Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XV-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Amos 7,12-15
Efeseni 1,3-14
Marcu 6,7-13

Marcu 6,7-13

I-a chemat pe cei doisprezece și a început să-i trimită doi câte doi și le-a dat putere asupra duhurilor necurate. Le-a poruncit să nu ia nimic pentru drum, decât un toiag: nici pâine, nici desagă, nici bani la brâu, dar încălțați cu sandale și: “să nu purtați două tunici”. Apoi le-a spus: “Dacă intrați într-o casă, rămâneți acolo până când veți pleca din locul acela, iar dacă nu veți fi primiți în vreun loc și nu vă vor asculta, plecând de acolo, scuturați praful de pe picioarele voastre ca mărturie împotriva lor. Ei au plecat și au predicat ca [oamenii] să se convertească. Și alungau mulți diavoli, ungeau cu untdelemn mulți bolnavi și-i vindecau.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Pietro Righetto
FSC
pr. Nicolae Farcaș
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă

 

* * *

 

Scuturându-ne de praful eșecului

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Un fermier a angajat un tâmplar ca să îl ajute să își repare vechea fermă. Prima zi a tâmplarului a fost groaznică. A ajuns târziu la fermă pentru că i s-a spart un cauciuc, la jumătatea lucrului fierăstrăul electric i s-a stricat, iar când să plece acasă seara mașina nu i-a mai pornit. Fermierul l-a dus atunci cu mașina sa acasă. Ajunși acolo, tâmplarul l-a invitat să intre, să îi cunoască familia. Dar înainte să intre, tâmplarul s-a oprit puțin în fața unui copac, atingându-i trunchiul cu ambele mâini. Apoi a intrat în casă și cu un zâmbet călduros și-a îmbrățișat copiii și și-a sărutat soția. După cină l-a condus pe fermier la mașină. Trecând pe lângă copac, fermierul nu și-a mai putut stăpâni curiozitatea și l-a întrebat de ce făcuse mai înainte acel gest. “O, știi, acesta este copacul necazurilor mele”, i-a răspuns tâmplarul. “Știu că inevitabil mai am necazuri când lucrez, dar un lucru este sigur: aceste probleme nu țin de copiii și de soția mea. Așa că atârn necazurile de copac în fiecare seară când vin acasă. Apoi dimineața le iau din nou. Și știi ce este interesant? Când vreau să le ridic dimineața nu mai sunt atât de multe pe cât mi se părea cu o seară înainte.”

Copacul necazurilor este o soluție pentru a face față eșecurilor și problemelor care uneori pot părea copleșitoare. Deoarece ele fac parte din viață, cu toții avem nevoie de un copac al necazurilor. De aceea Isus, când și-a trimis apostolii să evanghelizeze lumea, s-a gândit că ar fi bine să le dea și un copac al necazurilor: “Dacă nu veți fi primiți în vreun loc și nu vă vor asculta, plecând de acolo, scuturați praful de pe picioarele voastre ca mărturie împotriva lor” (Marcu 6,11). Cu alte cuvinte, dacă încercați să predicați oamenilor dintr-o anume localitate și lucrurile nu merg bine, nu lăsați ca eșecul să vă copleșească. Scuturați-vă de praful acelui loc și mergeți în altul, ca un nou început. Scuturarea prafului de pe picioare este modul lor de a-și atârna problemele în copacul necazurilor.

Asemenea apostolilor și tâmplarului, și noi avem nevoie de un copac al necazurilor. De ce? Deoarece pentru oricine vrea să trăiască o viață în care să facă ceva, eșecurile și problemele sunt inevitabile. Dar uneori ne adâncim prea mult în nereușitele trecutului și le permitem să ne răpească entuziasmul și bucuria. Uneori le permitem problemelor și presiunilor de la locul de muncă să ne ruineze pacea vieții de familie. Pentru ca așa ceva să nu se întâmple, avem nevoie de un copac al necazurilor unde să ne agățăm și uităm de cele rele, cel puțin pentru o vreme. Trebuie ca la sfârșitul zilei să putem să ne scuturăm de praful grijilor și nereușitelor, știind că ziua de mâine va aduce cu ea noi oportunități. Este ca la un meci de fotbal. Poate că ieri ai pierdut cu 5-0, dar astăzi începe un meci nou, și scorul pornește de la 0-0.

Ce se întâmplă dacă nu avem un copac al necazurilor? Dacă nu avem o modalitate de a ne scutura de praful eșecurilor de ieri, praful se acumulează pe picioare și ni le îngreunează. Rezultatul este depresia și disperarea. Și atunci renunțăm. Renunțăm în loc să mergem într-un loc nou, să ne asumăm un proiect nou. Dar Isus nu dorește ca noi să clacăm în fața greutăților. El dorește ca noi să fim oameni care încep cu curaj fiecare zi. O nouă zi, noi provocări, noi ocazii!

Suntem oamenii lui Dumnezeu și trebuie să îi fim recunoscători chiar și pentru eșecurile noastre, pentru slăbiciunile noastre, pentru imperfecțiunile noastre. Oamenii lui Dumnezeu nu sunt cei care nu greșesc niciodată, ci sunt cei care își conștientizează greșelile, se luptă cu ele, și când este cazul le pun în urmă și merg mai departe, începând fiecare zi nouă cu o speranță nouă. Dumnezeu în milostivirea sa ne oferă un copac al necazurilor: Cristos. El însuși a luat păcatele noastre în trupul său pe cruce (1 Petru 2,24). Prin sacramente, în special prin sacramentul spovezii, avem acces la acest copac al vieții. De asemenea prin rugăciunea zilnică, atunci când facem așa după cum ne spune Sfântul Petru: “Lăsați pe seama Lui orice amărăciune a voastră, căci El vă poartă de grijă” (1 Petru 5,7).

 

* * *

 

Predestinarea și liberul arbitru

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

Odată un grup de teologi dezbătea problema predestinării și a liberului arbitru. În curând grupul s-a împărțit în două tabere opuse, nereușind să se înțeleagă. Unul dintre teologi era nehotărât. Într-un final s-a decis să meargă în tabăra celor care credeau în predestinare. “Cine te-a trimis aici?”, a fost el întrebat teologii care susțineau predestinarea. “Nimeni”, a răspuns el. “Am venit că așa am vrut eu.” “Din voință liberă?”, au exclamat ei. “Atunci nu poți să fii cu noi! Tu ții de ceilalți!” Așa că teologul s-a dus în celălalt grup. Teologii susținători ai liberului arbitru l-au întrebat: “De ce te-ai hotărât să te alături nouă?” Teologul a răspuns: “Păi nu m-am hotărât eu, ci am fost trimis aici.” “Trimis aici?!”, au strigat teologii. “Nu poți să fii cu noi decât dacă ai ales liber. Nu ești de-al nostru. Ești de-al lor!”

Există oameni care în a doua lectură de astăzi din Scrisoarea către Efeseni și nu văd nimic decât predestinare. Desigur, pasajul vorbește despre Dumnezeu care “întru El ne-a și ales, înainte de întemeierea lumii, [...] rânduindu-ne, în a Sa iubire, spre înfierea întru El, prin Isus Cristos” (Efeseni 1,4-5). Dar trebuie să citim aceste cuvinte nu izolate, ci în armonie cu alte învățături biblice privind libertatea umană și responsabilitatea pe care o avem privind mântuirea noastră. Problema nu este dacă Biblia vorbește sau nu despre predestinare, ci cum înțelegem noi această învățătură.

În istoria gândirii creștine, învățăturile despre predestinare pot să fie clasificate în două curente mari. Primul curent afirmă că Dumnezeu a creat două feluri de oameni: cei pe care El i-a predestinat să fie mântuiți (cei aleși) și cei pe care El i-a predestinat să fie damnați (cei condamnați). Conform acestei viziuni, cei care sunt destinați să fie mântuiți se vor mântui, iar cei care sunt destinați să fie damnați, vor fi damnați, indiferent ce ar face în viața lor. Această versiune a predestinării este cunoscută ca predestinarea deterministă.

Problema cu predestinarea deterministă este că îl prezintă pe Dumnezeu ca pe un împărțitor arbitrar al harului. Contrazice ceea ce citim la Fapte 10,34-35: “Dumnezeu nu este părtinitor. Ci, în orice neam, cel ce se teme de El și face dreptate este primit de El”. Mai mult, această teorie neagă validitatea eforturilor omului. Dacă Dumnezeu a decis deja unde vor merge după ce vom muri și nu putem face nimic pentru a schimba decizia, de ce ne-am mai strădui să facem voia lui Dumnezeu? De ce ne spune atunci Paul “cu frică și cu cutremur lucrați mântuirea voastră” (Filipeni 2,12)?

Din fericire există o a doua cale de înțelegere a predestinării, care lasă loc libertății umane și lucrării umane. În această variantă, predestinarea înseamnă pur și simplu că Dumnezeu l-a creat pe fiecare dintre noi cu un anume scop. Dumnezeu nu ne aduce pe lume și ne părăsește apoi să ne găsim scopul. “Înainte de a te fi zămislit în pântece, te-am cunoscut, și înainte de a ieși din pântece, te-am sfințit și te-am rânduit prooroc pentru popoare”. (Ieremia 1,5). În această înțelegere a predestinării, Dumnezeu i-a creat pe toți oamenii cu un scop bun. Dumnezeu ne-a creat și ne-a predestinat mântuirii. Dumnezeu îi creează doar pe cei pe care i-a ales. Dumnezeu nu creează pe nimeni pentru damnare.

Dumnezeu însă nu ne impune binecuvântările sale. El ne iubește prea mult pentru a face aceasta. Așa că Dumnezeu ne dă tuturor puterea de a-i spune Nu sau Da. Acesta este misterul libertății umane. Putem să mergem pe drumul pe care Dumnezeu ni l-a hărăzit. În voia Sa este pacea noastră. Dar putem să mergem și în direcția opusă, suferind consecințele îndepărtării noastre de Dumnezeu. Atunci facem efortul de a ne întoarce pe drumul trasat de Dumnezeu pentru noi. Toate eforturile noastre nu sunt decât cooperarea cu harul lui Dumnezeu primit liber.

Lectura de astăzi ne spune de ce Dumnezeu ne-a ales și ne-a creat. “Întru El ne-a și ales, înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și fără de prihană înaintea Lui” (Efeseni 1,4). Acesta este motivul pentru care Dumnezeu l-a creat pe oricare dintre noi. A deveni credincios nu schimbă scopul creării noastre, ci ajută la împlinirea lui. Celebrând astăzi împreună cu Paul minunatul har de care ne bucurăm în Cristos, să ne rugăm și să lucrăm ca toți oamenii să ajungă să îl cunoască pe Cristos și să realizeze scopul creării lor, asemenea nouă.

 

* * *

 

Misiunea apostolică

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Profeții stingheresc pe cei care își fac din această lume un scop al existenței; iar aceștia din urmă caută înlăturarea lor, împingându-i dincolo de granițele vieții de pe acest pământ. Profetul Amos ne stă drept exemplu, așa cum reiese din prima lectură.

Cei care își au ca țintă a vieții ceva mai presus de această lume se simt cuprinși de o bucurie sufletească de nedescris, așa cum reiese din lectura a II-a.

Isus vrea ca toți oamenii să ajungă la bucuria de a se simți fericiți ca fii adoptivi ai lui Dumnezeu și moștenitori ai vieții veșnice. Din acest motiv îi trimite pe apostoli doi câte doi să predice evanghelia, să scoată pe diavoli și să vindece pe cei bolnavi, așa cum reiese din lectura a III-a.

Să pătrundem puțin în taina misiunii apostolice! Câtă grijă a pus Isus când i-a ales! A ieșit din oraș; s-a retras pe munte și acolo s-a rugat toată noaptea (cf. Lc 6,12); în ziua următoare i-a ales pe acei pe care Tatăl i-a voit. Din această zi începe pregătirea lor, luându-i cu sine oriunde mergea: din cetate în cetate, din sat în sat (Lc 8,1); le deslușește în particular sensul misterios al parabolelor, făcându-i să înțeleagă tainele împărăției cerurilor (Mt 13,11). Timp de doi ani și jumătate i-a făcut martori, nu numai la minunile cele mai strălucitoare, la sublimitatea învățăturilor sale, dar chiar la viața sa cea mai intimă cu Tatăl și cu drepții din Vechiul Testament care trecuseră de mult din această lume, precum Moise și Ilie (cf. Mc. 9,2-10). A voit să-i convingă de transcendența firii sale divine, de Fiu al Tatălui, să le dea siguranța mesianității lui, ca atunci când îl vor vedea înjosit, alungat, în postura profetului neînțeles, murind pe cruce, să creadă în iubirea lui.

Câtă grijă a pus Isus când i-a trimis doi câte doi, ca atunci când unul cade, celălalt să-l ridice; când unul afirmă, celălalt să confirme; să fie mereu doi adunați în numele lui Isus, ca să aibă siguranța că el este mereu între ei (Mt 18,20); ca de pe aceasta să cunoască lumea că ei sunt ai lui: de pe dragostea care îi unește în aceeași misiune de iubire divină (In 13,35). Cea mai convingătoare predică este pacea și iubirea dintre cei doi, viața trăită pentru același ideal. Îi trimite fără aur, fără argint și fără bani, fără încălțăminte și chiar fără toiag (afară de toiag, zice sfântul Marcu). De ce așa? Ca să înțeleagă importanța misiunii lor; ea nu trebuie compromisă cu nimic. Fariseii și cărturarii își compromiteau predicile și învățăturile lor tocmai prin ceea ce aveau sau pretindeau de la ascultători. Isus îi trimite pe ucenicii săi mai săraci decât ultimul sărac, ca să le arate că misiunea lor este atât de importantă încât însăși Providența se va îngriji de toate în cele mai mici amănunte, chiar păzindu-i de câini, fiind fără toiag.

Sfântul Luca adaugă că Isus le-a mai spus la plecare să nu salute pe nimeni pe cale (Lc 10,4); adică să se grăbească atât de mult încât să nu piardă timpul cu binețele, fiindcă la evrei acestea se prelungeau destul de mult, mai mult chiar de un sfert de oră. Sfântul Ambrozie face această remarcă; Frumos este salutul, dar mai frumoasă este graba. Ea trezește mai mult interesul trecătorilor și-i face cu luare aminte la misiunea lor. Cine nu-i curios să afle de ce fuge unul sau altul și mai ales când fug mai mulți împreună? Graba arată urgența unui lucru important care nu suferă amânare.

Isus le mai spune: În orice casă veți intra, rămâneți acolo până la plecare (Mc 6,10) și Nu umblați din casă în casă (Lc 10,7). Misiunea nu permite pierderea timpului cu umblatul, cu vizitele, așa cum spune un cântec popular destul de bine: Cine umblă prin vecini, nu mai prinde rădăcini, nu-și mai poate întocmi o gospodărie ca lumea; pe când misiunea lor este de a pune bazele unei noi împărății dumnezeiești.

Misiunea lor este atât de importantă încât, pentru ducerea ei la bun sfârșit, Isus îi înzestrează pe ucenici cu carisme deosebite. Mai clar decât Marcu o spune evanghelistul Matei: Mergeți, le zice Isus, vestiți că se apropie împărăția lui Dumnezeu; vindecați pe cei bolnavi, înviați pe cei morți, curățați pe cei leproși, alungați diavolii. În dar ați primit, în dar să dați! (10,7-8).

Misiunea lor este atât de importanță încât merită să sufere oricât de mult, chiar oferindu-se pentru sacrificiul total. De aceea, Isus le-a spus: Iată eu vă trimit ca pe niște oi în mijlocul lupilor. Vă vor trimite în judecată și vă vor biciui în sinagogile lor (Mt 10,16-17).

Ca să-și poată împlini misiunea, ca ei să aibă garanția succesului, Isus face o rugăciune plină de iubire către Tatăl, ca să-i păzească de Cel Rău și să-i sfințească întru adevăr (In 17,9-17), adică să nu-și caute în misiune propria mărire, ci numai gloria numelui lui Dumnezeu.

Pentru o cât mai bună îndeplinire a misiunii încredințate, Isus le făgăduiește cea mai mare răsplată, o împărăție la fel de mare și strălucitoare precum este cea pe care Tatăl însuși i-a pregătit-o lui, ca să se bucure la masă împreună cu el și apoi, în ziua cea de pe urmă, să fie judecători imparțiali pentru cele douăsprezece seminții ale lui Israel (Lc 22,29-30).

Iar când ucenicii s-au întors și i-au spus plini de bucurie: Doamne, și diavolii ni se supun la numele tău, el le zice: Să nu vă bucurați că vi se supun duhurile, ci pentru că numele voastre sunt scrise în ceruri (Lc 10,17-20).

Misiunea apostolilor este atât de importanță încât, dacă cineva nu le va da crezare și ascultare, va primi pedeapsă mai mare chiar decât aceea pe care o vor primi desfrânații din Sodoma și Gomora în ziua judecății de apoi (Mt 10,15).

Aici ar trebui să stăm și să ne gândim serios: cum primim noi mesajul evanghelic, mesajul mântuirii? Îl cred? Îl trăiesc?

Încă nu am terminat expunerea despre importanța misiunii apostolice, fiindcă Isus făgăduiește cea mai mare răsplată, nu numai lor, apostolilor, dar și acelora care îi vor ajuta să și-o îndeplinească, zicând: Cine vă primește, pe mine mă primește și cine mă primește, primește pe acela care m-a trimis (pe Tatăl). Și cine va da chiar numai un pahar de apă rece unuia dintre aceștia mici, pentru că este ucenicul meu, adevăr vă spun, acela nu-și va pierde răsplata sa (Mt 10,40-42).

Trecuseră doi ani și jumătate de când Isus trimisese pe ucenicii săi, doi câte doi, pentru prima dată ca să predice, ca un fel de repetiție înaintea trimiterii definitive dinaintea Înălțării (cf. Mt 28,19). Isus le reamintește de acest fapt, ca să le dea mai mare încredere în cuvântul său și le zice: Când v-am trimis fără pungă, fără traistă și fără încălțăminte, ați dus lipsă de ceva? Iar ei i-au răspuns: De nimic (Lc 22,35).

Toate acestea le-a făcut Isus pentru sufletele noastre; și s-a rugat nu numai pentru ucenici, ci și pentru toți acei care prin cuvântul lor vor crede (cf. In 17,20) și vor mărturisi că el este Domnul și se vor mântui (Rom 10,9).

Datoria noastră este de a crede în iubirea lui divină, care ne poartă de grijă, ne vrea mântuiți, adică să devenim instrumente muzicale vii care cântă laudă lui Dumnezeu (Ef 1,12). Patriarhul Iacob a avut la Betel viziunea unei scări, care lega cerul cu pământul, pe care îngerii coborau și urcau la tronul lui Dumnezeu (Gen 28,19). Betel înseamnă Poarta Cerului. Cine trăiește după cuvântul lui Dumnezeu predicat de apostoli, el însuși predică la Betel ca profetul Osea, va vedea poarta cerului deschisă și el însuși va urca spre tronul Celui Preaînalt, fiindcă fiii învierii vor fi asemenea cu îngerii lui Dumnezeu în ziua de apoi (Mt 22,30).

Dă, Doamne, să fim și noi ca îngerii tăi, acum și-n veșnicie! Amin.

 

* * *

 

I-a trimis doi câte doi

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

“I-a chemat pe cei doisprezece și a început să-i trimită doi câte doi și le-a dat putere asupra duhurilor necurate. Le-a poruncit să nu ia nimic pentru drum, decât un toiag: nici pâine, nici desagă, nici bani la brâu, dar încălțați cu sandale și: ‘să nu purtați două tunici’”. Bibliștii explică faptul că Marcu, atunci când vorbește despre faptele și cuvintele lui Cristos, ține cont de situația și nevoile Bisericii din timpurile în care scria el Evanghelia, adică după învierea lui Cristos. Însă principalul eveniment și îndrumările pe care Cristos le dă apostolilor Săi în acest pasaj fac referire la Isus în perioada în care a trăit pe pământ.

Este începutul și testul general al misiunii apostolice. Pentru moment este o misiune limitată la cei dimprejur, adică la compatrioții evrei. După Paști, această misiune va fi extinsă la întreaga lume, și la păgâni: “Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura” (Marcu 16,15). Acest fapt este de o importanță decisivă pentru a înțelege viața și misiunea lui Cristos. El nu a venit să se împlinească personal. Nu a dorit să fie un meteorit care străbate cerul doar pentru a dispărea mai apoi în neant. Nu a venit, cu alte cuvinte, doar pentru câteva mii de oameni care au avut posibilitatea de a-l vedea și a-l asculta personal în timpul vieții Sale. Misiunea Lui trebuia să continue, să fie permanentă, pentru ca fiecare persoană, în toate timpurile și locurile din istorie, să aibă posibilitatea de a auzi Vestea cea Bună a iubirii lui Dumnezeu și a fi mântuită.

De aceea Isus a ales colaboratori și a început să îi trimită înaintea Lui să vestească Împărăția și să îi vindece pe bolnavi. El a făcut cu discipolii Săi ceea ce un bun rector face astăzi cu seminariștii săi, atunci când, la sfârșit de săptămână, îi trimite în parohii pentru ca ei să înceapă să dobândească experiență pastorală, sau îi trimite la instituții de caritate pentru a-i ajuta pe cei care au grijă de săraci, pregătindu-se pentru ceea ce într-o zi va fi misiunea lor. Invitația lui Isus “Mergeți!” este adresată mai întâi apostolilor, și astăzi succesorilor lor: Papa, Episcopii și preoții, dar nu numai lor. Ei trebuie să fie îndrumători, animatori ai celorlalți în misiunea comună. A gândi altfel ar fi ca și când am spune că războiul poate fi dus numai cu generali și căpitani, fără soldați; sau că o echipă de fotbal poate fi înființată doar cu un antrenor și un arbitru, fără jucători.

După această trimitere a apostolilor, se arată în Evanghelia lui Luca, Isus “a ales alți șaptezeci și doi și i-a trimis doi câte doi înaintea sa în toate cetățile și locurile pe unde avea să treacă el” (Luca 10,1). Acești șaptezeci și doi de discipoli erau probabil toți cei care s-au adunat în acel moment, sau cei care îl urmau cu o anumită continuitate. Isus, așadar, și-a trimis toți discipolii, de asemenea laici. Biserica post-conciliară a fost martora înfloririi acestei conștientizări. Laicii din mișcările eclesiale sunt succesorii acestor șaptezeci și doi de discipoli. Vigilia Rusaliilor a oferit o idee despre dimensiunea acestui fenomen, cu acei sute de mii de tineri care au sosit în Piața Sf. Petru pentru a celebra Vesperele Solemnității cu Sfântul Părinte. Cel mai mult au impresionat bucuria și entuziasmul celor prezenți. În mod evident, pentru acei tineri a trăi și a proclama Evanghelia nu este o povară care trebuie acceptată din datorie, ci o bucurie, un privilegiu, ceva care face viața mai frumoasă.

Evanghelia nu folosește decât un cuvânt pentru a indica ce trebuie apostolii să predice (“ca [oamenii] să se convertească”), în timp ce descrie pe larg cum trebuie ei să predice. În această privință, avem o învățătură importantă în faptul că Isus i-a trimis doi câte doi. Se obișnuia în acele timpuri să se meargă doi câte doi, dar cu Isus acest fapt a primit o nouă semnificație, nu doar una practică. Isus i-a trimis doi câte doi – a explicat Sfântul Grigore cel Mare – pentru a insufla caritatea, deoarece cu mai puțin de două persoane nu poate exista caritate. Prima mărturie care trebuie dată despre Isus este aceea a iubirii reciproce: “Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții” (Ioan 13,35).

Trebuie să fim atenți să nu interpretăm greșit cuvintele lui Isus despre scuturarea prafului de pe picioarele lor atunci când nu sunt primiți. În intenția lui Cristos, aceasta era destinată a fi o mărturie “pentru” ei, nu împotriva lor. Ea slujește la a-i face pe oameni să înțeleagă faptul că misionarii nu au venit din motive egoiste, pentru a lua bani sau alte lucruri de la ei; mai mult, ei nu au dorit să ia nici măcar praful lor. Ei au mers pentru mântuirea lor și, respingându-i, se lipseau pe sine de cel mai mare bine. Trebuie să subliniem acest lucru și astăzi. Biserica nu proclamă Evanghelia pentru a-și crește puterea sau numărul de membri. Dacă ar acționa astfel, ar fi prima care să trădeze Evanghelia. Ea o proclamă deoarece dorește să împărtășească darul primit, deoarece a primit de la Cristos mandatul: “În dar ați primit, în dar să dați” (Matei 10,8).

 

* * *

 

Duminica a XV-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Felician Tiba
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 16 iulie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Duminica a XV-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Isus i-a chemat pe cei doisprezece și, pentru prima oară, i-a trimis doi câte doi: el le-a dat putere asupra duhurilor rele și le-a poruncit să nu ia nimic pentru drum, decât doar un baston. Să nu aibă nici pâine, nici sac cu provizii, nici bani la cingătoare. Să fie încălțați numai cu sandale și să nu îmbrace două tunici. Și le-a mai spus: “Când intrați într-o casă, rămâneți acolo până la plecarea voastră din acea localitate. Și dacă într-o localitate nu vă vor primi și nu vă vor asculta, plecați mai departe scuturând praful de pe picioarele voastre ca o mărturie împotriva lor. Cei doisprezece au plecat, au predicat oamenilor că trebuie să se convertească, au scos mulți diavoli, au uns pe mulți bolnavi cu untdelemn și i-au vindecat. (Marcu 6,7-13)

După ce a relatat vizita lui Isus la Nazaret (6,1-6) și a menționat faptul că Isus cutreiera satele dimprejur, învățând, sfântul Marcu prezintă prima trimitere a ucenicilor în misiune (6,7-13). În felul în care este redactată pericopa noastră, ea privilegiază trei aspecte ale unei misiuni apostolice: puterile atribuite lor de către Isus (v. 7), recomandările făcute în vederea împlinirii misiunii încredințate (vv. 8-11) și realizarea ei (vv. 12-13).

E drept că în fragmentul de care ne ocupăm, scopul misiunii este abia schițat. Mai multe detalii în acest sens au fost oferite în episodul care relata instituirea celor doisprezece apostoli (Mc 3,14-15): El a ales doisprezece, pe care i-a numit apostoli, ca să fie cu el, să-i trimită să predice și să aibă putere să alunge diavolii… Prin urmare, predica și expulzarea diavolilor reprezintă scopul acestei dintâi trimiteri în misiune, la care trebuie adăugate numeroasele vindecări. Or aceste trei aspecte sunt identice cu cele care caracterizează, în viziunea sfântului Marcu, și activitatea lui Isus (1,32-39).

Cât despre recomandările date celor doisprezece, ele se pot grupa în două categorii. Prima categorie are în vedere sărăcia. Apostolul trebuie să se mulțumească cu minimum necesar (vv. 8-9); el trebuie să fie liber și disponibil, și să manifeste acest lucru prin detașarea sa totală. Motivul teologic va fi dat de către ceilalți sinoptici (Lc 10,7 și Mt 10,10): muncitorul își merită plata. A doua categorie are în vedere atitudinea pe care apostolii trebuie să o adopte în cazul în care nu vor și primiți și nici nu vor fi ascultați. Ei nu trebuie să-i constrângă dar va trebui să-și exprime nemulțumirea scuturând praful de pe picioare ca mărturie împotriva lor (v. 11), gest ce vrea să sublinieze gravitatea refuzului Evangheliei.

Această primă misiune încredințată celor Doisprezece orientează deja întreaga misiune apostolică: continuarea lucrării mântuitoare inaugurate de Isus. Adoptând sărăcia ca o condiție a libertății sale interioare, apostolul pornește în misiune încărcat cu mesajul Evangheliei și cu puterile atribuite lui de Cristos. De-a lungul activității sale el se va întâlni cu suferința omului dar mai ales se va izbi de refuzul lui, refuz care pune în lumină lucrarea Satanei în lume. Noi presimțim deja că o perseverență curajoasă, o modestă asigurare și o grijă atentă față de toate nevoile omului sunt calitățile majore ale apostolului (istoria Bisericii, începând din ziua Rusaliilor, ne arată în ce fel este sau trebuie să fie exercitată această misiune, în permanentă referință la voința mântuitoare a lui Isus).

 

* * *

 

Duminica a XV-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Ionuț, un austriac de cincisprezece ani, lucra ca brutar la o familie din satul său. Copilul stăpânului său voia mereu să îl însoțească în turul său zilnic la clienți. Și iată-l pe brutărașul nostru cu rucsacul în spate și cu copilașul în brațe mergând pe stradă, în timp ce oamenii curioși comentau:

- Iată-l pe sfântul Cristofor!

Când, ajuns acasă, a povestit faptul patroanei, aceasta i-a răspuns:

- Sfântul Cristofor ești tu!

Și i-a povestit viața marelui sfânt, care, ducând oamenii de pe un mal pe celălalt al râului Oronte, a dus într-o zi un copil grațios, care într-un moment periculos al traversării i-a spus:

- Curaj! Îl duci pe Cristos!

Ionuț a fost încântat de povestire:

- O, dacă aș fi într-adevăr sfântul Cristofor și l-aș putea duce pe Isus…

Visa să devină preot. A ajuns preot și sfânt: sfântul Clement Maria Hofbauer, apostolul Vienei (M. Pellegrino).

Uneori parohul îi adună pe cateheți și le face recomandări pentru ca predarea catehismului să fie făcută din ce în ce mai bine și să fie tot mai iubit de copii și de adulți. La fel a făcut și Isus cu apostolii.

2. Tema

“Vestiți tuturor evanghelia iubirii lui Dumnezeu!”

3. Mesajul zilei

Și tu trebuie să fii ca profeții: să li-l vestești tuturor pe Isus venit în mijlocul nostru și iubirea sa față de toți, mai ales față de cei săraci și umili.

- Și tu trebuie să fii asemenea apostolilor.

- Și tu trebuie să fii cel puțin asemenea cateheților din parohia ta.

Ce le recomandă Isus mesagerilor săi? Iată.

- Cum am făcut eu, să faceți și voi! (Cum?)

- Lucrul cel mai urgent este misiunea. Trebuie să puneți pe primul loc vestirea iubirii lui Dumnezeu (Importanța mărturiei).

- Să nu aveți alte griji: providența lui Dumnezeu vă va asista (Să fim pregătiți, dar încrezători în Domnul care trăiește în noi).

- Nu căutați bani. Trăiți ca săracii (Nu căutați propriul interes).

- Duceți vestea cea bună a iubirii lui Dumnezeu, nu altceva… Nu vești rele. (Comunicați bucuria vieții harului).

- Duceți-o mai ales celor săraci, celor bolnavi, celor tulburați de rău și de păcat (Cui să ne adresăm de preferință?).

- Nu constrângeți pe nimeni să se convertească. Duceți tuturor mântuirea lui Dumnezeu, chiar dacă o vor refuza. Eu voi fi cu voi. (Să semănați fără încetare. Cine știe…).

Astăzi Isus te invită și pe tine să fii mesagerul iubirii sale.

- Care va fi răspunsul tău?

- Mergi bucuros la catehism?

- Te comporți bine?

- Participi la inițiativele parohiale?

Citește viața marilor misionari:

- Sfântul Francisc Xaveriu, patronul misionarilor;

- Sfânta Tereza a Pruncului Isus, patroana misiunilor;

- Daniele Comboni, fondatorul combonienilor;

- Guido Maria Conforti, fondatorul saverienilor;

- Angelo Ramazzotti, fondatorul PIME (Pont. Inst. Miss. Est.);

- Giuseppe Allamano, fondatorul misionarilor Mângâietoarei;

- Maddalena di Canossa… Francesca Saverio Cabrini etc.

4. Exemple

a) Pedro Ribadeneira, un băiat foarte vioi, a fost primul novice al Societății lui Isus. La școala sfântului Ignațiu de Loyola dorea fierbinte să devină călugăr, dar încă era prea tânăr. Într-o zi, nemaiavând răbdare, Pedro a început să insiste mai mult decât de obicei la părintele Ignațiu.

- Vreau să intru în Societate, și imediat!

- Nu poți intra: ești încă mic.

- Nu sunt mic, sunt mare!

- Mare? Ești un ghemotoc! Știi când te voi primi? Vezi bastonul acesta? Ignațiu îl purta din cauza piciorului rupt în bătălia din Pamplona.

- Sigur că îl văd!

- Ei bine, când vei fi înalt cât bastonul acesta, te voi primi în noviciat.

Pedro a rămas o clipă blocat; apoi a privit bastonul, apoi sfântul, și în ochii a apărut o scânteie, iar în colțul gurii un zâmbet malițios.

- Bine! a spus Pedro. Promiteți?

- Promit? a răspuns sfântul.

Pândește bastonul lui Ignațiu și, când l-a văzut… la odihnă, i-a tăiat partea de jos, atât cât să îl reducă la statura lui. Apoi, întinzându-l ca pe un trofeu, s-a prezentat triumfător la părintele Ignațiu.

- Părinte Ignațiu, priviți! Sunt cât bastonul. Părinte Ignațiu, promisiunea! Sfântul privește și zâmbește din toată inima, între bucurie și emoție.

- Am promis, Pedro! Ce pot face?

Acel băiețaș era irezistibil. Și imediat a fost admis la noviciat.

b) Sfântul Francisc Xaveriu, patronul tuturor misionarilor, într-o zi, în India, a aflat că într-un sat foarte izolat trăiau mulți păgâni.

Dar cum să găsească drumul ca să se ducă acolo? Auzind că cineva mergea într-acolo, l-a rugat să îl ia ca însoțitor.

Acela a acceptat, dar cu condiția să îi ducă bagajul greu, ca el să poată merge lejer pe cal.

Și iată-l pe Francisc, misionar îndrăgostit, mărșăluind pe jos pe cărarea pietroasă, alături de bogatul cavaler, ore în șir, până la acei frați îndepărtați, lipsiți de cunoașterea cea mai frumoasă din lume, cea a lui Isus.

c) Marco Polo, în faimoasa lui călătorie spre orient, aproape de Marea Neagră, a întâlnit niște misionari creștini. A întrebat:

- Unde mergeți?

I-au răspuns:

- Spre tătari și mongoli pentru a le duce evanghelia.

Marele călător a observat:

- Dar nu vă înspăimântă pericolele infinite ale unei călătorii atât de obositoare? Și, în plus, văd că sunteți singuri și fără bagaje. Ce duceți cu voi pentru o astfel de expediție grea?

Misionarii i-au răspuns cu simplitate:

- Suntem echipați cu credință, speranță și iubire. Călăuza noastră este Domnul. Credem că ne ajung acestea!

 

* * *

 

Duminica a 15-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 6,7-13

Isus îi trimite pe cei doisprezece apostoli

Isus i-a chemat pe cei doisprezece și, pentru prima oară, i-a trimis doi câte doi: el le-a dat putere asupra duhurilor rele 8 și le-a poruncit să nu ia nimic pentru drum, decât doar un baston. Să nu aibă nici pâine, nici sac cu provizii, nici bani la cingătoare. 9 Să fie încălțați numai cu sandale și să nu îmbrace două tunici. 10 Și le-a mai spus: “Când intrați într-o casă, rămâneți acolo până la plecarea voastră din acea localitate. 11 Și dacă într-o localitate nu vă vor primi și nu vă vor asculta, plecați mai departe scuturând praful de pe picioarele voastre1 ca o mărturie împotriva lor”.

12 Cei doisprezece au plecat, au predicat oamenilor că trebuie să se convertească, 13 au scos mulți diavoli, au uns pe mulți bolnavi cu untdelemn și i-au vindecat.2

___________________________________________________________________________________

1 6,11 A-și scutura praful de pe picioare: Pentru iudei, a-și scutura praful de pe picioare sau de pe haine era o demonstrație de respingere a celorlalți. În felul acesta se făcea cunoscut oamenilor că erau respinși ca parte a poporului lui Dumnezeu.

2 6,13 Chiar dacă untdelemnul de măsline are o putere curativă, în acest text și în Iac 5,14 este folosit ca simbol al puterii miraculoase a lui Dumnezeu pentru a vindeca persoanele.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În capitolul 3 din Evanghelia după Marcu, Isus i-a instituit pe cei doisprezece, acum este momentul trimiterii oficiale.

Domnul continuă să străbată toate regiunile învățându-i pe toți oamenii Vestea cea Bună a Împărăției. Însă această misiune de acum încolo nu o va realiza singur, ci pe cei doisprezece pe care i-a ales în mod special dintre ucenicii săi acum îi trimite doi câte doi ca “să alunge duhurile rele”, adică pentru a elimina răul în toate formele sale. Cei doisprezece trebuie să facă în numele Domnului ceea ce El însuși a venit ca să facă.

Le dă acestor doisprezece câteva “norme” concrete pentru a realiza această datorie, pentru a realiza misiunea. În cadrul acestor recomandări este semnificativ că în Marcu li se permite să ia baston și sandale, dat fiind faptul că în Matei și în Luca le este interzis. Este posibil ca Marcu, care scrie Evanghelia sa romanilor, “să permită” și “să justifice” folosirea bastonului și a sandalelor pentru distanțele lungi pe care misionarul va trebui să le parcurgă dacă ne gândim la numărul de kilometri care există între Țara Sfântă și Roma. Mai mult decât asta, se insistă să nu ia mâncare, nici desagă, nici bani; de asemenea, nu trebuie să ia decât o haină. Toate acestea marchează ceea ce am putea intitula astăzi “austeritatea” misiunii. Altfel spus, pentru a nu pune accentul atât pe “mijloacele” misiunii cât mai ales pe scopul ei: viața veșnică; pe mesajul ei: Evanghelia; și pe cel care trimite: însuși Isus Cristos. Se percepe cu claritate că exigențele misiunii itinerante sunt foarte mari.

Li se spune că trebuie să rămână într-o singură casă. Probabil că asta pentru ca din “acest” loc începe să se formeze Biserica, comunitatea domestică; pe atunci aici se celebra cultul. Pe de altă parte este posibil de asemenea ca în felul acesta se va limita excesul multor “profeți” și “filozofi” care bântuiau prin zonă și cereau întreținerea lor. Domnul previne ospitalitatea din partea celor care acceptă mesajul evanghelic.

În fața realității de a nu fi primiți și ascultați li se recomandă să facă gestul tipic din mentalitatea iudaică atunci când a sosit în patria sa după ce s-a mers în țară străină: să scuture praful de pe picioare pentru a nu aduce nimic “necurat”. Însă se imită gestul într-un context și cu un sens diferit: să se elibereze de responsabilitate față de cei care folosindu-se rău de libertatea lor resping mesajul mântuirii.

Pentru a ține cont: Faptul de “a merge doi câte doi” înseamnă diferite lucruri. Pe de o parte necesitatea a “doi martori” pentru declararea evenimentelor importante (cf. de exemplu Dt 17,6; 19,5; Num 35,30). Pe de altă parte este importantă valoarea companiei reciproce în integrarea, ocrotirea și munca împreună (cf. de exempul Ios 2,1; Am 3,3; Tob 5). În Biserica primară s-a continuat cu același obicei (cf. de exemplu Fap 13,2; 15,40; Mt 18,20; Lc 24,36).

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 10,9-14; Lc 9,1-6; Mc 3,13-19.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar cuvântul “Trimis, a trimite”.

Întrebări pentru lectură

- Prin ce locuri merge Isus?

- Ce face el?

- Pe cine-i adună?

- Ce face cu ei?

- Ce poate să însemne “a alunga duhurile rele”?

- Ce le poruncește celor doisprezece?

- Pentru ce pot să ia baston și sandale?

- Pentru ce nu pot lua mâncare și nici desagă?

- Pentru ce trebuie să ia numai o tunică?

- Pentru ce trebuie să rămână într-o singură casă atunci când ajung într-o localitate?

- Ce se întâmplă dacă într-un loc nu vor să-i primească și nici să-i asculte? Ce trebuie să facă?

- Ce înseamnă “a scutura praful de pe picioare”?

- Ce au făcut discipolii odată ce au primit poruncile lui Isus?

- Cum se termină relatarea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Îl las pe Isus ca să mă învețe o dată și de mii de ori vestea cea bună a Împărăției?

- Mă simt parte dintre cei “doisprezece” pentru că am fost convocat de Isus ca să trăiesc credința?

- Ce înseamnă pentru mine astăzi a fi un “trimis” al lui Isus? În ce locuri mă trimite în mod deosebit?

- Ce implicații are pentru mine faptul de a fi trimis “doi câte doi”? Trăiesc misiunea ca ceva comunitar sau am tentația de a fi un “franctiror”?

- Care ar fi “duhurile rele” pe care le au oamenii astăzi?

- Cum pot ajuta pentru ca să fie alungate grație puterii lui Cristos? Ce pot face în mod concret?

- Accept că datoria misionară trebuie să fie “austeră”?

- Ce înseamnă pentru mine a lua baston și sandale? Ce am trebuință astăzi pentru a îndeplini misiunea pe care Isus o pune ca provocare în viața mea?

- Ce înseamnă pentru mine astăzi să nu iau nici mâncare, nici desagă, nici bani? În definitiv: de ce lucruri pot să fac abstracție pentru datoria misionară astăzi? De care lucruri trebuie să mă eliberez, să mă detașez, pentru a îndeplini misiunea?

- La ce dau mai multă importanță în datoria misionară? Mă las ademenit mai mult de “mijloacele” misiunii, chiar dacă sunt necesare? Pun accentul pe ceea ce este central: scopul: viața veșnică; mesajul: Evanghelia; și pe cel care trimite: însuși Isus Cristos?

- Sunt capabil să “construiesc” comunitatea în provocarea misiunii?

- Ce “case” ar trebui să evanghelizez astăzi?

- Ce fac și cum mă simt atunci când cineva nu vrea să asculte Cuvântul? Mă descurajez, mă supăr sau sau las în voia lui responsabilitatea care-i revine în respingerea Evangheliei?

- În ce situații din viața mea ar trebui “să scutur praful de pe picioare” în datoria misionară?

- Îi invit pe frații pe care Dumnezeu îi pune în viața mea să înceteze să păcătuiască și să se apropie de Dumnezeu?

- Cum pot eu “să vindec bolnavii” actualmente? Care ar fi semnificația simbolică însă reală a acestei expresii pentru mine astăzi? Care sunt bolile din lumea noastră actuală?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a face rugăciunea, luăm câteva fraze dintr-un text din Concluzia Documentului Final de la Aparecida:

“Nu putem să nu profităm de această oră de har. Avem nevoie de noi Rusalii! Avem nevoie să ieșim în întâmpinarea persoanelor, familiilor, comunităților și popoarelor pentru a le comunica și a le împărtăși darul întâlnirii cu Cristos, care a umplut viețile noastre de “sens”, de adevăr și iubire, de bucurie și de speranță!”…

“Este urgent să mergem în toate direcțiile pentru a proclama că răul și moartea nu au ultimul cuvânt, că iubirea este mai tare, că am fost eliberați și mântuiți prin victoria pascală a Domnului istoriei”…

“Suntem martori și misionari: în marile orașe și sate, în munții și pădurile din America noastră, în toate locurile conviețuirii sociale, în cele mai diferite “areopaguri” ale vieții publice a națiunilor, în situațiile extreme ale existenței, asumând “ad gentes” grija noastră pentru misiunea universală a Bisericii”…

(Documentul de la Aparecida 548)

Să ținem cont de forța și ardoarea misionară pe care le degajă acest frumos text latino-american.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a lumina contemplația noastră propunem fraza trimiterii comunitare:

- I-a trimis doi câte doi… pentru a-i vindeca pe bolnavi

- I-a trimis doi câte doi… pentru a vesti Împărăția…

- I-a trimis doi câte doi…

- I-a trimis doi câte doi…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Fă o rugăciune particulară pentru toți creștinii din teritoriile de misiune. În special pentru aceia care trăiesc vreun tip de suferință sau persecuție.

Propunere comunitară

- Realizează o activitate misionară cu grupul tău de tineri într-un loc special: zonă rurală, casă de copii, spital, etc. Ce trebuie să le vestim acestor frați?

 

* * *

 

Duminica a XV-a de peste an

Autor: pr. Nicolae Farcaș
Copyright: Predici.cnet.ro

I.C. În prima lectură ne-au fost prezentate două personaje semnificative și total opuse: Amazia, preotul bine integrat în structura religioasă, plin de merite și privilegii, și Amos, simplul păstor care, în mod imprevizibil, a început să facă pe profetul. Primul este omul de succes, aclamat și respectat pentru că, fiind prieten cu cei de la putere, a ajuns într-o poziție prestigioasă. Nu e de invidiat: are totul, dar nu e liber; în orice moment poate fi șantajat de cel de la putere care-i dă pâine, dar poate și să i-o refuze; este constrâns să arate respect și venerație necondiționată, să fie totdeauna gata să lingușească, să facă jocurile politice ale protectorului său și să închidă ochii la faptele sale rele. Amos este sărac, dar independent, poate spune ceea ce gândește, nu are nimic de pierdut, nimic de apărat, nu are nici o datorie față de nimeni.

Săraci pentru a fi liberi“, acesta poate fi motto-ul care rezumă condițiile puse de Isus în Evanghelia de azi celor care sunt chemați să vestească Cuvântul său. Ei trebuie să se asemene lui Amos, nu lui Amazia.

Evanghelia se deschide cu trimiterea celor Doisprezece în misiune. Toți sunt trimiși, nimeni nu este exclus, aceasta arată că vestirea Evangheliei nu este rezervată numai unor membrii din comunitate. Ucenicul care nu simte nevoia de a împărtăși cu alții darul primit, probabil nu este încă convins că, descoperindu-L pe Cristos, a descoperit comoara cea mai prețioasă.

Apostolii sunt trimiși “doi câte doi“, nu pentru a-și ține companie, dar dintr-un motiv teologic. Spre deosebire de hinduism, de budism și de toate celelalte religii care propun ca ideal atingerea propriei perfecțiuni spirituale, a propriului echilibru interior, a propriei purificări, chiar izolându-ne de ceilalți, în singurătate completă, creștinismul nu poate fi trăit decât în comunitate iar, pentru a constitui o comunitate e necesar să fie măcar două persoane. Iată motivul pentru care evanghelizarea nu este niciodată opera unor oameni singuri care predică propriile intuiții sau inspirații personale. Cine vestește Evanghelia trebuie să se mențină în comuniune cu Biserica.

Isus îi mai învață pe apostoli să meargă în casele oamenilor, în ambientele în care trăiesc; nu trebuie să aștepte ca oamenii să-i caute. În sfârșit, apostolilor le este conferită o putere. Poate ne surprinde că Isus nu le dă puterea de a comanda, de a da legi. Unica putere care le e conferită e cea exercitată de Isus: să poruncească spiritelor necurate. Prin “spirite necurate” se înțelege toate acele forțe care ne îndepărtează de Dumnezeu și de viață, care trezesc în noi sentimente rele și cauzează violențe și nedreptăți. Din înfruntarea cu aceste forțe rele care domină lumea, comunitatea creștină va ieși victorioasă, pentru că Învățătorul ei a investit-o cu o forță irezistibilă, însuși Spiritul său.

În a doua parte a Evangheliei sunt date instrucțiuni referitoare la echipamentul pe care mesagerii Evangheliei trebuie să-l poarte cu ei. Trebuie să fie foarte lejeri: să aibă numai o haină, o pereche de încălțăminte, un baston și nimic altceva; restul constituie un bagaj care împovărează. Mijloacele materiale trebuie reduse la esențial.

Începem cu bastonul. Era arma celui sărac, de aceea în Evanghelia lui Matei, Isus o interzice. Ucenicii lui Isus sunt constructori ai păcii, deci, renunță la toate instrumentele care duc la violență. În fragmentul de azi, în schimb, apostolilor le este permis să ia bastonul. Motivul stă în faptul că, în Biblie, bastonul are și o altă semnificație simbolică. Moise și Aron, împreună, “doi câte doi”, cum recomandă și Isus, au luptat împotriva forțelor represive ale faraonului, au împlinit opera de eliberare a poporului lor slujindu-se de un baston, semnul puterii lui Dumnezeu. Cu el Moise a săvârșit fapte minunate în fața faraonului, a întins mâna asupra țării Egiptului și a făcut să vină lăcustele, a împărțit în două Marea Roșie, a făcut să țâșnească apă din stâncă.

Și ucenicii lui Isus, pentru a săvârși eliberarea omului de sub puterea celui rău, au în mână numai un baston, pot conta pe o singură forță, cea încredințată lor de Isus: Cuvântul său. Apoi este indicat ceea ce nu trebuie să poarte cu ei: nici pâine, nici sac, nici bani… Este evident că aici Isus recurge la paradoxuri, dar trebuie să fim atenți să nu interpretăm reductiv aceste cuvinte, să nu răstălmăcim mesajul, lipsindu-l de conținutul provocator. Propunând sărăcia, Isus voia să păzească pe ucenicii săi de ispita de a crede că eficacitatea misiunii ar depinde de calitatea mijloacelor materiale pe care le au la dispoziție. Isus n-a disprețuit niciodată bunurile materiale, nu a prezentat niciodată mizeria ca ideal de viață, totuși a pus în pază ucenicii de pericolul de a fi condiționați de sărăcie. Nu e liber să spună adevărul și să exprime ceea ce gândește cel care trebuie să placă cuiva, care, asemenea lui Amazia, este plătit și trebuie să fie recunoscător.

De-a lungul secolelor, Biserica a plătit cu mare preț acordurile și alianțele cu cei puternici ai acestei lumi, compromisurile cu cei care i-au oferit privilegii, favoruri și garanții. Le-a plătit cu pierderea libertății și a autonomiei. Mai există un alt motiv, mai important, care-l face pe Isus să ceară ucenicilor săi sărăcia materială. Cine-și arată superioritatea, în mod inevitabil generează suspiciuni și provoacă refuz. Oamenii se încred numai în cei care nu se impun cu putere, care nu umilesc, de aceea modul cel mai eficace pentru a cuceri încrederea este de a încredința propria viață în mâinile celor cărora le este oferită Evanghelia, arătând că depind de ei și pentru propria susținere.

Nu este permisă pâinea în desagă pentru că nu e nevoie de ea, pentru că împovărează, că este inutilă. Ucenicului nu-i este permis să facă provizii pentru ziua de mâine; pâinea pe care o cere Tatălui este “cea de toate zilele“, și, dacă primește mai mult trebuie să o împartă cu cel nevoiaș.

În cea de-a treia parte a Evangheliei Isus vorbește de primirea rezervată celor trimiși: unii vor fi primiți cu bucurie, alții vor fi respinși cu ură. Cum trebuie să reacționeze? “Când intrați într-o casă, rămâneți acolo până la plecarea voastră“. La prima vedere această recomandare pare o invitație de a vizita o singură familie, neglijând pe celelalte; în realitate, Isus atenționează asupra unei mari greșeli care ar putea compromite lucrarea misionarilor săi: cine vestește Evanghelia va găsi mereu persoane evlavioase și generoase care îl vor primi în casa lor, dar, cum e ușor de imaginat, prima locuință nu va fi cea mai bună, dar va trebui să se adapteze să trăiască.

Însă misionarii vor întâlni oameni dispuși să le ofere locuri mai bune și așa vor căuta confortul. Isus le recomandă să rămână în prima casă. Ucenicilor li se cere o mărturie de viață austeră, sobră, fără lux. În joc este însăși credibilitatea misiunii. (Aici poate fi adus ca model Sf Ioan Vianney, pe care-l avem ca exemplu de slujire preoțească în acest an dedicat Sfintei Preoții). Iar atunci când vor fi alungați trebuie “să-și scuture praful de pe picioare“. Era gestul pe care fiecare israelit îl făcea când, părăsind pământul păgânilor, intra în țara sfântă. Exprima astfel convingerea că e necesar să se elibereze chiar și de praful lor.

Isus sugerează ucenicilor săi să facă acest gest nu ca un semn de refuz sau de dispreț, dar ca o mărturie pentru ei. Textul originar spune: “pentru ei“, nu “împotriva lor“. Această cerere a lui Isus este o expresie de respect, e o invitație de a nu insista mai mult pe datorie, de a nu deveni obsesivi, pentru a nu obține efectul contrar, acela de a plictisi persoanele și de a le îndepărta definitiv de la credință.

Adevărații apostoli sunt atenți să nu forțeze libertatea celorlalți, să nu se transforme în gălăgioși fanatici și intoleranți. Sunt conștienți de a fi trimiși să ducă o propunere, nu să se angajeze în lupte teologice. Datoria lor nu e de a obține convertiri numeroase, ci de a vesti cu fidelitate Cuvântul lui Dumnezeu. Adeziunea sau refuzul, roadele mai mult sau mai puțin abundente nu depind de ei, ci de tipul de teren pe care vor împrăștia sămânța Cuvântului, cu abundență, cu respect și bunătate.

Ultimul verset relatează succesul misiunii apostolilor. Cu puterea conferită de Isus, ei vor înfăptui opera de mântuire pentru care au fost trimiși. Semnul acestei mântuiri este înfrângerea oricărei forme a răului, răul fizic (boala) și răul moral (scoaterea diavolilor).

 

* * *

 

Profetul “băgăreț”

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

O conjurație împotriva regelui?

Astăzi se spune: “Vina este a jurnalelor care exagerează, inventează, falsifică faptele, pescuiesc în apă tulbure”. O dată se spunea: “Toată vina este a profetului”. S-a întâmplat și în timpul lui Ieroboam II, regele Israelului, cu reședința în Samaria, mai mult sau mai puțin în jurul anului 760 î.C. Ocupa acel tron de circa 25 de ani. A câștigat numeroase victorii militare, grație cărora a reușit să mărească teritoriul pe care își exercita suveranitatea proprie. Acum se bucură de roade. Comerțul este prosper, bogăția se mărește, lucrurile merg bine (cel puțin pentru unii).

Dar iată că apare o amenințare a opoziției. Un funcționar sârguincios al sanctuarului din Betel (20 de kilometri la nord de Ierusalim, chiar acolo unde trece granița care separă regatul lui Iuda de Israel), preotul Amasia, observă că circulă liber un un țăran necioplit, un anume Amos, care s-a pus împotriva autorităților constituite. Este un vizionar agitat, un demagog, unul care amenință pacea. Astăzi am spune: un element destabilizator. Se configurează un “complot” (deja în acele timpuri teza comodă a complotului găsea un credit larg, fie în apropierea palatului regal, fie în jurul templului).

În realitate, Amasia prezintă adevărul din punctul său de vedere care, trebuie s-o spunem, cu privire la capul statului. Și dacă vede bine trebuie să semnaleze că cuvintele înfocate ale lui Amos – inspirate de Jahweh – privesc nedreptățile răsunătoare și situațiile intolerabile. În timp ce se așteaptă răspunsul regelui (Samaria se află la 50 de kilometri de Betel), preotul zelos, din inițiativă proprie, îl sfătuiește în secret pe Amos să înceteze cu acțiunea sa temerară, să nu mai deranjeze, să meargă în altă parte.

“Pleacă, văzătorule, retrage-te în țara lui Iuda; acolo să mănânci pâinea ta și acolo vei putea profeți, dar la Betel să nu mai profețești, pentru că acesta este sanctuarul regelui și este templul regelui”. Îi spune practic: aici ai o faimă proastă. Vița ta este în pericol. Este mai bine să dispari înainte de a fi prea târziu. Eu te avertizez, cât mai este timp nu aș vrea să fiu răspunzător de necazurile pe care ți le atragi cu predica ta nesocotită. Tu poate nu-ți dai seama cu cine ai de a face. Ascultă-mă: nu trebui să te joci cu focul. După toate, îți cer numai să pleci mai încolo. Cum vezi, soluția mea este rațională, chiar avantajoasă pentru tine. De fapt înțeleg că și tu trebuie să-ți câștigi existența. Este suficient să mergi cât mai departe posibil, ca astfel să nu deranjezi această zonă protejată. Pentru a parafraza un cântec un pic… zeflemist. “Cuvintele tale fac rău regelui”.

“Eu nu eram…”

Interesant răspunsul lui Amos – primul dintre profeți care au încredințat mesajul lor scrisului – pentru ca să ne permită să înțelegem sensul acelei vocații deosebite: Eu nu eram profet, nici fiu de profet; eram un păstor și culegător de sicomore; Domnul m-a luat de la turmă și Domnul mi-a spus: “du-te, profețește poporului meu Israel”.

Concret, Amos precizează aceste fapte: – Nu este profet de carieră. Nu el a ales această carieră, din moment ce avea deja o meserie. – El este pur și simplu un laic, în viața “seculară” a acestuia a intervenit pe neașteptate Jahweh. – Nu are în spate nici un grup de presiune. Nu depinde de nimeni, numai de Dumnezeu care i-a impus acea misiune neplăcută. Preotul raționează în termeni de oportunitate, considerații politice și economice. Amos vorbește limbajul de libertate.

Așa cum nu a putut rezista lui Dumnezeu, așa nici regele nu trebuie să reziste Cuvântului lui Dumnezeu. Amos explică vocația proprie mai mult sau mai puțin astfel: “Eu nu mă bag… Nu pot face nimic…” Cu profetul nu poți să tratezi, să faci comprmisuri. El depinde de un Altul. Amasia îl acuză pe profet de trădare, de delictul de lezmajestate. Amos răspunde afirmând că adevăratul delict este cel de a rezista lui Dumnezeu. Profetul este văzut ca un agitator, perturbator al ordinii publice. El, însă, este în esență un perturbator de conștiințe. Preotul, din harnic funcționar al regelui, responsabil al sanctuarului național, pus sub tutela suveranului, raționează în termeni de spații de competență. Profetul nu poate suporta aceste spații rezervate și le invadează. Cuvântul lui Dumnezeu pătrunde peste tot.

Regele controlează pe preotul adept al cultului lui Dumnezeu în sanctuar. Dar nu reușește să controleze pe profetul care este purtător al unei instanțe superioare. Cuvântul lui Dumnezeu îl judecă atât pe rege cât și pe preot. Profetul posedă o autoritate “diferită”, de neînlocuit în cadrul instituțional. El este purtătorul Cuvântului veșnic al lui Dumnezeu. Pentru aceasta intră în conflict aproape inevitabil cu diferite puteri, cu autoritatea constituită, și prezintă o critică internă, o verificare continuă și plictisitoare a fidelității față de acel Cuvânt. Desigur, apare neliniștitoare imaginea unui templu “închis” la Cuvântul lui Dumnezeu.

Profetul nu acceptă o sistematizare

Contrastul dintre preotul-funcționar și profet apare incurabil. Unul raționează în termeni de drept: permisiuni, interziceri, excepții. Celălalt se referă la o vocație irezistibilă și incontrolabilă. Preotul transmite ordinele regelui, sau de-a dreptul interpretează și anticipă intențiile sale. Profetul primește ordine numai de la Dumnezeu. Amasia este preocupat de interesele suveranului.

Lui Amos îi stă la inimă binele poporului. După slujbașul sanctuarului, predicatorul incomod ar trebui să se retragă, să fugă. Dar profetul nu intenționează în nici un fel să fugă de Dumnezeu, să se sustragă de la exigențele misiunii proprii. Amos, o dată smuls de la turma sa și de sicomorii săi (sau smochini după unii traducători), nu are nici o intenție să părăsească acea poziție destul de puțin confortabilă. Adevăratul profet nu va accepta niciodată o “sistematizare”.

Cuvântul “triat” în altă parte

Am spus că apare neliniștitoare imaginea unui templu care “se închide” la Cuvântul lui Dumnezeu. Dacă ne gândim bine, însă, scena se repetă și în casa mea. Acel Amasia care sunt eu este mereu foarte ocupat să închidă porțile în fața profetului deranjant, să baricadez ferestrele pentru a evita ca cineva să vină să răpească liniștea mea. În loc să primesc, mă sforțez să țin sub control acel Cuvânt, împiedicându-l să pătrundă în anumite sectoare ale existenței mele, să-l fac să stea departe de anumite afaceri.

Nu mă simt în stare să-l refuz total, dar nici să-i permit prea multă libertate de mișcare. Nu se poate ști ce se poate întâmpla. Ar fi sfârșitul liniștii. Și apoi este mereu acea tactică foarte lăudată: a îndrepta pe profet la locuința vecinului. Acolo, poate, își va afla locul potrivit pentru el. Eu sunt deja foarte ocupat, și apoi nu-mi trebuie acel produs, nu țin o escortă mare în casă, acel mesaj nu mă privește. Este nevoie de claritate. Dar un pic mai încolo. Nu trebuie să privești în față pe nimeni. Eu, totuși, sunt diferit și merit o minimă atenție. Este necesară denunțarea. Să lovească mereu pe alții.

Nu trebuie să mă tem de a critica. Eu însumi critic totul și pe toți și mereu. Vai, însă, de cel care se hazardează să-mi facă o observație mai puțin favorabilă. Curățenie, convertire, sfârșitul abuzurilor. E bine, fără ca totuși să exagereze. “A ațipi, a reteza, părinte prea cucernic: a reteza, a ațipi…”, conform formulei ilustrate perfect de unchiul conte în timpul colocviului cu părintele provincial, în Logodnicii. Numai că eu sunt mai deprins să moțăi decât să retez… “Spune-mi adevărul, cu prețul de a-mi face rău…” Apoi, când sosește o așchie de adevăr, protestez: “Nu mă recunosc în acest portret… Este nedrept…”

Amasia, în fond, folosește bunele maniere. Îl dă afară pe profet, dar îi lasă deschise multe alte căi, care să-l poarte cât mai departe posibil. Și eu, în același fel ca el, pot să reiau cultul meu, în acel sanctuar bine reparat care sunt obiceiurile mele vechi, fără pericolul de a trebui să ascult voci care deranjează. Și pot să-l asigur pe rege – intronizat în centrul gândurilor mele și al inimii mele – că totul s-a terminat cu bine. Din păcate.

Apropo de ospitalitate

Unele observații rapide asupra trimiterii în misiune a celor Doisprezece:

1 – În loc să dea dispoziții precise cu privire la sărăcie (și spun mulțumesc lui Marcu pentru că a permis sandalele, interzise de Matei și ignorate de Luca), mi se pare că Isus subliniază prin cuvintele sale libertatea apostolului. O libertate posibilă numai cu o atitudine de detașare de piedici și diferite îngreunări. 2 – Evanghelistul pune în evidență “puterea” conferită de Isus mesagerilor săi. Este vorba de puterea exercitată asupra “duhurilor necurate” și asupra diferitelor infirmități care lovesc omul. Astăzi se obișnuiește să se spună că trebuie să distingem între autoritate și putere. Că autoritatea este slujire și nu stăpânire. Și este bine. Eu, totuși, aș permite și o mare parte de putere celui care deține autoritatea, obligându-l s-o exercite într-un fel controlabil de toți. Numai să fie puterea de a vindeca pe cei bolnavi, a elibera, de a face minuni…

3 – Apropo de ospitalitate. Nu este permis să separăm persoana celui trimis de mesajul pe care îl poartă. Unii oameni prezintă frecventarea propriei case sau propriul salon din partea preoților simpli, sau înalți prelați, sau clerici învățați. Dar avem impresia unui pact tacit, prin care omul lui Dumnezeu trebuie să lase afară – sau în anticameră – tot ceea ce constituie rațiunea lui de a fi preot. În acest caz, nu este vorba de a scutura praful de pe picioare pentru a da mărturie de refuz. Dar de a lua din spate orice urmă de Evanghelie pentru a fi primiți…

4 – Pentru apostoli, în schimb, este problema de a nu utiliza identitatea proprie pentru a cultiva interese meschine, a scoate avantaje și privilegii. Invadarea, indiscreția, pretenția, interesul personal nu pot obține acoperirea misiunii, și nu au nimic în comun cu ospitalitatea datorată apostolului. Ar fi bine să ne amintim de aceste recomandări conținute într-un foarte vechi document creștin: “Pe orice apostol care ajunge la voi primiți-l ca pe Domnul. El nu va rămâne decât o singură zi; dacă este nevoie, și o alta. Dacă rămâne pentru trei zile este un profet fals. La plecare, apostolul să nu ia nimic decât o pâine, necesară de a ajunge până la casa următoare. Dacă cere bani este un profet fals…

… Dacă cineva va spune: dă-mi bani sau alte lucruri, nu-l ascultați” (Didahe).

 

* * *

 

Și le dădu putere asupra spiritelor necurate

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Isus, în calitatea sa de Fiu al omului și trimis al Tatălui, este profet. A fost prezis că va fi profet. Moise spunea poporului: Profet ca și mine va ridica Domnul Dumnezeul tău din mijlocul fraților tăi; pe acela să-l ascultați (Dt 18, 15). Isus însuși se recunoaște profet disprețuit de concetățenii săi (Mt 13, 57; Mc 6, 3-4; In 4, 44). Poporul îl recunoaște profet (Mt 21, 46; Mc 12, 12; Lc 20, 19). Inspirat de Tatăl ceresc Petru recunoaște că Isus este mai mult decât profet și primește aprobarea din partea Mântuitorului (Mt 16, 16), conformând că el a venit să desăvârșească Legea și profeții (Mt 5, 17).

Ce este profetul sau prorocul?

Un dicționar dă două definiții: Ales al lui Dumnezeu, înzestrat cu darul de a desluși cele necunoscute sau neînțelese și de a prevedea (a proroci, a profeți) viitorul. A doua definiție mi se pare mai exactă: Profetul este mijlocitorul între Dumnezeu și om; el este inspirat de Dumnezeu și vorbește în numele Acestuia” (Radu CIOBANU, Mic dicționar de cultură religioasă, Ed.Helicon, Timișoara 1994, p. 201).

Ca să înțelegem mai bine misiunea profetică a lui Isus, Liturgia cuvântului de azi ne propune ca model de profet pe Amos (7, 12-15). Amos nu este, ca Amasia, un profet făcut la comandă de oameni și plătit de rege, el este ales de Dumnezeu și prin urmare este liber de legăturile omenești; singura lui legătură este adevărul și fidelitatea față de Dumnezeu care l-a ales. Amos apare ca un om dezrădăcinat din lumea sa și chiar din sine însuși și total dispus să vestească un cuvânt care nu este al său, ci al lui Dumnezeu (cf. MAC p.900). Isus apare și mai mult. Fragmentul ne relatează întâlnirea dintre Amasia și Amos. Predica lui Amos a avut menirea să trezească conștiințele adormite ale claselor conducătoare. Amasia, marele preot al sanctuarului regal din Betel («Casa lui Dumnezeu»), se simte apăsat de denunțurile și amenințările lui Amos. Și, fiind în slujba regelui, îi trimite acestuia o relatare răstălmăcită despre activitatea lui Amos: că atacă pe rege în predicile sale și incită poporul la răscoală. Opt secole mai târziu, aceeași acuză falsă se va aduce și împotriva lui Isus.

Fără să mai aștepte reacția și răspunsul regelui, Amasia ia inițiativa să-l alunge pe Amos: Pleacă, văzătorule!, insultându-l că și el este profet cu slujbă și fiu de profet. Amos se apără: Nu sunt profet și nici fiu de profet. Ce a voit să-i spună? Încă de pe vremea lui Samuel, fenomenul profetismului era o realitate în Israel. Ilie și Elizeu au avut ucenicii lor ducând viață comună și erau ferm hotărâți să trăiască postulatele iachwiste cât mai coret. Cu timpul aceste comunități au degenerat fiindcă mulți pierde vară s-au strecurat în rândul lor numai ca să-și asigure traiul și să nu facă nimic. Amasia îl învinuiește pe Amos că este pierdevară, care o face doar pe profetul. Ca să-l convingă pe Amasia că nu este fiu de profet, un pierde vară, îi spune că: Domnul m-a luat, m-a scos de la munca mea și mi-a spus: Mergi, prorocește poporului meu Israel! Am venit; am spus ceea ce mi-a încredințat și iată mă întorc la munca câmpului, la păzitul oilor și la culesul sicomorelor. Deci n-am nici un interes să o fac pe profetul.

Nici Amasia, nici regle și nici poporul nu l-au ascultat și nu s-au convertit. Dar ceea ce a spus Amos s-a împlinit: Amasia moare după șase luni; în anul 734 Tegla-Falasar al III-lea cucerește Israelul și duce cu sine pe primii deportați în sclăvie, apoi în 724 cade definitiv și Samaria și cu ea regatul de nord sub Sargon al II-lea (cf. CBL p. 772).

Isus se prezentase în patria sa, la Nazaret, ca profet. Ai săi nu l-au primit. Isus le spune cu regret: Nu se află profet disprețuit decât în însăși patria sa, printre rudele sale și în casa sa (Mc 6, 4). Isus nu se descurajează; își asociază pe ucenicii săi și îi trimite să ducă oamenilor Vestea cea bună pe care el însuși a primit-o de la Tatăl. Această primă trimitere în misiune este prefața trimiterii finale, desăvârșite prin moarte și înviere: Precum m-a trimis pe mine Tatăl, vă trimit și eu pe voi (In 20, 21), Mergând, învățați toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt (Mt 28, 19). La această primă trimitere, Isus, în calitate de profet – trimis al Tatălui – dar mai mult decât profet – Fiu al Tatălui – dă ucenicilor săi putere asupra duhurilor necurate, ca pe cei înstrăinați prin păcat de duhurile necurate să-i aducă la demnitatea de fii adoptivi ai lui Dumnezeu. Îi trimite doi câte doi arătând că mesajul său are un conținut comunitar, nu este vorba de o inițiere secretă și nici de un triumfalism misionar, de aceea ucenicii trebuie să ducă cu sine numai strictul necesar, ca să nu apară ca persoane importante în sine, ci în mesajul lor care nu trebuie compromis de orgoliul personal, de interese materiale și mai cu seamă să nu existe pericolul de a nu respecta libertatea umană, chiar când cineva s-ar opune planului divin. Vestea cea bună va putea fi numai oferită, niciodată impusă.(cf. CBL p. 1048). Fiindcă întotdeauna va fi adevărat că numai ceea ce se acceptă responsabil, conștient și liber, constituie începutul generării filiațiunii divine mai presus de filiațiunea naturală.

Dar ce se va întâmpla cu cei care nu vor să primească vestea cea bună? Vor fi judecați și condamnați mai rău decât cei din Sodoma și Gomora (Mt 10, 15).

Rezultatul misiunii profetice a lui Isus și a ucenicilor săi ne este descris mai precis de lectura a II-a (Ef 1, 3-14) în care sf. Paul arată clar că Biserica este noul popor al lui Dumnezeu. Ea s-a realizat după un plan din vechime al lui Dumnezeu, după o dorință divină anterioară chiar creației lumii. Biserica, după planul prestabilit de Dumnezeu, este un spațiu în care oamenii devin fiii săi adoptivi. Isus Cristos este Fiul natural care, prin încorporarea credincioșilor în persoana sa, îi transformă în fii adoptivi ai Tatălui său. Biserica lui Isus, Trupul său mistic, este – și trebuie să fie – noul popor al lui Dumnezeu. În Vechiul Testament, Israelul a fost poporul lui Dumnezeu fiindcă l-a răscumpărat de sub puterile lumești care îl asupreau. Prin Isus Cristos nu se mai pune problema răscumpărării unui anumit popor de pe o anumită bucată de pământ, ci a întregii omeniri; și nici de sub stăpânirea unui anumit tiran plămădit din carne și oase menite putrezirii, ci de sub tirania păcatului, adică a aceluia care împiedică omenirea să se realizeze ca un singur popor conform planului divin dintru început. Biserica este platforma de pe care se poate lua această direcție spre unirea universală geografică și istorică a omenirii, fiindcă aceasta este ținta misterului Tatălui ceresc: să reunească toate în Cristos. Biserica are misiunea de a proclama cu smerenie oamenilor acest «mister» de gravitație creștină în istorie. Ritmul bătăilor inimii lui Dumnezeu în istorie îl poate percepe numai acela care are urechea credinței deschisă la cuvântul lui Cristos, numai acesta va deveni moștenitorul Împărăției (cf. CBL p. 1666-1667).

Vedeți pentru ce omul de reavioință va fi judecat mai aspru decât Sodoma și Gomora?

În sânul Bisericii fiecare creștin este chemat să fie profet. Și am spus: ceea ce se cere de la un profet este de a se dezbrăca de sine însuși, de a nu pune cont pe propriile capacități sau spirit de inițiativă spre a se face mesaj, un mesaj a cărui inițiativă aparține numai lui Dumnezeu. Creștinul este chemat să colaboreze la construirea unei istorii care are drept țel întâlnirea cu Tatăl. Incapacitatea omului, datorită păcatului, este remediată de răscumpărarea adusă de Cristos prin sângele său. Darul Duhului Sfânt de la Botez devine garanția, certitudinea mersului sigur spre o unificare cosmică într-o comuniune trinitară: Dumnezeu, om și natură.

Îmbogățind cu câteva elemente din predică rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii, o vom spune în forma următoare: Dumnezeule, tu ne arăți nouă, celor rătăciți din cauza păcatelor noastre, lumina adevărului, ca să ne putem întoarce pe calea ta; dă-ne tuturor celor botezați și care purtăm numele de creștin putere asupra spiritelor necurate, așa cum Isus a dat ucenicilor săi, ca să putem înlătura tot ceea ce se împotivește intrării noastre în împărăția ta și de a împlini ceea ce ne cere misiunea profetică pe care ne-ai încredințat-o în această lume. Amin.