Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XVII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
1Regi 3,5.7-12
Romani 8,28-30
Matei 13,44-52

Matei 13,44-52

În acel timp, Isus a spus mulțimilor: “Împărăția cerurilor este asemenea cu o comoară ascunsă într-un ogor pe care un om găsind-o, o ascunde din nou și, cuprins de bucurie, se duce și vinde tot ce are și cumpără ogorul acela. Împărăția cerurilor se mai aseamănă cu un negustor care caută mărgăritare frumoase. Când găsește un mărgăritar de mare preț, se duce, vinde tot ce are și-l cumpără. Împărăția cerurilor se mai poate asemăna cu un năvod aruncat în mare, care strânge tot felul de pești. Când s-a umplut, pescarii îl trag la țărm, se așază și aleg peștii buni în coșuri iar pe cei răi îi aruncă. Tot așa va fi și la sfârșitul lumii: îngerii vor veni și vor despărți pe cei răi de cei drepți, și-i vor arunca în cuptorul cu foc. Acolo vor plânge și vor scrâșni din dinți. Ați înțeles toate acestea?” Ei au răspuns: “Da!” Apoi le-a zis: “Orice cărturar care a devenit ucenic al împărăției cerurilor este asemenea gospodarului care scoate din tezaurul său lucruri noi și vechi”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Anton Iștoc
volum colectiv ITRC
volum colectiv ITRC 2
pr. Șerban Tarciziu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Alessandro Pronzato

 

* * *

 

Înțelepciunea înțelepciunii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Atât prima lectură din cartea Regilor (3,5-7-12), cât și a doua, din Scrisoarea sfântului Paul către Romani (8,28-30) și Evanghelia după sfântul Matei (13,44-52) sunt la unison în a oferi același subiect de meditație, de contemplație: înțelepciunea. Sunt totuși și unele diferențe, ca de exemplu: Solomon cere înțelepciunea de la Dumnezeu și i se făgăduiește din abundență; Isus se mărginește în a da de înțeles cât de mare este fericirea acelora care au aflat adevărata înțelepciune, sugerând că el este cel mai fericit fiindcă o deține direct de la Tatăl în calitate de Mesia, și cât efort depun cei care o au pentru a o păstra, pe când Isus depune tot efortul uman pentru a o dărui oamenilor. Sfântul Paul vorbește credincioșilor din Roma ca unor oameni care au primit-o și se conformează înțelepciunii.

Dar, ce este înțelepciunea? Ce nu este înțelepciunea?

Înțelepciunea este o virtute morală, în primul rând, dar poate fi și dar al Duhului Sfânt și în acest caz, cel care o are devine carismatic. Ea ne ajută să cunoaștem adevărul și binele, să trăim din adevăr săvârșind numai binele și să ne ferim de rău. Înțelepciunea ne ajută să alegem mijloacele cele mai potrivite în acest scop. A fi înțelept înseamnă a pricepe cu ușurință împrejurările în care ne găsim și a le folosi întotdeauna spre realizarea progresului spiritual. Nu trebuie să confundăm înțelepciunea cu inteligența. Înțelepciunea cuprinde în sine inteligența, pe când inteligența nu cuprinde întotdeauna în sine și înțelepciunea. De exemplu: un hoț poate fi foarte inteligent în săvârșirea unui furt sau a unei crime, dar nu se poate susține că ar da dovadă de înțelepciune în astfel de cazuri, fiindcă înțelepciunea are întotdeauna o bază morală: folosirea corectă a rațiunii în a face binele.

Solomon a cerut înțelepciune pentru a conduce poporul ales, pentru a distinge binele de rău, ca toate să le facă numai cu dreptate. Dumnezeu i-a făgăduit mai mult decât a cerut. Ce putea să-i dea mai mult decât înțelepciunea minții prin care să stea în fruntea celor dinaintea lui și chiar să fie mai presus decât cei care îi vor urma? Iahve îi dă înțelepciunea inimii, capacitatea de a iubi pe Dumnezeu și pe poporul său mai mult decât alții, precum și bogățiile pământului, pe care le va folosi spre slava lui Dumnezeu la construirea templului. I-a lipsit înțelepciunea ca dar al Duhului Sfânt, n-a fost un carismatic în adevăratul înțeles al cuvântului, fiindcă a greșit mult, mai ales spre sfârșitul vieții, prin admiterea ca nenumăratele sale femei să promoveze cultul zeilor. Darul Duhului Sfânt, înțelepciunea va face carismatici numai după ce Isus înviat îl va trimite pe pământ pe Duhul Tatălui. Isus însuși este o carismă prin excelență a Duhului Sfânt pentru că l-a depășit pe Solomon pe toate planurile înțelepciunii: Iată unul mai mare ca Solomon este aici (Mt 12,42), el fiind zămislit în sânul Fecioarei Maria prin puterea Duhului Sfânt ca fiind însăși înțelepciunea Tatălui care s-a făcut om. Solomon a dat dovadă de înțelepciunea inimii mai ales în descoperirea adevăratei mame, când două femei susțineau că același copil este fiul fiecăreia dintre ele (cf. 3Rg 3,17-29). Înțelepciunea inimii lui Isus ni-l descoperă pe adevăratul nostru Tată ceresc în toată iubirea lui față de noi toți.

Înțelepciunea minții este de mare valoare. Faima lui Solomon de om înțelept străbătuse mări și țări. Regina din Saba vine la Ierusalim să se convingă de adevăr. Uimită, a exclamat: Adevărat este ce am auzit în țara mea despre lucrurile tale și despre înțelepciunea ta (id. 10,6). Cărțile scrise de Solomon, mai ales Pildele în care oricine și oricând găsește sfaturi utile, ilustrează din plin darul primit.

Cum se definește înțelepciunea?

Când Solomon a fost investit cu întreitul dar al înțelepciunii, Dumnezeu i-a condiționat rodnicia de păzirea legilor și poruncilor divine (id. 3,14). Cu alte cuvinte, darul i s-a dat, dar nu rodește de la sine, ci trebuie cultivat. Nicolae Iorga spunea: Înțelepciunea nu se împrumută cu carul, ci se câștigă cu bobul. Omul credincios o dobândește în măsura în care se străduiește să-și păstreze inima curată, să înainteze în virtute și să se ferească de păcat. Păcatul este monstrul infernal care devorează prințesa frumoasă numită Înțelepciune. Sfântul Paul spune cu claritate: Înțelepciunea cărnii este moarte, iar înțelepciunea duhului este viață și pace (Rom 8,6). Iar când sfântul Paul spune că propovăduiește înțelepciunea lui Dumnezeu fiecărui om care îl iubește pe Dumnezeu (cf. 1Cor 2,6-9), arată că pot fi persoane mai înțelepte decât Solomon, fiindcă înțelepciunea lui Dumnezeu stă în iubire și o dobândesc toți acei care pun toată înțelepciunea minții și a bogățiilor în obținerea înțelepciunii inimii. Atât Solomon, cât și tatăl său, regele David, sunt de acord că începutul înțelepciunii este frica de Dumnezeu (Ps 110,10; Prov 1,7). Această frică nu este aceea pe care o au copiii față de părinții lor, se tem să nu-i supere pe acei care îi iubesc și le poartă de grijă, ci în faptul că acela care are înțelepciunea de la Dumnezeu ca dar trebuie să fie domn ca Dumnezeu, adică să împartă cu mărinimie toate bunurile primite și se teme de faptul că nu se poate ridica la această caritate divină. Fiecare persoană cu autoritate din Vechiul Testament, care s-a străduit să împlinească voința lui Dumnezeu în mod conștiincios, împărțind dreptatea, s-a numit: om cu frica lui Dumnezeu. Din acest motiv spune sfântul Paul: Dumnezeu, pe cei care dinainte i-a știut (adică le-a încredințat o responsabilitate de dreptate), dinainte i-a și hotărât să fie asemenea cu icoana Fiului său… pe care i-a chemat, i-a dus la dreptate și mărire. Adică: făcând dreptate prin înțelepciunea primită, cei temători de Dumnezeu ajung la mărire, la răsplată divină. Cunoașterea lui Dumnezeu este suprema înțelepciune care se schimbă în caritate și caritatea în fericire. Această înțelepciune este comoara ascunsă, perla prețioasă, năvodul care prinde mulțimea de pești, prin care omul devine stăpân al casei sale și scoate din această comoară cele noi și cele vechi (cf. Mt 13,52).

Creștinul, și chiar tot omul, se dovedește înțelept în momentul în care are conștiința că darul discernerii binelui și răului îi vine de sus, de la Dumnezeu, și pune la temelia înțelepciunii smerenia, devine temător de Dumnezeu. Fără smerenie nu poate fi înțelepciune adevărată și nici frică de Dumnezeu.

Omul credincios se dovedește înțelept când, asemenea celor cinci fecioare chibzuite, își adună ulei de prisos în vasul inimii lui, când ascultă și primește cuvântul lui Dumnezeu în inima sa, asemenea preacuratei, pentru a avea rezerve la vreme de restriște.

Cât de chibzuiți suntem cu toții în a ne câștiga înțelepciunea, îmi vine să cred că ne încadrăm în cele spuse de Nicolae Iorga: Pierdem în viață ani, și la moarte cerșim o clipă. Putem câștiga iubirea într-o clipă, dacă am nesocotit-o ani de zile, trăind în dușmănie cu Dumnezeu? Doar printr-o minune. O vrea Dumnezeu?

Când Solomon ne îndeamnă stăruitor: Adună-ți înțelepciune! Iubește-o și ea îți va sta de veghe! Prețuiește-o mai mult și ea te va înălța! (Prov 4,5-8), vrea să ne încununeze cu fericirea adevărată. Purtătorul adevăratei înțelepciuni va fi la timp la căpătâiul mamei când este bolnavă; se va găsi alături de cei care construiesc sau se luptă pentru dreptate și libertate; nu va dormi când alții veghează; nu-și va face chip cioplit din superioritatea propriei rațiuni; va râvni binele și se va dărui pentru realizarea lui, chiar dacă va trebui să bea până la fund paharul amărăciunii, considerând că desăvârșirea morală prin caritate este vocația lui adâncă și sensul vieții sale pe pământ (I. Bunea).

Ce mai putem spune? O scurtă rugăciune pentru a dobândi înțelepciunea: Duhule Sfinte, dă-ne darul fricii de Dumnezeu ca să ajungem la adevărata înțelepciune! Amin.

 

* * *

 

Împărăția lui Dumnezeu este bucuria acțiunii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Accentul rugăciunii de la începutul sfintei Liturghii de azi cade pe cuvintele: “Dumnezeule… prin puterea și călăuzirea ta, astfel să ne folosim de bunurile trecătoare încât să ne bucurăm încă de pe acum de cele veșnice!” Aceste cuvinte arată că împărăția lui Dumnezeu nu-i comoara, mărgăritarul sau peștii buni, ci acțiunea de a căuta, vinde, cumpăra, de a scoate mereu cele noi și cele vechi.

Atât Ioan Botezătorul, cât și Isus, își încep activitatea publică prin cuvintele: “Convertiți-vă, căci împărăția lui Dumnezeu este aproape” (Mt 3,2;4,17). Însăși acțiunea lor constituia începutul împărăției. Pentru aceasta spunea Isus: “Dacă eu scot demonii cu ajutorul Duhului lui Dumnezeu, înseamnă că Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul vostru” (Mt 12,28; Lc 17,21). Că Împărăția lui Dumnezeu este acțiune, viață, a înțeles-o cel mai bine sfântul apostol Paul. El spune: “Împărăția lui Dumnezeu nu constă în mâncare ori băutură, ci în dreptate, pace și bucurie în Duhul Sfânt. Cine îi slujește lui Cristos în acest fel (făcând dreptate și pace), îi este plăcut lui Dumnezeu și cu trecere la oameni” (Rom 14,17-18) și: “Împărăția lui Dumnezeu nu stă în vorbe, ci în fapte” (1Cor 4,20).

Lecturile de azi ne arată că Împărăția lui Dumnezeu este deschisă pentru toți oamenii, fiindcă toți sunt capabili de acțiune: convertire.

Comoara ascunsă în ogor cuprinde chemarea la împărăție a agricultorilor și păstorilor care își desfășoară activitatea pe câmp; piatra (perla) de mare preț cuprinde chemarea adresată de Dumnezeu negustorilor, care își desfășoară activitatea în comerț; năvodul plin cu pești buni și răi cuprinde în sine chemarea la împărăție a celor care își desfășoară activitatea în pescuit. Țăranul cumpără pământ cu bucurie, sperând într-o recoltă bogată; negustorul cutreieră țări și mări cu bucurie, sperând într-un câștig cât mai substanțial; pescarul aruncă mreaja cu bucurie, sperând într-o cantitate cât mai mare de pești…

Dar orice bucurie pălește în fața bucuriei izvorâtă din acțiunea de a descoperi Împărăția lui Dumnezeu. Aș vrea să ilustrez acest adevăr printr-un exemplu. Un om bogat asista la o predică despre Paradis, despre Împărăția deplină și veșnică a lui Dumnezeu. După terminarea Liturghiei a venit să-l felicite pe predicator, zicându-i: “Ați vorbit minunat despre Rai, dar un singur lucru ați omis, nu ați specificat unde este Paradisul”. Preotul i-a spus: “Vezi, peste drum de biserică este o căsuță. În ea se află o văduvă sărmană, bolnavă, cu trei copii. Soțul i-a murit în război. Ajut-o cu ce te lasă inima și apoi vino și-ți voi spune unde este Împărăția lui Dumnezeu!”. Omul bogat a luat de toate: alimente, medicamente, îmbrăcăminte pentru copii etc. Intrând în casă, a început să-și desfacă darurile. Văduva a început să plângă. Copiii au întrebat-o: “Mămică, de ce plângi? Nu cumva acesta este tăticul întors din război?” Și, fără să mai aștepte răspunsul, l-au înconjurat pe musafirul bogat și au început să-i sărute mâinile și să-i spună printre lacrimi de bucurie: “Tăticule, cât de mult te-am așteptat! Mulțumim lui Dumnezeu că te-ai întors sănătos la noi!”. Plin de emoție și bucurie, omul le-a spus: “Nu sunt eu tăticul vostru, dar vă făgăduiesc: de azi înainte voi avea grijă de voi ca un adevărat tată!”. Apoi s-a întors la paroh și i-a spus: “Părinte, nu mai este necesar să-mi spuneți unde este Raiul, l-am aflat: este în inima mea”. Iată, adeverirea cuvintelor lui Isus despre cărturarul învățat în ale Impărăției cerurilor, care este “asemenea gospodarului, care scoate din comoara sa cele noi și cele vechi”, cum își găsește bucuria în acțiunea de a scoate și de a da, cum se folosește de cele pământești pentru a câștiga cele cerești.

Este o mare eroare pe care o săvârșesc mulți creștini crezând că Împărăția lui Dumnezeu este Biserica și dacă fac parte din Biserică pot sta mulțumiți că și-au asigurat fericirea veșnică. Este adevărat: caracteristicile împărăției lui Dumnezeu și ale Bisericii apar strict legate între ele, dar nu exprimă aceeași realitate. În perspectiva împlinirii din urmă (parusie), Biserica coincide în adevăr cu Împărăția lui Dumnezeu, dar în realitatea sa istorică și sociologică de pe pământ, Biserica apare numai ca terenul privilegiat în sânul căreia Împărăția se clădește încetul cu încetul sub acțiunea Duhului Sfânt, adică numai acea acțiune umană devine izvor de bucurie deplină care este făcută sub acțiunea Duhului Sfânt. Împărăția lui Dumnezeu este deja prezentă, activitatea însă este ca în sămânță. Este necesar ca să crească. Ioan Botezătorul a început-o și Isus a desăvârșit-o ca model, dar ea trebuie, prin acțiunea fiecărui credincios, să se extindă pe toată fața pământului, punând în evidență valorile creștine, dintre care, cea mai mare, adevărata perlă a Noului Testament, este învierea din morți.

În cea de-a doua lectură (Rom 8,28-38), sfântul apostol Paul insistă asupra acestei probleme: învierea din urmă. Ea este dovada iubirii lui Dumnezeu și la înviere se poate ajunge numai prin iubire. Celui care cheamă cu iubire, trebuie să i se răspundă cu iubire. Motorul oricărei acțiuni trebuie să fie iubirea. Învierea este acțiunea de trecere de la moarte la viață și ea trebuie realizată printr-o simbioză perfectă de iubire divino-umană, ca în Isus Cristos, ca între Cristos și Biserică. Numai această simbioză de iubire cheamă, predestinează, mântuiește și glorifică pe cei care doresc și se străduiesc să fie asemenea lui Cristos.

 

* * *

 

Duminica a XVII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

“Împărăția lui Dumnezeu se aseamănă cu…”. Este un fel de refren care revine de mai multe ori în Evanghelie și în special în capitolul 13 din Evanghelia lui Matei, capitol alcătuit în întregime din parabole.

Dar ce este această “împărăție a cerurilor”? Despre ce este vorba? Ce interes prezintă aceasta pentru noi?

Mă tem că pentru mulți oameni din zilele noastre (și poate că și pentru noi…) faptul de a auzi vorbindu-se despre cer sau despre ceruri provoacă o instinctivă și probabil inconștientă reacție de… indiferență absolută. Ca și cum nu s-ar vorbi despre nimic, sau despre ceva care nu ne privește și nu ne interesează în nici un fel. Știu însă clar că dacă s-ar vorbi despre bani, vacanțe, sănătate, politică… ar mai merge. Dar despre “împărăția cerurilor”?…

Dar iată că tocmai despre aceasta intenționează să ne vorbească Isus prin cele două scurte parabole ale comorii ascunse și pietrei prețioase de mare valoare. În ambele cazuri este vorba despre o “descoperire”, o descoperire așa de importantă încât conduce la hotărâri radicale, la o adevărată cotitură, întorsătură în viața celor interesați (un sărac pălmaș în primul caz, un bogat negustor în cel de-al doilea caz).

Modalitatea în care are loc descoperirea nu are importanță în ceea ce privește scopul parabolelor: pentru cei doi protagoniști este importantă convingerea că au găsit ceva așa de prețios, încât merită să “vândă toate averile”, pentru a putea dobândi acel ceva.

“Împărăția cerurilor” este asemenea… cu așa ceva, ne spune Isus. Totul constă în a descoperi acel ceva, în a ne da seama de acel ceva. Dar tocmai acest lucru este dificil!

Realitatea concretă a lumii prezente și a vieții pământești (și cu toate contradicțiile sale), imposibilitatea de a vedea clar cu ochii noștri dincolo de moarte, adesea fac să apară în inima noastră (chiar dacă nu o spunem cu glas tare) mai mult decât un dubiu referitor la efectiva consistență și importanță a “împărăției cerurilor”, adică a realităților pe care Evanghelia le numește drept realități importante, ba chiar decisive, pentru realizarea noastră și pentru “reușita” vieții noastre.

Trebuie să facem și noi o descoperire: descoperirea faptului cât este de prețios planul lui Dumnezeu pentru noi și pentru viața noastră; acel plan pe care noi îl putem înțelege prin cuvântul și viața lui Isus Cristos.

În fond, totul depinde de curajul de a crede într-adevăr în învierea sa. Pentru că a vorbi despre “împărăția cerurilor” sau “împărăția lui Dumnezeu”, înseamnă a ne gândi că Dumnezeu ne cheamă să fim și noi ca Isus cel înviat. A vorbi despre “împărăția cerurilor” înseamnă a recunoaște că – dincolo de orice evidență imediată – totul, chiar și suferința și moartea, “totul concură spre binele acelora care-l iubesc pe Dumnezeu” (lectura a doua).

Parabolele lui Isus erau o provocare pentru lumea timpului său. Oare mai sunt încă o provocare și pentru oamenii din timpul nostru? Poate că da!

O provocare la primirea sfidării credinței. O invitație la o examinare sinceră a noastră, referitor la care sunt valorile care călăuzesc de fapt alegerile și hotărârile noastre, și cât “valorează” într-adevăr lucrurile cărora le acordăm de fapt mare importanță. Pe scurt: în ultimă analiză, ce are într-adevăr importanță, după părerea noastră, în viața noastră?

Descoperirea valorilor adevărate și faptul de a avea curajul de a le urma cu orice preț: iată învățătura acestor parabole, iată “înțelepciunea” pe care trebuie s-o cerem de la Dumnezeu în rugăciune, așa cum a făcut Solomon (prima lectură).

În concret, a ne aminti că numai Dumnezeu este absolutul, fără de care “nu există nimic valabil și sfânt”: aceasta ne va permite să ne “folosim cu înțelepciune de bunurile pământești, într-o continuă căutare a bunurilor cerești și veșnice” (cf. colecta).

 

* * *

 

Duminica a XVII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia

Liturgia cuvântului din duminica de a¬stăzi, împreună cu Jertfa Euharistică pe care urmează s-o cele¬brăm, ne luminează pentru a putea urma cu fidelitate calea spre Împărăția lui Dumnezeu, cale începută deja la Botez.

În timpul vieții sale pământești, Isus Cristos, vorbea dese¬ori ascultătorilor săi despre Împărăția cerurilor. Evanghelia de astăzi, încheind ciclul parabolelor despre Împărăție început acum două duminici, ni-l prezintă din nou pe Isus în mijlocul oamenilor învățându-i ce fel de atitudine trebuie să aibă față de bunurile acestei lumi, pentru ca ele să nu-i împiedice să intre în Împărăția veșnică a Tatălui.

Din cauză că limbajul omenesc fiind prea sărac pentru a arăta în ce con¬stă o astfel de Împărăție, Isus este nevoit să recurgă la dife¬rite imagini, la diferite asemănări, la parabole, pentru ca oame¬nii să înțeleagă valoarea inestimabilă a acestei Împărății. Duminica de astăzi ne prezintă trei astfel de parabole. În prima parabolă, Isus compară Împărăția cerurilor cu o comoară ascunsă într-un ogor, pe care un om o găsește. Pentru a o dobândi, pentru a o poseda, nu se dă în lături de la nici un fel de sacri-ficiu, pentru că știe că posedând-o, cu ea poate cumpăra orice. În cea de a doua parabolă Împărăția cerurilor este comparată cu un negustor care caută mărgăritare de mare preț, iar când găsește unul, se duce, vinde tot ce are și-l cumpără.

Această comoară ascunsă, acest mărgăritar de mare preț, este Împărăția cerurilor, este prietenia cu Dumnezeu, este mântuirea noastră, pe care trebuie s-o căutăm, iar când am găsit-o, s-o păstrăm cu prețul oricărei jertfe. Toți oamenii au posibilitatea să aleagă această comoară, însă lipsa de angajare indiferența, superficialitatea, lumea cu ten¬tațiile ei îi împiedică s-o facă.

Omul s-a lăsat orbit de comorile înșelătoare ale acestei lumi și le preferă în locul lui Cristos. În acest sens, apostolul și evanghelistul Ioan ne spune: “Lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit mai mult întunericul, deoarece faptele lor erau rele” (In 3,19).

Din sufletul omului modern, lipsește simțul recunoașterii valorilor spirituale, deoarece s-a lăsat infestat de teorii care caută să arunce și să calce în picioare mărgăritarele de mare preț ale credinței creștine, s-a lăsat infestat de filozofii care compromit morala creștină. Activitatea umană este coruptă de păcat. Progresul omului, deși este un mare bine pentru acesta, îl determină totodată să schimbe ierarhia valorilor. Răul este preferat în locul binelui, ura și egoismul în locul iubirii, iar în felul acesta, pământul încetează să mai fie terenul fertil al unei adevărate fraternități.

Munca noastră de fiecare zi, activitatea în care suntem integrați, este un tezaur prețios pe care îl putem folosi pentru a dobândi roade vrednice de viața veșnică, roade vrednice de Împărăția lui Dumnezeu. De felul cum ne străduim să realizăm această Împărăție depinde soarta noastră viitoare. În fiecare zi recităm rugăciunea învățată de Isus și-l implorăm pe Tatăl Ceresc: “Tată, vie Împărăția ta”. Dar, facem noi ceva concret în fiecare zi pentru ca această împărăție să vină într-adevăr? Astăzi, fiecare dintre noi să ne răspundem la această întrebare cu sinceritate. Reluând mâine munca noastră activitatea de zi cu zi să ne străduim s-o sfințim, îndeplinind-o bine din iubire față de Dumnezeu. În acest fel ea va căpăta o valoare mântuitoare și va facilita intrarea noastră în Împărăția veșnică a Tatălui. Să oferim în fiecare zi lui Dumnezeu un mic act de iubire, o rugăciune, să învingem o ispită; iar dacă am pierdut comoara prieteniei lui Isus, să nu întârziem a o dobândi prin sacramentul spovezii.

Mântuirea sau condamnarea finală, de care ne vorbește cea de-a treia parabolă din duminica de azi – parabola năvodului -, este consecința alegerii libere din partea omului. Dumnezeu, în nespusa sa bunătate, a dăruit omului libertatea, dar odată cu această libertate, i-a dăruit și posibilitatea de a refuza planul său de mântuire. De aceea, primirea sau excluderea de la Împărăția lui Dumnezeu depinde de răspunsul pe care îl dăm la chemarea lui.

Descoperirea lui Dumnezeu, posedarea adevărului divin, liniștesc inima, liniștesc conștiința, dau speranță. Cine l-a găsit pe Dumnezeu a găsit pacea sufletului, a găsit adevărata comoară, a găsit viața. Nici o jertfă nu este prea mare pentru a păstra această comoară. Isus ne cere mult, ne cere totul pentru a intra în Împărăția sa, dar nici ceea ce ne oferă el nu este puțin, ci totul: fericirea veșnică. De aceea, alegerea și angajarea noastră să fie înțelepte și să includă pe lângă înțelepciunea șarpelui și simplicitatea porumbelului.

Un exemplu de alegere matură întâlnim în prima lectură din duminica de astăzi, luat din cartea întâi a Regilor, în care ni se relatează frumoasa rugăciune a regelui Solomon. Rugăciunea sa este deosebit de plăcută lui Dumnezeu pentru două motive: – întâi pentru felul în care este făcută, adică cu umilință și încredere; – apoi pentru obiectul ei, care este înțelepciune pentru a putea conduce poporul ales.

Pentru un om și mai ales pentru un rege tânăr, o astfel de decizie este deosebit de plăcută lui Dumnezeu. Regele Solomon ar fi putut cere cu totul altceva, dar nu, el preferă înțelepciunea în locul altor valori; înțelepciunea este preferată în locul bogățiilor acestei lumi, în locul vieții lungi, în locul unei domnii liniștite. Problemele sociale, politice, chiar cele religioase vor fi înfruntate de acum, nu de un tânăr, dar de un rege atât de înțelept încât din toate colțurile pământului vor veni oameni care să asculte înțelepciunea pe care Dumnezeu a pus-o în inima sa (1 Rg 10,24).

Pentru noi creștinii, adevărata înțelepciune constă în alegerea lui Dumnezeu, în descoperirea lui Dumnezeu, care s-a făcut prezent în mod vizibil în mijlocul oamenilor prin Cris¬tos, care este înțelepciunea însăși.

Isus Cristos este un prieten care valorează infinit mai mult decât toate comorile acestui pământ. Odată ce l-am gă¬sit, nu trebuie să-l schimbăm cu nici o altă valoare, deoarece numai prin el avem viața. Mântuitorul a explicat deseori că nici cele mai mari bogății pământești nu valorează cât viața veșnică. Aurul, diamantele, pot fi distruse, pot fi furate, veșmintele, oricât de scumpe și frumoase ar fi ele, până la urmă vor fi mâncate de molii. Ceea ce rămâne, și aceasta este esențial, este o viață trăită în prietenie cu Isus, în harul lui Dumnezeu. Iată, adevărata comoară; iată alegerea înțeleaptă și matură! Imaginea evanghelică a năvodului aruncat în mare, care a¬dună tot felul de pești, ne arată că Dumnezeu cheamă toți oame¬nii la mântuire. Tocmai această chemare universală, o descrie Apostolul Paul în lectura din Scrisoarea către Romani. Dumnezeu cheamă pe toți oamenii, dar nu silește pe nici unul, nici nu promite un paradis pământesc sau o fericire fără jertfă. Apostolul neamurilor ne arată scopul pe care îl urmărește Dum¬nezeu cu noi. Dumnezeu ne iubește, el vrea ca să reproducem în noi chipul Fiului său, pentru a putea fi părtași și de slava lui. Cei chemați de Dumnezeu trebuie să se asemene lui Cristos, iar din această asemănare nu poate lipsi calvarul încer¬cărilor. Isus însuși ne spune: “În lume veți avea mult de suferit, dar aveți curaj, eu am învins lumea!” (In 16,33). Dacă menirea creștinului este de a fi asemenea lui Cristos, și dacă lui Cristos nu-i putem scoate cununa de spini de pe cap, nici nu-i putem îndepărta de pe trup rănile biciuirii și ale răstignirii, atunci și noi creștinii, noi cei prezenți aici, pe acest pământ, să înfruntăm toate încercă¬rile vieții cu frunțile senine, conștienți și siguri că odată vom ajunge și noi acolo unde este Cristos, în Patria fericită.

Să veghem, așadar, și să ne rugăm pentru ca bunurile aces¬tei lumi, pentru ca zgomotul acestei lumi să nu ne împiedice să auzim mesajul de chemare al lui Dumnezeu. El ne cheamă pe toți la Împărăția și mărirea sa, ne cheamă la libertate, la sfin¬țenie, la viața veșnică. Să fim treji pentru ca ziua noii veniri a lui Cristos să ne găsească cu candela aprinsă, pentru a putea auzi chemarea sa: “Veniți binecuvântații Părintelui meu, primiți ca moștenire Împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii” (Mt 25,31-34).

Mihai Mărtinaș

 

* * *

 

Duminica a XVII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

În viața noastră, fiecare dintre noi căutăm binele și ne străduim din răsputeri să ocolim răul, nenorocirea, neplăcerile și necazurile, căci prin însăși natura sa, omul se îndreaptă mereu spre bine, se îndreaptă spre frumos. Rareori sau poate niciodată nu vom întâlni oameni care să spună că ei n-au avut niciodată necazuri, greutăți, probleme. Într-o măsură sau alta toți suntem supuși răului care există în lume. Dumnezeu ne încearcă pe fiecare, îngăduind să ni se întâmple ceva ce poate mai puțin ne dorim. Sunt momente în care toți ar trebui să ne analizăm puțin viața noastră, să ne analizăm faptele și comportamentul nostru. Sunt momente care ne dau prilejul să ne punem o serie de întrebări ca: Încotro mergem? Care este sensul atâtor acțiuni ale noastre? Care este sensul vieții noastre? Avem nevoie uneori de a ne desprinde de obișnuința noastră, de monotonia faptelor noastre, pentru a găsi o soluție la problemele și la punctele în care simțim că ar mai trebui schimbat ceva.

În prima lectură am auzit cum Solomon ajunge să fie ales rege în locul tatălui său David; un moment decisiv pentru el! Acum el se oprește și se analizează, se gândește de ce anume are nevoie pentru a face față acestui nou statut, acestei noi responsabilități pe care i-a oferit-o Dumnezeu: aceea de a fi rege, de a fi judecător al poporului. Și am auzit ce-i cere Solomon lui Dumnezeu: Dă-mi Doamne o inimă înțeleaptă care să știe să deosebească binele de rău!” (1Rg 3,9) Pentru el nimic nu întrece înțelepciunea care vine de la Dumnezeu. Ar fi putut să-i ceară cu totul altceva: putere, moartea dușmanilor, bogăție. Însă Solomon se gândește că toate acestea n-ar avea nici o valoare fără înțelepciunea care vine de la Dumnezeu. Rugăciunea lui e diferită de cea a celorlalți regi care, contrar lui Solomon, cereau de la protectorii lor viață lungă și un destin fericit. Pentru el, inima contează înainte de toate! De aceea el cere o inimă înțeleaptă, o inimă ascultătoare, o inimă care să știe să judece drept, atunci când va trebui să judece în calitate de judecător al poporului.

Evanghelia din duminica de astăzi ne prezintă trei parabole, toate având ca centru de referință Împărăția lui Dumnezeu. În primele două parabole, Isus compară împărăția cu un năvod aruncat în mare și cu o perlă de mare valoare. În cazul parabolei cu năvodul, Isus vrea să scoată în evidență faptul că aici pe pământ, toți oamenii trăiesc împreună: atât cei buni cât și cei răi. La sfârșitul lumii însă, așa cum pescarul desparte peștii cei buni de cei răi, la fel vor fi despărțiți și oamenii: cei buni vor merge în Împărăția lui Dumnezeu iar cei răi vor fi trimiși în iad.

Isus mai compară Împărăția cu o perlă de mare valoare. Când negustorul o vede face tot ce-i stă în puteri pentru a intra în posesia ei. Tot astfel, creștinul care vrea să intre în Împărăția lui Dumnezeu trebuie să se lepede de toate și să se facă vrednic de această Împărăție.

În al treilea rând, Isus ne prezintă Împărăția ca pe o comoară ascunsă într-un ogor. Un om o găsește și vrea să intre în posesia ei. Din evanghelie reiese că acest om era un om oarecare, un muncitor ca toți ceilalți. Acest om muncea din greu în fiecare zi pe un ogor care nici măcar nu era al lui. Cine știe de câte ori s-o fi întrebat: de ce trebuie să muncesc așa mult? De ce viața e așa dură cu mine? Ce sens are toată munca mea? Și iată că dintr-o dată soarta i se schimbă radical. Într-una din zile, ne spune evanghelia, el găsește o comoară; plugul său se oprește cu un sunet ascuțit și metalic în pământ. Se oprește, scormonește pământul și dă de o grămadă de monede. Își dă imediat seama că se află într-o stare decisivă a vieții sale. Nici nu-i trece prin cap să rateze această ocazie. Privește în jur, reacoperă comoara și continuă munca până seara. Să ne imaginăm însă cât de deosebită este acum munca sa! El poartă cu sine un secret extraordinar. Un singur lucru îl obsedează: cum să facă să intre în posesia comorii? Și soluția vine imediat: vinde casa, bunurile, vinde tot ce are pentru ca în acest fel să procure banii necesari pentru a putea cumpăra ogorul. Bineînțeles că toți cei din jur încep să-l considere drept nebun. Însă el nu ține cont de comentariile celor din jur. Este sigur și conștient că face cea mai mare alegere a vieții sale. De acum, existența sa capătă o fizionomie complet nouă. Cu această comoară el își plătește datoriile, își face o casă mai mare și răscumpără tot ceea ce vânduse înainte.

Această comoară despre care ne vorbește evanghelia de astăzi, este tocmai Împărăția Cerului. Față de alte mari opere ale omenirii, ea poate părea un nimic. La fel poate părea un nimic harul, Euharistia, poate părea un nimic mântuirea sufletului. Și totuși, dacă analizăm bine, vom vedea că ele sunt totul. Însă pentru a ne da seama de aceasta, avem nevoie de ochi care să privească dincolo de aparențe, dincolo de aspectul vizibil al lucrurilor. Numai astfel vom putea observa ceea ce Dumnezeu înfăptuiește în Biserica sa, în sacramentele sale și în inima celor ce cred. Fără ochii credinței nu vom putea observa niciodată realitatea Împărăției Cerului care se desfășoară de-a lungul istoriei noastre și care va fi definitivă la a doua venire a lui Cristos. Creștinul trebuie să ducă o luptă continuă pentru a face să triumfe Împărăția lui Dumnezeu înlăuntrul său și în afara sa; o luptă continuă împotriva puterilor răului, împotriva păcatului care a luat atâtea forme în lumea noastră de astăzi.

Ce este de fapt această Împărăție despre care ne vorbește evanghelia de astăzi? Această Împărăție este însuși Cristos! Nu există nici o diferență între alegerea pentru Împărăție și alegerea pentru Cristos; sunt unul și același lucru! Cu Isus a început deja ultima fază a împlinirii timpurilor. Împărăția este deja pe pământ în persoana lui Isus Cristos, iar adeziunea la persoana lui Cristos este de fapt pronunțarea dorinței de a intra în Împărăție. Astfel trebuie să înțelegem noi creștinii Împărăția lui Dumnezeu. Să nu o reducem la o simplă idee proiectată în viitor, la o realitate de existența căreia uneori poate ne și îndoim. Noi, creștinii, ne rugăm în fiecare zi la rugăciunea Tatăl Nostru: vie împărăția ta. La ce ne gândim când pronunțăm aceste cuvinte? Care este Împărăția pentru care optăm noi? Și dacă ne-am dat seama de realitatea acestei Împărății, ce facem noi pentru a ne face vrednici de ea?

Într-o biserică, la una din Sfintele Liturghii, un preot predica despre paradis și despre Împărăția lui Dumnezeu. După Liturghie se prezintă la preot un om și-i spune: “Părinte, ați vorbit foarte frumos despre paradis, dar ați uitat să specificați un lucru esențial; anume, unde se află acest paradis?” Preotul îi arată o casă vis-a-vis de biserică și îi spune că acolo locuiește o văduvă cu trei copii a cărui soț îi murise în război. “Mergi, îi spune preotul, și ajut-o cu ceea ce poți tu!” Omul respectiv merge la acea casă luând cu sine câteva daruri pentru cei trei copii. Văzând darurile, văduva, cuprinsă de emoții, începu să plângă, iar copiii o întrebară: “Mamă, de ce plângi, nu cumva acesta este tatăl nostru?” Și fără să aștepte răspunsul, copiii îl înconjurară pe străin mulțumindu-i pentru darurile aduse. Impresionat, omul exclamă atunci cu lacrimi în ochi: “Nu sunt eu tăticul vostru, dar de azi înainte mă voi îngriji de voi ca un adevărat tată!” Și întorcându-se la preot îi spune următoarele cuvinte: “Părinte, acum știu unde este paradisul, el este în inima mea!”

Iată deci cum trebuie să înțelegem noi Împărăția lui Dumnezeu! Iată unde trebuie să o căutăm! Ea este în inima fiecăruia dintre noi, iar noi creștinii trebuie să luptăm neîncetat pentru a face să triumfe în noi această Împărăție. Trebuie deci să vindem toate pentru a fi liberi să-l primim pe Cristos. Iar pe primul loc în inima noastră trebuie să fie Cristos. Ernest Hello, un scriitor german, îi spunea soției sale chiar în ziua nunții: “nu vreau să ocup în inima ta decât locul al doilea; primul trebuie să fie ocupat de Isus Cristos!

Și pentru noi, preocuparea principală trebuie să fie aceea de a-l întâlni pe Cristos. Să nu rămânem orbiți de dorința de câștig, căci cele mai multe probleme se ivesc atunci când noi uităm să mai spunem stop; uităm să ne mai rugăm și să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru darurile sale. Nu bogăția, nu puterea, nu fericirea, ne fac pe noi vrednici de Împărăția lui Dumnezeu! Pentru a intra în Împărăție, avem nevoie de o inimă curată, de o inimă nobilă și sinceră. De aceea să cerem și noi de la Dumnezeu asemenea lui Solomon: “Dă-mi Doamne o inimă înțeleaptă care să știe să discearnă între ce e bine și ce e rău. Dă-mi o inimă care să caute mereu dreptatea ta și să împlinească mereu voința ta, pentru ca astfel să devin vrednic de împărăția ta”.

Adrian GHERGHELUCĂ

 

* * *

 

Duminica a XVII-a (A)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a spus mulțimilor: “Împărăția cerurilor este asemenea cu o comoară ascunsă într-un ogor pe care un om, găsind-o, o ascunde din noi și, cuprins de bucurie, se duce, vinde tot ce are și cumpără ogorul acela. Împărăția cerurilor se mai aseamănă cu un negustor care caută mărgăritare frumoase. Când găsește un mărgăritar de mare preț, se duce, vinde tot ce are și îl cumpără. Împărăția cerurilor se mai poate asemăna cu un năvod aruncat în mare care strânge tot felul de pești. Când s-a umplut, pescarii îl trag la țărm, se așază și aleg peștii buni în coșuri, iar pe cei răi îi aruncă…” (Mt 13,44-52)

În această duminică ne sunt propuse spre meditare ultimele parabole ale Mt 13. Două dintre ele pun accentul, pe de-o parte, asupra valorii Împărăției cerurilor atunci când o compară cu o comoară sau cu un mărgăritar de mare preț, dar, pe de altă parte și în mod deosebit, asupra eforturilor pe care cei care știu să le aprecieze le fac pentru a le dobândi: vând tot ce au ca să cumpere comoara. A treia parabolă privilegiază mai curând calitatea celor care urmează să facă parte din Împărăție atunci când ni-i prezintă pe pescarii care aleg peștii buni pentru a-i pune în coșuri, iar peștii răi îi aruncă. Dacă am citi această ultimă parabolă prin prisma primelor două am putea spune că peștii buni ar fi cei care și-au agonisit comoara sau mărgăritarul de mare preț. Prabola, însă, vorbindu-ne despre pești buni și nu despre vreun personaj care poartă în mână vreun obiect de mare preț pentru a se prezenta înaintea Judecătorului, lasă să se înțeleagă că tocmai ei sunt comoara, ei au devenit ceea ce trebuia să devină, ei alcătuiesc împreună cu Dumnezeu Împărăția.

Fraților, noi știm că Dumnezeu toate le îndreaptă spre binele celor care îl iubesc pe el, adică al acelora care au fost chemați potrivit planului său. Într-adevăr, pe aceia pe care i-a știut mai dinainte i-a și predestinat să poarte chipul Fiului său, ca Fiul să fie primul născut dintr-o mulțime de frați. Pe cei pe care i-a predestinat să aibă această asemănare i-a și chemat; pe cei pe care i-a chemat i-a și îndreptățit; pe cei pe care i-a îndreptățit i-a și condus la mărirea sa. (Rm 8,28-30)

A deveni comoară a Împărăției nu este rodul exclusiv al faptelor bune pe care le-am face. Apostolul Paul (Pavel) explică acest proces al devenirii a ceea ce trebuie să fim folosind câteva expresii cheie: 1. Dumnezeu toate le îndreaptă spre binele celor care îl iubesc; 2. Dumnezeu toate le îndreaptă spre binele celor care au fost chemați potrivit planului; 3. cei chemați sunt predestinați să poarte chipul Fiului său; 4. pe cei chemați Dumnezeu i-a îndreptățit; 5. pe cei îndreptățiți Dumnezeu i-a condus la mărirea sa.

În tot acest proces se întrevede o colaborare între cei care îl iubesc pe Dumnezeu și Dumnezeu care înfăptuiește esențialul devenirii: cheamă, predestinează, îndreptățește și conduce la mărirea sa.

Chiar dacă această schematizare a procesului transformării de care beneficiază cei care îl iubesc pe Dumnezeu comportă o notă de abstractizare trebuie totuși să o gândim ca pe o lucrare tainica ce se realizează în noi în fiecare clipă, în fiecare situație, grea sau ușoară, tristă sau veselă a vieții noastre.

 

* * *

 

Summum bonum

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

În filozofia creștină, există ceva cunoscut ca summum bonum sau binele suprem. Summum bonum este considerat a fi nu doar cel mai bun lucru pe care cineva l-ar putea avea vreodată, ci totodată acel bun care conține în sine sau aduce cu sine toate celelalte lucruri bune și dezirabile, care satisfac pe deplin dorințele altfel imposibil de împlinit ale inimii umane. Summum bonum pare o idee abstractă, dar poate fi ilustrat prin intermediul unei experiențe din copilărie dintr-un sat african obișnuit.

Există obiceiul să i se ceară unui copil să prindă o cloșcă cu, să spunem, șapte pui. Copilul, invariabil, va începe cu puii. Dar cum aceștia aleargă stânga-dreapta, copilul va avea multă bătaie de cap ca să prindă chiar și numai un pui. Mai rău, cloșca, pentru a-și apăra puișorii, va veni după copil cu ciocul și ghearele sale. După mult efort cu prea puține rezultate, copilul va renunța la urmărirea inutilă a puilor, și atunci va veni în ajutor mama copilului.

Mai întâi ea va lua un coș mare, o va ademeni pe cloșcă și o va acoperi cu coșul. Cloșca își va chema atunci puișorii și aceștia se vor aduna cu toții în jurul coșului. Femeia va ridica puțin coșul și toți puii se vor grăbi să intre pentru a fi alături de mama lor. În câteva minute ai astfel și cloșca și puii ei. În acest exemplu, puii pot fi comparați cu numeroasele lucruri bune ale vieții, iar cloșca cu summum bonum, bunul suprem care aduce cu sine toate celelalte bunuri.

Lecturile de astăzi ne invită să ne punem această importantă întrebare: Dintre toate lucrurile pe care le doresc în viață, care sunt puișorii și care este cloșca? Oare care este acea dorință din viața mea care odată împlinită va aduce cu sine împlinirea tuturor celorlalte dorințe legitime ale mele? Evanghelia numește această dorință supremă a inimii umane “împărăția lui Dumnezeu”. “Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui și toate acestea se vor adăuga vouă” (Matei 6,33).

Împărăția lui Dumnezeu este domnia lui Dumnezeu în inimile noastre, în viețile noastre, în familiile noastre, în societatea noastră și în lumea noastră. Cel care găsește împărăția lui Dumnezeu găsește tot ceea ce își mai poate dori. De aceea este comparată cu comoara ascunsă într-un ogor pe care cineva o descoperă, apoi merge și vinde tot ceea ce are pentru a cumpăra ogorul acela; sau cu un mărgăritar de preț pentru care un negustor vinde toate câte le are ca să îl poată cumpăra. De fapt, aceste parabole ne invită nu doar să căutăm mai întâi împărăția lui Dumnezeu, ci să căutăm doar împărăția, deoarece cu ea vine orice alt bun pe care îl dorim.

Solomon, în prima lectură, este un bun exemplu de om care a mers după cloșcă și nu după pui. Ca tânăr rege, el avea multe nevoi legitime. Avea nevoie de bogăție, de putere militară, faimă, securitate, prosperitate, viață lungă și fericire. Dar când Dumnezeu îi spune să îi ceară un lucru, el cere summum bonum, înțelepciune. Știa că cu înțelepciunea vine orice alt lucru bun de care avea nevoie și pe care îl dorea. Și Dumnezeu a confirmat alegerea lui cu aceste cuvinte: “Iată, Eu îți dau minte înțeleaptă și pricepută, cum nici unul n-a fost ca tine înaintea ta și cum nici nu se va mai ridica după tine. Ba îți voi da și ceea ce tu n-ai cerut: bogăție și slavă, așa încât nici unul dintre regi nu va fi asemenea ție, în toate zilele tale” (1 Regi 3,12-13).

Dacă Dumnezeu v-ar apărea la noapte în vis și v-ar spune să îi cereți un singur lucru, ce anume ați cere? Ați cere bogăție sau succes în afaceri sau în iubire? Ați avea înțelepciunea lui Solomon să cereți domnia lui Dumnezeu în viața dumneavoastră personală și profesională? Este împărăția lui Dumnezeu atât de importantă pentru dumneavoastră încât sunteți pregătiți să vindeți și să împărțiți tot ceea ce aveți pentru a o dobândi? Amintiți-vă, împărăția lui Dumnezeu nu este doar unul între atât de multe alte lucruri bune și dezirabile. Este summum bonum, bunul suprem, singurul lucru bun de care avem nevoie pentru a ajunge la totală satisfacție și împlinire în viață. Dacă aveți împărăția lui Dumnezeu aveți totul și dacă nu aveți împărăția lui Dumnezeu nu aveți nimic.

 

* * *

 

Dumnezeu iubește pe aceia care sunt dispuși să riște totul

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Solomon nu crede în “harul stării”

Este o deosebită plăcere să întâlnești pe unul care recunoaște că nu este la înălțime, nu este pregătit, se teme – pentru a o spune în termeni moderni – că a ajuns la propriul “grad de incompetență”. În rugăciunea lui Solomon se observă de îndată un timbru de autenticitate. Nu recită în fața lui Dumnezeu partea celui umil, despre care afirmă că nu este vrednic (…și așteaptă să-l audă spunând că nu este adevărat). Se prezintă pur și simplu așa cum este: mărturisește insuficiențele proprii și limitele proprii (“sunt un copil”), incapacitățile și nesiguranțele proprii (“nu știu să mă comport ca rege”).

Nu-și imaginează chinuri și neliniști. Și nici nu este înspăimântat. Chiar faptul că acest faimos dialog cu Domnul are loc în vis, indică faptul că noul rege, deși preocupat, reușește totuși chiar să doarmă. Pur și simplu lasă să se înțeleagă că “ajuns” la acea îndatorire nu înseamnă nimic. Este important și decisiv ceea ce urmează. Examenele adevărate încep din ziua următoare și nu se vor termina niciodată. Nu aș spune că Solomon tremură la această idee. Ceva diferit: nu se simte sigur pe sine. Mai mult decât nesigur, se declară lipsit de experiență. Nu este vorba de a căuta sprijin și recomandări pentru carieră. Sprijinul adevărat trebuie să fie asigurat, de sus, de cât mai sus posibil, după ce și-a pus piciorul pe acea treaptă (care apoi, în perspectiva evanghelică, este cea care permite cel mai bine de a se pleca pentru a spăla picioarele altuia.)

Solomon nu prezintă titlurile proprii. Nu se laudă cu nici o specializare. Nu expune justificări ridicole: “Nu am căutat eu… Eu am fost primul care am fost surprins… A trebuit să mă resemnez, să mă plec… Nu am putut face altceva decât să ascult, așa cum am făcut mereu în viața mea…” Se declară disponibil să primească. După ce i-a fost oferită autoritatea, aștepta… tot restul care, într-un anumit sens, s-o justifice. Regele nu este preocupat pentru chipul propriu, succesul, popularitatea. Îi stă la inimă binele altora. Știe că dacă săvârșește vreo nebunie, nu compromite numai prestigiul propriu, ci sunt la mijloc persoanele de care este responsabil.

Solomon nu ține să apară ca unul care știe. Se consideră mai degrabă, unul care trebuie să învețe, care începe să învețe. A obține de la Dumnezeu “o inimă docilă”, nu înseamnă de fapt a aduna înțelepciune, ci de a asculta. Dumnezeu îi dăruiește “o inimă înțeleaptă și inteligentă”, nu un “depozit” de adevăr, de rețete și de răspunsuri prefabricate numai de folosit. Adică, în practică, îi promite că în fiecare zi îl va instrui, îl va face să înțeleagă ceva, îl va corecta, îl va certa dacă este cazul.

Solomon nu dobândește o posesiune definitivă de la pornire, un bagaj de știință pe care nimeni nu va mai îndrăzni s-o pună în discuție. I se garantează, în schimb, posibilitatea de a vedea, examina, hotărî în chip drept treptat-treptat.

Aș îndrăzni să spun: unica siguranță pe care o cere este cea de… a nu fi prea sigur de sine. Adică: siguranța dubiului zilnic. Se simte asigurat de un “responsabil” care nu este semeț, nu este prezumțios, nu se arată dezinvolt, stăpân pe situație, și, în loc să se ia în serios, ia în serios ceea ce vine numai de la Domnul, pe care îl invocă cu umilință. Evident nimeni (nici chiar Dumnezeu) nu l-a informat pe Solomon despre existența așa zisului “har al stării”. Totuși, “o inimă docilă” este ceva diferit de “harul stării”. Mai de încredere… Apelând la harul stării, este riscul de a apăra și erorile cele mai mari. Cu inima docilă nu ezită să se pună în discuție (și a se lăsa pus în discuție) și, când este cazul, de a recunoaște greșelile.

“Nu te accept cum ești, ci cum erai…”

Toți putem să ne însușim rugăciunea lui Solomon, chiar dacă nu avem responsabilități deosebite de a guverna. O inimă “docilă, înțeleaptă și inteligentă” rămâne pentru totdeauna necesară pentru a duce viața noastră, de a ști “să distingem binele de rău”, de a poseda discernământul drept. Recurgerea constantă la Domnul este indispensabilă pentru a nu pierde orientarea. Și apoi aceeași rugăciune este permisă de a o formula în avantajul tuturor acelora care, în Biserică, dețin autoritatea.

În loc de a ne lamenta, în loc de a depăna rozariul celui nemulțumit (rostind mereu “misterele de durere”; un astfel de om îmi mărturisea, apropo de dificultățile pe care le avea cu autoritatea constituită, că nu reușește să accepte “misterele… misterioase”), în loc de a dori superiori după gusturile noastre, este bine să ne rugăm cu insistență ca Domnul să le dea “o inimă docilă”. Nu avem nevoie ca “șefii” să fie cum îi vrem noi, să acționeze pe linia dorințelor noastre, să corespundă așteptărilor noastre. Bineînțeles, toate acestea nu sunt în mod necesar un rău. Mai rău: nu sunt realiste.

Dacă Domnul ar asculta fiecare rugăciune care exprimă un anumit ideal de autoritate, ar fi constrâns să ne dea responsabili de comunități “modelați”, fiecare, în zeci (sau sute) de forme diverse. Ceea ce nu este la îndemâna nici… a atotputerniciei divine.

Este lucru “înțelept și inteligent”, în schimb, de a insista ca oricine ar fi “investit cu autoritate” să primească în dar, în fiecare zi, o inimă înzestrată cu docilitate. Un păstor cu adevărat docil Domnului ar putea și să nu ne placă, să nu ne “mulțumească”. Dar este desigur în avantajul nostru. Personal, însă, mă hazardez să adaug o clauză la această rugăciune pe care o iubesc atât.

Aud adesea un oarecare “responsabil” declarând pe un ton peremptoriu: “Trebuie să mă acceptați așa cum sunt”. Într-adevăr, a lua sau a lăsa. Nu sunt foarte de acord. Trebuind să înregistrez adesea anumite schimbări neașteptate de ton și atitudini și limbaj și chiar idei, aș propune o corecție mică: “Să nu-mi ceri să te accept cum ești. Am putea ajunge la un fel de compromis. Dacă ești de acord, prefer să te accept… cum erai. Vreau să spun cum erai înainte de a ți se fi întâmplat acel lucru, înainte de îmbrăca rolul sau, mai rău, ai devenit un personaj. Acceptarea îmi stă bine. Numai să fie acceptarea a ceva autentic, sincer (inclusiv defectele), nu ceva artificial.

Și apoi, să ne gândim bine, acceptarea reciprocă nu este decât un punct de plecare în vederea unei creșteri, a unui drum de făcut împreună, în timpul căruia, puțin câte puțin, toți ne-am regăsi (cel puțin un pic) diferiți. Deci, te accept (de preferință cum erai, “nu îmbrăcat în autoritate”), dar aș vrea să-mi promiți că vom da o mână de ajutor pentru a schimba în bine (cel puțin un pic). Inima docilă ar trebui să slujească, în loc să forțeze pozițiile noastre, să le părăsim când El ne avertizează că ne așteaptă în altă parte…

Descoperirea

Isus, în evanghelie, vorbește despre împărăție în termeni de descoperire. Descoperirea unui “tezaur ascuns într-un ogor”. Descoperirea “unui mărgăritar de mare valoare”. S-ar spune un mare noroc. Numai că acest mare noroc este plătit cu prețul dezlipirilor, renunțărilor și sustragerilor. Țăranul este constrâns să “vândă toate bunurile sale” pentru a intra în posesia acelui ogor. Chiar și negustorul trebuie să “vândă toate bunurile sale” pentru a obține acel mărgăritar.

Trei observații. 1 – Cine știe dacă reușim să concepem și să prezentăm creștinismul, nu în termeni de povară apăsătoare de greutăți și datorii de purtat, ci ca o descoperire bucuroasă, posibilitate de a deveni ușori, liberi. “L-am aflat pe Mesia”, anunță cu un aer de triumf Andrei pe fratele său Simon (Io 1,41). Ca și cum ar comunica: a fost un lucru extraordinar, o întâlnire surprinzătoare, o experiență uimitoare. De acum înainte toată viața noastră se poate schimba.

2 – Împărăția nu este un adaos la tot ce posedăm, și pe care vrem să-l ținem strâns. Împărăția este totul, unicul lucru necesar, care ne face să părăsim toate, ne face să lăsăm, fără regrete, restul. Nu se ajunge la unu adunând, ci scăzând! 3 – Să spunem lucrurilor pe nume. Țăranul, negustorul, se consideră mai mult decât mulțumiți de ogorul cu comoara îngropată, cu mărgăritarul. Nu rezultă, cel puțin din evanghelie, că pretind altceva, după aceea. Nu au nevoie de altceva. Tot ceea ce ar putea obține, ar fi derizoriu față de ceea ce au dobândit. În schimb se poate întâmpla ca cineva, obținând o dată împărăția, să urmeze un itinerariu invers. Și să înceapă a căuta posturi, onoruri, titluri, privilegii, diferite gratificații.

Ca și cum împărăția ar asigura acele alte lucruri de la care ar trebui în schimb să renunțe , și care de multe ori sunt chiar incompatibile cu ea. Sau, mai rău, că împărăția ar fi o pierdere, pentru care ar trebui să ne despăgubim din belșug cu tot felul de compensații. Atunci când se fac operații de acest fel – care nu sunt rare – se aseamănă cu un negustor care, ajuns în posesia comorii fabuloase, o vinde (mai bine, o vinde în pierdere) pentru a câștiga un pic de marfă de proastă calitate.

Vrem să ne convingem, o dată, că întâlnirea cu Cristos nu ne face să câștigăm nimic, din moment ce El însuși este cel mai mare câștig? Vrem să ne convingem, în sfârșit, că de fiecare dată împărăția devine pretext pentru alte cuceriri, am pierdut deja împărăția, sau oricum am contribuit s-o devalorizăm? Cei doi din parabolă erau tipi serioși, cu ochi siguri, capabili de a face bine socotelile. Noi, în schimb, suntem “socotitori” meschini, prea prudenți, incapabili de a risca. Cel puțin știm să descriem comoara, s-o explicăm, să-i povestim istoria, să-i schițăm dezbateri interminabile, dar nu ne decidem să ne-o însușim. …Și Dumnezeu iubește pe aceia care riscă, nu pe cei care se limitează să cunoască regulile jocului.

Promovarea se obține cu o serie de respingeri (la examene)

Noi știm că totul conlucrează spre binele acelora care îl iubesc pe Dumnezeu”, ne asigură Paul în a doua lectură. Știm, dar ignorăm în ce fel. Accidente, cruci, realități neplăcute, situații dureroase, nenorociri, supărări, le considerăm ca un rău pentru noi, ceva care întârzie, împiedică, sau de-a dreptul spulberă proiectele noastre. Totuși Dumnezeu reușește să transforme aceste realități negative în “bine”.

Procedeul, totuși, rămâne secret, ascuns de ochii noștri și de înțelegerea noastră (nimeni nu a pătruns vreodată în acel laborator secret unde Dumnezeu, alchimistul inaccesibil, săvârșește transformarea miraculoasă). Și ieșirea pozitivă de atâtea ori se manifestă în timpi foarte lungi. Credința și speranța ne garantează, sau cel puțin ne fac să bănuim că la construirea binelui nostru conlucrează nu numai acele elemente pe care noi le considerăm utile, dar și acelea pe care le socotim dăunătoare, acele materiale pe care noi le înlăturăm fără milă.

Totuși continuăm să rămânem în întuneric, ca să observăm contradicțiile, până și scandalul. Nu înțelegem îndată. Nici Dumnezeu nu ne dă explicații sau justificări. Acesta este paradoxul credinței. A crede că se va ajunge la soluția justă, la rezultatul pozitiv, prin atâtea evoluții care, după criteriile umane, sunt greșite. A crede că totul este o achiziție avantajoasă, chiar și pierderile cele mai dureroase. A crede că Dumnezeu, adesea, ne spune “da” cu o serie de “nu”. A crede că iubirea (“…celor care îl iubesc pe Dumnezeu”) reușește să înfăptuiască miracolul de a transforma în promovare un lanț de căderi.