Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIX-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
Înțelepciune 18,6-9
Evrei 11,1-2.8-19
Luca 12,32-48

Luca 12,32-48

Nu te teme, turmă mică, pentru că i-a plăcut Tatălui vostru să vă dea împărăția. Vindeți ceea ce aveți și dați de pomană; faceți-vă pungi care nu se învechesc, comoară nepieritoare în ceruri, unde hoțul nu se apropie, nici molia nu o roade. Căci unde este comoara voastră, acolo va fi și inima voastră. Să fie mijlocul vostru încins și luminile aprinse, iar voi fiți asemenea oamenilor care-și așteaptă stăpânul să se întoarcă de la nuntă ca să-i deschidă de îndată ce vine și bate la ușă. Fericiți acei servitori pe care stăpânul îi găsește veghind atunci când se întoarce! Adevăr vă spun, se va încinge, îi va așeza la masă și, venind, îi va servi. Fie că va veni la miezul nopții, fie că va veni spre dimineață și-i va găsi astfel, fericiți vor fi! Să știți aceasta: dacă stăpânul casei ar ști ora la care vine hoțul, nu ar lăsa să i se spargă casa. Fiți și voi pregătiți pentru că Fiul Omului va veni la ora la care nu vă așteptați”. Atunci Petru a zis: “Doamne, pentru noi spui parabola aceasta sau pentru toți?” Domnul i-a spus: “Cine este administratorul credincios și înțelept pe care stăpânul îl pune peste servitorii săi ca să le dea porția de hrană la timpul potrivit? Fericit este servitorul acela pe care stăpânul său îl va găsi astfel atunci când se va întoarce! Adevărat vă spun că îl va pune peste toate bunurile sale. Dar dacă acel servitor spune în inima lui: “Stăpânul meu întârzie să vină” și începe să-i lovească pe servitori și servitoare, să mănânce, să bea și să se îmbete, stăpânul servitorului aceluia va veni în ziua în care el nu se așteaptă și la ora pe care nu o știe, îl va pedepsi aspru și îi va face parte printre cei necredincioși. Acel slujitor care cunoaște voința stăpânului său, dar nu a pregătit și nu a făcut după voința lui, va primi multe lovituri; cel care nu a cunoscut, dar a făcut lucruri care merită lovituri, va primi puține; cui i s-a dat mult, mult i se va cere, iar cui i s-a încredințat mult, i se va cere și mai mult.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Lucian Păuleț
pr. Eduard Patrașcu
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Claudiu Dumea
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Frica de Dumnezeu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Mii de griji și necazuri frământă zilnic inima omului și o neliniștesc, ba nici chiar noaptea nu are odihnă inima lui, spune Ecleziastul (2,23).

Lui Isus, în fața frământărilor din inima omului – el știa ce este în inima omului (Lc 9,47) -, mai ales a ucenicilor săi, i s-a făcut milă și, ca un medic iscusit, a prescris o rețetă tămăduitoare în mod miraculos: a înlocuit miile de griji cu una singură. Dacă miile de griji și necazuri neliniștesc, provoacă teamă, obosesc, îmbolnăvesc etc. rețeta Învățătorului, singura grijă prescrisă de el aduce liniște, încredere, bucurie. Această grijă unică este frica de Dumnezeu, ea lungește zilele omului (Prov 10,27).

Cartea Înțelepciunii (lectura I-a) ne spune că evreii și-au dobândit eliberarea din sclavia egipteană datorită faptului că se temeau de Dumnezeu și aduceau jertfe în ascuns, păstrând legătura cu divinitatea și cu faptele pline de credință ale strămoșilor.

Scrisoarea către Evrei (lectura a II-a) pune în lumină credința lui Abraham față de promisiunile divine. Teama de Dumnezeu i-a alimentat credința că, chiar dacă și-ar jertfi pe unicul său fiu preaiubit, pe Isaac, Dumnezeu l-ar învia, pentru a i-l reda, ca să-și țină făgăduința de a-i înmulți neamul mai mult decât stelele cerului și decât nisipul de pe țărmul mării (Gen 22,17).

Isus îi îndeamnă pe apostoli să vândă averile și să facă milostenie; să vegheze ca slugile credincioase și cu teamă să aștepte venirea stăpânului de la nuntă (lectura a III-a).

Ce este și în ce constă această frică de Dumnezeu?

Voi încheia cu ei un legământ veșnic, că nu mă voi întoarce de la ei, dar le voi face bine și le voi pune în inimă frica de mine, ca să nu se îndepărteze de mine, zice Domnul prin profetul Ieremia (32,40). Prin urmare, frica de Dumnezeu este un dar pus în inima omului. Darul are menirea să fericească pe primitor: Le voi face bine, zice Domnul. Cu acest dar a fost înzestrat chiar Mesia (Is 11,3) de către Duhul Sfânt, spre a împlini voința Tatălui în chip desăvârșit, fiindcă Tatăl este mai mare (In 14,28) decât Fiul Omului.

Psalmistul spune că frica de Dumnezeu este începutul înțelepciunii (Ps 110,10).

Cel care nu se teme de Dumnezeu, nu este înțelept, oricâtă știință ar avea, fiindcă Dumnezeu spune că va da pierzării înțelepciunea înțelepților și le va nimici știința plină de îngâmfare (1Cor 1,19-20-24), fiindcă este nebunie înaintea lui Dumnezeu (1Cor 3,19) și chiar diavolească (Iac 3,15).

Frica de Dumnezeu este acea stare de teamă în fața propriei nimicnicii pusă în lumina măreției misterului divin, este o cunoaștere a insuficienței personale în fața plinătății divine, este cunoașterea responsabilității umane în fața autorității divine. Numai cine se smerește și își lărgește inima încontinuu, spre a fi capabilă să primească mai mult din caritatea divină, pe care Duhul Sfânt o revarsă în fiecare credincios (Rom 5,5), poate trăi fericit sentimentul nimicniciei proprii, având toată siguranța că nimeni și nimic nu-l poate despărți de Cristos (Rom 8,35-37) care îl conduce la Tatăl.

Sub domnia lui Filip al II-lea, regele Spaniei, călugării iezuiți au fost chemați la palat și se bucurau de multă trecere. Deși trăiau în mijlocul unei lumi mondene, duceau o viață curată, cumpătată, îngerească, ceea ce l-a determinat pe rege să-i spună într-o zi părintelui Araoz: Se spune că iezuiții au o iarbă care are puterea de a păstra curăția sufletească. Este adevărat? Este adevărat, i-a răspuns el. Și ce fel de iarbă este? a reluat regele. Iarba de care se folosesc iezuiții pentru a se menține curați este frica de Dumnezeu, i-a răspuns părintele Araoz zâmbind. De fapt, frica de Dumnezeu este aceea care conservă toate virtuțile, le ferește de degradare. Frica de Dumnezeu îl determină pe cel credincios să caute cu înfrigurare medicamentul împotriva morții, acel pharmacum immortalitatis despre care vorbește sfântul Ignațiu din Antiohia că îl căutau faimoșii medici din vremea lui, și care la creștini se numește sfânta Euharistie, Pâinea vieții veșnice.

Frica de Dumnezeu, nu numai că apără sufletul și păstrează virtuțile, ci devine izvor de noi haruri. După cum femeia care brodează se servește de ac pentru a introduce în pânză firele de aur, de mătase și ață de toate culorile, tot așa Dumnezeu se servește de acul acesta al fricii pentru a broda cu noi haruri mantia sufletului curat, alb, îngeresc. Prima mărturie ne-o dă însăși preacurata, care spune în Magnificat-ul ei că mila Domnului trece din neam în neam asupra acelora care se tem de dânsul (Lc 1,50). Și cartea Proverbelor își pune întrebarea despre femeie, anume pentru ce ar putea fi lăudată: pentru frumusețe sau pentru hărnicie? Și răspunde că nici pentru una, nici pentru alta, laudă se cuvine numai aceleia care are frica de Dumnezeu (31,10).

Frica de Dumnezeu este cel mai puternic stăvilar împotriva torentului produs de păcatele lumii. Sfântul Grigore cel Mare spune: Cel ce face binele numai de frica pedepsei nu s-a desprins cu totul de păcat și sufletul lui nu este destul de frumos. Numai acela care se teme de Domnul scapă de toate relele pe care le aduce Duhul cel Rău în suflet (sfântul Efrem). Fiule, – zicea bătrânul Tobit fiului său – dacă ne vom teme de Dumnezeu vom evita orice păcate și vom face mult bine (4,21).

Frica de Dumnezeu este o adevărată bogăție sufletească fiindcă ea stă ca acea santinelă înarmată care veghează asupra casei și pune hoții pe fugă, după cum o caracterizează sfântul Ioan Gură de Aur.

Cartea Înțelepciunii spune că acela care se teme de Domnul nu tremură în fața nimănui. Dar cel mai înspăimântător dușman al nostru este moartea. Va veni o clipă în care ne vom prezenta în fața scaunului de judecată a Fiului Omului. Dar Isus spune că acela care veghează, care se teme de Domnul, îl așteaptă, va fi fericit. Învățatul Suarez spunea pe patul morții: N-aș fi putut gândi niciodată că moartea poate fi atât de dulce. Iată-l și pe tâlharul răstignit la dreapta lui Isus. Multe păcate a făcut în viața lui. Cineva s-a rugat pentru el și a primit darul fricii de Dumnezeu. Iată-l cât este de liniștit și cum îl dojenește pe tovarășul său de la stânga Mântuitorului: Nici tu nu te temi de Dumnezeu? că în aceeași osândă ești. Noi pe drept pătimim și primim cele cuvenite după faptele noastre, dar acesta n-a făcut nici un rău (Lc 23,40-41).

Cel care nu se teme de Dumnezeu se teme de moarte, de judecată, de veșnicie, de insultele și de disprețul oamenilor, se teme de sine însuși etc. Acesta tremură în chinuri sufletești mai mult decât de cele trupești. Celălalt se teme numai de Dumnezeu și nu se mai teme de nimic și poate spune liniștit cu psalmistul: Chiar de voi umbla în mijlocul morții, nu mă voi teme de rele, că tu (Doamne) ești cu mine (Ps 23,4). Frica de Dumnezeu îi aduce tâlharului bucuria să audă: Astăzi vei fi cu mine în paradis (Lc 23,43).

Pe timpul prigoanei catolicilor din Anglia trăia un țesător cu numele de Roger Wrenne în orașul Lancaster. A fost închis și condamnat la moarte pentru credință. Călăul i-a agățat frânghia de gât pentru a-l spânzura, dar aceasta s-a rupt. Judecătorul l-a îndemnat încă o dată, după ce a văzut moartea cu ochii, să renunțe la credința catolică, dar Roger i-a zis: Eu sunt același de mai înainte și s-a grăbit să urce pe locul de execuție. Călăul i-a reproșat: Hei, de ce te grăbești așa? Osânditul i-a răspuns: Dacă ai fi văzut și tu ceea ce mi-a arătat mie Dumnezeu, ai face același lucru ca și mine: te-ai grăbi să mori. Și a murit fericit. Frica de Dumnezeu l-a făcut liber în fața morții, ca pe Isus, care și-a dat de bunăvoie sufletul în mâinile Tatălui ceresc (Lc 23,46).

Apocalipsul sfântului Ioan (11,16-17) ne revelează că cei douăzeci și patru de bătrâni, care stau înaintea lui Dumnezeu pe scaunele lor, au căzut cu fața la pământ și i s-au închinat zicând: “Mulțumim ție, Doamne Dumnezeule atotputernic, cel care ești, cel care erai și cel care vii, că ai luat puterea ta cea mare și ai început să domnești și să răsplătești pe robii tăi, pe profeți și pe sfinți și pe cei care se tem de numele tău”.

Bucurați-vă și voi toți cei care vă temeți de Domnul, care prețuiți darul Duhului Sfânt, care vă aduce suprema înțelepciune, fiindcă Tatăl a binevoit să vă dea vouă împărăția. Amin.

 

* * *

 

Credința, un discurs dificil

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Temele liturgiei de astăzi sunt diverse (credința, speranța, așteptarea, vigilența), dar împletirea lor urmează o logică riguroasă. Nu este credință fără speranță. S-a spus că credința, fără speranță este moartă. Și speranța, lipsită de credință, este oarbă. Eu aș adăuga că credința, fără speranță, apare ca o coajă goală. Și speranța, fără învelișul robust al credinței, nu numai că este fragilă, dar riscă să devină iluzie. Și nu este speranță fără așteptare. Mai mult, speranța se identifică cu așteptarea. În unele limbi (ca ebraica și spaniola) este un singur verb care identifică fie “speranța” fie “așteptarea”. În sfârșit, așteptarea se traduce prin vigilență. Care exclude amorțeala, disiparea, indiferența, buimăceala. Și implică, în schimb, atenția, revenirea la esență, conștiința, simțul datoriei și al responsabilității.

Să abordăm deci tema credinței, care include și pe toate celelalte. Este vorba de un discurs cu totul altul decât o mângâiere banală sau asiguratoare, cum apare din meditația în cheie sapiențială despre evenimentele Exodului propusă de prima lectură, din înșirarea “marilor credincioși” care apar în rândurile Scrisorii către Evrei (a doua lectură), și în sfârșit din recomandările insistente ale lui Cristos în privința “nopții” decisive a eliberării. Să lămurim câteva aspecte caracteristice.

A crede înseamnă a pleca

Credința nu este un scop atins, port, instalare, ci semnal de plecare. Când cineva “ajunge” la credință, ajunge ca să… plece. În noaptea eliberării din sclavia Egiptului, Domnul pune la dispoziția poporului său o “coloană de foc” nu ca o lampă ornamentală pentru o procesiune coregrafică, ci ca o “călăuză” pentru o călătorie aventuroasă. “Prin credință Avram, chemat de Dumnezeu, a ascultat plecând într-un loc pe care trebuia să-l primească drept moștenire.” Chiar și Isus recomandă să fim “gata cu cingătoarea la mijloc și cu candelele aprinse” în vederea plecării ultime. A crede înseamnă a fi dispuși să mergem. A crede înseamnă a fi pregătiți pentru plecări mereu noi.

Poporul de care se preocupă Dumnezeu și pe care El îl însoțește este format din călători, din drumeți neobosiți, din oameni care privesc înainte, din indivizi care merg în întâmpinarea aurorei. Însăși Biserica este stâncă, dar nu în sensul imobilității. Este o piatră care oferă garanții de soliditate tocmai pentru că… nu stă în loc. Stâncă, dar piatră care merge. Tăria nu trebuie confundată cu nemișcarea.

Biserica nu poate fi schimbată – și acesta este pericolul în care cad de obicei anumiți “convertiți” – cu un fel de port, de adăpost de furtuni, de ispite și de nesiguranțele mării deschise. Nu, cu atât mai puțin, este o stâncă providențială care vindecă de decepții, de rătăciri, de teamă și de falimentele acumulate. Acea stâncă – admițând că este o stâncă – te aruncă în mijlocul valurilor, sau în plin deșert. Biserica, evident, primește și pe cel obosit. Dar nu desigur pe cine este obosit de mers (dimpotrivă, cine este “obosit pentru că nu merge”). Aventura nu se încheie când se ajunge la credință (sau, mai bine spus, cine a ajuns la darul credinței). Dimpotrivă, aventura începe cu credința. Trebuie “să căutăm pentru a găsi și să găsim pentru a căuta mai departe” ne avertizează Sf. Augustin. De abia când cineva a găsit credința, să înceapă, să reînceapă să caute.

Imaginea Bisericii poate să fie aceea a unei tabere mereu pe punctul de a se muta în altă parte, nu a unei tabere de refugiați (cu atât mai puțin refugiați de… frica de a trăi, sau de renunțarea de a mai căuta). Credincioșii trecutului, ne spune și scrisoarea către Evrei, “locuiau în corturi”. Și nu identificau tabăra provizorie cu “cetatea cu fundament solid, a cărui arhitect și constructor este însuși Dumnezeu”. Pentru a ajunge acolo, știau că nu trebuie să cruțe pașii. A crede, este vocea verbului a porni. Credință, este egală cu capacitatea de a nu se opri.

A crede înseamnă a înfrunta imprevizibilul

Nu totul este clar, fixat, definit, programat la plecare. Nu totul este stabilit în detalii cum se face cu clauzele unui contract de asigurare. Credința ne furnizează o busolă, ne oferă un punct de referință, stabilește un scop sigur – cu garanția prezenței lui Dumnezeu – dar nu pune în mână nimănui o hartă geografică, un program de călătorie amănunțit.

Evreii Exodului se pun în mișcare pentru “un drum necunoscut”. Avram “plecă fără să știe unde merge”. Stăpânul casei, la care se referă Isus, “nu știe” la ce oră vine hoțul. Numai ideologiile sunt în măsură să definească cu precizie obiectivele, etapele, pasajele obligatorii, concluziile. Credința, însă, nu este o ideologie. Se bazează, în schimb, pe un Cuvânt care ne împinge înainte chiar și în miezul nopții celei mai întunecate, spre contradicții, spre nesiguranțe. Și nu totdeauna călătorul știe unde să pună pașii. Chiar și Biserica, în drumul ei, se confruntată cu dificultăți, probleme, situații mereu noi. Și este constrânsă să se deschidă, aș vrea să spun să inventeze, un drum într-un teritoriu neexplorat.

Nu este credință fără drum. Și nu este drum fără risc. Și nu este auroră fără trecerea prin noapte. Există desigur, de cealaltă parte, Țara Promisă. Dar cine este în exod parcurge deșertul. Și unica siguranță este că rămâne încă mult de parcurs.

A crede înseamnă a fi încercați

Dumnezeu nu scutește pe nimeni de încercare. Tocmai pentru că vrea “să probeze” (cum se face cu o stofă și cu recepția unui pod) robustețea, soliditatea, unei construcții, a unei persoane. Credința lui Avram a fost pusă la încercare îndelung și mișcător (promisiuni care par să nu se realizeze niciodată, părăsirea siguranțelor trecutului, mers interminabil spre o țară necunoscută, “statutul” de străin). Mai ales “marea încercare”, omenește absurdă: jertfirea lui Isac, fiul “unic”, iubit mai mult decât orice lucru, și obținut în dar, la bătrânețea sa, de la Jahweh (Gen. 22, 1-17).

Încercarea, pentru noi, poate să ia forme diverse: suferințe, contradicții, persecuții, opoziții, absențe sau întârzieri ale lui Dumnezeu, triumf aparent al forțelor răului, iluzie pentru lipsa de realizare a proiectelor noastre, durerea celor nevinovați, scandalurile chiar în interiorul poporului lui Dumnezeu.

A crede înseamnă “a vedea de departe”

“…În credință vor muri toți aceștia (mari credincioși), deși nu au dobândit bunurile promise, ci văzându-le numai și salutându-le de departe.” Să spunem îndată că “a muri în credință” nu este un fapt scontat, ci un dar, o minune. Și este mai ales un eveniment extraordinar “de a muri în credință” când mâinile sunt goale, ochii trebuie să se mulțumească să scruteze în depărtare o țară care nu este desigur aceea, ostilă, pe care pășesc picioarele, și unicul bine pe care îl posedăm este promisiunea lui Dumnezeu, un Cuvânt care nu încetează, chiar și atunci când realitatea pare să-l contrazică.

“Credința este fundamentul lucrurilor care se speră și proba celor care nu se văd.” Ar fi cazul, atunci, să nu vorbim prea mult în termeni de cucerire, evidențe, “dovezi de necombătut”. În perspectiva frazei conținute în scrisoarea către Evrei mai sus citată, unica “probă de necombătut” a credinței este… credința.

A crede înseamnă “a nu se teme”

Noaptea eliberării “a fost prevestită părinților noștri, pentru ca știind în ce promisiuni crezuseră, să fie statornici în ea din toată inima”. Sara, “deși trecută de vârstă”, a primit puterea de a zămisli și are bucuria de a deveni mamă, nu pentru că s-a încrezut în calcule umane – care, în cazul ei, nu i-ar fi dat nici o posibilitate – ci numai pentru că “l-a considerat demn de încredere pe Cel care făcuse promisiunea”.

A crede înseamnă a străbate, cu garanția promisiunii lui Dumnezeu, teritoriul imposibil. Isus, în evanghelie, recomandă: “Nu te teme, turmă mică”. A crede, atunci, nu înseamnă a te simți asigurat din motivul cantității. Înseamnă, în schimb, a nu avea teamă din cauza numărului mic. Este ciudat cum astăzi anumiți maeștri și judecători implacabili ai credinței altora se arată atât de “înveninați” de frenezia de a apare ca o forță din cauza “șirurilor” care se pot desfășura. S-ar spune că ei “nu se tem” numai dacă se pot lăuda cu o mare și impunătoare turmă. Teama lor este aceea de a fi puțini, de a nu conta destul, de a nu avea greutate. Tocmai opusul lui “nu te teme” din evanghelie.

Celui care suferea de insomnie, și nu-și putea permite luxul pilulelor tranchilizante, i se recomanda să numere oile una câte una. La un anumit punct, mergând mai departe cu numărătoarea, venea inevitabil și somnul. Poate credința păstorului se măsoară și din faptul că reușea să adoarmă senin (“cu sufletul împăcat”) chiar dacă numărătoarea oilor ocupa un timp destul de redus… Încă odată este cazul să spunem: nu sunt numerele care dau siguranță. Ci iubirea, și credința, și speranța investite (chiar și în pierdere curată).

 

* * *

 

Isus ne eliberează de teamă

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Evanghelia de astăzi ne oferă multe surse de reflecții: credința, vegherea, pomana, sărăcia, însă pe mine m-au lovit mai mult cuvintele de la început. În vremea aceea Isus a spus ucenicilor Săi: “Nu te teme turmă mică…” Aceste cuvinte încheie prima parte din capitolul 12 al Evangheliei lui Luca, care este în întregime dedicat învățăturii lui Isus despre ce anume trebuie ori nu trebuie să se teamă ucenicii: “Să nu vă temeți de cei ce ucid trupul, și după aceea nu mai pot face nimic… Temeți-vă de Acela care după ce a ucis are putere să arunce în Gheenă” (Luca 12,4-5). Din cele spuse de Isus rezultă clar că există două feluri de frici: Frica de Dumnezeu și frica de oameni sau de lucruri. Vom examina aceste două frici separat.

Frica de Dumnezeu, sau frica religioasă, se prezintă sub două forme: există o frică de Dumnezeu (frica metafizică), care nu este decât simpla urmare a faptului că Dumnezeu este Dumnezeu, iar noi suntem oameni; este sentimentul divinului sau al supranaturalului. Când Jahve se arată, poporul este cuprins de frică (cf. Exod 19,16). Același lucru se repetă cu Isus: în fața puterii Lui, pe lac, ucenicii sunt cuprinși de o mare teamă (cf. Marcu 4,41); la fel și pe Tabor (cf. Mc. 9, 6). Dumnezeu îl îmbărbătează pe om, îl sprijină în această frică a sa, întovărășindu-și apariția cu cuvintele: “Nu vă temeți! Eu sunt, Dumnezeul vostru!” Cuvinte spuse și lui Avraam, Mariei și lui Pavel.

Există și o a doua frică de Dumnezeu, care este legată de păcat, și aceasta este frica de a păcătui sau de a fi comis păcatul. Această frică se identifică cu sentimentul greșelii sau al remușcării de conștiință, și apare imediat după primul păcat: “Am auzit pașii Tăi prin grădină și mi-a fost teamă” (Geneză 3,10). De obicei, când Biblia prezintă Frica de Dumnezeu, ca un dar, ca o valoare a Duhului Sfânt, vorbește despre primul fel de frică, despre acea frică ce precede păcatul și care duce la evitarea păcatului. Această frică de Dumnezeu este numită “Începutul Înțelepciunii” (cf. Proverbe 1,7). Este acea frică despre care vorbește Isus în textul nostru atunci când spune: “Temeți-vă de Acela care după ce a ucis are putere să arunce în Gheenă”.

Aici este vorba despre o valoare universală, despre o etapă obligatorie pentru orice experiență religioasă, dar care pentru Evanghelie nu este ultima etapă; cea din urmă etapă este dragostea! Cea mai mare poruncă a lui Dumnezeu nu este frica, ci dragostea: “Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta!” Dacă Isus insistă acum să ne temem de Dumnezeu, și nu de oameni, este pentru că nu se poate trece direct de la frica de oameni la dragostea lui Dumnezeu. Ioan spune: “În dragoste nu este frică, ci dragostea desăvârșită izgonește frica, pentru că frica are cu ea pedeapsa, și cine se teme, n-a ajuns desăvârșit în dragoste” (1Ioan 4,18).

Nu trebuie să disprețuim Frica de Dumnezeu, ci trebuie să aspirăm la acea dragoste de Dumnezeu care să împrăștie orice frică și să o facă inofensivă. Pavel ne îndeamnă să nu ne opri, la o religiozitate bazată pe observarea legii, fiindcă aceasta alimentează frica, și ne menține în teamă, transformându-L pe Dumnezeu din “Tată” într-un patron și un stăpân absolut. “Voi nu ați primit un duh de robie, ca să mai aveți frică, ci ați primit un duh de înfiere care ne face să strigăm: ‘Abba’, adică ‘Tată’ (Romani 8,15). Prin urmare nu trebuie schematizat excesiv și opus prea categoric spiritul fricii de Dumnezeu spiritului dragostei de Dumnezeu.

Există o formă a fricii de Dumnezeu – frica reverențială – care se apropie mult de dragoste, și se potrivește chiar și în raporturile dintre fiu și tată (mai ales în raport cu un asemenea Tată). Aceasta poate, și chiar trebuie să coexiste cu sentimentul încrederii, căci tocmai despre aceasta vorbește psalmul responsorial de astăzi când spune: “Iată ochiul Domnului veghează asupra celui ce se teme de El”. În sentimentul adorației și al laudei există totdeauna și un pic din acest sentiment al fricii reverențiale, pe care l-am numit mai sus “sentiment divin și supranatural”.

Frica de oameni. Capitolul 12 din Evanghelia lui Luca, din care face parte și pericopa noastră evanghelică, nu ne vorbește atât despre frica de Dumnezeu cât mai mult despre alte soiuri de frici; ne vorbește despre prima numai ca un antidot la celelalte. Am spus deja că acesta este “laitmotivul” capitolului: Nu vă fie teamă (12,7); Nu vă îngrijorați prea mult de ceea ce veți mânca sau bea (12,22). Două sunt lucrurile vizate de Isus cu aceste cuvinte: frica și dorința (grija). Aici se ascunde un mare și dulce mesaj: Evanghelia nu este Vestea cea Bună numai pentru creier, ci și pentru inimă; nu eliberează numai de ignoranță ci și de frică; nu numai de opresiunea exterioară, ci chiar de acea opresiune interioară, psihologică.

Frica este condiția noastră existențială; ea ne întovărășește de la leagăn și până la mormânt. Copilul se teme de multe lucruri; adolescentului îi este teamă de sexul opus și se încurcă în complexe de timiditate și de inferioritate; adultul experimentează tristețea și grijile lumii, a viitorului; observă vulnerabilitatea sa într-o lume violentă și tulburată. În prima sa Enciclică, intitulată “Redemtor hominis”, Papa Ioan Paul II a scris un paragraf cu titlul: “De ce anume se teme omul contemporan”, unde putem citi: “Omul zilelor noastre pare a fi tot mai amenințat de ceea ce el însuși produce… Roadele acestei activități multiforme se întorc împotriva omului însuși. De fapt, ele sunt îndreptate și pot fi îndreptate împotriva lui însuși, din care cauză se teme că produsele sale pot deveni mijloace și instrumente ale unei autodistrugeri totale” (nr. 15).

Isus a dat un nume principalelor noastre temeri: ziua de mâine (“ce vom mânca?”), lumea și oamenii răi (“cei care ucid trupul”). Peste aceste temeri Isus a rostit: “Nolite timere”. Acestea sunt niște cuvinte eficiente, oarecum sacramentale, așa ca toate cuvintele lui Isus, care fac ceea ce înseamnă ele. Nu sunt ca simplele încurajări ale noastre, pe care ni le adresăm unii altora, pentru că Isus lucrează nu numai cu cuvântul, ci și cu fapta. El nu s-a speriat de lucrările oamenilor – nu a avut nici cea mai mică teamă în Grădina Măslinilor, ci s-a temut numai de Dumnezeu și de păcat. În clipa arestării a spus: “- Pe cine căutați? – Pe Isus Nazarineanul. – Eu sunt!”

Isus este omul neînfricat, liber de orice teamă. Puterea religioasă și politică se alarmează cu privire la El pentru ca apoi să îl elimine, tocmai pentru că este prea liber. Cu un asemenea om, de la care te poți aștepta la orice, cum o vom sfârși? Totdeauna puterea omenească este cuprinsă de groază: “Mă urăsc pentru că se tem de mine”, spunea un împărat roman. Trebuie să descoperim în Evanghelie aceste diferite straturi de eliberare cum ar fi: de pofta de averi, eliberarea de nervozitate, de acea febrilitate exagerată etc. Va fi în stare oare Evanghelia să elibereze inima de toate greutățile ce o apasă, sau, așa cum se întâmplă de cele mai multe ori, infarctul cardiac va fi acela care o va libera de toate relele lumii?!

Dar ce este frica? Există multe și dificile răspunsuri la această întrebare, pe care ni le procură filozofia și psihologia, dar care sunt destul de abstracte și nu se înțelege nimic din ele. În ceea ce ne privește, noi putem spune: frica este reacția în fața unei amenințări la adresa ființei noastre; este răspunsul la o primejdie adevărată sau închipuită, și mai ales la cea mai mare primejdie care ne paște pe toți, adică moartea; este răspunsul la primejdiile particulare, ce pot apărea oricând, și care amenință liniștea, integritatea și întreaga noastră lume afectivă. Frica este o manifestare a instinctului nostru fundamental de conservare. De la caz la caz se poate vorbi despre primejdii obiective, reale, sau imaginare, de temeri justificate și nejustificate sau chiar de nevroze (claustrofobie, frica de boli imaginare etc. )

Cum va proceda Evanghelia pentru a ne elibera de aceste temeri? O fi vorba aici de a închide ochii sau de a ascunde capul în nisip? Sfântul Pavel scrie: “Cine ne va despărți pe noi de dragostea lui Cristos? Necazul sau strâmtorarea, sau prigonirea sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia sau sabia? … Totuși, în toate aceste lucruri, noi suntem mai mult decât biruitori, prin Acela care ne-a iubit” (Romani 8,35.37). Prin urmare, eliberarea nu stă într-o idee, în vreo tehnică ori vreun calapod oarecare, ci într-o persoană: în Isus, care ne-a iubit pe toți. Frica este lipsa sau pierderea libertății interioare, iar Isus a venit ca să ne cheme la libertate. “Nu vă fie teamă – spune El – Eu am biruit lumea. Am învins chiar și moartea, de care toți oamenii se îngrozesc! Pentru ce crezi – ne spune El – că am îndurat Eu acea frică în Grădina Măslinilor, dacă nu pentru a avea dreptul de a te elibera pe tine de orice frică? Pentru ce crezi că martirii au fost în stare să îndure moartea fără teamă, dacă nu tocmai pentru că Eu am îndurat frica pentru ei?”

Isus a relativizat toate motivele fricii, și a spus: “Nu vă temeți de cei ce ucid trupul și apoi nu mai pot face nimic” (ca și cum aceasta nu ar fi nimic). Sfântul martir Iustin le spunea călăilor săi: “Voi ne puteți ucide, însă prin aceasta nu ne dăunați cu nimic”. Acest discurs despre eliberarea de frică este delicat, iar noi nu trebuie să cădem în superficialități, care nu corespund nici realității, nici faptelor, nici Evangheliei. Isus ne poate elibera de orice tristețe, și o va face cu siguranță dacă vom alerga la El, fiindcă numai El singur cunoaște forma acestei eliberări, de pildă aceea de a îndepărta răul de la noi. El cunoaște chiar și eliberarea cea mai profundă care constă în transformarea răului în bine, fără a ne lipsi materialmente de el.

În mod obișnuit, așa face El cu suferința. Există un fel de teamă bună, care ne face asemenea lui Isus, și care este răscumpărătoare. În sensul acesta El duce împreună cu noi greutatea fricii, și aceasta se schimbă în semn: nu mai este așa cum a fost, nu ne mai neliniștește, ci ne formează, ne face mai sensibili și mai delicați, spre a înțelege suferințele altora, și a-i mângâia. Trebuie să credem că Isus vrea să ne elibereze de frică și într-un alt mod, acela de a îndepărta orice frică de la noi. Oare nu tocmai de aceea pronunță El de atâtea ori: “Nolite timere?” Frica este ceva prea brutal, și se apropie prea mult de păcat, din această cauză nici nu trebuie să sălășluiască în inima unui fiu; Isus cunoaște aceasta, de aceea și insistă ca noi să cerem a fi eliberați de așa ceva. Cereți și veți primi.

Cum vom proceda deci pentru spre a fi eliberați de orice teamă? Cu frica trebuie să procedăm așa cum procedăm cu orice boală sau eventuale răni: să le arătăm medicului (Isus îi vindeca pe leproșii care veneau la El). Trebuie să facem lumină în această direcție: să luăm în mână propria noastră inimă, să ne oprim cu tot calmul și să ne spunem nouă înșine: De ce tremuri? Trebuie să aflăm și să știm cu toată precizia cauza temerilor noastre. Suntem neliniștiți, agitați, trăim ca niște animale sperioase, cu inima palpitând puternic. Pentru ce? Atunci când într-o cameră se face întuneric, fantezia mărește totul, creează monștri și fantome; aprinde numai lumina și vei vedea că totul dispare ca prin farmec, revenind la starea normală.

Să facem lumină, însă nu numai acea lumină psihanalitică, căutând rădăcinile răului în copilărie, cu toate că și aceasta poate fi de folos în unele cazuri: trebuie să facem lumină spirituală, să expunem temerile noastre la Soarele Dreptății, care este Isus, pentru că tocmai El ne îndeamnă a căuta rădăcina acestor temeri. Numai că aici este vorba de o rădăcină specială, adică de acea rădăcină numită “pivot”, care își are un nume exact: “pofta”. “Vedeți și păziți-vă de orice lăcomie de bani…” (Luca 12,15). Toate temerile și toate neliniștile despre care se vorbește în acest capitol al Evangheliei sunt legate de obsesia certitudinii materiale, de acea manie a acumulării de bunuri. Omul lacom este totdeauna neliniștit și tulburat; mai întâi de a-și procura avere, apoi spre a și-o păzi ca să nu i-o fure cineva (“ce voi face, pentru că nu am unde-mi depozita recolta?”).

O altă rădăcină a atâtor temeri este lipsa de încredere în Dumnezeu, a nu crede că Dumnezeu este într-adevăr Tată, și aceasta Isus vrea s-o tămăduiască prin cuvintele Sale cu privire la crinii câmpului și la păsările cerului. Prin urmare, la mijloc se află puțina credință. Odată scoase la lumină toate temerile noastre, Isus ne îndeamnă a privi motivul acestora cu calm, în prezența Sa, alături de El. În cazul acesta, vom mai avea vreo teamă? Să încercăm să presupunem că un mare rău ne așteaptă, dar din moment ce îl avem pe Isus în inimă, ce teamă mai putem avea? Dacă Isus se află în aceeași îmbarcațiune cu noi, de cine trebuie să ne mai temem? El nu se poate îneca, și nici pe ucenici nu-i va lăsa să se înece, salvându-se numai pe El. Avem vreo ispită, vreo primejdie? Împreună cu Isus o vom depăși! Avem vreo umilire? Cu Isus o vom învinge! Suntem bolnavi? Isus ne va vindeca!

Aici nu este vorba numai despre felul cum trebuie să ne eliberăm noi de frică, ci și de felul cum trebuie să-i ajutăm pe alții spre a se elibera și ei de această pacoste, deoarece această cuvântare este o cuvântare comunitară. Mai întâi de toate nu trebuiesc evidențiate temerile noaste de unul singur, ci să le scoatem la lumină în tovărășia unui prieten, a unui frate. Alteori, cea mai bună metodă este de a-l exorciza pe demonul fricii. Spre a ne speria, satana vrea să ne afle singur în singurătate; el este un foarte bun specialist în a mări lucrurile și a ne pune în față diferite himere cu scopul de a ne speria.

Foarte mulți au experimentat eficacitatea faptului de a cere ca frații lor să se roage pentru ei, spunându-le propriile îngrijorări sau suferințe. De câte ori nu am auzit spunându-se după aceea: “Acum mă simt mai bine! Parcă mi s-a luat o piatră de pe inimă”. Trebuie învinsă timiditatea în acest sens. Comunitatea tocmai pentru aceasta este comunitate, pentru a ne purta unul altuia sarcina. Lucrul cel mai rău este ca cineva să fie afectat de propriile temeri sau nevroze și să le facă obiectul unei subtile laude ori cochetării, ca și cum acestea l-ar face mai interesant; aceasta nu-i decât o stare sufletească bolnăvicioasă, ce trebuie tratată grabnic și cu toată seriozitatea.

Trebuie să îi oferim lui Isus toate temerile și dorințele noastre; toată tristețea și amărăciunea noastră sufletească, întreaga noastră stare psihologică; fiecare să își arunce din spate balastul, sarcina inutilă, așa cum aruncau unii oameni brățările și lănțișoarele de aur în timpul războiului. “Primește-le Tu Isuse, nu mai vreau ca inima mea să fie mereu asaltată de griji și de frică; de aici înainte, fii Tu Stăpân pe dânsa. Eliberează-ne, o, Doamne, de toată răutatea, dar mai cu seamă de acel cancer care este frica. Mulțumesc, Isuse, pentru că ne-ai eliberat de frică. Mulțumesc pentru Duhul Tău, care este pentru noi începutul libertății interioare, lumina care alungă frica, balsamul care dă pacea inimii. Mulțumesc pentru că Tu nu ne-ai dat un duh de timiditate, ci de tărie, de dragoste și de înțelepciune (2Timotei 1,7)”.

 

* * *

 

Puține bătăi

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un muncitor necalificat merge la un interviu pentru un loc de muncă și cere un salariu mai mare decât cel cerut de muncitorii calificați. Când este întrebat de ce cere atât de mult pentru munca lui necalificată, el explică că deoarece este nou în meserie va consacra mai mult efort și timp decât muncitorii calificați pentru a face același lucru. Așadar, ar trebuie să fie plătit mai bine. Cu siguranță acesta este un mod neobișnuit de a raționa. Booker T. Washington a exprimat acest lucru când a spus: “Am învățat că succesul trebuie să fie măsurat nu atât după poziția în care cineva a ajuns în viață, cât după obstacolele pe care le-a avut de depășit încercând să reușească”. Acest mod rar de a gândi este reflectat în Evanghelia de astăzi.

Evanghelia de astăzi are ca temă a rămâne credincioși așteptând reîntoarcerea Domnului. Isus folosește două parabole pentru a o ilustra. Mai întâi este parabola servitorilor care veghează, prin care Isus îi încurajează pe discipolii Săi să fie vigilenți și gata de acțiune așteptând venirea Învățătorului. Faptul că va veni este sigur, dar când va veni nimeni nu știe. Domnul vine pe neașteptate în viețile noastre în fiecare zi prin evenimentele și oamenii pe care îi întâlnim. Dar venirea finală, neașteptată, a Domnului în viețile noastre este momentul morții. Trebuie să fim atenți să îl recunoaștem pe Domnul și să ne pregătim să îl întâlnim în ocaziile mici neașteptate ale vieții de zi cu zi. Acesta este cel mai bun mod de a ne pregăti pentru întâlnirea finală cu Domnul în ora morții.

În a doua parabolă, a servitorului fidel, Isus reia lecția din prima parabolă. El înfățișează două atitudini diferite ale discipolilor în absența Învățătorului. Discipolul înțelept rămâne fidel la datorie chiar și în absența stăpânului. Discipolul nechibzuit adoptă un stil de viață delăsător și ia legea în propriile mâini. Ziua pentru a da socoteală vine cu reîntoarcerea stăpânului. Slujitorul credincios primește o promovare, cel necredincios este pedepsit aspru și i se face parte printre cei necredincioși.

Isus continuă și aruncă mai multă lumină asupra ideii de răsplată și pedeapsă. “Acel slujitor care cunoaște voința stăpânului său, dar nu a pregătit și nu a făcut după voința lui, va primi multe lovituri; cel care nu a cunoscut, dar a făcut lucruri care merită lovituri, va primi puține” (Luca 12,47-48a). Ne sunt cunoscute cele două grupuri în care vor fi separați discipolii în ziua judecății: oile de-a dreapta și caprele de-a stânga, cei binecuvântați și cei blestemați, cei credincioși și cei necredincioși. Dar ce este cu această învățătură pe care Isus o dă aici în plus referitor la cei care vor primi “puține” lovituri? Cu siguranță nu este vorba despre sfinții din cer, deoarece ei nu primesc deloc lovituri. Și nici despre blestemații din iad, pentru că ei vor primi multe lovituri.

Pasaje ca acesta ne conduc la concluzia că pe lângă rai și iad, există o stare intermediară de pedeapsă care curăță. Învățătura catolică o numește purgator, o stare de pedeapsă temporară, curățitoare, pentru credincioșii care mor cu păcate veniale. Ei nu pot fi primiți direct în rai pentru că poartă vina în suflet, și totuși nu pot fi trimiși în pedeapsa veșnică a iadului pentru că păcatele lor nu sunt de moarte (1Ioan 5,16-17). Mulți creștini protestanți se opun doctrinei purgatoriului. Unul dintre motive este acela că Biblia Reformei nu include unele cărți din Biblia catolică, precum 2Macabei, care sprijină clar această doctrină. Însă doctrina purgatoriului are sens în special în lumina pasajelor biblice, precum cel de astăzi, care oferă o a treia alternativă la fericirea pură și la condamnarea pură.

Doctrina purgatoriului satisface atât milostivirea lui Dumnezeu cât și dreptatea Lui. Este o veste bună pentru fratele sau sora care nu par să adere pe deplin la idealurile creștine pe care le urmăm noi toți. Este o mare sursă de speranță pentru noi să știm că și dacă murim în această stare imperfectă, putem primi “puține bătăi”, dar putem încă să fim admiși în fericirea veșnică a raiului.

 

* * *

 

A construi viitorul pe care nu îl vom vedea

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Pastoratie.ro

Lectura a doua ne vorbește despre Abraham și Sara care au plecat la drum fără să știe unde merg. Datorită credinței, Abraham căuta “o cetate cu temelii solide” iar Sara aștepta nepoții pe care nu avea să îi vadă. Pe scurt, lui Abraham și Sarei li s-a cerut să aibă suficientă credință pentru a spera într-un viitor de care ei nu se vor bucura, pentru a răspândi o speranță pe care ei nu o vor vedea împlinită în viața lor și să împartă o dragoste care nu le va fi răsplătită imediat. Li s-a cerut încredere în Dumnezeu la fiecare cotitură din viața lor. Li s-a cerut credință și nu fatalism.

Fatalismul ne oprește la realitatea de aici și acum. Credința, dimpotrivă, privește la viitor, în ciuda realității de aici și acum. Credința ne face să îi învățăm pe copii adevărurile creștine, fără să știm ce se va alege de acei copii. Credința ne face să predicăm fără a ști dacă cineva ne va asculta și când vor rodi cuvintele noastre (E valabil și pentru laici). Credința ne face să sperăm că, deși nu știm când va fi timpul recoltei, va fi totuși o recoltă.

Fiecare își amintește de un profesor care l-a inițiat în tainele științei și care l-a învățat să fie om. Și nu a reușit să îi mulțumească pentru aceasta. (Vezi, de exemplu, ce au scris elevii recent despre Prof. Mărtinuș.) Profesorii ne-au învățat fără să știe ce va fi cu noi în viitor, dar cu încredere în acel viitor.

Fatalismul ne ucide. Avem nevoie de o credință mare pentru a privi la un viitor îndepărtat, pentru a plănui proiecte care nu se vor realiza într-un viitor apropiat. Un educator îmi spunea cândva: “Unui profesor bun trebuie să îi placă să sădească sămânța, chiar daca nu va fi acolo să culeagă roadele”. Multe alte meserii și vocații recer aceeași atitudine, inclusiv vocația de mamă, tată sau preot.

Am cunoscut un bărbat în vârstă de 80 de ani care a plantat niște pomi în livada sa. El nu avea să guste din fructele acelor pomi, totuși i-a plantat.

Unora dintre noi le este greu să înțeleagă acest lucru. Crescuți într-un timp în care satisfacerea apare imediat, capabili să avem multe lucruri aproape imediat, noi suntem prinși ca într-un cârlig în realitatea de aici și acum. Nu ne gândim la viitorul îndepărtat, ci mai degrabă la satisfacerea imediată. Vrem ca ceea ce facem să ne aducă roade imediat. De aceea au succes emisiunile de la televiziune la care oamenii câștigă sume mari pe loc. Aceste emisiuni promit recompense fără efort pe termen lung.

Sfânta Scriptură ne învață altceva. Ne vorbește despre credința în viitor, pe termen lung. Scriptura ne învață că a crește copii în aceste timpuri nesigure și periculoase este un act de credință; a crea frumusețe în timpuri de vulgaritate este un act de credință; a merge la biserică, când toți ceilalți nu mai cred, este un act de credință; a învăța pe alții, a conduce, a trăi o viață morală în timpuri cinice sunt acte de credință; a te ruga pentru copii și nepoții tăi, în timpuri în care părinții și bunicii nu mai sunt ascultați, este un act de credință; a aprecia valorile și a trăi conform lor, într-o epocă fără valori, sunt acte de credință.

Prin toate aceste acte noi plantăm o sămânță pentru viitor. Deși bătrân, Abraham a devenit tatăl multor popoare iar Sara și-a legănat copilul pe genunchi. La fel și noi însămânțăm credință, speranță și iubire pentru ziua de mâine. Chiar dacă nu vom prinde ziua de mâine, fără îndoială, Dumnezeu o va face rodnică.

Cred că motivul pentru care s-a convertit tâlharul din dreapta crucii lui Isus a fost că părinții lui s-au rugat pentru el fără încetare. Ei nu știau că fiul lor se va converti. Știau doar că era un păcătos și că ducea o viață de fărădelegi. Cu toate acestea, privind la viitorul nescris încă, ei au avut credință. Într-o zi vor avea să afle că s-a convertit.

Așadar prindeți curaj din lectura a doua de azi. Orice suferință aveți, orice nedreptate îndurați, oricât de gol sau lipsit de speranță pare viitorul, aveți credință în Dumnezeu, ca Abraham și Sara. Rămâneți credincioși când e greu să fiți așa, fideli când sunteți luați în râs pentru aceasta. Construiți viitorul prin compasiunea voastră, fidelitatea și rugăciunile voastre. Amintiți-vă că suntem doar instrumente în mâna lui Dumnezeu, slujitori ai voinței sale și co-creatori în împărăția sa. Dumnezeu le conduce pe toate.

Închei cu o impresionantă rugăciune a cardinalului John Henry Newman:

“Dumnezeu m-a creat ca să împlinesc o slujire anume. Mi-a încredințat să fac ceva ce nu a mai dat nimănui. Am o misiune.

Sunt o verigă într-un lanț, o punte de legătură între persoane. Nu m-a creat pentru nimic. Voi face lucrarea sa; voi fi un înger de pace, un predicator al adevărului acolo unde sunt…

De aceea voi avea încredere în el. Orice sunt, nu pot fi aruncat afară. Dacă sunt bolnav, boala mea s-ar putea să-i slujească lui; îndoielile mele s-ar putea să-i slujească lui. Dacă sunt în suferință, durerea mea s-ar putea să-i slujească lui.

El nu face nimic în zadar. El știe ce face. S-ar putea să-mi ia prietenii, s-ar putea să mă arunce printre străini, s-ar putea să mă facă să mă simt singur, să-mi scadă curajul, sa-mi ascundă viitorul de mine. Totuși, el știe ce face.”

Aveți credință în Dumnezeu, mângâierea noastră.

Prelucrare după William Bausch “The Word in and out of Season”

 

* * *

 

Duminica a XIX de peste An (C)

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro

Lectura I (Înț 18,3.6-9)

Ultima parte a Cărții Înțelepciunii (c. 10-19) prezintă o relectură teologică a istoriei mântuirii plecând de la primul om – creat de Dumnezeu – până la trecerea Mării Roșii. Prima lectură a acestei duminici prezintă chiar unele momente ale acelui mare eveniment care a fost Exodul și care s-a realizat îndeosebi în noaptea eliberării.

Deși problema Autorului cărții Înțelepciunii este încă nu întru-totul elucidată, este cert că trăia în Egipt (e clar, mulți ani după evenimentele Exodului) în momentul când scria aceste rânduri: deci face experiența eliberării pascale prin ritul ierburilor amare, al pâinii frânte și al coapselor încinse. Ceea ce scrie spre îmbărbătarea (con)fraților săi în credință are valoare de “memorie” și, în același timp, de “actualizare”: prin aceste două registre el pune în evidență primatul acțiunii lui Dumnezeu revelator și eliberator având deplina conștiință că orice intervenție a lui Dumnezeu în istoria omului are ca prim scop acela de a pune în centrul vieții omului persoana și acțiunea lui Dumnezeu. Astfel autorul vrea să alimenteze și să susțină credința contemporanilor săi tocmai în acea situație istorică dificilă în care era necesar să se păstreze cu orice preț comoara credinței în fața multelor ispite ale momentului.

Pentru Autorul acestei cărți biblice Exodul poate și trebuie să fie recitit ca o “judecată” a lui Dumnezeu asupra întregii omeniri. O astfel de judecată este descrisă în mod plastic printr-o clară contrapoziție: pe de o parte e “poporul tău” – cei drepți, făcuți astfel de Dumnezeu, fiii celor drepți și sfinți cărora Domnul le dăruiește lumina legii sale și pe El însuși ca și dulce companie – și de cealaltă parte adversarii pe care Domnul e constrâns să-i pedepsească pentru refuzul lor încăpățânat față de invitația lui Dumnezeu. Judecând, Domnul nu condamnă automat, dar nu poate să se substragă iubirii aceluia care l-a exclus din orizontul vieții sale.

Lectura a II-a (Evr 11,1-2.8-19)

Precum cartea Înțelepciunii, și cap. 11 din Scrisoarea către Evrei nu este altceva decât o relectură teologică a istoriei mântuirii începând de la Avram și până la profeți. Această a doua lectură a duminicii se concentrează în întregime asupra lui Abraham, părintele nostru întru credință, privilegiind în el îndeosebi credința sa.

“Prin credință Abraham, chemat de Dumnezeu, a ascultat … prin credință a trăit în țara promisă … prin credință la oferit pe Isac”: acest refren e de ajuns de unul singur pentru a înțelege nu numai istoria lui Abraham, ci istoria fiecărui om cere să fie citită și interpretată în lumina credinței înțeleasă ca izvorul unei noi lumini, ca viatic pentru drumul nostru. “Prin credință și Sara a primit posibilitatea de a deveni mamă”: lângă istoria patriarhului Abraham, Autorul Scrisorii către Evrei se preocupă să nareze și istoria “matriarhei” Sara. Amândoi sunt destinatarii aceleiași promisiuni; amândoi primesc de la Dumnezeu un dar extraordinar; amândoi iau în fața lui Dumnezeu o atitudine de credință; de aceea amândoi vor fi moștenitorii promisiunii.

Ce înseamnă a fi oameni de credință, se poate înțelege din cele două “istorii” ale lui Abraham și a Sarei: ascultarea lor se schimbă într-o totală disponibilitate la acțiunea aceluia care i-a ales să fie protagoniști ai istoriei universale de mântuire care depășește persoanele și destinele lor. Sărăcia lor personală se schimbă surprinzător în bogăție-dar al lui Dumnezeu; singurătatea lor – făcută și mai tristă datorită lipsei unui urmaș – se rezolvă în mulțimea nenumărată de urmași; în fine, jertfa unicului lor fiu devine simbolul acelei Jertfe pe care, la plinirea timpului, Fiul lui Dumnezeu, Isus, o va oferi pentru mântuirea întregii omeniri.

Evanghelia (Lc 12, 32-48)

Pagina evanghelică a acestei duminici începe cu una dintre cele mai frumoase declarații ale lui Isus (v. 32-34). Din ea putem să “luăm” lumină pentru itinerariul nostru de credință și îmbărbătare pentru speranța noastră. Invitația la a nu ne teme și definiția, în ceea ce ne privește, de “mică turmă”, pe lângă ideea “comorii” care atrage inima noastră, ne sunt date de Isus ca niște adevăruri capabile să garanteze fidelitatea noastră față de Alianță.

După ce ne-a definit conform cu ceea ce suntem și, mai ales, după ce a indicat ceea ce-i place lui Dumnezeu Tatăl Nostru (lui Dumnezeu în place să ne dăruiască să facem parte din Împărăția sa), Isus ne încredințează niște recomandări care pot fi reconduse la acel “vegheați”. “A veghea”, în limbajul biblic, este acea atitudine tipică slujitorilor față de stăpânul lor și implică așteptarea Domnului, promptitudinea în a-l primi atunci când ajunge, totala disponibilitatea în slujire, deplina docilitatea față de poruncile sale și, în fine, bucuria de a participa, chiar dacă din poziția de slujitor, la bucuria nunții Domnului.

“Fiți gata, cu coapsele încinse și cu făcliile aprinse (v. 35): dacă ne uităm bine, nu este vorba de o invitație generică la o la fel de generică fidelitate, ci de o dorință puternică di partea Domnului de a avea lângă El și ca urmași ai săi niște “slujitori buni și fideli” care nu se obosesc degeaba nici nu se lasă duși de poziții comode și, cu atât mai puțin, nu se lasă distrați de obiectul așteptării lor. Din contră, știind că Domnul se întoarce pe neașteptate când mai puțin te aștepți, slujitorii trăiesc timpul vegherii și așteptării cu mare încordare și cu sfânta teamă de Dumnezeu. Chiar dacă nu știu ceasul când se va întoarce, slujitorii cunosc bine voința stăpânului și că este o persoană bunp și indulgentă, dar în același timp corectă și exigentă.

 

* * *

 

Duminica a XIX-a (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Acea noapte pascală – a eliberării din robia Egiptului – a fost anunțată dinainte părinților noștri, pentru ca fiind asigurați de promisiunile în care crezuseră, să fie plini de bucurie. Și poporul tău a văzut, în același timp, mântuirea celor drepți și pieirea dușmanilor… (Înț 18,6-9)

Privirea pe care autorul cărții Înțelepciunii o îndreaptă către trecut, mai ales către evenimentele fondatoare ale poporului lui Israel este menită să cultive în sufletele contemporanilor săi câteva convingeri care îi vor ajuta să poată înfrunta prezentul și mai ales viitorul. Astfel, reevocând evenimentul ieșirii din Egipt a evreilor, autorul: 1. subliniază fidelitatea lui Dumnezeu față de vechile promisiuni făcute patriarhilor; 2. pune în evidență așteptarea plină de speranță a mântuirii din partea poporului ales; 3. îl prezintă pe Dumnezeu drept stăpân absolut al istoriei atunci când îi pedepsește pe opresori și îi salvează pe aleșii săi. Toate aceste aspecte subliniate de autor vor deveni un adevărat crez din care cel credincios își va hrăni speranța mai ales în vreme de restriște.

Isus a spus ucenicilor săi: “Fiți gata, îmbrăcați și cu făcliile aprinse; să fiți ca niște oameni care așteaptă pe stăpânul lor să se întoarcă de la nuntă, gata să-i deschidă îndată când va veni și va bate la ușă. Fericiți sunt servitorii aceia pe care stăpânul îi va găsi veghind… Deci și voi fiți gata, căci Fiul Omului va veni în ceasul în care nu vă așteptați.” (Lc 12,35-40)

Isus în mai multe rânduri și-a avertizat ascultătorii cu privire la evenimente care marchează sfârșitul istoriei (personale sau universale). Acele evenimente sunt inevitabile și, în plus, ele culminează cu un deznodământ fericit pentru cei pe care Stăpânul îi va găsi veghind sau cu unul frustrant ori de-a dreptul nefericit pentru cei neatenți.

Discursul lui Isus este alcătuit din exprimări alegorice, exprimări în spatele cărora noi putem sau trebuie să ghicim situații de viață concretă. Atenția și vegherea presupun uneori înfruntarea unor dificultăți deosebit de mari, dificultăți care nu pot fi gestionate decât având o credință și o speranță apropiate de eroism. Dar acest eroism este întotdeauna răsplătit din plin de Fiul Omului care va face din servitorii săi fideli prietenii și comesenii săi.

 

* * *

 

Duminica a XIX-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Un prieten mi-a povestit într-o zi o întâmplare pe care vreau să v-o prezint.

Un trecător s-a oprit într-o zi în fața unei gropi unde lucrau trei muncitori.

L-a întrebat pe primul: “Ce faci, prietene?”

Respectivul i-a răspuns, fără să ridice capul: “Îmi câștig pâinea”.

A repetat întrebarea celui de al doilea: “Iar tu, ce faci?

Muncitorul, parcă mângâind obiectul pe care îl avea în mâini, a explicat. “Vedeți? Tai o piatră frumoasă…”

L-a întrebat pe ultimul: “Dar tu, prietene?”

Omul, ridicând privirea spre el, cu un aer satisfăcut și cu puțin orgoliu, a exclamat: “Construim o catedrală!”

Toți cei trei își făceau meseria.

Primul era mulțumit că poate să-și câștige cele necesare traiului; al doilea căuta să dea și un sens; dar numai al treilea conferea muncii sale măreția și demnitatea ei.

2. Tema

Fericit cel care face ceva din iubire!

3. Mesajul zilei

Predica va fi dezvoltată pe baza unui dialog progresiv între preot și copii, prin întrebări ca acestea:

- În Biserică este cineva care se semnează: “Slujitorul slujitorilor”. Cine este? Papa.

- De ce papa se consideră “slujitorul slujitorilor Domnului”? Pentru că Isus a spus: Cine vrea să fie primul să fie slujitorul tuturor. Mai ales în trupul mistic al lui Cristos, care este Biserica, a conduce înseamnă a sluji comunitatea.

- Papa este, deci, slujitorul slujitorilor, pentru că îi conduce pe toți slujitorii pentru a-l sluji pe Domnul. Preoții sunt numiți “miniștri”, adică slujitori; și cuvântul “diacon” înseamnă slujitor. În Biserică, toți suntem slujitori unii altora în iubire, pentru a-l sluji pe Dumnezeu. Care sunt principalele calități ale unui bun slujitor? Puterea, supunerea, iubirea față de stăpân, față de cei din familia acestuia, față de lucrurile sale…

- Ce câștigăm din slujirea lui Dumnezeu și a fraților? “Bine, slujitor bun și credincios, intră în bucuria stăpânului tău!” (parabola talanților, cf. Mt 25); “Fericit acel slujitor pe care stăpânul îl va găsi veghind la întoarcerea sa; adevăr vă spun, se va încinge, îl va așeza la masă și îl va servi” (Lc 12,44).

- Cine îl slujește cu iubire pe Dumnezeu are o surpriză formidabilă: Dumnezeu îl va servi. “Fericiți acei slujitori pe care stăpânul îi va găsi veghind la întoarcerea sa; adevăr vă spun, se va încinge, îi va așeza la masă și îi va servi” (Lc 12,37).

4. Exemple

a) Însușirea intereselor lui Dumnezeu și ale fraților.

În Midrash se povestește: îngerii servitori i-au spus într-o zi lui Dumnezeu: “I-ai dat voie lui Moise să scrie ceea ce vrea; atunci i-ar putea spune Israelului: «Eu v-am dat Tora!»” “Nu, a răspuns Dumnezeu, dar chiar dacă ar face-o, mi-ar fi fidel”.

Elevii Rabinului Isac din Worke l-au întrebat cum poate fi interpretată aceasta. El le-a răspuns printr-o parabolă:

“Un vânzător voia să plece într-o călătorie lungă. Și-a luat un ajutor și l-a trimis la magazin; el stătea mai mult în camera alăturată. De acolo îl auzea uneori pe ajutorul său, care îi spunea cumpărătorului: «Stăpânul nu poate vinde pentru atât de puțin». Vânzătorul nu a plecat. În al doilea an a auzit din camera alăturată: «Nu putem vinde pentru atât de puțin». El și-a amânat din nou călătoria. Dar în al treilea an, a auzit: «Nu pot să-l dau pentru atât de puțin». Atunci a plecat”.

b) “A sluji” înseamnă a iubi cu adevărat.

Un bărbier din Florența, văzând un sărman pelerin care trecea pe drum, l-a invitat astfel:

- Vino! Ce barbă lungă!

Acela i-a răspuns:

- Ce vrei? Nu am bani pentru ea.

Bărbierul a adăugat:

- Vino! Te voi rade din iubire față de Dumnezeu.

Pelerinul a intrat. Dar apa era rece, săpunul puțin, briciul ciobit, mâna neatentă. Sărmanul pelerin a fost ciopârțit ca și cum ar fi trebuit să fie mascat la carnaval. Plângea și gemea, încât câinele bărbierului a început să latre în drum.

- Fă-l să tacă! i-a spus bărbierul servitorului său.

Acesta s-a dus, dar câinele lătra mai tare decât înainte.

- Ce are în dimineața asta? a exclamat bărbierul furios.

A intervenit pelerinul, suspinând:

- Ah!… Probabil îl bărbieresc pe câinele tău din iubire față de Dumnezeu! (D. GUERRAZZI).

c) “Slujirea” nu se măsoară prin importanța gesturilor, ci prin iubire.

Sfânta Fecioară, cu Pruncul Isus în brațe, a hotărât să coboare pe pământ să viziteze o mănăstire. Mândri, toți călugării s-au așezat în rând, prezentându-se fiecare în fața sfintei Fecioare pentru a-i aduce omagiu. Unul a recitat o poezie, altul i-a arătat miniaturile pe care le pregătise pentru Biblie și un al treilea a recitat numele tuturor sfinților. Și tot așa, unul după altul, toți călugării i-au adus omagii Fecioarei și Pruncului.

Pe ultimul loc din rând a rămas unul, călugărul cel mai umil din convent, care nu studiase niciodată textele sacre ale epocii. Părinții lui erau persoane simple, care lucrau într-un vechi circ din apropiere, și l-au învățat numai să învârtă mingiuțele în aer.

Când a ajuns rândul lui, ceilalți călugări voiau să încheie cu omagierea, pentru că sărmanul acrobat nu avea nimic important de spus și ar fi putut afecta imaginea conventului. Dar și el, în adâncul inimii lui, simțea nevoia imensă de a le oferi ceva lui Isus și Mariei.

Plin de rușine, simțindu-se în centrul privirilor de reproș ale confraților, a scos din buzunarul rasei câteva portocale și a început să le învârtă: era singurul lucru pe care știa să îl facă.

Abia în acest moment Pruncul Isus a zâmbit și a început să bată din palme în brațele sfintei Fecioare. Iar sfânta Fecioară a întins mâinile spre acel călugăr, lăsându-l să-l țină puțin pe Prunc în brațe (P. COELHO, L’Alchimista, Bompiani, 1995).

d) Pentru a participa mai bine la Euharistie, fiecare dintre noi să se străduiască în această săptămână să facă un mic serviciu în casă, la școală sau în parohie, dar făcut din iubire.

 

* * *

 

Doamne, sporește-ne credința!

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia

Cuvântul lui Dumnezeu, pe care ni-l propune sfânta Biserică la Liturghia duminicii de azi, ne dă definiția exactă a creștinului. Iar definiția este aceasta: creștinul este un om care călătorește permanent. Creștinul este un om care, deși are un domiciliu scris în buletinul de identitate, nu are nici un domiciliu, deși are o țară, o patrie, nu are nici o țară, nici o patrie; aici, pe pământ, domiciliul lui este flotant, este provizoriu; el este mereu în drum, în călătorie, spre un domiciliu definitiv, spre o patrie definitivă, care este cerul, este Paradisul.

Creștinii, cum spune un mare scriitor francez, Lèon Bloy, sunt pelerini ai absolutului, pelerini în drum spre Dumnezeu. Drept model al călătoriei noastre pe pământ, ne sunt dați în lectura a doua patriarhii Vechiului Testament: Abraham, Isaac și Iacob, care nu aveau o casă, nu s-au stabilit nicăieri definitiv, ci călătoreau permanent, erau nomazi. Ca unul care am trăit mult timp în Palestina, mi-am dat seama cum trăiau acești patriarhi acum 2000 de ani în Palestina. Am văzut adesea beduinii din pustiul Iudeii… Astăzi se așezau într-un loc, cu turmele lor de oi și de capre, după câteva zile, în câteva minute își strângeau cortul, își luau lucrurile, le puneau pe măgari și porneau cu turmele în altă parte, unde găseau pășune; de acolo, în altă parte, veșnic în călătorie prin pustiu. Așa au trăit patriarhii, mereu în căutarea altor locuri unde să-și fixeze corturile, iar ei au devenit simbolul creștinilor care nu-și fixează nicăieri definitiv cortul pe pământ, sunt în căutarea unei patrii definitive, care este patria cerească.

Primul gând practic ce se desprinde din lecturile Liturghiei este acesta: să trăim, să muncim cu picioarele pe pământ, dar cu gândul și cu ochii permanent la cer. Ocupațiile, grijile acestei vieți să nu ne facă să uităm care este destinul nostru final, care este sfârșitul călătoriei noastre. Fiecare om este ca servitorul din Evanghelie. Stăpânul, Dumnezeu, ne-a lăsat un număr de ani, mai mulți, mai puțini, pe pământ, și ne-a încredințat o muncă de făcut. La sfârșit, ne va cere socoteală despre felul cum ne-am îndeplinit misiunea încredințată și ne va da ce ni se cuvine: răsplata servitorului harnic sau pedeapsa servitorului leneș și neglijent.

Un mare scriitor din timpurile noastre, Graham Green, într-o carte intitulată Putere și glorie, ne descrie situația dramatică a unui om care s-a trezit la moarte, în fața lui Dumnezeu, cu mâinile goale. Lacrimile au început să-i curgă. În acel moment, nu era înspăimântat de osânda veșnică, nici de chinurile care îl așteptau, dar simțea o deziluzie, o decepție, o amărăciune imensă. Era faptul că se afla în fața lui cu mâinile goale, nu putea să-i arate lui Dumnezeu nici o faptă bună. Își dădea seama că ar fi putut atât de ușor să fie un sfânt; era de ajuns puțin curaj, puțin efort, puțină înfrânare. Acum nu mai era nimic de făcut. Își ratase viața. Nu se mai putea îndrepta nimic.

Și iată un al doilea gând practic ce se desprinde din lecturile Liturghiei de azi: fii gata, fii pregătit. Stăpânul te poate chema oricând la el, moartea poate veni pe neașteptate, Fii mereu cu sufletul curat, ca oricând să te poți prezenta în fața lui. Vegheați. Putem muri în orice clipă, într-un accident sau în alte împrejurări. Dacă suntem surprinși cu un singur păcat de moarte pe suflet, fără harul sfințitor, știm care ne este soarta: osânda veșnică, iadul.

Să presupunem că are loc un cutremur în acest moment, că se prăbușește biserica aceasta peste noi – s-au întâmplat cazuri în istorie și murim într-o clipă. Ce s-ar întâmpla cu noi? Câți suntem în starea harului sfințitor? Care ar fi soarta noastră veșnică? Să nu ne facem iluzia că la moarte o să ne convertim, că o să facem o spovadă bună și furăm cerul după o viață trăită permanent în păcate. Moartea ne va fi cum ne-a fost viața. A fi mereu pregătit pentru moarte înseamnă nu numai a avea asigurat paradisul după moarte, ci a trăi paradisul deja pe pământ; nu este o fericire mai mare decât o conștiință liniștită, împăcată cu Dumnezeu, să fii gata oricând să te prezinți în fața lui, ca sfântul Alois de Gonzaga care, întrebat în timpul unui joc ce ar face dacă ar ști că peste câteva minute ar muri, a răspuns simplu: mi-aș continua jocul.

În sfârșit, un ultim gând pe care îl reținem din lecturile Liturghiei de azi: credința, importanța credinței în viața, credința fiind cea care ne luminează drumul spre cer. Lectura a II-a din Scrisoarea către Evrei ne propune o serie de modele de oameni călăuziți în viață de credință, oameni care datorită credinței lor au fost în stare să înfrunte toate greutățile, să sufere orice sacrificiu – cum a fost cazul lui Abraham care a fost gata să-l sacrifice pe fiul său.

Cuvântul lui Dumnezeu ne invită astăzi la reflecție: avem sau nu credință? Și ce înseamnă a avea credință, dacă viața noastră nu se deosebește cu nimic de a celor care nu au credință sau este mai rea decât a celor care nu au credință? Ce înseamnă a crede în Dumnezeu, în Cristos, dacă îl înjurăm pe Dumnezeu, pe Cristos și toate lucrurile sfinte, ca și cum Dumnezeu, Cristos, nu ar exista? Dacă vorbim și facem fapte rele, ca și cum nu ar exista un Dumnezeu care ne vede și ne aude? Dacă ne satisfacem pe pământ toate poftele și plăcerile, ca și cum dincolo, după moarte, nu ar mai fi nimic de așteptat, nici paradis, nici iad?

Ca Apostolii ne rugăm acum Mântuitorului: “Doamne, sporește-ne credința. Doamne, fă-ne să trăim așa cum ne învață credința, pentru ca, la sfârșitul călătoriei noastre pământești, să ajungem la patria fericită din ceruri”. Amin.

 

* * *

 

Glasul verbului “așteptare”

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

“Un loc de întuneric dat-ai cuvioșilor tăi stâlp de foc arzător, care să-i călăuzească în acea călătorie necunoscută, soare nevătămător le-ai dat, în drumul cel plin de slavă.” Înțelepciunea lui Solomon 18, 3; 6-9

“Credința este o încredere neclintită în lucrurile nădăjduite, o puternică încredințare despre lucrurile care nu se văd.” Ev. 11, 1-2; 8-19

“Mijlocul să vă fie încins și făcliile aprinse…” Lc. 12, 32-48

De care parte se află Dumnezeu?

O noapte luminată de un stâlp de foc, care luminează calea lui Israel pentru libertatea lui (prima lectură). În noaptea dominată de așteptarea venirii Domnului (evanghelia). În ambele cazuri este vorba despre așteptarea unui eveniment extraordinar. În sugestia interpretare a faptelor exodului, chiar și ca un oarecare anacronism dat stilului literar, aici se evidențiază intervenția lui Dumnezeu ca protagonist necontestat al eliberării poporului său. Stâlpul de foc, are misiunea de a călăuzi poporul, în acea călătorie riscantă pe drumurile nesigure ale pustiului. Chiar și soarele dogorâtor de prin acele părți ale lumii, de data aceasta pare a fi mai blând.

Atunci când se merge spre libertate, chiar și o călătorie obositoare plină de riscuri și jertfe, se transformă într-o călătorie plăcută. Puterea lui Dumnezeu este simțită ca o forță a mântuirii pentru a-i săi, și ca o pedeapsă îngrozitoare pentru cei care se împotrivesc acestui plan. Evident nu toate încercările de eliberare se desfășoară într-o manieră atât de triumfală. Pentru așa ceva se cere o vreme îndelungată, se fac diferite încercări, nu totdeauna încununate de succes. Faptul este că Dumnezeu se află de partea celor slabi, a victimelor, a celor oropsiți și tiranizați, a făcătorilor de pace.

Toți aceștia trebuie să știe căror făgăduințe au crezut. Făgăduințele pe care se pot baza sunt acelea în care se angajează un Dumnezeu ca liberator. Cele din urmă “cântări de laudă”, nu trebuiesc confundate cu acele “te deum”-uri prea des intonate de tirani. Lumina pascală, relativa bucurie se află numai atunci când nimeni nu mai este călcat și atacat în demnitatea și libertatea sa sacră de către un alt om. Iată pentru ce textul luat din cartea Înțelepciunii lui Solomon pentru ziua de astăzi, pe lângă faptul că trebuie să fie amintirea unui trecut, el trebuie citit ca un mesaj sortit unui viitor posibil.

Datoria de a veghea

Evanghelia de astăzi îndeamnă “mica turmă”, ca să nu se teamă din cauza micimii și slăbiciunii ei omenești, pentru că se află sub oblăduirea Tatălui ceresc. De aceea să privească tot înainte. De aceea va trebui să nu se alipească cu inima de bogățiile acestui pământ, să se mulțumească doar cu esențialitatea, să știe să deosebească valori de valori, spre a alege numai pe acele care prezintă cea mai mare stabilitate. Aceste bunuri nesecate de care trebuie să se apropie cu toată inima, aparțin domeniului de a fi al dragostei care se dăruiește.

Urmează apoi cele trei scurte parabole al căror motiv dominant este dat de așteptarea vigilentă și dinamică. Slugile care așteaptă la timp de noapte reîntoarcerea stăpânului; pătrunderea pe neașteptate a hoțului în casa omului pentru a fura, și administratorul grijuliu de a-și ține registrele totdeauna gata de control din partea stăpânului. Vegherea mai ales în timpul nopții, când pare că noapte nu se mai termină este susținută de speranță și cere:

- mentalitatea omului în călătorie: “Fiți totdeauna pregătiți”.

- cunoașterea primejdiilor care ne amenință. Este prea suficient un moment de neatenție, de distracție, pentru ca hoțul să profite de această neatenție și să ne lipsească de valorile cele mai prețioase.

- o fidelitate constantă și o mare pricepere, înțelepciune în purtarea omului, care știe să ia o atitudine potrivită împrejurărilor și anumitor situații care reclamă aceasta. Sentimentul responsabilității nu se manifestă numai prin pază, prin veghere, ci și prin interpretarea mutațiilor și curajul cu care trebuiesc abordate problemele noi care se ivesc, exigențelor acestora, care nu mai sunt cele de ieri sau alaltăieri.

Tinderea spre cel veșnic, nu ne dă și dreptul de a trece peste ziua de astăzi. Și orientarea spre viitor, evident, nu se exprimă prin plictisitoarea reeditare a trecutului. Trecutul este important dar numai ca o încurajare de a merge înainte nu de a da înapoi. Păstrarea amintirilor, desigur că nu înseamnă reproducerea acelorași lucruri. Cele trei parabole reprezintă osândirea unui stil creștin, somnolent, anemic, obosit, repetitiv… și formează o chemare de la care nu sunt excluși nici responsabilii bisericii, la o angajare inteligentă, la o slujire plină de dragoste, la o disponibilitate spre neprevăzut, la o înrolare în cadrul unui ordin potrivit elementului surpriză, spre a lăsa să apară din crusta zbârcită a prudenței și a fricii, floarea cea frumoasă și bine mirositoare a speranței.

“Celui căruia i s-a dat mult, mult i se va cere, celui căruia i s-a dat puțin, puțin se va cere de la el”. Darea de seamă nu se va mai repeta nici în cazul când am fi pierdut comoara încredințată și nici în cazul când ne-am limitat numai la păzirea ei.

Ne-a fost dată din belșug pentru a îndrăzni, pentru a fi curajoși nu pentru a congela totul de teamă. Când omul este preocupat numai pentru a păzi ce are, unul ca acesta o sfârșește prin a sărăci complet. Atunci când se umple timpul așteptării care se prelungește prin exercitări formale, sau cu serbări fastuoase și costisitoare, se riscă de a nu se observa că Acela care trebuia să vină a ajuns deja, dar care a trecut mai departe pentru că asemenea lucruri nu erau pentru el.

Acei credincioși

Tema speranței se potrivește cum nici că s-ar putea mai bine în scrisoarea către evrei integrându-se cu cele spuse despre credință. După tabloul pe care vi l-am schițat, credinciosul poate fi definit ca unul care vede cele nevăzute: ca unul care posedă ceea ce nu are; ca unul care desface tot ceea ce este cu neputință; ca unul care moștenește cu riscul de a pierde totul; ca unul care nu-și pierde memoria, adică un incurabil nostalgic al viitorului; ca unul care trăiește în nesiguranță; ca unul care se simte la largul lui în provizorat. Uimitor lucru este a observa cum patriarhii, depozitarii credinței în Dumnezeul cel adevărat, nomazi fiind, au păzit această credință. Ei nu trăiau în sate sau orașe, ci își trăiau viața lor de nomazi.

Credința nu se află la sigur în palat și nici în cărțile cu marca garanției, ci credința este păzită cel mai bine într-un bordei sau chiar într-un cort. Acest soi de credincioși, veșnic călători, transmit un mesaj fundamental, și de aceea nici nu au o locuință stabilă pe pământ. Ei se mulțumesc cu lucrurile pe care nu le văd, sau pe care abia le întrezăresc, și pe care le salută de departe. Dumnezeu devine Dumnezeul lor numai atunci când se hotărăsc de nu se mai întoarce înapoi spre a recupera ceea ce au mai lăsat pe unde au trecut și care tind spre adevărata cetate pregătită anume pentru ei de către Dumnezeu.

Ar fi putut să fie și ei niște oameni ca toți oamenii, să se stabilească într-un loc, dar n-au voit. Și și-au ales viața de nomad, de a fi într-o căutare continuă a unei patrii. În locul sistematizării au preferat “așteptarea” însoțită de continui și incomode plecări la drum. Nu se socoteau depozitarii și nici păzitorii gândurilor lui Dumnezeu sau a unei doctrine referitoare la Dumnezeu, ci se socoteau atinși de făgăduințele sale. De aceea în corturile lor nu preocupau cu îndoctrinarea sau instruirea, ci se mulțumeau numai cu povestirea celor întâmplate.

 

* * *

 

I-a plăcut Tatălui vostru să vă dea împărăția

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Credința, ca dar individual, i s-a dat omului de la începutul existenței sale. Adam, înainte încă de a o avea pe Eva alături, a auzit cuvântul lui Dumnezeu în care trebuia să creadă: “Tu vei putea mânca din toți pomii grădinii, dar din pomul cunoașterii binelui și răului nu trebuie să mănânci, fiindcă, de vei mânca, cu siguranță vei muri” (Gen 2,16-17).

Credința, ca dar colectiv pentru dezvoltarea spirituală a societății, pentru realizarea planului de mântuire a tuturor oamenilor, începe cu Avram, supranumit “părintele celor credincioși” (Rom 4,11), continuă cu Isus “întemeietorul și împlinitorul credinței” (Evr 12,2) în Trupul său Mistic, datorită căruia fiecare și toți împreună se pot ruga: Doamne Isuse Cristoase [...] nu privi la păcatele noastre, ci la credința Bisericii tale (LR). Dacă omul poate pierde darul credinței, Biserica nu-l poate pierde niciodată, fiindcă, fie obstacolele oricât de mari, “porțile iadului nu o vor birui” (Mt 16,18). Oricât ar fi omul de mic și de slab, oricât ar fi obstacolele de multe și mari în fața credinței lui, dacă el se bazează pe credința Bisericii poate avea garanția victoriei, câștigarea împărăției.

Nu poate fi credință fără obstacole. Dar, așa cum spune Michel Quoist: Obstacolele sunt ocazii de ascensiune; astfel, barajul obligă apa să se ridice pentru a-i da o nouă putere, dar, cu cât vei înainta în credință, cu atât mai mult vei întâlni noaptea, căci, pe pământ, Dumnezeu rămâne mereu un Dumnezeu ascuns. Lumina oamenilor este incapabilă de a-l descoperi, ea însăși este un obstacol, obstacolul cel mai subtil, pentru că, de îndată ce accepți să vezi omenește persoanele, evenimentele, Lumea, viziunea ta de credință scade. (A reuși, Ed. Ars Longa, pag. 185)

Dintr-o singură privire aruncată asupra lecturilor de azi ne dăm seama de faptul că numai obstacolele din fața credinței au dus la realizarea adevăratelor minuni din istoria mântuirii.

Prima lectură (Înț 18,3.6-9) amintește de eliberarea poporului israelit din Egipt. Cum a fost posibilă? Prin credință. Dumnezeu a făgăduit poporului eliberarea și acesta a crezut în cuvântul lui Dumnezeu, trăind în siguranță și în speranța mântuirii. În ciuda omorârii copiilor nou-născuți de parte bărbătească, în ciuda tuturor persecuțiilor ridicate de egipteni, așteptând eliberarea, celebrau în secret jertfa pascală intonând laudele strămoșilor Hallel (Ps 112-117: “Aleluia. Lăudați, slujitori ai Domnului, lăudați numele Domnului” etc.) Această laudă supremă adusă lui Dumnezeu constituie culmea cultului în existența umană și anticipă, oarecum, bucuria din veșnicie (cf. Ap 4; 7,9-12; 14,1-5). În sfârșit, a sosit și noaptea eliberării, revelată strămoșilor, patriarhilor (Gen 15,13-14 și 46,3-4) și lui Moise, căruia i s-a descoperit moartea primilor născuți egipteni (Ex 14,4-8). Învingând obstacolele mari din fața credinței în așteptarea eliberării, israeliții au devenit fiii sfinți ai celor drepți (cf. CBL pag. 518).

Lectura a II-a este un fragment din Scrisoarea către evrei (11,1-2.8-19). Mai întâi ni se oferă o scurtă definiție a credinței: Sperandarum substantia rerum, argumentum non apparentium, “Credința este temelia lucrurilor sperate, dovada celor nevăzute”, adică certitudine fermă a împlinirii speranței noastre. În calea credinței se ridică certitudinea pe care omul vrea s-o obțină prin știința și prin puterile sale. Credința este o alegere între două alternative pe care ni le oferă viața: a accepta viața cu gândul credinței sau cu gândul rezolvării ei prin noi înșine. Acceptată cu gândul rezolvării problemelor pe care ea le pune prin forțele proprii, viața va fi îmbâcsită de concepte materialiste. Acceptată cu gândul credinței, viața apare ca un pelerinaj spre o patrie mai bună. Scrisoarea către evrei enumeră pe toți eroii credinței din Vechiul Testament și minunile realizate de credința lor. Fragmentul de față ni-l prezintă doar pe Avram care, părăsind orice siguranță omenească, se lasă dus de credință în necunoscut, dar prin credință a devenit tată și soția sa, Sara, a devenit mamă. Dumnezeu însuși, spre a da mai mare forță credinței sale, îi ridică obstacole din ce în ce mai mari, culminând cu cererea de a-l aduce pe Isac, pe singurul fiu pe care îl iubea mai mult decât pe sine, ardere de tot. Avram nu ezită să-l jertfească pe Isac, sigur fiind că Dumnezeu l-ar fi înviat din morți și tot i-ar fi împlinit făgăduința de a-l face părintele unui neam numeros ca stelele de pe cer și ca nisipul de pe țărmul mării (cf. MAC pag. 1131).

Autorul Scrisorii către evrei urmărește să ne convingă de cea mai mare lucrare a lui Dumnezeu: mântuirea lumii și dobândirea împărăției fericirii veșnice se realizează prin credință.

Să nu ne mirăm de ce în calea rugăciunilor noastre se ridică un val atât de mare de ispite; să nu ne mirăm de ce Dumnezeu, oricât de mult l-am invoca, preferă să rămână în ascuns; să nu ne mirăm de ce se ridică atât de mulți oameni împotriva lui Dumnezeu înjurându-l, călcându-i legile, vrând parcă să-l oblige să se arate!

Sfânta evanghelie de azi (Lc 12,32-48), după ce arată cât de mare este obstacolul bogățiilor în calea credinței, ne face să înțelegem cât de mic este numărul acelora care cred cu adevărat, constituind doar o turmă mică. Tocmai acestui număr mic de adevărați credincioși Isus îi aduce o încurajare: Nu te teme! Acestei turme mici Isus îi descoperă măreția: I-a plăcut Tatălui vostru să vă dea împărăția. Isus nu pune problema că celor credincioși Dumnezeu le va da împărăția mai târziu, după moartea celor bogați și după ce se vor schimba structurile sociale, formele de viață din această lume. Chiar în această clipă, credincioșii care formează adevărata Biserică sunt deja mari fiindcă iubesc, fiindcă în ei credința a rodit forma supremă de viață: iubirea; cuprinși de iubire, speră cu mai multă încredere; turma mică devine mare fiindcă i-a plăcut lui Dumnezeu să-i fie Tată, să-i ofere propria sa viață, propria iubire în Cristos. Aceasta este comoara pe care se bazează și se îmbogățește existența turmei mici, dar pe care nici porțile iadului nu o vor putea învinge.

Iubirea cere colaborare. Faptul că Dumnezeu este Tatăl acelora care fac parte din turma mică, că le-a dat chiar acum bucuria de a trăi misterul lui Cristos, misterul împărăției sale, le cere tuturor acestora să-și adune comori pentru această împărăție. Cum? Devenind cât mai asemenea Creatorului, devenind tați, adică iubire, transformând bunurile temporale în pomeni, făcând din viața lor o bucurie pentru cei triști, un sprijin pentru cei săraci, izvor de hrană pentru cei flămânzi. Comoara inimii trebuie să fie cei flămânzi, însetați, marginalizați, cei goi, bolnavi, cei nedreptățiți, toți acei cu care se identifică Isus (cf. Mt 25,31-36), conform proverbului citat de Mântuitorul: “Unde este comoara ta, acolo va fi și inima ta”.

De fapt, Isus, arătând omului adevărata comoară, nu a făcut altceva decât să pună în calea credinței un obstacol la fel de mare dacă nu chiar mai mare, decât cel pus de Dumnezeu în cale credinței lui Avram când i-a cerut să-și jertfească fiul prin ardere de tot, ca, renunțând la toate, chiar la propria siguranță, să fie preocupat de un singur lucru: de a fi gata, cu încingătoare de slujitor pe șolduri, așteptând întoarcerea stăpânului, ca să-i deschidă îndată ce sosește și bate la ușă. Nu are importanță că stăpânul nu sosește la ora fixată; ceea ce contează este trăirea tensiunii sosirii sale. Prin aceasta Isus ne cere tuturor să ne ocupăm de misterele împărăției care bat la ușa sufletului nostru în adâncul nopții credinței și ne vestesc clipa eliberării, intrării în adevărata patrie în care fericirea este deplină, despre care apostolul Paul spune că “Ochiul omului nu a văzut, urechea omului nu a auzit și la inima omului nu s-a suit ceea ce Dumnezeu a pregătit celor care îl iubesc” (1Cor 2,9).

Vom putea spune cu loialitate Tatăl nostru care ești în ceruri, vie împărăția ta, numai când ne vom angaja în mod eficace și autentic, luminați de credință, încrezători în speranță și mistuiți de iubire prin caritate, în planul Tatălui de mântuire a lumii care este Biserica lui Cristos.

Rugându-ne cu Biserica și prin credința Bisericii – Dumnezeule atotputernic și veșnic, noi îndrăznim să te numim Tată: desăvârșește în inimile noastre spiritul de fii adoptivi, ca să putem intra în moștenirea făgăduită – vom învinge toate obstacolele care stau în calea fericirii noastre depline. Amin.