Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIX-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
1Regi 19,9.11-13
Romani 9,1-5
Matei 14,22-33

Matei 14,22-33

Îndată ce a săturat mulțimea în pustiu, Isus a poruncit ucenicilor săi să urce în luntre și să treacă înaintea lui pe țărmul celălalt. Între timp avea să dea drumul mulțimii. După ce a dat drumul mulțimii, el s-a urcat pe munte singur, ca să se roage. Când s-a lăsat seara, se afla tot acolo singur. Luntrea se îndepărtase deja la o bună bucată de țărm și era aruncată de valuri încoace și încolo, căci vântul le era împotrivă. Spre ziuă, Isus a venit la ei, umblând pe mare. Când l-au văzut venind pe mare, ucenicii s-au înspăimântat, deoarece credeau că e o stafie și au început să strige de frică. Dar Isus le-a vorbit: “Aveți încredere, eu sunt, nu vă temeți!” Petru i-a zis atunci: “Doamne, dacă ești tu, poruncește-mi să vin la tine pe apă”. Isus i-a zis: “Vino!” Petru a coborât din luntre și a început să meargă pe apă îndreptându-se spre Isus. Dar văzând că vântul era puternic, l-a apucat frica și, fiindcă a început să se scufunde, a strigat: “Doamne, salvează-mă!” Isus i-a întins îndată mâna, l-a prins și i-a zis: “Om cu puțină credință, pentru ce te-ai îndoit?” După ce au urcat în luntre, vântul s-a oprit. Atunci cei care erau în luntre, s-au plecat în fața lui Isus și au spus: “Cu adevărat, tu ești Fiul lui Dumnezeu!”

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Șerban Tarciziu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Credință și minune

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Din mulțimea de probleme pe care caută să le rezolve lecturile de la Liturgia cuvântului de azi, vom reține învățătura din prima lectură: credința n-a izvorât și nu se alimentează din frică; din a doua lectură avem învățătura că minunea religiei creștine este iubirea; din a treia lectură avem învățătura: cu Dumnezeu ne întâlnim prin Isus Cristos. Cum de Cristos ne putem apropia cu iubire și fără frică, el ne dă credința în Dumnezeu și noi o acceptăm fiindcă știm că ne iubește și cine iubește nu minte.

Credința n-a izvorât din frică.

Nu cred că pe timpul profetului Ilie se puneau aceleași probleme ca și azi, mai ales aceea de a supune credința unei critici științifice. Totuși, ca profet, Ilie dă răspuns acelor oameni care, în numele științei, susțin că izvorul credinței ar fi fost frica și încă mai este. Ateii susțin că omul primitiv, copleșit de puterea unor fenomene naturale ca: furtunile, cutremurele de pământ, erupțiile vulcanice, eclipsele solare, apariția cometelor, căderea stelelor etc. necunoscând cauzele lor naturale, a văzut în ele o forță divină, în fața căreia a început să tremure și să i se închine. Așa ar fi apărut fenomenul religios.

Biblia, chiar dacă credințele în zei ar avea această origine, dintru început este de altă părere: credința adevărată a apărut din inițiativa Creatorului care l-a chemat pe om la un dialog sincer (cf. Gen 2,3), pe care îl pune în fruntea tuturor celor create (id. 1,28). Dialogul este plăcut și înălțarea omului este semnificativă. Satana, invidios pe fericirea omului izvorâtă din acest dialog, l-a ademenit la o convorbire subversivă cu un îndemn la neascultare: Nu veți muri. Prin urmare: Nu credeți! Numai după ce omul și-a dat consimțământul de necredință i-a intrat frica în suflet și s-a ascuns. Primul sentiment de frică vine din păcat (cf. Gen 2,10). Păcatul îl îndepărtează pe om de Dumnezeu și cu cât se îndepărtează mai mult, cu atât îi este mai frică. Ateii nici nu-și dau seama că ei sunt cei mai fricoși oameni din lume, că doar își maschează frica printr-o vitejie provenită dintr-o minciună: Nu veți muri. Nu credeți!

Ilie, vajnic luptător împotriva credințelor păgâne din care se nasc ateii, ne arată că Iahve nu se revelează nici prin furtună, nici prin cutremur de pământ, nici prin foc, ci printr-o adiere ușoară de vânt, printr-o suflare care răcorește, dezmiardă și mângâie, adică printr-o acțiune a Duhului Sfânt care nu are nici un fel de reprezentare fizică prin care să sperie pe cineva. Dumnezeu se revelează prin iubirea sa, prin semne care trezesc încrederea omului. Dumnezeu a dialogat cu Abraham, cu Moise, cu Isaia, Ieremia, David, Solomon etc. făcându-i să înțeleagă sensul vieții. Viața nu este lipsită de furtuni, cutremure, foc și inundații, dar ceea ce rămâne veșnic este caritatea lui Dumnezeu față de om, este zefirul care ne mângâie și în fața căruia trebuie să ne prosternăm ca Ilie, trebuie să credem în adevărul și bunătatea lui.

Manifestările naturale – furtună, foc, cutremur etc. – în care unii caută o revelație divină, nu dau omului credință, fiindcă aceasta nu este rodul căutărilor, ci dar gratuit al inițiativei divine. Omul, tocmai datorită faptului că este incapabil de actul credinței, devine fricos. Frica duce la pierderea credinței adevărate, la depărtarea omului de Dumnezeu, după cum îl vedem pe Adam însuși cum caută să se ascundă din fața Domnului, fiindcă neascultarea i-a strecurat frica în suflet (cf. Gen 3,10). Credința îl face pe Petru să meargă pe apă la Isus; frica îl face să-și piardă credința și să se scufunde (lectura a III-a). Credința izvorâtă din frica născută la un cutremur, dintr-o furtună etc. pe care mulți o vor pentru convertirea ateilor, nu are dimensiuni mântuitoare (cf. Lc 9,55), ea creează emoții și sentimente umane. Numai acea credință care izvorăște din iubirea pe care Dumnezeu a arătat-o omului poate mântui (cf. 1In 4,16). Or, unde este frică, nu este iubire (1In 4,18).

Cineva spunea: Minunea este copilul predilect al credinței. Cred că s-a înșelat. Isus nu le-a săvârșit cu o deosebită plăcere. Lui Toma, care voia să-i pipăie rănile după înviere, îi spune că sunt mai fericiți cei care nu văd minuni și totuși cred (cf. In 20,19-29). Credința este însoțită întotdeauna de fericire, așa cum îi spune Elisabeta Preacuratei: Fericită ești pentru că ai crezut (Lc 1,45). Iar despre Isus citim în evanghelie că nu făcea minuni în anumite locuri tocmai din cauza necredinței lor. Minunile nu se fac pentru cei necredincioși, ci pentru cei care cred, ca ei să se înflăcăreze tot mai mult în iubire, să-și consolideze speranța în bunurile veșnice. Și azi se fac foarte multe minuni, dar lumea nu le vede fiindcă nu are credință.

Copilul predilect al credinței creștine este iubirea care pune toate în ordine. Minunea este o răsturnare a ordinii, o derogare de la legile naturii. Pentru copilul care nu poate merge nici pe piciorușele lui, faptul că tatăl poate merge cu picioarele în sus, ca să-l încurajeze și să-l distreze, este o minune, dar când va crește mare va înțelege că adevărata lui fericire n-a depins de mersul acrobatic, ci de cel normal. Lucrurile pe care le numim naturale și obișnuite sunt adevăratele minuni ale atotputerniciei lui Dumnezeu, că de ele trebuie să depindă maturitatea noastră spirituală și fericirea viitoare. Numai că noi, ca niște copii care abia încep să umble copăcel, dăm importanță tocmai ieșirii din comun a unui lucru, ca și cum ar fi minune suspendarea legii și nu păstrarea ei. Pe când Blaise Pascal era copil și călărea, s-a întâmplat că într-o zi a căzut de pe cal și, venind acasă i-a spus tatălui ce minune a făcut Dumnezeu cu el: După ce am călărit vreo patru kilometri, am căzut și Dumnezeu m-a păzit de nu mi s-a întâmplat nimic rău. La care tatăl îi răspunde: Fiule, eu am mers azi peste douăzeci de kilometri și Dumnezeu m-a păzit de n-am pățit nici un rău. Minunat este Dumnezeu în cer și până într-un fir de iarbă pe pământ!

Minunea, ca revelație specială a lui Dumnezeu, nu este un privilegiu, ci o mare responsabilitate, așa cum mărturisește sfântul Paul, după ce minunea de pe drumul Damascului l-a convertit: Am în inima mea o mare întristare, o durere continuă, fiindcă se simțea neputincios în a răsplăti cu suficientă iubire iubirea care l-a chemat la credință.

Cu Dumnezeu ne întâlnim în Isus Cristos.

Isus n-a venit să stârnească stihiile ca oamenii să creadă de frică, ci să le potolească. Liniștirea furtunii de pe mare a fost un semn pentru liniștirea furtunilor sufletești ale acelora care cred. Putem spune că una dintre cele mai mari minuni săvârșite de Isus Cristos, care durează și azi, este ruperea legăturii dintre om și Satana. Înainte de Cristos, atașamentul față de păcat, legătura iadului cu omul era legiferată. Astfel: idolatria, prostituția, bacanalele, răzbunarea, pedeapsa cu moartea pentru nimica toată etc. erau ocrotite de lege. Azi, chiar dacă omul păcătuiește, oricine s-ar rușina să mai legifereze astfel de fărădelegi.

După înmulțirea pâinilor în pustiu, poporul voia să-l facă pe Isus rege. Apostolii erau entuziasmați de acest gând, visându-se miniștri. Nici nu erau conștienți de furtuna care s-a abătut asupra lor. Isus singur îi simte primejdia și de aceea a decis ca ucenicii să treacă pe țărmul celălalt al mării, iar el singur s-a urcat pe munte ca să se roage. Numai rugăciunea potolește furtuna. Fiindcă ucenicii nu s-au urcat cu prea multă plăcere în luntre, fiindcă nu se dezlipeau prea ușor de cei care îi propulsau spre tronul regalității lui Isus, a fost necesar ca Mântuitorul să le poruncească. Dar, ceea ce nu se face cu plăcere la cererea lui Isus, aduce furtună, întuneric și spaimă.

Ne scufundăm, ca Petru, dacă nu avem credința că Isus este Mântuitorul; chipul său ne înspăimântă ca o nălucă, dacă nu-l iubim ca pe Domnul nostru sufletesc, care îmbogățește pe toți acei care îl cheamă pe el (Rom 10,12).

O furtună puternică a surprins o barcă de pescari în largul mării. Întunericul, ploaia și vântul îi țineau departe. Nu mai vedeau nici acul busolei și forțele scădeau. Le trebuia o lumină oricât de mică pentru a vedea busola, pentru a se orienta cât de cât. Unul își aduce aminte că are o cutie de chibrituri în buzunar cu un singur pai. Oare nu s-a udat? Se va aprinde? Nu-l va stinge vântul, în caz că se va aprinde? Ceilalți s-au adunat în jurul lui, ca să-l apere de ploaie și de vânt. Unul ținea busola cât mai aproape. Toți și-au pus speranța într-un singur băț de chibrit. S-a aprins și la lumina lui au văzut acul busolei care le indica direcția corectă. O simplă privire le-a fost suficientă ca să le reînnoiască forțele, după care, cu greu, au ajuns la țărm.

Pe valurile mării, în mijlocul furtunilor, în bezna nopților, avem o lumină care nu apune: este Isus. Numai credința în faptul că el este Domnul care ne arată sensul vieții spre Tatăl, ne înscrie în ordinea minunată a iubirii. Să nu-l pierdem niciodată din ochi! Amin.

 

* * *

 

Adevărata față a lui Dumnezeu

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Rugăciunea de la începutul Liturghiei ne dezvăluie intenția Bisericii cuprinsă în lecturi; ea se adresează celui din cer: “Dumnezeule atotputernic și veșnic, tu care ne-ai dat privilegiul să te numim tată, fă să crească în noi spiritul fiilor adoptivi, ca să putem intra în moștenirea pe care ne-ai promis-o”.

Dumnezeu ne-a dat privilegiul de a-l numi Tată. Ne-o spune clar Sfânta Scriptură: am fost botezați în numele Tatălui (cf. Mt 28,19) și el însuși l-a trimis pe Duhul Sfânt în inimile noastre, ca să-i putem spune Tată (cf. Rom 8,15; Gal 4,6). Privilegiul este inefabil…

Conștienți de măreția privilegiului, pe de o parte, și de micimea, slăbiciunea și păcătoșenia noastră, pe de altă parte, îl rugăm să mărească în noi spiritul fiilor adoptivi: iubirea plină de recunoștință.

Abia am făcut-o și putem spune că rugăciunea ne-a fost ascultată, fiindcă, iată, Duhul Sfânt ne oferă mijloacele prin care avem posibilitatea să ne arătăm fii adoptivi, atât prin ascultarea cuvântului, spre a vedea fața lui Dumnezeu așa cum este: Tată adevărat și nu vitreg și apoi prin primirea sfintei Împărtășanii, prin care devenim “părtași ai naturii divine” (2Pt 1,4).

Numai că rugăciunea noastră se aseamănă mult cu cea a lui Petru, care, văzându-l pe Isus venind pe valurile mării, îi spune: “Doamne, dacă tu ești, poruncește-mi să vin la tine pe mare!”. Rugăciunea a început-o cu un act de îndoială: “… dacă tu ești”. Îndoiala și furia valurilor l-au făcut să se scufunde. Conștient că își pierde viața, se roagă cu disperare, fără îndoială: “Doamne, salvează-mă!” Și a fost salvat. Deseori și noi cerem și nu primim… Și ne scufundăm și mai mult în necazurile noastre, fiindcă începem rugăciunea cu un act de îndoială în credință: Dacă tu ești Tată… Ca și credința lui Petru, așa este și a noastră, căutăm sprijin mai mult în minune decât în cuvântul lui Isus: am vrea să umblăm pe deasupra valurilor necazurilor din lume. Credința imperfectă – “om de puțină credință” – este tocmai ceea ce se acceptă drept urmare a ceva extraordinar și miraculos… Dubiul, îndoiala, echivalează cu lipsa de credință, cu lipsa de încredere în cuvântul lui Dumnezeu sau al lui Isus. Îndoiala din rugăciunea lui Petru s-a mărit din cauza fricii în fața furtunii. Atitudinea lui Petru este cu adevărat ca un punct de referință: în el este personificată și simbolizată orice mișcare spre Isus, o mișcare ce nu-i lipsită de dubiu (cf. Mt 28,1; Rom 14,1.23), deoarece împreună cu certitudinea și siguranța absolută pe care o asigură cuvântul lui Dumnezeu, mai există și riscul ieșirii din sine, din siguranța eului, și avântul spre necunoscut. Numai o credință perfectă, ca cea a lui Avram – care a ieșit din patria sa și s-a îndreptat spre necunoscut, încrezându-se numai în cuvântul lui Dumnezeu – învinge riscul omenesc prin siguranța divină. Riscul credinței stă tocmai în faptul că ne cere să ne tăiem craca de sub picioare, ca apoi, suspendați în gol, să strigăm: “Doamne, salvează-ne!”, convinși de ceea ce poate realiza numele său de Mântuitor.

“Încăpătorul și desăvârșitorul credinței” noastre este Cristos (Evr 12,2). El umblă pe valuri ca om, fiindcă știa să se retragă și să se roage timp îndelungat în prezența Tatălui, aducându-i mulțumiri…

Evanghelia de azi ni-l prezintă pe Isus ca Domn al mării și are strânsă legătură cu cea din duminica trecută: înmulțirea pâinilor, în care Isus a voit să fie recunoscut de lume ca Mesia. Umblând pe mare, Isus se descoperă ucenicilor săi ca Domn al mării și din care ei deduc adevărul de credință: Isus este Fiul lui Dumnezeu, adică adevărata Față a Tatălui. Se face un pas important în credință: de la acceptarea lui Mesia, la proclamarea Fiului lui Dumnezeu.

Umblând pe valuri și potolind furtuna, putem spune că Isus a învins puterea și împărăția răului, simbolizată de acestea și în realitate, înseamnă a recunoaște dimensiunile cosmice ale operei lui Cristos. Înainte de el, solidaritatea în păcat cuprindea întreaga creație. Isus rupe această legătură malefică. Victoria credinței desăvârșite dintr-un creștin, prin urmare, nu-i numai o victorie asupra sa însuși și asupra celui rău, ci are și o rezonanță cosmică. Creștinul învinge în mod real lumea, când îi domină elementele, după cum Cristos și prin el și Petru au dominat marea. Misiunea creștinului constă în a se scutura de stăpânirea celui rău pe orice tărâm s-ar manifesta.

Dacă știm să ne rugăm, vom descoperi că fața lui Dumnezeu nu-i furtună, cutremur de pământ, foc și pară, ca fața unui tată vitreg, ci adiere, mângâiere, liniște, sărut, pace… Adevărata față a lui Dumnezeu este Isus, care s-a îngrijit de poporul său ca un Bun Păstor (cf. In 10,11 ș.u.). În zilele noastre, Dumnezeu nu ne mai vorbește atât prin intermediul naturii și al fenomenelor cosmice, ci mai ales prin “semnele timpului” care ne revelează voința sa, prin semnul privilegiat al lui Dumnezeu din lume: omul, creat după chipul și asemănarea lui: “Cine pe voi vă ascultă, pe mine mă ascultă” (Lc 10,16), ne descoperă prezența ființei sale în istorie, în aspirațiile sale profunde prin care “omul depășește infinit omul” (Pascal). “Deoarece totul a fost creat în Cristos, prin Cristos, pentru Cristos, orice formă de adevăr, de frumusețe, de bunătate, de dinamism, care se află în lucruri și în întreg universul, în cele rânduite de oameni, în științe, în arte, în toate realitățile pământești și în particular în om și în istorie, toate acestea sunt semnul și calea pentru a vesti misterul lui Cristos” (RdC 118). “Acesta este Fiul meu iubit în care îmi găsesc toată bucuria. Pe el să-l ascultați!” (Mt 17,5).

Fața lui Cristos trece din strălucirea Taborului pe chipul omului sfânt. Iată-l pe apostolul Paul (Lectura a II-a: Rom 9,1-5) ca un adevărat tată pentru poporul israelit. El merge până acolo că dorește să fie el însuși anatemă, adică “separat de Cristos în folosul fraților săi, a consangvinilor săi după trup”. Ce vrea să ne spună?. Cuvântul grecesc “anatemă” este tradus de Septuaginta prin ebraicul “heren”, adică un lucru oferit lui Dumnezeu, fie în totală slujire a lui (cf. Lev 27,28), fie pentru distrugerea lucrului în sine (cf. Deut 7,26; Ios 6,17). Mai târziu a ajuns să se confunde cu conceptul de “blestem” (cf. Zah 14,11). În Noul Testament este echivalent cu “katara“, adică blestem (cf. Fap 23,12; 1Cor 12,3;16,22; Gal 1,8-9). Se pare că sfântul Paul dorește să-și ia asupra sa procesul “răscumpărării prin intermediul întrupării “, așa cum “Cristos ne-a eliberat de sub blestemul legii, devenind el însuși blestem” (Gal 3,13). Din cauză că poporul său, Israelul, a căzut în anatemă, fiindcă l-a respins pe Cristos, Paul vrea să devină el însuși, independent de Cristos dar asemenea lui Cristos, anatemă spre a-l aduce pe Israel la Cristos.

Fața Tatălui ceresc o descoperim și din teofania lui Ilie (Lectura I: 1Reg 19,9a. 11-13).

Iahve nu s-a arătat în uragan, nici în cutremurul de pământ și nici în focul incendiar, ci într-o adiere ușoară de vânt. De ce? Unii autori interpretează faptul ca pe un act de gingășie și de blândețe, ca Ilie să înțeleagă necesitatea schimbării metodei sale drastice, de a cere foc din cer spre a nimici pe dușmani, așa cum a făcut pe muntele Carmel (cf. 1Reg 18,20-46), fiindcă tot aici, pe muntele Horeb, Dumnezeu se descoperise și lui Moise și acesta îl proclamase: “Iahve, Iahve, Dumnezeu milostiv și îngăduitor, încet la mânie și bogat în har și plin de fidelitate” (Ex 34,6). Cunoscut este faptul că Moise era omul cel mai blând de pe fața pământului (cf. Num 12,3) și Ilie este chemat să fie asemenea lui. De fapt, îndată după ce Domnul i-a vorbit din adierea vântului, i-a dat porunca de a-l unge rege pe Iehu și pe Elizeu ca profet în locul său. Ilie ca focul este chemat să devină profetul ca untdelemnul mângâietor. Mai mult, adierea vântișorului, în opoziție cu furtuna, cutremurul și cu focul, pare să indice mai ales suavitatea cu care Dumnezeu conduce cursul evenimentelor istoriei. Liturgia ebraică avea o predilecție pentru spectacole uluitoare și extraordinare ale prezenței divine (cf. Ps 18,12; 68,8; Jud 5,4-5; Hab 3,3 ș.u.). Poporul și păstorii apreciau acest tip de teofanie și, prin urmare, cereau lui Dumnezeu să-și arate în chip cât mai spectaculos prezența sa. Pedagogia lui Dumnezeu se vădește prin răbdare, blândețe, mângâiere. Și totuși, uneori, Dumnezeu ne vorbește prin furtună, cutremur, foc și orice catastrofă naturală. De fapt, nu ne vorbește, ci ne strigă cu disperare, ca o mamă care își strigă copilul pe care îl vede alergând spre prăpastie.

Experiența lui Ilie ne face să mai înțelegem încă un lucru important: pe Dumnezeu nu trebuie să-l căutăm acolo unde nu este, adică în elementele și fenomenele naturale: uragan, cutremur de pământ, fulgere și tunete, în care atât de ușor îl puneau păgânii și religiile naturale; nu-i nici chiar în foc, unde și-l imagina tradiția iahvistă (Ex 19,18). Dumnezeu nu se lasă încătușat de nici unul dintre elementele pe care le-a creat. Experiența lui Ilie este, în chip special, importantă pentru credința trăită de lume în zilele noastre. În măsura în care știința a laicizat (desacralizat) natura, cosmosul, a adus un avantaj idee de Dumnezeu, fiindcă Dumnezeu nu este prizonierul categoriilor umane și nicidecum conținut și întâlnit în fenomenele naturii. El este în mod absolut un altul.

Furtuna, cutremurul și focul este omul și păcatul său. Omul trebuie să învețe să acționeze în istorie ca Dumnezeu: să ofere orice ca pe o ungere sufletească. Isus oferă o liniște mare pe mare și sfântul Paul vrea s-o ofere, prin propria jertfă, tuturor conaționalilor săi care au stârnit furtuna Calvarului…

Noi să ne rugăm, fără îndoială în credință: Ne-ai dat, Doamne, privilegiul de a fi creștini, fiii tăi adoptivi; fă să crească în noi spiritul lui Cristos, ca să arătăm oamenilor și întregului univers adevărata ta Față!

 

* * *

 

Duminica a XIX-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

Prima lectură poate fi introdusă cam prin aceste cuvinte: “Lectura pe care o ascultăm acum relatează o experiență specială a profetului Ilie: experiența prezenței misterioase a lui Dumnezeu, experiență anunțată – ca să zicem așa – de semnele grandioase ale vântului, cutremurului de pământ și de foc, dar percepută de profet numai în adierea unui vânt ușor.

Ce-a de-a doua lectură, are și ea nevoie de o prezentare: “Sfântul Paul, care a recunoscut în Isus răstignit și înviat pe Mântuitorul așteptat de poporul său, se simte foarte îndurerat văzând că mulți israeliți refuză credința în Cristos. Și totuși ei sunt și rămân poporul ales de Dumnezeu; și din acest “popor al promisiunii” s-a născut Cristos Domnul”.

Relatarea Evangheliei pe care am ascultat-o are un parcurs foarte dramatic. Ne-am putea prezenta această relatare ca scenele unui adevărat film.

Este noapte. Isus se roagă singur, pe munte, în timp ce ucenicii sunt pe lac, într-o barcă “lovită de valuri”. La un moment dat vine Isus spre ei “mergând pe mare, pe ape”. Ucenicii se înspăimântă, Isus îi liniștește, Petru vrea să-i meargă în întâmpinare pe apă, dar simte că se scufundă… Strigă după ajutor, Isus îl prinde de mână și-i reproșează “puțina lui credință”. Vântul încetează iar cei care sunt în barcă, exclamă: “Tu ești cu adevărat Fiul lui Dumnezeu!”.

Ca și în duminica trecută și astăzi, Evanghelia, ne pune în fața unei realități extraordinare, impresionante în ceea ce privește comportamentul lui Isus. Și de asemenea și astăzi suntem provocați de Evanghelie să reacționăm în fața acestei relatări, culegând din ea sensul profund, dincolo de orice tentație de scepticism incredul sau de superficialitate emotivă.

De fapt interesul relatării nu se epuizează în dramaticul situațiilor și evenimentelor relatate; el se concentrează mai ales în “mesajul” care este implicit și ascuns în aceste evenimente, și pe care trebuie să-l descoperim dincolo de realitatea simplă a faptelor povestite.

Această pagină din Evanghelia lui Matei este simultan “relatare” a ceea ce s-a întâmplat în acea noapte pe lac, și “simbol” al situațiilor mai generale care-i privesc și pe cititorii și auditorii Evangheliei.

“Barca lovită de valuri” este “barca lui Petru”: adică aceea de pe timpul în care stătea Petru și ceilalți discipoli, dar și Biserica care încontinuu, în toate timpurile, se confruntă cu puterile adverse ale lumii. Acele “puteri adverse” care uneori se manifestă explicit prin persecuție, dar care pot lua și aspectul instrumentalizării, rău înțelegerii și non-considerației.

Teama și dubiile ucenicilor și a lui Petru sunt temerile și dubiile creștinilor din toate timpurile. Biserica a fost și va fi mereu o comunitate de “credincioși”; dar în același timp acești credincioși sunt totdeauna – când mai mulți, când mai puțini – “oameni de puțină credință”, așa cum de fapt suntem un pic noi toți.

Și în tot timpul “navigării sale” prin noaptea istoriei, Biserica se află totdeauna într-o situație unde pare că Domnul este “absent”, într-o situație unde pare că lucrurile lumii merg înainte, înaintează fără Cristos și fără Evanghelie. În timp ce în realitate Domnul este totdeauna prezent, chiar dacă într-un mod ascuns și misterios, și de fapt întreaga istorie a omenirii și a lumii este situată sub semnul Paștelui, adică al morții și învierii sale.

Și totdeauna pe tot parcursul vieții pământești, fragilitatea puținătății noastre de credință este chemată să se depășească încontinuu prin strigătul rugăciunii care-l invocă pe Cristos mântuitorul, pentru a găsi în el sprijin și încredere în orice încercare și dificultate. Pentru că aventura credinței creștine nu poate fi gândită și trăită ca o liniștită croazieră de vacanță…

 

* * *

 

Duminica a XIX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Predici.cnet.ro

Avem harul de a-l chema pe Dumnezeu cu numele de “Tată“: așa proclamă rugăciunea de la începutul liturghiei de astăzi. În aceeași rugăciune îi cerem lui Dumnezeu să crească în noi “spiritul de fii adoptivi pentru ca să putem dobândi moștenirea promisă”. “Spiritul de fii adoptivi” presupune mai multe elemente, cum ar fi: iubirea și încrederea, adorația și recunoștința, certitudinea că Domnul este prezent și că ajutați de el învingem orice neliniște sau frică. Această paternitate divină s-a revelat și s-a înfăptuit în noi prin Fiul lui Dumnezeu. Prin el am fost și noi adoptați ca fii. Una din învățăturile liturgiei de astăzi este victoria asupra fricii, prezența divină ca și garanție a siguranței și a seninătății noastre, trecerea de la teamă la liniște tocmai datorită acestei prezențe salvifice a lui Cristos,cu ajutorul căruia învingem orice dificultate.

Deja în prima lectură luată din cartea întâi a regilor ne este relatat un mesaj de seninătate. Ilie, profetul înflăcărat și zelos al Unicului Dumnezeu, stă în prezența Domnului pe munte. Această teofanie divină nu are loc ca la muntele Sinai, în mijlocul fulgerelor, al tunetelor, al sunetelor de trâmbiță, ci are loc în liniștea unei calde adieri de vânt. Această caldă adiere de vânt este simbolul transcendenței lui Dumnezeu, care se face prezent conștiinței dincolo de aparențele interioare sau exterioare. Dumnezeu nu este în zgomotul, în gălăgia lucrurilor și a evenimentelor; Dumnezeu ne cere și nouă calm și liniște. Numai realizând în noi starea de liniște putem simți prezența Domnului.

Putem lega această experiență a lui Ilie care a stat în prezența Domnului pe munte cu experiența lui Cristos și a noastră atunci când suntem în reculegere, atunci când vrem să ne întâlnim cu Dumnezeu. Am ascultat în Evanghelia de astăzi că Isus a dat drumul mulțimii și s-a urcat pe munte singur ca să se roage. “De ce s-a urcat Isus pe munte? – se întreabă Sf. Ioan Crizostom. Și răspunde: Pentru a ne învăța valoarea singurătății, a reculegerii atunci când ne rugăm lui Dumnezeu. Adesea Cristos se retrăgea și petrecea noaptea în rugăciune, tocmai pentru a ne avertiza că și noi trebuie să ne găsim timp și loc pentru o rugăciune liniștită. Singurătatea este mama liniștei; ea ne eliberează de orice zbucium“. Spunând că Dumnezeu s-a manifestat “într-o caldă adiere de vânt” nu vrem să spunem că aceasta ar fi toată experiența lui Dumnezeu, dar nici că ar fi o seninătate oarecare. Dumnezeu se revelează așa cum voiește, și adesea el pune sufletul nostru la încercare, suflet care este cuprins de teamă, de frică. Dar Isus a venit pentru ca să alunge frica omului, el a venit pentru a-și face simțită prezența și puterea sa divină în Biserică.

Tocmai această idee se desprinde din Evanghelie. După înmulțirea pâinilor, ucenicii, la porunca lui Isus, s-au urcat în barcă pentru a trece pe malul celălalt al lacului. “Vântul le era potrivnic și barca era purtată încoace și încolo de valuri“. Acest eveniment a fost în același timp istoric și simbolic. Sf. evanghelist Matei a văzut în acest eveniment starea Bisericii, cu obstacolele și tulburările cu care se confruntă. Dar după ce s-a rugat, Isus se întoarce la ai săi; el vine la fiecare dintre noi; el nu stă departe de Biserica sa. Rugăciunea nu l-a îndepărtat, nu l-a separat. El vine și se prezintă nu ca o “fantomă“, așa cum au crezut apostolii la prima vedere, ci se prezintă cu identitatea persoanei sale; el ne invită pe toți: “Aveți încredere, Eu sunt“. Cu acest nume “ Eu sunt” se revelase și Dumnezeu lui Moise în VT; Isus vine la noi, de aceea nu trebuie să ne temem, să ne pierdem curajul. El Cel înviat, ne conduce pe drumul acestui pământ spre Țara promisă, așa cum i-a condus Dumnezeu pe evrei prin pustiu până în țara Canaanului.

Pentru a-l recunoaște pe Isus și pentru a fi în comuniune cu puterea sa care mântuiește este necesară credința. Biserica, fiecare dintre noi, reușește să învingă frica și să depășească obstacolele numai prin credința în Cristos cel înviat, Fiul lui Dumnezeu.

Prin modul său de a acționa, Petru ne este un exemplu concret: el rămâne deasupra apelor atâta timp cât nu cedează îndoielii; când devine “om cu puțină credință” începe să se scufunde și este salvat prin invocația “Doamne, salvează-mă!” “De ce te-ai îndoit?” – este întrebarea, dar și reproșul lui Isus. În starea de dubiu, de îndoială, puterea lui Cristos se oprește. Așadar, nu trebuie să ne înfricoșăm, să tremurăm, orice s-ar întâmpla, oricâte dificultăți ar apărea. Puterea vântului îl înfricoșează pe Petru: dar nu trebuie să se întâmple așa, din moment ce Cristos este prezent. La acest curaj, la această tărie a credinței suntem invitați cu toții. Credința în Cristos cel Înviat ne dă siguranță. Înfrângerea, falimentul vechiului popor al lui Dumnezeu avea o singură cauză: necredința, lipsa de încredere în Dumnezeu.

Încrederea în Isus are un scop foarte precis: recunoașterea și încredințarea în mâinile lui, care este “cu adevărat Fiul lui Dumnezeu“. Credința care mântuiește, care permite mersul pe apă, nu este o alipire zadarnică de Isus. Și Biserica se încrede în Cristos, deci reușește să învingă teama, pentru că ea mărturisește cu tărie credința în Fiul lui Dumnezeu. Tot misterul creștin se bazează pe această credință transmisă și cunoscută de întreaga Biserică. Victoria noastră, care știe să potolească strigătul de neliniște, este deasemenea un rezultat al credinței, care simte aproape nu un om mare, o personalitate a lumii, ci pe Acela care este din veșnicie Fiul lui Dumnezeu, care a luat firea noastră omenească, prin care noi înșine am fost adoptați ca fii ai lui Dumnezeu. Evenimentul petrecut noaptea de apostoli ilustrează foarte bine viața Bisericii de-a lungul veacurilor. Dar acest eveniment devine o experiență a noastră: fiecare se confruntă cu neliniști, cu îndoieli; fiecare om are momente când îi vine “să strige de frică“. Dar este necesară credință, credința în Isus Cristos care este prezent, în Isus care prin moartea sa a distrus orice rău.

Sfântul Toma de Aquino face câteva considerații foarte frumoase cu privire la acest episod evanghelic: “Trebuie să știți că atunci când ajutorul divin este aproape, Domnul permite ca să fim loviți și mai mult, așa încât să primim ajutorul său cu o devoțiune și o mulțumire și mai mare“. Când Domnul este cu credincioșii săi ei cred cu adevărat. Petru știe ce înseamnă să te scufunzi. Și noi trebuie să învățăm împreună cu el să avem încredere și să fim tari în credință.

Curajul de a crede dă curajul de a trăi cu acea atitudine de încredere interioară și exterioară pe care rugăciunea de la început o numea “spirit de fii adoptivi“. Primul semn prin care arătăm că trăim ca fii ai lui Dumnezeu este credința noastră. Această credință va reuși să ne facă curajoși, stabili; înarmați cu ea vom depăși orice stare de îndoială, de neliniște, de frică. Tema credinței ne leagă și de lectura a doua luată din scrisoarea Sfântului Paul către romani. În acest text Sf. Paul se referă la connaționalii săi. Israeliții au fost cei dintâi care au primit darurile lui Dumnezeu: adopțiunea ca fii, alianța și darul extraordinar care l-au primit: din neamul lor s-a născut Isus Cristos. Dar ei nu au corespuns acestor daruri, ci au răspuns cu neascultare. Inima lui Paul este sfâșiată de durere și spune că ar prefera să fie “despărțit de Cristos” dacă acest lucru i-ar putea ajuta. Însă apostolul neamurilor va rezolva această dramă a sa văzând în viața Israelului un plan providențial. Toți oamenii – evrei și păgâni – obțin mântuirea nu prin meritele lor, dar numai prin credință și milostivire. Refuzul Israelului arată absența meritului și necesitatea harului, har care nu-i va fi refuzat nici lui, așa cum n-a fost refuzat nici păgânilor.

Această credință trebuie să ne caracterizeze și pe noi și prin ea vom obține mântuirea. Să cerem această credință, rugându-ne împreună cu Biserica: “Atotputernice Dumnezeule, care stăpânești peste toată creația, întărește credința noastră și fă să simțim prezența ta în orice eveniment al vieții și al istoriei, pentru a depăși orice încercare și pentru a înainta împreună cu Cristos spre moștenirea ta“.

Mihai Pătrașcu

 

* * *

 

Duminica a XIX-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Prin liturghiile duminicale, Biserica ne invită să ieșim puțin din ambientul cotidian al societății care obligă omul la o muncă imensă și o viață trepidantă, pentru a putea lua contact cu ceea ce este mai bun în noi și mai ales pentru a putea întâlni din nou privirea lui Dumnezeu în inima noastră. Deși unii oameni influențați de filozofia atee a lui Nietzsche afirmă că “Dumnezeu a murit”, Biserica, prin lecturile pe care ni le propune spre meditare în această duminică, ne amintește un lucru: Dumnezeu există și este aproape de toți oamenii, în special în momentele de dificultate și încercare. Însă, pentru a-l putea descoperi, trebuie să învățăm să discernem semnele prezenței sale, care de cele mai multe ori nu sunt acelea pe care noi le așteptăm. Prin urmare, să privim acum pentru câteva momente la profetul Ilie și la apostolul Petru, la întâlnirea pe care aceștia au avut-o cu Dumnezeu în momente și circumstanțe diferite.

Urmărit de mânia reginei lui Israel, profetul Ilie, în prima lectură, se îndreaptă către Horeb, muntele sfânt, unde Dumnezeu se revelase odinioară lui Moise și încheiase o alianță cu poporul israelit. Acest munte este pentru Ilie ca un loc de pelerinaj, de încurajare și de reîmprospătare. El înțelege că, în sânul agitației pe care a declanșat-o ucigându-i pe profeții reginei Izabela, are nevoie urgent de a se abandona lui Dumnezeu, de a fi încurajat și întărit de el. Dar, cum se întâmplă adesea, Dumnezeu îi va dărui mai mult decât sperase.

De fapt, Ilie va beneficia de o întâlnire cu Domnul, care îl pune aproape pe picior de egalitate cu Moise, așa încât la Schimbarea la față a lui Isus, ei vor apărea ca doi reprezentanți tipici ai poporului primei alianțe. Dumnezeu se dezvăluie lui Ilie în mod progresiv. Furtuna, cutremurul de pământ și focul, care preced deplina revelație, nu sunt decât semne precedente care amintesc de vechile sale manifestări față de poporul iudeu, semne făcute cu braț puternic, pentru a impresiona credința atât de slabă a acestui popor. Ilie este însă un om de o credință profundă: de aceea, Domnul i se manifestă sub forma “murmurului unei adieri de vânt”. Atunci, Ilie își dă seama că Dumnezeu vrea să se apropie de el și numaidecât, în acest moment și la acest semn, el ascultă chemarea lui Dumnezeu și iese din peșteră, pentru a-l întâlni pe cel care îi devine intim. Odată întâlnindu-l, lui Ilie nu-i rămâne decât să respecte transcendența lui Dumnezeu și să-și acopere fața pentru a-l adora.

O experiență aproape similară cu a profetului Ilie au trăit și apostolii împreună cu Petru. După evenimentul înmulțirii pâinilor, Isus îi obligă pe ucenicii săi să părăsească locul înfăptuirii minunii și să treacă de cealaltă parte a lacului Tiberiadei. Aventura, la început înspăimântătoare din cauza furtunii dezlănțuite, avea să se transforme într-un mare avantaj spiritual. Isus, mergând pe mare, îi reîntâlnește, și după câteva momente de ezitare în a-l recunoaște, apostolii trebuie să accepte evidența.

Petru, mereu prompt și puțin chiar temerar, dă dovada unui curaj sigur și a credinței sale în Isus: “Doamne, dacă tu ești, poruncește-mi să vin la tine pe apă”. Isus consimte la cererea lui, dar imediat credința lui Petru își arată limitele. Totuși, el are încă reflexul de a striga către Învățător pentru a fi salvat. Isus îi întinde mâna, îl apucă și încearcă să îl conștientizeze de lipsurile credinței sale.

Petru ne reprezintă pe noi cei de astăzi; el este tipul ucenicului lui Isus încrezător în Domnul său, dar a cărui credință este supusă la nenumărate limite. Evenimentul care ne este relatat în evanghelia de astăzi, are ca scop tocmai încurajarea și asigurarea noastră că Isus este întotdeauna cu noi, chiar atunci când, în cele mai mari furtuni, avem impresia că suntem singuri. Poate că Isus nu ni se manifestă ca “murmurul unei adieri de vânt”, dar el este mereu în preajma noastră, așa cum era foarte aproape de Petru, dispus să-i poarte de grijă. Poate că și credința noastră a cunoscut ezitări ca ale lui Petru, dar Isus, reproșându-ne cu afecțiune aceste ezitări, nu va lipsi să ne întindă mâna.

Așadar, Dumnezeu există și se manifestă în special în momentele de încercare și de singurătate, ca fiind cel care oferă pacea și speranța și cere mereu un răspuns Bisericii reunite în barcă și fiecăruia în parte. Iar răspunsul nostru nu poate fi altul decât credința. Numai cel care își pune toată încrederea în iubirea și pronia divină va putea fi mereu calm și senin în fața primejdiilor ce ne amenință. “A-l iubi pe Dumnezeu – spune Monseniorul Vladimir Ghika – este totdeauna și una din modalitățile de a învăța să nu ne temem de nimic”.

Un ofițer de marină, foarte pios, a fost numit căpetenie peste o insulă franceză, în Oceanul Pacific. Plecă îndată cu familia sa să își ia locul în primire. Pe când plutea încă pe mare, începu o furtună năpraznică, care îngheță de frică și de spaimă pe călători. Liniștea lui uimitoare izbi puternic pe soția sa, care nu mai putu să se stăpânească și îi spuse dojenitor:

“Dacă ne-ai iubi mai mult, pe mine și pe copilașii noștri, n-ai rămâne așa de nepăsător în fața primejdiilor ce ne pândesc”.

Ofițerul, uimit de replica soției, coboară în grabă în camera sa și se întoarce ținând în mână spada sa scoasă din teacă. Chemă pe soție și privind-o încruntat, apropie vârful spadei de pieptul ei. Biata femeie îngrozită începu să tremure din tot trupul. Dar groaza ei nu dură decât o clipă, căci apoi începu să surâdă.

“Cum poți să râzi, îi spuse atunci bărbatul, când vârful spadei se sprijină pe pieptul tău? Nu ți-e frică?”

“Cum să-mi fie frică, răspunse soția, când mânerul acestei spade este în mâna bărbatului meu! Nu știu eu cât mă iubește?”

“Ei bine, atunci, cum vrei tu să-mi fie mie frică de această furtună? Ea este în mâna Părintelui meu Ceresc, care mă iubește și mai mult decât te iubesc eu, deși te iubesc atât de mult. Vezi tu: «Dumnezeu este iubire»”.

“Barca lovită de valuri” este “barca lui Petru”, adică Biserica. Din toate timpurile, ea se confruntă cu puterile adverse ale lumii, acele puteri adverse care uneori se manifestă explicit prin persecuții, dar care pot lua și aspectul instrumentalizării, rău-înțelegerii și non-considerației. Teama și dubiile ucenicilor și ale lui Petru sunt temerile și dubiile creștinilor din toate timpurile. Biserica a fost și va fi mereu o comunitate de credincioși, dar în același timp acești credincioși sunt totdeauna – când mai mulți, când mai puțini – “oameni cu puțină credință”, așa cum de fapt suntem într-o oarecare măsură noi toți.

În tot timpul navigării sale prin noaptea istoriei, Biserica se află totdeauna într-o situație în care se pare că lucrurile lumii merg înainte, înaintează fără Cristos și fără evanghelie. În realitate însă, Domnul este totdeauna prezent, chiar dacă într-un mod ascuns și misterios.

Să avem mereu inimile deschise pentru a-l recunoaște și a ne lăsa surprinși de Dumnezeu. Ochii credinței noastre să nu rămână în ignoranță, ci să-l cunoască pe Dumnezeu, căutând semnele prezenței sale în mijlocul persoanelor, în mijlocul naturii, în semnele tangibile ale acestui timp în care trăim. Dar cum de cele mai multe ori, față de misterul divin, în furtunile vieții, suntem oameni cu puțină credință, să cerem mereu ajutorul divin rugându-ne împreună cu sfântul Toma:

“Doamne, nu uita de mine
Când eu uit de Tine.
Nu mă părăsi când eu te părăsesc.
Nu mă disprețui când eu păcătuiesc.
Atrage-mă dacă rezist la chemarea ta.
Înalță-mă dacă eu cad.
Repune-mă în picioare
Și condu-mă pe drumul meu”.

Cristian ANTICI

 

* * *

 

Duminica a XIX-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a poruncit ucenicilor săi să urce în luntre și să treacă înaintea lui pe țărmul celălalt… Luntrea… era aruncată de valuri încoace și încolo, căci vântul le era împotrivă. Spre ziuă, Isus a venit la ei, umblând pe mare. Când l-au văzut, ucenicii s-au înspăimântat… Dar Isus le-a vorbit: “Aveți încredere, eu sunt, nu vă temeți!” După ce a urcat în luntre, vântul s-a oprit. Atunci cei care erau în luntre, s-au plecat în fața lui Isus și au spus: “Cu adevărat, tu ești Fiul lui Dumnezeu!” (Mt 14,22-33)

Din acest episod relatat de sfântul evanghelist Matei (altminteri destul de misterios), pentru Isus Cristos se desprinde un profil aparte. După ce și-a arătat puterea de a vindeca bolnavii și de a înmulți pâinile în pustiu, Isus se revelează pe sine drept stăpân peste forțele dezlănțuite ale naturii, forțe care amenințau barca în care se aflau ucenicii săi în drum spre țărmul celălalt. Acest profil a și căpătat o recunoașterea specială din partea celor salvați care se aflau în barcă: Cu adevărat, tu ești Fiul lui Dumnezeu!

Acestui eveniment, relatat atât de sfântul Marcu cât și de sfântul Ioan, sfântul Matei îi adaugă un episod inedit care îl are protagonist pe sfântul apostol Petru. Acesta, văzându-și Învățătorul într-o ipostază atât de neobișnuită, îi adresează o cerere la fel de neobișnuită: să-i permită să vină alături de El pășind pe mare. Orice minte pozitivistă de astăzi ar refuza o astfel de posibilitate și totuși porunca lui Isus (Vino!) provoacă, fie și numai parțial, acea convingere (credință) cu ajutorul căreia să poată depăși ceea ce, în mod normal, pare imposibil. Deznodământul îl va purta pe Petru prin spre îndoială care, la rândul ei, va avea drept efect afundare în apele zbuciumate ale mării. Rugăciunea lui Petru, Doamne, salvează-mă!, va fi răsplătită prin gestul salvator al lui Isus.

Interpretările unui astfel de episod sunt multiple însă, pentru o bună și utilă interpretare nu avem voie să pierdem din vedere esențialul: credința în Cuvântul lui Isus și în sprijinul Lui, coroborată de rugăciune, ne poate salva din orice situație dramatică, chiar și din aceea din care nu se mai întrevede nici o posibilitate de salvare.

Fraților, vă spun adevărul în Cristos: nu mint, conștiința mea dă mărturie despre acest lucru în Duhul Sfânt: Am în inima mea o mare întristare, o durere continuă. Pentru iudei, frații mei de același neam, aș dori chiar să fiu blestemat, despărțit de Cristos: căci ei sunt israeliți, a lor este înfierea și mărirea și legămintele și Legea și cultul și promisiunile lui Dumnezeu; ai lor sunt patriarhii și din ei s-a născut Cristos după trup, el care este mai presus de toate, Dumnezeu binecuvântat în veci. Amin. (Rom 9,1-5)

Acest fragment face parte dintr-o secțiune a epistolei către romani în care sfântul Paul (Pavel) își exprimă dezamăgirea că iudeii, conaționalii săi, refuză, la mai bine de 20 de ani de la glorioasa Înviere a lui Isus Cristos, Evanghelia. Această dezamăgire este cu atât mai dureroasă cu cât, pe de-o parte, ei sunt “depozitarii” înfierii divine și a măririi și a legămintelor și al cultului și al promisiunilor lui Dumnezeu, etc., iar, pe de altă parte, un număr impresionant de oameni proveniți dintre păgâni au îmbrățișat credința și trăiesc cu sârg Evanghelia predicată de Isus Cristos (vezi lectura a doua a duminicii viitoare).

Am putea asemăna această dezamăgire a Apostolului cu imaginea “afundării” sfântului Petru în apele zbuciumate ale mării de vreme ce ajunge să afirme că pentru iudei, frații mei de același neam, aș dori chiar să fiu blestemat, despărțit de Cristos… Or, și astfel de situații cumplit de dureroase pentru un apostol preocupat de mântuirea tuturor oamenilor are nevoie să fie, la rândul ei, gestionată tot prin credință. Chiar și în această situație, care durează încă, deznodământul fericit va fi lucrarea salvatoare a lui Dumnezeu prin Isus Cristos, Fiul său.

 

* * *

 

Doamne, poruncește să vin la Tine pe apă

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Cei care vizitează Țara Sfântă obișnuiesc să meargă cu barca pe Marea Galileei, marea pe care a umblat Isus. Un oarecare turist a dorit să meargă și el, și barcagiul i-a spus că îl costă cincizeci de dolari. “Cincizeci de dolari?!” a exclamat turistul. “Nu e de mirare că Isus a ales să umble pe apă!” O înțelegere corespunzătoare a relatării evanghelice despre Isus umblând pe mare ne învață multe despre cine este Isus, dar și despre Biserică în călătoria ei prin lume, și despre viața de credință a credinciosului individual.

Despre Isus: relatarea miraculoasă despre Isus umblând pe mare, împreună cu aceea de dinaintea ei, înmulțirea pâinilor, ne arată că Isus este Domnul și are putere asupra tuturor forțelor naturale și supranaturale. Evreii credeau că marea era domeniul forțelor supranaturale demonice. O mare agitată, în furtună, era privită ca lucrarea acestor spirite ostile. Umblând pe valurile învolburate și calmând marea în furtună, Isus se arată a fi unul care are putere și control total asupra acestor forțe spirituale ostile. Cunoașteți creștini care și-au încredințat viețile Domnului dar care trăiesc încă într-o teamă constantă de spiritele rele, de farmece, de vrăjitorii, de licori și blesteme? Evanghelia de astăzi ne aduce vestea cea bună că aceste puteri ale întunericului nu au nici o șansă atunci când Isus este prezent și activ în viețile noastre.

Despre Biserică: barca pe mare este unul dintre primele simboluri creștine pentru Biserică în drumul ei prin lume. Așa cum barca este zguduită de valuri, și Biserica este lovită din toate părțile de forțe pământești și spirituale ostile Împărăției lui Dumnezeu. În mijlocul crizelor Isus vine să refacă pacea și armonia în Biserica Sa. Dar vine într-o formă și într-un mod în care cu ușurință poate fi confundat cu dușmanul. El vine într-un mod care îi face pe mulți creștini bine intenționați să strige de teamă “Este o fantasmă!” (Matei 14,26), în timp ce încearcă să îl țină la distanță. Dar dacă ascultăm cu atenție vom auzi prin furtună vocea Lui blândă șoptind: “Curaj! Eu sunt, nu vă temeți!” (versetul 27). Dacă credem cuvântul Său și îl luăm în barcă, furtuna se potolește imediat și criza este rezolvată.

Cum putem fi absolut siguri că este Cristos și nu un spirit ostil? Nu putem. Trebuie să acționăm în credință. Trebuie să avem încredere în promisiunea lui Cristos că dacă suntem ocupați împlinind datoria pe care ne-a încredințat-o El, așa cum discipolii erau ocupați să vâslească pentru a duce barca pe țărmul opus al mării, așa cum le-a spus Isus să facă, atunci El însuși va veni la noi chiar pe valurile care amenință să ne înghită. În timp ce Biserica în lumea modernă, asemenea bărcii lui Petru, călătorește pe mările furtunoase ale timpului nostru, trebuie să privim tocmai la acele mări pentru a-l vedea pe Isus venind să aducă eliberare și mângâiere. Trebuie să ne străduim să îl recunoaștem chiar și atunci când vine sub forma absolut neașteptată a unei fantome.

Despre credinciosul individual: din punctul de vedere al acestuia, relatarea despre Isus umblând pe mare, în special implicarea lui Petru în relatare, constituie o lecție pentru discipolii care sunt tentați să nu mai privească la Isus și să fie mai atenți la circumstanțele amenințătoare din jurul lor. Petru i-a spus lui Isus: “Doamne, dacă ești Tu, poruncește să vin la tine pe apă” (versetul 28). Isus îi poruncește: “Vino!” (versetul 29). Pare că Isus poruncește imposibilul. Totuși, orice ne spune Isus să facem, El ne dă și puterea și harul să o facem. Și omul obișnuit, Petru, începe să umble pe apă, venind la Isus. “Dar, văzând vântul puternic, s-a înspăimântat și… a început să se scufunde” (versetul 30). Cât timp Petru și-a ținut privirea ațintită spre Isus, și mintea concentrată asupra cuvintelor lui Isus, a mers pe apă fără nici o problemă; dar când a băgat în seamă pericolul în care se afla, și s-a concentrat asupra valurilor, atunci s-a temut și a început să se scufunde. “Căci umblăm prin credință, nu prin vedere” (2Corinteni 5,7).

Fie ca Domnul să sporească puțina noastră credință pentru ca în toate furtunile vieții să avem ochii și încrederea constant fixate asupra lui Isus și asupra puterii Sale, nu asupra noastră și asupra slăbiciunilor noastre.

 

* * *

 

Legea spațiilor albe

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicatorul nu cunoștea peștera lui Ilie

Duminica trecută am participat la Sfânta Liturghie, clandestin în mijlocul poporului lui Dumnezeu (o obișnuință pe care o cultiv cu plăcere în special când sunt în străinătate), într-un sat pe care îl iubesc foarte mult și într-o catedrală care, în ciuda măreției sale, nu reușește să mă intimideze. A venit lângă mine în bancă o femeie care, după ce a făcut semnul Crucii, mi-a șoptit la ureche: – Buenas dias, senor!…

Detaliul mi-a încălzit inima (se poate întâmpla chiar și la Liturghie…) Precizez, pentru a evita echivocurile, că mujer (femeia), cu toată evidența, a stins deja cel puțin șapte zeci de lumânări. …Și a început îndată predica. Căldura, din păcate, a dispărut îndată. Preotul a început să tune împotriva unei fantomatici “teologii a tăcerii lui Dumnezeu”, spre care, dată fiind îndârjirea pe care o punea, trebuie să fi avut ceva personal. Cu cât se înflăcăra mai mult, cu atât mai mult mă răcea pe mine și mă plictisea un pic. Efectul benefic al “buenos dias, senor” a dispărut de tot.

Auzeam cum urla (și mai mult se adresa oamenilor, părea că interlocutorii săi ar fi acei teologi, responsabili de toate relele din lumea modernă): “Nu spunem prostii. Dumnezeu nu tace, nu a tăcut niciodată. Dumnezeu vorbește, ba mai mult strigă…” Mi se părea mai degrabă neplăcută imaginea unui Dumnezeu care nu încetează să vorbească. Dar acela, fără să observe repugnanțele mele, continua neînfricat, înflăcărându-se vizibil: “Glasul său este mai puternic decât ar putea să audă lumea. Depășește pe toate celelalte. Noi suntem aceia care nu vrem să auzim, o facem pe surzii…”

Am încrucișat pe furiș privirea puțin dezorientată a femeii. Mi-a făcut un semn cu mâinile care păreau să exprime resemnare. Sau, poate, se simțea culpabilă, sau nefericită, și voia să confirme dacă din întâmplare aș fi și eu, ca și ea, un pic surd, sau distrat, sau numai puțin norocos. I-am oferit un semi surâs, cel mai sigur posibil, care dorea să spună: ce vrei să facem, se vede că linia noastră uneori nu funcționează…

Mă gândeam la Auschwitz. Reușeam foarte greu să-mi imaginez că victimele, înainte de a “trece prin cuptor” ar fi auzit pe Dumnezeu “strigând”. Mă gândeam la deșerturile vechilor călugări. Și nu-mi amintesc ca vreo unul din acei solitari să se plângă pentru că Dumnezeu își înălța un pic prea mult glasul. Mă gândeam la Ilie, adăpostit în peșteră, constrâns să ia act că Domnul nu era în strigăt, pentru a fi auzit, dar “în foșnetul unei adieri de vânt”. Nu pun la îndoială surditatea noastră încăpățânată. Dar Dumnezeu nu o învinge vorbind cu volumul la maximum. Vrea să ne-o vindece obișnuindu-ne să ascultăm “foșnetul ușor” al tăcerii.

Ilie, până acum, se făcuse interpret al unui Dumnezeu a cărui voce avea un răsunet de tunet. Până la acel moment fusese un profet înfocat și… zgomotos. Pornind de la faimoasa peșteră, se inaugurează un alt tip de experiență. Mesajul este captat pe lungimea de undă a tăcerii. Să ne înțelegem. De atunci încolo nu va mai fi numai problema de intensitatea diferită a sunetului. Schimbă radical tonul, stilul mărturiei. Care devine mai discret, delicat, mai puțin spectaculos, fără a pierde nimic din forța sa.

Ilie iese din peșteră transformat. Capabil de a zgudui, dar și de a însenina. Da, poate predicatorul meu înfierbântat și dând fiori de gheață ar fi trebuit să stea un pic în acea peșteră. Și și-ar fi dat seama, cu uimire, că teologia tăcerii lui Dumnezeu s-a născut acolo, și nu au inventat-o oamenii. Totuși mă simt parțial mângâiat reflectând, în afara episodului lui Ilie, la o frază a lui S. Kierkegaard: “În starea de astăzi a lumii, viața întreagă este bolnavă. Dacă aș fi medic, și cineva mi-ar cere un sfat, aș răspunde: creează tăcerea! Condu pe om la tăcere! Numai astfel se poate auzi cuvântul lui Dumnezeu. Și dacă, aplicând mijloace zgomotoase, și se evocă atât de zgomotos încât ar putea fi auzit și în mijlocul zgomotului, acela nu mai este cuvântul lui Dumnezeu. Creează deci tăcerea”.

Eram tentat chiar s-o comentez vecinei mele de bancă. Dar ea, probabil, nu avea nevoie de consolările filozofului danez.

M-am limitat să le murmur, dăruind semnul păcii: – Buenos dias, senora. Adăugând, în minte, o urare (adresată și mie, cât și ei): – Și ascultare bună a tăcerii lui Dumnezeu!

Spațiile albe, adică mesajul iubirii

Dumnezeu nu tace pentru că nu mai are nimic să ne spună sau pentru că, este supărat, și vrea să ne pedepsească rămânând mut. Tăcerea, în limbajul iubirii, este mesaj, comunicare. “Când cel îndrăgostit vorbește iubitei, iubita ascultă mai mult tăcerea decât cuvântul: “Taci”, pare să șoptească. “Taci ca să te pot auzi” (Max Picard). Mai ales tăcerea este singurul limbaj al misterului (nu poate fi adorație fără tăcere). Tăcerea este revelație. Tăcerea este limbajul profundității.

Aș spune că tăcerea nu este atât altă față a Cuvântului, ci este Cuvântul el însuși.

După ce a vorbit, Dumnezeu tace, și cere de la noi tăcerea, nu pentru că s-a terminat comunicarea, ci pentru că rămân alte lucruri de spus, alte confidențe, care pot fi exprimate numai în tăcere. Mai mult, realitățile secrete sunt încredințate tăcerii. Foarte frumoasă, în această privință, intuiția lui A. Neher: “În Biblie, propoziția sau fraza sau capitolul sau cartea nu se întrerup pentru că nu mai este nimic de spus, ci pentru că ceea ce nu s-a spus, sau nu poate fi spus voiau în acel moment să fie spuse. Și nu o puteau face dacă nu ar fi trecut prin tăcere, ale cărui intervale albe constituie semnele de ieșire dintr-o realitate și comunicare mai profundă”.

În tradiția ebraică, într-adevăr, este o sentință celebră rabinică socotită și ca o “lege ale spațiilor albe”. Spune: “Totul este scris între spațiile albe dintre o literă și alta. Restul nu contează”. Și nouă ni se pare intolerabilă (chiar dacă nu în forma obsesivă a predicatorului “meu”) tăcerea lui Dumnezeu, noi ar trebui să observăm mai mult acele intervale, să ne oprim să descifrăm acele spații albe. Alergând repede de la un cuvânt la altul, de la o pagină la cea următoare, și sărind cu grabă peste separările dintre “ceea ce este spus” sau de “nespus”, riscăm să pierdem mare parte din comunicare. … Și apoi chiar ne plângem de tăcerea lui Dumnezeu.

Când Ilie, reintrând în peșteră, a simțit “zvonul unei tăceri fine”, nu a comentat, decepționat: “Și astăzi cerul este mut, Dumnezeu îmi refuză Cuvântul său”. Dar s-a grăbit să iasă, acoperindu-și cu respect capul cu mantaua, gata de a asculta…

Se grăbește să împrăștie mulțimea

“Împrăștiind mulțimea, s-a urcat pe munte, singur, ca să se roage…” Este, fără îndoială, treaba cea mai grea. Dumnezeu este de găsit în rugăciune, nu suntem noi care îl atingem, dar mulțimea trebuie s-o împrăștiem noi. Noi suntem cei care trebuie s-o îndepărtăm. Noi suntem cei care trebuie să ne sustragem. Noi suntem cei care trebuie să stăm la distanță de înghesuială de locurile superficialității, de vorbării, de frivolitate. Noi suntem cei care trebuie să refuzăm disiparea, ritualurile exterioare, reclamele goale. Nu este rugăciune, adică nu este o întâlnire adevărată cu Dumnezeu, dacă nu avem curajul de a îndepărta zgomotul, să ne opunem dispersării, să întoarcem spatele la ceremoniile neînsemnate, să îndrăznim să fim în singurătate, să spunem nu la reclame și la șantajele eficacității.

Pentru a ne ruga, trebuie să renunțăm la agitație, să renunțăm la grabă, să renunțăm la propunerile ademenitoare de a apărea, să regăsim calmul, să redescoperim sensul gratuității, a se lăsa ispitit de cele inutile, care sunt apoi “unicul lucru necesar”. Cristos dă drumul mulțimii, după ce a săturat-o fie cu pâinea Cuvântului fie cu cealaltă pâine. Într-un anumit sens, fuge. Totuși și această fugă pe munte, pentru a se dedica rugăciunii, poate fi încă un aspect al acelei “compătimiri” față de mulțimea care a provocat minunea. A avea milă față de alții (și chiar de noi înșine!) aduce, adesea, necesitatea de a ne îndepărta. “A merge în întâmpinare”, uneori, poate însemna să ne oprim, să dispărem.

Cele două intervale (și, la mijloc, poate, prima murmurare clericală)

Mă surprind gândindu-mă cum ar fi interpretat alții dorința lui Petru de a se desprinde de ei și să ajungă la Învățătorul umblând pe apă. Poate interpretarea mea este numai o răutate, și cer scuze. Dar bănuiesc că prima murmurare clericală s-a născut în acea barcă. Cealaltă – de această dată documentată de evanghelie – a izbucnit când Iacob și Ioan – cine știe într-adevăr dacă nu cu complicitatea mamei lor, sau fără nevoie de intermediari – au avansat cererea formală de a ocupa cele două locuri de onoare lângă trenul Domnului.

În episodul care îl are pe Petru ca protagonist, sunt două “intervale” (spații albe și acestea?) cum îmi place să subliniez.

Primul trebuie pus între invitația lui Cristos, “vino”, și părăsirea bărcii pentru a face primii pași pe apă. Al doilea este între momentul în care Petru, cuprins de frică, strigă “Doamne, salvează-mă”, și însăși mâna lui Isus pentru a apuca pe Petru gata să se înece, vinovat de “puțină credință”. În primul interval domină prezumția. În al doilea încrederea.

Totuși traiectoria nu s-a schimbat: Petru în ambele cazuri merge spre Domnul. Totul depinde însă de mod. Este un mod presupus, pretențios, care îl scufundă. Și este o atitudine de fond, făcut din conștiința propriei greutăți, care consimte de a fi apucat de El. După puțin timp (Mt 16, 18-19) Simon va fi constituit “piatră”. Evident Cristos nu a ținut cont că acea piatră era capabilă chiar de… cufundare. Aș îndrăzni să spun că Petru dă încredere tocmai pentru că, riscând să meargă la fund ca noi toți, cunoscând greutatea și “puțina credință”, poate să ne ajute să întindem mâinile spre Unicul care ne salvează. Și este frumos, împreună cu Petru și cu toți ceilalți, după atâtea rătăciri, frici și nenorociri, că ne reunim în gestul de adorație (acel, da, este un teren solid, chiar în mijlocul mării), și să șoptim: “Tu ești într-adevăr Fiul lui Dumnezeu”.

Probabil Petru va fi renunțat să facă alte încercări de plimbări pe valuri. Din partea noastră nu ne-am mai gândit la așa ceva. Nu se merge la Domnul nici zburând, nici mergând pe mare. Important este de a învăța să mișcăm pașii noștri pe străzile lumii, fără a fi opriți de nimeni. Paul, în a doua lectură, ne încredințează pe un ton dureros că nu intenționează în nici un fel să se separe de Israeliți. Ajunge să spună de-a dreptul că ar fi dispus să fie despărțit el de Cristos, excomunicat, dacă gestul său nebun și blasfemator ar sluji la mântuirea fraților săi. Da, lucrul cel mai folositor este de a merge împreună pe acest pământ. Și a încerca de a o face, pe cât posibil, în vârful picioarelor… (Cât privește la a striga, un verb care plăcea atât de mult predicatorului “meu”, of! Nu este interzis. Chiar și Petru a făcut-o. Pentru a face cunoscut că îi era teamă…)