Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XVI-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
Geneza 18,1-10
Coloseni 1,24-28
Luca 10,38-42

Luca 10,38-42

Pe când mergeau, au intrat într-un sat. Acolo l-a primit în casa ei o femeie cu numele de Marta. Aceasta avea o soră numită Maria care, stând la picioarele Domnului, asculta cuvântul lui. Însă Marta era ocupată cu multele griji ale casei. Venind la el, i-a zis: “Doamne, nu-ți pasă că sora mea m-a lăsat singură să servesc? Spune-i să mă ajute!” Domnul i-a răspuns: “Marta, Marta, pentru multe te mai îngrijești și te frămânți, însă un lucru este necesar: Maria a ales partea cea bună, care nu-i va fi luată”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Eduard Patrașcu
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Dumea

 

* * *

 

Partea cea mai bună

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Problema pe care și-o pun sufletele sincere în fața propriei conștiințe și a lui Dumnezeu este aceasta: Ce este cel mai bine de făcut pentru a-mi mântui sufletul?

Pentru că Isus a spus Martei că Maria, sora ei, a ales partea cea mai bună, să alegem și noi din fiecare lectură de la Liturgia cuvântului de azi partea cea mai bună, adică pe aceea care ne apropie cel mai mult de Dumnezeu Tatăl, de Fiul și de Duhul Sfânt, de izvorul fericirii veșnice.

Mulți comentatori ai Sfintelor Scripturi văd în cei trei tineri care au apărut lui Abraham (numele semnifică tată al unei națiuni) la stejarul Mambre, prima manifestare a celor trei persoane din Dumnezeu, căci, deși erau trei, Abraham îi numește ca pe unul singur – Domnul -, fiindcă toți trei aveau aceeași înfățișare tinerească, aceeași voință, aceeași știință, aceeași putere, iubire etc. toți trei fac aceeași făgăduință: Când vom veni peste un an, Sara, soția ta, va avea un fiu. (Sara înseamnă prințesă, mamă de popoare și regi).

Abraham a câștigat bunăvoința celor trei tineri, adică a Domnului, prin ospitalitatea sa generoasă, dând din bunurile materiale cu toată căldura inimii.

A da, a dărui, a oferi cu toată dragostea constituie o virtute – milostivirea – care îl apropie pe om de Dumnezeu Tatăl, care nu se lasă întrecut în dărnicie, dă lui Abraham nu numai un fiu, pe Isaac (numele înseamnă Dumnezeu râde – cf. Monumenta linguae dacoromanorum – genesis, pag. 346), nu numai ploaie și soare celor buni și celor răi (cf. Mt 5,45), ci, prin darul său făcut patriarhului, oferă în fapt pe propriul său Fiu, ca prin el să dea lumii întregi mântuirea.

Revelația confirmă că tot darul desăvârșit, partea cea mai bună, vine de sus, de la Tatăl luminilor (Iac 1,7); Tob 4,19). Acela care își deschide inima către darul Tatălui devine capabil, la rândul său, de o generozitate autentică și are menirea de a-l dărui, chiar datoria, fiindcă Tatăl și-a dat sufletul pentru noi, adică pe Fiul, de aceea și noi suntem datori să ne punem sufletul pentru frați (1In 3,16). Suntem conștienți de această datorie? Oare dacă Isus ne-ar spune ca femeii samaritene: Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu, nu l-am cere cu toată insistența? Cine îl primește pe Fiul, îl primește pe Tatăl și pe Duhul Sfânt, fiindcă în el sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei lui Dumnezeu (Col 2,3), toată bogăția Tatălui: cuvinte și fapte, puterea de a judeca și de a da viață, de a da nume, slavă, iubire etc. toate au fost date lui Isus (cf. In 1,44; 17). Ca recunoștință față de iubirea Tatălui (cf. In 15,10), Isus se dăruiește total pe sine: își dă viața (Mt 20,28); el, fiind adevărata pâine cerească dăruită de Tatăl, își dă trupul său pentru viața lumii (In 6,32). Acesta este trupul meu dat pentru voi. Și nu numai atâta, dar pentru faptul că s-a dăruit ca jertfă pentru viața lumii, are dreptul de a dărui pe Duhul făgăduit (Fap 2,33), darul lui Dumnezeu prin excelență (Fap 8,20; 11,17). Îmbogățiți cu aceste daruri încă de pe acest pământ, în chip tainic dar real, trăim deja viața veșnică, viața cea nouă, darul gratuit din partea lui Dumnezeu (Rom 6,23), adică preludiul vieții îngerești (Mt 22,30).

Datoria noastră de a dărui nu trebuie să constituie un act comercial – do ut des = îți dau ca să-mi dai -, sau de simplă filantropie, ci un act cu adevărat religios, deoarece trebuie să-și capete valoarea reală din aceea că vine în contact direct cu Dumnezeu însuși, cu caritatea sa; de aceea cel care are milă de sărman, împrumută Domnului și el îi va răsplăti fapta bună (Prov 19,17). Numai așa se creează un drept la răsplată (Ez 18,7 ș.u.) și la iertarea păcatelor (Dan 4,24; Qoh 3,30), numai așa echivalează cu o jertfă oferită lui Dumnezeu (Qoh 25,2) și asigură o comoară în cer (Qoh 29,12). Prin Cristos, darul nostru își capătă un nou sens și o valoare deosebită: Ceea ce ați făcu unuia dintre aceștia mici, mie mi-ați făcut (Mt 25,31-46); îi facem lui care, bogat fiind, s-a făcut sărac, ca prin sărăcia lui să ne îmbogățim (2Cor 8,9), să ne îmbogățim cu plinătatea lui Dumnezeu, adică cu învierea lui Cristos, cu fericirea veșnică a Tatălui, cu toată iubirea Duhului Sfânt. Pentru aceasta se întreba apostolul Ioan: Cum ar putea să rămână dragostea lui Dumnezeu în acela care își închide inima față de fratele său care este în nevoie? (1In 3,17; Iac 2,15).

Abraham a dat și a dobândit un fiu pe pământ, un moștenitor prin care se vor binecuvânta toate neamurile pământului (Gen 18,18). Dăruind vei dobândi. Creștinul care dă câștigă pe Fiul lui Dumnezeu, pe Tatăl însuși, pe Duhul Sfânt și viața veșnică. Ce parte poate fi mai bună?

Sfântul Paul spune (lectura a II-a) că acum se dezvăluie misterul ascuns de secole și la cunoașterea lui ajung sfinții zilelor noastre, toți acei care se bucură în suferințele lor, completând ceea ce a lipsit pătimirilor lui Cristos. Oare opera mântuirii nu a fost desăvârșită? Mai trebuie completată cu ceva din partea omului? De ce spune apostolul Paul că suplinește în trupul său ceea ce a lipsit pătimirilor lui Cristos? Poate fi ceva desăvârșit și totuși să aibă lipsuri? Opera mântuirii înfăptuită de Cristos este desăvârșită tocmai pentru că în ea a fost prevăzută și partea noastră de contribuție, că ne-a făcut cooperatori cauzali ai operei sale, de aceea spune sfântul Petru că în nimeni altul nu este mântuire, fiindcă nu este sub cer un alt nume dat oamenilor în care trebuie să ne mântuim pe noi (Fap 4,12; 3,31).

Ce a lipsit suferințelor lui Isus și poate fi completat acum și oricând de fiecare creștin, asemenea apostolului Paul? Acea cruce zilnică, acea părticică din crucea lui Isus despre care Mântuitorul a spus: Cine vrea să vină după mine, să-și ia crucea și să mă urmeze (Mt 16,24). Acei care își înțeleg partea lor de cruce prevăzută în opera lui Isus, repartizată prezentului, sunt cei care înțeleg rostul revelator al suferinței – suferința revelează iubirea – revelează și actualizează trecutul în prezent precum că nimeni nu are o iubire mai mare ca aceasta, ca a Fiului lui Dumnezeu care își pune viața pentru noi, confirmă în prezent ceea ce Isus a spus: Trebuia să pătimească toate acestea Cristos și așa să intre în slava sa (Lc 24,26), a pătimit ca să ne dea o parte pe care să o primim și noi, a pătimit ca să dea valoare pătimirii noastre și așa cum el a intrat în slava sa, la fel și noi, să-l putem urma în slavă, fiindcă această dovadă a iubirii prin pătimire constituie partea cea mai bună pe care Fiul o oferă Tatălui, constituie dovada supremă a împlinirii voinței sale: revelația iubirii supreme. Din acest motiv Isus simte o trebuință continuă de oameni care să-l urmeze până pe Calvar, spre a dovedi în prezent, în mod vizibil, atotputernicia iubirii dătătoare de viață. Cel ce-și duce crucea îl re-prezintă azi pe Cristos ca mântuitor al lumii.

Marta l-a primit pe Isus în casă (lectura a III-a), dar Maria a ales partea cea mai bună.

Am arătat deja că partea cea mai bună este Domnul sub chipul celor trei tineri: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, parte care se dobândește prin ascultarea cuvântului divin.

Marta îi slujea lui Isus, se străduia pentru multe, dar Maria ne arată cum să primim și cum să păstrăm partea cea mai bună: contemplând înțelepciunea divină, ascultând și păstrând în inimă revelația divină.

Rugăciunea contemplativă este partea cea mai bună a rugăciunii care deseori duce la extaz, la acea stare în care sufletul nu are nimic de spus, ci ascultă și se bucură, stare în care poate spune cu mireasa din Cântarea Cântărilor: Regele m-a dus în cămările sale: ne vom veseli și ne vom bucura de tine. Flori pe câmp s-au arătat și a sosit vremea cântării. Smochinul își dezvăluie mugurii și florile de vie parfumează văzduhul (1,3; 2,12-13). Aprecierea supremă: Iubitul meu e alb și rumen, între zeci de mii este întâiul. Capul lui, aur curat; părul lui, păr ondulat. Trandafir mirositor sunt obrajii lui; buzele lui la fel cu crinii roșii; brațele sunt drugi de aur cu topaze împodobite; stâlpi de marmură sunt picioarele lui, pe temelie de aur așezate (id. 5,10-15). Contemplația miresei este tradusă într-o viziune pământească, dar sfântul Paul, răpit până în al treilea cer, a văzut frumuseți de neimaginat și a auzit cuvinte de nespus (2Cor 12,4).

Noi credem că ne rugăm bine când îi spunem lui Dumnezeu cuvinte frumoase, din formulări personale sau împrumutate de la alții, credem că ne rugăm când spunem multe, când argumentăm lui Dumnezeu ca unui ignorant, deși Isus ne-a avertizat că nu acestea sunt partea principală (Mt 6,7), ci rugăciunea prin excelență constă în a asculta, în a medita, în a se lăsa vrăjit de frumusețea, înțelepciunea și iubirea cuvântului divin. Dacă nu ne rugăm cum trebuie, este semn că nu știm să ascultăm și nici să păstrăm în inimă cuvântul Domnului.

Deschide-mi, Doamne, urechile ca să te aud; deschide-mi inima ca să-ți primesc cuvântul și sunt sigur că în ziua de apoi mi se vor deschide ochii sufletului și te voi vedea așa cum ești! Amin.

 

* * *

 

Ospitalitate și înstrăinare

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Iese în plină evidență, din prima lectură și din evanghelie, tema ospitalității. Aceasta nu înseamnă că în cele două episoade nu apar diferențe importante. Avram, de exemplu, află o totală colaborare din partea soției în pregătirile pentru a primi pe cei trei oaspeți misterioși (adică pe Domnul). Marta, în schimb, nu reușește să obțină complicitatea surorii sale Maria, în activitatea ei frenetică determinată de sosirea în casă a prietenului Isus. Pe lângă aceasta: Domnului pare să-i placă mult banchetul somptuos pregătit de Avram. În timp ce Isus nu aprobă truda Martei, mai mult o mustră, fie chiar și cu afecțiune (“Marta, Marta…”). Oricum, aș vrea să subliniez trei elemente comune: spontaneitatea, gratuitatea, primirea celuilalt.

Spontaneitatea

Gesturile lui Avram, dar și atitudinea Mariei, și chiar preocupările Martei, sunt semnul spontaneității, al naturaleței, al căldurii umane, al cordialității. Nici un ritualism dictat de conveniențe, nici o artificialitate, nici o ceremonie. Nu este vorba pur și simplu de a deschide ușa casei. Persoana trebuie “să se deschidă”, să părăsească reticențele, să-și dăruiască propria ființă. Nu este problema de a oferi sau prezenta lucruri, ci de a “descoperi”, a se dărui pe sine fără rezerve.

În anumite forme de ospitalitate, se observă o distanță, o neîncredere, o frică de a comunica într-adevăr, care provoacă o evidentă indispoziție interioară. În momentul în care este primit celălalt, este ținut la distanță. Este primit (anumite “primiri” de persoane cu greutate…), dar protejându-se, apărându-se, menținând un prag precaut de distanță. Uneori, sub spoiala curteniei formale, se observă chiar și refuzul. Crusta subtilă și lucitoare a gentileței lasă să se filtreze răceala. Pentru aceasta cineva se simte primit și respins în același timp. Învăluit de curiozitate și de neîncredere. Te poți scufunda în fotoliu, dar observi duritatea ambientului. Sub surâs surprinzi plictiseala. Nu-ți lipsește nimic, paharul este mereu umplut cu grijă. Dar te simți jenat, deoarece căldura lipsește. În mod paradoxal, ai senzația că te-au primit în casă pentru a te face să te simți un străin. Se interesează cu ostentație de tine pentru a masca indiferența.

Gratuitatea

Celălalt aspect este gratuitatea. Caricatura ospitalității este calculul oportunist, substratul utilitarist, instrumentalizarea mai mult sau mai puțin nerușinată. Acea persoană îmi poate servi pentru a-mi procura o favoare determinată, îmi poate fi de folos pentru a dobândi acel obiectiv, pot să am nevoie de el din cauza cunoștințelor pe care le are și a pozițiilor pe care le ocupă, și deci îl copleșesc cu atenții, delicatețe, nu mă zgârcesc la onoruri și ceremonii și cheltuieli. În sfârșit, o bună investiție, după totul…

Dau, dar numai pentru că vreau să primesc, să-mi iau revanșa. Nu mă interesează valoarea persoanei, ci avantajul, după o mai mare sau mai mică scadență, pe care pot s-o scot din el. Tratamentul este subordonat interesului. Nu este altceva în centru. Centrul sunt eu. Profitul meu, ambiția mea, vanitatea mea, succesul meu, cariera mea, imaginea mea publică. În cazul în care celălalt este un personaj important, vestit, să fie “folosit” ca o floare la butonieră. Numai la sfârșit Domnul îi spune lui Avram că va răsplăti ospitalitatea sa atentă cu venirea pe lume a fiului îndelung așteptat. Celălalt este primit nu pentru că am nevoie de lucrurile sale, de favorurile sale, ci pentru că am nevoie de ceea ce este. Adevărata ospitalitate este cea “pentru nimic”. Care își arată bucuria de a sta împreună, de a comunica, de se cunoaște, de a se întâlni, de a se uimi de celălalt, să-i atingă cel puțin misterul său, să se bucure de prezența sa.

Cea mai genuină tradiție creștină a subliniat totdeauna caracterul sacru al oaspetelui. Pentru călugării antici, din deșerturile Egiptului, când era vorba de a primi un oaspete (un “frate”, sau oricare călător în trecere), cădea orice obligație cu privire la tăcere și post. Sărbătoarea avea preponderență asupra practicilor riguroase ascetice. Era Cristos însuși care era primit ca oaspete în hainele necunoscutului, străinului, al celui lipsit de locuință. Pentru care se dădeau onoruri cvazi religioase tocmai pentru că era sărac, lipsit de importanță, neinfluent, lipsit de titluri. Era considerată absurdă orice discriminare pe baza funcției, rangului social, prestigiului, averii. Dimpotrivă, precedența i se dădea ultimului. Locul cel mai înalt era rezervat celui care stătea pe treapta cea mai de jos în ierarhia oamenilor. Primatul îl avea cel mai prost îmbrăcat, nu personajului ilustru.

Sfântul Camil De Lellis, la sfârșitul sec. XVI, introduce și practică personal în spitale “ritul primirii” bolnavului, care urmează scheme liturgice, cu gesturi și semne care exprimă un sens religios accentuat și arată o evidentă căldură umană, pentru care noul sosit trebuie să aibă senzația, chiar de la ușa de intrare, că va fi tratat cu respect și iubire, și nu vor primi numai îngrijiri medicale. Va găsi persoane care “vor avea inimă” pentru el. În acest domeniu trebuie să recunoaștem că s-au făcut mulți pași. Nu totdeauna, din păcate, în direcția justă.

Primirea celuilalt

În sfârșit, ospitalitatea trebuie să fie sub semnul diversității. Pentru a primi este nevoie de “a ieși”. Avram iese hotărât din mentalitatea restrânsă a propriului clan, a propriului trib. Rupe cercul rigid al ambientului familiar, pentru a face loc celor trei personaje necunoscute. Îl lasă să intre în casa sa pe cel diferit, pe străin. Pentru a practica ospitalitatea, trebuie depășite granițele înguste ale autosuficienței, ale superiorității, ale vanității. Trebuie să ne dăm seama că criza respingerii în privința străinului, excluderea celuilalt, reprezintă, în afara faptului că este un păcat prin excelență împotriva ospitalității, și o sărăcire.

“Eliminând ceea ce nu se aseamănă cu noi, săvârșim un act vătămător în același timp împotriva universalității noastre de oameni și împotriva sfințeniei lui Dumnezeu. Dumnezeu vine între noi în haina celui diferit, a celui care nu are măsurile noastre, și care este, tocmai de aceea, sacramentul lui Dumnezeu” (E. Balducci).

Sfântul Toma susținea că noi îl cunoaștem pe Dumnezeu ca necunoscut. Cred că acest adevăr se poate verifica mai ales atunci când este vorba de “a-l recunoaște” sub travestirea oaspetelui necunoscut, fără nume, fără faimă, fără bogății, fără lucru. Sub travestirea celui de departe, neasemănător. Dumnezeu sosește adesea în casa noastră sub travestirea celui neașteptat. Și chiar al celui neasemănător, de nerecunoscut. O ospitalitate practicată numai între asemănători sau egali, pare să întărească identitatea, coeziunea grupului. În realitate întărește cercul exclusiv, care devine astfel o amenințare de sufocare.

Marta

Marta reprezintă un model de ospitalitate care, în ciuda intențiilor lăudabile, nu reușește să “iasă”. Ea constrânge pe prieten în propriile scheme, în propriile programe, în propriile dorințe. Decide ea ceea ce trebuie să-i facă plăcere în mod necesar oaspetelui. Și nu-și dă seama că, în loc să se intereseze de Învățătorul – cum face Maria – se interesează de propriile lucruri. Acestea ajung să devină un lucru absolut.

Este riscul pe care îl întâmpină persoanele religioase când Dumnezeu devine prea “cunoscut”, familiar. Ne înșelăm că cunoaștem totul, că interpretăm – cum se face cu un vechi amic al casei – gusturile sale. Și nu observăm că riscăm să-i impunem obiceiurile noastre, ceea ce este comod pentru noi (chiar dacă sunt lucruri care ne pun în agitație, ca în cazul Martei. La anumiți creștini, tocmai agitația, activismul frenetic, multiplele servicii, “multele lucruri” la care se dedică, constituie o tactică diversivă și defensivă, pentru a se pune la adăpost față de adevăratele exigențe, pentru a nu da socoteală oaspetelui, pentru a nu înfrunta obligațiile față în față cu el).

Dumnezeu nu este programabil. Nu suntem noi care putem să decidem, odată pentru totdeauna ceea ce îi face plăcere. Marta făcând aceasta devine tabloul aceleia care are prezumția de a-l “poseda” pe Dumnezeu, administrându-l după propriile dorințe. Dumnezeu astfel riscă să devină ostatic, fie chiar un ostatic stimat, riscă să fie redus la un Dumnezeu al familiei, al tribului, al clanului, al asociației. Numai ascultarea, oprirea tăcută, atitudinea contemplativă a Mariei, permite să i se facă loc în spațiul interior al ființei noastre, să-i interpretăm exigențele lui, să-i respectăm imprevizibilitatea Sa.

Totdeauna trebuie să presupunem că El vrea altceva. “Partea mai bună” pe care trebuie s-o alegem, din când în când, este cea a primirii misterului său, care implică dilatarea continuă a spațiilor noastre, depășirea măsurilor noastre, disponibilitatea de a frânge cercul obișnuințelor noastre. Așa zișii “negociatori ai lui Dumnezeu” sfârșesc prin a face totul, prin a face chiar prea mult, dar evită cu grijă să facă “singurul lucru necesar”.

 

* * *

 

Relația cu Domnul și slujirea Lui

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un misionar catolic făcea o treabă foarte bună într-un sătuc din Africa inferioară. În câțiva ani a botezat mulți oameni, a construit o biserică, o școală și un centru medical. Munca lui neîntreruptă s-a întors împotriva lui sub forma unei boli, așa că a trebuit să se întoarcă în Europa la tratament. După mai multe luni s-a simțit suficient de bine pentru a se întoarce în Africa. Spre surprinderea și dezamăgirea lui, a descoperit că întreg satul abandonase catolicismul și trecuse la un cult evanghelic, susținut de un predicator. Chiar și biserica ce o construise el devenise acum evanghelistă. “Ce nu a mers bine?”, s-a întrebat el. Cum de misiunea înfloritoare dezvoltată de el a decăzut în câteva luni? “Părinte, ai făcut multe pentru noi. Ai dat copiilor noștri haine și ne-ai dat un centru medical. Dar un lucru nu ai făcut: nu ne-ai adus aproape de Isus, de Domnul și Mântuitorul nostru.” A face lucrarea Domnului este ceva minunat. Dar a-l cunoaște pe Domnul este mai important, mai măreț.

Evanghelia de astăzi ne povestește despre două surori, Marta, care era ocupată să lucreze pentru Domnul, și Maria, mai interesată să îl cunoască pe Domnul decât să lucreze pentru El. În timp ce pentru Marta slujirea este pe primul loc, pentru Maria este relația personală. Asemenea misionarului de la început, Marta trebuie să fi fost șocată să îl audă pe Domnul însuși spunându-i că relația cu El vine pe primul loc, pentru că fără ea slujirea își pierde sensul.

Sunt unii care o văd pe Marta din această parabolă ca fiind femeia materială, iar pe Maria ca fiind femeia spirituală. Dar gândirea în acești termeni de separare între spirit și materie nu este proprie Evangheliei lui Luca. Mai degrabă Luca le prezintă pe Marta și pe Maria ca surori ambele interesate de Domnul, două femei care vor în egală măsură să îi fie pe plac. Diferența stă în maniera în care caută fiecare să fie plăcută Domnului. Marta alege calea slujirii. Maria alege calea relației personale.

Marcu ne spune că atunci când Isus i-a chemat pe Apostoli să îi urmeze, le-a prezentat un dublu scop: “ca să fie cu El, să-i trimită să predice” (Marcu 3,14). Pe de o parte a fi cu Domnul, a-l cunoaște, a fi prieten cu El și a te lăsa hrănit de cuvântul Lui, și, pe de altă parte a face lucrarea Domnului, a-i sluji Domnului în alții, a-i proclama mesajul de iubire prin cuvinte și fapte – vedem aici un conflict. Care aspect trebuie pus pe primul loc? Cât din timpul nostru trebuie să îl dedicăm la a fi cu Domnul, rugăciunii și ascultării cuvântului Lui, și cât timp lucrului pentru Domnul? În ciuda nevoii urgente de a lucra pentru Dumnezeu, singurul lucru logic de spus este că în relația mea cu Domnul cunoașterea Lui trebuie să preceadă lucrarea pentru El.

Scopul parabolei cu întâlnirea dintre Isus și cele două surori nu este să ne invite la o alegere: vrem să fim ca Marta, sau ca Maria? Adevărații discipoli trebuie să fie atât Marta cât și Maria. Scopul Evangheliei de astăzi este să ne provoace o reflecție asupra priorităților personale, pentru ca să vedem că prietenia cu Domnul trebuie să stea înaintea lucrării în via Lui. Avem un timp zilnic în care să stăm cu Domnul? Mulți fac aceasta mergând zilnic la Sfânta Liturghie, unde îl pot primi sub chipul pâinii și vinului, dar și asculta din Evanghelie. Alții au o oră pe zi de tăcere, când se roagă și citesc cuvântul lui Dumnezeu. Oricum am face, este important ca toți creștinii să fim asemenea Mariei, șezând la picioarele Domnului pentru a-i asculta cuvintele, și în același timp asemenea Martei, aruncându-ne cu energie în slujirea Lui.

 

* * *

 

Marta și Maria sau partea cea mai bună

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Dacă ar trebui să urmăm indicația Liturghiei, fără îndoială astăzi ar trebui să vorbim despre virtutea ospitalității. De fapt, aceasta este tema unitară a Liturghiei de azi. În prima lectură se pare că însuși Dumnezeu se prezintă ca oaspete al lui Avraam (tradiția creștină a interpretat totdeauna cei trei oameni, sau îngeri, primiți de Avraam, ca simbolul Preasfintei Treimi). În lectura evanghelică, Isus este cel primit ca oaspete în casa Martei și a Mariei. Tema aceasta, a ospitalității, trebuie redescoperită complet în societatea noastră individualistă și anonimă.

Scriptura ne ajută să descoperim în profunzime ce este ospitalitatea; ea nu este numai un semn de umanitate, ci un aspect al poruncii celei noi a lui Isus Cristos. Primirea de oaspeți, adică a străinului, pentru noi înseamnă a-L primi pe însuși Cristos, care s-a identificat cu toți cei străini și nevoiași, și care, în episodul ucenicilor de la Emaus, a luat El însuși înfățișarea unui călător. Înseamnă să deschidem ușa casei noastre, așa cum au făcut Avraam, Marta și Maria, spre a-L primi în casa noastră pe Isus, care trece astăzi prin lume. Tocmai această însemnătate o au cuvintele: “… Mie Mi-ați făcut!” În cele din urmă mai înseamnă că noi toți suntem niște oaspeți și străini pe acest pământ, adică numai în trecere spre Domnul.

Aceasta este tema pe care ne-o propune Liturghia din această duminică, și este unica ocazie din cei trei ani liturgici când acest fapt răsună în liturghia duminicală, iar noi avem stricta obligație de a nu-l lăsa să sune în pustiu. Isus se află la Betania, în casa Martei și a Mariei, surorile lui Lazăr. Aceasta era o familie de prieteni, în care Isus obișnuia să vină din când în când, atunci când se afla prin părțile locului. Maria avea o bucurie nespusă că L-a văzut pe Învățător în casa lor, spre a putea asculta în tăcere și cu toată atenția inimii cuvintele vieții de veci. Cu această intenție și cu aceste gânduri, ea îi sorbea cuvintele, ghemuită fiind la picioarele Sale.

În schimb Marta era foarte preocupată de a-i face lui Isus o primire cum se cuvine. Nu este greu de imaginat tonul, între serios și glumă, cu care ea se oprește în fața lui Isus și a Mariei, spunând: “Doamne, drept este ca sora mea să mă lase singură, tocmai acum când am atâtea de făcut? Spune-i să mă ajute și ea!” Tocmai acesta a fost momentul în care Isus a rostit acele cuvinte care de sine stătătoare formează o mică Evanghelie: “Marta, Marta, pentru multe lucruri te îngrijorezi și te frămânți tu, însă un singur lucru trebuiește. Maria și-a ales partea cea mai bună, care nu se va lua de la dânsa”.

Acum trebuie să părăsim casa Martei și a Mariei, și să revenim la momentul de față. Noi, în clipa aceasta, suntem familia care L-a primit pe Isus ca oaspete; această biserică, și această adunare a noastră, este casa din Betania, în care vorbește Învățătorul, iar noi suntem Marta și Maria. Așadar El, în clipa aceasta, ne spune: “Prietene, tu te preocupi și te agiți, vrând a face mai multe lucruri deodată, și nu-ți dai seama că întotdeauna uiți de lucrul cel mai de căpetenie și cel mai important…” Cât de adevărate sunt aceste cuvinte ale Domnului! El are dreptate: viața noastră se scurge cu greu printre multe lucruri: visuri, proiecte, afaceri, ocupații, griji… Noi suntem tot atâtea Marte, extrem de ocupați, închipuindu-ne că executăm lucrurile cele mai importante din lume, dar în schimb nu facem altceva decât să pierdem vremea: facem lucruri inutile, ne agităm pentru anumite lucruri numai pentru că sunt urgente, nu importante, ne gândim la unele evenimente care poate nu se vor întâmpla niciodată.

Aceasta nu poate fi decât minciuna și vanitatea vieții noastre: “Deșertăciunea deșertăciunilor, totul este deșertăciune”, spune textul biblic. Isus a spus o dată: “Cine dintre voi, chiar îngrijorându-se, poate adăuga măcar un cot la înălțimea lui?… Nu vă îngrijorați dar, zicând: Ce vom mânca sau ce vom bea; sau cu ce ne vom îmbrăca?” Prin cuvintele Sale, Isus ne îndeamnă să ieșim din această vanitate și împrăștiere a minții, și ne arată calea ce duce spre adevăratul lucru de trebuință… Este aceeași chemare pe care o aflăm și în altă Evanghelie, atunci când se vorbește despre omul care a descoperit o comoară în țarina lui, sau despre negustorul care a aflat o perlă prețioasă, și care își vinde toate pietrele sale scumpe, ca să o cumpere.

Dar care ar fi oare unicul lucru cu adevărat important, această “parte mai bună”, care nu se va lua de la cel ce și-a ales-o? Evanghelia ne răspunde răspicat: este tocmai ceea ce și-a ales Maria. Dar ce și-a ales Maria? Ea s-a hotărât să-l asculte pe Isus, și cu Isus, ea a ales totul: împărăția Sa, voința Sa…, a ales ceea ce este veșnic, ceea ce rămâne pentru totdeauna, comoara ascunsă, pe care hoții nu o pot fura și pe care nici moliile nu o pot distruge. Sfântul Paul, în cea de-a doua lectură, se obligă a ne lămuri bine în ce constă acest lucru necesar, această parte mai bună despre care ne vorbește Evanghelia. Această parte, spune el, este Cristos în voi, taina ascunsă din veșnicie și din toate veacurile, descoperită însă acum sfinților Săi, cărora Dumnezeu a voit să le facă cunoscut care este bogăția slavei tainei acesteia între neamuri: “Cristos în voi, nădejdea slavei”.

Cristos în noi, nădejdea slavei. Acesta este într-adevăr lucrul cel mai mare și mai trebuincios. Trebuie să-L cunoaștem pe acest Cristos care se află în noi, în inima noastră, pe care nimeni nu ni-L poate răpi, care se află de față și care ne vorbește în Biserică, așa cum vorbea în casa Martei și a Mariei, și care este speranța și garanția slavei, adică a biruinței noastre finale asupra deșertăciunii și a morții.

Ce vom spune atunci despre toată truda și despre toate preocupările Martei? Despre zelul ei? Cuvintele lui Isus nu au descalificat acest zel. Desigur, nu întâmplător, Luca a plasat unul după altul episodul Samariteanului Milostiv și episodul Martei și al Mariei. Ceea ce El dojenește tacit în comportarea Martei nu este voința ei de a sluji, grija sau graba pentru ca oaspetele să se simtă bine în casa ei, pentru că aceasta intră, așa cum am văzut, în porunca dragostei față de aproapele, și știm cu toții cât de mult stătea la Inima lui Isus aceasta. Ceea ce corijează Isus în comportarea Martei este că ea se lasă prea mult antrenată de iureșul ocupațiilor: excesiva importanță pe care o acordă lucrurilor exterioare și materiale, pierzând oarecum chiar sensul proporțiilor și al valorilor.

Din moment ce îl cunoștea pe Isus, Marta ar fi trebuit să știe, de acum, că mai multă plăcere ar fi avut El ca ea să stea lângă dânsul și să-L asculte, decât să trudească pentru pregătirea unui prânz copios, deoarece hrana Lui cea mai bună era de a face și de a vesti voința Tatălui. Toate acestea ne fac să înțelegem, așa cum se întâmplă adesea în cazuri similare, că Marta, fără să-și dea seama, căuta mai mult a face să pară că este o bună gospodină, decât a face ca oaspetele să fie mulțumit; cu alte cuvinte, se căuta mai mult pe sine însăși.

Din episodul Martei și al Mariei vom scoate în cele din urmă această învățătură: cea mai bună metodă de a fi Marta este a fi Maria! Ascultarea atentă a Cuvântului lui Dumnezeu, obișnuința de a ne ruga și de a reflecta, dacă nu chiar și a contempla, purifică orice acțiune, împiedică să ne căutăm pe noi înșine, chiar și atunci când venim în ajutorul fraților noștri; permite să observăm și să respectăm prioritatea, să facem totul cu calm, care este cea mai bună metodă de a face bine toate lucrurile, și de a produce chiar mai mult.

Maria și-a ales partea cea mai bună. Dar noi? Oare am ales noi totdeauna partea cea mai bună? Nu cumva suntem și noi tot atâtea Marte preocupate de lucruri inutile, care se vor sfârși odată cu noi? Alegerea se poate observa printr-un fapt precis: Maria, șezând la picioarele lui Isus, asculta Cuvântul Său. Asculta nu numai cu urechile, ci și cu toată inima și cu toată ființa ei; ea dădea ascultare lui Isus. Și noi trebuie să învățăm această ascultare profundă, în așa fel încât tot Cuvântul lui Isus, pe care-l ascultăm în biserică, sau pe care-l citim, să ne revină în minte la momentul oportun, atunci când ne aflăm în fața unei hotărâri de luat, sau când avem de depășit o dilemă sau chiar o ispită. Noi trebuie să fim pentru Cuvântul lui Dumnezeu acel teren bun, despre care se vorbește în parabola Semănătorului.

Marta nu înțelesese că Isus venise în casa ei pentru a o hrăni, și nu ca să fie hrănit El de către dânsa, de aceea era atât de preocupată cu bucătăria. Aceasta este veșnica ispită, de a da prioritate faptelor, nu credinței, de a nu ne lăsa întrecuți de Dumnezeu în generozitate și dragoste. Chiar și aici, printre noi, Isus vine ca oaspete, însă El este Acela care vrea să ne hrănească, ceea ce a și făcut până acum, cu al Său Cuvânt, și o va face peste puțină vreme și cu Trupul Său. Să-L primim cu bucurie și cu fervoare, fiindcă tocmai El este “Partea cea mai Bună” pe care nimeni nu o va lua de la noi, în veci de veci.

 

* * *

 

Duminica a XVI-a de peste An (C)

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro

Lectura I (Gen 18,1-10a)

Avram este un model al ospitalității întrucât demonstrează astfel de trăsături. Promptitudine: “Când i-a văzut, a alergat la intrarea în cort” (v.2), apoi demonstrează acest lucru prin gesturi de reverență (“S-a aruncat la pământ“) și de atenție oferind oaspeților apă pentru a se spăla și dându-le posibilitatea să evite căldura soarelui (“sub copac”: vv. 4.8). Ba chiar consideră o favoare faptul de a putea oferi ospitalitate: “Doamne, dacă am aflat bunăvoință în ochii tăi, nu trece fără să te oprești la slujitorul tău” (v. 3): vede un drept al celui străin faptul de a fi găzduit (v. 5). Apoi delicatețea se vede și din faptul că el însuși se ocupă de ei, implicându-i și pe familiari (“s-a dus în grabă” … “s-a dus la cireadă”; Sara trebuie să facă “imediat”; chiar și sluga “s-a grăbit”: v. 6). Este generos: pune să pregătească “trei măsuri” (3 x 15 litri) din făina cea mai bună, un vițel frumos și fraged”, “unt” și “lapte”. Și nu doar atât, ci rămâne să le slujească până la sfârșit: “Le-a pus înaintea lor … în timp ce el stătea în picioare lângă ei sub copac”.

Misterios este numărul oaspeților: sunt “trei bărbați” sau un singur “Domn” (v. 2)? Concluzia episodului va revela caracterul divin al apariției. Înainte de a pleca, oaspetele face o promisiune: “Mă voi întoarce la tine peste un an … și atunci Sara, soția ta, va avea un fiu” (v. 9). Avram avea 75 de ani când Domnul îi adresează chemarea și-i face pentru prima oară promisiunea unei descendențe (Gen 12,4); la 99 de ani îi reînnoiește promisiunea care se va împlini când va avea 100 de ani (17,1.17). Astfel Dumnezeu își revelează puterea: “Există oare ceva care este imposibil Domnului?” (18,14).

Lectura a II-a (Col 1,24-28)

Paul vorbește despre misiunea sa și despre modul cum o trăiește: această misiune ia fost încredințată de Domnul (v. 25; cf. Fap 9,15), nu este o inițiativă personală. Această misiune consistă din “a fi ministru” al Bisericii – “trupul lui Cristos” (v. 24). Această slujire are ca și conținut “misterul” (v. 26) sau planul de mântuire universală pe care Dumnezeu vrea să-l realizeze în istoria omenirii. În centru nu este o realitate neutră, ci însăși persoana lui Isus Cristos, Mesia: de la El vine “bogăția minunată a acestei slujiri” (v. 28). Din acest motiv, lui Paul nu-i este teamă să înfrunte dificultățile (v. 29); din contră, în aceste dificultăți își află bucuria deoarece suportă toate din iubire față de creștini: “Mă bucur de suferințele pe care le îndur pentru voi“.

Sugestivă este indicația pe care Paul o dă în ceea ce privește originea și scopul acțiunii sale: “echipajul” spiritual îi este dat de sus: “prin puterea care vine de la El și care acționează în mine cu intensitate (v. 29). Scopul este acela de a contribui la pătimirile mântuitoare ale lui Cristos: “Completez în trupul meu ceea ce lipsește pătimirilor lui Cristos” (v. 24). Pentru Paul, aceste pătimiri ale lui Cristos sunt cu prisosință suficiente pentru a “lucra” mântuirea. Însă vestirea și primirea ei comportă anumite suferințe pe care Paul le vede ca și “completare ale pătimirii”.

Evanghelia (Lc 10,38-42)

Isus ajunge în Betania și este primit de cele două surori, Marta și Maria; de fratele Lazăr nu se vorbește. Marta este prima pomenită: “L-a primit în casa sa” (v. 38). Maria oferă primirea ascultării: “Șezută la picioarele lui Isus, îi asculta Cuvintele” (v. 39). S-ar putea spune că Isus se bucură de o primirea completă și armonioasă: Marta se îngrijește de aspectele materiale, Maria de cele spirituale. Dar echilibrul se distruge atunci când Marta, care se supraîncărcase cu o muncă “pe cinste”, se apropie de Isus și-i adresează niște cuvinte care lasă să se înțeleagă o anumită indignare față de sora ei – “m-a lăsat singură să slujesc” - dar și o confidență nepoliticoasă față de oaspete, ajungând aproape până la a-l dojeni: “Doamne, nu-ți pasă … Spune-i deci să mă ajute!” (v. 40). Pentru Marta, primirea pare că se reduce la aspectul material: Maria ar trebui să-i dea o mână de ajutor în loc să stea să caște gura la Isus. Ba chiar oaspetele însuși ar trebui – după ea – să-i poruncească Mariei de a munci pentru El, în timp ce El ar trebui să stea singur și să aștepte cu răbdare prânzul.

Isus, care până în acel moment o “învățase” pe Maria, acum “dă o lecție” Martei: o dojenește cu gingășie: “Marta, Marta” și o atenționează să observe că a alegerea făcută nu este cea mai nimerită pentru că a preferat “multe lucruri” unicului lucru “de care avem nevoie” (v. 41 și urm.). O laudă în schimb pe Maria pentru că a ales “partea cea mai bună” (v. 42)

 

* * *

 

Duminica a XVI-a (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus a intrat într-un sat. O femeie, cu numele de Marta, l-a primit în casa ei. Ea avea o soră, numită Maria, care, așezată la picioarele Domnului, îi asculta cuvântul. Marta în schimb era ocupată până peste cap cu o mulțime de treburi. De aceea s-a dus și i-a spus lui Isus: “Doamne, nu-ți pasă că sora mea m-a lăsat singură să slujesc? Spune-i să mă ajute!” Dar Domnul i-a răspuns: “Marta, Marta, pentru multe te zbați și te frămânți. Însă un singur lucru este necesar. Maria și-a ales partea cea mai bună, care nu i se va lua”. Luca 10,38-42

Acest episod al Evangheliei provoacă în noi o reacție spontană de genul: Adică cum…?, cea care se străduiește să îi facă lui Isus o primire cât mai bună nu merită altceva decât reproșuri? Și apoi, prin laudele aduse Mariei, Isus nu încurajează oare lenea? Or, atunci când se nasc în mintea noastră astfel de întrebări, oricât de spontane ar fi ele, se impune să refacem lectura textului, însă, cu mai multă atenție.

Acest eveniment, relatat doar de sfântul Luca, se situează la începutul călătoriei lui Isus către Ierusalim (Lc 9,51-19-28). În prima parte evanghelistul reunește diferite elemente care privesc misiunea ucenicilor (Lc 9,51-10,20), învățături referitoare la identitatea și exigențele condiției de ucenic (Lc 10,21-11,13). În acest context, parabola bunului Samaritean (Lc 10,25-37), care ilustrează modul de a-l iubi pe aproapele, cunoaște o completare în relatarea vizitei făcute de Isus celor două surori, Marta și Maria. Acest episod din urmă pune în valoare ascultarea cuvântului Domnului.

Textul nu precizează nici locul și nici momentul în care are loc evenimentul. Dimpotrivă, el ne oferă încă de la început numele celor două surori, Marta și Maria, lucru mai puțin obișnuit, dar care ne sugerează un interes aparte al sfântului Luca față de ele (v. și In 11,1-12,11).

Întreaga scenă este centrată asupra modului în care cele două surori îl primesc pe Isus. Atitudinile celor două surori sunt foarte diferite, ceea ce o determină pe cea dintâi să formuleze un reproș. Povestirea culminează odată cu răspunsul lui Isus care așează lucrurile la locul lor. Acest răspuns constituie cheia povestirii, mai exact învățătura pe care Luca vrea să o transmită cititorilor săi.

Prima parte a textului descrie modul în care cele două surori înțeleg să-l primească pe Isus. Astfel, Maria adoptă atitudinea de ucenic: așezată la picioarele Domnului (Lc 8,35; Fap 22,3) și ascultând cuvântul său (Lc 6,47; 8,21; 11,28). Ea este cea care primește de la Isus. Marta, în schimb, se preocupe să ofere o ospitalitate cât mai generoasă lui Isus. Ea este cea care oferă lui Isus. Iar Luca marchează contrastul dintre simplitatea Mariei, pe de-o parte, și agitația Martei, de cealaltă parte. In final, intervenția Martei vizavi de Isus denotă faptul că ea subestimează atât modul surorii ei de a sluji cât și ascultarea cuvântului Domnului.

În partea a doua a textului ne este oferit răspunsul lui Isus. El nu condamnă ospitalitatea și nici slujirea aproapelui (v. parabola bunului Samaritean sau Mt 25,40-45). Ceea ce i se reproșează Martei este agitația și neliniștile ei. Acest lucru ne reamintește cuvintele lui Isus care îi invită pe misionari să nu se preocupe de apărarea lor în fața persecutorilor (Lc 12,11), pe ucenici să nu se neliniștească la gândul că ce vor mânca sau cu ce se vor îmbrăca (Lc 12,22-26). Astfel de neliniști îi îndepărtează de mărturisirea Fiului omului (Lc 12,8), de căutarea Împărăției lui Dumnezeu (Lc 12,31), de primirea Cuvântului (Lc 8,11-15). Neliniștile Martei, efortul pe care îl face, enervarea ei o îndepărtează de ceea este cu adevărat necesar.

Fără îndoială că ospitalitatea este apreciată, în schimb pe Isus îl slujim mult mai bine dacă îi ascultăm cuvântul și ne străduim să-l și punem în practică.

 

* * *

 

Duminica a XVI-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Sfântul Dominic îi îndemna deseori pe frați, fie prin viu grai, fie prin scrisori, să studieze întotdeauna Vechiul și Noul Testament.

Purta mereu cu sine Evanghelia după sfântul Matei și Scrisorile sfântului Paul și le medita atât de mult timp pe acestea din urmă încât a ajuns chiar să le știe pe dinafară.

Un profesor universitar, auzindu-l predicând foarte bine pe părintele Dominic, l-a întrebat ce cărți studia…

Omul sfânt a răspuns:

- Fiule, cartea iubirii ( Biblia), mai mult decât în orice altă carte pe care am studiat-o: această carte învață totul!

2. Tema

“Părinte înțelept și milostiv, dă-ne o inimă umilă și blândă pentru a-l asculta cu supunere pe Isus și a-l primi între frați” (Colecta).

3. Mesajul zilei

A ști să asculți! Este atitudinea cea mai recomandată de Lege, de profeți, de apostoli, de Isus! “Ascultă, Israele: Domnul este singurul…”

De ce să-l ascultăm pe Dumnezeu?

- Pentru că este cel care ne iubește cel mai mult.

- Pentru că este creatorul nostru.

- Pentru că este învățătorul nostru.

- Pentru că este cel mai înțelept dintre toți.

- Pentru că este Tatăl nostru.

- Pentru că este Dumnezeul nostru!…

- Pentru că ni l-a trimis pe Isus: “cale, adevăr și viață!”

Cum să-l ascultăm pe Dumnezeu?

- Asemenea Mariei din Betania, despre care ne vorbește Evanghelia de astăzi, “cu iubire”.

- Ca Maria, Mama lui Isus: “Fie mie după cuvântul tău”.

- Ca Samuel (cf. 1Sam 3): “Vorbește, Doamne: slujitorul tău ascultă”…

- Atenție! Trebuie să ascultăm cu atenție crescândă de învățător, de părinți, de tată, de Dumnezeu! Dar ascultarea lui Dumnezeu stă la baza tuturor.

Când să-l ascultăm pe Dumnezeu?

- Când ne vorbește în conștiință și ne invită să evităm răul și să facem binele.

- Când ne vorbește prin reprezentanții săi legitimi, mai ales în familie.

- Când ne vorbește prin preoții săi, mai ales la orele de religie de la școală sau la catehism.

- Când ne vorbește prin Biblie, în liturgia cuvântului.

- “Isus vorbește când se citește Sfânta Scriptură în Biserică!”

- Pe Dumnezeu trebuie să-l ascultăm întotdeauna cu iubire, nu numai pentru că o face pentru noi, dar și pentru că el este Tatăl infinit de bun, înțelept și milostiv.

- “Fericiți cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l împlinesc!”

4. Exemple

a) Pentru a-i educa pe copii să nu fie distrați în fața cuvântului lui Dumnezeu, nici atunci când sunt prezentate fapte biblice pe care deja le cunosc, este bine să scoatem în evidență că, atunci când vorbește Dumnezeu, este întotdeauna foarte profund și benefic.

În acest sens, poate folosi următorul exemplu:

Un evreu bogat, care iubea cuvântul lui Dumnezeu, avea un fiu foarte inteligent, Ce să facă din el? S-a gândit și a hotărât: “Lucrul cel mai important pentru viața sa și onoarea cea mai mare pentru familia noastră ar fi să devină rabin, expert în legea lui Dumnezeu, mare predicator”.

Pentru că nu ducea lipsă de bani, l-a trimis pe fiul său să studieze la școala celui mai învățat rabin al timpului.

Fiul s-a dus și mulți ani a fost un ucenic atent. Întors, în sfârșit, acasă, tatăl, plin de orgoliu, a întrebat:

- Fiul meu scump, ce ai învățat în acești ani de școală?

Fiul a răspuns stăpân pe sine:

- Foarte multe, tată! Gândește-te, am început să înțeleg ceva din primul rând al primei cărți a lui Moise!

Imaginați-vă ce decepționat a fost tatăl. Sâmbătă, când fiul s-a ridicat în sinagogă să vorbească, tatăl se temea că se va face de rușine.

Însă fiul înțelept a început astfel:

- Cuvântul lui Dumnezeu este infinit de profund! Dragii mei consăteni, după atâția ani de studiu, vă pot spune cu bucurie că aproape înțeleg frumusețea primului cuvânt din primul rând din prima carte a lui Moise!…

Și a vorbit atât de frumos încât toți au rămas uimiți, inclusiv tatăl.

Într-adevăr, și numai un singur cuvânt al lui Dumnezeu este profund, infinit, plin de iubire veșnică.

b) Sfântul Anton, fiind odată la Rimini, unde era o mare mulțime de eretici, voind să-i readucă la lumina adevărului, le-a predicat multe zile și a discutat despre credința lui Cristos și despre Sfânta Scriptură; dar ei nu numai că nu au primit cuvintele sale sfinte, din cauza împietririi, nu voiau nici să-l audă. Atunci, sfântul Anton, din inspirație divină, s-a dus într-o zi pe malul unui râu de lângă mare; și stând așa pe mal, a început să zică: “Ascultați cuvântul lui Dumnezeu, voi, pești din mare și din râu, pentru că ereticii nu vor să audă”. Când a spus aceste cuvinte, au venit la mal o mulțime de pești mari, mijlocii și mici, câți nu au mai fost văzuți niciodată în acel rău și în mare: și toți țineau capetele în afara apei și erau atenți în fața sfântului Anton și stăteau în liniște și ordine… (cf. Fioretti di san Francesco, XL, FF 178s).

c) Mama mea era un suflet euharistic: pentru ea, fiecare Liturghie era o mare sărbătoare; în fiecare zi începea cu Liturghia și cu sfânta Împărtășanie. Într-o zi, am întrebat-o care este motivul acestei sărbători, în ciuda greutăților zilnice. “Nu știu cum aș reuși să fac față vieții, să vă iubesc atât de mult, dacă nu ar fi Isus, care este cu mine în Euharistie și mă susține!” (Mons. Riboldi).

 

* * *

 

Glasul cuvântului

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Doamne, dacă am căpătat trecerea în ochii tăi, nu trece, rogu-te, pe lângă robul tău…” Gn. 18, 1-10

“Mă bucur acum în suferințele mele, pentru voi.” Col. 1, 24-28

“Marta, Marta, te silești și de multe te-ngrijești…” Lc. 10, 38-42

Aceleași preparative, dar cu rezultate opuse

Marta și Avram. Oricât de stranie ar părea apropierea dintre aceste două secvențe, totuși pentru duminica de astăzi este obligatorie. Două exemple de ospitalitate grijulie, cordială, și sinceră. Dar deznodământul este cu totul deosebit. Primirea rezervată de Avram, care stătea în ușa cortului de sub stejarii lui Namre în timpul nădufului zilei, celor trei personaje misterioase, află mulțumirea Domnului, care-l răsplătește, vestindu-i apropiata maternitate a Sarei, adică împlinirea acelor făgăduințe divine, după o îndelungată așteptare.

Însă graba cea mare a Martei, merită dezaprobarea Domnului fie aceasta chiar și cu un ton dintre cele mai afectuoase: “Marta, Marta…”, care o dojenește pentru că n-a ținut cont de “singurul lucru de trebuință”. Dar înainte de a vedea lucrurile puțin mai aproape voi încerca să vă explic lectura a II-a, care în cea mai mare parte era străină motivului indicat, dar cu toate acestea, conține o frază care se înscrie perfect în acel context și anume: “Cristos este în voi, nădejdea slavei”. (Col. 1, 27) De altfel, Sfântul Paul scriind micuței comunități din Colossa (un oraș din Asia Mică), sintetizează sensul propriei sale misiuni, prin două trăsături esențiale a apostolatului:

Imitarea lui Cristos prin participarea la Patima Sa. “Împlinesc în trupul meu ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos pentru trupul lui, care este Biserica”. (v. 24) Cuvintele acestea au dat loc la discuții interminabile, și continuă încă, a fi obiectul unor interpretări dintre cele mai diferite, și nu totdeauna convingătoare. Totuși, după părerea mea, este foarte clară în formularea ei: apostolul caută că completeze în trupul lui ce lipsește patimilor lui Cristos, care marchează istoria mântuirii de participare la acele suferințe îngrozitoare. Precum predicarea evangheliei este nedespărțită de cruce, slujitorul evangheliei știe că și el trebuie să-și aducă propria contribuție, și să se achite conștiincios în ambele sectoare. Sfântul Paul spune: “Mă bucur acum în suferințele mele”. Evident, el nu iubește durerea în ea însăși, de aceea și spune: “… pe care le îndur pentru voi”. De fapt, crucea este nedespărțită, atât de predicarea evangheliei, cât și de dragoste.

Imitarea lui Cristos prin participarea la propovăduirea misterului. Sfântul Paul se simte obligat de a manifesta, de a face cunoscut, de a predica, de a înștiința și de a învăța pe fiecare om, și, conținutul a toate acestea este planul mântuirii revelat de Cristos. Așadar, apostolul duce la îndeplinire, atât suferințele cât și Cuvântul lui Dumnezeu. Iar scopul declarat este acela de a-l duce pe fiecare credincios, la deplina maturitate creștină. Apoi, această misiune în vederea dezvoltării în dragoste a comunității, se explică (așa cum se va preciza și în alte scrieri), prin muncă sârguincioasă de fiecare zi și în încercările legate de viața proprie. Prin urmare, cadrul care se evidențiază, nu stă într-o proclamație publică a Cuvântului, și într-o aspră și tainică angajare, printr-o jertfire continuă în viața de toate zilele.

În ce anume a greșit Marta?

Să ne întoarcem acum la oile noastre, la obligația ospitalității. Avram iese înaintea celor trei mesageri și se pleacă până la pământ în fața lor. Îi roagă să se oprească puțin la el, poruncește slugilor, el însuși se interesează, ca oaspeții aceștia să se simtă cât mai bine în cortul lui. Aici întâlnim două vorbe caracteristice: “a alerga” și “a se grăbi”. În evanghelie, Marta este foarte activă “și de multe se îngrijește” (mai mult sau mai puțin exact așa ca și Avram), cu singura deosebire că Avram avea slugi, cărora să le poruncească, în vreme ce Marta nu avea nici un ajutor din partea nimănui.

De fapt, sora ei stătea ghemuită la picioarele lui Isus, și era ocupată numai cu ascultarea Cuvântului său. Învățătorul nu aprobă graba, agitația, activitatea febrilă a stăpânei casei. În ce a greșit, în cazul acesta Marta? Mai întâi de toate o greșeală de perspectivă. Cu alte cuvinte ea nu înțelege că sosirea lui Cristos înseamnă în primul rând marea ocazie ce nu trebuie pierdută și ca atare de a jertfi tot ceea ce este urgent și important. Însă dezacordul în purtarea Martei reiese mai ales din contrastul, atitudinea pe care și-o luase sora ei.

Maria în fața lui Isus, alege de a primi. Marta este însă absolut hotărâtă de a “da”. Maria se plasează pe planul de a fi. Marta însă, pe planul de a munci. Maria dă întâietate ascultării. Marta, cu toate intențiile lui bune, se limitează de a-l primi pe Isus în casa ei. Maria însă îi oferă ospitalitate într-un spațiu interior, în inima ei, rezervată dragostei lui. Marta îi oferă lui Isus “multe lucruri”. Maria, se oferă pe ea însăși.

Dar ce înseamnă asta?

Așa cum însuși Isus spune: “Maria a ales partea cea mai bună”, care, în ciuda tuturor aparențelor nu este cea mai comodă, pentru că este mult mai ușor a alerga, a te agita, decât a înțelege, a pricepe. Din păcate, Marta, care ar vrea ca oaspetele ei să se simtă cât mai bine în casa ei, pierde din vedere unicul lucru necesar. Deci, în cazul acesta care este voința Domnului?

Problema aceasta este, de a descoperi din când în când (pentru că este vorba de o descoperire, care nu poate fi făcută odată pentru totdeauna), ce anume vrea cu adevărat Domnul de la tine. Dar dacă nu te oprești, dacă nu ai timp ca să-l asculți, dacă vei continua să fii agitat și să poruncești în dreapta și în stânga, în loc să-i asculți cuvintele, dacă te încăpățânezi în ați asuma inițiative cu nemiluita spre a organiza banchete în onoarea lui, fără interpelarea celui interesat, nu vei înțelege niciodată care este cu adevărat voința lui Dumnezeu.

Prin forța dedicației lucrurilor Domnului, neglijând indicațiile de rigoare, care pot veni numai din acceptarea profundă și tăcută a Cuvântului, riști de a-l pierde din vedere pe Domnul, și în cele din urmă te vei vedea numai pe tine însuți. Tot alergând mereu pentru a face plăcere Domnului, fără a te opri ca să te întrebi serios, ce anume i-ar plăcea lui să faci ca să-i fie pe plac, este primejdia de a descoperi în cele din urmă (și aceasta ar fi deja un har), că în realitate tu căutai cu totul altceva decât de a plăcea Domnului.

 

* * *

 

Un singur lucru este necesar

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Aproape de Ierusalim, în casa lui Lazăr, Marta și Maria din Betania, Isus face o afirmație surprinzătoare asupra unui singur lucru necesar și Maria a ales partea cea mai bună care duce la câștigarea necesar-ului.

Care este acesta?

Acest lucru necesar cred că este acela despre care Isus a vorbit celor doi ucenici în drum spre Emaus: “Trebuia să pătimească toate acestea Cristos și astfel să intre în slava sa” (Lc 24,26). Necesară este intrarea în slavă, iar partea cea mai bună care duce aici este crucea, suferința în care ni se descoperă misterul iubirii divine. A alege cuvântul lui Dumnezeu, a-l accepta ca normă de viață, înseamnă a alege crucea care duce la înviere și slavă.

Din prima lectură (Gen 18,1-10a) deducem că era necesar ca Avram să sufere în spirit de credință ieșirea din patria și neamul său, să peregrineze la întâmplare, să ajungă la bătrânețe și să constate că parcă nimic nu se întâmplă, că Dumnezeu a uitat de promisiunile sale, că totul a fost numai o iluzie, ca să se descopere în cele din urmă misterul iubirii atotputernice a lui Dumnezeu tocmai atunci când omul se simte cel mai neputincios. Adevărata minune nu-i aceea pe care o realizează Avram prin ospitalitatea acordată celor trei oaspeți, ci aceea pe care o realizează inițiativa divină de a se face oaspetele omului: Stăpânul se pune la dispoziția slujitorului, ba mai mult, se face slujitorul slujitorului său pentru a-l scoate dintr-o situație imposibilă: de a zămisli dincolo de limita firii omenești printr-un singur cuvânt: Mă voi întoarce la tine peste un an la aceeași dată și Sara, soția ta, va avea un fiu.

Acceptând credința, Avram a acceptat crucea și prin aceasta i-a venit slava, nu atât de a avea un fiu, un moștenitor, cât mai cu seamă de a constata că Dumnezeu este credincios făgăduințelor sale, cuvântului său.

În același context se înscrie și lectura a II-a (Col 1,24-28). Era necesar ca sfântul apostol Paul să sufere ca să devină apostolul iubirii lui Isus, care i-a spus preotului Anania: “Acest om îmi este o unealtă aleasă, ca să ducă numele meu în fața păgânilor, a regilor și a copiilor lui Israel. Eu însumi îi voi arăta cât trebuie să sufere pentru numele meu” (Fap 9,15-16).

Cuvintele lui Isus: Eu însumi îi voi arăta cât trebuie să sufere arată că Isus i-a stabilit lui Paul o anumită cotă de suferință pentru a-l face părtaș la misiunea sa de răscumpărare a omenirii. Apostolul Paul, conștient de această cotă de suferință care îi revine pentru zidirea Bisericii lui Cristos, spune că el doar completează în trupul său ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos. Apostolul nu vrea să spună că suferințele lui Isus au fost incomplete pentru mântuirea lumii, ci fraza are un puternic aspect comercial, după cum se deduce din expresiile analoge elenistice conținute în scrierile din acel timp. Sfântul Paul vrea să spună că din cota suferințelor pe care Cristos i-a rânduit-o ca apostol, el a realizat o mare parte, și i-a mai rămas doar o mică parte, pe care se bucură că acum i s-a oferit posibilitatea s-o ducă la desăvârșire prin noile suferințe din închisoarea romană.

Slujirea pastorală nu-i o plimbare triumfală, ci o luptă serioasă plină de dureri în folosul umanității pe care apostolul o slujește clădind astfel Biserica adevărată (cf. CBL pag. 1715).

În virtutea acestei lecturi putem înțelege acțiunea lui Isus de a face din Maria, ba chiar și din Marta (Lc 10,38-42), pietre vii ale Bisericii sale prin acceptarea cuvântului său, partea cea mai bună, care luminează, întărește credința și dă forța necesară pentru a înfrunta suferința și moartea, pentru a ajunge în împărăția slavei Tatălui său, care nu i se mai poate lua celui ce a ajuns aici.

În atitudinea Martei sau Mariei ne putem descoperi pe noi înșine.

Marta este simbolul acelei lucrări continue și stresante care ne face sclavii lucrurilor din această lume și nu ne permite să ascultăm cuvântul care ne revelează marele mister al lui Dumnezeu care ne înconjoară. Marta reprezintă numai acea acțiune care nu-i bazată pe cuvântul lui Isus (nu se menține deschisă față de împărăție). Marta, ocupată cu treburile ei, nu a descoperit glasul lui Dumnezeu care vine prin Cristos.

Avertizată de Isus că este mai puțin înțeleaptă decât Maria, care a ales partea cea mai bună, Marta va reflecta cu toată seriozitatea asupra cuvintelor lui Isus și va ajunge la acea credință uimitoare din fața morții fratelui său Lazăr, când va spune: Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu nu ar fi murit. Dar și acum știu că orice vei cere de la Dumnezeu, Dumnezeu îți va da. Asigurată de Isus că el este învierea și viața, Marta face profesiunea de credință de o înaltă ținută creștină: “Da, Doamne, eu cred că tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel ce vine în lume” (In 11,21-28).

Mulți sunt înclinați să vadă în Maria un model de contemplație și de viață mistică, ceea ce nu este exact întocmai. Contrar lumii grecești, Israelul nu cunoștea ideea contemplației pure. Din acest punct de vedere nu-i posibil să interpretăm că Maria este o expresie a misticii, care părăsește cele lumești și se preocupă numai de aprofundarea celor divine. În Israel, a-l cunoaște pe Dumnezeu însemna doar a-i asculta cuvântul și a-l pune în practică. Trebuie s-o privim pe Maria în contextul lumii din acea vreme, în care femeia era considerată ca un credincios de mâna a doua: nu lua parte în mod oficial la cultul din sinagogă și nici nu putea să se dedice ascultării sau studierii Legii. Maria simbolizează o ascultare a cuvântului care trebuie să se traducă în mod necesar în iubire, adică în slujirea aproapelui (cf. CBL pag. 1207).

Isus vrea să facă din ambele surori chipul adevăratului creștin care nu trebuie să se mulțumească doar cu ascultarea cuvântului divin, ci să descopere cuvântul lui Dumnezeu în Isus Cristos, să-l înțeleagă pe Cristos ca pe iubirea lui Dumnezeu întrupată: iubirea carne, iubirea cruce, iubirea slujire, iubirea înviere.

A-l primi pe Cristos înseamnă a-l accepta în totalitatea sa: divinitate, carne, cruce, slujire, moarte și înviere. A-i asculta cuvântul înseamnă divinizare, umanizare, crucificare, slujire, înmormântare și înviere. Chiar când este primit de prieteni pentru mai mult timp, ca Marta și Maria, Isus nu se comportă ca un oaspete obișnuit: el cere atenție asupra esențialului cuprins în mesajul său și a persoanei sale. A-l primi pe Cristos ca oaspete înseamnă, mai presus de toate, a-l asculta, a se pune în situația de primire, mai mult decât a-i oferi ceva. Prin ascultare se intră în comuniune cu el și se ajunge la o schimbare esențială. Cine se preocupă mai mult de cele ce trebuie oferite, decât de persoana cu care se dialoghează, rămâne străin în propria casă (cf. MAC pag. 1109).

Iată stau la ușă și bat, spune Domnul. Dacă cineva aude glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi cina cu el și el cu mine (Antif. de la int. Ap 3,20).

Cu adevărat cuvântul Domnului este hrana de la cină, hrana necesară vieții după o zi de muncă, de necaz, de suferință, este singura hrană care ne reface credința, speranța și caritatea.

Să cerem această hrană cu întreaga Biserică prin ruga stăruitoare de la începutul sfintei Liturghii de azi: Privește cu îndurare, Doamne, la slujitorii tăi și înmulțește cu bunătate asupra lor darurile harului tău, pentru ca, înflăcărați de speranță, credință și iubire, să stăruie cu grijă pururi trează în împlinirea poruncilor tale! (LR). Amin.

 

* * *

 

Dumnezeu – oaspetele nostru

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia

Tema principală ce se desprinde din lecturile biblice propuse pentru Liturghia duminicii de astăzi este ospitalitatea. Prima lectură ni-l prezintă pe Dumnezeu însuși primit ca oaspete de către patriarhul Abraham. Tradiția creștină a văzut întotdeauna în cei trei bărbați sau îngeri care s-au prezentat la Abraham un simbol al Sfintei Treimi. Fragmentul evanghelic pe care l-am ascultat ni-l prezintă pe Isus ca oaspete în casa celor două surori: Marta și Maria, din Betania.

În societatea noastră egoistă, în care dictează doar banul și câștigul, aproape că nu se mai știe ce este ospitalitatea. Străinul își plătește cazarea, închiriază o cameră la hotel sau la particulari. Și dacă vrea să mănânce, plătește la restaurant. În trecut, la popoarele creștine, ospitalitatea era sfântă. În special, poporul român era cunoscut ca un popor foarte primitor. Pelerinii, care mergeau, se înțelege, pe jos, la diferite sanctuare, să zicem la Santiago de Compostela, la capătul celălalt al Europei, în Spania, sau chiar la locurile sfinte, în Palestina, erau găzduiți noaptea și primiți la masă de frații lor creștini pe tot parcursul pelerinajului.

Sfânta Scriptură ne ajută să redescoperim virtutea creștină a ospitalității. Ea nu este doar un semn de omenie, ci ține de porunca cea nouă a lui Cristos: cine îl primește pe străin, pe omul obosit, flămând, fără adăpost, îl primește pe Cristos, așa cum Abraham l-a primit ca oaspete pe Dumnezeu, așa cum surorile din Betania l-au primit ca oaspete pe Cristos. Cristos se identifică cu omul străin, obosit și flămând: “Am fost străin și m-ați primit. Tot ce ați făcut pentru frații mei, mie mi-ați făcut”.

Dar să ne oprim câteva momente la scena fascinantă care s-a petrecut în casa din Betania, scenă pe care o descrie Evanghelia de azi. Isus trăgea des în casa prietenilor săi, Marta, Maria și Lazăr, mai ales seara, după o zi grea de muncă la Ierusalim și de hărțuială din partea dușmanilor săi. Betania e dincolo de Muntele Măslinilor, la numai câțiva km distanță de Ierusalim. Cât era de plăcut pentru el să petreacă câteva ceasuri de liniște, de bucurie, de intimitate în această casă unde găsea inimi deschise, prietenoase, primitoare și o farfurie cu mâncare!

Așadar, odată, Isus intră în casa celor două surori. Maria imediat se așază la picioarele Mântuitorului, așa cum se obișnuiește și azi în Orient, și îi soarbe cu nesaț cuvintele. În schimb, Marta își suflecă mânecile și se apucă de treabă: aleargă în cămară, mestecă în cratițe, așază masa, se agită, prinsă peste cap de o mulțime de treburi, vrea să iasă un prânz cât mai reușit. La un moment dat, își pierde răbdarea și i se plânge lui Isus: “Doamne, ți se pare corect că sora mea nu-mi dă o mână de ajutor? Eu nu-mi mai văd capul de treabă, iar ea nu face nimic, stă acolo nemișcată la picioarele tale”.

Probabil că îndărătul acestor cuvine era și un pic de invidie, și un pic de vanitate, de mândrie: Marta voia să-și dea importanță, să se vadă cât este ea de harnică, în comparație cu sora sa, care o lăsa singură să muncească. Și atunci vin extraordinarele cuvinte ale lui Isus, care valorează cât toată Evanghelia: “Marta, Marta, pentru multe lucruri te îngrijorezi și te frămânți; Maria și-a ales partea cea mai bună, care nu i se va lua”.

Ce-i reproșează Isus Martei: faptul că-i făcea de mâncare spre a-i potoli foamea? Nicidecum. Făcea o faptă de caritate, poruncită și aceasta de Cristos: “Am fost flămând și mi-ați dat să mănânc”. Nu întâmplător, evanghelistul pune această întâmplare după episodul samariteanului milostiv, pe care l-am auzit la Evanghelia din Duminica trecută. Ceea ce îi reproșează Martei este agitația, preocuparea excesivă pentru lucrurile exterioare, materiale, încercarea de a-și face imagine, de a impresiona cu ceea ce realizează ea. Preocupată cu muncile sale, uita pentru cine muncea: bucatele pe care le pregătea ea erau mai importante decât oaspetele dumnezeiesc pe care îl avea în casă, decât persoana lui Isus. Isus ar fi putut să-i spună: “Marta, nu am nevoie să-mi faci zece feluri de mâncare, fă mai puține, și găsește un moment de răgaz ca să asculți cuvintele mele, cum face sora ta; cuvintele mele sunt pentru tine o mâncare mult mai necesară decât mâncarea pe care o faci tu pentru mine; căci nu numai cu pâine trăiește omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu”.

E o învățătură fundamentală, nu numai pentru Marta, ci și pentru noi toți. Ca și Marta, alergăm, muncim, ne zbatem, ne agităm să facem, să dregem, să câștigăm, să avem cât mai mult; dimineața abia dacă apucăm să facem o cruce, seara cădem frânți și nici cruce nu mai apucăm să mai facem. Ca și Marta, alegem partea cea mai rea, care la moarte se va lua în întregime de la noi; căci la moarte nu vom lua nimic cu noi, ne vom trezi la realitate și vom recunoaște cu Înțeleptul: “Deșertăciunea deșertăciunilor, totul e deșertăciune și goană după vânt”. Și uităm partea cea mai bună, pe care a ales-o Maria, singurul lucru necesar care nu se pierde, rămâne în veșnicie. Și care este singurul lucru necesar? E Cristos însuși, e cuvântul lui, e împărăția lui Dumnezeu. E singurul lucru cu adevărat necesar, care nu se va pierde, nu se va lua de la noi, căci aceasta înseamnă, în fond, mântuirea noastră veșnică.

Isus ne cere să respectăm ierarhia valorilor, proporțiile juste: să fim și Marta, și Maria. Românii petrec în medie cinci ore pe zi în fața televizorului. Câți români găsesc o jumătate de oră pe zi pentru rugăciune, pentru a participa la Sfânta Liturghie, nu zic în fiecare zi, dar măcar Duminica. Unde este ierarhia valorilor, unde sunt proporțiile juste? E necesar să găsim zilnic câteva minute de tăcere totală, în care să rămânem numai cu Cristos, să ne rugăm, să reflectăm, să citim cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Scriptură. Și care loc poate să fie mai retras și mai liniștit, mai ferit de zgomot, decât biserica, aici, la picioarele lui Isus din tabernacol? Mai ales în vacanță, în concediu, trebuie să găsim mai mult timp pentru rugăciune, pentru reflecție, pentru reculegere, pentru a ne recupera în tăcere energiile sufletești. Din păcate, tocmai locurile destinate destinderii, concediului sunt mai zgomotoase, cu muzică, cu difuzoare date la maximum, și ne întoarcem acasă mai epuizați sufletește, mai obosiți decât am venit. Spune atât de frumos un poet oriental: “Așază-te pe țărmul aurorei și pentru tine va răsări soarele. Așază-te pe țărmul nopții și pentru tine vor sclipi stelele. Așază-te pe țărmul râului și pentru tine va cânta privighetoarea. Așază-te pe țărmul tăcerii și Dumnezeu îți va vorbi”.

Acum, la sfânta Liturghie, ne aflăm în casa Domnului. Nu el este oaspetele nostru, ci noi suntem oaspeții lui. El ne oferă hrana sa: ne hrănește acum cu cuvântul său, care se citește din Sfânta Scriptură și ni se explică, ne va hrăni peste câteva momente cu Trupul și Sângele său, în Sfânta Împărtășanie. Să-l primim cu bucurie și însuflețire, căci aceasta este partea cea mai bună, care nu se va lua niciodată de la noi; e comoara adevărată, pe care hoții nu o pot fura, moliile și rugina nu o pot distruge.

* * *

După ce am ascultat cu atenție cuvântul lui Dumnezeu din Liturghia duminicii de astăzi, am putea numi această zi Duminica ospitalității. Am auzit în prima lectură cum Abraham îi acordă ospitalitate lui Dumnezeu. E singurul text din Vechiul Testament în care Dumnezeu e primit în vizită de oameni. Tradiția creștină consideră că cele trei persoane care poposesc în cortul lui Abraham de la Mambre sunt cele trei Persoane ale Sfintei Treimi.

În Noul Testament, îl găsim de nenumărate ori pe Fiul lui Dumnezeu găzduit de oameni. Astfel, îl găsim pe Isus în vizită la masă în casa lui Zaheu. De bucurie că l-a onorat cu vizita sa, Zaheu e dispus să dea jumătate din averea sa săracilor. Îl găsim la masă în casa lui Levi, viitorul apostol Matei. Îl găsim la masă în casa lui Simon Fariseul, atunci când, pe neașteptate, vine Maria Magdalena și se aruncă la picioarele lui, i le spală cu lacrimi, le sărută, le șterge cu părul capului. În Evanghelia de azi, îl găsim pe Isus în casa prietenilor săi din Betania, la Lazăr și la surorile sale, Marta și Maria. Toate aceste texte din Sfânta Scriptură ne arată că Dumnezeu nu este un străin, el vrea să fie aproape de oameni, alături de oameni, în mijlocul oamenilor. Pe de altă parte, arată dorința și aspirația oamenilor de a fi aproape de Dumnezeu, de a-l găzdui pe Dumnezeu.

Nouă, creștinilor, Dumnezeu ne satisface această dorință. Prin Botez, noi devenim locuințe ale lui Dumnezeu. “Dacă cineva mă iubește”, spune Isus, “Tatăl meu îl va iubi, vom veni la el și ne vom face lăcaș la el”. Când judecătorul păgân a întrebat-o pe sfânta Felicitas de unde are curaj, ea, o femeie slabă, să reziste amenințărilor, să meargă chiar la moarte, răspunsul a fost: “Duhul Sfânt care locuiește în mine îmi dă putere”.

Apoi, Cristos este musafirul nostru ori de câte ori luăm parte la Sfânta Liturghie, la ospățul euharistic. Cristos stă la masă cu noi așa cum stătea la masă cu prietenii săi din Betania. Noi stăm la picioarele lui ca și Maria și îi ascultăm cuvântul, el ne dă ca mâncare și băutură Trupul și Sângele său. Lucrul cel mai important în viața noastră creștină este să nu-l izgonim pe Dumnezeu din suflet prin păcatul de moarte. Oferindu-i lui Dumnezeu permanent găzduire în locuința sufletului nostru, el ne va oferi găzduire după moarte în locuința sa din ceruri, așa cum am cântat puțin mai înainte la psalmul responsorial: “Cel curat cu inima va locui în casa ta, Doamne!”