Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XXV-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
Amos 8,4-7
1Timotei 2,1-8
Luca 16,1-13

Luca 16,1-13

Și le-a mai spus discipolilor: “Era un om bogat care avea un administrator. Acesta a fost denunțat că i-ar risipi averea. El l-a chemat și i-a spus: «Ce aud despre tine? Dă cont de administrația ta, căci de acum nu mai poți fi administrator». Atunci administratorul și-a spus în sine: «Ce voi face, pentru că stăpânul îmi ia administrația? Să sap, nu pot; să cerșesc, mi-e rușine. Știu ce voi face pentru ca oamenii să mă primească în casele lor atunci când voi fi dat afară din administrație». Și, chemându-i pe debitorii stăpânului său, unul câte unul, i-a spus primului: «Cu ce ești dator stăpânului meu?» Acesta i-a spus: «Cu o sută de măsuri de untdelemn». El i-a răspuns: «Ia-ți chitanța, așază-te repede și scrie cincizeci». După aceea, i-a spus altuia: «Tu, cât datorezi?» Acesta a răspuns: «O sută de măsuri de grâu». El i-a spus: «Ia-ți chitanța și scrie optzeci». Stăpânul l-a lăudat pe administratorul necinstit pentru că a lucrat cu înțelepciune; pentru că fiii veacului acestuia, în generația din care fac parte, sunt mai înțelepți decât fiii luminii. Iar eu vă spun: Faceți-vă prieteni din mamona nedreaptă, pentru ca ei să vă primească în corturile veșnice atunci când veți duce lipsă. Cine este credincios în cele mai mici lucruri este credincios și în cele mai mari. Și cine este necinstit în cele mai mici lucruri este necinstit și în cele mai mari. Deci, dacă voi nu ați fost credincioși cu mamona nedreaptă, cine vă va încredința adevărata bogăție? Și dacă nu ați fost credincioși cu avuția străină, cine v-o va da pe a voastră? Nici un servitor nu poate sluji la doi stăpâni; căci sau îl va urî pe unul și-l va iubi pe celălalt, sau va ține la unul, iar pe celălalt îl va disprețui. Nu puteți sluji lui Dumnezeu și mamonei”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Eduard Patrașcu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Ștefan Ciubotaru
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Dumea

 

* * *

 

Atenție! Mamona ucide

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Mamona este un cuvânt aramaic și are sensul de bunuri materiale. Cuvântul este întâlnit de două ori în Noul Testament (Mt 6,24 și Lc 16,9). În primul text, Mt 6,24, mamona apare ca o persoană; în al doilea, Lc 16,9, ca bogăție. Atât în primul caz, cât și în al doilea, Isus ține să ne avertizeze că nu putem sluji lui Dumnezeu și mamonei. Cine îi slujește lui Dumnezeu are viață; cine slujește mamonei are moarte. Mamona se identifică oarecum cu diavolul, fiindcă este arma sa cea mai puternică pentru a seduce pe oameni, cu ea robește, ucide și duce la pierzare. Cu această armă a încercat să-l corupă pe Isus însuși în cea de-a treia ispitire, când, arătându-i toate bogățiile și slava lumii, i-a zis: Acestea toate ți le voi da, dacă te vei închina mie (Mt 5,9), adică dacă îi va sluji.

Să fim foarte atenți! Pe Isus l-a ispitit o singură dată; pe noi ne ispitește la tot pasul. Nepăsarea față de avertismentul lui Isus ne poate fi fatală.

Un rege al Tebei din antichitate dădea un banchet splendid într-o seară. La un moment dat sosește un curier și-i aduce o depeșă și cere să fie primit de urgență în audiență. Regele refuză să se deranjeze și zice: Depeșă importantă? O fi importantă pentru alții; așa că poate rămâne pe mâine. În aceeași noapte regele a fost asasinat. Când s-a desfăcut depeșa, s-a aflat că în ea era menționat numele aceluia care i-a uneltit moartea. Dacă îi acorda atenție, ar fi scăpat cu viață.

Ceea ce ne spune Isus este urgent și foarte important. Cine îi dă atenție, va trăi, altfel, mamona este cu sabia scoasă și în orice clipă este gata să ucidă sufletul și să-l arunce în gheenă.

Lectura I-a (Am 8,4-7) combate o modalitate greșită, practicată în rândul evreilor de pe vremea profetului Amos, izvorâtă din neînțelegerea misterului suferinței. Este drept, Scriptura spune că suferința și moartea au intrat în lume prin păcat (Rom 5,12-14-17-19-21; 6,23). Prin urmare, concluzia logică este aceasta: cine suferă este un păcătos, un pedepsit de Dumnezeu. Evreii și-au formulat această mentalitate că, din moment ce Dumnezeu îl bate pe cel păcătos, de ce să nu conlucreze și omul, de ce să nu-i dea o mână de ajutor lui Dumnezeu ca să-l bată ca lumea? Bineînțeles că nu pe degeaba, să-i ia păcătosului ce se mai poate lua din bunurile sale materiale, ca să se facă dreptate. Așa se explică de ce cărturarii și fariseii disprețuiau și mâncau casele văduvelor și pe cele ale orfanilor (Mc 12,40), exploatând pe cel sărac și pe cel bolnav, pe cel lovit de soartă. Însă ar fi trebuit să-și dea seama că păcatul înlăturat nu înlătură automat suferința și moartea, ci nedreptatea făcută lui Dumnezeu, de aceea nimeni nu mai are nici un drept să profite de bunurile celui convertit. În situația de muritor este orice om. Prin urmare, nu este drept să-l consideri pe altul mai vinovat decât pe tine însuți și să poți profita de pe urma celui nenorocit. În afară de această logică elementară, nu trebuie uitat că Dumnezeu a fost, este și va fi mereu de partea săracului, văduvei, orfanului, de partea celui care suferă și moare. El se intitulează Tatăl orfanilor și apărătorul văduvelor (Ps 68,6) și a poruncit să dăruiești cu mână largă fratelui tău care este în strâmtorare și să-l ajuți când se întâmplă să ajungă în necaz (Dt 15,8).

Isus este categoric și total atât de partea săracului, asumându-și dintru-nceput cuvintele mesianice ale profetului Isaia: Duhul Domnului este asupra mea, el m-a uns să bine vestesc săracilor, m-a trimis să vindec pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc robilor dezrobirea și celor orbi vederea, să eliberez pe cei închiși și să vestesc un an de îndurarea din partea Domnului (Lc 4,18-19), cât și de partea păcătoșilor pe care a venit să-i cheme la pocăință (Mt 9,13) și cu care a stat de atâtea ori la masă (Mt 9,10), din care cauză a și fost numit prieten al publicanilor și al păcătoșilor (Mt 11,19).

Isus arată rostul bogățiilor: ele nu sunt binecuvântare pentru cei drepți, nu sunt o răsplată a virtuților, ci rostul lor este asemenea unei carisme: trebuie să fie date pentru a întări, pentru a mări caritatea, pentru a avea posibilitatea refacerii imaginii de asemănare cu Creatorul, care dă soare și ploaie tuturor, celor buni și celor răi (Mt 5,45). Pe de altă parte, bogățiile sunt nedrepte, adică în primul rând nu sunt date pentru merite personale, pe de altă parte, mulți dintre cei care le stăpânesc le-au dobândit prin fraudă, chiar dacă unii le moștenesc legal. Bogățiile sunt nevrednice de slujirea omului, ele fiind inferioare condiției umane. Omul cu minte și voință, cu suflet spiritual, cum să slujească materiei moarte? E ca și cum ai încerca să dai de mâncare unui cadavru. A fi robul banului este o josnicie.

Nici chiar lipsa celor strict necesare acestei vieți pământești nu constituie un motiv de descurajare și teamă de faptul că ar fi o pedeapsă pentru păcat, ci din contra: viața nouă adusă de Isus este infinit superioară vieții pământești și, când Dumnezeu permite ca omul să piardă bunurile materiale, o face cu toată iubirea spre binele celui care nu are curajul și tăria necesare de a se dezlipi din toată inima de cele trecătoare, pentru a nu deveni sclavul lor, aducându-i aminte că nu ceea ce posedă are valoare, ci ceea ce este; unora nu le dă bogății și altora le ia ceea ce au, ca nu cumva să se chinuie precum cămilele să treacă prin urechea acului până să ajungă în împărăția lui Dumnezeu (Mt 19,24). Toate sunt ale lui Dumnezeu și el ia când vrea, cât vrea și cum vrea fiecărui om bunurile pe care i le-a dat spre administrare, nu spre a fi stăpân. Luând cele materiale, Dumnezeu vrea să-l obișnuiască pe om cu gândul morții care despoaie de toate, să-l înalțe la realitatea viitoare a învierii, când nici giulgiul funerar nu va mai fi necesar și, poate cea mai mare mângâiere izvorâtă din credință, datorată lipsei bunurilor materiale, este aceasta: vor fi judecați mai mult cei bogați care nu au dat de mâncare celor flămânzi, nu au dat de băut celor însetați, nu au îmbrăcat pe cei goi, nu au adăpostit pe călători, nu au dat cele necesare celui bolnav (Mt 25,31-46) și pentru proasta administrare a bunurilor materiale vor fi trimiși la osânda veșnică.

Sfântul Paul (lectura a II-a: Tim 2,1-8) vrea să ne spună că rugăciunea este santinela bine înarmată care stă de veghe la ușa inimii noastre și nu lasă să intre hoțul și criminalul numit Mamona.

Rugăciunea umilă, sinceră, plină de credință și de iubire poate face din inima fiecărui creștin o minune, fiindcă Dumnezeu ne-a dat și inima din pieptul său, pe Isus, Fiul său unic în care din veci și-a găsit toată bucuria (Mt 3,17), ca noi să devenim capabili prin rugăciune să dăm, nu numai bunurile materiale, dar și inima din noi, ca aproapele să devină ființă nouă, om nou, lăcaș al iubirii, templul Duhului Sfânt (1Cor 3,16; In 14,23; Rom 8,9; 2Cor 6,16). Nimeni nu este atât de mic încât să nu poată face o rugăciune mare prin care să se înscrie în planul lui Dumnezeu de mântuire a tuturor oamenilor, de salvare a vieții.

Mamona ucide.

Un om al lui Dumnezeu a intrat, fiind în călătorie, într-o peșteră ca să se odihnească și, trăgând o piatră pentru a și-o pune căpătâi, sub ea a găsit o comoară. În loc să se bucure, a ieșit și a luat-o la fugă, strigând: Am văzut moartea. Fugiți! Am văzut moartea. Trei tâlhari din apropiere au auzit strigătul și i-au ieșit în întâmpinare, zicându-i: Unde ai văzut moartea? Poți să ne-o arăți și nouă? Omul lui Dumnezeu încerca să-i determine să fugă din acel loc și, fiindcă ei insistau să vadă moartea și apoi să fugă, el i-a dus în peșteră și

le-a arătat comoara. Tâlharii și-au zâmbit pe sub mustață și i-au zis: Într-adevăr este moartea. Fugi cât poți mai repede și las-pe noi să-i venim de hac! Omul lui Dumnezeu a plecat și tâlharii s-au bucurat de așa chilipir. Și fiindcă până seara mai era mult, când aveau să schimbe locul comorii în altă parte, au hotărât ca unul să meargă în orașul cel mai apropiat și să cumpere de toate, ca să sărbătorească descoperirea. Unul a plecat și doi au rămas să păzească tezaurul. În lipsa celui plecat, cei doi rămași de pază și-au zis: Nu este mai bine s-o împărțim în două decât în trei? Când se întoarce din oraș cu de-ale gurii, îl omorâm, îl îngropăm aici și nimeni nu va ști vreodată nimic. Hotărârea luată trebuie executată. Cel plecat după cumpărături și-a zis și el în sine: De ce să împărțim comoara? Dacă unul suflă ceva, ne prind jandarmii pe toți. Dacă o am numai eu, o voi folosi așa fel ca nimeni să nu afle nimic. A cumpărat cele mai alese bucate și în ele a avut grijă să pună o doză de otravă. Revenit la peșteră, cei doi paznici l-au înjunghiat și l-au îngropat; apoi a urmat praznicul festiv, după care trebuiau să-și împartă averea. Au mâncat pe săturate și au băut din belșug. Au adormit și nu s-au mai trezit.

Nu este adevărat că mamona ucide? Nu se întâmplă cele mai multe crime din cauza lăcomiei după avere?

Doamne, dă-mi harul ca să pot strânge cât mai multe bogății în cer, unde hoții nu le fură, moliile nu le mănâncă și rugina nu le distruge! Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXV-a (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Ascultați acestea, voi care zdrobiți pe cei săraci și asupriți pe cei sărmani, voi ziceți: “Când se va sfârși odată sâmbăta ca să putem deschide grânarul? Vom micșora măsurile, vom mări prețurile și vom falsifica balanțele. Vom putea să-l cumpărăm pe cel nevoiaș cu bani și pe cel sărac cu o pereche de sandale. Vom vinde până și pleava de grâu”. Mă jur pe cel care este mândria lui Iacob: “Niciodată nu voi uita faptele lor rele”. (Amos 8,4-7)

În fața unui astfel de discurs profetic, rostit cu peste 2600 de ani în urmă, rămânem surprinși de actualitatea lui. Cât de inventivi se dovedesc protagoniștii discursului profetic în a căuta ocolirea adevărului și a dreptății. Setea de profit nu mai are margini. Orice constrângere religioasă sau legislativă îi sufocă. Totul pentru ei este o marfă care se vinde și se cumpără inclusiv semenii, iar prada lor ce mai ușoară o constituie nevoiașul și săracul. Lipsa lor de scrupul este revoltătoare. Ce fac conducătorii? Ce face justiția în astfel de situații? Corupția i-a îndepărtat de menirea lor. Nu mai interesează pe nimeni de nevoiaș și sărac.

Și totuși Dumnezeu veghează. El nu rămâne insensibil la atâtea nedreptăți. Din Dumnezeul binecuvântărilor el se transformă în Judecătorul imparțial care răsplătește pe fiecare după faptele sale.

Isus a spus ucenicilor săi: “Cine este vrednic de încredere în cele mai mici lucruri este vrednic și în cele mari… Nici un sclav nu poate sluji la doi stăpâni. Căci sau pe unul îl va urî și pe celălalt îl va iubi, sau la unul va ține și pe celălalt îl va disprețui. Nu puteți sluji și lui Dumnezeu și Mamonei”. (Lc 16,10-13)

De o mare perspicacitate dă dovadă și administratorul din parabola citită în această a XXV-a de peste an. Înștiințat că îi risipește averea, stăpânul său i cere socoteală și, pentru a nu duce lipsă atunci când va fi destituit din funcție, administratorul găsește acele modalități prin care să-și alcătuiască o rezervă suficientă. Isus apreciază și dă ucenicilor exemplul inventivitatea acestui administrator necinstit. Gândul la un viitor fericit îi stimulează fantezia.

Viitorul fericit trebuie să fie și ținta ucenicului lui Isus Cristos și, pentru a-l dobândi, trebuie să dea dovadă de multă inteligență: inteligență pentru a-și alege stăpânul alături de care să se simtă împlinit; inteligență pentru a ști să folosească bogățiile vremelnice pentru a le dobândi pe cele veșnice.

 

* * *

 

Slujitorul cel inteligent

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un înger a apărut la o întâlnire dintr-o facultate și i-a spus decanului că a venit să îl răsplătească pentru anii dedicați cu atâta pasiune învățământului. L-a rugat să aleagă una dintre următoarele trei binecuvântări: bogăție infinită, faimă infinită sau înțelepciune infinită. Fără ezitare decanul a cerut înțelepciune infinită. “AI primit-o!”, i-a spus îngerul și a dispărut. Toți și-au întors capul spre decan care era acum înconjurat de o aură strălucitoare. În cele din urmă unul dintre profesori i-a șoptit: “Spune ceva”. Decanul s-a uitat la ei și le-a spus: “Ar fi trebuit să iau banii.”

Înțelepciunea, în sensul de a fi deștept sau subtil, după cum vedem în parabola de astăzi cu slujitorul necinstit, nu este un scop în sine. Cineva poate să fie inteligent și să își folosească inteligența pentru a face lucruri rele. Și teroriștii pot să fie foarte deștepți, dar cu toate acestea se folosesc de creier pentru a aduce tristețe în lume. Parabola de astăzi ne provoacă să fim inteligenți în căutarea Împărăției lui Dumnezeu așa după cum oamenii fără credință sunt inteligenți în căutarea atingerii scopurilor și ambițiilor lor egoiste. Isus se folosește de exemplul unui administrator inteligent pentru a ne învăța despre nevoia de a fi inteligenți în slujirea Domnului. Suntem provocați să imităm înțelepciunea administratorului și nu necistea lui. “Stăpânul l-a lăudat pe administratorul necinstit pentru că a lucrat cu înțelepciune” (Luca 16,8).

De ce stăpânul care s-a hotărât să îl dea afară pe slujitor acum îl laudă? Probabil slujitorul a condus afacerea stăpânului cu plictis, rutinat și fără viață, creativitate și imaginație. Drept urmare afacerea a decăzut, astfel că stăpânul s-a hotărât să îl dea afară: “Dă cont de administrația ta, căci de acum nu mai poți fi administrator” (v. 2). Administratorul este în pericol să fie dat afară. Știe cât de gravă este situația. Știe cât de neajutorat este. Își spune în sinea lui: “Ce voi face, pentru că stăpânul îmi ia administrația? Să sap, nu pot; să cerșesc, mi-e rușine” (v. 3). Știe că este într-o situație foarte dificilă. Se gândește el ce să facă și în cele din urmă vine cu un plan pentru a-și asigura viitorul. Stăpânul l-a lăudat: dacă ar fi gândit la fel de inteligent și când conducea zi de zi afacerea ar fi transformat-o cu siguranță într-un succes, și nu într-un eșec.

Parabola ne provoacă deci să fim administratori inteligenți. Eu un administrator?, veți spune. Da, sunteți chemați să fiți administratori. Dumnezeu v-a încredințat întreaga Sa Creație, pe care sunteți chemați să o administrați. Isus Cristos ne-a încredințat în plus Împărăția lui Dumnezeu – împărăția iubirii, dreptății și păcii – tot spre administrare. Pacea și armonia lumii, înnoirea tuturor lucrurilor în Cristos, sunt treburi care ne privesc pe toți, individual și colectiv. Sarcina noastră de creștini, slujitori hirotoniți și nehirotoniți deopotrivă, este să aducem Împărăția lui Dumnezeu pe pământ începând de la noi. Am primit resursele necesare pentru a face aceasta. Am fost dotați cu adevărul credinței, am fost întăriți de Duhul Sfânt care sălășluiește în inimile noastre, ni s-a dat timpul existenței. Mai devreme sau mai târziu vom fi chemați de Stăpân să dăm bilanțul investițiilor făcute și despre administrația resurselor încredințate nouă.

Evenimentele din lumea noastră ne arată că trăim timpuri dificile, precare, ca slujitorul din parabolă. Acesta a fost conștient de situație și a găsit totuși o soluție. De ce oare noi ne tot mințim că suntem în siguranță și că nimic nu ni se poate întâmpla? Nu trebuie să așteptăm, ca sluga necinstită, să vină ultima clipă pentru a găsi soluția inteligentă pentru problemele ce privesc eternitatea noastră. De ce să nu fim deștepți acum? Administratorul din parabolă a înțeles doar la sfârșit importanța prieteniei cu asociații în afaceri. Noi ar trebui de acum să investim resursele temporale și spirituale pentru a fi siguri că vom câștiga singurul lucru care contează: Împărăția lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Duminica a XXV-a de peste an – C

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi –

Lectura I (Am 4-7)

Lectura profetică a liturgiei de azi ne dă un cadru trist al societății israelite din timpul profetului Amos și a regelui Ieroboam II care avea reședința în Samaria. Oracolul este o denunțare violentă a asupririi săracilor, atât de mult descrisă până în cele mai mici detalii încât e capabilă să redea foarte bine situația de nedreptate socială a epocii care, în bună parte, ar putea să o oglindească și pe a noastră, care este de multe ori și mai gravă.

Preocuparea majoră a acelor traficanți de care pomenește lectura este aceea de a mări mereu cantitatea/cantitățile disponibile pentru vânzare, de a “goli” rezervele de grâu din grânare. A vinde, a vine mereu mai mult și indiferent ce, a vinde cu orice preț, sau mai bine, a frauda și a înșela mereu mai mult: acesta este gândul principal a lor. Amos denunță unele din practicile lor: comercianții mari în primul rând stabilesc cantitățile de vânzare (monopolizează piața impunând totul: cantitate, preț, etc.), micșorează măsurile, măresc siclul și folosesc cântare false. Dorința de câștig este așa de mare că nu mai celebrează sărbătorile Domnului, ci, din contră, nu știu cum să facă să treacă mai repede aceste sărbători pentru a se întoarce la vânzările lor. Sunt stăpâniți de acea tendință pe care azi o numim “tendința de consum(ism)”.

În această situație săracul și cel nevoiaș sunt cei care trag ponoasele! Ei sunt de-a dreptul transformați în “obiect de vânzare” și sunt reduși să trăiască la un nivel mai jos de cel uman. De aici mânia lui Amos împotriva acestor nedreptăți și a celor care le practică. Și o zice cu multă severitate: “Domnul nu va uita faptele lor” (v. 7)

În această lectură a textului lui Amos pomenește de “nedreapta Mamona” care va fi continuată în Evanghelie. Nedreptatea, totuși, nu este văzută – aici – în bani, ci în modul cum este considerat aproapele pe care Dumnezeu ne cere să-l iubim așa cum ne iubim pe noi înșine. Pagina din Amos este mai mult ca oricând actuală! Ne amintește de “sensul” bunurilor pământești care sunt în slujba omului, în vederea comuniunii și fraternității, deci niciodată spre a profita de ceilalți.

Lectura a II-a (1Tim 2,1-8)

Paul trasează în această scrisoare cea mai veche legislație a Bisericii: în primul rând rugăciunea (c. 2), apoi, slujirea de călăuzire a Bisericii. (c. 3). Orice lucru în Biserică începe cu rugăciunea iar această rugăciune, la rândul ei, este înainte de toate o rugăciune “catolică”, universală, mondială. Rugăciunea bisericii nu este doar, în primul rând, o rugăciune pentru prosperitatea comunității religioase și a membrilor ei și apoi cea a lumii, ci din contră: lumea exterioară, oamenii din orice popor și cultură sunt primul lucru, de unde derivă și prosperitatea Bisericii.

Pentru Paul Biserica este, în mod esențial aceea care mijlocește pentru toți; este lumina lui Dumnezeu care strălucește în toate: este lumina lui Dumnezeu asupra lumii. În acest sens, rugăciunea nu-i privește doar pe persoanele și lucrurile limitate propriului spațiu (cum sunt membrii ierarhiei și poporul creștin), ci întregul lumii și al societății. Mai concret, rugăciunea este pentru comunitatea pământească. E necesară rugăciunea pentru împărat – spune Paul – (și în cazul destinatarilor Apostolului, împăratul în cauză era Nero!), pentru guvernatorii provinciilor și pentru toți cei încredințați responsabilității lor. Lucrul acesta Biserica trebuie să-l facă întrucât este lumina lui Dumnezeu în lume și nu există mântuire fără Biserică. În mod indirect se roagă și pentru sine însăși deoarece pentru a putea fi lumina lumii, trebuie să fie într-adevăr luminoasă. Nu are importanță dacă Biserica este persecutată, ci ca lumea să se convertească … inclusiv împăratul.

În acest sens, rugăciunea comunității creștine este pentru lume, adică pentru toți pentru că voința mântuitoare a lui Dumnezeu nu are limite. Nu poate rămâne închisă – Biserica – în ea însăși. Biserica nu intră – în sine – în planul politic, economic sau social. Datoria sa este alta: să facă totul posibil ca această lumină a fraternității predicate de Isus și a iubirii să penetreze aceste dimensiuni. In acest sens, Biserica este maestra tuturor națiunilor, chiar și a celor păgâne. Speranța sa nu are margini. Nu degeaba Paul spune că rugăciunea creștină poate fi făcută “oriunde”, sau “în orice moment” (Ef 6,18) sau chiar “fără încetare” (1Tes 5,17). Sunt normale aceste expresii ale Apostolului: voința mântuitoare a lui Dumnezeu este fără margini.

Evanghelia (Lc 16,1-13)

Luca narează așa-numita parabolă a “administratorului necinstit” care s-ar putea numi mai degrabă a “administratorului isteț”. Isus, tocmai, evidențiază exact abilitatea prin care acesta știe să iasă din situații limită. “Stăpânul l-a lăudat pe administratorul necinstit pentru că a acționat cu istețime. Fiii acestei lumi sunt mai isteți între ei decât fiii luminii” (v. 8). Calcului isteț al administratorului reiese din faptul că, atunci când va fi “eliberat din funcție”, va găsi primire în casa celor cărora a micșorat datoriile. Ha folosit bogăția pe care stăpânul i-a încredințat spre a-și face prieteni. Stăpânul, care cu siguranță este Cristos, nu laudă nicidecum înșelăciunea, ci istețimea prin care “fiii acestei lumi” sunt mai abili decât creștinii.

Învățătura lui Isus este foarte clară: bunurile sunt un obstacol mare în accesul în Împărăție; bogații care nu-și investesc bunurile prin/cu iubire, nu vor intra în Împărăție. Dumnezeu și banul se opun frontal, ca doi stăpâni între care trebuie făcută alegerea: “nimeni nu poate sluji la soi stăpâni” (v. 13). Adică, nu se poate sluji lui Dumnezeu și acestui “ban” pe care Isus îl numește “necinstit” și care ia chip într-o putere absolută opusă puterii lui Isus – o putere care face parte din Împărăția întunericului. Isus îi invită în schimb pe ucenicii săi să prevină eventuala “eliberare din funcție” dând drumul bogăției prin pomană pentru “a fi primiți în lăcașurile veșnice” (v. 9). Această bogăție atât de periculoasă poate fi convertită în ocazie de câștig veșnic: poate deveni o comoară pentru Împărăție dacă este investit in caritate, pentru binele tuturor. În acest fel chiar și “banul” poate deveni “cheie” care să deschidă porțile Împărăției. Dar cu o condiție: să fie cheltuit bine în iubire.

 

* * *

 

Când cineva este gata să se înece nu poate să adoarmă

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Practicanți “grăbiți”

Tipi bizari acei indivizi “pioși” împotriva cărora se ridică cu vehemență Amos, profetul țăran. Sunt practicanți, dar apar, dominați de grabă. Așteaptă cu nerăbdare să se termine sărbătorile religioase, slujbele sacre, pentru a se putea întoarce la viața normală. Adică: la afaceri. Religia impune niște obligații, pe care ei se feresc să le evite, și din motive de conveniență și de imagine. Dar este o activitate ne productivă. Pe lângă aceasta formulează propuneri. Un lucru, prin sine, recomandabil. Necazul este că e vorba de propuneri cel puțin discutabile: a înșela, a exploata, a frauda pe aproapele, cu toate mijloacele: stricând greutățile și măsurile, vânzând produse de proastă calitate sau de-a dreptul stricate, înșelând pe cel sărac, speculând schimburile sale. În sfârșit, un fel de cinică programare a nedreptății, sub privirea lui Dumnezeu.

Tabloul astăzi nu mai este același, în privința detaliilor. Dar defectele, atitudinile de fond sunt aceleași. Graba, de exemplu, condiționează participarea la celebrări. Și la fel indiferența și plictiseala. Cineva trădează o evidentă nerăbdare, sau o ascunsă suportare. În sfârșit, căutăm s-o rezolvăm repede, pentru că este altceva căreia vrem să ne dedicăm. Acela este un fel de tribut care trebuie plătit, dar fără prea multe lungiri birocratice. Sunt unii care fac de-a dreptul socoteala cu ceasul și aleg biserica ce permite, datorită unei predici-fulger, să nu fure prea mult timp schiului, excursiei, sportului, sau pregătirilor culinare.

De Coubertin avea dreptate: important (sau “dator”) este de a participa. Stilul, modul, calitatea, rezultatele nu contează. Alt aspect discutabil este… lipsa de comunicare. Adică separarea netă, lipsa totală de legătură dintre două lumi. Ceea ce se întâmplă în ambientul religios nu are nici o legătură cu ceea ce se desfășoară dincolo de ușa bisericii. Dumnezeu nu trebuie să se amestece în afaceri. Practicile religioase nu au nici un impact în conduită. Cuvântul ascultat nu are nici un efect asupra obiceiurilor. Comerțul, politica, viața socială, etica, nu-l privesc pe Dumnezeu. Traficul, afară, trebuie să fie “curgător”, nu încurcat sau întârziat, sau deviat, de nici un obstacol, oricât de mic, produs în conștiință în timpul haltei din biserică.

Rezolvăm repede cu Dumnezeu. Ne achităm față de El. Și deci El va avea bunul gust de a nu interveni în celelalte lucruri care sunt menținute cu rigurozitate în afara ambientului sacru. În schimb nu este așa. Ne-o aruncă în față, cu o dură sinceritate, acel profet Amos: “Domnul se jură…: cu adevărat nu voi uita niciodată faptele lor”. Nu spune că va ține cont de rugăciunile, de cântecele, de celebrările la care au asistat. Ci că “nu va uita faptele lor”. Aceasta înseamnă că pe el îl interesează ceea ce se face “după” după frecventarea bisericii. Că el urmărește cu atenție… urmarea rugăciunilor. Nimeni nu se poate înșela că a sistematizat toate conturile cu El în acea oră (pierdută) de “practici” devote. Că a lichidat toate datoriile în ora (pierdută) de religie.

Desigur, rugăciunea este importantă, participarea la adunarea liturgică este fundamentală. Dar nu este suficient. Dumnezeu este interesat de “hotărârea noastră”. Nu, banală, cea de a ne întoarce în biserică la viitoarea sărbătoare. Ci angajamentul, destul de exigent, de “a face” în mod diferit, de “a fi” diferit, când revenim la obișnuitele festivități. De la biserică trebuie să plece o cale de dreptate, onestitate, coerență în conduită, curăție, atenție față de aproapele, respect față de cel sărac. Dacă nu este așa, vreau să zic că am mers la o biserică greșită. Mai mult, nici nu am intrat în biserică.

Când cineva are apa la gură (este în primejdie)

Nu se va sublinia destul că Isus, propunând figura administratorului necinstit și șiret care, aflându-se în primejdie, a găsit în mod strălucit să falsifice bilanțurile favorizând datornicii stăpânului său, pentru a obține sprijinul acestora când va fi exclus din atribuția sa, nu intenționează să ne ceară să-l imităm în necinstea lui evidentă, în operațiile sale fără scrupule și incorecte. Astăzi, pe de altă parte, numeroase personaje, din toate păturile sociale, fără prea multe familiarități cu parabolele evanghelice, demonstrează în fiecare zi că acela, în privința lor, ar fi un nepregătit… Trucurile sale, cu privire la manevrarea lor pentru a se bucura de favoruri importante, sunt infantile și aproape nevinovate…

Punctul important este un altul. Isus notează cu neplăcere că, atunci când este vorba de mântuire, este în joc viața, adeziunea convinsă la evanghelie, deciziile de adoptat pentru a imprima o dezvoltare unei existențe fără sens, așa zișii “fii ai luminii” se arată leneși, distrați, incapabili de a reacționa, inerți, resemnați. Nici un elan. Nici o înălțare. Nici o rază de fantezie. Inima și mintea învăluite într-un fel de toropeală care paralizează. Timpul urgentează. Și aceștia nu fac nimic. Administratorul a avut o tresărire, o lovitură de geniu: “Știu ce să fac”. Aceștia, în schimb, neștiind ce să facă, suferă, pasivi, fără voință, evenimentele, situațiile cele mai apăsătoare. Aleg să nu facă nimic. Mai mult, nici nu aleg nimic. Continuă să nu trăiască. Să fie absenți, slabi, demisionari.

Lucrurile merg spre ruină (și pot merge în neorânduială și atunci când conturile economice sunt avantajoase) și ei nu observă nimic. Este prea costisitor de a gândi. Este prea riscant de a imagina un mod diferit de a fi creștini. Este incomod să ieșim prin poarta (deschisă) a închisorii. Este prea angajant să rupem cercul sufocant al obiceiurilor. Isus nu se miră că noi ne vârâm în vreun necaz, combinăm vreo neghiobie colosală, că avem registrele încurcate (sau și mai rău). Este uimit și se irită, pentru că, având apa la gură, scoatem mâinile afară pentru a privi unghiile, și nu ne preocupăm nici măcar să aruncăm o privire spre țărm pentru a zări un prieten. Vina de neiertat nu este aceea de a ne găsi, din vina noastră, într-o situație critică. Vina de neiertat constă în a considera lucrul acesta ca normal. În sfârșit, Isus nu poate suporta un stil creștin de renunțare, amorf, atunci când este în joc afacerea cea mai importantă: de a trăi ca oameni.

Mamona, chiar dacă este adunată de ministrant nu poate sluji lui Dumnezeu…

“Nu puteți sluji lui Dumnezeu și banului”. Incompatibilitatea cea mai radicală, afirmată categoric de Cristos, nu este între Dumnezeu și plăcere, sau sex, ci între Dumnezeu și Mamona. Fiul risipitor, după ce a trăit “destrăbălat”, simte greață pentru ghindele cu care încearcă să se îndoape, și găsește calea de întoarcere acasă. Simte nostalgia tatălui. Cine, în schimb, devine sclavul banului, face din el un idol, nu mai are nevoie de Dumnezeu. A găsit înlocuitorul, surogatul care îl satisface. Și operațiunea cea mai înșelătoare poate fi aceea de a îmbrăca Mamona cu haina ministrantului și de a-i permite să slujească la altar.

Nu este vorba deci numai de a afirma că nu există conciliere între slujirea lui Dumnezeu și cultul dat bogățiilor (declarație care a fost făcută cine știe de câte ori de cei care au raporturi foarte confidențiale cu Mamona: de altă parte, nici un “evlavios” nu va mărturisi niciodată că slujește Mamonei, ci că se slujește de ea). Trebuie să ne convingem că nu se poate sluji lui Dumnezeu cu banul. Dumnezeu vrea să fie servit în iubire, gratuit, în dăruirea de sine, în fraternitate, cu dezinteres. Toate mijloace de care nu dispune Mamona, care, în schimb, este expertă în profit, calcule egoiste, nedreptate, lăcomie nesătulă. Instrumente care, deși îmbracă haina ministrantului, nu pot să pretindă că slujesc cauzei lui Dumnezeu. Unicele “mijloace” de care Dumnezeu vrea să aibă nevoie sunt persoanele și inima lor (total golite).

Apropo de rugăciunea liturgică

Trei observații în legătură cu rugăciunea liturgică recomandată de Paul către Timotei (a doua lectură).

– Insistența față de toți. Unica haină care nu este strâmtă pentru cel credincios în general și cel ce se roagă în particular este universalitatea.

– Rugăciunea este posibilă numai într-un climat de pace și de comuniune cu toți. Deci nu ajunge să fii în comuniune între participanții “selecționați” la aceeași Euharistie. “Vreau deci ca oamenii să se roage, oriunde se găsesc, înălțând către cer mâini curate fără ură și fără certuri”. Din care rezultă că atunci când inima este goală, și limba este folosită ca o armă pentru a răni, mâinile devin murdare.

- Paul îndeamnă să ne rugăm și “pentru regi și pentru toți cei care sunt la putere”. Nu sugerează să ne rugăm pentru a lua locul lor.

 

* * *

 

Imperativul ceasului de față

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Parabola ispravnicului necredincios se numără printre parabolele cel mai greu de înțeles din toată Evanghelia. Motivul nu este faptul că Isus de data aceasta nu ar fi vorbit destul de clar, ci că semnificației originare înțeleasă de Isus i s-au suprapus alte semnificații, izvorâte din utilizarea acestei parabole în Biserica primară. S-a constatat că în textul lui Luca, parabola este însoțită de trei explicații diferite: Fiii veacului acestuia, în generația din care fac parte, sunt mai înțelepți decât fiii luminii; Faceți-vă prieteni din mamona nedreaptă; Dacă voi nu ați fost credincioși cu mamona nedreaptă, cine vă va încredința adevărata bogăție?

Acest fapt nu trebuie să ne surprindă, pentru că în felul acesta au apărut Evangheliile: sunt cuvinte și fapte ale lui Isus, reinterpretate de Biserică, la lumina Duhului Sfânt care i-a fost revelată în acele cuvinte și în acele fapte și semnificații tot mai bogate, capabile de a lămuri noi situații în care s-a aflat Biserica de după Paști, în raport cu situațiile în care a trăit Isus. Pentru noi, este important să știm că aceste noi semnificații nu sunt adăugiri omenești la cuvântul divin, ci ele provin din aceeași sursă. Însuși Duhul Sfânt care lucra și vorbea în Isus din Nazaret, acum vorbește și lucrează în Biserică, inspirând Scripturile.

În lectura acestei parabole, ar trebui plecat de la semnificația originară, dată de Isus prima dată, când a fost rostită, pentru a trece mai apoi la aplicații practice, introduse de Biserica apostolică. Interpretarea lui Isus rezultă din cuvintele: “Stăpânul lui a lăudat pe ispravnicul nedrept, pentru că lucrase înțelepțește”. Nu este clar dacă acest stăpân este stăpânul ispravnicului, sau este Domnul Isus în persoană, însă aceasta nu schimbă cu nimic sensul. Ispravnicul nu este lăudat pentru că a lucrat binele absolut în fața lui Dumnezeu, ci pentru că a lucrat binele relativ, așa cum de altfel se înșeală oamenii între ei, chiar și cei din zilele noastre.

El a aplicat bine înțelepciunea acestei lumi, pentru că înțelepciunea lumii nu este decât nebunie la Dumnezeu. Înțelepciunea acelui om constă în faptul că el, profilându-se o situație critică, nu a stat cu mâinile în sân, inactiv, așteptând ireparabilul, ci a reflectat, și a trecut imediat în revistă toate soluțiile posibile și imposibile: A săpa? A cerși?… Și îndată ce a aflat-o pe cea mai potrivită a și pus-o în practică, hotărât și sigur pe situație.

Isus spunea toate acestea ascultătorilor Săi, cu toate că știa că se afla într-un moment dintre cele mai grave ale istoriei, la o întâlnire decisivă cu voința lui Dumnezeu, când oamenii nu știau să se decidă, preferând să mai slujească la doi stăpâni. Unora ca acestora Isus le spune: “Cum de sunteți atât de atenți la situațiile dramatice care se prezintă pe planul sănătății, și sunteți atât de puțin receptivi la lucrul cel mai important și decisiv, care este împărăția lui Dumnezeu, adică tocmai mântuirea voastră?”

În parabolă apare clar exact ceea ce noi numim “imperativul ceasului de față”, adică mesajul escatologic, cunoscut ca cel mai acut și mai insistent din toată propovăduirea lui Isus. Este ceasul deciderii, al marilor hotărâri, pentru că împărăția este aproape, bate la ușă. Mirele este pe punctul de a sosi. Cei șovăielnici și nehotărâți vor rămâne înafara porților, și vor bate cu disperare, asemenea fecioarelor somnoroase și neprevăzătoare, și vor spune: “Doamne, deschide-ne”; însă El le va răspunde: “Nu vă cunosc, nu știu de unde sunteți”. Și atunci va fi prea târziu.

Cum de nu simțim și noi forța acestui imperativ al ceasului de față? Oamenii cărora le adresa Isus acele cuvinte grele erau oameni care puteau afirma cu tot dreptul că au mâncat și au băut împreună cu El, și că L-au auzit predicând în propriile lor piețe. Noi suntem acei oameni, și acum știm foarte bine că toate acestea nu ne ajută cu nimic la mântuire, ci avem nevoie de ceva cu totul deosebit; trebuie să aderăm trup și suflet la Isus; trebuie să ne decidem odată și pentru totdeauna de a-L iubi pe Isus așa cum merită El: ori cu Isus, ori împotriva Lui, cale de mijloc nu există.

Nimeni să nu-și facă iluzii că pentru a se mântui ar fi suficient a-i rezerva lui Dumnezeu din când în când, câte o frântură de timp sau câte un gând bun, pentru ca în mod obișnuit să-L ținem înafara intereselor propriei noastre vieți. Disproporția dintre energia, istețimea și grija care se pun în înfăptuirea lucrurilor temporale și tot ce se pune în înfăptuirea lucrurilor spirituale bate la ochi și se evidențiază în toate ocaziile. Pe plan temporal este suficient un simptom de boală pentru a da alarma și a începe acele curse de analize și medicamente; pe plan spiritual, se lasă ca anumite boli să se dezvolte nestingherite de nimeni, fără nici o teamă, fără a alerga la nici un fel de leac.

De câte ori nu se întâmplă chiar și printre creștini să nu cheme preotul la căpătâiul unui muribund, de teamă ca nu cumva acesta să se sperie. Aceasta ar fi ca și cum ai vedea un orb că se apropie de o prăpastie și nu l-ai înștiința de teamă să nu îl sperii. Această înștiințare este inclusă de Isus în parabola ispravnicului necredincios, și a fost meditată de Biserica primitivă, care a și tras din ea învățăturile practice de rigoare.

Pe vremea lui Isus, a se hotărî însemna a crede în Evanghelie, a fi ucenicul Său, a trece de partea Sa; acum, pentru cei ce au îmbrățișat credința și trăiesc în sânul Bisericii, ce înseamnă a se decide, a se hotărî? Cu gândul la derularea parabolei, spontan, am avea un răspuns ca și gata făcut: “A-și face prieteni din bogățiile nedrepte”. Un mod concret și eficace de a adera la Isus, la împărăție, și de a schimba atitudinea noastră față de bogățiile pământești; a nu le mai considera ca ceva ce trebuie posedat, ci numai ca anumite lucruri ce trebuie să fie administrate; ca ceva ce trebuie înmulțit și tot adunat, ci ca ceva de transformat în bucurii pentru alții.

Săracii sunt prietenii intimi ai lui Dumnezeu: “Domnul privește spre cel sărac”, spune psalmul responsorial. De ce nu ne-am face și noi prieteni dintre acești puternici ai lui Dumnezeu? Odată și odată, dacă nu chiar și acum, ei ne pot înlesni intrarea în împărăția cerurilor, care este a lor. Însă aici nu este vorba despre pomană cât mai degrabă despre justa administrare și adesea chiar de o justă restituire: “Pâinea care vă prisosește – spune Sf. Vasile cel Mare – este pâinea săracului”. Costumele de prisos care atârnă în șifonierele voastre sunt ale celor goi; pantofii și ghetele pe care voi nu le mai purtați sunt ale celor desculți; banii pe care-i țineți ascunși sunt banii săracilor; faptele de filantropie pe care voi nu le săvârșiți sunt tot atâtea nedreptăți comise de voi”.

Liturghia, prin propunerea acestei parabole a ispravnicului necredincios, vrea să ne atragă atenția asupra problemei cu privire la atitudinea noastră față de cei săraci. Aceasta ne-o arată prima lectură, care este un formidabil denunț al tertipurilor prin care adesea se îmbogățesc chiaburii, sugând sângele săracilor. Amos ne face să vedem cât este de adevărat cuvântul lui Isus care vorbește despre bogăția nedreaptă. Profetul evocă trucuri cunoscute de când e lumea, cu care se calcă în picioare cele mai sfinte drepturi ale omului, prin care sunt vlăguiți toți oropsiții sorții.

Cu alte cuvinte vrea să spună că tot cuvântul lui Dumnezeu este astăzi o gravă înștiințare mai ales pentru o anumită categorie de oameni: pentru cei care lucrează în industrie, în comerț, adică acele sectoare unde asemenea lucruri se întâlnesc adesea și de multe ori iau proporții tot mai mari. Dar și aici, Cuvântul Domnului face o deosebire, și îi are în vedere pe acei oameni care se încăpățânează în a mai sluji la doi stăpâni, Dumnezeu și câștigul (se înțelege câștigul necinstit sau disproporționat); oameni care vor să pară evlavioși și cinstiți (Amos vorbește despre bogații care țin soroacele, luna nouă și sabatul), fără a părăsi câtuși de puțin obiceiurile rele comune cu tovarășii sau concurenții lor; vor să pară că sunt fiii luminii, însă într-acestea sunt și fiii lumii acesteia.

Încheind aceste reflecții, să ne întipărim bine în minte imperativul ceasului de față, acel imperativ proclamat de Isus, care este totdeauna actual: “Convertiți-vă, pocăiți-vă! Alegeți pe cine voiți ca să-l slujiți ca unic stăpân al vieții voastre. Nu amânați aceasta făcându-vă iluzii că ați mai avea timp. Iată, Eu stau la ușă și bat… Acum este timpul potrivit, acum este timpul mântuirii. Eu mă dau ție drept hrană și băutură, pentru ca tu să crezi că te iubesc și să nu-ți fie teamă a mă alege pe Mine și a Mi te încredința cu toată ființa ta”.

 

* * *

 

“Tu, cât datorezi?”

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro

“Oamenilor mari le plac cifrele…” Este concluzia lui Antoine de Saint Exupery în cartea sa “Micul prinț”. O realitate a zilelor noastre este și aceasta a cifrelor, a numerelor de tot felul. Domeniul, segmentul societății ce abundă, mustește de cifre și numere este cel financiar, bancar. Mai mult decât atât, aici cifrele, numerele nu sunt doar niște semne convenționale pe o hârtie, pe o chitanță sau pe monitorul computerului. De cifrele și numerele acestea depind foarte multe lucruri din societate.

Revenind, însă, la concluzia autorului amintit mai sus îmi aduc aminte, nu cu plăcere, de faptul că, atunci când Sfântul Părinte Papa Ioan Paul al II-lea a plecat dintre noi la Tatăl ceresc, nu puțini au fost aceia care se întrebau (nicidecum retoric): Ce venituri are Biserica în visteriile sale? Cu câți bani rămâne Biserica de pe urma acestui papă? etc. De curând, în prejma morții Patriarhului Teoctist, același interes meschin pentru (aproape) nimic altceva decât pentru cifrele, numerele din balanțele BOR. Din nou se întrebau (nici de această dată retoric): Cu câți bani rămâne BOR? Cât a lăsat Patriarhul Teoctist celui care o să urmeze după el? etc.

Mulțumesc Domnului că nu mi-au ajuns ochii la încârduirea de cifre și numere nici în cazul Papei Ioan Paul al II-lea, deci al Bisericii Catolice, și nici în cazul Patriarhului Teoctist, respectiv al BOR. Personal, nu cred că are vreo relevanță dacă faci parte dintr-o biserică bogată sau mai puțin bogată, atâta timp cât tu știi cui și cât datorezi ceea ce ai, ceea ce ești! În treacăt fie spus, fără a avea intenția de a contrazice ceea ce este sau nu proverbial, amintesc cazul unei mănăstiri unde surorile așează facturile utilităților pe altarul din capelă, până la ziua scadenței. Nu au rămas niciodată neplătite…

Cine nu s-a găsit măcar o dată în viață într-o situație dificilă, încurcată, când a ajuns la convingerea că nu mai este nimic de făcut? Dar apoi, pe neașteptate, situația s-a schimbat. A apărut o cale nouă. La început nici nu am voit să recunoaștem că este posibil acest fapt. După aceea însă, a trebuit să acceptăm că, într-adevăr, putem merge mai departe. Astfel de experiențe ne amintesc de primele Rusalii. Și apostolii erau convinși că aici și acum nu mai este nimic de făcut! Sfânta Scriptură ne spune că, de frica iudeilor, ucenicii încuiaseră toate ușile (nu numai ușile casei, dar și ușile inimilor).

Așa s-a întâmplat și cu administratorul nostru. Cerându-i-se cont de administrația sa își spunea: aici nu mai este nimic de făcut… am încurcat-o… până aici mi-a fost… ce voi face…să sap, nu pot; să cerșesc, mi-e rușine. Deja începea să se închidă orizontul vieții sale, al inimii sale. În cazul apostolilor ni se vorbește despre o deschidere aproape incredibilă în tânăra Biserică, ni se mai vorbește și despre un entuziasm ce nu mai putea fi oprit: revărsarea cu putere a Duhului Sfânt asupra comunității din Ierusalim, trezește încredere și curaj. Unul dintre roadele acestei deschideri a fost și realitatea că “toate le aveau în comun” (Fapte 4,32). Cu alte cuvinte, înseamnă că creștinul adevărat trebuie să considere tot ceea ce posedă ca pe un bun care îi este comun cu toți și trebuie să fie întotdeauna gata și interesat să vină în ajutorul aproapelui lipsit și aflat în mizerie (CBC 952).

În cazul administratorului există aceeași deschidere, mijlocită de darul Duhului Sfânt, de darul înțelepciunii, lăudat și de Isus. Această deschidere, pentru creștin este necesară în primul rând pentru a judeca, la lumina legii naturale, la lumina credinței, toate realitățile umane, creștine, naturale și supranaturale, și pentru a adopta adevăratul mod de a vedea, atât pe plan doctrinal cât și practic. Administratorul este înțelept pentru că a înțeles că este mai important să fii decât să ai. Mai mult decât atât: a înțeles că “o teorie care face din profit regula exclusivă și scopul ultim al activității economice este moralmente inacceptabilă; pofta dezordonată de bani produce întotdeauna efecte perverse; este una dintre cauzele numeroaselor conflicte ce perturbă ordinea socială” (GS 63; CBC 2424). Mai mult decât atât, orice practici care reduc persoanele la starea de simple mijloace în vederea profitului îl aservesc pe om. “Nu puteți sluji lui Dumnezeu mamonei” (Luca 16,13).

Închei prin a sublinia că intenția Bisericii, în pofida oricărui fel de înțelepciune, rămâne aceea de a oferi o contribuție de adevăr problemei privind locul omului în societatea umană și în natură, raportul just cu acestea, problemă abordată de civilizațiile și culturile în care se exprimă înțelepciunea fiilor veacului acestuia, înțelepciunea umanității. În această privință, poate fi amintit avertismentul «cunoaște-te pe tine însuți», sculptat pe portalul templului din Delfi, care dă mărturie despre adevărul fundamental conform căruia omul, chemat să se deosebească de toate celelalte ființe create, este om tocmai pentru că în esența sa este orientat spre a se cunoaște pe sine însuși, semnul cel mai evident al înțelepciunii fiilor veacului acestuia(Compendiul DSB 14).

 

* * *

 

Duminica a XXV-a (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Ca și în alte câteva duminici precedente, pericopa evanghelică din această duminică ne propune o serie de învățături ale lui Isus, învățături ce au ca punct de pornire o situație de viață reală (v. pericopa din Duminica a XVIII-a C) sau una fictivă relatată sub forma unor povestioare/parabole (cum este cazul acestei duminici, etc.). Parabola acestei duminici pune în scenă o situație posibilă de viață în centrul căreia apare și o problemă foarte asemănătoare cu ale noastre ale tuturor. Or, Isus, prin învățăturile propuse în partea a doua a pericopei de astăzi, încercă să rezolve această problemă.

Parabola-cadru a acestei duminici îl are ca protagonist pe un administrator care, abuzând de încrederea stăpânului său, se vede în situația de a trebui să dea cont de gestiunea încredințată și chiar de a o pierde în scurt timp. În acest caz preocupare administratorului este aceea de a se salva în condițiile în care, rămas fără sursă de profit și incapabil de “reconversie profesională”, va voi să supraviețuiască și nu oricum. Drept care, cu multă luciditate (fără să intre în panică) el analizează cu minuțiozitate, cu inteligență și cu curaj situația în care se află și, mai ales, în ce fel va putea să se salveze. Mai precis, profitând de funcția de administrator și de timpul rămas, el elaborează o strategie pentru a-și face prieteni care să-l primească în casele lor. Văzând perspicacitatea administratorului Stăpânul (care nu mai este acum cel al administratorului, ci Isus) îl laudă și îl dă de exemplu pentru inteligența cu care a folosit timpul și mijloacele pe care le avea la îndemână pentru a scăpa din situația dificilă pe care i-ar fi rezervat-o destituirea din funcție. Formulată în acest fel, parabola conține și un reproș la adresa ucenicilor care, în calitate de fii ai luminii, dau dovadă de mult mai puțină perspicacitate în afirmarea prezenței și lucrării Împărăției lui Dumnezeu în lume decât escrocii (în text fiii întunericului) în “afacerile” murdare ale acestei lumi.

Învățătura care decurge din această situație și pe care Isus ne-o propune se referă la modul în care ucenicii trebuie să se folosească de timpul prezent și de mijloacele care la stau la dispoziție pentru se pune în slujba Împărăției lui Dumnezeu. Gestionarea Împărăției nu ar trebui să fie sinonimă cu naivitatea, cu incompetența, cu prostia, ci ea cere angajarea tuturor capacităților, dăruite de Dumnezeu, a întregii inteligențe umane în favoarea lucrării creatoare sau restauratoare a lumii înfăptuite prin Isus Cristos.

 

* * *

 

Duminica a XXV-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Era deja bătrân, dar încă mai avea inima tânără. Când făcea ceva bun, exclama:

- Încă un măr aruncat dincolo de gardul viu!

Odată, cineva l-a întrebat ce înseamnă acele cuvinte.

A răspuns:

- Într-o zi, am chemat niște copii în livada mea și le-am spus să mănânce fructe câte vor, dar să nu-și umple buzunarele. Ei au mâncat pe săturate. Însă apoi am văzut pe cineva care strângea mere și le arunca peste gardul viu… pentru a le mânca la ieșire.

Pentru mine a fost o lecție deosebită. Am făcut aplicarea ei spirituală, gândind astfel: “În această viață trebuie să facem totul pentru a arunca dincolo de gardul viu al morții fapte bune făcute din iubire față de Dumnezeu, pentru ca la ieșirea din această lume să putem avea parte de roade” (C. ROSA).

2. Tema

Trebuie să fii isteț ca să eviți iadul și să te asiguri de fericirea veșnică.

3. Mesajul zilei

Câteva aspecte ale temei:

- Să punem bogățiile personale în banca lui Dumnezeu, ajutându-i pe frați, pentru că dobânda este plătită de Dumnezeu și e foarte mare. Nu fă ca tânărul bogat, care, din iubire față de bogății, a pierdut împărăția.

- Trebuie să investim propriul capital în firma lui Dumnezeu, pentru că nu dă faliment niciodată. Cine îi ajută pe frați primește de la Dumnezeu. În faimoasa parabolă a talanților, greșește numai cel care, din teamă și egoism, nu investește bunurile primite de la stăpân.

- Dacă am avea grijă de realizarea noastră veșnică, aceeași grijă pe care o avem pentru bani, pentru câștigul cărora investim timp, muncă, idei, oboseală, cu siguranță, am fi mai înțelepți.

În sinteză, mesajul pe care ni-l transmit lecturile biblice de astăzi este acesta:

- să ne asigurăm viitorul veșnic cu hotărâre, cu aceeași grijă pentru viitor pe care a avut-o administratorul din parabola de astăzi; cu aceeași iubire a celor cinci tinere care, pentru a fi sigure că merg în întâmpinarea mirelui, și-au procurat din timp uleiul necesar pentru candele; cu același simț practic al celui care își asigură mașina, casa, viața.

Toată viața copilului este orientată spre viitor; toată activitatea sa de studiu, de sport este orientată spre viitor; toate sfaturile părinților vizează pregătirea unui viitor bun.

- Dar deseori acest viitor, în ciuda celei mai bune pregătiri, rămâne incert și dezamăgitor pe acest pământ.

- Numai un viitor construit în iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui nu va crea dezamăgiri.

4. Exemple

Trebuie să fim fideli și în lucrurile mici.

a) Nu trebuie să neglijăm nimic pentru fericirea viitorului nostru veșnic.

În acea seară, Archia, din Tebe, benchetuia cu demnitarii orașului. Deodată, a sosit un sol; îi aduce un mesaj foarte urgent, dar el nu vrea să-l primească. Spune:

- Lasă pe mâine lucrurile plictisitoare și importante!

În aceeași noapte a fost ucis într-un complot. Atunci au deschis mesajul solului. Era avertismentul cu privire la complot.

b) Și cel care are puțin poate face mult pentru împărăția lui Dumnezeu.

În viață sunt multe persoane care au avut norocul să dispună de penele de mai multe culori: de libertate, familie, bani, serviciu. Alții au un singur penel, și acela mai mult negru, pentru că au parte mai mult de situații negative; cum ar fi condiția izolării, a condamnării, a plictiselii, a ferestrelor și ușilor cu grilaj.

Ce le cere Domnul tuturor, ce-i învață și așteaptă de la ei? O capodoperă! Da, pentru că cu zece penele se poate face o operă de artă, dar și, din rea voință, un mare kitsch, irosind penele, timp, așteptări ale lui Dumnezeu și ale celor din jur. Dar cu un singur penel? Exact aceeași posibilitate: un kitsch dacă mă abandonez în mâinile disperării sau ale resemnării neconstructive, dar și o minunată operă de artă… În alb și negru (A. ABLONDI, în Famiglia Cristiana, 17 nov. 1993).

 

* * *

 

Legea incompatibilității

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Domnul a jurat pe slava lui Iacov: “Niciodată nu voi uita faptele lor”. Amos. 8, 4-7

“Vă îndemn dar, înainte de toate, rugăciuni, cereri, mijlociri, mulțumiri pentru toți oamenii.” 1Tim. 2, 1-8

“Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui mamona.” Lc. 16, 1-13

În biserică nu se fac afaceri

Din lecturile de astăzi avem numai de câștigat prin faptul că pot fi considerate separat, în ordinea lor, fără a căuta stabilirea unei legături între ele. Evident că și astăzi există o legătură între prima și a treia lectură – un calcul de tip economic ce intervine în bogăția dominantă a scenei religioase, însă cuvintele pleacă din perspective dintre cele mai diferite, din care cauză duc și la concluzii diferențiate. Mai întâi de toate, scena descrisă de prorocul Amos, simplul păstor și marele specialist de sicomori, care, distanțându-se de reformismul prorocilor precedenți, denunță putregaiul sistemului, prin care regatul de nord este osândit iremediabil distrugerii. Suntem între anii 760-750, înainte de Cristos.

Amos denunță o mentalitate religioasă, încrezută, și complet iresponsabilă, care îi face pe oameni să creadă că o situație rușinoasă de inegalități sociale, de nedreptăți strigătoare la cer, de exploatare a celor săraci și lipsiți de apărare, și de corupție la toate nivele ar fi compatibilă cu practica religioasă. Textul din prima lectură se înscrie chiar în această optică.

Amenințarea prorocului are drept țintă, mai ales, înșelătoria în comerț, în negustorie. Sunt niște șarlatani, care cu toate că respectă sărbătorile poruncite (cele săptămânale ale sabatului, și cele lunare ale lunii noi), le socot a fi niște frâne în negustoriile lor și ca o pierdere. De aceea sunt nerăbdători ca acestea să treacă cât mai repede pentru a-și putea relua activitatea lor lucrativă, recuperându-și pierderile din cauza sărbătorilor prin câștiguri nedrepte în dauna celor săraci (falsificări de măsuri și greutăți, prin fraude asupra calității produselor).

Și mai ales, un păcat îngrozitor: săracul socotit ca orice “marfă negociabilă”. Un nenorocit insolvabil, chiar și pentru o datorie cât de mică, este degradat la nivelul oricărui alt obiect de vânzare cumpărare, iar prețul unui astfel de om era acela al unei perechi de papuci. Unica preocupare a acestor negustori, hoți și tâlhari, mistuiți de pofta nesătulă a câștigului, era aceea de a strânge bani, călcând în picioare cele mai elementare exigențe ale dreptății și înăbușind orice glas al omeniei. Dar peste toate matrapalzâcurile loc infame, peste toate faptele lor mârșave a căzut pe neașteptate un trăznet: “Cuvântul Domnului: “să știți că nu voi uita nici una din faptele nelegiuite pe care le-ați săvârșit.” Asta nu-i numai așa o simplă înștiințare sau o amenințare vagă, ci este vorba despre un jurământ solemn. Dumnezeu, așa cum am văzut duminica trecută “nu uită” de a folosi mila, însă aici jură că nu va uita nedreptățile săvârșite în dauna săracilor.

Acești traficanți fără de scrupule, al căror unic Dumnezeu este pântecele și banul, trebuie să ia aminte că Dumnezeul cel adevărat le înregistrează toate nedreptățile și toate infamiile lor. Lecția este categorică: nu poate sta împreună religia și nedreptatea, cultul și furtul, slava lui Dumnezeu și exploatarea celor săraci. Dumnezeu “uită” practicile religioase ale omului, ba nici nu le ia în considerație, când se pretinde a le împăca, a face casă bună cu o comportare necinstită. Dar nu uită practicile dubioase, necurate.

În biserică, cu mâinile murdare

Și Sfântul Paul, scriindu-i lui Timotei se ocupă de cult dar cu alte intenții (lecturea a II-a). Este vorba de a înălța rugăciuni către Domnul – prin unicul și neînlocuitul mijlocitor Isus Cristos – pentru toți oamenii, deci și pentru regi și pentru cei care dețin puterea. Prin urmare, trebuie să ne rugăm și pentru Nero, care tocmai în acei ani se afla pe tronul imperial al Romei. Scopul acestei rugăciuni comune pentru autorități, este dintre cele mai interesante: “Pentru ca să putem duce astfel o viață pașnică și liniștită cu toată evlavia și cu toată cinstea”. (1Tim. 2, 1-2)

Puternici zilei riscă a deveni niște satrapi. Cel ce are autoritate este ispitit de a abuza de autoritate. “Miniștrii”, adică cei care prin definiție, ar trebui să slujească, sunt ispitiți de a-și sluji propriile lor interese și a se sluji de alții în folosul lor propriu, particular. Rugăciunea făcută pentru ei are drept scop de a face inofensive aberațiile puterii, adică de a garanta o conviețuire civilizată, bazată pe o ordine justă și împăciuitoare.

Dar mai există și altceva de luat în seamă referitor la normele dictate de Sfântul Paul asupra rugăciunii:

- Insistența asupra tuturor. Ne aflăm în fața unei rugăciuni de o amplă respirație ecumenică, motivată de necesitatea înrolării în planul lui Dumnezeu, care este universal și nu exclude pe nimeni. De fapt, El vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului.

- Rugăciunea, oricare ar fi locul (“vreau ca oamenii să se roage oriunde s-ar afla”), este problema “mâinilor curate”. Aici este vorba de acea curățenie care elimină murdăria rivalităților, a certurilor, a neînțelegerilor… “Înălțând spre cer mâini curate, fără mânie și fără îndoială”. (1Tim. 2, 8)

Așa cum se vede, Sfântul Paul, atunci când vorbește despre disciplina liturgică nu este preocupat atât de rubrici, ci cheamă în cauză gesturile și atitudinile de fond, pe care trebuie să le inspire rugăciunea. În biserică, în locul sfânt, dar cu inima acolo unde nu trebuie.

- Parabola, ce are ca protagonist pe administratorul necinstit, nu trebuie citită ca o povestire edificatoare, nici stăpâniți de obsesia “salvării moralei” (fie ea și laică). Aici este vorba mai degrabă de primirea unei lecții principale. Isus, probabil că fiind obligat de a-și da o părere etică asupra unui episod, care circula din gură în gură pe vremea aceea, și dădea loc la discuții interminabile, El anume laudă pe acest om necinstit, din cauza operațiilor sale scriptice, în dauna stăpânului (în zilele noastre istețimea lui ar apărea ca o naivitate, față de anumite practici rafinate de corupție), ci pentru promptitudinea lui de a înțelege dramatismul situației, spre a găsi o cale de ieșire.

Omul acesta este unul dintre aceia care nu poate să vorbească și se prinde cu o surprinzătoare rapiditate de reflexe, de singura scândură de salvare. Însă odată Isus îi îndeamnă pe “fiii luminii”, nechibzuiți și nepricepuți, de a înțelege urgența ceasului de față și de a lua o hotărâre serioasă de care depinde tot viitorul lor. Le cere cel puțin acea prezență de spirit, ingeniozitatea și fantezia, pe care o au pungașii din lume, atunci când este vorba de ași apăra interesele. “Faceți-vă prieteni cu ajutorul bogățiilor nedrepte, pentru ca atunci când veți muri să vă primească în corturile cele veșnice.” (Lc. 16, 9) Banul nu-și are cursul lui legal dincolo, în împărăția cerului.

De aceea trebuie cheltuit mai înainte de ajunge acolo. Dar asta, evident nu pentru a plăti biletul de intrare sau de rezervare a locului, ci de a semăna puțin prietenia (aici este vorba mai mult de a încheia prietenia, nu de a face pomană), de a distribui puțină dragoste în această lume care este pe cale de a deveni o junglă. În felul acesta, când vă vor lipsi banii, și va veni o vreme când tuturor ne vor lipsi, atunci nu vor lipsi săracii, adică prietenii, care vă vor da o mână de ajutor de a intra în împărăție.

- Cristos stabilește o nepotrivire absolută între slujirea lui Dumnezeu și slujirea mamonei. Nimeni nu-l poate adora pe Dumnezeu, dar în același timp să se închine și la bani. Nu-ți poți întemeia propria viață de dânsul, și pe tot ceea ce i se împotrivește categoric. “Fariseii, care erau iubitori de bani, ascultau toate aceste lucruri, și își băteau joc de el.” (Lc. 16, 14) De notat că fariseii erau niște credincioși exemplari, persoane religioase-model a vremii. Cu toate acestea…, atașarea de practicile religioase și de disciplină ascundeau alipirea lor de bani. Pentru persoanele religioase există totdeauna riscul ca inima să nu le bată acolo unde trebuie ci numai în imediata apropiere a casei de bani, a portofelului. Într-un asemenea caz, acea vorbire a lor neîncetată despre Dumnezeu, devine o insultă adusă majestății divine. Vrând nevrând, în cele trei lecturi din duminica aceasta a fost introdus și un subiect comun. Acela al incompatibilității. Incompatibilitatea dintre Dumnezeu și nedreptate, fanatismele sectare sau cearta, idolatria banului. Nimeni nu poate fi, în același timp și religios și necinstit, și evlavios și harțăgos. Nimeni nu-l poate adora pe Dumnezeu atâta vreme cât îi este lipită inima de bani, de averi.

 

* * *

 

Faceți-vă prieteni din bogățiile nedrepte

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Vă rog să luați aminte cu toată atenția la porunca neobișnuită a lui Isus: Faceți-vă prieteni din bogățiile nedrepte! Sigur, se pune mai întâi problema unei cercetări riguroase a conștiinței asupra a tot ceea ce avem, ca apoi să vedem în ce măsură sunt drepte sau nedrepte aceste bogății.

Străduința unuia sau a altuia de a împlini porunca îi va aduce ca prieten chiar pe Isus, pe Dumnezeu, care se declară: Eu sunt mântuirea poporului meu; îl ascult când mă strigă în necazul său și voi fi Domnul lui pentru totdeauna (LR, antif. intr.).

Voi enumera câteva dintre bogățiile pe care le avem aproape cu toții: viața, mintea, voința, memoria, sănătatea și puterea de muncă, autoritatea, onoarea, bunurile materiale de multe feluri atât mobile cât și imobile.

Azi, ca și pe vremea profetului Amos (Sec. al VIII lea î.C. Lec. I: Am 8,4-7), bogații erau primii care foloseau orice ocazie ca să se îmbogățească și mai mult în dauna săracilor. Comerțul la negru era la ordinea zilei. Profetul se plânge că cei bogați nici ziua Domnului nu o pot petrece în liniște, dând lui Dumnezeu cultul ce i se cuvine, fără a se gândi cum să mai înșele pe cel sărac în ziua următoare. Ce să spunem noi azi când târgurile cele mai mari se țin tocmai în ziua Domnului, la care se vând și se cumpără prin înșelăciune tocmai acele lucruri de care va trebui să dăm cont lui Dumnezeu care ni le-a încredințat spre administrare, cum sunt: credința, cinstea, onoarea, puterea etc.!

Dumnezeu se jură că va face dreptate în ziua de apoi. Cum? Când omul a păcătuit în paradis din dorința de a avea ceea ce nu i se cuvenea, Dumnezeu l-a căutat pe Adam și l-a chemat, dându-i siguranța prezenței sale că nu l-a părăsit. În ziua de apoi Dumnezeu se va ascunde și omul îl va striga, dar nu-i va mai răspunde în veci. Și omul va striga cu disperare în veci de veci, fiindcă nu va mai avea siguranța existenței și se va scufunda în coșmarul distrugerii a tot ceea ce este și s-a străduit să adune pe pământ, afară de Dumnezeu care este pretutindeni și pe care l-a neglijat, cum spune profetul Ezechiel: “Argintul lor va fi aruncat în drum și aurul li se va schimba în spurcăciune, fiindcă argintul și aurul lor nu-i vor putea mântui în ziua urgiei Domnului. Cu aur și cu argint nu se vor putea sătura și pântecele nu și-l vor umple, deoarece le-a fost pricina căderii în păcat” (7,19).

Isus, în iubirea sa nemărginită față de noi oamenii, ca să ne mântuiască de coșmarul veșnic, ne-a dat parabola din evanghelia de azi (Lc 16,1-13), denumită impropriu: administratorul nedrept, ceea ce îngreunează înțelegerea învățăturii exacte, fiindcă ni se pare că Mântuitorul laudă o nedreptate, ceea ce nu este deloc adevărat. Ceea ce interesează în parabolă nu-i omul bogat, nici administratorul cu datoriile sale și cu datornicii stăpânului său și nici lipsa de onestitate cu care acționează, ci mai cu seamă abilitatea și sârguința cu care își aranjează viitorul (cf. MAC pag. 1170). Administratorul a aflat că stăpânul său vrea să-l concedieze. Ca să aibă din ce trăi, chiar bine, s-a hotărât să falsifice cartea de conturi, reducând substanțial ceea ce se datora patronului său. Calculează toate în așa fel încât datornicii să fie constrânși să-l ajute îndată ce va fi concediat. Ei bine, felul lui de a lucra, sârguința și ingeniozitatea în a înșela pe unul și a-i obliga pe alții, ne poate folosi ca model pentru noi în asigurarea viitorului nostru, în asigurarea împărăției lui Dumnezeu. Acesta s-a folosit cu atâta iscusință pentru viața de câțiva ani pe pământ și noi, pentru viața și fericirea veșnică să rămânem mai prejos? (cf. CBL pag. 1246).

Se cuvine să ne străduim cu atât mai mult cu cât descoperirea dumnezeiască ne pune în clar cu tot ceea ce avem. Apostolul Paul ne adresează și nouă aceeași întrebare ca și corintenilor: “Ce lucru ai pe care să nu-l fi primit? Și dacă l-ai primit, de ce te fălești ca și cum nu l-ai fi primit?” (1Cor 4,7). Credem oare că numai cei care au averi materiale pe care le dețin pe nedrept trebuie să-și facă prieteni? Bogații nedrepți sunt ținuți la restituție. În conștiință unul poate fi nevinovat cu ceea ce are: a câștigat muncind, a găsit o comoară, a câștigat, a moștenit, i s-a dăruit etc. Isus vrea să spună că la rădăcina oricărei bogății, indiferent de proveniența ei, stă mereu o nedreptate: fie în felul în care a fost adunată inițial, fie în felul în care este păstrată sau administrată, fie în felul în care este dăruită altora în mod preferențial. Adunarea averii cinstite, peste necesarul vieții, este lăcomie; adunarea averii necinstite este hoție; păstrarea averii cinstite numai pentru sine este zgârcenie; distribuirea averii pe criterii de rudenie, de interes pământesc, este comerț; până și pomana dată săracilor poate căpăta caracter de pură filantropie sau de fariseism, dacă nu este făcută din iubire, fără a aștepta nimic în schimb.

Și sărăcia nedreaptă poate fi o bogăție prin care se pot câștiga cei mai mulți prieteni. Trăirea sărăciei evanghelice din iubire poate face prieteni pe toți oamenii de pe pământ și tot cerul cu îngerii și sfinții lui.

Bogăție nedreaptă poate fi și credința prin care cineva se crede justificat fără caritate. Credința este cea mai mare bogăție, dar dacă cineva se caută în ea numai pe sine și nu-i pasă de mântuirea celor din jur, devine nedrept. Credința este un dar, o bogăție imensă ce ne vine din milostivirea divină, nu-i un merit al omului, nu i se cuvine, dar din ea și prin ea se pot face cei mai mulți prieteni, mai ales când cei săraci din punct de vedere material sunt conștienți de această bogăție pe care Dumnezeu le-o dă mai mult decât altora.

Deci, atât bogatul în cele materiale, cât și săracul bogat în cele spirituale, fiecare este chemat să-și facă prieteni din bogățiile nedrepte, care nu sunt un rod al meritelor personale.

Isus, bogat în cele dumnezeiești, fiindcă Tatăl a ascuns în el “toate comorile înțelepciunii și ale științei” (Col 2,3), nu și-a reținut pentru dânsul nimic, nici măcar ceea ce i s-ar fi cuvenit pentru meritele personale dumnezeiești: “Slava mea le-am dat-o lor” (In 17,22), adică ucenicilor. Mult mai mult zel a pus Cristos pentru fericirea noastră veșnică decât a pus economul nedrept pentru viitorul lui de pe pământ! “Isus Cristos, spune apostolul Paul, bogat fiind, s-a făcut sărac, ca prin sărăcia lui să ne îmbogățim noi” (2Cor 8,9).

Când Saul din Tars află această comoară pe drumul Damascului, nu mai dorește nimic altceva; el spune: “Cele ce mai înainte îmi erau câștig, acum le socotesc drept pagubă pentru Cristos… Pe toate le privesc drept gunoaie, ca să câștig pe Cristos” (Fil 3,7-8b); pe care câștigându-l, nu l-a reținut numai pentru sine, ci l-a făcut cunoscut tuturor, chiar cu prețul vieții, având o singură dorință: Cristos să fie totul în toți (cf. Col 3,11). Pentru aceasta și-a luat riscul de a cere ucenicului său Timotei (Lec. a II-a: Tim 2,1-8), episcop de Efes, să facă rugăciuni pentru toți oamenii – rege și teocrați – constituind o noutate periculoasă în imperiul roman care avea o liturgie imperială, în care nu se ruga pentru Cezar, ci lui Cezar, împăratul fiind considerat de origine divină; iar a se ruga pentru deținătorii puterii – teocrați – însemna a-i face dependenți de altcineva și de a le nega dreptul divinizării.

Apostolul Paul cere creștinilor bogați în darurile spirituale să facă rugăciuni pentru toți, dar mai ales ca regii și teocrații, bogați în bunuri materiale ca și în cele ale puterii, să devină adevărați slujitori ai fraților lor: ca toți să putem trăi o viață liniștită în evlavie și demnitate (cf. CBL pag. 1739-40).

Să-l ascultăm pe sfântul Vasile cel Mare care se adresează celor bogați din punct de vedere material: Oare nu ești un hoț, tu care ai obținut numai administrația bogăției și ți-ai făcut-o proprietate?… Flămândului îi aparține pâinea pe care tu o păstrezi, celui gol îi aparține haina pe care o ții în șifonier, celui desculț îi aparțin încălțămintele care mucegăiesc în casa ta, celui nevoiaș îi aparțin banii pe care tu îi ții la ciorap. În felul acesta tu săvârșești atâtea nedreptăți, pe când există atâta lume cărei i-ai putea face un bine! (cf. MAC pag. 1167).

Să nu încercăm să ne astupăm conștiința cu scuza că nu avem și nu putem! Dumnezeu l-a creat pe fiecare om după chipul său (Gen 1,27), adică făcător de bine celor din jur după puteri. Cei credincioși în cele mici, vor primi mult. Cei care încearcă să schimbe destinația bunurilor, altfel decât așa cum sunt ele în planul divin, se înșală pe ei înșiși crezând că pot sluji la doi stăpâni.

Duhul Sfânt să ne lumineze și să ne întărească prin ruga de azi a întregii Biserici catolice: Dumnezeule, care ai pus baza întregii legi în iubirea față de tine și față de aproapele, dă-ne, ca, păstrând poruncile tale, să merităm a intra în viața veșnică (LR). Amin.

 

* * *

 

Cine este vrednic de încredere în cele mai mici lucruri este vrednic și în cele mari

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro

Când a rostit parabola administratorului necinstit pe care am auzit-o în Evanghelia de azi, Isus trebuie să se fi inspirat dintr-un fapt real din vremea aceea; un scandal financiar, o țeapă, un act de corupție care fusese descoperit și despre care vorbea toată lumea. E una din parabolele cele mai dificile de înțeles din toată Evanghelia. Sunt câteva lucruri pe care le afirmă Isus care provoacă uimire și care pot fi interpretate greșit.

Mai întâi ne surprinde afirmația lui Isus: stăpânul l-a lăudat pe administratorul necinstit pentru că lucrase înțelepțește, căci fiii acestei lumi sunt mai înțelepți față de semenii lor decât fiii luminii. Cum?, ne putem întreba. Isus laudă înțelepciunea unui șmecher, a unui hoț, a unui escroc care și-a înșelat și și-a furat stăpânul? Poate fi de-acord cu el, să aibă cuvinte de apreciere, de admirație față de el? Nu poate fi vorba de așa ceva. Isus îl numește pe administratorul din parabolă necinstit, iar epitetul “necinstit” e unul rușinos, reprobabil, nu e un elogiu. Administratorul a fost necinstit și înainte a fi fost descoperit că fură și risipește averea stăpânului său. De obicei un hoț, când e descoperit, nu recunoaște, minte, se apără, găsește justificări, acuză pe alții de hoție. Administratorul din parabolă nu face nici atât; nu recunoaște și nici măcar nu se apără. Fără scrupule și fără remușcări, pune la cale o nouă țeapă, ca să iasă din încurcătură, devenind astfel și mai necinstit decât înainte. Remarcați ce spune Isus. Fiii acestei lumi, fiii întunericului printre care se numără și administratorul necinstit, sunt mai înțelepți față de semenii lor decât fiii lumini. Față de semenii lor, nu față de Dumnezeu. În ochii lumii el apare inteligent, isteț, șmecher, descurcăreț, îi umblă mintea la hoții, dar în ochii lui Dumnezeu rămâne un administrator necinstit, un hoț. Lumea laudă și admiră înțelepciunea istețimea și ascuțimea minții indivizilor necinstiți care se îmbogățesc pe căi necinstite, se îmbogățesc peste noapte, fără să fie descoperiți, iar dacă sunt descoperiți, ies din orice încurcătură, nu fac pușcărie și își continuă cu nerușinare afacerile necinstite. Dar să nu uităm că înțelepciunea lor este, cum spune apostolul Pavel, nebunie în ochii lui Dumnezeu, este o înțelepciune drăcească, cum spune același apostol. Isus scote în evidență inteligența acelui administrator care văzându-se pe punctul de a fi dat afară din serviciu, nu a rămas nepăsător, cu brațele încrucișate. A intrat în criză, și-a pus mintea la contribuție, s-a gândit, a petrecut nopți nedormite, a trecut în revistă toate soluțiile: Să muncesc? Sunt prea bătrân și nu sunt antrenat pentru muncă. Să cerșesc? Mă cunoaște toată lumea, mă fac de râs. Până când, în sfârșit, găsește soluția: să mai tragă țeapă. S-a descurcat. A fost deștept. Prietenii cărora le-a șters o parte din datorii, odată concediat, l-au primit în casele lor. Existența i-a fost asigurată, datorită înțelepciunii lui, până la moarte. Dar după moarte? Cine îi va asigura o existență fără griji în veșnicie? Îl va păcăli și pe Dumnezeu? În fond, înțelepciunea lui a fost o falsă înțelepciune, profitul a fost doar aparent și până la anumit punct, după care a urmat falimentul total și iremediabil. La drept vorbind, Isus Cristos voia să le spună ascultătorilor săi și nouă tuturor: Voi care sunteți fiii luminii, care cunoașteți învățătura mea, trebuie să dați dovadă de aceeași preocupare, de același interes, de aceeași ingeniozitate, de aceeași prezență de spirit, de aceeași acuitate a minții, de aceleași inițiative când e vorba de Împărăția lui cerurilor, de mântuirea noastră veșnică, de care dau dovadă fiii acestei lumi, fiii întunericului, când se află în situații dramatice de ordin vremelnic: afaceri, sănătate, carieră ș.a.m.d. Când apare un mic semn de boală, intrați imediat în panică: alergați la spital, căutați un doctor bun, faceți analize. Dar cum puteți rămâne nepăsători când sufletul vă este grav bolnav, e ras de cancerul păcatului? Nu puteți sluji la doi stăpâni: și lui Dumnezeu, și Mamonei, adică banului necinstit. Trebuie să decideți, să alegeți ori una ori alta. Nu puteți fi în același timp și fii ai întunericul și fii ai luminii. Faceți o alegere înțeleaptă, sacrificați ce e mai puțin important, ce e vremelnic, pentru ce este cu adevărat prețios, pentru ce este veșnic. Fiți ca un comandant înțelept de vapor care transportă și călători și marfă. Când se ivește pe mare i furtună puternică, el aruncă în mare marfa,pentru a salva călătorii, altminteri, voind să salveze și călătorii și marfa, pierde totul, naufragiază. La fel, cine crede că îl poate avea și pe Dumnezeu și pe Mamona – banul necinstit -, naufragiază la sfârșitul vieții pierde totul și pe Dumnezeu și pe Mamona.

Fiii luminii dau dovadă că sunt înțelepți prin faptul că se antrenează, se pregătesc toată viața ca să treacă cu bine pragul veșniciei, puntea din această viață si viața de dincolo. Grecii din antichitate credeau că la moarte sufletul omului trebuie să traverseze râul Stix, pentru a ajunge pe celălalt țărm și să intre în câmpiile Elizee, în paradis. Cine plătea, era trecut dincolo cu barca de Charon, barcagiul. De aceea i se punea mortului o monedă în gură. De aici a rămas obiceiul ca la înmormântare să se arunce monede în groapă. În această lume, cu bani se rezolvă orice. Pe lumea cealaltă însă, banul nu mai rezolvă nimic, nu mai are nici o valoare. Dacă nu ai fost înțelept cu adevărat, nu te-ai străduit să te pregătești ca să treci răul de unul singur, toată falsa înțelepciune a fiilor acestei lumi nu-ți folosește la nimic. Ca în povestea cu savantul. Un mare profesor care primise premiul Nobel a ajuns pe țărmul unui lac. L-a rugat pe proprietarul unei bărci să-l poarte, să facă o plimbare pe lac. Barcagiul a acceptat. Când de acum erau departe de țărm, profesorul îl întreabă pe barcagiu: “Cunoști istoria?” “Nu!” “În acest caz ai pierdut un sfert din de viață” “Dar astronomie cunoști?” “Nu”. “În acest caz ai pierdut o jumătate din viață”, “Dar filozofie cunoști?” “Nu”. “În acest caz ai pierdut trei sferturi din viață”. Dintr-o dată izbucnește o furtună îngrozitoare. Barca e purtată de valuri ca o coajă de nucă. Barcagiul, strigând ca să se facă auzit, îl întreabă pe profesor: “Știi să înoți?” “Nu!” “În acest caz viața îți este pierdută în întregime!”

Dar mai sunt în parabola lui Isus și alte afirmații care ne provoacă nedumerire și ne șochiază: nu puteți sluji la doi stăpâni și lui Dumnezeu și lui Mamon. Faceți-vă prieteni cu ajutorul bogățiilor nedrepte. Mamon este un alt nume al Diavolului. Așadar banul este răul întrupat? E ochiul Diavolului? – cum se spune în popor. Sau excrementele Diavolului? -, cum îl numește scriitorul G. Papini în celebra sa Viață a lui Isus. Nu, banul nu este nici bun nici rău, nici Dumnezeu nici Diavolul. E rău, dacă îl folosești rău, dacă îl câștigi în mod necinstit, prin hoție și înșelăciune, și e bun dacă îl câștigi în mod cinstit și îl folosești spre a face binele. El poate fi stăpânul cel mai rău, dacă te stăpânește, după cum poate fi servitorul cel mai bun, dacă îl stăpânești. Iar bogățiile taxate de Isus necinstite, sunt neapărat întotdeauna necinstite? Nici acest lucru nu vrea să ni-l spună Isus. El vrea să ne spună că de cele mai multe ori bogățiile sunt rodul câștigului obținut pe căi necinstite: hoție, jaf, înșelăciune, corupție, exploatare. E o realitate mai mult decât evidentă. Așa stăteau lucrurile pe vremea profetului Amos, cu 700-800 de ani înainte de Cristos, după cum am auzit în prima lectură a Liturghiei de azi. Era o pătură de indivizi care se lăfăiau în paturi de fildeș, o duceau numai în chefuri, în timp ce poporul se zbătea în foamete și mizerie. Se îmbogățeau prin falsificarea cântarelor și prin camătă. Când un sărac se împrumuta și nu putea restitui datoria, devenea sclav și era vândut pe o pereche de sandale. Atât valora omul pentru acești corupți. Așa stăteau lucrurile și pe vremea lui Isus. Evanghelistul Luca ne spune pentru cine a spus Isus parabola administratorului. După ce relatează parabola, evanghelistul adaugă: “Farizeii, care erau iubitori de bani, ascultau și ei toate lucrurile acestea, și își băteau joc de el”.

Exact așa stau lucrurile și azi: sub ochii noștri o elită de parveniți necinstiți, de șmecheri, de țepari, de afaceriști corupți au jefuit țara și continuă să o jefuiască.

Dar mai e ceva de-a dreptul respingător. Profetul Amos ne informează că îmbibații pe care el îi condamnă erau oameni credincioși și evlavioși, practicanți, țineau sărbătorile, șabatul, luna nouă, și de abia așteptau să se termine ziua de sărbătoare ca să se apuce din nou de afacerile lor murdare, să fure la cântar.

Farizeii iubitori de bani, care mâncau casele văduvelor, erau ultra credincioși și extraordinari de evlavioși; împlineau cu fanatism toate practicile religioase. Afaceriști îmbogățiții corupți pe care îi avem sub ochi azi fac și ei paradă cu credința și evlavia lor: nu-i vedem la televizor cum fac cruci mari și sărută icoane, și se închină la sfintele moaște prin biserici? Viața lor necinstită și credința, pentru ei, sunt două lucruri diferite paralele, nu au nimic de a face una cu cealaltă. Și acest lucru se poate spune și la un nivel mai general: poporul nostru se recunoaște credincios sută la sută, mai creștini decât orice altul, s-a născut creștin, încreștinat fiind chiar de apostolul Andrei, dar acest lucru nu-l împiedică să aibă reputația de poporul cel mai hoț, cel mai corupt, cel puțin din Europa. Avertismentul lui Isus e clar: nimeni nu poate sluji la doi stăpâni, și lui Dumnezeu și lui Mamon.

Faceți-vă prieteni din averile necinstite. Iată, așadar, că averea necinstită se poate transforma în avere cinstită, din Mamon, din dușman se poate transforma, în prieten, din idol, din stăpân se poate transforma în servitor. A face avere în mod cinstit și a o folosi pentru a-i ajuta pe cei săraci și lipsiți, nu mai este un viciu, ci o virtute. Banii plătiți de samariteanul milostiv hangiului, pentru ca acesta să se îngrijească de omul căzut în mâinile tâlharilor, nu se mai numesc Mamon; sunt monede sfinte ca și medaliile sfinților. Un mare industriaș italian care, în amintirea fiicei sale moartă la o vârstă fragedă, a construit un spital pentru copii din Genova, a spus într-o zi: “Sunt omul cel mai bogat din lume, deoarece mă mulțumesc cu puțin. În atâția ani de muncă nu am avut niciodată timp să merg la cinematograf; precis nu știu ce însemnă un film, ce înseamnă o operă. Să facă toți ca mine: să muncească, să economisească și apoi să dea celor care duc lipsă”. Cei bogați, ajutându-i pe cei săraci, nu fac doar pomană; ei restituie o datorie pe care o au față de cei săraci. Nu e o chestiune numai de caritate, ci și de dreptate. Spune sfântul Vasile cel Mare: “Pâinea care vă prisosește este pâinea celui flămând; haina care îți atârnă în șifonier este haina celui gol; încălțămintea pe care voi nu o purtați este încălțămintea celui desculț; banul pe care îl țineți ascuns este banul săracului; faptele de caritate pe care voi nu le săvârșiți sunt tot atâtea nedreptăți pe care le comiteți”.