Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a X-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Geneza 3,9-15
2Corinteni 4,13-18; 5,1
Marcu 3,20-35

Marcu 3,20-35

A venit în casă și mulțimea s-a adunat din nou, încât nu mai puteau nici să mănânce pâine. Când au auzit ai săi, au venit să pună mâna pe el, căci spuneau că și-a ieșit din fire. Iar cărturarii care coborâseră din Ierusalim spuneau: “Este posedat de Beelzebul!” și: “Cu ajutorul căpeteniei diavolilor îi scoate pe diavoli”. Dar el, chemându-i, le-a vorbit în parabole: “Cum poate Satana să-l alunge pe Satana? Dacă o împărăție este dezbinată în sine, împărăția aceea nu poate dăinui, iar dacă o casă este dezbinată în sine, casa aceea nu va putea dăinui. Deci, dacă Satana se ridică împotriva lui însuși și este dezbinat, nu poate să se mențină, ci s-a terminat cu el. Nimeni nu poate să intre în casa unui om puternic și să-i jefuiască avuția dacă, mai întâi, nu-l leagă pe cel puternic; atunci îi va jefui casa. Adevăr vă spun că toate le vor fi iertate fiilor oamenilor: păcatele și blasfemiile, oricâte ar fi zis, dar, dacă cineva ar zice blasfemii împotriva Duhului Sfânt, nu va avea iertare niciodată, ci va fi vinovat de un păcat veșnic”. Pentru că spuneau: “Este posedat de un duh necurat!” Au venit mama și frații lui și, stând afară, au trimis la el ca să-l cheme. Mulțimea era așezată în jurul lui și i-au spus: “Iată, mama ta și frații tăi te caută afară”. Iar el le-a răspuns: “Cine este mama mea și cine sunt frații mei?” Și, rotindu-și privirea peste cei așezați în jurul lui, a spus: “Iată mama mea și frații mei! Oricine face voința lui Dumnezeu, acela îmi este frate și soră și mamă”.

 

Autori

pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Alessandro Pronzato
pr. Pietro Righetto

 

* * *

 

Dușmanul binelui

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Se spune că azi sunt mulți creștini care nu mai cred în existența diavolului. Faptul că sunt ispitiți nu li se pare un argument care ar necesita o putere supranaturală. Personificarea Celui Rău aparține, se spune, unor vremuri care au apus, în care omul se credea un instrument la cheremul forțelor cosmice. Mitologia populară de ieri este respinsă azi și ceea ce se numea posedare demonică este o traumă psihologică a cărei profunzime încearcă să o sondeze știința modernă.

Sunt din ce în ce mai evidente încurcătura și dezgustul cu care exegeții și unii teologi moderni vorbesc despre Satana și despre puterile Răului. Dar pericopele evanghelice, în care se vorbește clar despre Cel Rău, ne invită la reflecție. Mai ales experiența pe care o face omul prin păcat îl constrânge să admită că el a cedat ispitei datorită faptului că Cel Rău se află în mod obiectiv înscris în realitate, mai înainte chiar ca el să consimtă printr-un act liber al voinței sale. Aceasta înseamnă că, păcătuind, omul are conștiința că devine parte activă a unei solidarități cu Cel Rău prin păcat, care persistă și caută să includă alte creaturi spirituale dinafara omului (cf. Messale dell’assamblea cristiana).

Liturgia cuvântului de azi ne îndreaptă atenția spre acel personaj ciudat, despre care ne informează chiar prima pagină a Bibliei, că se mișcă sub formă de șarpe. Șarpele, în acea vreme, era zeu canaanean; prin urmare nu-i divinitate, ci creatură înclinată spre rău; era zeul sexualității, fecundității și ca atare favoriza desfrâul. Șarpele mai era considerat semnul înțelepciunii fiindcă în caz de pericol își ascunde capul și Scriptura îl prezintă ca pe un atentator la călcâiul femeii. Pe călcâi se află centrul de greutate al omului. A-l scoate pe cineva din echilibru înseamnă a-l doborî la pământ, a-l învinge. Dumnezeu făgăduiește protopărinților o sămânță care nu-și va putea pierde echilibrul, și prin ea se va redresa tot omul.

Isus numește Șarpele viclean drept principe al acestei lumi dezechilibrate, principele întunericului, fiindcă pe întuneric se dezechilibrează omul cel mai ușor. Acestui principe al întunericului, căruia sfântul Paul i-l dă pe incestuosul din Corint ca să-l pedepsească în trup, cu care el însuși se afla în conflict continuu – Mi s-a pus un ghimpe în trup, un trimis al Satanei, ca să mă lovească peste obraz, ca să nu mă mândresc (2Cor 12,7), îl întâlnim foarte des în paginile evangheliei: ispitește pe Isus (Lc 4,3-13), stăpânește pe cei posedați prin forță supraomenească (cf. Lc 8,2; Fap 10,30). Sfântul evanghelist Ioan îl descrie ca fiind dintru-nceput ucigaș de oameni și tatăl minciunii (In 8,44). El este autorul principal al vânzării și trădării lui Isus de către Iuda Iscarioteanul (cf. In 13,2); dar uneltirile lui sunt nenumărate (cf. Ef 6,11).

Toți oamenii de bună-credință consideră că însuși diavolul se luptă azi ca lumea să nu creadă în existența lui; și aici are cel mai mare succes.

Nenorocirea noastră nu constă în faptul că diavolul există, ci că a adus și continuă să aducă păcatul în lume și a dezbinat omenirea în patru părți: 1) a despărțit pe om de Dumnezeu – și Adam se ascunde din fața lui ca un copil vinovat și îi este teamă; or, după cum spune sfântul Ioan că în iubire nu este frică, fiindcă frica presupune o pedeapsă și astfel, cel ce se teme se simte vinovat, vrednic de pedeapsă și așa dă dovadă că nu a ajuns la desăvârșirea iubirii (cf. 1In 4,16), nici față de Dumnezeu și nici față de aproapele, cum se vede din faptul că Adam aruncă vina pe Eva și indirect pe Dumnezeu însuși fiindcă i-a dat-o. Tot așa ne ascundem și noi: unii în alcool, alții în tutun, alții în romane, alții în bătutul străzilor, în discoteci, cinematografe, sport etc.; apoi se dă vina pe alții: pe lumea înconjurătoare, pe părinții care nu au dat educație, pe ereditate, pe mediul poluat etc.

2) Păcatul a adus ruptura omului cu sine însuși. Pierzând starea de nevinovăție, kardiognosia despre care am mai vorbit și altă dată, omul – Adam – devine conștient de propria goliciune și se rușinează, simte că s-a rupt ceva în ființa lui, că nu mai este cel dinainte, nu mai este el însuși, că îi lipsește ceva, ceea ce îl face să se mânie, să intre într-un fel de dușmănie cu sine însuși. Cum spune și sfântul Paul: Văd în mine o altă lege, care se împotrivește legii minții, din care cauză fac răul pe care nu-l vreau și nu binele pe care îl vreau (Rom 7,21-23).

3) Ruptura s-a produs între om și ceilalți oameni. Oamenii – Adam și Eva – la început și apoi toți urmașii lor se vor rușina unul de altul, vor avea ceva de ascuns unul față de altul, se vor bănui unul pe altul, se vor teme unul de altul și nu vor întârzia să se ucidă unul pe altul. Între om și om s-a interpus o barieră enigmatică menită să tulbure și să împiedice franchețea raporturilor interpersonale. Dragostea, singurul lucru care ar fi putut să-i mulțumească, degenerează, devine nesănătoasă, animalică, instinctuală, chinuitoare, duce la părăsirea de sine și la aservire reciprocă – Dorințele tale se vor ține după bărbatul tău, iar el va stăpâni peste tine (Gen 3,16), adică actul intim al sexualității nu va aduce niciodată o satisfacție deplină. Pe de altă parte, deși se duce o luptă continuă pentru un echilibru uman, egalitatea dintre bărbat și femeie nu se va realiza niciodată.

4) A patra ruptură provocată de păcat este cea dintre om și natura înconjurătoare. Păcatul nu are numai urmări sociale și terestre, ci chiar cosmice. Păcatul a pus dușmănie între om și lumea animală, între om și mediul ambiental. Pământul este osândit la nerodnicie; natura, făcută pentru om și prietenă lui la început, devine mută, enigmatică, sterilă și chiar ostilă prin spini și pălămidă. Ca să-i smulgă o taină, omul trebuie să-și întrebuințeze la maximum capacitatea sa intelectuală și forța fizică; și nici atunci nu are siguranța că ceea ce a descoperit nu se va întoarce într-o zi împotriva fericirii sale. Creatura, supusă de omul decăzut devine disperată, blestemată, pământ osândit care într-o zi va arde cu tot ce este pe el și în jurul lui (2Pt 3,7). Un pește pașnic până azi, peștele ferăstrău, simțind că omul i-a devenit dușman, că îl pescuiește până la exterminare, face tot mai multe victime printre pescari, sare din apă și-i străpunge ca o suliță. Pământul a început să se scuture mai des de povara unor coloși din fier beton și ciment în care se adăpostesc tot mai mulți răufăcători și urzesc planuri criminale, strivind pe cât mai mulți. Apa și aerul se ridică în uragane pe neașteptate și distrug tot ce întâlnesc în cale. Pustiurile își întind tot mai mult mantiile nisipoase și cuceresc solurile roditoare. Multe animale marine, care dacă nu dispar din cauza poluării apelor, se sinucid într-un mod misterios.

Dacă prima lectură ni l-a descoperit pe Cel Rău și urmările păcatului, celelalte două ne oferă remediul pentru a fi victorioși asupra Satanei.

Isus a spus: Dacă eu alung pe diavoli cu degetul lui Dumnezeu, înseamnă că a ajuns la voi împărăția lui Dumnezeu (Lc 11,20). Ne înscriem și intrăm în această împărăție biruitoare asupra păcatului, diavolului și asupra morții printr-o credință fermă în cuvântul lui Dumnezeu, adeverit prin învierea lui Cristos, care ne va învia și pe noi (lectura a II-a).

Numai alături de Isus îl putem birui pe Satana, fiindcă, împlinind voința lui Dumnezeu asemenea lui, îi devenim frate, soră și mamă, adică rude de har cu drepturi depline la moștenirea cerească, dar și la biruință asupra întunericului, mai ales prin sfânta Împărtășanie care ne redă nevinovăția menită să restabilească unitatea cu noi înșine, cu Dumnezeu, cu oamenii și cu lumea înconjurătoare.

Petru Venerabilul, abate de Cluny, povestește următorul fapt cum, un muribund împietrit în fărădelegi, ars de sete din cauza febrei, a cerut un pahar cu apă rece. Pentru a se converti, Dumnezeu a permis, datorită credinței și rugăciunilor celor din jur, să i se arate doi diavoli într-o formă oribilă, aducându-i un pahar cu apă rece din iad. Fiindcă păcătosul s-a îngrozit și nu voia să ia răcoritoarea din infern, cei doi diavoli au aruncat numai o picătură din pahar, zicând: Iată răcoritoarea celor osândiți! Picătura a trecut precum glontele prin brațul bolnavului, arzându-i carnea și osul. În chinuri groaznice și-a dat sufletul. S-au adeverit cuvintele lui Isus: Tot păcatul se va ierta, dar cel săvârșit împotriva Duhului Sfânt nu se va ierta nici în veacul acesta și nici în cel viitor.

A pune la îndoială existența Satanei, pe care Sfânta Scriptură o pune în evidență atât de clar, a nu te angaja cu toate forțele împotriva porților iadului, este păcat împotriva adevărului evident, împotriva Duhului Sfânt. Satana a învățat să se ascundă, ca oamenii să nu mai creadă în existența lui.

Din păcate, și Biserica a dat uitării o rugăciune atât de folositoare adresată sfântului Mihail arhanghelul după fiecare sfântă Liturghie, prin care credincioșii se puneau sub ocrotirea lui pentru tot restul zilei, ca să biruie pe Cel Rău. Cel puțin noi să nu uităm că Dumnezeu ne-a încredințat unui înger păzitor și să-i fim recunoscători! Amin.

 

* * *

 

Cine este mama mea și cine sunt frații mei?

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Începem cu o constatare istorică: din cele mai vechi timpuri se cunoaște lupta dintre bine și rău. Sumerienii au personificat binele în zeul Marduk și răul în Tiamath.

Conciliul Vatican II rezumă această istorie zbuciumată în următoarele cuvinte: Întreaga istorie a oamenilor este străbătură de o bătălie aprigă împotriva puterilor întunericului; aceasta a început de la origini și va dura, după cum spune Domnul (cf. Mt 24, 13; 13, 24-30 și 36-43) până în ziua de apoi. Prins în această înfruntare, omul trebuie să se lupte necontenit pentru a adera la bine și nu-și poate dobândi unitatea lăuntrică decât cu mari eforturi, cu ajutorul harului lui Dumnezeu (GS 37,b).

Omul, cuprins în toiul acestei bătălii aprige, se simte atras de binele paradisiac, dar în aceeași măsură se simte scufundat în rău și în păcat. Starea paradisiacă nu-i pentru nimeni o situație deja cucerită, câștigată pe merit și nici răul nu-i o stare de fatalitate: sunt stări dialectice (din care omul are de învățat) condiției reale a omului. Problema binelui și a răului a fost, este și va fi mereu prezentă în istorie ca o problemă socială, filozofică și religioasă (cf. CBL p. 82).

Omul se simte înfrânt fiindcă de multe ori, mai ales azi, caută să ignore sau să subestimeze puterea unui dușman, a satanei. Sigur, Liturgia cuvântului de azi nu urmărește să pună în evidență, în primul rând, pe diavol, dar, din păcate sunt mulți creștini care astăzi nu cred în existența lui. Experiența, pe care o fac în ispite, nu li se pare că trebuie atribuită existenței puterilor diavolești. Personificarea celui rău, se spune, aparține vremurilor medievale care au apus; diavolul a fost un mit; posedarea diabolică a fost o traumă istorică, pe care psihologia modernă caută să o vindece. Este tot mai evident dezgustul și necazul cu care se confruntă exegeții și teologii moderni când încearcă să vorbească despre satana și puterile celui rău (cf. MAC p. 870).

După mărturia biblică (Lec.I-a:Gen 3, 9-15) primul om, bogat în daruri atât de mari, n-ar fi îndrăznit de unul singur să se ridice contra lui Dumnezeu. Acesta îi apărea ca o putere atât de dominatoare și de desăvârșită că n-ar fi îndrăznit niciodată să-i calce porunca, dacă o putere nu l-ar fi împins din exterior. Desigur că exista în om o tendință adormită, o dorință de a fi mai mult decât este, fiindcă se vedea și se simte limitat. Prezența misterioasă, dar reală, a ispititorului, sau, după cum îl numește Biblia, «satana» (evreiescul satan = adversarul) sau «diavolul» (grecescul diábolos = calomniatorul) își face simțită prezența chiar în paradisul pământesc, de la origini (cf. MAC p. 869). Și diavolul a reușit să-l tragă pe om în păcat.

Ce este păcatul?

Biblia îl descrie ca pe o încălcare a unei dispoziții divine: de a nu mânca din pomul oprit (cf. Gen 2, 17). Cine poate înțelege gravitatea acestei încălcări? Încălcarea, atingând un drept supranatural, fiindcă venea din partea lui Dumnezeu, gravitatea ei nu poate fi înțeleasă de mintea omenească, rămâne un mister. Răul este un mister care depășește puterea de înțelegere a rațiunii. În fața răutății fiului risipitor din parabola lui Isus, tatăl tace și îi dă moștenirea pe care știe precis că o va folosi rău, dar îi respectă libertatea și tocmai libertatea îl va readuce la casa părintească; în fața răutății lui Irod, Isus tace: înțelegerea divină a răului nu găsește cuvinte spre a-l exprima pe înțelesul rațiunii; lui Pilat, care voia să salveze aparențele dreptății, Isus îi spune: Cel care m-a dat pe mâna ta are un păcat mai mare (In 19, 11); iar despre Iuda trădătorul, Isus a spus doar atât: “i-ar fi fost mai bine acelui om de nu s-ar fi născut” (Mt 26, 24). Din acest ultim răspuns înțelegem că păcatul s-ar putea înțelege, dacă s-ar înțelege sensul vieții. Dar și viața, nașterea, este un mister pe care rațiunea nu-l poate descifra înafara lui Dumnezeu în care suntem, trăim, ne mișcăm.

Biruința omului asupra diavolului și asupra păcatului este adusă de Cristos printr-un alt mister, acela de a reduce la neputință prin moarte pe acela care are putere de la moarte, adică pe diavol (Evr 2, 14), de a-i nimici faptele lui (1In 3, 8), cu alte cuvinte, de a înlocui împărăția satanei cu noua Împărăție a Tatălui (1Cor 15, 24-28; Col 1, 13 ș.u.), adică a iubirii. Evanghelia (Mc 3, 20-35) pezintă un crâmpei din viața lui Isus, care demonstrează în realitate faptul că întreaga sa viață pământească a fost o luptă continuă împotriva satanei. Chiar în momentul în care se părea că diavolul deține o oarecare supremație (în timpul pătimirii și morții lui Isus), de fapt tocmai atunci stăpânul acestei lumi a fost aruncat afară (cf. In 12, 31). Isus este omul puternic menit de Tatăl să pună în lanțuri pe satana. El învinge o dată pentru totdeauna trecând prin misterul morții și al învierii cu forța iubirii (cf. MAC p. 869).

La învinuirea că scoate diavolii cu ajutorul căpeteniei diavolilor, Isus răspunde cu un argument ad hominem: dacă satana îl alungă pe satana, atunci se pune problema unui război civil în iad și prin urmare împărăția lui este la pământ, este distrusă, diavolii sunt morți sau nu mai au nici o putere. Trecând la contra-atac, Isus îi acuză dur pe acuzatorii săi, îi acuză de rea-voință evidentă: ei caută să închidă ochii în fața luminii. Din acest motiv Isus distinge două feluri de păcate: contra Fiului omului și contra Duhului Sfânt. Primul se referă la păcatele care sunt considerate ca atare: încălcare evidentă a unei porunci divine, în timp ce al doilea fel de păcate se referă la acele fapte care, fiind păcătoase în sine, se prezintă sub haina virtuții. Astfel, acestea din urmă nu obțin iertarea, fiindcă prima condiție ca un păcat să fie iertat este recunoașterea lui, recunoașterea de a fi păcătos. De fapt aici se pune problema forte a unui război contra fariseismului, care va fi mereu un păcat tipic eclezial (cf. CBL 1037).

Împotriva acestui păcat de tip eclezial, prezent sub masca virtuții, nu există decât o șansă de salvare: alegerea voinței lui Dumnezeu ca normă de viață. Libertatea alegerii voinței lui Dumnezeu dă trăsătura de unire mai perfectă decât aceea pe care o dă natura umană dintre tată și fiu, dintre mamă și copil, dintre frate și soră. Ceea ce am accentuat și în duminicile precedente (actul intelectual al alegerii este superior instinctului natural) este confirmat de Isus: Oricine face voia lui Dumnezeu, acela este fratele meu, sora mea și mama mea. Voința lui Dumnezeu în sine este aceea care împarte libertatea divină și are menirea să desăvârșească libertatea umană, să-l desăvârșească pe om din interior.

Aceasta este tema pe care o dezvoltă sf. Paul în lectura a doua (2Cor 4, 13-5, 1). Motivul pentru care Apostolii acceptă cu plăcere și bucurie paradoxul din viața lor: asemănarea cu Cristos care salvează prin moarte, stă în înțelegerea voinței lui Dumnezeu ca pe un izvor inepuizabil de iubire. Sf. Paul recunoaște că aceasta are sens numai dacă se pornește de la credință. Numai dacă noi credem că Isus a murit și a înviat din iubire și că viața noastră este strâns unită cu aceste două aspecte ale vieții lui Cristos (Rom 6) se poate găsi o explicație exhaustivă față de misiunea apostolică: de a trezi la adevărata realitate tendința internă a omului de a fi ca Dumnezeu. Veți fi ca Dumnezeu. Cu aceste cuvinte diavolul se adresează Evei, fiindcă în femeie a pus Dumnezeu simțul valorilor: sensul vieții și al iubirii care nu pot fi despărțite de sensul dumnezeirii: binelui, frumosului, puterii, adevărului suprem. Trezind dorința internă a omului după dumnezeire, diavolul a făcut un lucru bun, pe care Eva l-a recepționat ca atare, numai mijlocul te atigere a acestui scop a fost greșit: de a mânca din pomul oprit, de a merge contra iubirii.

Misiunea apostolilor stă în menținerea vie a dorinței omului de a fi ca Dumnezeu prin împlinirea voinței lui Dumnezeu, prin realizarea omului interior, prin noul Adam care este Cristos, care este Iubirea întrupată și care are menirea să țină mereu trează în noi conștiința că vom fi ca Dumnezeu, părtași ai naturii divine și vom scăpa de stricăciunea poftelor lumești (2Pt 1, 4) și în el vom trăi mereu valorile desăvârșite de tată, mamă, frate și soră.

Adăugând ceva la rugăciunea de la începutul sf. Liturghii de azi, să spunem: Dumnezeule, izvorul oricărui bine, ascultă-ne rugăciunea: inspiră-ne mereu să cugetăm la adevărul că vom fi ca tine în tine și călăuzește-ne prin Duhul Sfânt ca să-ți împlinim voința asemenea Fiului tău Isus Cristos Domnul nostru (LR). Amin.

 

* * *

 

Nu suntem niciodată la locul nostru

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Specialitatea noastră: să ne ascundem

“Unde ești?” “Cine ți-a spus…?” “Ce ai făcut?” Întrebările lui Dumnezeu se succed insistent. Omul nu poate să se sustragă, să divagheze, conform tendinței sale din născare. Este vorba de a răspunde la acele întrebări, și nu la altele.

Să răspundă la acele întrebări, fără să le ocolească, cu pretexte mai subtile, sau cu argumente mai ingenioase. Să înfrunte acele probleme, evitând să le substituie cu altele fictive și mai puțin riscante. Dumnezeu ne întreabă unde suntem. Pentru că știe că ispita noastră este aceea de “a ne sustrage”, de a evita întâlnirile decisive.

Suntem peste tot, ocupăm – sub pretextul poruncii de sus – toate locurile disponibile (chiar alungând pe alții), jucăm toate rolurile (și inventăm mereu locuri noi), dar nu s-a spus că suntem acolo unde ar trebui să fim. Suntem peste tot, facem tot, învățăm de toate. Și totul devine un expedient viclean pentru a evita vederea față în față obligatorie cu Dumnezeu. Un anumit prezențialism exasperat poate deveni un mod pentru a fi absenți. Un anumit activism poate constitui o abilitate pentru nu face niciodată ceea ce ar trebui să facem într-adevăr.

Anumite devize pot să ne slujească să ascundem golul. O anumită exteriorizare ostentativă nu este altceva decât acoperirea goliciunii noastre. Anumite organizații care se impun, o anumită etalare de putere, bogăția și mijloacele umane, maschează stângaci rușinea de a nu reuși să trăim aventura și riscul credinței. Un anumit eficientism este mărturisirea vădită a insuficientei noastre eficacități evanghelice. Anumite înțelegeri cu puterile adversarului denunță neputința noastră spirituală. Anumite pretenții de “a conta”, de a valora, descoperă cu cruzime inconsistența noastră creștină.

Pentru a nu simți acei pași…

Ne mișcăm pașii în toate direcțiile, învăluindu-ne în zgomot, pentru a nu “auzi” pașii Domnului. Afișăm siguranță, dezinvoltură, aroganță, tocmai pentru că ne este teamă de El. Mergem să căutăm pe alții, tocmai pentru a nu fi găsiți de El. Suntem mereu ocupați, pentru a nu trebui să-L ascultăm. În mod paradoxal, în preocuparea de a apărea în continuare, cu orice preț, cu dorința exagerată de a sta la rampă, ne dedicăm jocului nostru preferat: de a ne ascunde.

Demonstrăm că suntem cei mai bravi iluzioniști din lume: cu trucul de “a ne dedica”, reușim să “ne negăm” sistematic. Suntem cei mai abili în “a ne sustrage”, dând impresia că “ne multiplicăm”. Anumiți creștini declară că “se fac în patru”, pentru alții. Ar fi suficient să se mulțumească de “a se face în unul”, adică să aibă curajul de a fi ei înșiși. “În sfârșit, unde sunteți?” Am ocupat jurnalele și televiziunile, radioul și piața, palatele puterii și academiile, spațiile publicitare și balcoanele, stadioanele și școlile, ambasadele și consiliile de administrație. Dar rămâne de dovedit că suntem la locul nostru, sau oricum în mod just.

Facem foarte multe lucruri, nici un sector de activitate nu trebuie să rămână descoperit. Trebuie să mai demonstrăm, totuși, că știm să facem cu demnitate meseria noastră de creștini. Am lipit etichete cu numele de creștin pe toate inițiativele. Totuși suntem goi, fără măcar să simțim rușine. Chiar și atunci când vorbim despre El, vorbim mereu despre altul. “Cine ți-a spus…?” De unde ai învățat acele lucruri? La care școală ai mers? Ce maeștri ai ascultat, și mai ales pe care nu i-ai ascultat? Cât de greu este să dai cont unui Dumnezeu care vrea răspunsuri precise, și nu justificări.

Pretenția de “a ieși din încurcătură”

“Ce ai făcut?” Ar fi mult mai bine o mărturisire sinceră a păcatelor proprii. Dimpotrivă, am inventat arta de “a ieși din încurcătură”, de a spune “nu eu am fost”. Am vrea să facem să se creadă – chiar și El! – că noi “nu avem de a face” cu cel rău. Eva s-a limitat să-i pună în spatele șarpelui tot răul. Cineva face mai rău: transformă păcatele în merite, infamiile istorice în opere bune, dezastrele – dintr-un punct de vedere de coerență evanghelică – în triumfuri. O anumită apologetică pretinde să celebreze ca date istorice pentru cauza Împărăției evenimentele care ar trebui să facă să ne înroșim de rușine.

Dacă Dumnezeu în persoană ar întreba pe cineva: “Ce ai făcut?”, probabil ar răspunde: “Ai fost informat greșit de dușmanii religiei și de jurnalele lor vândute Satanei. Este un complot diabolic împotriva noastră… Vezi că ceilalți au făcut mai rău…”. Sau, de-a dreptul: “Am făcut-o pentru Tine, pentru gloria Ta”. Beelzebul, în această privință, este un diletant.

Nimeni nu reușește să schimbe cărțile de pe masă mai bine ca noi. Nimeni nu posedă obrăznicia noastră de a ne sustrage, de a ieși din încurcătură, după ce a lăsat amprentele peste tot. Altceva decât “a mânca din pom”. Am făcut să dispară toată pădurea, am prădat toată grădina.

Dar dacă El ne-ar pune acea întrebare, ar auzi răspunsul, contrar Evei (“șarpele m-a amăgit”)… că noi am înșelat șarpele. Ceea ce am făcut pentru a întemeia Împărăția lui Dumnezeu. Că am combinat toate acele necazuri în scopul binelui…

Lăsați-l afară! “Ai săi… au ieșit pentru a merge să-l prindă”. Ca și cum ar fi spus: este ora de a te întoarce acasă, să pui capul la loc, să reintri în rânduri. Vă rog, nu-l faceți să reintre în schemele voastre, în clasificările voastre, în ritualurile voastre. Și-a ieșit din fire”. Nouă ne stă bine așa. Lăsați-l afară. În afară de voi. Afară de instrumentalizările voastre. Afară de potrivirile voastre, anexiunile și tutelele voastre. Afară de monopolul vostru.

Vă rog, lăsați-l să se bucure, cel puțin odată, un creștin ca să fie un creștin și nimic altceva. Nu-l purtați în cenaclurile voastre. Nu-l reînchideți în ghetourile voastre. Nu-l travestiți cu devizele voastre (mai ales cu acelea care rămân lipite pe piele, și nu se văd în exterior). Nu-l îndopați cu formulele voastre și sloganurile voastre. Cruțați-l de limbajul vostru. Nu-l faceți să învețe textele voastre sacre. Salvați-l de metodele voastre educative. Țineți-l afară de programările voastre. De ce “un creștin” nu vă ajunge? Pentru ce apartenența la Cristos nu este suficientă? Pentru ce un creștin pentru voi devine de încredere, credibil, respectabil, numai când este în stare să documenteze o altă apartenență (grup, club, sectă, clan)? De ce certificatul pe care îl purtați asupra voastră să constituie o marcă de garanție superioară celei imprimate de botez?

De ce cineva trebuie să fie dintre voi pentru a fi recunoscut și acceptat? Lăsați afară cel puțin pe unul. E mai bine dacă este un pic sălbatic, de nedomesticit. Cu aerul liber. În câmp deschis. Unul despre care se poate spune simplu că este de partea lui Cristos și nimic altceva. Care ține să-l urmeze pe Învățătorul și nu se încredințează nici unui alt ghid. Lăsați un creștin fără adjective, fără familie adoptivă (în afară, bineînțeles, de Biserică), fără comunitate care să-l ia în custodie și să-l fabricați după propria imagine și asemănare. Fără documente, etichete suplimentare, protectori. Un creștin fără alte vaccinuri sau altoiri în Cristos. Și dacă este chiar necesar un adjectiv, spuneți-i “sărac”. Este unicul adjectiv just pentru un creștin. Singurul titlu cu care se poate mândri.

O familie protejată de o privire

“Privind asupra acelora care ședeau în jurul său a zis: “Iată mama mea și frații mei! Cine face voința lui Dumnezeu, acela este fratele meu, sora și mama mea.” Trebuie să fie fără îndoială mare această familie a lui Isus, care s-a mărit tot mai mult din acea zi. Cercul său se lărgește într-un chip inimaginabil. Nici un recensământ, nici o statistică, nici o fișare nu vor reuși vreodată să dea cont. Nu cel care zice, dar cel care face. Nu cine prezintă sau impune altora voința lui Dumnezeu, dar cine o împlinește într-adevăr, sau cel puțin încearcă.

Cine știe câte persoane, astăzi, în lume, fac voința lui Dumnezeu fără măcar să fie conștienți, oricum fără să se simtă personaje excepționale. Fără a judeca pe alții, fără discriminări, fără să se considere superiori față de alții. Privirea îndreptată de Cristos asupra “rudelor” sale numeroase este o privire plină de iubire, ca aceea cu care a învăluit pe omul care urma un ideal mai înalt (Mc 10,19). Nimeni nu este exclus. Și eu, deci, pot face parte din acel număr. Și eu am posibilitatea de a deveni, într-un anumit sens, “mama lui Isus”, și nu numai fratele sau sora. În mine, printr-o gestație lentă și obositoare, se poate naște figura omului nou, al unei umanități noi.

Pornind de la această familie nemăsurată, particip la forța lui Cristos, adică la aceea a lui Cristos care alungă împărăția Satanei. Atunci, și în lupta mea împotriva răului mă simt susținut de energia celui “mai puternic”. Se încheie astfel, cu o nemaiauzită posibilitate oferirea către oricine este dispus să împlinească voința Tatălui, o pagină uluitoare a evangheliei.

O pagină care apare chiar fără legătură cu părțile care o compun. Rudele lui Isus care se prezintă la început, preocupate de bunul nume al familiei, și care reapar la sfârșit pe fondal pentru a fi aproape șterse de noile prezențe. Învățătorul care răspunde scribilor aducând argumente care nu strălucesc prin claritate și simplitate. Una nu prea bine precizată “Blasfemia împotriva Spiritului”, care nu poate fi iertată (și comentatorii care complică și mai mult lucrurile identificând-o în atâtea moduri diferite, exact câte sunt capetele lor).

Ca și cum n-ar fi fost destul, iată apărând un nume inedit al Satanei, pus în gura scribilor: Beelzebul, care pare că înseamnă – după dorință – “domnul murdăriilor”, sau al gunoiului, al înălțimilor, al muștelor, al dușmăniei (adică dușmanul prin excelență), al casei. Este greu, pentru cine nu aparține la casta adepților muncii, de a face legătura între toate aceste elemente eterogene și complexe. Mai ales, o pagină care pune la încurcătură din cauza diagnosticului pe care rudele îl formulează la adresa lui Isus, considerându-l lipsit de bunul simț, și de-a dreptul “lipsit de minte” (și se înțelege atunci cum numai Marcu a avut curajul de a înregistra episodul, în timp ce Matei și Luca au preferat să treacă peste…). Poate înțelegerea este oferită numai celui care îi permite lui Isus să-l ia cu sine, și se lasă cuprins de acea privire plină de duioșie.

Mă recomand, pe calea morală

Paul (lectura a doua) continuă să schițeze portretul apostolului. Să fixăm aceste elemente: – Credința ca punct de plecare obligatoriu pentru toată angajarea apostolică (“am crezut, de aceea am vorbit) este fundamentul speranței. – Finalitatea dinamismului misionar este stabilit cu precizie: “pentru voi”. - Orizontul său: realitățile invizibile (“noi nu fixăm privirea asupra lucrurilor vizibile, ci asupra celor invizibile”). - Dăruirea ministerială își află ancora în veșnicie. Încercările și amărăciunile pregătesc gloria viitoare. Aceasta va fi infinit disproporționată față de “greutatea ușoară a încercărilor noastre” momentane. - Este singular, încă o dată, jocul contrastelor, mai degrabă marcate. Omul exterior care “se desface”, și omul interior care “se reînoiește din zi în zi”. Decăderea fizică și forța morală intactă. Dublă locuință: pământească și cerească.

Apostolul consideră propriul trup ca un veșmânt care se uzează și o casă ruinată. Totuși este conștient că “va trece” la un veșmânt de glorie și la o locuință veșnică. Această conștiință se traduce într-o atitudine concretă: “Să nu ne descurajăm”. Apostolul deci, este unul care nu se lasă abătut, nu pierde curajul. Trebuie avut în vedere că citatul inițial al Psalmului 116,10 nu este cu totul exact. Sensul textului ebraic s-ar putea exprima astfel: am crezut, de aceea nu m-am lăsat prins de descurajare, adică am avut moralul bun… Paul, nu din întâmplare, vorbește la plural, ca pentru a ne implica și pe noi în aceeași credință și în aceeași speranță: “Nu ne descurajăm”, “știm…”

Loviturile care se abat furios asupra existenței noastre pot să facă să se năruiește atâtea lucruri, să provoace unele ruini, dar nu reușesc să demoleze curajul. În mijlocul prafului de la dărâmături, este important să zărim lucrurile “invizibile” care sunt gata să apară. Din întâmplare, apostolul nu este “unul care așteaptă”?

 

* * *

 

Duminica a X-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

A-l înfrânge pe Dumnezeu? (Legendă nordică).

Thor conduce o expediție în Țara Giganților. Când ajunse în apropierea gigantului Skrymir, jură să-l ucidă chiar în acea noapte. Atunci când uriașul dormea, Thor, cu un topor uriaș, l-a lovit cu o formidabilă lovitură în față. Uriașul se trezi și spuse: “Oare a căzut o frunză?” Și adormi din nou. Thor dădu o altă lovitură și mai puternică decât prima. Dar uriașul se întrebă: “O fi fost un fir de nisip”? A treia lovitură a fost și mai îngrozitoare, dar uriașul spuse: “O fi căzut o pană de pasăre peste mine”. Thor atunci începu să se plângă: “Nu am nici o putere împotriva giganților”.

Cine se luptă cu Dumnezeu se aseamănă cu Thor.

2. Tema

Isus a venit în lume pentru a ne elibera de diavol, de superstiție și de rău. “Doamne, tu ești stânca mea și scăparea mea, izbăvitorul meu, Dumnezeul meu, ajutorul meu”.

3. Mesajul zilei

Fuga spre munți, dar mai ales credința în Dumnezeu, a salvat poporul evreu de dușmani.

- Cananeii, filistenii, păgânii puteau să distrugă Israelul, nu doar cu armele, cât mai ales cu zeii și superstițiile lor religioase; de aceea, evreul se ruga: “Doamne, tu ești stânca mea și scăparea mea, izbăvitorul meu, Dumnezeul meu, ajutorul meu”.

Cei din antichitate, ca, de altfel, și triburile primitive astăzi, cred în puterea spiritelor. Cred în duhurile bune, care îi protejează pe oameni; în duhurile rele care aduc boli și nefericire.

- În timpul lui Cristos nu existau aziluri și spitale; multe persoane bolnave, mai ales din punct de vedere psihic, erau considerate posedate de duhuri necurate.

- Cristos eliberează posedații și vindecă bolnavii redându-le seninătatea și încrederea.

În Biblie, dușmanul principal al lui Dumnezeu și al omului este diavolul, Satana, care încearcă să rupă prietenia dintre om și Dumnezeu și încrederea în Dumnezeu.

- Isus, în ispitirea sa, în viața și în patima sa, se întâlnește cu Satana și îl învinge. Isus, în contradicție cu Adam, nu ascultă de șarpele ispititor (cf. prima lectură).

- În istoria omului există mereu o luptă între bine și rău, dar victoria binelui, a lui Dumnezeu, a lui Cristos este sigură. Șarpele va fi distrus.

- Prin victoria lui Cristos, creștinii sunt mai puternici decât duhurile rele; dacă vor să stea cu Isus, nu se pot lăsa dominați de diavol; diavolul pentru ei este ca un câine supărat sau ca un animal feroce legat: ajunge să păstrezi distanța.

Pe lângă teama de duhuri, Cristos ne eliberează și de orice frică superstițioasă și de credințe bizare.

- Cât de straniu este să ne temem de magia neagră, de talisman și de alte influențe demonice.

- Cât de nebuni sunt cei care se înspăimântă de numerele 13 sau 17, de pisica neagră care traversează strada, de horoscoape, de jocurile de cărți, de magi și vrăjitoare etc.

- Chiar în urmă cu trei mii de ani Biblia recomanda: “Să nu fie printre voi nimeni care să practice magia sau ghicitul sau care să vorbească cu duhurile” (Dt 18,10).

Împărăția celui rău este acolo unde este diviziunea și ura; Împărăția lui Cristos, în schimb, este unde se află unitatea, iubirea, încrederea în Dumnezeu.

- Tu, dacă vrei să faci parte din noua familie a lui Isus, unde puterea celui rău nu va putea să o distrugă, trebuie să îndeplinești o singura condiție: “Să faci voința lui Dumnezeu Tatăl”.

4. Exemple

a) Mesajul de azi este acela de a-i educa pe copii la “siguranța religioasă”, menită să împuternicească siguranța psihologică și să ne elibereze de teama, de scrupule și de superstiții inutile. Cu cât se micșorează credința în Dumnezeu Tatăl, cu atât crește frica de diavol.

b) Reamintim o scenă din copilăria lui Don Bosco.

Ioan avea șapte anișori când, aflându-se în casa bunicilor, auzi că de mult timp în podul casei se auzeau zgomote ciudate care îi erau atribuite diavolului. Erau oameni care credeau și care nu credeau. Dar într-o seară, se auzi un zgomot ciudat dintr-o parte în alta a podului. A fost o spaimă generală. Dar micul Bosco nu se înspăimântă. Luând o lumânare, se îndreptă spre acel loc. Peste tot este întuneric; nu se vede nimic. Deodată, în vede fața lui un coș care se plimba încetișor spre ei. Colegii curajoși se înspăimântară de moarte. Micul Bosco se apropie de acel coș plimbăreț și, ridicându-l, descoperă o găină mare. Atunci se explica totul: găina mânca atunci când a căzut asupra sa coșul, iar săracul animal se tot plimba pentru a se elibera de închisoare (Piantelli).

c) Un poem indian.

Un brahman, după ce a ucis din greșeală un animal (acest lucru era interzis de religie din cauza reîncarnării), nu mai avea pace.

După o căință sinceră, începu să cerșească și să postească pentru a repara într-un fel răul făcut. Auzind vorbindu-se de un mare învățat, se îndreptă spre el pentru a se perfecționa. În timpul cursurilor auzi că acest învățat este și un mare vânător.

La început se sperie. Odată cu trecerea timpului, urmărindu-l pe profesor descoperi că, cu roadele vânatului, maestrul pregătea mâncăruri delicate pentru părinții săi bolnavi care erau iubiți cu devoțiune.

Brahmanul s-a luminat atunci: înțelese că tabuurile sale nu au nici o importanță; singurul lucru important în viață este iubirea.

d) Să explicăm ultima invocație a rugăciunii Tatăl nostru “Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne mântuiește de cel rău” = Ajută-ne în ispită și eliberează-ne de cel rău.