Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIII-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Înțelepciune 1,13-15; 2,23-24
2Corinteni 8,7.9.13-15
Marcu 5,21-43

Marcu 5,21-43

După ce Isus a trecut din nou cu barca pe țărmul celălalt, o mare mulțime s-a adunat la el, iar el stătea lângă mare. Atunci a venit unul dintre conducătorii sinagogii, cu numele de Iair, și, văzându-l, a căzut la picioarele lui și l-a rugat stăruitor, spunând: “Fetița mea e pe moarte. Vino și pune-ți mâinile peste ea ca să fie vindecată și să trăiască”. A plecat cu el. O mare mulțime îl urma și îl îmbulzea. Iar o femeie, care avea hemoragie de doisprezece ani și care suferise multe de la mulți medici și își cheltuise toată averea, dar nu-i folosise la nimic, dimpotrivă, ajunsese mult mai rău, auzind despre Isus și venind din spate prin mulțime, i-a atins haina; căci își zicea: “De voi atinge chiar și numai hainele lui, mă voi vindeca”. Îndată, hemoragia ei s-a oprit și a simțit în trup că a fost vindecată de boală. Isus și-a dat seama îndată că o putere ieșise din el și, întorcându-se către mulțime, a spus: “Cine mi-a atins hainele?” Dar discipolii i-au zis: “Vezi că mulțimea te îmbulzește și tu spui «Cine m-a atins»?” Privea de jur împrejur s-o vadă pe cea care făcuse aceasta. Femeia, cuprinsă de frică și tremurând, știind ce i se întâmplase, a venit și s-a aruncat în fața lui și i-a spus tot adevărul. Atunci el i-a spus: “Fiică, credința ta te-a mântuit; mergi în pace și fii vindecată de suferința ta!” Pe când mai vorbea încă, au venit de la conducătorul sinagogii, spunând: “Fiica ta a murit, de ce îl mai deranjezi pe învățătorul?” Dar Isus, neținând seama de cuvântul spus, i-a zis conducătorului sinagogii: “Nu te teme, crede numai!” Și nu a permis nimănui să-l urmeze în afară de Petru, Iacob și Ioan, fratele lui Iacob. Când au venit la casa conducătorului sinagogii, a văzut frământare și pe cei care plângeau și boceau mult. Intrând, le-a spus: “De ce vă agitați și plângeți? Copila n-a murit, ci doarme”. Dar ei îl luau în râs. Însă el i-a dat pe toți afară, a luat cu sine pe tatăl copilei, pe mama ei și pe cei care erau cu el și a intrat acolo unde era copila. Atunci, prinzând copila de mână, i-a spus: “Talitha qum!”, ceea ce tradus înseamnă: “Fetiță, îți spun scoală-te!” Fetița s-a ridicat îndată și a început să umble. Ea avea doisprezece ani. Iar ei erau uimiți peste măsură. El le-a poruncit cu hotărâre ca nimeni să nu afle aceasta și le-a spus să i se dea să mănânce.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Clyde A. Bonar
pr. Anton Dancă
pr. Șerban Tarciziu
pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Alessandro Pronzato
FSC
pr. Pietro Righetto

 

* * *

 

Atingerea vindecătoare

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

“Nici un slujitor sacru nu se va putea apropia vreodată de o persoană pe care nu dorește să o atingă fizic. Dacă nu dorești să atingi o persoană care locuiește în stradă, sau un alcoolic, sau o persoană îngrozitor de murdară, din punct de vedere psihologic nu ești dispus să îi slujești.”

Acestea sunt cuvintele unui eminent psiholog, dr. Charles Gerkin de la Emory Divinity School. Studentul său, Larry Daniel, care a devenit pastor în cadrul Bisericii Metodiste Unite din Murray Kentucky, a învățat în mod dur această lecție în 1988, când unul dintre enoriașii săi s-a îmbolnăvit de SIDA. A mers la spital să îl viziteze pe bolnav și infirmiera l-a sfătuit să își pună mănuși chirurgicale înainte de a intra în salon. A făcut întocmai. Bolnavul a fost extrem de fericit să își vadă pastorul și imediat și-a întins mâinile în semn de bun venit. Însă când pastorul și-a întins la rândul său mâinile, nu a văzut decât mănușile. Pe loc sentimentul inițial de bucurie și mângâiere s-a transformat într-unul de stânjeneală pentru amândoi. Pastorul și-a cerut scuze. La următoarele vizite la spital nu a mai purtat mănuși. “Pur și simplu am simțit că nu puteam fi reprezentantul lui Cristos în acea situație”, a explicat el mai apoi, “dacă nu exista contactul atingerii directe”.

Atingerea, asemenea îmbrățișării și altor forme de contact fizic delicat, direct, exprimă iubirea și acceptarea celeilalte persoane în moduri în care cuvintele nu o pot face. Atingerea este un trafic cu dublu sens; afectează atât persoana atinsă cât și persoana care atinge. Societățile tradiționale reglementau atingerea stabilind reguli cu privire la cine și ce putea sau nu putea fi atins. Se considera că atingerea persoanelor sau a lucrurilor rele l-ar pângări pe cel care atinge și l-ar face necurat. Potrivit străvechii legi ritualice evreiești, femeia care suferea de hemoragie era în stare de necurăție și orice persoană care o atingea sau orice lucru care venea în contact cu ea devenea pe loc necurat (cf. Levitic 15,19-30). Persoanelor sfinte precum preoții le era interzis să atingă trupuri moarte, altfel ar fi devenit spurcați (cf. Levitic 21,1-12). Evanghelia de astăzi, așadar, nu este doar o relatare despre puterea lui Isus de a-i vindeca pe bolnavi și de a-i învia pe morți. Este de asemenea o relatare despre Isus dăruind și restaurând viața făcând exact ceea ce nu trebuia să facă, adică atingând și lăsându-se atins de aceia pe care Legea îi declarase necurați și de neatins.

Există în relatare un detaliu care ne permite să îl vedem pe Isus ca cineva care a provocat regulile de conduită acceptate. Un lider religios trebuia să se îmbrace în veșminte speciale și să se deplaseze prin mulțime înconjurat de un cerc de discipoli care să împiedice să fie atins de oricine ar fi suspectat a fi necurat. Însă Isus nu a profitat de acest protocol religios. Aparent oricine din mulțime putea ajunge la el. De aceea, atunci când s-a întors și a întrebat “Cine mi-a atins hainele?”, discipolii i-au răspuns surprinși: “Vezi că mulțimea te îmbulzește și tu spui ‘Cine m-a atins’?” (Marcu 5,30-31).

De fapt, în relatare au loc două feluri de atingeri: atingerea mulțimii care nu produce nimic și atingerea femeii care produce miracole. Care este diferența dintre multele atingeri ale mulțimii și atingerea unică a femeii, care declanșează puterea lui Isus? Nu greșiți dacă spuneți că diferența constă în gradul de încredere cu care este făcută atingerea. Există o glumă care pune întrebarea: Care este diferența dintre oamenii care se roagă în biserică și cei care se roagă în cazinouri? Și răspunsul este: Cei din cazinouri o fac cu adevărat cu convingere! Femeia cu hemoragie avea o convingere puternică și spera să se întâmple ceva atunci când s-a apropiat să atingă hainele lui Isus.

Dacă Isus ar trece astăzi pe aici și ați avea ocazia să îi atingeți hainele, l-ați atinge cu curiozitate sau cu credința că veți fi transformați? Ei bine, de fapt Isus este aici astăzi și aveți ocazia de a-i atinge nu doar hainele ci chiar trupul. Acest lucru avem privilegiul să îl facem în Euharistie. Să punem în aceasta toată inima și tot sufletul nostru, spunând în rugăciunea de dinainte de a-l primi pe Isus în Euharistie: “Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu, dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu.

 

* * *

 

Despre importanța atingerii

Autor: pr. Clyde A. Bonar
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

După Liturghie am să stau în dreptul ieșirii și am să vă salut. Am să vă strâng mâna la fiecare în parte, în timp ce părăsiți biserica. Probabil vă gândiți: “Ei și? Întotdeauna salutați credincioșii la ieșirea din biserică. Fiecare preot face aceasta.” Aveți dreptate. Dar gândiți-vă la ceea ce nu am să fac. Nu voi sta acolo cu brațele încrucișate. Nici cu mâinile în buzunare. Nu. Voi întinde mâna spre voi pentru a vă saluta. Mâna mea va atinge mâinile voastre.

Cât de importantă este atingerea! Când ne îndreptăm spre cineva și îl atingem îi spunem de fapt: “Îmi pasă de tine!” Atingerea are putere, dă viață, arată iubire. Să ne amintim cum Dumnezeu îl atinge pe Adam. În scena creării omului de către Dumnezeu, de pe cupola Capelei Sixtine din Vatican, Michelangelo l-a pictat pe Dumnezeu întinzându-se pentru a atinge mâna moale, fără de viață a lui Adam. În acea atingere creatoare, dătătoare de viață, vedem parcă cum viața țâșnește din mâna lui Dumnezeu în mâna lui Adam. Similar, nou-născuții au nevoie de atingere. Este cunoscut faptul că nou-născuții, chiar bine hrăniți dar neatinși, mor. Bebelușii au nevoie să fie ținuți în brațe, legănați ca să adoarmă.

Înțelegem atingerea privindu-i pe îndrăgostiți cum merg de mână. Un tânăr și o tânără merg de mână spunând lumii cât de speciali sunt unul pentru celălalt. Și vezi apoi acel cuplu după 50 de ani, înnoindu-și legămintele de la căsătorie. Dacă se iubesc, se țin încă de mână. Dar puterea atingerii o vedem și în momentele cele mai triste. Cineva drag moare. Mergem să consolăm familia. Cuvintele sunt neputincioase. Întindem brațele și îi îmbrățișăm. Îi strângem tare în brațe, ca și cum gestul le-ar spune: “Pierderea ta este și pierderea mea. Sufăr împreună cu tine.” Arătăm ce simțim față de cineva, atingându-l. Atingerea transmite un mesaj de iubire.

Isus spune însă că atingerea nu este suficientă. Este nevoie și de credință. Cele două vindecări din Evanghelia de astăzi sunt întrețesute. Isus întâlnește boala și moartea, și în fiecare caz Cristos indică spre credință ca fiind cheia. Să ne amintim fiecare întâmplare. “O femeie [...] avea hemoragie de doisprezece ani.” Această femeie îl caută pe Cristos. Nimeni nu a putut să o vindece. Mergând din medic în medic, starea sănătății ei s-a agravat. Iar cheltuielile pe medici au secătuit-o financiar. Visele ei se spulberaseră. Dar credința i-a spus că Medicul Divin, Isus, ar putea-o vindeca. Întrebarea era: o va atinge El? Conform legii iudaice, pentru că pierdea sânge era considerată necurată. Nu putea intra în sinagogi, și până și vecinii râdeau de ea. Exilată, etichetată drept necurată, ea a avut totuși curajul să îl atingă pe Isus. Simțind energie ieșind din El, Cristos spune: “Fiică, credința ta te-a mântuit; mergi în pace și fii vindecată de suferința ta!” Acolo unde nu există credință, Isus nu poate să facă miracole. Atins fiind cu credință, Cristos și-a arătat puterea în fața bolnavilor. Și a făcut un miracol.

Avem apoi episodul cu fiica lui Iair. Cristos poate să vindece boala și Cristos are putere asupra morții. Fiind moartă, fiica lui Iair era de asemenea considerată necurată, de neatins. Isus nu lasă niște tabuuri religioase, despre curați și necurați, să îl oprească. Isus nu are în față curăția persoanei ci frumusețea ei, creată fiind după chipul lui Dumnezeu. Cristos spune: “Nu te teme; crede numai.” El îi vorbește despre credință tatălui, un oficial al sinagogii. Majoritatea liderilor evrei erau împotriva lui Cristos. Dar acest tată are suprema încredere în El, știind că îi poate ridica fiica din morți. Isus folosește cuvintele grecești “sozo” și “zao”, însemnând că Isus îi poate salva fiica și îi poate da viața veșnică. Iair a avut credință. La fel de puternică cu a femeii care suferea de hemoragie. Aceasta este cheia. Credința fermă, încrederea totală că Cristos are puterea de a da viață, de a salva de la moarte.

Mai trebuie să subliniem un aspect legat de aceste vindecări. În fiecare caz există o comunitate. Când femeia se atinge de haina lui Isus, acesta este înconjurat de credincioși. Iar când intră în camera cu fetița moartă, Cristos îi ia cu El pe Petru, Iacob și Ioan, adică un grup de credincioși. Era important pentru Isus să fie înconjurat de persoane cu credință. Și noi avem nevoie să fim înconjurați de oameni cu credință, de o comunitate de credincioși. Avem nevoie de oameni care să ne încurajeze, să ne sprijine în itinerarul nostru de credință. Comunitatea de credință de bază este pentru noi, creștinii, familia. Începe cu două persoane care se iubesc și vin la biserică să se căsătorească. Afirmându-și credința în Dumnezeu, bărbatul și femeia devin soț și soție prin Sacramentul Căsătoriei. Dumnezeu le binecuvântează iubirea. Și din iubirea lor se naște un fiu sau o fiică. Aducând copilul la biserică pentru botez, părinții aud de la preot: “Voi acceptați responsabilitatea de a vă forma fiul sau fiica după credința noastră.” Pentru copiii lor, părinții sunt primii învățători în credința creștină.

Familia, comunitatea fundamentală de credință. Prin căsătoria la biserică, prin botezul copiilor la biserică, familia privește spre biserică, spre comunitatea noastră de credință, pentru a o instrui în credință, pentru a-i hrăni credința, pentru a-i susține credința. Acesta este motivul pentru care venim la biserică. Avem nevoie de o comunitate de credință. Când toate merg bine, dorim să împărtășim binecuvântările din viața noastră, să îl lăudăm pe Dumnezeu cu alții care îl cunosc și îl iubesc. Când lucrurile merg prost, avem nevoie de o comunitate care să ne sprijine, care să ne însoțească prin momentele dificile, care să dea mărturie cu propriile istorii de credință, care să ne asigure că Dumnezeu scoate mereu ce este mai bun chiar și din cele mai negre perioade.

Să nu ne îndoim niciodată: comunitatea este importantă. Desigur, există și alte comunități decât cea parohială. Cea de la locul de muncă, cea a locuitorilor din orașul nostru, cea a conaționalilor noștri. Nu toate comunitățile sunt benefice. Să ne întrebăm când suntem într-o anumită comunitate, dacă ea ne maturizează în credință sau distruge credința noastră? În fine, să ne amintim de cuvintele Evangheliei lui Matei: “Isus întorcându-se către mulțime, a spus: Cine mi-a atins hainele?” Să modificăm puțin întrebarea: astăzi, după ce veți părăsi această biserică, pe cine veți atinge? Hrăniți la Sfânta Liturghie de Cristos Euharisticul și de credința comunității, îi vom atinge pe cei care au nevoie de iubirea noastră? Dacă da, ca în Evanghelia de astăzi, se vor întâmpla miracole.

 

* * *

 

Măreț biruitor al morții

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Istoricul Herodot povestește că într-o zi a văzut un om cum se chinuia să pună în poziție verticală, pe picioare, un cadavru. Când îi îndrepta picioarele, se îndoia din mijloc; când îi îndrepta capul, i se strâmbau picioarele; l-a rezemat de un gard, dar în zadar, cadavrul cădea la pământ… În cele din urmă s-a lăsat păgubaș și a zis: Nu se poate. Se vede treaba că îi lipsește ceva din interior. Avea dreptate, îi lipsea sufletul, adică acel ceva pe care nu-l vedeam și totuși există și este atât de puternic.

În ținutul Moria, Dumnezeu îl cheamă pe Moise la rugul care ardea și nu se mai consuma și-l trimite să-i elibereze pe fiii lui Israel din Egipt. La întrebarea lui Moise: Ce să răspund acelora care mă vor întreba despre numele celui care m-a trimis, Domnul Dumnezeu îi zice: Eu sunt cel ce sunt. Așa să le spui: Cel ce este m-a trimis la voi (Ex 3,13-14). Dumnezeu se definește prin existență. Aceasta este esența sa, existența, viața însăși, sufletul infinit care susține toate în existență, deși nu-l vedem.

Creându-l pe om după chipul și asemănarea sa (Gen 1,26), înzestrându-l cu minte, voință, memorie, libertate și cu atâtea alte calități, nu-l putea destina morții, nimicirii totale, fiindcă ar fi însemnat să-și disprețuiască propria ființă aleasă ca model pentru om. Numai invidia diavolului a adus în lume moartea prin păcat.

Depășirea morții este o cerință a dreptății din partea lui Dumnezeu. Dreptatea este nemuritoare, afirmă Duhul lui Dumnezeu (Înț 1,15).

Prin moarte, diavolul i-a furat lui Dumnezeu gloria. Omul viu este gloria lui Dumnezeu, afirmă sfântul Irineu. Omul mort este, dimpotrivă, o înfrângere a lui Dumnezeu. Dreptatea nemuritoare cere pedepsirea hoțului și restituirea gloriei. Dacă prin moarte ne-am nimici total, n-am avea de ce să-i dăm slavă lui Dumnezeu în timpul vieții trecătoare de pe pământ; nici Dumnezeu n-ar avea dreptul să ne ceară iubire, slujire și slavă, fiindcă ar fi un nonsens să ne ceară așa ceva în timp ce ne petrece la nimicire totală. Dintre tiranii care au condamnat la moarte pe alții și i-au însoțit la locul execuției, a avut vreunul tupeul să-i ceară osânditului osanale?

Viața, fără înviere, ar fi o absurditate. Există oare o logică a absurdului și ea să-i aparțină lui Dumnezeu? Imposibil de crezut așa ceva.

Și apoi, dacă dreptatea este nemuritoare, înseamnă că cei care se eliberează de păcat, care se leapădă de Satana și de toate fărădelegile lui, se eliberează și de consecința păcatului, care este moartea și au dreptul să se bucure de viață. Omul înfăptuiește dreptatea când se convertește și-l recunoaște pe Dumnezeu drept Tată și pe Fiul său Isus drept Domn (Rom 10,9). Sfântul Francisc de Sales povestea că unele potârnichi au obiceiul să fure ouăle altora și să le clocească, probabil din instinctul matern de a-și perpetua specia. Dar puiul ieșit din oul furat, când aude pentru prima dată glasul mamei care a făcut oul din care a ieșit, lasă potârnichea hoață și merge după cea adevărată. Diavolul ne-a furat prin păcat. Dumnezeu-Tatăl, Creatorul a toate, ne cheamă prin Cristos care a nimicit moartea prin moarte, ca noi să auzim chemarea cerească.

Păcatul, în nenumăratele sale forme, în ultimă analiză, nu-i altceva decât o tumoare cancerigenă a nimicului propriu, a egoismului. Dumnezeu, care se folosește de cele mici, de nimicuri, pentru a realiza lucruri mari, se folosește de moarte pentru a înlătura egoismul care a dus la moarte. Grăitor este faptul despre o sărmană mamă păgână, care a avut un singur fiu și acesta i-a murit când îi era mai drag. Și-a luat copilul în brațe și a mers din poartă în poartă cerșind: Dați-mi un medicament pentru a-mi salva fiul! Toți o compătimeau văzând-o cu copilul mort, crezând că și-a pierdut mințile. În sfârșit cineva i-a spus: Eu cunosc pe cineva care te poate ajuta. Este Sakya Muni (Buddha). A alergat la Buddha și l-a rugat: Domnule, dă-mi, te rog, un medicament care să redea viața fiului meu! Sakya Muni i-a zis: Am trebuință de un pumn de sămânță de muștar. Ea a făgăduit că îi aduce, dar Buddha a adăugat: Sămânța trebuie să fie dintr-o casă unde nimeni nu și-a pierdut nici fiu, nici soț sau soție, nici părinte, nici prieten. Nefericita mamă a trecut din nou din casă în casă cerând sămânța de muștar. Toți se grăbeau să-i dea cu bucurie, dar când întreba: A murit din familia voastră un fiu, o fiică, un tată sau o mamă, toți ziceau: Ah, cei vii sunt puțini, dar morții sunt cei mai mulți. Târziu în noapte, după ce a terminat toate casele, s-a așezat obosită pe malul unui șanț, cu mortul în brațe și printre lacrimi privea cum se aprind luminile în oraș și cum apoi se sting una câte una până când întunericul a cuprins totul. Reflectând că viața este ca și lumina, se aprinde și după un timp se stinge, și-a zis: Cât sunt de egoistă în durerea mea! Moartea este aceeași pentru toți. Ei bine, în această vale de lacrimi există o singură cale care duce la nemurire, aceea de a mă debarasa de egoism. Apoi, liniștită, și-a îngropat copilul.

Dacă sărmana mamă l-ar fi întâlnit pe sfântul Paul, acesta i-ar fi spus că pe lângă debarasarea de egoism, mai este o cale care duce la nemurire, dragostea față de aproapele și pomana, făcută cu iubire. Acestea au sămânța învierii (lectura a II-a).

Gabriel Marcel, marele filozof francez, spune: Cine iubește pe aproapele, prin însuși acest fapt el spune: Vreau ca tu să nu mori! Este o cerință dreaptă a firii? Iubirea este mai dreaptă decât dreptatea, de aceea este mai puternică decât moartea (cf 1Cor 13,8). Isus, care a murit, dar ne-a iubit cu iubire veșnică, nemărginită, este viu; el și-a dăruit viața sută la sută pentru gloria Tatălui prin salvarea omenirii, ajungând la slava învierii; iar noi, spune apostolul Ioan, trecem de la moarte la viață în măsura în care îi iubim pe frați (1In 3,14).

Ce putem oferi altora, ca să fim asemenea lui Isus care, bogat fiind, s-a făcut sărac, pentru ca prin sărăcia lui să ne îmbogățim (2Cor 8,9) cu viața veșnică adusă de înviere?

Timpul nostru. Dacă dăm bani, îi putem primi înapoi; dacă dăm ceva din știința noastră, nu sărăcim cu nimic. Dacă dăruim timpul, dăm ceva ce nu ni se mai poate restitui. Prin timpul dăruit altora din iubire oferim ceva din noi înșine, din viața noastră. Când un om se reculege pentru rugăciune, fapta sa are o valoare incalculabilă, dă lui Dumnezeu câteva minute din propria viață. Când îl ascultăm pe fratele nostru spunându-și necazul, când îi dăm sfaturi sau îl ajutăm în muncă, îi dăruim acel timp pe care îl avem spre a trăi pentru noi înșine. Aceasta este o carismă rară: a deveni săraci, dăruind propria viață în folosul altora.

Dacă Isus ne-a dăruit întreaga sa viață, sfântul Paul dorește moartea, ca să fie cu Cristos, oferindu-i toată viața. Această carismă îl determina pe sfântul Francisc de Assisi să numească moartea drept soră: Să te laude, Stăpâne, sora moarte cea trupească, care intră orișiunde, chiar și-n camera regească.

Evanghelia de azi ne arată că moartea, datorită lui Cristos, a încetat de a mai fi o sentință fără apel, un eveniment fără speranță; viața continuă și după moarte pentru toți acei care știu să-și folosească timpul spre slava lui Dumnezeu, cum spune Isus: Cine își pierde viața pentru mine, o va afla (Mt 10,39).

Femeia bolnavă de hemoragie se rușina de boala ei, fiindcă se simțea condamnată la sterilitate, la ceva echivalent cu o moarte prematură, de a nu-și prelungi viața prin urmași. De aceea se ruga Rahela: Dă-mi copii, ca să nu mor! (Gen 30,1). Credința i-a adus vindecarea.

Copilă, îți zic: scoală-te! și fiica lui Iair s-a trezit din moarte. Isus a spus aceste cuvinte tot așa cum spusese mai înainte mării: Taci! Liniștește-te! Prin urmare, nu numai bolile, vânturile și marea ascultă de el, ci și moartea.

Minunile lui Isus au avut menirea de a fi semne divine. Semnul divin este întotdeauna o chemare la mântuire, un semn căruia trebuie să-i corespundă un act de credință. Minunea ne arată că Dumnezeu, prin Isus Cristos, a luat în mâinile sale soarta noastră, că a început să se manifeste prin ceea ce este el în realitate, existență iubitoare, Dumnezeul celor vii și nu al morților (cf. Mt 23,32), el singur, spre slava numelui său, va pune acel ceva intern trupului nostru, ca să fim pentru toată veșnicia acele instrumente vii care cântă gloria lui Dumnezeu.

 

* * *

 

Duminica a XIII-a de peste an

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

În acel timp, … a venit [la Isus] un șef de sinagogă, pe nume Iair. Văzându-l … a căzut la picioarele lui și l-a rugat cu stăruință: “Fiica mea e pe moarte! Vino, pune-ți mâinile peste ea ca să se vindece și să trăiască”. Isus a plecat împreună cu el și l-a urmat o mulțime atât de numeroasă… În mulțime se afla o femeie, care, de doisprezece ani suferea de hemoragie… Această femeie auzind ce se vorbea despre Isus, a venit pe la spate, prin mulțime, și s-a atins de haina lui, căci își zicea: “Dacă mă voi atinge măcar de haina lui, voi fi vindecată”. Deodată, hemoragia s-a oprit și a simțit în trupul ei că a fost vindecată. În aceeași clipă, Isus a simțit că a ieșit o putere dintr-însul. El s-a oprit în mulțime și a întrebat: “Cine s-a atins de hainele mele?”… Atunci femeia… a spus tot adevărul. Dar Isus a spus: “Fiică, credința ta te-a vindecat. Mergi în pace și rămâi vindecată de boala ta!” Pe când mai vorbea încă au venit niște oameni din casa șefului sinagogii și au spus: “Fiica ta a murit…” Isus, care a auzit aceste cuvinte, a spus șefului sinagogii: “Nu te teme, credință să ai!”… Ajunși la casa șefului sinagogii, Isus a văzut învălmășeală și lume care plângea și bocea. El a intrat și le-a spus: “Pentru ce atâta zarvă și plânset? Copila nu a murit, ci doarme”. Dar ei l-au luat în râs. Atunci el a dat toată lumea afară, a luat cu dânsul pe tatăl și pe mama fetei și pe cei care îl însoțeau, a intrat în camera unde zăcea copila, a prins-o de mână și i-a spus: “Talita kum!”, ceea ce înseamnă: “Fetiță, scoală-te!” Numaidecât fata s-a sculat și a început să meargă; ea avea doisprezece ani. Cei de față au rămas înmărmuriți. Dar Isus le-a poruncit cu strășnicie să nu afle nimeni; apoi le-a spus să dea fetei de mâncare. (Marcu 5,21-43)

Reamintindu-ne că episodul învierii fiicei lui Iair, episod care include și vindecare femeii bolnave de scurgere de sânge, face parte din seria acelor minuni menite să manifeste prezența activă a Împărăției în lume, înțelegem atunci mai ușor că ucenicii care îl însoțesc pe Isus în misiunea sa prin Galileea sunt chemați să verifice cu ochii lor (și prin intermediul lor și noi) această prezență. Într-adevăr, tulburați de evenimentele ai căror martori sunt, ucenicii, pendulând între teamă și credință, nu pot să nu pot să nu se întrebe cine este de fapt Isus și cum trebuie să se situeze vizavi de El.

Cât privește însă minunile care alcătuiesc acest episod, se impune să facem câteva precizări pentru o mai bună înțelegere a lor. Astfel, sosirea la Isus a șefului de sinagoga nu poate să nu ne atragă atenția. Prin cererea lui el manifestă o credință originală de vreme ce, în fața pericolului care amenință grav viața fiicei sale, renunță la orice speranță omenească pentru a-și pune încrederea totală în Isus. Și, chiar și atunci când primește dureroasa veste a morții fiicei, încurajat fiind de Isus, Nu te teme, credință să ai… , Iair îl urmează către camera în care trupul ei mort zace chiar dacă trebuie să înfrunte și el indiferența celor din casă vizavi de persoana Mântuitorului. În intimitatea părinților și a trei dintre ucenicii săi, Isus o recheamă pe fetiță la viața prin cuvintele Talita kum. În această sintagmă verbul aramaic kum ar fi tradus în limba greacă cu același verb cu care va fi exprimată și învierea lui Isus Cristos. Așadar, instruiți fiind de glorioasa Înviere a lui Isus, ne putem ușor da seama că un astfel de episod este dătător de sens și totodată prevestitor al “traversării” morții de către Mântuitorul după ce va fi murit pe cruce. În privința celeilalte minuni, două trăsături surprind pe cititor: 1. credința într-un soi de forță de ordin fizic deținută de făcătorul de minuni, lucru care nu-i surprinde și pe destinatarii evangheliei sfântului Marcu, și 2. mențiunea numărului mare de medici care nu au putut să-i aducă alinare acele femei, ceea ce ar scoate mai bine în evidență puterea lui Isus în fața eșecului medicilor. Partea mai mare incidentului este însă ocupată de “demascarea” celei care a venit pe furiș și s-a atins de hainele lui Isus. Văzându-se demascată, femeia care a simțit în trupul ei că a fost vindecată se simte obligată să recunoască adevărul, iar Isus, evidențiindu-i credința o va trimite dăruindu-i pacea și vindecarea sa. Nu putem să nu adăugăm, totuși, că acest incident are menirea, în dezvoltarea narativă a episodului, să-l ajute pe Iair să facă pasul de la credința în posibilitatea unei vindecări, fie ea și de o boală foarte gravă, către credința în învierea din morți care nu are decât un singur precedent în istoria poporului ales, cea săvârșită de profetul Ilie. Or, implicit, prin modul în care a înfăptuit învierea copilei, Isus se dovedește nu simplu egal al lui Ilie ci în mod evident superior lui.

Acum, împreună cu ucenicii, suntem și noi chemați să ne situăm vizavi de Isus mai ales atunci când suntem martori ai intervențiilor Lui pline de putere. Unde se află în viețile noastre frontiera dintre credință și necredință? Reușesc inimile noastre să treacă de la teamă la credință traversând orice frică pentru a se deschide încet-încet către o credință încrezătoare?

 

* * *

 

Îl ruga cu insistență

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Iair îl ruga pe Isus cu insistență ca să vină și să-i vindece fiica.

Tot cu insistență se roagă Biserica în ziua de azi pentru toți fiii ei: Dumnezeule, tu ne-ai înfiat prin harul tău și ne-ai făcut fii ai luminii: nu îngădui să fim învăluiți de întunericul greșelii, ci păstrează-ne pururi în strălucirea adevărului (LR).

Ca să nu fim învăluiți de întunericul greșelii, trebuie să facem tot ceea ce depinde de puterile noastre și Dumnezeu ne va păstra în strălucirea adevărului care este Fiul său Isus.

Ce urmărește evanghelistul Marcu să ne dea prin episodul evanghelic de azi?

Două fapte ale lui Isus se împletesc în această povestire (Mc 5, 21-43). Femeia care suferă de hemoragie este simbolul frustrării vitale (după concepția iudaică în sânge stă viața; cine îl pierde, pierde viață și nu o poate da). Pentru o evreică, sterilitatea sau simplul fapt de a nu avea urmași echivala cu o moarte prematură, rezultat al blestemului divin, excludere de la promisiunile mesianice, moarte prematură și deci o mare rușine în fața poporului. Dă-mi copii, altfel mor, cerea Rachela lui Iacob (Gen 30, 1). Aceasta era și rușinea sărmanei femei care cheltuise tot ce avea ca să poată trăi. Cât privește pe fiica mai marelui sinagogii, când Isus a ajuns la casa lui, ea era deja moartă.

Faptul că ambele evenimente se intercalează ne oferă o singură cheie de interpretare. Pentru Marcu, faptul că unul s-a vindecat sau chiar a înviat din morți nu constituie un lucru deosebit de miraculos: și între greci se aflau cazuri de «învieri», după cum atestă unele certificate oficiale și unele mărturii. Marcu urmărește doar să pună în evidență că Isus este Mesia, deoarece cuvântul lui este dătător de viață. Un al doilea element care domină povestirea este acesta: Isus, care este prezentat de Marcu cu aceleași atribute divine, nu apare niciodată cu calitățile unui supraom. Omul Isus pune probleme ca toți oamenii: Cine m-a atins?; el nu etalează măreția puterii sale binefăcătoare ca într-un mister de magie uimitoare și mai ales caută să limiteze importanța puterii sale de vindecare, zicând: Fetița nu a murit, ci doarme, apoi se preocupă de o particularitate a vieții de fiecare zi: Le-a poruncit să-i dea de mâncare. El n-a venit să rezolve micile probleme ale vieții spre a face din credincios un leneș, ci fiecare trebuie să facă tot ceea ce depinde de puterile proprii. Prin cele două fapte minunate Isus vrea să ne introducă într-o problemă majoră, într-un mister care îl copleșește pe om: Mântuitorul vrea să conștientizeze pe om de faptul că moartea nu-i o limită absolută, de netrecut, ci mai este o altă față a lumii pe care o putem atinge numai prin credință și adevăratul credincios va trebui să urmărească depășirea morții, dar lăsând în seama lui Dumnezeu felul în care, cum și când. (cf. CBL p. 1045-1046).

Numai în lumina lui Cristos putem crede fără ezitare ceea ce ne relatează prima lectură (Inț 1, 13-15; 2, 23-25), că Dumnezeu l-a creat pe om nemuritor, conform cu imaginea naturii divine (cf. Gen 1, 26).

Trebuie notat faptul: conform concepției semite, omul formează un tot inseparabil; însă conform concepției filozofice a lui Platon, omul este o dualitate: trup și suflet. Cartea Înțelepciunii se inspiră din această concepție platonică, de aceea vorbește mereu de incoruptibilitate și niciodată de înviere. Ca urmare, chiar când vorbește despre moartea care a intrat în lume prin invidia diavolului (cf. Gen 3), înțelege mai ales moartea spirituală, datorită căreia moartea fizică nu-i decât o consecință.

Se cuvine să mai notăm faptul că atât Cartea Înțelepciunii, cât și sf. Paul, când vorbesc despre moarte ca o consecință a păcatului, se referă în principal la moartea spirituală, adică la pierderea prieteniei și comuniunii cu Dumnezeu. Ba chiar, nici Cartea Înțelepciunii, nici sf. Paul și nici cartea Genezei nu afirmă că nu ar fi existat un fel de moarte trupească, chiar dacă protopărinții Adam și Eva n-ar fi păcătuit. Durata omului pe pământ este provizorie și tranzitorie. Prin urmare, chiar dacă n-ar fi păcătuit, tot ar fi trebuit să existe o trecere de la starea prezentă la cea definitivă. Numai că această trecere nu ar fi fost însoțită de durere fizică, morală și spirituală care însoțesc acum moartea trupească din cauza păcatului, ci ar fi fost ca un somn de trecere spre tot ceea ce poate omul visa mai bun. (cf. CBL p. 501-502). Cred că în acest sens a spus Isus despre fiica lui Iair că n-a murit, ci doarme.

Dacă moartea trupului este atât de înspăimântătoare și este doar numai o consecință a despărțiri trupului de suflet datorită păcatului, cât de înspăimântătoare nu trebuie să fie despărțirea sufletului de izvorul vieții, de Dumnezeu?.. Dacă moartea trupească este un rău, nu poate veni de la Dumnezeu, cu atât mai mult moartea sufletului, ruperea legăturii cu imaginea genuină nu poate fi de la Creator. Acest lucru îl dovedește faptul că atunci când Dumnezeu a intrat în istoria omenirii, a intrat pentru a da viață, așa cum ne-o dovedește evanghelia zilei. Din acest motiv Isus în fața morții nu-i niciodată indiferent: sau este dominat de neliniște ca în fața mormântului lui Lazăr și în grădina Măslinilor sau este cuprins de sentimentul puterii invincibile pe care o are asupra ei. Se vede bine că moartea este adversara lui, ultimul dușman cum o numește sf. Paul. Moartea nu intră în planul lui Dumnezeu. Ea a intrat în lume din cauza invidiei celui rău, prin păcatul omului. Moartea ne descoperă o nouă față a păcatului: el este împotriva creației, o tentativă prin care omul să se autodistrugă, ca să rupă legătura cu Izvorul vieții.

Dacă vrem să avem siguranța vieții, trebuie să facem tot ceea ce depinde de noi pentru a evita păcatul.

Ba mai mult, dacă vrem să scăpăm de frica morții și să ne asigurăm viața, sf. Paul, deși indirect, ne dă o soluție în lectura a II-a (2Cor 8, 79. 13-15): comuniunea de iubire reciprocă.

Fragmentul este un minunat tratat de pledoarie în favoarea pomenilor și a dispozițiilor spirituale care trebuie să le însoțească. Se întâlnesc aici două aspecte esențiale: ajutorul față de cei săraci îl face pe creștin să se asemene cu Cristos și permite să se maturizeze acel principiu de egalitate pe care Isus l-a inaugurat prin moartea sa. În cazul de față, egalitatea nu se referă numai și în primul rând la bunurile materiale. Biserica din Ierusalim, pentru care se face colecta, a îmbogățit prin credință pe creștinii din Corint, fiindcă această comunitate a ajuns la sărăcie tocmai datorită credinței în Învierea lui Isus și în iminenta lui venire, deoarece primii creștini vindeau tot ce aveau, suma o puneau la picioarele Apostolilor și tot ce aveau împărățeau cu cei săraci și păstrau comuniunea iubirii într-o singură inimă (cf. Fap 4, 32). Sărăcia lor este dovada credinței care acționează prin caritate (Gal 5,6), conform învățăturii lui Isus de a-și aduna comori în cer unde moliile nu le rod, rugina nu le macină și hoții nu le fură (cf. Mt 6, 20).

În concluzie putem spune că prin Cristos, Dumnezeu ne cheamă la viață. De la un capăt la altul al Bibliei, sensul profund al vieții în toate formele sale este un sens foarte clar al lui Dumnezeu care ne revelează viața, pe care omul o dorește cu o speranță neînfrântă, este un dar sacru în care Dumnezeu face să strălucească misterul său. În mijlocul Paradisului Dumnezeu a plantat pomul vieții, a cărui fructe trebuiau să întrețină viața pentru totdeauna (cf. Gen 3, 22). Dumnezeu, care nu se bucură de moartea nimănui (cf. Ez 18, 32), s-a descoperit în Cristos ca Dumnezeul celor vii și nu a celor morți. Cristos este Cuvântul vieții prin care toate s-au făcut, este învierea și viața, este pâinea vieții și oricine mănâncă din această pâine are deja în sine viața veșnică. Putem spune că întreg mesajul creștin este aici: cine se împărtășește cu Cristos, se împărtășește cu viața.

Una dintre cele mai vechi metafore cu privire la prezența lui Isus în Euharistie din literatura creștină este expresia sfântului Ignațiu din Antiohia: leacul împotriva morții (pharmacum immortalitatis). În Antiohia se găseau faimoșii medici ai antichității, iar în jurul orașului puteau fi culese ierburi împotriva fiecărui tip de boală. Dar între acestea era cultivată o veche dorință: găsirea unor ierburi, a unui medicament împotriva morții (în mod asemănător alchimiștilor medievali, care căutau o formulă pentru fabricarea aurului). Sf. Ignațiu, trăind în acest mediu, putea spune cu ușurință: un asemenea medicament îl avem noi, creștinii, în pâinea euharistică: cine o mănâncă nu va muri, va trăi veșnic (In 6, 58) (cf. Tomas Spidlik, Calea spiritului, Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 150).

După Cristos și învierea sa, cel care crede, chiar dacă știe că va muri trupește, vede moartea ca pe o clipă de trecere spre viața fără de sfârșit. Moartea devine o trecere, primește astfel caracterul pascal al unei victorii.

Iată pentru ce, pe lângă expresiile de neliniște și teamă, găsim, în scrierile creștine, exemple nu numai de calm și de pace în fața morții, ci chiar dorința ca timpul să fie scurtat. Să amintim doar pe sf. Paul care spune: Doresc să mor și să fiu cu Cristos și pe sf. Francisc de Assisi, trubadurul a tot ce există care cânta: Să te laude, Stăpâne, sora moarte cea trupească, care intră orișiunde, chiar și-n camera regească (cf. MAC p. 888-889).

Rugăciunea insistentă, pomana ca act de credință și împărtășania stau în puterea noastră ca mijloace prin care putem face din moarte o trecere pascală spre victoria finală.

 

* * *

 

Duminica a XIII-a din Timpul de peste an (B)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

“Dumnezeu l-a creat pe om pentru o existență nepieritoare
Și l-a făcut ca pe o imagine a propriei sale ființe”

Un filozof japonez se plimba cândva într-o pădure. Și, precum îi stă bine oricărui filozof, gândea. Tot mergând și gândind el, îi atrage atenția o creangă de copac lipsită de orice podoabă. Se oprește în fața ei și-i spune: vorbește-mi despre Dumnezeu! Și atunci creanga pe loc înflorește!

Se opresc adesea în fața noastră oameni, fie mai mici, fie mai mari și, prin cuvinte sau prin gesturi, ne cer să le vorbim despre Dumnezeu. Atunci când copacul vrea să vorbească despre Dumnezeu, înflorește. Atunci când soarele vrea să vorbească despre Dumnezeu, răsare sau apune într-un mod ce-ți taie respirația. Atunci când cerul vrea să-ți vorbească despre Dumnezeu, se înseninează sau se umple de strălucirea stelelor! Dar când omul vrea să vorbească despre Dumnezeu, ce face? Cum poate vorbi omul despre Dumnezeu ca să fie cel mai bine înțeles de toți?

Primul gând s-ar putea să se îndrepte spre cuvinte: cu ajutorul lor putem vorbi mereu, oricui, despre Dumnezeu. Însă evenimentele pe care ni le prezintă fragmentul luat din Evanghelia după sfântul Marcu, ne cere să înțelegem că cel mai bine despre Dumnezeu se vorbește prin fapte; să înțelegem că însuși Dumnezeu așteaptă din partea noastră mai multe fapte și mai puține cuvinte. Gesturile, acțiunile noastre sunt cele care vorbesc cel mai bine despre Dumnezeu. Șeful de sinagogă l-a văzut pe Isus, a căzut la picioarele lui și abia apoi i-a vorbit: “Fiica mea este pe moarte! Vino, pune-ți mâinile peste ea ca să se vindece și să trăiască”. Apoi Isus la fel: nu începe să-i predice despre puterea lui Dumnezeu, despre necesitatea speranței, ci, așa cum notează succint evanghelistul, “pleacă împreună cu el”. La rândul ei, femeia care suferea de doisprezece ani de hemoragie, nu încearcă să-i explice lui Isus sau celor din jur suferința ei sau să etaleze credința ei, ci, pur și simplu, se strecoară prin mulțime și se atinge de haina lui. Nu cuvintele, ci curajul gestului ei plin de credință a fost cel care a vindecat-o.

Toate acestea ne spun că a sosit momentul unei introspecții, este timpul pentru o serioasă cercetare a cugetului: ce avem de oferit celor care privind la noi ne cer să le vorbim despre Dumnezeu? Cuvinte sau fapte? Vorbe lipsite de orice fundament sau acțiuni și atitudini care reliefează credința noastră? Propoziții lipsite de ecou în inima noastră și a celor din jur sau gesturi care se întipăresc pentru totdeauna în inimă și-i fac pe toți să exclame: cât de bun și frumos este Dumnezeul în care credem!

Dar poate că nu e treaba noastră să vorbim despre Dumnezeu, poate că e suficientă fascinația creației sau ceea ce ne prezintă Biblia sau ceea ce ne spun alții, de ce să ne mai implicăm și noi? Dacă chiar nu găsim nicio motivație, poate că e bine să recitim prima lectură din această duminică, fragmentul luat din Cartea Înțelepciunii: nu este oare un motiv suficient să vorbim despre Dumnezeu celor din jurul nostru datorită faptului că el ne-a creat pentru o existență nepieritoare și, mai ales, ne-a făcut ca o imagine a propriei sale ființe? Trebuie să vorbim pentru că ne dăruiește viața și ne ferește de moartea care a intrat în lume prin invidia Diavolului. Trebuie să-l predicăm prin faptele noastre pe Dumnezeul cel viu pentru ca să se vadă că știm pentru ce, pentru cine trăim! A vorbi despre Dumnezeu, mai ales prin faptele noastre, înseamnă a arăta că știm pentru cine trăim și în cine ne-am pus speranța noastră.

Scriitorul Giovanni Papini povestește că, într-o după-amiază de toamnă, stătea întins pe iarbă pe malul unui lac. La un moment dat, vine un tânăr scund, cu fața arsă de soare și cu o gură enormă, cu un crâsnic în spate. Se așază pe mal și aruncă unealta de pescuit în apă.

- De ce faci asta?, îl întreb.

Se uită la mine cu mirare și compătimire. Nu-mi răspunde. Repet întrebarea. Își deschide larg gura și zice:

- Ca să prind pește.

- Și de ce vrei să prinzi pește?

- Ca să-l vând.

- Și ce faci cu banii?

- Cumpăr pâine, vin, untdelemn, ghete și haine.

- Și de ce cumperi lucrurile acestea?

Tânărul mă privește mirat. Mă crede nebun. Dar cum îi par că nu sunt violent îmi răspunde:

- Ca să trăiesc.

- Dar de ce vrei să trăiești?

- Trăiesc pentru că m-am născut.

- Și care este scopul vieții tale? Nu înțelege.

- Care este lucrul cel mai important în viața ta?

- A, am înțeles: să pescuiesc.

Cercul s-a închis. Plec mai departe, povestește scriitorul. Întâlnesc ceva mai departe un țăran aplecat peste plugul său arându-și ogorul.

- De ce faci asta?, îl întreb,

- Ca să încolțească grâul.

- Și de ce să încolțească?

- Să iasă pâinea.

- Și pentru ce să iasă pâinea?

- Ca să trăiesc.

- Și de ce vrei să trăiești?

Țăranul se apleacă din nou peste coarnele plugului și își vede de treabă. Merg mai departe și întâlnesc o fetiță îmbrăcată cu o rochiță roșie culegând ultimele flori ale verii.

- De ce faci acest lucru?, o întreb și pe ea.

- Ca să fac un buchet de flori pentru Maica Domnului.

- Și de ce vrei să faci un buchet pentru Maica Domnului?

- Ca să-și aducă aminte de mine.

- Și de ce vrei să-și aducă aminte de tine?

- Ca să-mi pregătească un loc în Paradis, alături de ea, când voi muri.

Dumnezeu nu a creat moartea și nu se bucură de pierea celor vii, ne vrea în viață, dar mai vrea ca viața noastră să fie trăită ca o mărturie despre bunătatea sa. Avem cu toții ceva de oferit celorlalți despre Dumnezeu. Să ieșim din anonimat, să pătrundem, asemenea femeii din Evanghelie, plini de curaj prin mulțimea indiferentă sau necredincioasă și să vorbim despre lucrările minunate pe care Domnul le-a făcut și le face pentru noi, oamenii. Să le vorbim oamenilor și să-i ajutăm să învețe pentru cine merită cu adevărat să trăiești: pentru cel bogat care a devenit sărac de dragul nostru, pentru ca noi toți să deveniți bogați, prin sărăcia lui, cum ne învață Apostolul în cea de a doua lectură a duminicii. Noi pentru cine trăim? Oare femeia din evanghelie, după ce a fost vindecată, pentru cine a trăit? Dar fetița care a fost trezită de Dumnezeu la o nouă viață, pentru cine a trăit? Oare cum și-a trăit noua viață?

Ce bucurie pentru copii să fie treziți din somn cu gingășie de mama lor; ce fericire pentru cel care iubește să fie trezit în zori de zi de persoana iubită; ce fericire pentru bunici să fie treziți de nepoțeii plini de viață. Dar ce fericire pe un suflet să fie trezit de însuși Dumnezeu. Talita kum! Fetiță, scoală-te! Suflete, ridică-te! Ești tânăr, trebuie să trăiești și să dai mărturie despre mine.

Acest glas al deșteptării, al trezirii, a străbătut secolele și ni se adresează acum fiecăruia: trezește-te! Astăzi Isus ne prinde de mână și ne spune: “Am venit să te trezesc din moartea păcatului, după cum pe fetița lui Iair am ridicat-o din somnul morții. Prinde-te cu încredere, plin de curaj de mine, de mâna mea și ridică-te”.

Simțim prezența sa? Îi auzim vocea, chemarea? Cristos vine și așteaptă reacția noastră. Vine așa cum bine a surprins poetul V. Voiculescu în poezia sa Prizonierul:

Uneori calcă cineva în inima mea,
Calcă aprins, parcă s-o ia.

O măsoară în jos și-n sus.
Eu tac, ascult și adast supus:

O fi boala, o fi moartea
Nu mă răzvrătesc, asta mi-e partea.

Mă doare, dar nu mi-e frică
Numai inima se face mică, mică…

Într-o noapte pașii largi, tot mai largi…
- Domol, inimă, că te spargi.

Strig la ea – ești nebună?
Ea-mi bate-n urechi să-mi spună:

Omule, scoală, este El!
- Care El? Cine? Stai nițel!

El, Domnul, gâfâie ea,
Ne măsoară cu pas de stea…

Eu dintr-o dată-mi încordez tăria
Cataracată mă inundă bucuria:

- Oh, Te-am prins, Doamne, nu mai scapi, te țin prizonier…
- “Bine, zâmbi El, ține-Mă o clipă” – Ah, gemui, pier…
O clipă, inima mi se făcuse Cer.

Asta trebuie să fie participarea noastră la sfânta Liturghie: prezența lui Dumnezeu, emoții, cer… Simțim ceva? Numai după o astfel de prezență vom reuși să dăm mărturie despre Dumnezeul cel veșnic viu.

Să cerem ajutor sfintei Fecioare Maria, sfântului Irineu pe care-l sărbătorim astăzi și care ne-a învățat că “gloria lui Dumnezeu este omul viu”, ca prin mijlocirea lor puternică să fim oamenii vii, care dau mărturii vii despre Dumnezeu și despre lucrările sale minunate. Amin!

pr. Laurențiu Dăncuță

 

* * *

 

Un veșmânt de minuni nepăzite

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“În afara programului” credinței

Eu voi vorbi despre “afara programului”. Marcu, recurgând la unul din procedeele sale tipice care se îmbină, a așezat armonic cele două episoade unul în interiorul celuilalt, fără nici o sforțare, sub stăpânirea comună a credinței. Totuși intrarea în scenă a femeii clandestine rămâne ca o învățătură a a faptului că este “în afara programului”. Era deja stabilit unde trebuia să meargă Isus. Acel intermezzo nu era prevăzut.

Dacă ne gândim bine, însă, cele două personaje – tatăl neliniștit și femeia umilită de infirmitatea sa – apar “în afara programului”. Unul se referă la ambientul propriu, altul se referă la clanul familiar. Iair este un personaj remarcabil al stabilimentului religios, unul din capii sinagogii. Fără îndoială a fost constrâns să învingă rezistența colegilor săi – care au trebuit să facă totul pentru a-l sfătui să nu facă acel pas puțin ortodox – ,să depășească prejudecata, neîncrederea și chiar ostilitatea în privința lui Isus. Știa că este dezaprobat pentru acea inițiativă. În ochii “responsabililor, Isus era descalificat, de evitat, și era descalificat oricine ar recurge la el și să-l urmeze. Bun pentru poporul exaltat și ignorant, în sfârșit.

Intervine, la timp, moartea fetiței care constituie pentru tată o cale de ieșire demnă din situația compromițătoare în care căzuse în chip nesocotit, sub impulsul disperării. În schimb Iair arată că vrea să facă până la ultimele consecințe ruptura de mentalitatea celor de rangul său. Insistă să-l “deranjeze” pe Învățător dincolo de toate limitele raționale, dincolo de frontiera de netrecut a morții. Așa și femeia. Până acum a rămas pasivă în mâinile celor din familie și în acelea a medicilor care nu au ezitat să adauge torturile profesionale proprii la suferințele legate de boală: neputincioși de a o vindeca, dar abili să-i ia banul; capabili numai de a îngreuna situația, fie clinică, fie financiară, a sărmanei bolnave.

Până în acest moment a fost, mai mult decât alții, obiectul preocupărilor și grijilor altora.

Acum se hotărăște singură. Refuză să fie pur și simplu o “răbdătoare”. Devine subiect responsabil. Isus evident, iubește pe aceste persoane care au curajul să ia inițiative, fac o alegere precisă, încearcă o aventură ne programată de alții. Isus prețuiește pașii în “afara programului”, și mai ales îi primește pe aceia care au curajul de a le săvârși.

Pentru a fi salvați de El, trebuie să fie puși la adăpost de ceilalți

Credința este în mod necesar “în afara programului”. Este, în ea, un element de ruptură față de inerția generală, de conveniențele sociale, de interesele de prăvălie, de condiționările mentalității curente, de conformismele de orice tip (incluse cele ale nonconformiștilor). Credința începe cu o detașare, cu o ieșire afară. Trebuie să se separe de mulțime, să iasă din casa proprie mai mult sau mai puțin cofortabilă, să abandoneze sinagoga proprie cu practicile proprii, regulile și tradițiile proprii, ipocriziile obișnuite.

“Să nu te temi, continuă numai să ai credință”, îi recomandă Isus lui Iair. Adică: nu reintra. Nu te lăsa absorbit, reanexat de ei. Nu te teme de dezaprobarea lor. Nu te teme de judecățile lor. Nu asculta sugestiile lor dictate de rațiune și de considerații umane. Și femeii Isus îi spune: “Credința ta te-a mântuit”. M-ai găsit pe mine, pentru că ai reușit să te salvezi de ei, ai spus nu sfaturilor lor, ai încercat o terapie diferită pentru viața ta, ai îndrăznit să faci un pas în afară itinerariului stabilit de ei. Isus îi așteaptă mai ales pe cei care sosesc la El “în afara programului”.

Minunile au loc în obscuritate

Și cele două minuni ale sale apar “în afara programului”. Și se realizează în culise. Ceea ce se întâmplă între Cristos și femeia bolnavă se desfășoară într-o cochilie scoasă din mijlocul mulțimii, și este un secret al celor doi. Contactul, privirea și dialogul au loc “în afara” mulțimii. În casa lui Iair a început deja programul de doliu. Isus, sfidând derâderea acelor oameni, nu respectă programul (“alungându-i pe toți afară…”), pentru a pune la locul său ritul vieții, sărbătoarea învierii.

Pentru a săvârși minunea învierii fetiței, Cristos trebuie mai întâi să sfâșie decorul funebru. Astfel face și cu fiecare dintre noi. Dacă drumul credinței primește avizul unei inițiative personale (și, mai întâi, este mereu inițiativa lui Dumnezeu), trebuie să consimțim că El ne smulge de pe trup îmbrăcămintea aparențelor, a reprezentării. Nu numai îmbrăcămintea pe care alții ne-au cusut-o pe noi pentru a împlini rolul care ne-a fost impus, dar și cea pe care noi înșine am îmbrăcat-o cu presupunerea că este cea adaptată rolului nostru. “Afara programului” credinței ne cere o despuiere totală. Truc, spoială, mască, crustele obiceiurilor: în privința îmbrăcămintei trebuie scoasă pentru a fi “adevărați” în fața Lui!

A atinge îmbrăcămintea minunilor nepăzite

Da, sunt păzitorii sanctuarului. Intermediarii. Cei care te așază în rând. Îți spun să aștepți rândul tău. Te avertizează că el este deja foarte ocupat. Nu știu dacă se pot ocupa de tine, cu toate lucrurile urgente pe care le au de îndeplinit. Îți impun să completezi formularul. Cei care vegheau atenți și încruntați pentru ca totul să se desfășoare după procedurile și orarele stabilite. Și chiar te alungă înapoi. Dacă nu poți prezenta biletul emis celor privilegiați, trebuie să te retragi în fața personajelor importante și “reprezentative”

Și tu nu ești decât reprezentantul bolii tale, al greutății tale secrete, a speranței tale îndărătnice. Și apoi sunt subalternii care te somează: “spune-ne și nouă… Îți voi prezenta eu… Îl voi face eu să știe…” Nu te lăsa descurajat. Mergi tot înainte. Ignoră controalele. Lasă-te călăuzit de bănuiala că totul este sub control, reglementat, organizat, dar este pentru totdeauna posibilitatea de a “atige mantaua”, de a fi identificat de privirea sa, ești primit tocmai pentru că ești “abuziv”. Aproprie-te, clandestin, cu plaga ta ascunsă, răul de care îți este rușine, acel chin pe care nu îndrăznești să-l împărtășești la nimeni decât Lui, ignorând pe doctorii autorizați. Nici un serviciu de ordine nu va reuși să împiedice contactul cu El, cu îmbrăcămintea sa plină – cum ne asigură Luigi Santucci – “de miracole nepăzite”.

Zgomotul trebuie să rămână afară

“Au ajuns la casa șefului de sinagogă și El a văzut zarvă…” Expresia ar trebui tradusă, ad litteram, astfel: “A văzut gălăgia”. Cine a spus vreodată că Isus nu poate vedea zgomotul? Îl vede, dar nu-l lasă să intre cu sine. Este o mare diferență: Alungându-i afară pe toți…” Poate mă preocup excesiv ca în viața mea să nu fie zgomot. Ar trebui să mă preocup, mai întâi, ca să fie Domnul. Se gândește El să țină afară zgomotul.

Poate să fie o casă silențioasă, dar goală. Ceea ce contează este prezența sa, nu elementele care deranjează. Când intră, de fapt, îi scoate afară pe cei gălăgioși. Importantă nu este tăcerea, ci glasul său. Și glasul său care îi face să tacă pe gălăgioși. Nu zgomotul este simptomul cel mai preocupant. Prin gălăgie El intră (și o lasă afară). Ceea ce ne preocupă, este că El prea adesea a intrat deja, în timp ce eu întârzii în curte pentru a asculta gălăgia și vorbăriile frivole. Sau am pretenția de a duce înăuntru acea mantie. În acest caz, El vede, și aproape că nu are nimic de spus. Nu este pentru nimic dispus să concelebreze liturgiile efemere. Confuzia nu-l înspăimântă, lipsește altceva. Numai, nu vrea să fie confundat cu anumite lucruri…

Dumnezeu comandă viața

Și să nu ai încredere în doctorii care îți iau pofta și bucuria de a trăi. Care, pentru a te salva, îți amărăsc și complică existența. “Dumnezeu nu a creat moartea și nu se bucură de ruina celor vii” (prima lectură). El nu-ți spune: pregătește-te pentru moarte. Mai degrabă: pregătește-te de viață. Tărâmul în care trebuie să-l învingem pe diavol, din “invidia” căruia a intrat moartea în lume, este cel al vieții, cu complicitatea lui Dumnezeu care este, tocmai, “iubitorul vieții” (Înț. 11, 26), și care “l-a creat pe om pentru nemurire”.

Moartea este constrânsă să facă o deschizătură pentru viață. Din cenușă trebuie să răsară flori. Patul de moarte este obligat să restituie – așa cum a făcut mormântul cu Isus – o “copilă” strălucitoare de tinerețe, care a ascultat acea poruncă imperioasă: “Eu îți spun, scoală-te!”

Este cineva care cere bani

Și este și o astfel de istorie. Biserica din Ierusalim se află în strâmtoare economică, și Paul (lectura a doua) nu ezită să devină promotorul unei colecte. Motivul este acela de a ajuta o comunitate săracă. Dar, dincolo de aceasta, este vorba, pentru apostol, să descopere creștinilor săi legea solidarității, să-i facă să înțeleagă legătura care trebuie să unească diferitele Biserici, să întărească – printr-un gest concret – unitatea dintre comunitățile de origine iudaică și cele născute în teritoriul păgân.

Acum, cei din Corint, cu care Paul a avut raporturi nu totdeauna idilice, după ce au primit la început propunerea cu entuziasm, pare că au uitat, sau cel puțin au lăsat să se răcească ardoarea inițială. De aceea este nevoie să relanseze ideea și să zguduie pe cei uituci. Apostolul se simte un pic încurcat. Și trebuie să fie mereu așa, în Biserică, când sunt la mijloc banii. El nu are dezinvoltura unor anumiți administratori în clergyman să stoarcă bani.

Și iată-l că prezintă discursul un pic pe larg, chiar de departe, și se referă la un exemplu prea înalt: nimeni altul decât Cristos, care “din bogat s-a făcut sărac pentru voi, pentru ca voi să deveniți bogați prin sărăcia lui”. Paul mută discursul despre finanțe spre teologie. Invită să considerăm nebunia sublimă a acelui Dumnezeu care, prin întrupare, s-a despuiat pentru a ne îmbogăți și a ne diviniza. Astfel solicită pe Corinteni să fie un pic mai puțin calculați.

Apostolul recurge și la o observație subtilă ironică: creștinii din Corint se disting, printre altele, prin două caracteristici: cuvântul și știința. Acum ar fi cazul să se facă cunoscuți prin generozitate. Adică, este problema de a trece de la cuvinte frumoase și de la intențiile bune să producă ceva concret. În fine, Paul nu poate să facă decât să dea lovitura decisivă: “Să fie egalitate”. Nimeni nu vă cere să vă despuiați, să ajungeți în mizerie, să pierdeți totul. Să nu exagerăm. Este vorba numai de o minimă decență. Scoateți-vă din cap ideea binefacerii: este o problemă elementară, de dreptate.

Discursul, cum se vede, este de extremă actualitate la diferite nivele, și ia proporții mondiale (fără ca prin aceasta, să ne dispensăm de a arunca o privire la doi pași de casa noastră). Paul nu se mulțumește să organizeze. Nu se limitează să smulgă banul. Ceea ce îl interesează este semnificația gestului. El reușește să pună la punct totul – chiar și o problemă a “bunurilor”, într-un cadru riguros de credință. De multe ori se închid cei doi ochi (neavând alții de închis) față de credința și moralitatea celui care oferă. Important este ca acela să deschidă portofelul. Nu se întreabă asupra provenienței banilor. Da, “banul nu miroase”, cum se spune cu cinism. Paul, în schimb, vrea ca oferta să aibă acoperirea necesară a credinței și monedele să fie parfumate de practica creștină.

… Dar în ce secol a trăit acel naiv, acel moralist?

 

* * *

 

Duminica a 13-a de peste an (B) – lectio divina

Autor: FSC
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 5, 21-43

O fetiță moartă și o femeie bolnavă

21 Isus a trecut cu barca pe malul celălalt al Mării Galileii.

22 Când a ajuns la țărm a venit un șef de sinagogă, pe nume Iair.

Văzându-l pe Isus, a căzut la picioarele lui 23 și l-a rugat cu stăruință:

- Fiica mea e pe moarte! Vină, pune-ți mâinile peste ea ca să se vindece și să trăiască.

24 Isus a plecat împreună cu el și l-a urmat o mulțime atât de numeroasă, încât mai să-l strivească. 25 În mulțime se afla o femeie, care, de doisprezece ani suferea de hemoragie; 26 ea suferise din cauza tratamentului prescris de mulți medici, își cheltuise toată averea, fără să simtă vreo îmbunătățire, dimpotrivă, starea ei se înrăutățise tot mai mult.

27-28 Această femeie deci, auzind ce se vorbea despre Isus, a venit pe la spate, prin mulțime, și s-a atins de haina lui, căci își zicea: «Dacă mă voi atinge măcar de haina lui, voi fi vindecată». 29 Deodată, hemoragia s-a oprit și a simțit în trupul ei că a fost vindecată.

30 În aceeași clipă, Isus a simțit că a ieșit o putere dintr-însul. El s-a oprit în mulțime și a întrebat:

- Cine s-a atins de hainele mele?

31 Ucenicii i-au răspuns:

- Vezi că te strivește mulțimea și tu întrebi: “Cine m-a atins?”.

32 Însă el se uita în jur pentru a o vedea pe aceea care făcuse acest lucru. 33 Atunci femeia, tremurând de frică, conștientă de ceea ce i se întâmplase, a venit, s-a aruncat la picioarele lui și a spus tot adevărul.

34 Dar Isus a spus:

- Fiică, credința ta te-a vindecat. Mergi în pace și rămâi vindecată de boala ta!

35 Pe când mai vorbea încă au venit niște oameni din casa șefului sinagogii și au spus:

- Fiica ta a murit. De ce îl mai deranjezi pe Învățător?

36 Isus, care a auzit aceste cuvinte, a spus șefului sinagogii:

- Nu te teme, credință să ai!

37 El nu a lăsat pe nimeni să-l însoțească, în afară de Petru, de Iacob și de Ioan, fratele lui Iacob. 38 Ajunși la casa șefului sinagogii, Isus a văzut învălmășeală și lume care plângea și bocea. 39 El a intrat și le-a spus:

- Pentru ce atâta zarvă și plânset? Copila nu a murit, ci doarme.

40 Dar ei l-au luat în râs. Atunci el a dat toată lumea afară, a luat cu dânsul pe tatăl și pe mama fetei și pe cei care îl însoțeau, a intrat în camera unde zăcea copila, 41 a prins-o de mână și i-a spus:

- Talita, kum!

Ceea ce înseamnă: «Fetiță, scoală-te!». 42 Numaidecât fata s-a sculat și a început să meargă; ea avea doisprezece ani. Cei de față au rămas înmărmuriți.

43 Dar Isus le-a poruncit cu strășnicie să nu afle nimeni; apoi le-a spus să dea fetei de mâncare.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În această duminică, liturgia ne oferă posibilitatea de a opta pentru două forme ale unuia și aceluiași text biblic: relatarea din Mc 5,21-43 sau, în formă mai scurtă, să citim Mc 5,21-24.35-43. Alegem prima opțiune pentru această Lectio Divina.

În acest text se concentrează două evenimente literare diferite însă unite într-o singură piesă. Ambele relatări citite în unitate au o bogăție teologică foarte mare.

Încă o dată totul începe pe malul mării sau al lacului Galileii. Acesta este același loc în care Isus i-a ales pe primii săi discipoli, l-a chemat pe Levi și a predicat parabolele sale. Amintim ceea ce am meditat duminica trecută: marea simbolizează răul pe care Isus îl combate și-l distruge.

Structura acestui text este unică, este un fel de relatare sandviș sau împerecheată:

Începe o relatare, se întrerupe pentru o altă relatare, revine la relatarea care începuse. Desfășurarea este astfel:

- Versetele 21-24: Prima parte a episodului lui Iair cu fiica sa…

- Versetele 25-34: Relatarea despre femeia care suferea de hemoragie.

- Versetele 35-43: A doua parte a episodului lui Iair cu fiica sa.

Merită să citim și să recitim de mai multe ori textul pentru a intra în dinamica sa.

În prima parte ne este prezentat Iair, unul din șefii sinagogii, care pare să aibă mult respect față de Isus și pentru aceasta îl roagă să vină în casa lui pentru ca s-o vindece pe fiica lui. Isus pornește la drum spre locul acela.

Apare în mulțime o femeie care era bolnavă de doisprezece ani de hemoragie și, deși a cheltuit bani cu medicii, nimic n-a putut s-o vindece. Dimpotrivă, starea ei se înrăutățea tot mai mult. Ea, care auzise vorbindu-se de Isus, voia numai să-i atingă haina pentru a se vindeca și așa și face, apropiindu-se pe la spate. Ea simte că a fost vindecată. Isus își dă seama de situație și întreabă cine l-a atins. Discipolii se miră, dat fiind faptul că toată lumea îl atinge pe Isus. Însă Domnul continuă să se uite în jur pentru a descoperi cine a fost. Femeia se apropie tremurând de frică și spune tot adevărul. Frica femeii se datorează foarte probabil pentru ceea ce ea a făcut: conform canoanelor rituale ale iudaismului din acel timp, hemoragia de care suferea o făcea impură; și în afară de asta, tot ceea ce atingea, inclusiv persoanele, deveneau “impure”. Cu toate acestea, Isus se află mult mai departe de aceste canoane, și o salvează și o vindecă de această situație. Pentru aceasta îi vorbește într-o manieră așa de cordială, afectivă și mângâietoare: o numește fiică, îi spune că s-a vindecat pentru că a crezut în El și-i spune să meargă liniștită, în pace.

În acest moment se face loc celei de-a doua părți a primei relatări. Apar persoanele din casa lui Iair care-i spun că fiica lui a murit. În acest context dramatic sunt foarte puternice cuvintele pe care Isus le spune lui Iair: “Nu te teme, credință să ai”.

Atunci când ajung la casa șefului sinagogii, era multă zarvă așa cum era obiceiul în acel timp în fața unui răposat. Isus le spune să nu plângă pentru că fata nu a murit, ci doarme. Ei îl iau în râs pe Isus. După aceea, se apropie de fată împreună cu părinții ei și cu cei trei discipoli ai lui, o ia de mână și-i spune în aramaică (limba maternă a lui Isus): Talita kum. Asta înseamnă a da o poruncă: Fetiță, scoală-te… În acel moment femeia care avea doisprezece ani (după cum boala femeii dura de doisprezece ani), se ridică și începe să meargă. Toți au rămas înmărmuriți pentru ceea ce s-a întâmplat.

În totalitatea relatării Isus apare ca unicul “medic” care în situații dificile și extreme poate să dea adevărata sănătate: adică mântuirea. Isus este unicul care are puterea de a da viața, ceea ce numai Dumnezeu poate să facă.

Pentru a ține cont: Isus permite să-l însoțească la casa lui Iair doar trei discipoli: Petru, Iacob și Ioan (versetele 37 și 40). Acești trei ucenici ai Domnului sunt martorii marilor evenimente din viața lui: sunt prezenți la schimbarea la față, sunt prezenți în momentul rugăciunii lui Isus în Ghetsemani și sunt prezenți la multe dintre minunile lui Isus.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 9,18-26; Lc 8,40-56; Mc 9,2; Mc 14,33.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme, se poate vedea într-un dicționar biblic cuvântul “Sânge”.

Întrebări pentru lectură

- De unde vine Isus și unde ajunge?

- Cu ce călătorește Domnul?

- Unde se oprește după ce sosește?

- Ce personaj apare în scenă?

- Ce-i spune Domnului?

- Ce face Isus după aceea?

- Pe cine evidențiază în mod deosebit evanghelistul dintre personajele care se adună în jurul lui Isus și-l însoțesc în acest moment?

- Ce i se întâmplă acestei “femei”?

- Ce “are de gând” să facă femeia?

- Ce se întâmplă atunci când face asta?

- Cum reacționează Isus?

- Ce îi spun discipolii săi?

- Ce face femeia?

- Pentru ce tremură de frică?

- Ce îi spune Domnul? De ce boală a fost eliberată?

- Cu ce atitudine o trimite?

- Ce vin să spună persoanele din casa lui Iair?

- Ce îi spune Isus lui Iair în acest moment așa de dramatic și așa de dur?

- Ce face Isus după aceea?

- Cum reacționează cei din casa lui Iair?

- Cum procedează Isus cu fata? Cu cine se apropie de ea?

- Ce îi spune fetei în aramaică? Ce înseamnă?

- Cum se termină relatarea?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Sunt eu dintre aceia care încearcă “să se adune în jurul” Domnului?

- Mă apropii de Isus cu respectul și venerația pe care o are Iair (se înclină până la pământ și-l roagă)?

- Îl invit pe Domnul “să vină în casa mea”, în viața mea, în inima mea pentru ca să vindece tot ceea ce este bolnav?

- Îi cer lui Dumnezeu să dea viață și mântuire celor din familia mea și prietenilor mei?

- Care sunt bolile spirituale și fizice pe care le am astăzi?

- De cât timp am aceste boli?

- Caut toate mijloacele pentru a mă vindeca așa cum face femeia care suferea de hemoragie? Care a fost rezultatul? De care boli m-am putut vindeca?

- “Mă gândesc” asemenea acestei femei și caut să mă apropii de Isus, chiar dacă într-o manieră silențioasă și aproape imperceptibilă?

- Mă străduiesc “să ating” mantia, haina lui Isus pentru a fi vindecat?

- Îi spun adevărul vieții mele și al inimii mele lui Isus așa cum face femeia? Îi încredințez aceluiași Domn fricile care mă fac să tremur?

- Mă las consolat de Isus? Îl las ca să mă trimită în pace?

- În definitiv: Mă încred sau nu mă încred în Isus?

- În situațiile dramatice ale vieții caut să ascult cuvântul lui Isus care și astăzi îmi spune ca lui Iair: “Nu te teme, credință să ai”?

- Mă încred în Domnul cu toate că totul pare să spună că nu există nici o soluție de ieșire?

- Mă las luat de mână?

- Ce înseamnă astăzi pentru mine că Isus îmi spune, îmi poruncește ca să mă ridic din “bolile mele spirituale”; și mai mult, să mă ridic din propria mea “moarte spirituală”?

- În definitiv: Mă las vindecat, mântuit de Isus?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a face rugăciunea putem folosi Psalmul 131 [130]:

131 (130)

Încredere de copil în Dumnezeu

(1a) Cântare a treptelor. A lui David.

1 (1b) Doamne, eu nu am o inimă îngâmfată,
nici nu privesc cu trufie;
nu mă îndeletnicesc cu lucruri prea mari
și prea înalte pentru mine.
2 Sufletul îmi este împăcat și liniștit
ca un copil înțărcat la sânul mamei sale.
Da, sufletul meu este în mine,
ca un copil în brațele mamei sale.
3 Să nădăjduiască Israel în Domnul,
de acum și până-n veac!

Să ținem cont de atitudinea copilului în brațele părinților săi și de tendința de a pune speranța, încrederea numai în Dumnezeu.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru a contempla acest text, vă sugerez una din multele fraze posibile pe care am putea căuta “să le savurăm” în prezența lui Dumnezeu:

- Nu te teme, credință să ai…

- Nu te teme, credință să ai…

- Nu te teme, credință să ai…

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- A mări în propria viață respectul și umilința pe care atât Iair cât și femeia care suferă de hemoragie le arată în fața prezenței lui Isus Domnul.

Propunere comunitară

- Faceți un dialog în grupul vostru de tineri cu privire la experiențele de moarte din lumea tinerilor astăzi. Din ce situații vine astăzi Isus să-i “ridice” pe tineri cu puterea sa suverană? În ce formă putem contribui cu umilință pentru ca acest lucru să fie o realitate?

 

* * *

 

Duminica a XIII-a de peste an (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

În fiecare duminică facem sărbătoare pentru că Isus a înviat: a învins moartea și și-a dat viața sa divină și nemuritoare (a se povesti primul exemplu).

2. Tema

Isus iubește și dă viață. Chiar și după moarte iubește pentru totdeauna.

Pe piatra funerară a unui mormânt era scris: Noi te iubim mult, dar Isus te iubește și mai mult (al doilea exemplu).

3. Mesajul zilei

Ca Isus și cu Isus noi vom muri și, chiar dacă nu repede, trupul nostru va învia.

- Dumnezeul nostru este Dumnezeul vieții (prima lectură).

- Destinul lui Cristos înviat va fi și destinul nostru (Evanghelia, forma scurtă).

Să încercăm să înțelegem această veste bună răspunzând la câteva întrebări:

- Câte învieri din morți sunt amintite în Evanghelii? (Trei: aceea a lui Lazăr, aceea a fiicei lui Iair și cea a fiului văduvei din Naim).

- Cum s-au sfârșit aceste trei învieri? (Au murit a doua oară).

- Care e cea mai măreață înviere prezentată de Evanghelii? (Aceea a lui Isus).

- Care este diferența între una și cealaltă? (A învia ca Isus nu înseamnă a relua viața mortală, ci a începe un nou mod de viață, modul divin cu o viață divină, eternă, nemuritoare).

- Noi mergem în paradis repede (poate după purgatoriu). Cu sufletul, dar, după învierea noastră, împreună cu trupul nostru glorificat. (Cred în învierea morților și în viața veșnică).

Să tresăltăm de bucurie, Aleluia! Isus a învins moartea și ne-a dat o viață nemuritoare! Chiar fiecăruia dintre noi ne spune: “Talita Kum”!

4. Exemple

a) Un episod din viața mea mi-a rămas în adâncul inimii și încă și astăzi îmi revine sentimentul acelui moment. A murit un coleg de clasă la vârsta de numai 11 ani. Profesorul de religie care a venit să vadă și să se roage se întoarse și, în timp ce toți erau în liniște și consternați fixând trupul nemișcat al colegului și prietenului nostru, profesorul a afirmat cu o putere de neuitat, cu căldură, cu iubire și mai ales cu credință: Fiți sigur, Ștefan nu a murit, nu contează cum par lucrurile, Ștefan trăiește, trăiește în Dumnezeu.

b) În urmă cu câțiva ani, am vizitat la Vicența cele cinci cimitire unde au fost înmormântați soldații englezi care au murit în Primul Război Mondial și am rămas uimit de îngrijirea dată acelor cimitire, dar mai ales de cuvintele pline de credință în iubirea lui Dumnezeu, ce le-am găsit peste multe pietre funerare. Iată doar câteva traduse din engleză: Dumnezeu este iubire; Facă-se voia ta; Noi nu putem înțelege, Doamne, dorințele tale, dar totul e bine când e făcut de tine. Într-o zi vom înțelege. Dumnezeu te-a luat sub protecția sa.

c) Un exemplu potrivit este martiriul celor șapte frați Macabei (2Mac 2,7). Ar fi bine de evidențiat ceremonialul aprinderii lumânării pascale, acea lumânare care se pune lângă sicriu, în timpul înmormântărilor.

d) În timpul unei vizite pastorale într-o parohie din Milano, cu câțiva ani în urmă, se prezintă la mine un tată cu copilul său – mărturisește card. G. Colombo.

- Eminență, îmi spune, ascultă-l pe copilașul meu, care vrea să spună ceva. Mă aplec asupra micuțului, care să fi avut șapte-opt ani.

- Cine erau, mă întreabă el, cei doi răstigniți alături de Domnul?

Mărturisesc că am rămas confuz pentru o clipă, întrebându-mă unde vrea să ajungă cu această întrebare neobișnuită, și care era adevărata problemă ce îl frământa pe copil în spatele acestei întrebări.

Răspund că despre unul se știe că s-a căit și că Isus l-a dus cu el în paradis și că despre celălalt nu se știe nimic… Dar, așa cum îmi imaginasem, nu acest lucru îl interesa. Mă privește și îmi spune, ba chiar strigă la mine:

- Aceștia sunt morți. Dar eu nu vreau să mor!

Groaza era vizibilă și tatăl nu reușea să îl calmeze. Am reflectat puțin, m-am rugat Domnului: nu întotdeauna este ușor să îi răspunzi unui copil.

Deodată mi-am amintit că, atunci când a murit Lazăr, Isus a spus: “Prietenul meu, Lazăr, doarme, să mergem, pentru că vreau să îl trezesc”. Primii creștini au luat imaginea înflorită pe buzele lui Isus – “doarme” – și au numit locul de înmormântare “cimitir”, cuvânt grecesc care înseamnă dormitor, loc unde persoanele așteaptă să fie trezite.

Așadar, i-am răspuns acelui copil, începând cu el o discuție obișnuită:

- Mergi la școală? Înveți și te joci? Te joci cu mingea, mergi cu bicicleta… și seara ești obosit, nu? Îți vine somnul și dorești să adormi, îți place… Iată: moartea este același lucru, este o adormire. Vei fi puțin mai obosit decât de obicei, puțin mai epuizat și încetul cu încetul, adormi. Diferența este în trezire. Pentru că, atunci când te vei trezi, vei fi într-o altă casă, mult mai frumoasă decât a ta și va fi acolo mama ta, dar infinit mai bună decât ți se pare acum, și tatăl tău… și vei putea face tot ce vrei și vei fi mereu fericit. Și va fi acolo celălalt Tată care îi îmbrățișează pe toți. Pentru că într-o zi toți vom fi în brațele sale… Copilul mă asculta, s-a calmat, s-a resemnat (A. A. Colombo).

e) Sâmbătă după-amiază rabinul învăța în sinagogă, în timp ce acasă la el îi mureau doi copii.

Mama îndurerată i-a întins pe pat și i-a acoperit cu o pătură, delicat.

Când s-a făcut seară, rabi Meir s-a întors acasă. Prima întrebare a fost:

- Rahela, unde este Ionatan? Unde este micuța mea Miriam? Nu îi văd jucându-se.

Soția i-a răspuns:

- Înainte de toate, vreau să te întreb ceva. Cu ceva timp în urmă, a venit aici cineva și mi-a dat un obiect valoros, ca să i-l păzesc. Acum mi-l cere înapoi. Trebuie să îl dau sau nu?

- Desigur, și repede! a răspuns rabi Meir.

Atunci, Rahela a continuat:

- Astăzi, fără să cer permisiunea ta, am restituit prețiosul tezaur.

Apoi l-a luat de mână pe soț, l-a condus în cameră și a tras încet pătura, spunând:

- Nu mi-ai spus că tezaurul încredințat spre păzire trebuie să îl restitui? Astăzi IHWH a trecut pe aici și i-a luat pe copiii tăi. Acum Ionatan și Miriam sunt în siguranță.

Și rabinul, plângând, dar plin de credință, a suspinat:

- Domnul ni i-a dat; Domnul ni i-a luat: fie binecuvântat numele Domnului, care îi iubește pe copiii săi mai mult decât noi.