Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIV-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
Isaia 66,10-14
Galateni 6,14-18
Luca 10,1-12.17-20

Luca 10,1-12.17-20

După acestea, Domnul a ales alți șaptezeci și doi și i-a trimis doi câte doi înaintea sa în toate cetățile și locurile pe unde avea să treacă el și le-a spus: “Secerișul este mare, însă lucrătorii sunt puțini. Rugați-l deci pe Domnul secerișului să trimită lucrători în secerișul lui. Mergeți! Iată, vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor. Nu luați cu voi nici pungă, nici desagă, nici încălțăminte și nu salutați pe nimeni pe drum. În casa în care intrați spuneți mai întâi: «Pace acestei case!» Și dacă se află acolo cineva vrednic de pace, pacea voastră va rămâne peste el. Dacă nu, se va întoarce la voi. Rămâneți în casa aceea; mâncați și beți ceea ce vor avea, căci vrednic este lucrătorul de plata sa. Nu vă mutați din casă în casă. Când intrați într-o cetate și vă primesc, mâncați ceea ce este pus înaintea voastră, vindecați bolnavii din ea și spuneți-le: «Împărăția lui Dumnezeu este aproape de voi». Dar, dacă intrați într-o cetate și nu vă primesc, ieșiți în piețele ei și spuneți: «Chiar și praful care s-a prins de picioarele noastre din cetatea voastră îl scuturăm împotriva voastră. Dar să știți aceasta: împărăția lui Dumnezeu este aproape». Vă spun că în ziua aceea va fi mai ușor pentru Sodoma decât pentru cetatea aceea. Întorcându-se cei șaptezeci și doi, i-au spus cu bucurie: “Doamne, chiar și diavolii ni se supun în numele tău”. El le-a spus: “L-am văzut pe Satana căzând din cer ca un fulger. Iată, v-am dat puterea să călcați peste șerpi și scorpioni și peste toată puterea dușmanului și nimic nu vă va vătăma. Totuși, nu vă bucurați pentru aceasta, pentru că vi se supun duhurile, ci bucurați-vă pentru că numele voastre sunt scrise în ceruri”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Felician Tiba
pr. Alessandro Pronzato
pr. Eduard Patrașcu
pr. Șerban Tarciziu
pr. Șerban Tarciziu
pr. Ștefan Ciubotaru
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Dumea

 

* * *

 

Pacea lui Cristos

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Analizând convorbirile zilnice ale oamenilor, constatăm că cele mai multe se axează pe lipsuri. Săracul vorbește despre avere, flămândul despre mâncare, bolnavul despre sănătate, bețivul despre băutură, orfanul despre părinți etc. Dar întotdeauna s-a vorbit cel mai mult despre pace, fiindcă de obicei lipsește celor mai mulți și nimeni nu este fericit fără ea.

Deși Isus a afirmat că nu a venit să aducă pace, ci sabie (Mt 10,34), fiindcă pacea lumii este sabie și sabia lui Cristos este pacea sufletelor, tocmai lecturile de azi ne dau o lumină favorabilă asupra sabiei lui Cristos, a cuvântului său care nu este altceva decât ceea ce spune autorul Scrisorii către Evrei: sabia cu două tăișuri (4,12).

Cuvântul lui Dumnezeu nu poate rodi unde nu este pace.

Isus, după ce i-a trimis mai întâi pe cei doisprezece apostoli să vestească evanghelia (cf. Lc 9,1-6), a mai trimis înaintea sa încă alți șaptezeci și doi de ucenici, doi câte doi, să vestească pacea (Lc 10,1-7). Detaliile acestei trimiteri ne arată cât preț a pus Isus pe această pace sufletească și anume: numărul celor trimiși este mare, la prima vedere; totuși i se pare prea mic, fiindcă secerișul este mult și secerătorii sunt puțini; este nevoie de multă rugăciune ca Tatăl să trimită și mai mulți secerători. Alegerea și trimiterea celor șaptezeci și doi corespunde cu chemarea la apostolat a laicilor, dar mai ales cu chemarea persoanelor consacrate: călugări și călugărițe. Cei șaptezeci și doi pregăteau calea lui Cristos și a celor doisprezece apostoli care îl însoțeau în mod obișnuit. Călugării și călugărițele sunt persoanele care, prin trăirea sfaturilor evanghelice, întăresc predica episcopilor și a preoților, sunt secerătorii acelora care au semănat cuvântul Domnului.

Faptul că îi trimite ca pe niște miei în mijlocul lupilor, pe linia întâi a frontului, este o dovadă grăitoare că pacea prețuiește mai mult decât viața vremelnică de pe acest pământ. Ca pacea să nu fie compromisă, îi trimite fără bani, fără merinde, fără încălțăminte și să nu stea să salute pe cineva pe cale, fiindcă împărăția păcii este urgentă. Oare nu așa s-au comportat soldații români la Mărășești? Fiind goi-goluți la baie în Siret, fiind atacați, n-au mai avut timp decât să pună mâna pe baionetă, dar fiind mai sprinteni, au învins.

Isus știe care este boala societății, lipsa de pace chiar în celula ei, în familie; de aceea îi trimite să ducă pacea sa în case – pace acestei case -, iar cei care vor primi pacea, se vor bucura de sănătate – vindecați bolnavii din ea – și de pregustarea fericirii adevărate – s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu – fericirea veșnică.

Dar pe cât de mare va fi fericirea acelora care primesc pacea lui Isus, pe atât de mare va fi nefericirea acelora care o vor refuza, fiindcă mai ușor va fi Sodomei în ziua judecății.

Pacea, pe care ucenicii au primit misiunea să o ducă în lume, este aceea pe care Satana a furat-o strămoșilor noștri Adam și Eva în Eden și pe care Isus, prin întrupare, a venit să o redea lumii – pace oamenilor de bunăvoință (Lc 2,14) – prin cuvântul său; de aceea spune: Am văzut pe Satana căzând din cer ca un fulger, fiindcă i s-a luat prada, pacea, și ea se va odihni peste oamenii de bunăvoință.

Adevărata bucurie a păcii lui Isus trebuie să izvorască nu din înfrângerea, din căderea și nimicirea Celui Rău, ci din biruința binelui, din triumful iubirii. Din acest motiv le spune Isus ucenicilor săi: Nu vă bucurați că duhurile vi se pleacă, ci bucurați-vă că numele voastre sunt scrise în ceruri, că acolo sus este cineva care vă iubește, că vă va da tronul de pe care a căzut Satana.

Pacea lui Cristos aduce vindecarea, nu numai a bolilor sufletești, ci și trupești. Cei mai mulți bolnavi ajung în această stare jalnică datorită faptului că n-au primit pacea lui Cristos. Lipsa păcii duce la mânie, la nervi și de aici la toate bolile, fiindcă, spune profetul Isaia: Non est pax impiisNu este pace pentru cei nelegiuiți (57,21).

Există și o falsă pace. Ea este opera Satanei, este o iluzie. Din acest motiv Isus ține să sublinieze distincția dintre pacea sa și pacea lumii (In 14,27). El a venit în lume să aducă pacea cerească tocmai când pe pământ domnea o pace falsă, pax romana, pacea lumii păgâne, pacea idolilor și a tiranilor. După ce romanii au cucerit multe țări, după ce au despuiat popoarele învinse de toate bogățiile lor materiale și spirituale, ducându-le în sclavie, le-au impus pax romana cu sabia, răpindu-le libertatea și independența. Tot cel care ar fi îndrăznit să-și revendice cele mai elementare drepturi umane era redus la pacea mormântului. Pacea romană constituia cel mai crunt război al nervilor, era paravanul revoltelor și al războaielor celor mai sângeroase, era capcana păcii adevărate. Câți au murit pentru libertate în timpul păcii romane? Câți au murit pentru libertate în timpul păcii comuniste? Titus, care conducea asediul Ierusalimului (în anii 66-70 d.C.), răstignea zilnic câte cinci sute de prizonieri în jurul orașului, până n-a mai fost loc pentru cruci și nici cruci pentru trupuri (Iosif Flaviu), așa încât erau legați câte doi sau chiar trei de aceeași cruce. Păcii romane, precum și păcii tiranilor din toate timpurile, i se pot aplica înseși cuvintele Sfintei Scripturi: N-a fost destul că au rătăcit de la cunoașterea lui Dumnezeu, dar trăind în întunericul minților, în război necurmat, ei numesc pace atâtea rele (Înț 14,12).

Cuvintele sfântului Paul din Scrisoarea a doua către Corinteni (13,11) s-ar potrivi ca o concluzie: Fraților, bucurați-vă, fiți desăvârșiți, mângâiați-vă, una să gândiți, pace să aveți și Dumnezeul iubirii și al păcii va fi cu voi, dar nu voi încheia cu acest citat, ci voi adăuga cuvintele poetului Ovidiu (43 a.C. – 17 d.C.): Pacea este prielnică; înlăuntrul păcii s-a născut iubirea (Amores 3,2-50).

Printre primele cuvinte rostite de Isus, după mamă și tată, desigur a fost cuvântul pace, fiindcă evreii se respectau și se salutau cu ȘalomPace; printre primele învățături aducătoare de fericire, a fost și aceasta: Fericiți făcătorii de pace, că fiii lui Dumnezeu se vor chema (Mt 5,9). Pentru pace a făcut cele mai mari minuni, precum schimbarea apei în vin la nunta din Cana (In 2,1-11); a schimbat trupul morții în trupul învierii: Cristos s-a făcut pacea noastră, făcând din cele două (iudei și păgâni) una, surpând peretele din mijloc al despărțirii și desființând vrăjmășia în trupul său – legea poruncilor și învățătura ei – ca întru sine pe cei doi să-i zidească într-un om nou și să întemeieze pacea. Și să-i împace cu Dumnezeu pe amândoi, uniți într-un trup, prin cruce, omorând prin ea vrăjmășia (Ef 2,14-16; Col 1,20; Ap 1,4); a răsplătit credința cu vindecări trupești și cu pace sufletească (cf. Lc 7,50).

Așadar, crucea și învierea lui Isus au făcut din noi o făptură nouă, om nou și câți vor umbla în această stare cu toată convingerea vor avea pace și milă de la Dumnezeu. Sfântul Paul spune despre sine că poartă în trupul său semnele răstignirii. Care sunt? Pacea lui Cristos care sălășluiește în făptura cea nouă, deoarece nici sabia, nici puterile de acum, nici cele viitoare, nu mă vor putea despărți de iubirea lui Isus Cristos, de pacea veșnică.

Frumoasă este remarca filozofului german I. Kant (1724-1804), citez: Chiar dacă pacea eternă ar fi rămas de-a pururi o simplă dorință pioasă, nu ne înșelăm adoptând ca maximă, că este de datoria noastră să luptăm neîncetat pentru această pace.

Rugăciunile Bisericii, mai ales cele de la sfânta Liturghie, sunt pline de invocații pentru pace, astfel: Binevoiește a-i dărui pacea și unirea, după voința ta; pacea Domnului să fie pururea cu voi; dăruiți-vă pacea; mielul lui Dumnezeu… dă-ne nouă pacea; la terminarea ei, celebrantul îi trimite pe toți, așa cum Isus i-a trimis pe cei șaptezeci și doi să ducă darul ceresc, cu îndemnul: Mergeți în pace.

Domnul să-i odihnească în pace și pe acei care se încred mai mult în arme decât în cuvântul său, iar vouă tuturor, vă urez: o mie de ani, pace! Amin.

 

* * *

 

Toți creștinii în misiune

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Evangheliile din aceste ultime trei duminici formează un fel de triologie, pentru că sunt legate între ele și dezvoltă o idee unitară. Mai întâi ne-a fost prezentată Persoana lui Isus, adică a Aceluia de la care pleacă chemarea (duminica a XII-a), apoi însăși chemarea lui Isus: “Urmează-Mă!”, care ne-a învățat să vedem viața creștină ca o vocație (duminica a XIII-a), și în cele din urmă, astăzi, ni se descoperă încoronarea și scopul vocației, adică misiunea. Isus ne cheamă pentru a ne trimite, iar Luca a înțeles să ne redea această învățătură, reunind, în ordinea amintită, cuvintele ajunse până la el.

Pericopa de astăzi conține precizări importante cu privire la misiune, și spune că de data aceasta Isus nu a trimis numai pe cei “Doisprezece” (cfr. Marcu 3,14), ci șaptezeci și doi de ucenici, adică pe toți aceia pe care îi avea în momentul acela la dispoziție, sau cel puțin pe aceia care îl urmau cu o oarecare disponibilitate și statornicie. Aici este vorba despre o misiune în orașele și satele apropiate, adică despre o misiune internă. Nu trebuie să ne obosim prea mult mintea pentru a recunoaște în această Evanghelie o chemare adresată tuturor acelora care sunt botezați: nu o chemare a lucrătorilor, care se află deja în ogorul Domnului, ci a celorlalți, pentru că secerișul este vast iar secerătorii sunt puțini. Prin urmare, aceasta este o predică misionară, destinată întregului popor creștin. Să o ascultăm bine și cu atenție, pentru că ascultând-o, poate ne vom schimba ideea cu privire la această dublă întrebare: Ce este misiunea și ce sunt misionarii?

În luna octombrie sărbătorim an de an Ziua Misionară, și cu acea ocazie se prezintă poporului creștin necesitățile misiunilor, cu scopul colectării de oferte. Atenția ne este îndreptată departe, spre misionari, cei mai mulți preoți și persoane consacrate, care i-au părăsit pe cei scumpi ai lor și au mers în țări îndepărtate spre a vesti Evanghelia lui Cristos. Iată a sosit momentul să ne dăm seama că în misiunea Bisericii a intervenit un fel de revoluție coperniciană, o răsturnare de perspectivă. Astăzi situația nu mai este aceeași ca pe vremea inițierii misiunilor. De pildă, pe vremea Sfântului Francisc de Assisi, care se numără printre primii pionieri ai misiunilor, exista o Europă creștină, și atâta tot; în restul lumii nu existau decât musulmani și păgâni. Obligația era clară: trebuia vestită Evanghelia păgânilor, care pentru Francisc nu erau alții decât saracenii și turcii. Însă astăzi cine sunt păgânii și unde se mai află țări de misiuni? Este greșit să identificăm atât de riguros țările de misiuni cu țările din lumea a treia, ca și cum credința ar putea fi identificată cu bunăstarea sau cu civilizația occidentală! Astăzi, acele țări nu mai admit a fi numite “țări de misiuni”. Încercați să spuneți aceasta unui brazilian sau unui african! Unele dintre acele țări sunt sărace în resurse economice, însă sunt mult mai bogate în credință decât noi.

Noi nu am observat la timp, și puțini sunt cei ce au observat că situația s-a schimbat, și că din punctul de vedere al credinței, părțile se inversează: credința s-a dezvoltat printre popoarele unde merseseră misionarii, și a bătut în retragere printre popoarele de unde plecaseră ei. Un Episcop francez, pe vremuri, a făcut o propunere: să fie declarată Franța drept țară de misiuni! De ce nu și Italia? Misionarii, care după ani și ani petrecuți în Africa, India, Japonia etc., se reîntorc printre noi, se simt dezorientați și vor să se întoarcă cât mai repede la comunitățile lor îndepărtate. Ceva asemănător s-a mai întâmplat și în trecut: credința plecată din Palestina a trebuit să se reîntoarcă prin misionari. (Țara Sfântă este și astăzi prima dintre misiunile catolice). Mai mult, credința plecată de pe continentul european, pentru a converti Irlanda după invaziile barbarilor, s-a reîntors în Europa adusă de călugării irlandezi. Și poate că nu este departe ziua când vom fi evanghelizați de preoți misionari veniți din Africa sau din India!

Țara de misiune este așadar aici, în mijlocul nostru. Să mai scurtăm puțin zona vizibilității și să privim bine în jurul nostru. Ce fel de oameni sunt în acest sat, cartier sau mahala? Cum practică ei credința creștină? … Preoții continuă a explica și pe mai departe parabola cu oaia cea pierdută, și nu observă cât de mult s-a schimbat situația față de cea preconizată de Isus: astăzi nu mai avem nouăzeci și nouă de oi în staul și numai una rătăcită, ci nouăzeci și nouă de oi pierdute și numai una rămasă în staul. Și ceea ce e și mai rău, este că însuși păstorul, în loc să meargă în căutarea celor nouăzeci și nouă de oi pierdute, stă nepăsător și păzește singura oiță rămasă acasă! Dacă privim lucrurile mai îndeaproape, vom vedea că pastorala actuală a Bisericii se ocupă în exclusivitate cu alimentarea și chiar cu supraalimentarea – prin liturghii, prin sacramente, prin predici și parapredici – celor puțini care se află întâmplător în biserică! … Cine se mai gândește astăzi să ducă Liturghia și cuvântul Domnului și în afara bisericii, în case, la locul de muncă, printr-o viață creștinească trăită intens?

Desigur, acești nouăzeci și nouă nu sunt păgâni; îndeobște sunt creștini botezați. Dar se mai întâmplă și așa: se poate ca cineva să fie botezat, fără a fi creștin! Poate fi înregistrat într-un registru al botezaților, însă între el și un păgân nu este nici o deosebire. Adică o deosebire tot există: primejdia în care se pune unul ca acesta este mai mare decât pentru un păgân care nu a auzit niciodată vorbindu-se despre Evanghelie. Dacă la începutul misiunilor era vorba despre amplasarea comunității creștine într-o lume păgână, acum trebuie creată comunitatea creștinilor printre cei botezați, adică de a reînsufleți credința și botezurile uitate.

Acum, o întrebare: Dacă țara de misiuni se află aici, printre noi, cine sunt, sau cine ar trebui să fie misionarii? Numai cei care primesc în mod solemn crucifixul spre a merge peste mări și țări? Observăm însă că numărul acestora scade pe zi ce trece; țările din lumea a treia își au clerul lor propriu; adesea guvernele refuză vizele de intrare; fiecare Biserică locală va trebui să fie responsabilă de propria ei credință. Cu sfârșitul colonizării s-a sfârșit și un anumit timp de misiune. Insist totuși: Cine sunt, în cazul acesta, misionarii? Noi toți câți ne aflăm aici de față. Toată comunitatea creștină, toți cei botezați, care printr-un dar inexplicabil al lui Dumnezeu au învins lumea și se află aici spre a asculta cuvântul Domnului și a se hrăni cu trupul lui Cristos. Aceasta nu este urmarea unei situații întâmplătoare prin care trecem, ci este chiar natura intrinsecă a lucrurilor. Așa a vrut Învățătorul nostru să fie: fiecare creștin, după ce și-a experimentat mântuirea sa proprie, să meargă spre a vesti și altora Evanghelia, începând cu cei din casa lui: “… tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu”.

Comunitatea primitivă a înțeles că acestea, ca și celelalte cuvinte ale lui Cristos, erau adresate tuturor ucenicilor; de aceea apostolul Petru amintește tuturor creștinilor că ei au fost chemați din întuneric la lumină, “spre a vesti faptele minunate ale Lui”. Ce înseamnă a vesti faptele cele minunate ale lui Dumnezeu, dar nu a mărturisi toate minunățiile săvârșite de Dumnezeu? Sfântul Paul îi laudă pe creștinii din Tesalonic, pentru că prin ei s-a răspândit Cuvântul Domnului în toată Macedonia și Ahaia. Ei nu au fost muți, adică nu au ascultat pasivi Cuvântul lui Dumnezeu, Evanghelia, ci s-au făcut transmițătorii acesteia, devenind ecouri vii ale mesajului evanghelic. Un text al Conciliului Vatican II spune: “Prin natura ei, vocația creștină este și o vocație la apostolat”, ceea ce înseamnă că orice vocație este și o misiune (Apostolicam Actuositatem, nr. 2).

Cu toții trebuie să ne descoperim ca niște trimiși; vor apărea forme adecvate pentru evanghelizare, însă noi, chiar din clipa de față, trebuie să facem tot ceea ce este posibil, lăsând la o parte dezinteresul și inerția, fiindcă toți credincioșii sunt responsabilii credinței, nu numai preoții. Să presupunem că într-o zi ar ajunge la urechile noastre o știre senzațională, pe care nimeni nu ar avea de unde să o știe. Vom reuși oare să o păstrăm numai pentru noi? Nu vom simți nevoia de a o comunica și altora, mai ales dacă este vorba despre ceva frumos și bun? Și în cazul de față, știrea aceasta că Dumnezeu ne iubește, că Isus a murit și a înviat, că împărăția lui Dumnezeu este aproape, nu este ceva îmbucurător pentru noi? De ce să n-o transmitem și altora? O asemenea știre ar trebui să iasă chiar și prin crăpăturile ușii unei familii creștine, spre a nu mai aminti că aceasta ar trebui să apară în cuvinte și gesturi, și să transpire din toată ființa unui credincios creștin.

În primul rând se pune problema a ști cum anume trebuie să fim misionari; cum poate un laic creștin, angajat complet în realitatea acestei lumi (familie, loc de muncă, raporturi sociale), să mai fie martorul și ecoul viu al Evangheliei? Iată un alt cuvânt al Conciliului Vatican II: “Fiecare mădular al Bisericii trebuie să-l mărturisească pe Isus în duhul profeției” (Presbiterium Ordinis, nr. 2). Ce înseamnă a fi creștini profetici? Desigur, nu înseamnă că toți creștinii trebuie să profețească, adică să prevadă evenimentele viitoare, ci înseamnă a trăi în așa fel încât să poată vesti viitorul cu fața senină și cu ochii deschiși, nu numai viitorul cronologic, ci chiar și cel escatologic, adică viitorul definitiv.

Cu alte cuvinte, creștinul laic trebuie să fie misionarul nădejdii, însă nu al unei nădejdi veleitare, ci al unei nădejdi adevărate care nu dezamăgește. În felul acesta creștinii formează o rază luminoasă ce se află în fiecare oraș, ori sat, însă ei nu fac nici un zgomot în jurul lor; jurnalele de știri nu vorbesc despre activitatea lor, tot așa cum nu vorbeau despre primii creștini istoricii vremii. Cu toate acestea însă, ei se află în centrul celui mai important și mai extraordinar eveniment petrecut pe fața pământului în cursul celor două mii de ani: dezvoltarea Împărăției lui Dumnezeu. Ei sunt misionarii cu speranța, dar și cu mărturia: această misiune este accesibilă tuturor, pentru că nu cere nici măcar să știm să vorbim. Este suficient să îl facem pe cel de care ne apropiem, în cursul săptămânii, să înțeleagă că Isus ne-a schimbat viața; că cel care este cu Isus, chiar și în adversități și în dureri, este mulțumit și vesel. Dacă prin această purtare a noastră vom putea turna cât de cât balsam pe rănile deschise ale vreunuia dintre frații noștri, și am fi întrebați despre motivul calmului și al seninătății noastre, noi vom putea, și chiar va trebui să le descoperim adevăratul motiv al seninătății noastre.

Într-o zi, profetul Isaia a auzit glasul Domnului care spunea: “Pe cine să trimit, și cine va merge pentru noi?” Acea chemare continuă și în zilele noastre, însă Isus este acum cel ce ne spune: “Cine vrea să meargă în locul Meu, ca să vestească mântuirea poporului?” Fericiți vor fi cei ce au curajul și generozitatea de a răspunde: “Iată-mă, trimite-mă!” Fericiți vor fi pentru că îi așteaptă o bucurie nouă, pe care nu au cunoscut-o până acum; bucuria celor șaptezeci și doi de ucenici despre care se spune: “că s-au reîntors plini de bucurie spunând: Doamne, și diavolii ni se supun în Numele Tău!” În Numele lui Isus putem întâmpina dispreț, ură, nedreptate, calomnie cu fața senină, și prin aceasta putem da cea mai frumoasă pildă de abnegație și de trăire sufletească! Și apoi, Isus îi încurajează pe ucenicii Săi atunci când se reîntorc din misiune; îi strânge în jurul Său, așa cum face și cu noi în acest moment; le iartă greșelile și clipele de groază, iar pentru a-i întări și mai mult, li se dă pe Sine însuși. Acum, în Euharistie, Isus este marele Misionar care vine la noi pentru a ne evangheliza.

 

* * *

 

Misiunea laicilor

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un predicator vorbea la o întâlnire religioasă în aer liber, în Halifax. Cunoscutul evanghelist Billy Graham urma să vorbească în noaptea următoare, dar sosise cu o zi mai devreme. A venit neanunțat și s-a pus pe iarbă cu mulțimea. În fața lui se afla un domn în vârstă care părea să asculte atent ce se predica. Atunci când oamenii au fost chemați să se apropie de scenă și să se dedice Domnului, bărbatul nu s-a mișcat. Graham l-a bătut pe umăr și l-a întrebat: “Dorești să îl accepți pe Cristos? Aș fi bucuros să te însoțesc pe acest drum.” Fără să știe cine e, bătrânul i-a spus: “Nu, cred că mai bine îl aștept pe expertul de mâine seară.” În gândirea acestui om, ca și a multor altora, câștigarea sufletelor pentru Cristos este ceva ce trebuie rezervat experților. Evanghelia de astăzi ne arată însă că misiunea este pentru toți, experți și mai puțin experți, clerici și laici deopotrivă.

Evanghelia lui Luca are două relatări cu Isus trimițându-și discipolii să răspândească Vestea Bună. În capitolul 9 Isus trimite doisprezece apostoli, iar în capitolul 10 șaptezeci. Evanghelia lui Matei oferă doar o relatare: trimiterea celor doisprezece. Specialiștii în biblic cred că pasajul lui Luca cu trimiterea celor șaptezeci reprezintă un mod de a sublinia scopul universal al mesajului lui Cristos. Misiunea celor doisprezece, după Matei, este limitată la “oile pierdute ale casei lui Israel” (Matei 10,6). Misiunea celor șaptezeci nu are o astfel de limită. Conform tradiției iudaice existau doisprezece triburi ale lui Israel și șaptezeci de națiuni pe pământ. Trimiterea celor șaptezeci de discipoli simbolizează deci predicarea mesajului lui Cristos lumii întregi.

Astăzi vă invit să privim însă la această pericopă dintr-o perspectivă diferită: nu din perspectiva celor care primesc mesajul ci a celor care duc mesajul, din perspectiva misionarilor deci. Tradiția creștină îi identifică pe cei doisprezece apostoli cu preoțimea hirotonită din Biserică. Atunci când la Ultima Cină Isus le-a cerut discipolilor “faceți aceasta întru amintirea Mea”, El s-a adresat celor doisprezece, clerului. Atunci trimiterea celor șaptezeci trebuie că îi reprezintă pe laici. Evanghelia de astăzi ne vorbește deci despre misiunea laicilor. Evanghelia lui Luca, vorbind despre misiunea celor doisprezece și a celor șaptezeci, ne vorbește de fapt despre misiunea clerului și despre misiunea laicilor. Incluzând ambele relatări, Luca, spre deosebire de Matei, spune deci că misiunea nu este ceva doar pentru clerici, că misiunea nu este doar a experților, misiunea este o sarcină comună tuturor, hirotoniți și nehirotoniți, discipoli însă ai lui Cristos.

Care este motivul implicării laicilor în răspândirea mesajului evanghelic? Simplu: “Secerișul este mare, însă lucrătorii sunt puțini” (Luca 10,2). Lucru adevărat și astăzi, după cum adevărat era și pe vremea lui Isus. Care este rolul pe care trebuie să îl îndeplinească laicii? Există două fațete ale misiunii: “Rugați-l deci pe Domnul secerișului să trimită lucrători în secerișul Lui”, adică rugăciunea, și “Mergeți! Iată, vă trimit”, adică acțiunea. Nu este vorba de a alege una dintre cele două. Fiecare creștin este chemat să participe la răspândirea mesajului lui Cristos prin rugăciune și acțiune. Rugăciune ca și cum totul ar depinde de Dumnezeu, și acțiune ca și cum totul ar depinde de noi. Isus detaliază starea de spirit pe care trebuie să o avem în opera de evanghelizare: un duh al blândeții și vulnerabilității, un duh al politeții și adaptabilității la situațiile locale schimbătoare și provocatoare în care ne găsim de-a lungul activității misionare.

Isus pune un accent special pe vindecarea bolnavilor. Nu este o sarcină opțională în activitatea de răspândire a mesajului evanghelic. Unii s-ar putea întreba: este nevoie de vindecarea trupului pentru a fi mântuit? Nu este sfințenia sufletului suficientă? Uităm că sfințenia este doar un alt cuvânt pentru plenitudine. Sfințenia se referă la persoană ca întreg: trup și suflet. Vestea Bună nu este bună doar pentru suflet, ci și pentru trup. Cei șaptezeci de discipoli au pornit la drum căutând să ducă la îndeplinire sarcina dată lor de Isus. Au fost surprinși să vadă că, acționând în numele lui Isus, nu doar bolile fizice dar “chiar și diavolii” li se supun (v. 17). O surpriză similară îi așteaptă pe toți discipolii lui Cristos, hirotoniți sau nehirotoniți, dar care au curajul să îmbrățișeze misiunea de răspândire a Veștii celei Bune a Domnului nostru Isus Cristos, așa după cum ne-a cerut El.

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste an

Autor: pr. Felician Tiba
Copyright: Predici.cnet.ro

Duminica trecută, în dieceza de Iași au fost în jur de treizeci de primiții. O adevărată binecuvântare dacă ținem cont că Preoția este cel mai mare dar pe care Dumnezeu îl poate face oamenilor. La toate aceste primiții s-au citit lecturi care vorbesc despre vocație, despre trimitere, despre misiunea preotului, iar în cadrul predicilor s-a arătat valoarea sacramentului Preoției, s-a explicat în ce constă concret această mare demnitate.

În duminica de astăzi se pare că Biserica ne invită din nou la Primiție, nu la una a cuiva din mijlocul comunității noastre, ci a celor șaptezeci și doi de ucenici pe care el i-a ales și i-a trimis doi câte doi, înaintea sa, în toate cetățile și locurile pe unde el avea să treacă (cf. Lc 10,1).

Asemenea preoților nou sfințiți, care sunt încercați de o emoție deosebit de mare, și cei șaptezeci și doi de ucenici, se întorc din misiunea lor și, cuprinși de emoție, povestesc cele pe care Dumnezeu le-a realizat prin ei.

De fapt, nici măcar cei treizeci de preoți hirotoniți în sărbătoarea Nașterii sfântului Ioan Botezătorul la Iași, nici toți preoții din dieceza noastră și din Biserica întreagă, nu sunt și nu vor fi niciodată suficienți ca să poată să ducă evanghelia până la marginile pământului. Din totdeauna și în totdeauna Biserica a avut și va avea nevoie de noi lucrători în secerișul Domnului. Până când Iubirea nu va triumfa asupra întregii omeniri, până când Isus nu va ajunge în toate inimile oamenilor de pe pământ, Dumnezeu va continua să cheme bărbați și femei, preoți, călugări, surori și oameni care prin viața de familie să continuie misiunea “ucenicului credincios”.

Imensitatea secerișului despre care vorbește evanghelistul Luca și numărul mic al secerătorilor nu ne pot lăsa indiferenți. Nici măcar condițiile pe care le cere Isus nu ne pot lăsa indiferenți: “Nu luați cu voi nici pungă, nici desagă, nici încălțăminte și nu salutați pe nimeni pe drum…” (Lc 10,4).

Condițiile, în cazul chemării, nu le punem noi, oamenii, ci Dumnezeu care cheamă și care ne dă și harul. Ceea ce este important e că trebuie să mergem în numele lui, iar motivul este să-i deschidem calea. Ucenicul nu merge în numele său propriu și nu-și deschide propria cale. El pregătește terenul pentru venirea lui Cristos. Acesta este și motivul pentru care Biserica insistă asupra pregătirii pentru primirea sfintelor sacramente.

Astfel sunt pregătiți părinții și nașii pentru botezul copiilor lor, sunt pregătiți copiii pentru prima sfântă Împărtășanie și pentru Mir. Sunt pregătiți tinerii pentru sacramentul Căsătoriei și mai ales, sunt pregătiți tinerii care, fie că devin preoți, fie că devin frați călugări, fie surori, sunt pregătiți prin diferitele etape anterioare primirii preoției sau voturilor solemne. Orice pregătire presupune urmarea unui eveniment deosebit sau venirea unui oaspete deosebit. În Biserică orice pregătire se face în vederea întâlnirii cu Isus Cristos, iar evenimentele sunt sacramentele.

Într-o parohie s-a prezentat pentru primirea sacramentului Mirului un adult. Din diferite motive nu-l primise la vârsta pe care o presupune Biserica, iar acum era momentul oportun. A vorbit cu părintele paroh, iar acesta i-a făcut cunoscut că trebuie să urmeze un timp de pregătire, după care, la data anunțată, va veni episcopul și va primi sacramentul Mirului. Candidatul vârstnic nu a fost impresionat de faptul că trebuia să se pregătească. Chiar a întărit cu argumentele proprii necesitatea pregătirii. A fost fixată o ulterioară întâlnire, i s-a spus ceea ce are de pregătit și a plecat. Revenind, părintele paroh i-a făcut cunoscut candidatului adult că e posibil ca episcopul, în cadrul predicii să întrebe ce este sacramentul Mirului și care sunt darurile Duhului Sfânt. Candidatul nu a așteptat să termine că a și intervenit, spunând: “O, sigur, mi se pare normal! Mirul se primește o singură dată, iar Duhul Sfânt cu darurile lui, cu onestitatea, cu încrederea, cu abnegația și cu ingeniozitatea, trebuie primit cu multă credință și seriozitate. Auzindu-l, părintele paroh și-a dat seama că făcuse pregătirea cu mare indiferență sau chiar deloc. L-a încurajat, i-a vorbit despre cele șapte daruri ale Duhului Sfânt și despre sacramentul Mirului în general și l-a așteptat în ziua stabilită pentru primirea Mirului.

Isus Cristos i-a trimis pe cei șaptezeci și doi de ucenici pe unde avea să treacă el. Cu alte cuvinte, i-a trimis să-i pregătească pe oameni pentru întâlnirea cu el și nu cu altcineva. Ca tare, pregătirea întâlnirii cu Isus Cristos trebuie să fie una serioasă, conștientă și, de ce nu, să producă bucurie.

În prima lectură de astăzi, luată din cartea profetului Isaia, poporul israelit este invitat la bucurie. Când îl întâlnește pe Domnul, omul nu are voie să fie trist. Bucuria trebuie să fie răspunsul omului. Nu putem trata întâlnirea cu Dumnezeu cu indiferență, asemenea persoanei care a venit să ceară sacramentul Mirului.

Dorința profetului din prima lectură în ceea ce privește Ierusalimul este într-o oarecare măsură anticiparea modalității de a merge, dorită de Isus. Isus spune: “Mergeți!” (Lc 10,3), iar profetul, arată cum trebuie mers: “Bucură-te!”.

Când cineva merge pentru Isus Cristos nu are voie să fie împins de la spate. El trebuie să meargă cu bucurie, plin de entuziasm, indiferent de ceea ce urmează să i se întâmple.

Apostolul Paul, în cea de-a doua lectură recunoaște că nu totdeauna misiunea pe care o încredințează Cristos este una ușoară. De multe ori apar dificultăți, atât din partea persoanei proprii a celui chemat, cât și din partea altora, care sunt dușmanii misiunii lui, sintetizând această suferință simplu de tot: “Departe de mine gândul de a mă lăuda cu altceva decât în crucea Domnul nostru Isus Cristos, prin care lumea este răstignită pentru mine și eu pentru lume” (Gal 6,14).

Pentru ucenicul care crede cu adevărat în vocația lui, în alegerea și răspunsul pe care l-a dat chemării lui Dumnezeu, misiunea lui se identifică cu viața lui.

Va experimenta la un nivel superior, asemenea celor șaptezeci și doi de ucenici, necesitatea abandonării celor materiale. Va înțelege că în cazul vestirii evangheliei nu este timp de pierdut.

Don Bosco, întrebat fiind de un preot mai tânăr de ce nu se retrage la pensie, a răspuns: “Atât timp cât diavolul lucrează voi lucra și eu”. Diavolul este cel care de multe ori pune piedici misiunii ucenicilor, preoților. Însă efectele misiunii împlinite din toată inima, din credință, cu speranță și iubire, dau satisfacție preotului. Împlinirea misiunii înseamnă pentru preot realizare în viață. Preotul nu are nevoie de alte realizări, ci de una singură: să-și împlinească misiunea încredințată de Dumnezeu, iar rezultatele nu vor înceta să apară. Și el va avea posibilitatea să-i vadă pe diavoli supunându-i-se. Și el va călca peste șerpii veninoși ai păcatului, iar la sfârșitul vieții, numele lui va fi scris în ceruri (cf. Lc 10,20).

Mare este misiunea preotului, și este astfel pentru că își are izvorul în Isus Cristos.

Ce treizeci de preoți consacrați în sărbătoarea nașterii sfântului Ioan Botezătorul sunt un semn al dorinței Mântuitoruluii de a-i continua misiunea de răspândire a evangheliei, sunt un dar pentru dieceza noastră, un dar pentru fiecare dintre noi.

Prin ei și prin preoții și episcopii săi, și astăzi Isus continuă să trimită lucrători în secerișul său. Cu toate acestea, așa cum ne-o spune chiar el, secerătorii încă sunt puțini.

Este de datoria noastră să continuăm să ne rugam pentru noi vocații, să-i educăm pe copiii noștri în așa fel încât ei, dacă va fi nevoie, să simtă chemarea tainică a lui Dumnezeu, la preoție sau la viața consacrată, dar s-o facem cu bucurie și entuziasm, având conștiința că fiecare își face parte sa cu seriozitate, nu asemenea candidatului adult care a venit să ceră sacramentul Mirului, dat nu a dat nici cea mai mică împortanță definiției sacramentului și celor șapte daruri ale Duhului Sfânt.

Celor șaptezeci și doi de ucenici, spre deosebire de cei doisprezece, nu li se spune numele niciodată în evanghelii. Este întâmplător sau nu, dar în grupul lor se poate regăsi oricare dintre noi, fie preot, fie simplu credincios.

“Așadar, mergeți! Iată, vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor!” (Lc 10,3). Nu vă temeți, eu sunt cu voi până la sfârșitul veacurilor (Mt 28,20). Mergeți, dar nu uitați să reveniți pentru a-mi împărtăși din greutățile misiunii. Vă voi asculta, vă voi da noi puteri, voi cu voi. Amin.

 

* * *

 

Prosperitate și succes asigurat?

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu “mângâie” cu bogăția?

Prosperitate. Iată o temă interesantă. Un discurs care ne privește. În sfârșit în biserică răsună un cuvânt magic, capabil de a face să fie ciulite urechile celor mai distrați, de a accelera bătăile inimii celor mai dezamăgiți, de a suspecta o posibilă umflare a portofelului. În realitate, Al Treilea Isaia (prima lectură) promite locuitorilor Ierusalimului, după proba îngrijorătoare a exilului, mângâierile Domnului. Chiar și pe un plan material. Este o grandioasă invitație la bucurie, pentru că este asigurată bogăția, îndestularea. “Voi face să curgă spre ea, ca un fluviu, prosperitatea; ca un torent plin cu bogăția popoarelor…”

După o anumită mentalitate persistentă în tradiția Israelului, bunăstarea economică este semnul sigur al binecuvântării lui Jahweh. Dacă recolta este bună, afacerile merg bine, asta înseamnă că sunt binecuvântați de Domnul. În sfârșit, magazinele umplute cu haine constituie răsplata unei vieți pioase, exemplare, fidele. Dacă conștiința ta nu are nimic de reproșat, chiar și registrul contabilității financiare se închide în mod necesar în activ. Și invers. Dumnezeu “mângâie” cu bogăția.

Astăzi perspectiva, în multe cazuri, s-ar răsturna. Bunăstarea economică, prosperitatea, confortul, provoacă fenomene de sațietate, satisfacție, indiferență. Pentru cine se înșeală că poate face mai puțin pentru Dumnezeu. El nu ne poate da mai mult, din moment ce avem deja totul: prezența sa, exigențele sale. Vocea insistentă a acelui aliat (sau spion) care este conștiința, pot constitui o amenințare a… sustragerii. Nu se caută decât o digestie plăcută, fără remușcări și neliniști. Problema, astăzi, nu este desigur aceea de a avertiza – cum fac israeliții – prezența lui Dumnezeu în prosperitate, sau prin prosperitate, ci în ciuda prosperității. Este vorba de a săpa, în sațietate, o galerie de insatisfacție. A avertiza, în îmbelșugare, privarea de ceea ce este indispensabil pentru a trăi, și care nu este legat de ban, de plăcere, de comoditate, de îmbrăcăminte. De a intui că atunci când ai totul, riști să nu ai…nimic altceva. Devii sărăcit de esențial.

Avem nevoie ca Dumnezeu să ne mângâie, nu din motivul a ceea ce ne lipsește, ci din cauza a ceea ce avem din belșug, și ceea ce ne ocupă, ne apasă, sufocă, usucă rădăcinile vieții, astupă izvoarele bucuriei. Avem nevoie ca “mâna Domnului să se manifeste”, nu pentru a ne da ceva în plus, ci pentru a ne face să descoperim altceva. Dincolo de lucruri. Dincolo de “bunuri”… Avem nevoie ca Cuvântul său să provoace o tresărire în inimă, să-i accelereze bătăile, dar după ce ai tăiat legătura cu portofelul. “Copiii săi vor fi purtați în brațe, pe genunchi vor fi mângâiați”. Poate mângâierea Domnului, astăzi, deși nu o refuzăm, ar trebui să ne facă conștienți că stăm rău pentru că ne mulțumim să stăm bine…

Dumnezeu asigură succesul?

Și succesul face plăcere. Cei 72 de ucenici, expresia Bisericii în stare de misiune, au avut succes, și îl relatează “plini de bucurie” și nereușind să stăpânească entuziasmul: “Doamne, chiar și demonii se supuneau nouă în numele tău!” Totuși succesul nu constituie scopul misiunii lor, și nu reprezintă criteriul, măsura autenticității sale sau eficacitatea sa. Isus invită la bucurie, nu din motivul rezultatelor dobândite, ci pentru că “numele voastre sunt scrise în ceruri”. În cer nu sunt înregistrate numere, ci nume. Nu există o mapă a faptelor. Ci documentarea a ceea ce s-a investit cu inima, pasiunea, sacrificiul. Ceea ce este mângâietor nu sunt cifrele, ci persoanele, oboseala lor, munca lor obscură, dăruirea asiduă, răbdarea semănătorului.

Pagina evangheliei, totuși, schițează un cadru al misiunii care nu imită desigur modurile de tip eficient, propagandistic, managerial, care predomină astăzi. Misiunea se naște din rugăciune. “rugați-vă, deci, Stăpânului holdei…” Dacă izvorul misiunii este rugăciunea, ea nu se mai poate confunda nici cu o meserie, nici cu o întreprindere. Este posibilă datorită sărăciei. Lipsa mijloacelor umane – sau, totuși, dispune de mijloace umane modeste – nu constituie un impediment, ci o posibilitate. “Să nu luați pungă, nici sac de merinde…” Într-o lume unde cine nu are nu contează, ucenicul nu se bazează pe avere. Și vrea să conteze, să aibă autoritate, să fie credibil, tocmai pentru că nu are.

Ucenicii nu sunt înțelepți, nu se socotesc importanți. Cei 72 nu au ieșit din academii. Nu dispuneau de un limbaj de intelectuali. Nu manevrau idei și argumentații docte, nu manevrau cu dezinvoltură cuvintele. Vestirea lor era bazată pe un cuvânt esențial: “Pace”. Și mesajul suna cam așa: “Împărăția lui Dumnezeu este aproape de voi”. Nu erau primiți nici de deținătorii puterii, nici de deținătorii înțelepciunii, cu acompaniament de fanfară și discursuri solemne. Ei preferau să se îndrepte spre bolnavi (pentru a-i vindeca, nu pentru a ține predici!), spre marginalizați, către oamenii obișnuiți, pentru că nici ei nu aparțineau la categoria persoanelor cu vază ci la oamenii obișnuiți. Misiunea nu constă în a purta o înțelepciune, o doctrină. Acești “pelerini” intră în casă și nu spun: “Acum vă învățăm aceste adevăruri”, ci vestesc: “Pace acestei case” (fără a exclude, natural, că în acea vestire este și un conținut de adevăr la care trebuie aderat).

Misionarii, adică întreaga comunitate a credincioșilor, în afară de faptul că nu sunt deținătorii unei înțelepciuni, nu dispun de nici o putere. În afara celei de a vindeca, elibera de a reda pe om condiției sale de om și plinătății de a fi, “exorcizându-l” (Isus, de fapt, confirmă căderea Satanei, apusul puterii sale, sfârșitul ocupării sale abuzive asupra omului). Misiunea nu este cucerire, ci invitație, propunere, apel. Un alt aspect caracteristic al misiunii este slăbiciunea. “Vă trimit ca miei în mijlocul lupilor”. Isus nu spune să rivalizeze cu lupii arătând dinții, bătând pumnii, urlând mai tare, nici cu atât mai puțin punându-se pe același plan de rapacitate sau agresivitate. Ci prezentându-se dezarmați, ca mieii. Nu ajunge nici să stea de partea mieilor, a victimelor. Trebuie să fiei miei, victime. Ca Isus însuși.

Este mereu o oarecare nostalgie după circumciziune

Paul (a doua lectură) nu apare desigur ca un îndrăgostit de succes. Dacă prezintă semne, acestea sunt stigmatele lui Cristos pe care le poartă în trupul său. Dacă se laudă cu ceva, nu sunt triumfurile apostolice dobândite, ci cu Crucea lui Cristos. Crucea garantează rodnicia misiunii. Crucea provoacă nașterea de “creaturi noi”. Paul duce înainte cuvântul crucii ca unic discurs serios. Și nu vrea să audă discuții inutile și neghioabe asupra altor puncte, absolut marginale, ca tăierea împrejur, care nu au nimic de a face cu crucea lui Cristos.

Și crucea s-a imprimat în trupul său. Pentru care poate tăia scurt toate discursurile nefolositoare și pretențioase: “De acum înainte nimeni să nu mă supere”. Necazul este că, pentru un oarecare, crucea lui Cristos pare să nu fie suficientă. Și găsește mereu echivalentul circumciziunii să-l prezinte ca punct central, sau totuși esențial, al mesajului. Paul urează “pace și milostivire” asupra aceluia care devine creatură nouă, fără a da la o parte crucea lui Cristos, nu asupra acelora care mai sunt prinși în nodul circumciziunii și al practicilor înrudite. Când cineva este țintuit pe cruce, apare dezlegat, liber de toate celelalte legături.

 

* * *

 

Duminica a XIV-a de peste An (C)

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro

Lectura I (Is 66,10-14)

Luat din ultimul capitol al cărții profetului Isaia, acest text se situează în orizontul unei mari promisiuni: “bucuri” și “speranța” care vor precede efectiva prezență a lui Dumnezeu și a lucrărilor sale care se vor manifesta, în sfârșit, în splendoarea Ierusalimului (v. 14). Este promisiunea care traversează întreaga carte a lui Isaia, firul roșu care îi dă unitate în ciuda diferențelor de ordin teologic, literar sau istoric, lucru care i-a constrâns pe mulți exegeți să afirme existența unui Isaia 1 (1-39), a unui Isaia 2 (40-55) și a unui Isaia 3 (56-66). Textul nostru aparține celui de-al treilea Isaia, adică acelei părți ale lui Isaia compuse după întoarcerea din exilul babilonez (587-539 a.C.), când poporul lui Israel abia întors în patrie se confruntă cu dificultățile reconstruirii templului și al propriilor structuri sociale și religioase.

Promisiunile relative la “al doilea exod” conținute în capitolele 40-55 – ieșirea din Babilonia ca o solemnă liturgie, drumul în pustiul transformat într-o gradină, intrarea triumfală în Ierusalimul reconstruit – par trădate în fața ruinelor trecutului care se mai vad încă. Deziluzia și descurajarea se cuibăresc cu ușurință în inimile evreilor. Câteva versete mai înainte de textul nostru, autorul sacru adnotează provocarea care putea avea mare priză într-un astfel de context: “Au spus frații voștri că vă urăsc, că vă resping din cauza numelui meu: Să-și arate Domnul slava iar voi arătați-ne bucuria voastră” (Is 66,5b). În fața întârzierii împlinirii promisiunilor lui Dumnezeu, poporul este ispitit – de către dușmani din afară dar și de dușmanul lui Dumnezeu din noi; iar ispita se concretizează tocmai asupra slavei lui Dumnezeu (“Dumnezeu este sau nu în mijlocul nostru?”: Ex 17,7) și asupra mărturiei bucuriei (“Ne cereau cântări de bucurie cei care ne asupreau”, Ps 137). Acestei provocări, Cuvântul lui Dumnezeu răspunde întărind promisiunea și mărindu-i semnificația: “Voi îl veți vedea și se va bucura inima voastră … prisos … prosperitate … bogăție”.

Lectura a II-a (Gal 6,14-18)

Se întâmplă deseori ca la sfârșitul unui discurs sau al unei scrisori să se reafirme – în sinteză și cu o mai mare forță – ceea ce s-a vrut să se comunice. Este ceea ce se întâmplă în acest text – concluzie a scrisorii către Galateni: constituie reamintirea temelor importante ale întregii scrisori. Apostolul Paul “intră personal în joc” și traduce la nivel de mărturisire de credință ceea ce a afirmat pe parcursul scrisorii. Ceea ce stă la inimă lui Paul este de a putea să facă pe înțelesul galatenilor faptul că Isus Cristos este Unicul Mijlocitor al mântuirii, este calea ei concretă: este factorul decisiv. Adeziunea față de el, cel răstignit din iubire, l-a eliberat pe Paul de orice formă de autosuficiență umană: “Cât pentru mine, nu există nici o altă mândrie …”. Cât îl privește pe om, deci, credința în Isus Cristos este calea care îl (poate) duce la mântuire: “Nu tăierea împrejur este ceea ce contează și nici netăierea împrejur”. Credința este acceptarea deplină a “evenimentului Cristos” și a vieții care izvorăște din moartea și învierea sa, ceea ce permite să se devină “Făptură nouă“.

De aceea, legea, ca și tentativă umană de a face din propriul mod de a fi un instrument de auto-îndreptățire, face parte din acea “lume” care pentru Paul a fost răstignită. Acum legea, regula de urmărit este alta: “A fi făptură nouă”. Acest lucru înseamnă a intra în moartea și învierea lui Isus pentru a putea trăi din iubirea care se descătușează din viața sa dăruită altora și pentru a asuma forma celui Răstignit ca și lege de viață.

În concluzie, ceea ce-l acreditează pe Paul în fața celor care i se opun este asemănarea sa cu Cristos-cel-Răstignit, participarea sa la pătimirile Lui care se pot citi în viața, în trupul lui Paul.

Evanghelia (Lc 10,1-12.17-20)

Evanghelistul Luca situează misiunea celor 72 de ucenici pe fundalul drumului lui Isus spre Ierusalim, ceea ce prefigurează clar drumul bisericii și al vieții oricărui creștin în lume. Isus îi trimite pe acești ucenici după ce a clarificat – puțin mai înainte – exigențele urmării Sale, adică faptul că fiecare ucenic, când este trimis și-și dă disponibilitatea, trebuie să țină cont de “suișul” Ierusalimului. Luca descrisese deja, în capitolul precedent (9,1-6), în termeni asemănători, misiunea celor 12; iar textul nostru reia și amplifică această unică misiune.

Cei trimiși acum sunt în număr de 72, iar acest număr amintește de cei 72 de bătrâni ai lui Israel – cei admiși la prezența lui Dumnezeu pe Sinai (Ex 24), cei asupra cărora este revărsată o parte din Duhul dat lui Moise (Num 11,16 și urm.) – și, îndeosebi, “Masa Popoarelor” prezentată în Gen 10. Pentru a semnifica unitatea neamului omenesc, în acel context se menționau cele 70 de popoare ale pământului cunoscute în acel timp (pentru traducere Septuagintei acest număr va deveni 72): folosind același număr, Luca vrea să indice că vestirea Împărăției este destinată/stă în puterea tuturor oamenilor și că evanghelia Împărăției este fermentul acelei unități între popoare pe care Dumnezeu o vrea și o dorește.

Misiunea este exprimată de Isus printr-un dublu imperativ: “Rugați-vă … Mergeți“. În fața secerișului bun de treierat, în fața omenirii create pentru Dumnezeu, misiunea se realizează în primul rând în a-l ruga pe Stăpânul secerișului ca să (ad litteram) “scoată, facă să iasă afară din interior” , din propriile temeri și falsele siguranțe lucrători care să se atașeze de seceriș împărtășind interesele Stăpânului. Toate acestea spre “a merge”, ținând mereu în fața ochilor exemplul Său, al mielului cel blând, care merge să ducă pace lumii, să se îngrijească de cei bolnavi: toate acestea înseamnă că Împărăția lui Dumnezeu se aproprie de Om: odată cu Isus nu mai funcționează ideea că Omul este cel care îl caută pe Dumnezeu, ci Dumnezeu îl caută pe Om: de aceea Isus “s-a apropiat”, a venit între oameni.

Ucenicii se întorc – plini de bucurie – din misiune la Isus, principiul și scopul misiunii; iar El le revelează scopul misiunii din punctul său de vedere: acela de a ne elibera de Cel Rău, de a ne introduce în viața lui Dumnezeu … în Cer.

 

* * *

 

Duminica a XIV-a (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Bucurați-vă împreună cu Ierusalimul și veseliți-vă cu el toți cei care îl iubiți. Împărțiți bucuria cu el toți cei care ați plâns împreună cu el… Căci iată ce spune Domnul: “Eu voi îndrepta spre el pacea ca un șuvoi… Ca niște prunci veți fi purtați pe brațele lui… În Ierusalim veți afla mângâierea”. Veți vedea și inima voastră se va bucura… Domnul își va arăta puterea față de slujitorii săi. (Is 66,10-14)

Când Dumnezeu se adresează poporului pentru a-l încuraja și pentru a-l asigura că va gusta în curând pacea, el trecea de fapt printr-o depresie profundă. De mai mult timp, în exil fiind, poporul tânjește după puțină bucurie (Is 66,5). De nicăieri nu se întrezărește vreo rază de speranță. Și când totul pare fără ieșire Dumnezeu își dezvăluie adâncul ființei sale. Grija și ajutorul pe care i le arată poporului sunt exprimate în termeni de o tandrețe maternă adesea emoționantă. Mai mult, pentru a arăta generozitatea dărniciei sale și a lucrării sale aducătoare de pace, textul face apel la imaginea șuvoiului abundent.

Numai cine a trăit o experiența unei nevoi fundamentale căreia Dumnezeu să-i fi răspuns poate înțelege și savura aceste imagine atât de vii și reconfortante.

Domnul a ales încă șaptezecișidoi de ucenici și i-a trimis doi câte doi înaintea sa în fiecare cetate sau loc pe unde avea să treacă el… Când veți intra într-o localitate și veți fi primiți, mâncați ce vi se va pune înainte, vindecați bolnavii care se află acolo și spuneți oamenilor: “Împărăția lui Dumnezeu este aproape de voi!”… (Lc 10,1-20)

În evanghelia acestei duminici imaginea șuvoiului revine sub o altă formă. O putem întrezări în “puhoiul” de ucenici pe care Isus îi trimite înaintea sa în fiecare cetate sau loc pe unde avea să treacă el. De remarcat, în acest discurs misionar adresat trimișilor săi, e faptul că, dincolo de toate peripețiile și opozițiile care îi așteaptă, ei sunt mesageri ai păcii. Apoi, în centrul anunțului lor stă vestea că Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul vostru. Or Împărăția pe care ei o vestesc nu constă într-o structură politică sau administrativă. Ea trebuie recunoscută în persoana și în lucrarea lui Isus Cristos.

Prezența lui Isus în mijlocul nostru este o veste bună (evanghelie) deoarece ea echivalează cu actualizare efectivă a lucrării mântuitoare a lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Duminica a XIV (C)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Domnul a ales încă șaptezeci și doi de ucenici și i-a trimis doi câte doi înaintea sa, în fiecare cetate sau loc pe unde avea să treacă el. Și le-a zis: “De secerat este mult, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați-l deci pe stăpânul secerișului să trimită lucrători la secerișul său. Mergeți! Iată, eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor. Nu luați cu voi nici bani, nici desagă, nici sandale și nu salutați pe nimeni pe drum. În orice casă veți intra, spuneți mai întâi: «Pace acestei case!» Și de se află acolo un fiu al păcii, pacea pe care i-o doriți va coborî asupra lui; altfel se va întoarce la voi. Rămâneți în acea casă, mâncați și beți ceea ce vi se dă, căci cine muncește are dreptul la plată. Nu vă mutați din casă în casă. Când veți intra într-o localitate și veți fi primiți, mâncați ce vi se va pune înainte, vindecați bolnavii care se află acolo și spuneți oamenilor: «Împărăția lui Dumnezeu este aproape de voi!» Când însă veți intra într-o cetate și nu veți fi primiți, ieșiți în piețe și spuneți: «Chiar și praful din cetatea voastră care s-a prins de picioarele noastre îl scuturăm ca semn împotriva voastră. Dar aceasta să o știți: Împărăția lui Dumnezeu este aproape». Eu vă spun: În ziua judecății soarta Sodomei va fi mai ușoară decât a acelei cetăți”. Cei șaptezeci și doi de ucenici s-au întors cu inima plină de bucurie și i-au spus: “Doamne, până și duhurile rele ni se supun în numele tău!” Isus le-a zis: “L-am văzut pe Satana căzând din cer ca un fulger. Vouă v-am dat putere să călcați peste șerpi și peste scorpioni și peste toată forța dușmanului, și nimic nu vă va putea dăuna. Cu toate acestea nu vă bucurați că duhurile vi se supun, ci bucurați-vă că numele voastre sunt scrise în ceruri. Luca 10,1-12.17-20

Trimiterea în misiune a celor 72 de ucenici, relatată în această a paisprezecea duminică de peste an, ne este sugerată ca fiind o multiplicare de 72 de ori a acțiunii lui Isus. Într-adevăr, cei 72 de ucenici nu sunt simpli mesageri asemenea celor de duminica trecută, trimiși mai înainte ca să pregătească terenul pentru sosirea lui Isus. Cei 72 sunt adevărați apostoli care au, ca și cei 12, putere asupra duhurilor necurate (9,17) și care vestesc sosirea Împărăției.

Pentru sfântul Luca este foarte important să pună în evidență faptul că cei 12 apostoli nu au monopolul asupra misiunii. Mai mult, trimiterea celor 72 de ucenici sugerează faptul că, prin ei, mesajul este destinat să se facă auzit în lumea întreagă și aceasta întrucât, conform cărții Genezei (10), lumea este alcătuită din 72 de popoare născute din cei trei fii ai lui Noe și anume Ham, Set și Iafet. (Ne-am putea întreba chiar dacă nu cumva Isus nu are în minte acea tradiție rabinică din timpul său care analizează cu multă atenție aceste popoare în funcție de răspândirea limbilor și care vede în Ham originea limbilor locale – a cananeenilor -, în Sem originea vorbitorilor de limbă ebraică, iar în Iafet originea vorbitorilor elenofoni.) Prin urmare, alegerea a 72 de ucenici ar însemna asigurarea garanției, cel puțin simbolice, că mesajul Evangheliei va ajunge la toate popoarele pământului.

Trebuie să mai remarcăm și faptul că textul nostru cuprinde și o “teologie” a misiunii de vreme ce plecarea ucenicilor nu depinde de o opțiune personală, ci de trimiterea lor de către Mântuitorul. Ori, ca o caracteristică a unei astfel de trimiteri, sfântul Luca ține să scoată în evidență faptul că prima poruncă adresată celor 72 este aceea de a se ruga ca Stăpânul secerișului să-i trimită în secerișul său doar pe aceia de care El are nevoie și nicidecum ca ei să-și recruteze colaboratori. O astfel de caracteristică marchează o diferență radicală față de oricare inițiativă umană. Să ne gândim aici și la ceea ce sfântul Pavel spune în Rm 10,15: … cum să predice, dacă nu sunt trimiși?

În sfârșit, merită să întârziem asupra cuvântului seceriș care a devenit atât de uzual în limbajul creștin pentru a desemna aducerea în fața judecății divine a tuturor oamenilor. Ascultătorii lui Isus cunoșteau bine metafora Judecății divine din cartea profetului Isaia (27,12). În acest text Dumnezeu este prezentat ca Cel care se ocupă singur de tăiatul și de culesul, aidoma spicelor, a fiecărui fiu al lui Israel. În schimb, în textul nostru secerătorii sunt ucenicii și, mai apoi, primii creștini uimiți de amploare sarcinii de îndeplinit. O astfel de preocupare va rămână, însă, actuală până în ziua secerișului final (Apoc 12,14).

 

* * *

 

Urgența purtării cuvântului la lume

Autor: pr. Ștefan Ciubotaru
Copyright: Predici.cnet.ro

După relatarea trimiterii în misiune a celor doisprezece apostoli, Luca ne prezintă și trimiterea în misiune a celor șaptezecișidoi de discipoli.

Probabil, intenția sa este de a ne transmite că misiunea nu este încredințată numai unui grup restrâns al apostolilor, dar pur și simplu este cuprinsă în vocația creștină.

Evanghelistul precizează că “i-a trimis doi câte doi înaintea sa, în fiecare cetate sau loc pe unde avea să treacă el”. Misiunea presupune o trimitere, și pentru aceasta misionarul trebuie să fie foarte conștient de ceea ce are de făcut. El a primit o îndatorire și trebuie să o ducă la îndeplinire cu fidelitate, în termenii stabiliți. Nu trebuie să se prezinte pe el însuși, nici ideile proprii, dar evanghelia lui Cristos. În conceptul trimiterii este și ideea călătoriei și a plecării: “mergeți!” Nu popoarele sunt cele care trebuie să se pună pe drum către discipoli, dar discipolii sunt cei care trebuie să alerge spre popoare. Creștinul nu trebuie să se mulțumească a vorbi despre evanghelie numai dacă este căutat sau întrebat: trebuie să ia inițiativa și să vorbească primul. El trebuie să se preocupe de a face să apară întrebarea, nu se mulțumește doar cu a da răspunsul.

Apoi, misionarul trebuie să aibă atitudini clare. Prima este aceea a urgenței și a complexității misiunii sale: “de secerat este mult, dar lucrătorii sunt puțini”. De aici necesitatea rugăciunii. Urgența și complexitatea îndatoririi sunt subliniate și de un alt avertisment: “nu salutați pe nimeni pe drum”. Nu este timp pentru conversații lungi și inutile. Discipolul nu are timp de pierdut. O a doua atitudine: “nu luați cu voi nici bani, nici desagă, nici sandale”. Discipolul este invitat să nu se lase îngreunat de prea multe bagaje și de prea multe pretenții. Un discipol îngreunat de prea multe bagaje devine sedentar, conservator, foarte bun la a găsi o mie de motive de comoditate pentru a considera că nu este necesar a renunța la casa în care s-a acomodat. Sărăcia este și un semn de credibilitate: demonstrează că misionarul se încrede în Dumnezeu și nu în el însuși. Arată că misiunea sa este cu totul gratuită.

A treia atitudine este conștientizarea unei situații de discrepanță, de nepotrivire: “eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor”. Ciocnirea cu lumea nu este cu arme egale. Discipolul trebuie să creadă în cuvântul pe care îl vestește, chiar dacă acesta pare a fi nepotrivit pentru îndatorirea sa. El trebuie să evite ispita de a se folosi de puterea lumească pentru a face mai eficient cuvântul pe care îl vestește. A merge în căutarea mijloacelor care aparțin logicei lumești trădează o profundă lipsă de credință. Tocmai această lipsă de credință impiedică, de multe ori, cuvântul de a manifesta puterea pe care acesta o ascunde.

traducere și prelucrare după Bruno Maggioni

 

* * *

 

Duminica a XIV-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Scrisoarea episcopilor către copii:

Și voi, copii, sunteți capabili să-l faceți cunoscut pe Isus. Nu trebuie să așteptați să deveniți adulți pentru a fi mărturisitorii săi. Doriți o lume nouă, în care oamenii să fie mai buni, mai drepți și mai onești. Acest lucru îi place lui Dumnezeu, ba, mai mult, este dorința lui. “Ce vei face când vei fi mare?” vă întreabă mulți adulți. Unii au deja planuri, alții încă nu. Un lucru este sigur: Isus va continua să vă cheme în fiecare zi. Va face să vi se nască în inimi dorințe mari și proiecte minunate. Vă va deschide ochii spre nevoile fraților și vă va cere să vă angajați pentru ei. Printre voi sunt viitori părinți, viitori muncitori și țărani, învățători și medici, viitori preoți, călugări, călugărițe…

2. Tema

Noi, toți creștinii – deci și tu! – suntem mesageri ai iubirii lui Isus.

3. Mesajul zilei

Ce face Isus în fragmentul evanghelic pe care l-am ascultat?

- În afară de cei 12 apostoli, alege alți 72 de ucenici, câte unul pentru fiecare națiune a lumii – așa se considera pe atunci – și îi trimite înainte să pregătească inimile pentru venirea și inaugurarea împărăției iubirii lui Dumnezeu.

Isus organizează o echipă specială pentru o misiune specială: să ducă tuturor vestea cea bună a iubirii lui Dumnezeu. Ce le spune Isus, ce recomandări le face?

- Eu vă aleg, eu vă trimit: eu sunt conducătorul acestei misiuni. De aceea, trebuie să-mi urmați îndemnurile.

- Să nu vă sperie faptul că misiunea este mare și grea: vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor, ca pescari în mijlocul furtunii… dar voi fi cu voi. Vă așteaptă viața veșnică!

- Misiunea este urgentă: nu trebuie să pierdeți timpul nici cu facerea bagajelor, nici cu discuții pe stradă etc. Să aveți o ținută “sportivă”: este o ștafetă a iubirii! Fiți atleți ai evangheliei.

- Nu vă îngrijorați pentru mâncare, pentru bani: are grijă providența!

- Mergeți la toți, și la păgâni! Nu obligați pe nimeni să se convertească: faceți o propunere de iubire liberă. Preferați-i pe cei din urmă, mai ales pe cei suferinzi și nevoiași. Misiunea voastră este de mântuire; duceți iubirea gratuită, imensă, universală a lui Dumnezeu!

- Nu dați mare importanță dificultăților și nici triumfului: singurul lucru important este că sunteți scriși în inima lui Dumnezeu Tatăl!

Dumnezeu are o mare dorință: ca iubirea sa, iertarea sa, mântuirea sa, pe scurt, împărăția sa, să ajungă la toți oamenii.

- Acesta este motivul pentru care îi trimite Isus pe ucenicii săi, și nu numai pe apostoli, să ducă vestea cea bună.

- Primim invitația lui Isus și vom putea avea numele scris în inima lui Dumnezeu!

Mărturii biblice.

- Mărturiile misionare ale profeților și ale apostolilor în Biblie sunt infinite. S-ar putea alege misiunea diaconului Filip (cf. Fap 8), sau a lui Paul și Barnaba (cf. Fap 13-14).

4. Exemple

a) Idei practice.

Cu cât ne apropiem mai mult de Isus și de iubirea sa, cu atât mai mult simțim exigența de a deveni mesagerii evangheliei sale.

Ce putem face încă de pe acum?

- Să-l rugăm pe stăpânul secerișului să-i cheme pe toți să muncească pentru împărăția sa și, mai ales, cei aleși pentru preoție și viața călugărească.

- Să contribuim la opera misionarilor, fie cu bani, fie cu alte mijloace arătate de operele misionare.

- Să ne organizăm în grupuri parohiale pentru apostolatul cu colegii de școală și de cartier.

b) În timpul unei zile misionare, vorbind despre chemare unui grup de copii și invitându-i să fie atenți la glasul lui Dumnezeu, un misionar a încheiat: “În această cutie mică pe care v-o încredințez, puteți să contribuiți la misiuni”.

Deschizând-o, printre multe plicuri care conțineau bani, a fost găsit un răspuns special: “Părinte, nu am mulți bani pe care să-i dăruiesc pentru misiuni, mă dăruiesc pe mine însumi. Vreau să devin misionar!”

c) Un general de aviație hirotonit preot în Africa. Cred că pentru prima dată în istoria armatei italiene, un general a devenit preot misionar. Hirotonirea a avut loc în Franceville, în Gabon, iar protagonistul a fost generalul în rezervă din aviație Corrado Ricci. Născut în 1912, la Borgo San Lorenzo (Florența), Corrado Ricci a fost pilot de vânătoare și comandantul escadrilei acrobatice. A participat la Al Doilea Război Mondial și apoi la Războiul de Eliberare. A primit misiuni importante în aeronautica italiană și a preluat comanda NATO. A fost decorat cu trei medalii de argint și a primit mai multe onoruri străine. A terminat cariera militară cu grad de general al trupelor de aviație… iar acum a ales să se înscrie sub drapelul misionar al lui Isus.

d) Frază concluzivă: “Și tu, dacă ești creștin adevărat, ești mesagerul iubirii lui Isus!”

 

* * *

 

Trimiși anume, în mod special

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Așa zice Domnul: “Cum mângâie pe cineva mamă-sa așa vă voi mângâia eu; da, veți fi mângâiați în Ierusalim.” Is. 66, 10-14

“În ce mă privește, departe de mine gândul să mă laud cu altceva decât în crucea Domnului Nostru Isus Cristos, prin care lumea este răstignită față de mine, și eu față de lume.” Gal. 6, 14-18

“După aceea Domnul a mai rânduit alți 72 de ucenici și i-a trimis doi câte doi în toate cetățile și în toate locurile unde avea să treacă.” Lc. 10, 1-12; 17-28

Chemați pentru a fi trimiși

Duminica trecută am vorbit despre chemarea creștină. Astăzi vom vorbi, spre a ne da seama de această misiune. Două realități inseparabile între ele. Nu există nici o chemare, fără misiune. Fiecare vocație sau chemare este în vederea unei misiuni. Din care cauză cel chemat, este totodată și un trimis, adică un apostol. Dumnezeu îi cheamă pe unii oameni spre ale încredința niște obligații. Cred că este suficient să amintesc că misiunea îi interesează pe toți și nu poate fi dată în antepriză unor cadre specializate în acel sector specific.

Întreaga biserică este misionară, atât în globalitatea sa, cât și fiecare dintre membrii ei. Toți credincioșii, prin puterea vocației baptismale își asumă o responsabilitate precis pentru răspândirea mesajului lui Cristos. Dacă un creștin nu este apostol, acela nu este creștin. Cele trei lecturi din duminica aceasta ne ajută în primul rând de a descoperi cei doi poli de referință a apostolului: Pe de o parte, există un cuvânt de bucurie și de pace (prima lectură și evanghelia). De cealaltă parte este crucea lui Cristos (lectura a II-a, care este și ultima pagină din scrisoarea către Galateni).

Într-o lume sfâșiată de ură, misionarul trebuie să aducă un cuvânt de pace. Prorocul Isaia se adresează unui popor care a trecut prin tunelul întunecat al robiei, care a suferit o crudă încercare, și care acum se face crainicul nu al amenințărilor, ci al mângâierilor materne ale lui Dumnezeu. De acum trebuie alungate teama și tristețea din inimă pentru a face loc bucuriei.

Celălalt punct de referință este dat de crucea lui Cristos. Sfântul Paul amintește că tabloul sau chipul adevăratului apostol este întipărit pe acel lemn (și pe care este răstignit). Participarea la misterul pascal îl face pe apostol să nu cedeze în fața unei interpretări triumfaliste a propriei misiuni, și nici în fața supărării din cauza nereușitei. Fecunditatea cuvintelor și ca atare autenticitatea misiunii nu este verificată nici de succes și nici de insucces după criteriile aprecierilor omenești, ci numai de încolțirea și dezvoltarea în terenul aspru și uscat al Calvarului.

Trăsăturile pentru a schița un tablou al misionarului

Isus în evanghelia de astăzi își ia angajamentul de a schița figura sau schipul misionarului și de a preciza dinamismul misiunii sale. Izvorul misiunii stă în rugăciune și nu în planuri omenești. “Rugați pe Domnul secerișului ca să trimită secerători la secerișul lui”. Secerătorii nu sunt adunați prin sunete de clopote publicitare, prin patetice chemări la generozitate, ci sunt trimiși de Dumnezeu, care dorește să fie rugat, adică să fie solicitat prin rugăciune. Ogorul este al lui și ca atare misiunea este har, nu planificarea oamenilor.

Secerătorii sunt dăruiți, nu produși. Prin urmare, dacă apostolul este rodul rugăciunii și el nu ia ființă printr-o hotărâre autonomă în laboratoarele terestre specializate, el trebuie să aibă încurajarea, puterea și orientarea pentru acțiunea lui în rugăciune. Misiunea încetează în una și aceeași clipă când se întrerupe legătura ei cu izvorul cu sursa. Fără rugăciune, apostolatul nu e altceva decât un simplu meșteșug, o meserie care toate celelalte meserii pentru câștigarea pâinii de toate zilele.

Cel care este trimis în misiune trebuie să fie blând, și să se jertfească fără pretenții și fără rezervă. “Eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor. Singura forță a apostolului este un cuvânt dezarmat, care poate să fie sau să nu fie primit, sau chiar luat în batjocură. Chiar și în fața ostilităților, a persecuției, misionarul face apel la libertate și nu la constrângere, la mărturia neînfricată și veselă nu la agresivitate. Dacă nu este pătruns de dragostea lui Cristos, apostolul devine un tiran, un cuceritor. Când sunt cucerite vaste teritorii, zone de influență cât mai numeroase, prin obiectivul puterii, călcând în picioare remușcările conștiinței și fluturând steagul libertății oamenilor, atunci se restrâng hotarele împărăției.

Sărăcia este stilul misiunii. Isus își trimite ucenicii fără pungă, fără traistă și fără încălțări… Eficacitatea nu este legată de mijloacele materiale folosite, lucrărilor de proporții, colosale, structurilor impunătoare, sau tehnicilor celor mai avansate puse în joc. Puterea cuvântului nu poate să se bazeze pe ban sau pe prestigiul instituției. Răspândirea evangheliei nu este asigurată de număr sau de resurse. Un aspect particular al stilului sărac, simplu, care trebuie să caracterizeze, misiunea este esențialitatea. “Nu vă opriți și nu salutați pe nimeni pe cale…” Apostolul adevărat nu este omul care apare pe scena acestei lumi pentru a fi onorat și colecționar de posturi importante și privilegiate.

Chiar dacă îi este rezervat un fotoliu în primele rânduri, acela rămâne gol, pentru că destinatarul este angajatul străzii pentru a predica vestea cea bună. El, misionarul adevărat, nu vrea să apară la tribună, ci preferă să viziteze cartierele și casele săracilor, a oamenilor de rând, a acelora părăsiți și suferinzi. Adevăratul apostol, știe că evanghelia nu trece prin plocoanele și surâsurile formale ori în predicile de circumstanță. Trebuie scuturat praful aplauzelor, al consensurilor organizate, a aprobărilor superficiale, al entuziasmelor emotive, al adeziunilor convenționale, pentru ca să poată apăra substanța evangheliei și fiecare să fie pus în fața propriei lui responsabilități.

Dacă misiunea nu adoptă acest stil de sărăcie și de esențialitate, se coboară la nivelul unei simple întreprinderi de propagandă și spectacol… Sfântul Paul “făptură nouă” și apostolul liber spune: “De acum încolo, nimeni să nu mă mai necăjească pentru că eu port în trupul meu rănile Domnului Nostru Isus Cristos”.

 

* * *

 

Eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Omul se simte nerealizat: vrea pacea, dar se trezește făcând război; vrea să fie iubit și să iubească, dar se trezește urât și urând; vrea dreptatea și egalitatea, dar se trezește asupritor și dictator; îl vrea pe Dumnezeul Cel Viu, dar se trezește închinându-se la idoli: plăcerilor trupești, banului, onorurilor; vrea viața la toate nivelurile, dar se trezește luptând aprig împotriva zămislirii ei în sine și în mediul înconjurător (cf. MAC pag. 1097). Care dintre oameni n-a constatat cu apostolul Paul că există în ființa lui o lege care se împotrivește legii minții sănătoase? Că ar vrea să facă binele pe care îl aprobă și totuși face răul pe care îl dezaprobă? (cf. Rom 7,14-23).

Prima lectură (Is 66,10-14c) prevestește o împărăție în care omul va fi introdus și în care se va desăvârși. Fiecare va fi fericit ca un copil alintat pe genunchii mamei și strâns la inima ei. Dumnezeu însuși în persoană (care aici se identifică cu Ierusalimul, cu prezența sa și cu duhul său, cu slava și puterea lui), îi va copleși pe toți de bucurie prin prosperitate și prin umilirea dușmanilor care i-au ținut sub legea păcatului.

În evanghelia zilei (Lc 10,1-12.17-20) Isus anunță și îi trimite pe alți șaptezeci și doi de ucenici să vestească același lucru, că împărăția lui Dumnezeu este aproape.

Important de știut despre această împărăție sunt următoarele lucruri:

a) Împărăția vine. Nu trimiterea ucenicilor dă naștere împărăției, ci ea este aceea care trezește necesitatea apariției misionarului care s-o vestească și să-i dispună pe oameni pentru a o primi. Această venire a împărăției dă siguranță omului că Dumnezeu s-a angajat să-l salveze și desăvârșirea sa este aproape.

b) Văzută în sine, împărăția vine ca pace. Din acest motiv misionarii trebuie să ceară pacea lui Dumnezeu asupra caselor și a localităților în care ajung. Vor întâmpina rezistență, dar bunurile mesianice: deschiderea față de Dumnezeu și față de dreptatea dintre oameni își vor face apariția cu toată siguranța.

c) Cuvântul lui Isus dă garanție celor trimiși că mesajul lor va fi ascultat.

d) Împărăția va fi înțeleasă din însăși calitatea lor de miei, fiindcă Dumnezeu realizează minunile împărăției sale prin cele mici ale lumii (cf. CBL pag. 1202).

Primul miel al împărăției lui Dumnezeu prezente deja pe pământ este Isus însuși. Așa îl arată Ioan Botezătorul: “Iată mielul lui Dumnezeu, cel ce ridică păcatul lumii” (In 1,29). Semnificația dată de sfântul Ioan Botezătorul nu trebuie ruptă din contextul timpului său în care mielul prim apare în albeața lui imaculată și plină de slavă ca o cratofanie, ca o manifestare a puterii primăverii care este aproape: el întrupează triumful înnoirii, victoria ciclică a vieții asupra morții. Primul miel era sacrificat tocmai spre a garanta descendența. Până și mentalitatea păgână admitea că numai prin jertfa mielului alb, nevinovat, iubit pentru că este primul, se pot obține marile favoruri ale divinităților. Adepții zeului Dionysos jertfeau mielul spre a prefigura vremea marilor revelații: astfel, spre a înlesni apariția zeului pe malurile lacului Larna prin care coborâse în infern să-și caute mama (originea și sensul vieții), ei aruncau în hău un miel, pentru a-l domoli pe Pylaochos, paznicul porților infernale.

Isus apare ca miel cratofanic (învăluit de putere) încă din Vechiul Testament în mod paradoxal: slab, dus la înjunghiere (cf. Fap 8,32), un Mesia chinuit, după cum îl descrie profetul Isaia (53,7), dar mare și puternic prin iubirea cu care se dăruiește de bunăvoie morții spre a salva viața celor care cred în el. Accentul pascal apare în prim planul celei dintâi epistole a lui Petru (1,18-19): creștinul este eliberat precum odinioară a fost eliberat Israelul din Egipt, prin sângele unui miel, Isus Cristos. Evanghelistul Ioan (19,36) și apostolul Paul (1Cor 5,7) afirmă faptul că moartea lui Cristos desăvârșește jertfa mielului pascal (cf. Jean Chevalier și Alain Gheerbrant, Dicționar de simboluri, Vol. II, Ed. Artemis, București 1995, pag. 299-300).

Cartea Apocalipsul sfântului Ioan pomenește de 28 de ori cuvântul miel spre a-l desemna pe Cristos. Mielul apare biruitor al morții (5,5-6), învingător al porților iadului (17,14) fiind atotputernic, dumnezeiesc (5,7-9) și judecător (6,16), el fiind lumina suprafirească a Ierusalimului ceresc, având menirea să lumineze, venind în lume, pe tot omul (In 1,9) care îl caută pe Dumnezeul Cel Viu.

După Isus, primii care sunt aleși pentru împărăția lui Dumnezeu, pe care Mântuitorul i-a făcut după chipul și asemănarea sa, sunt apostolii, cei doisprezece și apoi cei șaptezeci și doi de ucenici trimiși ca miei în mijlocul lupilor. Ei sunt uniți cu jertfa lui Cristos fiindcă sunt trimiși în mijlocul lupilor, trimiși să se jertfească, pentru a realiza profeția lui Isaia despre marea turmă păstorită de Iahve însuși care îi va purta pe miei la sânul său (Is 40,11).

Iată prezentul profetizat: mieii cratofanici supun demonii în numele lui Isus, fac să cadă Satana din cer (din sufletele oamenilor) ca un fulger, fiindcă el le-a dat puterea și bucuria de a ști că numele lor sunt scrise în ceruri.

Isus a apărut pe pământ ca mielul care ia asupra sa păcatele lumii. A instituit Biserica pentru a-i continua misiunea. Această acțiune comportă din partea lui Isus acțiunea de a face ucenici asemenea lui, adică miei, care să fie capabili să ia asupra lor păcatele lumii: “V-am dat putere să pășiți peste șerpi și scorpioni și peste orice putere a dușmanului”. Acești ucenici, eliberați ei înșiși de păcat, au primit această putere, s-au bucurat, i-au făcut și pe alții să se bucure, înscriindu-și numele în ceruri, lăsându-ne dictonul: Animam salvasti, tuam praedestinasti, adică Ai salvat un suflet, ți-ai predestinat propriul suflet pentru fericirea veșnică.

Fericirea de a se ști eliberat de păcat, fericirea de a elibera pe alții și de a-și scrie numele în ceruri, i-a determinat pe ucenici ca într-o lume în care omul este banul pe care îl are (Ai bani, ești om) și hainele pe care le poartă, să umble îmbrăcați ca cei săraci, fără portofolii și bagaje, mulțumiți cu ospitalitatea ce li se oferă. Apropierea împărăției îi eliberează de grijile viitoare de pe acest pământ. Sărăcia lor are o semnificație profetică, ca și grija față de cei bolnavi (cf. MAC pag. 1098).

Mulți exegeți văd în această trimitere a celor șaptezeci și doi de ucenici instituirea consacrării pentru împărăție. De aici își au originea ordinele călugărești și congregațiile religioase care îmbrățișează sfaturile evanghelice, crucea ascultării, sărăciei și castității.

Celor chemați, apostoli și persoane consacrate, apostolul Paul le oferă ca exemplu propria viață în mijlocul lupilor (Lec. a II-a: Gal 6,14-18). Elementul lor specific este acela de a reproduce în ei înșiși dimensiunea specifică lui Cristos: durerea răscumpărătoare, de a suferi pentru cauza lui Cristos. În apostolul neamurilor mușcăturile lupilor sunt vizibile. Iubirea cu care el le-a acceptat le-a făcut semne, stigmatele lui Isus.

Ce sunt aceste stigmate și de ce le pune apostolul în evidență?

Cuvântul stigmată apare numai în Noul Testament și arată semnele (cicatrice, tatuaje, răni rozii, semn aplicat pe piele cu fierul roșu) care aminteau de apartenența unui sclav de stăpânul său, a unui inițiat de cultul sau de zeul său. La această idee de apartenență se adăuga cea a amenințării: a lovi un sclav sau un inițiat însemna ca cineva să se expună răzbunării stăpânului sau zeului proprietar.

Paul, copleșit de o lungă istorie de peripeții apostolice (cf. 2Cor 11,23-29), este un sclav al lui Cristos care poartă în trupul său tatuajul, pecetea Domnului său. Nimeni, deci, să nu îndrăznească să-l atingă, ca să nu se expună răzbunării Stăpânului său. Paul vrea să spună că el și-a dovedit suficient autenticitatea apostolatului prin semnele pe care le poartă în trupul său. Ce le poate oferi mai mult? Ele sunt semnele iubirii care îl dispun să-și dea chiar viața pentru Cristos, pentru mântuirea lor (cf. CBL pag. 1658).

A fi creștin înseamnă a purta semnele iubirii lui Isus. Chiar dacă aceste semne nu se întipăresc vizibil în trup, ele devin cu atât mai glorioase cu cât sunt mai bine păstrare în suflet. A iubi pe cei ce te mușcă, a iubi pe dușmani, a ierta pe cei care îți greșesc, a face bine celor care îți fac rău, înseamnă a aparține lui Cristos, înseamnă a avea semnele răstignirii lui Cristos în propriul trup și suflet, înseamnă a vesti că împărăția lui Dumnezeu este aproape. La aceasta suntem chemați toți.

Întreaga Biserică își înalță ruga spre cer, și cu dânsa să o înălțăm și noi, zicând: Dumnezeule, prin înjosirea Fiului tău tu ai ridicat omenirea căzută; te rugăm, dăruiește credincioșilor tăi bucuria sfântă că au fost eliberați din robia păcatului și călăuzește-i la fericirea veșnică (LR). Amin.

 

* * *

 

Mergeți, sunteți trimiși ca misionari în mijlocul lumii

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia

De câțiva ani încoace, noi celebrăm în fiecare an, în luna octombrie, Ziua Misiunilor, zi în care se fac rugăciuni speciale și se strâng ajutoare pentru misiuni și pentru misionari. De asemenea, în fiecare an, în Duminica Bunului Păstor, celebrăm ziua chemării la preoție și la apostolat. În Evanghelia Liturghiei de azi, găsim un apel adresat tuturor creștinilor: toți sunt trimiși de Cristos în lume ca misionari și apostoli.

Isus i-a trimis în misiune nu numai pe cei 12 Apostoli, dar și pe cei 72 de ucenici, adică întreaga comunitate de adepți pe care îi câștigase Isus și care erau în momentul acela în jurul lui. Acești ucenici nu au primit hirotonirea preoțească împreună cu cei 12 Apostoli în Cenacol, la Cina cea de Taină; ei erau simpli laici. Iată o învățătură a Evangheliei pe care creștinii au cam uitat-o și pe care ultimul conciliu ecumenic a reafirmat-o cu putere: Biserica lui Cristos nu este un lan în care secerătorii, preoții, seceră, iar laicii stau pe marginea ogorului și privesc. Biserica creștină este în întregime misionară: poporul creștin este un popor de misionari; un creștin care nu e misionar nici măcar nu este creștin.

Misiunea lui Isus în lume o cunoaștem: “Isus Cristos a venit”, scrie evanghelistul Ioan, “ca să distrugă lucrările Diavolului”. La această misiune, Isus i-a asociat pe apostolii săi, cărora le-a dat putere să izgonească duhurile necurate. Dar i-a asociat și pe ceilalți ucenici cărora le-a dat aceeași putere. Seara, cei 72 de ucenici se întorc și raportează bucuroși: “Doamne, până și duhurile rele ni s-au supus când am invocat numele tău”. Iată, Cristos a făcut din noi, toți cei botezați, un popor de exorciști, pe toți ne-a chemat să distrugem împreună cu el lucrările Satanei și să răspândim Împărăția lui Dumnezeu în lume. Dacă ne întrebăm cum se face că la început creștinismul s-a răspândit atât de rapid în întreaga lume, răspunsul este simplu: primii creștini s-au considerat cu toții misionari și au luat în serios responsabilitatea răspândirii credinței în lume. Sfântul apostol Pavel îi lăuda pe creștinii din Tesalonic, fiindcă, prin ei, cuvântul lui Cristos s-a răspândit în toată Macedonia și Ahaia.

Chemați cu toții să fim misionari, nu înseamnă că trebuie să plecăm spre țările din Africa, la popoarele păgâne care nu au auzit niciodată vorbindu-se despre Cristos. Să nu ne facem iluzii: un popor botezat nu înseamnă neapărat un popor creștin. Aici acasă la noi este țara noastră de misiuni, aici este câmpul nostru de apostolat. Isus vorbea despre 100 de oi în staul și una rătăcită. Astăzi, termenii s-au inversat: o oiță în staul, 99 rătăcite.

Cum vom fi misionari? Cum vom face apostolat? Răspunsul îl avem în textele Liturghiei de azi; ele ne pun în mână toate armele apostolatului. Prima formă de apostolat și cea mai bună predică este bucuria ce apare pe fața și în viața creștinului. Prima lectură a început cu îndemnul: “Bucurați-vă împreună cu Ierusalimul și veseliți-vă cu el”. Profetul descrie bucuriile și mângâierile pe care le va aduce Mesia. La psalmul responsorial, l-am preamărit pe Dumnezeu pentru bucuriile revărsate prin Cristos: “Preamăriți-l pe Dumnezeu, toți locuitorii pământului!”

În a doua lectură, sfântul Pavel le urează galatenilor ca pacea să coboare peste ei. Porunca dată de Isus în Evanghelie celor 72 de ucenici este ca, atunci când intră într-o casă, să spună mai întâi: “Pace acestei case”; Shalom, cuvântul cu care se salută evreii, nu înseamnă doar pace, ci plinătatea bucuriilor și satisfacțiilor, mai ales sufletești.

Am avut cu toții ocazia să întâlnim în viață creștini care nu ne-au spus nimic, nu ne-au făcut predici, dar, prin chipul lor senin, calm, fericit, mulțumit în orice împrejurare, ne-au apropiat de Dumnezeu, izvorul fericirii lor. Un paroh de țară l-a întrebat într-o zi pe un enoriaș al său, care își muncea pământul, un bătrân care, deși avusese multe lovituri și suferințe în viață, a rămas întotdeauna senin și mulțumit, care este secretul fericirii sale? “Simplu”, răspunde bătrânul. “Îmi folosesc bine ochii”. “Cum adică?” “În orice situație m-aș afla, privesc mai întâi în sus și mă gândesc la paradisul pe care trebuie să-l cuceresc cu orice preț. Apoi, privesc în jos și văd palma de pământ din cimitir unde voi fi înmormântat Apoi privesc în jurul meu și văd că sunt atâția care suferă mai mult decât mine și, în plus, nu au nici speranța Paradisului”.

În al doilea rând, suntem apostoli, misionari prin mărturia, prin predica unei vieți sfinte. Sfântul Pavel, în a doua lectură, le amintește galatenilor că trebuie să fie o făptură nouă. Tuturor, Cristos, în Evanghelie, ne poruncește să fim lumină așezată în candelabru, cetate așezată pe vârf de munte, care să atragă privirile tuturor. Anul acesta, de Paști, am fost în Israel, ca să-i îngrijesc de sărbători pe creștinii care trăiesc și muncesc acolo, printre evrei și arabi. Înainte de a pleca, le-am spus așa la predică: “Voi sunteți misionari, apostoli, trebuie să-l predicați pe Cristos prin viața voastră acestor oameni care nu-l cunosc pe Cristos; sunt de trei săptămâni aici, dar nu am auzit un evreu sau un arab să-l înjure pe Cristos, să înjure crucea pe care a murit Cristos, Biserica, Paștele pe care îl sărbătorim împreună, altarul și celelalte lucruri sfinte ale creștinilor, nu am văzut un evreu sau un arab beat pe stradă, în schimb, am auzit pe stradă creștini înjurând tot ce au mai sfânt creștinismul, am văzut, pe străzile necreștinilor, creștini abia ținându-se pe picioare de băutură”.

În sfârșit, este apostolatul suferinței, al crucii, fără de care nu sunt posibile urmarea lui Cristos și trăirea credinței creștine. Am auzit cuvintele sfântului Pavel: “În ceea ce mă privește, departe de mine să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus Cristos, prin care lumea este răstignită pentru mine și eu pentru lume”. Eficiența apostolatului nu urmează legile publicității, ale reclamei comerciale. Convertirea lumii la Cristos depinde de capacitatea noastră de a suferi și de a purta crucea împreună cu Cristos.

Secerișul este mare, dar lucrătorii sunt puțini. Îl rugăm pe Stăpânul secerișului să trimită lucrători la secerișul său, să-i facă pe toți creștinii conștienți că toți sunt lucrători în secerișul său.

Mulți dintre noi ne amintim ultimele cuvinte pe care preotul le spunea în latinește: Ite, missa est sau Ite, missio est, care s-au tradus cu: “Liturghia s-a sfârșit, mergeți în pace”. Traducerea exactă este: “Mergeți, sunteți trimiși în misiune, sunteți trimiși ca misionari”. Să reținem pentru săptămâna ce urmează cuvintele de la sfârșitul Liturghiei de duminică: mergeți, sunteți trimiși ca misionari în mijlocul lumii.