Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica I-a după Crăciun – Sfânta Familie
Anul B (A, C)

Lecturi:
Geneza 15,1-6;21,1-3
Evrei 11,8.11-12.17-19
Luca 2,22-40

Luca 2,22-40

După ce s-au împlinit zilele purificării lor, după Legea lui Moise, l-au dus la Ierusalim ca să-l ofere Domnului, după cum este scris în Legea Domnului: Orice prim născut de parte bărbătească va fi declarat sfânt pentru Domnul și să aducă jertfă, după cum este scris în Legea Domnului, o pereche de turturele sau doi pui de porumbel. Și iată că era la Ierusalim un om cu numele Simeon și acesta era un om drept și evlavios care aștepta consolarea lui Israel și Duhul Sfânt era asupra lui. Îi fusese revelat de Duhul Sfânt că nu va vedea moartea înainte de a-l vedea pe Cristosul Domnului. A fost condus de Duhul Sfânt la templu, iar când părinții l-au adus pe copilul Isus, ca să îndeplinească prescrierile Legii cu privire la el, l-a luat în brațele sale și l-a binecuvântat pe Dumnezeu spunând: “Acum eliberează-l, Stăpâne, pe slujitorul tău în pace, după cuvântul tău, pentru că ochii mei au văzut mântuirea ta pe care ai pregătit-o în fața tuturor popoarelor: lumină spre luminarea neamurilor și spre gloria poporului tău Israel!” Tatăl și mama lui se mirau de cele spuse despre el. Simeon i-a binecuvântat și i-a spus Mariei, mama lui: “Iată, acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn care va stârni împotrivire – ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi – iar ție, o sabie îți va străpunge sufletul”. Era acolo și Ana, profetesa, fiica lui Fanuel, din tribul lui Așer. Aceasta era mult înaintată în vârstă. După ce trăise cu bărbatul ei șapte ani de la fecioria ei, era acum văduvă și ajunsese la optzeci și patru de ani. Ea nu părăsea templul, slujind zi și noapte prin posturi și rugăciuni. Venind și ea chiar la aceeași oră, îl preamărea pe Dumnezeu și vorbea despre [copil] tuturor celor care așteptau eliberarea Ierusalimului. Când au împlinit toate după Legea Domnului, s-au întors în Galileea, în cetatea lor, Nazaret. Iar copilul creștea și se întărea, plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra lui.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Ștefan Ciubotaru
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
Diverși alți autori

 

* * *

 

Nașterea lui Isus și nașterea unei noi familii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

În ziua de Crăciun, sfântul Ioan evanghelistul, inspirat de Duhul Sfânt, ni l-a arătat pe Isus în centrul lumii – între ai săi a venit -; în centrul cosmosului – toate prin el s-au făcut -; în centrul vieții divine – Dumnezeu din Dumnezeu, lumină din lumină -; în centrul bogățiilor spirituale – plin de har și de adevăr. Astăzi Biserica ni-l prezintă pe Isus în centrul familiei, în mijlocul unei mici familii din Nazaret, dar care, datorită prezenței sale divine, devine cea mai mare, cea mai cunoscută, cea mai sfântă și cea mai iubită.

Sfântul Iosif, în calitatea sa de tată feciorelnic, ales de Dumnezeu ca soț preacurat al Fecioarei Maria și tată purtător de grijă al lui Isus, tâmplar de meserie pe pământ, dar văzut din cer el apare ca bărbat drept, adică sfânt; Maria, fiica lui Ioachim și a Anei în timp după trup, dar aleasă de Dumnezeu din veșnicie pentru a fi mama cuvântului întrupat, văzută din cer și declarată plină de har, scutită de păcatul strămoșesc încă din prima clipă a zămislirii sale, devenită obiect de admirație chiar și pentru îngeri, deși de ocupație casnică, slujitoare smerită a Domnului în mijlocul unei sărăcii lucii; și Isus, în centrul atenției lor.

Spre a-și dovedi prezența de centru în întreaga familie umană, că acesta este locul său firesc în cer și pe pământ, Isus învie din morți, se smulge din sânul materiei inerte (într-o fracțiune de secundă, printr-un proces de reacție atomică de ordin divin, trupul s-a fotografiat în negativ pe giulgiu, ca semn că atâta timp cât vom fi în timp va trebui să-l căutăm prin întunericul credinței). Dar, spre a dovedi că profețiile s-au împlinit, că așteptarea popoarelor a luat sfârșit, că el este Mesia, Emanuel-Dumnezeu cu noi, Isus s-a retras în sânul familiei timp de treizeci de ani și aici și-a descoperit chipul său viu – divino-uman – în sufletul preacuratei și al sfântului Iosif. Aceasta fiindcă familia este nucleul vieții umane și ea trebuie să devină suportul vieții noi, menită să stea la temelia familiei noi denumită împărăția lui Dumnezeu. Dacă cea mai mică licărire de viață valorează mai mult decât întreg cosmosul material, fiindcă numai viața este lumină (cine poate înțelege să înțeleagă!), atunci în el era viața și viața era lumina oamenilor, afirmând clar: Eu sunt viața și am venit să aibă viață și s-o aibă din belșug, adică să nu mai moară, înțelegând superioritatea vieții din noua familie, în care fiecare om devine unic și stă în centrul atenției Preasfintei Treimi.

Trăind în mijlocul familiei din Nazaret, Cristos se revelează lumii ca Mesia, nu numai la templu unde afirmă că Dumnezeu este Tatăl său, dar mai ales în sânul familiei din Nazaret prin viața sa feciorelnică, mai presus decât îngerii, spre a arăta că viața nouă pe care a adus-o nu-i un rod al unirii dintre bărbat și femeie, ci rod al unirii miraculoase ca operă a Duhului Sfânt în natura umană, mai mult decât chip și asemănare de la începutul lumii. Realizând întruparea Fiului lui Dumnezeu în sânul Mariei, realizează în sânul omenirii instrumentul prin care se pot îngeriza oamenii.

La evreii din acel timp faptul de a nu se căsători era socotit un afront adus lui Mesia și Legii lui Moise. Toți doreau să încheie o căsătorie pentru a fi în rând cu lumea, cu speranța că din sânul propriei familii se va naște Mesia. Același lucru l-ar fi făcut și Isus, dacă n-ar fi fost el însuși Mesia. Astfel, afirmația sa: N-am venit să desființez Legea și profeții, dar să desăvârșesc (Mt 5,17), ar fi fost o minciună. Dovada că Isus este desăvârșirea Legii și a profeților este însăși fecioria sa misionară, de dăruire și de slujire totală pentru o nouă familie umană, îngerizată, simbolizată mai întâi prin familia sa din Nazaret, în care mama și tatăl său purtător de grijă trăiesc asemenea îngerilor. Sfântul Ioan evanghelistul, cunoscând că Mesia a venit, nu s-a mai căsătorit, ci a considerat că cel mai frumos omagiu adus lui Emanuel este de a-i sluji în parfumul ceresc al fecioriei. Numai de la Cristos a rămas fecioria ca un document al prezenței unei noi vieți în lume prin preoții celibatari, prin călugări și persoane consacrate pentru împărăția lui Dumnezeu.

În vederea primirii lui Mesia în propria familie, evreii din Vechiul Testament căutau să-i pregătească un climat de pace, de abundență în bunuri materiale, de descendenți numeroși etc. toate ca pe o binecuvântare a lui Dumnezeu. În familie trebuia să domnească legea ascultării temperate de iubire. Această ascultare era nu numai semnul și garanția unei binecuvântări și prosperități prin fii, dar și un fel de a-l onora pe Dumnezeu prin părinți (lectura I-a). În Noul Testament, ascultarea după exemplul lui Isus este un fel de a-l onora pe Dumnezeu în copii, fiindcă Isus însuși afirmă: Cine îi primește, pe mine mă primește. În mijlocul noii împărății a lui Dumnezeu, Cristos stă în centru prin copii. Semnul binecuvântării nu mai stă în abundență, sănătate și prosperitate, ci în crucea la care se angajează cei care se căsătoresc. O familie este binecuvântată când știe să-l așeze pe Isus în centrul vieții sale și caută să înțeleagă și să trăiască învățătura crucii. Fecioara Maria și sfântul Iosif au fost binecuvântați datorită faptului că în centrul familiei lor era Isus cu crucea prevestită de bătrânul Simeon ca semn de împotrivire din partea lumii.

Criza din familiile moderne se datorează faptului că soții fug cu înfrigurare de cruce. Luxul și comoditatea, drogurile de orice fel vor să stea la temelia păcii. Părinții se tem de copii și copiii fug de părinți etc. Haosul prinde rădăcini în lume și dezorientarea macină credința; părinții nu-și mai înțeleg autoritatea în lumina fricii de Dumnezeu ca dar al Duhului Sfânt, ca pe un factor ce constă dintr-un ansamblu de legături spirituale dintre om și Dumnezeu, prin care să-l cinstească pe Dumnezeu ca Tată; Tată să nu numiți pe nimeni pe pământ, căci unul este Tatăl vostru, cel din ceruri (Mt 23,9). Numai frica de Dumnezeu, adică numai conștiința că Dumnezeu singur este Tată, poate distruge dictatura vechii mentalități părintești de stăpân peste viață, cum spun unii și azi, din păcate: Să mă asculte, că eu îi sunt tată (mamă). Eu i-am dat viață și eu îl omor!

Autoritatea părintească este în criză, fiindcă nu-și cunoaște menirea supremă, aceea de a transmite autoritatea. Părinții țin cu dinții de autoritatea pur umană și nu transmit moștenirea divină, adică legăturile spirituale cu Tatăl ceresc, fiindcă numai ele se bazează pe un dialog de iubire din care se naște frica de Dumnezeu. Iar când legăturile spirituale dintre tatăl pământesc și cel ceresc lipsesc, vor lipsi și legăturile naturale din familie dintre părinți și copii, așa cum vedem azi că numărul vagabonzilor, al abandonaților, al rătăcitorilor de pe străzi etc. este în creștere îngrijorătoare.

Dacă fiecare părinte, tată și mamă, ar fi în pace cu Dumnezeu, ar fi în pace cu ei înșiși, ar iradia pretutindeni și mereu pacea adusă de Cristos, iar întreaga viață de familie s-ar schimba într-o Liturghie familială ca la Nazaret. Casa devine cel dintâi templu în care toți cei botezați aduc lui Dumnezeu cultul spiritual din jertfe și daruri oferite cu iubire; aici se recunosc păcatele, se ține în cinste iertarea reciprocă, se ascultă cuvântul lui Dumnezeu, Isus este primit în fiecare prunc abia zămislit și masa comună constituie o adevărată întrunire pentru frângerea pâinii în bucuria inimii.

Mama renumitului cardinal Vaugham, protestantă convertită la catolicism, a avut treisprezece copii. Ce cruce, vor zice unele mame mai puțin mame. Dar ea și-a făcut din cruce un semn de glorie. Timp de treizeci de ani s-a sculat dis-de-dimineață și a mers la sfânta Liturghie spre a o oferi pentru vocația religioasă a copiilor săi. A avut cinci fete și toate s-au consacrat slujirii Domnului în diferite mănăstiri. Din opt băieți, șase au ajuns preoți, dintre care apoi unul a ajuns episcop, altul arhiepiscop și unul cardinal. Adevărată minune!

Sfântul Ambrozie obișnuia să spună: Cristos este totul pentru noi. Dacă vrei să-ți îngrijești rănile, el este medic; dacă ai trebuință de ajutor, el este tărie; dacă te temi de moarte, el este viața; dacă dorești cerul, el este calea; dacă fugi de întuneric, el este lumina; dacă umbli în căutare de hrană, el este pâinea.

Când Isus este totul pentru soți, copiii nu mai sunt o povară, ci o parte integrantă din crucea lui Isus și cresc la umbra iubirii, acolo unde înfloresc cele mai alese virtuți: credința, speranța, iubirea, fecioria, ascultarea, cumpătarea și respectul.

Luminile care fac din noaptea Crăciunului un paradis, scria papa Ioan al XXIII-lea în jurnalul său, se cheamă blândețe, ascultare, simplitate, umilință, resemnare și jertfă; un decor luminos care strălucește deasupra tuturor familiilor creștine, asupra nevinovăției copiilor, asupra întregului tineret, ca și asupra apăsătorului apus al celor bătrâni. Această lumină binecuvântată s-a aprins la Betleem și apoi a strălucit la Nazaret: lumina Răsăritului și lumina Apusului, lumina care strălucește chiar și atunci când este acoperită de nori. Sfânta Familie din Nazaret prelungește Crăciunul până în veșnicie și constituie garanția predestinării fiecărei familii creștine care îl are în centrul ei pe pruncul Isus. Amin.

 

* * *

 

Sfânta Familie

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro

În anii de seminar, unul dintre cuvintele cele mai folosite la cursuri era cuvântul criză. Și azi îl auzim peste tot: criză în sus, criză în jos. Poate din acest motiv, din capul locului vă anunț că am să mă lipsesc de el în ceea ce privește familia de azi pentru că subscriu și eu la acel sănătos principiu de viață care spune că nu trebuie să vorbești despre aguridă ca să spui că un tort este dulce. Și este valabil și în cazul familiei, poate mai mult decât în altele.

Există analize peste analize care au demonstrat că trebuie redescoperită “dulceața”, “savoarea” vieții de familie și nu răsmicroscopată amăreala sau acreala ei. Timpul soluțiilor a venit: să ne lăsăm fascinați de familia sfântă a Pruncului Isus, dar și de a ta, a lui, a ei, a oricărui dintre noi.

Și totuși să nu uităm că “Evanghelia este primul și adevăratul text formativ al oricărei familii, al oricărei asociații sau mișcări, sau grup de creștini, înainte de orice mediere, de orice schemă și de orice schimb de experiențe” așa după cum spunea Domenico Sigalini, episcop de Palestrina și asistent național al Acțiunii Catolice Italiene. Și tot el spunea că “Familia bazată pe căsătorie este locuită de însăși iubirea lui Isus. Evanghelia este referința de fiecare zi; mai ales duminica, ea trebuie povestită copiilor, trebuie meditată cu bunicii, trebuie să devină lumină pentru orice suferință și speranță pentru orice dificultate.”

O tânără pereche intră în cel mai bun magazin de jucării din oraș. Bărbatul și femeia, amândoi se întrețin privind, fără grabă, la jucăriile multicolore aliniate în rafturi. Erau păpuși care plângeau și râdeau, jocuri electronice, bucătării în miniatură… Nu reușesc să se decidă. Se apropie de ei o vânzătoare, iar soția îi spune:

-«Noi avem o fetiță mică, însă aproape toată ziua suntem plecați de acasă, uneori până noaptea târziu.»

-«Este un copil care abia râde», spuse soțul.

-«Am vrea să-i cumpărăm ceva care să o facă fericită, adăugă soția. Ceva care să o facă bucuroasă chiar și atunci când nu suntem noi și ea este singură.»

-«Îmi pare rău, surâse vânzătoarea, însă aici nu vindem părinți.»

Nimeni și nimic nu-i poate înlocui pe părinți în educarea și creșterea copiilor lor. Părinții sunt de neînlocuit, iar copiii acuză și suferă în permanență lipsa lor.

Lipsa poate să fie, uneori, accidentală. Însă de multe ori este pentru că au “alte lucruri” de făcut. Un adevăr fundamental: “afacerea” cea mai importantă și mai rentabilă pentru părinți este grija, creșterea și educarea copiilor lor. Nu există investiție care să-i intereseze mai mult.

Familia este ca o “uzină” a cărei materie primă este IUBIREA. Această materie primă cu cât este de mai bună calitatea cu atât rezultatul, “produsul” finit este mai bun. Ce dă calitate materiei prime, iubirii? În primul rând faptul că ea este adevărată, nu contrafăcută, nu falsă, nu artificială, nu fardată, nu dreasă.

Un băiat intră cu pas hotărât într-un magazin de bijuterii și ceru să-i fie arătat cel mai bun inel de logodnă pe care îl aveau. Bijutierul îi arătă unul. Băiatul privi inelul și, surâzând, făcu un gest de aprobare. Întrebă care este prețul și se pregăti să-l plătească.

-«Vă căsătoriți în curând?» întrebă bijutierul.

-«Nu. Nici măcar nu am logodnică», răspunse acesta.

Surprinderea bijutierului îl amuză pe băiat.

-«Este pentru mama mea. Când m-am născut eu, ea era singură. Cineva a sfătuit-o să mă ucidă înainte de a mă naște, în felul acesta se evitau o serie de obligații și probleme. Însă ea a refuzat și mi-a oferit darul vieții. Și a avut multe probleme, o mulțime. A fost tată și mamă pentru mine, a fost prietenă și soră și a fost și învățătoare. M-a făcut să fiu ceea ce sunt. Acum, fiindcă pot, îi cumpăr acest inel de logodnă. Ea nu a avut niciodată un astfel de inel. I-l ofer ca o promisiune că dacă ea a făcut totul pentru mine, acum eu voi face totul pentru ea. Poate că după aceea voi oferi cuiva un alt inel de logodnă, însă acela va fi al doilea. Primul este pentru mama mea.»

Bijutierul nu spuse nimic, în schimb ordonă casierei sale să-i facă băiatului acea reducere care se făcea doar clienților speciali.

Câte femei nu-și sărăcesc și nu-și întinează viața ucigând în propriul sân inima unui copil!

Și câte mame, slavă Domnului, îmbrățișează din tot sufletul angajamentul pe care și l-au luat atunci când au conceput copilul pe care-l poartă în pântece!

Toate inelele din lume ar fi un dar sărac pentru aceste eroine.

Acestea sunt persoanele care compun familia sfântă, nu cu lupa sau cu microscopul în mână, dar cu inima în mână ca să o vezi cum bate, să o vezi că încă mai bate, să vezi că încă mai poate iubi, să vezi că e de carne, să-i auzi cântecul ei de dor neobosit după jumătatea ei, să-i auzi suspinele după mâinile celui care au frământat-o, Olarul dumnezeiesc, cel care face vase de lut ce poartă o comoară…să vezi că ea este și vas, dar este mai ales comoară.

Nașterea Pruncului Isus dezvăluie această comoară și acest vas care exista din veșnicie. O inimă care a bătut, bate și va bate mereu pemtru sfânta familie a ta, a lui, a ei, a oricărui dintre noi.

 

* * *

 

Au văzut ochii mei mântuirea ta

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

În timpul ultimului război mondial, o doamnă din înalta societate germană a primit următoarea scrisoare din partea fiului ei: Scumpă mamă, tu ai avut grijă ca noi să învățăm limbi străine, matematică, muzică, pictură, dans; numai un lucru «nu» și anume acela de a ne ruga. Eu văd aici, pe front, cum în jurul meu, camarazii se roagă și în rugăciune își găsesc putere și speranță. Numai eu și fratele meu nu știm să ne rugăm. Noi doi nu cunoaștem duhul rugăciunii. Cât de săraci și lipsiți suntem!. Amândoi au murit pe front. Cu ce inimă a rămas oare mama lor?

Cardinalul Faulhaber spunea: Umbra cea mai întunecată, care poate cădea pe mormântul părinților, este umbra unui copil care a fost crescut fără credință și acum stă la mormântul părinților săi fără a crede în viața veșnică.

Îl contrazic: umbra cea mai întunecată, care poate cădea peste mormântul copiilor, este umbra părinților care i-au crescut fără credință, fără morală, fără dragoste, fără Dumnezeu.

Înainte de a intra în conținutul sacru al Liturgiei cuvântului, îmi premit să mai citez pe pr. Kolping: Familia care s-a lăsat de credință în mod inevitabil și-a scris sentința de condamnare la moarte.

De fapt, «șarpele viclean» a început ruinarea lumii prin distrugerea familiei: Adam, când Dumnezeu îi cere cont de greșeală în calitate de cap al familiei și rege al naturii, el dă vina pe Eva: Femeia, pe care mi-ai dat-o, mi-a dat și am mâncat (Gen 3, 12). Dușmănia pe care Dumnezeu a voit-o între «șarpe și femeie», șarpele le-a dat-o lor și fiilor lor: frații se omoară – Cain pe Abel – (Gen 4, 8) act de triplă dușmănie: față de Dumnezeu, față de părinți și față de viață.

Episcopul francez Gibier ne spune că: Sfânta Familie din Nazaret este școala dintotdeauna unde au de învățat părinții și copiii cum să-și trăiască viața pământească, în chip deosebit datoria de a trăi credința în Dumnezeu.

Sfânta Famile față de Lege.

Pe fundalul prezentării la templu (Lc 2, 22-40) găsim Legea veche iudaică, conform căreia fiecare întâi-născut este un lucru sfânt, și prin urmare, trebuie oferit lui Dumnezeu sau jertfit. Și, cum jertfa umană era oprită, Legea obliga să se facă un schimb: în schimbul copilului era jertfit un animal curat (miel sau porumbel – cf. Ex 13 și Lev 12). Relatarea evanghelistului Luca, bazându-se pe mărturia probabilă a Preacuratei Fecioare Maria, arată că Isus, primul-născut al Mariei, este primul-născut al lui Dumnezeu și prin urmare, pentru substituirea jertfei sunt oferiți doi porumbei și așa se pune în evidență faptul că Isus este prezentat Domnului, adică oferit în mod solemn Tatălui. Sensul acestei oferte se va putea înțelege numai în lumina Calvarului, unde Isus nu va mai putea fi substituit și va muri ca autentic primul-născut care se oferă Tatălui pentru salvarea oamenilor, ca fiecare, nu numai primul născut, să fie un lucru sfânt, oferit lui Dumnezeu.

Sfânta Famile față de Istorie.

În centrul povestirii îl găsim pe bătrânul Simeon cu profeția sa. Plin de Duhul Sfânt, cuvintele lui ne descoperă pe vechiul Israel al speranței care poate sta liniștit: istoria sa (reperezentată de Simeon) nu se termină în gol: el a văzut pe Mântuitorul și știe că ținta lui este biruința vieții. În această viață își vor afla sensul toți acei care speră și cred că Isus nu este numai slava poporului lui Israel, ci este începutul luminii și mântuirii pentru toate popoarele.

Luate în sine, cuvintele care compun imnul bătrânului Simeon sunt frumoase, sentimentale și emotive. Cu toate acestea, privite în adânc, sunt un reflex al durerii și al unei lupte: lupta vieții pentru aflarea propriului sens. Pentru aflarea acestui sens, lupta culminează în destinul de suferință al Preacuratei Mame. Dintru începutul activității sale, Fecioara Maria ni se prezintă ca un semn al Bisericii care, purtând în sine tot harul mântuitor al lui Isus (devenită Născătoare de Dumnezeu – Theotocos – devine și Mamă a Bisericii: Mama Capului Trupului mistic), devine un semn de împotrivire. Ducerea lui Isus la templu a început cu un semn de jertfă. De la acest început al lui Isus ca «semn de împotrivire» pentru Israel (și ca originea durerii Mariei), se deschide un arc de viață și de experiență care va culmina pe Calvar și se va extinde apoi asupra Bisericii. Oricine ascultă cuvintele de mângâiere, în care Isus apare ca lumină și slavă, trebuie să urmeze calea și să-l accepte pe calea aspră a hotărârilor și a morții. Pe această cale nu va fi niciodată singur, fiindcă îl vor însoți credința și jertfa Mariei.

Cu cuvintele de laudă ale Anei, care slujea zi și noapte Domnului în vegheri, posturi și rugăciuni și care i-au dat adevăratul sens al vieții prin credința că Isus este răscumpărătorul Ierusalimului, și cu observația că el creștea la Nazaret plin de har, am putea încheia conținutul profund al episodului, dar și primele două lecturi ne oferă motive, atât teologice cât și morale, pentru aprofundarea problemei.

Familia față de Dumnezeu și Dumnezeu față de familie.

Relațiile de familie constituie un teren propice, pe care, conform înțeleptului Sirah (Lectura I:Sir 3,37. 14-17a) se poate practica dăruirea lui Dumnezeu: părinții fac un serviciu divin prin educația copiilor (cf. 30, 1-13 și 42, 9-14). Același lucru îl fac copiii față de părinți, așa cum ne apare din episodul prezent prin împlinirea poruncii lui Dumnezeu.

Mai mult decât ceea ce decurge din natură, dreptul părintesc asupra copiilor este ratificat de Dumnezeu. Biblia asociază mereu mama la autoritatea tatălui: Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta ca să-ți prelungești zilele tale în țara pe care ți-o va da Domnul, Dumnezeul tău (Ex 20,12). Bătrânul Tobit se îndreaptă spre fiul său cu aceste cuvinte: Cinstește pe mama ta și nu o părăsi în toate zilele vieții tale; fă ceea ce știi că îi place și nu-i da nici un motiv de întristare. Amintește-ți, fiule, că a trecut prin atâtea primejdii pentru tine, când erai în sânul ei! (Tob 4, 3-4). Toată învățătura Vechiului Testament este bazată pe legea talionului: comportamentul tău față de părinți va fi comportamentul fiilor tăi față de tine (cf. Mc 4,24).

Zdrobirea capului șarpelui viclean.

După Sirah există diferite feluri pentru a șterge efectele păcatului. In mod normal, jertfele de la templu și pomana, iertarea aproapelui, postul, evitarea răului și pietatea față de părinți șterge păcatele, dar mai mult: Cine își cinstește mama, este ca cel care adună comori. A «aduna comori» este folosit în sens mataforic (cf. 1Tim 6, 19) spre a desemna acel cumul de fapte bune și merite care constituie izvor de recompensă. Mai mult decât că va avea la rândul său mulțumire din partea propriilor copii, cel care își cinstește tatăl va vedea cum îi sunt ascultate rugăciunile sale îndreptate spre Dumnezeu în momentele de cumpănă. Restabilirea comuniunii cu Dumnezeu devine plenară în Criostos.

În afârșit, după Sirah, cinstirea părinților va fi răsplătită cu viață lungă; iar după Cristos, cu viață veșnică.

Sfânta Familie din Nazaret, prin actul prezentării la templu și încadrarea perfectă în sânul religiei mozaice și al societății civile, căreia Legea lui Moise îi stătea la temelie, desăvârșeșete raporturile dintre Biserică și Stat.

La acest gând ne călăuzște și lectura din Scrisoarea sfântului apostol Paul către coloseni (3, 12-21).

După ce a enumerat viciile care formează omul cel vechi, omul păcatului, Paul ne dă o serie de virtuți care constituie actul de investitură a omului nou, nu în dimensiune individuală, ci comunitară: sentimente de milostivire, de bunătate, de umilință, de blândețe, de răbdare, suportându-vă reciproc și iertându-vă unul pe altul.

Dar, mai presus de toate, stă «caritatea» care este «legătura desăvârșirii».

O interpretare comună arată că «perfecțiune» înseamnă viață creștină completă în sensul său moral; și astfel, iubirea ar fi nodul care unește pe un singur fir toate virtuțile. Contextul pare să ducă însă la o altă interpretare: caritatea nu-i atât legătura sau veriga virtuților, ci sunt chiar credincioșii înșiși. În acest caz, «perfecțiunea» are un sens comunitar, ca la sfântul Ignațiu de Antiohia la care «caritatea» și «iubirea» (cf. Fil 1, 9) înseamnă «comunitate», în timp ce în Scrisoarea către Iacob a lui Pseudo-Clemente (Cap. 2,17) înseamnă «adevăr» și are o însemnătate analogă: «societatea adevărului». În acest caz «perfecțiunea» ar fi Biserica drept societate de perfecționare, de desăvârșire.

Fiindcă aceste virtuți comnuitare sunt o realitate, Paul îndeamnă pe coloseni «să fie recunoscători». Cu acest îndemn sfântul Paul cheamă la celebrarea euharistică. Pe durata celebrării trebuie să aibă un loc deosebit cuvântul lui Dumnezeu spre învățătură reciprocă și exortații intercalate cu imnuri și cântări. Învățătura și exortațiile trebuie făcute «în Domnul», fiindcă numai Isus este Domnul, Regele nostru, și numai cine îl mărturisește pe el se mântuiește (Rom 10,9). Se înlătură astfel orice gând ascuns de interes personal, egoist, fiindcă Domnul cunoaște inimile și conștiințele (1Rg 8, 39).

Ce vrea să spună sfântul Paul? Însăși familia se desăvârșește încadrându-se corect în Biserică și prin Biserică în societate, chiar dacă legile Bisericii nu mai sunt tot una cu cele ale Statului.

În măsura în care părinții se implică efectiv, total și responsabil în viața Bisericii, în acea măsură vor fi izvor de desăvârșire pentru societate, dându-i sensul vieții. (cf. Commento della Bibbia Liturgica p. 526-527; 1135-1136; 1718-1719).

Înainte de a ne implica total în celebrarea euharistică, să reînnoim rugăciunea Bisericii: O, Dumnezeule, Tatăl nostru, care în Sfânta Familie ne-ai dat un adevărat model de viață, fă ca în familiile noastre să înflorească aceleași virtuți și aceeași dragoste, pentru ca reuniți împreună în casa ta, să putem gusta bucuria fără de sfârșit! (LR). Amin.

 

* * *

 

Sfânta Familie (pt. copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

O doamnă avea un singur fiu, pe care îl iubea cu o iubire exagerată. Îi permitea totul și nu îl obișnuia cu sacrificiul. Într-o zi, l-a auzit plângând cu disperare, pentru că îngrijitoarea nu îi dădea ce voia. Doamna a certat-o pe îngrijitoare, dar aceasta a rămas neclintită. Și tatăl a sfătuit-o să îi satisfacă copilului dorința, dar ea a refuzat din nou.

Atunci, îngrijitoarea și-a explicat atitudinea:

- Preaiubitul dumneavoastră fiu vrea… luna. Nu pot să i-o dau. Dați-i-o voi! (Gerola).

Sfânta Familie din Nazaret, astăzi ne oferă un buchet de flori pentru a ne parfuma familiile.

Care sunt aceste flori? Virtuțile care înfrumusețează conviețuirea: milostivirea, bunătatea, umilința, răbdarea etc. (cf. a II-a lectură).

2. Tema

O familie ca aceea a lui Isus, pentru a crește în vârstă, înțelepciune și har.

3. Mesajul zilei

Știți cum este rezumată viața lui Isus copil și adolescent? În două feluri:

- “Copilul creștea și se întărea, plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra lui” (Lc 2,40);

- “Și Isus creștea în înțelepciune, vârstă și har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor” (Lc 2,52).

- Asemenea lui Isus, și noi avem o familie pentru a crește în vârstă, înțelepciune și har.

Dumnezeu vrea ca noi să creștem.

- Sănătatea este un dar al lui.

- Este de datoria noastră să o păstrăm, să dezvoltăm, atât cât se poate, persoana noastră în mod armonios, precum și să-i ajutăm concret pe frații noștri care au handicapuri.

- De aceea sunt utile gimnastica, sportul… (Sfaturi practice).

Dumnezeu vrea ca și noi să creștem în înțelepciune.

- Trupul este important, dar și mai importantă este mintea.

- A deveni mari înseamnă, mai ales, să depășim superficialitatea și să dobândim din zi în zi înțelepciunea vieții.

- Dumnezeu ne vrea inteligenți și înțelepți. Iată, deci, școala, studiul, reflecția… (Sfaturi practice).

Dumnezeu vrea, mai ales, să creștem în har și în iubire.

- în iubire adevărată față de părinți (“Isus s-a întors la Nazaret și le era supus”);

- față de Dumnezeu Tatăl, pe care îl iubește mai mult decât pe ei; față de aproapele, fără distincție.

- Isus ne este model și ajutor în această creștere spirituală.

- Iată, deci, rugăciunea, cuvântul lui Dumnezeu, sacramentele… (Sfaturi practice).

Astfel, familia noastră devine o mică Biserică, pentru creșterea noastră umană și spirituală completă, așa cum a fost cea a lui Isus.

4. Exemple

Domnul vrea familia, pentru ca fiecare copil să fie iubit și educat.

a) Într-o zi foarte călduroasă, am pregătit niște înghețate la corn și le-am spus celor patru copii ai mei că puteau să le “cumpere” cu o îmbrățișare. Aproape imediat, copiii s-au așezat în rând ca să “cumpere”. Cei trei mai mici m-au strâns repede, luând cornul și au alergat din nou afară. Dar când a venit rândul fiului meu adolescent, ultimul din rând, am primit două îmbrățișări. “Păstrează restul”, mi-a spus zâmbind (B. Ferrero).

b) Un tată și copilul lui se plimbau pe sub porticurile unui vechi orășel, pe sub care erau tarabe și magazine mari. Tatăl ducea sacoșa de plastic plină de pachete și i-a spus copilului:

- Ți-am luat Scufița Roșie, ți-am luat roboțelul transformabil, ți-am luat plicul cu fotbaliști… Ce mai trebuie să îți iau?

- Ia-mă de mână, a răspuns copilul (Ibidem).

c) Iată ce i-a spus o dată o mamă bună sfântului Anton, frate dominican, arhiepiscop de Florența, recomandându-i-l pe fiul ei:

- Părinte, rugați-vă ca Dumnezeu să își țină mâna pe capul copilului meu!

Sfântul i-a răspuns zâmbind:

- Sigur, mă voi ruga, dar faceți tot posibilul să își țină capul nemișcat!

 

* * *

 

Rodul sosește la bătrânețe

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Istoria unui neam care crede

În liturgia Cuvântului din această sărbătoare sunt reprezentate toate vârstele vieții, cu o insistență deosebită unele figuri de bătrâni (Abraham, Sara, Simeon, Ana) și cei doi “fii ai promisiunii” (Isac și Isus). Este chiar foarte ușor să deosebești cele două dimensiuni ale trecutului și ale viitorului care se unesc. Este un refren care se întâlnește în primele două lecturi (cele alternative propuse pentru anul B): “El a crezut în Domnul… Prin credință Abraham… Prin credință și Sara… Prin credință Abraham, pus la încercare…”

Evenimentele unei familii sunt legate de un fir călăuzitor specific: credința. Viața acelei familii deosebite se sprijină pe singurul fundament al “credinței”. Cine știe dacă istoria noastră personală, aceea a familiei de care aparținem, sau cea a comunității din care facem parte, va putea fi vreodată relatată ca un eveniment de credință… Cine știe dacă cineva, mâine, va vorbi de noi ca despre niște credincioși. Cine știe dacă vom fi amintiți ca bărbați și femei cu credință. Cine știe dacă explicarea anumitor evenimente din existența noastră va fi călăuzită la nimic altceva decât la credință: “Credeți, deci…”

Inventarea familiei tradiționale

Astăzi este foarte scontată vorbirea despre relele care lovesc familia. Devine de acum un loc comun de a diagnostica “criza familiei”. Mă îndoiesc că între medici – chiar îmbrăcați într-un clergymen perfect – care merg la căpătâiul familiei grav infirme, să fie vreunul care îndrăznește să pună întrebări de acest fel: “Cum merge credința? Aveți probleme cu Dumnezeu? Rezistați în oboseala de a crede? Sunteți capabili de a educa pentru credință? Din întâmplare, raporturile voastre au slăbit pentru că este ceva care nu mai funcționează între voi și Cel de Sus? Nu-i așa că familia voastră, comunitatea voastră scârțâie pentru că a cedat în privința credinței?”

Știu că este mai ușor să te adresezi unui expert în probleme matrimoniale, sau la un psiholog, decât la un specialist în credință (nu spun că nu mai sunt în circulație, dar consider că sunt mai degrabă rari, și oricum nu au firmă la ușa casei, nici nu fac cu atât mai puțin anunțuri publicitare în jurnale). Dar cel puțin este permisă bănuiala că cedările care îi preocupă depind poate de cedarea în privința credinței, și că terapia ar putea începe de aici. Îmi dau seama foarte bine că adevăratul vinovat este acuzat de o viziune simplistă a problemei. De altă parte, dacă problemele nu ar fi complexe, anumiți oameni nu ar reuși să trăiască și nu ar avea cele necesare traiului la o anumită categorie de “specialiști”.

Așa cum sunt informat că mulți au decretat sfârșitul “familiei tradiționale”. Eu, totuși, mă încăpăținez să cultiv îndoiala că, poate, familia tradițională – independent de numărul copiilor – era nici mai mult și nici mai puțin decât o familie construită pe credință. Și sunt de-a dreptul convins că viitorul salvării familiei va fi cea de a deveni, în acest sens, “familia tradițională”.

Nu. Nu este vorba de a ne întoarce în trecut. Este vorba de a ne întoarce, mai degrabă, la descoperirea credinței. Tocmai acea “credință tradițională”, care, plecând de departe, merge în direcția viitorului. Familia tradițională vine de aici.

Credința înseamnă a se încrede și a aștepta

Primele două lecturi ne ajută să descoperim unele caracteristici ale credinței. Înainte de toate încrederea. Abraham s-a lăsat smuls de Dumnezeu, a acceptat “dezrădăcinarea” cea mai totală. Nu are nimic în mână, decât o promisiune. Știe un singur lucru: că Dumnezeu este fidel. Și această fidelitate a lui Dumnezeu întărește fidelitatea sa. Trebuie să fim atenți la fragmentul din Geneză care a fost citit astăzi. Poate să pară un bloc unic. În realitate este compus din două bucăți, separate de mai bine de cinci capitole. În mijloc, deci, este timpul interminabil de așteptare.

A avea credință, pentru Abraham, înseamnă mai ales așteptarea. Acceptarea întârzierilor lui Dumnezeu, tăcerile sale, absențele sale, dezmințirile cele mai brutale ale realității față de promisiunea primită. Perioada de așteptare, pentru el și soție, nu a durat cele nouă luni obișnuite, ci zeci și zeci de ani. Sara a rămas gravidă îndată, după ce Dumnezeu a vorbit. În ciuda sânului său sterp, ea ducea înainte sarcina credinței. Dar viitorul, semnul extern, l-a așteptat îndelung. Dumnezeu nu sosește niciodată în timpul și modul pe care îl stabilim noi. El vine punctual acumulând întârzieri înfricoșătoare.

“Am dificultăți cu Dumnezeu”

Dificultatea lui Abraham a fost și o credință “încercată” (“pusă la încercare…”) S-ar putea vorbi, mai precis, de “ispitire”. A ispiti, în sens biblic, înseamnă și a verifica robustețea a ceva sau a cuiva, a aproba soliditatea unei construcții. Îmi vine în minte, de exemplu, gestul cu care se încearcă consistența și rezistența unei țesături. Nimeni nu poate scăpa de această verificare aspră a propriei credințe. Se întâmplă ca cineva să vină să se spovedească, aproape cu un sentiment de rușine.

- Am ispite împotriva credinței care mă chinuiesc… Răspund, negreșit: – Noroc că este așa!… Mulțumește lui Dumnezeu. Cum poți să știi că ai credință, dacă credința ta nu este ispitită, pusă dur la încercare? Unii creștini se gândesc că a avea credință înseamnă a evita dificultățile, să fie scutiți de îndoieli, tulburări, nesiguranțe, scandaluri. Și, la verificarea oricărui incident, protestează: “Și să mai spun că eu sunt un creștin convins și practicant…” Sau: “Cum să fac să mai cred când se întâmplă asemenea lucruri?” Trebuie să avem curajul de a vorbi nu numai de mângâierile credinței, ci de aspectul “dramatic” al credinței.

Mulți se gândesc numai la răspunsurile credinței. Și au dificultăți în a accepta întrebările. Asociază credința la pace, și nu la neliniște, la garanție și nu la risc. Consideră că verbul credinței este “a poseda”, în timp ce este “a căuta” (Abraham nu posedă nimic, este unul care continuă să caute. S-ar spune că Dumnezeu se distrează prin a nu-l face să mai ajungă…). Pretind siguranțe, în timp ce Abraham a trăit mereu în nesiguranță (decât doar siguranța pe care o avea înainte de a porni în acea aventură).

A crede nu înseamnă a întreține raporturi bune, liniștite, sigure cu Dumnezeu. Abraham a avut dificultăți mari cu Dumnezeu (și nu numai în cazul, vestit, al jertfirii “fiului promisiunii”. Să ne scoatem din cap că, atunci când este la mijloc Dumnezeu, totul trebuie să fie neted, fără obstacole. Orice lucru, în schimb, se complică, devine dificil. Trebuie să luptăm, să rezistăm, să înfruntăm zguduituri teribile. Desigur, totul se va sfârși bine. Dar de-a lungul drumurilor aspre, de negândit și chiar imposibile. Totul va deveni clar, la sfârșit. Dar printr-o serie incredibilă de contradicții.

Dumnezeu ia pentru a dărui din nou

În sfârșit, o caracteristică particulară a credinței este dialectica oferire-restituire. Ne-o amintește fragmentul din Scrisoarea către Evrei (lectura a doua): “Prin credință Abraham, pus la încercare, a oferit pe fiul său unic… De aceea l-a redobândit…”

Trebuie să acceptăm, în experiența credinței, o fază de renunțare, de jertfă, sărăcire, despuiere. “A pierde” reprezintă mișcarea egoistă, de lăcomie, de vanitate.

Trebuie să consimțim la o dezlipire eliberatoare. Cel ce crede trăiește în mijlocul lumii și al lucrurilor, distanțându-se de ele.

El este dispus să cedeze la ceea ce posedă, fie că este cerut de Dumnezeu sau de aproapele. Numai ceea ce am dăruit devine, ba chiar redevine al nostru prin faza de “restituire”. De fapt Dumnezeu ne surprinde restituindu-ne ceea ce I-am oferit, chiar înmulțit de o mie de ori, sau chiar de-a dreptul infinit. Numai darul restituit este cu adevărat al nostru. Putem să folosim cu libertate exclusiv ceea ce am primit înapoi de la Dumnezeu. Cineva este liber numai când regăsește în mână acele lucruri de care s-a lipsit. Și darul apare de nerecunoscut, atât este de îmbogățit și puternic când îl obținem ca restituire.

“Abraham nu aduce jos de pe munte același Isac, ci un Isac mai al său pentru că l-a primit din nou și dăruit de două ori” (Adriana Zarri). Tatăl meu și mama mea m-au făcut să înțeleg, fără a recurge la cuvinte, că niciodată nu m-au simțit mai mult “al lor” decât când au acceptat ca unicul lor fiu să fie smuls pentru a răspunde la chemarea Domnului. Desigur, ceea ce putem noi să oferim lui Dumnezeu nu sunt altceva decât darurile sale. Rămâne faptul, totuși, că El ni le dă pentru ca să descoperim ca har, ceva ce nu ne datorează, și să le folosim ca lucrurile sale și ale noastre. Ni le dă, pentru a spune astfel, în garanție. Și noi le primim de la El, cu respect și recunoștință, și ne obligăm să le folosim pentru El și în avantajul tuturor.

Rămâne paradoxal comportamentul lui Dumnezeu care dăruiește, și apoi le ia, le reia, le distruge, și în sfârșit ni le restituie.

Restituirea vine deja aici, pe pământ. Și, cu cât este mai mare, uimitoare, cu atât va fi mereu numai a mică anticipare a ultimei restituiri. “Cine își va pierde propria viață din cauza mea, o va găsi…”(Mt 16,25).

Unul care nu poate să moară

Simeon, iată un bătrân care a descoperit secretul pentru a prelungi viața proprie fără a avea la dispoziție produsele farmaceutice care astăzi ne sunt oferite de știința medicală. “Duhul care era deasupra lui, îl anunțase dinainte că nu va vedea moartea fără ca mai întâi să-l vadă pe Mesi”. Simeon a mărit dincolo de orice măsură cursul existenței din dorința pe care o avea de a vedea… El nu putea să moară, pentru că mai avea de văzut un lucru, cel mai important. Duhul i-a întipărit în suflet această siguranță, fără ca totuși să-i descopere data. De aceea Simeon trăia în așteptare, și deci din speranță. Spre deosebire de atâția bătrâni, el nu se uita înapoi, ci îndrepta ochii săi spre viitor.

De altă parte, nu sunt rari bătrânii care “durează” în viață pentru că așteaptă o naștere: un nepoțel sau de-a dreptul un fiu al acestuia. Bunica mea Iozefina, în simplitatea ei, manifesta siguranța că va veni o zi în care, în banca ei din fundul bisericii, va vedea urcând la altar acel ștrengar care eram eu… Când cineva se socoate de acum sosit, se gândește că deja a văzut totul, dă impresia că știe orice lucru, devine iremediabil bătrân. Simeon în ciuda anilor, nu și-a pierdut memoria. Păstrează intactă memoria viitorului. În cazul său, însă, nu este numai problema de a acumula ani, să prelungească durata vieții. Conținutul așteptării dă un sens și determină calitatea vieții sale.

Ia un sens nou, invocația: “Învață-ne să numărăm zilele noastre / și să ajungem la înțelepciunea inimii” (Ps 90, 12). Este vorba de a număra “către”, nu “de la”. Încet încet se apropie scadența, Simeon devine mereu mai tânăr. Să numărăm nu ceea ce am avut, ci ceea ce ne lipsește. Să numărăm nu ceea ce am dobândit, ci ceea ce încă nu am dobândit.

Pruncul care îl sprijină pe bătrân

Rămâne totuși plină de sugestie scena centrală: Simeon care strânge în brațele scheletice ca niște ramuri uscate pe prunc. Aurora și apusul se leagă. De o parte un bătrân pasionat, pașnic, cu chipul devastat de riduri. De cealaltă parte un prunc fraged, ușor, proaspăt, moale. Se ridică spontan întrebarea: cine sprijină pe celălalt? Eu rămân mereu surprins la vederea bunicilor curajoși care însoțesc la școală sau la plimbare pe nepoței. În ciuda aparențelor, am impresia că cei mici sunt “sprijinul”, “conduc” pe cei în vârstă. Vai dacă ar lipsi acel sprijin: existența lor nu ar mai avea scop.

Viața lui Simeon își găsește sinteza, expresia sa cea mai înaltă în acest moment de har. Este justificată de această întâlnire.

Uneori o clipă, o pagină valorează cât un volum. Peste puțin timp, totuși, va fi el, Fiul, care va purta și prezenta Tatălui pe bătrânul Simeon care invocă de acum moartea ca o eliberare: “Acum eliberează, Doamne, pe slujitorul tău /ca să meargă în pace după cuvântul tău”. Ca și cum ar implora: eliberează pe slujitorul tău. Lasă-l să plece, pentru că ziua sa obositoare a ajuns la sfârșit. De altă parte, răsplata pentru viața sa de fidelitate o ține deja în mâini.

Nu putem s-o uităm pe Ana, “foarte înaintată în vârstă”. Vorbește, fără a fi o vorbăreață. Nu mormăieli, bombăneli, ci laude.

Nu regrete, ci uimire. Și chiar relatarea: “Vorbea despre prunc tuturor celor care așteptau mântuirea Ierusalimului”. Ana “transmite” vestea atât de așteptată. Este o vestitoare a evangheliei, purtătoarea veștii celei bune. Și este surprinzător să constați cum este o femeie de 84 de ani care cunoaște noutatea.

 

* * *

 

Sfânta Familie (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: PS Petru Gherghel
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 28 decembrie 2008

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.