Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIII-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
1Regi 19,16.19-21
Galateni 5,1.13-18
Luca 9,51-62

Luca 9,51-62

Când s-au împlinit zilele înălțării sale, s-a îndreptat cu hotărâre spre Ierusalim și a trimis soli înaintea sa. Și, mergând, au intrat într-un sat al samaritenilor ca să pregătească pentru el. Însă nu l-au primit pentru că se îndrepta spre Ierusalim. Văzând aceasta, discipolii Iacob și Ioan i-au spus: “Doamne, vrei să cerem ca focul să coboare din cer și să-i nimicească?”. Dar, întorcându-se, el i-a mustrat. Și au mers într-un alt sat. În timp ce mergeau pe drum, cineva i-a spus: “Te voi urma oriunde te vei duce”. Dar Isus i-a răspuns: “Vulpile au vizuini, păsările cerului au cuiburi, însă Fiul Omului nu are unde-și rezema capul”. Altuia i-a spus: “Urmează-mă!” Acela a răspuns: “Doamne, lasă-mă să merg mai întâi să-l îngrop pe tatăl meu”. Dar el i-a spus: “Lasă morții să-și îngroape morții lor, dar tu, mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu!” Un altul i-a zis: “Doamne, te voi urma, însă mai întâi lasă-mă să-mi iau rămas bun de la cei din casa mea”. Dar Isus i-a spus: “Nimeni care pune mâna pe plug și privește înapoi nu este vrednic de împărăția lui Dumnezeu”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Cristinel Fodor
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Alessandro Pronzato
pr. Raniero Cantalamessa
Diverși alți autori
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Dumea

 

* * *

 

Numai profet?

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Zvonul că Isus este unul dintre marii profeți de odinioară făcea să se înrădăcineze tot mai mult convingerea că a venit Ilie sau că ar fi înviat Ioan Botezătorul, ori altul dintre ei. În acest sens Iacob și Ioan îi cer Mântuitorului să se comporte ca Ilie care a făcut să coboare foc din cer și să-i nimicească pe preoții păgâni ai zeului Baal (1Rg 18,40), iar acum samaritenii merită aceeași pedeapsă, după părerea lor. Isus vrea să le demonstreze că este mult mai mult decât profetul Ilie sau oricare altul.

Elizeu, pentru a fi profet, renunță la bogăție pentru a începe o altă meserie. Evreii aveau școli pentru a învăța meseria profetică. Isus nu-și schimbă meseria de tâmplar în cea de profet, el trebuie să demonstreze că însăși această meserie umilă face parte din misiunea sa mai mult decât profetică, de slujitor al lui Iahve (Zah 3,8), de dăruire totală pentru această slujire care nu aduce nici un beneficiu material, ci din contra, cere o lepădare totală chiar și de strictul necesar, precum este piatra pentru a-și rezema capul (Mt 8,20). Cine alege renunțarea la tot, acela este cel mai aproape de Dumnezeu; renunță la tot acela care alege să facă în toate voința lui Dumnezeu și nu pe cea proprie. Isus renunță să apară egal cu Dumnezeu și alege starea sclavului (Fil 2,7) care nu are nici măcar dreptul de a gândi altceva decât ceea ce gândește și voiește stăpânul său.

Când Ilie l-a chemat pe Elizeu, acesta i-a zis: Lasă-mă să merg și să sărut pe tatăl și pe mama mea și apoi voi veni după tine. Și i-a permis, fiindcă până la venirea lui Mesia mai era timp. Chemarea unui om, chiar la o misiune oricât de înaltă, suferă amânare, dar chemarea lui Isus adresată oricărui om, nu, fiindcă timpul s-a împlinit: Lasă morții să-și îngroape morții lor, dar tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu.

Problemele împărăției întrec pe cele ale familiei. Acela care cere ruperea relațiilor de familie stabilite de natură prin sânge este mai mult decât om sau profet. Cine poate cere oare ceea ce a cerut Isus de la oameni, afară de Dumnezeu singur? Dacă cineva vine la mine și nu urăște pe tatăl său și pe mama sa și pe femeia și pe copil și pe frați și pe surori, chiar și viața sa, nu poate fi ucenicul meu (Lc 14,26).

O poveste indiană spune că un cerșetor aștepta la o margine de drum cu mâna întinsă spre trecători, dar nimeni nu-l lua în seamă. Deodată vede în zare cum se apropie tot mai mult caleașca regală. Capul i s-a umplut de idei roze. Desigur, se aștepta să primească o pomană împărătească, menită să-l elibereze pentru mult timp de starea smerită de cerșetor. Când trăsura a ajuns în dreptul lui, regele a scos mâna din cupeu și i-a zis: Ce-mi dai? Sărmanul cerșetor, rămas uimit și mut, a băgat mâna în desagă, a luat un bob de grâu și i l-a dat. Toată ziua a rămas trist. Seara, când și-a răsturnat desaga, printre boabele mărunte a găsit un bob de aur. Atunci a început să plângă și să spună cu durere: De ce am fost oare atât de zgârcit? De ce am fost atât de orb? De ce nu i-am dat un pumn de boabe? De ce nu i-am dat tot ce aveam în desagă? Acum aș fi fost atât de bogat! Regrete tardive.

Dumnezeu cel infinit de bogat, Isus în care Tatăl a ascuns toate comorile (Col 2,3) ne cere totul, nu că ar avea trebuință de nimicul nostru, dar ca să ne schimbe total într-o ființă nouă în care să poată pune, ca în Isus, toate comorile înțelepciunii și ale științei. Să nu fim zgârciți, ca să nu regretăm mai târziu în zadar.

Nici un om nu se poate mântui pe sine, fiindcă prin păcat tot omul devine robul Satanei. Din această robie poate mântui numai acela care n-a fost, nu este și nici nu poate fi niciodată în starea păcatului. Isus afirmă clar că el a venit să mântuiască sufletele oamenilor. Profeții îndreptau oamenii spre Dumnezeu, ca să fie mântuiți. Isus îi mântuiește. De aceea se scandalizau fariseii și bătrânii poporului că Isus, om fiind, îndrăznește să ierte păcatele, să-i mântuiască pe oameni de sub jugul Satanei (Mt 9,2-6), de aceea, răstignindu-l, îi cer să se mântuiască pe sine așa cum a mântuit pe alții (Mt 27,39-44). Rătăceau, fiindcă nu știau Scripturile și nu cunoșteau puterea lui Dumnezeu de a-i mântui pe oameni prin oamenii creați după chipul și asemănarea sa (Gen 1,26) deci cu capacitatea de a primi puterea de a mântui, cum spune Isus ucenicilor: Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate (In 20,23). Isus este mai mult decât profet, este Fiul lui Dumnezeu făcut om, are în mâna sa toată puterea în cer și pe pământ (Mt 28,18), poate să ierte, vrea să ierte și vrea să împartă oamenilor puterea iertării, ca ei să învețe să ierte. Omul, ca Iacob sau Ioan, vrea să coboare foc din cer și să nimicească, fiindcă uită de chipul și asemănarea omului cu Dumnezeu. Omul nu știe ce este viața, nu-i cunoaște valoarea și nu o prețuiește.

Mari au fost profeții, dar nici unul dintre ei nu a putut spune că acelora care îi vor urma, le vor da ca răsplată împărăția cerurilor. Te voi urma, Doamne, dar… Isus nu admite nici un dar, el spune categoric: Cine vine după mine și se uită înapoi, nu este vrednic de împărăția lui Dumnezeu.

Dacă noi suntem chemați pentru a ajunge la împărăția lui Dumnezeu, trebuie să ne conformăm viața cu Cristos, spre a realiza plinătatea vieții sale în noi, cerându-ni-se să renunțăm la bucuriile strict necesare de pe pământ și la legăturile cele mai legitime, dacă nu stau ca un obstacol în calea realizării vieții celei noi, cu atât mai mult să renunțăm la cele păcătoase. Viața cea nouă, care ne vine numai de la Cristos, trebuie să dea sens vieții altora, celor din jur. Un înțelept budist spune o poveste; a făcut o călătorie în iad și în rai. Totul era la fel, splendid, mesele întinse ca la cel mai bogat ospăț, aceleași feluri de mâncare și băutură etc. Felul de a mânca era din Orientul îndepărtat: fiecare trebuia să ia mâncarea din farfurie cu două bețișoare lungi. Cei din iad luau mâncarea din farfurie, dar fiindcă bețișoarele erau foarte lungi, până să o ducă la gura proprie, o scăpau și iar o reluau și, fiindcă în loc să se sature mai mult flămânzeau, se înfuriau, fiecare pe sine și pe cei din jur. În rai, deși trebuiau să servească masa cu aceleași bețișoare lungi, mâncau pe săturate și se veseleau de mai mare dragul. Cum? Fiecare lua cu bețișoarele mâncarea și o oferea vecinului de vizavi. De aceea, spune sfântul Petru despre Satana că umblă ca un leu turbat, răgând și căutând pe cine să înghită și nu se satură niciodată, fiindcă a pierdut sensul unic al vieții care duce numai la iubire.

Isus caută să ne dovedească faptul că el este mai mult decât profet, ca noi să înțelegem că suntem mai mult decât simpli muritori și sensul vieții noastre trebuie să fie unic, spre iubire. Cristos ne-a eliberat de păcat și de moarte ca să rămânem liberi, chiar dacă trăim în trup, îmbrăcați în carne și oase. Liber însă este numai acela care iubește pe aproapele său și fuge de păcatele cărnii (lectura a II-a), fiindcă numai acesta îl poate avea pe Duhul Sfânt. Isus ne-a asigurat că Tatăl ni-l va da când îl vom cere (Lc 11,13) și numai el ne poate vărsa iubirea adevărată în inimi (Rom 5,5).

În evanghelia de azi vedem cum Isus pune un accent deosebit pe renunțarea la egoism și orgoliu. Samaritenii s-au mâniat că Isus se îndrepta spre Ierusalim, socotind, în mândria lor, că Isus le aduce un afront plin de dispreț față de templul lor de pe muntele Garizim. Nu mai puțin orgolioși în atitudinea lor de ucenici ai Domnului, Iacob și Ioan se mânie că samaritenii nu-l primesc pe Învățătorul lor și implicit, nici pe ei. Numai Isus, cunoscându-și sensul vieții, rămâne liniștit, afirmând clar că n-a venit să nimicească pe cineva, ci să mântuiască pe toți.

Orgoliul se transformă întotdeauna în furtună și foc. Cuvântul Domnului constituie arta divinei înțelepciuni. Primind cuvântul Domnului și păstrându-l în inimă, asemenea preacuratei Fecioare Maria (Lc 2,19), el aprinde focul iubirii, care nimicește păcatul și moartea, dar salvează chipul și asemănarea cu Dumnezeu din om.

Doamne, aprinde-ne de focul iubirii tale cerești, ca să fim mântuiți și să devenim mântuitori pentru cei din jurul nostru. Amin.

 

* * *

 

“Urmează-mă”… “Dar, unde mergi?”…

Autor: pr. Cristinel Fodor
Copyright: Predici.cnet.ro

După 1989 tot ni s-a băgat în cap până ce vom crede, că suntem liberi, liberi, liberi, ca și cum atunci s-ar fi inventat libertatea. De la 1 ianuarie anul acesta suntem “și mai liberi”. Și fiecare a început să-și trăiască libertatea. Ești liber să mergi în Occident, ești liber să te desparți de soț/soție, ești liber să trăiești necununat, ești liber să faci avort, ești liber să alegi să fii bărbat sau femeie… Izbucnim cu toții în cântece și dansuri “libere”. Radioul și televiziunea în această privință sunt “cu noi”.

Dar suntem noi într-adevăr liberi? Suntem liberi în interiorul nostru așa cum este Cristos? Nici cuib, nici loc unde să se odihnească, nici timp pentru trecut, nici timp pentru prezent: este total disponibil pentru Împărăția lui Dumnezeu, fără a se uita măcar înapoi. Așa ne vrea Mântuitorul, așa de liberi. Care patron îți oferă o așa mare libertate? Suntem liberi să iubim, liberi să slujim. Nu suntem legați, nu suntem închiși și înlănțuiți. Suntem liberi în Domnul. Liberi să-l urmăm.

Noul Testament este plin de învățături privitoare la condițiile necesare unui ucenic al lui Cristos. Aceste recomandări au un loc important în învățăturile lui.

Condițiile de îndeplinit ca să fii un adevărat ucenic al lui Isus sunt atât de riguroase, încât mulțimile l-au părăsit de îndată ce și-au dat seama de prețul pe care trebuiau să-l plătească.

Isus ar fi putut prinde ocazia care îi era oferită ca să speculeze popularitatea pe care și-o făcuse de câteva luni. “Împreună cu Isus mergeau multe noroade”; ele erau uimite de învățătura lui.

Cum va trage el folos din această situație favorabilă? Va face vreo minune senzațională, pentru a stârni și mai mult curiozitatea mulțimii? Va trimite foc din cer asupra samaritenilor? Îi va lăuda pe oameni, pentru ca ei să-l adore? Le va oferi oare câteva încurajări, le va arăta o îngăduință deosebită, ca să fie câștigați cauzei lui? – Nu! În loc de toate acestea, el parcă ar vrea să le pună condiții care li s-ar părea dure și fără rost. Ce metodă curioasă pentru o căpetenie, să descurajeze, în mod conștient, pe cei al căror sprijin i-ar plăcea să și-l asigure! Când dorim să dobândim popularitate, avem tendința de a îndulci condițiile noastre. Cristos arată însă înadins situația deosebit de grea a celor care vroiau să-l urmeze și, făcând acest lucru, împrăștie mulțimea celor ce ar fi vrut să-i fie ucenici.

Cristos declară, în termeni care nu se pot interpreta, că a fi ucenic al lui înseamnă mult mai mult decât a accepta, pur și simplu, un crez. El precizează că acest lucru costă, că este mai mult greoi decât pasionant. În loc să prezinte condiții ușoare și plăcute, el subliniază greutățile și pericolele pe care le aduce această stare. El vorbește mai degrabă despre dușmani de înfruntat, decât despre prieteni de care ne-am putea bucura. El nu le promite ucenicilor săi pantofi țesuți cu aur și un drum presărat cu trandafiri, ci o cărare stâncoasă și niște pantofi tari. El nu atrage pe nimeni niciodată aruncându-i vreo momeală, nici nu ascunde prețul care trebuie plătit. Ucenicii trebuie să-l poată urma în întreaga cunoștință de cauză.

Viața misionară a fost totdeauna caracterizată prin lipsa de confort și prin renunțări, greutăți și pericole, pentru cauza cea mai nobilă; și totuși, tineretul a fost atras totdeauna de chemarea la sacrificiu.

Fragmentul evanghelic de astăzi se oprește asupra a ceea ce se poate numi “dorința de radicalitate”. Este suficient să avem în fața ochilor diferitele cazuri prezentate de Isus.

A fi ucenicul lui Isus înseamnă a-l urma eroic la Ierusalim pentru a-și dărui viața, deci un anumit stil de viață în care nu există și nici nu trebuie să existe nostalgie. Termenul “ucenic” înseamnă “elev”; nu un student pasiv, ci unul care învață cu intenția de a pune lecția în practică. Ucenicul creștin este un elev de bunăvoie în școala lui Isus Cristos. El îi invită mai întâi pe oameni să vină la el, apoi să-l urmeze. Însă nu toți care vin la el sunt gata să-l urmeze pentru a-l sluji într-un spirit de sacrificiu. Termenii: “ucenic” și “credincios” nu sunt totdeauna sinonimi, cu toate că ar trebui să fie. Noi, cei credincioși, punem noi în practică învățăturile lui Cristos? Faptele noastre zilnice sunt ele determinate de convingerile noastre?

De ce atunci Mântuitorul a cerut atât de mult de la ucenicii săi, când tocmai aceste cerințe îl făceau să-și piardă popularitatea? Pentru că el se preocupa mai mult de calitate decât de cantitate. El vroia să-și aleagă bărbați și femei în întregime dăruiți lui, pe care să poată conta în zilele cele mai critice, așa cum erau tovarășii lui Ghedeon. El vroia ucenici demni de încredere, ca să-și poată zidi biserica și pentru a lupta împotriva puterilor răului. O dată convins de măreția aceluia pe care-l urmează și de cauza la care se angajează, ucenicul lui Cristos va fi gata pentru orice sacrificiu.

Biserica a progresat atâta timp cât a purtat cicatrice, dar n-a întârziat să se piardă îndată ce a început să-și înalțe steaguri, stăpână pe sine. Timpul când creștinii erau dați ca hrană leilor a fost mai glorios decât acela când ei au început să ia abonamente la spectacole religioase!

În momentul în care îl alegem pe Isus trebuie să spunem un adio definitiv trecutului și să începem o nouă naștere, un nou drum, o nouă aventură, fără nici un “dacă”, fără nici un “însă”, fără nici o altă rezervă mintală sau compromis.

Într-o zi profetul Ilie nu s-a putut abține să nu strige israeliților pe care regele Ahab i-a adunat pe muntele Carmel pentru a asista la o jertfă în cinstea lui Iahwe: “Până când veți șchiopăta cu amândouă picioarele? Dacă Domnul este Dumnezeu, urmați-l pe el și nu pe Baal” (1Reg 18,21).

Ceea ce Ilie le spunea coreligionarilor săi referitor la Dumnezeu, astăzi ne repetă nouă evanghelia referitor la Cristos. Dacă Cristos este învățătorul tău, lumina ta, mântuirea ta, viața ta, trebuie să te hotărăști numai pentru el și să lași la o parte orice formă de nehotărâre, de a sta pe margine. Ucenici pe jumătate sau cu ziua sunt deja prea mulți și nu este cazul să mărim numărul lor. Pe lângă toate astea ai fi un trădător.

Ucenicul adevărat nu are principii diferite de cele ale evangheliei, nu este chemat să lupte cu nimeni, nu are datoria de a conduce războaie sfinte, cruciade împotriva necredincioșilor, de a coborî foc din cer asupra localităților sau de a arde pe rug, ci e chemat să-l urmeze pe Învățătorul. Doar focul Duhului adus de Cristos trebuie să-l aprindă. Nu reacționează cu agresivitate, ci cu iubire.

Unuia care mărturisește că este gata să-l urmeze oriunde s-ar duce (Lc 9,57), Isus îi răspunde: “Fiul omului nu are unde să-și rezeme capul”.

La invitația Mântuitorului un altul e dispus să-l urmeze, dar vrea mai întâi să-și îngroape părinții. Isus îi răspunde: “Lasă morții să-și îngroape morții lor; tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu”. E de-a dreptul scandalos să ți se interzică gestul cel mai frumos de iubire față de părinți! Rabinii permiteau chiar încălcarea sabatului pentru o asemenea faptă de iubire. Să nu luăm cuvintele ad litteram. Isus vrea să arate că nimic, nici chiar sentimentele cele mai sfinte nu se pot interpune și împiedica decizia de a-l urma. Tatăl reprezintă legătura cu tradiția, cu trecutul, cu obiceiurile vechi, cu ambientul cultural în care se trăiește.

De ce nu te hotărăști? De ce eziți? Ce speri departe de el? Mișcă-te! Lasă-ți colivia ta mică, chiar dacă e aurită; lasă-ți hârtiile, chiar dacă sunt prețioase; lasă-ți afacerile, chiar dacă sunt bănoase; lasă-ți muncile, chiar dacă sunt urgente; lasă-ți timpul liber, chiar dacă e dulce; lasă-ți prietenii, chiar dacă sunt dragi. Lasă orice lucru și mergi, aleargă. Nu amâna pe mâine… ziua de mâine nu-ți aparține și poate că nu vei mai putea. Mai faci o afacere? Poate va fi ultima. Mai faci un tur? Poate vei cădea. Vrei să mai visezi o dată? Poate că acel vis nu se va sfârși.

Lucrul cel mai bun este să pornești. Inima nu se împarte: ori cu totul aici, ori cu totul dincolo. Nu mai fă calcule: iubirea nu cunoaște matematica, nu știe să calculeze. E mai bună apa căldicică decât cea rece, dar în iubire ești ori cald, ori rece. Iar Mântuitorul nu te vrea căldicel. Treci râul și rupe toate punțile în spatele tău. Trăiește credincios și liber în singura țară a libertății: Dumnezeu. Să nu mai dorești să te întorci la galere. Lumea nu mai este pentru tine patria ta, pentru tine este o țară străină.

Un al treilea se prezintă la Isus… fără să fie chemat de el. Isus nu-i permite să se ducă să-și ia rămas bun de la ai săi. Nu acceptă să fie pe locul doi. Toate afecțiunile sunt secundare atunci când trebuie să urmezi voința Tatălui. Misiunea ucenicilor este urgentă și mai importantă decât altele, nu pot pierde timpul.

Ți-ai ridicat privirea spre cer? Nu o mai întoarce spre noroi. Când ți-ai ales calea, când ți-ai văzut steaua, pornește fără ezitare. Dacă ai vrea și nu prea ai vrea,… nu mai pleci, ezitarea te ține la sol. Te mai țin niște ațe, sfori, funii? Taie-le. Trecutul pe care-l lași nu mai este al tău. Înalță-ți velele speranței în viitorul pe care l-ai ales.

Dacă privești în urmă nu poți merge înainte sau, dacă vei merge, călătoria ta va fi în amărăciune. Dacă inima ta plânge, pune-i căluș, dar du-o cu tine. E un copil capricios: nu o încredința nimănui pentru că îți va face multe necazuri. Ține-o cu tine și… ÎNAINTE. Aleargă, aleargă fără oprire: timpul nu este acum un aliat al tău ci un competitor. “Așteaptă”, îți șoptește trecutul. “Grăbește-te”, îți strigă viitorul. “Întoarce-te”, geme trecutul. “Înaintează”, cântă viitorul.

Unde să mă grăbesc, unde să înaintez?

Urmează-mă!

“Dar, unde mergi?”

Când s-au împlinit zilele înălțării sale, s-a îndreptat cu hotărâre spre Ierusalim” (Lc 9,51).

 

* * *

 

Totul sau nimic

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Un paznic de la un far de pe o coastă periculoasă a primit ulei suficient pentru a-i ajunge o lună și i s-a cerut să păstreze lumina aprinsă noapte de noapte. Într-o zi a venit o femeie și i-a cerut ulei pentru a-și încălzi copilul. Apoi a venit un fermier. Fiul lui avea nevoie de puțin ulei pentru a putea citi. Altul a venit pentru că avea nevoie la motor. Paznicului i se păreau demne de luat în seamă fiecare dintre solicitări. Dar la sfârșitul lunii rezervorul de ulei era gol. Într-o noapte neagră trei nave s-au ciocnit de stânci. Peste o sută de oameni au murit. Paznicul a fost tras la răspundere, la care el a explicat ce făcuse. Judecătorul i-a spus: “Ai primit o singură sarcină: să menții lumina aprinsă. Orice altceva era pe planul doi. Nu ai nici o scuză.”

Tentația presupune de regulă alegerea dintre bine și rău. Cea mai perfidă tentație este atunci când trebuie să alegi între două opțiuni bune. Paznicul din povestea noastră s-a aflat într-o astfel de situație. La fel și ci cei din Evanghelia de astăzi. În astfel de cazuri poți să devii cu ușurință inamicului binelui adevărat. Trebuie să știi să spui nu unui lucru bun pentru a putea spune da unui lucru necesar. Evanghelia de astăzi este o succesiune de patru întâlniri cu oameni care ar fi putut să devină discipoli ai lui Isus dacă nu erau reținuți de diverse îngrijorări și motive. Fiecare întâlnire subliniază un alt motiv.

Prima este întâlnirea dintre trimișii lui Isus și locuitorii unui sat din Samaria. Motivul care îi oprește pe samariteni să îl accepte pe Cristos și să îi urmeze Lui este patriotismul. Samaritenii și evreii erau dușmani. Sătenii samariteni auziseră probabil de Isus și despre ce făcea El și erau interesați. Dar când au aflat că Isus și discipolii Lui merg spre Ierusalim, admirația lor s-a transformat în opoziție. Patriotismul și devoțiunea pentru cauza națională este, desigur, un lucru bun. Dar când din cauza acestor obstacole nu mai poți vedea realitatea în întregime, incluzând realitatea spirituală și eternă, atunci pierzi perspectiva lucrurilor.

La a doua întâlnire vedem un bărbat care îi spune lui Isus: “Te voi urma oriunde te vei duce”. Isus îi răspunde: “Vulpile au vizuini, păsările cerului au cuiburi, însă Fiul Omului nu are unde-și rezema capul”. De ce a spus Isus acestea? Probabil pentru că simțise că în fața Lui era un om care prețuia independența și siguranța financiară. Este bine să ai scopuri financiare înalte, pentru a-ți asigura bani ție și celor încredințați ție spre grijă. Dar când aceste scopuri devin piedici în slujirea lui Dumnezeu, atunci ceva este în mod evident greșit.

Urmează întâlnirea cu bărbatul care vrea mai întâi să își îngroape tatăl, apoi să îl urmeze pe Isus. Îngroparea părinților este parte a poruncii “Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta” (Ieșirea 20,12). Este vorba deci de un om cu înalte principii morale, un om care respectă legea și care nu își neglijează datoriile religioase. Din nou, o virtute foarte bună. Și totuși Isus ne spune că nu trebuie să lăsăm respectarea unor reguli, fie ele și religioase, să ne imobilizeze, să ne oprească de la a-l urma pe Cristos, care este mereu în mișcare, în noi teritorii, cu noi provocări în față.

În fine, este și bărbatul care dorește să meargă să își ia rămas bun de la rude înainte să îl urmeze pe Isus. El dorește să urmeze exemplul lui Elisei (prima lectură) care și-a luat rămas bun de la familie înainte să devină discipolul lui Ilie. Vedem deci un om care prețuiește valorile sociale și familia. Am putea spune: de ce nu sunt așa toți oamenii, mai ales astăzi! Și totuși, în fața chemării urgente a împărăției lui Dumnezeu, grijile privind societatea și familia te pot trage înapoi. “Nimeni care pune mâna pe plug și privește înapoi nu este vrednic de împărăția lui Dumnezeu.”

Aceste relatări ne arată că a-l urma pe Cristos înseamnă a-l urma necondiționat. Spuneți în minte: “Îl voi urma pe Cristos dacă…” Dacă ați completat propoziția cu ceva înseamnă că sunteți exact în situația acestor bine intenționați posibili discipoli. Isus nu acceptă un loc secund în viața noastră. El este primul sau nimic. Totul sau nimic.

 

* * *

 

Între boi și foc

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

O procesiune frumoasă

Nimic de zis. Un om conduce perechi de boi, unul în urma celuilalt, fără întrerupere, are un oarecare efect. Astăzi ar ieși o fotografie neobișnuită, de o rară sugestie, vrednică să găsească un loc în revista cea mai rafinată. Din aceasta trebuie să deducem că Elisei este un țăran destul de bogat. Dar și că ogoarele sale sunt mai degrabă tari, dacă este necesară forța de lucru a douăzeci și patru de boi pentru a permite plugului să-și facă loc în acel teren. Poate Elisei, în timp ce avansa cu pas rar în procesiunea bovină, făcea calculele sale judiciose, programând recolte bogate, hotărând cumpărarea unei alte perechi, și apoi a încă alteia… Și, poate, cine știe, într-o zi și-ar putea permite să aibă argați care să umble ei pe acest teren aspru, în timp ce el ar dirija gospodăria fără a trebui să fie ars de soare sau înmuiat de ploaie.

În schimb în acea zi este abordat de Ilie, care îi aruncă pe umerii transpirați propria manta (semnul învestiturii profetice). Elisei înțelege imediat că, din cauza acestui gest, viața sa de acum înainte se va juca în altă parte, în alt mod, făcând alte calcule, mai mult ne mai făcând nici un calcul. Se simte “chemat” să interpreteze diferit propria existență, să imprime un alt pas pe propriul drum. Nu perimetrul bine fixat al ogorului, o brazdă aliniată și o altă brazdă, traseu repetat spre marginea extremă și apoi drumul întors spre capătul celălalt. Ci riscul, aventura, itinerariu imprevizibil, lipsă de siguranță, provizorat (aceeași nesiguranță care caracterizează viața nomadă a lui Isus, cum el însuși spune în fragmentul din evanghelia de astăzi).

Elisei pregătește un banchet somptuos, la care invită pe oamenii săi pentru a saluta plecarea neașteptată, părăsind proiectele de intensificare a gospodăririi familiare. Nu că ar fi decis să se mulțumească cu ceea ce are. Dimpotrivă, a stabilit să nu se mulțumească. Observă chemarea la altceva. Meseria este înlocuită cu chemarea. În locul intereselor și afacerilor, fascinația unei chemări. Se regăsește pe deplin liber, în momentul în care se pune în slujba lui Ilie profetul. Ajuns la capătul brazdei, nu se întoarce înapoi. Merge drept înainte, lăsându-se condus de vocea Domnului.

Cine are jugul pe umeri?

Dar să fixăm încă pentru o clipă imaginea lui Elisei în timp ce ară. El conduce boii, în aparență. În realitate, el este condus. Trebuie să adapteze pasul său cu al lor, să-și impună ritmul lor, să le suporte obiceiurile. Jugul, în fond, îl are el pe umeri. Sunt domenii, lucruri, posedarea bunurilor care domină viața, țin ca ostatic persoana, ocupă aproape tot spațiul inimii sale.

Să transferăm în ziua de astăzi acea imagine câmpenească. Elisei este cineva dintre noi, când suferim sclavia averii, a succesului, a carierei, a bunăstării economice, a comodității… Desigur, boii de acum sunt în afara peisajului nostru. Noi dominăm, mai degrabă, cei șaptezeci și mai mulți cai putere ai automobilului (și nici nu ne gândim vreodată să-l “sacrificăm”, așa cum Elisei a sacrificat o pereche de boi). Oricum, fie că este vorba de boi sau cai, adesea suntem târâți. De mode, de obiceiuri, de ideologii mai folosite, de modul de a gândi (sau de a nu gândi!) de un oarecare ambient, de conveniențe, de calcule oportuniste. Să ne obosim puțin, în ciuda marii viteze, fără avânt, fără fantezie, veghind la apărarea pozițiilor dobândite, preocupați de a ocroti – și spori – avutul adunat. Gesturi repetate, vorbe scontate, idei luate cu împrumut, formule uzate, gesturi obligate pentru a celebra ritualurile aparente. “hotărârea luată” care ne dispensează de plictiseala de a “lua hotărâri”, de fiecare dată, deschizând ochii, făcând să funcționeze creierul, dând glas rațiunilor inimii.

În sfârșit, nu putem – și nu vrem – să ieșim din brazdă. Prea angajant, prea riscant. Excesiv de incomod de a interpreta viața în chip nou, creativ, neașteptat. În afara manuscrisului sugerat de pașii cadențați ai boilor din ultima versiune. Este greu să ne dăm seama că lumea începe dincolo de gardul viu. Că începi să trăiești când, după un pas, nu pui și pe celălalt din forța inerției, ci inventezi unul, nou, neașteptat, ne programat. Desigur, mantaua lui Ilie, sau misiunea profetică, oricare misiune, nu dă garanțiile oferite de șoldurile grase ale boilor. În compensație, când se trăiește pentru a fi și nu pentru a avea, când se abandonează brazda pentru a inventa propriul drum, când nu se merge în șir după pasul tuturor, dar se merge unde conduce inima ascultând de propriile exigențe la care nu poți renunța, când se face un gest de ruptură cu obiceiurile pentru a urma o chemare care vine de departe, atunci viața devine ceva original, inedit, creativ.

Sensul nu îl găsești în brazdă. Ci în trasarea unei cărări.

Semnificația ți-o oferă (sau, dacă preferi, te ajută s-o descoperi) Cineva care îți fixează întâlnirea dincolo de șanțul familiar, care delimitează stăpânirile tale, dincolo de boii (prezenți și viitori), dincolo de bunurile, dincolo de lucrurile, dincolo de cele știute. Trebuie să arzi jugul, cum a făcut Elisei. Trebuie să iei tot ceea ce te împiedică să vezi… un pic mai departe. Chiar și tu ești chemat. Chiar și tu ai o chemare. Ești chemat, într-adevăr, să răspunzi la invitația de libertate (a doua lectură de astăzi). Să cucerești o porție de viitor. Este inutil să te întrebi ce va face Elisei în urmarea lui Ilie. Știm ce făcea înainte. Acum unica certitudine este că lasă în spate (cu o sărbătoare!) perspectiva utilului, preocuparea de bună stare, pentru a face “în mod diferit”, pentru a fi “diferit”. Toți s-au simțit un pic mai liberi când Elisei nu mai vrea să știe de juguri. Numai un om “eliberat” poate vesti eliberarea.

“Cu hotărâre”

În evanghelie aș vrea să subliniez un adverb. Isus se îndreaptă “cu hotărâre” spre Ierusalim, unde se va săvârși destinul său. Și noi suntem implicați în acea “hotărâre”. Este vorba de lua o hotărâre, să nu tergiversăm la infinit, să facem o alegere precisă, să luăm cu luciditate și cu curaj o îndatorire cu ferma hotărâre de a o duce până la capăt, de a trăi consecințele, chiar și cele mai costisitoare. Noi, prea adesea, ne lăsăm paralizați de incertitudine, de teama de a ne compromite, de a risca, de frica de… a avea curaj. Suntem nehotărâți în toate.

În loc să fim mișcați de conștiință, suntem ciupiți de veleitarism. Îndeplinim numeroase, timide tentative în mii de direcții, fără însă a ajunge la capăt. Ne aruncăm, dar cu colac de salvare. Ne lăsăm seduși de mare, dar fără să înaintăm în larg, fără a ne desprinde prea mult de malul care ne dă siguranță. Pornim la aventură, garantându-ne însă, preventiv, o cale de întoarcere. Cunosc indivizi care trec de la o experiență la alta (fie în domeniul spiritual cât și în cel social), cuprinzând cele exotice, de avangardă, fără a duce la sfârșit vreo una, fără a-și lua o îndatorire concretă, precisă, totală.

Par că vor să colecționeze emoții, în loc să se împovăreze cu responsabilități. Caută gratificații în loc de datorii de împlinit cu fidelitate. Pierd vremea în van, evitând să se lase țintuiți într-un serviciu, fie modest, dar bine definit. Ar vrea să îmbrățișeze totul, fără a se dedica în întregime la nimic.

Cristos, în schimb, cere hotărâre. Iubește pe cel “decis” să rupă cu trecutul (lasă ca morții să îngroape pe morții lor”), cine este dispus să întreprindă o operă dar numai pentru a o duce la bun sfârșit, care vrea să parcurgă un drum dar exclusiv în lumina coerenței, fidelității, fără răzgândiri, întoarceri (“nimeni care a pus mâna pe plug și apoi se întoarce îndărăt, nu este apt pentru împărăția lui Dumnezeu”). Celui care vrea să-l urmeze, Cristos nu-i promite nici adăpost, nici cuib, dar un drum de libertate. Nu oferă garanții, bunuri, ci eliberare de preocupările prea înguste, limitate. Totul, însă, ca propunere, invitație. Fără să forțeze pe nimeni. Decizia nu poate niciodată să fie impunere.

Isus este exigent, nu intransingent. Nu au înțeles aceasta Iacob și Ioan, “fiii tunetului”, care cer să se poată ruga (!) pentru ca să coboare din cer un foc care să ardă fără scăpare pe locuitorii unui sat din Samaria, vinovați că nu au vrut să-l primească pe Învățătorul lor. “…Dar Isus s-a întors spre ei și i-a mustrat”. Nu este permis “să te rogi împotriva” cuiva.

Darul este oferit gratuit și este primit în libertate. Nu este nevoie de nici o pedeapsă. În privința pedepsei aceia au avut-o deja, lipsindu-se de darul de a primi invitația. Isus vrea să curețe “hotărârea” ucenicilor de orice crustă de fanatism, de intoleranță. Darul nu poate fi niciodată însoțit de amenințări. Unul este liber numai în măsura în care, fără a micșora propria “decizie”, reușește să respecte libertatea altuia. … Elisei a ars, înainte de plecare, jugul boilor. Iacob și Ioan – deși nu erau țărani, ci exercitau meseria de pescari – evident l-ar fi lăsat în urmă…

Cineva s-a precipitat să ia locul lui Elisei

“Dacă vă lăsați călăuziți de Duhul Sfânt, nu mai sunteți sub lege” avertizează Paul (a doua lectură). Elisei a devenit profet încetând de a mai conduce și lăsându-se condus de boi. În locul jugului, a ales drumurile imprevizibile, surprinzătoare ale Duhului. Cineva, însă, chiar și în Biserica de astăzi, pare că a înlocuit mantaua profeției cu jugul legalismului celui mai sufocant. Și, deși impune acest jug fraților care au fost “chemați la libertate”, nu ezită să calce porunca iubirii, în care legea găsește plinătatea sa, pentru a suspecta, denigra, a bombăni, a-și arăta dinții, de a mușca, devora pe oricine s-ar hazarda să revendice statutul de fiu al lui Dumnezeu “chemat la libertate”.

Cineva, evident, se gândește că este indispensabil de a reocupa locul lăsat liber de Elisei când a plecat de-a lungul drumurilor sugerate de Duhul Sfânt. Și continuă să viseze la perechile de boi rămase, la care el a renunțat. Se înșeală că progresează pentru că, ajuns la capătul brazdei, se reîntoarce parcurgând în sens contrar exact aceeași brazdă. Crede că este posibil “să urmezi” numai dând înapoi. Desigur, nu a uitat focul. Dar în interior a aruncat cu violență mantaua lui Ilie.

 

* * *

 

Vocație și vocații

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Pericopa evanghelică de astăzi începe cu o adnotare importantă, spre a înțelege întreaga Evanghelie a lui Luca: “Când s-au împlinit zilele înălțării sale, s-a îndreptat cu hotărâre spre Ierusalim”. Luca a orânduit în mare parte spusele și faptele lui Isus pe care le cunoștea în decursul acestei călătorii din Galileea în Ierusalim. Aici nu este vorba numai de o simplă deplasare geografică, ci de ceva mai mult: este urcarea lui Isus spre ținta Sa. Paștele este realizarea exodului Său, mult mai așteptat și anunțat în episodul tansfigurării. Este important să ținem cont de această particularitate atunci când vom citi Evangheliile din duminicile următoare, unde vom afla cuvinte spuse de Isus, care mergea în întâmpinarea morții Sale.

La începutul Evangheliei de azi avem un episod neplăcut legat de acea călătorie a lui Isus: refuzul samaritenilor de a-L primi, tocmai pentru că se ducea la Ierusalim. Evanghelia nu privilegiază nici o categorie de oameni, chiar nici pe cea a neprivilegiaților. Samaritenii, care altădată erau propuși ca pildă de urmat (samariteanul milos), aici apar și ei supuși prejudecăților și greșelii. Însă cea mai mare greutate a pericopei se află desigur în cea de-a doua parte, în acea serie de trei chemări a lui Isus, care încep totdeauna cu verbul “a urma”, într-o poziție reliefată: “Te voi urma… Urmează-Mă… Te voi urma… ” Ultima dintre aceste chemări își află confruntarea în chemarea lui Elisei de către Ilie. Din această confruntare se poate observa afinitatea ce există în felul de a lucra a lui Isus și acela al profeților, dar și superioritatea Sa asupra acestora: când nu mai este un om cel ce cheamă, ci însuși Dumnezeu în persoană. Această chemare nu poate fi amânată, nici cel chemat nu se mai poate întoarce ca să-și salute rudele sau să-și îngroape pe propriul său tată. Chemarea lui Isus este mai autoritară și mai urgentă decât chemarea lui Ilie, tocmai pentru că El este mai mare decât Ilie.

Isus nu numai că cere lucruri nemaiauzite, ci ceea ce uimește și mai mult este faptul că El obține ceea ce cere. Spune lui Petru, lui Iacob și lui Ioan: “Veniți după Mine!”, și ei își părăsesc mrejele, chiar și pe tatăl lor, și îl urmează. Îi spune lui Francisc din Assisi: “Mergi, vinde tot ce ai și vino după mine! “, iar Francisc îl părăsește pe Pietro Bernardone, tatăl său, și îl urmează pe Isus în sărăcie. Chiar și astăzi, într-o lume ce pare absurdă din mai multe puncte de vedere, Isus continuă a-și face auzit glasul Său: “Veniți și urmați-Mă!”, și tineri de ambele sexe îl urmează pe Isus cu toată dragostea, părăsind familiile, carieră, chiar și visurile tinereții, spre a-i deveni ucenici și ucenice. Așa cum ne-am obișnuit, și de data aceasta vom ataca tema centrală a Cuvântului Domnului din această duminică, și mi se pare că nu ar mai exista nici un fel de dubii în această privință: ea este chemarea, vocația. Chiar și lectura a doua de astăzi cuprinde această afirmație capitală: “Fraților, voi ați fost chemați la libertate.”

Când se vorbește printre noi despre vocație, imediat încercăm un echivoc de împrăștiere a minții. Prea multă vreme acest cuvânt a fost folosit spre a indica o vocație deosebită, cum ar fi: starea religioasă sau sacerdotală, care pe majoritatea creștinilor nu-i mai interesează astăzi ca o problemă directă, ci mai mult ca pe ceva indirect, ca un ajutor ce trebuie acordat pentru menținerea seminarului. Conciliul Vatican II a făcut lumină și în acest sector (textul “Lumen Gentium” 2) ; există o vocație fundamentală care este a tuturora și pentru toți (chiar și pentru credincioșii necreștini); orice altă vocație particulară, din aceasta încolțește și pe aceasta se altoiește. Trebuie redescoperit ce înseamnă faptul că, în Noul Testament, credincioșii în Cristos sunt indicați cu numele de “chemați” (vocați) și că întreaga comunitate a credincioșilor a primit numele de “ecclesia”, adică prin chemare. În privința aceasta avem un îndreptar de neînlocuit: Scrisoarea lui Pavel către Efeseni. În două tablouri succesive el descrie mai întâi vocația și apoi vocațiile, adică mai întâi chemarea comună a tuturor: “Este un singur Trup, un singur Duh, după cum și voi ați fost chemați la o singură nădejde a chemării voastre.” Apoi avem chemarea proprie a fiecăruia: “El i-a pus pe unii apostoli, pe alții proroci; pe alții evangheliști, pe alții păstori și învățători.”

La lumina experienței Bisericii în cei două mii de ani de viețuire, aceste vocații particulare au fost regrupate în trei categorii sau forme principale, și fiecare dintre ele prezintă o mare varietate de specificări și haruri: vocația laicală sau seculară, vocația sacerdotală și vocația stării religioase. Trebuie susținut cu tărie că ceea ce ne unește în Biserică, într-o unică vocație, este mult mai important decât ceea ce ne deosebește; că a fi ucenici ai lui Cristos, și a fi în sânul Bisericii, asta este mai întâi de toate decât a fi laici, clerici sau religioși. Din fericire, în Biserică asistăm la un grandios fenomen de reagregare, care nu este de nuanță politică, ci religioasă, și asta înseamnă redescoperirea de a fi cu toții frați în Cristos, chemați la una și aceeași nădejde. Multe forme externe sunt pe cale a se contopi, sau ar trebui să se contopească, să se egalizeze. Nu se poate ca cei căsătoriți și cei celibatari, clericii și laicii, surorile sau religioșii, să mai trăiască în Biserică compartimentați, și să formeze oarecum caste separate care să evite, ca și cum unii pentru alții ar fi o adevărată calamitate. Pentru formarea unui cor, diferitele glasuri trebuie să cânte în ansamblu, și oare nu tocmai pentru aceasta se spunea despre primii creștini că erau cu toții o inimă și un suflet?

Aceasta nu înseamnă a micșora importanța și frumusețea vocațiilor particulare, mai ales acelea care cer totala consacrare lui Dumnezeu, ci tocmai contrariul: o Biserică reînnoită, și, pentru a spune așa, reactivată în toate mădularele ei, va dori mai mult ca înainte să se trăiască din plin formele de viață complet consacrate împărăției lui Dumnezeu în contemplație, în ministerul sacerdotal, în cel al vestirii cuvântului, al mărturiei și al faptelor de caritate. Numai că aceste vocații speciale vor fi mai bine alimentate și sprijinite de vocația întregii Biserici. Mai mult chiar, nu numai că aceste vocații vor fi cerute, ci li se va netezi mai bine calea pentru a fi urmate.

În zilele noastre, câți creștini, profilați pe vocația lor în viața de familie, nu reacționează într-un mod curios și de neînțeles, ba chiar ofensator la adresa lui Dumnezeu, socotind ca o mare nenorocire, încât se rușinează chiar și de vecini, atunci când este vorba ca o fiică a lor să îmbrățișeze chemarea Domnului în viața de clauzură. Acei părinți care știu să considere viața lor ca o vocație, desigur că nu vor reacționa în felul acesta, ci se vor simți fericiți și recunoscători, ca de primirea unui mare dar, și în cazul acesta ar înceta una din principalele crize ale vocațiilor.

Să încercăm acum a lămuri în ce anume constă această vocație fundamentală, comună tuturor oamenilor. Vom spune mai întâi de toate că vocația este o stare sufletească, un mod de a concepe propria existență. Trăirea vieții creștinești, ca vocație, înseamnă a o trăi ca un răspuns la chemarea făcută de Dumnezeu în Cristos, și trăită clipă cu clipă, prin glasul conștiinței noastre; înseamnă a o trăi în ascultare, în veghere, dar și în libertate, deoarece credința – așa cum spune Sfântul Pavel – este totdeauna o chemare la libertate, la adevărata libertate, care este rodul Duhului, și care ne face capabili de a-i iubi pe alții și de a ne bucura. Înseamnă a trăi în statornicie și într-o rodnică lucrare.

Însă fiecare are obligația de a descoperi această dimensiune existențială a propriei sale vocații. Acum, nouă ni se impune de a descoperi chiar și conținutul vocației, adică la ce anume suntem chemați în concret. Aici, pericopa evanghelică, împreună cu acel imperativ pronunțat de Isus: “Urmează-Mă!”, ne pune în față conținutul de fond al vocației, adică chemarea noastră esențială la chemarea lui Cristos. Suntem chemați a sta alături de El, să împărțim totul cu Dânsul, atât încercările vieții cât și dragostea și bunăvoința Tatălui. Suntem chemați “a fi în Cristos Isus” (cf. I Cor. 1, 30), adică de a exista prin El și în El. Această chemare de a merge pe urmele lui Isus, după Rusalii, a devenit o chemare de a intra în comunitatea Bisericii, care este Trupul Său, locul de întâlnire cu El. “Toți oamenii sunt chemați a forma poporul lui Dumnezeu. “(LG 13) . Așadar, a face parte din comunitate Bisericii nu este un caz datorat unor împrejurări fortuite, întâmplătoare, ci este rodul chemării lui Dumnezeu, care ne-a consacrat prin botez.

Aici nu am fost chemați spre a sta pasivi, ca niște statui, ci pentru a realiza vocația noastră personală și comunitară. Fiecare dintre noi, prin simplul fapt că trăiește în lume, este chemat să-și realizeze viața sa de bărbat și de femeie. Mintea noastră este plină de dorințe, de planuri și de așteptări: comunitatea creștină este locul ideal unde această potențialitate trebuie să se dezvolte cât mai bine, încât – așa cum spune Sfântul Pavel – “să ajungem cu toții la unirea credinței și a cunoștinței Fiului lui Dumnezeu… la înălțimea staturii lui Cristos”. Acest proces de maturizare personală se deschide prin dragostea față de alții, spre construirea comunității în diferitele ei ramuri: familia, societatea, Biserica. În lectura a doua, apostolul ne prezintă o Regulă de Aur pentru realizarea acestei armonii între dezvoltarea individuală în libertate și cea comunitară în dragoste: “Fraților, voi ați fost chemați la libertate. Să nu faceți din această libertate o pricină ca să trăiți după firea pământească, ci slujiți-vă unii altora cu dragoste. ”

În realitate, noi suntem chemați la sfințenie; creștinii sunt sfinți prin vocație (Rom. 1, 7). Din această cauză, Sfântul Petru scrie: “Așa cum cel ce v-a chemat este sfânt, fiți și voi sfinți în toată purtarea voastră. ” Și aici Conciliul Vatican II a terminat cu o anumită mentalitate, care considera sfințenia demnă numai pentru cei puțini și privilegiați, și a vorbit cu mare insistență despre o chemare universală la sfințenie. (LG 39-40). Roadele acestei redescoperiri se manifestă deja în mijlocul poporului creștin; se simte o nouă trebuință de răspândire a sfințeniei, și, îndrăznesc a spune, chiar o familiaritate necunoscută până atunci, cu ideea de a se sfinți. De fapt, s-a înțeles că sfințenia nu se identifică cu anumite fenomene extraordinare, și pe lângă aceasta, că multe din acestea considerate în trecut extraordinare, astăzi sunt acordate de Dumnezeu cu mână largă fiecărui creștin care își deschide inima către acțiunea Duhului Său, așa cum se practica în Biserica primitivă.

Multe sunt mijloacele obiective de care dispune Biserica pentru realizarea unei astfel de vocații și a unei vieți sfinte: sacramentele, Cuvântul lui Dumnezeu, pildele sfinților, îndrumarea magisterului. Însă toate aceste mijloace obiective, spre a fi eficace și operante, necesită și acel mijloc subiectiv prin excelență, care este propria conștiință. Aici continuă Dumnezeu a-l chema pe om spre a-l face să înțeleagă ce anume vrea de la el; aici devin actuale, pentru mine, chemările pe care Isus le adresează în Evanghelie ucenicilor săi; prin chemările sale repetate, Dumnezeu mă stimulează spre a-mi realiza chemarea, prin hotărâri precise în situații precise. Conștiința este repertoriul lui Dumnezeu și trebuie să redescoperim acest lucru în noi spre a ne obișnui a dialoga cu conștiința noastră, fiindcă tocmai aici își are locuința adevărul; aici răspunde Dumnezeu celui care cere cu sinceritate și cu insistență: Doamne, ce vrei să fac?

Există o expresie foarte scurtă, de care se folosește Biblia, spre a exprima răspunsul omului la chemarea lui Dumnezeu: a fost pronunțată de Avraam atunci când l-a chemat Dumnezeu ca să-și părăsească țara; a pronunțat-o Samuel când l-a chemat Dumnezeu la vocația profetică; a pronunțat-o Maria atunci când Tatăl ceresc a chemat-o să fie Maica Mântuitorului. Această expresie sau exclamație este: “Iată-mă! M-ai chemat. Iată-mă!” Prin Evanghelia de astăzi, chiar și nouă ne-a fost reînnoită chemarea “Urmează-Mă!” Isus este cel care ne cheamă; nu trebuie să disprețuim chemarea Sa, pentru că îngrozitor lucru este ca El să ne cheme, și totuși să-și urmeze calea, singur, fără noi, și asta pentru că nu am avut curajul de a-i răspunde la chemare; printr-un singur cuvânt: “Iată-mă!” Îngrozitor lucru este, pentru că această chemare a lui Isus nu este o chemare oarecare, ci este chemarea la mântuire, la viață, la realizarea sensului vieții, ceea ce însemnă a ne lipsi de fericire. “Timeo tesum transeuntem!”

Numai cu puterile noastre noi nu vom putea răspunde chemării lui Isus; sun-tem sleiți de puteri; la cea dintâi cădere ne descurajăm. De aceea trebuie să ne rugăm adesea cu aceste cuvinte: “Trage-mă după Tine (Doamne) și haide să alergăm! “ (Cântarea Cânt. 1, 4). Tu însuți, Isuse, ai spus că nimeni nu poate să Te urmeze dacă nu este atras de Tatăl cu lanțurile dragostei, așa cum a făgăduit El; să ne atragă cu mirosul cel de bună miresmă care se degajă din Numele Său cel Sfânt, care se numește Duhul Adevărului. Să ne atragi Tu însuți, Doamne Isuse, cu suavitatea Euharistiei, și atunci când vei veni în inimile noastre, să ne faci să auzim acele cuvinte ale Tale pline de încurajare pe care le-am ascultat astăzi în Evanghelie: “Eu sunt lumina lumii, cel ce Mă urmează va avea lumina vieții.”

 

* * *

 

Duminica a XIII-a de peste an (C)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Fiecare om a primit multe daruri din partea lui Dumnezeu, însă cred că un dar care aduce multă satisfacție atunci când este fructificat este darul vorbirii. Astăzi toată lumea dorește să vorbească, dorește să se facă auzită, dorește să exteriorizeze ceea ce are în interior. Mijloacele de comunicare sunt astăzi foarte variate, începând de la obișnuitul telefon mobil și până la tehnicile multiple oferite de internet. Apel nepreluat – acesta este textul pe care uneori îl vedem pe telefonul mobil: cineva a dorit să comunice cu noi și nu a reușit. Într-o astfel de societate în care se vorbește foarte mult, într-un astfel de context în care suntem asurziți de vorbe goale, Dumnezeu însuși dorește să ne vorbească. Această dorință de dialog constantă din partea lui Dumnezeu, această sete de a intra în contact cu omul, numită în termeni teologici chemare, se aseamănă adesea cu acel text ce apare pe telefonul mobil, apel nepreluat. Dumnezeu dorește să vorbească cu noi, dorește să avem un dialog intim cu el, iar noi preferăm convorbirile pur umane, lăsând să vibreze chemarea divină, fără să o luăm în seamă.

Dumnezeu nu a așteptat această perioadă a comunicării febrile pe care o trăim astăzi pentru a dialoga, ci de la începutul lumii el a vorbit în favoarea omului, așa cum a fost în cazul creației, dar și personal cu omul în grădina paradisului. Dumnezeu l-a creat pe om din iubire și dorește să vorbească cu el, comunicarea fiind de asemenea un semn al iubirii fidele a lui Dumnezeu. Dorința lui Dumnezeu de a comunica cu omul nu rămâne la nivelul vorbăriei goale, nu înseamnă “a sta la taifas”, ci orice dialog cu el conține în sine o chemare, orice dialog are o finalitate precisă în planul său.

Cât de rar astăzi omul mai are curajul de a intra în contact cu Dumnezeu! Este mai comod să te refugiezi într-un activism extenuant, să petreci ore în șir în fața micului ecran, să faci strategii performante în activități caritabile. Îmbrățișezi toate acestea, numai să nu te întâlnești personal cu Dumnezeu, numai să nu dai ochii cu el. Pentru că Dumnezeu este acela care cheamă în continuu, iar pentru viața noastră comodă este riscant și stresant. Ne este frică să răspundem chemării lui Dumnezeu, pentru că chemarea asumată cu maturitate presupune renunțare. Profetul Elizeu, pe care îl evocă prima lectură, trebuie să renunțe la familie, la perechile de boi, într-un cuvânt, la viața de mai înainte, pentru a urma glasul lui Dumnezeu, care îl cheamă prin intermediul profetului Ilie. Trebuie să renunțe de asemenea și persoanele din Evanghelie care dau curs chemării Domnului, însă acestea își prezintă totodată și condițiile: “îngăduie-mi să-l îngrop pe tatăl meu”, “lasă-mă să îmi iau rămas bun de la ai mei”.

Este o cerere legitimă a celor care doresc să îl urmeze pe Isus, aceea de a lăsa în bună rânduială persoanele și lucrurile care făceau parte din viața lor. Oare nu suntem oameni, nu trebuie să îi respectăm pe cei din jurul nostru, mai ales pe cei dragi? Radicalitatea lui Isus pare o atitudine sălbatică, lipsită de sensibilitate și de tact. Fiecare dintre noi a pierdut în această viață pe cineva drag: a simțit durere, teamă, deziluzie. În acest ambient îi poți cere să nu participe la funeralii, să plece pur și simplu, să aibă acea inimă de piatră încât să dispară urmându-l pe Domnul fără să-și ia rămas bun? Nu ar trebui să te desparți cu inima bună de cei din familie, să le comunici chiar și numai telegrafic încotro te îndrepți, ce vrei să faci în viață? Cred că Isus Cristos nu pune accentul pe o inimă pietrificată, distantă față de toți și de toate. El dorește ca cel care îl urmează să aibă parte de o libertate interioară totală și mai ales să nu compare urmarea lui Cristos cu nici un alt element uman. Dumnezeu trebuie să fie pe primul loc: doar în această manieră nu vom considera pură nebunie cuvintele lui Isus. Atunci când urmarea chemării lui Isus este negociată și rătăcită pe treptele din urmă ale scării noastre de valori, în acel moment suntem de compătimit.

Când vorbesc de a urma chemarea lui Isus, nu fac referință doar la preoți și persoane consacrate, dar și la persoanele laice. Și cel căsătorit trebuie să aibă curajul de a-l urma pe Cristos: să îmbrățișeze cu maturitate doctrina creștină, să lupte împotriva tendințelor eronate pe care le promovează societatea de astăzi și să ofere o educație matură copiilor, în primul rând prin exemplu. Tânărul creștin de astăzi să aibă încredere în Cristos și să îl urmeze, împotrivindu-se plin de entuziasm modelelor de comportament care sunt lipsite de bun simț și de credință. Copilul de astăzi trebuie să primească o educație solidă, să petreacă mai puțin timp în fața calculatorului și TV, și să dedice mai mult timp formării, luând mai des contact cu lumea reală, nu cu cea virtuală.

Dacă în cazul unui preot sau a unei persoane consacrate este evidentă radicalitatea urmării lui Cristos prin modul lor de a fi și de a trăi, cum se verifică acest aspect în viața de familie? Cum poate un laic să urmeze mesajul evangheliei de astăzi? Îi cere Cristos creștinului laic să fugă de familie, să se transforme într-un pustnic, să nu își îndeplinească datoria față de cei răposați? Nu. Cristos dorește să reliefeze faptul că viața creștină autentică constă în a-l urma pe el, dincolo de toate aspectele vieții noastre de fiecare zi. Creștinul astăzi se confruntă cu multiple probleme: de ordin social, politic, religios. În acest vârtej al preocupărilor, în mijlocul unei lumi în continuă schimbare, creștinul are nevoie de un fundament solid, de o stâncă puternică care să îi ofere siguranță. Într-un astfel de context tensionat, el trebuie să își amintească că viața creștină este sinonimul urmării lui Cristos.

Dar cum să îl urmăm pe Cristos cu promptitudine, care este secretul reușitei în urmarea sa? Avem o mare curiozitate când vine vorba de un secret: ne interesează care este secretul înotătorului care a câștigat finala la ultimul campionat mondial, care este secretul medicului care a reușit să opereze un caz disperat, care este secretul unui cuplu care de șaptezeci și cinci de ani sunt împreună. În evanghelia de astăzi Cristos ne comunică secretul urmării sale: a privi mereu înainte. Să nu privesc în urmă obsesiv, lăsându-mă otrăvit de trecutul mai mult sau mai puțin păcătos; să las la o parte viciile, patimile, defectele mele și să încerc să le corectez cu ajutorul harului lui Cristos; să nu mă compar cu cei pe care îi întâlnesc pe drumul vieții și să nu îi cer cont lui Dumnezeu de modul cum împarte darurile; să nu pierd vremea criticându-i pe ceilalți, privind ca un vânător la toate mișcările lor. Să am puterea acum să las toate acestea în urmă și să privesc înainte, unde se află Cristos, noutatea vieții mele. Să nu merg cu gâtul strâmb, oscilând între trecut și prezent

“Urmează-mă!”. Răsună și astăzi acest apel al lui Cristos. Să nu rămânem indiferenți, să nu fim pasivi la vibrațiile puternice ale chemării sale, ci să avem curajul de a pune mâna pe plugul vieții și a înainta în urmarea lui Cristos. Să nu îl urmăm pe Cristos cu jumătate de inimă, șovăind și punând condiții la tot pasul, ci cu toate forțele noastre să înaintăm cu mult curaj, pentru ca viața creștină să capete sens și frumusețe.

pr. Marius Enășel

 

* * *

 

Duminica a XIII-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Sfântul Bernard, ultimul dintre părinții Bisericii, scriitor spiritual cu un cuvânt dulce ca mierea, a trăit în secolul al XII-lea.

Venea dintr-o familie bogată și avea patru frați. Încă de mic s-a dedicat vieții monahale cu un asemenea entuziasm, încât nu numai că a imprimat Ordinului Cistercin o mare dezvoltare și a fondat faimoasa abație din Clairvaux, dar i-a și atras în mănăstire pe numeroșii săi frați. Acasă, cu părinții săi, trebuia să rămână numai micuțul Nissard. Salutându-l în numele tuturor, Guide, fratele mai mare, a spus:

- Dragă Nissard, noi plecăm cu Bernard la mănăstire. Îți lăsăm castelul, pământurile, bogățiile: toate sunt ale tale.

Înțeleptul copil i-a dat un răspuns minunat:

- Cum? Vreți să vă dăruiți în întregime lui Dumnezeu și eu nu? Nu mi se pare drept. Vreau și eu să vin cu voi. Și la timpul său, însoțit de tatal Tescellin, s-a dus și el la Bernard, s-a alăturat fraților în viața monahală.

2. Tema

Mulți îl refuză pe Isus, pentru că este Mesia “sărac”; dar mulți îi spun: “Doamne, tu ești singurul meu bine” și îl urmează toată viața.

3. Mesajul zilei

Isus a fost acceptat întotdeauna? Îți amintești să-l fi refuzat cineva?

- A fost refuzat la Betleem, la Nazaret, la Ierusalim etc.

Evanghelia care a fost proclamată ne vorbește despre trei atitudini ale oamenilor față de Isus.

- Unii îl refuză, cum sunt samaritenii;

- Alții invocă pedepsele lui Dumnezeu asupra celor răi, ca Iacob și Ioan;

- În sfârșit, alții doresc să devină ucenicii săi.

Cum se comportă Isus cu samaritenii care îl refuză?

- Îi iartă și merge în altă parte.

Iar cu cei care invocă pedepse?

- Îi ceartă.

… Și cu cei care vor să-l urmeze?

- Îi atenționează că drumul său este greu; chemarea este a sa, dar implică un angajament absolut.

Ce calități ale lui Dumnezeu se descoperă în cuvintele și gesturile lui Isus?

- Isus se descoperă ca Dumnezeu:

- – are nevoie de oameni pentru împărăția sa;

- – propune, nu impune: ne lasă liberi; nu este intolerant;

- – este și vrea să fie primul care cheamă, să aleagă; să înceapă cu noi o poveste de iubire;

- – fiind iubire, cere angajare totală, hotărâre absolută din partea celui care vrea să-l urmeze pe calea iubirii.

Cine întâlnește marea iubire a lui Dumnezeu nu trebuie să considere obositoare vestirea acestei iubiri tuturor, să-l mărturisească pretutindeni și să o prefere înaintea a orice.

- Pentru a înțelege logica vocației, trebuie să facem experiența celui care a găsit un tezaur ascuns, perla prețioasă (cf. Mt 13,44-46). Cf. și chemarea apostolilor, care au lăsat totul pentru a-l urma pe Isus.

Cel puțin două explicații practice:

- Cel care nu-l preferă pe Isus mai presus de orice (comoditate, distracții, bani etc.) nu este și nu poate să se numească ucenic adevărat al lui Isus!

- Isus nu-i pedepsește pe samariteni, nu face niciodată minuni pentru a pedepsi pe cineva. De aceea, și noi nu trebuie să ne manifestăm intoleranți cu cei care refuză religia noastră sau ne refuză pe noi.

- Isus este marea șansă: merită să-l urmăm cu generozitate. “Isuse, tu valorezi mai mult decât orice tezaur. Ajută-mă să te urmez cu generozitate și curaj”.

4. Exemple

a) Ascultați această poveste concepută de sfântul Ioan Bosco.

Într-o zi, Isus i-a chemat pe Petru și pe Ioan și a plecat cu ei pe un munte. În timp ce mergeau, le-a spus celor doi:

- Luați amândoi câte o piatră!

Petru, crezând că este mai isteț, a luat o piatră mică; Ioan, în schimb, împins de generozitate, a luat cu sine o piatră mare.

Urcarea e lungă. Ioan obosește, Petru râde de el:

- Sărmane Ioan, de ce ți-ai luat o piatră atât de mare? De ce nu ai făcut ca mine? Isus ne-a cerut să luăm câte o piatră, nu o stâncă!

Isus a auzit totul, dar a tăcut.

Ajunși pe munte, Mântuitorul, vrând să-l învețe pe Petru să fie mai generos, i-a invitat pe cei doi ucenici să se așeze. Văzând că pe lângă oboseală cei doi erau și înfometați, le-a cerut să-i prezinte pietrele aduse pe munte.

Le-a binecuvântat. Au devenit pâini proaspete.

Pâinea lui Petru este mică, doar o îmbucătură; în timp ce a lui Ioan este o pâine mare și cu un gust deosebit. Isus a zâmbit. Ioan s-a minunat. Petru era confuz… și a rămas flămând!” (CHIAVARINO, Don Bosco che ride, Pauline)

b) Într-o zi, pe străzile orașului Torino, pe când erau trăsuri trase de cai, un cal refuza să mai meargă, iar vizitiul a dezlănțuit o litanie de înjurături și de blesteme. Dominic Savio era aproape. Și-a scos cu delicatețe șapca și zise, cu un zâmbet inimitabil:

- Domnule, vreți să-mi faceți o favoare?

- Cu plăcere, băiete! a răspuns celălalt, copleșit de modul deosebit de a cere.

- Ați putea să-mi arătați care este drumul spre oratoriul lui Don Bosco? întreabă șmecheranul, care știa foarte bine drumul.

- Oratoriul? Oratoriul lui Don Bosco? Nu! Îmi pare rău, dar chiar că nu știu unde este.

- Atunci, ați putea să-mi faceți o altă plăcere?

- Sigur, băiete! Ce?

Dominic se ridică pe vârfurile picioarelor pentru a ajunge la urechea vizitiului și îi șoptește cu amabilitate:

- Nu ați vrea să-mi faceți plăcerea de a nu mai înjura?

Omul acela s-a înroșit. Apoi strânse mâna copilului:

- Ai dreptate, băiete! Este un obicei rău… Dar îți promit că mă voi strădui să îl înving (MARCELLE PELLISSIER, Domenico Savio un fuoriclasse, Elle Di Ci, Leumann 1991, 60).

 

* * *

 

Între urgență și răbdare, sau la ce slujește focul

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Elisei a luat o pereche de boi, pe care i-a adus jertfă, cu uneltele boilor le-a fiert carnea și a dat-o

oamenilor s-o mănânce. Apoi s-a sculat, a urmat pe Ilie și a fost în slujba lui.” 1Regi. 19, 16; 19-21

“Cristos ne-a liberat pentru a rămâne liberi.” Gal. 5, 1; 13-18

“Nimeni care pune mâna la plug și caută înapoi nu este vrednic de Împărăția lui Dumnezeu.” Lc. 9, 51-62

Lipsa omeniei?

Cele trei lecturi de astăzi au o temă comună: “Exigențele vocației”. Dacă cercetăm bine prima și a treia lectură, descoperim motivul care se află la baza celor două lecturi: necesitatea despărțirii, a renunțării, a părăsirii lucrurilor și ființelor scumpe. Nu există răspuns la chemarea de a fi în slujba împărăției lui Dumnezeu, care să nu producă și dureri mari. Totuși, confruntarea dintre prima scenă și cea prezentată de evanghelie, face să apară unele diferențieri, nu chiar mici.

Trebuie să mărturisim, că în primul rând noi ne aflăm mai mult în largul nostru cu povestirea în care este vorba de schimbarea consemnelor între Ilie și Elisei. Aici avem un ton de omenie și delicatețe, o evidentă concesie acordată sentimentelor naturale, care ne conving și ne stimulează. Însă în evanghelie incizia este mai hotărâtoare, mai decisă, și chiar brutală. Ilie, care cu toate că îl luase pe Elisei de la muncile câmpului, pentru a-i acorda învestitura profetică, îi învoiește de a se întoarce printre ai lui, pentru a-și aranja lucrurile cu o oarecare liniște sufletească, ca să-și ia rămas bun de la părinți și de la rudele apropiate, cu care ocazie, a dat chiar un banchet de adio la care au participat fini, fine și vecine.

Mantaua, care era simbolul harului profetic, putea să mai stea puțin în șifonier, pentru că între chemarea și intrarea în slujba profeției există un interval logic. Însă în evanghelie, nu aflăm nimic din toate acestea. Despărțirea cerută celor trei candidați la urmarea lui este categorică și fără răgaz, imediată. S-ar părea că de data aceasta avem de-a face cu o oarecare duritate. Totul este pus sub semnul urgenței, al grabei. Isus și-a început călătoria spre Ierusalim, acest urcuș interminabil, care ocupă zece capitole în evanghelia lui Luca, nu este încadrat într-o dimensiune strict geografică ci teologică. Isus pleacă hotărât ca să-și îndeplinească misiunea. În calendar, se evidențiază, de acum zilele în care va fi luat din lume.

Aici nu este vorba despre o călătorie turistică și nici despre un turism spiritual așa cum se mai spune acum. De aceea învățătorul cere ucenicilor săi cunoașterea riscului cerut de această misiune. Adverbul “cu hotărâre”, din traducerea noastră, nu redă toată puterea textului grecesc care literalmente sună așa: “și s-a făcut aspră, serioasă fața lui”. Mai mult decât exprimarea severității fața aceea înăsprită, exprimă determinarea voinței de a merge până la capăt, cu orice preț. Cei trimiși trebuie să mai țină seamă de eventualitatea de a nu fi primiți, a împotrivirilor și a ostilităților pe care le vor primi, exact așa cum nu a fost primit Isus de către samariteni.

Cele mai mari exigențe ale lui Isus pot fi sintetizate prin aceste cuvinte: Disponibilitatea de a trăi în nesiguranță: “Vulpile își au vizuinile lor, păsările cerului își au cuiburi, însă Fiul Omului nu are unde să-și plece capul”. (Lc. 9, 58) Aici accentul nu este pus pe sărăcie (Isus avea o casă la Nazaret, și apoi, obișnuit putea dispune de casa din Cafarnaum; iar la Betania, prezența lui era totdeauna dorită), ci de călătorie. Ucenicul, la fel ca și Isus nu-și poate programa și organiza propria viață după criteriile exigențelor personale de confort individual. Ucenicul nu-și mai aparține lui însuși. și nici nu poate dispune de timp, așa cum ar dori într-o manieră cu totul naturală, pentru că viața este plină de surprize.

Ruperea cu trecutul: “Lasă morții să-și îngroape morții lor”. Isus nu osândește înmormântările, funeraliile, ci dă întâietate vestirii împărăției: “Tu mergi și propovăduiește împărăția lui Dumnezeu”. Cere ca cineva să privească tot înainte spre perspective nemaiauzite, deschise de cel viu, într-un asemenea caz trecutul dispare, se îngroapă singur. Hotărârea irevocabilă. “Oricine care pune mâna pe plug și se uită înapoi, nu este destoinic pentru împărăția lui Dumnezeu. Aici nu poate avea loc nici un fel de șovăire, nici concesii ori compromisuri, pentru că angajarea este totală, definitivă, iar alegerea este irevocabilă.

Unde se aprinde focul?

Aici este vorba și despre foc. Elisei își adună toate stelajele meseriei sale de plugar: plug, cotigă, jug, tânjală, restie și tot ce avea. Le-a pus toate grămadă și apoi le-a dat foc. La focul acela a fript carnea celor doi boi (avea 12 perechi), pe care a împărțit-o celor invitați. Isus, aprinde focul în inima ucenicilor săi. El însuși spune că a venit ca să aprindă focul pe pământ, și pentru a declanșa un incendiu colosal. (Lc. 12, 49) Doi dintre ucenicii lui (avea 12, dar pentru a-i pune la jug ca pe boi ci pentru a-i semăna ogorul), “fiii tunetului”, cu accentuată tendință de răzbunare, și cu riscul de a-și arde tălpile, ar vrea ca să coboare foc din cer pentru a-i pedepsi pe samariteni, din cauză că nu au voit să-l primească pe Domnul “Doamne, vrei să poruncim să se coboare foc din cer și să-i mistuie, cum a făcut Ilie”. Isus s-a întors la ei și i-a certat și le-a zis: “Nu știți de ce duh sunteți însuflețiți căci Fiul Omului a venit nu ca să piardă sufletele oamenilor, ci ca să le mântuiască”. (Lc. 9, 55-56)

Ucenicii aceștia nu cunoșteau semnificația focului. focul aprins de Isus este “focul dragostei”. El nu-și omoară dușmanii, ci își dă viața pentru ei. și dacă se arată nerăbdător pentru răspândirea împărăției, totuși înțelege de a-i învăța pe ucenici calea răbdării și a blândeții, atunci când este vorba de a ajunge la inima oamenilor, inclusiv a vrăjmașilor.

Ce fel de carne se servește la masă

Exigența fundamentală, evidențiată de Sfântul Paul este exigența dragostei (lectura a II-a). Acum, dragostea este inseparabilă de libertate. Nu în zadar scrisoarea către Galateni, a fost numită “documentul libertății”. În această scrisoare apostolul definește chemarea creștină ca o chemare la libertate: “Fraților, voi ați fost chemați la slobozenie, la libertate. Numai nu faceți din slobozenie o pricină ca să trăiți după firea pământească, ci slujiți-vă unii altora în dragoste”. (Gal. 5, 13).

Creștinul este scos dintr-o dublă sclavie: din sclavia păcatului; din sclavia unui regim religios, impus prin norme regulamente și legi. Încercarea intermitentă este aceea de reîntoarcere sub dominația păgânismului (indicată aici prin “dominația faptelor pământești”), sau de a avea siguranța în cadrul strict al legii. De fapt, libertatea este foarte riscantă și exigentă. Însă dragostea este și mai exigentă. În realitate, ultimul criteriu, care-i definește pe oamenii liberi este dragostea. “… pentru ca această libertate să nu devină un pretext de a trăi după trup ci cu dragoste slujiți-vă unii pe alții”.

Regimul religios care se învârte în jurul legii se bazează pe statutul inventiv și imprevizibil al Duhul Sfânt, care formează libertatea creștină și care-și află expresia cea mai evidentă în dragoste și în slujire. Vorbind despre dragoste, Sfântul Paul cunoaște riscul unei cuvântări abstracte și iată că acum ne face să nu ne mai rătăcim prin negurele unui sentimentalism vag, străfulgerându-ne cu o înștiințare dintre cele mai concrete: “Dar dacă vă mușcați și vă mâncați unii pe alții, luați seama să nu fiți nimiciți unii de alții”. (Gal. 5, 15)

În cuvintele acestea, pe lângă severitate, există și o ironie usturătoare care nu are trebuință de prea multe explicații și care-și păstrează toată actualitatea. Pentru mulți vocația creștină este compatibilă cu mușcăturile. Îmbrățișările frățești nu anulează obiceiul de a se devora prin murmurări, prin pălăvrăgeli și calomnii. Se vorbește despre unire, însă toți caută a o realiza prin agresivitate. Nimeni nu mai ține cont de forța distructivă a cuvintelor lipsite de respect reciproc care minează temelia comunității creștine. Un tânăr călugăr, care-și punea toată atenția și grija în rugăciune post și pocăință, a primit de la un bătrân pustnic sfatul acesta: Frate, mult mai bine este să mănânci carne și să bei vin, decât prin calomnii și pălăvrăgeli să mănânci din carnea fraților tăi.

 

* * *

 

Tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu!

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Chiar și cel mai simplu dintre oameni înțelege că greșelile întunecă viața de pe pământ și adevărul o luminează. Cu atât mai mult au înțeles acest lucru mințile luminate și au căutat să ofere lumii adevărul rațiunii prin opere filozofice, prin instruirea unui număr cât mai mare de ucenici. Efort bun, dar insuficient. Omul vrea tot adevărul, toată lumina, de aceea este necesară intervenția divină.

Sfântul apostol Ioan afirmă acest lucru chiar de la începutul evangheliei pe care a scris-o: “Lumina luminează în întuneric, iar întunericul n-a cuprins-o” (In 1,5) deoarece Cuvântul lui Dumnezeu “luminează pe orice om, venind în lume” (In 1,9).

Conștientă de valoarea învățăturii Cuvântului divin, Biserica își aduce aportul său de lumină neamurilor mai întâi prin rugăciune, precum este cea de la începutul sfintei Liturghii de azi: Dumnezeule, tu ne-ai înfiat prin harul tău și ne-ai făcut fii ai luminii: nu îngădui să fim învăluiți de întunericul greșelii, ci păstrează-ne pururi în strălucirea adevărului (LR).

După rugăciune, Biserica, în calitate de depozitară a revelației, ne oferă învățătura adevărului prin Liturgia cuvântului despre chemarea noastră creștină de a vesti împărăția lui Dumnezeu, adică de a lumina în întuneric.

Prima lectură (1Rg 19,16b. 19-21) ne prezintă promptitudinea cu care Elizeu îl urmează pe Ilie care l-a chemat să fie profet în numele lui Dumnezeu. Ilie prorocul îi adresează chemarea printr-un gest simbolic: pune pe umerii lui Elizeu mantia sa. Mantia profeților era un semn distinctiv, un simbol al personalității, demnității și al drepturilor lor. Mantia profetului, dat fiind faptul că avea un contact direct cu trupul, căpăta sensul transmiterii spiritului profetic. Elizeu este conștient de ceea ce s-a săvârșit în el și, ascultând glasul intern al Duhului Sfânt, lasă toate și îl urmează pe Ilie. Ca semn al dăruirii totale pentru misiunea profetică, Elizeu aduce o jertfă lui Dumnezeu, simbol al rupturii cu trecutul și începutul unei noi vieți în slujba lui Ilie, în slujba luminii.

Exemplul lui Elizeu constituie o chemare pentru fiecare creștin de a-și face un examen de conștiință, de a arunca o rază de lumină asupra vieții proprii, dat fiind faptul că chemarea creștină este mult superioară chemării profetice din Vechiul Testament. Înțelegem acest lucru din cuvântul evangheliei de azi (Lc 9,51-62).

Nu numai evanghelistul Luca, ci atât Matei cât și Marcu, povestind întâlnirile istorice ale lui Isus cu cei pe care i-a chemat, afară de apostoli, nu le spun numele și nici nu ne relatează răspunsurile lor finale. Intenția lor este de a-i lăsa pe oameni să se simtă ei înșiși chemați să ia o decizie și să dea un răspuns. Fiecare creștin este un ucenic al lui Cristos înviat și-l întâlnește în cuvântul Domnului, în sacramente și în aproapele. Fiecare creștin trebuie să-l urmeze pe Isus prin detașarea de cele materiale, să fie liber și disponibil pentru cele spirituale, să disprețuiască tot ce este rău și să o rupă definitiv cu trecutul păcătos (cf. Fil 3,12-14; MAC pag. 1091-1092), căutând voința lui Dumnezeu și nu pe cea personală.

Ediția mai veche a catehismului catolic avea următoarea întrebare: Cine este creștin adevărat? Răspunsul era: Creștin adevărat este acela care, fiind botezat, crede și mărturisește învățătura creștinească. Actualmente răspunsul este mai concret: Creștin este acela care l-a ales pe Cristos și-l urmează. În această decizie fundamentală față de Cristos este conținută și îndeplinită orice altă cerință de cunoaștere și de adeziune față de credință (RdC 57). Adică adeziunea necondiționată față de persoana lui Isus, ascultarea absolută față de el este un act eliberator. Cine îl urmează pe Cristos devine cu adevărat un om liber, fără stăpân. Dumnezeu vrea ca omul să fie și să se simtă atât de liber ca și el, Creatorul omului, deoarece l-a făcut după chipul și asemănarea sa, fiindcă numai acea iubire din partea omului îi este plăcută lui Dumnezeu, care pornește dintr-un act liber și responsabil. Ceea ce pornește dintr-un act liber al iubirii este demn de Dumnezeu, fiindcă Dumnezeu nu vrea oameni cu conștiință de robi, cu atât mai mult nu vrea ca omul să fie sclavul lucrurilor vremelnice, sclavul puterii, banului, sexului, ci să fie atât de liber încât să nu mai depindă nici de sine însuși, de interesul personal, de grija exagerată după fericirea proprie (cf. MAC pag. 1092).

Vom înțelege mai bine datoria creștină de a fi lumină, de a-l urma pe Isus, din răspunsurile pe care Mântuitorul le-a dat celor trei care și-au exprimat dorința de a-l urma.

Omului care credea că a-l urma pe Cristos înseamnă o sărbătoare continuă, Isus îi răspunde că “Fiul omului nu are unde să-și plece capul”. Un general care cheamă la luptă pe soldații săi, le promite o răsplată; un profesor garantează succesul elevilor care îl ascultă; un maestru garantează o meserie ca brățară de aur pentru ucenicii săi etc. Numai Isus are îndrăzneala să-i cheme pe toți ca să-l urmeze și nu oferă nimănui nici un fel de recompensă în această lume, ci din contra, arată tuturor calea spre Calvar, învățând că tocmai acolo unde ființa omenească nu mai poate face nimic, acolo intervine atotputernicia divină spre a-i da omului libertatea deplină, eliberându-l de orice neputință.

În urmarea lui Cristos nu-i necesar ajutorul familiei, ci chiar trebuie evitat ca pe un surogat. Isus a chemat și cheamă pe toți oamenii, invitându-i să primească darul împărăției prin asumarea destinului său de fidelitate totală față de Tatăl și de disponibilitate totală față de suferință. În această perspectivă înțelegem cerința lui Isus, ca acela care vrea să-l urmeze să lase morții să-și îngroape morții. În comparație cu ceea ce dobândește acela care îl urmează pe Isus, adică viața, libertatea și iubirea, tot ceea ce ne poate veni de la oameni este egal cu moartea.

Ceva asemănător se poate spune și despre cel care pune mâna pe plug și privește înapoi, ca și cum ar aștepta un sprijin, o încurajare din partea familei. Isus arată că împărăția lui Dumnezeu este un risc pe care și-l asumă cei care cred cu adevărat, fiindcă tocmai prin asumarea acestui risc se poate dobândi adevărata familie care merită să fie iubită, fiindcă ea este rezultatul riscului pe care și l-a asumat Isus însuși când a venit în lume (cf. CBL pag. 1199-1201).

Isus nu-i împotriva iubirii familiei, ca și cum ar fi gelos, ci din contra, vrea să ne învețe să-i dăm valoare iubirii noastre față de părinți și frați prin jertfă, vrea s-o încadreze în iubirea sa față de Dumnezeu Tatăl, adică în acea iubire cu care Isus a acceptat să devină om în totalitate printr-o supunere totală față de condiția omului muritor, răspunzând chemării Tatălui de a aduce acestui neam păcătos garanția iubirii infinite care iartă pe tot cel care ascultă chemarea lui Isus: “Urmează-mă! Mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu”, vestește că iubirea infinită iartă infinit.

Cei chemați de Isus întrec starea profetică a lui Elizeu: misiunea lui era pământească, pe când misiunea creștină este escatologică: “vor fi ca îngerii lui Dumnezeu” (Mt 22,30).

Ca să ajungem la această stare de libertate, de a fi liberi ca îngerii lui Dumnezeu din împărăția sa, sfântul apostol Paul îndemna pe credincioșii galateni (Lec. a II-a: Gal 4,31-5,1.13-18), să se debaraseze de robia cărnii, a trupului. Faptul că unii credincioși reluaseră practica circumciziunii prescrisă de Legea lui Moise, era dovada că nu aveau încredere suficientă în opera mântuitoare a lui Cristos. Era un fel de renunțare la har pentru a împlini prin puterile proprii ceea ce dă garanție. Era teama de riscul evanghelic. Neîncrezători în har au născocit întotdeauna superstiții sau le-au reînnoit pe cele păgâne. Iudaizanții, creștini nedesăvârșiți și legați de Lege, au căutat să întregească sau să cârpească legea nouă cu petece vechi (Mt 9,16-17). Meseria de cârpaci nu se învață la școala lui Isus.

Antifona de la începutul Liturghiei de azi ne îndeamnă: “Toate popoarele, bateți din palme, strigați lui Dumnezeu cu glas de bucurie” (Ps 46,2), să fim fericiți că Isus ne-a scos din întuneric la lumina cea adevărată. Conduși de Duhul lui Cristos devenim liberi cu adevărat. Să trăim mereu în strălucirea adevărului divin! Amin.

 

* * *

 

Doamne, te voi urma oriunde te vei duce

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia

Trei au fost lecturile biblice, pe care le-am ascultat, dar toate trei au o singură temă: exigențele chemării în urmarea lui Cristos. Isus este prezentat în cursul ultimei sale călătorii, urcând din Galileea la Ierusalim unde îl aștepta crucea și moartea. E o călătorie interminabilă în cursul căreia evanghelistul Luca plasează foarte multe discursuri și fapte ale lui Isus. Din cele 24 de capitole al Evangheliei sale, zece, aproape jumătate, le consacră acestei călătorii. Nu e o călătorie turistică, nici o călătorie spirituală, ci mai degrabă e o călătorie teologică.

“Când s-a apropiat vremea în care avea să fie luat în cer, Isus și-a îndreptat fața hotărât să meargă la Ierusalim”. Mergea decis să înfrunte moartea. Traversând Samaria, locuitorii unui sat i-au interzis lui și ucenicilor săi să treacă și să poposească la ei. Unul dintre personajele cele mai apreciate și simpatice din Evanghelie, este samariteanul cel bun sau milostiv care a salvat viața omului căzut în mâinile tâlharilor pe drumul dintre Ierusalim și Ierihon. Dar iată cu nu toți samariteni erau buni, milostivi și simpatici. Erau destui și răi la inimă, neprimitori și antipatici. Isus mai fusese respins și altădată. Mai fusese respins și la Nazaret când consătenii săi l-au scos din sinagogă cu intenția de a-l arunca cu capul în jos într-o prăpastie. Acum este respins de samariteni; era ca un preludiu, ca o pregătire apropiată a respingerii totale din partea arhiereilor și bătrânilor care îl aștepta la Ierusalim.

Evanghelia de azi ne prezintă în cursul acestei călătorii trei chemări, toate trei ratate, întrucât candidații nu întruneau condițiile necesare. Iar condițiile puse de Isus celor care vor să-l urmeze ar părea după judecata noastră omenească, exagerate, chiar inumane, absurde. Parcă Isus încearcă să facă tot cea ce se poate ca să-i descurajeze pe cei care intenționează să-l urmeze, parcă vrea să-i respingă în loc să-i atragă, să-i deziluzioneze în loc să-i cucerească. Vrea să le stingă entuziasmul. De fapt le stinge și le risipește iluziile, nu entuziasmul, făcându-i conștienți de dificultățile enorme, de sacrificiile dureroase, de greutatea obligațiilor, pe care și le asumă cei care i-au decizia de a-l urma pe el. Ucenicul nu poate fi mai presus de învățătorul său: trebuie să se aștepte la împotriviri, ostilități, respingeri, exact ca și Isus respins acum de samaritenii în satul cărora voiau acum să intre.

Prima chemare ratează din cauza prezumpției, a autosuficienței, a încrederii în forțele proprii. Pe când erau pe drum, un om i-a zis: “Doamne, te voi urma oriunde vei merge”. Pe acest om nu l-a invitat Isus să-l urmeze: s-a autoinvitat el. Probabil că ascultase vreo predică a lui Isus, văzuse vreo minune a lui, își închipuia că Isus merge acum să cucerească Ierusalimul, să se încoroneze acolo ca rege și spera să se căpătuiască și el cu ceva. Isus îl respinge, zicându-i: “Vulpile au vizuini și păsările cerului au cuiburi, dar Fiul omului nu are unde să-și își plece capul”. Accentul nu este pus pe sărăcia absolută. În realitate, Isus avea o casă – casa părinților săi din Nazaret -, avea o locuință provizorie la Cafarnaum – probabil casa lui Simon Petru -, iar în casa prietenilor săi din Betania putea oricând să-și stabilească domiciliu. Accentul cade pe sărăcia în duh: ucenicul lui Isus nu-și poate lipi inima de nimic, nimic nu-l poate condiționa în urmarea lui Cristos. El nu-și mai aparține, nici trupul nu-i mai aparține. El nu-și mai programează viața în funcție de interesele și exigențele personale, cu atât mai puțin în funcție de confortul individual.

Învățătură și avertisment nu numai pentru cei care intră în preoție sau în viața consacrată cu gândul de a face carieră, de a avea o viață comodă, de huzur, pentru avantaje sociale și materiale, dar pentru toți ucenicii lui Isus, adică pentru toți creștinii. Ei cu toții au chemarea de a-l urma pe Cristos, adică chemarea la sfințenie și la mântuire. Dar ei nu se invită, inițiativa chemării o are Cristos. Dar nu numai chemarea, ci și forța de a-l urma pe Cristos, de a realiza sfințenia și mântuirea vine tot de Cristos. Cine își închipuie că realizează chemarea și sfințenia doar prin forțele sale, prin faptele sale bune, cade în greșeala prezumției și a autosuficienței, ca și omul din Evanghelia de azi, și își ratează chemarea.

În actele martirilor din primele secole citim cu privire la sfânta Felicitas: “Felicitas a fost aruncată în închisoare pe când era însărcinată. Sosind momentul nașterii, începe să se vaite din cauza durerilor nașterii. Temnicerul o ia în râs: “Uite cum plânge, doar pentru că trebuie să nască. Ce vei face când vei fi în fața călăilor?” Felicitas răspunde: “Acum sunt eu care sufăr ca femeie, atunci va fi un altul (Cristos) care va suferi în mine și va învinge în mine”. În lectura a doua a Liturghiei de azi găsim un exemplu de creștin care se descalificau, nu purtau în ei semnul distinctiv al creștinului, adică iubirea, iertarea, din cauza prezumției, a pretenției că urmează calea mântuirii bazându-se pe faptele lor și nu pe harul lui Cristos. Este vorba despre corintenii cărora le scrie apostolul Pavel.

În Evanghelia de azi, apostolii Iacob și Ioan au voit să se răzbune, să-i pedepsească pe samaritenii care le-au barat trecerea prin satul lor: “Doamne, vrei să poruncim să coboare foc din cer și să-i mistuie?” Isus îi ceartă. E adevărat că el spusese: “Foc am venit să aduc pe pământ și cât aș dori ca el să ardă!” Dar nu un foc ca cel făcut de Elizeu cu plugul său de lemn, ca să frigă carnea celor doi boi pe care îi sacrificase. Nici focul urii, al răzbunării, al violenței, ci focul iubirii, al iertării al blândeții, al răbdării care să ardă în inimile ucenicilor săi. Corintenii pe care îi mustră Apostolul se bazau pe faptele lor prescrise de legea lui Moise: posturile, tăierea împrejur și alte practici religioase, nu se bazau pe forța și pe harul lui Cristos și, ca atare, nu erau în stare să meargă pe urmele lui Isus pe calea mântuirii la care erau chemați: le lipsea ceea ce îl face pe om ucenic al lui Isus, ce îl face creștin: iubirea. “De pe aceasta va cunoaște lumea că sunteți ai mei: dacă vă veți iubi unii pe alții”. “Toată legea, le scrie corintenilor Apostolul, este cuprinsă într-o singură poruncă: “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. Dar dacă voi vă mușcați și vă mâncați unii pe alții, luați seama să nu vă nimiciți unii pe alții”. Cum se mușcau, cum se mâncau corintenii unii pe alții? Nu cu colții, ci cu limba. Ca și în comunitățile noastre unde găsim creștini care postesc, sunt nelipsiți de la slujbele religioase, se roagă, dar uită cuvântul apostolului: “Toate acestea nu-mi folosesc la nimic dacă nu au dragoste”. Se mușcă, se sfâșie unii pe alții cu limba – canibalism verbal: se ceartă, vorbesc de rău, calomniază, bârfesc. Citim în viețile părinților deșertului că un monah bătrân i-a zis într-o zi unuia tânăr care practica cu fanatism postul, faptele de asceză și tot felul de penitențe, dar era cârcotaș: “E mai bine să mănânci carne și să bei vin, decât să mănânci carnea fratelui tău prin bârfă și calomnie”.

Altuia i-a zis Isus: “Vino după mine!” “Doamne, i-a răspuns el, lasă-mă să mă duc mai întâi să-l îngrop pe tatăl meu”. Dar Isus i-a zis: “La morții să-și îngroape morții, tu du-te de vestește Împărăția lui Dumnezeu”. Și acesta și-a ratat vocația, fiindcă n-a fost prompt în a urmat chemarea lui Isus, a cerut o amânare.

L-a chemat Isus pe un al treilea, dar acesta a zis: “Doamne te voi urma, dar lasă-mă mai întâi să mă duc să-mi iau rămas bun de la ai mei”. Și acesta și-a ratata chemarea, deoarece n-a fost capabil să rupă imediat punțile cu familia, cu viața de mai înainte; a ezitat în urmarea lui Isus. Isus i-a răspuns: “Oricine pune mâna pe plug și se uită înapoi, nu este apt pentru Împărăția lui Dumnezeu”.

Făcând o paralelă între chemarea pe care Isus o adresează ucenicului său și chemare pe care în prima lectură profetul Ilie o adresează lui Elizeu de a fi profet și urmaș al său, vedem că e o deosebire mare. Chemat în timp ce își ara ogorul, Elizeu cere un răgaz: “Lasă-mă să-mi sărut tatăl și mama”. Îngăduitor, Ilie îi permite. Din momentul chemării până când să-i pună pe umeri mantia sa, semn al investiturii profetice împreună cu ungerea cu untdelemn și al transmiterii puterilor sale, trece un anumit timp în care Elizeu dă o masă de adio la care participă tot clanul, făcând un foc cu plugul său de lemn și frigând la el carnea ultimei perechi de boi, ca semn că a rupt-o definitiv cu ocupația de mai înainte; nu are la ce se mai întoarce. Spre a se dedica exclusiv noii sale misiuni, merge și își rezolvă situația în familie, își ia rămas bun de la părinți. Chemarea lui Isus, în schimb, este mult mai radicală, mai exigentă: e o chemare urgentă, care nu suferă zăbavă; e o ruptură totală cu trecutul; fără compromisuri, fără ezitări, fără regrete, fără nostalgii. Decizia este fermă, irevocabilă. Cine pune mâna pe plug și privește înapoi, nu este vrednic de chemarea primită. Așa cum el, Isus, a pornit cu îndârjire spre Ierusalim spre a înfrunta moartea, urmând fără ezitare chemarea Tatălui. “Când s-a apropiat vremea în care avea să fie luat la cer, Isus și-a îndreptat fața hotărât să meargă la Ierusalim”. Traducerea exactă a textului original este: Isus și-a îndârjit fața spre Ierusalim. Suntem cu toții chemați să-l urmam pe Cristos pe calea sfințeniei și a mântuirii: chemare pentru toți radicală, exigentă, urgentă, care cere disponibilitate în acceptarea suferințelor și împotrivirilor, cer curaj în înfruntarea gândirii dominante a unei lumi care a uitat de Cristos: curajul de a înfrunta respectul omenesc în mărturisirea credinței, dispuși să pierdem totul decât să îl pierdem pe Cristos, deciși să nu punem nimic mai presus de Cristos. Ca în cazul cunoscutului om politic francez, Pétain. Pe când era colonel în armata franceză a primit de la comandantul său, un general ateu, mason, un bilet cu următorul conținut: “Domnule colonel, am aflat că mai mulți ofițeri din regimentul dumneavoastră își permit să participe la Liturghie în uniformă. O asemenea violare a regulamentului nu poate fi tolerată în nici un chip. Vă rog să-mi transmiteți numele acestor ofițeri”. Și iată răspunsul: “Domnule general, e adevărat că mai mulți ofițeri din regimentul meu își permit să participe la Liturghie în uniformă. Printre aceștia este și colonelul Pétain; dar cum el stă întotdeauna în primul rând, nu cunoaște numele celor care stau în spatele lui”.