Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a XI-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Ezechiel 17,22-24
2Corinteni 5,6-10
Marcu 4,26-34

Marcu 4,26-34

Și spunea: “Așa este împărăția lui Dumnezeu: ca un om care aruncă sămânța în pământ și, fie că doarme, fie că se scoală, noaptea și ziua, sămânța răsare și crește, nici el nu știe cum. Pământul produce de la sine mai întâi paiul, apoi spicul, apoi bobul plin în spic. Iar când rodul s-a copt, trimite îndată secera pentru că a venit timpul secerișului”. Apoi le-a spus: “Cu ce să asemănăm împărăția lui Dumnezeu sau prin ce parabolă să o reprezentăm? Este ca un grăunte de muștar care, atunci când este semănat în pământ, este mai mic decât toate semințele de pe pământ, dar, după ce a fost semănat, crește și devine mai mare decât toate legumele și face ramuri mari așa încât păsările cerului se pot adăposti la umbra lui”. Și cu multe parabole ca acestea le vestea cuvântul după cum erau în stare să înțeleagă. Nu le vorbea fără parabole, dar explica totul discipolilor săi aparte.

 

Autori

pr. Anton Dancă
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu
pr. Anton Dancă
pr. Lucian Păuleț
pr. Alessandro Pronzato
pr. Pietro Righetto

 

* * *

 

Viitor de aur

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Există multe scrieri apocrife de la începutul Bisericii. Autorii adevărați sunt necunoscuți, dar, sau ei înșiși sau comunitatea, le-au atribuit unor personaje istorice bine cunoscute și distinse, pentru a dobândi o mai mare autoritate. Printre scrierile apocrife se află și Evanghelia după sfântul Toma. În ea găsim următoarele afirmații: Ucenicii au spus lui Isus: Spune-ne cum va fi sfârșitul! Isus le-a răspuns: Voi mă întrebați despre sfârșit, dar ați descoperit oare începutul? De fapt, sfârșitul va fi acolo (la fel) unde a fost începutul. Fericit omul care cunoaște începutul, fiindcă el nu va gusta moartea.

Liturgia cuvântului de azi ne oferă învățătura sfântă despre începutul și sfârșitul omului, ca să nu guste moartea, dacă vrea.

Dumnezeu este acela care a aruncat în brazda pământului germenul vieții umane. El a oferit omului o mare speranță, un viitor de aur în Cristos, cu Cristos și pentru Cristos, pentru gloria veșnicului Dumnezeu și a omului în sânul său.

Profetul Ezechiel, folosindu-se de o parabolă, anunță o nouă și grandioasă lucrare a lui Iahve. Folosindu-se de un bătrân cedru din Liban, Domnul îi va lua cea mai fragedă odraslă din vârf și o va planta pe muntele Sion. Din această rămurea, care nu-l reprezintă pe altcineva decât pe Mesia, se va dezvolta un arbore cu dimensiuni uriașe, cosmice și, la umbra lui, se vor adăposti toate păsările cerului. Din această viziune se desprinde și caracterul miraculos al împărăției lui Dumnezeu, fiindcă cedrul nu se înmulțește prin butași, prin transplant de ramuri; dacă rămurica din Liban se prinde în Sion, este un lucru minunat, cu atât mai mult cu cât se consideră că această rămurică este uscată. Zămislirea lui Mesia dintr-o fecioară, în acea vreme considerată ramură uscată, fiind fără căsătorie, contrar firii, anunță intervenția miraculoasă a lui Dumnezeu în istoria omenirii.

S-a adeverit profeția lui Ezechiel în Cristos? A devenit Mesia? Este Cristos un arbore cosmic? Își găsesc în el adăpost, odihnă și fericire toți oamenii, întreg universul și tot paradisul ceresc?

Toate câte fac și vor face parte din împărăția lui Dumnezeu – toate păsările cerului – în el își vor găsi dreptatea, bucuria și pacea (cf. Rom 14,17). Răspunsul definitiv aparține sfârșitului, dar începutul confirmă deja sfârșitul: împărăția sa crește, inima blândă și smerită a lui Isus oferă odihnă tuturor acelora care se străduiesc să învețe blândețea și smerenia (Mt 11,29). Nu trebuie să căutăm această creștere a împărăției mesianice în cantitate, făcând statistici cu numărul membrilor care aparțin de Biserica lui Isus, deși există și aceasta, ci într-o creștere în calitate, în pătrunderea cât mai profundă și trăirea cât mai activă a mesajului evanghelic în societate, în transpunerea lui în legi internaționale de care trebuie să asculte toate națiunile, chiar și cele necreștine. În Biserica lui Cristos nu cantitatea oferă odihnă, mulțumire și fericire inimii omenești; fiindcă din mulțimea creștinilor vom întâlni foarte mulți care se comportă mai rău decât păgânii, se războiesc și se omoară în numele lui Cristos; dar în Biserică trebuie să căutăm calitatea superioară a vieții pe care o dă trăirea evanghelică, fiindcă numai calitatea superioară a învățăturilor lui Cristos poate da modele de sfințenie și poate să mărească numărul membrilor.

Facem parte din păsările cerului care se adăpostesc la umbra acestui arbore cosmic? Tot ce are aripi se va odihni la umbra ramurilor lui, în sânul Bisericii lui Isus. Ea seamănă mereu cuvântul lui Dumnezeu pe pământ și chiar în întreg universul prin mijloacele moderne de comunicație. Sfinții și-au aflat mereu liniștea, pacea și mulțumirea; de la ucenicii lui Isus (cf. Lc 10,17) și până la cei mai de rând dintre oameni (cf. 1Pt 1,6), au făcut experiența fericirii de a se înălța pe aripile rugăciunii, postului, pomenilor și miilor de jertfe zilnice, zburând spre viitorul de aur.

Sfântul Paul anunță intervenția lui Dumnezeu în istoria omului de la Cristos și până la sfârșitul lumii (lectura a II-a). După o perioadă de perplexitate, de frământări și de lupte, după o perioadă de credință, vor urma siguranța, liniștea, lumina, pacea deplină. După acest exil pământesc, Dumnezeu ne va duce la domiciliul veșnic. Dar înainte de a intra în lăcașul de pe urmă, vom fi supuși unui examen final asupra vieții pământești în fața lui Cristos, referitor la legea de aur a carității (cf. Mt 25,31-46). Fiindcă unele fețe bisericești de atunci se credeau autorizate să influențeze mersul istoriei prin judecăți și condamnări, sfântul Paul le arată că Dumnezeu singur, fiindcă numai el a pus sămânța împărăției sale pe pământ, are acest drept și nu-l va folosi decât la judecata finală. Acum nu este timpul judecăților și condamnărilor, fiindcă suntem în exil, suntem chemați la muncă apostolică. Acum trebuie să dorim a fi cât mai aproape de Cristos, de Bunul Păstor, fiindcă cine este condus de el, chiar dacă este mic, devine mare; și cel care este mare alături de Cristos nu poate fi nici judecat și nici condamnat. Dumnezeu intervine în istoria lumii, ca și în viața fiecărui om în parte. Față de toți el este același Tată ceresc, dă tuturor, dar în traistă nu pune nimănui.

În această ordine de învățături se înscrie și lectura a III-a. Isus arată că semănătorul, după aruncarea seminței, intervine doar la seceriș, făcând aluzie la profetul Ioel (4,13), care vorbea despre judecata din urmă.

Prin aceste parabole și asemănări, Isus vrea să dea o ripostă ideilor și aspirațiilor mesianice ale fariseilor care credeau că pot grăbi sosirea împărăției prin posturi, pocăință, prin observarea strictă a legii și a tuturor datinilor strămoșești pe care le înmulțeau și le puneau pe umerii celor nevoiași și condamnau pe toți acei care nu erau de părerea lor, excluzându-i din proprie inițiativă de la această împărăție, ca și cum ei ar fi fost deținătorii cheilor de la intrare. Pe de altă parte, zeloții, ramura fanatică a fariseilor, încercau să implanteze împărăția prin violență și cereau rezistență armată contra romanilor, asasinând mulți nevinovați, ca și cum ei ar fi fost judecătorii și mandatarii acestei împărății, lui Dumnezeu revenindu-i doar rolul de spectator și partizan ascuns, gata să intervină numai când ei ar fi în pericol de înfrângere. Apocalipticii erau convinși că pot stabili cu precizie, folosind diferite calcule cabalistice obscure (sens ocult al Bibliei, interpretare bazată pe numere și litere, practici magice, ora și locul manifestării glorioase a lui Mesia. Isus înlătură aceste aberații și afirmă clar și solemn că împărăția este opera lui Dumnezeu și nu a oamenilor. Parabolele, în totalitatea lor, pun în evidență inaptitudinea și caducitatea instrumentelor omenești care numai în mâna lui Dumnezeu pot deveni folositoare la realizarea împărăției sale.

Căutând să ne plasăm în mâna lui Dumnezeu, ne plasăm în optica sfântului Paul care afirmă în mod categoric: Eu am plantat, Apolo a udat, dar Dumnezeu singur a dat creșterea (1Cor 3,6). În felul acesta putem spune că cele trei lecturi de azi se aliniază în a afirma libertatea și totala inițiativă a lui Dumnezeu din istoria lumii în care și-a plasat împărăția, iar menirea omului este aceea de a învăța, ca să știe toți copacii pădurii că eu sunt Domnul, adică Iahve este cel de la care ne vine tot binele și prin care putem deveni domni în împărăția lui, așa cum a proclamat-o Isus: Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul vostru (Lc 17,21).

Toți trebuie să fim conștienți de responsabilitatea pe care o avem de a ne înscrie corect în împărăția lui Dumnezeu, așa cum ne învață Cristos – Pe dânsul să-l ascultați (Mc 9,7) – împărăție care se află în plină desfășurare și dezvoltare și care va ajunge la desăvârșire abia la încheierea istoriei acestei lumi.

Cine este conștient că începutul, inițiativa și dezvoltarea acestei împărății aparțin carității lui Dumnezeu, oferind tuturor oamenilor speranța într-un viitor de aur, va crede și va nădăjdui, iar nădejdea și credința prin Cristos vor rodi împărăția iubirii, împărăția veșnică a lui Dumnezeu, numai în care putem găsi adăpost și odihnă, poate fi fericit și în nefericirea de acum, fiindcă în Dumnezeu începutul și sfârșitul sunt egale cu sine însuși, cu iubirea sa. A crede în iubirea începutului înseamnă a avea garanția fericirii sfârșitului.

Amin, amin.

 

* * *

 

Duminica a XI-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Iosif Dorcu
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 18 iunie 2006

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Duminica a XI-a de peste an

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

În acel timp, vorbind mulțimii în parabole, Isus spunea: “Împărăția lui Dumnezeu se aseamănă cu un om care aruncă sămânța pe ogorul său; zi și noapte, fie că doarme, fie că e treaz, sămânța încolțește și crește, dar el nu știe cum. De la sine, pământul produce mai întâi paiul, apoi spicul și în sfârșit bobul plin în spic. Când rodul este copt, pune mâna pe seceră, căci a sosit timpul secerișului”. Isus a continuat: “Cu ce putem asemăna împărăția lui Dumnezeu?… Ea este asemenea unui grăunte de muștar: când îl semeni în pământ este cel mai mic dintre toate semințele din lume, dar după ce l-ai semănat, el crește și depășește toate plantele; el face ramuri așa de mari, încât păsările cerului își pot face cuiburi la umbra lui”. Prin multe parabole de acest fel, Isus le vestea cuvântul în măsura în care ei puteau să-l înțeleagă. Nu le spunea nimic fără să se folosească de parabole, dar, în particular, le explica pe toate ucenicilor săi. (Marcu 4,26-34)

Revenind, cu această duminică, în timpul de peste an, noi ne reîntâlnim cu Isus Cristos în ipostaza de vestitor al prezenței Împărăției lui Dumnezeu. Această temă a ocupat un loc important în predica sa iar, pentru a defini cât mai bine ce este și cum trebuie percepută Împărăția lui Dumnezeu, Mântuitorul s-a folosit de parabole, acele mici scene inspirate de viața cotidiană care ilustrau unul sau altul din aspectele cele mai caracteristice.

Parabolele propuse spre meditare în această duminică sunt ultimele ale capitolului patru – de cele precedente ne-am ocupat înainte de Postul Mare – iar ele ne prezintă, cea dintâi, modul tainic în care Împărăția lui Dumnezeu se “înfiripă” și se dezvoltă, aidoma unei semințe aruncate în pământ, în uimirea și satisfacția semănătorului, în timp ce a doua, evocă începuturile foarte modeste ale Ei cu asigurarea, însă, ca va deveni o realitate viguroasă și primitoare, aidoma unei semințe de muștar care, deși cea mai mică dintre semințele din lume devine, mai apoi un copac capabil sa strângă între ramurile lui păsările cerului.

Într-o epocă de criză în care anumite atacuri îndreptate împotriva Bisericii ori o slăbire a practicii religioase maschează efortul modest al sufletelor generoase, aceste parabole ale creșterii ne oferă un motiv de speranță. Ca și contemporanii lui Isus, noi suntem adesea nerăbdători sau chiar sceptici în creșterea Bisericii, a Bisericii noastre. Se impune atunci să ne însușim atunci din Evanghelie certitudinea creșterii Bisericii prin puterea lui Dumnezeu chiar și-n vreme de furtună. Această certitudine de credință revigorează speranța noastră dând inimilor noastre elanul și dinamism pentru o activitate eclezială curajoasă. Această speranță lărgește dorința, ne învață să avem răbdare, să admirăm lucrarea lui Dumnezeu adesea ascunsă unor prime priviri.

 

* * *

 

Împărăția ca un grăunte de muștar

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Catehismul ne spune că Dumnezeu este veșnic, pretutindeni, atotputernic, atotștiutor, sfânt și drept, adică este Infinitul absolut.

Iată acum un paradox evanghelic: Împărăția lui Dumnezeu este ca un grăunte de muștar. Adică Dumnezeu este mai mare decât Împărăția sa? Paradox pe care un creștin l-a rezolvat în felul următor în fața unui necredincios care l-a întrebat despre felul cum este Dumnezeu, spunând: Dumnezeu este atât de mare că nu încape în capul tău, dar este atât de mic încât încape în inima mea”. Iar sf. Anselm din Canterbury spune că : “Dumnezeu este acela decât care nu-i cu putință a fi gândit ceva mai mare” (Proslogion, Ed. Apostrof, Cluj 1996, p. 14).

Dacă Împărăția lui Dumnezeu este ca un grăunte de muștar, atunci cât de mic trebuie să fie omul în această împărăție?! În cadrul acestei Împărății omul trebuie să fie ceva mai mult decât nimic. Vom înțelege mai bine ce este Împărăția, Dumnezeu în cadrul împărăției și omul în lumina revelației din Liturgia cuvântului de azi.

Împărăția crește în ascuns, independent de știința și voința omului. Ea este însăși viața. Ceea ce face să crească sămânța este viața pe care numai Dumnezeu o are în stăpânire. Viața este realitatea realităților și pe care nu o vedem în esența sa, ci o deducem doar din mișcare – In motu vita – cum se spune în filozofie, adică: “În mișcare este viața”. De aceea spune Isus că: Împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru (Lc 17, 21) și mai ales este viața divină care se manifestă în Isus, fiindcă despre sine a spus el: A ajuns la voi Împărăția lui Dumnezeu (Lc 11, 20), adică a ajuns viața adevărată: Am venit ca să aibă viață” (In 10,10) tot omul. Ea este un dar divin.

Este interesant de notat că din 4 versete ale primei parabole, 3 sunt destinate să descrie procesul misterios al creșterii, fie că omul doarme, fie că veghează. Isus vrea să dea o replică ideilor și așteptărilor mesianice ale iudeilor din timpul său. Erau pe atunci farizeii care gândeau că se poate grăbi venirea Împărăției prin pocăință, prin post și prin păzirea riguroasă a Legii și a tradițiilor strămoșești; mai erau zeloții care încercau să implementeze Împărăția recurgând la violență și la rezistență armată împotriva cuceritorilor romani; erau, în fine, apocalipticii care încercau să stabilească cu precizie prin calcule cabalistice (interpretare ocultă a Bibliei pe bază de numere) ora și locul manifestării glorioase a lui Mesia. Isus corectează aceste ipoteze și afirmă solemn că Împărăția este darul și opera lui Dumnezeu, nu a oamenilor. Fiind un dar, este normal ca să fie mai mică decât Dumnezeu și inițiativa să-i aparțină numai lui. (cf. MAC p. 876).

Dacă am crede că Împărăția lui Dumnezeu este Biserica, atunci grăuntele de muștar, cu care se identifică, ne sugerează ideea unei Biserici sub aspectul unei turme mici (Lc.12, 32), sărace, care nu se proclamă pe sine, nu se caută pe sine, care renunță la orice bogăție și se eliberează de orice alianță sau compromis cu puterile de pe pământ (bani, politică, putere, cultură) fiindcă știe că împărăția nu depinde de toate acestea (id. p. 877).

În ce constă măreția acestei Împărății a lui Dumnezeu?.. Oare în roadele – holdele - bogate pe care le-a produs sămânța aruncată în pământ sau în pomul plin de roade care a ieșit din sămânța de muștar și în care se odihnesc păsările cerului?.. Răspunsul ni-l dă prima lectură (Ez 17, 22-24).

În anul 597 Nabucodonosor a deportat în Babilon pe regele Ioachim și a pus în locul lui pe Sedecia care, nu numai că a rupt alianța cu Nabucodonosor, ci și cu Dumnezeu. Ezechiel descrie în parabola vulturului uriaș care rupe vârful cedrului căderea dinastiei davidice prin ultimul rege Sedecia. Cei exilați își puteau pune problema: Unde este împlinirea promisiunii făcute lui David, conform căreia nu-i va lipsi niciodată un descendent de pe tron? Ezechiel face o profeție mesianică: prin regele Babilonului lucrează însuși Iahve, el este acela care rupe din vârful cedrului o rămurea și o plantează pe muntele Sionului. Ramura va căpăta dimensiuni cosmice datorită alegerii libere din partea Domnului, în așa fel că, devenind copac, toate păsările își vor găsi adăpost sub ramurile lui, toate popoarele îi vor fi vasale ca pe timpul lui David. Întoarcerea din exil a fost sărăcie curată, dar cuvintele lui Ezechiel au fost proiectate în perspectivă mesianică. Isus folosește această parabolă spre a o referi la Împărăția Cerurilor de pe pământ (cf. CBL p. 707-708).

Împărăția crește numai datorită lui Dumnezeu o vedem din faptul că lipsește orice indiciu față de alte munci ale omului, cum ar fi aratul, plivitul, irigatul, păzirea de dăunători, ci este pus în evidență doar seceratul: pune mâna pe secere fiindcă holda este coaptă. Fraza din urmă aparține profetului Ioil (4, 13) și se referă la judecata din urmă. Isus vede în secerători pe îngerii lui Dumnezeu. Deci și recoltarea este tot o operă divină (Mt 24, 31).

Dar omului ce-i mai rămâne de făcut pentru a se înscrie în această Împărăție?..

Să fie răbdător. Dacă realizarea Împărăției nu depinde de mine, trebuie să mă înarmez cu răbdare. Din zilele lui Ioan Botezătorul și până acum Împărăția Cerurilor se câștigă cu sila și numai cei care își fac silă o cuceresc (Mt 11, 2). A-și face silă înseamnă a avea răbdare. A-și construi răbdarea este o lucrare nouă, este trezirea conștiinței că Dumnezeu lucrează în mine, se slujește de mine, dar nu știu în ce fel, în ce ocazii și față de care persoane. Adevărata sărăcie este aceasta: de a face totul fără a-și atribui ceva; de a acționa cu toate puterile fără a pretinde să văd roadele (cf. MAC p. 877).

La rădăcina răbdării trebuie să stea credința. Încercarea credinței voastre oțelește răbdarea. Dar răbdarea să treacă la faptă, ca să fiți desăvârșiți și deplini, fără nici o lipsă spune sf. Iacob (1, 3-4). De aceea a spus Mântuitorul că numai cine va răbda până la sfârșit, acela se va mântui (Mt 24, 13).

Liturgia cuvântului ne oferă un exemplu de răbdare sfântă spre a ne fi model: sf. Paul…

În lectura a II-a (2Cor 5, 6-10) sf. Paul ne lasă să vedem situația perplexă pe care o aduce credința cu sine. Duritatea misiunii pe care și-a asumat-o îl aduce de multe ori la situații limită de oboseală, contra cărora reacționează cu putere, recurgând la acea rezervă mântuitoare care îi vine de la Dumnezeu: Suntem mereu plini de încredere. Acum se simte în exil, în afara domiciliului pentru care a fost destinat. Credința este o stare de exil și, prin urmare, nu poate căpăta o stare definitivă, de aceea este necesar să se stea mereu cu valiza gata de drum.

Deja în episodul trecut (Duminica a X-a) privirea era ridicată spre bunurile veșnice. Episodul de azi continuă pe aceeași linie: recompensa finală este în stare să-l facă pe om să dorească sfârșitul exilului pământesc spre a sta alături de Domnul. Și vom sta alături de Domnul în măsura în care lucrarea noastră întru răbdare pornește din credință, speranță și iubire față de împărăția pe care el a dobândit-o prin sângele său (Fp 20, 28), fiindcă numai dragostea este răbdătoare (1Cor 13, 4).

Am afirmat la începutul predicii că omul, într-o împărăție ca un grăunte de muștar, este ceva mai mult decât nimic, dar devine mare numai la judecata din urmă când Domnul îl acceptă liber în împărăția sa pe care o va prezenta lui Dumnezeu Tatăl (1Cor 15, 24)

Atitudinea corectă a creștinului, și a noastră, în fața lui Dumnezeu trebuie să fie cea de umilință pe care o exprimă Biserica în rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii de azi, aceea pe care să o repetăm cu mai multă credință în fiecare zi: Dumnezeule, tăria celor ce nădăjduiesc în tine, ascultă cu bunătate rugăciunile noastre: noi suntem slabi și nu putem face nimic fără tine: dăruiește-ne pururi ajutorul harului tău pentru ca, împlinindu-ți poruncile, să-ți fim plăcuți în gânduri și în fapte” (LR). Amin.

 

* * *

 

Puterea unei semințe

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Predici.cnet.ro

În evanghelia propusă de Biserică în aceasta duminică, l-am auzit pe Isus spunând că împărăția lui Dumnezeu este asemenea unei semințe, a unui grăunte de muștar. Ce vrea să spună Isus prin “împărăția lui Dumnezeu”? El descrie modul în care este prezent și acționează Dumnezeu în lume. Da, Dumnezeu este prezent între noi, dar acest lucru îl sesizăm cu greutate, ca și existența unei semințe. Nici nu știm că este în pământ. Este mică, imperceptibilă. Dar fără îndoială, ea este acolo și crește. Este o lege a revelației. Surprinzător, Dumnezeu este prezent într-un prunc neajutorat născut la Betleem, în Isus care stă la masă cu păcătoșii, care moare scandalos pe cruce între doi tâlhari, care ni se dăruiește în simbolurile pâinii și vinului.

Dar și azi legea aceasta rămâne valabilă. Faptele mici descoperă prezența lui Dumnezeu. Și acest lucru este încurajator. Dumnezeu nu ni se descoperă ca lui Moise în mijlocul fulgerelor, ci delicat, asemenea prezenței unei semințe. Dar pentru a sesiza prezența sa în fapte mici, avem nevoie de credință…

Iozefine, o elevă în clasa a treia din California, venea acasă cu autobuzul școlii. În fiecare zi, fratele ei o aștepta în fața casei. El era mai mare cu un an decât ea, dar nu mergea la școală. Era altfel decât ceilalți copii. Aceștia, când îl vedeau, râdeau de el. Dar Iozefine nu era rușinată de fratele ei. Cobora din autobuz, acesta alerga spre ea și se îmbrățișau, și mergeau împreună în casă.

Iozefine era o fetiță, dar învățase e lecție foarte umană de dragoste. A durat cam un an ca și ceilalți copii să o învețe. Pe la sfârșitul anului, unii elevi au simțit că nu era drept să râdă de acel baiat, iar exemplul lor i-a influențat și pe ceilalți. Ba unii chiar au început să arate semne de înțelegere și compasiune. Când cineva o întreba pe Iozefine despre fratele ei, ea răspundea simplu că era retardat și că nu va fi niciodată ca ceilalți copii, dar că era fratele ei și că îl iubea.

Iozefine a mers cu acel autobuz câțiva ani, până când familia ei s-a mutat în alt loc. Dar imaginea ei îmbrățișându-l pe fratele ei retardat, a rămas în amintirea elevilor pentru lung timp. După 40 de ani, colege ale sale mai povestesc încă despre dragostea ei.

În lumina evangheliei, apare întrebarea: Nu credeți că Iozefine a influențat pe ceilalți elevi, acum deveniți adulți, să fie mai sensibili, mai atenți și mai buni cu ceilalți? Și nu credeți că aceștia, la rândul lor, și-au educat copii să îmbrățișeze aceleași valori?

La fel a fost și în cazul lui Leon. El era un copil crescut în Polonia în timpul celui de Al Doilea Război Mondial. Leon și familia lui erau evrei. Își văzuse părinții, rudele și prietenii uciși sau trimiși în lagăre naziste. Leon s-a refugiat la o fermă din apropiere. Fiind copil, nu se putea hrăni singur. Fermierul și familia lui, oameni și catolici buni, l-au ascuns și hrănit ani întregi, deși știau că dacă vor fi prinși, vor fi executați pe loc.

După război, Leon a crescut și s-a stabilit în Statele Unite. A fost un elev excelent și a devenit rabin. Și astăzi Leon, acum un om în vârstă, povestește despre oamenii care i-au salvat viața și spune prietenilor săi evrei despre respectul pe care îl are față de Biserica Catolică pentru că niște catolici, cu mult timp în urmă, au fost așa de buni cu el. Și sămânța ce a fost plantată în urmă cu mai bine de 60 de ani aduce și azi roade în dialogul dintre evrei și creștini.

Dragi credincioși, așa se construiește împărăția lui Dumnezeu. Semințele sunt mici, aproape insesizabile, dar puterea extraordinară conținută în ele este de la Dumnezeu. Acum jumătate de secol, semințele plantate de Iozefine într-un autobuz plin cu copii erau foarte mici. Dar azi avem un autobuz plin cu bunici, care sunt atenți și sensibili cu cei care suferă de diverse handicapuri. Iar aceștia plantează la rândul lor aceleași semințe ale dragostei și bunătății în copiii și nepoții lor. Acum 60 de ani, o sâmânță a fost plantată în inima unui băiețel evreu, iar azi el este un rabin deschis spre creștini, în New York.

În al doilea rând, parabola seminței de muștar mai are un avantaj. O sămânță este mereu la îndemâna noastră. Noi rar avem ocazia sau chiar curajul de a face fapte mari, lucruri eroice. Dar în fiecare zi avem ocazia de a face fapte mici, care descoperă dragostea față de Isus și adeziunea noastră la valorile evangheliei. Aceste șanse nu trebuie ratate. Închei tot cu o parabolă a unui anonim, care arată cât de importante sunt aceste fapte mici, prin care noi facem să crească împărăția lui Dumnezeu.

Când un copil își încredințează mâinile sale într-ale tale, s-ar putea ca ele să fie murdare de înghețată sau cu un plasture pe ele, pentru că s-a lovit. Dar lucrul important este că acelea sunt mâinile viitorului. Aceste mâini poate vor ține într-o zi o Biblie sau un revolver; poate vor cânta la orgă sau vor arunca zarurile jocurilor de noroc; poate vor pansa cu gingășie o rană sau vor apuca tremurânde seringa cu droguri. Acum, mâinile acelea sunt în ale tale. Ele reprezintă o personalitate în creștere, iar această creștere de zi cu zi este responsabilitatea ta!

Împărăția lui Dumnezeu se construiește incet,în tăcere, fără zgomot și Dumnezeu o construiește împreună cu noi.

 

* * *

 

O ramură pentru a cânta

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Vorbește pământul

Păduri, arbori, ramuri, fructe, răsaduri, munți, păsări, spice, coase, boabe de grâu, seceriș, țăran, crinii câmpului, grăuntele de muștar, verdețuri, umbra odihnitoare… …Erau, o dată, profeții – ca Ezechiel – și un Învățător cu numele Isus care vorbeau despre aceste lucruri cu cea mai mare naturalețe. “În acel timp” Isus, vrând să explice o realitate dificilă ca Împărăția lui Dumnezeu, se folosea de o povestire, cu imagini luate de pe câmpuri sau din viața domestică (sare, drojdie, făină, vin, apă, lumină…).

… Erau o dată preoți care aveau pământul lipit de încălțăminte. Cultivau grădina, se ocupau personal de bucătărie, erau experți la vița de vie și la albine, nu disprețuiau vizitarea grajdului sau cotețului, și când treceau prin câmpuri știau să se oprească și să observe. Și apoi știau să povestească. Predica lor nu intra mereu în canoanele clasice ale elocvenței sacre, în schimb foloseau imagini familiare din lumea acelor oameni, și comparațiile erau aproape totdeauna ghicite. Poate că improvizau un pic. În schimb știau să se facă ascultați și mai ales înțeleși. Astăzi preoții aleargă cu viteză mare pe autostradă și nu se mai opresc, decât la autogrill.

Organizează călătorii în locurile cele mai îndepărtate ale globului. Dar nu mai merg pe jos, cu atât mai puțin la țară. Predica lor, normal, este impecabilă, lustruită ca pantoful lor. Vorbesc limbajul tehnologiei, dezvoltă bravele lor teme sociologice, examinează problemele din punct de vedere psihologic și chiar psihanalitic, citează cei mai moderni maeștri ai gândirii și creatori de opinii, fac referiri la filmele lui Ingmar Bergman și Krzysztof Kieslowski, recită poezii din Rilke și Hopkins, interpretează picturi de Chagall, discută tezele din ultimul roman pe care niciunul nu l-a citit încă, polemizează cu teologul care nu-i place și pe care toți îl ignoră, se aventurează de-a dreptul în analizarea structurală a Cuvântului lui Dumnezeu…

Totul este bine, funcțional. Dar nu știu să povestească. Imaginile lor, exemplele lor, sunt departe de experiența oamenilor obișnuiți, care de fapt se supun în loc să se arate interesați. Pentru a-i auzi “vorbind pământul” este nevoie să aștepte o duminică cum este aceasta, în care sunt constrânși să vorbească astfel din fragmentele din Lecționar. Dar se vede de îndată că pe acest teren se mișcă cu o jenă evidentă. Poate ar fi oportun să ne dăm seama că limbajul misterului este limbajul lucrurilor simple. În mod paradoxal, misterul poate fi conținut, nu în învelișul elucubrațiilor intelectuale, ci în imaginile legate de viața de fiecare zi.

Lumea care ne este cea mai familiară este aceea care mai bine decât alta ne dă posibilitatea de a atinge realitățile transcendente. Se ridică spontan o întrebare: de ce religia nu este niciodată “povestită”? De ce trebuie să sorbim lecții teoretice, documente doctrinale, cercetări, informații diferite, dezbateri intelectuale, și nu ne este oferită niciodată surpriza unei povestiri? Cineva imploră: “vorbiți-mi despre Dumnezeu!” Eu aș spune, mai ales: “Povestiți-mi despre El” Isus venea de departe, de sus. Dar avea sandalele albite de praful drumurilor. Și pentru aceasta știa să povestească.

Și nu ezita să înceapă discursul său astfel: “Cu ce putem compara împărăția lui Dumnezeu și cu care parabolă putem s-o descriem?” Adică: cum pot să explic astfel ca toți să înțeleagă că lucrul acesta îi privește îndeaproape? Și, probabil, se uita în jur, privea în ochii ascultătorilor, și citea din inima lor despre viața de fiecare zi…

O ramură ruptă

“Eu voi lua din vârful cedrului, din ramurile sale voi rupe o rămurea și o voi planta pe un munte înalt…” Eu pot să fiu acel cedru maiestos, superb, considerabil, trufaș. Și eu am nevoie ca Dumnezeu să rupă o ramură neînsemnată (care știu, este o rugăciune făcută din inimă, o fărâmă de umilință, o remușcare sinceră, un suspin, o aspirație secretă, o mărturisire a ignoranței, o mică dorință, un gest dezinteresat, un moment de tăcere, încredințare în mâna lui Dumnezeu tipică unui copil…) și s-o planteze în terenul pe care îl cunoaște El.

Copacul meu orgolios, sigur de sine, afirmat, pretențios, nu oferă nici un interes în fața lui Dumnezeu. Nu folosește proiectului său. El are nevoie de o așchie, un fragment, o palpitație, o parte sensibil de neglijat, pentru a încerca altoirea. El caută lucrul cel mai bun din mine, micimea, visul nepervertit încă de realism, candoarea, sinceritatea, sărăcia. De aici totul poate să reînceapă. Este suficient să consimțim la detașare, sfâșiere, pierdere, rupere. Eu mă consider cine știe ce lucru. Și îmi închipui că Dumnezeu are nevoie de cine știe ce lucru de la mine. Încă nu am învățat că El, pentru a realiza lucruri mari, se folosește de cine știe ce lucru, dar de lucruri de nimic: un pic de modestie, un pic de lipsă de afișare, un pic de transparență, un pic de spirit de copil, un pic de căință.

Dumnezeu creează din nimic. Dar dacă nu o fac pentru a-I pune la dispoziție nimicul, El ar putea să se mulțumească și să încerce cu “aproape nimicul”. (Tot discursul cred că nu se referă numai la unul singur, ci la toată Biserica).

Și o ramură pentru a cânta

“…Face ramuri atât de mari încât păsările cerului pot să se adăpostească în umbra sa…” Știu că parabola se referă în primul rând la Împărăție. Dar cred că privește, din reflex, și Biserica. Și atunci mă adresez ție, Biserică a lui Cristos. Nu mă interesează structurile tale (nici nu mă scandalizează, nici nu mă entuziasmează, pur și simplu le accept ca inevitabile). Măreția ta și puterea ta mă lasă indiferent (eu, totuși, ofer contribuția mea pentru a te face să crești în micime, și te iubesc, și mă simt în largul meu în sânul tău, mai ales când ești neglijată în ochii lumii).

Nu tresar de bucurie dacă mărești “zonele tale de influență”. Îmi ajunge, cum spune parabola, un petic de umbră pe capul meu. Știu că cineva caută în tine o sistematizare. Eu mă mulțumesc cu o ramură ruptă. Din cauza slăbiciunii mele, urcușul pe munți nu este specialitatea mea. Totuși aș vrea să găsesc mereu în tine un spațiu de libertate, un cuib unde să depun crucile mele secrete, o frunză care să-mi ofere adăpost în momentele de descurajare, o creangă pentru a-mi trage răsuflarea. Aș dori să întâlnesc pe cineva care să mă asculte, să-mi dedice un pic de timp. Țin să fiu cunoscut pe nume. Aș fi mulțumit dacă în arhivele tale ar fi chipul meu și nu o țidulă. Mi-ar place să curgă viața – și nu cerneala și nu cuvintele și nu murmurele – de-a lungul trunchiului tău secular.

M-aș simți împăcat dacă mi-ai pune în inimă pofta de a cânta, mi-ai permite să fluier (fără să mă simt un derbedeu, cum se întâmpla în Seminar), să-mi oferi ocazii de uimire. Biserică a lui Dumnezeu, îmi permit să-ți amintesc – de alt fel, fără pretenția de a te învăța vreo lecție, din moment ce eu am nevoie fă fiu instruit de tine – că pomul cel mai mare este cel mai locuit. Ceea ce are sens și dă semnificație plantei este ca alții (în special săracii, cei slabi, cei lipsiți de apărare) să găsească un loc. Nu este vorba să te extinzi, ci să te lași ocupat, și aproape să fii confiscat pentru utilitatea publică.

Sunt cuiburi populate care “povestesc” planta, nu proprietarul. Biserică a lui Cristos, nu te preocupa să declami acțiunile tale, să ilustrezi meritele și cuceririle tale, să celebrezi triumfurile tale. Vom fi noi, păsările la adăpostul umbrei tale, care au găsit în tine locul lor, pe care i-ai primit… cu ramurile deschise, vom fi noi, care am ocupat inima ta, care îți vom cânta recunoștința noastră. Și te vom face să simți că ești mereu mai tânără.

Suntem dispuși să dormim pentru Împărăție?

“…Fie că doarme sau veghează, noaptea sau ziua, sămânța încolțește și crește”. Nu este așa de ușor să înveți să dormi, să fii un pic calm, să nu te agiți prea mult, așa cum se poate pricepe din mica parabolă evanghelică (o perlă rară, darul exclusiv al lui Marcu). Însă am putea încerca. Cel puțin uneori să oprim microfoanele, să depunem stiloul, să dezactivăm telefonul, să lăsăm locul gol pentru dezbatere, să aruncăm la coș un document, să nu fim prezenți la o ceremonie, să închidem gura, să contemplăm, să nu alergăm cu limba scoasă după ultimul vagon al trenului.

Cel puțin uneori să nu exprimăm opinia proprie, să nu facem nici o declarație, să renunțăm la “luarea fermă de poziție”, să nu impunem punctul nostru de vedere, să nu manifestăm indignarea proprie, să nu afișăm diagnosticul propriu la relele societății și să nu distribuim rețete infailibile pentru îngrijire. Cel puțin uneori să nu faci să se audă glasul tău, și să păstrezi tăcerea (care ar fi un eveniment senzațional). Cel puțin uneori fă să se simtă absența ta (și, dacă nu o notează, cu atât câștigul este mai mare). Cel puțin uneori să spui: “Nu știu”.

Cel puțin uneori s-o rupem cu aerul nostru de protagoniști, de salvatori ai omenirii. Și ca patronii vaporului să oprească pistoanele lor. Și ca anumite personaje, anumiți superiori, să se încuie într-o celulă inaccesibilă, pentru câteva luni, dacă nu chiar pentru mai mulți ani. Și ca aceia care “strigă” de la antenele de pe acoperișuri să-și amintească de Isus care a făcut o ședere prelungită în deșert, unde nu erau nici acoperișuri nici antene. Dacă chiar nu reușim să dormim, să ne așezăm la fereastră. Și să încercăm să ghicim, în noapte, fulgerarea luminilor aprinse de Cineva în multe inimi, chiar și fără noi.

Să lipim urechea de crusta pământului. Vom percepe rumoarea aproape imperceptibilă a seminței care “încolțește și crește”…fără ca noi să putem face ceva. Și dacă cineva ne întreabă: “Cum?, să-i răspundem: “Eu am obosit puțin. Dar minunea, cea mai mare, are loc fără ca eu să știu, fără aportul meu.

Pentru cei care merg în timpul nopții

Aș vrea să dedic pagina lui Paul (lectura a doua) celor care merg prin noapte. Care se obosesc să creadă, și se obosesc și mai mult să spere, nu primesc iubire și au impresia că nu sunt capabili s-o dea. Cei ce simt gerul și golul în interior. Au impresia că totul este zadarnic: “Umblăm în credință și nu încă în viziune”. A umbla în credință înseamnă și a umbla în întuneric, a nu înțelege nimic, a simți lipsa sprijinului sub picioare, a nu avea răspunsuri pentru cele mai chinuitoare întrebări. A umbla în credință înseamnă și a face experiența îndepărtării lui Dumnezeu, tăcerii sale încăpățânate, exilul său. Și nu se lasă impresionați de acei credincioși care ar vrea să se vadă că ei… văd. Că totul este clar, evident, simplu. Și că ei sunt în contact direct cu Dumnezeu, Îi vorbesc permanent.

Știm mai degrabă că sunt “plăcuți Lui” chiar și când merg pe dibuite, încăpățânându-se să caute în ciuda tuturor, atingând abisul nimicului. În privința altora, ar trebui să-mi dau seama că “a umbla în credință și nu în viziune” se traduce într-un stil de pudoare, discreție și modestie. Și că a afișa siguranța, a striga la toate colțurile că ei au găsit, a flutura semeț siguranțe, poate împiedica cercetarea altuia în loc s-o favorizeze. Ar trebui să suspectez că “a fi plăcuți lui Dumnezeu” nu coincide cu a fi plăcuți lor înșiși. Și că este un fel sigur de a nu fi prea plăcuți Lui care constă în înțelegerea și respectarea celui care traversează ținutul deșertic al îndoielii, al absenței și al părăsirii. Printre tovarășii de exil, nimănui nu-i este permis să creadă că este deja “sosit” în patrie.

 

* * *

 

Duminica a XI-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Odată credeam că vorbele Scripturii sunt moarte și dificile. Acum știu că sunt pline de energie și de viață. Era inima mea împietrită și moartă: cum putea, așadar, să crească ceva acolo? (A. De Mello).

2. Tema

Cuvântul Domnului este asemenea seminței…

Doamne, fă să crească în noi sămânța cuvântului tău! (Această invocație trebuie repetată nu doar ca psalm, ci și la începutul și sfârșitul predicii).

3. Mesajul zilei

Cuvântul Domnului, spune Cristos, este asemenea seminței de grâu sau de muștar, care este o sămânță mică, dar are în sine o forță deosebită; poate deveni un spic sau un arbust cu ramuri, frunze flori și fructe.

Semănătorul are încredere în sămânță.

- Seamănă foarte mult, nu are frică să piardă: când va recolta, va aduna foarte mult.

- Semănătorul știe că creșterea seminței este ascunsă, dar sigură și cere multă așteptare.

- Cu siguranță, nu merge să smulgă iarba ca să crească și să se lungească mai devreme. El știe să aștepte cu încredere.

Trebuie să avem încredere în cuvântul Domnului.

- Dar de ce? Pentru că este asemenea seminței. Trebuie mereu să așteptăm încrezători ca el să dea roade.

- Primii creștini se puteau întreba: E posibil ca evanghelia lui Cristos, predicată de 12 oameni nu prea inteligenți, să ajungă până la capătul lumii? Și a fost posibil.

- Noi, deseori, ne întrebăm: Poate cuvântul Domnului să schimbe inimile rele ale oamenilor și să-i transforme în fii ai lui Dumnezeu? Cu siguranță o poate face, pentru că vine de la Dumnezeu.

- Poate cuvântul Domnului să devină mare chiar și în noi și să ne ajute și pe noi să devenim mai buni. Cu siguranță că da, dacă primim cu bucurie cuvântul și îl punem în practică.

Trebuie să avem încredere în împărăția lui Dumnezeu! Dar de ce? Pentru că împărăția lui Dumnezeu este ca sămânța!

- Împărăția lui Dumnezeu este deja în mijlocul nostru și înlăuntrul nostru, nu se vede: “Să progresăm în credință, și nu în viziune; suntem plini de credință (cf. a doua lectură).

- Biserica este asemenea unui câmp de grâu infestat cu neghină: trebuie să aștepte secerișul. E un câmp special, unde neghina se poate transforma în grâu bun.

Trebuie să avem încredere în Dumnezeu, a cărui iubire este ascunsă, dar, în același timp, este mare și puternică cu atât mai mult cu cât Dumnezeu preferă cuvintele mici, persoanele umile și găsește ce este pierdut.

- Trebuie să avem încredere în Dumnezeu (după forma de iubire răbdătoare, pe care o subliniază rugăciunea Tatăl nostru), pentru că Dumnezeu are încredere în noi!

- “Vor cunoaște toți arborii pădurilor că eu sunt Domnul, care umilesc arborele cel înalt și îl înalț pe cel smerit (cf. prima lectură).

4. Exemple

a) Ar fi bine să se împartă fiecărui copil câte un bob de porumb. Aceasta ar fi o lecție.

b) Tot pentru a ne obișnui cu răbdarea și cu încrederea în Cristos = cuvântul de iubire al lui Dumnezeu, am putea propune trei întrebări la care vom răspunde cu trei exemple.

- Cum se explică faptul că Dumnezeu astăzi nu mai vorbește într-un mod extraordinar!

Într-o zi, un elev l-a întrebat pe profesorul său de religie: “Cum vă explicați că în vechile vremuri Dumnezeu s-a arătat deseori și chiar foarte deschis oamenilor (ex. Abraham, Moise etc.), iar astăzi nu se mai arată nimănui”. Răspunsul înțelept a fost acesta: “Totul ne arată prezența și voința lui Dumnezeu. După profeți, la sfârșitul timpurilor, Cristos, Fiul lui Dumnezeu, ne-a arătat ceea ce avem nevoie pentru a ne mântui”.

- Biblia, care a fost scrisă cu mult timp în urmă, încă mai este actuală pentru noi?

În mormântul unui antic rege egiptean, s-a găsit o mână de semințe de grâu vechi de cinci mii de ani. Cineva plantă acel grâu și l-a îngrijit. Cu mare uimire a văzut că acel grâu a încolțit.

- Chiar un singur cuvânt al lui Dumnezeu poate să schimbe viața noastră și să ne facă să descoperim inima Tatălui?

În apropierea gării principale a unui mare oraș își dădeau întâlnire, în fiecare zi și fiecare noapte, o grămadă de persoane stranii: bărboși, hoți și tineri drogați. Se vedea bine că erau nefericiți și foarte disperați. Bărbi lungi, ochi urduroși, mâini tremurânde, săraci, mizerie. Mai puțin de bani, aveau toți nevoie de un pic de consolare și de curaj pentru a trăi; dar aceste lucruri puțini oameni știu astăzi să le ofere. Ne mira faptul că, dintre toți, un tânăr, murdar și cu părul lung și neîngrijit, care se învârtea în mijlocul altor săraci naufragiați ai cetății, spunea că are pluta sa personală de salvare.

Când lucrurile păreau că mergeau prost, în momentele de solitudine și de angoasă prea neagră, tânărul extrăgea din buzunarul său un bilet uns și stropit și-l citea. Apoi îl împăturea frumos și-l punea în buzunar. Câteodată îl săruta. Îl apropia de inimă sau de frunte. Citirea biletului își făcea repede efectul. Tânărul se simțea consolat, își îndrepta umerii și prindea curaj.

Ce era scris în acel bilet misterios bilet? Doar șase cuvinte mici? “Ușa mică este întotdeauna deschisă”.

Doar atât.

Era un bilet trimis de tatăl său. Însemna că a fost iertat și în orice moment se putea întoarce acasă.

Și într-o noapte se întoarse. Găsi portița grădinii deschisă. Urcă scara în liniște și se culcă în patul său.

Dimineața următoare, când se trezi, la capătul patului era tatăl său. Se îmbrățișară în liniște (B. Ferrero, Catechista Dossier, 1989/6 LDC).