Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XIII-a de peste an
Anul A (B, C)

Lecturi:
2Regi 4,8-11.14-16
Romani 6,3-4.8-11
Matei 10,37-42

Autori

pr. Anton Dancă
volum colectiv ITRC 2
volum colectiv ITRC
pr. Anton Iștoc
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu

 

* * *

 

Relația dintre preot și popor

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Preotul exercită pe pământ o misiune mai mult decât profetică și de aceea, fiind omul lui Dumnezeu mai mult decât Elizeu (lectura I-a), trebuie acceptat în spirit de credință. Preotul, pentru omul păcătos, devine o povară, fiindcă luptă să înmormânteze omul cel vechi (lectura a II-a). Acolo unde este primit, el intră precum Cristos, cu crucea pe umeri, și vrea să se folosească de dânsa ca de un bisturiu pentru a opera tot ce-i bolnav în firea omului, fiindcă numai așa se poate realiza ceva nou, sănătos, viguros.

Sfântul Toma de Aquino spune: Preotul este un asociat la preoția dumnezeiescului Învățător, devenind figura și chipul fidel al preotului veșnic (ST p. III, q. 22); iar preoția cuvântului Întrupat constă în faptul că Tatăl l-a luat dintre oameni și l-a pus între oameni pentru a-i răscumpăra pe oameni prin suferințele crucii, conform voinței Tatălui, devenind: altar, victimă și jertfitor. Prin toate arată amprenta celui care l-a luat, adică a Tatălui, precum: caritatea, blândețea, răbdarea, iertarea, gloria, sfințenia și împărăția lui cerească. Pentru aceasta a spus Isus: Cine mă vede pe mine, îl vede pe Tatăl (In 14,9).

La această muncă mântuitoare Cristos îi asociază pe preoții săi, adică pe acei pe care însuși Tatăl i-a luat dintre oameni și i-a dat: Dintre acei pe care mi i-ai dat, n-am pierdut pe nici unul (In 18,9), afară de Iuda Iscarioteanul care nu a fost luat dintre oameni și nici nu i-a fost dat.

Preoția fiind unică, universală, perfectă și veșnică, toți cei luați de Tatăl pentru înfăptuirea Noului Legământ, cooperează real cu preoția cuvântului Întrupat. Când preotul celebrează sfânta Liturghie se oferă pe el însuși lui Dumnezeu ca victimă împreună cu victima nepătată, Isus. Când rostește cuvintele: Acesta este trupul meu; Acesta este sângele meu, trebuie să-și ofere întreaga sa ființă. Cu alte cuvinte, jertfind pe Fiul Omului, pe Fiul lui Dumnezeu, trebuie să se jertfească total pe sine însuși ca pe o ostie curată în trup, sânge, suflet, facultăți și fapte.

Așa cum Tatăl l-a luat pe Cristos și a pus în el amprenta Duhului său, fiind uns cu Duhul Sfânt (Fap 10,38), tot așa și preotul poartă în sine amprenta ungerii cu Duhul Sfânt, acel caracter de neșters pentru totdeauna. După cum focul este însoțit de lumină și de căldură, la fel pecetea preoției este însoțită de un har deosebit care împrăștie în lume lumina și căldura Tatălui: Voi sunteți lumina lumii (Mt 5,14). A fi lumină înseamnă a fi viață. La anul viitor, pe vremea aceasta, spune Elizeu sunamitei, vei ține în brațe un fiu. Preotul îl pune pe Isus în inima oricărui om de bunăvoință. Sfântul Paul îi atrăgea atenția ucenicului său Timotei: Nu neglija harul care este în tine (1Tim 4,14). Necredinciosul filozof Nietzsche spunea în batjocură că Dumnezeu însuși își are iadul său care îl chinuie: este iubirea față de oameni. Harul sacerdotal, care l-a consumat ca un iad pe Fiul Omului pe acest pământ și care trebuie să-l consume și pe preot, este iubirea față de mântuirea tuturor oamenilor, fiindcă este luat dintre oameni și pus pentru oameni în cele ale lui Dumnezeu, ca să aducă daruri și jertfe pentru păcat (cf. Evr 5,1), ca toți să ajungă la Tatăl. În primul rând acest har nu trebuie neglijat, harul iubirii, în ciuda oricărei neînțelegeri din partea lumii. Nici Isus nu a fost înțeles. Cu felul său misterios de a fi, cu nevinovăția sa divină care era o dojană pentru orice greșeală a celor din jur, cu învățătura și poruncile sale etc. a fost o povară, o cruce pentru poporul care nu-l putea înțelege și mai ales, om fiind, pretindea pentru sine credință, speranță și mai ales iubire ca pentru Dumnezeu. Din aceste motive se căuta suprimarea lui. Poate chiar unii dintre cei care s-au bucurat de ajutorul său suprafiresc să fi fost printre acei care au strigat în fața lui Pilat: Răstignește-l! Răstignește-l! (Lc 23,21).

Preotul, chemat să împărtășească viața lui Cristos, trebuie să găsească mereu tăria iubirii în aceeași rugăciune a lui Isus: Părinte, iartă-i că nu știu ce fac! (Lc 23,34), fiindcă mereu va fi adevărat: Dragostea toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le îndură (1Cor 13,7). În cadrul poporului lui Dumnezeu preotul are rolul inimii care nu are odihnă nici ziua și nici noaptea, ci bate mereu, pompează sângele – seva dătătoare de viață – în toate mădularele, chiar când acestea dorm sau sunt rănite. Alte membre au dreptul la odihnă, inima nu. Preotul, inimă în inima Bisericii lui Cristos, caută să aducă mereu diferitele păreri ale credincioșilor la o armonie cât mai perfectă și face ca în comunitate nimeni să nu se simtă străin sau neglijat (PO II,9). Cu o iubire, care îi chinuie inima mereu din cauza greșelilor, preotul, asemenea unei mame, când este silit să întrebuințeze varga pentru a corija, o face cu multă strângere de inimă, cum spune sfântul Paul lui Timotei: Amenință, mustră, îndeamnă! Pe cei care păcătuiesc, mustră-i în fața tuturor, ca și ceilalți să prindă frică! Fă-te părtaș la suferință, ca un bun soldat al lui Cristos Isus (1Tim 4,1-2; 5,20; 2Tim 2,3).

Câți înțelegem trebuința preotului așa cum a înțeles-o Louis Nicolas Davout (1770-1823), mareșalul lui Napoleon Bonaparte, când spunea: Oamenii au trebuință de adevăr și de a fi instruiți, căci altfel ar fi numai erori și nebunie. Fără preoție, Dumnezeu ar tăcea; ar tăcea morala; ar tăcea legile; ar tăcea autoritatea și ar fi numai întunecime și anarhie. Oamenii au trebuință de iertare și pace; au trebuință întotdeauna fiindcă sunt slabi și păcătoși. Fără preoție ar fi numai coșmaruri și gheara mustrării de conștiință care duce pe toți la disperare. Pentru că oamenii trebuie să moară și au trebuință de îngerul iertării la căpătâiul lor de suferință, preoția este veșnic necesară.

Oamenii sunt oameni și se comportă ca oameni atât timp cât în mijlocul lor este omul lui Dumnezeu, conștiința vie a moralității, pavăza demnității. Ce voia să spună strigătul unuia de dincolo de Prut, pe timpul bolșevismului: Băăă, dați-ne un popă că vă dăm în schimb zece brigadieri, dacă nu dorința de a avea garanția spirituală și morală în mijlocul unui popor îndobitocit de doctrina marxistă!

Cei care au preoți, îi prețuiesc?

Preotul nu-și aparține; el aparține Bisericii; Biserica aparține lui Cristos și Cristos aparține lui Dumnezeu (1Cor 3,23).

Cum este păstorul, așa este și poporul: preot sfânt, popor sfânt; preot rău, oameni răi. Fiecare comunitate, fiecare parohie își are preoții pe care îi merită. Îi merită cum îi primește, cum îi ascultă, cum îi ajută și mai ales cum se roagă lui Dumnezeu Tatăl să trimită lucrători vrednici în secerișul său. O comunitate care se roagă pentru preoții săi primește de la Dumnezeu ceea ce a cerut. Cu cât mai multe și mai bune vor fi rugăciunile și jertfele pentru preoți, cu atât mai multe și mai mari vor fi harurile pe care comunitatea le va primi. În cazul în care credincioșii nu prețuiesc preotul și nu se roagă

pentru el, preotul rămâne singur și, încărcat de necazurile personale și ale altora, nu-i de mirare dacă se va poticni și va cădea sub cruce, spre rușinea acelei comunități.

Iată rugăciunea sfintei Tereza a Pruncului Isus pentru preoți, pe care este bine să ne-o însușim și s-o spunem cât mai des din toată inima, cu toată credința și dragostea: O Isuse, veșnic și mare preot, primește-ți preoții în adăpostul inimii tale, acolo unde nimeni să nu le mai poată face nici un rău. Păstrează nepătate mâinile lor care ating în fiecare zi preasfântul tău trup. Păstrează nepătate buzele lor care sunt înroșite de preasfântul tău sânge! Păstrează neprihănite și curate inimile lor pecetluite de sublimul semn al glorioasei tale preoții! Fă-i să trăiască în dragoste și fidelitate față de tine și apără-i de contactul cu lumea cea stricată! Dă-le lor, împreună cu puterea de a transforma pâinea și vinul, și puterea de a transforma inimile. Binecuvântează faptele lor cu roade îmbelșugate și dăruiește-le apoi coroana vieții veșnice! Amin.

Dacă toți credincioșii s-ar ruga așa, ca sfânta Tereza a Pruncului Isus, toți credincioșii ar ajunge sfinți ca Tereza a Pruncului Isus și toți preoții ar ajunge sfinți ca sfântul Filip Neri sau ca sfântul Ioan Maria Vianney.

N-ar fi bine și frumos? Nu s-ar schimba fața pământului?

Ba da, cu toată siguranța.

Trimite, Doamne, preoți mulți și sfinți pentru a ne mântui. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia

Astăzi, în fața societății, noi creștinii, suntem tentați de multe ori să ne manifestăm în mod individual. Biserica, în mesajul evanghelic de astăzi, vrea să ne invite la deschidere și dialog cu aproapele nostru.

Se știe că structura Evangheliei lui Matei este formată din cinci mari discursuri care o articulează și o susțin. Pericopa de astăzi formează concluzia celui de-al doilea discurs și anume chemarea misionarilor, sau a apostolilor, și conține o serie de indicații și avertismente după care trece la precepte date fiecărui, om indiferent de starea pe care o are în societate. Cuvintele lui Isus din evanghelia de astăzi, pe care ni le adresează nouă tuturor, ne pun în fața unei situații mai delicate. La prima vedere ni se par diferite decât cele de până acum și parcă ar fi în contradicție cu cuvintele poruncii a IV-a dată de Dumnezeu lui Moise pe muntele Sinai, la ieșirea din Egipt. De aceea, ca să înțelegem mai bine cuvintele lui Isus, care nu a fost niciodată în contradicție cu voința Tatălui său din ceruri, trebuie să fim mai atenți la semnificația acestora.

Isus spune: “Cel ce iubește pe tatăl, sau pe mama sa mai mult decât pe mine, nu-i vrednic de mine; și cel ce iubește pe fiul, sau pe fiica sa mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine” (Mt 10,37).

Ca să găsim răspuns la întrebările noastre referitoare la acest text trebuie să privim la unele evenimentele din viața lui Isus.

Încă la începutul misiunii sale îl găsim la nunta din Cana Galileii împreună cu mama și cu ucenicii lui și atunci când li se termină vinul mirilor la rugămintea mamei lui, Isus transformă apa în vin. Isus și-a vizitat și comunitatea din Nazaret, în care a crescut. După aceea o vedem pe Sfânta Fecioară Maria sub crucea lui Isus, plină de durere la vederea chinurilor fiului ei. Isus are grijă chiar și pe cruce de mama lui și o încredințează ucenicului cel mai iubit. Și zice evanghelia că de la ora aceea “o luă la el”. Din cele relatate până acum observăm că Isus nu și-a abandonat mama, ci a avut grijă ca și după moartea lui să fie în siguranță. El a avut legătură cu satul natal, chiar dacă consătenii lui nu l-au primit cum se cuvenea.

Atunci, de ce Isus ne cere nouă această despărțire categorică? Pentru ca să găsim răspunsul la această întrebare să reflectăm puțin la ceea ce este pentru noi căminul părintesc. Fiecare avem ceva deosebit, ceva drag, ascuns în adâncul sufletului. În general familia este locul în care ne întoarcem întotdeauna cu plăcere, unde suntem primiți cu căldură indiferent de situația în care ne aflăm. Familia este locul unde încă se mai păstrează vechile tradiții și obiceiuri, locul care amintește de copilăria noastră, de tinerețea noastră. Și atunci de ce să ne despărțim de ea? În afară de cele spuse mai înainte, familia mai înseamnă și altceva.

În familie totul se reduce la relația părinți-copii și copii-părinți. Părinții nu mai au timp să se ocupe de altceva pentru că majoritatea timpului este dedicat îngrijirii copiilor. Copiii, în mare măsură astăzi, nu trebuie să-și bată capul cu situația ce o vor avea în viitor, pentru că totul este aranjat de părinții lor. Ei nu trebuie decât să se lase în voia sorții și să trăiască din plin ceea ce le oferă viața. Iată unde trebuie să lămurim lucrurile. Dacă mediul familial este un loc unde primim totul de-a gata, atunci Isus ne cere altceva, el vrea să ieșim din familie, vrea să trecem la acțiune, să ieșim noi pentru a ne pune în slujba altora.

Omul intră în sine numai în măsura în care are relație cu exteriorul. Numai așa poate fi al lui însuși, dacă este și al altuia, sau mai bine zis, dacă prin alții el se regăsește pe sine. Această afirmație este valabilă și la nivelul cel mai profund al existenței. Dacă aproapele nostru înseamnă un om fără importanță pentru noi, aceasta poate duce la pieirea noastră. Omul în fond este altul, rânduit de Dumnezeu spre altul. Este cu atât mai mult al lui însuși, cu cât mai mult este al Altuia, al lui Dumnezeu. Mai bine zis, omul se regăsește pe sine dacă iese și intră în legătură cu aproapele. Isus Cristos este omul, care oferindu-se pe sine, a putut salva natura noastră umană. După cum el însuși afirmă: “După ce mă voi înălța de pe pământ, toate le voi atrage la mine” (In 12,32). Această precizare vrea să ne arate pentru care motiv avea să moară. Isus și-a dat viața lui pentru viața noastră. Omul viitorului este deci asemenea lui Cristos care s-a dăruit pe sine. Omul care trăiește pentru propria lui persoană, este omul trecutului de care trebuie să ne dezbrăcăm dacă vrem să evoluăm cu adevărat. Asta înseamnă că viitorul omului este existența pentru altul, pentru aproapele. Cristos este Pascha (Paștele) care face trecerea cu adevărat spre viitor. Existența pentru altul înseamnă a deveni jertfă și a fi jertfit, deci viitorul omenirii se află pe cruce, iar salvarea omenirii este crucea.

Scriitorul Malraux spune că: “mileniul al III-lea va fi religios sau nu va fi deloc”, și va fi creștin în măsura în care va dărâma zidurile și va privi la acela care a fost biciuit și străpuns, deschizând drum spre viitor.

Viitorul este deschidere, și adevărata deschidere se află în cele trei coordonate: trecut, unde s-a întâmplat deja trecerea de la individual la comunitar, prezent, unde Dumnezeu cuprinde timp și viitor, unde Dumnezeu se va întâlni cu lumea și va deveni real faptul că lumea se va regăsi în Dumnezeu, ca punct final al întregii istorii.

Teologul Joseph Ratzinger spune că: “Ultimul Adam, cum îl numește el pe omul viitorului, în mersul timpului nostru își face simțită prezența în aceia pe care lumea îi socotește oameni de nimic: cine vrea ca atunci să fie de partea lui, trebuie acum să fie de partea celor mici”. Dar oare punem noi în practică aceste îndemnuri care sunt de altfel și îndemnurile făcute de Isus în evanghelia de astăzi? Și anume: “oricine va da unuia din micii aceștia un singur pahar de apă rece pentru că este un discipol adevărat vă spun că nu-și va pierde răsplata”. Cu siguranță că unii încearcă să realizeze aceste îndemnuri oferindu-și chiar viața în slujirea aproapelui, dar majoritatea oamenilor cred că realizarea este personală, constând în lucrurile materiale adunate și în puterea pe care o au doar temporar.

Teologul Louis Evely afirmă că istoria omenirii a fost denaturată din cauza imaginii lui Adam despre Dumnezeu care a suferit o spărtură. Această spărtură nu constă în aceea că a vrut să fie ca Dumnezeu, nu aceasta este vina lui Adam, pentru că la aceasta a fost chemat de Dumnezeu. Adam a urmat însă o imagine falsă. A crezut că Dumnezeu este numai autonomie, putere și autosuficiență; și pentru a fi ca Dumnezeu s-a răsculat și a devenit neascultător. Însă când Dumnezeu s-a revelat, când și-a concretizat existența, s-a văzut cine este cu adevărat: iubire, infinită plăcere în altul, atracție și modestie.

Adam, trăind cu credința falsă că va fi ca Dumnezeu, s-a îndepărtat cu totul de Dumnezeu; s-a retras în sinea lui cu toate că Dumnezeu era în comuniune cu el.

De câte ori nu ne răsculăm și noi împotriva lui Dumnezeu pentru că nu obținem ceea ce vrem, și nu ne supunem lui, având aceeași imagine falsă ca cea pe care și-a format-o Adam despre Dumnezeu.

Astrologul francez Arago a ținut într-o zi o conferință în Collége de France despre legile universale ale lumii. Conferința a încheiat-o cu aceste cuvinte: “Săptămâna viitoare vom fi martorii unui semn mare, chiar aici în Paris: soarele și luna vor sta față în față, iar pământul va atrage razele acestui rege între stele care este soarele. În acea zi, în acel minut și în acea secundă cele trei corpuri cosmice vor asculta nu de cuvintele noastre, ci de legile lui Dumnezeu. Numai omul nu vrea să se supună legilor lui”.

Isus ne invită, deci, la începutul evangheliei de astăzi, să ne dezlipim de tot ceea ce ne împiedică să realizăm acea deschidere spre ceilalți, care poartă în ei chipul lui Isus. Această deschidere să o realizăm în mod concret, dincolo de orgoliile și prejudecățile noastre. Numai astfel vom crea în inima noastră un spațiu în care Cristos să instaureze omul cel nou și împărăția sa.

Andrei Varga

 

* * *

 

Duminica a XIII-a de peste an

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Predici.cnet.ro

Liturgia cuvântului de azi ne arată caracteristicile adevăratului ucenic al lui Cristos. Domnul însuși le schițează în cuvinte austere – peste care nu se poate trece: “cel ce iubește pe tatăl sau pe mama mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine” (Mt 10,37a). Urmarea lui Cristos cere o adeziune totală, radicală, care se exprimă într-o iubire totalitară, superioară oricărei alte iubiri. Isus trebuie să fie iubit mai mult decât părinții, decât frații, decât pe sine însuși, decât această viață. Aceasta nu înseamnă să refuzăm afectele față de familie sau față de aproapele, lucru absolut contrar legii lui Dumnezeu, dar nu pune iubirea pentru creaturi mai presus de iubirea lui Cristos.

Dacă ni s-ar cere să lăsăm pe tatăl și pe mama noastră și tot ceea ce avem pentru a vesti Evanghelia sa, ce am face? Oare Cristos nu ne cere prea mult? Fraților, trebuie să avem capacitatea de a renunța chiar și la afectele cele mai sfinte – iubirea față de tată și mamă – când acestea s-ar pune drept alternativă iubirii de Dumnezeu sau angajării față de împărăția sa; aici Cristos propune ucenicilor acea suverană libertate care nu este mizantropism, nu este insensibilitate, nu este o afirmare stoică a propriei măreții interioare, dar este deschidere față de exigențele supreme ale Evangheliei, este capacitatea de a se oferi pe deplin și fără condiționări.

De altfel, omul devine capabil de iubire mai mare față de aproapele, tocmai când îi încredințează lui Cristos întreaga sa inimă, pentru că numai iubirea supranaturală îl poate face să depășească toate barierele și rezervele egoismului.

Cristos dorește nu numai să părăsim tot ceea ce în mod firesc iubim, dar să primim, să îmbrățișăm ceea ce firea noastră respinge. “Cine nu-și ia crucea nu este demn de mine!” – ne spune Cristos. Dar pentru ce este nevoie de așa ceva? Care este cauza, care este explicația faptului că pe terenul prieteniei lui Isus răsare întotdeauna crucea și produce rodul amar al suferinței? Răspunsul este cât se poate de simplu. Omul care se îndreaptă spre Isus, suferă mereu văzându-i pe cei care se abat de la adevăr și mai mult încă, aruncă în El cu pietrele minciunii și ale violenței. Prietenii lui Isus suferă pentru că iubesc, ei trebuie să iubească și pe aceia care umblă pe căi greșite. Cât de dureros este pentru un om sincer, pentru un om drept, să trăiască în lumea minciunii.

În continuarea pericopei evanghelice de astăzi, Isus merge mai departe și ne cere mult mai mult și anume: dacă este nevoie să ne dăm chiar viața pentru El. “Cine ține la viața lui, o va pierde, iar cine își pierde viața pentru mine o va găsi” (Mt 10,39). Omul pentru că încredințează întreaga inimă lui Isus Cristos o găsește îmbogățită cu o putere divină de iubire. Astfel renunțând la sine însuși până la extrem – adică până la pierderea vieții – regăsește în Cristos adevărata viață, viața cea veșnică pe care nimeni nu i-o poate lua. Nu tuturor li se cere să-și mărturisească dragostea dându-și viața pentru Cristos: dar fiecărui creștin i se cere să trăiască cu astfel de dispoziții încât să nu dea niciodată înapoi în fața sacrificiului.

Spre sfârșitul Evangheliei de astăzi, Cristos spune: “Cine vă primește pe voi pe mine mă primește, și cine mă primește pe mine primește pe cel care m-a trimis” (Mt 10,40). A-i primi pe frați conform poruncii iubirii impune aceeași dezlipire, aceeași cruce, aceeași disponibilitate totală avută de către Cristos acelora care vor să fie ucenicii săi.

Asemănarea dintre ultima parte a fragmentului evanghelic de astăzi și prima lectură – care este o relatare edificatoare despre ospitalitatea oferită slujitorului lui Dumnezeu, fapt pentru care binecuvântarea lui Dumnezeu coboară asupra casei ospitaliere – nu trebuie să deruteze.

A-i primi pe trimișii lui Dumnezeu înseamnă a primi pe însuși Dumnezeu, a descoperi în mod progresiv misterul său și experiența bunătății sale. Acest lucru este foarte semnificativ în prima lectură de astăzi, unde vedem cum profetul Elizeu este primit cu mare cinste de către femeia lui Shunam. Gestul shunamitei este foarte apreciabil deoarece este făcut din dezinteres, fără să urmărească vreun scop material. Shunamita este convinsă că Elizeu este trimisul lui Dumnezeu și se comportă cu el cum merită a se comporta cu un slujitor al lui Dumnezeu. Pentru acest comportament al ei profetul o recompensează cum nu se poate mai bine – adică îi dăruiește un fiu; ea nu se aștepta și nici nu-și imagina că slujitorul lui Dumnezeu o va recompensa în acest fel.

Oare din acest episod nu ar trebui să tragem și noi unele învățături și să ne comportăm cum se cuvine cu slujitorii lui Dumnezeu? Este o faptă bună a primi pe cei investiți cu o misiune specială din partea lui Dumnezeu sau cu cei care se află în serviciul Lui sau și mai mult prin viața sa, comportamentul său întruchipează persoana Lui. Dar găzduirea nu trebuie să se limiteze numai la atât. Trebuie mereu să căutăm să strângem comori pe care nu la mănâncă molia și nici nu le roade caria.

Cazul Shunamitei nu trebuie să aprindă speranțe care depășesc anumite limite: să nu ne facem diferite iluzii care nu sunt în concordanță cu spiritul creștin. Directive mai clare în această privință ne sunt furnizate de Mântuitorul în Predica de pe munte: “Dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată veți avea? Nu fac la fel și vameșii? Și dacă salutați numai pe frații voștri, ce faceți mai mult? Nu același lucru îl fac și păgânii?” (Mt 5,46-47).

Acela care primește pe trimișii lui Dumnezeu, care le deschide ușa, acela nici nu-și dă seama la început că împreună cu ei a sosit în casa sa prietenul cel mai bun, în persoana lui Dumnezeu. El intră în viața noastră pentru ca ea să crească. În inima noastră își înfinge ancora iubirii sale, pentru ca să nu mai fim singuri. Omenirii înspăimântate de singurătate, El vrea să-i dea ce-i mai drag și cu aceasta vrea să o introducă în viața divină dătătoare de fericire.

În cea de-a doua lectură de astăzi Sf. Paul ne introduce în inima teologiei și a misticii botezului. Sf. Paul amintește creștinilor care sunt datoriile celor botezați în Cristos. Cu o frază hotărâtă spune: “ne-am îngropat în El… adică în moarte“. Nu am fost numai morți în Cristos, dar chiar înmormântați cu moartea sa, acea moarte care a distrus păcatul. Trebuie să murim zilnic pentru Cristos și aceasta nu este ușor ci este un exercițiu sever care distruge în noi faptele morții. Acest exercițiu se opune păcatului și ispitei și dirijează viața proprie după voința Domnului, pentru ca să trăiască Cristos cu harul său. Și acceptarea durerii, a bolii, fac parte din această moarte zilnică pentru a trăi. Sunt o asemănare cu moartea lui Cristos din care izvorăște viața noastră.

Botezul nostru, transformarea noastră este un program care angajează întreaga noastră viață. Acest program, Isus l-a formulat astfel: “fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru este desăvârșit“.

Într-o revistă am găsit printre altele notându-se: “Dacă nu ne străduim să fim tot mai buni curând nu vom mai fi nici măcar buni…” (Cromwell).

O gazetă elvețiană face un sondaj punând cititorilor ei următoarea întrebare: Ce ați face în cazul în care pentru o zi ați primi puteri nelimitate? Iată câteva din multele răspunsuri: -Aș face imediat ordine în lume; -Aș schimba constituțiile, formele de guvernământ; -Aș desființa armata. S-a găsit și un cititor care a declarat că n-ar accepta puterea nelimitată deoarece în lume de aceea sunt atâtea necazuri fiindcă unii dispun de puteri prea mari. Răspunsul cel mai înțelept l-a dat un moș de 90 de ani care a spus: “Probabil că n-aș face nimic cu puterea dată pe o zi. Schimbarea lumii numai atunci ar avea sens dacă prin aceasta toți oamenii ar trăi în pace și fericire. Acest lucru este însă imposibil căci fiecare om își caută și-și găsește fericirea în altul. De altfel lumea și oamenii nu pot fi schimbați prin forță, prin ordini date…“.

E drept că, creștinul oferă omenirii vestea cea bună a fericirii, dar tocmai pentru că o oferă, ea nu lezează libertatea omului. Mai recunoaștem și faptul că nu există o rețetă unică să trăim viața lui Isus. Aceasta în viața fiecărui om se poate realiza numai în felul său personal, propriu. Sf. Paul se angajează totuși să arate în ce constă creștinismul și care este calea spre fericirea comună a omenirii: a muri pentru păcat și a trăi în Isus Cristos. Acesta este un program care realizat, asigură fericirea individuală și comună a oamenilor. Pentru aceasta a venit Cristos, pentru aceasta botează Biserica cu apă și cu Duh Sfânt pentru ca speranța ascunsă în om să înflorească, apoi să se maturizeze pentru viața ce învie.

Iulian Pascaru

 

* * *

 

Duminica a XIII-a de peste an

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro

În duminicile “obișnuite” (de peste an), fără tematici speciale dinainte definite cum este în cazul “sărbătorilor”, lecturile biblice constituie totdeauna într-un oarecare mod, o surpriză. Și este bine că-i așa: pentru că nu noi suntem aceia care să programăm sistematic cuvântul lui Dumnezeu, pentru că nu noi suntem aceia care să-i impunem Domnului ce trebuie vorbit într-o zi sau în alta… Mai bine să devenim disponibili să ascultăm și discursuri neașteptate. Chiar dacă sunt puțin șocante: așa cum este în cazul evangheliei de astăzi.

Din ansamblul lecturilor de astăzi ies în evidență trei teme principale: necesitatea unei alegeri de fond, fără compromisuri, pentru a fi ucenicii lui Isus (cf. Evanghelia); primirea și ospitalitatea în numele lui Dumnezeu și al lui Cristos (cf. prima lectură și Evanghelia); botezul ca participare la misterul morții și învierii lui Cristos (cf. lectura a doua). În raport cu împrejurările preoții pot alege aspectele pe care vor considera că sunt necesare să le sublinieze pe baza situațiilor, problemelor și exigențelor fiecărei comunități. În cazul nostru vom urmări ca principal punct de referință prima pistă.

Este inutil s-o ascundem: cuvintele pe care le-am auzit la începutul Evangheliei de astăzi ne lasă un pic perplecși… Chiar dacă sunt cuvintele lui Isus.

Numai că de fapt, nu le luăm în serios; ne mulțumim doar să le “auzim” fără ca să le “ascultăm” cu adevărat. Sau refuzăm să ne gândim că ne-ar privi personal.

Să nu încercăm să îndulcim aceste cuvinte. Să nu încercăm să diminuăm încărcătura lor explozivă, să le facem inofensive, spunând că le-am mai auzit, că sunt modalități de exprimare paradoxale, fraze de efect care nu trebuiesc luate “ad litteram”, etc. etc.

Să nu încercăm “să ne apărăm” de Evanghelie cataloghizând-o în planul literaturii. Isus vorbește într-un mod foarte serios. Și vrea să spună tocmai ceea ce spune. Și aceste cuvinte pronunțate de el sunt chiar pentru noi, oricât ar părea ele de exagerate și absurde.

Noi toți cei de față (poate cu unele excepții…) ne-am trezit deodată că suntem creștini fără să facem ceva efort pentru a deveni creștini: suntem “creștini încă de la naștere”. Dar cuvintele lui Isus ne amintesc – și avem nevoie de aceasta – că a fi creștin cu adevărat nu înseamnă numai un nume, o formalitate anagrafică. Și nu este nici numai o chestiune de practică religioasă.

A fi creștin, înseamnă a crede în Cristos.

Și a crede în Cristos, înseamnă a recunoaște în el unica valoare absolută pentru existența noastră. Fără concurențe și compromisuri posibile. Chiar și sentimentele, afecțiunile cele mai dragi și obligatorii, în comparație cu Cristos trec pe planul secund.

Credința în Cristos nu poate rămâne “un aspect” printre multe altele ale vieții noastre; ea trebuie să orienteze și să caracterizeze întreg modul nostru de a gândi, vorbi și acționa.

Probabil că tuturor dintre noi le este teamă să “ne pierdem viața”, dacă este să dăm dreptate învățăturii Evangheliei. Toți suntem foarte preocupați “să ne găsim viața” – adică să ne realizăm pe noi înșine, să ne bucurăm de această existență cât mai mult posibil – prin căutarea bunăstării, liniștei, bogățiilor, plăcerii…

Trebuie s-o recunoaștem cu sinceritate: toți suntem într-un fel “oameni de puțină credință”. Ne lipsește curajul de a ne încredința profund și în totalitate în cuvântul lui Isus. Și practic, de mai multe ori acordăm de fapt prioritate altor cuvinte, sau altor lucruri în raport cu Cristos și învățăturile sale.

Realist (și fără a face un examen de conștiință al altora…) am putea reciti și reasculta cuvintele lui Isus, cam în felul următor:

- Cine-și iubește banii mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine…

- Cine-și iubește cariera mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine…

- Cine-și caută interesul său mai mult decât dreptatea, onestitatea, adevărul, nu este vrednic de mine…

Și așa mai departe. Și cred că din acest punct de vedere toți avem nevoie de convertire, pentru a găsi într-adevăr în Cristos Isus pacea și bucuria noastră.

 

* * *

 

Împărăția lui Dumnezeu este bucuria acțiunii

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Accentul rugăciunii de la începutul sfintei Liturghii de azi cade pe cuvintele: “Dumnezeule… prin puterea și călăuzirea ta, astfel să ne folosim de bunurile trecătoare încât să ne bucurăm încă de pe acum de cele veșnice!” Aceste cuvinte arată că împărăția lui Dumnezeu nu-i comoara, mărgăritarul sau peștii buni, ci acțiunea de a căuta, vinde, cumpăra, de a scoate mereu cele noi și cele vechi.

Atât Ioan Botezătorul, cât și Isus, își încep activitatea publică prin cuvintele: “Convertiți-vă, căci Împărăția lui Dumnezeu este aproape” (Mt 3,2;4,17). Însăși acțiunea lor constituia începutul împărăției. Pentru aceasta spunea Isus: “Dacă eu scot demonii cu ajutorul Duhului lui Dumnezeu, înseamnă că Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul vostru” (Mt 12,28; Lc 17,21). Că Împărăția lui Dumnezeu este acțiune, viață, a înțeles-o cel mai bine sfântul apostol Paul, el spune: “Împărăția lui Dumnezeu nu constă în mâncare ori băutură, ci în dreptate, pace și bucurie în Duhul Sfânt. Cine îi slujește lui Cristos în acest fel (făcând dreptate și pace), îi este plăcut lui Dumnezeu și cu trecere la oameni” (Rom 14,17-18) și: “Împărăția lui Dumnezeu nu stă în vorbe, ci în fapte” (1Cor 4,20).

Lecturile de azi ne arată că Împărăția lui Dumnezeu este deschisă pentru toți oamenii, fiindcă toți sunt capabili de acțiune, de convertire.

Comoara ascunsă în ogor cuprinde chemarea la împărăție a agricultorilor și păstorilor care își desfășoară activitatea pe câmp; piatra (perla) de mare preț cuprinde chemarea adresată de Dumnezeu negustorilor, care își desfășoară activitatea în comerț; năvodul plin cu pești buni și răi cuprinde în sine chemarea la împărăție a celor care își desfășoară activitatea în pescuit. Țăranul cumpără pământ cu bucurie, sperând într-o recoltă bogată; negustorul cutreieră țări și mări cu bucurie, sperând într-un câștig cât mai substanțial; pescarul aruncă mreaja cu bucurie, sperând într-o cantitate cât mai mare de pești…

Dar orice bucurie pălește în fața bucuriei izvorâtă din acțiunea de a descoperi Împărăția lui Dumnezeu. Aș vrea să ilustrez acest adevăr printr-un exemplu. Un om bogat asista la o predică despre Paradis, despre Împărăția deplină și veșnică a lui Dumnezeu. După terminarea Liturghiei a venit să-l felicite pe predicator, zicându-i: “Ați vorbit minunat despre Rai, dar un singur lucru ați omis, nu ați specificat unde este Paradisul”. Preotul i-a spus: “Vezi, peste drum de biserică este o căsuță. În ea se află o văduvă sărmană, bolnavă, cu trei copii. Soțul i-a murit în război. Ajut-o cu ce te lasă inima și apoi vino și-ți voi spune unde este Împărăția lui Dumnezeu!”. Omul bogat a luat de toate: alimente, medicamente, îmbrăcăminte pentru copii etc. Intrând în casă, a început să-și desfacă darurile. Văduva a început să plângă. Copiii au întrebat-o: “Mămică, de ce plângi? Nu cumva acesta este tăticul întors din război?” Și, fără să mai aștepte răspunsul, l-au înconjurat pe musafirul bogat și au început să-i sărute mâinile și să-i spună printre lacrimi de bucurie: “Tăticule, cât de mult te-am așteptat! Mulțumim lui Dumnezeu că te-ai întors sănătos la noi!”. Plin de emoție și bucurie, omul le-a spus: “Nu sunt eu tăticul vostru, dar vă făgăduiesc: de azi înainte voi avea grijă de voi ca un adevărat tată!”. Apoi s-a întors la paroh și i-a spus: “Părinte, nu mai este necesar să-mi spuneți unde este Raiul, l-am aflat: este în inima mea”. Iată, adeverirea cuvintelor lui Isus despre cărturarul învățat în ale Impărăției cerurilor, cum este “asemenea gospodarului, care scoate din comoara sa cele noi și cele vechi”, cum își găsește bucuria în acțiunea de a scoate și de a da, cum se folosește de cele pământești pentru a câștiga cele cerești.

Este o mare eroare pe care o săvârșesc mulți creștini crezând că Împărăția lui Dumnezeu este Biserica și dacă fac parte din Biserică pot sta mulțumiți că și-au asigurat fericirea veșnică. Este adevărat: caracteristicile împărăției lui Dumnezeu și ale Bisericii apar strict legate între ele, dar nu exprimă aceeași realitate. În perspectiva împlinirii din urmă (parusie), Biserica coincide în adevăr cu Împărăția lui Dumnezeu, dar în realitatea sa istorică și sociologică de pe pământ, Biserica apare numai ca terenul privilegiat în sânul căreia Împărăția se clădește încetul cu încetul sub acțiunea Duhului Sfânt, adică numai acea acțiune umană devine izvor de bucurie deplină care este făcută sub acțiunea Duhului Sfânt. Împărăția lui Dumnezeu este deja prezentă, activitatea însă este ca în sămânță. Este necesar ca să crească. Ioan Botezătorul a început-o și Isus a desăvârșit-o ca model, dar ea trebuie, prin acțiunea fiecărui credincios, să se extindă pe toată fața pământului, punând în evidență valorile creștine, dintre care, cea mai mare, adevărata perlă a Noului Testament, este învierea din morți.

În cea de-a doua lectură (Rom 8,28-38), sfântul apostol Paul insistă asupra acestei probleme: învierea din urmă. Ea este dovada iubirii lui Dumnezeu și la înviere se poate ajunge numai prin iubire. Celui care cheamă cu iubire, trebuie să i se răspundă cu iubire. Motorul oricărei acțiuni trebuie să fie iubirea. Învierea este acțiunea de trecere de la moarte la viață și ea trebuie realizată printr-o simbioză perfectă de iubire divino-umană, ca în Isus Cristos, ca între Cristos și Biserică. Numai această simbioză de iubire cheamă, predestinează, mântuiește și glorifică pe cei care doresc și se străduiesc să fie asemenea lui Cristos…

Biograful lui Solomon, în prima lectură (1Reg 3,5.7-12), îl zugrăvește pe acesta în trei culori: înțelept, constructor și bogat. Mai pregnantă este înțelepciunea: “Și a dat Dumnezeu lui Solomon înțelepciune și pricepere foarte mare și cunoștințe multe, ca nisipul de pe țărmul mării. Și era înțelepciunea lui Solomon mai presus de înțelepciunea tuturor fiilor Răsăritului și mai presus de toată înțelepciunea Egiptenilor. El era mai înțelept decât toți oamenii; mult mai înțelept decât Etan Ezrahiteanul, decât Heman și decât Calcol și Darda, feciorii lui Mahol; și numele lui era în slavă la toate popoarele din împrejurimi. Solomon a spus trei mii de pilde; și cântările lui au fost o mie și cinci. El a vorbit despre copaci, de la cedrii cei din Liban până la isopul de pe ziduri; a vorbit și despre animale, despre păsări, despre târâtoare și despre pești. Și veneau de la toate popoarele ca să asculte înțelepciunea lui Solomon și de la toți regii pământului, care auzeau despre înțelepciunea lui” (1Reg 5,9-14). Înțelepciunea lui Solomon cuprindea toate domeniile. Textul liturgiei cuvântului de azi vrea să scoată în evidență faptul că această înțelepciune a fost un dar al lui Dumnezeu. Ea i-a fost dată în sanctuarul de la Gabaon ca rod al rugăciunii însoțite de multe jertfe.

Dovada cea mai concludentă a înțelepciunii regelui din Ierusalim este însăși rugăciunea sa, o rugăciune plină de înțelepciune și ca atare plăcută lui Dumnezeu. Solomon nu s-a lăsat călăuzit de egoism, dar a cerut lui Dumnezeu o mare doză de bun simt, spre a ști să judece, să discearnă corect între bine și rău, să conducă conform voinței divine. Împreună cu înțelepciunea, Dumnezeu i-a dat lui Solomon și bogății imense. “Regele Solomon a întrecut, prin bogăție și înțelepciune, pe toți regii pământului” (1Reg 10,23).

Isus este înțelepciunea întrupată. Dumnezeu a ascuns în el toate bogățiile divine ale științei și înțelepciunii (Col 2,3) și cine îl află pe el, găsește “viața” (cf. 1In 5,12).

Într-una din zile, Petru i-a zis lui Isus în numele celorlalți ucenici: “Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat, ce răsplată vom primi?” Isus le-a zis: “Adevăr vă spun că la reînnoire, atunci când Fiul omului va ședea pe tronul său de mărire, voi, care m-ați urmat, veți ședea și voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele douăsprezece triburi ale lui Israel. Și oricine va fi lăsat case, frați, surori, tată, mamă, copii, ogoare, pentru Numele meu, va primi mai mult și va avea parte de viața veșnică” (Mt 19,27-29).

Dacă nu suntem capabili de atâta înțelepciune, încât să lăsăm toate pentru Cristos, am da dovadă de adevărată nebunie, dacă nu ne-am converti la o viață nouă, dacă nu am renunța la păcat.

 

* * *

 

Ceva mai mult egal, ceva mai puțin

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro

Să se mulțumească cu preotul

Mama mea în acea zi a tăiat-o scurt cu o severitate mai accentuată ca de obicei (s-a spus totul). Era vorba despre un preot destul de bârfit pentru anumite slăbiciuni, după toate, mai degrabă modeste, (acum îmi dau seama), pentru unele încurcături în care era implicat și care i-au adus necazuri în ambientul curiei, și mai ales pentru unele greșeli lingvistice cu care erau presărate predicile sale. Mama mea a tăiat discuția, care oscila între ceva distractiv și ceva scandalos, cu cuvintele: “Este preot și gata!”

În acea ocazie nu am fost de acord cu ea (și mi se întâmpla aproape mereu, mai ales când se aduceau argumente referitoare la religie). Și pentru că interpretam frazele în sensul că, atunci când era la mijloc un preot, orice discuție trebuia închisă înainte de a începe, orice critică – oricât de justificată – nu avea motiv să existe. Preotul, pentru însuși faptul că este preot, avea mereu și oricum dreptate. Astăzi recunosc că în acea zi mama mea spusese un lucru foarte frumos. Pentru ea era suficient preotul. Nu o interesau atitudinea puțin scânteietoare, defectele, stângăciile, golurile culturale, mizeriile, unele acțiuni discutabile, greșelile teologice și gramaticale. “Este preot și gata!”

Mama mea se mulțumea cu preotul. Și era recunoscătoare pentru ceea ce primea de la el ca preot. Restul, chiar dacă era motiv de dezaprobare tăcută, nu o împiedica de a vedea, respecta și prețui pe slujitorul Domnului și al comunității.

Mi-a venit astăzi în minte acea frază care nu admitea replici și care atunci m-au înghețat și m-au plictisit, citind episodul ospitalității cordiale oferite de femeia bogată din Sunem lui Elizeu recunoscut ca “om al lui Dumnezeu”, și mai ales cele două fraze ale lui Isus relatate de Evanghelie: “Cine primește un profet ca profet…”, și “… cine va da și numai un pahar de apă proaspătă unuia dintre acești mici, pentru că este discipolul meu…”

Tema, în mod obligatoriu, este cea a primirii, a ospitalității. Și concluziile sunt cele scontate. Rămân totuși unele echivocuri de risipit. Și pot să ne vină în ajutor cele două cuvinte intercalate: “ca profet”, “pentru că este discipolul meu”.

Adjectivele, sau un supliment de acreditări

Astăzi se pare că preotul nu este suficient pentru niciunul. A fi preot nu este un titlu suficient. Îi trebuie un supliment de… scrisori de acreditare. Primirea este subordonată unui control riguros al documentelor. Și “semnele particulare” devin decisive, chiar dacă se referă numai la fapte și nu la conținut. Atunci veșmântul devine mai important decât persoana care este sub el. Adeziunea la un grup este mai determinantă decât apartenența la Cristos.

Uneori un anumit pașaport constituie o marcă indiscutabilă de garanție. Inscripția, sau și numai simpatia arătată unui anumit “curent” (favorizat de vântul care trage), reprezintă un criteriu absolut de prietenie. Alte ori este suficientă lauda unui prieten sau a unui om important, pentru a vedea deschise toate ușile (și chiar, în spatele ușii, este un post râvnit).

Și atunci, înainte cu etichetele și adjectivele. Deschis. Simpatic. Inteligent. Dinamic. Înțelegător. Modern. Uman. Foarte evlavios față de Sfânta Fecioară (natural este vorba de un anume tip de evlavie…) Se distribuie adjective ca o identitate, pentru a ușura recunoașterea, ca scrisori de recomandare, sau semnale de… alarmă. Incomod. Original. Docil. Cutezător. Fidel. Extremist. Prudent. Exaltat…

Știi, acela are trei licențe. Vorbește cinci limbi (și mie îmi vine dorința de a comenta: așa reușește să comită erori și în afara granițelor naționale…) Nu l-ai văzut la televiziune? A avut un mare succes. A publicat… A fost citat… Despre el a vorbit până și… A fi preot nu este suficient. Prea puțin ascultător, cvazi decepționat, chiar cu motiv de bănuială. “Cutare este un preot ca și alții, el…” Această ocupație a preotului care nu este ca ceilalți trădează o vulgaritate intolerabilă. Și, afară de aceasta, complimentul reiese ofensiv în propriul beneficiu. Pare să fie apreciat pentru că este cu totul mai puțin preot…

Cunosc creștini care, înainte de a merge la spovadă, pretind să supună pe slujitorul sacramentului reconcilierii la examene riguroase asupra sfințeniei, întrebându-l ce cursuri universitare de psihologie a urmat, sau de-a dreptul să se informeze dacă posedă o specializare în domeniul psihanalizei. Am întâlnit alții care, când este vorba de a asculta Cuvântul lui Dumnezeu, pare că au în mână o telecomandă. Dacă nu este canalul preferat, Cuvântul aclamat este cocoloșit, se renunță cu dispreț (altceva decât a primi “pe profet întrucât este profet”. Aici avem un profet “întrucât” este faimos, strălucitor, sau că este “de ai noștri”. Este profetul care se gândește ca noi!.

Și mai găsesc și pe unii care, în fața unei cărți, unui articol, unei conferințe, se întreabă înainte de toate în privința autorului: “De cine a fost recomandat? La care tendință aparține? Ce idei susține?” Da. Suntem dispuși să citim sau să ascultăm numai ceea ce știm deja. Suntem dispuși să primim pe profet, numai să știm de la plecare, cu siguranță, că nu va pune în discuție ideile noastre, mentalitatea, obiceiurile noastre. Știu de o parohie unde unii “credincioși” au înălțat un fel de bastion de apărare solid și colțuros în jurul preotului, vinovat care și-a mărturisit vina și a recidivat în diferite greșeli pastorale. Faptul poate să mă bucure, dacă mă gândesc la mama mea. Dar fenomenul mi-a dat de bănuit când am fost informat că aceia sunt “gărzile” sau, dacă vrem, apărătorii din oficiu. Preotul nu este apărat întrucât este preot, ci întrucât este de-ai lor. Putea să fie ciudat, ne simpatic, adesea defăimat, chiar post mortem, cum s-a întâmplat cu predecesorul său, care era pătat de marea vină de a fi numai al lui Cristos și nu “de-ai noștri”.

Cer astăzi, un pic cam târziu, iertare mamei mele pentru că nu am înțeles semnificația acelei fraze, spuse poate pe un ton un pic prea brusc, dar care păstrează intactă valoarea ei. Preotul poate și trebuie să fie de ajuns. Dacă, pentru a deschide ușa inimii, am nevoie de altul, cer să controlez documentele, înseamnă că nu caut preotul, nu mă interesează omul lui Dumnezeu, nu am nevoie de Cuvântul Domnului.

A cinsti pe cei “dezonorați”

“Un pahar de apă proaspătă unuia dintre acești mici…” Cei mici trebuie să fie primiți într-un chip preferențial. În schimb adesea contează cei mari, titrați, lași, cu haine “de firmă”, și mai bine cu o pată de culoare strălucitoare. Se riscă de obicei de a onora pe cei care primesc deja chiar multe onoruri, și uităm pe cei care stau de o parte, “dezonorați”. Spun, când vor să justifice anumite onoruri, (un pic afectați pentru a nu părea suspecți), aduse persoanelor importante, că intenționează să dea slavă lui Isus Cristos.

Dar El se identifică cu cei săraci, cei nenorociți, cei ce sunt nimeni. Urmând informațiile din evanghelie (Mt. Cap.25), în Ziua cea din Urmă nu va răsuna o frază improbabilă: “Ocupau o funcție prestigioasă și mi-ați rezervat o primire triumfală…” Sau: “Aveam totul – și ceva în plus – și m-ați copleșit de atenții, nu m-ați lăsat să-mi lipsească nimic…” Vrând să ilustreze cu o parabolă, dinamica întâlnirii cu aproapele, Isus pune în scenă, ba mai mult așază în centrul scenei, un individ despre care nu știm absolut nimic (vârsta, religia, naționalitatea, conduita, cultura, culoarea pielii, starea socială). Un nimeni.

Și Samariteanul alege comportamentul drept, cel puțin în optica lui Cristos, pentru că dă atenție acestui “nimeni”. Nu îi cere documente. Nu se uită la etichete. Nu are nevoie de adjective. Îi ajunge să știe că este un om. Omul poate și trebuie să fie de ajuns. Urmaș al lui Cristos poate și trebuie să fie de ajuns. Nu am reușit să-mi imaginez că, în urmarea lui Cristos, unul este mai sus și altul mai jos. Chiar dacă unul este mai apropiat și altul îl urmează la distanță, dar nu este ușor de a face măsurători, nici aproximative, în această privință…

Discipol este titlul ce este comun tuturor, și că deci ar trebui să excludem orice favoritism sa discriminare. Și dacă vrem să fixăm precedențe, cuvintele lui Cristos ne ajută în acest sens. Se începe cu cei mai mici. Sunt privilegiați cei care nu contează. “Un pahar cu apă proaspătă”, în orice caz, fie în limbajul cât și în practica celui credincios, trebuie să socotim aceasta mai importantă decât toate plecăciunile.

Elogiul normalității

“Ce putem face pentru tine?” întreabă Elizeu pe femeie, folosind pe slujitor ca interpret. Ar fi dorit să răspundă lui și oricărui “om al lui Dumnezeu”. Nu-mi trebuie nimic. Îmi este de ajuns cum sunt. Și dacă insiști, dă-mi ceea ce nu este al tău, ceea ce nu depinde de tine, de capacitățile tale, dar ce ți s-a încredințat de un Altul și trece pur și simplu prin mâinile tale neîndemânatice și prin gura ta un pic stângace (mai ales când vrea să fie dezinvoltă).

De la tine mă aștept numai ceea ce nu-ți aparține. Nu pretind titluri. Îmi este de ajuns că ești capabil de a înțelege și de a te face înțeles cu o claritate suficientă. Nu-ți cer apariții regulate la televizor. Mă mulțumesc să te văd apărând la ușa casei, totdeauna când este vreo durere, o problemă, o bucurie de împărtășit. Nu am nevoie, pentru a te respecta, să admir numele tău pe coperțile cărților sau înserat pe lista personajelor importante. Mă declar mulțumit de mâna ta care îmi comunică, cu spontaneitate, prietenia și bunătatea Domnului.

Da, poate acesta este timpul în care aveți nevoie de preoți “normali” (ceea ce nu înseamnă mediocri). Oricare preoți. Preoți fără adjective. Indivizi ale căror carieră a început și s-a încheiat în chiar momentul în care, iubindu-l pe Cristos mai mult decât orice pe lume, au hotărât să-l urmeze fără a uita crucea, luând ad literam rândurile evangheliei de astăzi. Și cu modestie, fără strigăte, ci cu seriozitate și convingere, au stabilit că merită osteneala de a “pierde” viața pentru cauza evangheliei.

Rețin că astăzi, în criza dezolantă a modelelor care este adesea denunțată din multe părți – nu știu cu câtă convingere… pentru că dacă ar răsări mari modele, ne conforme, ar da de bănuit prin misiunea lor profetică scandaloasă, pentru provocarea lor plictisitoare, prin deranjul lor insuportabil – avem nevoie de modele comune, normale, obișnuite. Da. Mă gândesc că a avut dreptate, atunci, mama mea. Preotul poate fi de ajuns. Dacă oricare preot, chiar păcătos ca mine, apăsat de aceleași mizerii ca mine, nu-mi ajunge, vina nu este a preotului. Și dacă nu mă mulțumesc, vreau ceva mai mult, în realitate vreau ceva mai puțin.

 

* * *

 

A da și a primi iubire

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Hudson Taylor a fost director al Misiunilor pentru China. La un moment dat intervieva candidați pentru misiuni. “De ce dorești să mergi într-o misiune străină?” i-a întrebat pe rând pe fiecare. “Doresc să merg pentru că Cristos ne-a poruncit să mergem în întreaga lume și să predicăm Evanghelia la toată făptura”, a spus unul. Altul a spus: “Doresc să merg pentru că milioane de oameni mor fără Cristos”. Alții au dat răspunsuri diferite. Atunci Hudson Taylor a spus: “Toate aceste motive, oricât de bune, nu vă vor fi de folos în timpuri de încercări, necazuri și posibilă moarte. Nu există decât un motiv care să vă susțină în încercări, și anume iubirea lui Cristos”.

În lectura evanghelică de astăzi, Isus îi învață pe aceia pe care îi trimite ca mesageri ai Evangheliei că trebuie să fie mânați de iubirea pe care o au față de El, și susținuți de iubirea pe care o primesc de la ceilalți. Cu alte cuvinte, a predica Evanghelia nu înseamnă doar a fi un canal al iubirii lui Dumnezeu, deoarece un canal curge într-o singură direcție. Înseamnă mai mult a fi asemenea unui cablu electric care primește curentul doar pentru a-l da mai departe, și dă curentul doar pentru a primi din nou. Rata înaltă a oboselii fizice, a epuizării psihice și a deshidratării spirituale în rândul slujitorilor bisericești are legătură cu convingerea că ei sunt acolo pentru a-i îngriji și a-i sprijini pe toți fără a se înțelege faptul că și miniștrii sacri înșiși au nevoie de îngrijire și sprijin. Isus ne spune că este o problemă de a iubi și a fi iubit, de a da și a primi.

Lectura evanghelică de astăzi este partea finală din capitolul 10 al Evangheliei după Matei, în care Isus le dă discipolilor săi o amplă învățătură despre misiune sau slujire. În prima parte a lecturii, Isus zugrăvește un portret al misionarului sau al ministrului sacru care este vrednic de numele “creștin”: “Cine își iubește tatăl sau mama mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine; și cine își iubește fiul sau fiica mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine. Cine nu-și ia crucea și nu mă urmează nu este vrednic de mine” (versetele 37-38).

Cu alte cuvinte, mesagerul lui Cristos trebuie să fie cineva care îl iubește pe Cristos în așa măsură încât iubirea pentru părinți și copii (și implicit iubirea pentru soț sau soție) primește o importanță secundară. Nu doar iubirea față de familie ci și iubirea pentru sine devine secundară. A-ți lua crucea și a-l urma pe Isus înseamnă a-ți semna condamnarea la moarte, deoarece calea crucii se încheie pe Calvarul răstignirii. Singurul mesager credibil (“vrednic”) al lui Cristos este persoana care a găsit o motivație pentru a trăi și o motivație pentru a muri, și această motivație este Isus Cristos însuși. De aceea, prima parte a lecturii se încheie cu principiul general: “Cine ține la viață o va pierde, iar cine își pierde viața pentru mine o va regăsi” (versetul 39).

A doua parte a lecturii vorbește despre mesagerul creștin nu ca unul care împarte iubire, ci ca unul care primește iubirea și ospitalitatea oamenilor. De această dată discipolul se află în postura de primitor. “Cine vă primește pe voi pe mine mă primește, iar cine mă primește pe mine îl primește pe acela care m-a trimis” (versetul 40). Mulți miniștri nu vor să accepte ajutor de la oameni. Ei cred că partea lor este doar aceea de a împărți iubire și mângâiere celorlalți. Adevărul este că persoana incapabilă să primească iubirea este de asemenea incapabilă să o dăruiască. Să ne amintim analogia cu cablul electric: un cablu care nu primește energie electrică nu poate nici să o dea. Cei mai buni misionari pe care îi cunoaștem în Africa sunt aceia care îi vizitează pe nativi și se așează pentru a împărți cu ei masa lor sărăcăcioasă. Acceptând ospitalitatea pe care o au de oferit oamenii, ei se deschid mai mult către un flux a-da-și-a-primi al iubirii.

Pentru a încheia învățătura sa, Isus îi încurajează pe oameni să fie generoși cu mesagerii săi. Să primim în inimă aceste cuvinte ale lui Isus și să acționăm în consecință după cum putem mai bine. Să ne amintim că nu trebuie să dăm aur sau argint; un pahar de apă rece este de ajuns: “Cine primește un profet pentru că este profet va primi răsplata profetului, iar cine primește un drept pentru că este drept va primi răsplata celui drept. Cine va da de băut, fie și numai un pahar cu apă rece, unuia dintre aceștia mici pentru că este discipol, adevăr vă spun, nu-și va pierde răsplata” (versetele 41-42).