în care trăiesc, epuizată de o folosire lipsită de lumina ta.

“…Și viața era lumina oamenilor”. Doamne, eu sunt unul dintre atâția oameni – și totuși unic – care are nevoie de lumina ta în orice moment, pentru a nu muri din insuficiența luminii. Lumina ta este pâinea mea de fiecare zi, aerul pe care îl respir, iubirea fără de care rămân înțepenit în întuneric… Îmi trebuie absolut lumina ta. Pentru că, alt fel, știu totul și nu înțeleg nimic. Cunosc toate căile pentru a nu ajunge…

 

* * *

 

Duminica a II-a după Crăciun (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Bogdan Herciu
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 4 ianuarie 2009

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.