Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica I-a după Crăciun – Sfânta Familie
Anul C (A, B)

Lecturi:
1Samuel 1,20-22.24-28
1Ioan 3,1-2.21-24
Luca 2,41-52

Luca 2,41-52

Părinții lui mergeau în fiecare an la Ierusalim de sărbătoarea Paștelui. Când avea el doisprezece ani, au urcat acolo după obiceiul sărbătorii. După ce s-au împlinit acele zile, pe când se întorceau, copilul Isus a rămas în Ierusalim, dar părinții lui nu știau. Crezând însă că este cu grupul de pelerini, au mers cale de o zi și-l căutau printre rude și cunoscuți. Negăsindu-l, s-au întors la Ierusalim, căutându-l. După trei zile, l-au găsit în templu, stând în mijlocul învățătorilor, ascultându-i și punându-le întrebări. Toți cei care îl ascultau se mirau de înțelepciunea și de răspunsurile lui. Văzându-l, ei au rămas înmărmuriți și mama lui i-a spus: “Fiule, de ce ne-ai făcut aceasta? Iată, tatăl tău și cu mine te-am căutat îngrijorați”. El însă le-a spus: “De ce m-ați căutat? Nu știați că eu trebuie să fiu în casa Tatălui meu?” Însă ei n-au înțeles cuvântul pe care li-l spusese. Apoi a coborât cu ei, a venit la Nazaret și era supus lor. Iar mama lui păstra toate acestea în inima ei. Isus creștea în înțelepciune, statură și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Eduard Patrașcu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto

 

* * *

 

Am aflat locul fericirii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Primii fericiți care au venit în contact cu Sfânta Familie au fost păstorii în noaptea de Crăciun. Trimiși de îngeri, păstorașii au venit la Betleem și au aflat pe Maria și pe Iosif și pe pruncul Isus culcat în iesle (Lc 2,16).

Care a fost părerea lor despre această familie găsită într-un grajd sărac? Probabil, din punct de vedere uman, n-au considerat-o nefericită, fiindcă ei trăiau la fel și nu se considerau nefericiți, gândindu-se că strămoșul lor, Abraham, trăia într-un cort și se considera fericit prin credința în Dumnezeu care i-a dat speranța mesianică, de aceea și ei, la vederea împlinirii mesianice, credința

le-a dat convingerea că această familie este cea mai fericită de pe pământ, fericită că are un prunc ai cărui mesageri sunt îngerii lui Dumnezeu.

Pe locul doi, dintre cei care au ajuns în contact cu Sfânta Familie, sunt magii, care, călăuziți de stea, au ajuns la Betleem și intrând în casă, au văzut pruncul împreună cu Maria, mama lui (Mt 2,11). Ce părere și-au făcut? Care a fost primul lor gând, când, intrând în casă deci nu în grajd, primul pe care îl văd este pruncul Isus și apoi pe Maria, mama lui? Lor nu li se cerea să aibă credința păstorilor ca moștenire de la Abraham, de aceea ei intră în casă, pentru ca nu cumva credința lor în apariția unei stele pe firmament să aibă de suferit; și primul pe care îl văd este pruncul Isus, fiindcă pe acesta îl căutau ca pe noul rege și abia mai apoi o văd pe Maria, mama lui, sugerându-le ideea nașterii lui din fecioară, fiindcă nu-l văd pe Iosif, pe care să-l considere drept tatăl noului rege și lui să-i dea darurile aduse. Deși sfântul Iosif nu-i pomenit în episodul evanghelic al venirii magilor, asta nu înseamnă că el nu era prezent, dar evanghelistul Matei, inspirat de Duhul Sfânt, nu-l pomenește, fiindcă fericirea lor nu izvora din credința în împlinirea profeției că Mesia se va naște din fecioară, ci din adeverirea unui semn vizibil în cosmos. Și dacă ei înșiși și-au găsit fericirea intrând în casă, fericiți i-au considerat pe toți cei din casă.

În al treilea rând, cei care au venit în contact cu Sfânta Familie au fost bătrânul Simeon și profetesa Ana, fiica lui Fanuel. Aceștia nici nu mai așteaptă să-i întrebăm ce părere au despre Sfânta Familie, fiindcă nu-și spun părerea lor, ci vorbesc inspirați de Duhul Sfânt, de aceea văd mai departe decât prezentul, văd viitorul luminos, dar și plin de suferință pentru pruncul Isus și pentru Maria, mama sa; bineînțeles că pentru Iosif, care îi avea în grija sa atât pe prunc, cât și pe mamă, nu-l putea aștepta o soartă mai bună. Bătrânul Simeon, prin însăși fericirea sa de a vedea mântuirea lui Israel izvorând din această familie, ne sugerează fericirea din parusie a întregii familii umane: lumină spre luminarea neamurilor.

S-a dovedit a fi lumină deja de la vârsta de doisprezece ani când, rămas la templu în mijlocul învățătorilor, Isus îi întrece pe toți în cunoașterea Legii, iar când Iosif și Maria îl găsesc, cei din jur n-au avut decât cuvinte de admirație și de laudă față de această familie binecuvântată de Dumnezeu printr-un astfel de copil minune.

Desigur că au mai fost și alții care, venind în contact cu Sfânta Familie la Betleem, la Nazaret și chiar în Egipt, au considerat-o fericită, așa cum mai târziu, o femeie din mulțime avea să-i spună lui Isus: Fericit sânul care te-a purtat și pieptul care te-a alăptat! (Lc 11,27).

Noi am intrat în contact cu această Familie Sfântă?

Cum? Când acea femeie din mulțime a felicitat-o pe preacurata Fecioară Maria pentru Fiul pe care l-a născut și l-a hrănit, Isus spune că oricine se poate împărtăși de fericirea mamei sale, nu atât pentru faptul că l-a născut și crescut, cât mai ales pentru faptul că a crezut în cuvântul lui Dumnezeu (cf. Lc 11,28), ceea ce va spune și Elisabeta: Fericită ești pentru că ai crezut(Lc 1,45); or, credința stă și la îndemâna noastră pentru a ne găsi în fericirea Sfintei Familii, fiindcă Isus, cuvântul întrupat, stă la temelia credinței noastre; așa cum era supus lor, lui Iosif și Mariei, tot așa este supus nouă în taina Euharistiei.

Fiindcă pe pământ Isus era supus lor, iar noi suntem pe pământ, Isus vrea să ne fie supus în fiecare familie prin prezența sa de cuvânt scris și cea de cuvânt întrupat în Euharistie, numai comportamentul față de el să fie la fel cu cel al Mariei și al lui Iosif. Nu este greu de întrevăzut cum se comportau ei față de Isus. Faptele, cuvintele și gândurile, toate erau sub privirea lui, toate erau îndreptate spre dânsul, spre a-i plăcea, spre a împlini împreună cu el voia Tatălui care l-a trimis ca Mântuitor al lumii, ca prin jertfa lui să pună în evidență iubirea lui infinită față de fiecare persoană umană.

Trăim în credința că Dumnezeu ne vede? El nu ne vede din avion sau din satelit, dar, datorită Botezului primit în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Dumnezeu ne vede din interior, din suflet, din inimă. Ca atare, el pătrunde chiar și în gândurile noastre cele mai intime, cele mai ascunse. Ceea ce l-a mulțumit pe Isus în mijlocul familiei din Nazaret, nu au fost mâncarea, băutura, patul, hainele etc., ci faptul că Iosif și Maria făceau în toate voia lui Dumnezeu și cu această hrană a fost crescut zi de zi, de aceea, mai târziu, va afirma în public: Hrana mea este să fac voia celui care m-a trimis (In 4,34). Această hrană o primea zilnic, clipă de clipă și, din acest motiv, Isus a fost fericit între Iosif și Maria la Nazaret ca și cum ar fi fost fericit în cer în firea sa umană între Tatăl și Duhul Sfânt. Voința lui Dumnezeu, împlinită de Iosif și Maria, l-a determinat pe Isus să fie supus lor și să-i aducă acea creștere în înțelepciune, statură și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor.

Își află Cristos hrana sa preferată în mijlocul familiilor de azi?

Familia este cu adevărat celula sănătoasă a societății când se naște dintr-un sacrament, din taina sfântă a Căsătoriei și-și găsește dezvoltarea armonioasă în spirit de credință spre slava lui Dumnezeu.

Când un fiu și-a manifestat față de tatăl său dorința de a-și întemeia o familie, el l-a întrebat despre calitățile pe care le are aleasa inimii lui, la care fiul a răspuns:

- Este frumoasă.

- Ia o hârtie și un creion și scrie un zero, i-a zis tatăl. Și cum mai este?

- Este bogată, a răspuns fiul.

- Mai scrie alături încă un zero, i-a zis tatăl. Și cum mai este?

- Este sănătoasă.

- Mai pune un zero! Și cum mai este?

- Este harnică și pricepută.

- Mai pune două zerouri! Și cum mai este?

- Este bună, veselă și foarte credincioasă.

- Mai pune două zerouri și în fața lor un unu și vei vedea cât valorează viitoarea ta soție, fiindcă numai credința, care trebuie să stea în fața tuturor, dă valoarea. Altfel: frumusețea, bogăția, sănătatea și toate celelalte sunt egale cu zero, azi sunt și mâine pot să nu mai fie, dar credința, dacă este, aduce mereu fericire, înțelegere, pace.

Trăirea credinței, după modelul Sfintei Familii din Nazaret, dă familiilor adevărata valoare, casa lor este zidită pe stâncă și devine un sanctuar printr-o participare la Biserica lui Cristos, care, la mărturisirea credinței lui Petru în dumnezeirea lui – Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu -, Isus îi răspunde: Și eu îți zic ție că tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea (Mt 16,18). Biserica familială este miniatura Bisericii lui Cristos zidită pe credința lui Petru, dar unica Familie din Nazaret a fost zidită pe stânca lui Isus – întemeietorul și desăvârșitorul credinței (Evr 12,2) – lui Petru, în care și-a găsit fericirea și în care stă și fericirea noastră. Amin.

 

* * *

 

Părinți și fii: pentru o educație creștină

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iasi
Copyright: Predici.cnet.ro

În sărbătoarea Sfintei Familii este mai mult decât vizibil sensul sărbătorilor creștine: ele amintesc ceva și ne ajută să trăim cu adevărat ceea ce comemorăm; liturghia ne luminează calea, iar viața devine o autentică liturghie. Pe plan liturgic, noi sărbătorim astăzi nu un eveniment oarecare, ci o realitate a istoriei mântuirii: o realitate concretă și naturală (pentru că astfel este căsătoria dintre Maria și Iosif, nașterea lui Isus și viața obișnuită dusă și trăită la Nazaret), care este pătrunsă de misterul divin. În familia de la Nazaret apar simultan două planuri de a lucra ale lui Dumnezeu: planul creației (“Nu e bine ca omul să fie singur”) și planul răscumpărării (“Nu cunosc bărbat”); căsătoria și fecioria, natura și harul. În fața acestei căsătorii și a acestei familii se poate exclama cu adevărat și fără nici o teamă: “Misterul acesta este mare!” (Efeseni 5,32). În felul ei, Sfânta Familie a fost un sacrament chiar în leagăn, unde se pregăteau toate sacramentele.

Aceasta, pe plan liturgic. Pe planul vieții, sensul sărbătorii de astăzi ne este arătat cât se poate de clar de către Paul în cea de-a doua lectură: a modela familia noastră după modelul familiei din Nazaret; a face din fiecare familie creștină o familie sfântă, dacă nu chiar o familie de sfinți. În acest fragment, Apostolul Pavel pune în discuție două raporturi fundamentale, care constituie familia în adevăratul ei sens: raportul soț-soție și raportul părinți-fii: “Femeilor (soțiilor), fiți supuse bărbaților voștri… Bărbaților, iubiți-vă femeile”. Acest raport nu cuprinde nimic umilitor pentru soție, căreia, de fapt, nu i se cere să se plece în fața autorității, ci în fața dragostei bărbatului, iar a asculta de dragoste nu înseamnă sclavie, ci fericire. Într-o altă scrisoare, același lucru este repetat în acești termeni: “Bărbaților, iubiți-vă soțiile așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea”. Prin urmare, autoritatea este aici o “dedicare” absolută.

De multe ori am avut ocazia de a insista asupra acestui subiect. Pericopa evanghelică de astăzi ne îndeamnă să ne concentrăm atenția în primul rând asupra raportului dintre părinți și fii, pe care Pavel îl formulează în termenii următori: “Iar voi, părinților, să nu-i provocați pe copiii voștri la mânie, ci creșteți-i în disciplina și învățătura Domnului”. Aici, cu un cuvânt am exprimat tema asupra căreia vom reflecta astăzi, adică educația copiilor. Spuneam că Evanghelia de astăzi ne vorbește tocmai despre aceasta; ea începe cu următoarele cuvintele: “Părinții lui Isus…”, și continuă pe această linie: de-o parte Maria și Iosif, iar de cealaltă parte Isus. La Ierusalim, părinții l-au căutat pe Pruncul Isus, și aflându-l i-au spus: “Fiule, de ce ne-ai făcut aceasta?” La Nazaret, Isus era supus părinților și creștea în înțelepciune, statură și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor, adică era educat.

Ce pot scoate din toate acestea părinții creștini, care trăiesc astăzi cruda realitate reprezentată de raportul cu proprii lor fii? Vor putea ei spune că acelea erau alte vremuri, și că aici este vorba numai de un caz cu totul special? Așa este, însă imaginile descrise în Evanghelie cuprind secretul fundamental al oricărei educații: Isus era supus părinților săi pentru că părinții erau supuși lui Dumnezeu. Este o utopie a vorbi despre educație – cel puțin despre educația creștină – dacă familia nu realizează unele condiții preliminare. Cea dintâi dintre aceste condiții este o viață spirituală sănătoasă, care să mențină familia în prezența lui Dumnezeu, sub îndrumarea și binecuvântarea Lui. Aceasta înseamnă o viață de rugăciune personală și familiară, frecventarea sacramentelor și a cuvântului Domnului, dragoste față de aproapele.

O altă condiție, și aceasta tot fundamentală, este dragostea reciprocă și înțelegerea părinților între ei. Cel mai mare dar pe care părinții îl pot face copiilor este ca ei să se iubească unul pe altul. Acesta este un mare dar, cel puțin tot atât de mare ca și acela al vieții fizice. Pentru a cultiva această dragoste trebuie să facă totul, deoarece acesta este lucrul cel mai important într-o familie, trebuie să găsească puțin timp pe care să și-l petreacă ei între ei – dacă este posibil fără ca fiii să fie de față -, pentru a-și comunica experiențele și dificultățile zilnice, pentru a-și reînnoi propria conviețuire într-un climat de încredere și de intimitate. Mulți dintre părinți cred că așa ceva ar fi un lux, și continuă a-și revărsa, separat, toată atenția asupra copiilor, sfârșind prin înrăutățirea problemelor și devenind străini unul față de altul și furioși sau obsedați față de copii.

Unii ca aceștia greșesc, deoarece trebuie reconstruită și ținută întotdeauna trează acea educație plurală, dedusă din cuvintele Sfintei Fecioare Maria: “tatăl tău și cu mine…” În viață, nimic nu poate înlocui siguranța și forța pe care copilul le dobândește prin observarea susținută a celor două voințe unite în una singură: “Tatăl tău și cu mine; mama ta și cu mine”. Când lipsește aceasta, atunci se realizează cuvântul lui Isus: “Dacă o casă este dezbinată în sine, casa aceea nu va putea dăinui” (Marcu 3,25). În cazul acesta copiii vor profita, atașându-se când de unul, când de altul dintre părinți, exploatându-i și mințindu-i.

Prin urmare, într-o familie baza unei vieți spirituale este efortul crescând spre unitate a soților. Însă acesta nu este suficient. Este nevoie ca părinții să știe cum să folosească cu maximum de eficiență și în concret acordul lor educativ; ce anume trebuie și ce nu trebuie să le acorde propriilor fii. În acest domeniu, circulă un mare echivoc, care trebuie să dispară. Nu se poate concepe o educație cu adevărat creștină dacă nu se pornește de la această certitudine a credinței că fiecare copil nu apare în lume cu înclinații la bine, predispus la virtuți, ci noi toți am venit pe lume răniți de păcatul originar, înclinați spre egoism și spre răutate. Mulți dintre părinți și-au însușit pe neobservate, în această privință, o mentalitate cu totul păgânească; diferitele caruseluri televizate și permisivitatea anumitor pseudo-teorii științifice au sfârșit prin a-i convinge că fiecare copil e ceva grațios, pe care trebuie să-l privești cu mândrie în timp ce se dezvoltă frumos și robust, obișnuindu-se a face din el “cel mai bun consumator”. În felul acesta lucrul cel mai important nu este acela de a-i educa pe copii ci de a economisi sau a aduna bogății pentru viitorul lor! Sfântul Ioan Crisostomul vorbea deja pe vremea sa despre asemenea oameni care neglijează mântuirea fiilor, ca și pe cea a lor proprie, preocupându-se să se îmbogățească!

În Biblie citim aceste cuvinte: “Cel care iubește pe fiul său îl bate, ca mai pe urmă să se bucure de el. Cel care ceartă pe fiul său va avea mulțumire și între cei cunoscuți se va lăuda cu el… Ceartă pe fiul tău și fă-l să lucreze, ca să nu se poticnească întru rușine” (Ecclesiastic 30,1-2.13). Aceasta este o lege pe cât de severă pe atât de adevărată și de importantă, deoarece educația unui copil se poate asemăna cu modelarea unei statui dintr-un bloc de piatră inform, ceea ce presupune că omul nu se maturizează spontan, ci trebuie să fie ajutat să-și formeze o voință, un caracter, un sens moral și sentimente sănătoase. În această privință, numai în cazuri excepționale trebuie să se recurgă la mijloace coercitive, sugerate de înțelepciunea biblică, prin folosirea biciului. Alteori, pot avea o mai mare eficacitate dialogul, o încurajare, o vorbă bună, o mângâiere. Mi-a fost dat să aud odată pe o mamă spunându-i propriei ei copile de unsprezece ani: “Bravo, fetița mamei! Ai procedat bine; de acum sunt sigură că mă pot încrede totdeauna în tine!” și am observat în ochii amândurora bucuria și încrederea.

Aminteam despre dialog. A dialoga cu proprii fii înseamnă a-i avea totdeauna aproape, a petrece timpul în compania lor, a nu reduce toată comunicarea numai la puținele cuvinte schimbate dimineața, înainte de a pleca la muncă, ori seara înainte de a deschide televizorul. Înseamnă a-i asculta pe fii cu toată răbdarea, a asculta tot ceea ce au de spus, a face o plimbare împreună, a se juca împreună dacă sunt micuți; a lua în serios tot ceea ce spun, și a nu trata problemele de sus, cu propria autoritate și experiență. Dușmanul numărul unu al dialogului nu este severitatea, ci mânia, pentru că mânia sufocă dialogul și îl face steril. Aceasta este reacția cea mai comună a multor părinți, mai ales a acelora care au copii încăpățânați și răzvrătiți, dar și cea mai inutilă; nu slujește la nimic și cel mai bun lucru este a aștepta până la redobândirea calmului, pentru că în fața unei răbufniri de mânie copilul nu se mai gândește la faptul că a greșit, ci numai la acela că tatăl este mânios și supărat pe el. Alteori, dialogul cere ca un tată sau o mamă să știe chiar să-și ceară scuze pentru o greșeală sau pentru un exces de mânie; aceasta îndeamnă foarte mult la onestitate, la respect și la stimă reciprocă. În felul acesta autoritatea tatălui și a mamei este întărită, nu știrbită. În legătură cu împrejurările și felul de a cere iertare propriilor fii, acesta este un lucru delicat, și e bine ca mai întâi să se ceară iertare lui Dumnezeu și mai apoi fiului.

Cumulul obligațiilor educative trasate până aici este desigur incomplet, dar suficient a pune pe gânduri orice părinte de copii. Sfântul Paul îndeamnă la a nu-i întărâta pe fii la mânie, la a nu-i descuraja; ce vor spune oare părinții în fața acestei obligații atât de dificile? Pentru părinții creștini nu există decât o singură cale pentru ca fiii lor să nu crească răzvrătiți sau încăpățânați: să se gândească că fiii nu sunt numai ai lor, ci mai cu seamă ai lui Dumnezeu; să-i încredințeze Lui, care-i cunoaște mai bine, care cunoaște înclinațiile și capacitatea fiecăruia, nu pentru a se debarasa de o obligație, ci pentru a nu face dintr-un insucces în acest domeniu o tragedie care să înăbușe orice bucurie de a trăi și să compromită tot restul vieții familiale. Uneori părinții nu se pot achita de această obligație, dar fără nici o vină din partea lor. Atunci când, cu toată strădania, nu reușesc a-i vorbi propriului fiu despre Dumnezeu, rămâne totuși o posibilitate: aceea de a-i vorbi lui Dumnezeu despre propriul fiu, adică a se ruga pentru el, a-l încredința Domnului, chiar dacă acesta a luat calea fiului risipitor.

Așa cum am văzut, Maria și Iosif au trăit și ei durerea rătăcirii fiului lor; desigur, aici este vorba de o rătăcire bună, “pentru Tatăl”, însă tristețea lor nu a fost mai puțin reală. La Iosif și la Maria pot alerga toți părinții de copii (ca și copiii părinților). Cei care de la proprii lor fii au o singură mângâiere, aceea de a-i vedea crescând în vârstă și în înțelepciune, până la deplina maturitate; cei îndurerați din cauza fiilor rătăciți, ca să nu se descurajeze, ci cu răbdare să aștepte schimbarea și reîntoarcerea lor.

 

* * *

 

Sfânta Familie

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: Predici.cnet.ro

- comentariu exegetico-spiritual la lecturi -

Lectura I (1Sam 1,20-22.24-28)

Ana, ca și Sara, Rebeca, Rahela, ca și mama lui Samson sau Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul, era sterilă; însă Domnul i-a ascultat rugăciunea plină de credință și speranță și i-a dăruit un fiu atât de mult așteptat, pe micul Samuel, al cărui nume înseamnă “numele lui Dumnezeu”, sau, după etimologia propusă de însăși Ana, “de la Dumnezeu l-am obținut” (v. 20). Textul biblic este generos în semnificații teologico-spirituale, de exemplu, capacitatea lui Dumnezeu de a scoate din moarte viață – cf. Rom 4,17 -, puterea rugăciunii insistente și pline de încredere; totuși, în principal se subliniază inițiativa gratuită a lui Dumnezeu care își continuă împlinirea planului său de mântuire numai și numai prin inițiativele iubirii sale libere.

În prima parte a textului (v. 20-22) se amintește de vizita la templu făcută de Elkana cu familia sa, însă fără Ana care obiecta: “nu voi veni până ce copilul nu va fi înțărcat, astfel ca să-l pot duce să vadă Fața lui Dumnezeu” (v. 22).

În a doua parte (v. 24-28) este descris pelerinajul pe care îl face Ana cu micul Samuel la templul din Silo; intenția lor era de a oferi o jertfă lui Dumnezeu și mai ales de a-l dărui pe Samuel Domnului după ce îl crescuse până la vârsta de 2 ani, conștientă fiind că îl obținuse de la Domnul.

Copiii sunt darul lui Dumnezeu, îi aparțin Lui, fapt pentru care vocația lor este de a-l sluji pe Dumnezeu, conform chemării pe care le-o adresează El; de aceea nu este corect și nu este respectată libertatea copilului (și, de altfel, nici cea a lui Dumnezeu și a planului pe care El îl are cu fiecare om) atunci când părinții îi constrâng – chiar și în mod implicit – pe copiii lor să-și aleagă vocația. Pentru Samuel, casa lui Dumnezeu va deveni casa proprie, întrucât este consacrat Lui. Lucrul acesta se va întâmpla și cu Isus care va aminti părinților săi, Iosif și Maria care-l căutau plini de îngrijorare, că templul – Casa lui Dumnezeu este “casa Tatălui său”, deci și a sa și că de acolo își va începe misiunea universală de mântuire.

Lectura a II-a (1Gv 3,1-2.21-24)

În acest punct ale primei sale Scrisori, Ioan dezvoltă ideea că Isus este cel drept, cel fără păcat, supus Voinței Tatălui – exemplu pentru creștini. La rândul său, creștinul trăiește întru dreptatea lui Dumnezeu și este fiu al lui Dumnezeu (v. 1), ceea ce îi dă posibilitatea de a nu păcătui (cf. 3,9; 4,7): faptele creștinului mărturisesc noua sa naștere. Însă este numai iubirea lui Dumnezeu cea care a făcut posibil acest lucru, în special faptul că suntem fiii Lui. Odată cu noua naștere, Duhul Sfânt a creat în creștin această relație filială cu Domnul: această realitare schimbă identitatea omului, “ajunge” în intimitatea sa cea mai profundă. Mai mult, această nouă identitate filială se va manifesta pe deplin odată cu vederea lui Dumnezeu (cf. Mt 5,8).

Expresiile tipice autorului acestei scrisori: “fiu al lui Dumnezeu” și “a fi născut din Dumnezeu” (v. 2) înseamnă pur și simplu “a fi un om nou”, chemat să tindă spre o viață nouă, imitând-l pe Tatăl printr-o progresivă asimilare și comuniune cu El, lucru care se va realiza efectiv atunci când îl vom vedea față în față (cf. 1Cor 13,12). Valoarea vieții creștine stă și crește în faptul că suntem fii, fideli poruncilor sale și mântuiți de către un Tată care ne iubește și (mai ales) ne acordă încredere, deci, căruia îi putem cere orice lucru de care avem nevoie. Lumea care îl refuză pe Dumnezeu și nu-l cunoaște pe Isus, nu-i iubește pe creștini și se opune împărăției lui Dumnezeu și evangheliei sale.

Porunca pe care Domnul a lăsat-o ucenicilor săi este clară: a crede în persoana lui Isus și a trăi iubirea frățească, după exemplul lui Isus (v. 23). Măsura iubirii creștine stă în capacitatea de a se dărui altora: oricine pune în practică acest lucru trăiește în comuniune cu Dumnezeu și îl are în el pe Duhul Sfânt (v. 24).

Evanghelia (Lc 2,41-52)

Evenimentul pierderii și regăsirii lui Isus în templu este o imagine a vieții familiare. Contextul este reprezentat de două mici descrieri ale vieții obișnuite ale locuitorilor din Nazaret: pelerinajul anual la Ierusalim cu ocazia Paștelui (cf. Dt 16,16) și întoarcerea acasă a familiei lui Isus care, după întâmplarea din templu, rămâne supus părinților săi, ca oricare copil.

Semnificația teologică a întâmplării, totuși, este mesianică iar gestul lui Isus profetic: el afirmă că își cunoaște foarte bine misiunea și anunță viitoarea despărțire a sa de ei, părinții săi. Atunci când mama îl găsește în templu și îi spune: “Tatăl tău și cu mine, îngrijorați, te căutam” (v. 48), foarte sigur pe el, Isus răspunde: “De ce mă căutați? Nu știați că eu trebuie să mă ocup de lucrurile Tatălui meu?” (v. 49). Atunci când Maria spune “tatăl tău” se referea fără îndoială la Iosif; Isus spunând “Tatăl meu” se referea, din nou fără îndoială, la Dumnezeu. Există un contrast net și semnificativ în această diferență de referință, deoarece Isus “îi depășește” pe părinții săi: el revendică primatul apartenenței sale la Dumnezeu și prioritatea vocației sale. Totuși, dupa aceasta, se întoarce împreună cu Maria și Iosif la Nazaret și este supus lor.

Ascultarea copiilor față de părinți este o obligație care înflorește acolo unde există o climă propice creșterii și maturizării persoanei, unde este recunoscut primatul lui Dumnezeu și al propriei vocații. Copiii nu aparțin părinților, ci lui Dumnezeu și chemării lor specifice – care sunt valori mai importante decât familia însăși. De aceea Isus va abandona “vatra părintească” pentru a împlini voința Tatălui, deci pentru a se ocupa de “lucrurile lui Dumnezeu”.

 

* * *

 

Prioritatea vieții de familie

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un băiețel și-a salutat tatăl tocmai întors de la lucru și l-a întrebat: “Tăticule, cât de mult câștigi într-o oră?” Tatăl s-a uitat surprins și i-a spus: “Ascultă fiule, nici mama ta nu știe aceasta. Nu mă bate la cap, sunt obosit.” “Dar tăticule, te rog spune-mi! Cât de mult câștigi pe oră?”, a insistat băiatul. În final tatăl a renunțat să se mai opună și i-a răspuns: “Doisprezece dolari.” “Bine, tată”, a continuat băiatul. “Poți să îmi împrumuți zece dolari?” Tatăl a început să strige: “De aceea m-ai întrebat cât câștig? Fă bine și du-te la culcare și să nu mă mai deranjezi!” Peste noapte tatăl s-a tot gândit la ce a spus și a început să se simtă vinovat. Poate că băiatul vroia să cumpere ceva. În cele din urmă s-a dus în camera băiatului. “Dormi?” “Nu, tăticule. De ce?” “Uite aici banii pe care i-ai cerut în această seară”, i-a spus tatăl. “Mulțumesc, tăticule!”, răspunse băiatul și luă banii. Ridică apoi perna unde mai avea câțiva bani. “Acum am suficienți bani! Acum am doisprezece dolari!”, i-a spus băiatul tatălui. “Tăticule, poți să îmi vinzi acum o oră din timpul tău?” Evanghelia de astăzi are un mesaj pentru acest om și pentru noi toți, iar mesajul este că trebuie să investim mai mult din timpul nostru în viața de familie.

Evanghelia ni-l prezintă pe Isus la doisprezece ani. Era vârsta la care fiecare băiat evreu își celebra bar mitzvah-ul său, devenind astfel un evreu responsabil în fața legilor. Era ceremonia intrării legale în etapa de adult. Din acel moment tânărului evreu i se cerea să respecte legea și să facă pelerinajul anual la Ierusalim, ca orice bărbat evreu. Tinerii obișnuiesc să celebreze o anumită vârstă făcând acele lucruri care până atunci le era interzis să le facă. Știi că băiatul tău a crescut atunci când începe să nu îți mai spună unde merge. După cum vedem, nici Isus nu face excepție. Pentru a-și sărbători împlinirea vârstei de doisprezece ani, el merge la un curs de biblic organizat în Templu fără să le spună părinților. Când aceștia îl găsesc după două zile de căutări peste tot, el le spune: “De ce m-ați căutat? Nu știați că Eu trebuie să fiu în casa Tatălui Meu?” (Luca 2,49). Chiar și în familiile sfinte ocazional apar tensiuni și neînțelegeri.

Cea mai uimitoare parte a acestei întâmplări este chiar finalul: “Apoi a coborât cu ei, a venit la Nazaret și era supus lor” (v. 51). La cei 12 ani ai săi Isus este adult conform preceptelor iudaice, și știe deja că misiunea Sa este să fie în casa Tatălui și să facă voia Acestuia. Experiența din Ierusalim arătase că era deja capabil să își îndeplinească misiunea, deoarece “toți cei care l-au ascultat s-au mirat de înțelepciunea și de răspunsurile Lui” (cf. v. 47). Marea nedumerire este aceasta: dacă Isus deja la vârsta de doisprezece ani era gata să își înceapă misiunea publică, era bine pregătit pentru ea, de ce atunci a coborât cu părinții Lui și și-a petrecut următorii optsprezece ani în obscuritatea unei case de tâmplar, pentru a-și începe misiunea publică abia la treizeci de ani? Au fost cei optsprezece ani care au urmat niște ani pierduți? Cu siguranță că nu! Într-un mod care este dificil de înțeles pentru noi, viața ascunsă a lui Isus în Nazaret a fost la fel de mult parte a misiunii sale pe pământ ca și viața publică. Ni se amintește că în acest timp “Isus creștea în înțelepciune, statură și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor” (v. 52). Și dacă ne gândim că pentru fiecare an al vieții sale publice Isus a trăit zece ani în familie, începem să înțelegem importanța și prioritatea pe care El a acordat-o vieții de familie.

Avem două vieți: una privată sau de familie și alta publică sau profesională. Aceste două vieți trebuie să fie în armonie, dar prea adesea sunt în dezacord. În timp ce Isus a rezolvat dezacordul dând prioritate vieții sale private, noi, din păcate, încercăm să rezolvăm problema dând prioritate vieții profesionale, lăsându-ne familia să sufere. Rose Sands scria despre un bărbat nefericit, care nu știa să își arate iubirea pentru familie decât muncind din greu. “Pentru a le dovedi că îi iubește a trecut înot cel mai adânc râu, a traversat cel mai lat deșert și s-a urcat până în vârful celui mai înalt munte. Ea a divorțat atunci. El nu era acasă niciodată.” Celebrarea de astăzi a sfintei familii formată din Iosif, Maria și Isus ne amintește de viața de familie și ne provoacă să investim în ea, mai mult decât în viața profesională, chiar și atunci când slujba noastră este la fel de importantă ca salvarea întregii lumi.

 

* * *

 

Suntem o familie

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

predică pe marginea lecturii a doua

O profesoară le explica copiilor de la ora de religie cât de importantă este familia și faptul că ea nu poate fi cumpărată cu bani. “Banii nu pot cumpăra râsete și nici iubire”, le-a spus ea. Pentru a ilustra ideea, a continuat: “Ce ați face dacă v-aș oferi o mie de dolari să nu vă mai iubiți mama și tatăl?” Întreaga clasă a căzut în tăcere. În cele din urmă s-a auzit o voce firavă: “Cât de mult mi-ați da să nu mai îmi iubesc sora mai mare?” Evident este mai ușor să iubești vertical, decât să iubești orizontal. Iubirea dintre părinți și copii sau dintre bunici și nepoți e mai ușoară decât iubirea dintre frați. În această sărbătoare a Sfintei Familii, a doua lectură de amintește despre nevoia de a ne iubi unii pe alții pentru că suntem cu toții copii în aceeași familie a lui Dumnezeu.

Când vorbim de Sfânta Familie (cu litere mari), mintea noastră merge la familia lui Isus, Maria și Iosif. Dar mai există și o altă sfântă familie (cu litere mici), familia largă a lui Dumnezeu, familia formată din toți cei care îi spui lui Dumnezeu Tată, familia copiilor lui Dumnezeu. Lectura începe amintindu-ne de marele mister al iubirii lui Dumnezeu care ne-a transformat în copii ai lui Dumnezeu. “Vedeți câtă iubire ne-a dăruit Tatăl: să ne numim copii ai lui Dumnezeu. Și suntem” (1Ioan 3,1). Chiar dacă la Ioan detaliile transformării noastre finale din Ziua de Apoi nu sunt clare, două lucruri înțelegem totuși: (a) suntem acum copii ai lui Dumnezeu; (b) în Ziua de Apoi vom deveni asemenea lui Dumnezeu. “Iubiților, acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi. Știm că atunci când se va arăta, vom fi asemenea Lui pentru că îl vom vedea așa cum este” (1Ioan 3,2). Ioan ne spune clar că suntem copiii lui Dumnezeu și de aceea suntem împreună o familie. El nu spune că putem fi sau că vom fi o familie în viitor. Nu. El spune că suntem o familie acum. Când celebrăm sărbătoarea Sfintei Familii ne celebrăm pe noi înșine ca și copii ai lui Dumnezeu, pentru că și noi suntem o sfântă familie.

După ce a lămurit ceea ce suntem deja, Ioan subliniază modul în care trebuie să ne comportăm în lumina la cine suntem. A fi copil al lui Dumnezeu presupune două responsabilități. “Aceasta este porunca Lui: să credem în numele Fiului Său Isus Cristos și să ne iubim unii pe alții după cum ne-a porunci” (1Ioan 3,23). Putem descrie astfel dubla responsabilitate: credință și iubirea aproapelui, sau iubirea lui Dumnezeu și iubirea aproapelui. Ca și credincioși noi suntem copiii lui Dumnezeu. Suntem o familie. Dar avem posibilitatea să optăm pentru a fi membri adevărați sau membri falși ai familiei lui Dumnezeu. Adevărații copii ai lui Dumnezeu sunt cei care caută să trăiască în baza dublei porunci de iubire a lui Dumnezeu și a semenilor. Aici vedem din nou cele două dimensiuni: verticală și orizontală.

Dimensiunea verticală, după cum spuneam, pare a fi cea mai ușoară. Este chiar simplu să îți proclami credința în Dumnezeu și să ți-o afișezi prin imnuri și rugăciuni pioase. Testul autenticității credinței vine însă odată cu dimensiunea orizontală: cum stăm când e vorba de iubirea semenilor? Ioan subliniază acest principiu mai clar în capitolul 4 unde spune: “Dacă cineva spune: ‘Îi iubesc pe Dumnezeu’ și îl urăște pe fratele său, este un mincinos; pentru că cine nu îl iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să îi iubească pe Dumnezeu pe care nu îl vede” (1Ioan 4,20).

În această sărbătoare a Sfintei Familii, Biserica ne invită, prin prima epistolă a lui Ioan, să punem în practică ceea ce suntem deja. Suntem o familie așa că haideți să trăim ca o familie. Să începem transformând familiile noastre naturale în case mai iubitoare. Pentru a măsura cât de mult contribuim la a face familia noastră o casă iubitoare să ne întrebăm când de multă Afecțiune, Atenție și Apreciere (cei 3 A) le acordăm fiecăruia dintre membrii familiei. După casă, Biserica trebuie să devină o familie – o familie extinsă – unde să dăm și să primim iubire. Faceți-vă timp să priviți în stânga și în dreapta Dvs și priviți bărbatul, femeia, tânărul sau copilul cu mai multă afecțiune, atenție și apreciere. Desigur, semeni se găsesc și dincolo de casă și biserică, dar să începem prin a fi mai iubitori acasă și în parohie, ca pregătire pentru a trăi cu toții ca membri ai familiei lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Sfânta Familie

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Copiii vor fi restituiți

“Pentru copilul acesta mă rugam și Domnul a ascultat rugăciunea pe care i-o făceam. De aceea, vreau să-l dau Domnului, toată viața lui să fie dat Domnului.” (1Sam. 1, 20-22; 24-28)

“Orice vom cere vom căpăta de la Domnul fiindcă păzim poruncile lui și facem ce este plăcut înaintea lui.” (1In. 3, 1-2; 24-28)

“Dar ei n-au înțeles spusele lui…” (Lc. 2, 41-52)

Nu există nici un fel de rețetă pentru rezolvarea crizei familiale. Trebuie să recunoaștem. Textele liturghiei din această sărbătoare nu se prestează la nici o utilizare practică nici din punct de vedere pastoral și nici psihologic, ori psihanalitic și nici social. De fapt, ar fi ceva prea îndrăzneț, și chiar cu neputință de a prescrie rețete cu aplicare inedită, în ceea ce privește rezolvarea neînțelegerilor din familia modernă.

Chiar și episodul pierderii lui Isus la vârsta de 12 ani (adică în pragul acelei vârste de 13 ani, în care fiecare băiat evreu era considerat major și prin urmare devenea “bar” mitswah, sau “fiul poruncii”), întreținându-se în templu unde discuta cu învățații legii, fără știrea părinților se încadrează într-o perspectivă teologică, cristologică, nu poate sluji de suport pentru rezolvarea neînțelegerilor și conflictelor dintre părinți și fii. Apoi, astăzi, dacă un flăcău nu vine acasă, care părinți, căutându-l, îl vor afla în biserică?

Darul primit

Prin urmare în privința aceasta nimeni nu poate da nici un fel de rețetă. Însă importante sunt anumite orientări de fond.

Spre exemplu să luăm prima lectură și Evanghelia, care au un cadru comun: templul și pelerinajul anual al familiei ebraice. Acum, să vedem cele petrecute cu Ana. Cu un an mai înainte Ana mersese la templu ca să-și verse înaintea Domnului tot năduful ei de femeie amărâtă și fără copii. La început, printre lacrimi și suspine reușise să îngâne câteva cuvinte prin care îl ruga pe Domnul ca să-și aducă aminte și de dânsa. (1Sam. 1, 9)

Apoi rugându-se în continuare, Ana se ruga în inima ei numai buzele și le mișca, și nu i se auzeau cuvintele, încât preotul Eli, care o observa credea că este beată și o îndemna să meargă acasă și să se trezească. Însă femeia a reacționat cu fermitate și cu demnitate: “Nu, Domnul meu, eu sunt o femeie, care suferă în inima ei, și n-am băut nici vin, nici băutură amețitoare, ci îmi vărsam sufletul înaintea Domnului. să nu iei pe roaba ta drept o femei stricată, căci numai prea multă durere și supărare m-a făcut să vorbesc până acum” (vv. 15-16). Într-adevăr, Dumnezeu și-a adus aminte de această sărmană femeie. și acum, după un an soția lui Elcana a născut un fiu, pe Samuel, adică “Dumnezeu a ascultat”.

La fel și Eva, atunci când la născut pe Cain a strigat tare: “Cu ajutorul Domnului am căpătat un om!” (Gn. 4, 1). Eva nu vede în nașterea unui fiu al ei, numai un simplu fenomen biologic, ci este convinsă că nașterea unui copil este de o absolută trebuință și complicitatea lui Dumnezeu. Iar cuvintele ei vor să spună și să exprime o experiență fundamentală: copilul chiar dacă vine pe lume pe o cale normală și naturală, este totdeauna o minune. Și din momentul ce l-a câștigat de la Domnul nu-și poate stabili cu fiul un simplu raport de posesiune (“eu te-am făcut, eu te omor”) sau de putere absolută. Părinții trebuie să-și asume o atitudine de surpriză și mai ales de respect în fața misterului pe care-l conține faptul acela natural.

Restituirea darului

Ana nu se mulțumește să îi exprime lui Dumnezeu laudă pentru darul primit, ci simte trebuința de a-i restitui acest dar, de a i-l oferi lui Dumnezeu. Și iată, că de îndată ce copilul a crescut mai mare îl duce la templu, unde-l încredințează definitiv preotului Eli, aceluiași preot, care o socotise beată, atunci când ea se ruga cu cea mai mare evlavie, sintetizând într-o manieră uimitoare toată povestea și semnificația gestului ei prin cuvintele “… eu sunt acea femeie care stăteam aici și mă rugam Domnului. Pentru copilul acesta mă rugam și Domnul a ascultat rugăciunea, pe care i-o făceam. De aceea, vreau să-l dau Domnului: toată viața lui să fie dat Domnului”. (Vv. 26-28)

A-l dărui Domnului înseamnă a-și considera copilul nu ca o proprietate absolută, ci ca un dar primit. Îl locul drepturilor se are în vedere recunoștința. Nu revendicare, ci responsabilitate. Ana, renunță de a dispune pe copilul ei și-l pune la dispoziția Domnului. Același lucru îl va face Maria, prin inegalabila ei maternitate sacrificială.

Episodul reaflării lui Isus în templu, îi prezintă ocazia lui Isus de a-și clarifica sensul adevăratei sale misiuni: “De ce m-ați căutat? Oare nu știați că trebuie să fiu în casa Tatălui meu?” (Lc. 2, 40). În ceea ce privește această misiune Isus se declară independent de autoritatea familială. El trebuie să dea socoteală Tatălui ceresc, nu unui tată pământesc. “… Dar ei n-au înțeles spusele lui.” Totuși, “Mama sa păstra toate aceste cuvinte în inima ei”. Aceasta este atitudinea tipică a misterului în fața misterului: adorația.

Chiar și micuțul tablou prezentat de prima lectură se încheie printr-un gest semnificativ: “și s-au închinat acolo înaintea Domnului” (1Sam. 1, 28). Aici nu mai poate fi vorba despre a discuta sau a filozofa, ci de a accepta, adorând o realitate care ne depășește. Cele două episoade, cu toată diversitatea lor substanțială de împrejurări și protagoniști, conțin o lecție valabilă pentru toate timpurile și pentru toate civilizațiile: respectarea misterului. Fiecare copil este “purtătorul” unui mister. Fiecare copil este o vocație personală, unică, irepetabilă, care nu poate fi sacrificată planurilor noastre egoiste, ambițiilor sau programărilor noastre utilitariste.

Mai pe larg. Fiecare component al familiei reprezintă o realitate sacră sfântă, care trebuie respectată. Nimic din ceea ce ar fi contrar libertății și demnității nu trebuie să profaneze acea sacralitate, pe care o posedă fiecare persoană. Ambele cazuri, aparent, se rezolvă într-un mod cu totul deosebit: Ana, își pierde de bună voie fiul pe care anume îl lasă în templu, în vreme ce Maria, îl află în templu, pe care și-l ia acasă: “Apoi, s-a coborât împreună cu ei, a venit la Nazaret, și le era supus”. (Lc. 2, 51) În realitate, însă acești copii sunt dăruiți Domnului și planului său. Destinele lor depășesc orice opreliște familiară. Fiecare fiu trebuie oferit Domnului, nu trebuie sechestrat în orizonturile noastre înguste, limitate. Păzire nu înseamnă înăbușire. Urmare nu înseamnă îngrădire.

A dărui ceva Domnului, darul aceasta devine atunci un act necesar. Se renunță la orice pretenție de proprietate și de stăpânire asupra persoanelor și la orice fel de condiționări, pentru a le reafla în libertate și în respectarea itinerariului lor la care nu pot renunța. Dumnezeu restituie darul (darul care este al lui), pe care-l transformă în noutate, în surpriză, cerându-ne numai de a-l primi așa cum este el, nu cum am vrea noi. În puține cuvinte, acum ne vom ocupa și de lectura a II-a care urmează același făgaș al imprevizibilului, al neprevăzutului.

“Noi, chiar de pe acum suntem fiii lui Dumnezeu, dar ceea ce vom fi nu s-a arătat încă.” În calitate de fii ai lui Dumnezeu noi trebuie să avem o comportare civilizată, atentă și sinceră față de toți oamenii în viața de toate zilele în așa fel încât inima noastră să nu ne osândească și să putem avea îndrăzneală la Dumnezeu, așa cum ne amintește foarte bine Sfântul Ioan Evanghelistul în lectura a II-a: “Preaiubiților, dacă nu ne osândește inima noastră, avem îndrăzneală la Dumnezeu și orice vom cere vom căpăta… Cine păzește poruncile Lui, rămâne în El și cunoaștem că rămâne în noi, prin Duhul, care ni l-a dat” (1In. 3, 21-24).

În cele din urmă Sfântul Ioan vorbește despre trebuința de a face tot ceea ce este plăcut Domnului și de a-i păzi poruncile. Apoi precizează cum că toate poruncile sunt cuprinse în una singură: “și porunca Lui este să credem în numele Fiului Său și să ne iubim unii pe alții”. Prin urmare, o singură poruncă care, a spune așa, are două fețe: credința și dragostea, care stabilesc o legătură necesară între două realități. Cu alte cuvinte, așa cum s-ar spune, rădăcina dragostei se află în credință, și, că dragostea este rodul obligatoriu al credinței.

A crede și a iubi sunt cei doi stâlpi, care susțin orice comunitate religioasă și creștină. Iar sărbătoarea de astăzi ne îndeamnă să verificăm dacă familia sau comunitatea noastră se sprijină pe acești doi stâlpi, pe aceste două coloane. Dacă nu ar fi așa, întregul edificiu ar fi șubred și tot creștinismul nostru nu s-ar reduce decât la o vorbă deșartă, la un fel de pălăvrăgeală.

 

* * *

 

Trebuie să mă ocup de cele ale Tatălui meu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Isus s-a născut om între oameni pentru a duce la desăvârșire familia omenească, spre a-i uni toată spiritualitatea în vederea împărăției. S-a înscris într-o familie pe care și-a pregătit-o ca un reflex, nu numai a familiei divine dintre Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, dar și ca o perspectivă a marii familii din cer care va cuprinde odată pe toți cei aleși.

Lecturile de azi ne oferă imaginile a trei familii: una este cea a Vechiului Testament, una a Noului Testament și alta cea care va fi la sfârșitul lumii.

Caracteristicile familiei descrise în Vechiul Testament, conform căreia se modelează chiar și familiile noastre patriarhale, erau: pacea, belșugul bunurilor materiale, armonia și urmași cât mai numeroși: semn al binecuvântării Domnului. Legea fundamentală era ascultarea temperată de iubire. Această ascultare nu era numai semnul și garanția binecuvântării și prosperității prin fii, ci și un fel de a-l onora pe Dumnezeu în părinți (Lec. I: Sir 3,2-7.14-17a). Cinstirea, susținerea și suportarea părinților la bătrânețe constituie împlinirea voinței lui Dumnezeu, este o ascultare față de Domnul. Această ascultare, nu numai că dă viață lungă, ci mai constituie și o ispășire a păcatelor, o garanție că rugăciunile vor fi ascultate, de a avea bucurie în copii și de a nu fi uitat de Domnul (cf. MAC pag. 103-106). Inspirat de Duhul Sfânt spune Ben Sirah că Acela care își onorează mama, este ca acela care adună comori. Acela care își onorează tatăl va simți cum îi sunt ascultate rugile când se va adresa lui Dumnezeu în momente grele (cf. CBL pag. 527).

Familia Noului Testament a preluat spiritualitatea familiei din Vechiul Testament și s-a desăvârșit prin faptul că Isus s-a încadrat în sânul unei familii umane. Desăvârșirea a realizat-o prin porunca cea nouă a iubirii: iubirea părinților este inclusă în iubirea lui Dumnezeu, pe care el o trăiește cel dintâi.

În cadrul familiei, Isus se ocupă de cele ale Tatălui său: atragerea propriei familii în casa Tatălui său. Sfântul Luca ni-l prezintă pe Isus în evanghelia de azi (Lc 2,41-52) că a venit de la Dumnezeu și de aceea trebuie să se îngrijească de cele ale Tatălui. Voința lui Dumnezeu este spațiul vital al lui Isus: “M-am coborât din cer, nu ca să fac voința mea, ci a aceluia care m-a trimis” (In 6,38), în care trăiește ca om între acei care au aceeași condiție umană: “Oricine face voința Tatălui meu, îmi este frate, soră și mamă” (Mt 12,50). Așa va începe marea operă a mântuirii din grădina Măslinilor: “Nu voia mea, ci voia ta să se facă!” (Mt 26,39). Când evanghelia spune că “El creștea în înțelepciune, vârstă și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor”, arată pregătirea făcută ca să împlinească marea operă a mântuirii: concretizarea iubirii Tatălui în marea împărăție a cerurilor: “Ca toți să fie una” (In 17,21). Pentru aceasta descrierea poartă amprenta trăsăturilor pascale: Isus trebuie să împlinească voința Tatălui și acest trebuie îi va călăuzi întreaga viață; trebuie să pătimească și după trei zile să învie și apoi să intre în glorie, adică în casa Tatălui.

Acum Isus în vârstă de doisprezece ani merge la Ierusalim de sărbătoarea Paștelui în spirit de jertfă prefigurând pătimirea. Jertfa n-a fost în principal din partea Mamei și a lui Iosif de a-l căuta trei zile, ci din partea lui Isus, de a rămâne departe de acei pe care îi iubea nu cu mult mai prejos decât pe Tatăl ceresc. Suferă mai mult acela care iubește mai mult. Or, Isus este primul în iubire, primul în suferință. Așa își atrage părinții în casa Tatălui. Cele trei zile reprezintă imaginea celor trei zile cât va sta în mormânt și întreaga omenire îl va căuta, îi va simți lipsa și va fi cuprinsă de îngrijorare.

A-l căuta cu credință pe Isus înseamnă a suferi. Nu-i ușor de găsit, fiindcă Isus transcende chiar pe Maria, Mama sa, și pe Iosif, tatăl său purtător de grijă, de aceea ei nu-l înțeleg. Cuvintele Fecioarei Mame sunt expresia spontană a durerii și a fricii unei adevărate mame față de fiul ei. Durerea sfântului Iosif este mare: suferă nu numai pentru că l-a pierdut pe acela pe care însuși Dumnezeu i l-a încredințat, dar mai suferă pentru că Fecioara Mamă, scumpa sa soție, mai curată decât îngerii, mai nevinovată decât arhanghelii, este tristă din cauza lui, crezând că nu i-a purtat de grijă așa cum s-ar fi cuvenit, deși se simte nevinovat de pierderea lui Isus.

Găsindu-l, Isus îi face să înțeleagă că n-au nici o vină în toată povestea, ci ei trebuie să învețe a se simți depășiți. Fiul îi transcende. El are un Tată care îl cheamă și ei nu sunt stăpânii destinului său. El l-a găsit pe Tatăl său în tradiția și învățătura poporului său, de aceea dialoghează cu învățătorii; l-a găsit în ambientul sacru al vechiului templu și de aceea rămâne aici ca în casa Tatălui. Și ei trebuie să fie aici. Isus mereu atrage prin cruce.

Trebuie adăugat că o ruptură similară se produce aproape în toate familiile pământului: vine ziua în care copiii încetează de a mai fi ai părinților și își caută propria cale în viață. Părinții trebuie să înțeleagă această ruptură și să accepte despărțirea în sens pascal, de jertfă. Vechiul mister al Bibliei care ne spune că un om matur își lasă tatăl și mama și se unește cu soția sa pe care și-a ales-o (cf. Gen 2,24) se realizează în Cristos printr-un mister minunat care mai există doar între Cristos și Biserică (cf. Ef 5,32). Tânărul sau tânăra lasă siguranța căminului părintesc spre a împlini voința Tatălui, adică cele ce sunt puse de Dumnezeu în firea omului sau adresate inefabil printr-o chemare deosebită la viața consacrată. Cristos sfințește orice jertfă, orice lacrimă și toate le pune în perspectiva vieții, durabilității neamului omenesc și a învierii viitoare.

Momentul în care drumul copiilor se desparte de cel al părinților este unul dintre cele mai importante și decisive din istoria familiei. Atitudinea trebuie să fie mereu cea adoptată de Maria și Iosif după găsirea lui Isus în templu: ei tac, nu ridică obiecții asupra alegerii făcute de Isus; instinctiv înțeleg că este vorba despre o alegere care îi exclude (sau se pare că îi exclude) din viața unicului fiu, o alegere presărată de lacrimi și sânge, dar o acceptă fiindcă înțeleg că aceasta este voința lui Dumnezeu (cf. MAC pag. 103).

Sfânta Familie din Nazaret – prin Isus, Maria și Iosif – nu numai că depășește tipul familiei din Vechiul Testament, ci dă o orientare nouă spre marea familie a împărăției lui Dumnezeu. “Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine”, spune Mântuitorul (In 14,6).

Sfântul Paul (Lec. a II-a: Col 3,12-21) cere soților și fiilor creștini să-și trăiască viața lor de familie ca și cum ar trăi deja în familia Tatălui ceresc, în marea familie escatologică în drumul spre parusie. Nucleul acestei mari familii escatologice este sfânta Familie din Nazaret. Dat fiind faptul că în marea familie din parusie, așa cum ne spune Mântuitorul că “oamenii nu se vor mai însura și mărita, fiindcă vor fi ca îngerii lui Dumnezeu” (cf. Mt 22,30), modelul acestei familii cerești în care se poate trăi îngerește este Familia preasfântă din Nazaret. Isus, indubitabil, ca Fiu al lui Dumnezeu, era mai presus de îngeri; despre preacurata Fecioară Maria avem garanția îngerului Gabriel că Domnul era cu dânsa și ea cu Domnul prin plinătatea harului și sub adumbrirea Duhului Sfânt, deci mai presus de îngeri; despre sfântul Iosif ne asigură cuvântul infailibil al Scripturii că era bărbat drept, cu cel mai profund respect față de tot ceea ce aparține lui Dumnezeu și aproapelui, era mai sfânt decât Ioan Botezătorul care a fost sfințit în sânul mamei sale Elisabeta doar la apropierea lui Isus din sânul Mariei, fiindcă Iosif, nu numai că a fost luminat și călăuzit de îngeri, dar l-a strâns de nenumărate ori la pieptul său pe Isus, l-a hrănit prin sudoarea frunții sale și a fost alesul predilect al cerului ca soț al Fecioarei. O astfel de familie este nucleul împărăției lui Dumnezeu, este familia regală care polarizează în jurul ei toate familiile și toate persoanele consacrate.

Din moment ce creștinii au înviat cu Cristos, sunt iubiți de Dumnezeu, sfinți și predilecți, ei trebuie să-l urmeze pe Cristos și să-i împlinească cuvântul în orice împrejurare a vieții. Datorită faptului Învierii, Biserica, în calitatea sa de Trup Mistic al lui Cristos, are menirea să-i unească pe toți, să-i sfințească pe toți, să-i orienteze pe toți creștinii, ba chiar pe toți oamenii, spre Tatăl. Cine nu are Biserica drept mamă, nu-l poate avea pe Dumnezeu de Tată.

Ca toți creștinii din Colose să simtă că Biserica le este mamă, sfântul Paul îi îndeamnă să fie recunoscători, adică îi invită la celebrarea euharistică, la unirea prin trupul și sângele lui Cristos, precedată întotdeauna de Liturgia cuvântului și de cântări de laudă aduse lui Dumnezeu. Biserica este familia formată după chipul și asemănarea familiei din Nazaret, având menirea de a cunoaște și de a împlini voința Tatălui (cf. CBL pag. 1718-1819), adică de a-și aminti de chemarea că în viața veșnică trebuie să fie ca îngerii lui Dumnezeu.

Ca să ne ocupăm și noi cât mai bine de cele ce sunt ale Tatălui nostru ceresc, să ne rugăm așa cum se roagă întreaga Biserică în ziua de azi: Dumnezeule, care ne-ai dat un strălucit exemplu de viață în sfânta familie din Nazaret, dă-ne, te rugăm, harul să trăim în familiile noastre aceleași virtuți și să fim uniți prin aceeași iubire, pentru ca odată să gustăm răsplata veșnică în bucuria casei tale! (LR). Amin.

 

* * *

 

Sfânta Familie

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Trei tineri africani au fost introduși în sala reuniunilor. Șeful era așezat în capăt, înconjurat de războinici bătrâni. Tinerii s-au apropiat.

- Timp de șase zile – a spus el, vorbind lent – ați fost lăsați în pădure pentru a vă pune la încercare calitățile, pentru ca noi să putem vedea dacă sunteți demni să fiți considerați războinici. V-ați întors sănătoși și teferi, în ciuda miilor de pericole. Dar nu este de ajuns. Ce ați făcut pentru a vă merita numele de războinici?

În tăcerea atentă a oamenilor tribului, tinerii și-au povestit acțiunile. Unul omorâse un leopard, celălalt se luptase cu un piton. Numai al treilea dintre tineri nu a vorbit.

- Și tu, Mamadu, ce ai făcut? a întrebat șeful.

- Am luat un urcior de miere de la albine sălbatice, a răspuns supus Mamadu.

Tinerii au zâmbit. Ce mare lucru era să furi miere de la albine? Era nevoie de răbdare, chiar curaj, dar nu era o dovadă demnă de un războinic al tribului.

- De ce ai luat miere și nu ai vânat un animal feroce? a întrebat șeful.

- Știi, a răspuns Mamadu, părinții mei sunt bătrâni și bolnavi; trebuia să mă gândesc la ei și am făcut-o aducându-le miere.

Șeful s-a ridicat. A întins sulița către Mamadu și a spus:

- Ia-o, pentru că, dintre toți, tu ești cel mai demn. Înainte de a fi vânător, un om trebuie să fie om. Și este un singur mod de a afla când e așa: când pune deasupra a orice iubirea și respectul față de propriii părinți (ALBERTO MANZI).

2. Tema

În familia noastră retrăiește sfânta Familie din Nazaret.

3. Mesajul zilei

Cu copiii în descoperirea mesajului sărbătorii de astăzi. “Întotdeauna te simți bine în familie, când există iubire, dar, mai ales, de Crăciun… Pentru a face mai mare bucuria noastră în familie, Biserica ne prezintă astăzi sfânta Familie: Isus, Maria și Iosif.

- Dacă acești oaspeți sfinți ar veni acasă la noi, ce ne-ar spune? (Multe lucruri, dar, mai ales, unul: e mai bine să trăim împreună cu Dumnezeu!)

- Câte familii avem? Câți tați, mame, frați etc.? (O familie umană, una divină… doi tați: cel de pe pământ și cel din ceruri).

- Familia lui Isus a fost fericită sau nefericită? (A amestecat bucuria cu plânsul, ca și cele mai multe dintre familiile noastre. Să se facă o referință la Evanghelia de astăzi: Isus este lumină și mântuire pentru cine îl primește…).

- Familia lui Isus a fost săracă sau bogată? (Săracă din punct de vedere material, foarte bogată în iubire).

- Ce trebuie să facem pentru ca în toate familiile noastre să domnească iubirea? (În iubirea tatălui și a mamei, prin sacramentul Căsătoriei, este iubirea lui Dumnezeu… și casa noastră devine asemenea Familiei din Nazaret, ca o mică Biserică!).

Câte probleme sunt în toate familiile!

- Sunt copii care nu au o familie. Sunt familii care nu au o casă locuibilă… Cheltuielile, locul de muncă, studiul și atâtea preocupări care tulbură deseori seninătatea părinților și a fiilor. Dar mai sunt și momente de bucurie: o sărbătoare, tata și mama care se întorc de la muncă, prieteni care sosesc, un botez, vacanța etc.

- Există oboseala de fiecare zi, dar iubirea poate să dea curaj pentru a depăși dificultățile. Există nerăbdarea și oboseala, dar mai există și iertarea și pacea. (Să se facă referință la virtuțile “familiei”, arătate în a doua lectură).

- Există momente pentru a discuta, pentru a asculta, pentru a ne ruga.

Familiile creștine au primit un dar care ar trebui să-i însoțească pe părinți și pe copii în viață: este iubirea de tată și mamă, pe care Domnul a binecuvântat-o în ziua nunții.

- Căsătoria este un semn mare, un sacrament, care face prezentă în familii iubirea lui Dumnezeu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh.

- Toți cei din familie pot să aibă harul Domnului Isus: puterea, asemenea lui; curajul, răbdarea și iubirea.

În familie trebuie să învățăm să nu luăm totul pentru noi înșine, ci să ne gândim și la binele altora.

- Împreună trebuie să căutăm momentele cele mai bune pentru rugăciune, trebuie să învățăm să-l iubim pe Dumnezeu Tatăl și să-i respectăm ca frați pe toți oamenii.

- Care este datoria ta în familie?

4. Exemple

Chiar dacă toți ți-ar spune: “Nu ești bun de nimic!”, amintește-ți că Isus îți va spune întotdeauna: “Pentru mine ești bun la toate; pentru mine tu ești mare!”.

a) Se poate întâmpla ca învățătorul să-i spună unui copil dificil: “Nu ești bun de nimic!”

Ca mama obosită să-ți spună: “Nu ești bun de nimic!”

Ca vecinul nervos să-ți spună: “Nu ești bun de nimic!”

Prin faptul că aude aceasta, chiar dacă nu este adevărat, copilul va ajunge să nu fie bun de nimic, pentru că nimeni nu a crezut că este bun la ceva (FAVREAU-MAGNE, Messaggi per la vita, Dehoniane).

b) A fost odată, cu mult timp în urmă, într-un sat mic, atelierul unui tâmplar. Într-o zi, în timp ce stăpânul lipsea, toate instrumentele sale de lucru au ținut un mare sfat.

Ședința a fost lungă și animată, uneori chiar vehementă. Era vorba despre excluderea din onorata comunitate a ustensilelor a unui anumit număr de membri.

Cineva a luat cuvântul: “Trebuie să-l eliminăm pe fratele nostru ferăstrău, pentru că mușcă și scrâșnește din dinți. Are caracterul cel mai mușcător de pe pământ”.

Un altul a intervenit: “Nu putem să o ținem în mijlocul nostru pe sora noastră rindeaua: are un caracter atât de tăios și pedant, încât jumulește tot ce atinge”.

“Fratele ciocan – a protestat un altul – are un caracter apăsător și violent. L-aș defini un zdrobitor. Modul său de a bate continuu este antipatic și îi calcă pe toți pe nervi. Să-l excludem!”

“Și cuiele? Poți trăi cu ființe atât de înțepătoare? Să plece! Și pila și rașpa. A trăi cu ele înseamnă o neînțelegere continuă. Să alungăm și glaspapirul, a cărei unică rațiune de a fi pare cea de a-l zgâria pe aproapele!”

Așa discutau, cu o însuflețire tot mai mare, instrumentele tâmplarului. Vorbeau deodată. Ciocanul voia să excludă pila și rașpa, acestea voiau, la rândul lor, să excludă cuiele și ciocanul, și tot așa. La sfârșitul ședinței, toți îi excluseseră pe toți.

Reuniunea a fost întreruptă brusc de sosirea tâmplarului. Toate ustensilele au tăcut în momentul în care au văzut că se apropia de bancul de lucru. Omul a luat o scândură și a tăiat-o cu ferăstrăul mușcător. A finisat-o cu rindeaua, care jumulește tot ce atinge. Sora secure, care rănește crud, sora rașpilă, cu limba ascuțită, fratele glaspapir, care rașchetează și zgârie, au intrat în acțiune imediat după aceea.

Tâmplarul a luat apoi surorile cuie cu caracter înțepător și ciocanul care lovește.

S-a folosit de toate instrumentele sale cu caracter rău pentru a face un leagăn. Un leagăn foarte frumos pentru a primi un copil care urma să se nască, pentru a primi viața (B. FERRERO, Cerchi nell’aqua, L.D.C).

d) Concluzie: “Nu disprețui pe nimeni, stimează pe fiecare din familia ta, pentru ca în ea să fie puțin din iubirea care era în familia lui Isus!”