Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIX-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
1Regi 19,4-8
Efeseni 4,30-32; 5,1-2
Ioan 6,41-51

Ioan 6,41-51

Iudeii murmurau împotriva lui pentru că spusese: “Eu sunt pâinea care s-a coborât din cer” și spuneau: “Nu este oare acesta Isus, fiul lui Iosif, pe ai cărui tată și mamă îi cunoaștem? Cum de spune acum: «M-am coborât din cer»?” Isus a răspuns și le-a zis: “Nu mai murmurați între voi! Nimeni nu poate să vină la mine, dacă nu-l atrage Tatăl care m-a trimis și eu îl voi învia în ziua de pe urmă. Este scris în profeți: Și toți vor fi învățați de Dumnezeu. Oricine a auzit și a învățat de la Tatăl vine la mine. Nu că l-a văzut cineva pe Tatăl, decât numai cel care este de la Dumnezeu: acesta l-a văzut pe Tatăl. Adevăr, adevăr vă spun: cine crede are viața veșnică. Eu sunt pâinea vieții. Părinții voștri au mâncat mana în pustiu și au murit. Aceasta este pâinea care se coboară din cer: ca, dacă mănâncă cineva din ea, să nu moară. Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci, iar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viața lumii”.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Șerban Tarciziu

 

* * *

 

Pâinea care s-a coborât din ceruri

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Un preot mergea în fiecare după-amiază la 4PM pentru a celebra Sfânta Liturghie pentru o comunitate de călugărițe din Paris. Într-o zi, preotul s-a îmbolnăvit și i-a cerut unui preot african venit în vizită la el să îl ajute. Preotul african s-a prezentat la 3:55PM la ușa mănăstirii și a sunat. După obiceiul Parisului de la acea vreme, el nu era îmbrăcat clerical. O călugăriță a venit repede la ușă crezând că a venit preotul lor. Dar a fost întâmpinată de o față de african. Fără să îi dea omului vreo șansă să spună ceva, ea l-a expediat imediat, crezând că venise să ceară ajutor. “Îmi pare rău, dar nu te putem ajuta”, i-a spus călugărița. “Acum celebrăm Sfânta Liturghie. Vino altă dată.” “Mulțumesc, soră!”, a răspuns preotul. S-a întors apoi și a plecat. După câteva minute surorile sunau impacientate să afle de ce nu au preot pentru Liturghie. Vă imaginați rușinea care le-a cuprins când au aflat că un preot venise pentru acest scop, dar ele l-au alungat.

De ce au rămas fără Sfânta Liturghie aceste călugărițe? Nu pentru că ar fi fost oameni răi. Pur și simplu pentru că preotul care a venit la ele nu arăta ca preotul pe care îl așteptau să vină. Realitatea din fața lor diferea de așteptările lor. Dragi prieteni, aceasta este și problema galileenilor cu Isus, relatată în Evanghelia de astăzi. Versetele de început și de sfârșit ale lecturii vorbesc despre “pâinea care s-a coborât din ceruri”. Aceasta ar putea fi foarte bine tema Evangheliei. Ea deține cheia înțelegerii a ceea ce se întâmplă în acest pasaj. Vedeți voi, oamenii se așteptau ca Mesia să coboare literalmente din ceruri. Ei se așteptau ca evenimente spectaculoase și manifestări supranaturale pe cer să marcheze venirea pe nori a Unsului lui Dumnezeu. Astfel că atunci când Isus a venit și a pretins că “Eu sunt El” (Ioan 8,24-28), galileenii nu au reușit să împace realitatea din fața lor cu așteptările din mințile lor.

Pe Isus îl cunoșteau prea bine – sau cel puțin așa credeau ei. Știau când, unde și cum a venit el pe lume, din Maria și din Iosif. “Iudeii murmurau împotriva lui pentru că spusese: ‘Eu sunt pâinea care s-a coborât din cer’ și spuneau: ‘Nu este oare acesta Isus, fiul lui Iosif, pe ai cărui tată și mamă îi cunoaștem? Cum de spune acum: M-am coborât din cer?’” (Ioan 6,41-42). Dilema se adâncește, după cum ne-o arată un alt verset: “Dar acesta știm de unde este; când va veni Cristos, nimeni nu va ști de unde este” (Ioan 7,27). Vedem deci că dificultatea evreilor din vremea aceea de a înțelege cum trupul devine pâine era în fapt o extensie a dificultății pe care o aveau în a înțelege cum cuvântul a devenit trup. Dacă reușim să ne apropiem de misterul iubirii lui Dumnezeu, care l-a împins pe Dumnezeul cel atotputernic și veșnic să devină un Om simplu, muritor, asemenea nouă, atunci vom putea să ne apropiem mai ușor și de misterul acestui Om care devine pâine, din nou într-un act de iubire pentru noi. Dar dacă insistăm ca Dumnezeu să fie după așteptările noastre, după rațiunea noastră, atunci ne așteaptă o mare și neplăcută surpriză – la fel ca pe surorile pariziene.

Cum coboară Dumnezeu din ceruri? Cum vine Dumnezeu în viețile noastre? Evanghelia de astăzi ne arată că Dumnezeu vine la noi prin oamenii obișnuiți pe care îi întâlnim în viața de zi cu zi. Întrebarea nu este dacă Dumnezeu vine la noi ci dacă noi putem sau nu să recunoaștem lucrarea lui Dumnezeu din viețile noastre. Să încercăm astăzi să mai privim o dată la acele persoane pe care le cunoaștem atât de bine – sau credem că le cunoaștem. Ele pot fi mesagerii pe care Dumnezeu, în providența Sa, ni-i trimite pentru a ne pregăti pentru viața eternă.

 

* * *

 

Misterul credinței

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Fiecare lucru își are propriul său centru de greutate și toate lucrurile împreună, din întreg cosmosul, își au un centru comun care le ține unite și formează universul.

Creștinismul își are și el centrul său de greutate spirituală, care este Misterul credinței, sfânta Euharistie, în centrul căreia este Cristos cu trupul, sufletul și toată dumnezeirea sa (C.B.C.), el fiind alfa și omega (Ap 1,8), centrul întregii creații (In 1,3) și al oricărei comunități fraterne (Mt 18,20). În împărăția lui Dumnezeu din mijlocul nostru (Lc 17,21), cel care se desprinde de Cristos se nimicește (Mt 24,2).

Fără credința în Isus-Mesia, ca slujitor și miel de jertfă, ostie nepătată, tot Vechiul Testament ar fi rămas searbăd, literă moartă. Numai prin Isus euharistic au fost duse la desăvârșire toate jertfele patriarhilor și operele profetice conținute sub scoarța literelor sfinte. Așa ne spune autorul Scrisorii către Evrei, că Abel a adus lui Dumnezeu o jertfă mai bună decât cea a fratelui său Cain. El a oferit Domnului mieii cei mai frumoși ai turmei sale, ca simbol al Mielului lui Dumnezeu, care ia asupra sa păcatele lumii, oferindu-se Tatălui ceresc pe lemnul crucii ca o jertfă de bună mireasmă.

Prin credință, Abraham n-a șovăit să-l jertfească pe Isaac, fiul său, având încredere în atotputernicia divină care poate învia și morții, de aceea l-a primit înapoi ca pe un semn al jertfei și al învierii lui Cristos (Rom 4,3; Gal 3,6).

Prin credință, Melchisedec, regele Salemului, aduce în dar biruitorului Abraham pâine și vin, ca simbol al lui Mesia, care avea să se nască din neamul său și întru care se vor binecuvânta toate neamurile pământului (Gen 14,18-20; Evr 7,1-3), făcut fiind asemenea Fiului lui Dumnezeu, Melchisedec rămâne preot în veci, spune autorul Scrisorii către Evrei, motiv pentru care și Abraham i-a dat zeciuială din tot ce avea.

Prin credință, Moise, ajuns bărbat, a negat că este fiul fiicei Faraonului, alegând mai bine să pătimească împreună cu poporul lui Dumnezeu decât să aibă mângâierea vremelnică a păcatului; socotind de mai mare valoare ocara lui Cristos decât bogățiile egiptenilor. Prin credință a sărbătorit Paștele și a făcut stropirea cu sânge, ca pustiitorul celor dintâi-născuți ai egiptenilor să nu se atingă de fiii lui Israel. Prin credință a trecut Marea Roșie ca pe uscat și tot prin ea a primit mana ca hrană în pustiu, prefigurând misterul lui Isus-Ostie. Prin credință a lovit stânca din care a ieșit apă, prefigurând coasta lui Isus de pe cruce, din care au izvorât apă și sânge, adică sacramentele Bisericii.

Misterul lui Cristos-Ostie îl descoperim la toți profeții, simbolizați de Ilie, fiindcă el apare în numele tuturor alături de Cristos pe muntele cel sfânt (Mt 17,2-5) în ziua schimbării la față a lui Isus, fiindcă el s-a hrănit cu pâinea îngerească, adică adusă de înger pe când se îndrepta spre Horeb și prin puterea căreia a mers patruzeci de zile, iar la sfârșitul vieții a fost răpit la cer de carul cu foc, prefigurând înălțarea lui Isus și totodată îngerizarea celor ce se vor hrăni cu pâinea euharistică.

Într-un cuvânt, tot Vechiul Testament exprimă o sete, un dor aprins după Emanuel – Dumnezeu cu noi – după Cristos-Ostie ca hrană sufletească.

Și cum l-ar fi dorit, dacă nu ar fi crezut? Fără Cristos, tot Vechiul Testament ar fi rămas ca un trup fără viață, ca un cadavru spiritual.

Dar și tot Noul Testament se reazemă pe misterul lui Cristos-Ostie, deoarece ni-l descoperă, ni-l proclamă în toată splendoarea dumnezeirii sale. Biserica sa sfântă îi continuă opera, îi distribuie comorile tuturor oamenilor de bunăvoință punând în lumină, în lumina Euharistiei, întreaga viață nouă. Prin Euharistie, Isus își dovedește domnia, adică distribuie oamenilor viața sa nouă, viața sa care s-a manifestat pe muntele Tabor în ziua schimbării la față. Minunea nu-i că a devenit mai strălucitor decât soarele și cu hainele mai albe decât zăpada, minunea constă în faptul că viața sa dumnezeiască, unită cu firea omenească din sânul Fecioarei Maria prin puterea Duhului Sfânt, poate fi ascunsă în ceea ce numim Fiul Omului, apărând ca oricare alt om vechi, născut dintr-un tată și o mamă. Dacă Isus ar fi apărut în această formă de viață nouă, ca pe Tabor, ar fi speriat pe toți oamenii, așa cum s-au speriat cei trei ucenici: Petru, Iacob și Ioan (Mc 9,1-6). Oamenii ar fi crezut în dumnezeirea lui, dar credința lor nu ar fi avut merit, fiindcă ar fi fost stoarsă de o evidență miraculoasă, și nu ar fi mântuit, ci ar fi dat doar o fericire trecătoare, așa cum i-a spus Isus înviat lui Toma: Ești fericit pentru că ai văzut și ai crezut, dar mai fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut (In 20,29). El apare ca om între oameni, ca noi să credem în strălucirea vieții care nu se vede, fiindcă el este lumina care strălucește în întuneric și întunericul n-a cuprins-o (In 1,5). N-a cuprins-o, fiindcă în cele din urmă rupe definitiv întunericul trupului omenesc, asemănător cu al nostru, și rămâne în strălucirea sa dumnezeiască prin învierea din morți, prin absorbirea întunericului de lumina sa divină.

Această viață nouă, Isus ne-o oferă și nouă prin Euharistie. Euharistia este forța care intră în noi ca să rupă întunericul trupului nostru, să ajungem la înviere și la viața veșnică. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi (In 6,54). Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci. Iar pâinea pe care eu vă voi da-o este trupul meu pe care vi-l voi da pentru viața lumii (In 6,51).

Din acest motiv primii creștini stăruiau în învățătura apostolilor și în împărtășire, la frângerea pâinii și în rugăciune (Fap 2,42), care făcea din toți o inimă și un suflet (Fap 4,32) în același Duh.

Toți cei care trăiesc viața cea nouă prin Cristos, cu Cristos și în Cristos, își găsesc originea lor suprafirească, idealul și mântuirea (lectura a II-a), fiindcă Euharistia desființează vrăjmășia din trupul mistic, din Biserica lui Isus, desființează Legea poruncilor și învățăturile ei, ca, întru sine, pe cei doi să-i zidească într-un singur om nou și să întemeieze pacea (Ef 2,15).

Oare putem rămâne nepăsători? Din păcate, armata indiferenților este mare, fiindcă Dumnezeu este gentil, el invită, dar nu forțează. Credința care ne face creștini, fiind un dar al lui Dumnezeu (spun sfântul Augustin și sfântul apostol Paul în Ef 2,8), poate fi refuzată, ea fiind, așa cum am afirmat și în duminica precedentă, un jug; cere efort, răbdare, silă, luptă continuă cu teama și comoditatea. Euharistia aduce în suflet împărăția lui Dumnezeu, care numai cu silă și cu efort susținut se poate dobândi (Mt 11,12).

Pe vremea comunismului, într-un sat (Săbăoani, în anul 1967), mulți elevi, în drum spre școală, trecând prin fața bisericii, intrau pentru a-i face lui Isus o scurtă vizită. Directorul școlii, aflând de acest lucru, i-a dojenit într-o zi la ora de dirigenție cu toată asprimea și cu toate amenințările posibile, apoi a spus în încheiere: De mâine dimineață, la ușa de intrare în școală, va fi o carte neagră, cartea rușinii, în care vor trebui să se semneze toți elevii care vor intra în biserică, înainte de a veni în clasă! Nici nu a terminat bine de spus, că o elevă a și ridicat mâna sus, cerând să i se dea cuvântul.

Dându-i-se, a spus cu mândrie sfântă: Tovarășe director, mâine dimineață eu voi semna prima! După un moment de stupoare, elevii au izbucnit în aplauze și cartea rușinii nu a mai apărut, fiindcă erau prea mulți cei care voiau să o semneze.

Fără credință este imposibil să-i plăcem lui Dumnezeu, deoarece credința fără fapte este moartă (Iac 2,26); dar mânia lui Dumnezeu rămâne asupra celui necredincios (In 3,36). Istoria o dovedește mereu din plin.

Isus este lumina care strălucește în întuneric și întunericul n-a cuprins-o.

Ca întunericul să nu ne cuprindă, să ne rugăm cu credință pentru mărirea credinței noastre, pe care să o trăim și să o transformăm în fapte de caritate. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XIX-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Egidiu Condac
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 13 august 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Criza zilei de după

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

S-a stins focul

Să fixăm, deci, imaginea palidă a lui Ilie adăpostit sub o plantă de ienupăr. Este de nerecunoscut față de aceea fixată “cu zi mai înainte”. Ben Sirah îl prezintă astfel: “A ieșit atunci ca un foc Ilie profetul, ale cărui cuvinte ardeau ca o torță” (Sir. 48,1; trad. De Enzo Bianchi). El însuși va spune: “Ard, ard pentru Dumnezeul cetelor” (1 Re 19,10). Acum focul s-a stins. Pare că Ilie stă aprofundat într-un pat de cenușă. Frigul îi intră în oase. Profetul, după succesul răsunător obținut pe muntele Carmel, a avut o cădere, chiar nervoasă.

Și-a permis sarcasmul disprețuitor în privința adversarilor. Insinuase, ironic, bănuiala că Dumnezeul lor a ațipit. Dar aici îl vedem pe el somnoros, zăpăcit, apatic, inert. Omul înflăcărat de o pasiune năvalnică s-a transformat într-o ființă istovită, dezgustată. Părea un Hercule, și iată că îi este teamă de amenințările unei femei, și se lasă impresionat de intimidările sale. Înfruntase fără frică pe dușmanii lui Dumnezeu, săvârșind un masacru a preoților lui Baal. Dar apoi a fugit precipitat, și se simte umilit, plin de rușine. Nu, nu mai pot. Spune și el “ajunge”. E gata pentru toate și pentru toți. Nu mai suportă pe nimeni, nici prezența slujitorului fidel. El care a redat viața uni băiat, dorește să moară (cât de diferit este “gata” al său de cel al bătrânului Simeon!), și de fapt se lasă în voia unui somn apăsător, ca și cum ar fi voit să anticipe moartea.

Viața sa nu mai are scop. Misiunea nu-i mai spune nimic. Profetul “încheie”. Poartă un nume angajant: Ilie înseamnă, de fapt, “Dumnezeul meu este Jahweh”. El este un om al lui Dumnezeu. Și acum se descoperă un om ca toți. Era însărcinat să convertească pe alții, Era datoria sa specifică. Și acum observă că nici nu a reușit să se convertească pe sine însuși. Se recunoaște păcătos, în același fel ca predecesorii săi: “Eu nu sunt mai bun ca părinții mei”. Cineva comenta, măgulit: un pic de descurajare. Ei nu, aici treaba este serioasă. Ilie nu mai poate. Nu vrea să mai știe de nimic. Intenționează chiar “să încheie”.

Și Dumnezeu intervine în momentul înjosirii, descurajării totale, al umilirii dureroase, al cedării, al declarației de capitulare. Dumnezeu te scoate din oboseală. Probabil era foarte departe, străin, atunci când profetul, pe munte, teatrul luptei titanice, ca să se gândească să-l facă să triumfe. Dar acum devine apropiat, grijuliu, în ora în care, armele fiind depuse, ex-eroul numără toate rănile sale.

Într-un pat de spital apare personajul

Echivalentul ienupărului poate să fie un pat de spital. Personajul a trebuit să dezbrace haina aparențelor și să îmbrace pijamaua de bolnav. Protagonistul nu mai domină scena, dar se află îndurerat, în mâinile altora. Vorbitorul strălucit se plânge; povestește tuturor, bombănind mizerabil, cel mai mic vai, ilustrează detaliat suferințele proprii. Cel care acapara aplauze și a cules consensuri entuziaste, consideră ca o promovare faptul că infirmiera l-a lăudat pentru că a reușit să înghită toată ciorba, a înghițit medicamentul (sau și pentru ceva mai umilitor).

Comentatorul desăvârșit al Scripturilor, acum se sforțează să interpreteze un rid de pe fruntea medicului, tăcerea elevului care i-a adus termometrul, un termen suspect de pe foaia clinică. Polemistul fără prejudecăți se găsește fără apărare, vulnerabil, temător, consternat. Acela care era obișnuit să dea sentințe, să judece, acum așteaptă tremurând judecata unei radiografii, rezultatul unui examen clinic. Apare stins (și este neplăcut să te gândești că este stins pentru că s-au stins reflectoarele de pe scena pe care se dădea în spectacol în mod obișnuit). În această situație de criză, devine rudă apropiată a lui Ilie.

Este descoperirea, fundamentală, a mizeriei proprii, și deci a ființei sale celei mai adevărate. În acest timp Dumnezeu se apropie de ienupăr, încurajează personajul în sfârșit golit de sine însuși și, prin drumul deșertului, în noapte, îl conduce acasă. Atunci – ca și pentru Ilie – ceea ce părea o fugă, poate să devină un pelerinaj la izvoare.

Este, nelipsit, o zi după

Și vine “criza zilei de după”. Ajunge punctual. Chiar dacă după o lună, un an și mai mult, este mereu “criza zilei de după”. După euforia succesului, a rezultatelor obținute, a nivelului atins, a locului obținut, a sistematizării, a recunoștințelor, îți cade acum criza oboselii, a neîncrederii, a pierderii, a pesimismului, a golului, a descurajării, a sensului de inutilitate. Criza de credință, dar și a speranței (cele două merg mereu împreună, și ar trebui să fie și caritatea, dar aceea, în momentele de criză, este ignorată, nimeni nu o observă, toate atențiile sunt îndreptate spre celelalte două).

Este totdeauna ziua de după. După entuziasm, reprezentație, realizări grandioase. Criza vine după ziua minunată, atât de așteptată și pregătită. Dar poate veni și după ziua normală, obișnuită. Când observi că ziua de după este egală cu ziua de înainte, cu cea precedentă, și așa mai departe… Atunci când prevezi că mâine va fi o zi egală cu această “zi de după”. Este criza monotoniei, a plictiselii, a “nu se întâmplă nimic”, “nu se schimbă nimic”, “mereu aceleași lucruri”, “ce viață mei este și aceasta?” Este ziua de după experiența – sau efervescența – mistică.

Ieri aveai impresia că erai fierbinte, ținut în mâna lui Dumnezeu. Observai mângâierile sale, dulceața iubirii sale. Gustai intimitatea sa. Ascultai confidențele sale. Rugăciunea îți umplea inima, ți se aprindea sentimentul. Totul clar, frumos, luminos. Ziua de după Dumnezeu a dispărut în spatele unui cer de plumb. Și ți-a lăsat în dar seceta, întunericul, gerul, dubiile cele mai chinuitoare. În ziua de după Dumnezeu tace, sau devine dur, aspru, intratabil, “imposibil”. În ziua de după apare “strălucirea” de pe drumul spre Ieriho. După descoperirea exaltantă a aproapelui (drogat, bărbos, fata care trebuie să ia o decizie dramatică, cel ieșit din închisoare, bătrânul, handicapatul, perechi în dificultate, călugăriță neînțeleasă de superiori, preot aflat în criză de identitate, misionar la frontieră).

În ziua de după aproapele îți apare cu chipul său adevărat (nu cu acela pe care tu i l-ai dăruit): impertinent, indiscret, pretențios, insistent, nemulțumit, vulgar, puțin recunoscător, egoist, profitor. În ziua de după altul te persecută, nu recurgând atât la violență, ca în cazul idolatrei Izabela în privința lui Ilie, dar cu meschinitate, neîncredere, gelozie, oportunism, murmurare.

Salvarea vine de la criză

Cum să ieși din criza zilei de după? Să nu te aștepți ““la o turtă coaptă pe pietre încinse și un urcior cu apă”, dăruite de Dumnezeu profetului său prin îngerul ajutător (același care intervenise în ajutor lui Agar și fiului pierduți în deșert?). Darul Domnului a și ajuns la tine. Dumnezeu te-a “atins”, zguduit, trezit din somnolență prin criza însăși. Mulțumește-i pentru aceasta. În mod paradoxal salvarea vine de la criză, trecând prin ea.

Criza, după etimologia termenului, înseamnă separare, alegere, judecată. Criza este ocazia pentru a judeca serios viața ta, să descoperi în ea îngâmfarea și înșelătoria, de a lua o decizie care să determine o separare, o ruptură față de “ziua precedentă”. Dumnezeu nu-ți dă nici apă, nici turtă, și nici lumină. Îți dăruiește criza. Îți dăruiește drumul prin deșert. Numai zguduindu-te, înălțându-te, începând acel itinerar lung și dezolant, te vei îndrepta spre vindecare.

“Cu puterea dată lui de acea hrană, merse timp de patruzeci de zile și patruzeci de nopți până la muntele lui Dumnezeu, Horeb…” Să fii conștient că forța transmisă de acea hrană nu este altceva decât slăbiciunea credinței și invizibilitatea speranței.

Salvarea vine de la foame

Este diferită “criza zilei de după” care a lovit pe iudei (și continuă să lovească pe mulți alții după ei). Aceea este criza stomacului plin, a portofelului umflat, a capului plin de știință. Ei se încăpățânează să mănânce pâinea care duce la moarte, sau care nu te face să trăiești. Se lasă învățați de toți, mai puțin de Dumnezeu. Se lasă atrași și încântați de șarlatani care se dezlănțuie pe piață, și rezistă cu tenacitate la atracția spre un ideal serios, care să dea un sens vieții lor.

Își permit totul, dar neagă hrana indispensabilă spiritului. Se lasă în voia murmurelor, acuzelor, plânsului, vorbăriei, evitând problema credinței pusă brutal de Isus: “Eu sunt pâinea coborâtă din cer”.

Acest “fiu al lui Iosif” după ei nu merită nici o considerație. Sunt alte lucruri care, în viața lor, au greutate. Criza bunăstării, de indigestie, de indiferență, de exces de satisfacere pentru plăceri, puterea, știința, bilanțurile economice. Salvarea, în acest caz, este foamea. Se lichidează indigestia fiindu-ne foame de altceva.

Îndepărtați toată acea răutate

“Pâinea ta, Doamne, susține pe săracii tăi pe cale” (refrenul de la Psalmul responsorial). “Umblați în caritate”, ne îndeamnă Paul (lectura a doua). Pâinea vieții pe care ne-o dă Domnul este, deci, în vederea unui drum în iubire. Pentru a fi clar, Paul pune în evidență unele lucruri neplăcute care sunt în contradicție cu caritatea: “Asprimea, disprețul, mânia, strigătul și blestemul cu orice fel de răutate”. Toate intră în capitolul despre mânie. Evident, nu este singurul capitol despre practica creștină, dar apostolul alege pe acela ca exemplu.

Când eu mă las cuprins de mânie (și derivatele), nu numai că rănesc pe aproapele, dar “întristez pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu” care este în mine din ziua Botezului. Avem impresia că Paul ar spune: “Vă rog, faceți să dispară din viața voastră toată această răutate”. Este configurată o acțiune de curățire radicală a inimii și gurii. Dar apoi este vorba de a ne întipări înăuntru produse total diferite: bunăvoința, mila, iertarea. Nu suntem în fața obișnuitelor recomandări pioase, cât mai degrabă în fața unei îndatoriri precise de a realiza o viață fraternă, pornind de la o decizie serioasă.

Mai mult, apostolul face din aceasta o problemă de imitare: “Așa cum Dumnezeu v-a iertat pe voi în Cristos…” “Așa cum și Cristos v-a iubit”. Și de-a dreptul: “Fiți imitatorii lui Dumnezeu”. Cum se vede, Paul pornește de sus. Drumul care conduce spre aproapele nu se naște din pământ, ci din cer; nu izvorăște din mine, ci din Dumnezeu.

 

* * *

 

Eu sunt pâinea care se coboară din cer

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Dumnezeule atotputernic și veșnic, noi îndrăznim să te numim Tată; desăvârșește în inimile noastre spiritul de fii adoptivi, ca să putem intra în moștenirea făgăduită (LR).

Doresc să încep predica prin descrierea rugăciunii introductive de la sf. Liturghie de azi: noi îndrăznim să te numim Tată, fiindcă așa ne-a învățat Fiul tău (Mt 6, 9; Lc 11, 3) și de care trebuie să ascultăm (Mt 17, 5); desăvârșește în inimile noastre spiritul de fii adoptivi!

Cuvântul Scripturii este cuvântul Tatălui prin care vrea să desăvârșească spiritul filiațiunii adoptive din noi. Să-l ascultăm!

Mai întâi de toate trebuie să știm și să credem că Isus este sacramentul viu al Tatălui din mijlocul oamenilor prin care el acționează în noi. «Jertfa euharistică perpetuează și reînnoiește pe altarele noastre jertfa de pe Cruce spre Slava Preasfintei Treimi, spre ispășirea păcatelor noastre și în același timp stabilește sacramentul Trupului Domnului ca hrană a sufletelor noastre. Din acest motiv Misterul euharistic este în același timp jertfă și sacrament; jertfă și ospăț. Jertfa este centrul și culmea întregii vieți creștine (CD 30; cf. LG 11) și unica jertfă a Noului Testament (LG 28) (cf. Intimitá divina p. 701).

Ori, ca această prezență, sacramentul Tatălui, – jertfă și ospăț - să poată fi acceptată prin credință, a avut trebuință de o pregătire din partea Fiului omului destul de anevoioasă, așa cum ne apare din Evanghelia zilei (In 6, 41-52).

Isus, afirmând că el este pâinea coborâtă din cer, vrea să ne dea convingerea că durabilitatea prezenței sale sacramentale din Euharistie nu se datorează calității superioare a speciei pâinii față de mană și pâinea pe care a mâncat-o Ilie, ci din forța internă a spiritului de jertfă pe care o conține forma ei de viață divino-umană: mana a fost dată, pâinea lui Ilie a fost dată, dar pâinea vie coboară din cer, adică se oferă, se jertfește în mod conștient, responsabil… Diferența dintre a fi dat și a se dărui de bunăvoie este mai mare ca distanța dintre cer și pământ, este infinită… Se coboară din cer, aceasta înseamnă că se nimicește pe sine de bunăvoie și ia forma sclavului (Fil 2, 7), se supune unei alte puteri umane în extern, ca să poată acționa din intern prin Duhul Tatălui care atrage toate la Cristos, la Horeb, la muntele Revelației, la Isus în care Tatăl a ascuns toate comorile înțelepciunii și ale științei (Col 2, 3). S-a coborât din cer ca purtător al focului: Foc am venit să aduc și cât doresc să se aprindă și să ardă (Lc 12, 49), aceasta vrea să însemne că prezența Euharistiei din Cenacol are menirea să coboare pe Duhul Sfânt, să repete minunea Rusaliilor din Cenacol, să umple lumea cu prezența Duhului Sfânt ca toți să fie învățați de Dumnezeu; s-a coborât din cer înseamnă o prezență divină menită să divinizeze pământul, cosmosul, fiindcă întreaga fire așteaptă arătarea în slavă a fiilor lui Dumnezeu (Rom 8, 19).

Această pregătire era absolut necesară, fiindcă întreaga omenire poate fi asemănată cu profetul Ilie (Lec.I-a: 1Rg 19, 4-8). La început el nu înțelege rostul misiunii sale. Călătoria începe cu o fugă banală spre a-și salva viața; umblă dezorientat spre a traversa deșertul. Dar, prin apariția îngerului care îi prezintă pâinea și apa, hrana și băutura, fuga dezorientată de la început se transformă într-un pelerinaj autentic spre Horeb, Muntele cel Sfânt, spre o căutare a credinței curate. Pe Horeb, Dumnezeul lui Avram, Isac și Iacob a început să se reveleze sub numele de Iahve (Ex 3, 6); Horeb a fost muntele intimităților dintre Moise și Iahve (Ex 3, 18-34,9); pe Horeb s-a încheiat alianța care a stat la temelia religiei iachwiste (Ex 19-24). Călătoria lui Ilie este un simbol al existenței umane care traversează pustiul necredinței, trece peste înălțimile științei și prin adâncimile viciilor care sunt mereu însoțite de teamă, neliniște, dezgust, răceală, foame, sete, disperare, remușcări ale conștiinței și, în sfârșit, întărită de hrană și băutură, călătoria se schimbă într-un mers plin de încredere și hotărât spre muntele pe care Dumnezeu se va revela (cf. CBL p. 357).

Ca și mana dată lui Moise și poporului său în pustiu, pâinea dată lui Ilie era cea in extremis, când fără de ea viața s-ar fi stins.

Acest lucru înseamnă că Isus, venind sub forma pâinii coborâte din cer, a venit «in extremis» - acum este ceasul din urmă (1In 2, 18), fiindcă el a fost ales mai înainte de întemeierea lumii și s-a arătat în vremurile de pe urmă (1Pt 1, 20) în care forțele întunericului asaltează la disperare sărmană omenire rătăcită în căutarea și salvarea vieții pe căi greșite. Isus vine din cer ca pâine a vieții pentru hrana in extremis a Bisericii, ca porțile iadului să nu o poată birui (Mt 16, 18). Precum Cristos a devenit sacramentul Tatălui prin coborârea sa din Cer, așa Biserica devine sacramentul lui Cristos prin hrănirea cu Pâinea vieții. Astfel în toți cei încorporați în «Sacramentul lui Cristos» – în Biserică -se desăvârșește spiritul de fii adoptivi prin care îndrăznim să-l numim pe Dumnezeu Tată, atașându-ne de Izvorul vieții veșnice.

Nu de mică importanță este pedagogia lui Isus în pregătirea sufletelor ca să primească această pâine: pune problema ei și o lasă să fie frământată de ascultători. De fapt, o pâine este cu atât mai bună cu cât este mai bine frământată. Eu sunt pâinea coborâtă din cer, afirmă Isus. Pentru ascultătorii care îl cunoșteau ca fiul lui Iosif și al Mariei, acest lucru li se părea absurd: Cum îndrăznește să ni se recomande drept coborât din cer? Frământarea și murmurul sunt normale. Problema originii lui Isus apare adesea ca motiv de neînțelegere. Cum se poate împăca afirmația sa de a fi Fiul lui Dumnezeu cu originea sa umană, sau această origine a sa umană cu afirmația de a fi pâinea coborâtă din cer?

Isus nu răspunde niciodată la problema față de originea sa care rămâne la nivelul omenescului. Răspunde doar că pretenția sa nu-i absurdă: Oricine a auzit și a învățat de la Tatăl, vine la mine. Nu că l-ar fi văzut cineva pe Tatăl; numai acela care este de la Dumnezeu, el l-a văzut pe Tatăl. El este trimisul și revelatorul lui Dumnezeu, este în Dumnezeu și de la Dumnezeu și a coborât ca pâine de viață pentru om.

Oricum, a împăca originea umană cu adevărata origine divină a lui Isus este un lucru care se poate obține numai ca un dar al credinței și pe care numai Dumnezeu îl poate da. Nimeni nu poate veni la Isus dacă nu este atras de Tatăl. Tatăl însă nu atrage pe nimeni cu forța, ci printr-o chemare preferențială față de cunoașterea Lui scoasă din Scriptură. Isus este mărturisit de Scriptură. Acest lucru vrea să spună că pentru toți este deschisă calea spre a fi atrași de Tatăl. În acest sens vin la Isus toți cei care citesc în mod corect Scriptura, ei sunt cei care ascultă de Tatăl, fiind instruiți de Dumnezeu, conform cu cele prezise de profetul Isaia (Is 54, 13), adică mănâncă Pâinea, care este Cuvântul lui Dumnezeu (cf. CBL p. 1346-1347). Isus reproșează celor care nu vor să creadă în cuvântul său că nu aparțin Tatălui, fiindcă refuză să creadă și să cerceteze sensul profund al Scripturii la care se referă profetul Isaia.

Și noi suntem oameni și noi suntem frământați de problema vieții și a credinței noastre. Putem înlesni accesul la rezolvarea problemelor de viață și credință numai printr-o conduită morală bazată pe exersarea virtuților comunitare, sau chiar individuale, dacă acestea din urmă pot avea o influență asupra comunității creștine, care la rândul ei să apară în fața lumii întregi ca sacramentul lui Cristos.

În lectura a II-a (Ef 4, 30-5, 2), sf. Paul îndeamnă tocmai la practicarea virtuților comunitare: Fiți binevoitori unii față de alții, milostivi, iertându-vă reciproc, după cum Dumnezeu v-a iertat în Cristos. Acest comportament generos din partea lui Dumnezeu este propus credincioșilor ca un model de imitat: Faceți-vă imitatorii lui Dumnezeu, ca fii preaiubiți! Deci numai fiind generoși în caritate unii față de alții îi putem spune lui Dumnezeu Tată. (cf. CBL 1680). Isus, – Pâinea vie coborâtă din cer – este sacramentul generozității Tatălui. În măsura în care primim această Pâine, devenim generoși asemenea Tatălui și fiecare creștin poate să lucreze la edificarea Bisericii și la mântuirea lumii întregi, fără să întristeze pe Duhul Sfânt prin ruperea unității. Euharistia ne conferă forța unității creștine prin caracterul ei de jertfă. Să ascultăm îndemnul lui Isus și să o mâncăm zilnic, fiindcă avem de mers, nu la muntele Horeb de pe acest pământ, ci la muntele ceresc, pe care îl vom vedea pe Dumnezeu în realitatea iubirii lui de Tată.

Așa să fie!

 

* * *

 

Duminica a XIX-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

a) În timp ce era delegat la Istambul, papa Ioan le povestește surorilor Notre Dame de Sion următorul episod din copilăria sa.

Este duminică, iar Angelino stă în biserică lângă unchiul Saverio, în timp ce preotul explică o temă din catehism. La un moment dat, capul unchiului începe să balanseze: a adormit; Angelio își dă seama și îl trezește, spunându-i că trebuie să fie treaz ca să urmărească ce spune preotul. Unchiul, luat prin surprindere, nu ezită să îi facă semn să tacă istețului nepot: “Eu știu deja tot ce spune preotul. Știu bine catehismul și pot să dorm. Tu ești copil, nu l-ai învățat încă și trebuie să fii foarte atent pentru a-l putea învăța bine”.

b) Biblia este cuvântul lui Dumnezeu și, prin urmare, cuvânt profund și bogat în semnificații: nimeni să nu pretindă că îl poate cunoaște în întregime.

“Nu este oare cuvântul meu – spune Domnul – ca focul și ca ciocanul care sfărâmă stâncile?” (Ier 23,29)

În școala lui rabi Ismail, acest verset era explicat astfel:

- Ce se întâmplă când un ciocan lovește o stâncă? Sar scântei!

Fiecare scânteie în parte este rezultatul lovirii ciocanului în stâncă; dar nici o scânteie nu este singurul rezultat.

La fel și dintr-un singur verset al Scripturii putem scoate multe învățături, solicitări și sfaturi.

2. Tema

“Domnul îi susține pe cei săraci pe cale”. Isus, în Evanghelie, ne spune: “Eu sunt pâinea vieții. Părinții voștri au mâncat mană în pustiu și au murit; aceasta este pâinea care coboară din cer, pentru ca acela care mănâncă să nu moară”.

3. Mesajul zilei

Isus, prin prezența sa, prin pâinea sa și prin cuvântul său, este susținătorul vieții creștine.

- La Liturghie noi ne facem aprovizionarea cu credință și iubire pentru a merge împreună cu Isus.

Prezența ta, Doamne, susține săracii pe cale.

- Suntem ca evreii în deșert: Isus, ca și Moise, este păstorul nostru, este călăuzitorul nostru.

- Suntem ca ucenicii de la Emaus: Isus, prin prezența sa, prin cuvântul său și prin pâinea binecuvântată, “ne înflăcărează inima”.

- Nu suntem singuri: Isus merge împreună cu noi: doar cel care are credință îl simte aproape.

- El îi învață pe cei umili căile sale, îl susține pe cel care se clatină, îl ridică pe cel căzut.

- Domnul să fie mereu cu noi, pentru a ne conduce.

Pâinea ta, Doamne, îi susține pe săraci pe cale.

- Domnul i-a întreținut pe evrei cu mană în pustiu; cu pâinea înmulțită a săturat noul său popor pentru a-l pregăti pentru Paști.

- Acum, Isus în persoană devine pâine pentru a susține frații aflați în călătorie spre Tatăl.

- Ilie să ne fie model (prima lectură).

- Cu puterea lui Isus = pâine coborâtă din cer, putem cu siguranță să mergem spre muntele sfânt al lui Dumnezeu.

Cuvântul tău, Doamne, îi susține pe cei săraci pe cale.

- Suntem în deșert pentru a-l asculta pe Isus, adevărata pâine spirituală, pentru că nu numai cu pâine materială trăiește omul.

- Trebuie să ne fie foame de Dumnezeu, care prin cuvântul său ne luminează drumul credinței.

- “Și toți vor fi învățați de Dumnezeu”, cel mai bun învățător dintre toți! Mai ales prin liturgia cuvântului, în timpul Liturghiei, Isus ne instruiește: “El vorbește când se citesc în Biserică Scripturile!”

- Prin prima și a doua lectură, scoase din Vechiul Testament sau din Faptele apostolilor sau din Scrisorile apostolilor, noi suntem pregătiți, ca ucenici atenți și disponibili, să răspundem în credință, cu psalmul responsorial și cu aclamația de la Evanghelie (arătați lecționarul).

- Gata pentru a asculta și urma Evanghelia lui Isus – pentru aceasta ne ridicăm în picioare! – să ne imprimăm mesajul lui de iubire în viața noastră (cf. gesturile liturgice ale sărutării și cruciulițelor făcute pe frunte, buze și inimă). Apoi preotul, la omilie, distribuie pâinea cuvântului lui Dumnezeu pentru a ne lumina concret viața, care vrem să fie cu adevărat creștină: de aceea ne mărturisim Crezul.

- Susținut și “săturat” de prezența, de pâinea și de cuvântul lui Isus, fiecare dintre noi este chemat să îi susțină pe cei săraci în drumul lor.

- Cum? S-a spus în a doua lectură: “Fiți darnici, așa cum și Cristos v-a iubit și s-a dat pe sine pentru voi”.

4. Exemple

a) După ce am prezentat, duminica trecută, Liturgia penitențială, astăzi avem ocazia să ne oprim asupra liturgiei cuvântului, care are un singur scop: “Educarea la a fi supuși iubirii lui Dumnezeu”, și astfel să le dăm copiilor și indicații practice pentru o mai activă și conștientă participare la Liturghie.

b) Relatarea atât de frumoasă și instructivă a lui Ilie, care, ușurat de pâinea misterioasă, merge până la muntele sfânt al lui Dumnezeu, este și trebuie să continue să fie fundamentală în cateheza eclezială a copiilor.

c) Alte povestiri utile.

În această noapte am visat că toată viața am mers pe un drum de nisip pe malul mării.

Ajuns la capăt și uitându-mă înapoi, am văzut alături de urmele mele și alte urme de pași.

Sigur, m-am gândit, cele ale Domnului.

Dar în unele locuri era o singură urmă, locuri care corespundeau zilelor de cea mai mare încercare, durere și teamă.

Atunci i-am spus, supărat, Domnului:

- De ce m-ai părăsit în momentele cele mai rele?

Și el mi-a răspuns:

- Zilele în care vezi doar un singur rând de urme sunt cele în care te-am purtat în brațe.

d) Un copil care se pregătea pentru prima sfântă Împărtășanie a fost întrebat:

- Cum poate Isus să fie prezent în același timp în atâtea persoane?

Copilul, fără a se neliniști, l-a întrebat pe cel care îi pusese întrebarea:

- Câte ferestre sunt în orașul tău? Acela a răspuns:

- Nu știu.

Și a mai întrebat:

- Soarele intră prin toate acele ferestre?

- Desigur!

Atunci copilul a spus:

- Isus este ca soarele. Nu îi este greu să intre în sufletul și în casele tuturor, dacă inima este gata să primească lumină! (C. Daniele – D. Zanella).

 

* * *

 

Duminica a XIX-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Iudeii murmurau împotriva lui Isus, deoarece spusese: “Eu sunt pâinea coborâtă din cer”. Și ziceau: “Nu este el Isus, fiul lui Iosif; nu cunoaștem noi pe tatăl și pe mama lui? Atunci cum poate spune: «Eu m-am coborât din cer?»”. Isus le-a zis: “Nu murmurați între voi. Nimeni nu poate să vină la mine dacă nu-l va atrage Tatăl, care m-a trimis, și eu îl voi învia în ziua de apoi. Scris este în profeți: «Toți vor fi învățați de Dumnezeu». Așadar, oricine ascultă învățătura Tatălui vine la mine… Adevăr, adevăr zic vouă: cel care crede în mine are viața veșnică. Eu sunt pâinea vieții. Părinții voștri au mâncat mană în pustiu și totuși au murit. Pâinea care coboară din cer este aceea din care, dacă mănâncă cineva, nu moare. Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci; iar pâinea pe care eu o voi da, pentru viața lumii, este trupul meu”. (In 6,41-51)

Fragmentul evanghelic citit în această duminică la sfânta liturghie reprezintă continuarea discursului pronunțat de Isus atunci când iudeii, sătui de pâinea oferită lor în pustiu, au venit după el la Cafarnaum și s-au strâns în jurul lui pentru a beneficia și pe mai departe în mod facil de darurile sale. Și, pentru că Mântuitorul le-a reproșat faptul că voi mă căutați nu pentru că ați văzut semne, ci pentru că ați mâncat din pâine și v-ați săturat (In 6,26) – ceea ce înseamnă că ei nu au înțeles că prin minunea înmulțirii pâinilor în pustiu Isus se acredita înaintea lor drept conducătorul, superior lui Moise, capabil să-i adune pe toți cei pe care Tatăl i-a încredințat și să-i învie în ziua de apoi (v. 39) – iudeii, crezând că-L cunosc prea bine (Nu este el Isus, fiul lui Iosif…?), încep a-I contesta spusele care lămureau identitatea mesianică la care ei erau invitați să adere prin credință. Contestarea venită din partea iudeilor are loc prin murmure, acea atitudine de neîncredere prin care poporul evreu și-a manifestat adesea opoziția față de Dumnezeu sau față de profeții săi (Ex 16,7-12; 17,3; Nm 11,1; 14, 27-29; 17,5.6.10). Isus, fără a se pierde în explicații referitoare la originea sa familială, în versetul 37 explică un lucru fundamental: pentru a vorbi cu Cristos și a crede în el, trebuie să fii atras de Tatăl. Această regulă, care nu cunoaște nici o excepție, revelează faptul că, în lucrarea de mântuire, Dumnezeu Tatăl are inițiativa, iar el este singurul capabil să reveleze acest adevăr pentru că el este singurul care l-a văzut pe Tatăl și numai cine crede în el obține viața veșnică.

A murmura împotriva lui Dumnezeu și împotriva Celui pe care El l-a trimis în lume este o tentație permanentă de care nici omul de astăzi nu poate scăpa. Modalitățile acestei tentații variază în decursul timpului, dar, în mod fundamental este vorba de a ști dacă noi acceptăm misterul nemaiauzit al Fiului lui Dumnezeu care a asumat în totalitate condiția noastră pentru a ne introduce în familiaritatea lui Dumnezeu și a ne uni în Biserică. Trebuie să devenim conștienți de faptul că putem aluneca foarte ușor spre necredință sau cel puțin spre neîncredere asemenea profetului Ilie (v. prima lectură). Atitudinea lui Isus în fața necredinței nu este aceea de a da explicații. El repetă mai curând invitația adresată fiecăruia de iniția un drum personal de credință care să îl ajute să-i facă loc lui Isus Cristos în viața sa. Or, a-l primi pe Cristos înseamnă a primi pâinea vieții. În orice moment al existenței sale, cel care crede poate intra în contact cu Cel Înviat. De-a lungul călătoriei noastre pământești (a exodului nostru), pâinea vieții care este Isus Cristos, ni se oferă în continuu (v. prima lectură). Avem absolută nevoie de ea pentru a pute împlini programul pe care ni-l propune sfântul Pavel (Paul) în a doua lectură a acestei duminici.