Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica I-a de peste an – Botezul Domnului
Anul A (B, C)

Lecturi:
Isaia 42,1-4.6-7
Fapte 10,34-38
Matei 3,13-17

Matei 3,13-17

Atunci a sosit Isus din Galileea la Iordan, la Ioan, ca să fie botezat de el. Dar Ioan încerca să-l oprească spunându-i: “Eu trebuie să fiu botezat de tine, și tu vii la mine?” Însă Isus i-a răspuns: “Lasă acum, căci așa se cuvine ca noi să împlinim toată dreptatea”. Atunci el l-a lăsat. După ce a fost botezat, Isus a ieșit îndată din apă. Și iată că s-au deschis cerurile și l-a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel și venind deasupra lui. Și iată, un glas din ceruri spunea: “Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit mulțumirea”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Anton Iștoc
pr. Șerban Tarciziu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Nicolae Farcaș

 

* * *

 

Duminica I-a de peste an – Botezul Domnului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Deși au trecut mai mulți ani de la nașterea și până la botezul lui Isus, ziua de azi este pusă de Biserică în rândul sărbătorilor de Crăciun. Explicația ne-o dă sfântul Maxim, episcop de Torino. El spune: La Crăciun, Isus se naște în peștera din Betleem pentru viața trupească, pământească, materială; este învelit în scutece și culcat în iesle. Azi, la botez, se naște pentru viața publică, pentru activitatea spirituală, pentru trăirea vieții divine; așezat în apa Iordanului, învelit în vocea Tatălui și sub acoperământul aripilor Duhului Sfânt apărut sub chip de porumbel, este în centrul atenției pentru cer ca Fiu al Tatălui și pentru pământ ca izvor al bucuriei.

Atât nașterea, cât și botezul, pentru Isus au fost două momente istorice alese pentru a se revela oamenilor.

Pentru a înțelege ceea ce a voit Isus să ne învețe prin ritualul botezării sale în Iordan, este necesar să cunoaștem semnificația acestui act public. Astfel: la începutul creației Dumnezeu a intenționat și chiar a început să se reveleze omului ca un singur Dumnezeu în trei persoane în viața sa intimă. Intenția se vădește din cuvintele: Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră (Gen 1,26). Dar, dat fiind faptul că omul a păcătuit atât de repede după ce a fost creat, n-a mai fost capabil să primească, să înțeleagă și mai ales să trăiască descoperirea misterului unui singur Dumnezeu în trei persoane. Era nevoie de un har deosebit pentru a-l face capabil să reprimească și să cunoască acest mister al vieții divine, unic izvor al fericirii depline. Venirea lui Isus în lume este harul care ne duce la acceptarea, cunoașterea și trăirea adevărului Preasfintei Treimi, care ne dă o viață nouă. Botezul lui Isus este grăitor în această privință. Și, după cum spune Stagiritul (Aristotel din Stagira): Acela este mai aproape de adevăr care cunoaște semnificația profundă a cuvintelor, să încercăm mai întâi să înțelegem termenii.

Cuvântul botez derivă din verbul grecesc baptein – baptizein, care înseamnă a scufunda, a spăla. Prin urmare, botezul este o scufundare în apă, o scăldătoare, o baie, o spălare. Simbolismul apei, ca semn al curățirii și al vieții, este foarte frecvent în istoria religiilor și se întâlnește chiar și în misterele păgâne. De unde provine această conștiință comună asupra importanței apei în viața materială și mai ales în cea spirituală a omului? Desigur, în primul rând, de la originea comună a tuturor oamenilor. Citim în cartea Genezei: La început a făcut Dumnezeu cerul și pământul. Pământul era gol. Întunericul era deasupra adâncului și Duhul lui Dumnezeu plutea deasupra apelor (1,1-2). Rolul Duhului de deasupra apelor a fost dublu: înlăturarea întunericului și să dea sămânța vieții în ape. Germenele vieții a apărut pentru prima dată în ape (cf. Gen 1,20). Apa, sub acțiunea Duhului lui Dumnezeu, devine suportul vieții. Viața devine lumina lumii. Fără viață, totul ar fi rămas în întuneric. Viața este lumină din Dumnezeu, de aceea tot ceea ce iese din apă vine de la Dumnezeu și este sfânt.

Când omul a simțit povara întunericului din cauza păcatului, a încercat să revină la început, să scoată viața din apă spre a se lumina, dar a uitat de Duhul lui Dumnezeu.

Funcția de curățire prin apă este foarte accentuată în Vechiul Testament. În special apare în câteva evenimente ale istoriei sacre considerate drept o prefigurare a Botezului. De exemplu, sfântul Petru vorbește despre potop ca despre un Botez (cf. 1Pt 3,20), iar sfântul Paul despre trecerea Mării Roșii (1Cor 10,1). În numeroase cazuri de întinare, Legea impunea spălări rituale care curăță și dau omului posibilitatea de a lua parte la actele de cult (cf. Num 19,2-20; Dt 23,10). Profeții au prevestit o bogăție de ape curățitoare de păcate (cf. Zah 13,1) și Ezechiel asociază acestei purificări escatologice, ca un har deosebit, acțiunea Duhului Sfânt (cf. Ez 36,24-28). Iudaismul de după exil multiplică numărul curățirilor rituale prin apă, care devin extrem de minuțioase și, din această cauză, capătă o importanță deosebită, dând fariseilor contemporani lui Isus ocazia unui formalism condamnabil (cf. Mc 7,1-5). La început aceste practici simbolizau curăția inimii și, dacă erau unite cu un sentiment de căință, o puteau obține, însă cu timpul au degenerat în fariseism. Semnificativ era ritualul botezului practicat de rabini cu prozeliții în perioada premergătoare Noului Testament. Păgânii, care doreau să îmbrățișeze legea lui Moise și aderau la naționalitatea israeliană, erau supuși acestui ceremonial (cf. Mt 23,15). Se pare că unii considerau acest botez la fel de necesar ca și circumciziunea.

Băile rituale erau frecvente și la esenieni, după cum relatează istoricul Iosif Flaviu; mai ales în comunitățile din Damasc și Qumran. Esenienii erau o grupare religioasă iudaică, apărută după farisei, ca ramura cea mai fidelă pentru păstrarea purității morale; ei constituiau un fel de monahism și erau împotriva Căsătoriei. Pentru ca o persoană să poată face parte dintre esenieni, ea trebuia supusă ritualului băii, dar numai după o lungă perioadă de noviciat de verificare a sincerității convertirii. O dată admis, esenianul se supunea zilnic ritualului băii, semnificând efortul de a duce o viață curată. Fiecare se scufunda de unul singur în apă, în timp ce penitenții care se prezentau la Ioan Botezătorul primeau botezul din mâinile sale o singură dată pentru totdeauna.

Botezul lui Ioan poate fi comparat cu cel al rabinilor aplicat prozeliților și care introducea pe om în rândul fiilor lui Israel, fiindcă el, adică botezul lui Ioan, realiza un fel de asociere a adevăraților urmași ai lui Abraham (cf. Mt 3,9), adică la restul sfânt al lui Israel abia sustras mâniei lui Dumnezeu (cf. Mt 3,7.10) și care era în așteptarea lui Mesia, care trebuia să apară în lume din clipă în clipă. În felul său, botezul lui Ioan este unic, dat în pustiu, în vederea întâlnirii teofanice, după împlinirea pocăinței și primirea iertării (cf. Mc 1,4 ș.u.). Botezul lui Ioan cuprindea în sine o mărturisire a păcatelor și un efort spre a realiza o convertire definitivă, ceea ce avea să se realizeze doar prin Mielul lui Dumnezeu care va lua asupra sa păcatele lumii și va pecetlui efortul prin har. Ioan punea accentul pe curăția morală și nu a cerut vameșilor și soldaților să-și părăsească funcțiile, ci doar să fie cinstiți, corecți, drepți (cf. Lc 3,10-14).

Botezul lui Ioan stabilește doar o acțiune tranzitorie, provizorie: este un botez cu apă, pregătitor pentru botezul mesianic cu Duhul Sfânt și cu foc (cf. Mt 3,11 ș.u.; Fap 1,5; 11,16; 19,3 ș.u.) constituind curăția supremă (cf. Ps 51) care va inaugura în lume o împărăție nouă printr-o viață nouă, cea zămislită de la Duhul Sfânt în sânul Fecioarei Maria, a cărei perspectivă se confundă cu judecata de pe urmă și cu trecerea la viața îngerească. De fapt, darul Duhului Sfânt trimis de Mesia glorificat se va distinge de judecata finală, după cum spune Ioan Botezătorul: Eu vă botez cu apă, dar vine cel care este mai tare decât mine. Acela vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc, a cărui lopată este în mâna lui, ca să curățe aria și să adune grâul în hambare, iar pleava o va arde cu foc nestins (Lc 3,16-17).

Botezul lui Ioan constituie un moment în istoria lumii în care Dumnezeu își arată grija sa părintească de redresare a neamului omenesc.

Lectura I-a de la Liturgia cuvântului de azi ne arată cum Dumnezeu însuși își alege o persoană și o înzestrează cu daruri alese, îi încredințează o misiune deosebită: mântuirea tuturor popoarelor; în acest scop îi dă cunoașterea adevăratului spirit al legii, care este iubirea; îi dă capacitatea de a lumina conștiințele prin suferință și răbdare.

Lectura a II-a ne dezvăluie identitatea persoanei din prima lectură: Isus. Toată viața lui Isus a fost orientată spre bine; legea supremă a vieții sale a fost împlinirea voinței lui Dumnezeu, fiindcă la baza oricărui act mântuitor stă mereu inițiativa lui Dumnezeu-Tatăl, inițiativă izvorâtă din iubirea sa infinită, datorită căreia cheamă, formează, susține, ajută, însuflețește, întărește, luminează etc. Dar toate acelea le face prin slujitorii săi, ca fiecare om să-și dea seama de necesitatea mântuirii personale și colective. Cere colaborare conștientă și responsabilă ca, folosindu-se de propria libertate, omul să se poată bucura cauzal de realizarea împărăției lui Dumnezeu.

Isus, deși Fiu al lui Dumnezeu, s-a comportat ca om: a postit, s-a luptat cu Ispititorul, a muncit, a suferit de foame și de frig, s-a rugat, s-a bucurat, a plâns, a obosit și a flămânzit și chiar a murit ca orice om. Ca om s-a prezentat la botez în virtutea unui misterios trebuie: așa trebuie să împlinim tot ceea ce este drept, care nu poate fi separat de acel trebuia să pătimească Cristos toate acestea și așa să intre în slava sa (Lc 24,26).

Trebuia să împlinească voința Tatălui, să-i dea posibilitatea să se reveleze atât pe sine cât pe Fiul său și pe Duhul Sfânt; să se reveleze în misterul vieții intime: Acesta este Fiul meu iubit în care îmi aflu toată bucuria. Este predica esențială și cea mai scurtă asupra lui Acesta este, adică existența însăși este prezentă pentru a-i trece pe oameni prin botezul Iordanului. Când l-a trimis pe Moise în Egipt să-i scoată pe fiii lui Israel din robie și, trebuind să-i boteze în Marea Roșie, Iahve i-a spus lui Moise: Dacă te vor întreba cine te-a trimis, să le spui: “Cel ce este m-a trimis la voi” (Ex 3,14). Acum, Cel ce este, este prezent, nu prin Moise, nici prin Ioan Botezătorul, ci prin Fiul său, prin esența și existența divină, care, din acest moment, uns cu Duhul Sfânt, devine profet, preot și rege (lectura I-a). Tatăl își găsește în el toată bucuria, deoarece el le va da oamenilor viața cea nouă, îi va mântui, va forma din ei o împărăție pentru care s-au deschis cerurile.

Același trebuie pune în evidență și necesitatea Botezului nostru, fără de care viața cea nouă nu poate prinde rădăcini, nu se poate dezvolta și nu poate aduce roade. Nici o altă taină nu putem primi, dacă mai întâi nu am primit Botezul. În anul 1640 sfântul Petru Claver, misionar în Africa, a fost chemat de urgență la patul de moarte al unei sclave. A ajuns prea târziu, murise. Sfântul a îngenuncheat și s-a rugat. După un timp, observă că moarta se mișcă și, după ce s-a ridicat în șezut, a spus: Cât sunt de obosită! Sfântul a întrebat-o: Pentru ce ești atât de obosită? Ea îi răspunde: Mă aflam aproape de o grădină foarte frumoasă. Voiam să intru, dar un copilaș m-a întors înapoi, spunându-mi că nu sunt botezată. M-am întors aici. Nu știu ce să spun mai mult. Mă simt tare obosită! Sfântul Petru Claver, crezând că este vorba doar de un vis, deoarece o cunoștea că se spovedise de mai multe ori la el și se împărtășise, voi să o mărturisească, dar ea s-a opus, zicând: Nu, nu; vreau Botezul! Stărui să i se dea acest sacrament. Însăși stăpâna ei a confirmat că sclava de mai bine de douăzeci de ani primea sfintele taine. Inspirat de Dumnezeu, Petru Claver a botezat-o. Îndată după Botez, sclava a murit fericită. Minunea a fost confirmată cu jurământ de stăpânul sclavei, ofițer superior în Cartagina, la procesul de beatificare a lui Petru Claver.

Îngenunchind înaintea lui Ioan Botezătorul, Isus a înțeles să omagieze toată truda înaintașilor săi, pe ogorul propășirii spirituale. Din zbuciumul trecutului, el vrea să păstreze scânteia spiritualității, ca să o transmită viitorului sub formă de vâlvătaie, ca să lumineze cărările omenirii spre limanul adevăratei fericiri. Așa se cuvenea și așa trebuia să se împlinească dreptatea. El dă la o parte cenușa trecutului, dar păstrează cu grijă scânteia spiritualității, agonisită cu atâta trudă și jertfe fără număr în decursul mileniilor. El dărâmă alcătuiri vechi, care aveau temelii șubrede, dar respectă tradiția spirituală a profeților (Sterie Diamandi, Viața lui Isus).

Și pe noi Botezul ne angajează la această sfântă misiune!

 

* * *

 

Botezul Domnului

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Celebrăm astăzi unul dintre cele mai importante momente din viața Mântuitorului, Botezul Domnului, ce marchează și începutul vieții sale publice. Reflectând asupra istoriei poporului ales ne amintim cum, prin regii săi, poporul israelit a așteptat mereu mântuirea promisă. Misiunea Slujitorului lui Jahwe în V.T. era de a face cunoscută voința Lui și de a restabili dreptatea suverană și inviolabilă a lui Dumnezeu, chiar dacă de cele mai multe ori îndeplinirea acestei misiuni îl făcea să sufere.Această misiune și-o asumă și Isus prin excelență și o începe în mod public prin Botezul Său, dorind să-i mântuiască pe toți cei care vor crede în El și vor îndeplini voința lui Dumnezeu.

În exil Israel era ca o trestie frântă, ca un fitil care fumegă.Cu toate acestea, bunătatea lui Dumnezeu nu ia în seamă infidelitatea poporului și-l scoate din mâna dușmanilor “cu mână tare și braț puternic și-l conduce în țara promisă”.

Ioan Botezătorul, ultimul profet veterotestamentar, cel care pregătește calea Domnului, este distribuitorul unui botez care are în vedere întoarcerea la Dumnezeu a celor ce-l primesc și botezul creștin de mai târziu. Botezul Domnului este un moment central în care se încheie timpul de așteptare și începe împlinirea unui nou legământ care va fi pecetluit, nu de sângele unui animal de jertfă, ci de însuși sângele prețios al Fiului lui Dumnezeu.

Evenimentele nașterii erau departe, trecute în uitare. Treizeci de ani de tăcere făcuseră din viața lui Isus un om ca toți ceilalți. Anii dinaintea Botezului ne arată omenitatea lui Isus, deși la doisprezece ani rămas în templu, uimește pe învățători prin răspunsurile și priceperea lui. Botezul încheie această etapă a vieții lui Isus. Aflat în mijlocul celor care veneau să se boteze, Isus vrea să împlinească întru-totul voința Tatălui, zicându-i: “Așa se cuvine să împlinim tot ceea ce este drept”. Comportamentul și felul de viață al lui Ioan îi determina pe unii să creadă că el este Mesia. Dar răspunsul: “Nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintei”, creează în imaginația mulțimii un Mesia extraordinar.Cu toate acestea Cristos , Fiul lui Dumnezeu vine în tăcere, umil, în rând cu păcătoșii, vine ca un miel la înjunghiere, să pună capăt așteptărilor atâtor generații și profeții. Dar umilința și decizia de a împlini întru totul voința lui Dumnezeu, prefigurată în V.T. de imaginea Slujitorului lui Jahwe, e răsplătită, e înălțată prin vocea Tatălui Ceresc: “Acesta este Fiul Meu prea iubit, în care îmi găsesc toată bucuria”. Glasul Tatălui face cunoscut misterul profund al persoanei lui Cristos, descoperă oamenilor realitatea secretă a persoanei lui Isus, care fără o revelare specială a Tatălui ar fi rămas o enigmă obscură.

Botezul Domnului e momentul când a doua persoană a Sfintei Treimi, Dumnezeu Fiul, făcut om, e revelat omenirii de Însuși Dumnezeu Tatăl, căci așa cum ne spune Sf. Paul în Scrisoarea către Filipeni: “Cristos Isus, deși din fire Dumnezeu, nu a socotit ca o bogăție egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a nimicit pe sine luând fire de rob, făcându-se asemenea oamenilor, în toate arătându-se ca un om, s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce. De aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume, ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul al celor din cer, al celor de pe pământ și al celor de dedesubt și toată limba să dea mărturie că Isus Cristos este Domn, spre mărirea lui Dumnezeu Tatăl”. Toată viața lui Isus e asistată de Duhul Sfânt, manifestată acum în public.

Importanța Botezului, ca și manifestarea Duhului Sfânt sub chip de porumbel sunt strâns legate de solemna proclamare a Tatălui: “Acesta este Fiul Meu preaiubit în care îmi găsesc toată bucuria”. Cel ce se face rob, acum e proclamat Fiu prea iubit. Este apogeul Epifaniei. Nu mai e nevoie de o stea luminoasă, căci însuși glasul Tatălui descoperă cine este Isus. Cristos însuși confirmă sensul acestei declarații solemne, numindu-l pe Dumnezeu “Abba”, adică Tată.

Un fenomen deosebit, ce a însoțit evenimentul pe care-l celebrăm astăzi, a fost deschiderea cerurilor: “În timp ce Isus a fost botezat, în timp ce ieșea din apă, s-au deschis cerurile” ne relatează Evanghelia de astăzi. Împărăția lui Dumnezeu care în viziunea apocaliptică trebuia să înceapă după sfârșitul acestei lumi, în realitate prin Isus, e deja prezentă în această lume.Cristos anticipă Împărăția lui Dumnezeu.

În primele zile ale existenței noastre am fost aduși la Biserică și în momentul în care preotul a turnat pe fruntea noastră apa botezului s-a petrecut cu noi ceea ce s-a petrecut cu Isus în momentul în care Ioan l-a botezat în apa Iordanului: “Cerurile ni s-au deschis, din acel moment accesul la cer a fost posibil pentru noi. Duhul Sfânt s-a coborât asupra noastră nu sub chip de porumbel, ci într-o formă nevăzută dar reală. Vocea Tatălui s-a făcut auzită și pentru noi: *Acesta este fiul meu iubit+”. Prin botez Dumnezeu ne-a adoptat ca fii ai săi și am devenit frați ai lui Cristos. Dacă cineva nu se naște din nou din apă și Duh Sfânt, spune Cristos, nu poate intra în Împărăția lui Dumnezeu. Dar nu e suficientă numai nașterea, e necesară o dezvoltare a acestei vieți, căci creșterea e legea fundamentală a oricărei vieți.

În fiecare dintre noi sunt trei forme de viață: viața fizică a trupului, viața sufletului și viața supranaturală primită la Botez. Ce trist e și cât de compătimiți sunt cei suferinzi în privința primelor două forme de viață. Dar cea mai mare nenorocire ar fi dacă viața supranaturală ar rămâne în noi nedezvoltată, sau dacă am pierde-o prin păcat, am pierde totul. Referindu-se la această viață Sf. Paul le scrie corintenilor: “Fraților, nu rămâneți copii: creșteți și deveniți maturi“. Nimic nu e mai frumos pe această lume decât sufletul înzestrat cu viața lui Dumnezeu, cu harul sfințitor simbolizat prin pânza albă primită la Botez. Nu poate fi pentru noi creștinii o catastrofă mai mare decât pierderea vieții supranaturale, a harului sfințitor, iar pentru a-l pierde e de ajuns un singur păcat de moarte.

Să ne străduim să păstrăm curată și intactă pânza vieții noastre supranaturale și dacă din nefericire se întâmplă vreodată să o pătăm, să nu întârziem să apelăm imediat la Sacramentul Reconcilierii, să-i redăm puritatea dinainte, și să devină asemenea ca la Botez.

O altă consecință extrem de importantă a Botezului nostru este aceasta: dacă prin Botez am devenit copii ai lui Dumnezeu, înseamnă că noi cei botezați suntem între noi frați, că avem cu toții un singur Tată Ceresc și ca atare trebuie să ne iubim ca frații. De această iubire fraternă depinde nu numai mântuirea noastră veșnică, dar și salvarea omenirii din toate punctele de vedere: moral, social, dar mai ales salvarea păcii din inimi și dintre popoare.

În sărbătoarea de astăzi să ne examinăm temeinic cu privire la dragostea noastră față de aproapele, față de frații noștri, mai ales cei aflați în suferință, cei marginalizați, cei singuri și părăsiți. Să începem astăzi un drum nou în viața noastră creștină care să ducă sigur la mântuire și să-l rugăm pe Tatăl ceresc: “Atotputernice Dumnezeule, Tu l-ai proclamat în mod solemn pe Cristos drept Fiul Tău iubit, atunci când a fost botezat în râul Iordanului și a coborât asupra lui Duhul Sfânt; ajută-ne pe noi fii tăi adoptivi, renăscuți din apă și Duh Sfânt să împlinim cu statornicie voința Ta sfântă”.

Eugen Ciuraru

 

* * *

 

Botezul Domnului

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

După ce am celebrat cu mare bucurie solemnitatea Nașterii Domnului, începutul vieții sale pământești, astăzi, întreaga Biserică celebrează solemnitatea Botezului Domnului, care este un alt început, și anume, acela de vestire a Împărăției lui Dumnezeu, moment foarte important din viața Mântuitorului. Este un eveniment care ne conduce la bucurie, deoarece Isus își începe activitatea de răscumpărare a oamenilor, acționând de acum în mod deschis, public.

Misterul botezului lui Isus se înscrie în epopeea de iubire divină față de om. Este evenimentul în care găsim un punct de întâlnire dintre Dumnezeu și om dar mai ales, este un gest de umilință din partea lui Dumnezeu, căci deși nu avea nevoie, se supune unui rit rânduit pentru cei păcătoși. Această supunere nu avea ca scop iertarea păcatelor sale, căci nici nu se putea pune problema acestora în viața lui Isus, dar avea ca scop sfințirea apei, a acelei ape care avea să curgă pe fruntea multor fii ai lui Dumnezeu.

Botezul lui Isus este o nouă epifanie, în care Isus este uns de Duhul Sfânt și este proclamat de Tatăl ca Fiul său preaiubit. Această proclamare ne arată că Isus nu este un oarecare, nu este unul care a venit să-și caute propria mântuire, dar este Fiul lui Dumnezeu venit să aducă mântuirea tuturor oamenilor. Toate cele trei lecturi gravitează în jurul acestui punct, adică al personalității și al rolului lui Isus în viața noastră.

În prima lectură profetul Isaia ne prezintă figura Slujitorului lui Dumnezeu, care va realiza o nouă “creație” pentru deportații din Babilon și pentru lumea întreagă. Era un motiv de încurajare pentru evreii aflați în robie, deoarece prin intervenția profetului li se aducea acestora mângâiere și speranță în dreptatea lui Dumnezeu. Trăsăturile lui sunt bunătatea și blândețea, căci ne spune profetul: “Glasul lui nu se va auzi pe ulițe, trestia frântă nu o va zdrobi, iar fitilul care fumegă nu-l va stinge”. Aceste trăsături vor fi cele trăite și manifestate mereu de Isus, și de aceea, pe drept cuvânt I-au fost aplicate aceste cuvinte, ca niște profeții adevărate.

În comparație cu mulți alți slujitori, deja trimiși de Dumnezeu, acesta va avea prin excelență cele mai mari prerogative, configurând așteptarea unui Mesia, care va fi profet, însă și preot și rege, dar prin suferință. Toți sfinții Părinți îl recunosc pe Isus din Nazaret, ca fiind împlinitorul acestei misiuni pe care Dumnezeu i-a încredințat-o slujitorului său.

Evanghelistul Matei, în fragmentul ascultat, relatează evenimentul botezului pe care Isus îl primește din mâna lui Ioan. Botezul administrat de Ioan era un botez al pocăinței, iar cei care se apropiau de acesta trebuiau să-și recunoască starea lor de păcătoși, să recunoască faptul că au nevoie de curățire, iar aceasta era primită prin gestul lui Ioan.

Primul gest pe care îl face Isus în viața sa publică este gestul intrării în mijlocul celor păcătoși, însoțindu-i până în apa botezului. El însuși primește botezul, însoțindu-i astfel pe cei care au păcătuit și vor să se întoarcă. El nu stă niciodată alături de cei care se consideră superiori altora prin viața lor. După primirea botezului, Duhul Sfânt se coboară asupra lui Isus. Această acțiune a Duhului este investitura din partea Tatălui pentru misiunea profetică și, în același timp, este anunțul evenimentului Rusaliilor, ce va inaugura botezul în Duh pentru toți cei care vor intra în Biserică. Evanghelia, arătându-ni-l pe Cristos asupra căruia a coborât Duhul Sfânt, ne permite fiecăruia dintre noi să ne vedem într-însul, căci, și deasupra noastră, prin botez, a coborât Duhul lui Dumnezeu, deschizându-ni-se cerurile. “Duhul Sfânt – spunea sfântul Irineu – trebuia să fie comunicat tuturor oamenilor și, de aceea, a coborât asupra lui Isus pentru a se obișnui să trăiască cu omul”.

Proclamarea lui Isus ca Fiu al lui Dumnezeu, ne arată că într-adevăr Isus este trimisul Tatălui. Este recunoașterea calității sale de Răscumpărător din partea cerului. Aceeași voce a Tatălui răsună de fiecare dată când o persoană primește botezul. Primind botezul, persoana este introdusă în marea familie a Bisericii, este introdusă în viața Sfintei Treimi. Această intrare este o intrare mereu călăuzită de Duhul lui Dumnezeu, mereu însoțită de bucuria și binecuvântarea Tatălui.

Sărbătoarea de astăzi este pentru Biserică o permanentă ocazie de a reflecta despre botezul pe care-l administrează, asupra modului cum îl administrează. Sfântul Petru, în lectura luată din Faptele Apostolilor, este prezent în mijlocul familiei lui Corneliu pentru a-l predica pe Isus din Nazaret în vederea pregătirii acesteia la primirea botezului. Petru spune ascultătorilor săi că “Dumnezeu nu este părtinitor, ci din orice neam, cine se teme de el și este drept în faptele sale, îi este plăcut” (Fap 10,34-35). Aceasta înseamnă că Dumnezeu elimină toate îngrădirile religioase, toate discriminările, toate clasificările ridicole, ca și mentalitățile și privilegiile noastre. Dumnezeu îl primește, așadar, pe orice om care se teme de el și practică dreptatea.

Petru își continuă discursul său cu prezentarea vieții lui Isus, “care umbla din loc în loc, făcea bine și-i vindeca pe toți cei chinuiți de diavol, căci Dumnezeu era cu el” (Fap 10,38). Isus a venit, așadar, să-i tămăduiască pe oameni, să-i mângâie și să-i încurajeze, dându-le speranța și bucuria de a trăi pe acest pământ. Isus a venit la noi și pentru a ne arăta nouă, oamenilor, că răul poate fi biruit, iar lanțurile dușmanului sufletesc frânte.

Sărbătoarea de astăzi este o ocazie minunată, pentru fiecare dintre noi, pentru a reflecta asupra botezului, pe care l-am primit. Amintindu-ne de botezul pe care l-am primit, ne amintim în mod special că harul care ni s-a oferit atunci este un har care ne-a deschis cerul și de aceea avem speranță; este un har care ne-a deschis privirea asupra oamenilor și de aceea avem iubire față de ei; botezul ne-a dat harul credinței, prin care înțelegem și cerul și pământul. Nu este atât de important faptul de a fi botezați și de a figura în registrele unei parohii, cât faptul de a ne trăi credința primită la botez. De aceea este important să ne întrebăm astăzi: cum îmi îndeplinesc obligațiile mele de creștin? Cum răspund iubirii lui Dumnezeu care prin botez m-a adus la minunata lumină a harului, scoțându-mă din întunericul păcatului? Dacă ne dăm seama de importanța botezului, a darurilor pe care le-am primit prin el, nu putem rămâne pasivi, dar trebuie să ne angajăm. Această angajare trebuie să se manifeste în slujirea lui Dumnezeu prin aproapele pe care îl vedem cu ochii noștri de carne.

În timpul unei persecuții, împotriva unor creștini din Africa, soldații i-au arestat pe preotul misionar și pe surorile care erau responsabile de catehizarea indigenilor, ba mai mult, au distrus și biserica satului. În acest timp un tânăr se apropia grăbit de biserică deoarece trebuia să participe la ora de catehism, dar fiind zărit de soldați aceștia i se adresară cu răutate:

“Ce vrei să faci? Unde mergi?” “Merg la ora de catehism” – răspunse tânărul. “Nu va mai fi nici o oră de catehism”. “Vreau să-l văd pe misionar” – spuse copilul. “Nu mai este nici un misionar; l-am arestat”. “Atunci eu vreau să intru în biserică”. “Nu se poate căci am distrus-o”.

Tânărul, mirat și întristat, tăcu, dar după câteva momente zice: “Ați spus că ați distrus biserica, dar eu sunt botezat, eu sunt Biserica!”

Iată un răspuns al unui tânăr, care poate fi al unui mare teolog. A ne trăi botezul este o datorie importantă și în același timp serioasă. Dacă botezul este o “a doua naștere”, este necesară din partea noastră o atitudine permanentă de convertire, care să permită Duhului Sfânt să intre și în noi. Duhul Sfânt este acela care ne dă forța și curajul de a ne mărturisi credința și de a împlini faptele pe care Dumnezeu le așteaptă de la noi.

Creștinul este un răscumpărat și în același timp un răscumpărător, căci din partea lui Cristos are responsabilitatea mântuirii fraților săi. Botezul ne face misionari, nu fanatici, nici autoritari, dar echilibrați și respectuoși în îndeplinirea misiunii noastre.

Să ne ajute Cristos, care ne-a dăruit credința, să-l urmăm în trăsăturile sale, în trăsătura bunătății și în trăsătura milei sale. Să ne ajute Cristos să ne trăim botezul arătându-ne prin fapte apartenența noastră la el.

Daniel ABALINTOAIEI

 

* * *

 

Botezul Domnului

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Nu creștinii au fost cei care au inventat botezul ca rit. Și nici Isus Cristos. După cum ne spun Evangheliile, cel care l-a inventat a fost Ioan, care tocmai de aceea este numit “Botezătorul”, adică “cel care botează”.

A te lăsa botezat de către Ioan, înseamnă a crede în ceea ce spunea el: adică faptul că în lume era gata să se întâmple ceva foarte important, ba chiar decisiv, în ceea ce privește raportul dintre Dumnezeu și oameni (Ioan spunea: “Împărăția cerurilor este aproape!”). Și aceasta însemna a recunoaște ceea ce era greșit în viața proprie înaintea lui Dumnezeu (= “mărturisirea păcatelor proprii”) și a se decide pentru schimbare (= “convertire”).

Și Isus (acum adult, la vârsta cam de treizeci de ani) vine la Iordan ca să se boteze. Pe de o parte acest lucru nu trebuie să producă uimire. De fapt, Isus din Nazaret era într-adevăr un evreu al timpului său, educat în puternica tradiție religioasă a poporului său și hrănit de acea speranță care se centra pe așteptarea lui “Mesia” (cel care trebuia să aducă și să inaugureze “împărăția lui Dumnezeu”). Pe de altă parte și noi, ca și Boteză-torul, putem rămâne perplecși în fața faptului că Isus a mers ca să fie botezat de Ioan, știind foarte bine că el era Fiul lui Dumnezeu făcut om…

În realitate, tocmai cu ocazia botezului său a început să iasă în evidență și să se manifeste misterul personalității ascunse a lui Isus. El este proclamat ca “fiu preaiubit” de către un glas care vine “din cer” – adică de însuși Dumnezeu – în timp ce vede “Duhul lui Dumnezeu coborându-se ca un porumbel asupra lui”. Este un “semn” care descoperă adevărata identitate a lui Isus și care este misiunea pe care Dumnezeu i-a încredințat-o.

El va fi “Mesia”, dar în maniera acelui “slujitor al Domnului” despre care vorbise profetul Isaia (cf. prima lectură): nu un Mesia triumfător pe planul prestigiului personal și al puterii politice, dar un Mesia umil și solidar cu cei păcătoși, care va lua asupra sa mizeriile umanității, până în “a se oferi pe sine însuși ca ispășire” dându-se la moarte (cf. Is 53,4-12), pentru a deschide tuturor oamenilor plinătatea vieții în comuniune cu Dumnezeu.

Începând cu botezul său, Isus părăsește casa, satul, munca obișnuită, pentru a se dedica în întregime misiunii sale specifice: să vorbească lumii despre Dumnezeu, să facă să se înțeleagă că gândul la Dumnezeu este foarte important în viață și de fapt este la orice vârstă, pentru că Dumnezeu însuși este ținta oricărei vieți umane, și el este un Tată și un prieten în care te poți încrede și pe care se poate baza totdeauna… Prin cuvintele, prin faptele sale, prin viața sa întreagă și prin moartea sa, Isus “ne va face să vedem” cum trebuie să învățăm a ne gândi despre acela pe care-l numim “Dumnezeu”.

Lăsându-se botezat de Ioan, Isus a dus la îndeplinire toată semnificația botezului lui Ioan. Timpul “pregătirii” este de acum terminat. A sosit momentul în care “fiul preaiubit” de Dumnezeu este gata să fie “botezat” – scufundat până la extrem – în experiența durerii și a morții (cf Mc 10,38; Lc 12,50), pentru a arăta oamenilor până unde ajunge puterea și seriozitatea iubirii lui Dumnezeu.

Tocmai de aceea – adică pentru faptul că s-a umilit pe sine până la moartea pe cruce (cf Fil 2,6-11) – Isus va fi “înălțat la dreapta lui Dumnezeu” (Acte 2,33) prin înviere.

În felul acesta se naște un nou botez: botezul “în numele lui Isus Cristos” (Acte 2,38), botezul “în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (Mt 28,19), cel pe care și noi l-am primit și prin care și noi, ca și Isus, am fost “consacrați în Duhul Sfânt” (cf lectura a doua), pentru a ne orienta întreaga noastră existență pe baza principiului carității, căruia Duhul lui Dumnezeu îi este izvor și origine.

 

* * *

 

Botezul Domnului (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Așa spune Domnul: “Iată Slujitorul meu pe care îl sprijin, Alesul meu în care sufletul meu își află bucuria. Am pus Duhul meu asupra lui și El va aduce neamurilor dreptatea. Nu va striga și nu-și va ridica glasul și nu se va face auzit pe ulițe. Trestia frântă nu o va zdrobiși feștila ce fumegă nu o va stinge. Cu credință va vesti judecata dreaptă. El nu va obosi, nici nu se va da bătut până ce nu va statornici pe pământ dreptatea… (Is 42,1-4.6-7)

În sărbătoarea Botezului Domnului Biserica ne propune în acest an, cu titlu de profeție, un text în care se întrezăresc trăsăturile unui Slujitor mai aparte al Domnului. Ceea ce surprinde la acest Slujitor este tăcerea misterioasă care îi învăluie identitatea. Dacă, uneori, are trăsături comune cu poporul lui Israel și mai ales cu acel rest sfânt (acel grup de evrei care, în ciuda vicisitudinilor istoriei, a rămas fidel lui Dumnezeu), Slujitorul este mai ales un personaj individual. Dincolo, însă, de această identitate misterioasă, ceea ce se impune cu insistență atenției noastre este misiunea lui. După ce Domnul va fi revărsat asupra acestui Slujitor pe Duhul său, El va aduce eliberarea poporului prin slujirea sa profetică și prin suferințele lui. Cu alte cuvinte, existența și misiunea Poporului ales se condensează în viața exemplară a Slujitorului. În acest sens Slujitorul este în același timp o prefigurare a lui Cristos dar și a Bisericii sale.

A venit Isus din Galileea la Iordan, la Ioan, ca să fie botezat de el. Ioan însă căuta să-l oprească…” Răspunzând, Isus i-a zis: “Lasă acum, căci așa se cuvine să împlinim toată dreptatea”. Atunci l-a lăsat. Și botezându-se Isus, îndată a ieșit din apă, și, iată, i s-au deschis cerurile și a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel și venind asupra lui. Și, iată, glas din ceruri zicând: “Acesta este Fiul meu cel iubit întru care își aflu bucuria”. (Mt 3,13-17)

Fragmentul evanghelic citit în sărbătoarea Botezului Domnului răspunde unei întrebări pe care nu încetăm să ne-o punem, și anume: “Cine este Isus Cristos¬?”. Isus este mai mult decât un reformator moral sau un geniu religios. El este acel om, originar din Galileea, în care s-a manifestat Fiul lui Dumnezeu. Într-adevăr, din momentul în care a fost botezat în râul Iordan de către Ioan Botezătorul, el s-a consacrat împlinirii planului lui Dumnezeu, pregătit încă din Vechiul Testament: să introducă comunitatea umană într-o comuniune nouă cu Dumnezeu, Tatăl. Pentru a împlini această misiune care trebuie să se continue până la sfârșitul veacurilor, Isus a fost întărit cu puterea Duhului Sfânt.

Astăzi, Isus este prezent în viețile noastre în virtutea învierii sale. El își continuă misiunea începută în ziua Botezului său. Îi recunoaștem noi, însă, prezența și lucrarea în viețile noastre? Acceptăm noi mărturia Tatălui cu privire la Mântuitorul nostru? Înțelegem noi oare că, la rândul nostru, suntem chemați să participăm la această creație nouă care se naște din apele Botezului?

 

* * *

 

Procesiune cu lumina mucurilor cu flacăra stinsă

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Locul său

Ne întrebăm în mod spontan de ce. Însuși Ioan Botezătorul a rămas uimit de atitudinea lui Isus: Eu am nevoie să fiu botezat de tine și tu vii la mine? Isus, totuși, înainte de fi revelată identitatea sa în mod solemn, ia poziție. Lasă să se întrevadă scopul misiunii sale. Se așează acolo unde nimeni nu și-ar fi imaginat, se amestecă între indivizi față de care, conform unei anumite mentalități, ar fi trebuit să mențină cu rigorozitate distanța.

Era, evident, un suficient număr de păcătoși care stăteau la rând lângă malurile Iordanului, în așteptarea botezului de pocăință. O ocazie favorabilă pentru a descărca asupra lor o doză salutară de mustrări și amenințări, prin intermediul asprelor reproșuri ale Botezătorului. În schimb Isus se așează tăcut alături de ei, ba chiar se amestecă cu ei. Nu revendică alt privilegiu în afara acelui de a se confunda cu ei. Nu se așează deasupra, nu se substituie lor (nimeni nu se poate căi, converti, în locul altuia). Isus este solidar cu cei păcătoși.

Semnul pe care îl oferă este foarte elocvent: în interiorul unei realități de mizerie, Dumnezeu este prezent. Iubirea este prezentă și acolo unde este păcatul. Omul se îndepărtează și Dumnezeu se apropie. Omul opune un refuz și Dumnezeu nu încetează să ofere darul său.

O figură contestată

Isus lasă să se înțeleagă că a venit tocmai pentru păcătoși. Chiar de la început merge să-i caute. Știe că nu este posibil să stea pur și simplu să aștepte “ceea ce era pierdut”, să fixeze timpuri și locuri unde cel rătăcit are posibilitatea de a-l găsi. Recuperarea implică exigența de a învinge distanțele, de a lansa semnale, de a stabili contacte. Și chiar… să scandalizeze pe cei “cum se cade” riscând propria respectabilitate în fața privirilor lor pline de dispreț. Isus nu se adună cu cei “drepți”, formând cu ei un club al celor “separați”. Nu ezită să se amestece în mijlocul păcătoșilor și păcătoaselor, oameni sub orice critică, molipsindu-i cu prezența sa. O prezență care radiază lumină, speranță, milostivire.

Astfel cerurile se deschid asupra Lui și, împreună, asupra acestei sărmane omeniri plină de vânătăi. Cerurile deschise lasă să se îndrepte privirea plină de compătimire a lui Dumnezeu asupra lumii. Tatăl, prin Fiul “preaiubit”, rupe tăcerea, restabilește contactele, comunică cu omul păcătos, îl solicită la un nou exod spre eliberare, mântuire. În scena botezului avem pe de o parte, lumea păcatului și de cealaltă, divinitatea, Duhul, sfințenia lui Dumnezeu. Figura lui Cristos pare să fie contestată, sfâșiată între două lumi.

El vine de sus (“acesta este Fiul meu”), totuși se scufundă, mai înainte de apă, în mizeria oamenilor. Legitimarea solemnă din partea cerului nu împiedică aproprierea din partea pământului. Tatăl proclamă: “Isus este al meu”. Dar și noi suntem autorizați să-l “recunoaștem” ca unul dintre ai noștri. Crucea va deveni simbolul cel mai evident și dinamic al acestei sfâșieri, al acestei duble fidelități. Solidaritatea lui Cristos cu păcătoșii, pe cruce, se va exprima în asumarea asupra sa a păcatelor lor, a vinovăției lor. Și numai grație acestui gest suprem de îndrăzneală și de nebunie cele două lumi vor fi reconciliate.

O tresărire de viață sub grămada de moloz

Dialogul care a avut loc între Ioan și Isus manifestă și două concepții opuse care se referă la figura și misiunea lui Mesia.

Botezătorul o interepretează ca o judecată severă, nemiloasă. Isus, dimpotrivă, o prezintă în termeni de milostivire, umilință, supunere. Pentru El planul lui Dumnezeu (“să împlinim toată dreptatea”) se realizează prin compasiune și solidaritate față de mizeriile umane. În sfârșit, nu este temuta dare de cont, ci o extraordinară, inimaginabilă semănare de speranță pentru toți. Este propunerea, începutul unui nou exod, cu Isus în frunte. Nu, deci, așteptarea apocaliptică a unei iminente distrugeri a lumii din cauza răului care o domină, dar un început, prin descoperirea posibilităților de bine care se află în orice om.

Ioan a pronunțat diagnosticul său catasrofal: această lume perversă nu poate dura. Asupra nelegiuirilor sale se abate de acum fără milă securea pedepsei divine sacrosante. Isus, dimpotrivă, nu folosește securea, nici pentru a tăia trestia frântă. Nici nu pronunță amenințări vehemente asupra mucului care face o lumină mereu mai slabă. El surprinde în inima omului o mișcare imperceptibilă de penitență, intuiește o mină secretă de remușcare sub grămezi de de murdării, citește o aspirație profundă, inexprimabilă, uneori de-a dreptul necunoscută de cel care o adăpostește înăuntrul său. Lumea pe care vreun profet al nenorocirii (Ioan era un ascet celibatar, dar continuă să dea naștere la nenunărați fii înzestrați cu ochelari întunecați…) ar vrea să lichideze cu o sentință fără drept de apel, ceea ce conține roade de dreptate, pace, bunătate, dăruită pentru cauza celor slabi.

Chiar și Petru (a doua lectură) descoperă acești germeni subterani unde înainte vedea probabil numai grămezi de moloz (“îmi dau seama…”: primul papă acceptă să fie pusă în discuție realitatea, nu pleacă de la propria știință dar “pleacă din nou” de fiecare dată de la surprizele Duhului Sfânt… Câtă lumină, și câtă modestie, în acel “îmi dau seama…”). Desigur, este încă departe timpul în care “se va statornici dreptatea pe pământ”. Dar, între timp, slujitorul lui Jahwe poate să se apuce în tăcere de muncă (“nu se va auzi în piață glasul său”), mobilizând trupe desigur neacoperite de glorie, dimpotrivă sărace, dar înzestrate de o iubire milostivă care deschide ochii celor orbi, înalță capul celor săraci, deschide o cale de scăpare pentru prizonieri.

Isus și Ioan apar foarte apropiați, intim legați unul de celălalt, și totuși atât de diferiți.Ioan se gândea că trebuie să pregătească sfârșitul. Isus, dimpotrivă, readuce totul la început. Apele morții în care se scufundă, împreună cu cei păcătoși, nu-l înghit în întunericul nopții, dar îl fac să iasă în lumina aurorei unei lumi noi. Locul Botezătorului este deșertul, anotimpul său este iarna, stilul său este duritatea. Isus trece prin deșertul arid semănând binele (“a trecut făcând bine…”). Sfidează asprimea iernii, cu căldura bunătății sale (“… însănătoșind”), se obligă să de-a întâietate primăverii. Predica lui Ioan Botezătorul are accentele zgomotului zidurilor care se prăbușesc. Vestea cea bună (evanghelia!) lui Isus adună și amplifică o palpitație puternică de viață ascunsă sub ruine.

Glasul din cer, în textul lui Matei, nu se adresează lui Isus, ci este adresat celor care stau în jur (într-adevăr este exprimat la persoana a treia: “Acesta este Fiul meu iubit”). Noi suntem cei care avem nevoie de a ști, de a lua la cunoștință deplina umanitate a Fiului lui Dumnezeu. Noi avem nevoie de a reasculta acel glas, când ne adresează invitația de a ne uni cu El pentru un nou început.

Procesiunea

Aceasta este sărbătoarea în care trebuie să ne întrebăm despre semnificația botezului nostru. Se pun două întrebări esențiale: ce înseamnă a fi creștin? Și cum se manifestă, în ce fel este recunoscut, prin ce semne este acreditat un creștin? Ar fi cazul, astăzi, de a merge în procesiune, având în mână o trestie frântă, la arhiva parohială. Acolo este un registru al botezaților la dispoziția noastră. Înainte!, să controlăm, chiar folosindu-ne de candela cu mucul fumegând. Să verificăm dacă este într-adevăr numele nostru în acel registru. Poate vom auzi și noi un glas: și atunci ce facem cu acel nume?

 

* * *

 

Botezul Domnului

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

La apele Iordanului, sfântul Ioan Botezătorul predica “metanoia”, convertirea, acea revoluție în rațiune de schimbare a mentalității față de conceptul păcatului, ca să se poată intra într-o lume nouă: în împărăția lui Dumnezeu care este aproape.

Isus coboară în apă, împreună cu mulțimea de păcătoși, ca să se boteze.

Faptul că Isus a fost botezat de Ioan a creat probleme destul de serioase primei comunități creștine. Avea Isus trebuință de botezul pocăinței pentru iertarea păcatelor? Doar Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om, asemenea nouă în toate, afară de păcat… Pe de altă parte, acest botez, nu dă oare o notă de superioritate Botezătorului față de Isus?

Fragmentul evanghelic rezolvă ambele probleme foarte bine, dacă le pătrundem cu un cuget curat.

Ioan Botezătorul vrea să-l oprească pe Isus, socotind o cinste pentru sine de a fi botezat de Isus și acceptă să-l boteze numai după ce Mântuitorul îl lămurește că acest lucru este necesar “ca să se împlinească toată dreptatea”. Expresia biblică de “împlinire a dreptății” echivalează cu în a se conforma cu ceea ce Dumnezeu vrea, în a accepta planul său. Și Dumnezeu vrea ca Mesia, Regele divin, să fie slujitorul său prin excelență, care să se jertfească pentru toți în umilință și taină (cf. Is 53).

În al doilea rând, botezul, pe care Isus îl primește, nu este numai un botez de pocăință, fiindcă el nu avea nici umbră de păcat, ci un act de profundă smerenie și suferință, menit să pună în evidență misterul de iubire al Preasfintei Treimi, glasul Tatălui care spune: “Acesta este Fiul meu iubit”. Prezența Duhului Sfânt sub chip de porumbel care coboară din nou pe pământ, ca la începutul creației, când plutea deasupra apelor, dându-le forța de germinație a vieții, a ceva similar cu viața lui Dumnezeu, arătând începutul unei noi creații…

Când Duhul Sfânt a coborât asupra Fecioarei Maria la Nazaret, ea l-a zămislit pe Fiul lui Dumnezeu în făptură omenească, fără nici un merit al ei, ci printr-un privilegiu unic. Acum, când Duhul Sfânt coboară asupra lui Isus, datorită meritelor sale, datorită smereniei sale, în trupul său omenesc se zămislește “trupul mistic”, Biserica, făptura cea nouă: “Coloana și temelia Adevărului” (LG).

Și nu în ultimul rând, atât glasul Tatălui, cât și prezența Duhului Sfânt asupra Fiului iubit, îl investesc pe acesta cu o întreită misiune: de profet, preot și rege, spre a ne desăvârși noua creația.

Pentru aceasta Tatăl a mărturisit numai după botez și coborârea Sfântului Duh despre Isus că este “Fiul său preaiubit în care își află toată bucuria”, fiindcă Isus numai prin botez își asumă calitatea de “slujitor al lui Iahve”. Prin nașterea din peștera săracă nu și-a asumat această misiune? Ba da, dar numai prin botez viața sa devine activă în mod responsabil pe bază de dreptate, de Fiu, de Fiu al omului, care îmbrățișează crucea. Umilința botezului este “crucea sufletului”; fără această umilință acceptată cu responsabilitate pentru “dreptate“, nu ar fi fost posibil “botezul sângelui” de pe Calvar. Crucea lui Dumnezeu Tatăl este însăși iubirea sa, sau, după cum spunea J.J. Rouseau: “Iadul lui Dumnezeu este iubirea”, ea îl constrânge să inventeze cu înțelepciune nemărginită instrumentele mântuirii

În cea de-a doua lectură (Fap 10,34-38), sfântul apostol Petru pune toată activitatea lui Isus, toată opera mântuirii, pe seama botezului lui Isus la apele Iordanului, fiindcă aici Dumnezeu l-a uns cu Duhul Sfânt în timp, în istorie și cine dă mărturie despre Isus devine el însuși o făptură nouă.

Petru, ca o componentă de bază a Bisericii, prezentându-se în casa centurionului Corneliu ca purtător al cuvântului lui Dumnezeu, prezența sa face ca și asupra acestui păgân să coboare Duhul Sfânt, așa cum prezența preacuratei Fecioare Maria la verișoara sa face ca Elisabeta să se umple de Duhul Sfânt. Datorită prezenței Duhului Sfânt Petru trage această concluzie plină de credință: Dumnezeu nu are preferință față de persoane, adică nu face distincție între popoare sau culoarea pielii, fiindcă toți sunt creați de el printr-un act de iubire. Pe baza acestei credințe în iubirea lui Dumnezeu față de orice om, Petru îl vestește pe Isus și păgânilor, fiindcă Isus este “Slujitorul lui Iahve”, asupra căruia rămâne Duhul primit la botez, și datorită căruia Tatăl poate spune și despre Corneliu: “Iată-l pe slujitorul meu în care sufletul meu își găsește toată bucuria”.

Vom înțelege mai bine începutul unei lumi noi la botezul lui Isus, din faptul că teofania aceasta nu este rodul unei întâmplări, ci chipul lui Cristos a fost schițat de Tatăl în figura “slujitorului suferind” cu secole înainte, fiindcă inițiativa aparține întotdeauna iubirii și el ne-a iubit cel dintâi și ne-a ales în Cristos să-i purtăm chipul său, chipul iubirii, așa cum ne-o prezintă prima lectură (Is 42,1-4.6-7).

Acest episod reprezintă primul cânt, dintre cele patru, dedicate “slujitorului suferind“.

De ce a preferat Tatăl să-și arate iubirea, caritatea, față de noi în persoana slujitorului suferind? “Smerenia și suferința au fost preferate oricăror alte procedee deoarece sunt cele care nu înșală, care nu pot să înșele, care nu permit îndoieli, care certifică identificarea și sugrumă în fașă orice bănuială”, spune N. Steinhardt (Dăruind vei dobândi, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1994, p. 162).

Misiunea slujitorului suferind este dublă: reînnoirea alianței încheiate de Iahve cu Israelul și de a readuce în patrie pe cei exilați, ca aici să-și trăiască adevărata religie în mijlocul națiunilor păgâne, fiindu-le lumina adevăratei credințe.

Cu acest slujitor începe o lume nouă, o nouă creație, fiindcă Iahve spune: “Eu te-am făcut”, cu referire la primul om; începe o nouă ordine socială, morală și religioasă, fiindcă:

a) “orbii” – adică păgânii, își vor deschide ochii pentru Revelație;

b) “prizonierii” – adică israeliții, se vor elibera din lanțurile exilului, dubiilor și echivocurilor în care trăiesc.

Cum își va duce slujitorul suferind opera încredințată la bun sfârșit?

Însărcinat să ducă la toate popoarele dreptatea, adică “tora” sau doctrina revelată, el va uni împreună prerogativele regale, profetice și sacerdotale cu cea mai profundă umilință și simplitate:

a) ca “rege” va stabili dreptatea pe pământ, adică activitatea de mântuire la toate popoarele:

b) ca “preot” va trebui să-și facă datoria de rege în conștiința ca, pe cei cărora le-a dat dreptatea, să-i ofere lui Dumnezeu ca pe un “prinos de bună mireasmă” și

c) ca “profet” trebuie să fie purtătorul de cuvânt al voinței lui Dumnezeu cu multă răbdare în mijlocul tuturor popoarelor.

Rege, preot și profet într-un minunat contrast cu regii, preoții și profeții timpului său fără parade militare, fără aclamații și aplauze, fără formalități omenești de conveniență.

Toate acestea vor deveni realitate datorită unui dinamism din internul slujitorului, provocat de Spiritul lui Iahve.

Asistăm la această acțiune a lui Iahve asupra slujitorului său la Iordan și pe Tabor, apoi asupra “trupului său mistic” la Rusalii, când face din Biserică cu adevărat o lume nouă spre “luminarea neamurilor” (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981, p. 597-598).

Acest botez, început în apele Iordanului, își va găsi desăvârșirea pe Calvar: în moartea pe cruce, îngropare, înviere, înălțare și ședere de-a dreapta Tatălui, ca să mijlocească veșnic pentru lumea cea nouă.

Scena botezului culminează cu o teofanie: Cerul se deschide, ceea ce înseamnă că lumea divină erupe în lumea umană a lui Isus și prin el asupra întregii istorii, că prin el se inaugurează împărăția Tatălui. Pentru acest motiv Tatăl își găsește în Fiul toată bucuria, fiindcă prin el ne găsește pe noi, ca să ne împartă acel “dnamis” sau “pleroma dumnezeirii“, pe Duhul Sfânt, care formează comuniunea sfinților, fiindcă “Porumbelul“, sub forma căruia s-a arătat Duhul Sfânt, a fost și este, încă de la Noe, semnul păcii dintre Cer și pământ, dintre națiuni și oameni. Cerul se deschide, nu ca o cetate care se predă în mâinile dușmanului, ci ca una care își deschide porțile ca să intre Împăratul măririi în fruntea noii creații.

Să ne deschidem inima, cerul sufletului nostru, spre a da mărturie despre iubirea divină a Tatălui, Fiului și Sfântului Duh în care am fost botezați.

Participând la Jertfa Euharistică, participăm la memorialul botezului lui Isus Cristos, nu numai cel de pe Calvar, ci și la cel de la Iordan, fiindcă, în timp ce preotul spune “în persoana lui Isus Cristos“: “Acesta este trupul meu… “, Tatăl din cer confirmă: “Acesta este Fiul meu”. Dacă Tatăl își găsește toată bucuria în actul de smerenie al Fiului său jertfit pe altar, să ne cercetăm dacă și noi trăim botezul nostru prin Euharistie, devenind cu adevărat frați ai lui Cristos, fii ai Tatălui și moștenitori ai Spiritului lui Dumnezeu…

 

* * *

 

Despre credință, apartenență și comportament

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un tânăr din Boston a mers să se angajeze la o bancă din Chicago. Banca i-a cerut să vină cu o scrisoare de la fostul loc de muncă din Boston. Cei din Boston nu știau cum să îl mai laude pe tânăr. Tatăl lui era un om faimos în oraș, iar soția lui o distinsă doamnă. Părinții și bunicii lui făcuseră parte dintre primele familii din oraș. Așa că i-au dat fără ezitare o recomandare. Încă una lungă. După câteva zile, banca din Chicago a trimis o notă celei din Boston: “Mulțumim pentru scrisoarea de recomandare. Nu avem însă nevoie de tânăr pentru înmulțirea speciei, ci pentru muncă.” Nici Dumnezeu nu are nevoie de scrisori de recomandare și nici măcar să fim excepționali (sau din familii excepționale). El acceptă pe oricine – din orice familie, națiune sau rasă ar fi – care se teme de El și face dreptatea (Fapte 10,35).

A doua lectură de astăzi este din Faptele Apostolilor: o predică a lui Petru ținută în casa centurionului roman Cornelius înainte de a-l boteza pe acesta și pe prietenii lui. Este o lectură potrivită sărbătorii Botezului Domnului, care este un model de botez pentru fiecare creștin. Această scurtă lectură atinge ceea ce am putea numi cele trei aspecte ale botezului creștin: credința, apartenența și comportamentul.

“Atunci Petru, deschizându-și gura, a spus: Într-adevăr, acum înțeleg că Dumnezeu nu este părtinitor, ci în orice națiune, cel care se teme de el și face dreptatea îi este plăcut.”

Prima parte a lecturii vorbește despre apartenență. Botezul este o primire în casa lui Dumnezeu. În Vechiul Testament Dumnezeu îi alesese pe evrei. Cine se năștea evreu aparținea automat poporului lui Dumnezeu. Ne-evreii, neamurile, erau automat excluse de la această binecuvântare. Criteriul apartenenței la Dumnezeu era nașterea. Dar în Noul Testament lucrurile s-au schimbat. Acum Dumnezeu nu preferă vreun neam înaintea altuia. Petru își dă seama că “Dumnezeu nu este părtinitor, ci în orice națiune, cel care se teme de el și face dreptatea îi este plăcut”. Isus uniformizează situația. Prin botez noi alegem să devenim popor al lui Dumnezeu, copii ai lui Dumnezeu, în mod egal iubit de Dumnezeu. Ce se întâmplă după, dacă noi vom deveni sfinți sau păcătoși, depinde nu de prezența sau absența iubirii lui Dumnezeu ci de cât de mult îl iubim și cât de mult facem binele.

“El a trimis fiilor lui Israel cuvântul său, care aduce vestea cea bună a păcii prin Isus Cristos. Acesta este Domnul tuturor. Voi știți ceea ce s-a petrecut în toată Iudeea, începând din Galileea, după botezul pe care l-a predicat Ioan.”

A doua parte a acestei lecturi este despre credință. Botezul înseamnă acceptarea mesajului trimis de Dumnezeu poporului lui Israel, același mesaj vestit de Isus Cristos în Iudeea, începând cu Galileea. Este mesajul de pace între omenire și Dumnezeu, între evrei și neamuri, între orice tabere oponente din familia umană. Acest mesaj al lui Dumnezeu ne este adresat nouă. De aceea trebuie să îl cunoaștem, să îi înțelegem aplicațiile practice, să îl trăim în viața noastră de zi cu zi. Nu ajunge să ne considerăm ca numărându-ne între copiii lui Dumnezeu: trebuie și să cunoaștem și să trăim mesajul pe care Dumnezeu îl adresează copiilor Lui.

“Dumnezeu l-a uns pe Isus din Nazaret cu Duhul Sfânt și cu putere. Acesta a trecut făcând bine și vindecându-i pe toți cei care erau stăpâniți de diavol, pentru că Dumnezeu era cu el.”

Ultima parte a lecturii este despre comportament. Asemenea lui Isus, și noi suntem unși prin botez cu Duhul Sfânt și cu putere, pentru ca să mergem și să facem bine și să îi vindecăm pe toți cei oprimați de spiritele rele. Ungerea noastră nu este nici decorativă nici de recompensă: este o mandatare. Prin botez noi suntem însărcinați să fim membri/membre ai lui Cristos, adică brațele, picioarele urechea, gura lui Cristos. Noi devenim alți Cristoși. Este o sarcină impresionantă. Din fericire avem alături Duhul Său Sfânt. Dumnezeu însuși este cu noi, așa după cum a fost și cu Isus, așa că nu trebuie să ne temem de sarcina enormă ce ne stă înainte, pentru că cu Dumnezeu totul este posibil.

 

* * *

 

Botezul Domnului (A)

Autor: pr. Nicolae Farcaș
Copyright: Predici.cnet.ro

În tot timpul Crăciunului avem în fața ochilor imaginea Pruncului divin care s-a născut pentru noi. Sărbătoarea de azi, Botezul lui Isus, ne aduce și ea în fața ochilor imaginea atâtor copiii care au primit sau vor primi chiar azi, printr-o fericită coincidență, Sacramentul Botezului.

Cristos s-a născut Prunc, Fiu al Tatălui, pentru ca orice om, orice copil să se poată renaște ca fiu al său. Am celebrat o naștere. Când un copil e botezat, când noi am fost botezați, celebrăm o renaștere. Ceea ce este Isus am devenit și noi, recunoscând o paternitate și o maternitate mai mare: cea a lui Dumnezeu care este Tată și Mamă. A da viață este un lucru atât de mare încât apropie omul de Dumnezeu. În acest sens orice naștere este celebrarea lui Dumnezeu.

Prima lectură

În partea a doua a Cărții lui Isaia intră în scenă un personaj misterios pe care autorul îl numește “Slujitorul lui Dumnezeu”. Cine e acesta? E vorba de un individ concret sau de o figură simbolică care reprezintă tot poporul lui Israel? Bibliștii n-au reușit încă să dea un răspuns sigur și nici nu e important să-l avem. Ceea ce ne interesează e că în acest Slujitor al lui Dumnezeu primii creștini au recunoscut imediat imaginea lui Isus (Fap 8,30-35). Cum s-a făcut această identificare?

Totul începe cu acea zi de vineri în care Isus a fost condamnat. Ucenicii, dezamăgiți, se întreabă cum este posibil ca viața unui om bun și drept să se încheie cu un faliment. Caută în Scripturi o soluție a enigmei și, în Cartea profetului Isaia, găsesc istoria acestui Slujitor al lui Dumnezeu care, după un proces nedrept, este condamnat la moarte chiar de înseși acele persoane pe care El voia să le elibereze. Au înțeles atunci că Dumnezeu nu mântuiește învingând pe alții, stăpânind, umilind dușmanii, ci prin înfrângere, prin dăruirea vieții. Ceea ce profetul a spus referitor la Slujitorul lui Dumnezeu s-a realizat pe deplin în Isus din Nazaret. Lectura de azi ne prezintă începutul istoriei acestui slujitor.

Mai întâi ne e descrisă alegerea sa (v.1).

Acest cuvânt nu are totdeauna pentru noi rezonanțe pozitive: ne arată o preferință față de cineva și excluderea altora. Nu ne place să auzim vorbindu-se de poporul ales, de seminție aleasă, pentru că aceste expresii ne dau impresia că aparținem unei rase alese.

Alegerea lui Dumnezeu nu are nimic cu exclusivismul, cu separatismul. Când Dumnezeu alege o persoană sau un popor, o face numai pentru a-i încredința o misiune, pentru a-i cere o slujire în favoarea altora.

E ușor, din păcate, pentru cine a fost ales de Dumnezeu, să interpreteze alegerea sa conform categoriilor și criteriilor umane și să-și însușească dreptul la onoruri și privilegii. Personajul de care ne vorbește lectura este identificat nu ca domn, ci ca slujitor, însărcinat să ducă la capăt o misiune. Cine îi dă puterea?

Omul “este carne”, adică e plin de slăbiciuni. Când Dumnezeu îi încredințează unuia o misiune îi dă și capacitatea să o împlinească. Slujitorului său Dumnezeu îi comunică ca sprijin Spiritul său, forța sa irezistibilă.

Imediat se referă și la misiunea încredințată acestui “slujitor ales”: el e destinat să facă dreptate popoarelor, să triumfe în lume “dreptatea lui Dumnezeu” care constă în bunăvoința sa, în iubirea sa.

În versetele următoare (2-5) este descris cum Slujitorul va împlini misiunea sa. Se va comporta în mod neașteptat: nu se va impune cu forța, cu presiunea juridică, cu amenințări la adresa celor care nu se supun dispozițiilor sale.Nu va striga, nu-și va ridica glasul cum fac regii când proclamă programele lor. Nu va fi intolerabil și intransigent cu cei slabi. Nu va condamna pe nimeni. Va recupera pe cel care a greșit, în loc să-l distrugă, va reconstrui cu răbdare ceea ce merge spre ruină. Pentru el nu vor mai fi cazuri pierdute, situații irecuperabile.

Va fi chiar tentat să se descurajeze în fața unei lucrări atât de anevoioase, dar se va menține ferm în a o împlini și nu va ceda în fața nici unui obstacol.

Servindu-se de imagini, ultima parte a lecturii (vv.6-7) prezintă misiunea Slujitorului: el va fi lumină pentru popoare, va deschide ochii celor orbi, va elibera prizonierii și sclavii care umblă în întuneric.

Fragmentul despre Slujitorul lui Dumnezeu a fost compus de un autor anonim și apoi plasat în Cartea profetului Isaia cu cca 500 ani î.C. Nu știm concret la cine se referă profetul; ceea ce însă este sigur e faptul că Isus a realizat tot ceea ce e scris în Cartea profetului Isaia: el a fost Slujitorul credincios al lui Dumnezeu. Aproape toate versetele acestei lecturi sunt reluate de Evanghelii și aplicate lui Isus.

Lectura a doua.

Aceasta ne redă o parte din discursul lui Petru ținut în casa lui Corneliu la Cezareea.

În Biserica de la început o problemă foarte dezbătută împărțea comunitățile: păgânii se puteau boteza sau nu? Petru, la început era reținut, condiționat de mentalitatea înrădăcinată în Israel, și anume că celelalte popoare ar fi fost necurate.

Într-o zi, în timp ce se afla în rugăciune la Iaffa, Dumnezeu i-a descoperit că nici o creatură a sa nu este necurată. În fața lui toți sunt la fel de curați și privilegiați. Toți sunt chemați fără deosebire la mântuire pentru că el este Domnul tuturor.

Expresia “Dumnezeu nu face preferințe de persoane” folosită în acest fragment este reluată de mai multe ori în Noul Testament pentru a denunța încercarea periculoasă de a-i atribui lui Dumnezeu discriminările noastre și de a ne feri de iluzia că el tratează în mod diferit oamenii, conform confesiunii lor religioase.

Discursul lui Petru continuă prezentând o scurtă sinteză a vieții lui Isus. În expresia “el a trecut făcând bine și vindecând pe toți cei care se aflau sub puterea diavolului” este rezumată misiunea sa. El s-a angajat împotriva oricărui rău, împotriva a tot ceea ce împiedică viața omului.

Lucrarea de îndeplinit a fost grea, dar Isus a reușit să o ducă la capăt pentru că era plin de Spiritul lui Dumnezeu și pentru că Dumnezeu era cu el .

Este amintit chiar și timpul și locul în care a început să se arate mântuirea: totul are început în Galileea când Ioan a început să boteze de-a lungul Iordanului.

Cu aceste cuvinte Petru definește din nou perioada vieții lui Isus la care trebuie să facă referință credința creștinilor: viața publică, ” de la botezul lui Ioan până în ziua în care el a fost înălțat la cer” (Fap. 1,22).

Evanghelia

În timpul lui Isus multe secte religioase practicau botezul. Ritul avea multe semnificații, dar mai ales unul era important: scufundarea în apă simboliza moartea unui individ (viața sa din trecut era ștearsă), iar ieșirea din apă simboliza nașterea unui om nou căruia, în mod normal, îi era dat un nume nou.

Ioan împlinea acest rit pentru a primi pe cei care voiau să facă parte dintre ucenicii săi. Boteza pe cel care se decidea să-și schimbe viața pentru a se pregăti de venirea Mesiei, anunțată ca iminentă. Prima condiție pentru a primi Botezul era aceea de se recunoaște păcătoși. Iată de ce farizeii și saduceii, care se credeau drepți și fără păcat, nu simțeau nevoia să se boteze.

Dacă aceasta era semnificația botezului lui Ioan, nu înțelegem motivul pentru care Isus s-a botezat; El nu trebuia să-și schimbe viața și gestul său putea arăta că Ioan îi este superior. Pentru a clarifica această dificultate, foarte prezentă la primii creștini, Matei a introdus în relatarea acestui eveniment dialogul dintre Botezător, care refuză să boteze pe unul superior lui, și Isus care insistă ca să se împlinească “tot ce este drept”. Ioan trebuie să se supună și să colaboreze la realizarea planului de mântuire al lui Dumnezeu (aceasta e dreptatea) chiar dacă nu înțelege pe deplin acest plan. Vedem că până și o persoană matură din punct de vedere spiritual precum Ioan întâlnește dificultăți în acceptarea Mesiei lui Dumnezeu: rămâne surprins când îl vede pe cel Sfânt, pe cel Drept, alăturându-se păcătoșilor care, după logica oamenilor, trebuiau îndepărtați.

Aceasta e noua și tulburătoarea “dreptate” a lui Dumnezeu. Este dreptatea celui care “vrea ca toți oamenii să se mântuiască”. Autorul Scrisorii către Evrei vorbește de acest adevăr mângâietor în termeni mișcători: Cristos nu se rușinează să numească “frați” pe oamenii păcătoși.

Aceasta e o invitație adresată comunității creștine de azi pentru a-și revizui acele atitudini din care transpar superioritatea, aroganța, complăcerea pentru propria dreptate, și să corijeze acel limbaj care condamnă, judecă, marginalizează pe cel care a greșit.

După această introducere, Matei descrie scena succesivă prin trei imagini: deschiderea cerurilor, porumbelul și vocea din cer. Le luăm pe rând:

1. Deschiderea cerurilor. Nu e vorba de o informație meteorologică. Nu e vorba de o rază luminoasă de soare care a strălucit printre niște nori denși și întunecoși. Dacă ar fi fost așa, Matei ne-ar fi relatat un detaliu banal și fără nici un interes pentru credința noastră. El face aluzie, în mod explicit, la un text din Vechiul Testament, la un fragment din Cartea lui Isaia, care e important să ni-l amintim.

În ultimele secole, înainte de Cristos, poporul lui Israel avea impresia că cerul s-a închis. Supărat din cauza păcatelor și a infidelităților poporului, Dumnezeu s-a retras în lumea sa, a încetat să mai trimită profeți și părea că a rupt orice dialog cu omul. Cei mai pioși israeliți se întrebau: când va înceta acest această tăcere care ne îngrozește? Dumnezeu nu se va mai întoarce să ne vorbească, să ne mai arate chipul său senin, ca în timpurile de odinioară? Și-l invocau astfel: “Doamne, Tu ești Tatăl nostru; noi sunte argila și Tu cel care îi dai forma, noi toți suntem opera mâinilor tale. Nu-ți mai aminti de fărădelegile noastre… Ah, dacă ai rupe cerurile și ai coborî!” (Is 64, 7-8; 63,19).

Spunând că odată cu începutul vieții publice a lui Isus cerurile s-au deschis, Matei ne dă o veste surprinzătoare: Dumnezeu a ascultat cererea poporului său, a deschis cerul și nu-l va mai închide niciodată. S-a sfârșit pentru totdeauna dușmănia dintre cer și pământ. Poarta casei Tatălui va rămâne veșnic deschisă pentru a primi pe fiecare fiu care dorește să intre, nimeni nu va fi exclus.

2. Porumbelul. Matei nu spune că un porumbel a coborât din cer, ar fi fost și acest un detaliu banal și nesemnificativ, dar spune că Isus a văzut Spiritul lui Dumnezeu coborând din cer “ca un porumbel și venind asupra lui”.

Botezătorul amintește că din cer nu a coborât numai mana, dar au coborât și apele distrugătoare ale potopului (Gn 7,12), focul și sulful care au ars Sodoma și Gomora (Gn 19,24). Probabil se aștepta la venirea Duhului Sfânt ca la un foc devorator a celor răi. Asupra lui Isus, Duhul Sfânt s-a așezat ca un porumbel: este iubire, bunătate, mângâiere. Mișcat de Duhul Sfânt, Isus se va apropia de păcătoși mereu cu bunătatea și amabilitatea porumbelului.

Porumbelul era și simbolul atașării de propriul cuib. Dacă evanghelistul se gândește și la acest lucru, atunci vrea să spună că Duhul Sfânt îl caută pe Isus așa cum porumbelul își caută cuibul. Isus este templul unde Duhul Sfânt își găsește locuința sa stabilă.

3. Vocea din cer: expresie folosită adesea de rabini când voiau să-i atribuie lui Dumnezeu o afirmație. În fragmentul nostru are scopul de a defini, în numele lui Dumnezeu, identitatea lui Isus.

Fragmentul a fost redactat după evenimentele pascale pentru a răspunde întrebărilor ucenicilor legate de moartea lui Isus. În ochii lor El părea un învins, un respins, un abandonat de Dumnezeu. Dușmanii săi, păzitori și garanți ai purității credinței Israelului, l-au condamnat ca pe un răufăcător. Întrebarea neliniștitoare era: oare Dumnezeu era de acord cu această sentință?

Creștinilor din comunitatea sa, Matei prezintă judecata lui Dumnezeu cu o frază care amintește de trei texte ale Vechiului Testament.

- “Acesta este Fiul meu”. Se referă la Ps 2,7. În cultura semitică cuvântul fiu nu indica numai nașterea biologică, ci și asemănarea. Prezentându-l pe Isus ca Fiul său, Dumnezeu garantează că se recunoaște în El, în cuvintele sale, în faptele sale și, mai ales, în gestul său suprem de iubire: dăruirea vieții. Cine vrea să-l cunoască pe Tatăl nu trebuie să facă altceva decât să contemple fiul.

- “Cel Preaiubit”. Referința este la episodul cu Abraham care a fost încercat să-și sacrifice unicul său fiu preaiubit, Isac. Atribuindu-i lui Isus acest titlu, Dumnezeu ne invită să nu-l considerăm un rege sau un profet ca ceilalți, El este, asemenea lui Isac, Unicul, Iubitul.

- “În care îmi găsesc toată plăcerea”. Cunoaștem deja această expresie pentru că se găsește în primul verset al lecturii de azi (Is 42,1). Dumnezeu declară că Isus este slujitorul despre care a vorbit profetul, El este trimisul să instaureze dreptatea în lume. Pentru a duce la îndeplinire această promisiune își va da viața.

Vocea din cer răstoarnă judecata pronunțată de oameni și dezminte așteptările mesianice ale poporului lui Israel care nu putea concepe un Mesia umilit, învins, condamnat. Când, în casa marelui preot, Petru a jurat că nu-l cunoaște pe acel om, în fond spunea adevărul, nu putea să recunoască în el pe Mesia: nu corespundea așteptării Mântuitorului. Modul în care Dumnezeu a îndeplinit promisiunile sale a constituit pentru toți, chiar și pentru Botezător, o surpriză.

Matei pune în evidență deseori trăsăturile comune dintre Moise și Isus. În fragmentul de azi găsim o referință la acest paralelism: Moise primește Duhul lui Dumnezeu când, împreună cu tot poporul, iese din apele Mării Roșii. Această putere divină îi permite să conducă poporul prin pustiu, până în țara promisă.

Și Isus a primit Duhul Sfânt după această ieșire din apă: apoi, asemenea oamenilor supuși răului, începe drumul spre libertate.

(după Fernando Armellini)