Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica I-a din Post
Anul B (A, C)

Lecturi:
Geneza 9,8-15
1Petru 3,18-22
Marcu 1,12-15

Marcu 1,12-15

Și, îndată, Duhul l-a dus în pustiu. Iar în pustiu a stat timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de Satana. Acolo era împreună cu fiarele, iar îngerii îi slujeau. După ce Ioan a fost închis, Isus a venit în Galileea, predicând evanghelia lui Dumnezeu și spunând: “S-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în evanghelie”.

 

Există prezentare PPT pentru acest text evanghelic. Click aici.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Jacques Sylvestre, O.P.
pr. Anton Dancă
FSC
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Felix Roca jr
Diverși alți autori

 

* * *

 

Experiența deșertului

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

O mamă cămilă și puiul ei vorbeau într-o zi. Puiul întreabă: “Mamă, de ce avem picioare așa mari cu trei degete?” Mama îi răspunde: “Ca să ne permită să trecem prin nisipul moale din deșert fără să ne scufundăm.” “Și de ce avem aceste gene lungi și grele?” “Ca nu cumva să ne intre nisip în ochi în timp ce traversăm deșertul”, răspunde mama cămilă. “Dar mamă, de ce avem aceste cocoașe pe spate?” Mama îi răspunde puțin impacientată de întrebările puiului: “Le avem ca să păstreze grăsimea când avem drumuri lungi de făcut prin deșert, fără să ne trebuiască apă.” “Aha, am înțeles!”, spune puiul. “Avem picioare mari ca să nu ne scufundăm, gene lungi să nu ne intre nisip în ochi și cocoașele ca să păstrăm mai bine apa. Dar mamă, atunci ce căutăm noi în grădina zoologică?” Viața modernă ne face să ne simțim uneori ca o cămilă la zoo. Asemenea personajelor tocmai amintite, avem nevoie uneori să mergem în deșert pentru a descoperi cine suntem cu adevărat. Postul ne invită să intrăm într-o astfel de experiență a deșertului.

Deșertul a fost locul de naștere al Poporului lui Dumnezeu al primului legământ. Poporul evreu care scăpase din Egipt ca triburi separate a ajuns în Țara Promisă ca un singur popor, sub Dumnezeu. În deșert au devenit Poporul lui Dumnezeu prin legământ. În decursul istoriei, când iubirea și fidelitatea lor față de Dumnezeu se răcea, profeții îi invitau să se întoarcă în deșert pentru a-și redescoperi identitatea, vocația lor și misiunea lor, ca un fel de metodă de a-și retrezi credința și de a-și întări legământul cu Dumnezeu. Marii profeți Ilie și Ioan Botezătorul au fost oameni ai deșertului: au trăit în deșert, au mâncat din hrana deșertului și au adoptat un stil de viață de deșert. Deșertul este universitatea unde Dumnezeu își educă Poporul.

În Evanghelia de astăzi citim că după ce Isus a fost botezat, “îndată Duhul l-a dus în pustiu. Iar în pustiu a stat timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de Satana. Acolo era împreună cu fiarele, iar îngerii îi slujeau.” (Matei 1,12-13). Unde altundeva decât în deșert ar putea avea loc astfel de întâlniri pline de înțeles cu Duhul Sfânt și cu Satana, cu fiarele precum și cu îngerii? Deșertul a fost școala unde Isus a mers pentru a distinge vocea lui Dumnezeu, pe care trebuia să o urmeze, de vocea lui Satana, care îl ispitea. Câte voci auzim din momentul în care ne trezim dimineața și până când ne culcăm noaptea? Vocile nenumărate din ziare, de la radio și de la televiziune; vocile celor care trăiesc și muncesc cu noi; și să nu uităm vocile noastre interioare. În deșert lăsăm în urmă majoritatea acestor voci, pentru a ne concentra pe distingerea vocii lui Dumnezeu și a Satanei.

În deșert ajungem să ne cunoaștem noi pe noi, punctele tari și punctele slabe, chemarea noastră divină. În deșert Isus a întâlnit fiare și îngeri. Există fiare și îngeri în fiecare dintre noi. Uneori, din cunoașterea noastră superficială, nu reușim să recunoaștem fiarele din noi și trăim într-o glorie goală, sau nu reușim să recunoaștem îngerii din noi și ne dedăm urii de sine. Dar în liniștea și reculegerea din deșert ajungem să ne împăcăm cu noi, acceptându-ne așa cum suntem, reconciliindu-ne cu fiarele și cu îngerii din viețile noastre, începând apoi să trăim din nou pacea, ca pentru prima oară. Postul este un timp al experiențe în deșert. Nu ne permitem toți să cumpărăm o cămilă și să mergem în deșert. Dar cu toții putem crea un spațiu deșertic în viețile noastre prea înghesuite și ocupate. Putem să punem deoparte un loc și un timp în care să fim singuri cu Dumnezeu, un timp în care să ne distanțăm de numeroasele zgomote și voci ce ne bombardează viețile zi de zi, un timp pentru a asculta cuvântul lui Dumnezeu, un timp pentru a redescoperi cine suntem în fața lui Dumnezeu, un timp pentru a-i spune da lui Dumnezeu și nu Satanei, asemenea lui Isus. Bine ați venit în Post! Bine ați venit în deșert!

 

* * *

 

Suferind fără de vină

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

O poveste spune că era odată un mic băiat ce avea obiceiul să vină târziu de la școală. Într-o zi părinții l-au avertizat să vină la timp acasă, altfel o încurcă: dar băiatul a întârziat ca de obicei. S-au hotărât atunci să îl învețe o lecție. La masa de cină, fiul a primit doar o felie de pâine și un pahar cu apă, în timp ce tatăl său avea în față o farfurie plină cu bunătăți. Săracul băiat a privit cu ochi flămânzi la farfuria bogată și apoi la tatăl său. După ce a așteptat o vreme, ca impactul să fie cât mai puternic asupra copilului său, a luat farfuria fiului său, cu felia de pâine, așezându-i în față în schimb farfuria sa, cu bunătăți, fără să rostească vreun cuvânt, zâmbindu-i doar. După ani și ani, băiatul ajuns om mare, își amintea: “După gestul din acea seară al tatălui meu am știut mereu cum este Dumnezeu”. Ce făcuse tatăl său? Luase asupra sa pedeapsa și suferința care i se cuvenea pe drept cuvânt fiului său. Aceasta se numește ispășire sau suferință prin substituire. Așa a făcut și Cristos pentru noi. Și așa ne invită Biserica să facem de-a lungul acestei perioade de Post.

În a doua lectură de astăzi, Petru îi încurajează pe creștini să îndure suferințele nemeritate ale persecuției. Suferința nemeritată a fost de folos nu doar pentru mântuirea personală ci și pentru mântuirea altora, după cum putem vedea din viața și exemplul lui Cristos. “Și Cristos a suferit o dată pentru păcate, El, cel drept. Pentru cei nedrepți, ca să vă ducă la Dumnezeu” (1 Petru 3,18). Printre cei care au beneficiat de suferința lui Cristos se află nu doar păcătoșii care sunt în viață ci și păcătoșii care sunt morți, suflete șterse de pe fața pământului pentru neascultarea lor pe vremea lui Noe și care sunt acum în “închisoare”. Cu alte cuvinte, întreaga omenire a beneficiat de suferințele și moartea nemeritată a lui Cristos, atât păcătoșii care l-au auzit pe Cristos și l-au respins, cât și păcătoșii care au trăit cu mult înainte de venirea lui Isus.

În baza exemplului lui Cristos, Petru încurajează pe creștinii persecutați din comunitatea sa să i se alăture lui Cristos, suferind suferința nemeritată a persecuției, din moment ce suferința și moartea lor, asemenea suferinței și morții lui Cristos, va fi foarte benefică nu doar lor personal ci și altor păcătoși, atât celor în viață astăzi, cât și celor deja morți și deținuți în “închisoare”. Catolicii îi spun purgatoriu acestei “închisori” temporare unde cred că păcătoșii sunt ținuți după moarte până la admiterea lor finală în cer.

La început de Post, Biserica își invită toți fiii și fiicele să se alăture lui Cristos într-un itinerar de patruzeci de zile de post, penitență și pomană. Unii creștini pot găsi dificil de luat în seamă această chemare, gândindu-se că nu au nevoie de acest tip de suferință voluntară. Ajută însă să știm că suferința, chiar și când nu plătim prin ea propriile noastre greșeli, are o valoare ispășitoare nu doar pentru păcătoșii din lumea noastră, de astăzi, ci și pentru cei care au părăsit această lume înaintea noastră, încă prinși în “închisoare”, încă incapabili să vadă fața lui Dumnezeu.

Îndemnându-i pe credincioși să îmbrățișeze suferința fără să fi făcut nimic rău, Petru menționează Botezul, comparându-l cu arca lui Noe care i-a salvat pe cei care au apelat la ea. În decursul istoriei, creștinii au dezbătut unii cu alții despre cantitatea de apă cerută pentru botez. Să fie făcut botezul prin stropire? Prin turnare? Sau prin scufundare totală în apă? Petru ne amintește că nu cantitatea de apă este relevantă, deoarece nu este o baie a trupului care să îndepărteze murdăria, ci o problemă de conștiință: “Aceasta este o imagine a botezului care vă salvează acum pe voi nu ca o ștergere a necurăției trupului, ci ca o invocare de la Dumnezeu a unei conștiințe curate” (1 Petru 3,21). Postul este un timp de retragere pentru întreaga Biserică, în vederea pregătirii pentru reînnoirea, la Paști, a jurămintelor de la botez. Să ne rugăm pentru harul de a ține acest Post astfel încât să ne purificăm conștiințele și să ne alăturăm lui Cristos în suferința ispășitoare pentru binele tuturor păcătoșilor, vii și morți.

 

* * *

 

Amara deziluzie

Autor: pr. Jacques Sylvestre, O.P.
Traducere: sr. Agnes Valentin
Copyright: ProFamilia.ro

În Evanghelia lui Marcu, povestirea ispitirii lui Isus în pustiu urmează imediat după relatarea Botezului în cursul căreia un glas ceresc proclamă ca Isus este Fiul lui Dumnezeu. Episodul precede întoarcerea lui Isus in Galileea, care este începutul misiunii publice a Mântuitorului. Povestirea, extrem de sobră în comparație cu cele ale lui Matei și Luca, este constituită din trei elemente. Duhul Sfânt îl conduce pe Isus în pustiu; acolo, Domnul este ispitit de demon; îngerii îl slujesc. Relatarea lui Marcu este, foarte probabil, cea mai veche tradiție referitoare la acest eveniment.

 

Pustiul

Ispitirea în pustiu. Povestire cheie, crucială. Pustiul e primul loc în care Isus se manifestă ca fiu al lui Dumnezeu; este și locul confruntării dintre Duh și Satana, unde, în prezența lui Dumnezeu făcut om, păcatul strămoșesc este pe cale să fie zdrobit. Filiația divina a lui Isus se manifestă aici prin refuzul categoric și fără discuție al capcanei satanice. Încă de la începutul misiunii sale, Isus iese învingător din ispitire. Chiar înainte de a predica, de a vindeca, de a suferi, Isus triumfa, arătând clar că atacurile Satanei nu pot leza nici persoana nici opera lui. Dar victoria definitivă va avea loc doar în momentul Patimilor, aici ea fiind numai în germene.

Ceea ce este în joc aici între Isus și Satana va avea consecințe hotărâtoare pentru tot ce va urma. Nu se petrece nici o încleștare, nu e vorba decât de o serie de refuzuri categorice în formă de citate. Isus nu vrea să știe nimic despre lucrările Satanei. Avem aici o lecție care ne hrănește speranța, nu numai în ce-l privește pe Isus ca Fiu al lui Dumnezeu, ci si făgăduința victoriei ce va reveni poporului sau. Ceea ce merită reținut.

Pentru evanghelist, șederea lui Isus în pustiu sub influența Duhului constituie un moment de culme al evocării sale. Urmând după Botez, cele patruzeci de zile în pustie amintesc Ieșirea din Egipt și cei patruzeci de ani petrecuți în deșert de poporul lui Dumnezeu. Ispitirea și slujirea de către îngeri sunt la Marcu o meditație cu privire la Botezul lui Isus și la urmările acestuia. Să-l recitim pe Sf. Paul (1Corintei 10,1-13) cu îndemnul lui de a nu cădea în închinarea la idoli: “Nici să nu-l ispitim pe Cristos… nici să nu murmurați”. Pasajul se încheie printr-o viguroasă încurajare: “Dumnezeu nu va permite sa fiți ispitiți peste ceea ce puteți, însă o dată cu ispita vă va da și o ieșire ca să o puteți îndura.”

 

Azi

Pentru noi, orice încercare de a aplica la lumea de azi acest text evanghelic nu se poate lipsi de referirea la contextul istoric al redactării și la intenția evanghelistului. Revenind cu gândul la împrejurările din cea de-a doua jumătate a primului secol, e bine sa căutam sa înțelegem greutățile de care se izbea atunci credința apostolică, ce nu a fost nici ea scutita de ispitiri. Se ridica, în primul rând, o întrebare: avem de-a face aici cu roadele unei elaborări comunitare, cu scop catehetic, sau cu ceva care face parte din învățăturile lui Isus? Ambele interpretări se susțin. Este probabil ca rațiunea de a fi a povestirii sa fie decepția primilor creștini care așteptau, crezându-le iminente, semne mesianice prodigioase; autorul avea de asemenea în vedere tulburarea legată de imaginea unui Mesia care apăruse poate ca “prea uman”, mai ales în ceasul Patimilor.

Era deci nevoie sa li se arate oamenilor că Isus însuși a refuzat orice semn mesianic din cele pe care mulțimile le așteaptă atât. Mai mult decât atât, chestiunea provocase o dezbatere aprinsă între sinagoga și Biserica începuturilor, in jurul chestiunii ispitirilor din pustiu: oare Isus chiar a fost învingător acolo unde strămoșii lui Israel au dat greș? Ce era încă și mai important de arătat, era strânsa legătura dintre victoria Fiului lui Dumnezeu asupra diavolului și ascultarea Lui de Tatăl. Biserica urma deci să redescopere sau cel puțin să descopere adevărata natură și adevărata misiune a Fiului lui Dumnezeu, “Omul după inima lui Dumnezeu”.

Prin ascultarea de care a dat dovada, Isus este pentru toți creștinii un model și o inspirație din care nădejdea se poate hrăni. Prin fidelitatea față de Tatăl, Domnul a zdrobit răul și moartea adusă de păcat. Plasarea episodului ispitirii în pustie nu se află deci din întâmplare la începutul Evangheliilor. Nu este poate necesar să diluam textul prin exemple concrete și de actualitate. Menirea acestei evanghelii este în primul rând să-i edifice pe credincioși, să-i ajute să-și pună întrebări, să devină, în duh și adevăr, slujitori fideli ai Tatălui și propovăduitori ai Bunei Vestiri.

Isus a ieșit învingător din ispitire pentru ca la rândul nostru și noi să putem înfrunta ispitirile unui fals creștinism și să refuzăm așteptările pur materialiste născute mai degrabă din credulitate decât din credință, și să evităm în acest fel să devenim și noi victimele deziluziei. Nu e exclus ca actuala criză prin care trec un mare număr de credincioși, care sfârșesc prin a abandona practica religioasă, să se explice prin persistența unor asemenea așteptări și dezamăgirea produsa de neîmplinirea lor.

 

* * *

 

Despre postul aducător de credință

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Cuvântul lui Dumnezeu de la sfânta Liturghie de azi se adresează minții noastre, care este capabilă să cântărească lucrurile și să ia decizii juste, hotărâri sfinte.

Indubitabil, păcatul este cel mai mare rău.

În Vechiul Testament, Dumnezeu a pedepsit păcatul cu asprime, mai ales în poporul ales, pentru a-l întoarce pe om pe calea cea dreaptă. Păcatul era pedepsit mai mult în trup, fiindcă omul se afla într-o stare de animalitate destul de crasă. Potopul, nimicirea Sodomei și Gomorei, exilul repetat de mai multe ori, foametea, cutremurele, ciuma etc. sunt tot atâtea exemple grăitoare în această privință. Omul era constrâns pe cale naturală să creadă în dreptatea divine (lectura I-a).

În Noul Testament, Isus a luat asupra sa păcatele lumii și a dat oamenilor botezul curățitor (lectura a II-a). Prin aceste fapte – Mirabilia Dei sau semne, geste evidente – ale carității divine, omul, ridicat din starea de animalitate la un mai înalt grad de spiritualitate, mai ales prin Cărțile Sapiențiale, devine, încetul cu încetul, constrâns de propria conștiință, să creadă în iubirea lui Dumnezeu Tatăl.

Ce este de preferat: să credem în Dumnezeu pentru dreptate sau pentru caritate? Cine crede, datorită dreptății, crede constrâns de frica pedepsei și își primește răsplata pe pământ; cine crede carității divine, devine spiritual și își va primi răsplata spirituală în sânul iubirii veșnice.

Doamne, învață-ne să te iubim, ca să știm ce avem de făcut în viața veșnică!

Învățăm să-l iubim pe Dumnezeu prin acceptarea postului de bunăvoie.

Ce este postul?

Ca timp, postul este constituit dintr-o zi sau din mai multe zile pregătitoare pentru sărbătorile cu o mai mare încărcătură de credință. Ca să reușim să ne însușim adevărurile revelate, trebuie să ne oprim de la cele temporale care ne periclitează interiorizarea, cum sunt petrecerile zgomotoase cu cântece și dansuri, cu băuturi și glume, la care de obicei se fac multe păcate.

Postul, ca fapt în sine, într-un înțeles mai larg, cuprinde toate faptele bune pe care omul le face în viață, fiindcă implică un efort. Este greu să faci binele; este mai ușor de făcut răul. Orice faptă bună cere o asceză, o trudă și de aceea se spune că numai acela care își face silă va intra în împărăția cerurilor.

Postul, ca fapt într-un înțeles mai restrâns, este înfrânarea, abținerea de la mâncare și băutură. Înfrânarea poate fi totală în zi, și acesta este așa-zisul post negru; sau parțială, de a nu mânca decât o dată pe zi până la săturare. Acesta din urmă este cel prescris de Biserică pentru Miercurea Cenușii și pentru Vinerea Mare. Nici la acesta nu sunt ținuți: bolnavii, bătrânii, soldații, studenții, cei care muncesc din greu în fabrici, mine etc.

Ca o definiție spirituală menită să cuprindă toate formele de post, acesta se poate defini drept jertfă pe altarul iubirii, fiindcă este efortul de a-l cunoaște pe Dumnezeu prin ascultare și de a-i sluji pe semeni pentru Dumnezeu.

Postul prescris de Biserică ne este de folos pentru trup, minte și suflet.

În foarte multe cazuri medicii înșiși prescriu postul pentru sănătate; pedagogii și psihologii îl prescriu studenților pentru acumularea științelor. Hipocrate (460-375), părintele medicinei, întrebat despre secretul vieții sale lungi și a sănătății, a răspuns: Eu nu m-am sculat niciodată de la masă sătul de tot, ci ușurel.

De fapt, postul este folositor în primul rând pentru suflet. Numai că oamenii, deși trăiesc prin suflet, îl uită și trăiesc pentru trup. Postul curăță sufletul de patimi, îl înzestrează cu virtuți și îl păstrează în har, în viața nouă adusă de Isus. Călugării trapiști duc o viață foarte aspră și nu mănâncă niciodată carne. Papa a voit să le îndulcească regula postului, dar ei s-au opus, trimițând o delegație la Roma de douăzeci și șapte de frați, dintre care cel mai tânăr avea optzeci de ani, cu rugămintea de a nu li se acorda nici o înlesnire. Papa i-a întrebat pe rând, pe fiecare: Câți ani ai? Unul a zis: Am 89 de ani și sunt călugăr de 60 de ani. Altul: Sunt în vârstă de 95 de ani și sunt călugăr de 70 de ani. Papa l-a întrebat: Și ai ținut totdeauna regula atât de strictă a postului? Răspunsul a fost: Da, Sfinte Părinte, și mă simt destul de sănătos. În cele din urmă papa le-a zis: Ei bine, mergeți în pace și țineți postul mai departe, fiindcă se vede clar că nu scurtează viața!

Postul din închisori i-a vindecat pe mulți bolnavi de stomac; în universități, mulți studenți săraci, constrânși să postească, au luat-o înaintea celor bogați și grăsuni; în pustiuri și la mănăstirile cu program sever de înfrânare s-au ridicat cei mai mari sfinți ai Bisericii; cei mai mari filozofi și savanți, scufundați în cărți, uitau de mâncare mult timp; sportivii sunt obligați la un post destul de sever; cei dornici de avere merg să exploreze ținuturi îndepărtate răbdând de foame și de sete cu speranța că vor găsi comorile subsolului sau pe cele ascunse de moși și strămoși etc.

Singurii care se plâng de greutatea postului, deși nu îl țin, sunt creștinii slabi în credință; pe când unele religii și-au făcut din post și foame o adevărată filozofie existențială (precum indienii).

Postul ne ajută să învingem înclinațiile pătimașe din noi, ispitele și pe autorul lor, pe diavol. Citim în viața sfântului Ioan Vianney că cel mai mare necaz îl avea Satana din partea sfântului pentru că postea. Ca răzbunare, îi făcea tărăboi prin podul casei, în curte, îi apărea în sluțenia sa infernală și-l poreclea mâncător de cartofi. De fapt și în paradisul pământesc protopărinții noștri au fost puși la un fel de post: să nu mănânce din pomul oprit (Gen 2,18). Cât timp au postit, au fost fericiți; când au renunțat la post, au devenit cei mai nefericiți.

Înfrânarea, rugăciunea și pomana formează un tot ce dă forță în suferințele care se abat inevitabil asupra omului. Acela care de bunăvoie alege pocăința ca pe un mijloc de apropiere de Dumnezeu, în necazuri păstrează o demnitate sfântă. Demnitatea lui Isus, după postul de patruzeci de zile și după lupta cu ispititorul i-a atras slujirea îngerilor (Mt 4,11).

Mai presus de toate: postul, pomana și rugăciunea ne fac martori ai învierii. Primii creștini, fericiți de învierea lui Isus, având în ea siguranța vieții veșnice, puneau toate bunurile lor materiale la picioarele apostolilor, ca să le împartă săracilor; se rugau împreună și luau parte cu bucurie la ascultarea cuvântului și la frângerea pâinii (Fap 4,35).

Ceea ce nu trebuie uitat: Botezul primit cuprinde în sine o chemare continuă la pocăință, la acea înmormântare cu Cristos, ca apoi să avem acea deschidere a cugetului bun către Dumnezeu, după cum ne spune sfântul Petru (lectura a II-a). Prin înfrânare, rugăciune și pomană forțăm sufletul să se lărgească, să devină tot mai capabil să primească mai mult din viața cea nouă, viața harului, plinătatea vieții în Cristos care singură poate face să se reverse asupra lumii un torent de fapte bune. De aceea, se spune: postul este termometrul credinței, speranței și mai ales al iubirii noastre.

Pe la mijlocul veacului trecut, popoarele din munții Caucaz se bucurau de conducerea unui sultan drept, numit Schamyl, care voia să stârpească el însuși corupția și mituirea. Pentru cel prins, pedeapsa era publică: 50 de lovituri de vargă. Prima vinovată a fost chiar mama sultanului. Vestea l-a lovit ca un trăsnet. S-a luptat cu sine însuși trei zile, cum să o pedepsească chiar pe propria mamă. În a patra zi a ieșit în fața mulțimii, palid și serios. A poruncit să-i fie adusă mama în lanțuri. A dat poruncă la doi călăi s-o biciuiască! Dar, după prima lovitură de nuia căzută pe spatele gol al mamei sale, sultanul o împinse la o parte și se așeză el în locul ei pentru a primi restul de patruzeci și nouă de lovituri. Însângerat, s-a ridicat și a spus mulțimii mute de admirație: Mergeți acasă! S-a dat satisfacție legii. Sângele sultanului vostru a curs drept răscumpărare. Din acea zi s-a terminat cu mita și corupția.

În acest timp de patruzeci de zile până la Paște, de ne vom gândi serios la preasfântul sânge al lui Cristos, curs ca răscumpărare pentru noi, vom înceta cu mita, corupția, înjurătura, furtul, necurăția, ura și cu toate patimile infernale care caută loc în sufletul nostru. Trebuie să învățăm să murim cu Cristos, ca să ne bucurăm de înviere cu Cristos!

 

* * *

 

Duminica 1 din Postul Mare (B) – lectio divina

Autor: FSC
Traducere: fr. Juan Barrera
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 1, 12-15

Isus îl învinge pe diavol

12 În acel timp, Duhul Sfânt l-a condus pe Isus în pustiu. 13 Acolo a rămas patruzeci de zile și a fost ispitit de Satana. El era împreună cu fiarele sălbatice, iar îngerii îi slujeau.

Isus începe lucrarea sa

14 După ce Ioan a fost aruncat în închisoare, Isus s-a dus în Galileea ca să predice evanghelia lui Dumnezeu. 15 El zicea: «S-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu este aproape. Convertiți-vă și credeți în evanghelie».

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Ca în toți anii, prima duminică din timpul Postului Mare este dedicată contemplării misterului “ispitirilor” lui Isus. Relatarea apare în Mt, Mc și Lc. Cea mai scurtă și concisă este cea care ne este propusă anul acesta în Ciclul B, relatarea evanghelistului Marcu. În patru versete sintetizează ceea ce ceilalți doi evangheliști sinoptici dezvoltă un pic mai mult în 11 (Mt) și în 13 (Lc) versete.

De aceea, consider că anul acesta merită de abordat textul evanghelic mai mult în totalitatea sa decât în detalii, dat fiind faptul că acestea sunt mai reduse. Așadar, ce afirmații putem face cu privire la ispitirile lui Isus?

În primul rând trebuie să ținem cont că ispitirea nu este un păcat. Isus este Dumnezeu și prin urmare nu are păcat; experimentează în omenitatea sa ispitirea însă nu este învins de ea. Există oameni care confundă ispitirea cu păcatul. Acest lucru este o eroare. Ispitirea înseamnă a percepe acțiunea Satanei care vrea să depărteze de la drumul lui Dumnezeu, de la bine și de la adevăr. Păcatul înseamnă a con-simți, a fi învins de ispitire…

În al doilea rând trebuie să ținem cont că nu Dumnezeu ispitește ci Satana, Diavolul, “tatăl minciunii”. Dumnezeu nu ispitește pe nimeni dat fiind faptul că ispitirea înseamnă a provoca depărtarea de Dumnezeu și de planurile sale. Pentru aceasta nimeni să nu se amăgească și să creadă sau să spună că este ispitit de Dumnezeu… Ceea ce este adevărat este că Dumnezeu permite “încercarea” sau “crucea” în viața noastră. Acest lucru este foarte misterios și de multe ori nu se găsește o explicație “rațională” la realitatea bolii, a catastrofelor, a morții și a suferințelor în general. Însă dacă Dumnezeu permite încercarea nu este pentru a ne îndepărta de El și de căile sale. Dimpotrivă, Dumnezeu permite încercarea în viața noastră pentru ca să fim întăriți în drumul nostru de credință…

În al treilea rând trebuie să ținem contă că Isus nu a fost ispitit numai în această ocazie deosebită care ne este relatată. Acest text este un moment prototipic al ispitirilor lui Isus care folosesc ca model pentru realitatea întregii sale vieți. Isus a fost ispitit de Satana de-a lungul vieții sale pământești de mai multe ori și în diferite forme. De fapt, în relatarea lui Marcu nu ni se spune, ca în celelalte două evanghelii sinoptice, care au fost cursele Satanei pentru a-l îndepărta pe Isus de drumul Tatălui. Câteva din ispite nu le cunoaștem dat fiind faptul că evangheliștii n-au putut să prezinte toate evenimentele vieții lui Cristos, ci numai unele. Alte ispitiri apar în textele evanghelice în mai multe ocazii: de exemplu atunci când vor să-l proclame rege dintr-o perspectivă pământească, socială și politică; atunci când vor să-l facă să coboare de pe cruce și să demonstreze că este realmente Dumnezeu, etc.

Pentru a ține cont: Deșertul, în VT și în literatura extrabiblică a poporului din Vechea Alianță, are o simbologie multilaterală. Pe de o parte este semn al neospitalității, al greutății, a “secetei” asociată cu lipsa de apă și de viață. Pe de altă parte este locul întâlnirii cu Dumnezeu, dat fiind că implică căutarea esențialului, a ceea ce este mai important. Este spațiul necesității de purificare și de întoarcere la esențial, provocate în inimă de către un loc cu aceste caracteristici …

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 4,1-11; Lc 4,1-13; Dt 8,1-2; In 13,2.27; Lc 22,3.53.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar termenul “ispită”.

Întrebări pentru lectură

- Cum începe relatarea?

- Cine-l conduce pe Isus?

- Unde îl conduce?

- Cât timp stă Isus în pustiu?

- Cu “cine” conviețuiește?

- Ce încearcă Satana să facă?

- Sunt descrise “cursele Satanei”?

- Cine “are grijă” de Isus?

- Ce face Isus după experiența din pustiu? Încotro se îndreaptă?

- Ce invitație face Isus în Galileea?

- Ce implicații are întoarcerea la Dumnezeu și credința în vestea cea bună?

- Care este conținutul “veștii bune”?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Mă las condus de Duhul lui Dumnezeu?

- Unde mă duce astăzi Duhul lui Dumnezeu?

- Ce implică pentru mine pustiul?

- Ce tip de “pustiu” experimentez astăzi în viața mea? Ce pustiuri am trăit în trecut? Ce pustiuri pot întrevedea în viitorul meu?

- Cum reacționez în fața realității pustiului?

- Care sunt ispitele mele astăzi? Care sunt cursele Satanei pentru a mă depărta de la drum?

- Confund eu ispita și păcatul? Care este diferența?

- Confund eu ispita Satanei și încercarea lui Dumnezeu? Care este diferența?

- Îl ascult pe Isus care la începutul acestui Post Mare îmi vestește încă o dată “vestea cea bună a Împărăției”?

- Ce implică pentru mine astăzi să mă întorc la Dumnezeu și să mă convertesc cu inima?

- Cred realmente în vestea cea bună a lui Isus?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a lumina răspunsurile rugăciunii îți propun un text de sfântul Augustin care comentează ispitirile lui Isus aplicându-le la viața discipolilor:

De fapt, viața noastră în acest pelerinaj nu poate să fie lipsită de ispite, de vreme ce progresul nostru se realizează tocmai prin ispită și nimeni nu se poate cunoaște pe sine dacă nu este ispitit, nici nu poate fi încoronat dacă nu a învins, nici să învingă dacă nu a luptat, nici să lupte dacă nu are dușman și ispite…

Așadar, ne-a transfigurat în el când a voit să fie ispitit de Satana. Tocmai am citit că Isus Cristos, Domnul nostru, s-a lăsat ispitit de diavol în deșert. Cristos întreg (Cristos și trupul lui, Biserica, n.t.) era ispitit de diavol fiindcă în el erai ispitit și tu. Cristos într-adevăr avea trupul de la tine, iar din el venea pentru tine mântuirea; din tine venea moartea pentru el, iar din el, pentru tine, viața; din tine, pentru el, umilirile, iar din el, pentru tine onorurile; în definitiv, din tine, pentru el, ispita, iar din el, pentru tine, victoria.

Dacă am fost ispitiți în el, tot în el îl vom învinge pe diavol. Îți oprești atenția asupra faptului că Cristos a fost ispitit și nu-ți oprești atenția asupra faptului că el a învins? Recunoaște-te pe tine însuți ispitit în el, și, de asemenea, recunoaște-te învingător în el. Ar fi putut să-l evite pe diavol; însă, dacă nu ar fi fost ispitit, nu te-ar fi învățat să învingi atunci când ești ispitit.

Sfântul Augustin, Comentariu asupra Psalmilor (Ps 60,2-3)

Reflecțiile sfântului Augustin ne ajută să “conectăm” în mod vital ispititele Domnului cu ispitele din viața noastră zilnică. Însă accentul nu-l pune pe ispita în sine ci pe victoria lui Cristos asupra curselor Satanei. Această victorie este garanție și siguranță care vine de la Dumnezeu pentru noi în lupta noastră împotriva răului și a păcatului.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza mesajul se poate contempla imaginea “pustiului” în realitatea vieții noastre în timp ce asumăm angajamentul de “a învinge” ispita cu harul lui Dumnezeu în inimile noastre.

Vă propun să repetați câteva fraze în forma asta:

- În pustiul fricilor mele vreau cu harul tău să înving ispita…

- În pustiul descurajării vreau cu harul tău înving ispita…

- În pustiul lipsei de speranță vreau cu harul tău să înving ispita…

- În pustiul…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- Analizează trei posibile ispite mai tangibile din viața ta astăzi.

- Realizează o propunere reală, concretă și verificabilă de creștere spirituală la începutul acestui Post Mare respingând ispita cu harul Domnului.

Propuneri comunitare

- Reflectați în grup asupra sensului Postului Mare ca drum de pregătire pentru celebrarea Paștelui lui Isus.

- Dialogați în ambientul vostru de tineri pentru a detecta “ispitele” mai obișnuite ale tinerilor încercând să găsiți cauzele și gândind posibile căi de soluționare pentru a le depăși.

 

* * *

 

Convertiți-vă și credeți în evanghelie

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

În preajma unui mare eveniment, fiecare conducător simte trebuința unui timp de reculegere, de reflexie, în care să-și adune forțele, ca apoi să se poată avânta în acțiune.

Cristos este împins de Duhul Sfânt, de iubirea divină, în pustiu spre a se pregăti pentru misiunea sa: vestirea Evangheliei. El lasă în urmă obișnuințele zilnice, ritmul vieții, legăturile de familie și de prietenie, spre a păși pe calea nouă deschisă prin botez și care îl va duce la împlinirea Misterului pascal.

Evanghelia lui Marcu este cea mai scurtă, este ca o schiță a vieții lui Isus. Episodul de azi (Mc 1,12-15) ne este exemplu: numai în patru versete cuprinde perioada a 40 de zile și apoi o mare parte a activității lui Isus din Galilea.

Faptul că după botez, când a fost proclamat oficial de Tatăl ceresc drept Fiul său iubit în care își află toată bucuria și a fost uns de Duhul Sfânt, Isus se retrage în pustiu, pentru evanghelistul Marcu constituie un punct esențial din cunoașterea Învățătorului și pe care îl va urmări până la sfârșit: Isus fuge de triumfalismul mesianic.

Pustiul, pentru Isus, constituie un loc preferat: aici nimic nu-l poate despărți de Dumnezeu; aici se refugiază când vrea să se roage (Mc 1, 35; Lc 5, 16); aici se retrage când vrea să scape de lumea prea incomodă (Mc 1,45; Mt 14,13; Lc 4,42; In 11,54); aici îi aduce pe ucenici spre a se odihni puțin (Mc 6, 31 ș.u.); aici atrage mulțimile când vrea să le dea o adevărată lecție despre providența divină (Mc 8, 4; Mt 15, 33); tot de aici, ca de pe o catedră, ne vorbește și nouă azi prin trei fapte: se lasă ispitit de diavol, intră în comuniune cu fiarele sălbatice și acceptă să fie slujit de îngeri.

Pustiul mai este și simbolul ascezei, al vieții chinuite, dar în care se afirmă spiritul întărit de Duhul lui Dumnezeu, care poate domina materia, natura moartă: nisipul sâcâietor, pietrele și stâncile supra-încălzite de soare sau supra-răcite de frigul nopții etc.

Ispitirea. În primul rând evanghelistul Marcu vede în Cristos din pustiu chipul noului Adam. Tot așa îl vede si sf. Paul în scrisorile sale (cf. Rom 5, 12-21; 1Cor 15, 21-22). Aceasta vrea să spună că Isus a venit să repună pe orbita normală planul original al creației. El nu este un ins singuratic și rătăcit în istorie, ci este o forță care trebuie să miște istoria din interiorul ei, conform cu planul primar al Creatorului. Prin urmare, a-i înțelege Evanghelia lui Isus numai pe plan pur spiritual și escatoligic înseamnă o trădare totală.

Este adevărat că Isus, cu toată condiția sa divină, afirmată deja, nu este un superman – supraom – ci un om ca toți oamenii. Din acest motiv este supus ispitelor diavolului. Acest lucru îl arată și sfântul Paul în scrisoarea către Filipeni (2, 6-8). Biserica, deși este de origine divină prin Capul ei, nu trebuie să se încreadă în condiția ei divină și să se creadă scutită de ispitele inerente omenirii. (cf. CBL p. 1022).

Animalele sălbatice. La marii sfinți contemplativi se constată acea relație pur spirituală cu Dumnezeu numită parrhesía sau liber acces la Dumnezeu, care este «sensul interior constant unit cu Dumnezeu», pe care primul om l-a avut, dar pe care l-a pierdut prin păcat. Isus îl redă celor botezați care caută pustiul, locul de întâlinire cu Dumnezeu și acest «pustiu» trebuie să-l găsească în propria ființă, conform cu acea minunată învățătură a lui Dionizie Areopagitul dată lui Timotei: Tu, iubitule Timotei, printr-un exercițiu foarte riguros față de contemplările mistice, părăsește simțurile și activitățile intelectuale, toate lucrurile sensibile și inteligibile, toate cele ce sunt și care nu sunt; și în deplină uitare a lor, îndreaptă-te, pe cât este posibil, spre unirea cu acela care întrece orice fel de existență și cunoaștere. De fapt, prin acest efort irezistibil, și absolut smuls din tine însuți și din tot ce există în jurul tău și eliberat de toate, te vei putea înălța spre raza supranaturală a divinității umbrite (TEOLOGIA MISTICA,I,1 PG 3, 997B-1000A).

Adam avea, nu numai parrhesía, ci și kardiognosía, adică acea clarviziune care citește în inima tuturor ființelor, spre a le cunoaște în natura lor intimă și datorită căreia le dădea numele (cf. Gen 2, 19) și pe baza căreia ele ascultau de glasul lui. Acest lucru nu este considerat miraculos, ci însușire naturală a celor curați cu inima. Păcatul este acela care a ridicat un zid între om și om, între om și animale: oamenii se urăsc și animalele se sălbătăcesc. Când însă ne curățim interior, citim în inima aproapelui ca într-o carte deschisă și dacă întâlnim un animal sălbatec, îl putem îmblânzi prin priviri. Nenumărate sunt cazurile în istorie în care copiii nevinovați s-au întâlnit cu fiarele sălbatice, care, nu numai că nu le-au făcut nici un rău, ci chiar le-au făcut bine. Kardiognosía fiind dar natural, Isus a venit să restaureze natura și ne-a arătat cum prin botez, post și rugăciune se poate trăi în armonie cu fiarele sălbatice.

Nu trebuie să ne surprindă faptul că Noe, având această «clarviziune a inimii» a adus și a trăit în arcă împreună cu animalele de tot felul pe perioada potopului și păsările, porumbeii, i-au slujit de mesageri, ca niște îngeri (Lectura I-a).

Îngerii îi slujeau. Vede, oare, evanghelistul Marcu, în slujirea îngerească aceeași acțiune a porumbeilor lui Noe? Anunță ei vestea că potopul, pedeapsa, divină a încetat prin Isus care a luat asupra sa potopul păcatelor? Credem că da.

Potopul. Curățită de apele potopului, s-a născut o nouă omenire din inițiativa lui Dumnezeu care a voit să intre din nou în bune relații cu omul și pentru aceasta i-a oferit alianța sa: universală și veșnică, simbolizată prin curcubeu. Omul nou al alianței este Noe și familia sa, scoși din apă, așa cum lumea însăși a fost scoasă din haos. Ca și la prima creație, omului i se repetă acelaeași cuvinte: creșteți, înmulțiți-vă, umpleți pământul, stăpâniți-l și faceți-vă locuința voastră aici. Toate trebuie să se desfășoare în armonie și să fie respectată viața, de la om și până la cea mai mică ființă. Cu alte cuvinte: greșeala împotriva vieții va fi o ofensă adusă lui Dumnezeu. Viețuitoarele sunt așa-zise locuri teologice, în care credința a descoperit acțiunea creatoare și slvatoare a lui Dumnezeu. În fața mulțimii de creaturi scoase din haos (din arcă), ordinea naturală se prezintă ca un dar al lui Dumnezeu. Ori de câte ori va apărea curcubelul, se va reaminti omului că lumea este în mâna lui Dumnezeu (cf. MAC p. 96-97).

După cum Noe a părăsit arca și a pus temelia unei lumi noi, tot așa Isus părăsește pustiul după ce Ioan Botezătorul a fost arestat, spre a vesti Împărăția lui Dumnezeu, pe care profetul – glasul celui care strigă în pustiu – o arătase ca fiind aproape. Prima noutate oferită de Isus nu constă în această vestire prevestită, ci în faptul că o începe din Galilea, dintr-o provincie disprețuită, obscură, loc de întâlnire al neamurilor, adică al păgânilor în conviețuire cu israeliții; nu începe de la Ierusalim, din capitală, de acolo unde se afla templu. Marcu arată prin acest fapt fuga lui Isus de triumfalismul mesianic, așa cum am specificat deja de la începutul predicii. A doua noutate constă în faptul că Împărăția lui Dumnezeu este ceva supranatural, nu un «summum bonum» care s-ar putea dobândi progresiv prin propriile forțe. Realizarea ei aparține viitorului, dar condiționează omul prezent: dacă omul primește acum Cuvântul lui Dumnezeu cu credință, cu umilință și ascultare; chemarea la «convertire», la «schimbarea vieții», intră în orbitra acelei împărății care deja a ajuns, fără ca omul să fi contribuit cu ceva; și în acest caz Evanghelia este pentru el cu adevărat vestea cea bună (cf. CBL p. 1022-1023).

Convertirea este o angajare totală, trebuie să cuprindă tot omul, tup și suflet, nu numai în ceea ce privește renunțarea la păcat, ci mai ales ca o nouă orientare spre viitor, spre iubire. Iubirea l-a adus pe Isus pe pământ, l-a scos din pustiu și l-a pus pe drumurile Palestinei pentru a vesti Impărăția. Este foarte frumoasă afirmația lui Platon: Omul este atât de mare pe cât de mare îi este iubirea. Cine iubește lucrurile materiale este materialist; cine iubește muzica este muzician; cine îl iubește pe Dumnezeu este o ființă divină. Iubirea de Dumnezeu, așadar, este cea mai bună tendință a sufletului omenesc. (cf.Tomas Spidlik, Calea spiritului Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 167).

În cea de-a doua lectură (1Pt 3, 18-22), sf. Petru arată că și în timpul nostru este un nou potop – potopul păcatului – din care se mântuiesc doar acei care, ca și Noe, nemulțumiți de bunăstarea adusă de civilizația lor, și crezând în cuvântul lui Isus, își asumă riscul sfidării lumii prin construcția unei alte corăbii: Biserica. În ea se mântuiesc acei care, ca și Cristos, lasă totul în urma lor spre a construi împreună cu el o lume nouă (cf. MAC p. 184-185).

Atâta valorăm în fața lui Dumnezeu, cât ne dăruim cu iubire planului său de mântuire și devenim «ființă divină» prin post, rugăciune și pomană.

 

* * *

 

Prima duminică din Post (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

În timpul Primului Război Mondial, în timp ce bombele cădeau ca o ploaie asupra unui sat din Trevigiano, pe care autoritățile au dat ordin să îl distrugă, o sărmană mamă, încărcată cu obiectele de strictă necesitate, îi împingea înainte pe cei patru copilași care plângeau. Deodată, unul dintre ei, cel mai mare, de nouă ani, strigă:

- Mamă, am uitat catehismul!

Și, hotărât, dă să se întoarcă! A renunțat doar când mama i-a promis solemn că îi va cumpăra un altul.

Devenind mai mari, trebuie să creștem și în responsabilitate față de datoriile noastre familiale și religioase…

2. Tema

Din an în an, tot mai mari, tot mai fideli Domnului.

3. Mesajul zilei

În Postul Mare, trebuie să ne străduim mai mult să contemplăm exemplul lui Isus și să îl imităm.

Pentru a face aceasta, ne gândim la trei cuvinte: Curcubeu, Arcă… și numărul 40.

- Curcubeu. Știți ce spune Biblia despre curcubeu? Dumnezeu îi spune lui Noe și nouă: “Închei o alianță cu voi și cu toate creaturile… Pun curcubeul peste nori și el va fi semn între mine și pământ…”.

- Ca și Noe, să ne amintim de alianța lui Dumnezeu cu noi, revitalizată prin pătimirea și moartea lui Isus, și să ne propunem să ne trăim tot mai bine Botezul.

- Arca. Două arce sunt amintite în Biblie: care? Arca pe care s-a salvat Noe, familia lui și toate animalele… Apoi, arca alianței: cutia sacră în care erau păstrate cele două table ale celor 10 Porunci.

- Pentru a fi fideli alianței cu Dumnezeu, trebuie să observăm cele 10 porunci, aprofundându-le valoarea și fecunditatea pentru noi, mai ales în acest timp al Postului Mare.

- Numărul 40 în Biblie amintește și indică un timp de încercare (cf. Noe, Moise în deșert, Ilie…), timp de ispitire.

- Asemenea lui Isus în deșert timp de 40 de zile, nu trebuie să ascultăm glasul celui rău, ci să ne străduim să împlinim mereu voința Tatălui, care ne vrea fideli, umili, blânzi, ascultători, sobri, înțelegători, caritabili.

Pentru a-i semăna, trebuie să trăim în fiecare zi renunțările și promisiunile de la botez. Vi le amintiți?

- La ritul impunerii cenușii, ni s-a spus: “Convertiți-vă și credeți în Evanghelie!” (Putem pune puțină cenușă în mâna copiilor și să reflectăm apoi împreună cu ei).

O fetiță sfântă din zilele noastre, Francesca Tomassini din Foligno, la începutul Postului Mare din 1978, lua aceste hotărâri:

- “Cum vreau să îmi trăiesc Postul Mare? Astfel: iubire față de aproapele.

- Să uit de mine însămi pentru alții (generozitate, caritate, în familie și la școală).

- Să renunț la lucrurile comode pentru a-i ajuta pe cei care au mai mare nevoie de mine.

- Să citesc, în fiecare zi, un fragment din Evanghelie, împreună cu mama și cu frățiorul și, dacă este posibil, să îl antrenez și pe tata.

4. Exemple

a) Jocul de dame (Program pentru a reuși în viață).

Într-o zi, rabinul Nahum a sosit pe neașteptate la școală și i-a găsit pe elevi jucând damișah, cum era obiceiul în acea perioadă.

Când l-au văzut intrând, au rămas blocați și s-au oprit din joc. Dar el i-a salutat prietenește și a întrebat:

- Știți regulile jocului de dame?

Și pentru că elevii, speriați, nu deschideau gura, a continuat:

- Vi le amintesc eu.

Prima este: nu se pot face doi pași o dată.

A doua: se poate merge doar înainte, fără posibilitatea de a se întoarce.

Iar a treia: când se ajunge în vârf, se poate merge oriunde și se dublează capacitatea de joc.

Aceste trei reguli sunt valabile și pentru viață!

Copii, ce învățătură mai bună decât aceasta pot să vă dau astăzi?

b) Hercule la răspântie (Pentru a decide urmarea nu a ceea ce place, ci a ceea ce este bun, drept și necesar).

Pe drumul vieții se văzu în fața a două drumuri: unul urca printre stânci și spini; celălalt era drept, printre pomi și flori.

Hercule nu știa pe care să îl aleagă.

Pentru a-l ajuta în alegere, de pe drumul care urca a venit un tânăr cu chipul senin, puternic și, în același timp, simplu, care i-a spus:

- Vino cu mine. Vei avea de făcut eforturi, dar la sfârșit vei fi mulțumit.

Hercule l-a întrebat:

- Cine ești?

Tânărul i-a răspuns:

- Sunt Datoria.

În schimb, de pe celălalt drum a venit un tânăr gras, cu fața vlăguită și cu un gest de invitație. A spus:

- Vino cu mine. Nu va trebui să faci eforturi; viața ta va fi mereu un joc și o sărbătoare.

Hercule l-a întrebat:

- Care este numele tău?

Tânărul i-a răspuns:

- Eu sunt Plăcerea!

Hercule a reluat:

- Ce îi oferi la sfârșit celui care te urmează?

Întrucât nu a primit răspuns la această întrebare, ci numai o invitație la bucurie, Hercule s-a hotărât să aleagă calea dificilă a Datoriei.

c) Un mic albanez (Învingerea ispitelor “consumismului”).

Mă plimbam pe sub porticul din Piața Cavour, la Ancona, unde se opresc deseori cerșetorii. De câtva timp, s-a aciuat acolo un micuț albanez de 12 ani, care trăiește din pomenile trecătorilor.

Mi s-a adresat și mie, cu cererea lui, aproape în italiană. În schimbul unei monede de 500 de lire mi-a dat o iconiță cu sfânta Maria Goretti.

În timp ce mă îndepărtam, m-a întrebat dacă pot să îi fac rost de o pereche de pantofi uzați. În picioare avea o pereche de pantofi rupți în mai multe locuri.

L-am invitat atunci să mă urmeze la un magazin din apropiere. Vânzătoarea ne-a arătat o pereche de pantofi foarte frumoasă, la preț redus, de la 99.000 la 69.000 de lire. Băiatul i-a întors în mâini, apoi, zâmbind, a exclamat: “Nu, aceștia costă prea mult!” Aș fi putut să insist să îi ia, dar am preferat să îl las liber să se comporte în conformitate cu sensibilitatea și inteligența lui.

Răbdătoare, vânzătoarea a dispărut după tejghea pentru a se întoarce imediat cu o altă pereche de pantofi, foarte frumoși, la prețul de 45.000 de lire. Micul albanez, după ce i-a învârtit și pe aceștia în mână, zâmbindu-mi, mi-a spus din nou, “Nu, sunt prea scumpi”.

Dându-și seama care este situația, vânzătoarea a adus o pereche care costa doar 19.000 de lire. Băiatul, vizibil fericit, după ce i-a pus în picioare și mi-a mulțumit, a zburat să își reia locul de muncă.

Am plecat emoționat. Acel micuț albanez mi-a dat în schimbul darului meu o generozitate și mai mare. Știuse să renunțe la ceva frumos, ca să nu mă determine să cheltuiesc mult. Și totuși, eram doar unul dintre numeroșii trecători, un simplu necunoscut pe care, totuși, el, cu inteligența lui vie, l-a tratat ca și cum ar fi fost tatăl lui…

 

* * *

 

De la apa potopului la nisipul deșertului

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Dintre nori, răsare surâsul lui Dumnezeu

Și Dumnezeu, după pedeapsa potopului, hotărăște să facă pace cu omul, să restabilească contactele cu pământul. După chipul supărat, prezintă pe cel binevoitor, simbolizat de curcubeu. Dintre noi răsare surâsul lui Dumnezeu. Este interesant de notat cum alianța este oferită întregii creații, fiind cuprinse și animalele: “Păsări, animale domestice și animale sălbatice…” Cine știe dacă și omul nu ar trebui să se hotărască, o dată, după exemplul lui Dumnezeu, să stabilească raporturi bune, nu numai cu semenii săi, dar și cu natura, inclusiv animalele.

Avea dreptate p. Turaldo să se roage:
“Dar acum ne este teamă, Doamne,
că tu nu vei mai trimite potopul,
dar noi înșine riscăm să distrugem
cu mâinile noastre creația ta:
pământul este plin de otrăvuri, Doamne,
și noi nu mai știm să ne oprim
pe aceste căi fatale ale morții:
Doamne, nu ne lăsa în stăpânirea noastră,
Ci salvează-ne de catastrofele iminente. Amin”

Dumnezeu, după ce omul a adus dezordinea în creația care ieșise perfectă, “frumoasă”, din mâinile sale, hotărăște să dăruiască încă binecuvântarea sa asupra “tuturor ființelor vii”. Astfel relațiile între creaturi, alterate de violență, vor putea să fie restabilite, și curcubeul din nori” devine semnul vizibil al acestei posibilități de reconciliere universală: de sus în jos. Exegeții observă că și cuvântul ebraic pe care noi îl traducem cu “curcubeul” se referă mai degrabă la arcul înțeles ca armă de război. Nu-l va mai folosi niciodată.

Dumnezeu suportă încă lumea, în ciuda a toate. Știe că omul va continua să ruineze creația sa, să strice ordinea stabilită, să semene ruine, să se lase dominat de instincte distructive. Totuși Dumnezeu va interveni numai cu bunătatea sa și răbdarea sa. Va cufunda lumea, dar numai cu milostivirea sa Va îneca oamenii, nu cu apele potopului, ci în cele ale botezului (toată liturgia de astăzi se referă la botez). Petru, în lectura a doua, folosește o expresie foarte frumoasă: “Când bunătatea Domnului răbda în zilele lui Noe…” Dar nu numai în acele zile.

Dumnezeu a stabilit să prelungească răbdarea (a sa nu are limite). Răbdarea lui Dumnezeu continuă și astăzi să aibă răbdare…

Armonia regăsită luptând

Armonia, poate fi regăsită, însă, numai printr-o luptă neîncetată și îndârjită. Aceasta ne-o amintește pagina Evangheliei, care are drept cadru deșertul, unde Duhul “îl împinge” pe Isus pentru a înfrunta ispita din partea Satanei. Deșertul, în Biblie, este considerat într-o dublă perspectivă: locul unde se realizează o experiență de intimitate cu Dumnezeu; locul încercării, unde se descoperă ceea ce este în adâncul inimii (Dt 8, 2-3).

Pagina din Marcu se referă la această a doua semnificație (chiar dacă nu este exclusă și prima: este suficient să ne gândim la îngerii care îl slujeau pe Isus). Lecția, pentru noi, apare destul de transparentă: omul trebuie să înfrunte o luptă interioară împotriva forțelor care ar putea să-l facă să devieze de la linia vocației sale de fiu al lui Dumnezeu. Omul reușește să recupereze armonia primitivă (cu Dumnezeu, cu sine, cu toată creația) numai dacă este dispus să coboare pe terenul aspru al luptei cu Inamicul.

Imaginea deșertului – și respectivele ispite – exclude orice interpretare idilică a experienței creștine. Orice spiritualitate adevărată are, aș îndrăzni să spun, o componentă de “sălbăticie”, și nu se poate dizolva într-un intimism vaporos și suspinător. Dacă un creștin dormitează într-o viziune elegiacă, legănat într-un vis mistic, nu vor veni îngerii să-l trezească. Va avea grijă de asta răgetul leului (“Dușmanul vostru, diavolul, ca un leu care rage, căutând pe cine să înghită”, 1 Pt 5,8).

Penultima ispită

Cea mai mare ispită constă în absența ispitelor. Ora cea mai tragică, pentru noi, nu este cea în care vine ispita, ci cea în care ne socotim scutiți de ispită. Dacă Dumnezeu nu mă pune la încercare, o încercare serioasă, pot să mă îndoiesc că are vreun proiect cu privire la mine. Dacă diavolul este departe, am motiv să mă tem că și Dumnezeu este departe. Dacă Adversarul nu mă ia în considerație, trebuie să presupun că și Tatăl nu se ocupă mult de mine. Printre altele, ispita constituie antidotul cel mai eficace împotriva prezumției.

Dostoevski s-a oprit la paginile Evangheliei care relatează ispitirile lui Cristos, găsind în ele tot misterul și sinteza istoriei lumii. Poate să fie istoria oricărui discipol, care este ispitit să parcurgă o cale care să-l îndepărteze de cea a Calvarului, pași care să ocolească Crucea. Trebuie să ne convingem: nu există o altă cale. Unicul drum de străbătut pentru urmașul lui Cristos este cel unde s-au imprimat urmele sângeroase ale Învățătorului. Și nu este deloc o a treia cale.

Vreau să spun, de o parte calea indicată de Dumnezeu, de altă parte cea sugerată de Ispititor, și în mijloc a mea, care merge în zigzag, după cum ne convine, acum într-o direcție acum în cealaltă, acum atingând voința lui Dumnezeu, acum îndepărtându-mă frapant când este prea angajantă, pentru a merge în zigzag, cel puțin pentru un timp, pe cealaltă. Nu. Căile se reduc la două. Nu mai este loc pentru o a treia. Și, dacă sunt coerent, dacă nu vreau să mă înșel pe mine însumi, trebuie să mă conving că drumul este unul singur: cel mai dificil. Deoarece nu există o altă cale, astfel nu este o ultimă ispitire (pentru a mă referi la titlul unui film care a produs ceva zarvă). Nici pentru Cristos n-a fost ultima ispită. Învingând ultima ispită, trebuie s-o considerăm “penultima”. Și așa mai departe.

Cuvinte în așteptare

Timpul Postului reprezintă ocazie favorabilă pentru o revizuire a vocabularului creștin. Este posibil să controlăm cum anumite cuvinte nu au fost cenzurate pentru că ofensau sensul comun al modernității. În ciuda tentativelor repetate, făcute recent, pentru a le reda “vocilor antice”, care trebuie evitate, sunt încă acolo, bogate în semnificații și pentru lumea de astăzi, și mai ales gata de a fi folosite. Nici un tăciune teologic n-a reușit să le măture și să le substituie cu altele mai seducătoare, a se citi, mai puțin obligatorii. Și sfidez eu…Ar trebui șterse pagini întregi din Evanghelie, să fie trimise la topit tone de opere ale celei mai înalte spiritualități creștine (și numai creștine).

Iată-le, deci, mereu la locul lor, după ce au sfidat uzura timpului, dispuse să se ofere oricui pentru a demonstra intențiile serioase în privința lor: mortificare, penitență, convertire, sacrificiu, renunțare, tăcere. Sunt cuvinte serviabile: folositoare pentru viață. Dacă cineva nu are gustul vieții, este mai bine să le ocolească. Sunt în serviciul seriozității. Cine concepe creștinismul ca vorbărie, reprezentare exterioară, nu va reuși niciodată să le iubească. Seriozitatea, totuși, nu înseamnă plictiseală, și nici melancolie.

În ciuda unor reprezentări caricaturale, acele cuvinte, pentru cine le folosește, arată un aspect vesel. Și dacă cineva, după ce le-a însușit, se arată cu un aer trist, chipul “plouat”, trăgând linia, puteți fi siguri că le-a respins. Este vorba de a învinge repugnanța instinctivă, să lepădăm greutatea prejudecăților, alimentate de campanii care le defăimează (sunt acuzate de atentate împotriva mântuirii și a bucuriei, suspectate de practici obscure ilicite, de luat în râs). Dacă rămâi la distanță, ți se par neplăcute. Dar dacă încerci o apropiere personală, îți dai seama că nu te înșeală. Printre altele, îți vor permite să descoperi un teritoriu încă neexplorat din tine însuți, un capitol surprinzător din creștinismul tău.

Din deșert la ciment

Nu este suficient să redescoperim cuvintele clasice ale ascezei creștine. Este interesant să acceptăm că și astăzi sunt persoane care se așează pe urmele tradiției călugărilor din vechime. Mi-ar fi ușor să fac o bogată demonstrație luată dintr-o observare directă din numeroase mănăstiri. Prefer, în schimb, să relatez mici experiențe luate din lumea laicală. La sfârșitul unei cine, patronul unei administrații, în fața insistențelor unor prieteni ca să accepte o cafea sau un lichior, s-a justificat cu cea mai mare simplitate, și fără fală: “Trebuie să mă scuzați, dar soția mea și eu ne-am obligat ca, în perioada Postului, să ne abținem de la cafea și de la alcool…”

Un muncitor, fumător împătimit, mi-a mărturisit că, din același motiv, a eliminat țigaretele. Un tânăr a propus să stingă televizorul când avea în program concursul de care era pasionat. Un altul renunța la ascultarea discurilor rock-star preferate, și să ofere câteva ore pe săptămână – cu acompaniamentul de chitară – unor bătrâni dintr-o Casă de odihnă. O fată s-a hotărât să se mulțumească numai cu săpunul. O casnică și-a propus să se scoale în fiecare zi cu o oră mai degrabă pentru a confecționa haine destinate misionarilor.

Un vizitator obișnuit al birtului, vinerea nu se prezenta pentru nelipsita partidă de cărți. Un băiat a oferit jucăria de care nu se despărțea unui tovarăș mai puțin norocos. Un soț, fără prea mare simpatie pentru feministe, a surprins-o pe soție cu propunerea de a spăla el farfuriile, în fiecare seară până la Paști . Și aș putea continua o bună bucată. Precizez că toate episoadele s-au întâmplat în Postul din anul Domnului 1992. Este frumos să ne gândim că o fărâmă a deșertului “părinților antici” s-a prezentat pe asfaltul și cimentul orașelor noastre.

 

* * *

 

Cum mai arată Dumnezeu … din noi???

Autor: pr. Felix Roca jr
Copyright: Predici.cnet.ro

Curând după ce se născu fratele ei, micuța fetiță începu să le ceară părinților s-o lase singură cu micuțul copilaș. Ei se temeau că, așa cum sunt majoritatea copiilor de patru ani, s-ar putea simți geloasă și l-ar putea lovi sau zgâlțâi, așa că au refuzat-o.

Dar ea nu arăta nici un semn de gelozie. Trata copilașul cu blândețe și dorința de a rămâne singură cu el devenea din ce în ce mai stringentă. Așa că s-au hotărât s-o lase.

Încântată, intră în camera copilului și închise ușa, dar nu de tot – suficient ca părinții ei curioși să zărească ceva și să tragă cu urechea. Au văzut-o pe micuța fetiță cum se îndreptă liniștită către frățiorul ei, își puse fața alături de a lui și îi spuse încet: “Bebe mic, spune-mi și mie cum mai arată Dumnezeu. Eu încep să uit!” (după o relatare de Dan Millman)

Cum mai arată Dumnezeu? Ne mai amintim noi acest “detaliu” al existenței noastre??? Am fi capabili să vorbim despre acest lucru? Am mai fi capabili să împărtășim și altora imaginea lui Dumnezeu? Nu!!! Nu doar o imagine teoretică … ci acea imagine reală înscrisă în ființa fiecăruia dintre noi …

Privind la lecturile Liturgiei Cuvântului propuse pentru această primă duminică a Postului Mare îmi dau seama că, de fapt, aceasta și este menirea unui post adevărat: să ne reamintim cum este Dumnezeu, să ne reamintim cât de milostiv este Dumnezeu și, încurajați de toate acestea, să ne străduim să-i fim tot mai asemănători … adică … mai buni!!!

Dar cum putem noi să ne reamintim de bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu? Cred că doar apropiindu-ne de Cineva, lipindu-ne fața de pieptul său și rugându-l: Spune-ne și nouă cum mai arată Dumnezeu, căci noi începem să uităm! Iar acest Cineva de care trebuie să ne apropiem nu poate fi nimeni altcineva decât Isus Cristos cel pe care evanghelia de astăzi ni-l prezintă ca fiind condus de Duhul Sfânt în pustiu (cf. Mc. 1,12). Cu siguranță doar acolo, în pustiu, ne vom putea apropia de el și îl vom putea redescoperi pe Dumnezeu așa cum este cu adevărat.

Citind fragmentul evanghelic de astăzi ne surprinde modul succint al evanghelistului Marcu de a ne prezenta acest moment al pustiului din viața lui Isus. Privind în celelalte evanghelii sinoptice vedem cum acestea ne vorbesc pe larg despre acest moment prezentând chiar ispitirile propriu-zise la care a fost supus Isus. Însă știind că evanghelia după Sfântul Marcu a fost cea care a constituit unul dintre izvoarele din care s-au format apoi celelalte evanghelii sinoptice, cred că tocmai în acest fragment succint, relatat de evanghelistul Marcu, putem găsi sensul originar al acestui moment din viața lui Isus și, mai ales, ceea ce vrea să ne transmită nouă astăzi acest evanghelist. Vedem astfel cum accentul nu cade pe ispitirile propriu-zise și nici pe modul cum Isus a luptat împotriva lor, ci mai ales pe faptul că acolo, în pustiu, Isus nu era singur. Dincolo de prezența forțelor rele, evanghelistul subliniază faptul că Isus a fost condus în pustiu de către Duhul Sfânt, care cu siguranță nu s-a îndepărtat de Isus nici chiar în acele momente de ispită, dar și faptul că îngerii îi slujeau, sugerând prin aceasta grija și sprijinul Tatălui. Înțelegem astfel de ce, poate mai mult ca în alte momente ale vieții noastre, atunci când vrem să ne apropiem de Dumnezeu avem nevoie de a ne retrage în pustiu, nu atât pentru a fi ispitiți, cât mai ales pentru a redescoperi acolo prezența divină care nu se depărtează de cel aflat în încercare, ci devine o prezență tot mai evidentă și clară.

Și dacă prima lectură de astăzi ne reamintea de semnul curcubeului pe care Dumnezeu l-a așezat pe cer pentru ca El însuși să-și reamintească de bunătatea și milostivirea sa (cf. Gen. 9,15) și astfel să nu mai distrugă omenirea prin potop, vedem cum pustiul devine semn pentru noi, oamenii, pentru a ne reaminti mereu de bunătatea și milostivirea divină care rămâne cu statornicie și fidelitate alături de cel care are de trecut prin dificultăți și de întâmpinat obstacole.

Astfel, timpul postului, pe care suntem chemați să-l trăim, asemenea lui Isus, retrăgându-ne în pustiu, devine timp de apropiere de Dumnezeu și de trăire deja în prezența Sa. Căci de-a lungul postului Dumnezeu nu este undeva departe (așa cum, din păcate, mulți am început să-l percepem), ci este alături de noi și, chiar mai mult, își manifestă grija și milostivirea față de noi sprijinindu-ne în luptele noastre. Descoperim certitudinea acestea prezențe permanente a lui Dumnezeu alături de noi, mai ales atunci când ne aflăm în dificultate, și în cea de a doua lectură de astăzi în care apostolul Petru ne spune: Cristos a murit pentru păcate, o dată pentru totdeauna: cel drept a murit pentru cei nelegiuiți, pentru ca să vă conducă la Dumnezeu (1Pt 3,18).

Aceasta este așadar singura cale de a ne apropia de Dumnezeu și de a-i fi tot asemănători: să ne reamintim de bunătatea și milostivirea divină și lăsându-ne atinși de acest har al prezenței divine să reaprindem în noi înșine sămânța vieții și a iubirii divine pe care Dumnezeu le-a așezat în ființa fiecăruia dintre noi atunci când ne-a dat viața.

Strigând și lovind cu ciocănelul de lemn, licitatorul se gândea că nu merită efortul să-și piardă timpul cu vechea vioară. Dar continuă să o țină în brațe zâmbind și strigând: – Iată ce licitez eu oameni buni! Hai, care este primul? Un dolar … doi … trei… o dată … de două ori … Mergem spre adjudecare pentru doar trei dolari … Însă, chiar atunci, din spatele sălii un bărbat cu păr cărunt se apropie, lua arcușul, șterse de praf vioara și, întinzându-i corzile slăbite, cântă o melodie dulce și pură, așa cum numai îngerii cântă.

Melodia se opri, iar licitatorul cu o voce joasă și înceată spuse: – Cât licitez eu pentru veghe vioară? O mie de dolari … Cine dă două??? A … trei mii …o dată… de două ori … de trei ori, adjudecat!!!

Oamenii se veseliră, iar unii strigară nedumeriți: – Dar ce i-a schimbat valoarea? Dulce, veni și replica: – Atingerea mâinii de maestru!!! (după o relatare de Myra B. Welch)

Avem nevoie de această atingere revigorantă a mâinii Maestrului Divin, mai ales acum la începutul Postului Mare, pentru a reuși să îndepărtăm praful nelegiuirilor noastre și pentru a redobândi strălucirea demnității pe care Divinul Creator a dat-o fiecăruia dintre noi. La acest punct trebuie să ajungă adevărata convertire la care ne invită Divinul Maestru pentru că doar astfel ne vom înălța la cer împreună cu El mai presus de îngeri și de toate puterile nevăzute, la dreapta lui Dumnezeu (cf. 1Pt 3,22).

 

* * *

 

Duminica I din Post (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori

Predicator: PS Aurel Perca
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 1 martie 2009

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.