Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XII-a de peste an
Anul C (A, B)

Lecturi:
Zah 12,10-11
Galateni 3,26-29
Luca 9,18-24

Luca 9,18-24

Pe când se afla la o parte, în rugăciune, iar discipolii erau cu el, i-a întrebat: “Cine spun mulțimile că sunt eu?” Ei i-au răspuns: “«Ioan Botezătorul», alții «Ilie», iar alții că «a înviat unul dintre profeții cei vechi»”. El le-a spus: “Dar voi cine spuneți că sunt?” Atunci, răspunzând, Petru a zis: “Cristosul lui Dumnezeu!” Dar el le-a interzis cu strictețe să spună aceasta cuiva, zicând: “Fiul Omului trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și de cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie”. Apoi le spunea tuturor: “Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde, cine însă își va pierde viața pentru mine acela o va salva.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Eduard Patrașcu
pr. Raniero Cantalamessa
pr. Pietro Righetto
pr. Alessandro Pronzato
pr. Anton Dancă
pr. Claudiu Dumea

 

* * *

 

Cămașa lui Cristos

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Numele de creștin, pe care îl poartă toți cei botezați și au devenit părtași ai lui Cristos (Evr 3,14), a fost dat pentru prima dată ucenicilor din Antiohia (Fap 11,26). Acest nume, pe care îl purtăm și noi, nu numai că ne onorează, dar mai ales ne obligă să fim o preoție sfântă, popor agonisit de Dumnezeu ca să vestim în lume minunățiile celui care ne-a chemat din întuneric la lumina sa, să exercităm o preoție împărătească și să fim un neam sfânt (1Pt 2,5-9); să nu fim înșelați de păcat, ca să păstrăm până la sfârșit viața cea nouă care ne vine de la Cristos (Evr 3,13-14), ca să nu apărem în ziua judecății drept cristoși mincinoși (Mt 24,24).

Referitor la Mesia, profetul Zaharia spune că va fi mare plânset în Ierusalim (lectura I-a). De ce? Pe de o parte, fiindcă însuși Isus a plâns asupra Ierusalimului (Lc 19,41), pe de altă parte, așa cum am spus în duminica trecută, mulți au plâns în urma lui Isus când l-au văzut cu crucea pe umeri, cu cununa de spini pe cap sau atârnând pe lemnul blestemului, dar cei mai mulți au plâns când și-au dat seama de gravitatea fărădelegii răstignirii lui și apoi când și-au adus aminte de profeția lui la asediul roman condus de Titus și Vespasian, că din Ierusalim nu va rămâne piatră peste piatră, totul se va prăbuși (Mt 24,2).

Două lucruri trebuie să medităm azi mai profund: Cine este Cristos și ce vrea să ne spună cămașa sa?

La întrebarea lui Isus, pusă ucenicilor săi: Dar voi, cine ziceți că sunt eu? Petru răspunde: Tu ești Cristos.

Ca să știm și noi cine este Cristos și, prin el, cine suntem noi și de ce trebuie să plângem, trebuie să înțelegem mai bine ceea ce a voit să spună Petru despre Isus când a afirmat că este Cristos.

Cristos, cuvânt din limba greacă, înseamnă Cel uns, adică Mesia, trimisul Tatălui ceresc. Dumnezeu însuși i-a dat acest nume lui Isus încă din clipa întrupării (cf. Mt 1,16-21; Lc 1,31), fiindcă s-a zămislit de la Duhul Sfânt, care îl unge din prima clipă a existenței lui în sânul preacuratei Fecioare Maria cu darul sfânt al preoției și al jertfei divine, ca să poată fi recunoscut ca Fiu al lui Dumnezeu (Lc 1,35) în acțiunile sale revelatoare, cuvinte și semne, prin iertarea păcatelor (Lc 24,47).

Unsul Domnului apare în Apocalipsul sfântului Ioan drept regele regilor și Domnul domnilor, căruia i se cuvine toată cinstea și mărirea (Ap 17,14; 19,19).

Isus însuși explică această ungere ca pe un sigiliu profetic, spre a consemna acțiunea sa de a aduce vestea cea bună săracilor, aplicând sieși textul mesianic din profeția lui Isaia care spune: Duhul Domnului este asupra mea, fiindcă Domnul m-a uns să bine vestesc săracilor, m-a trimis să vindec pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc celor robiți libertatea și celor prinși în război eliberarea, să dau de știre un an de milostivire al Domnului și o zi de răzbunare a Dumnezeului nostru (61,1-2). Isus, ca Fiu al Omului, și-a dus misiunea la bun sfârșit, fiindcă a fost uns de Tatăl cu darurile Duhului său Sfânt încă din clipa zămislirii în sânul Fecioarei Maria, dar mai ales după smerita sa prezentare la apa Iordanului spre a fi botezat de Ioan (Mt 3,16), după cum prezisese tot Isaia că se va odihni peste el Duhul lui Dumnezeu, Duhul înțelepciunii și al înțelegerii, sfatului și tăriei, științei, evlaviei și al temerii de Dumnezeu (11,2-3). A fost uns cu darul înțelepciunii, de aceea creștea în înțelepciune, statură și har înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor (Lc 2,53), adică făcea vizibil ceea ce primise invizibil în clipa întrupării încât uimea pe bătrânii renumiți pentru înțelepciunea lor și care se întrebau uimiți: De unde are el înțelepciunea aceasta? (Mt 13,54; Ap 5,12); iar sfântul Paul va confirma mai târziu că în Isus sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei (Col 2,3). A fost uns cu darul înțelegerii. Atenția acordată copiilor (Mt 8,10), scuzele aduse celor păcătoși că sunt bolnavi (Mt 9,12), că nu știu ce fac (Lc 23,34), că mai are și alte oi pe care trebuie să le aducă în staul etc. toate demonstrează înțelegerea sa divină față de nevoile oamenilor. A fost uns cu darul sfatului. Sfaturile cele mai înțelepte sunt acelea care se referă la bunurile cele mai prețioase, la cele cu valoare veșnică. Sfaturile evanghelice au format și formează elita Bisericii – sfinții -, toate persoanele consacrate pentru castitate, sărăcie și ascultare, dar mai ales pe cei care au trăit eroic porunca nouă a iubirii. A fost uns cu darul tăriei. Nu este putere mai mare ca aceasta, de a-și da sufletul și de a-l lua din nou, de a învia din morți. Duhul Domnului l-a uns cu darul învierii, spune sfântul Paul (Rom 8,11). A fost uns cu darul științei. Acela are darul științei care cunoaște tot adevărul. Isus își începea întotdeauna predicile sale prin cuvintele: Adevăr, adevăr vă spun (In 1,51; 3,3 ș.u.), definindu-se pe sine însuși: Eu sunt adevărul (In 14,6), promițând și ucenicilor săi pe același Duh Sfânt care îi va conduce la cunoașterea întregului adevăr (In 16,13). Posedând toată plinătatea științei (Col 2,3), toți, chiar și dușmanii, îl numeau învățător. Apostolii, care l-au cunoscut mai bine decât alții, au dat această mărturie: Acum știm că știi toate și nu ai trebuință să te întrebe cineva. De aceea credem că ai ieșit de la Dumnezeu (In 16,30). A fost uns cu darul evlaviei. Dacă în noi se roagă Duhul Sfânt cu suspine negrăite, cum spune apostolul Paul (Rom 8,26) și numai prin el putem să-i spunem Tată lui Dumnezeu (Rom 8,15), Isus a fost prin sine omul rugăciunii prin excelență (Lc 6,12; In 17,3-22); s-a rugat ziua, s-a rugat noaptea, s-a rugat în singurătate, s-a rugat în fața ucenicilor, s-a rugat în Grădina Măslinilor, s-a rugat pe cruce etc. Evlavios sau pios – pius – înseamnă puternic, Isus s-a dovedit atotputernic prin rugăciune. A voit să ne împartă și nouă din pioșenia lui și ne-a învățat să ne rugăm în duh și în adevăr, ca rugăciunea noastră să aibă acea ungere spirituală care îi place Tatălui; ne-a învățat cea mai frumoasă rugăciune: Tatăl nostru (Mt 6,9). A fost uns cu darul temerii de Dumnezeu, adică și-a folosit întotdeauna autoritatea în conformitate cu voința Tatălui. Voința Tatălui i-a fost mobilul întrupării (In 6,38), hrana de fiecare zi (In 4,34), forța minunilor, așa cum spunea Bartimeu, orbul vindecat de Isus, fariseilor: Dacă este cineva temător de Dumnezeu și face voia lui, pe acela îl ascultă (In 9,31).

Datorită acestei ungeri cu Duhul Sfânt, autorul Scrisorii către Evrei scoate în evidență caracterul preoțesc al lui Isus, arătând că preoția sa este veșnică (3,1; 7,24) și în această calitate a adus o jertfă care are putere veșnic mântuitoare, cum spune sfântul Ioan Gură de Aur: preot cu sufletul, jertfă cu trupul; sau, după expresia sfântului Ciril din Alexandria: Cristos s-a făcut preotul propriei sale jertfe. Tot autorul Scrisorii către Evrei pune în evidență ungerea regală ce i s-a făcut lui Isus la întoarcerea sa în ceruri prin șederea de-a dreapta Tatălui, ca o confirmare a ungerii cu Duhul Sfânt de la botezul din Iordan (Fap 10,38).

Dacă ați urmărit și dacă m-ați înțeles, cred că acum puteți spune cu sfântul Petru: Tu ești Cristos.

Dar tu cine ești? Cine suntem noi? Dacă ne-ar întreba acum Isus, ce i-am răspunde?

Noi trebuie să fim cămașa lui Cristos, cea fără cusătură, pentru care soldații romani au tras la sorți a cui să fie (In 19,23-24). În jurul ei s-a țesut o adevărată legendă, care, fiind frumoasă și consemnată în cartea intitulată sugestiv Cămașa lui Cristos de L.C. Douglas, vă recomand să o citiți. Dar cămașa adevărată a lui Isus este aceea pe care o țesem și o croim noi prin viața noastră și se umple de parfumul ungerii lui Cristos prin Duhul Sfânt, trăind în plinătatea înțelepciunii, înțelegerii, sfatului, tăriei, științei, evlaviei și temerii de Dumnezeu, asemenea lui Isus. Isus vrea ca această cămașă a sa să fim noi, să fim fără cusătură, dintr-o bucată, într-o singură Biserică, atât de mare încât să cuprindă întreaga lume – catolică -, atât de strălucitoare în sfințenie încât să fie admirată chiar de îngerii cerului, încât să pară ruptă din soare (cf. Ap 12,17; 19,7-8; 321,2-9), fiindcă numai sângele Mielului o poate spăla și îi poate da albul florilor de crin (Ap 7,14). Îmbrăcați-vă în Cristos! ne îndeamnă apostolul Paul (Rom 13,14).

Ca să putem privi odată pe acela pe care l-am străpuns prin păcatele noastre, trebuie să adăugăm la sângele lui Isus leșia lacrimilor noastre (lectura I-a); ca să fim cămașa lui Isus una, fără cusătură (lectura a II-a), sfântă, catolică și apostolică și atunci, Tatăl, care l-a îmbrăcat pe Fiul său cu haina învierii prin ungerea cu Duhul său, ne va unge și pe noi cu același Duh pentru viața cea veșnică. Amin.

 

* * *

 

O declarație de semnat cu o cruce

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Turcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

A dispărut drumul!

Trebuie să ne pronunțăm. Și aceasta se întâmplă în contextul rugăciunii. “Într-o zi, în timp ce Isus se afla într-un loc izolat și ucenicii erau cu el, le-a pus această întrebare…” Suntem obișnuiți să punem noi întrebările. Credem că, în rugăciune, ne găsim în fața unui Dumnezeu “obligat” să răspundă la întrebările noastre. Nu suntem atinși de suspiciunea că am inversat cu dezinvoltură rolurile.

Totuși, de această dată, întrebările le pune El. Și sunt întrebări decisive, obligatorii, care nu se pot evita: – …Dar voi cine spuneți că sunt eu? Nu ce spune lumea despre mine, ce susțin teologii, ce este scris în cărți. Pe El îl interesează răspunsul nostru: “Dar voi…” Petru este gata să facă declarația sa strălucitoare. Poate prea repede. Nu bănuiește că a “se pronunța” înseamnă a se compromite, a se lăsa implicat în aventura sa. A se pronunța înseamnă a fi dispus să mergi pe aceeași cale, sau de a urma un itinerar nu prea atrăgător: “Fiul omului trebuie să sufere mult, să fie respins de bătrâni, de marii preoți și de cărturari, să fie dat la moarte și să învie a treia zi…”

Cu rugăciunea, adesea, noi nu ne implicăm, cultivăm iluzia că am lichidat o socoteală. Putem să ne întoarcem la ocupațiile noastre obișnuite, să parcurgem din nou calea care ne este familiară. În schimb a ne ruga înseamnă a nu ne mai întoarce. De a nu mai găsi calea. Prin rugăciune, dispare calea noastră. Unicul drum de parcurs, de acum, este al Său. Acela pe care El ne-o descrie lăsându-ne înfricoșați, aproape necredincioși. Ne-am fi așteptat că pronunțându-ne în favoarea lui “Cristos Fiul lui Dumnezeu” să ni se deschidă înainte orizonturi de glorie. Dimpotrivă nu ne este permis să cultivăm vise de mărire umană. Nici o perspectivă de carieră, de posturi importante, de aprobare din partea celor puternici și înțelepți. A fi promovați în urmarea sa implică descalificarea în ochii oamenilor importanți. Nu devii important. Dimpotrivă, atragi asupra ta suspiciuni, dispreț, derâderi, compătimire, dacă nu chiar persecuții.

Dacă răspunzi corect la acea întrebare (“cine sunt eu pentru tine?”), atunci nu trebuie să te mai interesezi de opinia oamenilor, nu trebuie să ții cont de considerația altora. Așa. Acest Dumnezeu care nu ne oferă perspective strălucitoare. Care așteptă ca să ne pronunțăm în favoarea sa pentru a ne “face să ieșim” spre o aventură puțin asigurătoare, de-a dreptul falimentară. În timp ce noi preferăm să ne punem la adăpost de vorbe, să ne camuflăm, să ne justificăm, să ne garantăm spații de liniște.

O cruce de purtat

În loc să culegem onoruri și triumfuri, culegem o cruce: “Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine însuși, să ia crucea sa în fiecare zi și să mă urmeze…” Nu ne este permis, mai întâi, să-l urmăm. Și, după, poate să vină și crucea (mai bună ar fi cea ornamentală). Dacă nu ai crucea pe umeri (o cruce adevărată, nu ornamentală), nu faci nici un pas după El. Nu este vorba de o cruce specială. Nu este o cruce pe care putem s-o programăm noi. Crucea este deja aici: supărări, necazuri, probleme, suferințe, dificultăți, neînțelegeri, obligații grele ale vieții zilnice.

Totuși nu este suficient să purtăm crucea. Nu este suficient să spunem: “Și eu am crucea mea de purtat”. Trebuie s-o purtăm după logica lui Cristos, în perspectiva Împărăției. Nu după logica afacerilor, a prestigiului, a promovărilor ierarhice. Nu este o cruce creștină aceea care conduce la dominarea altora, a asupri, a se impune. Crucea lui Cristos înseamnă sacrificiu din iubire. Disponibilitate de a pierde propria viață. Solidaritate cu cei săraci. Angajare pentru dreptate. Luptă pentru abolirea diviziunilor dintre oameni – de cultură, rasă, condiție socială – chiar și cele aprobate de lege (“nu mai este Iudeu, nici Grec, nu mai este sclav nici liber, nu mai este bărbat nici femeie…” cum ne amintește Paul în a doua lectură).

Ce necaz. Abili cum suntem de a ne juca cu cuvintele, să scoatem definițiile noastre, ne gândim – ca Petru – să închidem discursul cu o formulă strălucitoare, ireproșabilă în ortodoxia sa. În schimb discursul nu este închis de tot cu declarația verbală. Discursul serios începe imediat după. Declarația, dacă este din convingere, te face să te trezești cu un obiect nu prea plăcut pe spate. Și este un fel de pașaport care îți dă acces la un drum nu prea seducător. În sfârșit: dacă te pronunți pentru El, te condamni – liber, din iubire – să te ții după el spre un supliciu rezervat criminalilor, subversivilor. Crucea, pentru cel credincios, devine punctul critic, punctul fără întoarcere. Măsura fidelității (fidelitate față de Dumnezeu și față de omenirea iubită de el). Unica perspectivă validă de judecare și de critică a puterilor lumești. Nu este vorba, bine înțeles, nici de carceră, nici cu atât mai puțin de a iubi crucea. Cât mai ales de a iubi prin intermediul crucii.

“În fiecare zi”

Isus nu spune să cerem, sau să încercăm, sau să alegem, ci să “luăm” propria cruce în fiecare zi. A accepta crucea nu înseamnă a accepta ca realitatea să fie aceea care este, a stabili starea lucrurilor existente, a se conforma cu o natură neschimbătoare în legile și condițiile sale. Crucea nu este principiu de resemnare, ci de critică, de protest, și deci de schimbare. Schimbare înainte de toate în interiorul nostru (“renunțare la sine însuși” într-adevăr, înseamnă, în fond, de a nu ne mai recunoaște în acel individ care era înainte, de a nu mai avea nimic de a face cu egoismul, de a nu mai accepta obiceiurile, deformările, ciudățeniile, incoerențele precedente…)

Și apoi, schimbarea în afara noastră, în societate, în lume, în ambientul nostru. Crucea devine instrument de transformare, element de echilibru, amenințare a ordinii (sau dezordinii) stabilite. Crucea este utopia unei lumi noi. Mai drepte, mai fraterne, mai umane, mai puțin divizate. Vis de armonie și de împăcare. Sfidare, lipsită de arme, a puterilor dominante. Dar toate acestea fără a uita realismul acelei expresii: “În fiecare zi”. Credința în Cristos se traduce în moneda curentă în viața de toate zilele, în mărunțișurile angajării zilnice. Nu contează grandioasele proiecte globale, declarațiile solemne de solidaritate cu ultimii și cei exploatați și cei discriminați, certificatele de demnitate atribuite celor care sunt victime ale diferitelor rasisme, dacă nu se traduc în gesturi mici, în mici exemple practice.

Pot suna suspecte, și chiar un pic false și ridicole, propunerile, formulate în contextul calm al adunărilor liturgice, de a “da viața pentru frați”, dacă apoi ieșind în stradă (iată strada crucii zilnice!), pierdem toate ocaziile pentru a face credibilă acea ofertă, de a da trup în infinitele provocări ale realității care ne înconjoară. Cristos nu-ți cere să semnezi proclamații, manifeste care “înseamnă o dată istorică” sau “o dată decisivă”. Îți cere să semnezi cu o cruce. Și a semna cu o cruce înseamnă a te implica și să nu lipsești de la întâlnirile de “fiecare zi”, de a găsi în toate ocaziile din zilele de lucru, de a-ți asuma propriile responsabilități în situațiile modeste zilnice. Cotiturile care schimbă ceva în istoria omenirii sunt acelea care se găsesc de-a lungul drumului mai degrabă aspru, pentru nimic solemn, care conduce la un loc unde se înfige crucea Unuia care a fost trimis la moarte, ca răzvrătit, în compania rău făcătorilor.

Se recomandă o semnătură lizibilă

“…Vor privi la Acela pe care l-au străpuns” (prima lectură). “Mângâierile” (pentru a rămâne încă la expresia lui Zaharia) vin de la acel om care a semnat cu crucea iubirea sa pentru toți. Crucea: iată documentul clar lizibil, credibil, și capabil de a schimba totul. Și cuiele sunt mai convingătoare decât toate punctele de exclamare, decât citatele docte, și decât virgulele înțelepte. Da, trebuie să privim la “Cel pe care l-au străpuns” pentru a înțelege ce înseamnă “a se pronunța” în favoarea cuiva. Te declari. Și te regăsești “bătut în cuiele” responsabilităților de “fiecare zi”.

În josul paginii la anumite acte de birou, se recomandă: “Semnătura lizibilă”. Cristos cere de la cei care îl urmează ca declarațiile lor (în favoarea sa, și în favoarea altora), și mai ales actele, să fie semnate cu unica semnătură lizibilă și validă: crucea.

 

* * *

 

Provocarea credinței

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Printre fabulele lui Esop este una intitulată “Vânătorul și pădurarul”. Un vânător mergea pe urmele unui leu. L-a întrebat pe un pădurar ce tăia un stejar dacă a văzut urmele leului sau dacă știe pe unde s-a dus. “Desigur”, i-a răspuns Pădurarul, “vino după mine și te voi duce direct la leu”. Vânătorul s-a albit la față și a început să se bâlbâie: “Nu, mulțumesc. Nu am cerut aceasta; eu caut doar urmele lui, nu pe leul însuși.” În relațiile noastre cu Dumnezeu și cu semenii procedăm adesea ca acest vânător. Mărturisim ceva anume, dar când vine vorba de implicațiile acestei mărturii dăm înapoi.

Așa ceva vedem în Evanghelia de astăzi. Petru, vorbind în numele lui și al apostolilor, mărturisește în mod drept credința sa în Mesia cel de mult timp așteptat. Când Isus le revelează – lui Petru și apostolilor – implicațiilor faptului de a fi Mesia, ei încep să dea înapoi. Mărturisind că Isus este Mesia, discipolii arată că au mers peste nivelul poporului iudeu care îl considera pe Isus ca fiind nimic mai mult decât un profet. Isus le spune atunci implicațiile la ceea ce ei tocmai spuseseră: “Fiul Omului trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și de cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie” (Luca 9,22).

Discipolii nu sunt gata pentru așa ceva. Ei privesc la urmele leului, iar Isus se oferă să îi ia cu El în fața leului. Atunci încep să dea înapoi. Această retragere este mai dramatic descrisă în Evanghelia după Matei, unde Petru îl ia deoparte pe Isus și încearcă să îl țină deoparte de suferințele și moartea care îl așteptau. Isus se răstește la el și îl numește Satana pentru că privește lucrurile doar din perspectivă umană, nu din perspectiva lui Dumnezeu.

Versiunea lui Luca pe care am citit-o astăzi se concentrează pe discipoli ca întreg, nu în special pe Petru. Aceasta poate să explice de ce nu este inclus dialogul și incidentul dintre Isus și Petru, după ce Petru făcuse o mărturisire atât de importantă. În schimb Luca ne arată cum apostolii doresc să îl oprească pe Isus de la a se lăsa arestat, de la a suferi și muri, ceea ce arată că ei nu înțeleg implicațiile credinței pe care au mărturisit-o în Isus Mesia.

Petru și apostolii sunt de lăudat pentru faptul că au curajul să gândească singuri. Isus ne arată că așteaptă de la ei să gândească singuri atunci când îi întreabă: “Cine spun mulțimile că sunt eu?”, iar apoi “Dar voi cine spuneți că sunt?” Discipolii trebuie să se informeze care este gândirea actuală pe orice temă. Poți face aceasta citind cărți, ascultând la radio, privind la televizor sau navigând pe internet. Dar mai presus de aceasta, discipolii trebuie ca, la lumina credinței și revelației creștine, să își stabilească propria poziție. Creștinii nu trebuie să permită ca vocea “oamenilor” să devină vocea conștiinței lor. Aceasta ne-o spune Paul la Romani 12,2: “Nu va conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții ca să înțelegeți care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut, ce este desăvârșit”. Ca oameni credincioși, Isus ne cere și nouă să știm ceea ce gândesc oamenii de lângă noi, dar nu să ne asumăm gândirea lor. Asemenea profeților din vechime, fidelitatea față de Dumnezeu ne cere să urmăm vocea lui Dumnezeu din noi, pe care o numim conștiință, și nu opinia populară.

Cu toate aceste, discernerea a ceea ce ne spune Dumnezeu este doar prima parte a provocării cu care ne confruntăm noi, creștinii. A doua parte și mai decisivă este acceptarea în practică a implicațiilor pe care le are ceea ce ne spune Dumnezeu. Este un moment critic. Este momentul în care stăm față în față cu leul. Sau alegem să fim asemenea vânătorului care caută doar urmele leului, nu pe leul însuși? Un astfel de vânător nu are nimic în tolbă la sfârșitul zilei. Și noi, asemenea apostolilor, suntem chemați să ne proclamăm credința în Cristos. Să îi promitem lui Dumnezeu că nu vom da înapoi în fața implicațiilor și provocărilor credinței puse în fața noastră în viața de zi cu zi.

 

* * *

 

Duminica a XII-a de peste an (C)

Autor: pr. Eduard Patrașcu
Copyright: ParohiaFaraoani.ro

Lectura I (Zah 12,10-11)

Această profeție – care face parte din cartea profetului Zaharia – este o veste de reconciliere și pace, proclamată într-un context de război și rivalitate. Orașul Ierusalim este ținta jignirilor lui Iuda și a popoarelor vecine, și este chiar Dumnezeu însuși cel care îl apără: «Voi face din Ierusalim un potir care îi va îmbăta pe dușmani în mod fatal…o voi face piatră grea; toți cei care o vor ridica vor fi vătămați, voi lovi cu teroare toți caii și cavalerii…îi voi orbi…în acea zi Domnul va fi scut locuitorilor din Ierusalim…voi căuta să nimicesc toate neamurile care vor veni împotriva Ierusalimului…» (cfr. Zah 12,2-9). Pe acest fundal apocaliptic se înalță în mod neprevăzut o profeție de mântuire, care – ce paradox! – va începe de la teritoriul inamic, de la Iuda: «Domnul va salva în primul rând corturile lui Iuda» (v. 6). Se întâmplă ceva nou, până atunci necunoscut: o revărsare a Duhului, «duh de umilință, care îndeamnă la iertare». Toți se adresează unui personaj misterios, «un străpuns» (textul se exprimă la prima persoană «Își vor îndrepta privirea spre mine, care m-au străpuns»). Zarva conflictului se preschimbă într-o plângere națională, «o durere, un plânset ca pentru întâiul născut». Este amintit plângere lui Adad – Rimmon în câmpia Meghiddo, probabil cu o aluzie la moartea regelui Iosia în lupta de la Meghiddo. Cu evanghelistul Ioan (cfr. In 19,34) privirea noastră se îndreaptă spre cel răstignit. În Isus mort pe cruce se revelează identitatea “celui străpuns” indicat de profet, în coasta sa deschisă izvor de Duh revărsat asupra tuturor oamenilor, despre care vorbesc și profețiile lui Ezechiel (cfr. Ez. 37,1-14) și ale lui Ioel (cfr. Il 3), în final în credincioșii care privesc la cel Răstignit, noul popor al lui Dumnezeu reunit în biserică, la picioarele crucii.

Lectura a II-a (Gal 3,26-29)

«Uită-te spre cer și numără stelele, dacă poți să le numeri: așa va fi seminția ta. Abraham l-a crezut pe Domnul și Domnul i-a socotit lucrul acesta ca dreptate» (Gen 15,5). Trebuie să privim la Noul Testament pentru a înțelege despre care seminție se vorbește în textul din cartea Genezei: «Ori, promisiunile i-au fost făcute lui Abraham și moștenitorului său. Nu se zice “moștenitorilor” ca și cum ar fi fost mai mulți, ci ca pentru unul singur: și moștenitorului său. Acesta este Cristos» (Gal 3,16). Promisiunea este aceasta: «Dar când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege ca să primim înfierea. Și pentru că sunteți fii, Dumnezeu l-a trimis pe Duhul Fiului său în inimile noastre, care strigă: Abba, Tată!» (4,4). Mai mult, «căci toți sunteți fii ai lui Dumnezeu prin credința în Cristos Isus» (3,26).

Această renaștere se realizează prin botez, care ne identifică cu Cristos: «Cristos trăiește în mine!», spune Paul (Gal 2,20). Prin botezul său Cristos redă conviețuirii umane o origine care depășește, ci mai mult, care vine înaintea naționalității, a poziției sociale, a diferenței sexuale. Diversitățile nu sunt anulate, dimpotrivă rămân, incluse și transformate în unica realitate care este Cristos (Col 2,17): «Așa cum trupul este unul și are multe mădulare, iar toate mădularele trupului, deși sunt multe, formează un singur trup, tot la fel și Cristos. Căci noi toți am fost botezați într-un singur Duh spre a forma un singur trup» ( 1Cor 12,12).

Există un drum de adevăr de sine însăși și de unificare pe care fiecare om este chemat să-l parcurgă în Cristos. Este depășirea propriei individualități ca obiect absolut de bine, depășirea conflictului care inevitabil, pentru omul rănit în capacitatea de a înțelege și de a iubi, se produce în confruntarea dintre diferențe. Această victorie poate avea loc doar atunci când fiecare va ști să adore și să respecte în celălalt, ca în sine însuși, acel mister care locuiește în om: «Cristos în noi» (Col 1, 27), care ne determină să spunem: «Cristos e totul în toți» (Col 3, 11) și …«noi, în Cristos, suntem Unul! » (Gal 3,28).

Evanghelia (Lc 9,18-24)

În acest fragment din Evanghelia lui Luca așezat între începutul activității misionare a celor doisprezece și formarea bisericii, se pot distinge trei părți: mărturisirea de credință a lui Petru (v. 18-20); prima anunțare a pasiunii lui Cristos (v. 21); cele cinci sfaturi ale lui Cristos cât privește condițiile pentru a-l urma (v. 23 – 27). La centru este persoana lui Cristos, ambientul geografic este acela de singurătate, clima este aceea de rugăciune. Dar în centrul a tuturor acestor lucruri există o întrebare, pe care el însuși o pune tuturor acelora care îl înconjoară, și care se remarcă prin adresarea directă și impetuozitate: «Cine sunt eu pentru tine?» Trei sunt răspunsurile care, respectiv, exprimă așteptările oamenilor, ale lui Petru și ale lui Isus. Completând mărturisirea de credință a lui Petru, care îl mărturisește ca “Mesia”, “Unsul lui Dumnezeu”, Cristos se identifică cu figura misterioasă a “Fiului omului”, acela care își realizează în viața sa pământească, vocația “Servitorului lui Yhwh”: «Disprețuit și părăsit de oameni, om al durerii și obișnuit cu suferința…El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre…Va vedea rodul muncii sufletului Lui și se va înviora. Prin cunoștința Lui, Robul meu cel neprihănit va pune pe mulți oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu» (Is 53). Este Mesia cel care suferă, Cristos cel răstignit, acel fiu al omului contemplat de profetul Daniel (7,13), celebrat în Apocalipsă (1,7), care «va veni în gloria sa și toți îl vor vedea» (Mt 24,30; 26,59). Este omul care ia asupra sa tot răul, suferința, moartea care amenință lumea. De fapt, Isus Cristos se dăruiește omului, se expune neînțelegerii și disprețului, într-o dăruire totală de sine și se lasă ucis.

 

* * *

 

Isus istoric

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Copyright: Predici.cnet.ro

Am avut deja ocazia de a medita încă de două ori această pericopă evanghelică în textele lui Matei și ale lui Marcu. Astăzi vom încerca să o citim într-o cheie deosebită, care este cea mai potrivită pentru text: Ce gândeau despre Isus contemporanii săi? Aceasta este problema cea mai controversată a zilelor noastre: “Isus istoric”. Este adevărat că noi nu-L cunoaștem pe Isus după trup (cfr. 2Corinteni 5,16); îl cunoaștem pe Cristos pe care-L întâlnim în credința Bisericii, pe Cristos cel înviat și spiritual. Dar cu toate acestea nu ne putem lipsi de acest Isus istoric. Isus trebuie să ne fie scump: mai întâi pentru că El este Isus, pe care îl simțim cel mai apropiat de actuala noastră situație de luptă și de suferință; iar în al doilea rând, pentru că El este temelia, fundația, care susține totul.

Credința noastră nu se bazează pe basme ori pe povești, ci pe temelia solidă a istoriei, pentru că însăși Învierea presupune întruparea. Să ne dăm deci toată silința și să căutăm această față omenească a Mântuitorului nostru. Ce mijloace avem noi astăzi la dispoziție spre a dovedi că Isus s-a născut la Betleem, că a trăit la Nazaret și că a murit la Ierusalim în anul 30 a erei care îi poartă numele? Răspunsul cel mai just la această întrebare este: Avem Evangheliile. Nu ne povestesc oare acestea ce a spus și ce a făcut Isus înainte de a muri? Evangheliile nu sunt povestiri istorice, în sensul cum înțelegem noi astăzi istoria, adică nu sunt o istorie cronologică a faptelor, ci sunt opere religioase.

Spiritul și intenția cu care au fost scrise Evangheliile sunt exprimate perfect în această afirmație cu care se încheie Evanghelia lui Ioan: “Lucrurile acestea au fost scrise pentru ca voi să credeți că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, și crezând să aveți viață în numele Lui”. “Prin urmare Evangheliile sunt scrise în credință, pentru credință, și își au cadrul lor vital în comunitatea creștină, de aceea ele nu se prezintă numai prin simple fapte cu privire la Isus, ci și ca o interpretare pe care o dau Bisericii, pentru ca Duhul Sfânt să o călăuzească în tot adevărul. Evangheliștii, în repetate rânduri, se preocupă să ne spună că în clipa în care Isus a spus sau a făcut cutare sau cutare lucru ei nu înțelegeau, dar că au înțeles mai târziu, când El a înviat din morți (cfr. Ioan 2,17.22; 12,16). Prin urmare, Evangheliile reflectă un stadiu mai evoluat al înțelegerii pe care martorii oculari au avut-o despre faptele și spusele anterioare.

De aici putem deduce că Evangheliile nu ne slujesc la a-L cunoaște pe Isus istoric (pe Isus care predică) ci ni-L fac cunoscut numai pe Cristos al credinței, pe Cristos care este predicat. Ne ajută să ne ridicăm până la sărbătoarea Paștelui, dar nu și mai departe… Cu ani în urmă, nu prea îndepărtați de noi, efectiv se ajunsese la o asemenea exagerare. Acum însă suntem mai puțin pesimiști. Exegeții, de toate culorile și curentele, au căzut de acord că nu este imposibil în a descoperi în Evanghelii un fond de fapte și de spuse, de care să fim absolut siguri că aparțin lui Isus însuși, din timpul vieții sale pământești. Și pe acest fond – dar numai pe acesta – trebuie să ne bazăm pentru a reconstrui ceea ce a spus Isus despre El însuși, și ce gândea și ce anume spunea lumea despre El.

Isus din Nazaret este un om care vorbește cu autoritate. Evangheliile ne atestă cu siguranță că ceea ce îi uimea mai mult pe cei ce îl ascultau pe Isus era autoritatea Sa: “Oamenii erau uimiți de învățătura Lui: căci El învăța ca unul care are putere, nu cum îi învățau cărturarii” (Marcu 1, 22). Este greu pentru noi să înțelegem toată pregnanța acelui cuvânt care s-ar putea exprima în acești termeni: Isus dădea impresia că vorbește la propriu, și nu că ar fi comentat pur și simplu Scriptura, sau că ar fi repetat doctrina maeștrilor, așa cum făceau cărturarii în vremea aceea. Fără a o spune, El se plasa chiar și deasupra Bibliei. De fapt, atunci când se ivea ocazia, nu ezita a o schimba sau a o perfecționa: “Ați auzit că s-a spus celor de demult …; însă Eu vă spun…” – discursuri întregi ale lui Isus sunt construite pe această schemă (cfr. Matei 5,21-48).

Profeții își începeau cuvântările lor spunând: “Eu vă spun, vă spun vouă”. Isus întărește această revendicare a autorității Sale, spunând deseori chiar de la început: “Amin…”, ceea ce înseamnă: “Adevăr, adevăr” sau “pe cuvântul Meu vă spun toate acestea…” (cfr. Marcu 10,15). Între El și Dumnezeu nu există nici un intermediar, nici un mijlocitor, nici măcar Moise, și toate confruntările sunt rezolvate în favoarea Sa, cu cea mai mare certitudine: El este mai mare decât Avram, decât Solomon sau Iona (Matei 10,42). Isus nu este catalogabil sau definibil cu o singură etichetă, fie aceasta chiar și cea mai prestigioasă, cunoscută până atunci. În mod oficial, El trece în ochii lumii drept un maestru ambulant. I se spune Rabbi, și la ocazii potrivite, chiar El însuși se numește astfel, însă lasă să se înțeleagă că această titulatură are pentru El o altă semnificație. El nu este unul dintre atâția învățători, El este “Învățătorul” (cfr. Matei 23,10).

La fel se poate spune și despre “Profetul”. Unii oameni, așa cum am auzit în Evanghelia de astăzi, credeau că el este unul dintre profeți: “Profetul Isus din Nazaret” (Matei 21,11); “Unul din profeți” (Marcu 8,28). Însă această etichetă părea de dimensiuni prea mici, și s-a observat că felul Lui de a vorbi era cu totul altfel decât al profeților. Chiar și titlul prestigios de “Mesia”, Cristos, era – cel puțin în maniera în care îl înțelegeau contemporanii săi – insuficient, și pentru a i se aplica, trebuia corijat complet. Așadar, aici avem de-a face cu o originalitate absolută față de orice schemă sau categorie cunoscută.

Este de înțeles că impresia și scandalul trebuie să fi fost enorme! Ar fi ca și cum într-o oarecare duminică, unul dintre noi, preoții, vorbind poporului în Biserică, și-ar pune în cap că el este chemat să schimbe Biblia, și ar spune: “Spus-a El, Isus Cristos…, însă eu vă spun…!” La o asemenea afirmație, cu siguranță se va afla cineva care să-și pună problema: “Dar cine-o mai fi oare și acesta?!” Aprofundând acest aspect al personalității lui Isus, observăm că mai ales modul în care vorbea inspira autoritatea, acesta fiind cea mai fascinantă trăsătură a Lui. Multe particularități care se citesc în Evanghelii lasă să se înțeleagă că întâlnirea cu El era întotdeauna un eveniment care marca un semn; nimeni nu era în pierdere. Atunci când Isus vorbește, întotdeauna se întâmplă ceva: diavolii fug, schilozii se scoală și umblă, inimile se deschid (sau de la caz la caz se închid).

El era în stare de a-l pune pe om imediat pe calea adevărului, în fața lui Dumnezeu și a Sa însăși, chiar și cu privire la gânduri (Matei 9,4). Mai recent, s-a încercat a se vedea secretul personalității lui Isus în libertatea Sa: Isus, omul liber, care ne molipsește cu libertatea Sa (P. van Buren). În toate acestea se află adevărul, chiar dacă este absolutizat un atare aspect, în dauna altora. În toate cuvintele Sale, Isus exprimă o suverană autenticitate și o libertate interioară. Chiar de la dușmanii Săi, care veniseră să-L iscodească, El a știut să smulgă această mărturie: “Învățătorule, știm că ești adevărat și că îi înveți pe oameni calea lui Dumnezeu, fără să-ți pese de nimeni, pentru că nu cauți la fața oamenilor” (Matei 22,16). Recunoașterea era sinceră, cu toate că intenția le era ipocrită.

Autoritatea lui Isus nu anula niciodată libertatea celui care stătea în fața Lui; dimpotrivă, Isus era foarte respectuos. Oamenii puteau să se împotrivească chemării Sale, așa cum a făcut-o tânărul bogat, și mai ales, într-un chip și mai grav, Iuda. În pericopa evanghelică pe care am ascultat-o, se menționează o particularitate care, probabil, i-a emoționat pe cei de față, și anume: modul său de a privi. Poate că este vorba de unul și același gest care a făcut-o pe femeia samariteancă să capituleze atunci când fusese vorba despre adevăratul loc de cult (Ioan 4,6). Altădată obținea același efect prin tăcere. Trebuie ca aceasta să fi fost o tăcere foarte deosebită de acele tăceri cunoscute de noi, dacă însăși Pilat s-a agitat în fața unui astfel de gest (cfr. Marcu 15,5), și dacă nici cei ce veniseră a acuza adulterul nu au putut-o suporta prea mult (cfr. Ioan 8,2).

În acea împrejurare, ceea ce i-a făcut pe acuzatori să dispară unul după altul a fost tăcerea lui Isus, nu semnele pe care El le-a făcut pe nisip. Prin urmare, Isus nu lăsa pe nimeni indiferent. În fața Lui toți erau constrânși să ia poziție. Cu toate acestea, nimic parapsihologic în toată forța Sa. Totul este clar și de o calitate excepțională din punct de vedere moral și religios. Cu El, problema centrală devine problema lui Dumnezeu. Ne aflăm în imposibilitatea de a trece în revistă toate manifestările acestei suveranități și libertăți a Persoanei și a Cuvântului lui Isus; în practică, fiecare rând din Evanghelii face să transpire aceasta. Nouă să ne ajungă, din aceste puține considerații, a ști să o recunoaștem; restul vom descoperi în lectura noastră personală a Evangheliei.

În ceea ce privește persoana lui Isus, oamenii nu se mulțumeau numai a releva autoritatea Sa, ci își mai puneau și întrebarea cu privire la originea acesteia: “De unde are El aceste lucruri? Ce fel de înțelepciune este aceasta care i-a fost dată? Și cum se fac astfel de minuni prin mâinile Lui?” se întrebau cei din Nazaret (Marcu 6,2). La Ierusalim, după alungarea negustorilor din templu, o delegație de preoți și de cărturari L-a supus la un fel de interogatoriu cheie: “Cu ce autoritate faci tu aceste lucruri? Și cine ți-a dat puterea aceasta ca să le faci?” (Marcu 11,28). Răspunsul la aceste întrebări este rezumat în Evanghelii: “Tatăl”.

Însă cel mai interesant răspuns nu se află în cazurile în care Isus vorbește despre Tatăl, ci numai atunci când El vorbește cu Tatăl, adică în rugăciunea Sa. Despre istoricitatea uneia sau alteia dintre expresii se poate discuta, însă nimeni dintre cei ce citesc cu atenție Evanghelia nu se poate sustrage impresiei că, chiar și în momente de mare zarvă, Isus susține ca un dialog neîntrerupt, ca și cum ar fi deschisă pentru totdeauna pentru El o ușă spre o altă lume. Când se înfiripează acest dialog, tot restul în jurul Lui trece pe un al doilea plan; se observă că Isus intră într-o altă dimensiune, unde este imposibil a-L urma. Atunci îi apar pe buze expresii care evidențiază profunda Sa solitudine printre oameni: “Foc am venit ca să aduc pe pământ, și vreau să fie aprins chiar acum!” Într-un asemenea moment de singurătate interioară l-au aflat ucenicii, de-abia terminându-și dialogul cu samariteanca, la Fântâna lui Iacob. Ucenicii îl îndemnară: “Învățătorule, ia și mănâncă. Iar El le-a zis: Eu am o mâncare pe care voi nu o cunoașteți… Mâncarea Mea este ca să fac voia celui ce M-a trimis și să împlinesc lucrarea Lui” (Ioan 4,31;34).

În asemenea momente apare aceeași realitate și același gând: “Tatăl”. “Eu nu sunt singur, pentru că Tatăl este cu Mine” (Ioan 16,32). Nopți întregi se întreținea cu Tatăl, izolându-se câteodată chiar și de apostoli, retrăgându-se pe un munte (cfr. Matei 14,23). Modul de a se ruga al lui Isus trebuie să fi fost de neimitat, dacă și ucenicii, văzându-L rugându-se, au observat că nu știu să se roage, și i-au cerut: “Doamne, învață-ne să ne rugăm!” (Luca 11,1). Într-o zi, acest dialog cu Tatăl, pe care Isus îl întreținea întru sine, izbucnește în afară, ca o undă de lumină și de bucurie, în aceste cuvinte: “Te laud, Tată, Doamne al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns aceste lucruri de cei înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit pruncilor. Da, Tată, Te laud pentru că așa ai găsit Tu cu cale” (Matei 11,25-26).

Isus vorbește despre un secret oarecare dintre El și Tatăl, și sunt lucruri care numai acum se aud și se văd pentru prima dată, lucruri care înveselesc ochii celor care au avut fericirea să le vadă. Nu se spune precis care este “acel lucru”, nou și nemaiauzit, poate că nici nu putea fi spus în acel moment din cauză că nu era nimeni pregătit a înțelege așa ceva. Iată pentru ce Isus urmează o altă cale. În prezența lor, El începe să vorbească cu Tatăl; din felul cum vorbește ei își pot da seama de raportul unic și nemaiîntâlnit, ca o profundă intimitate ce există între ei doi. De fapt, Isus se adresează lui Dumnezeu numindu-l “Abba”, ceea ce în limbajul nostru ar însemna: “Tată, scumpul meu Tată”. Când ucenicii, după sărbătoarea Paștelui, își aduseră aminte de acele cuvinte, de-abia atunci au înțeles ei că Isus era Fiul lui Dumnezeu.

Ne propusesem la început să vedem care anume au fost răspunsurile date la întrebarea: “Cine este Isus?” Cu alte cuvinte, ce părere aveau contemporanii Săi despre El, și ce gândea El însuși despre Sine. Acum, aceste răspunsuri ar trebui să ne fie clare: Isus, în timpul vieții Sale pământești, apare ca un om cu o autoritate extraordinară; un om care întreține un raport de intimitate cu Dumnezeu, fapt pe care oamenii nici nu și-l puteau închipui; un om care face minuni și se simte chemat de Dumnezeu la o misiune ce îi privește pe toți oamenii, la cel mai înalt nivel: acela din fața lui Dumnezeu.

Am folosit până acum expresia: “un om”, însă Isus era mai mult decât un om: El era Fiul lui Dumnezeu. Noi avem acum marea posibilitate de a trece de la întrebare la răspuns, de la cercetare la posesiune, de la amintiri la prezență. Acel Isus, a cărui față omenească am reconstruit-o cu ajutorul istoriei, acum se face tovarășul nostru în credință și în hrana euharistică. Să ne pregătim a-l primi cu dorința arzătoare, așa cum am exprimat-o în psalmul responsorial: “Sete îmi este de Tine, Doamne…” Îmi este sete de această comunitate creștină.

 

* * *

 

Duminica a XII-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Un mare rege, vrând să-și aleagă din popor câțiva paji pentru curtea sa și, mai ales, vrând să vadă dacă oamenii săi îl iubeau cu adevărat, și-a scos coroana, mantia de rege, hainele strălucitoare și a colindat prin regat travestit în cerșetor, fără suită și care.

Cea mai mare parte a oamenilor stătea departe de acel cerșetor. Numai o familie l-a primit cu bucurie și l-a tratat cu respect și iubire. Numai această familie i-a arătat regelui adevărata sa identitate.

La puțin timp după aceea, s-a întors în palatul regal și a hotărât să răsplătească acea familie săracă de țărani. S-a dus la ea cu o suită mare și, acordându-le un titlu nobiliar, i-a spus: “Voi într-adevăr sunteți locuitorii cei mai merituoși: m-ați acceptat și iubit chiar și fără coroană”.

2. Tema

“Eu sunt un Mesia sărac. Cine vrea să vină după mine trebuie să mă ajute să îmi duc crucea”.

3. Mesajul zilei

Cine este Isus pentru oameni? Părerile oamenilor de atunci, ca și ale celor de astăzi, erau împărțite în privința lui:

- unii îl urau de moarte, considerându-l un escroc, un îndrăcit, un trădător al religiei;

- alții îl urmează din curiozitate și din interes: face minuni, vindecă bolnavi, provoacă discuții;

- unii îl urmează pentru că cred că este Mesia Mântuitorul, dar rămân deziluzionați, pentru că Isus este sărac și neînarmat împotriva celor care îl vor mort;

- alții, mai ales astăzi, sunt indiferenți față de el: “Am de toate ca să mă simt bine, el nu mă interesează!”

Dar cine este, de fapt, Isus? Cine este Isus pentru tine?

- Cineva va răspunde: “Este Fiul lui Dumnezeu făcut om pentru a ne mântui. Este cel mai bun prieten… Vreau să ascult de el, vreau să trăiesc împreună cu el pentru totdeauna”.

- Dar crezi că e chiar atât de ușor? Ai fi gata să urmezi un rege fără coroană?

Isus a venit pentru a mântui lumea, dar este “un rege cerșetor” !

- Nu este puternic datorită bogăției, a onorurilor, a gloriei, a minunilor răsunătoare, a pedepselor exemplare. Nu vrea să fie urmat din interes sau din curiozitate, sau din teamă.

- Este rege, dar ni se prezintă îmbrăcat ca un sărac, pentru a vedea cine îl primește și îl iubește cu adevărat. Merge la moarte, pentru a ne arăta că ne iubește “până la moarte”. Un Dumnezeu care face minuni ar putea și să nu ne iubească; dar un Dumnezeu care trăiește cu tine și ca tine, până la moarte… acesta te iubește cu adevărat!

- Dacă vrei să-l urmezi, ajută-l să-și ducă crucea, crucea iubirii!

Mărturie biblică.

- Poate fi utilă și potrivită pentru copii mărturia primului martir, sfântul Ștefan (cf. Fap 6-7). Pentru a da mărturie despre iubirea universală a lui Isus, moare asemenea lui, iertându-i pe cei care îl persecutau.

- Sau cea, mai întâi negativă, apoi pozitivă, a lui Petru.

4. Exemple

a) Evanghelia începe amintind că Isus și apostolii se aflau în rugăciune. Iată, pentru a cunoaște, sau mai bine pentru a “recunoaște”, cine este Isus în realitate și cum să-l urmăm, trebuie să ne rugăm.

Poate fi utilă această rugăciune, de recitat împreună:

Eliberează-mă, Doamne, de lenea pe care o am și de teama care mă cuprinde când hotărăsc să te urmez.

Eliberează-mă de a face ca alții din lipsă de curaj.

Eliberează-mă de comoda lipsă de angajare și de ușorul compromis.

Eliberează-mă de slăbiciunile caracterului.

Ajută-mă, Doamne, să fiu așa cum mă vrei tu.

Dă-mi putere să te urmez întotdeauna și pretutindeni, speranța pentru a depăși dificultățile, statornicia în viața creștină, bucuria unei credințe care crește, astfel încât să pot fi, în gând și faptă, mărturisitorul și ucenicul tău pe calea iubirii adevărate.

b) Într-o zi, Leon al XIII-lea a primit în audiență un grup de tineri congolezi. Unuia dintre ei îi fusese amputat un picior în timpul persecuțiilor.

- Ce-ai pățit? a întrebat papa, luându-l lângă el și arătând spre sărmanul picior mutilat. Nu ai fost cuminte?

- Am fost cuminte, Sfinte Părinte.

- Atunci, de ce ți-au tăiat piciorul?

- Pentru că mă rugam!

- Povestește-mi cum s-a întâmplat!

Și micul congolez a povestit detaliile chinului său cu atâta simplitate, încât ochii papei s-au umplut de lacrimi și, plin de emoție, a exclamat:

- Nu am avut niciodată ocazia să îmbrățișez un martir, dar astăzi da! Și conducătorul Bisericii l-a îmbrățișat.

 

* * *

 

Biletele la control

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

“Atunci voi turna peste casa lui David și peste locuitorii Ierusalimului un duh de îndurare și de rugăciune, și își vor întoarce privirile spre mine, pe care l-au străpuns.” Zah. 12, 10-11

“Voi toți sunteți fiii lui Dumnezeu prin credința în Isus Cristos… Moștenitori ai făgăduinței .Gal. 3, 26-29

“… Dar voi, cine spuneți că sunt eu?” Lc. 9, 18-24

Răspunsuri care îl interesează

Atunci când evanghelistul Luca îl prezintă pe Isus retras singur în rugăciune trebuie să ne așteptăm la o cotitură importantă în misiunea Sa, în care trebuie să vedem un punct calificant al pedagogiei Sale. Rugăciunea pregătește întotdeauna ceva decisiv. De data aceasta problema fundamentală privește identitatea lui Isus. Nimeni până atunci nu i-a cerut actele de identitate așa cum ne mai cere nouă poliția din când în când, sau vameșii la vamă, atunci când avem de mers în străinătate.

Interesul este al lui însuși, care trebuie să treacă la Tatăl (iată adevărata și dificila frontieră), vrea ca ucenicii Lui să știe precis cine anume este El. “Cine zic oamenii că sunt eu?”. Aceasta nu este încă o adevărată problemă, ci mai mult un fel de sondaj de opinie, în fața căruia prietenii săi să-l cunoască printr-o suficientă dezinvoltură. Isus, părea să asculte acele răspunsuri, oarecum mai mult distrat, ca și cum asta nu l-ar interesa chiar atât de mult. Numai așa ca o simplă curiozitate.

“Dar voi, cine ziceți că sunt?” De abia acum este pusă adevărata și esențiala întrebare. De data aceasta cu toții tac; se uită unii la alții și nimeni nu spune nimic… În cele din urmă Petru își face curaj și spune: “Tu ești Cristosul lui Dumnezeu!”. (Lc. 9, 19) Adică Mesia, așteptatul lui Israel, cel sfințit Domnului.

Acceptarea străzii

Acum se trece la un al doilea tablou: Isus își vestește apropiata Lui pătimire, moarte și înviere. Trebuie să precizăm ce fel de Mesia este El, fel care desigur nu este în concordanță cu așteptările oamenilor, și nici a ucenicilor săi. Destinul suferinței constituie un motiv de scandal. și chiar dacă nu lipsește elementul slavei acesta vine prin înjosire, umilire și înfrângere, o procedură anormală. Iată pentru ce, după răspunsul lui Petru, Isus impune tăcere. Oamenii nu trebuie să afle prea degrabă lucrul acesta, ci trebuie să se evidențieze în primul rând sensul unei căi anevoiase, care să treacă prin refuzul celor trei puteri coalizate (civilo-economică, religioasă, teologico-culturală).

Numai prin acceptarea acestui stil de viață cineva poate spune cu toată siguranța cine este Mesia. Numai dacă se înțelege că viața lui este o viață dăruită, jertfită pentru alții, se poate demonstra descoperirea secretului venirii sale printre oameni. și în această privință se cere neapărat referirea la proorocia lui Zaharia: “… îl vor privi pe acela pe cale l-au străpuns”. Evanghelistul Ioan, prin acele cuvinte: “Vor vedea pe cine l-au străpuns”, se referă explicit la textul acesta. (In. 19, 37)

Moartea osânditului străpuns deschide o rană adâncă în viața lui Isus. Prin aceasta sângele care țâșnește împreună cu apa din coasta lui Isus străpunsă de lance, ne îndeamnă să privim prin acea ușă deschisă spre a descoperi secretul unei vieți jertfite și a dragostei sale pentru oameni.

Acceptarea căii noastre

Cu toate acestea nu este suficient de a spune exact cine este Isus, și nici de a preciza itinerariul lui prea puțin triumfal. Ci trebuie în cele din urmă de a lămuri condițiile acelei urmări, cu alte cuvinte, la ce se angajează acela, care se hotărăște de a-l urma pe Învățător. “Dacă voiește cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze.” (Lc. 9, 23)

Aici nu avem mai mult decât trei observații: “Dacă voiește cineva…”. Urmarea lui Isus nu este obligatorie, și nici o hotărâre prea ușor de luat. Ci trebuie o voință precisă, curajoasă, lucidă și liberă: “Dacă voiește cineva”. Dealungul căii, Isus nu-și face iluzii că ar fi întovărășit de un cortegiu impunător. Îi este suficient ca “cineva” să vrea ceea ce El însuși vrea, într-o deplină concordanță cu voința Tatălui.

“Să se lepede de sine…”. Se vorbea la început despre acte de identitate. Verbul “a se lepăda” implică ștergerea brutală a identității precedente, dispariția unor date valabile pentru trecut și care permiteau recunoașterea persoanei. Acum unicul semn autentic de recunoaștere a ucenicului este semnul crucii. Pentru a afla dacă cineva este urmașul lui Cristos, trebuie controlat dacă a învățat bine lecția “A se pierde”. “Cel ce-și va pierde propria lui viață pentru mine și-o va mântui.” (Lc. 9, 24)

Alternativa dintre salvarea și pierderea vieții, este alternativa de a interpreta viața în cheia avantajului și a interesului individual, și disponibilitatea de “a se dărui”, adică de a și-o jertfi pentru alții, așa cum a făcut Cristos. Să-și ia crucea sa în fiecare zi”. În evanghelia lui Matei și a lui Marcu lipsește această precizare: “în fiecare zi”. Deci, aici avem faptul de a ne gândi numai la crucea extraordinară a martiriului, a vieții jertfite până la jertfa supremă pentru cauza evangheliei. Cu alte cuvinte aici ar fi vorba despre acea cruce legată de apostolat, de misiune.

Însă evanghelistul Luca subliniază dimensiunea crucii zilnice. Adeziunea la Cristos se măsoară, cu acceptarea din dragoste a “misiunii” , prezentată de existența obișnuită (neajunsuri, neplăceri, mici incidente, neînțelegeri, jertfe, muncă repetativă, uitarea de sine, o muncă obișnuită prestată altora și neluată totdeauna în considerație…). Creștinul nu este eroul excepționalului, al gestului eroic “una tantum”. Ci el este umilul purtător al unei cruci obișnuite, compusă din mai multe lucruri mici, care nu sunt totdeauna plăcute.

Eroismul adevărat, cel mai folositor pentru alții, este acela al unei fidelități curajoase și vesele, tăcută și zilnică, acum plătită și cât se poate în taină. Eroul, atletul, face să se vorbească despre dânsul. Ucenicul, care-și duce crucea hărăzită lui, de fiecare zi, nu are nici o pretenție de a atrage atenția publicului, ci se mulțumește numai cu vorbirea faptelor lui de fiecare zi. Puțini sunt cei cărora le este îngăduit gestul excepțional. Tuturor le este cerută angajarea umilă de-alungul căii lor obișnuite. Cu toată oboseala din ziua precedentă, a doua zi trebuie preluat totul de la început.

Barierele dispar

Prezentarea în continuare a scrisorii către Galateni ne propune în această duminică un scurt text, care ne vorbește despre viața creștină (lectura a II-a).

Conformitatea sau asimilarea cu Cristos.

Prin botez noi ne-am îmbrăcat cu Cristos. Bine înțeles aici nu poate fi vorba de o haină exterioară, ci de o identificare profundă, printr-o transformare radicală. Nu o apartenență superficială, ci o participare la înfierea divină, o înrolare în însăși ființa lui Cristos. Tot ceea ce a fost mai înainte, nu mai contează, pentru că au apărut “noi creaturi”. (Gal. 6, 15).

În poporul lui Dumnezeu sunt relativizate, dacă nu chiar abolite deosebirile (rasiale, religioase, culturale ori sociale). Condiția de fii elimină orice discriminare, deoarece conferă tuturor o identitate identică, și aceeași valoare. Pentru a trece pe teritoriul mântuirii Dumnezeu nu se uită la elemente, care pentru noi sunt atât de importante, cum ar fi: bărbat sau femeie, oameni culți ori inculți, bogați sau săraci, om cu titluri universitare sau proletar în toată legea.

Pentru El contează doar persoana care crede și iubește. Iar atunci când la faimoasa frontieră, când întreabă, așa cum fac unii vameși, “Ce anume ai de declarat?”, desigur că pe El nu-l interesează dacă în geamantanele noastre am avea anumite mărfuri de comercializat, ci numai dacă printre toate acestea există și o cruce. Mică, oricum ar fi, numai să nu fie ceva doar decorativ. Crucea purtată cu dragoste, adică dovada determinantă, după care Dumnezeu să se poată încrede în noi. Crucea este semnul Fiului și al fiilor.

 

* * *

 

Cine își va pierde viața pentru mine, o va salva

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Liturgia cuvântului de azi, adică toate cele trei lecturi din Sfânta Carte (Zah 12,10-11; Gal 3,26-29 și Lc 9,18-24) propun atenției noastre o temă care rezolvată de mii de ori cere o nouă rezolvare ori de câte ori apare. Este vorba despre suferință și moarte. În mod obișnuit spunem că suferința, dar mai ales moartea, este un mister. Citez cuvintele unui autor care, la rândul său, se referă la altul: Suferința, unii oameni sunt pregătiți s-o accepte. Dar îi doare că n-o pot înțelege. Iată că tocmai neînțelegerea Kierkegaard o descoperă ca pe o parte integrantă și indispensabilă a unei suferințe adevărate: Dacă există cumva o bucurie, și o nespusă bucurie a creștinului, ea nu poate consta decât în a accepta (iar nu în a înțelege, pentru că înțelegerea ar desființa într-un fel anume suferința) să fie așa. (N. Steinhardt, Jurnalul fericirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1997, pag. 286). Deci: dacă am înțelege suferința, ea n-ar mai fi suferință. Paradoxul este, pentru unii ca Losski în teologia apofatică, precum pentru Dostoievski și Evdokimov, că răul – suferința (și moartea în special) – este un act liber al omului. Dumnezeu a creat lumea inocentă, fără de rău. Dar pe om l-a creat liber, adică liber de a crea răul, de a-l introduce în lume. Acesta este riscul pe care și l-a luat Dumnezeu prin actul creației (id. o.c., pag. 192). Deci: omul n-ar fi om, dacă nu ar fi liber să creeze chiar răul. Dumnezeu n-ar fi Dumnezeu atotputernic dacă, hotărând să-l creeze pe om, nu și-ar fi luat riscul de a da omului libertatea. Dacă omul, folosind libertatea a introdus răul în lume, Dumnezeu i-a pus suferința la dispoziție pentru a-și crea fericirea biruind răul creat de el însuși.

Că fericirea omului depinde de suferință, ne-o arată și prima lectură, spunând că îl vor privi pe acela pe care l-au străpuns.

Textul ebraic, tradus mai corect, este acesta: “Mă vor privi pe mine pe care m-au străpuns”. Acest pe mine se referă la Iahve însuși. A ajunge la vederea lui Dumnezeu înseamnă a ajunge: 1) la cunoașterea reală a fărădelegii, creând răul, 2) la fericirea deplină prin detașarea de răul creat și chiar nimicirea lui. Dar cum poate fi străpuns Dumnezeu? Dumnezeu se identifică aici cu unșii săi, cu toți acei care cred în el (cf. CBL pag. 824). Expresia are același sens ca aceea pe care Saul a auzit-o pe drumul Damascului: “Eu sunt Cristos pe care tu îl prigonești” (Fap 9,5). Saul persecuta Biserica, pe cei care credeau în Cristos. Dumnezeu însuși a fost străpuns în ființa lui Cristos care a acceptat suferința și moartea pentru a ne dovedi că este om adevărat în căutarea fericirii, că Biserica sa este străpunsă de durere pentru dobândirea adevăratei libertăți umane. Bătaia, sângele, moartea, astea sunt dovezi care nu înșală, care nu pot fi măsluite. Prin cruce Isus a rupt gura Satanei (cf. id.o.c., pag. 186), care nu și-a putut închipui că Dumnezeu va accepta suferința ca izvor al libertății umane. Știa Satana ce-i suferința și n-a crezut că Fiul lui Dumnezeu este în stare să se facă om și să sufere de bunăvoie ceea ce el suferea constrâns, de nevoie.

A suferi din cauză că l-ai făcut pe aproapele să sufere în urma răului creat de mine, de tine, de noi toți, înseamnă a-l privi pe Dumnezeul străpuns. Omul n-a fost creat pentru a fi rob, ci liber ca acela care l-a creat din iubire.

Episodul evanghelic de azi este unul dintre cele mai importante pentru viața noastră creștină. Povestirea este simplă, cuprinde părerea oamenilor despre Cristos, părerea ucenicilor de pe Învățătorul lor și dezvăluirea pe care Isus însuși o face despre sine ca Fiu al omului menit să sufere, să moară și să învie. Cristos este Mesia fiindcă prin el istoria își atinge punctul culminant: omul nou poate deveni asemenea cu Dumnezeu – “Veți fi ca Dumnezeu” (Gen 3,5) – poate alege liber între bine și rău. Adam și Eva au ales ceea ce le-a sugerat Șarpele că-i bine și au dat de rău; noul Adam, Isus, alege ceea ce-i rău, suferința și moartea, și dă de adevăratul bine: învierea care dă adevărata libertate a fiilor lui Dumnezeu. Această alegere o propune Isus și ucenicilor săi, precum și tuturor acelora care vor crede în el: Cine își va pierde viața pentru mine, o va afla. A alege din iubire înseamnă a deveni Creator de libertate și de fericire.

Răspunsul lui Petru: Tu ești Cristosul lui Dumnezeu era pornit tot dintr-o dorință profundă a omului după libertate. În preajma înălțării lui Isus la cer, ucenicii îl vor întreba despre ceea ce le dorea inima: “Doamne, oare acum vei reîntemeia împărăția lui Israel?” (Fap 1,6), oare acuma te vei arăta drept Mesia sperat de noi? Iată, ai suferit, ai murit și ai înviat, vrem să vedem adevărata libertate a Israelului: dreptatea, pacea, bunăstarea spirituală și materială, vrem să vedem țara eliberată de sub jugul roman, vrem să vedem lumea vindecată de suferință, de nedreptate și de ce nu, chiar de moarte!

Isus nu putea accepta concepția contemporanilor săi despre dânsul și chiar afirmația lui Petru avea trebuință de îmbunătățire. Adevăratul concept despre Cristos – Mesia lui Dumnezeu trebuiau să-l afle de la Tatăl, fiindcă Fiul este adevărata icoană a Tatălui și numai ceea ce descoperă Tatăl despre Fiul constituie tot adevărul. Dezvelirea acestei Icoane a lui Dumnezeu de pe pământ trebuia să se înfăptuiască pe două căi: prin suferință și prin înviere: “Trebuia să pătimească toate acestea Cristos și astfel să intre în slava sa” (Lc 24,26), spune Isus celor doi ucenici în drum spre Emaus.

Cristos este Mesia fiindcă prin el istoria își atinge punctul culminant: omul nou, Isus Cristos din Nazaret, izvor al învierii spirituale și al înrădăcinării omului în viața divină deoarece fiecare faptă bună a sa a pornit din iubire.

Să nu credem că îl vom înțelege pe Isus în calitatea sa de Cristos al lui Dumnezeu, dacă nu acceptăm să pășim pe urmele lui susținuți de Duhul lui Isus, care singur ne poate face să înțelegem tot adevărul: “Dacă vrea cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea zilnic și să mă urmeze”. Numai purtând crucea prin puterea Duhului Sfânt se ajunge la tot adevărul pe care l-am proclamat la Rusalii: Dumnezeu în noi și noi în Dumnezeu. Mai mult nu-i posibil nici pentru Dumnezeu. Această înțelegere este viață și nu o idee frumoasă. Cristos a acceptat crucea și continuă să o ducă pe pământ prin acei care cred și suferă pentru credința lor, determinând lumea să privească spre acela pe care l-au străpuns, ca nimeni să nu uite că a fost cineva pe acest pământ care a știut pentru ce suferă, ca prin știința lui să dea ignoranței noastre despre suferință adevărata putere de eliberare din sclavia păcatului și a morții.

Este interesantă și lecția despre suferință pe care ne-o dă sfântul Paul luată din pedagogia greacă. Azi, orice părinte care vrea să dea o educație aleasă copilului său își alege un pedagog, un educator, un instructor cât mai bun. Grecii din vechime procedau altfel bazați pe sintagma: N-am ști ce-i dulcele, dacă n-am cunoaște amarul. De aceea, un copil, după câțiva ani petrecuți în sânul familei, pe genunchii mamei, era dat în grija sclavilor, să trăiască și să muncească asemenea lor până la o vârstă matură. Numai așa învățau să prețuiască libertatea cunoscând amarul sclaviei. Educația prin suferință era rodul iubirii părintești. Iubirea Tatălui l-a determinat pe Fiul dumnezeiesc să guste amarul vieții noastre, pentru a ne reda adevărata libertate și fericire. Libertatea adusă de Cristos prin moartea și învierea sa pe care noi o acceptăm acum prin credință, este o pregustare a libertății divine, fiindcă acolo unde este Duhul lui Cristos, Duhul lui Dumnezeu, acolo este libertatea deplină, acolo este libertatea fiilor lui Dumnezeu care desființează orice barieră națională, orice deosebire de rasă, de stare socială, de religie etc., făcând din toți una în Cristos (cf. CBL pag. 1650-1651).

Să nu uităm că prima datorie a creștinului este să știe a suferi, spune N. Steinhardt (o.c., pag. 222) în perfectă concordanță cu Franz von Baden care afirmă că Există o singură artă creștină, care nu-i nici gotică, nici romanică, nici barocă, arta de a purta crucea (id. o.c., pag. 191).

Alfabetul crucii este iubirea. Ajunge artist al crucii de fiecare zi numai acela care pornește de la iubirea lui Isus, numai acela care știe să-l privească cu iubire pe acela pe care l-a străpuns pe crucea istoriei.

 

* * *

 

Cine zice lumea că sunt eu?

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: Editura Sapientia

Cel mai bun comentariu la fragmentul evanghelic din Liturghia de azi este prima lectură luată din profetul Zaharia. Profetul care era în contact cu lumea și gândirea elenă, greacă, a trăit și a scris cartea sa pe la anul 330 înainte de Cristos, după răsunătoarele victorii ale lui Alexandru cel Mare care a instaurat cel mai mare imperiu al antichității, un imperiu care se întindea din Grecia până în India.

În prima parte a cărții sale, Zaharia se arată foarte optimist. Considera probabil, ca și contemporanii săi, că împăratul Alexandru Macedon este un profet, un trimis al lui Dumnezeu, care avea să instaureze pe pământ Împărăția lui Dumnezeu. Dar în a doua parte a cărții, din care s-a luat lectura de azi, optimismul dispare, tonul se schimbă și, cum ne spune autorul inspirat de Dumnezeu, e în puternic contrast cu mentalitatea dominantă, cu gândirea elenă născută odată cu Alexandru Macedon. Nu, Împărăția lui Dumnezeu nu se va instaura prin forța armelor, prin vărsare de sânge, prin subjugarea popoarelor. Cel care va instaura împărăția lui Dumnezeu nu va fi un împărat care va merge în fruntea armatelor din victorie în victorie, ci va fi un păstor bun, un rege umil și blând, din dinastia lui David, căzut din rang și pierdut printre săracii din țară. El va instaura Împărăția lui Dumnezeu prin înfrângere, prin eșec, prin înjosire și umilire, prin suferință și moarte: “Îl vor privi pe cel care l-au străpuns”. Aceste cuvinte ale profetului Isaia le reia evanghelistul Ioan descriind scena de pe Calvar, când unul dintre soldați a străpuns coasta lui Isus mort pe cruce, și din ea a țâșnit sânge și apă. “Îl vor plânge cum plânge cineva pe singurul lui fiu, și-l vor plânge amarnic, cum plânge cineva pe un întâi născut”. În ziua aceea va fi jale mare în Ierusalim ca jalea din Hadadrimom, în valea Meghido. Probabil că aici profetul face referire la un rit canaanean pe care păgâni idolatri din țară îl făceau în cinstea zeului Baal, pentru a evoca moartea și învierea idolului. Ceremonia aceasta de jale avea loc în valea Esdrelonului unde se afla cetatea Meghida sau Armaghedon, cum îi spun sectarii. În lectura creștină noi vedem aici o profeție cristologică.

În Evanghelia de azi, Isus își dezvălui identitatea, cea adevărată, nu cea pe care în mod greșit și-o imaginau contemporanii săi. Evanghelistul ni-l prezintă pe Isus într-un loc izolat, în rugăciune, ceea ce ne dă de înțeles că e vorba de un moment important în misiunea lui Isus. Ori de câte ori Isus ia o decizie excepțională, sau face o dezvăluire șocantă, evangheliștii îl prezintă în rugăciune. Se roagă înainte de a-i alege pe cei 12 apostoli, înainte de a spune Tatălui un “da” decisiv, acceptând să bea paharul morții. În cazul de față, chestiunea fundamentală, dezvăluirea excepțională pentru care se pregătește Isus prin rugăciune se referă la identitatea sa. La un control de poliție sau trecem frontiera într-un teritoriul străin, în altă țară, la punctul vamal, ni se cer actele la control, pașaportul, buletinul de identitatea, spre a ni se stabili identitatea. În acest moment, putem spune, că Isus trece frontiera, intră într-un teritoriul străin, în teritoriul lumii iudaice, în teritoriu ucenicilor săi cu mentalități, idei, interese străine de adevăr. Trecând în acest teritoriu străin, Isus își prezintă actele, deși nu i le cere nimeni, își face cunoscută identitatea. Începe prin a face un sondaj de opinie: “Cine zice lumea să sunt eu?” Nu că Isus nu ar fi știut cine este, sau că ar fi fost curios să afle ce vorbea lumea despre el, ci voia să scoată mai bine în evidență faptul că nu era cine credea lumea că este. La întrebarea pusă de Isus, ucenicii reproduc zvonurile care circulau în popor: “Unii zic că ești Ioan Botezătorul, alții zic că ești Ilie, alții zic că a înviat un profet din vechime”. Într-un fel, ce spunea lumea era adevărat, dar numai în parte. Isus vorbește în numele lui Dumnezeu cu forța, cu curaj, cu autoritate, așa cum vorbeau profeții de altă dată. Notează evanghelistul Marcu: “Oamenii erau uimiți de învățătura lui, căci îi învăța ca unul care are autoritate, nu cum îi învățau cărturarii” (Mc 1,22). Isus se prezintă pe sine profet, însă mai mult decât profet. Isus nu se mulțumea să comenteze Scripturile sau să repete ce spuneau alți învățători. Profeții își începeau discursurile cu cuvintele: Așa vorbește Domnul, Domnul zice. Isus însă vorbește în numele său propriu: Adevăr, adevăr vă spun, a-ți auzit că s-a spus celor de demult, însă eu vă spun”. El se plasează deasupra Scripturilor și deasupra profeților: iată aici este unul mai mare decât Solomon, aici este unul mai mare decât Iona. De fapt, mulțimile erau dispuse să recunoască în Isus pe cineva mai mare decât ceilalți. Fascinați de predicile lui, văzând minunile uluitoare pe care le făcea, recunoșteau în Isus un trimis special al lui Dumnezeu, îl recunoșteau în el pe Mesia. Dar ce fel de Mesia? Un Mesia politic și militar care să pornească la luptă în fruntea armatelor, să elibereze Israelul de cotropitorii străini, să cucerească celelalte popoare peste care să domnească; un fel de Alexandru Macedon evreu. Aici era greșeala lor cea mare. De altfel, episodul din Evanghelia de azi se plasează imediat după înmulțirea pâinilor când mulțimile intenționau să-l răpească pe Isus și să-l facă rege.

“Dar voi cine spuneți că sunt eu?” Petru în numele tuturor ucenicilor, răspunde: Tu ești Cristosul lui Dumnezeu, adică Mesia trimisul lui Dumnezeu. La Cezareea lui Filip, prin descoperirea făcută de Tatăl din ceruri, Petru va spune: “Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu”. Deocamdată e Mesia lui Dumnezeu. Dar ce fel de Mesia? Tot un fel de Alexandru Macedon, un împărat triumfător, la curtea căruia ei cu toții sperau să prindă posturi bune. Mentalitatea lor nu era diferită de cea a lumii, ale căror opinii le exprimaseră puțin mai înainte. Isus încearcă să le schimbe mentalitatea, spunându-le cuvinte la care nu se așteptau; cuvinte care îi șochează și-i scandalizează: “Fiul omului trebuie să pătimească multe, să fie tăgăduit de bătrâni și de cărturari, să fie omorât și a treia zi să învie”. Dar dacă măcar s-ar fi oprit aici! Dar le spune că și ei, ucenicii vor avea aceiași soartă: crucea, suferința. Adio speranțe! Adio funcții mari la curtea împărătească! Ei se pregăteau să ia cu asalt, să cucerească Ierusalimul, avându-l înfrunte pe Isus, așa cum revoluționarii francezi au cucerit Bastilia, așa cum Garibaldi a cucerit Roma, așa cum Tudor Vladimirescu a pornit să ia cu asalt Craiova. Când acolo, Isus le promite că la Ierusalim vom găsi crucea, înjosirea înfrângerea în loc de victorie, de triumf! Aceasta îi înspăimântă cu adevărat. Acesta e motivul pentru care atâția nici azi nu pot suporta să vadă răstignitul. Marele regizor Federico Fellini, internat în spital înainte de a muri (1994) a cerut să fie luat jos răstignitul de pe perete: “Parcă e un păianjen, a zis el, mi-e frică”. Este o luptă înverșunată în zile noastre pentru scoaterea răstignitului din sălile de clasă, din instituții și din locurile publice. De ce? Ca să nu-i se supere pe cei de alte religii necreștine. În realitate, nu cei de altă religie cer acest lucru, ci creștinii transformați în dușmani ai crucii lui Cristos, despre care vorbește apostolul Pavel. Un alt pretext: imaginea sângeroasă, violentă a răstignitului traumatizează psihic pe copiii care o privesc. Copiii văd zilnic la televizor scene de violență, filme de groază și nimeni nu face caz, nu strigă să se scoată asemenea emisiuni din televiziune. Se știe că în cursul istoriei au fost circa 20 de milioane de oameni condamnați la moarte prin răstignire. De aceștia nu se ia nimeni. De ce? Fiindcă nici unul, în afară de Cristos, nu a spus: “Ia-ți crucea și urmează-mă!” Când Isus vorbește, nimeni nu poate rămâne indiferent. E ceva ce constatăm în Evanghelii: când Isus vorbește, diavolii o iau la fugă, paraliticii se pun pe picioare, inimile se deschid sau se închid. “Dacă vrea cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și în fiecare zi să mă urmeze”.

Dacă vrea cineva. Isus nu forțează pe nimeni, respectă libertatea omului: l-a invitat pe tânărul bogat să-l urmeze, dar nu l-a forțat; nu l-a forțat nici pe Iuda să renunțe la planul său. Dar cine refuză cuvântul lui Isus trage consecințele. Evanghelia ne spune că tânărul bogat a plecat foarte trist: a trăit și a murit cu tristețea și cu bogăția lui, iar cazul lui Iuda a fost de-a dreptul tragic.

Să se lepede de sine. Urmarea lui Isus cere o ștergere totală a identității precedente, o dispariție completă a datelor de pe actul de identitate, după care era recunoscut ca persoană, și procurarea unei noi identități. Același lucru ni-l spune și apostolul Pavel în a doua lectură a Liturghiei de azi: “Toți câți ați fost botezați întru Cristos, v-ați îmbrăcat cu Cristos”. Cele vechi au trecut, acum a-ți devenit făpturi noi. Dacă în trecut în actul vostru de identitate era scris la rubrica “naționalitate”; iudeu sau grec, la starea socială sclav sau liber, la starea civilă: bărbat sau femeie, aceste date au fost șterse. Pe noul act de identitate apare un singur semn după care vi se recunoaște apartenența : e crucea, semnul Fiului omului și semnul ucenicului lui Isus. Această nouă identitate, această îmbrăcare cu Cristos, nu e una exterioară ci e o transformare profundă, radicală interioară, este o schimbare a direcției de mers în viață pe urmele lui Isus cu crucea în spate. Sau, mai exact, Isus continuă să-și poarte crucea până la sfârșitul lumii cerându-ne să-i împrumutăm umerii noștri. Gandhi, un indian care cunoștea creștinismul, îi îndemna pe creștini să arate lumii identitatea lor, nu atât cu cruce ap e care o poartă la piept sau o au pe perete, dar cu crucea vieți și faptelor lor: “E bine să lăsăm să vorbească pentru noi viața mai mult decât vorbele. Dumnezeu nu a purtat crucea doar acum 2000 de ani în urmă, dar o poartă azi; el moare și învie zi de zi. Ar fi o slabă consolare pentru lume dacă ar trebuie să conteze pe un Dumnezeu istoric, care a murit acum 2000 de ani în urmă. Nu-l predicați, așadar, pe Dumnezeu istoric, dar arătați-l ca pe unul care trăiește astăzi în voi”.

“Să-și ia zilnic crucea și să mă urmeze”. Zilnic, nu din când în când. Crucea zilnică a suferințelor mărunte, neștiute de nimeni, a oboselilor, a renunțărilor, a nedreptăților, a luptelor lăuntrice. Ucenicul lui Isus este un erou, un martir care își răstignește zilnic pornirile dezordonate, egoismul, senzualitatea, necumpătarea? Când trecem frontiera, vameșii ne întreabă: ce aveți în bagaje? Ce aveți de declarat. Când vom trece frontiera veșniciei vom purta în bagaje și vom avea de declarat un singur lucru: crucea pe care am purtat-o zilnic.

Dar voi cine ziceți că sunt eu? Cine este pentru voi Cristos? Răspunsul îl dăm cu sfântul Ambroziu: ” Cristos e totul pentru noi. Avem totul în Cristos. Dacă vrei să-și vindeci rănile, el e medicul. Dacă ești apăsat de nedreptate, el e dreptatea. Dacă ai nevoie de ajutor, el este forța. Dacă te temi de moarte, el e viața. Dacă dorești paradisul, el e calea. Dacă fugi de întuneric, el e lumina, dacă îți este foame el e hrana”.