Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica I-a din Advent
Anul C (A, B)

Lecturi:
Ieremia 33,14-16
1Tesaloniceni 3,12-13; 4,1-2
Luca 21,25-28.34-36

Luca 21,25-28.34-36

Și vor fi semne în soare, în lună și în stele, iar pe pământ popoarele vor fi îngrozite, năucite de vuietul mării și al valurilor. Oamenilor li se va tăia răsuflarea de groază în așteptarea celor ce se vor întâmpla în lume, căci puterile cerurilor vor fi zguduite. Și atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe un nor cu putere și cu mare glorie. Când vor începe să se întâmple acestea, sculați-vă și ridicați-vă capul pentru că se apropie eliberarea voastră. Aveți grijă de voi înșivă ca nu cumva inimile voastre să se îngreuieze în necumpătare, beție și grijile vieții, iar ziua aceea să se abată asupra voastră pe neașteptate, ca un laț; căci ea va veni asupra tuturor acelora care locuiesc pe fața întregului pământ. Vegheați, așadar, în orice moment și rugați-vă ca să puteți scăpa de toate cele ce se vor petrece și să stați în picioare în fața Fiului Omului!

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Șerban Tarciziu
Diverși alți autori
FSC
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Pietro Righetto
Diverși alți autori

 

* * *

 

În așteptare, veghem

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Știm că Adventul este un timp de pregătire pentru solemnitatea Nașterii Domnului. Dar la fel de bine trebuie să știm că Isus a venit și a împlinit profețiile și a desăvârșit Legea. Ne întrebăm: la ce ne mai pregătim și cum? Deschidem oare umbrela după ce a trecut ploaia? Desigur că nu, dar trebuie să știm că venirea lui Isus în lume a început, dar nu s-a sfârșit; el continuă să vină mereu pe diferite căi, una mai sublimă decât alta. Ne dăm seama de această venire continuă a lui Isus în lume, dacă suntem atenți la “semnele timpului”.

Când Isus s-a născut la Betleem într-un grajd sărac, ai săi, evreii, nu l-au primit, pentru că n-a venit așa cum îl așteptau ei: ca rege înconjurat de glorie. Isus vine mereu, dar istoria se repetă: mulți oameni nu-l primesc, deoarece nu vine după gustul lor: aducător de sănătate, bunăstare materială și făcător de minuni cât mai spectaculoase care să înfrângă necredința și nedreptățile existente. Venirea lui Isus în Euharistie este acceptată de mulți, venirea prin inspirații, minuni, har, vestirea evangheliei, săraci, prunci, bolnavi etc. este acceptată de mai puțini; cel mai mult vine în lume prin foame; foamea după pace, adevăr, supranatural, fericire, dreptate, iubire, știință, credință și mai ales speranță. Venirea lui în aceste forme nu este sesizată și nici acceptată de mulți. Mulți vor să simtă venirea lui Isus în lume ca pe o săturare de pace, adevăr, infinit, supranatural etc. Și, dat fiind faptul că religia nu poate sătura foamea multora, ei susțin că este depășită, o critică, o disprețuiesc, o persecută etc. căutând și inventând alte căi de săturare: droguri, sex, putere etc. Isus ne asigură că foamea ne va fi total ostoită la împlinirea timpurilor. Datoria noastră este de a aștepta și de a ne pregăti pentru împlinirea timpurilor așa cum ne pregătim pentru un ospăț bogat care ne așteaptă: flămânzind de bunăvoie.

Creștinul se poate defini ca: omul care știe să aștepte.

Așteptarea este o caracteristică specifică firii umane. Animalele nu așteaptă nimic: trăiesc numai pentru clipa prezentă; ele nu au nici ieri, nici mâine, nici trecut, nici viitor; instinctul lor este pentru acum; pe când omul este mereu în așteptare și de multe ori trăiește pentru viitor mai mult decât pentru prezent: copilul așteaptă să ajungă la tinerețe; tânărul își pregătește și așteaptă maturitatea; cel matur așteaptă să-și vadă copiii puși la locul lor în societate; cei bătrâni așteaptă să se bucure de roadele unei vieți fără de griji la gura sobei. Deci, omul este ființa care așteaptă mereu.

Creștinul înnobilează așteptarea prin har, prin trăirea în prezent a vieții celei noi și viitorul și-l pune pe temelia speranței.

Prima lectură de azi – Ier 33,14-16 – ne vorbește despre un viitor în care Dumnezeu va realiza promisiunile făcute poporului său și Ierusalimului: În acele zile, Iuda va fi salvat și Ierusalimul va trăi în liniște. Numai că distrugerea Ierusalimului (din anul 587 î.C.) și robia babilonică aduc sfârșitul dinastiei lui David. Cum se vor mai realiza făgăduințele? Cine va mai beneficia de ele? De vreme ce s-a stins dinastia davidică, totul părea pierdut.

Profetul este de altă părere: el susține că nimeni nu trebuie să se teamă, fiindcă la timpul rânduit de Dumnezeu, atotputernicia sa va face să odrăslească o mlădiță de dreptate din rădăcinile uscate. Inițiativa mântuirii aparține numai lui Dumnezeu. Acest lucru trebuie știut de toată lumea. Mesia, sau Domnul-dreptatea noastră, a venit să trezească rădăcinile moarte, ca ele să capete foamea după viața cea adevărată în dreptate, pace și sfințenie. Omul devine neom când nu mai speră, când nu mai râvnește după adevăr, dreptate, sfințenie, viață etc.

În lectura a II-a – 1Tes 3,12-4,2 – sfântul Paul ne îndeamnă și pe noi, ca pe primii creștini din Tesalonic, să avem o credință și o speranță mai activă în așteptarea venirii Domnului. Sfințenia vieții și caritatea față de semeni trebuie să fie semnele cele mai evidente ale așteptării în credință și speranță, prin care întâmpinăm mereu pe Isus care vine mereu.

Putem cunoaște copilul înainte de zămislire și de naștere din ceea ce sunt părinții: tata și mama, chiar dacă sunt abia căsătoriți, sunt icoana vie a vieții pe care o vor prelungi în istorie. Sfântul Paul ne îndeamnă să-l cunoaștem pe Isus din misterul Tatălui, înainte de zămislirea și nașterea sa în timp; fiindcă el a fost născut din veci în sânul misterios al Tatălui. Primul lucru pe care trebuie să i-l acordăm lui Isus este misterul. În fața misterului ne este necesară răbdarea. Pentru a-l descoperi pe Isus în misterul său de Fiu al Omului, trebuie să-l vedem în sfințenia, atotputernicia, atotștiința, dreptatea și mai ales în voința pe care o vădește, toate fiind aduse pe pământ din sânul Tatălui. Isus este pe pământ icoana Tatălui din ceruri. A-l cunoaște pe Isus înseamnă a pătrunde în misterul Tatălui, în sfințenia lui și îndemnul lui Isus: Fiți desăvârșiți precum Tatăl (Mt 5,48), nu înseamnă altceva decât trăirea sfințeniei lui Isus, așa cum ni se arată în el ca om. Sfântul Paul vorbește despre sfințenia – pe care trebuie s-o avem – înaintea lui Dumnezeu Tatăl. Desigur, numai Cristos poate spune în mod perfect cuvântul Tată, fiind zămislit prin puterea Tatălui, care este Duhul Sfânt, dar Isus îl trimite pe Duhul Tatălui în inimile noastre în măsura în care ne străduim să-l cunoaștem; și atunci putem spune și noi, prin Cristos și Duhul Sfânt, lui Dumnezeu: Tu, Doamne, ești Tatăl nostru.

Ceea ce trebuie să așteptăm de la Cristos pe acest pământ este o deschidere a ființei noastre față de misterul paternității lui Dumnezeu, adică să avem sensul Tatălui, conștiința vie că el ne iubește, iar când intrăm în intimitate cu el să nu-i spunem cuvinte multe, ca păgânii, fiindcă noi ne naștem din Tatăl în măsura în care credem în iubirea lui, în providența lui care face să răsară soarele său și peste cei buni și peste cei răi, iar ploaia o dă peste cei drepți și peste cei nedrepți (Mt 5,45). Isus ne dă ochii Tatălui ca să știm cum să-l privim nu numai pe el, dar și întreaga lume, ne dă sensul fraternității și salvării valorii globale. Așteptând de la Cristos această deschidere spre infinit – sensul Tatălui – automat ne însușim sentimentele lui Cristos și acea convingere lăuntrică de comuniune la domnie: Dacă suferim cu el, vom domni cu el (2Tes 2,12) în împărăția Tatălui.

Ca să ajungem la această domnie cu Cristos, evanghelia de azi – Lc 21,25-28-34-36 – ne arată mai concret ceea ce avem de făcut: Luați seama la voi înșivă, ca nu cumva să vi se îmbuibe inimile cu mâncare și băutură și cu grijile vieții acesteia și astfel ziua aceea să vină fără de veste asupra voastră! Și cei cărora le spunea Isus aceste cuvinte erau mai săraci și mai flămânzi decât noi. Tocmai râvna și neliniștea după mâncare și băutură ne face să uităm de Dumnezeu. Prin urmare: sfințim așteptarea prin veghere, rugăciune și sobrietate.

Care sunt hotărârile noastre bune pentru acest Advent?

Un amiral a pierdut o bătălie navală fiindcă s-a retras primul de pe poziția de luptă. Avea soldați, avea muniții, dar de teamă că dușmanul este mai puternic, s-a retras. Dușmanul nu mai avea nimic pentru luptă: nici un cartuș, ci doar puțini soldați răniți care așteptau să fie luați prizonieri; se pregătiseră pentru a se preda, când, spre surprinderea lor, observă că adversarii părăsesc poziția de luptă și se retrag, lăsându-le o victorie nesperată și, din învinși, ajung învingători; adversarii puteau, cu puțină răbdare, să ajungă biruitori, dar s-au retras ca învinși.

Să rămânem pe poziția noastră de luptă! Creștinul este omul a cărui așteptare sfântă este întărită de rugăciune și de înfrânarea patimilor; el stă mereu drepți înaintea Fiului Omului.

 

* * *

 

Dumnezeul speranței

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Iași
Copyright: Predici.cnet.ro

Cu această duminică, începe un an nou liturgic, și odată cu el începe și anuala noastră cale către Sărbătoarea Sfântă a Nașterii Domnului. Pornim întru întâmpinarea “Celui care vine”. Cuvântul lui Dumnezeu ne sugerează atitudinea potrivită acestui moment memorabil: “Către Tine, Doamne, îmi înalț sufletul meu!” iar Isus ne spune în Evanghelie: “… sculați-vă și ridicați-vă capul pentru că se apropie eliberarea voastră”.

Adventul trebuie să înceapă cu ridicarea, cu înălțarea sufletului; suntem îndemnați să uităm trecutul și să privim numai înainte, spre viitor, spre noul eveniment al harului, deoarece fiecare an liturgic care începe este un an al harului, al binecuvântărilor cerești.

Ne îndreptăm îndată atenția spre lecturile biblice de astăzi; pentru a vedea ce anume ne sugerează în legătură cu această așteptare, lecturile trebuiesc parcurse în ordinea istorică (așa cum au apărut ele), care e cu totul alta decât cea obișnuită, adică acea ordine liturgică în care sunt citite. Ordinea istorică este următoarea: întâia, a treia și a doua citire, adică: Vechiul Testament, epoca lui Isus (Evanghelia) și epoca Bisericii (Scrisoarea Sf. Pavel).

Prima lectură este un scurt pasaj din profetul Ieremia: “Iată vin zilele când voi împlini acel cuvânt bun pe care l-am rostit Eu pentru casa lui Israel și pentru casa lui Iuda, zice Domnul”. Aici ni se arată schema, proiectul de lucru al lui Dumnezeu: Dumnezeu făgăduiește anticipat ceea ce are de gând să realizeze mai apoi cu fidelitate. Deci, misterul lui Dumnezeu este totdeauna “vechi și nou”: vechi în simbol, nou în realitate. În acest interval, dintre făgăduință și realizare, se află posibilitatea speranței omului și a fidelității lui Dumnezeu. Pentru ce se poartă Dumnezeu în felul acesta? Pentru ce intervenția lui este pregătită așa de timpuriu? … Pentru ca omul, în fața faptului împlinit și miraculos să nu poată spune: “Idolul meu le-a făcut pe toate acestea, chipul meu cioplit sau chipul meu turnat le-a poruncit, adică întâmplarea, inteligența sau fantezia mea; Dumnezeu nu are nici un amestec în toate acestea; Dumnezeu nu există” (cf. Isaia 48,3-8). Prin urmare, făgăduința este pentru ca omul să poată cunoaște ceea ce vine de la Dumnezeu, să poată aștepta cu credință și să mărturisească aceasta cu toată tăria. Acesta este adevăratul și profundul motiv pentru care Vechiul Testament este veșnic actual, chiar și pentru noi creștinii, și continuăm să îl citim în adunările noastre. El demonstrează că mântuirea adusă de Cristos vine de la însuși Dumnezeu, care o vestise prin proroci, demonstrând unitatea planului divin al mântuirii.

Evanghelia ne duce dintr-o dată în centrul veacurilor, adică la Isus Cristos. Acea venire a lui Dumnezeu printre oameni, atât de așteptată și realizată cu El: “Dumnezeu a vizitat poporul său” (Luca 7,16). Istoria nu și-a oprit cursul ei: Timpul s-a împlinit, dar nu s-a sfârșit! Însuși Isus este Acela care îl pune pe om și Biserica în stare de alertă, de așteptare a unei alte veniri: “atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe un nor cu putere și cu mare glorie”. Prima venire, la împlinirea timpului, a fost în umilință și în suferință; a doua, de la sfârșitul veacurilor, va fi cu putere și cu glorie mare! Noi trăim în această situație precisă determinată de venirea lui Isus, în amintirea Întrupării Sale și în așteptarea parusiei, între un “deja” și un “nu a venit încă”.

A doua lectură, extrasă din Scrierile Sf. Paul, ne sugerează ce anume trebuie să facem în acest timp al Adventului. În acest sens și Evanghelia conține indicații prețioase: “Aveți grijă de voi înșivă ca nu cumva inimile voastre să se îngreuieze în necumpătare, beție și grijile vieții… Vegheați, așadar, în orice moment și rugați-vă ca să puteți scăpa de toate cele ce se vor petrece și să stați în picioare în fața Fiului Omului!” Dar mai ales Paul ne îndeamnă să tragem urmări practice din tot ceea ce am auzit până acum. El a trăit exact în aceleași împrejurări ca și noi, adică în amintirea trecerii lui Isus pe pământ, și în așteptarea revenirii Sale împreună cu toți sfinții. Cuvântul cheie folosit de apostol este “creșterea”. Acesta este timpul în care sămânța primită prin Botez trebuie să ajungă la maturitate, timp dat fiecăruia, ca și Bisericii, pentru a ajunge la starea omului desăvârșit, la înălțimea staturii lui Cristos.

După cum se vede, scrierile biblice abordează multe teme: Venirea lui Cristos, Așteptarea, Vegherea, Creșterea, necesitatea unei vieți creștinești cumpătate și active. Tocmai de aceea, reluând toate aceste teme, vom aprofunda astăzi acea temă care le cuprinde pe toate: “Speranța creștină”. Întreaga perioadă liturgică a Adventului amintește de această speranță, fiind un fel de sacrament al speranței creștine.

Citind Evanghelia de astăzi, ne atrage atenția un lucru: în descrierea evenimentelor escatologice, Isus vorbește despre tristețe, despre neliniște, despre groază, despre așteptare; nu vorbește nimic despre speranță. S-ar spune că Isus nu cunoaște speranța! Evangheliile sinoptice nu îi atribuie lui Isus nici o aluzie mai explicită cu privire la speranță. În schimb, după Paști, observăm explodând, literalmente, această temă, în scrisorile lui Pavel și în mai toate celelalte scrieri apostolice. Speranța este o componentă esențială a existenței creștine, împreună cu credința și iubirea: “Iar acum rămân acestea trei: credința, speranța și iubirea. Dar mai mare decât toate acestea este iubirea” (1Corinteni 13,13).

Ce a determinat această schimbare? La această întrebare se poate răspunde foarte simplu: speranța creștină se naște din Învierea lui Cristos: “Dumnezeu… ne-a renăscut la o speranță vie prin învierea lui Isus Cristos din morți” (1Petru 1,3). Tocmai de aceea nu se vorbește nimic în Evanghelii despre speranță înainte de Paști, nu pentru că ea nu ar fi existat în cărțile sfinte, ci era oarecum embrionară, venind la lumină în dimineața glorioasă a Paștilor.

Felul în care înțelegem noi astăzi speranța este specific gândirii biblice. Oamenii din vechime nu cunoșteau virtutea speranței, înțeleasă ca ceva bun în sine însuși; ei cunoșteau numai așteptarea, care, așa cum știm, este ambiguă, putând fi o așteptare a binelui sau a răului, sau, așa cum se întâmplă de multe ori, o așteptare zadarnică, adică o iluzie. Numai Dumnezeul creștinilor poate fi numit “Dumnezeul speranței” (Romani 15,13), adică Dumnezeul “dătător” al speranței; Dumnezeul care îi deschide omului ochii spre viitor.

Iată cum ne apare în Biblie revelația cu privire la virtutea teologală a speranței: “Speranța este așteptarea bunurilor escatologice care sunt: învierea trupului, moștenirea sfinților, viața veșnică, slava și vederea lui Dumnezeu față la față; într-un cuvânt, Mântuirea. Speranța își are originea în Dumnezeu: se bazează pe dragostea Sa, pe chemarea și pe puterea Sa, pe veracitatea și fidelitatea Sa în menținerea făgăduințelor. În felul acesta speranța nu ne poate înșela. Orientată prin definiție spre bunurile invizibile, speranța se bazează pe credință și se nutrește din dragoste. Duhul Sfânt este sursa ei privilegiată, care o luminează, o întărește, o îndeamnă la rugăciune și la o viață activă. Bazată pe îndreptățirea prin credința în Cristos, ea este plină de mângâiere, de bucurie și de tărie; pentru nimic în lume nu se descurajează din cauza suferințelor de fiecare zi, care nu contează în comparație cu fericirea făgăduită, ci le îndură cu statornicie” (Biblia de la Ierusalim: Notă la Scrisoarea către Romani 5,2).

Cu ajutorul Duhului Sfânt, să privim lucrurile mai în profunzimea lor, adică această splendidă realitate a speranței creștine. Ce înseamnă a spera? Am citit într-o carte aceste cuvinte pline de înțeles: “Trebuie să sperăm în Dumnezeu, trebuie să credem în Dumnezeu, fiindcă aceasta înseamnă unul și același lucru. Trebuie să avem în Dumnezeu această credință de a spera în El. Trebuie să credem în El, adică să sperăm. Credința vede ceea ce este în timp și în veșnicie. Speranța vede ceea ce va veni, ce va fi, în timp și în veșnicie. Dragostea iubește ceea ce este, însă speranța iubește ceea ce va fi. Credința pe care o prefer, spune Dumnezeu, este speranța “(Peguy). Prin urmare, speranța este surioara geamănă a credinței, este un fel de a crede, este, ea însăși, o încredințare în mâinile lui Dumnezeu, mai cu seamă în vederea propriului viitor.

În felul acesta, speranța este chiar mai meritorie decât credința, pentru că e mai exigentă. Nu este greu a crede pentru cel care nu e orb, pentru omul cu ochii sănătoși, care Îl privește pe Dumnezeu în creația Sa, în marea strălucire a întregului Univers! … Însă, a spera, și a spera mereu, chiar și după a nu știu câta deziluzie, a spera că ziua de mâine va fi mai bună decât cea de azi, după ce am observat că de atâtea și atâtea ori ea a fost chiar mai rea decât ziua precedentă, sorbind toate aceste amăgiri, așa cum absoarbe pământul o ploaie binefăcătoare, aceasta într-adevăr este ceva nobil, mare, și demonstrează atotputernicia harului lui Dumnezeu.

Deseori speranța creștină este asemănată cu o ancoră. Chiar din cele mai vechi timpuri a fost simbolizată așa, însă ancora nu este simbolul cel mai potrivit, ci “vela”, “pânza”. Ancora leagă barca de fundul mării, însă pânza o face să alerge pe mare către țărm; speranța este aceea care o mână cu putere; dacă nu ar fi speranța, totul s-ar opri, și credința și dragostea. Ce ar fi credința fără speranță? Sf. Paul spune că nu ar fi decât o credință “zadarnică” (1Corinteni 15,14). Nimeni nu seamănă dacă nu așteaptă o recoltă. Speranța a fost aceea care, chiar de la începuturile Bisericii, a dat mesajului creștin această extraordinară forță de expansiune, care, în scurt timp, l-a dus până la marginile pământului. Oamenii, mai ales cei împovărați și săraci, toți oropsiții sorții, au văzut pentru prima dată o propunere a speranței, care era într-adevăr pentru ei, și care nu excludea pe nimeni.

Dacă propovăduirea creștină de astăzi este câteodată atât de lipsită de vigoare, aceasta se datorează faptului că nu a ținut cont și nu a pus la loc de frunte propovăduirea speranței. Lumea este flămândă de speranță mai mult decât de pâine, și ascultă mesajul numai în măsura în care acesta este capabil să îi ofere o adevărată speranță. Noi creștinii suntem responsabili, trebuie să dăm socoteală de speranța ce ne-a fost dăruită. Trebuie să fim totdeauna pregătiți a da un răspuns potrivit oricui ne-ar pune o întrebare cu privire la speranță; și aceasta nu numai cu cuvântul, ci și prin bunăvoință, delicatețe și respect, dar mai cu seamă prin capacitatea de a suferi orice din cauza speranței noastre. Noi trebuie să fim tot atâția agenți de legătură ai speranței. “Așa cum credincioșii își trec din mână în mână (la anumite procesiuni) apa sfințită, tot așa și noi trebuie să ne trecem din inimă în inimă speranța divină” (Peguy).

Propriilor fii trebuie să le dai mai întâi o speranță și numai în al doilea rând pâinea cea de toate zilele; elevilor trebuie să le prezentăm mai întâi o speranță și apoi o doctrină; chiar și cei înaintați în vârstă, bătrânii, au nevoie de o speranță, mai mult chiar decât o pensie! De trăit se poate trăi chiar și atunci când ne lipsesc toate, dar fără speranță nu se poate trăi. Când un om își pierde speranța, când nu mai speră în nimic, când, trezindu-se dimineața, nu mai așteaptă absolut nimic de la nimeni, el nu mai este viu; el moare: ori lent, ori sinucigându-se. Cine a cunoscut de-aproape vreunul dintre aceste cazuri, datorate câteodată bolii, dar cele de mai multe ori egoismului celor din jur, își dă seama că nu există nimic în lume mai vrednic de compătimire decât asemenea cazuri.

Știm că speranța creștină nu este singura despre care trebuie să se predice în zilele noastre; mai există și așa numitele “speranțe omenești”, care privesc nu spre viitorul escatologic, ci spre viitorul omenesc, spre viitorul omului de pe acest pământ. Cele două speranțe nu se exclud: dacă speranța lumească, în cel ce nu crede, exclude speranța creștină, în schimb cel ce crede nu va exclude niciodată speranța omenească. Mai mult chiar, atunci când aceasta este înțeleasă la justa ei valoare, constituie cea mai bună garanție, pentru că omul este mai atent la a nu face nimănui vreun rău, fiindcă toți oamenii sunt fiii lui Dumnezeu (Romani 8,21). Speranța creștină este o speranță activă, bogată în fapte ce trebuiesc făcute în timpul așteptării: veghere, creștere în dragoste față de toți.

De aceea speranța este ca un ferment, ca “sarea”, chiar și în această lume. Așadar, noi nu avem nici un interes în a înălța speranța creștină pe dărâmăturile speranței omenești; ci vom cultiva tot sâmburele de speranță, mic sau mare, care se află în jurul nostru; ca niște adevărați creștini, îi vom ajuta pe frații noștri să își descoperi o altă speranță, aceea care nu înșeală, pentru că vine din inima noastră împreună cu dragostea prin Duhul Sfânt care ni s-a dăruit. Vom încheia cu acea rugăciune cu care Sf. Paul își încheie Scrisoarea către Romani: “Dumnezeul nădejdii să vă umple pe voi de toată bucuria și pacea în credință, ca să prisosească nădejdea voastră, prin puterea Duhului Sfânt”.

 

* * *

 

Priviți în jur, nu în sus!

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un misionar american din Africa a văzut nevoia de a avea Biblia tradusă în limba locală. A scris acasă cerând sprijin financiar. O doamnă în vârstă din parohie, care s-a gândit că tânărul misionar nu știe ce spune, i-a scris pentru a-i da câteva sfaturi în această privință. “Nu cred că africanii au nevoie de o traducere”, a susținut ea; “dacă Biblia regelui James a fost bună pentru Sf. Paul, ar trebui să fie bună și pentru africani”. Buna noastră doamnă nu înțelegea că pentru a predica vestea cea bună într-un mod semnificativ, există nevoia constantă de a traduce nu doar Biblia ci și însuși mesajul lui Cristos pentru ca oamenii să îl poată înțelege. De aceea regele James a tradus Biblia din originalul ebraic și grec în limba engleză pentru creștinii vorbitori de limbă engleză. În Evanghelia de astăzi vedem cum Luca traduce învățătura lui Isus despre zilele de pe urmă pentru a o face mai semnificativă și relevantă pentru cititorii lui.

Evanghelia de astăzi este de la Luca, în timp ce majoritatea lecturilor evanghelice începând din luna noiembrie a anului trecut au fost din Evanghelia lui Marcu. Prima duminică a Adventului marchează începutul unui nou an liturgic. Astăzi trecem de la anul lui Marcu (B) la anul lui Luca (C). De fapt, pasajul evanghelic de astăzi este versiunea de la Luca a pasajului pe care l-am citit cu două săptămâni în urmă de la Marcu. Luca și-a scris Evanghelia la mulți ani după Marcu. El cunoștea Evanghelia lui Marcu și a inclus mult din aceasta în propria lui Evanghelie, făcând schimbările necesare pentru ca aceasta să fie mai potrivită și relevantă pentru cititorii săi. Un exemplu minor este relatarea vindecării paraliticului, în care Marcu ne spune că cei care îl aduceau pe bolnav au făcut o deschizătură în acoperiș (Marcu 2,4), dar Luca ne spune că ei l-au lăsat printre olane (Luca 5,19). Marcu avea în minte o casă palestiniană, cu acoperișul din stuf, crengi și pământ. Luca, pe de altă parte, avea în minte audiența romană, și romanii își făceau acoperișurile cu olane. Iar astăzi citind versiunea lui Luca privind învățătura lui Isus despre zilele de pe urmă, trebuie să fim atenți la felul în care Luca repovestește totul, pentru a descoperi ceea ce dorește Luca să sublinieze în particular din această importantă învățătură.

Comparând pasajul de la Marcu 13,24-32, pe care l-am citit cu două duminici în urmă, cu Luca 21,25su pe care îl citim astăzi, vedem că Luca a omis evenimentele spectaculoase din cer pe care Marcu le-a asociat cu zilele de pe urmă: “soarele se va întuneca, iar luna nu-și va mai da lumina; stelele vor cădea de pe cer” (Marcu 13,24-25). Luca rescrie acestea în mod mai reținut: “vor fi semne în soare, în lună și în stele” (Luca 21,25). Din nou, Luca nu menționează ideea de la Marcu potrivit căreia Fiul Omului “va trimite îngerii și va aduna pe toți aleșii săi din cele patru vânturi, de la capătul pământului până la capătul cerului” (Marcu 13,27). De ce lasă Luca pe dinafară aceste preziceri de la Marcu? În primul rând, Luca acum știe mai multe. Marcu și-a scris Evanghelia cândva înainte de căderea Ierusalimului în anul 70dC. În zilele lui, creștinii evrei presupuneau că distrugerea Templului și căderea Ierusalimului vor coincide cu sfârșitul lumii. Însă căderea Ierusalimului a avut loc și lumea nu s-a sfârșit. Așadar Luca, scriind în jurul anului 80dC, a avut avantajul de a cunoaște unele lucruri pe care Marcu nu le știa.

Căderea Ierusalimului și distrugerea Templului au produs o puternică criză a credinței pentru creștinii din acele timpuri. Deoarece așteptatul sfârșit al lumii nu s-a produs odată cu acestea, mulți dintre ei au renunțat total la credința lor în a doua venire a lui Cristos. S-au orientat rapid spre plăceri pământești, cum ar fi a mânca și a bea, și au căzut în laxitate morală. Pentru a răspunde nevoilor lor, Luca a adăugat a doua parte a Evangheliei de astăzi, îndemnându-i să vegheze pentru ca să nu fie îngreunați de “necumpătare, beție și grijile vieții” (21,34).

Adventul este un timp de pregătire pentru venirea Domnului. În general înțelegem prin aceasta venirea lui în zilele de pe urmă și venirea lui la Crăciun, care ne amintește nașterea sa istorică în urmă cu 2000 de ani. Luca ne amintește de o altă venire de care tindem să uităm, adică de venirea lui zilnică în evenimentele obișnuite și în oamenii obișnuiți din viețile noastre. Luca subliniază faptul că trebuie să fim vigilenți pentru a-l recunoaște și primi pe Domnul care vine la noi fără avertisment în fiecare zi prin oamenii, locurile și evenimentele la care ne așteptăm mai puțin. Dacă ne pregătim pentru venirea Domnului privind sus spre cer, astăzi Luca ne invită să privim în jur, să privim la povestea vieților noastre de zi cu zi și să îl recunoaștem pe Domnul care vine la noi în moduri neașteptate.

 

* * *

 

Duminica I – Advent (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a spus ucenicilor săi: “Vor fi semne în soare, în lună și în stele, iar pe pământ popoarele se vor înspăimânta din cauza vuietului mării și al valurilor. Oamenii vor muri de groază în așteptarea celor ce au să vină peste lume, căci puterile cerului se vor clătina. Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu putere și cu slavă mare. Când vor începe să se întâmple acestea, ridicați-vă capetele și priviți în sus pentru că mântuirea voastră se apropie. Fiți cu băgare de seamă să nu se îngreuneze inimile voastre din pricina chefurilor, a bețiilor și a grijilor vieții acesteia și să nu vină peste voi ziua aceea fără de veste. Căci ea va veni ca o cursă peste toți aceia ce locuiesc pe fața întregului pământ. Vegheați așadar tot timpul și rugați-vă, ca să scăpați de toate acestea care vor veni și să puteți sta în picioare înaintea Fiului Omului”. (Lc 21,25-28.34-36)

Odată cu această duminică sfânta Biserică începe un nou an liturgic. Acest început de an este dominat de invitația de a contempla o adevărată frescă ce ilustrează momentul culminant al istoriei: venirea în slavă, la sfârșitul istoriei, a Fiului Omului, eveniment așteptat cu nerăbdare de către orice creștin. Or tocmai așteptarea acestei veniri caracterizează prima parte a postului Crăciunului și îi dă titlu (termenul latinesc de adventus înseamnă sosire, venire).

E drept că anumite aspecte ale textului propus nouă spre meditare în această primă duminică din Advent sunt susceptibilă să descurajeze pe cititorul evangheliei. Într-adevăr, ce simțim atunci când citim sau auzim profeții de genul: [În zilele acelea] vor fi semne în soare, în lună și în stele, iar pe pământ popoarele se vor înspăimânta din cauza vuietului mării și al valurilor. Oamenii vor muri de groază în așteptarea celor ce au să vină peste lume, căci puterile cerului se vor clătina. Să nu uităm totuși că sfântul Luca a văzut în evenimentul Întrupării Fiului lui Dumnezeu începutul ultimelor timpuri. Din acel moment oamenii au intrat în ultima fază a istoriei mântuirii, fază care are drept preambul activitatea pământească a lui Isus, ca și pe cea a Bisericii, prin care este instaurată Împărăția lui Dumnezeu în lume. Dar timpul prezent, care nu este altul decât cel Bisericii, este un timp al încercărilor care se abat nu doar asupra misionarilor (Lc 21,12-19), ci asupra întregului univers în măsura în care tensiunile dintre forțele binelui și cele ale răului (Lc 21,8-11) vor atinge acest punct de crispare și de paroxism ce va avea drept deznodământ venirea lui Dumnezeu și a Împărăției sale (Lc 21,25-28).

Sfânta Biserică deschide, așadar, anul liturgic propunând credincioșilor să contemple prin credință realitățile din urmă ale existenței sale. Procedând astfel, ea nu dorește altceva decât să îl atingă pe om cu o doză cât mai mare de realism pentru a-l scoate din amorțeala și din rutina în care adesea alunecă. Pe de altă parte Biserica vrea să reamintească oricărui om, care este punctul culminant atât al vocației sale cât și cel al întregii creații: intrarea în viața veșnică.

Le rămâne creștinilor să întrezărească în miezul realităților lumii prezente acel dinamism care le călăuzește pașii către scopul la care i-a chemat Dumnezeu. Tot lor le revene responsabilitatea de a da mărturie, prin intermediul activităților lor concrete, despre “sensul” lucrurilor (și al evenimentelor) unei umanități care se află, din ce în ce mai mult, în căutarea sensului vieții sale.

 

* * *

 

Duminica I din Advent (comentariu pentru copii)

Autor: Diverși alți autori
Traducere: pr. Lucian Avădăni
Copyright: Predici.cnet.ro

Începe astăzi un nou an liturgic, deci o nouă perioadă de doisprezece luni în care suntem invitați să ne îndreptăm privirea spre Isus, spre viața și învățătura sa. Prima etapă din această perioadă este timpul care începe azi: Adventul. Ce înseamnă? La ce folosește?

Advent înseamnă “venire, așteptare” și este foarte clar a cui venire o așteptăm: venirea Domnului Isus!

Într-adevăr, Adventul are scopul de a ne însoți pas cu pas spre Crăciun. Aceea este Noaptea Sfântă în care comemorăm iubirea lui Dumnezeu care vine lângă noi, se unește cu omenirea într-un mod atât de profund încât alege să se nască între oameni ca om, să se nască la fel ca un copil egal față de toți ceilalți, de a împărtăși soarta fragilității noastre.

Este de înțeles că acea Noapte Sfântă cere o pregătire specială: nu putem să o întâmpinăm nepregătiți, confuzi, fără ca să înțelegem ceea ce celebrăm! Ar fi de-a dreptul trist să nu corespundem în mod adecvat la iubirea care ni se dăruiește într-un mod atât de uimitor.

Tocmai pentru a evita să ajungem la Crăciun fără a acorda suficientă importanță, pentru a nu risca să lăsăm să zboare timpul și zilele în mod superficial, fără a descoperi importanța și valoarea acestuia, iată că Biserica, în înțelepciunea ei, a predispus timpul Adventului.

Un drum de parcurs ajutați de unele elemente pentru a începe mai bine acest an liturgic. Pentru început, suntem avertizați de culoare: veșmintele de la altar și haina preotului sunt de culoarea violet, o culoare care semnifică “atenționare, așteptare, pregătire”; o culoare care este o invitație la concentrare, la a fi cu adevărat atenți pentru a nu irosi în zadar timpul și energiile.

Un alt ajutor fundamental pentru a trăi bine Adventul ne vine din textele Cuvântului lui Dumnezeu pe care Biserica le-a ales pentru această perioadă, încât să ne indice un parcurs bogat și intens.

Este adevărat că orice Advent se aseamănă puțin cu cele care l-au precedat, dar dacă ne deschidem urechile ne dăm seama că fiecare Advent are firul său conductor special și unic: un cuvânt, un detaliu, o imagine, care unește împreună textele Sfintei Scripturi din toate cele patru duminici care ne pregătesc pentru Crăciun.

Să încercăm așadar să descoperim care va fi această particularitate specială și luminoasă care ne va însoți pe parcursul acestui Advent.

Dacă recitim cu atenție fragmentele Cuvântului lui Dumnezeu din această duminică, nu este foarte greu de a o descoperi pentru că este sugerată de un cuvânt interesant, încă din primele rânduri din prima lectură: “Iată, vor veni zile, spune Domnul, când voi împlini făgăduința de fericire pe care am făcut-o casei lui Israel” .

Prin gura profetului Ieremia Domnul Dumnezeu garantează că va sosi timpul în care toate promisiunile sale se vor împlini. Dacă ne gândim bine ar fi cu adevărat îmbucurător să știm că există măcar cineva în lume care ar garanta să-și țină promisiunile, de a duce la îndeplinire cuvintele pe care le-a pronunțat!

Aceasta ne asigură, ne face încrezători față de prezent și viitor: Domnul Dumnezeu ne asigură că nici una dintre promisiunile sale nu va rămâne nerealizată!

Poate cineva se va întreba: bine, dar care sunt aceste promisiuni? Ce trebuie să așteptăm?

Cel mai bun: acesta va fi punctul de plecare pentru Adventul nostru! Vom face împreună un fel de găsirea comorii bazat pe Cuvântul lui Dumnezeu pentru a descoperi, duminică după duminică, promisiunile pe care Tatăl Bun și le menține. De-a lungul timpului a pronunțat unele prin gura profeților, cu privire la poporul său, sau legând prietenii cu Avram, Isac, Iacob. Vedeți că nu va fi dificil să reușim să individualizăm care sunt promisiunile pentru care Domnul Dumnezeu a asigurat împlinirea.

Să începem imediat, așadar: care este prima promisiune pe care o întâlnim azi în liturgia Cuvântului? Să luăm în ordine și să urmărim fragmentul luat din profetul Ieremia: “În zilele acelea și în timpul acela voi ridica dintre urmașii lui David o odraslă dreaptă care va judeca și va face dreptate pe pământ. În zilele acelea Iuda va fi eliberat și Ierusalimul va trăi în liniște; iată numele care i se va da: “Domnul este dreptatea noastră”.

Hmm… se vorbește de o promisiune mare, importantă. Sunt cuvinte care revin asemenea refrenului unui cântec: drept, dreptate…

Când auziți vorbindu-se de dreptate la ce vă gândiți? La judecători, la tribunale, la cineva care este judecat…

Drept este opusul lui?

… lui greșit, desigur! Cine face ceva greșit nu trăiește conform dreptății. În urechile mele, apoi, auzind cuvântul dreptate, îmi răsună imediat plângerile constante ale multor elevi de-ai mei: “Nu este drept!!!”

Vi s-a întâmplat și vouă, uneori, să vă plângeți în același mod? Să protestați pentru că ceea ce se întâmplă nu este drept? Cred că da, pentru că toți, din păcate, experimentăm, mai devreme sau mai târziu, să fim tratați pe nedrept.

În care cazuri simțim cu adevărat că nu este drept?

Înainte de toate atunci când nu este luat în seamă adevărul, când este ignorat sau călcat în picioare. Îmi amintesc când la școală directorul era convins că Renato a fost cel care a scris pe peretele din curte. El repeta: “Nu am fost eu”, dar directorul nu-i dădea voie să vorbească, amintindu-i alte numeroase ștrengării pe care Renato le-a făcut pe parcursul anilor. Numai că de data aceea Renato chiar nu era implicat și, totuși, el a fost învinovățit și nu i se dădea posibilitatea să se explice, să se apere. El asculta cuvintele directorului și reușea doar să repete cu lacrimi în ochi: “- Dar nu este drept!”

Spunem deciși că nu este drept, când se folosește forța sau puterea pentru a lua dreptul unei alte persoane: îmi amintesc ce se întâmpla într-un oratoriu, cu câțiva ani în urmă, mai ales sâmbăta după-amiaza; chiar dacă se făcea cu rândul pentru a folosi terenul de fotbal, parohul avea o simpatie specială pentru un grup de adolescenți și întrerupea jocul celor mai mici pentru a-i lăsa să se joace pe cei mai mari. Când cei mici protestau, le-o tăia scurt: “ei vor folosi terenul pentru că eu decid!” Instantaneu se auzeau vocile jucătorilor nedreptățiți: “- Dar nu este drept!”

În sfârșit, cu toții strigăm “nu este drept!” când se fac favoritisme sau preferințe. Îmi amintesc de bunica unei colege de școală care, în părculeț, striga fetițelor: “- Mergeți la leagăne, lăsați topoganele pentru băieți: acele jocuri sunt pentru ei!” Imaginați-vă cât de fericiți erau băieții deoarece puteau să se joace doar ei în topogane. În mintea mea de copilă, la orice strigăt al acelei bunici, îmi venea în minte: “Dar nu este drept!”

Nedreptatea ne face mereu să ne enervăm și să ne răzbunăm: nu o acceptăm, simțim că trebuie să reacționăm în orice mod, că nu putem ca lucrurile să rămână așa. Trebuie să facem ceva pentru ca să punem în picioare dreptatea. Și nedreptățile nu sunt doar cele mici, zilnice, care se întâmplă să le întâmpinăm la școală, în familie, cu prietenii, la oratoriu… Din păcate sunt multe situații în care popoare întregi sau categorii întregi de persoane sunt oprimate în mod nedrept. Ei bine, cuvântul profetului Ieremia capătă azi forma unei promisiuni solemne din partea lui Dumnezeu Tatăl: “În zilele acelea și în timpul acela voi ridica dintre urmașii lui David o odraslă dreaptă care va judeca și va face dreptate pe pământ“.

Dumnezeu promite că în Împărăția sa va fi mereu dreptate, dar se așteaptă și o colaborare decisivă din partea noastră, pentru ca această promisiune să înceapă să se împlinească cât mai curând, acum, aici, chiar începând cu acest Advent. Ce putem să facem?

Există cel puțin două gânduri de dreptate pe care putem să începem să le împlinim imediat.

Înainte de toate, în timpul acestei celebrări euharistice, să ne rugăm pentru toți cei care, în orice parte din lume, experimentează pe pielea lor nedreptăți și sunt oprimați, umiliți, privați de libertate și de demnitatea lor de ființe umane.

Apoi, pentru toată săptămâna care începe azi, să fim vigilenți, să ținem ochii deschiși bine pentru ca să nu se întâmple să facem nici cea mai mică nedreptate. Și mai ales, să nu fim nepăsători și resemnați în fața nedreptăților care se întâmplă în fața noastră. Să ne hotărâm să nu rămânem indiferenți, să nu ne ascundem, dar să luăm întotdeauna apărarea Adevărului. Este vorba de angajamente serioase și importante care ne fac colaboratori ai lui Dumnezeu pentru ca Împărăția sa de iubire să ajungă în curând și ca să se poată realiza promisiunile sale bune.

Comentariu îngrijit de Daniela De Simeis

 

* * *

 

Duminica I din Advent (lectio divina)

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Luca 21,25-36

Întoarcerea Fiului Omului

25 «Vor fi semne în soare, în lună și în stele, iar pe pământ popoarele se vor înspăimânta din cauza vuietului mării și al valurilor. 26 Oamenii vor muri de groază în așteptarea celor ce au să vină peste lume, căci puterile cerului se vor clătina.1 27 Atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu putere și cu slavă mare. 28 Când vor începe să se întâmple acestea, ridicați-vă capetele și priviți în sus pentru că mântuirea voastră se apropie».

Lecția smochinului

29 Isus le-a spus ucenicilor săi această asemănare:

«Priviți la smochin și la toți ceilalți arbori: 30 când vedeți că au dat mugurii vă dați seama că vara este de acum aproape. 31 La fel și voi, când veți vedea împlinindu-se toate acestea, să știți că împărăția lui Dumnezeu este aproape. 32 Vă spun adevărul: Nu va trece această generație, până când nu se vor împlini toate. 33 Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece!

Isus îi avertizează pe ucenicii săi

34 Fiți cu băgare de seamă să nu se îngreuneze inimile voastre din pricina chefurilor, a bețiilor și a grijilor vieții acesteia și să nu vină peste voi ziua aceea fără de veste. 35 Căci ea va veni ca o cursă peste toți aceia ce locuiesc pe fața întregului pământ. 36 Vegheați așadar tot timpul și rugați-vă, ca să scăpați de toate acestea care vor veni și să puteți sta în picioare înaintea Fiului Omului».

_________________________________________________________________________________

1 21,26 Puterile cerului se vor clătina: În antichitate, oamenii credeau că stelele și planetele erau puteri spirituale și că aveau influență asupra persoanelor.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În această duminică începem un nou timp liturgic. Trecem de la Ciclul B, în care am luat ca lectură evanghelia după Marcu, la Ciclul C în care vom avea evanghelia după Luca.

Pentru aceasta, relatarea evanghelică prezentată astăzi, este luată din Cuvântarea despre sfârșitul timpurilor din evanghelia după sfântul Luca (capitolul 21). Aici se prezintă în formă de sinteză învățăturile lui Isus cu privire la sfârșitul timpurilor când Împărăția lui Dumnezeu va ajunge la plinătatea ei. Tonul relatării este în mod clar “apocaliptic” (vezi explicația dată în duminica a 33-a) și imaginile invită la o atitudine de responsabilitate față de deciziile din propria viață.

Este clar, sigur și de credință că Fiul Omului va veni la sfârșitul timpurilor cu toată gloria sa pentru a realiza judecata din urmă. Însă cu privire la ziua și la ora acestui eveniment nimeni nu le știe, numai Dumnezeu. Pentru aceasta, nu este momentul să facem speculații și calcule în privința lui “când”, ci că este timpul propice pentru a reflecta asupra lui “cum” mă pregătesc pentru întâlnirea cu Domnul.

Caracteristicile relatării sunt foarte asemănătoare cu acelea pe care le-am meditat în urmă cu două săptămâni, în duminica a 33-a de peste an, unde am meditat textul paralel cu cel de astăzi în versiunea lui Marcu (13,24-32). În linii generale ceea ce se afirma acolo ne folosește și pentru astăzi. Pentru aceasta, este util să recitim acele piste care ni se propuneau…

Însă textul lui Luca nu are în această parte nici o reflecție cu privire la faptul că nimeni nu știe nici ziua nici ora când va veni Fiul Omului așa cum făcea Marcu (versetul 32). Luca adună câteva elemente în plus care sunt prezente în mod deosebit la sfârșitul relatării, în versetele 34-36. Domnul reflectează direct cu privire la atitudinea pe care trebuie s-o avem așteptând venirea lui. Și problema se referă la folosirea timpului. Cei care se gândesc la “chefuri” și “beții” pot să fie prinși ca un animal într-o capcană. Pentru aceasta trebuie să fim mereu în alertă și să ne rugăm fără încetare, pentru a putea fi cu Isus Fiul Omului.

Pentru a ține cont: Timpul Adventului pe care-l începem astăzi are un caracter penitențial, totuși nu este așa de marcat ca timpul Postului Mare. Se încearcă pregătirea inimii pentru venirea Domnului. În primele săptămâni din Advent se evidențiază aspectul “escatologic”, adică pregătirea inimii pentru venirea lui Isus la sfârșitul timpurilor în gloria sa, așa cum apare clar în textul de astăzi. În a doua etapă, începând de la 16 decembrie, se pune accentul pe prima venire a Mântuitorului: pregătirea inimii pentru a-l primi pe Domnul în Misterul Nașterii, care se actualizează din nou în istoria noastră.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mc 13,35; Lc 17,26-27.34-35; Mt 25,1-13; 1Tes 5,2; 2Pt 3,10.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar termenul “Întoarcerea Domnului”.

Întrebări pentru lectură

NOTĂ: Se repetă câteva întrebări pe care le-am folosit deja în duminica a 33-a de peste an, Mc 13,34-32.

- Care este climatul dominant: tresăltare de bucurie, tristețe, veselie, plâns…?

- Ce tipuri de semne sau indicii sunt descrise?

- Ce se va întâmpla cu soarele, cu luna și cu stelele?

- Ce se va întâmpla cu oamenii din toate țările?

- Ce înseamnă aceste fenomene?

- Ce se va întâmpla cu puterile cerului?

- Cine va fi văzut? În ce formă?

- Ce înseamnă “Fiul Omului”?

- Ce exemplu dă Isus după aceea și de ce îl prezintă așa?

- Ce se întâmplă cu smochinul când se apropie vara?

- Cum trebuie aplicat exemplul smochinului la viața ucenicilor Domnului?

- Pentru ce trebuie să fim cu băgare de seamă?

- Ce se întâmplă cu aceia care pierd timpul cu gândul la “chefuri și beții”?

- Ce atitudini ne recomandă Domnul pentru a nu fi prinși asemenea unul animal într-o capcană?

2 – MEDITAȚIE

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

NOTĂ: Se repetă câteva întrebări pe care le-am folosit deja în duminica a 33 de peste an, Mc 13,34-32.

- Care ar fi “cataclismele” din viața mea astăzi?

- Care este “suferința” care va trebui să se întâmple?

- În ce situații experimentez în mod deosebit că soarele se întunecă, luna încetează să strălucească și stelele cad de pe cer?

- Ce impact are asupra mea apariția glorioasă și solemnă a lui Isus Fiul Omului?

- S-ar putea spune că sunt pregătit pentru a-l primi?

- Sunt capabil să înțeleg lecția smochinului?

- Învăț să citesc semnele pe care Dumnezeu le pune în viața mea?

- Ce semne, ce indicii pune Dumnezeu la îndemâna mea pentru ca să descopăr și să urmez voința lui sfântă?

- Învăț să privesc, învăț să urmez…?

- Vreau să schimb, vreau să cresc…?

- Ce înseamnă pentru mine astăzi că rămâne în veci Cuvântul lui?

- Ca un asiduu “cititor-rugător” al Cuvântului, las eu ca să fie Cuvântul lui stabil rădăcina vieții mele spirituale?

- Ce loc are Lectio Divina în viața mea pentru ca să pot spune cu bucurie că realmente Cuvântul lui rămâne în veci?

- În ce lucruri folosesc “timpul meu”?

- La ce lucruri mă gândesc în mod constant?

- Care ar putea să fie astăzi “chefurile și bețiile” care mă abat de la drumul mântuirii?

- Sunt “în alertă” în viața mea spirituală?

- Mă rog în fiecare moment; mă rog fără încetare; sunt fidel față de timpul de rugăciune pentru a urma cu statornicie drumul Domnului?

- Doresc realmente să fiu cu Isus Fiul Omului?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru momentul de rugăciune propunem un cântec popular. Chiar dacă nu cunoști melodia, merită să-l citești ca poezie. Realmente ne pune în “tensiunea” Adventului de a cere ca “să vină împărăția lui”:

SUS INIMILE

1- Sus inimile,

este aproape mântuirea!

Timpul s-a împlinit,

este ora Domnului.

Astăzi lumea te cheamă:

Vino, Doamne Isuse!

Vie împărăția ta,

Împărăția iubirii!

2- Fără Tine oamenii pier

de foame și de asuprire,

fără Tine popoarele se afundă

în război și ambiție.

Astăzi popoarele te cheamă:

Vino, Doamne Isuse!

3- Tu ești speranța noastră,

ești Viață și Adevăr,

eliberator al săracilor,

mesager al păcii.

Astăzi oamenii te cheamă:

Vino, Doamne Isuse!

4- Împărăția ta aproape este,

cu noi este Dumnezeu;

să rodească repede roadele sale

de dreptate și libertate.

Astăzi Biserica te cheamă:

Vino, Doamne Isuse!

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a interioriza acest Cuvânt ne putem concentra asupra finalului relatării și să savurăm ce înseamnă “a veghea” și “a ne ruga tot timpul”… Cu ochii închiși, într-un loc liniștit (biserică, sala de cateheză, cameră…), repetați lent, cu seninătate…

Doamne Isuse:

- În mijlocul ispitelor “vreau să veghez și să mă rog tot timpul”…

- Atunci când pierd speranța “vreau să veghez și să mă rog tot timpul”…

- Atunci când mă cuprinde teama “vreau să veghez și să mă rog tot timpul”…

- Atunci când…

- În mijlocul…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Propune-ți în mod deosebit momente de rugăciune pentru a răspunde la ceea ce ne spune Cuvântul astăzi: “rugați-vă tot timpul”. Cum pot “să optimizez” rugăciunea mea în acest timp al Adventului?

Propunere comunitară

- Încercați să organizați o reuniune cu grupul vostru de tineri pentru a dialoga despre modul în care tinerii din ambientul vostru “folosesc” timpul… La ce dau prioritate, ce anume îi ocupă și-i preocupă mai mult…? Ce revelează asta? Este prezent Dumnezeu în acest “timp” sau nu? Ce se poate face pentru “a îmbunătăți” situația și a fi tot mai mult aproape de ceea ce ne prezintă astăzi Cuvântul lui Dumnezeu?

 

* * *

 

Atunci vor vedea pe Fiul omului venind pe norii cerului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Omenirea dintotdeauna și-a presimțit sfârșitul drept o pedeapsă ca urmare a păcatului, a vinovăției personale și colective.

Apocalipsul în Vechiul Testament apare ca un reflex al conștiinței umane asupra dreptății divine. Potopul, Sodoma și Gomora sunt mărturii elocvente. Întreaga omenire din ce în ce mai rea va avea oare același sfârșit? Dumnezeu nu este numai drept, el strălucește mai ales prin îndurare. Aceasta o arată prevestirea din prima lectură (Ier 33,14-16). Restul, acel nucleu israelit călăuzit de Zorobabel la întoarcerea din exil, ajuns la Ierusalim, văzând dezastrul, cade în descurajare. Se pare că mulți își abandonaseră definitiv moștenirea trecutului religios spre a trăi exact ca și celelalte popoare păgâne din jur. Pentru cei care au început să-și piardă speranța și pentru cei care nu mai aveau nimic de pierdut, unul dintre puținii rămași credincioși lui Iahve (care n-au lipsit niciodată din poporul lui Dumnezeu), le adresează această profeție inspirată de Domnul: Iată vin zile în care voi adeveri făgăduința mea de mântuire pe care am făgăduit-o casei lui Israel și casei lui Iuda… fiindcă Domnul este dreptatea noastră (cf. CBL pag. 674-675).

Făgăduința de mântuire din partea lui Iahve s-a realizat în Domnul-dreptatea-noastră, Isus Cristos.

Psalmul responsorial (24) îndeamnă să ne înălțăm sufletul spre Domnul. Să o facem acum, ca să-l putem vedea când va veni pe norii cerului!

Evanghelia zilei (Lc 21,25-28) ne prezintă succint sfârșitul lumii, armonia cosmică intră în derută. Totuși, chiar dacă toate intră în faza destructivă sufletul omului fiind nemuritor va urca spre ceruri prin Domnul-dreptatea-noastră. Sensul istoriei nu se află în ruina popoarelor și nici nu se ascunde într-un viitor enigmatic prea îndepărtat. Sensul stă în Cristos, adevăratul Fiu al omului, care este semănat ca o sămânță a morții și a mântuirii în sânul pământului. Biserica mărturisește că în centrul ruinelor umane, peste istoria în agonie, se revarsă un cuvânt dătător de viață, o prezență salvatoare care ne cheamă (id. o.c., pag. 1275). Isus, în care Dumnezeu toate le-a rezumat “Și toate le-a pus sub picioarele lui și mai presus de toate l-a dat pe el cap al Bisericii, ca una care este trupul lui, împlinirea celui ce împlinește toate întru toți” (Ef 1,22-23), a avut apocalipsul său, de care trebuie să aibă parte și Trupul său Mistic spre a se naște împărăția pe care regele Cristos va trebui să o prezinte Tatălui curățită în focul Calvarului.

Cu moartea lui Cristos pe cruce – adevărat apocalips divin – omenirea, cosmosul, întreaga istorie și-au găsit icoana sfârșitului.

Tatăl ceresc a fost profund ofensat de păcatul care i-a desfigurat “imaginea, chipul” omul pe care l-a creat din iubire (cf. Gen 1,26). Fiul vrea să-i arate Tatălui “icoana omului desăvârșit în sine însuși ca Fiu” (cf. 2Cor 4,4) ca după acest model să refacă întreaga omenire. Cu ce preț? Cu orice preț. Dumnezeu fiind se face om; om fiind alege condiția sclavului și se face ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce (cf. Fil 2,6-8); nu numai trupul și l-a dat morții, ba chiar și sufletul – “sufletul său și l-a dat spre moarte” (Is 53,12). Despre Isus putem spune nu numai că a suferit ci a cunoscut suferința conform profeției lui Isaia (53,3). “A cunoaște”, în sensul Sfintei Scripturi, înseamnă a se identifica cu lucrul cunoscut spre a da naștere unui lucru nou, ca în sensul în care “Adam a cunoscut-o pe Eva” (doi au format un singur trup) “și Eva l-a născut pe Abel” (Gen 4,2). Isus a cunoscut durerea și s-a născut Trupul său Mistic, Biserica. Cunoscând durerea înseamnă că s-a unit cu esența ei care are atributul infinitului. Esența durerii constă în lipsa totală de mângâiere din partea iubirii. Și cum iubirea infinită a Tatălui nu l-a cruțat nici pe Fiul său (cf. Rom 8,32), adică l-a lipsit total de orice mângâiere a iubirii părintești, de aceea Isus, simțind o durere mai chinuitoare decât a iadului, se plânge pe cruce: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?” (Mt 27,46).

Povara suferinței nu se măsoară nici cu durata în timp, nici cu intensitatea ei fizică, nici cu veșnicia iadului, ci cu profunzimea cunoașterii. Suferința lui Isus a atins granițele infinitului fiindcă și-a pus “sufletul său ca preț de răscumpărare”. Dumnezeu, spune N. Steinhardt, n-a înșelat pe nimeni, nici chiar pe diavol (Jurnalul fericirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1997, pag. 55). Prin păcat, Lucifer a dobândit dreptul de stăpânire asupra lumii (cf. Lc 4,6). Isus total s-a oferit ca preț de răscumpărare, trup și suflet, el se lasă în prada unor chinuri pe care numai ura diabolică le-a putut născoci. În iadul creat pentru a-l pedepsi pe Lucifer și pe sateliții lui putem găsi chiar destulă îndurare divină. Creatorul tolerează existența injuriei din partea creaturii, pe când iadul creat din ura lui Lucifer față de Fiul omului care s-a angajat să-i plătească prețul răscumpărării, folosit ca nadă, lăsându-se total furiei lui, a depășit orice posibilitate a firii umane și îngerești de a suferi. În mod normal Isus trebuia să moară în grădina Măslinilor când a asudat sânge, dar a venit un înger care l-a întărit, nu ca să nu moară, ci ca să poată suferi și mai mult (cf. Lc 22,43-44). Trupește a murit pe cruce; sufletește, după ce a gustat suferințele infinite ale iadului (lipsa totală de iubire din partea Tatălui și toată ura din partea lui Lucifer), Isus simțind în inima sa că voința Tatălui s-a împlinit, a exclamat: “S-a săvârșit” (In 19,30), adică totul s-a plătit până la ultimul bănuț. Această convingere i-a dat-o numai iubirea pe care a păstrat-o mereu vie, fiindcă numai iubirea este nemuritoare (cf. 1Cor 13,13). Isus victorios asupra păcatului și a morții, și-a încredințat sufletul în mâinile Tatălui (Lc 23,46) și împreună cu el pe noi toți.

Să vedem acum scena apocaliptică de la sfârșitul pământesc al lui Isus în care toate cele create au fost cuprinse! “Soarele s-a întunecat” (Lc 23,45) întunericul a cuprins pământul care s-a cutremurat și stâncile s-au despicat, mormintele s-au deschis, catapeteasma templului s-a sfâșiat în două, nu numai centurionul roman care dăduse piept cu moartea în atâtea bătălii s-a înspăimântat, ci toți cei prezenți au început să-și bată pieptul (cf. Mt 27,45-54; Lc 23,48) convinși fiind că a sosit sfârșitul lumii din cauza răutății oamenilor.

Dacă Isus a avut parte de o așa scenă apocaliptică, el fiind capul Bisericii, nu trebuie să ne mirăm că și Trupul său Mistic, care suplinește în timp ceea ce a lipsit pătimirilor sale va avea parte de acel apocalips prezis, când “soarele se va întuneca, luna nu-și va mai da lumina, când stelele vor cădea, tăriile Cosmosului se vor clătina, munții vor cădea și neamurile pământului vor rămâne îngrozite de cele ce se vor petrece” (cf. Mt 24). Apocalipsul lui Isus a fost înfiorător, dar i-a adus învierea, înălțarea și dreptul deplin de a fi regele universului, menit să revină cu putere și slavă pe norii cerului spre a reînnoi toate. Numai acei care cunosc apocalipsul lui Isus în sensul paulin al cuvântului: “Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și împărtășirea pătimirilor lui, ca să-i devin asemănător în moarte, cu speranța că voi putea ajunge la învierea din morți” (Fil 3,10-11), vor putea să-l privească venind pe norii cerului.

Deci, apocalipsul nostru se naște din cunoașterea lui Cristos și îndepărtează teama. Pentru aceasta a prorocit Ieremia: “De semnele de pe cer să nu vă înfricoșați, căci numai păgânilor le este frică de ele, zice Domnul” (Ier 10,2).

Din acest motiv poate să răsune cuvântul misterios, consolator și paradoxal în același timp că eliberarea este aproape!. Începutul sfârșitului a toate a început. Preludiul îl găsim în agonia oamenilor care se distrug fără mângâiere, în lipsa de sens a unei istorii care strivește viața fiilor săi și în dezechilibrul ecologic. Cine va putea să stea cu fruntea sus? Acela care va ști să păstreze în sine ceea ce este nemuritor: iubirea. Sfânta Tereza a Pruncului Isus, având parte în ultimii doi ani de viață de un adevărat chin infernal, mărturisește: Nu mai cred în viața veșnică; îmi pare că nu se mai află nimic dincolo de viața asta trecătoare. Totul are un sfârșit. Numai iubirea rămâne (Michael Paul Gallagher SJ, Ajută necredinței mele, Ed. Ars Longa, Iași 1996, pag. 21). Iubirea ei a biruit și s-a concretizat în acel: Voi petrece cerul făcând să cadă o ploaie de trandafiri pe pământ (Istoria unui suflet).

Din acest motiv al iubirii nemuritoare am auzit îndemnul sfântului apostol Paul în a doua lectură de azi (1Tes 3,12-4,2) adresat credincioșilor din Tesalonic și înălțat spre cer ca o rugă: “Domnul să vă facă să creșteți și să prisosiți în iubire reciprocă!” Numai în iubire sunt cuprinse faptele îndreptățirii noastre.

Ruga Bisericii în prima duminică din Advent se axează pe aceste fapte de iubire cu care trebuie să ieșim în întâmpinarea lui Isus care a venit, vine și va veni: Dumnezeule atotputernic, te rugăm, întărește voința credincioșilor tăi, pentru ca, ieșind cu fapte de dreptate în întâmpinarea lui Cristos care vine, să se învrednicească a sta de-a dreapta lui în împărăția cerurilor (LR). Amin.

 

* * *

 

Obligația de a nădăjdui

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

În această primă duminică din Advent, care nu trebuie uitat că este și cea dintâi zi din calendarul bisericesc, viața creștinului este pusă sub semnul așteptării. Așteptarea unui dublu eveniment, a celei de-a doua venire a lui Cristos: în trup (Nașterea Domnului); în slavă (judecata de apoi). Ambele evenimente trebuiesc trăite într-o dimensiune a speranței. Și aș îndrăzni a spune speranței ca obligație. Aceasta ar putea apărea just prin întrupare: Peștera din Betleem, îngerii, păstorii, Pruncul înfășat în scutece păzit de Maria și de Iosif.

Însă speranța este legitimă și obligatorie chiar și pentru ziua în care vom vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere și cu slavă mare. Oricum această așteptare – speranță, sunt unite în una și aceeași persoană: Cristos. Ambele veniri: prima în neputință, a doua în slavă și cu putere, sunt în favoarea omului; pentru mântuirea lui, pentru că însuși Domnul vine în întâmpinarea omului.

În prima lectură, prorocul Ieremia care până acum fusese constrâns a nu-și destăinui sentimentele spre a vesti catastrofele ce vor veni, nenorocirile și moartea, acum vorbește despre zilele în care Dumnezeu își va realiza făgăduințele sale de bine, și va face să răsară lui David o odraslă neprihănită, care va înfăptui dreptatea și judecata în țară. (Prorocul vorbește despre Mesia care va veni.) Ierusalimul, care acum este devastat și părăsit atunci va fi numit: “Domnul – Neprihănirea – Noastră”. Prin urmare, iată în ce constă dreptatea lui Dumnezeu. În limbajul acesta, Dumnezeu, este Dumnezeul care-și menține făgăduințele făcute poporului său. El este un Dumnezeu care nu-și retrage cuvintele. În realitate, dreptatea este tot una cu milostivirea sa.

Trebuie să știm că Ieremia se adresează poporului care până atunci se hrănise numai cu iluzii, și, nevrând să știe nimic de primejdia care îl pândea, nu se mai încredea în sprijinul Domnului ci încheiase alianțe cu puternicii zilei. Omul lui Dumnezeu, după atâtea și atâtea deziluzii, cheamă și îndeamnă acum poporul de a-și pune toată nădejdea numai în Dumnezeu. Ori își pune toate speranțele numai în El, ori toate așteptările poporului sunt zadarnice, iluzorii și se va vedea amenințat din toate părțile.

Cu toate că pentru noi rămâne valabilă această înștiințare, aici este vorba despre curățirea speranțelor noastre. Nu trebuie să ne încredem în lucruri, în oameni, în calcule, în mici ori mari șarlatanii, în compromisuri, în prietenii ori valori inconsistente. Numai o speranță curățită de toți idolii și de produsele acestui pământ chiar dintre cele mai scânteietoare, poate fi o speranță creștină, adică bazată numai pe Cristos.

Atunci când conjugă verbul “a spera”, creștinul nu face aceasta cu tonul și cu mentalitatea celui care nădăjduiește, spre exemplu, în câștigarea “lozului celui mai mare”. Speranța creștinului nu e nici acea speranță vagă, modestă, ca atunci când după zile și nopți de ploaie neîntreruptă și mohorâtă cineva nădăjduiește în zile însorite. Speranța creștină este o speranță îndrăzneață, bine conturată, ce are ca obiect precis darul, care, în Cristos, ne vine de la Dumnezeul care-și ține făgăduințele date.

Evanghelia de astăzi luată din Evanghelia lui Luca, ne vorbește despre sfârșitul vremurilor și a istoriei. Chiar și aici evenimentele spectaculoase și îngrozitoare (“puterile cerului ne vor clătina”, etc), nu reprezintă decât începutul. Centrul atenției este îndreptat spre Fiul omului. Și tot spre El se îndreaptă și privirea noastră. “Când vor începe să se întâmple aceste lucruri, să vă uitați în sus și să vă ridicați capetele pentru că izbăvirea voastră se apropie”.

Creștinul deși catapultat într-un cadru apocaliptic, nu se pierde cu firea, din contra, este autorizat să-și înalțe capul. Pentru el, acesta nu e sfârșitul lumii ci eliberare. Evident, această atitudine de încredere care neutralizează teama, nu poate fi improvizată. Pentru ca ziua aceea să nu ne ia prin surprindere și să ne prindă într-un lanț, noi trebuie să trăim zi de zi, minut de minut, într-o așteptare veghetoare, lucidă, conștientă, având în vedere totdeauna ultimul obiectiv. Aici este vorba de a nu da posibilitate inimilor să ne îngreuneze prin distracții, beții și desfrânările vieții. Vrând nevrând, trebuie să fim înrolați complet în viața aceasta pământească, dar să nu pierdem niciodată din vedere sensul orientării finale.

Gândul la judecata de apoi nu trebuie să fie un obstacol în viața noastră, și nici să dăuneze bucuriei vieții noastre. Așteptarea veghetoare nu înseamnă neglijarea vieții de toate zilele, ci înseamnă, pur și simplu, o atenție mărită, pentru ca ziua aceea să nu ne găsească nepregătiți.

“Vegheați și vă rugați necontenit.” Practic, aceasta este aceeași recomandare, adresată de Isus ucenicilor săi în Grădina Măslinilor, pentru a-i feri să nu cadă în ispită (Lc. 22, 40-46). Viața poate deveni una din cele mai mari ispite, în sensul că omul poate rătăci de la calea care i-a fost arătată pentru a apărea în fața Fiului omului. Vegherea și rugăciunea reprezintă orientarea, pedagogia indispensabilei lucidități în fața nenumăratelor devieri de la calea cea dreaptă.

În lectura a doua, Sfântul Pavel adresându-se creștinilor comunității din Tesalonic: “Fraților, binevoiască Domnul ca să creșteți și să prisosiți în dragostea față de toți, pentru a fi și neclintite inimile voastre în sfințenie, în fața lui Dumnezeu, Tatăl nostru”. Prin urmare pentru creștin sfințenia consistă în actualizarea unui program de milostivire și de dragoste. Iubindu-l pe aproapele, noi nu numai că ne pregătim de a apărea în fața Fiului omului ci pentru a spune așa, reumplem cu prezența lui intervalul dintre cele două veniri a lui Cristos.

Creștinul, trăind dinamica dragostei, și-L face pe Domnul său chiar de pe acum vizibil și palpabil. Așadar, O speranță purificată; o speranță bine orientată; o speranță aducătoare de iubire. Așteptarea noastră nu poate fi o așteptare zadarnică. Din contra ea este o așteptare în care avem multe de făcut. Creștinul își are toată speranța lui, numai de la un Dumnezeu drept care-și menține făgăduințele date.

 

* * *

 

Prima Duminică din Advent (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Nu sunt decât un copil, un sărman copil paria;

dar ascultați-mi istoria: o istorie încântătoare.

Dumnezeu a trecut odată prin fața casei mele,

chiar prin fața casei unui copil paria.

Am alergat. El s-a întors și m-a așteptat.

I-am spus tremurând:

- Doamne, pot să-ți spun ceva?

Și el mi-a răspuns:

- Spune-mi, prietene!

Mi-a răspuns așa mie, unui sărman copil paria.

L-am mai întrebat:

- Pot să te urmez și eu?

La care el mi-a răspuns:

- De ce nu? Vino, prietenul meu.

Mi-a spus asta mie, sărman copil paria.

În sfârșit, i-am spus:

- Doamne, pot să rămân întotdeauna alături de tine?

Iar el mi-a răspuns:

- Fără îndoială, poți, pentru că te iubesc!

Mi-a spus asta mie, sărman copil paria! (M. Magrassi, Afferrati da Cristo, La Scala).

2. Tema

Dumnezeu promite omenirii păcătoase că o va mântui, pentru că o iubește.

3. Mesajul zilei

“Vino, Doamne Isuse; vino să ne mântuiești”.

Pe vremea lui Isus – ca, de altfel, și în zilele noastre – erau mulți “profeți ai dezastrului”.

- Vesteau: “Dacă lumea merge așa înainte, vor veni asupra noastră multe neplăceri, pedepse mari din partea lui Dumnezeu. Viitorul nostru va fi o apocalipsă.

- Isus, însă, vestește: “Nu cădeți în disperare nici atunci când toate vă merg rău: ridicați-vă fruntea, pentru că eliberarea voastră este aproape”.

În Isus, Dumnezeu “își împlinește promisiunile făcute” (prima lectură).

- Copii, vă amintiți din Biblie ce promisiuni i-a făcut Dumnezeu omului?

- Ce promisiuni le-a făcut lui Adam și Evei după ce au căzut în păcat? (“Dușmănie voi pune între tine și femeie… urmașul ei îți va zdrobi capul…” Vom medita mai mult la această promisiune în apropiata sărbătoare a Neprihănitei Zămisliri).

- Ce promisiune i-a făcut Dumnezeu lui Abraham? (“Descendența ta va fi binecuvântată și numeroasă ca stelele…”).

- Ce promisiune i-a făcut Dumnezeu lui David? (“Dintre urmașii tăi se va naște un rege pe care îl voi numi fiu și a cărui împărăție nu va avea sfârșit”).

- Toată Biblia este o carte a promisiunilor lui Dumnezeu. Dumnezeu îi face omului multe promisiuni, pentru că îl iubește și vrea să îl îndrume la bine și la speranță. Dumnezeu îi face omului promisiuni, chiar dacă acesta le refuză uneori, chiar dacă omul nu merită.

- Și Dumnezeu își ține promisiunile: pe toate și întotdeauna… Nu este ca omul, ca unul dintre noi care nu-și tine promisiunile făcute. Cu siguranță: “Oricine speră în Domnul nu rămâne dezamăgit!”

- De ce? De ce se vor împlini în Isus toate promisiunile lui Dumnezeu? Motivul principal pentru care Dumnezeu își ține cu siguranță promisiunile este exprimat astfel în Biblie: “Fidelitatea sa este veșnică”. Dumnezeu își respectă promisiunile pe care ți le face atât pentru că este adevărul, cât și pentru că este bunătate infinită.

- Să explicăm cum:

- – prin venirea lui Isus se vor împlini profețiile despre el;

- – prin răscumpărarea înfăptuită de el se împlinește:

- mântuirea noastră,

- îmbogățirea noastră spirituală,

- realizarea noastră adevărată și veșnică.

Suntem în timpul Adventului: retrăim așteptarea împlinirii în Isus a promisiunilor lui Dumnezeu, așteptarea ca Dumnezeu să vină să ne mântuiască.

- Ce simțim în așteptarea împlinirii unei mari promisiuni care ne-a fost făcută de cineva ce ne iubește? (Simțim dinainte bucurie – ni se pregătește ceva – avem încredere…). La fel facem și noi cu Dumnezeu!

4. Exemple

a) Odată, un rege a intrat într-un oraș. Toți locuitorii orașului l-au primit cu căldură. El a fost atât de mișcat încât a promis:

- Mâine voi construi pentru voi drumuri, apeducte, case.

Apoi s-a dus să se culce.

Însă, a doua zi, spre durerea tuturor, a fost găsit mort. Muriseră cu el și toate speranțele.

Nu același lucru se întâmplă cu Dumnezeu. El este veșnic: are tot timpul să-și țină promisiunile.

b) Într-o noapte, am visat că s-a deschis un chioșc nou, cu numele “Daruri ale lui Dumnezeu”. Am intrat și am văzut un înger înăuntru, la tejghea. Uimit, l-am întrebat:

- Ce vinzi, înger frumos?

- Tot binele pe care îl dă Dumnezeu!

- Și costă mult?

- Nu, binele pe care îl dă Dumnezeu este gratuit.

Am luat de pe raft sticluțe cu iubire, flacoane de credință, pachete de speranță, cutii de mântuire… și așa mai departe. Mi-am făcut curaj și, deoarece aveam o nevoie imensă de alte mărfuri, i-am cerut îngerului:

- Dă-mi puțină iubire din partea lui Dumnezeu, toată iertarea, un cartuș de credință și mântuire câtă este necesară!

Îngerul, amabil, mi-a pus totul pe tejghea.

Dar cât de mare a fost uimirea mea văzând că toate darurile pe care le cerusem îngerul le-a pus într-un pachet micuț, de mărimea inimii mele. Am exclamat:

- E posibil? Totul este aici?

Atunci, îngerul mi-a explicat solemn:

- Da, dragul meu: în chioșcul lui Dumnezeu nu se vând roade mature, ci numai semințe mici, care trebuie cultivate!

c) Vino, Doamne Isuse; vino să ne mântuiești!

Pentru a ține trează atenția față de Crăciun, aș sugera să se pună în biserică, intr-un loc vizibil, “coroana de Advent”, adică un cerc din ramuri de brad cu patru lumânări deasupra. Ar putea fi aprinse câte una pe duminică de un băiețel sau de o fetiță, în timp ce preotul celebrant expune o hotărâre deosebită, care să fie împlinită în timpul săptămânii.

În mijlocul cercului s-ar putea pune niște raze decupate din carton cu mâini înălțate spre cer, scris fiind pe ele “Vino, Doamne Isuse” (Pr. Giuseppe Oltolina).

Hotărârea pentru această săptămână ar putea fi: să se facă bine rugăciunile de dimineață și de seară și să se participe cu atenție la întâlnirea catehetică.

 

* * *

 

Duminica întâia din Advent (pentru copii)

Autor: Diverși alți autori
Traducere: pr. Iosif Mareș
Copyright: Predici.cnet.ro

Introducere

Începând cu duminica de azi intrăm în timpul Adventului. Acest timp până la Crăciun este un timp deosebit, un timp de pregătire și de așteptare. Unii dintre voi se bucură de acest timp, alții poate nu au răbdare și deja numără nopțile. A aștepta nu este ușor. Avem nevoie de răbdare. De acest fapt ne dăm seama dacă ne uităm la corona de Advent. Ea ne amintește că vrem să ne apropiem pas cu pas de sărbătoarea Crăciunului. Acum putem aprinde prima lumânare și să cântăm numai prima strofă: Wir sagen euch an den lieben Advent.

Predică

Se recomandă a avea o vază cu o plantă mică care să aibă un vlăstar tânăr.

Lectura : Ieremia 33,14-16

Trebuie răbdare ca să crească o plantă : sunt sigur că știți ce este necesar la creștere (–) Semănăm o sămânță mică în pământ și deodată apare un vlăstar care crește încet căutând și lumina. V-am adus aici un astfel de vlăstar : o plantă aparent mică. Tânărul vlăstar privește din pământ in sus. Totuși este plin de viață și devine o plantă mare. Despre acest vlăstar este vorba și în lectura de azi (A se citi lectura)

Acest vlăstar de care e vorba în lectură este un vlăstar deosebit, nu tocmai o plantă. Profetul vestește un om pe care îl denumește vlăstar, vlăstar care va face mult bine.

O licărire de speranță

Vlăstarul acesta va avea grijă de dreptate. El va mântui pe oameni și toți vor putea trăi în siguranță.

Aceste vești sunt bune. Căci oamenii cărora se adresează profetul au îndoieli și sunt lipsiți de curaj. Locuitorii Ierusalimului au fost martori la distrugerea orașului lor și a fost ocupat de oștiri străine. Chiar templul, casa lui Dumnezeu nu a fost cruțată. Și acum nu mai au ce spune în patria lor proprie. Se simt neîndreptățiți.

Cuvintele profetului au fost odinioară pentru israeliți ca o licărire de speranță. Își dau seama că Dumnezeu nu i-a părăsit. El îi va ajuta și va face ordine. Se vor întoarce liniștea și pacea iar templul va fi reconstruit. El va întrona dreptatea.

Isus Cristos – vlăstarul lui Dumnezeu

Noi creștinii înțelegem altfel cuvintele profetului. Pentru noi acest vlăstar este Isus care va face toate bine. El este Fiul lui Dumnezeu – vlăstar al lui Dumnezeu și prin el vor fi mântuiți toți oamenii care cred și-l iubesc. Prin viața și faptele sale ne-a arătat ce înseamnă a trăi în liniște și în dreptate. În această privință el ne este o pildă. El vrea să ne stimuleze ca să trăim în pace și în duhul dreptății.

Pacea și dreptatea trebuie să crească

Să ne întoarcem încă odată la acest mic vlăstar (arată încă odată mica plantă). Imaginea vlăstarului care încolțește și crește este imaginea păcii și dreptății care trebuie să crească și să înflorească. Noi trebuie să fim atenți această plantă să crească și să înflorească (rodească). Nu avem voie s-o călcăm în picioare sau să ne purtăm urât cu ea. Noi trebuie să ajutăm indiferent unde ne aflăm, la școală, în familie, ca să domnească pacea și dreptatea. Cum putem contribui la aceasta? Un exemplu este ca după o ceartă să facem noi primul pas către colegul nostru. Mai ales in acest timp sfânt al Adventului. Să avem grijă și de ceilalți care nu se pot apăra. Numai așa crește la noi pacea – ca un vlăstar mic. Dar din acest vlăstar mic poate sa devină o plantă mare de care se bucură toți.

Rugăciunea universală

Dumnezeu dorește dreptatea și pacea. Să ne rugăm:

- Pentru cei puternici ai lumii: ca să aibă grijă de bunăstarea oamenilor.

- Pentru toți oamenii care suferă de războaie, violență, ură și dușmănie: ca să guste pacea și iertarea.

- Pentru toți oamenii care se implică în făurirea păcii și dreptății în lume și aici la noi: fă ca ei să simtă că merită osteneala lor.

- Pentru toți oamenii care se pregătesc conștient pentru Crăciun: dăruiește-le timp și liniște în aceste zile de advent.

Dumnezeule bun și drept, îți mulțumim pentru vlăstarul tău Isus Cristos care prin viața sa a adus pace și dreptate pe acest pământ. Amin.

Cântec

1.Wir sagen euch an den lieben Advent.

Sehet, die erste Kerze brennt.

Wir sagen euch an eine heilige Zeit.

Machet dem Herrn die Wege bereit.

Refren:

Freut euch, ihr Christen, freuet euch sehr !

Schon ist nahe der Herr.

Traducere liberă

Vă vestim adventul cel drag.

Priviți, prima lumânare arde.

Vă vestim un timp sfânt.

Lărgiți căile Domnului.

Bucurați-vă creștinilor, bucurați-vă mult!

Domnul este deja aproape.

Acest cântec este specific timpului Adventului. Are patru strofe : pentru fiecare lumânare de pe coroană câte o strofă bineînțeles pentru cele patru duminici.