Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a II-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
Isaia 49,3.5-6
1Corinteni 1,1-3
Ioan 1,29-34

Ioan 1,29-34

A doua zi, l-a văzut pe Isus venind la el și a zis: “Iată-l pe Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii. Acesta este cel despre care am spus: «După mine vine un bărbat care a ajuns înaintea mea, pentru că era mai înainte de mine. Eu nu-l cunoșteam, dar am venit să botez cu apă, ca, prin aceasta, el să fie făcut cunoscut lui Israel»”. Ioan a dat mărturie, spunând: “Am văzut Duhul coborând ca un porumbel din cer și a rămas deasupra lui. Eu nu-l cunoșteam, însă cel care m-a trimis să botez cu apă, el mi-a zis: «Acela deasupra căruia vei vedea Duhul coborând și rămânând peste el, el este cel care botează în Duhul Sfânt». Eu am văzut și am dat mărturie: acesta este Fiul lui Dumnezeu”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Mărturia lui Ioan

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Eu am văzut și am mărturisit că acesta este Fiul lui Dumnezeu.

Aceasta a fost mărturia lui Ioan Botezătorul și prin aceasta și-a îndeplinit misiunea sa, și-a atins scopul vieții, sensul existenței sale.

Fiecare om are un scop pe acest pământ pe care trebuie să-l atingă. Catehismul ne spune că Dumnezeu l-a creat pe om ca să-l cunoască, să-l iubească, să-l slujească și așa să dobândească viața veșnică. Mai pe scurt, sfântul Irineu spune că omul a fost creat pentru gloria lui Dumnezeu.

Ioan Botezătorul mărturisește cu toată convingerea că Isus este Fiul lui Dumnezeu, fiindcă la botezul acestuia l-a auzit pe Tatăl ceresc spunând: Acesta este Fiul meu preaiubit, și l-a văzut pe Duhul Sfânt coborându-se asupra Mântuitorului sub chip de porumbel (Mt 3,16-17). Ioan și-a împlinit menirea.

Nouă, ca să ne împlinim menirea, cine ne va da convingerea necesară că Isus este Fiul lui Dumnezeu, că este Domnul nostru? Sub ce formă, semn îl putem descoperi pe Duhul Sfânt?

Răspunsul: Biserica lui Isus este opera Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt. În ea găsim atât glasul Tatălui și Fiului, cât și semnele Duhului Sfânt.

Din botezul lui Isus s-a zămislit Biserica: curată, frumoasă, pecetluită cu adevărul divin prin carismele Duhului, vrednică de crezare; ea este trupul mistic al lui Cristos, al cărui suflet este Duhul lui Dumnezeu; ea a ieșit din apa Iordanului ca martoră și depozitară a învățăturilor lui Isus Cristos. Primul membru al Bisericii, exceptând-o pe preacurata Fecioară Maria care este însuși modelul, care mărturisește că Isus este Fiul lui Dumnezeu, este Ioan Botezătorul, urmează apostolii și ultimul ales ca apostol, care singur s-a declarat că nu este vrednic de această alegere pentru că a persecutat Biserica (1Cor 15,9), dar care a susținut că Isus Cristos este Domnul, este sfântul apostol Paul (Rom 10,9).

Noi ne dovedim mădulare ale trupului mistic, frați cu Ioan Botezătorul, cu apostolii și prin urmare, copii ai Maicii Domnului, în măsura în care mărturisim aceleași adevăruri sub inspirația Duhului Sfânt.

Biserica, în calitatea ei de trup mistic, constituie realizarea unei profeții (lectura I-a), aceea de a fi lumina neamurilor și de a duce mântuirea până la marginile pământului. Ea nu și-ar putea îndeplini misiunea dacă nu ar fi înzestrată de Cristos cu darul infailibilității, adică de a nu putea greși când învață pe oameni adevărul revelat, problemele de credință și de morală. Fără acest dar, Biserica nu ne-ar putea conduce la realizarea scopului vieții noastre.

Când Isus și-a luat rămas bun de la apostolii săi la Cina cea de Taină, i-a încurajat și i-a îndemnat să creadă în el, în Tatăl și să se iubească reciproc; apoi le-a spus: Eu voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt Mângâietor, care să rămână cu voi în veac (In 14,16), și apoi a adăugat: Mângâietorul, (adică Duhul Sfânt) pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate și vă va aduce aminte de tot ceea ce v-am spus eu (In 14,26); și pentru a treia oară întărește insistând: Duhul adevărului are să vă călăuzească la tot adevărul, fiindcă nu va vorbi de la sine, ci va vorbi tot ce va fi auzit și vă va descoperi lucrurile viitoare (In 16,13).

Misterul Preasfintei Treimi, care a început să se reveleze încă de la creația primului om, dar care s-a întrerupt din cauza păcatului, acum, prin Cristos, își reia firul descoperirilor și va desăvârși cunoașterea de care are trebuință omul pentru a fi fericit pe deplin în sânul Bisericii pe acest pământ.

Bucurându-se de această asistență a Sfântului Duh, de grija specială a lui Isus Cristos, Biserica nu va greși niciodată în privința adevărurilor de credință și de morală, fiindcă Isus o mai asigură și de asistența personală: Iată eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor (Mt 28,20).

Ca să avem și noi mai multă încredere în Biserica sa, Isus îl înzestrează pe capul ei văzut, pe Petru și pe urmașii lui, cu darul infailibilității. La Cezareea lui Filip, când Isus i-a întrebat pe ucenicii săi despre ce zic oamenii că este el și apoi despre părerea lor, Petru a răspuns: Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu, iar Isus i-a replicat: Fericit ești Simon, fiul lui Iona, că nu carnea și sângele ți-au descoperit acestea, ci Tatăl meu care este în ceruri. Și eu îți spun că tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor frânge (Mt 16,18), adică: Fericit ești, fiindcă ori de câte ori vei vorbi Bisericii întregi în probleme de credință și de morală, în problemele care privesc mântuirea sufletelor, nu tu vei vorbi, ci Tatăl meu va vorbi prin tine și tu nu vei greși. De asemenea, prin cel care mărturisește că Isus este Fiul lui Dumnezeu, vorbește Tatăl și el devine un ales (lectura a II-a), un zidit pe stânca adevărului, un născut din Dumnezeu.

Biserica, după cum spune Conciliul Vatican II în documentul Gaudium et spes, nu este animată de vreo ambiție pământească în urmarea scopului ei; ea are menirea de a continua, sub conducerea Duhului Sfânt, opera lui Cristos, care a venit în lume să aducă mărturie despre adevăr, să mântuiască și nu să condamne, să slujească și nu să fie slujită. Biserica în sine este un semn evident al lui Dumnezeu, că bunătatea sa este mai mare decât răutatea omenească, este o chemare a celor păcătoși la masa Tatălui ceresc prin trăirea credinței în dumnezeirea și domnia lui Cristos.

Oamenii sunt înzestrați cu darul libertății, pot accepta sau refuza chemarea, dar consecințele vor urma faptelor. Marele scriitor rus, Lev Tolstoi, a spus: Omul, fără simțul religios, este ca omul fără simțul văzului sau auzului; este un orb, un surd, un mut; un om nereușit, anormal, om fără dogmă, un monstru. Iată și mărturia scriitorului francez La Bruyère: Eu simt că Dumnezeu există și nu pot înțelege deloc că s-ar putea să nu existe. Sunt însă și spirite care se îndepărtează de credință. Aceasta dovedește că în lume sunt și monștri. Chateaubriand dă mărturie: Din credință izvorăsc toate virtuțile sociale, fiindcă, după părerea unanimă a înțelepților, stâlpul cel mai puternic al moralei și al vieții de stat este credința într-un Dumnezeu care răsplătește binele și pedepsește răul. Iar unul dintre cei mai înverșunați dușmani ai Bisericii, Strauss, când fiul său a împlinit vârsta de doisprezece ani, l-a dus la un preot ca să-l învețe Catehismul și să-l boteze. Preotul, crezând că este vorba de o glumă sau ironie, l-a întrebat cu toată seriozitatea dacă vrea cu adevărat educația religioasă, la care a răspuns: Doresc, părinte, ca fiul meu să fie mai fericit decât mine.

Cuvintele lui Isus adresate lui Petru: Fericit ești Simon, cât și cele adresate de Elisabeta Mariei: Fericită ești pentru că ai crezut (Lc 1,45), se vor adeveri în toți acei care vor mărturisi că Isus este Fiul lui Dumnezeu și Domnul nostru. Italianul Enrico Medi (1911-1974), renumit om de știință, era atât de fericit că prin știință avea posibilitatea de a admira minunile revărsate de Dumnezeu în creație, încât voia să o împărtășească și altora cu toată dragostea. În acest sens ținea diferite conferințe la toate marile universități din lume. La o conferință ținută la Roma, fiind de față și un profesor ateu, acesta, la sfârșit a venit să-l felicite, dar și să-i spună că altădată nu va mai veni să-l asculte. Motivul? I-a zis: Ești teribil de contagios. Se temea ca nu cumva să se convertească. Adevărul este trist: există oameni care se tem de adevăr și fug de propria lor fericire. Să ne rugăm pentru ei și să le demonstrăm cu fericirea trăirii noastre în credință că Isus este Fiul lui Dumnezeu, că el este Domnul nostru de la care ne vine tot binele acum făcându-ne domni cu cei din jur, ca în veșnicie să domnim cu el în împărăția Tatălui. Amin.

 

* * *

 

Duminica a II-a de peste an (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Domnul mi-a spus: “Tu ești slujitorul meu, Israel, în care mă voi preamări”. Iar acum a vorbit Domnul, care m-a plămădit din sânul maicii mele ca să fiu slujitorul lui… El mi-a spus: “E puțin lucru să fii slujitorul meu ca să ridici semințiile lui Iacob și să aduci înapoi rămășița lui Israel. Te voi rândui lumină pentru neamuri, ca să ajungă mântuirea mea până la marginile pământului”. (Is 49,3.5-6)

Chemarea Slujitorului lui Dumnezeu prefigurează chemarea lui Isus manifestată în ziua Botezului său în râul Iordan. În felul acesta nouă ni se propune spre reflecție o temă fundamentală a Sfintei Scripturi, cea a chemării, a alegerii în vederea unei misiuni. Poporul lui Israel a fost ales dintre toate popoarele în vederea mântuirii lor. Această alegere este, așadar, strâns legată de o misiune; de o misiune universală. Legătura dintre alegere și misiunea universală se verifică cel mai bine în Isus, uns cu Duhul Sfânt pentru a ridica păcatul lumii (v. Evanghelia zilei).

În contemplarea Slujitorului, creștinul descoperă totodată exigențele propriei sale chemări atât în raport cu Poporul ales cât și cu persoana lui Isus. Misiunea Slujitorului se desăvârșește în Biserică, Trupul mistic al lui Cristos. Primirea Duhului Sfânt de către creștin are în vedere “conformarea” sa cu Cristos împreună cu care va avea de ridicat și ispășit păcatul lumii.

Ioan îl vede pe Isus venind spre el și zice: “Iată Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii… Eu nu-l cunoșteam, dar ca să fie arătat El lui Israel, de aceea am venit eu botezând cu apă… Acela care m-a trimis să botez cu apă mi-a spus: Peste cine vei vedea Duhul coborându-se și rămânând asupra lui, Acesta este Cel care botează cu Duhul Sfânt. Și eu am văzut și dau mărturie că Acesta este Fiul lui Dumnezeu”. (In 1,29-34)

Isus este prezentat, în fragmentul celei de-a doua duminici de peste an, ca fiind făuritorul creației celei noi. Într-adevăr, referința la Miel e menită să ne readucă în memorie atât figura mielului pascal (Ex 12) care, prin sângele său uns pe ușorii ușilor unde se aflau evreii, i-a salvat de urgia Răzbunătorului, cât și pe cea a mielului dus la înjunghiere (Is 53) care a luat asupra sa fărădelegile noastre. În ambele cazuri jertfa avea drept scop nu doar o eliberare ci mai ales o re-naștere/re-creare ca popor sau ca persoană. Această prezentare este susținută de către acel admirabil crescendo construit de către evanghelistul Ioan care, în prezentare, pornește de la omul Isus (v. 29) pentru a ajunge la expresia Fiul lui Dumnezeu (v. 34). Ca Fiu al lui Dumnezeu, omul Isus este investit să înfăptuiască noua creație. El va realiza acest lucru înlăturând ceea ce denatura prima creație. Purificare pe care o va realiza nu este alta decât aceea prevestită în programul Slujitorului lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Valoarea unirii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Ne aflăm în fața unui episod evanghelic de cea mai profundă teologie. Lecția, deși se pare că ne-o dă sfântul Ioan Botezătorul, de fapt este o sinteză a sfântul Ioan Evanghelistul și are un scop bine definit: înlăturarea unor dificultăți provenind din partea unor ucenici ai Botezătorului, după moartea lui și a unor creștini iudaizanți, care susțineau superioritatea acestuia față de Isus. Ioan Evanghelistul, ca fost ucenic și bun cunoscător al Premergătorului, apără măreția fostului său învățător, nu punându-l în opoziție față de Cristos, ci în lumina lui. el rezumă toată învățătura premergătorului în aceste câteva versete, pe care le-am ascultat cu toții, făcând abstracție de timpul exact, spunând doar “În acel timp”, ca să arate că nu-i vorba de o zi precisă, o săptămână sau un an, ci de toată durata vieții de profet; face abstracție de un loc exact, spunând doar că l-a “văzut pe Isus venind”, lăsându-ne să înțelegem că din orice direcție ar fi venit, adevărul rămâne același; face abstracție și de ucenicii Botezătorului, atât de cei trimiși la Isus să-l întrebe dacă el este Mesia, cât și de ceilalți, scoțându-i total din scenă și condamnându-i parcă să se piardă în negura istoriei, fiindcă n-au învățat lecția maestrului lor, care a recunoscut primatul lui Isus: în existență: “a fost înainte de a fi eu”; în misiune: că misiunea sa de a boteza a avut menirea să-l descopere Israelului pe Isus care va boteza cu Duh Sfânt; în teofanie, că Duhul Sfânt pe Isus l-a desemnat drept Fiul Tatălui. Pe acestea s-a bazat declarația lui solemnă: “Eu am văzut și am mărturisit că acesta este Fiul lui Dumnezeu”. Ioan Evanghelistul nu lasă adversarilor nici o portiță de scăpare.

Azi, ponderea învățăturii cade pe cuvintele Botezătorului spuse despre Isus: “Iată, Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ridică păcatul lumii”, cuvinte care au o legătură organică cu celebrarea euharistică. Dacă Isus era mai aproape, ca să-l audă, putea să-i spună ceea ce i-a spus lui Petru mai târziu: “Ești fericit, fiindcă nu carnea și sângele ți-au descoperit aceasta, ci Tatăl meu care este în Ceruri” (Mt 16,17).

Prin aceste cuvinte Ioan Botezătorul se arată fidel principiului său de viață: “El trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (In 3,30). În realitate, nu Botezătorul îl revelează lumii pe Cristos, ci Cristos revelează măreția aceluia care s-a micșorat pentru Isus. Revelatorul Tatălui avea trebuință de revelația Botezătorului?

Ținând cont de contextul general al celei de-a patra Evanghelii – care pune un accent deosebit pe sărbătoarea Paștelui, putem spune că titlul de Miel al lui Dumnezeu dat de Botezător îl reprezintă pe Isus ca pe adevăratul Miel pascal (cf. Ex 12), dătător al mântuirii prin jertfă… Ne aflăm în fața unui titlu existențial: spune și oferă omului ceva de care el are trebuință absolută. Prin acest titlu premergătorul îl prezintă pe Isus ca pe acela care răspunde unei profunde necesități umane, de care toată lumea are trebuință, ca pe un instrument de curățire a tuturor oamenilor, ba chiar mai mult, de realizare a unui om nou, pe bază de har, unit cu Dumnezeu și în comuniune cu semenii.

Sfântul Paul, confruntându-se cu o situație similară cu cea a sfântului Ioan Evanghelistul, de a vedea sciziuni în Biserică, își începe Scrisoarea întâi către corinteni punând în evidență personalitatea sa de fondator și responsabil al comunității ca “apostol al lui Isus Cristos prin voința lui Dumnezeu”. Apostolul nu urmărește să se preamărească pe sine, ci pe acela care l-a pătruns cu lumina sa pe drumul Damascului. Fiecare credincios are o chemare. Credincioșii din Corint, pătrunși de lumina lui Cristos, fideli chemării, harului și păcii, pot și trebuie să fie uniți prin invocarea numelui Domnului.

Apostolul Paul face o distincție subtilă spunând: “Domnul lor și al nostru”. De ce? Erau la Corint unii care voiau să fie mari, determinați de interese personale, voiau să se impună în fața comunității. Cu un simț pedagogic foarte fin, sfântul Paul nu-i atacă frontal, sciziunile nu se evită prin condamnarea sau bârfirea căpoșilor, nici prin ridicarea comunității împotriva lor, ci prin datoria fiecăruia de a se sfinți în Cristos, împreună cu toți acei care invocă numele Domnului Isus Cristos, fiindcă ceea ce ne unește, Domnul, este mai mult decât ambiția unora de fi cineva. Comunitatea nu trebuie să fie fragmentată de partide, ci deschisă acțiunii Duhului Sfânt, care sufla în modul cel mai imprevizibil. Apostolul folosește suveranitatea lui Cristos ca numitor comun pentru toți membrii comunității, fără privilegii pentru acei care, fie că au fost desemnați, fie că s-au desemnat ca șefi sau responsabili. Problema de căpetenie stă în faptul că Isus Cristos este unicul șef al darurilor comunității: “Har și pace”. Comunitatea trebuie să fie mereu deschisă în fața lui Dumnezeu Tatăl, recunoscând faptul că harul și pacea, adică darul credinței prin care suntem mântuiți este un dar venit de sus, total gratuit dat prin Isus Cristos. Cine nu pune accentul pe acest dar gratuit, va trebui să constate cu amărăciune: “În zadar m-am trudit”.

Dacă Evanghelia și lectura a doua ne-au arătat cum au reușit apostolii inspirați să evite sciziunile în Biserică, lectura întâi ne învață cum să transmitem generațiilor viitoare ceea ce apostolii ne-au lăsat ca moștenire: unitatea Bisericii. Prin slujire.

Prima lectură face parte dintre cele patru cântări ale “slujitorului lui Iahve“. Este al doilea cânt, mai clar decât primul (din duminica trecută, Botezul Domnului, în care se spunea: “Iată-l pe slujitorul meu în care mi-am găsit bucuria”), fiindcă reiese clar că aici slujitorul lui Iahve se identifică cu Israelul; nu cu Israelul istoric, păcătos și rebel, obiectul dreptei judecăți a lui Dumnezeu, pe care slujitorul are menirea de a-l reuni, dar cu Israelul teologic, cu acela pe care Isaia l-a definit drept rest. Această diferențiere va rămâne tipică în învățătura sfântului Paul despre Israelul după carne și Israelul după spirit. Istoricește s-ar părea că este vorba despre cei 20.000 de iudei care s-au întors plini de speranță spre a reconstrui noul Ierusalim, dar Istoria nu întârzie să ne demonstreze că nici aceștia nu constituiau adevăratul Israel.

Cântul, care începe cu mare solemnitate și emfază, este adresat popoarelor păgâne să facă dreptate și le descrie misiunea conform schemei chemării lui Ieremia, dar cu o diferență destul de radicală: în timp ce Ieremia este numit simplu de tot “profet între națiuni”, acest slujitor are misiunea de a face ca “mântuirea să ajungă până la marginile pământului”.

Israelul după spirit, datorită chemării, se transformă în profet, în vehicul purtător de mântuire chiar din momentul conceperii sale istorice. Dar, trecând prin botezul încercărilor, a trebuit să constate cu amărăciune: “M-am trudit în zadar”, echivalent cu “Doamne, nu sunt vrednic” al centurionului roman (Mt 8,8) și cu acel “Îndepărtează-te de mine, Doamne!” a lui Petru (Lc 5,8). Recunoașterea neputinței omenești în fața mântuirii, îi aduce confirmarea din partea lui Iahve: “Eu te voi pune lumină pentru neamuri, ca să duci mântuirea mea până la marginile pământului”.

Este imposibil a spune mai mult cu atât de puține cuvinte. Restul devine rege, preot și profet al întregii omeniri. Noul Testament ne descoperă că slujitorul lui Iahve este comunitatea celor răscumpărați care trăiesc uniți cu capul lor, Isus, unsul Tatălui. (cf. Comment della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, 1981).

Numai uniți cu el, “care n-a venit ca să i se slujească, ci ca să slujească (Mt 20,28), putem face, după cum ne spune Conciliul Vatican II “ca toți oamenii, uniți mai strâns astăzi prin diferite legături sociale, tehnice și culturale, să dobândească deplina unitate în Cristos” (LG 1)

Avem trebuință de Cristos, în primul rând, ca să ne înscriem în planul mântuirii, chiar dacă am fost botezați. Este absolut necesar pentru fiecare dintre noi ca el să ne ia păcatele și să le spele în sângele Său. Orice păcat grav frânge unitatea în Biserică. Putem fi lumină pentru unire chiar când recunoaștem întunericul din noi: “Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu, dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu!”. Această recunoaștere smerită are aceeași valoare de mărturie pe care a dat-o Ioan Botezătorul: “Iată, Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ridică păcatele lumii”. Este unicul mijloc de a fi mari în lumina lui Cristos.

Închei cu rugăciunea liturgică de la sfârșitul Liturghiei de azi: “Revarsă asupra noastră, Doamne, Duhul tău de iubire pentru ca, hrăniți din unica Pâine cerească, să fim o singură inimă și un singur suflet în slujirea ta! Amin.

 

* * *

 

Duminica a II-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În Evanghelia pe care am ascultat-o există o frază care se aude repetată cvasi-identic ori de câte ori participăm la Sfânta Liturghie: “Iată Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ia asupra sa păcatul lumii”.

Probabil că se întâmplă și cu aceste cuvinte cum se întâmplă cu multe altele: obișnuiți să le pronunțăm și să le auzim spunându-se în Biserică, noi nu le prea dăm im-portanță… Dar oare am încercat vreodată să medităm, reflectăm asupra semnificației lor?

Ce semnificație are faptul că-l numim pe Cristos “miel”? Și ce semnificație are faptul de a spune despre el că este “Mielul lui Dumnezeu”?

După câte se pare, este adevărat că oamenii au folosit totdeauna referința la anumite animale, drept elogiu sau insultă față de anumite persoane: “Este un leu… un vultur”! Sau: “Este un câine… ești un cățel”! Etcetera.

Ce se poate intenționa să se spună vorbind despre cineva ca despre “un miel”? Poate că este vorba despre o persoană “blândă ca un miel”… Dar ce înseamnă: “mielul lui Dumnezeu”?

Probabil că pentru cei care-l ascultau pe Ioan Botezătorul vorbind așa (sau pentru primii cititori ai Evangheliei sfântului Ioan de odinioară) era mai ușor să se intuiască ce sens aveau aceste cuvinte. Pentru că atunci toți știau că mielul era animalul tipic pentru jertfa care se celebra la templul din Ierusalim cu ocazia Paștelui, pentru a obține iertarea lui Dumnezeu și pentru a reînnoi alianța, pactul de prietenie cu el.

Și mulți știau că profetul Isaia a vorbit despre un personaj misterios, numit “slujitorul Domnului”, care era asemănat cu un “miel dus la înjunghiere”, pentru că a fost condamnat la moarte deși era cu totul nevinovat, luând asupra sa în mod liber vinovățiile și suferințele altora, “purtând păcatul multora” și oferindu-și viața proprie “pentru cei păcătoși” (cf Is 52,13-53,12).

Așadar Ioan, vorbind despre Isus spunea: iată adevăratul miel pentru adevărata jertfă. Nu sărmanele animăluțe sunt acelea care-l interesează pe Dumnezeu, dar este acest om pe care el însuși l-a trimis pentru “a duce mântuirea sa până la marginile pământului” (cf. prima lectură), prin jertfa de sine însuși.

Isus, “Fiul lui Dumnezeu”, și-a trăit existența sa umană în deplină fidelitate față de criteriul încrederii totale în Dumnezeu și al iubirii fără condiții față de oameni. În felul acesta el “a îndepărtat păcatul lumii”, purtând cu sine și asupra sa până pe cruce povoara răului care grava asupra lumii: răutatea, violențele, nedreptățile, mizeriile, suferințele oamenilor. Prin moartea și învierea sa, Isus a golit dinlăuntru puterea și atotputernicia răului, care totuși continuă să fie prezent în lume.

Fiecare suferință umană este ca și scufundată și cuprinsă în pătimirea lui Cristos. Acest gest de bunătate și de iubire se înscrie înlăuntrul iubirii lui Cristos. Fiecare păcat, orice răutate și nedreptate sunt încă acel păcat, acea nedreptate și acea răutate care l-au ucis pe Isus Cristos. Dar totul este deja iertat, din partea lui Dumnezeu așa cum Isus i-a iertat pe cei care-l răstigneau.

Întreaga suferință a lumii este deja răscumpărată, pentru că Cristos a înviat; și în fiecare om care moare este de asemenea Cristos care moare, pentru a face părtaș pe fiecare om la învierea în viața lui Dumnezeu. Și, așa cum spune sfântul Paul, “suferințele acestei lumi prezente nu sunt comparabile cu slava viitoare care se va arăta în noi” (Rm 8,18).

La Sfânta Liturghie auzim repetându-se acele cuvinte (“Iată Mielul lui Dumnezeu…”) chiar înainte de împărtășanie. De fapt, tocmai în acest moment se actualizează concret pentru noi acea dăruire de sine însuși pe care Isus a săvârșit-o o dată pentru totdeauna prin viața și moartea sa (“Luați și mâncați: aceste este trupul meu oferit ca jertfă pentru voi”).

Prin împărtășanie, noi devenim una cu Cristos, pentru că el însuși este acela care “trăiește în noi”, după cum ne spune sfântul Paul (Gal 2,20), și în felul aceasta întreaga noastră viață de fiecare zi devine “o jertfă plăcută lui Dumnezeu” prin fidelitate față de cuvântul său și prin ascultare față de voința sa.

 

* * *

 

Duminica a II-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Unul din aspectele cele mai neliniștitoare ale culturii contemporane este lipsa sa de speranță. Omenirea pare afundată în neliniște și teamă, cu privire la propria supraviețuire, din cauza războaielor nedrepte, a sărăciei cu care se confruntă continente întregi, a atenției scăzute față de solidaritatea cu cei nevoiași și slabi, a șomajului care crește, a bolilor contagioase care se răspândesc, a folosirii tot mai răspândite a drogurilor printre tineri. Iată așadar câteva orizonturi care-i conduc pe oameni spre teamă și disperare. Oare ce-i de făcut? Cum putem să-i ajutăm pe acești oameni?

Într-o scrisoare pastorală intitulată Biserica – Mamă, monseniorul Aldo del Monte, episcop de Novara, amintește un amănunt înălțător al retragerii trupelor din Rusia în timpul celui de-al doilea război mondial: “În timp ce ne trudeam la – 30o C în căutarea unui drum de ieșire din iarna aceea cumplită și din menghina disperării și a singurătății care ne copleșea, deseori se întâmpla un adevărat spectacol de umanitate, unul dintre soldații noștri se oprea de unul singur în coada coloanei, cu riscul morții, pentru a spune primilor din coloana următoare, care era încă departe: «Pe aici! Pe aici!» Iar acest gest de caritate a dat speranță multor oameni, salvându-i de la disperarea ce îi cuprindea”.

Într-o situație asemănătoare se afla poporul israelit în robia babilonică, când profetul Isaia anunțase că Cirus, marele rege, era instrumentul lui Dumnezeu care va reface unitatea poporului israelit rătăcit în exil și-l va readuce în patria sa. Aceasta era speranța în acel moment pentru Israel. Acest popor avea nevoie de o călăuză care să-l îndrume, să-i spună: “Pe aici! Pe aici!”, avea nevoie de un slujitor fidel care să-l poarte spre unitate și spre mântuire.

În prima lectură, luată din cartea profetului Isaia, este amintită vocația divină a lui Israel, viitorul și misiunea pe care Iahve o pregătește poporului său, în relațiile sale cu lumea. Astfel, exilul nu este ultimul cuvânt al istoriei, iar planul lui Dumnezeu de a reuni pe poporul său încă din Vechiul Testament, arată că acest plan mântuitor al lui Dumnezeu este orientat spre formarea unei noi realități, cea a Bisericii. Ca atare, întoarcerea lui Israel din exil și unificarea sa, nu este pentru Deutero-Isaia un simplu fapt politic sau un proces uman plin de eforturi, dar o actualizare a planului lui Dumnezeu în vederea formării Bisericii. Iar misiunea slujitorului e aceea de a purta cuvântul lui Dumnezeu, de a fi “lumină” prin care popoarele vor vedea de unde vine mântuirea și vor recunoaște că singur Iahve e Salvator, iar slujitorul va fi pentru toți un semn al mântuirii.

În lumina acestui text din Isaia trebuie înțeleasă evanghelia duminicii de astăzi, evanghelie care face parte dintr-un lung capitol dedicat mărturiei lui Ioan Botezătorul. În fața Israelului, Botezătorul dezvăluie în omul – Cristos speranța mult așteptată de oameni, Mesia care va mântui neamul omenesc de sub povara păcatului. Ioan Botezătorul îl vestește pe Mesia – Cristos nu numai ca pe acela care vine în Duhul Sfânt, dar și pe acela care îl poartă pe Duhul Sfânt. Dând împlinire cuvintelor lui Isaia, îl prezintă pe Mesia-Cristos cu cuvintele: “Iată Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ridică păcatul lumii” (In 1,29). Ioan dezvăluia prin aceasta unele din marile trăsături ale celui ce se arătase. Nu este un erou ținând în mână spada, ci este un Miel blând bun pentru jertfit. El nu va elibera pe poporul său de sub jugul roman, ci-l va dezlega de jugul păcatelor lui. Expresia “Mielul lui Dumnezeu”, prin care mărturisește credința în misiunea răscumpărătoare a lui Isus, nu este mai puțin semnificativă decât cea a lui Isaia de “Slujitor al Domnului”. Astfel, prin mărturia lui Ioan la Iordan, Isus din Nazaret, respins de proprii conaționali, este înălțat în ochii lui Israel ca Mesia, adică cel “Uns” cu Duhul Sfânt.

Citind cu atenție evanghelia de astăzi, observăm cum Ioan Botezătorul, vorbind despre Isus, ne face să înțelegem, repetând de două ori, că până în acel moment el nu îl cunoștea pe acesta. Această mărturie are ceva surprinzător. Știm bine că Maria și Elisabeta erau rude, Ioan și Isus au crescut și s-au cunoscut înainte de acest eveniment, al botezului în râul Iordan. Intrarea solemnă a lui Isus pe scena vieții publice ar fi trebuit să fie astfel: un eveniment pentru întreaga familie, asemenea unui triumf pregătit de părinți, în timp ce Ioan și Isus să-și fi strâns mâinile împreună. Dar nu a fost așa. Dacă Ioan l-a cunoscut bine pe Isus un timp, așa cum ar spune sfântul Paul “după carne”, iată că acum, cu ocazia botezului, nu-l mai recunoaște și cu toată puterea spune: “Eu nu-l cunosc pe acest om!” (In 1,33).

S-a schimbat oare Isus? Nu, Ioan este acela care s-a schimbat, el care a avut în pustiu o tulburătoare revelație a adevăratei identități a aceluia care un timp a fost așa de aproape de el și față de care într-un prim moment are un sentiment de frică, o dorință de a se retrage, chiar ar vrea să dispară: “Eu ar trebui să fiu botezat de tine și tu vii la mine?” (Mt 13,14). Numai cu forțele sale Ioan nu știa că Isus este Mielul lui Dumnezeu, venit să ridice păcatele lumii, nici că este Fiul preaiubit asupra căruia va locui Duhul Tatălui. Prin Duhul Sfânt, l-a văzut în el pe Dumnezeu. Ioan este cel care s-a schimbat, cu ochii săi de carne putea să vadă acum altfel lucrurile care se văd normal și dă mărturie: “Eu l-am văzut și dau mărturie că acesta este Fiul lui Dumnezeu” (In 1,34). Ioan vede acum o altă față a adevărului. Dar nu pe alt Isus, pentru că nu este decât unul. Nu alt chip. Mereu este același, fiul Mariei. Dar în privirea sa, în prezența bogată și luminoasă a umanității sale, Ioan îl vede acum pe adevăratul Fiu al lui Dumnezeu, Cuvântul care este în sânul Tatălui, vede că Isus este cel așteptat și aceasta încă din copilăria sa, din fragedă pruncie și chiar încă înainte de naștere, de când el există, dintotdeauna. Știe de asemenea că a venit pentru Isus și că botezul său în apă nu are alt scop decât să permită manifestarea lui Isus și noul său botez în Duhul Sfânt. “Omul asupra căruia vei vedea coborând și rămânând Duhul, acela este care va boteza în Duhul Sfânt!” (In 1,33)

Și noi, ca și sfântul Ioan Botezătorul, dorim de asemenea să-l putem cunoaște cu adevărat pe Isus și să progresăm mai mult în această cunoaștere. Este o muncă nemăsurată, dar nu imposibilă. Noi, creștinii, îl cunoaștem pe Isus cu adevărat numai atunci când facem cunoștință cu el și vedem într-însul izvorul unei vieți noi. Nu biciuirea păcatului îl schimbă pe om, ci frumusețea, curăția, lumina lui Cristos. A-l cunoaște apoi pe Cristos înseamnă a ne lăsa sfâșiați pe noi înșine, pentru a-l urma până la acea plinătate, în care toți primim neîncetat har după har, acea plinătate care se numește iubire. Ca urmare, a-l cunoaște cu adevărat pe Cristos înseamnă a face din iubire voința sa, iar voința lui Cristos nu este altceva decât o continuă chemare la sfințenie.

Lectura a doua, luată din Scrisoarea întâi către Corinteni a sfântului Paul, scoate în evidență tocmai această datorie a creștinilor, aceea de “a fi chemați la sfințenie”. Sfințenia, care derivă din invocarea numelui Domnului și din a face voința sa, îi unește pe toți oamenii și-i face într-adevăr frați. De aceea și comunitatea noastră, ca odinioară cea din Corint, trebuie să fie mereu deschisă în fața lui Dumnezeu Tatăl, recunoscând faptul că harul și pacea, adică darul credinței prin care suntem mântuiți, este un dar venit de sus, total gratuit, dat nouă prin Isus Cristos. Cristos, în opera sa de mântuire, vrea colaborarea noastră, a tuturor celor botezați, pentru că la rândul nostru, după ce ne-am purificat pe noi înșine, suntem chemați să-i ajutăm pe ceilalți oameni să se vindece de păcat. Cu alte cuvinte, cine l-a cunoscut pe Cristos, trebuie, ca și Ioan Botezătorul, să-l vestească lumii. Dar câți dintre noi îl vestim pe Cristos după ce l-am cunoscut? Câți dăm mărturie despre el? În ajutorul celor care nu reușesc să înțeleagă, sau nu au acest dar al vestirii Evangheliei lui Cristos, cunoscutul scriitor german Dietrich Bonhoffer, martir al nazismului, ne spune: “În loc să vorbești despre Dumnezeu fratelui tău, de ce nu vorbești lui Dumnezeu despre fratele tău?”

Iată că vestirea Evangheliei lui Cristos și rugăciunea sau jertfa pentru lume sunt două căi ale mărturiei creștine. Dar ca să înțelegem mai bine cea de-a doua dimensiune a mărturiei creștine, cea a jertfei, a rugăciunii pentru cei din jur, voi relata un caz cât se poate de elocvent.

În timpul unei predici un preot a spus: “Vreți să salvați o familie? E de ajuns să faceți ca Isus, să vă sacrificați pentru binele membrilor ei”.

Aceste cuvinte au avut un mare răsunet în sufletul unei fetițe, care întorcându-se acasă și îmbrățișându-și mama îi spuse: “Mamă de acum înainte tata nu te va mai întrista, nu se va mai întoarce acasă beat!” Seara, tatăl întorcându-se ca de obicei beat, fetița începu să plângă, iar la masă a mâncat numai pâine și nu a dat nici o explicație părinților. A doua zi s-a repetat aceeași scenă. Mama a început să se neliniștească, însă tatăl a început să țipe la fetiță: “Vreau ca tu să mănânci!” “Nu, îi răspunse amabil fetița, tată, voi mânca atunci când tu vei înceta să mai bei și să mai blestemi!”

La auzul acestor cuvinte tatăl își înclină capul și la scurt timp începu să plângă. Discuția dintre ei a fost lungă și dificilă, dar cum putea el să se mai întoarcă acasă beat și să suporte vederea fetiței sale drăguțe, care slăbea zi după zi? După o lună, în acea casă s-a reîntors pacea și odată cu ea iubirea.

Așadar, după cum într-o familie ne ajutăm unii pe alții, cei sănătoși îi asistă pe cei bolnavi, cei puternici îi apără pe cei slabi, sau cei inocenți se jertfesc pentru cei păcătoși, tot astfel, în familia lui Dumnezeu, care este Biserica, trebuie să crească această solidaritate care își află rădăcina în Trupul Mistic al lui Cristos, prin care noi toți suntem părtași atât la bine cât și la rău. Aceasta este datoria fiecărui creștin. Aceasta este esența creștinismului. Iubirea Domnului este pentru toți, planul său de mântuire îmbrățișează în mod părintesc tot universul, iar prezența unei Biserici vii, a unei comunități creștine capabile de a genera noi germeni și noi dimensiuni istoriei, pentru toți oamenii care se trudesc, pentru căutarea unei căi bune, este un mesaj de iubire, este o voce care spune: “Pe aici! Pe aici!”

Dorel LENGHEN

 

* * *

 

Duminica a II-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Multe propuneri ni se fac în societatea de astăzi, unele din ele fiind capabile, dacă le acceptăm, să ne schimbe într-o oarecare măsură viața. Dar ce-ați spune dacă după sfânta liturghie ar veni însuși președintele O.N.U., ar alege pe câțiva dintre noi și ne-ar zice: “Pe dvs. vă angajez să lucrați în cadrul O.N.U“. Prima reacție a noastră ar fi de uimire, apoi i-am răspunde că nu suntem capabili de o astfel de misiune. Dar el ar insista, asigurându-ne că vom primi pregătirea necesară pentru a ne îndeplini bine această funcție specială. Acest exemplu ni se pare poate un produs prea fantezist al imaginației. Însă nu trebuie să considerăm la fel mesajul ce ni-l propune Biserica în această duminică: însuși Dumnezeu ne cheamă pe fiecare dintre noi și ne încredințează o misiune, aceea de a fi martorii săi în lume, misiune care este mult mai demnă decât orice alt serviciu pe care îl putem aduce omenirii. Acest mesaj îl găsim în lecturile pe care le-am ascultat.

În prima lectură ne este prezentat Ebet Iahwe, slujitorul lui Dumnezeu, care își exprimă sentimentul de neputință și de inutilitate a misiunii sale: “În zadar m-am trudit pentru nimic și fără folos mi-am epuizat puterea“. Situația sa se identifică de fapt cu cea a întregului popor. pentru a înțelege mai bine această identificare precum și întreaga lectură, este necesar să știm că toate cuvintele profetului Isaia se îndreaptă spre iudeii descurajați ce se află prizonieri în Babilon. În această situație grea în care se află slujitorul lui Iahwe, în persoana căruia este reprezentat poporul, de fapt ceea ce mai rămăsese din poporul deportat, “rămășița sfântă“, “restul sfânt“, deci în această situație dificilă intervine Cuvântul lui Dumnezeu pentru a-l încuraja: “Și acum vorbește El (Dumnezeu) care m-a întocmit din pântecele mamei mele ca să fiu slujitorul lui“. Așadar cum reușește slujitorul să-și recapete speranța în viitorul său și încrederea în Dumnezeu? Amintindu-și că Dumnezeu care l-a chemat, l-a ales din primul moment al existenței sale, pe când se afla încă în sânul matern.

Și noi suntem într-o situație asemănătoare cu a evreilor oprimați. Este adevărat că nu suntem sclavi ca ei, nu decide nimeni asupra vieții sau a morții noastre, dar suntem poate uneori victime ale nedreptății sociale, alteori viața de familie sau relațiile cu vecinii, cu cei de la serviciu, ni se pare insuportabilă; în alte cazuri greutățile materiale ne apasă și devin de netrecut. În toate aceste situații și în atâtea de acest gen, să ne păstrăm întotdeauna, asemenea robilor evrei, speranța în Dumnezeu. Motivul acestei speranțe să fie credința că Dumnezeu ne-a chemat să fim creștini, s-a gândit la noi înainte de a ne fi născut, adică ne-a iubit cu o iubire veșnică, așa cum se iubesc însăși Persoanele Sfintei Treimi: veșnic.

Profetul Isaia în fragmentul pe care l-am ascultat, după ce ne-a relatat despre alegerea și chemarea sa, vorbește despre misiunea sa. Să urmărim acest ultim aspect din lectura întâi: Dumnezeu, când cheamă pe cineva, o face întotdeauna în vederea unei misiuni. În mod concret Ebet Iahwe, slujitorul lui Dumnezeu, va trebui să fie “Lumina popoarelor” și să ducă mântuirea lui Dumnezeu “până la marginile pământului “. Așa cum am văzut, datoria slujitorului este a întregului popor. Într-adevăr, poporul israelit, deși se află acum în robie, va fi eliberat și va avea obligația de a vesti tuturor popoarelor minunile pe care Dumnezeu le-a făcut cu ei, mai mari decât acelea săvârșite la prima eliberare, aceea din Egipt. Vă întreb însă acum pe dvs., când credeți că s-a împlinit această profeție? Prin venirea lui Isus Cristos și prin întemeierea Bisericii această profeție a devenit realitate. Cristos este adevăratul și perfectul slujitor al lui Dumnezeu la care se referă Isaia. În Cristos Dumnezeu a pronunțat Cuvântul său plenar și definitiv tuturor popoarelor, iar misiunea de a duce vestea sa, mesajul său până la marginile pământului, îi revine Bisericii și mai ales apostolilor, așa după cum a intenționat Cristos când i-a trimis zicându-le: “Mergeți și faceți ucenici din toate popoarele, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (Mt 28,19).

O imagine excelentă a unuia care a fost chemat la această misiune de apostol ne este propusă în persoana Sf. Paul în lectura a II-a, care conține începutul primei scrisori către Corinteni. Poate ni se par lipsite de conținut aceste cuvinte introductive prin care Paul salută comunitatea. Și totuși sunt prezente unele elemente importante pentru tematica acestei duminici. Mai întâi el spune că a fost chemat să fie apostol de însuși Dumnezeu. Era oare necesar să se prezinte astfel pe sine, mai ales în fața unei comunități pe care el însuși o întemeiase? Da, era necesar, deoarece după plecarea sa de la Corint, după ce predicase și celebrase acolo timp de un an și jumătate, unii creștini rup comuniunea cu comunitatea, refuză orice autoritate omenească și nu vor să depindă decât de Cristos. Pentru aceștia, Paul precizează că este “apostol prin voința lui Isus Cristos” adică chemat direct de Dumnezeu la creștinism în drumul spre Damasc, autoritatea sa este de la Dumnezeu, iar el devine apostol al Domnului pentru neamurile păgâne. Cuvântul apostol înseamnă de fapt în limba greacă trimis, sol, sau în termenii mai moderni ambasador. De aceea apostolul Paul este un adevărat înlocuitor al Celui care îl trimite, mesajul său este al lui Cristos, iar a-l refuza pe Paul atunci când își exercită misiunea înseamnă a-l refuza pe Dumnezeu.

Oare la ce ne invită concret Biserica propunându-ne astăzi ca modele pe slujitorul lui Dumnezeu – în prima lectură, și pe apostolul Paul – în a doua? La nimic altceva decât la o atitudine asemănătoare cu a lor. Și noi am primit la botez o vocație, aceea de creștin, și asemenea profeților și apostolilor suntem chemați la o misiune: de a da mărturie despre Cel care ne-a chemat. Dar ce înseamnă acest lucru? În concepția biblică, a da mărturie înseamnă a atesta realitatea unui fapt, dând propriei afirmații o anumită solemnitate. Tocmai despre acest lucru ne relatează și Evanghelia. Într-adevăr Ioan Botezătorul, la inspirația Duhului Sfânt recunoaște în Isus pe Mesia și afirmă că el este Fiul lui Dumnezeu și Mielul lui Dumnezeu. Iar pentru a da mai mare solemnitate afirmației sale, o introduce prin cuvântul iată: “Iată Mielul lui Dumnezeu“. Mărturia sa devine astfel pentru ucenici o adevărată revelație, o descoperire ce provine de la însuși Dumnezeu, de la Duhul Sfânt. De fapt Ioan spune că nu l-a cunoscut pe cel ce era înaintea lui dar că l-a văzut pe Duhul Sfânt coborând și rămânând asupra lui Isus. Aceasta este dovada definitivă că Isus este Cristos și Fiul lui Dumnezeu, deoarece dacă în V.T. Duhul Sfânt cobora asupra profeților în momentul în care ei profețeau și apoi se retrăgea de la ei, acum în N.T., în timpul mesianic, Duhul Sfânt rămâne și lucrează permanent în Cristos și în Biserica sa, adică în noi.

Dar Ioan dă mărturie despre Cristos nu numai prin cuvintele sale, ci își dobândește credibilitate în fața poporului prin întreaga sa viață austeră dedicată lui Dumnezeu. El este ultimul și unul dintre cei mai mari profeți ai V.T. De aceea Biserica îl așează astăzi în fața noastră pentru a ne revizui sau reînnoi modul nostru de a-l vesti pe Cristos. Căci nu este suficient să fim botezați și să participăm duminica la Sf. Liturghie, chiar dacă ne împărtășim, nu este suficient să credem în Dumnezeu doar pentru noi înșine, nu este suficient să ne întoarcem cu fața la Dumnezeu rămânând cu spatele la aproapele. Dar este necesar ca vocația și credința, precum și toate valorile spirituale ce ni le-a dăruit Domnul, să le arătăm și să le împărtășim altora. Și aceasta nu prin prozelitism, prin acțiuni energice de atragere la credința catolică a altor credincioși, nici prin fapte extraordinare, ci în situațiile simple în care ne găsim zilnic. În mediul social în care ne aflăm asistăm la răspândirea sectelor, a unor teorii și practici orientale cum ar fi yoga; în fața acestora nu putem rămâne indiferenți. Datoria noastră nu constă în a face propagandă activă împotriva acestora, dar în a avea în noi înșine și în a trezi și în alții conștiința că suntem responsabili de păstrarea adevărului revelat. În alte cazuri suntem provocați la discuții pe baza unor teme propuse de televiziune sau în presă. Dacă interlocutorii noștri sunt bine intenționați, suntem datori să le dăm explicațiile necesare, fiecare în măsura pregătirii sale.

Dar misiunea noastră de a vesti idealul la care ne cheamă Cristos nu se limitează la cuvinte ci se extinde la întreaga noastră viață asemenea mărturiei lui Ioan Botezătorul. Prin întregul nostru comportament putem naște întrebări în cei cu care venim în contact. Într-o societate pătrunsă de o mentalitate împotriva vieții, prin poziția dvs. pozitivă față de viață acceptând copiii ce urmează să se nască, deveniți martori ai iubirii lui Cristos care s-a sacrificat pentru orice ființă omenească. Educând acești copii, îngrijindu-vă să urmeze cursurile de cateheză la școală, vă îndepliniți o obligație majoră nu numai față de Dumnezeu și față de copii, dar și față de societatea modernă secularizată care are cel mai mult nevoie de această mărturie.

Acestea sunt câteva din situațiile în care putem și trebuie să dăm mărturie ca și creștini, dar viața este de fapt mult mai complexă. De aceea avem nevoie de o normă generală de acțiune, pe care fiecare să o aplice în situația în care se află: gândindu-ne că Dumnezeu ne-a ales din sânul matern, că ne-a chemat cu o iubire irezistibilă la o viață de comuniune cu el precum i-a chemat pe profeți și pe apostoli, să trăim demn această vocație, să ducem o viață sfântă așa cum ne numește apostolul în lectura a doua: “chemați la sfințenie“. Acesta este rezumatul mesajului de astăzi al Bisericii: Dumnezeu ne iubește și ne cheamă la o viață sfântă. Iar împreună cu episcopul maghiar Prohaszka putem conchide că “orice suflet curat asemenea lui Cristos, este o binecuvântare pentru toți; este izvor în pustiu, este vatră caldă pe vreme geroasă. Ce vocație sublimă să fii sfânt, să fii strălucitor, să dai lumină în smerenia inimii, să fii sprijin multora!

Lucian Păuleț

 

* * *

 

Între deschiderea universală și atenția față de particular

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Mielul nu trebuie să aibă gheare…

Să notăm îndată doi termeni: slujitor și miel. Slujitor al lui Dumnezeu este cel care este însărcinat să participe la un plan și să-l ducă la îndeplinire. Deci se subînțelege ideea de dăruire totală pentru o cauză. Mielul indică ascultarea, docilitatea. Și este subînțeleasă ideea unei iubiri lipsite de apărare care ajunge până la jertfirea supremă, la sacrificiul de sine.

Este semnificativ faptul că, în limba aramaică, același termen indică atât pe slujitor cât și mielul. Deci cele două imagini, în lecturile de astăzi, se suprapun. Isus, mielul lui Dumnezeu, are misiunea de a lua asupra sa, să ridice “păcatul lumii”. Ciudat. Tocmai mielul, un animal care nu poate fi considerat “de povoară”, care nu ne face să ne gândim la forță și robustețe, ia asupra sa, se împovărează cu greutatea cea mai zdrobitoare. Grămada înspăimântătoare a răului este luată, ridicată de creatura cea mai slabă, cea mai ascultătoare.

Astăzi avem impresia că nu ne încredem prea mult în miel, cel puțin conform interpretării “extreme” făcute de Cristos.

Nu a fost eliminat de tot, se continuă să fie exaltat, dar s-a încercat, cu stângăcie, să-l… fortifice, injectându-i în vene doze puternice de agresivitate, ajungând să-i schimbe natura (sunt operații de inginerie genetică care sunt făcute, în mod clandestin, dar cu toate binecuvântările trebuincioase, în laboratoarele sacre). Și astfel avem un miel semeț, dominator, care adesea își arată ghearele, scoate un sunet care se aseamănă cu un răget, își netezește blana și își arată dinții în fața oricărui atac, își ia atitudini provocatoare, trufașe, sfidătoare, lovește puternic cu copita, aruncă priviri amenințătoare, revendică cu încăpățânare drepturile proprii la locul de păscut.

În sfârșit, nu se mai resemnează să fie victima de jertfit. Și pentru că o socotește depășită, și oricum ineficace. Ca și cum ar spune: pentru a combate răul din lume ne trebuie altceva. Mielul – cel puțin cel tradițional – nu este potrivit pentru luptă, prea timid, supus, incapabil să reacționeze așa cum trebuie, excesiv de îngăduitor, bun numai de a fi călcat în picioare… Astăzi trebuie schimbat registrul. Și astfel este prezentat un hibrid, care chiar dacă nu este îmbrăcat ca un lup, nu mai păstrează desigur nici o vagă asemănare cu mielul.

Nevinovăția – trebuie dovedită – este fluturată ca un motiv de privilegiu, de ținere la distanță disprețuitoare față de păcătoși, de refuz al solidarității față de cei păcătoși. Cât privește vărsarea sângelui… să o dovedim! Se ajunge până la impresia că crucea trebuie mânuită, dacă nu tocmai ca o armă (dar se întâmplă și asta), desigur ca un steag pentru a da semnalul revoluției, luând revanșa dorită asupra dușmanilor. Ultimul lucru la care ne gândim este că ea (crucea) este instrumentul făcut într-adins pentru a ne lăsa răstigniți.

Și nu ne dăm seama că acest miel echipat pentru luptă, pentru dominare, departe de a îndepărta răul din lume, sfârșește prin a-l mări. Poate este momentul în care creștinii trebuie să găsească curajul să se întoarcă pentru a adopta un stil de blândețe, înțelegere, tandrețe, dăruire tăcută, modestie, solidaritate reală cu cei slabi. Mielul “agresiv” își scutură de pe umeri păcatul lumii, nu îl elimină. Mielul lui Dumnezeu, în schimb, nu ezită să-l “poarte”, până la acceptarea distrugerii proprii.

Păcatul este închiderea

Dar ce este, precis, “păcatul lumii”? Poate să fie suma păcatelor tuturor oamenilor. Evident și păcatele mele fac parte din păcatul lumii. Totuși expresia indică, poate, închiderea, retragerea în sine, închistarea în lucrurile particulare și refuzul universalului. Poporul lui Israel, ascultând cuvintele lui Isaia adresate slujitorului lui Jahweh (prima lectură), se gândea la împlinirea promisiunii pur și simplu în termeni de reîntoarcere în teritoriul patriei după experiența arzătoare a exilului. Dar această concepție este prea restrânsă față de planul lui Dumnezeu.

Redobândirea unității naționale nu este suficientă. Trebuie să se deschidă către un orizont mult mai vast, să nu se lase închis de scheme particulare de privilegiu, suficiență și prezumție. Slujitorul lui Jahweh are misiunea să treacă peste granițele Israelului, să ducă mântuirea la toate popoarele, să fie lumină pentru toate popoarele. Tradițiile iudaice au sfârșit prin congelarea, sufocarea spiritului promisiunii. Profeția cu respirație universalistă s-a asfixiat, mumificat, s-a strâns în fașele vederilor naționaliste și sectare. Isus, slujitorul lui Dumnezeu, rupe acea crustă tare care ținea Duhul încarcerat, îl eliberează, dă viață cuvintelor antice sclerozate, redă vestirii dimensiunea sa universală. Așa ar trebui să fie pentru Biserică.

Mereu este o siguranță precedentă care trebuie abandonată. De făcut o rocadă. De respins o atitudine de frică. De înlăturat un stil de suficiență. O preocupare obsesivă de sine, o eliberare de un instinct de apărare. Un teritoriu intact de explorat. De deschidere spre un timp noi. De înfruntat situații istorice inedite cu spiritul golit de prejudecăți. De ajutat să participe oameni “neașteptați” la moștenirea fiilor Împărăției. Oameni veniți “de departe” care sunt primiți ca purtători de valori neînchipuite.

De ce fidelitatea este invocată aproape totdeauna în cheie imobilă de conservare, de suspiciune față de orice schimbare, de aderare la tradiții? De ce nu se insistă și asupra datoriei de fidelitate față de profeție care, fără a renega tradiția, ba chiar pornind de la ea, despuind-o de fașele asfixiante și paralizante, să pătrundă cu curaj și luciditate spre întâlnirea cu viitorul, să explodeze implicațiile actuale ale promisiunii? Nu este vorba de a privi sau exalta realizările trecutului, ci de a observa posibilitățile prezentului, energia potențială a viitorului. Nu, deci, regrete pentru ceea ce a fost, ci atenție față de încolțirea subterană de astăzi.

Utopia este de acord cu caracterul concret

Totuși deschiderea universală nu mai este separată de angajamentul particular. A cultiva utopia nu ne scutește de caracterul concret. Se pot folosi orizonturi nemăsurate, rămânând totuși fixați pe frontiera propriei datorii “parțiale”. Un credincios reușește să fie “lumina neamurilor” și atunci când aprinde o flacără mică de fidelitate, dăruire, sacrificiu, în mediul familiar sau în mica biserică locală.

Slujirea făcută celui mai apropiat vecin poate deveni o slujire făcută omenirii întregi. Un pas spre o singură persoană, neglijată, poate fi important ca o călătorie până “la marginile pământului”. O necedare pe tărâmul coerenței, al onestității, al dreptății, al sincerității, poate să devină un element de mântuire pentru toate popoarele. Este posibilă o implicare în istorie, fără a abandona pentru aceasta terenul modest al faptelor zilnice.

Profeția nu are nevoie de afectare sau declarații zgomotoase. Ea merge cu picioarele goale, cu discreție, pe terenul vieții de fiecare zi, și introduce în ea pe furiș sămânța promisiunii, germenele viitorului. Viitorul lui Dumnezeu este viitorul omului împreună.

Ceea ce ne separă de comuniune…

Atacul din scrisoarea lui Paul către creștinii din Corint (a doua lectură) unește cele două dimensiuni ale universalului și ale particularului. Apostolul, într-adevăr, se adresează Bisericii universale a lui Dumnezeu care se întrupează în acea mică parte locală care este comunitatea din Corint. Biserica se manifestă și se exprimă în comunitățile locale. Îndată după aceea, însă, apostolul dilată spațiile și include creștinii acelei biserici într-o perspectivă universală: “… chemați să fie sfinți, împreună cu toți aceia care în orice loc cheamă numele Domnului nostru Isus Cristos”.

Comunitatea locală riscă mereu să se închidă în sine însăși, să se separe, să se înstrăineze de viața Bisericii în totalitatea sa. Deci: revendicarea legitimă a particularului, dar și apartenența la comuniunea universală. Paul recunoaște creștinilor săi dreptul de a fi ceea ce sunt, dar le amintește, nu numai datoria de a fi sfinți (aceasta este și nu alta chemarea lor!), dar să fie împreună cu ceilalți.Corintul forfotea de hamalii din port, marinari, comercianți, meșteșugari, prostituate, intelectuali… Toți aceștia au fost înglobați (sfințiți) în Cristos Isus și fac parte dintr-un popor (poporul celor care “cheamă numele Domnului”).

Nimănui nu-i este permis să trăiască izolat, sau să se refugieze în grupul propriu. Toți sunt invitați să vadă și să simtă “larg”. Un creștin individualist refuză să aducă aportul propriu de neînlocuit Bisericii, dar prin aceasta se izolează inexorabil de bogăția care i-ar fi venit din patrimoniul comun. În sfârșit, sărăcește și este sărăcit.

 

* * *

 

Măreția lui Ioan Botezătorul

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un uliu era consumat de invidia pe vultur. “De ce el poate să zboare atât de sus? Toată lumea îl admiră în timp ce pe mine nu mă admiră nimeni.” Într-o zi uliul a văzut un vânător și l-a chemat să împuște vulturul. Vânătorul i-a răspuns că are nevoie de niște pene să le pună la săgeata sa pentru a ajunge până la vultur. Uliul și-a smuls unele dintre cele mai bune pene ale sale și le-a dat vânătorului. Dar nu au fost de ajuns ca săgeata să ajungă vulturul. Atunci uliul și-a smuls alte și alte pene, dar săgeata nu ajungea nicicum la vultur. În scurt timp uliul a rămas complet fără pene și deci nu a mai putut zbura. Vânătorul s-a întors spre el și l-a împușcat: era prada lui pe acea zi. Morala poveștii? Invidia și gelozia consumă persoana ce are aceste sentimente înainte de cea pentru care le are.

Există o diferență între invidie și gelozie. Invidia este nemulțumirea față de ce avem și dorința de a avea ceea ce îi aparține altuia. Putem invidia oamenii pentru cum arată, pentru ce au, pentru relațiile lor, dorindu-ne să fim în locul lor. Gelozia pe de altă parte este teama că am putea pierde ceea ce e al nostru în favoarea altcuiva. Atât invidia cât și gelozia îi fură omului pacea interioară în timp ce plănuiește cum să elimine persoana pe care o percepe ca o piedică în calea împlinii personale. Privind cum stau lucrurile în lumea de astăzi, s-ar părea că invidia și gelozia sunt trăsături umane normale. Dar exemplul lui Ioan Botezătorul ne arată că adevărata împlinire și măreție personală stă nu în modul în care suntem în comparație cu alții ci în fidelitatea noastră față de rolurilor date nouă de Dumnezeu.

Cui îi place să afle că persoana care i-a succedat se descurcă mai bine decât el? Nimănui. Ioan este din acest punct de vedere un exemplu rar. Ioan Botezătorul a început mișcarea Împărăția lui Dumnezeu. Isus i-a succedat ca lider al mișcării după ce Irod l-a închis. Și totuși, ori de câte ori Ioan vorbește despre Isus, îl recunoaște pe Acesta ca fiind mai bun decât el. Îl descrie pe Isus ca mire iar pe el doar ca prietenul mirelui (Ioan 3,29). Observați cum îl prezintă pe Isus propriilor lui discipoli în Evanghelia de astăzi: “A doua zi, l-a văzut pe Isus venind la el și a zis: Iată-l pe Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii. Acesta este cel despre care am spus: ‘După mine vine un bărbat care a ajuns înaintea mea, pentru că era mai înainte de mine’.” (Ioan 1,29-30). Drept urmare, doi discipoli l-au părăsit și l-au urmat pe Isus (v. 37). Aceștia au fost primii discipoli ai lui Isus, după Evanghelia lui Ioan. Să mai reținem și modul în care Ioan Botezătorul își rezumă atitudinea față de Isus: “Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3,30).

De ce Ioan este atât de mulțumit cu locul doi, în loc să dea din coate pentru a ajunge el sub lumina rampei? Deoarece el știe exact motivul pentru care este pe această lume. El știe de ce a fost chemat la viață: “Am venit să botez cu apă, ca, prin aceasta, El să fie făcut cunoscut lui Israel” (Ioan 1,30). Deoarece știe de ce se află aici, Ioan poate să spună când și-a împlinit menirea. El poate să spună când a venit timpul să predea ștacheta. Dar de ce ai venit tu pe lume? Care este planul lui Dumnezeu cu viața ta? Dacă nu ai un răspuns la această întrebare există riscul că îți petreci viața alergând după nimicuri, într-o cursă a invidiei și geloziei împotriva celor pe care îi percepi ca fiind mai buni decât tine. În loc să trăiască și să lucreze în armonie și cooperare cu alții, oamenii care nu își știu scopul lor ca ființe sunt adesea ademenite de rivalitate și competiție.

Să medităm astăzi la exemplul pe care ni-l oferă Ioan. El ne spune că nu contează locul (al doilea, sau mai mult), atâta timp cât facem ceea ce trebuie. Chiar dacă ceea ce facem nu pare extraordinar, important este să ne respectăm misiunea. Ioan se considera pe sine ca nedemn să îi lege curelele sandalei la Isus, dar despre el s-a spus că: “nu s-a ridicat între cei născuți din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul” (Matei 11,11).