Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XX-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
Ieremia 38,4-6.8-10
Evrei 12,1-4
Luca 12,49-53

Luca 12,49-53

Foc am venit să arunc pe pământ și ce altceva vreau decât să se aprindă! Trebuie să fiu botezat cu un botez și cât sunt de îngrijorat până se va împlini! Credeți că am venit să aduc pace pe pământ? Nicidecum, vă spun, ci dezbinare. Căci de acum înainte cinci dintr-o casă vor fi dezbinați: trei împotriva a doi și doi împotriva a trei. Vor fi dezbinați tatăl împotriva fiului și fiul împotriva tatălui; mama împotriva fiicei și fiica împotriva mamei; soacra împotriva nurorii și nora împotriva soacrei”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Alessandro Pronzato
pr. Eduard Patrașcu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Alegere în genunchi

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

În orașul Copenhaga (capitala Danemarcei) se păstrează o statuie a lui Isus de mare valoare artistică. Într-o bună zi, un turist o privea și era tare nedumerit pentru faptul că nu observa nimic deosebit de frumos, deși avea un așa renume. Un cunoscător din preajmă îi dezvălui secretul, zicându-i: Domnule, trebuie să te așezi în genunchi și așa să o privești. Numai așa îți poți da seama de frumusețea ei. Turistul s-a conformat și a rămas extaziat minute în șir în fața statuii lui Isus.

La prima vedere ni s-ar părea că evanghelia de azi nu conține nimic extraordinar, frumos și divin, ci, din contra: dezbinare între doi și trei din aceeași casă, între tată și fiu, între mamă și fiică, soacră și noră, lucruri atât de des întâlnite și atât de neplăcute. Dar, ca să înțelegem valoarea și frumusețea cuvintelor lui Isus – N-am venit să aduc pace, ci dezbinare – trebuie să îngenunchem și să ne rugăm.

Împărăția lui Dumnezeu este desăvârșirea și împlinirea comuniunii dintre Dumnezeu și oameni prin Isus Cristos și Duhul său Sfânt. Deja profeții Vechiului Testament au anunțat împărăția și au descris-o ca pe un timp de pace, de binecuvântare, de belșug și de fericire deosebită, un timp al frăției universale. Orice barieră va fi eliminată dintre oameni și va lua ființă un popor unic pentru slava unui singur Dumnezeu. Isus înfăptuiește planul lui Dumnezeu în omenire, după cum fusese profețit. Mesia vine să-i adune pe fiii risipiți. Ultima sa rugăciune a fost pentru unitate: Tată, ca toți să fie una, precum noi una suntem (In 17,21).

Cum se pot împăca aceste cuvinte cu expresiile evangheliei de azi?

Dezbinarea începe de la Isus, din cauza lui Isus. Deși Mântuitorul a dus o viață desăvârșită și a propus omenirii etica perfecțiunii până la asemănarea cu etica divină – precum Tatăl vostru este desăvârșit (Mt 5,48) -, totuși a fost urât, chiar unii ucenici l-au părăsit, unul l-a vândut și mulți îl urăsc și azi, fără să-l fi cunoscut. Ba mai mult, a prezis că și cei care vor fi ai săi, îi vor trăi cuvântul, vor avea aceeași soartă (Mt 10,21-23).

Cine poate dezlega acest mister? Ura împotriva lui Isus a fost profețită de bătrânul Simeon care, luând pruncul în brațe, a spus: Iată, acesta este pus spre căderea și ridicarea multora în Israel și semn căruia i se va zice împotrivă; iar celei mai apropiate ființe de el, mamei sale Maria îi spune: Și prin sufletul tău va trece sabia (Lc 2,34-35).

Isus însuși și-a prezis ura multor oameni și a luat-o drept argument pentru a se deosebi de alții, spre a-și dovedi divinitatea sa.

Reiau constatările făcute de un mare orator, Tihamer Toth, care spune: “Dacă am considera pe Cristos numai din punct de vedere istoric, am ajunge la cea mai stranie și unică concluzie și anume: de când este lumea nu s-a auzit ca o persoană să fie urâtă și după două mii de ani de la trecerea din această lume. Care personaj istoric mai este urât măcar la o sută de ani după moarte? Omenește vorbind, poate cineva, dacă a săvârșit o faptă mare, eroică, să-și prezică admirația, cinstirea, gloria din partea posterității. Dar ura? Nici cei mai mari tirani, conștienți de tirania lor, nu au putut spune că vor fi urâți secole de-a rândul. Prevederea lui Isus este mai mult decât omenească și împlinirea ei întocmai este cel mai mare lucru ce ne uimește. Uimirea este îndreptățită, mai cu seamă de faptul că viața, faptele și învățătura lui Isus nu au nimic tiranic. Ce este rău în viața lui? De ce patimă a fost stăpânită ființa lui? Cui a făcut vreo nedreptate? Cine l-a putut învinui măcar de un singur păcat? Sau, poate învățătura lui este o minciună vrednică de ură? Nu. Miliarde și miliarde de oameni au găsit-o vrednică de crezare, au trăit-o în toată dimensiunea ei, s-au jertfit pentru ea, au fost fericiți prin ea și binefacerile aduse societății cuprind toate nivelurile vieții din toate locurile și timpurile. Dar dacă în viața și faptele lui nu găsim nimic tiranic, atunci să admitem că învățătura sa este o minciună vrednică de dispreț. În acest caz iubirea practicată de miliardele de oameni a fost falsă. Să încercăm să înlocuim iubirea din inimile celor înșelați cu ura vrednică de minciună! Ce va rezulta? Ar scoate ura față de Cristos popoarele din barbarie, așa cum le-a scos iubirea sa? Ar forma ura suflete devotate față de săraci și suferinzi, așa cum a format iubirea? Ar face ura față de Isus oameni mai cinstiți, ar pune averile în mai mare siguranță și ar înlătura războaiele? Nu. Atunci de ce este urât Cristos? De ce sunt persecutați cei ai lui Cristos?”

Heinrich Böll descrie în romanul său – Unde erai, Adame? – cum comandantul unui lagăr de deținuți și-a format un cor din rândul prizonierilor. Fiecare nou venit în lagăr trebuia să-și încerce calitățile vocale în fața lui. Cel care era admis în cor, era sigur că poate scăpa de exterminare. O tânără evreică, încreștinată, a început să câte Litaniile Tuturor Sfinților. Cântarea l-a înfuriat atât de mult pe comandant încât și-a scos pistolul cu mâna tremurând de nervi și a tras orbește în sărmana fată, strigând ca ieșit din minți: Omorâți-i! Împușcați-i pe toți blestemații aceștia! Subordonații au început să tragă și masacrul a început. Corul a încetat să mai existe în lagăr, dar credem că sfinții și îngerii i-au primit în corul lor ceresc.

A fost Cristos tiran?

Tihamer Toth continuă: “Chiar de ar fi fost, de ce nu este pus în rând cu alți tirani ai omenirii? De ce nu este urât Nero? De ce nu sunt urâți Domițian sau Dioclețian etc. care au asuprit și au strivit mii și mii de vieți nevinovate? Nero a fost, cât timp a trăit, urât pentru tirania lui și istoricul Tacit regreta că nu are o daltă destul de puternică pentru a însemna pe veci pe stâlpul infamiei numele lui. Dar după ce a murit, azi, cine-l mai urăște? Isus de ce este urât, înjurat, contrazis etc. la două mii de ani de la moarte? Înseamnă că el nu a fost un simplu om ca și ceilalți oameni. Înseamnă că, deși a murit, este totuși viu. Înseamnă că mulți simt puterea lui care le strivește patimile păcătoase”.

Viața celui drept este o veșnică dojană a celui nedrept, a celui vicios. Viața lui Abel era o dojană continuă adusă lui Cain. Păcătosul, ca să-și găsească o scuză pentru viciile sale, vrea să-i facă pe toți la fel cu el și, când nu reușește, nimicește pe toți cei care îi stau în cale cu speranța că nimeni nu-l va mai dojeni, învinui și condamna. Când conștiința, martorul fărădelegilor de zi și de noapte, se transformă în judecător, când nelegiuitul se simte urmărit, condamnat, el se simte incapabil să-și schimbe viața, ajungând la descurajare, la disperare și la sinucidere.

Autorul Scrisorii către Evrei ne îndeamnă să ținem privirea ațintită spre Isus, fiindcă el este cel care s-a împotrivit păcatului până la sânge pentru noi și tot el este recunoștința noastră față de îndurarea divină.

Dacă nu simți încă bucuria de a-l avea pe Cristos de partea ta, aceasta se datorează faptului că încă nu te-ai împotrivit păcatului până la sânge, n-ai pus mâna pe sabia cu două tăișuri, pe care să o folosești cu îndemânare pentru a pătrunde până la despărțitura dintre suflet și spirit, dintre vertebre și măduvă (Evr 4,12), adică nu ai folosit cu iubire cuvântul lui Dumnezeu pentru a scăpa de tot ce-i rău, n-ai declarat război propriilor patimi. Frumusețea divină a acestei dezbinări dintre virtute și patimă o poate descoperi numai acela care îngenunchează și-l privește pe Isus răstignit și-i contemplă iubirea.

Doamne, arată-ne fața ta și vom fi mântuiți! Amin.

 

* * *

 

Războiul sfânt după Isus

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Noul mileniu a fost martor și continuă să fie martor la numeroase violențe. Cu greu trece o zi fără să auzim vești triste despre agresiuni violente, despre brutalitatea dezlănțuită împotriva unor inocenți, undeva în lume. Ca și cum nu ar fi îndeajuns de rea situația, făptașii acestor acte violente încearcă să își justifice actele pretinzând că duc un război sfânt în numele lui Dumnezeu. Să ne gândim la cruciați, la Orientul Mijlociu, la Irlanda, la Bosnia, la Taliban. Lecturile de astăzi cheamă într-adevăr la un război, dar nu la un război împotriva altor oameni ci împotriva păcatului, împotriva răului, împotriva diavolului. Să ascultăm aceste cuvinte ale lui Isus:

“Credeți că am venit să aduc pace pe pământ? Nicidecum, vă spun, ci dezbinare. Căci de acum înainte cinci dintr-o casă vor fi dezbinați: trei împotriva a doi și doi împotriva a trei. Vor fi dezbinați tatăl împotriva fiului și fiul împotriva tatălui; mama împotriva fiicei și fiica împotriva mamei; soacra împotriva nurorii și nora împotriva soacrei” (Luca 12,51-53)

Bibliștii ne spun că aici Isus nu vorbește despre scopul ci despre inevitabilele consecințe ale venirii Lui. Isus a venit să reveleze cine sunt adevărații fii și fiice ale lui Dumnezeu – cei care ascultă cuvântul Său – și cine sunt copiii acestei lumi, care se opun învățăturii Lui. Astfel omenirea se împarte în două tabere: o tabără dumnezeiască și o tabără nedumnezeiască. Între aceste două tabere există un conflict perpetuu, o stare de război, una dorind să ridice lumea la Dumnezeu iar cealaltă să o tragă în jos în iad. Aceste două tabere nu există în părți diferite ale lumii. Ele trăiesc împreună, în aceleași zone, în aceleași vecinătăți, chiar sub același acoperiș; mai mult, forțele bune și forțele rele coexistă în una și aceeași persoană. Războiul sfânt la care ne cheamă Cristos este, de aceea, nu unul împotriva oamenilor de o anumită naționalitate, cultură, crez sau ideologie, ci un război în care trebuie să identificăm forțele răului în propria persoană și în persoanele dragi nouă (tată, fiu, mamă, fiică, soacră, noră) și apoi să luptăm împotriva acestor forțe.

Care sunt unele dintre aceste forțe rele împotriva cărora trebuie să ducem un război? De ce să nu începem cu cele șapte vicii capitale: trufia (complexul de superioritate), avariția (căutarea prosperității materiale în dauna sufletului), necurăția (abuzul sexual asupra minorilor, pornografia, tratarea femeilor ca obiecte de plăcere), mânia (dușmănia, înverșunarea, ura), lăcomia (mâncatul și băutul excesive), invidia (disprețul, rivalitatea), lenea (căutarea succesului fără a munci pentru el). La acestea putem să adăugăm mama tuturor relelor: nedreptatea. Dacă declarăm război împotriva acestora atunci ducem războiul sfânt.

Dacă suntem în război atunci trebuie să ne pregătim să înfruntăm greutăți. Inamicul luptă împotriva noastră și s-ar putea să fim răniți sau să trecem prin perioade grele. Ieremia, în prima lectură, luptă războiul sfânt împotriva profeților falși care profețeau doar ceea ce regele și cei de lângă el doreau să audă. Dar Ieremia ținea partea adevărului. Și cum a sfârșit? În noroi. Dar Dumnezeu a trimis un străin, un etiopian, să vină să îl salveze. Dumnezeu nu își abandonează niciodată poporul Său. Isus, conducătorul nostru în războiul sfânt al lui Dumnezeu, nu a scăpat de suferință și de moartea pe cruce. Dar în a treia zi Dumnezeu l-a înviat la viața victoriei. Dumnezeu nu îi abandonează pe ai Lui. Nu ne va abandona dacă luptăm războiul Lui sfânt – războiul împotriva răului din noi și din lume.

Cu acest gând că Dumnezeu nu ne lasă singuri, autorul Epistolei către Evrei ne încurajează în a doua lectură să nu ne pierdem elanul. Încheiem atunci cu acest sfat: “Gândiți-vă, deci, la Cel care a îndurat o împotrivire atât de mare din partea păcătoșilor, ca nu cumva să vă lăsați descurajați și obosiți în sufletele voastre. Luptând contra păcatului, voi nu v-ați împotrivit încă până la sânge” (Evrei 12,3-4).

 

* * *

 

O reînnoire în Duhul Sfânt

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Pericopa evanghelică pe care am ascultat-o este parcursă de o mare tensiune; aproape toate propozițiile se încheie cu semn de exclamare sau de întrebare. Trebuie să dăm o mare atenție chiar și acestor lucruri, nu atât din curiozitate literară, cât pentru a învăța, a cunoaște mai bine caracterul și umanitatea Mântuitorului nostru. În Evanghelie există momente în care se poate observa că Isus pare a nu mai reuși să-și țină pentru El imensa realitate divină pe care o posedă, iar pe de altă parte nu poate nici să și-o exprime deschis, pentru că nimeni nu l-ar înțelege, și oamenii ar spune despre dânsul, așa cum de fapt mai spuseseră și odată: “Și-a ieșit din minți!” (Marcu 3,21).

Atunci El izbucnește în exclamații sau în suspine, care, reascultate astăzi de cel ce are credință, după împlinirea evenimentelor, produc o impresie profundă, datorită forței misterioase ce se desprinde din acestea. “Eu am venit să arunc un foc pe pământ. Și ce vreau, decât să fie aprins chiar acum? Am un botez, cu care trebuie să fiu botezat, și cât de mult doresc să se împlinească!” Ce este acest foc și acest botez? Poate este prezumțios a da un sens exact unor cuvinte ca acestea, care exprimă o stare sufletească mai mult decât

niște idei precise. Vom încerca totuși să ne apropiem de adevăr, văzând care este acel moment fatidic sau profetic în care Isus își plasează împlinirea dorinței Sale.

Un prim răspuns este: Patima Sa. Acesta este cel mai clar în ceea ce privește imaginea botezului; de fapt, Isus în repetate rânduri a vorbit despre patima și moartea Sa ca despre un botez: “Puteți voi să beți paharul pe care am să-l beau Eu, sau să fiți botezați cu botezul cu care am să fiu botezat Eu?” (Marcu 10,38). “Botez”, pentru că pe cruce El a fost cufundat “până în gât” în apa suferinței și a încercărilor” (cf. Psalm 69, aplicat Patimii lui Isus din Noul Testament). “Botez”, pentru că de pe cruce urma să izvorască o baie curățătoare a tuturor păcatelor. Și cuvântul cu privire la foc poate fi raporta la același moment, mai ales dacă avem în vedere și un alt cuvânt al lui Isus: “Când voi fi ridicat de la pământ îi voi atrage pe toți la Mine” (Ioan 12,32). În cazul acesta, focul ar fi dragostea lui Dumnezeu pentru om care se arată pe cruce, tulburătoarea revelație a dragostei lui Dumnezeu pentru păcătoși, Crucea, noul rug arzător.

Așadar, Isus se gândește mai întâi de toate la Patima și la Învierea Sa. Dar, nu întâmplător, atât focul cât și botezul sunt folosite pentru a indica Rusaliile: “El vă va boteza cu Duhul Sfânt și cu foc”, spunea Ioan Botezătorul despre Isus (Luca 3,16). Același evanghelist, în “Faptele Apostolilor”, descrie Rusaliile ca cel dintâi și cel mai solemn botez din întreaga Biserică, un botez nu cu apă, ci chiar cu foc” (cf. Faptele Apostolilor 2,3). Isus, prin acea exclamare, își exprimă dorința să se împlinească ceea ce Tatăl i-a pregătit. Gândul Lui este la Rusalii, însă El vede Rusaliile prin prisma Paștelui. Privirea Lui cuprinde deodată două lucruri, pentru că acestea sunt inseparabile, merg împreună!

De câte ori nu a spus Isus că El trebuie să fie luat din lumea aceasta pentru ca Mângâietorul să poată veni asupra ucenicilor! Duhul Sfânt purcede din slăvirea lui Isus, adică din patima și moartea Sa. În ziua Rusaliilor s-a împlinit așadar acea dorință arzătoare a lui Isus pe care o nutrea în timpul vieții Sale pământești. Iar acum? Oare Isus să nu mai aibă nici o dorință cu privire la noi? Are, pentru că acum acea dorință îi este mai vie ca oricând, deoarece acel foc nu s-a aprins odată pentru totdeauna, ci așteaptă să se reaprindă mereu, pentru că nimic nu este automat în raporturile dintre Dumnezeu și om, nimic nu este fixat o dată pentru totdeauna; există și acea jumătate de libertate a omului, care nu este credincios făgăduințelor sale așa cum este Dumnezeu.

Nu numai Biserica așteaptă noile Rusalii, ci le așteaptă chiar și Isus: Biserica pentru a le primi, Isus pentru a le dărui. Ce înțelegem noi atunci când spunem că focul trebuie aprins de fiecare dată? Aceasta înseamnă că acest foc trebuie să se aprindă în viața fiecărui credincios; pentru fiecare dintre noi a fost deja aprins în botezul nostru, deoarece se identifică cu Duhul Sfânt, care ni s-a dat cu acea ocazie, odată cu virtuțile teologale: credința, nădejdea și dragostea, aflate atunci în stare embrionară. Noi știm că un foc se poate stinge, poate fi acoperit cu pământ sau cu cenușă, ca și cum nici n-ar fi fost. Aceasta este situația precisă în care focul Duhului Sfânt și al dragostei lui Dumnezeu se află în mulți creștini, îngropat și ineficace, invizibil, care nu alimentează nici un fel de mărturie, nu încălzește, nu luminează nici o viață, nu produce nici un fel de bucurie.

În ceea ce privește duhul unui astfel de om, ni se oferă aceeași scenă pe care a contemplat-o pe vremuri profetul Ezechiel: “Am văzut o câmpie plină cu oase uscate”. Cale de ieșire din această îngrozitoare stare nu există decât una sigură, cea indicată de apostolul Paul în Scrisoarea către Efeseni: “Înnoiți-vă în duhul minții voastre… și îmbrăcați-vă cu duhul cel nou”. “Deșteaptă-te, tu care dormi, scoală-te din morți și Cristos te va lumina”. Două imagini: reînnoirea și trezirea, care exprimă o hotărâre, un eveniment, un dar. Un creștin observă într-o bună zi, cu toată părerea lui de rău, că viața lui creștinească nu este așa cum ar trebui să fie; este lipsită de vigoare și de orice bucurie; este împrăștiată, rece, și fără nici un gust; are dorința de a și-o schimba, de a trece ca printr-un nou botez al focului, spre a trăi cu adevărat viața cea nouă, primită în darul botezului.

Asemenea lucruri s-au petrecut și se petrec mereu în Biserică, și acestea sunt tocmai ceea ce numim noi adevăratele convertiri. Dar există și epoci, vremuri, în care Domnul nu se mai mulțumește cu acele focuri mici, aprinse ici și colo în Biserică, cu primejdia de a se mistui în grabă și a se stinge, ci vrea ca întreaga Biserică să se aprindă, să se reînnoiască; nu se mai mulțumește cu faptul de a afla ici și colo, răzlețite pe câmpie, oase reînsuflețite, ci vrea ca tot poporul să se scoale în picioare, ca o armată numeroasă. De aceea, din când în când, îi trimite El profeții Săi, chiar și în zilele noastre, care să strige: “Oase uscate, ascultați Cuvântul Domnului. Așa vorbește Domnul Dumnezeu către oasele acestea: ‘Iată că voi face să intre în voi un duh și veți învia… Duhule, vino din cele patru vânturi și suflă peste morții aceștia ca să învie’”.

Multe sunt semnele care indică vădit că a noastră este tocmai una din acele epoci, ceea ce nu mai surprinde pe nimeni, deoarece așa s-a întâmplat în urma oricărui Conciliu Ecumenic. Primul pas pentru a participa la această reînnoire este însăși capacitatea de a ști și a cunoaște citirea semnelor timpului, despre care se amintește în a doua parte a Evangheliei de astăzi: “Când vedeți un nor ridicându-se la apus, îndată ziceți că vine ploaia, și așa se întâmplă”. Chiar și pentru noi este un lucru de cea mai mare importanță să cunoaștem aceste semne ale vremii, adică nu altele decât semnele timpului nostru. Multe sunt semnele care demonstrează că în Biserică există o mișcare cordială și profundă de reînnoire în Duhul Sfânt. Primul semn negativ îl constituie nemulțumirea și deziluzia ce-și fac loc, mai ales printre tineri, în confruntările atâtor proiecte de reînnoire ale societății, care, cu toate că nu sunt întru Duhul Sfânt, ne-au fascinat o bună bucată de vreme.

Un alt semn, de data aceasta pozitiv, este apariția, în Biserică și în comuniune cu ierarhia, a experiențelor și a mișcărilor spirituale, care nu se mai mulțumesc cu contrariile și cu aparențele, ci atacă frontal centrul, miezul problemei: Cum îl vom putea afla astăzi pe Isus viu în Cuvântul și în Duhul Său, în harurile și în comunicarea fraternă? … Toate acestea dau loc la un nou mod de gândire și de conviețuire a credincioșilor, foarte asemănătoare cu ale primilor creștini, care tinde a se concretiza în noi și mai autentice modele ale comunității. Creștinii își redescoperă vocația lor universală la sfințenie, și în loc să se îngrozească de acest cuvânt “sfințenie”, acum sunt fascinați, fiindcă își dau seama că sfințenia este făcută pentru ei, și ei sunt născuți pentru sfințenie.

Toate cele spuse până acum, pentru Biserică, nu sunt numai semnele timpului, ci mai ales semne și sâmburi de nădejde. Cu trecerea anilor de după Conciliu, și pe măsură ce se actualizează principalele sale reforme, se conturează o nouă aspirație, care începe a se evidenția tot mai mult. Numai reforma teologiei și structurile Bisericii nu sunt de prea mare folos; acestea nu sunt doar decât premisa și pregătirea; reînnoirea cea mai radicală de care suferă Biserica nu este cea a structurilor, ci a vieții. Viața creștinească este aceea care trebuie reînnoită și reaprinsă. Atâta vreme cât nu se va ajunge la aceasta, care este scopul ultim al tuturor reformelor Bisericii, cu toții vom bate pasul pe loc, nimic nu se va schimba; totul va fi ca și până acum.

Poate că și din această cauză noi ne simțim atât de aproape de acele cuvinte din Vechiul Testament care vorbesc despre o inimă nouă și despre un duh nou. Ele au fost rostite într-o situație nu prea mult deosebită de a noastră. În vremea aceea era în desfășurare, ori se prevedea, o reconstrucție, după anii grei de robie; unii se gândeau că aceasta trebuie să aibă în vedere numai reconstruirea templului, întărirea cultului, a preoției și a legii; însă profeții s-au ridicat și au vestit că o altă reconstrucție cere Dumnezeu de la ei, reconstrucția interioară și spirituală, care să deschidă calea spre o reînnoire a Legământului: “Ei vor fi poporul Meu, iar Eu voi fi Dumnezeul lor”. Poate că ne aflăm în fața aceleiași situații în care trăia istoricul poporului lui Israel: ori să ne mulțumim cu reînnoirea cadrului extern al religiei, ori să țintim spre o adevărată reînnoire a vieții și a comunității creștine.

Nu putem trece cu vederea ceea ce a spus Isus în partea a doua a Evangheliei de astăzi, imediat după ce a vorbit despre focul și despre botezul Său: “Credeți că am venit să aduc pace pe pământ? Eu vă spun nu, ci mai degrabă dezbinare”. Aceste cuvinte ne amintesc de acea dezbinare din jurul lui Isus, din vremea când se mai afla printre oameni, și că dezbinări de felul acesta vor mai fi ori de câte ori cuvântul Său va fi vestit cum se cuvine: “cu putere și întru Duhul Sfânt”. Motivul este că în fața unui asemenea cuvânt, noi nu putem rămâne neutri, și nici nu vom mai putea sluji la doi stăpâni. Va trebui să alegem: “Cel ce este din adevăr ascultă glasul lui Isus”. Cel ce nu este din adevăr, nu-i ascultă glasul, sub pretextul că acesta nu ar fi glasul lui Isus, ori în cel mai grav caz, nu ar fi glasul lui Dumnezeu. Dar pe noi nu trebuie să ne mire faptul acesta, pentru că aici avem de-a face cu o dezbinare bună, care duce la unitate!

Pentru că unitatea Bisericii stă, la un anumit nivel de participare, în aceleași semne (communio sacramentorum), însă un alt nivel este format din cei ce aderă la Cristos, în așa fel încât formează împreună cu El un singur Duh. Aceștia din urmă sunt cei ce acceptă să treacă printr-o nouă convertire, alegându-L pe Isus ca pe un bun al lor cel mai mare. Nu vom încheia aceste reflecții fără a ne gândi la acel suspin al Inimii lui Isus, pe care L-am ascultat la început: “Vai, cum aș vrea să se aprindă acel foc pe care eu l-am adus pe pământ!” Acel suspin își are repercusiuni adânci în inimile noastre, de aceea vom cădea în genunchi și ne vom ruga astfel: “Doamne, Isuse Cristoase, aprinde în inima mea focul Tău cel sfânt, care să mă reînnoiască într-un chip desăvârșit. Vreau să experimentez noua Ta putere și dragoste; mă aflu printre cei obosiți și împovărați; sunt și eu unul din acele oase uscate; îți voi dărui întreaga mea libertate, spre a face din mine tot ceea ce vrei; Tu poți într-adevăr să mă reînsuflețești la o viață nouă, care va fi pentru mine adevărata viață; iar pentru Tine voi fi un ucenic în plus”.

 

* * *

 

Curajul mai este o virtute?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Vina de a ține ochii deschiși

Desigur. Ce trebuie să facem pentru a nu ne obosi, pentru a nu ne pierde curajul, după avertismentul autorului scrisorii către Evrei din lectura a doua de astăzi, când un “drept” este atârnat pe o cruce? Ce trebuie să facem pentru a nu ne abate când o voce profetică este sufocată într-o fântână cu mlaștină? Să ne oprim asupra situației tulburătoare a lui Ieremia, care este de-a dreptul “exemplară” și pare că se repetă, cu o punctualitate descumpănitoare, în istorie.

Este un rege timid care este ostaticul unor căpetenii. De-a dreptul umilitoare capitularea lui Sedecia în fața notabililor: “El (profetul) este în mâinile voastre; regele de fapt nu are putere împotriva voastră”. Autoritatea se predă, abdică în mod rușinos în fața manevrelor, intrigilor, intereselor de partid, răzbunărilor curtezanilor. Unii puternici și preaputernici apar ciudat slabi, supuși, neputincioși, în fața servitorilor, lingușitorilor, profitorilor vicleni, intriganților, speculanților. Ieremia este lichidat pentru că nu are sprijin, protecție, acoperire. Pentru că nu contează nimic, nici nu este util regelui. Profetul plătește pentru fidelitatea sa (nimeni în afară de el nu avertizează mai dureros greutatea și prețul propriei misiuni) față de cuvântul ce i-a fost încredințat de Dumnezeu, și care deci nu este al “său”, de care nu poate dispune după plac, și după cum suflă vântul.

Este acuzat că “descurajează pe luptători” (luptătorii din toate timpurile, sărmanii, se demoralizează ușor, sunt puțin fragili sub armura și uniforma lor, și au nevoie ca nimeni să nu semene dubii asupra bunătății și chiar a sfințeniei cauzei lor), de a “descuraja tot poporul” (poporul are nevoie să fie asigurat, nu responsabilizat). În realitate Ieremia nu se pretează să cultive iluziile, care sunt cel mai rău dușman al speranței. El “încurajează” (sau, literalmente, “dă curaj”), dar nu vrea să înșele pe nimeni. El încurajează îndemnând să nu închidă ochii, ci să-i deschidă spre o realitate incomodă. Dacă se apropie, amenințător, uraganul, vina nu este a meteorologului care îl semnalează cum se cuvine, chiar dacă acest fapt nu este pe placul “agențiilor turistice” preocupate pentru că sperie clienții… Ieremia este vinovat că nu renunță să gândească, că se încăpăținează să țină ochii deschiși (și că invită pe oameni să nu închidă ochii). Profetul este învinuit că nu caută “binele poporului” conform liniei programatice a intereselor dominanților.

Ieremia nu confundă “binele” poporului cu comoditatea și facilitatea. Pentru aceasta apare ca o persoană care strică plăcerea celorlalți. Unul care sună mereu deșteptarea, mai mult trage semnalul de alarmă, și atunci când cineva ar pretinde să cultive propriile interese în mijlocul oamenilor adormiți sau somnoroși. Profetul tămâiază numai pe Domnul. Știe că tămâia, răspândită din abundență în palatul regelui, are numai scopul de a împiedica de a vedea clar. Și astăzi “palatele regilor” se înmulțesc la infinit…

Curajul de “a ieși afară”

“În fântână nu era apă ci mâl, și astfel Ieremia s-a afundat în mâl…” Un martiriu care nu are nimic exultant, acela pe care l-a înfruntat profetul din Anatot. Mâlul în care s-a scufundat este chinul cel mai rău. Mâlul indică dispreț, umilire, înjosire. Dușmanii profetului se arată pricepuți și evită să transforme victima lor într-un erou. Și atunci produc mâl – este activitatea lor industrială care nu cunoaște niciodată crize – pentru a înmormânta acolo demnitatea sa. Suspiciuni, calomnii, defăimări, denunțuri, acuze insistente chiar dacă nu bine motivate, ba chiar vădit nefondate… Fântâna pregătită pentru profet este mereu alimentată din belșug cu mâl. Astfel învață să nu fie dintre ei, să nu se unească cu corul orchestrat de cei abili și de cei care nu sunt desigur interesați de a descuraja… afacerile.

Noroc că este un străin, Ebed-Melech, etiopian (probabil un eunuc), care este în afara jocurilor puterii, a păstrat o conștiință care nu are culoarea pielii sale, denunță complotul urzit împotriva neobositului Ieremia, și află curajul de a înfrunta pe rege și să-i spună, cu hotărâre, că nu este de acord cu tratamentul rezervat profetului incomod. Astfel Ieremia este scos afară cu forța din fântână. În aparență, Sedecia îl salvează pe profet. În realitate, regele este salvat. Într-adevăr poate asculta, dacă vrea, o voce liberă, dezinteresată. Regele este salvat pentru că este cineva care nu este de acord, care îndrăznește să spargă conjurația lui “da” cu un “nu” decis, care este lipsit de tămâie, care nu urmează moda. Regele este salvat pentru că poate conta pe fidelitatea substanțială (nu formală) a unuia obișnuit să asculte Cuvântul lui Dumnezeu, și care nu este dispus la compromisuri. Regele este salvat, pentru că a regăsit (dacă vrea) un individ în care te poți încrede pentru libertatea, sinceritatea și lealitatea sa.

Chiar și complicele etiopian este salvat. Înainte de a trage afară din fântână pe Ieremia, el s-a tras afară din nămolul tăcerii complice, din lașitatea și din frica de a se compromite. Cauza lui Dumnezeu este salvată din momentul în care un străin ca Ebed-Melech are curajul de a ieși afară, la loc deschis, cu pielea sa închisă, dar cu conștiința candidă, nepătată cu nici un strop de noroi. Împotriva aroganței, obrăzniciei, insolenței mentalității biruitoare, este un singur remediu eficace: curajul. Apoi este capacitatea de a trece de partea celui care “pierde”. Ieremia în fântâna plină de noroi este unul care “pierde”. Chiar și Isus, pe cruce, cel care “a disprețuit infamia”, este unul care “pierde”. Totuși amândoi sunt victorioși, în ciuda dezastrului aparent. Ieremia revine. Isus “s-a așezat la dreapta tronului lui Dumnezeu”. … Dar curajul este încă o virtute?

Au fost uitați pompierii

În evanghelie este loc pentru toate meseriile: pescari, semănători, învățători, țărani, medici, păstori, paznici, hangii, slujitori (posibil “inutili”), grădinari, negustori (posibil cei care combină afaceri optime în avantajul altora), portari, administratori, poștași (“vestea cea bună” le este încredințată lor), dulgheri, regi, tâmplari, economi, până și strângători de impozite. Dar nu se vorbește niciodată despre pompieri.

Explicația este în Evanghelia de astăzi. Isus se prezintă ca un periculos incendiator: “Am venit să aduc focul pe pământ; și cum aș vrea ca el să fie deja aprins!” E bine, deci, să punem la dispoziția sa brațele picioarele, mâinile, creierul. Totuși, înainte de toate, trebuie să aducem lemne de foc. Da, este adevărat că în istoria Bisericii, uneori, au fost unii care se arătau prea zeloși în a aduce surcele pentru a aprinde rugurile. Dar se poate exclude poate acel incendiu râvnit de Isus. Și este de dorit ca echivocul să nu se mai repete, nici cu tradiționalele surcele, nici cu alte mijloace mai actualizate. Scânteia trebuie să țâșnească în inimi. Numai pornind de acolo incendiul are posibilitatea de a se dezvolta.

Fiecare dintre noi trebuie să se lase încălzit, aprins de flacăra aprinsă de Cristos. Dacă ne menținem la distanță de foc, dacă nu avem o mare familiaritate cu acest element, nu vom colabora niciodată cu adevărat la opera întreprinsă de Cristos incendiatorul. Evanghelia s-a născut dintr-o imensă pasiune și a fost încredințată celor “pasionați” pentru cauza Împărăției. Oricare ar fi slujirea pe care cineva o desfășoară în Biserică, este indispensabil să aibă și să manifeste o adevărată, neostoită pasiune pentru Dumnezeu și pentru oamenii “pe care el îi iubește”. Dacă Dumnezeu nu-mi înflăcărează inima, dacă Dumnezeu nu este totul pentru mine, eu nu spun nimic despre el, chiar dacă îl am mereu pe buze.

Nu mărind volumul vocii, exprimând idei strălucitoare, arătând cu degetul amenințător, înmulțind alergările frenetice, agitându-mă, voi face să progreseze Împărăția. Trebuie, înainte de toate, să nu mă arăt refractar la căldură. Un adevăr rece, care trece direct de la creier pe buze fără a coborî și a poposi în inimă, este un adevăr care nu are nici o legătură cu Cristos, chiar dacă apare cu rigurozitate ortodox. Nu creierul lipsește adesea în vestire. Inima lipsește. Isus a vorbit tocmai de foc. Nu de cenușă. Și personal rămân convins că la pompierii din Biserică nu s-a gândit.

Totuși este loc și pentru ei. Cu condiția să depună stingătorul. Să dezbrace toate “ignifugele” și să pună la vedere inima. Și să-și dea seama că adevăratele pericole nu vin de la o oarecare flacără neașteptată, cât mai degrabă de la aplatizare, nepăsare, de la regularitatea obtuză, de la funcționare, de la corectitudine, care maschează indiferența, răceala, indiferența. Persoanele vizate nu sunt cele care garantează calmul, care nu deranjează, ci cele care nu lasă să se stingă focul, păstrează sarea care arde. “Pentru ce nu judecați voi înșivă ceea ce este drept?”, astfel ne avertizează Isus. Fraza arată că omul posedă în sine instrumentele adaptate și suficiente pentru a judeca, a discerne timpul în care trăiește: inteligența primită de la Domnul, conștiința, darul Duhului, Cuvântul lui Dumnezeu. Nu are deci nevoie să aștepte ca cineva să stabilească în locul său ceea ce este drept.

El trebuie să judece. El trebuie să aleagă. El trebuie să decidă. Nu este suficient să citească corect previziunile meteorologice. Nu este suficient să interpreteze cerul, norii, curenții, presiunea înaltă și joasă. Ceea ce este important cu adevărat este de a descifra semnele pecetluirii de fond a propriei vieți, a orientării propriului drum. Semnalarea sosirii ploii poate fi relativ ușoară. Este mult mai greu de a avertiza schimbările decisive care se verifică “în acest timp” și cele, tot atât de decisive, care trebuie să se producă în istoria noastră personală.

 

* * *

 

Duminica a XX-a de peste An (C)

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro

Lectura I (Ier 38,4-6.8-10)

Ținând cont de misiunea pe care a primit-o și de întâmplările istorice pe care a trebuit să le înfrunte, putem spune că Ieremia este o profeție făcută trup. Tocmai pentru acest lucru, tradiția creștină îl consideră pe Ieremia o figură și o imagine a lui Isus suferind.

Ieremia a cunoscut înainte de toate persecuția care i-a adus suferințe cumplite și l-a izolat de poporul său; l-a expus calomniilor adversarilor săi și l-a făcut să “cunoască” închisoarea și exilul; i-a smuls favoarea regelui și l-a adus la “sapă de lemn”. Aceasta a fost pătimirea/pasiunea care l-a însoțit toată viața și care a lăsat urme și în cartea profețiilor sale: mișcătoare sunt acele pagini care scot la iveală drama interioară a profetului și ne fac cunoscute unele “confesiuni” care las să transpară profunda, genuina sa spiritualitate. Însă Ieremia găsește un prieten care mijlocește pentru el pe lângă rege și se pune de partea profetului chiar dacă făcând acest lucru prietenul respectiv riscă ceva pericole: este vorba totuși de un prieten care împărtășește ceva din pasiunea profetului. Chiar dacă puterea celor “mari” îl smulge pe Ieremia din mijlocul poporului, totuși acest lucru nu reușește să taie în întregime această legătură: profetul este profet pentru poporul la care este trimis, chiar și atunci când acest lucru implică să piardă favoarea regelui și să se expună pericolelor mortale.

În final Ieremia este eliberat, chiar dacă în mod provizoriu; iar acest lucru dă mărturie că în evenimentele umane ultimul cuvânt îl are și îl va avea numai Dumnezeu.

Lectura a II-a (Evr 12,1-4)

Autorul acestei scrisori, la începutul cap. 12 stabilește un raport cu acea relectură teologică a istoriei pe care am meditat-o săptămâna trecută. Numărul mare de martori care ne înconjoară (v. 1) nu este altceva decât seria personajelor (Abraham, Sara etc.) a căror credință a fost lăudată puțin mai înainte (cap. 11). Plecând de la exemplul lor, pentru destinatarii scrisorii sale, Autorul formulează o serie de invitații care sunt tot atâtea îndrumări spre corecta ascultare, spre corecta conduită și orientare a vieții. Astfel de îndrumări sunt însoțite de unele imagini foarte expresive și ușor de înțeles.

“Să alergăm cu perseverență cursa care ne să în față” (v. 1): viața creștină poate fi imaginată ca o cursă la care toți participăm nu din liberă inițiativă, ci pentru că suntem chemați de același Domn. Este vorba de o cursă “în deal, în urcuș”, tocmai pentru că este vorba de a-l urma pe Isus care “urcă” spre Calvar împovărat de lemnul Crucii.

“Ținând privirea fixată asupra lui Isus izvorul și perfecționatorul credinței” (v. 2): așa cum Isus și-a fixat privirea asupra Ierusalimului în timp ce urca spre cetatea sfântă (cf. Lc 9,51), tot la fel creștinul nu poate să-și distragă privirea de la Acela care merge înaintea tuturor – în calitatea sa de Cap – pe strada care duce la Ierusalim: Isus nu doar merge înaintea noastră, ci și este exemplu în acea cursă cu determinare interioară și cu un curaj extrem de mare.

“Gândiți-vă cu atenție la Acela care a suportat…” (v. 3): este nevoie de a ne aminti de Isus, de a ne gândi la El cu pasiune, intensitatea mare, de a-L pune și de a-L ține numai pe El în centrul inimii noastre dacă voim să menținem energiile necesare pentru a putea duce până la capăt cursa. În caz contrar, ne obosim și ne pierdem curajul: adică ne lăsăm duși de tot felul de propuneri, ipoteze alternative și ne pierdem pe alte străzi.

Exortația finală a Autorului este cea mai prețioasă și pentru că exprimă o judecată care ne privește pe toți: “nu ați rezistat încă până la sânge în lupta voastră împotriva păcatului” (v. 4). Viața creștină, oricare ar fi vocația în care ia trup, este o luptă “în câmp deschis”, o luptă de dus, o continuă rezistență la rău – oricât ar costa acest lucru – până la sânge.

Evanghelia (Lc 12,49-53)

În contextul cap. 12 al Evangheliei după Sf. Luca, această pagină rămâne încă pe fundalul așteptării. Pentru a putea spune că trăim într-adevăr în așteptarea Aceluia care vine, creștinul nu doar trebuie să ia atitudinile vegherii (Lc 12,35-40) și ale fidelității (Lc 12,41-48), ci trebuie să-și dea seama de aspectul tragic al momentului pe care-l trăiește: este tema liturgiei Cuvântului din această duminică (Lc 12,49-53).

Tragismul așteptării, Luca îl traduce în imaginile focului și cel al botezului: Isus exprimă dorința fierbinte de a trece prin apele purificatoare ale jertfei Crucii, prezentându-se astfel ca Modelul la care să privim și pe care să-l imităm în calitate de creștini. Nu ar valora la nimic să ne dăm seama de momentul tragic pe care-l trăim dacă nu ne-am decide să-L urmăm cu aceeași intenții și cu aceeași determinare care L-au susținut pe El pe parcursul întregii sale vieți pământești. Mergând dincolo de imagini, Isus dă ucenicilor săi o nouă posibilitatea de a interpreta sensul prezenței sale în lume: “Nu am venit să aduc pace între oameni, ci dezbinare” (v. 51): nu există cuvinte mai clare care să ne facă să înțelegem dramaticitatea momentului Său și al nostru.

Totuși Isus nu-i lasă pe ucenicii săi cu mâinile goale în fața acestei noi situații: textul care urmează versetelor propuse de evanghelia de azi, prezintă marea responsabilitate pe care Isus o cere celor care-L urmează: aceea ce a discerne semnele timpului (v. 53-57): aceste semne ale timpului pot fi înțelese nu în soare, nu în lună sau în stele, ci în viața lui Isus și mai ales în misterul pascal al Său: cine nu posedă această cheie de lectură nu va reuși niciodată să înțeleagă sensul istoriei.

 

* * *

 

Am venit să aduc dezbinare pe pământ

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Evanghelia din această duminică conține unele dintre cele mai provocatoare cuvinte rostite vreodată de Isus: “Credeți că am venit să aduc pace pe pământ? Nicidecum, vă spun, ci dezbinare. Căci de acum înainte cinci dintr-o casă vor fi dezbinați: trei împotriva a doi și doi împotriva a trei. Vor fi dezbinați tatăl împotriva fiului și fiul împotriva tatălui; mama împotriva fiicei și fiica împotriva mamei; soacra împotriva nurorii și nora împotriva soacrei”. Și să ne gândim că cel care a rostit aceste cuvinte a fost același a cărui naștere a fost salutată cu cuvintele: “Pace pe pământ oamenilor de bunăvoință” și care în timpul vieții sale a proclamat: “Fericiți făcătorii de pace”. Același om, când a fost arestat, i-a poruncit lui Petru:” Pune-ți sabia la locul ei!” (Matei 26,52). Cum explicăm această contradicție?

Foarte simplu. Este vorba despre a vedea care pace și unitate a venit Isus să le aducă și care sunt pacea și unitatea pe care a venit să le alunge. El a venit să aducă pacea și unitatea binelui, care conduc la viața veșnică, și a venit să îndepărteze pacea și unitatea false, care slujesc doar la a face conștiințele să doarmă și care conduc la ruină. Isus nu a venit cu scopul de a aduce divizare și război, dar venirea Lui aduce inevitabil despărțiri și divergențe, deoarece El pune oamenii în fața unei decizii. Și confruntându-se cu necesitatea de a lua o decizie, știm că libertatea umană va reacționa în diferite moduri. Cuvintele și persoana lui Isus vor aduce la suprafață ceea ce este mai ascuns în profunzimile inimii umane.

Bătrânul Simeon, luându-l pe Pruncul Isus în brațele sale, a prezis: “Iată, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn care va stârni împotrivire ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi” (Luca 2,35). El însuși va fi prima victimă a acestei contradicții, primul care va suferi din cauza “săbiei” pe care a venit să o aducă pe pământ. După El persoana cea mai direct implicată în această dramă este Maria, Mama lui, căreia Simeon i-a spus: “Iar ție, o sabie îți va străpunge sufletul”.

Isus însuși distinge două tipuri de pace. El le spune apostolilor: “Pace vă las vouă, pacea mea v-o dau vouă. Eu nu v-o dau așa cum o dă lumea. Să nu se tulbure inima voastră, nici să nu se teamă” (Ioan 14,27). După ce a distrus cu moartea Sa falsa pace și solidaritate a rasei umane în rău și păcat, El inaugurează noua pace și unitate care sunt roadele Duhului Sfânt. Aceasta este pacea pe care o oferă discipolilor în noaptea Paștelui, spunând: “Pace vouă!”

Isus spune că această “dezbinare” poate apărea și în familie: între tată și fiu, mamă și fiică, frate și soră, noră și soacră. Și, din păcate, știm că acest lucru este uneori dureros de adevărat. Persoana care l-a găsit pe Domnul și care dorește sincer să îl urmeze se regăsește adesea în dificila situație de a alege între a-i face fericiți pe cei din casa sa și a-l neglija pe Dumnezeu și practicarea credinței, sau a-l urma intrând în conflict cu ai lui, care îi vor face zile grele pentru lucrurile pe care le face pentru Dumnezeu și din pietate. Dar problema merge mai adânc, chiar în interiorul persoanei, devenind o luptă între spirit și trup, între chemarea la egoism și senzualitate și chemarea conștiinței. În interiorul nostru există o luptă, o tendință spre diviziune. Paul o ilustra foarte bine spunând: “Căci trupul dorește împotriva duhului, iar duhul împotriva trupului: acestea se împotrivesc unul altuia așa încât nu puteți face tot ceea ce voiți” (Galateni 5,17).

Omul este atașat de mica lui pace și libertate, oricât de precară și iluzorie ar fi, iar imaginea lui Isus care vine să aducă dezbinare riscă să ne reducă deschiderea față de Cristos, considerându-l un inamic al liniștii noastre. Trebuie să depășim această impresie și să înțelegem că și această atitudine a lui Isus denotă iubire, poate cea mai pură și adevărată iubire.

 

* * *

 

Duminica a XX-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

În timpul primelor cruciade, când se duceau războaie între urmașii lui Isus și cei ai lui Mahomed, într-o grotă din Isola di Lampedusa, din sudul Siciliei, trăia un bătrân faimos.

El îngrijea două altare de cult diferite: unul cu Isus răstignit, celălalt cu nișa lui Mahomed, în fața celor două altare ținea întotdeauna o candelă aprinsă și o perdea care le ascundea.

Când era găsit de un cavaler creștin, îi arăta altarul Celui Răstignit; când era găsit de un cavaler maur, îi arăta altarul lui Allah. Așa credea că îi mulțumește pe toți și primea daruri de la toți… dar nu de la Dumnezeu și nici de la oameni, care îl cunoșteau ca trădător.

2. Tema

Alegerea cea mai importantă din viață este aceasta: “Cu binele sau cu răul?”, sau mai exact, “Cu Isus sau împotriva lui Isus?”

3. Mesajul zilei

Regele păcii aduce dezbinare. Isus este persoana cea mai iubită și cea mai urâtă; cea mai binecuvântată și cea mai blestemată.

- Când s-a născut, în jurul ieslelor erau două tabere: sunt alături de el păstorii, magii etc.; alături de el sunt și Irod și sfetnicii lui.

- Când a fost prezentat la templu, Simeon a spus: “Acest copil este pus spre căderea și spre ridicarea multora: va fi semn de contradicție pentru a descoperi gândurile secrete ale inimilor”.

- Când Isus predica, unii îl ascultau cu iubire, alții căutau să-l omoare.

- Când Isus a fost răstignit, unii i-au demonstrat iubirea lor, alții toată ura lor.

- Chiar și în jurul ucenicilor lui Isus s-au format două tabere: ucenicii care primeau cu iubire evanghelia și persecutorii care o refuzau, și care, deseori, erau cei mai mulți. Așa a fost și cu profeții (cf. Ieremia în prima lectură), cu Ioan Botezătorul, cu apostolii, cu sfântul Ștefan, cu martirii… până în zilele noastre.

- Și astăzi în lume sunt două tabere: cei care cred cu adevărat în Cristos și cei care îl reneagă, îl înjură și îl persecută în discipolii săi.

- Dar de ce sunt persecutați Isus și cei care îl urmează, care predică iubirea?

Medicul divin face operații.

- Isus este eliberator: pentru a-i elibera pe cei oprimați, trebuie să lupte împotriva agresorilor.

- Isus este iubire: dacă inima noastră este bolnavă de ură, el trebuie să dezrădăcineze răul.

- Isus este adevărul: dacă mintea noastră este bolnavă de eroare, trebuie să o opereze.

- Isus este bunătatea: dacă viața noastră este bolnavă de egoism, el trebuie să o opereze.

Așa ne ajută să ne vindecăm; așa vindecă omenirea.

- Isus aduce, ca să spunem așa, războiul, ca să domnească numai el și să domnească adevărata pace.

Trebuie să ne hotărâm în privința lui Isus.

- Isus a venit pentru a aduce focul Duhului Sfânt și vrea să planteze iubirea, adevărul, pacea, bunătatea în inimile noastre și în lume; vrea să ardă ura, greșeala, răutatea, războiul.

- Dacă vrem o lume mai bună, trebuie să ne hotărâm o dată pentru totdeauna, chiar cu prețul unor sacrificii, să fim de partea lui Isus.

- Nu putem fi nehotărâți, asemenea bătrânului din Lampedusa.

- Cine nu alege va sfârși asemenea măgarului lui Buridan!

Doamne, ajută-ne să te alegem pe tine!

4. Exemple

a) Într-o zi, un negru s-a prezentat la un misionar pentru a cere puțină făină. Bunul preot i-a dat o oarecare cantitate într-un vas.

Întors la colibă, negrul a găsit în mână o monedă de argint. A doua zi, s-a dus la misiune pentru a spune:

- Părinte, toată noaptea n-am putut avea nici un minut de somn… În mine este un om bun și unul rău. Omul bun spunea: Moneda găsită în mână nu este a ta; trebuie să o duci stăpânului!… Cel Rău spunea: Stăpânul ți-a dat totul: vasul, făina și banul. Păstrează și banul și cumpără țuică… Pentru a redobândi pacea lui Isus, îți aduc înapoi banul.

b) Învățătoarea ne-a dat să citim o carte dăunătoare pentru noi, deoarece este anti-creștină. M-am gândit că, în acest caz, trebuie să ascult mai curând de Dumnezeu decât de învățătoare. De aceea, după ce am citit câteva pagini, am pus-o deoparte. A sosit ziua în care trebuia să prezentăm rezumatul cărții. Am intrat în clasă, m-am rugat în șoaptă, spunând: “Pentru tine, Isuse”. Apoi, pentru a-i arăta bunăvoința mea învățătoarei, am șters bine tabla. Lecția a început cu întrebarea: “Cine nu a citit cartea?” Am ridicat mâna și am spus că nu o citisem. Învățătoarea, surprinsă, m-a întrebat dacă doar nu am terminat-o. “Nu, nu am citit-o deloc”. Și mai surprinsă, m-a întrebat de ce. Am răspuns: “Cred că această carte este nepotrivită pentru noi”. Mă temeam că colegii și colegele mele vor fi, cu siguranță, împotriva mea la discuție. În schimb, dimpotrivă, am descoperit că toți erau de acord cu mine; pentru că sunt cea mai mică din clasă, mi-ar fi dăunat.

Învățătoarea mi-a spus: “Edna, vreau să respect părerea ta și, de aceea, nu-ți voi pune notă”. Auzind cuvintele ei, m-am convins că lumea are nevoie nu atât de fetițe care spun “da”, cuminți, ci de fetițe curajoase, care trăiesc pentru Dumnezeu.

Întoarsă acasă, i-am mulțumit lui Isus pentru ce se întâmplase la școală, pentru că el mi-a dat puterea de a-mi exprima opinia. Mai târziu, acea carte a fost scoasă din programele scolastice (S.J. KLIMEK, Ragazze controcorrente).

 

* * *

 

Glasul verbului “a crede”

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

“Omul acesta ar trebui omorât, căci moaie inima oamenilor de război, care au rămas în cetatea aceasta… Atunci ei l-au luat pe Ieremia și l-au aruncat în groapa lui Malachia… În groapă nu era apă ci noroi, și Ieremia s-a afundat în noroi.” Ier. 38, 4-6; 8-10

“… Suntem înconjurați de un nor atât de mare de martori, să dăm la o parte orice piedică…” Ev. 12, 1-4

“Am venit ca să aduc foc pe pământ.” Lc 12, 49-57

Glasul care-i molestează pe oameni, este înăbușit în noroi. Ieremia este considerat un răzvrătit. Din clipa când nu mai vrea să-și asigure căpeteniile cu cuvinte măgulitoare dar mincinoase că totul merge bine, ca pe roate, este acuzat de rea voință. Pentru că nu vrea să alimenteze iluziile și vrea cu tot dinadinsul să deschidă ochii oamenilor asupra realității îngrozitoare ce-i așteaptă, este considerat ca un om periculos. “Trebuie pus mâna pe el și oprit de a mai face rău”, zic ei. Lucrurile merg de-a berbeleacul.

Prorocul se află pe malul prăpastiei. dar vai de cel ce tulbură corurile consensului organizat. Nota cea falsă trebuie eliminată cu toate că aceasta este unica notă valabilă. Pe partitură este scrisă muzica tranchilizantă care trebuie să-i adoarmă pe oameni. Vai celui ce are imprudența de a-i trezi pe oameni printr-un motiv necuprins în program! Cuvântul profetic, atunci când nu asigură bunăstarea în așa fel încât îl pune pe gânduri pe cei bogați este socotit ca subversiv și ca atare sufocat cu toate mijloacele. Ieremia a păcătuit în fața unui asemenea popor pentru că s-a încăpățânat și nu a voit să spună acele lucruri pe care ar fi dorit oamenii să le audă.

De aceea a și fost smuls cu brutalitate între ei. Martiriul lui nu are nimic din ceea ce ar putea fi eroic. Prorocul este coborât cu frânghia într-o fântână părăsită (prima lectură). Fântâna nu avea apă ci noroi; din noroi nu poate ieși, ci se afundă tot mai mult în noroiul acesta. Așadar, în noroi piere sămânța cuvântului. Regele Sedechia pare mai înțelegător, și la sfatul unui consilier al lui, poruncește etiopianului de a-l scoate afară pe proroc din fântâna cea părăsită.

Contagiunea focului

Dacă focul este locul unde cuvântul este osândit să moară într-un chip rușinos, focul este și mijlocul prin care poate fi răspândit cuvântul. “Eu am venit ca să arunc un foc pe pământ. și ce vreau decât să se aprindă chiar acum!”. (Lc. 12, 49) Omul, care pronunță cuvântul trebuie să primească cuvântul în propria lui persoană. Dușmanii pot arde în cuptor sulul cărții, dar nu vor putea niciodată să stingă focul cuvântului care s-a aprins în inima unui om. Unul dintre directorii mei spirituali din timpul seminarului, devenit mai apoi episcop scrie: “Dacă viața este foc, lemnul trebuie ars.” (Mons. F. Mojetta)

Vestitorul cuvântului este un pasionat, este omul mistuit de un foc necontenit. Cauza evangheliei nu are trebuință de ceremonieri inofensive, nici de birocrați abili în contabilitate; nici de maeștri severi ai ortodoxiei sau de încruntați apărători ai formulelor îmbălsămate și ai unor modele împăiate. Un cuvânt spus pe ton distanțat, impersonal, rece, profesoral, fără a trăda nici cea mai mică vibrație interioară este un cuvânt sec, anemic, un cuvânt care nu va aduce roade. Un adevăr înăbușit sub cenușa imposibilității și a moderației oficiale este un adevăr ratat.

Într-adevăr, în zilele noastre nu ne putem plânge că avem câțiva predicatori înfocați i luminați. Întrebarea însă este: Sunt ei luminați oare, și încălziți de focul lăuntric sau numai de lampioanele televiziunii?!… Evanghelia se răspândește numai prin contact cu focul. Isus a venit pe lume,. pentru a aduce o credință care trebuie să devină o flacără, un incendiu. Iar atunci când credința devine cu totul altceva decât acest foc mistuitor Isus este decepționat, dezamăgit. Isus, ca și Ieremia, este socotit a fi un tulburător a ordinii publice, un răzvrătit care amenință atât liniștea publică cât și pacea familială, prin provocarea de răzvrătiri dintre cele mai mari.

El are a se plânge că există prea mulți oameni care nu sunt în stare de a pricepe semnele timpului care să poată deosebi binele de rău. Deci, persecuția, martiriul este inevitabil și pentru el. Îi va fi rezervată o fântână părăsită, așa ca a lui Ieremia, sau altceva și mai îngrozitor! Nici nu-i de mirare. O mare pasiune duce inevitabil la pătimire, la o mare suferință. A fi pasionat înseamnă a suferi.

Necesitatea lemnului

Așa cum ne înștiințează Sfântul Paul în scrisoarea către Evrei, și noi trebuie să ne îndreptăm privirea asupra lui Isus, “autorul și desăvârșitorul credinței”, adică asupra aceluia car a ales umilirea și a fost supus rușinii morții pe cruce. Credinciosul nu trebuie să se descurajeze. Și încurajat printre altele, de pildă unui mare număr de martori ai credinței, se angajează cu perseverență în cursa care-i stă înaintea ochilor liberându-se de toate necurățeniile păcatului. Cu alte cuvinte, aici este vorba de a depăși toate încercările inevitabile prin alergare. Aici intervin două verbe caracteristice: “a îndura” și “a persevera”, “a fi statornici”. Aici ar mai trebui să vorbim despre greutatea de a îndura, de a suporta toate din dragoste față de Isus cel răstignit, dar în privința aceasta să ne mulțumim cu atât.

Dacă ni se pare că prea grea este sarcina ce-o avem de purtat, mai putem lăsa câte ceva din cele ce ni s-au pus pe spate. Însă nici într-un caz, greutatea crucii ce ni s-a dat. Lemnul acela prin arderea lui nu ne va îngădui să ne stingem.

 

* * *

 

Cum de nu judecați voi înșivă ceea ce este drept?

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Evangheliei zilei (Lc 12,49-53), pentru a o înțelege mai bine, trebuie să-i mai adăugăm încă patru versete: Isus le-a mai zis mulțimilor: Când vedeți un nor ridicându-se la asfințit, ziceți numaidecât că vine ploaie, și așa se întâmplă; iar când suflă vântul de miazăzi ziceți că va fi cald, și așa se face. Fățarnicilor ce sunteți! Înfățișarea pământului și a cerului vă pricepeți să o lămuriți; cum de nu puteți lămuri timpul de față? Cum de nu judecați voi înșivă ceea ce este drept? (Versetele figurează în textul italian). Isus se plânge că ascultătorii săi nu judecă drept (v. 57). Există o vinovăție în judecata lor, fiindcă Mântuitorul îi califică drept fățarnici, nu ignoranți. Ce cunoșteau și nu voiau să recunoască? Isus le reproșează trei lucruri: focul, botezul și dezbinarea, cerându-le o analiză profundă a cuvintelor, faptelor și a întregii sale ființe, pentru a constata că în el nu-i nimic rău, ci, din contra, binele este în măsură infinită, că el este virtutea însăși în puritatea ei extrasă din atributele divine.

Profeții au anunțat și au descris împărăția lui Dumnezeu ca pe un timp de pace, de prosperitate, de bucurii de nedescris, de fraternitate universală și cosmică. Isus însuși afirmă că a venit să “readune pe fiii împrăștiați” (In 11,52) și ultima sa rugă este pentru unire: “Părinte, ca toți să fie una, așa cum noi suntem una” (In 17,11). Cum putem noi înșine pune de acord aceste expresii cu cele auzite: Gândiți că am venit să aduc pace pe pământ? Nu, vă spun, ci dezbinare?

Ascultătorii lui Isus și-ar fi dat seama destul de ușor de timpul mesianic în care trăiau, dacă ar fi avut în ei un minimum de iubire naturală față de el, așa cum aveau acel minimum de cunoaștere științifică despre mersul vremii: cald, vânt, ploaie.

Deși în prim-planul primei lecturi (Ier 38,4-6.8-10) s-ar părea că este profetul Ieremia care își risca viața pentru Iahve, totuși este un biet slujitor etiopian, Ebed-Melech. Acesta nu-i mai prejos, fiindcă îi salvează viața lui Ieremia. În anul 586 î.C. babilonienii au ridicat asediul Ierusalimului ca să înfrunte Egiptul. Ieremia a continuat să anunțe distrugerea cetății. În felul de a gândi al poporului, cei care aveau dreptul să spună ce este bine și ce este rău erau conducătorii oficiali: regele, marii preoți și comandanții armatei. Toți aceștia insistau asupra faptului că singura salvare stă într-un naționalism păstrat cu gelozie și în forța militară. Era tocmai contrariul planului de alianță cu Iahve, era o slăbire a credinței. Aceasta le-o reproșa Ieremia. Ca răspuns, a fost aruncat într-o fântână noroioasă, să moară, pentru a nu mai descuraja poporul. Nu s-a găsit nici unul din poporul său care să-i vină în ajutor, ci doar etiopianul, un străin și un păgân. Acesta îl califică pe Ieremia că este drept. Cum de a ajuns la această concluzie? A văzut în profet voința sinceră a unei adevărate reînvieri a credinței care asigură protecția divină. Și aceasta printr-un act simplu de iubire umană: nu se cuvine ca acela care are o voință sinceră pentru credință să moară de foame (cf. CBL pag. 675).

Dacă ascultătorii lui Isus ar fi avut față de dânsul atâta iubire cât a avut Ebed Melech, i-ar fi acceptat voința sinceră și ar fi înțeles cuvintele lui despre foc, botez și dezbinare, că ele pun în evidență dumnezeirea sa și împlinirea timpului mesianic.

Datoria noastră este de a pătrunde în taina cuvântului divin pentru a ne întări în credință, speranță și iubire.

În primul rând să analizăm din evanghelia zilei (Lc 12,49-57) afirmația lui Isus: “Am venit să aduc foc pe pământ”. La ce se referă? La multe și toate sunt vrednice de luat în seamă ca adevărate.

Dacă Dumnezeu a spus profetului Ieremia: “Iată eu revărs cuvântul meu ca un foc din gura ta” (Ier 5,14), cu atât mai mult putem spune că focul adus de Isus pe pământ este cuvântul Tatălui, Isus însuși, toată revelația iubirii lui Dumnezeu.

Dacă luăm în considerație cuvintele din Evanghelia după sfântul Ioan 7,39 și 16,7 despre Duhul ce aveau să-l primească acei care vor crede în el și apărătorul care va veni la ei, înțelegem clar că este vorba despre Duhul Sfânt ca foc de curățire și de reînnoire.

Dacă luăm focul în sensul profetizat de Ilie (Sir 48,1 ș.u.), acesta se referă la Isus însuși. Focul aparținând de domeniul mărturiei lui Ilie, care a stabilit una dintre cele mai vechi interpretări ale activității lui Isus (cf. CBL pag. 1225).

La aceeași temă se referă și Ioan Botezătorul când afirmă: “După mine vine unul care este mai puternic decât mine. El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc” (Lc 3,16).

Focul este puterea lui Dumnezeu care purifică; este puterea transcendenței și sfințenie sale care vine să ardă nelegiuirile oamenilor, care distruge uneltirile celor mândri, care curăță omul din intern, din suflet. Focul adus de Isus are menirea să distrugă o lume veche, lumea păcatului, pentru a da naștere unei lumi noi: a fiilor lui Dumnezeu.

Dacă Ioan Botezătorul vedea în foc o pedeapsă a lui Dumnezeu care “va arde pleava cu foc nestins” (Lc 3,17), sfântul Petru vede în foc atotputernicia lui Dumnezeu care distruge un cosmos învechit pentru a face loc unei lumi noi: “Cerurile aprinse se vor topi, iar stihiile aprinse se vor desface! Noi însă așteptăm alte ceruri făgăduite și un pământ nou, în care să locuiască dreptatea” (2Pt 3,13), nu însă înainte ca același foc să fi nimicit nedreptatea: pe oamenii fără Dumnezeu (id. v. 7).

Cuvântul lui Isus: “Foc am venit să aduc pe pământ”, constituie, prin urmare, o cristologie a focului, adică un mod de gândire prin care Isus se prezintă ca un purtător de foc al lui Dumnezeu pe pământ. Lucru afirmat chiar de la începutul activității sale publice: “Duhul Domnului este asupra mea” (Lc 4,18). În acest sens, misiunea sa fundamentală constă în purificarea vechii comunități a lui Israel, separând grâul de paie, curățind și păstrând ceea ce este bun și distrugând ceea ce este rău. Cuvântul lui Isus nu-i un simplu izvor de emoții sentimentale, ci focul, puterea Duhului Sfânt și judecata lui Dumnezeu de pe pământ (cf. CBL pag. 1225).

Isus mai afirmă: “Este un Botez pe care trebuie să-l primesc” (12,50).

Din cuvintele sfântului Ioan Botezătorul: El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc, botezul se identifică cu focul. În acest sens Isus afirmă că trebuie să treacă prin foc în totalitate, așa cum cel care se botează intră total în apă. După cum botezul purifică, tot așa și focul. A accepta botezul înseamnă a accepta purificarea, adică focul suferinței prin care să purifice lumea de păcate. Aceasta este marea invenție dumnezeiască a lui Isus: a făcut din suferință – botezul cu foc – prin credință și iubire, materia primă a răscumpărării (cf. M. Quoist, A reuși, pag. 152). Calvarul este marele teren al forțelor distrugătoare ale lumii vechi (păcatului) și creatoare ale lumii noi: împărăția drepților.

Înțelegem astfel că botezul lui Isus de pe pământ este calea focului de iubire de pe întreg parcursul vieții sale, este angajarea sa dureroasă de dăruire totală voinței salvatoare a Tatălui, paharul pe care trebuie să-l bea în virtutea riscului asumat de a fi om pentru mântuirea oamenilor.

Ascultătorii lui Isus erau fără scuză, prefăcându-se că nu înțeleg totala dăruire din partea Mântuitorului.

Cum trebuiau să înțeleagă cuvintele lui Isus: N-am venit să aduc pace, ci dezbinare?

Desigur că opera lui Isus este pacea mesianică, dar ea trebuie cucerită.

O cuceresc numai acei care înțeleg și își asumă riscul credinței care rupe lanțurile familiei bazate numai pe unitatea dată de legătura naturală a sângelui și a egoismului, pentru a realiza o nouă familie a lui Isus, o nouă împărăție a lui Dumnezeu, bazată pe iubirea față de alții (cf. CBL pag. 1127).

Isus însuși ne este oferit ca model de dezbinare pentru a ajunge la pacea divină.

Autorul Scrisorii către evrei (Lec. a II: Evr 12,1-4) ni-l prezintă pe Isus drept întemeietorul și desăvârșitorul credinței. Credința l-a făcut pe Isus ca, în locul bucuriei care îi stătea în față, să aleagă crucea, fără să țină seama că era cea mai disprețuită de toată lumea. Ce a văzut Isus în cruce? Riscul de a fi părăsit de Tatăl și de a ajunge în infern încărcat de păcatele lumii, risc din cauza căruia a trebuit să strige de pe cruce: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?” (Mc 15,34). Aceasta pe de o parte, iar pe de altă pare, a crezut că numai asumându-și acest risc poate salva onoarea lui Dumnezeu și dobândi mântuirea oamenilor de bunăvoință.

Credința a fost un risc din partea lui Isus, o dezbinare între fericirea personală și nefericirea universală a lumii. Dat fiind faptul că a riscat și a câștigat, credința a devenit prin Isus desăvârșită, adică izvor de desăvârșire pentru toți acei care riscă urmându-l. Având însă victoria lui Isus, credința ne dă siguranța păcii mesianice din împărăția lui Dumnezeu.

Avem noi riscul credinței în fața păcatului? Cine s-a împotrivit păcatului riscându-și viața, sângele?

Având toată credința în adevărul psalmistului că “Mai bună este o zi în lăcașurile Domnului decât mii de zile… în corturile celor fără de lege” (Antif. intr. Ps 83,11), să ne rugăm: Dumnezeule, care ai pregătit daruri nevăzute celor care te iubesc, revarsă în inimile noastre căldura dragostei tale, pentru ca, iubindu-te în toate și mai presus de toate, să dobândim făgăduințele tale, care întrec orice dorință (LR). Amin.