Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a III-a de peste an
Anul B (A, C)

Lecturi:
Iona 3,1-5.10
1Corinteni 7,29-31
Marcu 1,14-20

Marcu 1,14-20

După ce Ioan a fost închis, Isus a venit în Galileea, predicând evanghelia lui Dumnezeu și spunând: “S-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în evanghelie”. Trecând pe lângă Marea Galileii, i-a văzut pe Simon și pe Andrei, fratele lui Simon, aruncând năvodul în mare, căci erau pescari. Isus le-a spus: “Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni”. Lăsând îndată năvoadele, l-au urmat. Și, mergând puțin mai departe, l-a văzut pe Iacob, fiul lui Zebedeu, și pe Ioan, fratele lui, reparându-și năvoadele în barcă. El i-a chemat îndată, iar ei, lăsându-l pe tatăl lor, Zebedeu, în barcă, împreună cu zilierii lui, s-au dus după el.

 

Există prezentare PPT pentru acest text evanghelic. Click aici.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Phil Bloom
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Eduard-Mihai Coșa
pr. Alessandro Pronzato
pr. Șerban Tarciziu
Diverși alți autori

 

* * *

 

În lume, dar nu ai lumii

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Încă dintru începuturile creștinismului, credincioșii au simțit existența unui conflict cu viața în lume. Aceasta deoarece creștinii se știau ca cetățeni ai cerului, dar care totuși trebuie să trăiască în lume. Este cumva situația peștelui care trebuie să trăiască afară din apă. Valorile și acțiunile creștinului diferă considerabil de cele ale lumii. Cum rezolvăm acest conflict?

Creștinii au răspuns acestui conflict în trei moduri. Mai întâi sunt cei care au răspuns conformându-se lumii. Motoul lor este: dacă nu pot să îi înving, mă alătur lor. Astfel de creștini participă poate cu entuziasm la slujbele de la biserică, dar gândirea lor, valorile lor, prioritățile vieților lor, nu diferă deloc de cele ale necredincioșilor de lângă ei. Poartă ranchiună și încurajează ura, în loc să ierte pe cei ce le greșesc. Paul condamna această atitudine: “Nu vă conformați lumii acesteia, ci schimbați-vă prin înnoirea minții ca să înțelegeți care este voința lui Dumnezeu, ce este bun, ce este plăcut, ce este desăvârșit” (Romani 12,2).

În al doilea rând sunt cei care răspund fugind de lume. Unele dintre primele mișcări monastice și spirituale au fost motivate de dorința de a se izola de lume, pentru a fi mai aproape de Dumnezeu. Autorul Imitațiunii lui Cristos scria: “De câte ori am fost între oameni, m-am întors mai puțin om.” După această spiritualitate, drumul spre sfințenie presupune evitarea contactului cu societatea și cu semenii. Poate această metodă a funcționat pentru eremiți, dar cu siguranță nu este metoda potrivită majorității creștinilor. Rugăciunea lui Isus pentru discipolii săi este ca ei să rămână în lume, dar fără să îi aparțină acesteia: “Lumea i-a urât pentru că ei nu sunt din lume așa cum Eu nu sunt din lume. Nu te rog ca să îi iei din lume, ci ca să îi păzești de Cel Rău” (Ioan 17,14-15).

Al treilea mod de a răspunde conflictului cu lumea este trăirea după principiile creștine într-o lume coruptă – acesta este răspunsul cel mai provocator și cel mai fidel învățăturilor lui Cristos. Se bazează pe principiul trăirii în lume, dar fără să aparții lumii. Pe scurt îi poți spune detașare. Despre aceasta ne explică Paul în a doua lectură de astăzi. “Fraților, eu vă spun aceasta: timpul s-a scurtat; de acum, cei care au femeie să fie ca și cum nu ar avea, cei care plâng ca și cum nu ar plânge, cei care se bucură, ca și cum nu s-ar bucura, cei care cumpără, ca și cum nu ar fi stăpâni, cei care se folosesc de lumea aceasta, ca și cum nu s-ar folosi: căci chipul acestei lumi trece” (1 Corinteni 7,29-31).

Paul nu îndeamnă la fugitul din lume. Nu spune oamenilor să înceteze să se mai căsătorească, să nu mai cumpere, să nu mai facă afaceri. El le spune creștinilor că trebuie să se implice în activitățile necesare vieții, dar cu un spirit de detașare. Trebuie să aibă aceste preocupări, dar fără să își investească în ele inima și sufletul, speranța și încrederea. Cu alte cuvinte, Paul explică ceea ce însuși Cristos ne-a spus: “Nu vă adunați comori pe pământ, unde moliile și rugina le distrug și unde hoții le sapă și le fură. Adunați-vă comori în cer, unde nici moliile, nici rugina nu le distrug și unde hoții nu le sapă și nu le fură. Căci unde este comoara voastră acolo va fi și inima voastră” (Matei 6,19-21).

Motivul pentru care nu trebuie să ne punem încrederea în ceva lumesc este că lumea așa cum o știm și toate din ea sunt trecătoare. La sfârșit singura bogăție care va valora la judecata de apoi este bogăția virtuților acumulată prin actele de credință și de iubire pe care le-am făcut.

Un scafandru poate trăi în apă, dar ce respiră el este aerul. La fel, credincioșii trebuie să trăiască în lume, dar în spiritul lui Cristos. Trebuie să ne implicăm profund în lume și în societate, dar forța care ne călăuzește trebuie să fie una divină, care ne ține vii din punct de vedere spiritual. În acest an să ne angajăm să stăm aproape de Dumnezeu, să fim hrăniți, călăuziți și luminați de cuvântul lui Dumnezeu, angajându-ne în același timp în activitățile și datoriile legitime pe care Dumnezeu ni le-a hărăzit în lume – în familie, în parohie, la școală sau la serviciu, în societate și în lume.

 

* * *

 

Timpul s-a scurtat!

Autor: pr. Phil Bloom
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Lecturile de astăzi ne vorbesc despre scurtimea vieții umane și despre importanța pocăinței noastre în acest moment… nu mai încolo! Era odată un preot care ajunsese la punctul maxim al predicii sale și dorea să fie cât mai dramatic. Privindu-și credincioșii a spus cu glas grav: “Fiecare dintre credincioșii acestei parohii va muri!” Oamenii au fost loviți de aceste cuvinte, doar unul a chicotit. Preotul a repetat atunci: “Fiecare om din această parohie va muri!” Credincioșii erau mai departe înmărmuriți, gândindu-se la sfârșitul pe care – la ceasul hărăzit de Domnul – îl vor avea, doar credinciosul din spate râdea. Preotul a repetat pentru a treia oară, ca să audă din nou râsul bărbatului. Fără să se mai poată răbda, preotul l-a întrebat direct de la amvon de ce râde. Bărbatul a răspuns: “Părinte, știți… eu sunt din parohia vecină.”

Să fim onești: mulți dintre noi avem o atitudine similară vizavi de moarte. Întotdeauna se întâmplă la alții, așa că de ce să ne facem probleme? Nu luăm în serios moartea și judecata de apoi. Sfântul Paul a recunoscut această tendință omenească; din acest motiv el le-a spus fățiș corintenilor: “Timpul s-a scurtat”. Paul avea prezent în minte gândul la sfârșitul lumii și la sfârșitul vieții. Avem și noi nevoie de acest realism. Spre a ne ajuta în acest sens, voi aminti povestea unui bărbat care a avut parte de o experiență dramatică a acestui “timp (care) s-a scurtat”.

Ați auzit sunt sigur de scriitorul rus Dostoevsky. El a scris “Frații Karamazov” și “Crimă și pedeapsă” și alte romane minunate. Ca tânăr, Dostoevsky a făcut parte dintr-un grup subversiv care la un moment dat a fost arestat și închis. Într-o zi autoritățile i-au scos din închisoare și le-au dat drumul în piața principală din Petersburg. La început ei au crezut că au fost eliberați, dar apoi au văzut că locul era pregătit pentru execuție. Ofițerii au ales trei prizonieri, i-au legat la ochi și i-au pus la zid. Dostoevsky privea îngrozit cum armele sunt încărcate și îndreptate către colegii săi. S-a întors spre prietenul din dreapta sa și, deși știa că va nu va fi luat în serios, i-a spus să îi ceară iertare lui Cristos și să fie curajos. Au așteptat, dar armele nu au tras: țarul oprise execuția.

În romanele sale, Dostoevsky amintește de această experiență a sa. Ce l-a impresionat nu a fost ce puțin mai avea atunci de trăit, ci ce ar fi făcut în ultimele cinci minute. În mintea sa, cele cinci minute fuseseră împărțite astfel: unul pentru a observa împrejurimile, pentru a sorbi culorile, formele și sunetele; două minute pentru a se gândi ce a făcut în viață și două minute pentru a se gândi ce îl va aștepta după moarte. Împărțite astfel, timpul rămas părea suficient, ba chiar prea mult.

Sfântul Paul se gândea la ceva similar când spunea: “Timpul s-a scurtat.” Nu doar că timpul trece rapid. Fiecare știm aceasta. Dar ce voi face eu și tu cu timpul ce ne-a rămas? Această întrebare este atât de presantă, încât Sf. Paul nu se sfiiește să le spună soților să se abțină de la relațiile conjugale: au ceva mult mai important de făcut. Amintindu-le oamenilor că timpul se scurge rapid, Paul îi urmează exemplul lui Isus. În Evanghelia de astăzi auzim primele cuvinte ale slujirii Sale publice. “S-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în evanghelie.” Peste câteva săptămâni vom auzi preotul spunându-ne aceste cuvinte când ne va pune cenușă pe cap. În curând vom fi cenușă. Să ne convertim și să credem. Postul Mare va veni în curând, dar să așteptăm pentru convertire o săptămână sau o lună ar fi obrăznicie curată. Timpul s-a scurtat! Acum este timpul pentru a ne gândi la lucrurile care contează cu adevărat: gândiți-vă unde sunteți acum și cum ați ajuns aici; apoi întoarceți spatele răului și îmbrățișați împărăția lui Cristos.

 

* * *

 

Bucuria timpului scurt

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

Vă voi pune câteva întrebări provocatoare. Care dintre voi ar putea să-mi spună: Ce este timpul? Ce este veșnicia? Ce este viața? Ce este infinitul? Cât privește pe acesta din urmă – infinitul – Georg Cantor, matematician german (1845-1918), și-a bătut capul până și-a pierdut mințile și tot n-a reușit să-i dea o definiție. Ca să nu avem dureri de cap în zadar, nu insist asupra răspunsurilor, fiindcă sfântul Augustin, care s-a străduit să dea o definiție exhaustivă timpului, a rămas la concluzia: Dacă nu mă întrebi, știu ce este timpul; dacă mă întrebi, nu știu.

Dacă nu știm ce este timpul, că este scurt, o știm cu toții, fiindcă și cel mai bătrân om de pe pământ tot este înclinat să se plângă cu dreptul Iob: Scurte sunt zilele mele (14,5), sau să spună cu psalmistul: O mie de ani înaintea lui Dumnezeu este ca ziua de ieri care a trecut (Ps 89,4). Toți suntem siliți să tragem concluzia că suntem trecători, iar zilele noastre sunt ca o umbră pe pământ și nu este nici o oprire (1Cor 29,15).

Lecturile de azi sunt în același ton. Iona anunță numai patruzeci de zile de existență pentru marea cetate Ninive, capitala Asiriei din secolele 8-9 î.C. Sfântul Paul scrie corintenilor că timpul deja este scurt (lectura a II-a). Mai mult chiar, în evanghelia zilei am ascultat cuvintele lui Isus care spune că timpul deja a trecut, s-a împlinit, și-a terminat menirea, iar noi trebuie să-i determinăm sensul.

Nu ne putem reține de a nu ne întreba: De ce este atât de scurt timpul vieții noastre și unde duce? De ce Matusalem a trăit 969 de ani (Gen 5,27) și omul de azi abia ajunge la 60-70 de ani? De ce Noe a trăit 950 de ani (Gen 9,29) și atâția alții nu ajung nici la nouă ani, ba nici chiar la nouă luni? Ne răspunde sfântul Ioan Gură de Aur: Dacă trăim pe pământ 100, 200 sau 2000 de ani, nu este oare tot timpul vieții acesteia numai un vis de noapte în comparație cu veșnicia? Ca un fum au trecut zilele vieții mele, zice psalmistul (Ps 101,4).

Cel mai bun răspuns îl găsim tot în lecturile de azi. Iubirea infinită îl silește pe Dumnezeu pentru a-l atrage pe om la sine (lectura I-a); îi dă timp scurt pentru a-l determina să se convertească spre Creatorul său în graba cea mare. Același lucru îl cere și sfântul Paul credincioșilor din Corint: drumul spre Dumnezeu nu trebuie să fie barat de nimic, nici de suferințe, nici de bucurii, nici de sărăcie, nici de bogăție, nici de căsătorie, nici de văduvie etc. Principiul lumii păgâne era: Carpe diem! Apucă tot ce-ți oferă clipa prezentă! Era vorba de plăceri, onoruri, averi: Iată bucurie și veselie, boi tăiați și oi înjunghiate; îmbuibare cu carne și beție: “Să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri” (Is 22,13).

Principiul lumii creștine trebuie să fie: Carpe Deum! (Intră în intimitatea lui Dumnezeu!) Cine este conștient de ceea ce trebuie să aibă veșnic, se grăbește și, timpul scurt devine motiv de bucurie, fiindcă poate spune cu sfântul Paul: Doresc să mor și să fiu cu Cristos (Fil 1,23), fiindcă a muri mai devreme este un câștig (Fil 1,21). Apostolul Paul ne îndeamnă să trăim bucuria unei împliniri în timp drept garanție a unei bucurii veșnice. Același lucru l-a cerut și Isus ucenicilor săi când i-a trimis să predice bucuria sosirii împărăției lui Dumnezeu; să nu ia cu ei nici desagă, nici două haine, nici bani la chimir, să nu zăbovească pe la mese, prin case sau să salute pe cei pe care îi întâlnesc pe drum etc. (Lc 10,4); să se grăbească pentru a trăi cât mai repede bucuria împlinirii misiunii apostolice. Timpul scurt este o chemare urgentă la bucurie. Înțelegem mesajul?

Timpul este creat și ne este dat în dar, iar prin opera răscumpărării lui Cristos devine o cucerire, deoarece Mântuitorul a distrus moartea și a făcut să strălucească viața prin evanghelie (2Tim 1,10). Prin Cristos noi cucerim mult în timp scurt și știm din proprie experiență că oricine se bucură mai mult de ceea ce cucerește decât de ceea ce primește de pomană, asemenea femeii păcătoase care cucerește mult în timp scurt, cum spune Isus: I se iartă mult, fiindcă a iubit mult (Lc 7,47), deși era la picioarele lui doar de câteva clipe. În acest sens timpul este scurt, nu pentru că se sfârșește repede, dar pentru că prin el începe o eră nouă, legată direct de veșnicie și Isus este această legătură dintre timpul cosmic și veșnicie, dintre trecut și viitor, fiindcă numai Isus este prezentul, el este cel ce este, el este însăși împărăția lui Dumnezeu prin învierea sa glorioasă și în care Tatăl își află toată bunăvoința, pacea (Mt 17,3).

Timpul acesta scurt are un sens și sensul o cheie, pe care, cine o află, își găsește toată bucuria. Cheia este evanghelia; ea fiind obiectul credinței și al veșniciei, deoarece este obiectul iubirii și ne conduce pe sensul unic: la credința în iubire. Credința în iubirea lui Isus față de noi este siguranța speranței noastre în înviere, în faptul că și în noi Tatăl își poate găsi toată bunăvoința, pacea.

Timpul scurt intensifică suferința care dă convingerea apropiatei eliberări prin învierea Domnului. Pentru cel fără speranță clipa este veșnicie și viața un iad, de care caută să scape prin sinucidere.

În Silezia sunt niște amvoane curioase, în formă de balenă. Predicatorul trebuie să urce la amvon prin pântecele balenei și apoi să apară în fața credincioșilor prin gura ei larg deschisă. Semnificația este următoarea: în fața comunității poate să-și deschidă gura și să poată vorbi cu drept și autoritate numai acela care, trecând prin mari dureri, ca prin chinurile facerii, prin care a trecut profetul Iona, a ajuns să înțeleagă necesitatea convertirii și a experimentat eliberarea din partea lui Dumnezeu, cum spune și tatăl din parabolă fiului mai mare: Acest frate al tău era mort și a înviat (Lc 15,32). Isus, Fiul Tatălui veșnic, s-a făcut timp scurt (de doar 33 de ani) și a comprimat în inima sa toată durerea, până la transpirația de sânge și disperarea de pe cruce (Lc 22,44; Mc 15,34), a intrat în pântecele pământului, ca Iona în pântecele chitului) și a ieșit prin gura mormântului, a experimentat suprema eliberare din ghearele morții; ca urmare, fiind mai mare decât Iona (Mt 12,41), știe ce ne cere printr-o convertire cât mai rapidă, fiindcă diavolul se coboară la noi cu mare mânie, știind că are puțină vreme (Ap 12,12). Și noi să zăbovim?

Timpul scurt și-a pus amprenta pe primele comunități creștine atât de mult încât ele s-au numit și se numesc până azi parochii, adică oameni călători. Călătorul nu zăbovește mult timp într-un loc și nici creștinul mult timp pe pământ, fiindcă se grăbește să ajungă la țintă: la Dumnezeu în patria cerească. Pe un pod indian din antichitate s-a descoperit o inscripție dintr-un verset atribuit lui Isus, care spune așa: Pe pod treci, dar locuința nu ți-o faci pe el. Timpul este podul de trecere în veșnicie.

Timpul, cu cât este mai scurt, cu atât este mai prețios. Clipa este prețioasă ca și viața unui om, a spus marele scriitor german Schiller (1759-1805). Să nu o pierdem, fiindcă de ea depinde fericirea veșnică.

Filozoful Seneca (4 î.C.- 65 d.C.) obișnuia să spună: Zgârcenia este un viciu; numai zgârcenia cu timpul este o virtute; și adaugă: Cineva, care n-ar admite nimănui să-i răpească pământul său și ar recurge la arme, sau cel puțin la judecători, dacă s-ar ivi cea mai mică neînțelegere între el și vecinii săi pe tema hotarelor reciproce, lasă să-i fie răpit timpul de tot felul de oameni. Nu vei găsi pe nimeni care să consimtă să-și împartă banii săi cu tine, dar cât privește timpul, îl împarte cu oricine se întâlnește. Câtă nechibzuință! Un tânăr de douăzeci de ani a trăit de la naștere 10.512.000 de minute, un om matur, de cincizeci de ani, a trăit 26.280.000 de minute și un bătrân de nouăzeci de ani a trăit 47.304.000 de minute. Să ne închipuim că fiecare minut s-ar asemăna cu o monedă care ar purta întipărită intenția pe care au avut-o în acel moment. Intenția bună poartă chipul lui Isus și devine de aur; intenția rea poartă chipul Satanei și devine smoală. Câte minute sunt în viața mea cu chipul de aur al lui Isus și câte sunt de smoală purtând chipul Satanei? Cu cele de aur pot să mă prezint la poarta paradisului, dar cu cele de smoală numai la poarta iadului.

O legendă spune că într-o zi îngerii păzitori ai oamenilor de pe pământ s-au prezentat înaintea lui Dumnezeu și s-au plâns că nu știu ce să mai facă, fiindcă oamenii s-au făcut deosebit de răi, au timp pentru toate relele, numai pentru rugăciune nu. Domnul Dumnezeu i-a întrebat: Voi ce părere aveți, ce ar trebui să fac pentru ei? Îngerii au spus: Doamne, mărește-le ziua cu o oră și noi le vom spune că este darul tău numai pentru ca ei să se roage. Bine, a zis Domnul. Și ziua s-a făcut de 25 de ore. Dar oamenii nu s-au rugat. Îngerii au venit triști să dea raportul: Doamne, oamenii tot nu se roagă. Domnul i-a întrebat iarăși: Dar voi, ce credeți că ar trebui să le mai fac? Îngerii și-au dat părerea: Doamne, fă-le ziua numai de 20 de ore! Își vor da seama cât de scurtă este viața și cât de repede vine judecata ta și așa se vor ruga. Domnul a aprobat cererea și viața a devenit mai scurtă. Veniți la raport, îngerii s-au plâns că oamenii sunt tot răi. Ce-i de făcut? i-a întrebat Domnul. N-au mai avut replică și Dumnezeu

le-a spus: Rugăciunea nu este o problemă de timp, ci de iubire. Cine mă iubește găsește timp suficient în 24 de oare din 24. Și a lăsat timpul ca mai înainte.

Noi suntem conștienți că timpul creat de Dumnezeu este al lui Dumnezeu și trebuie să i-l dăm așa cum și cât ne-a dat?

Să spunem cu psalmistul: Te voi lăuda pe tine, Doamne, din toată inima mea; voi istorisi toate minunile tale (Ps 9,2); Voi vesti fraților mei numele tău, te voi preamări în mijlocul adunării poporului (Ps 22,23). Amin.

 

* * *

 

Cristos – logica vieții

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Isus a venit în Galilea predicând Evanghelia lui Dumnezeu și spunând: Timpul s-a împlinit și Împărăția lui Dumnezeu este aproape, convertiți-vă și credeți în Evanghelie!

Felul în care sf. Marcu prezintă începutul activității salvatoare a lui Isus nu diferă mult de cea a sfântului Matei, dar are unele remarci foarte semnificative. Înainte de toate declară că timpul s-a împlinit, adică a trecut timpul promisiunilor și al așteptării, Mesia a sosit și este gata să-și înceapă activitatea, sau, după remarca sf. Ioan: Era pe la ora 4 după amiază (din duminica trecută), care înseamnă ora plinătății. Cererea lui Isus: Convertiți-vă și credeți în Evanghelie constituie chemarea la plinătatea vieții.

Evanghelia de azi (Mc 1, 14-20) pune patru probleme pe care le găsim și în primele două lecturi, și anume: împlinirea timpului, apropierea Împărăției lui Dumnezeu, convertirea și credința în Evanghelie. Dacă vom privi aceste probleme în lumina primelor două, vom înțelege mai bine și ne vom încadra mai ușor în împlinirea dorinței lui Isus: convertire și credință.

Lectura I (Ion 3, 1-5. 10) ne descrie un timp precis de după exil, când poporul ales era gata să se închidă într-un naționalism exagerat și exclusivist. Acum apare profetul Iona și proclamă universalitatea mântuirii și propune doar două condiții pentru a aparține la poporul lui Dumnezeu: credința și părăsirea păcatului; ceea ce va propune și Isus, numai că va specifica: Iată unul mai mare decât Iona este aici (Mt 12, 41).

Și profetul Iona propune un timp de 40 de zile, care este simbolic și arată plinătatea, este un număr matematic cu sens teologic. Isus va posti 40 de zile, ceea ce înseamnă că a desăvârșit timpul de pocăință, i-a dat valoare dătătoare de viață.

După săpăturile recente s-a dovedit că Ninive avea circa 15 km în diametru. Oraș foarte mare, pentru acea vreme, fiind capitala imensului imperiu asirian. Adnotarea că îți trebuiau trei zile ca să-l străbați, constituie o expresie care arată timpul necesar pentru a duce mesajul pocăinței în toate cartierele lui, la toți locuitorii.

La predica lui Iona, evreu străin, dușmanii lui Iahve cred și se pocăiesc.

Acest fapt uimitor este un avertisiment referitor la cuvintele unui alt profet, Ezechiel, care spune că dacă Iahve l-ar fi trimis pe Ezechiel la marile popoare care vorbesc o limbă necunoscută, l-ar fi ascultat, dar israeliții nu vor să-l asculte fiindcă sunt tari de grumaz și cu inima împietrită (cf. 3, 4-7).

Ninivitenii reprezentau cel mai evident contrast cu israeliții. Regele din Ninive își impune cea mai aspră pocăință și dă ordin ca toți să facă la fel, chiar și animalele. Toți l-au invocat pe Iahve, un Dumnezeu necunoscut și străin și s-au convertit. Ninivitenii înțeleg ceea ce Israelul n-a înțeles niciodată, anume că: pocăinței externe trebuie să-i corespundă o convertire internă bazată pe viață. Chiar dacă această viață este înțeleasă în mod rudimentar de regele din Ninive, numai ca viață lungă pe pământ, el dă dovadă de credință când își impune pocăința pentru el și pentru toată suflarea din oraș. Cuvintele lui: Cine știe dacă Dumnezeu nu se va schimba, se va îmblânzi și nu vom muri? Și Dumnezeu a văzut faptele lor, că s-au întors de la cele rele și s-a domolit și nu i-a mai pedepsit cu răul cu care îi amenințase.

Dumnezeu se lasă înduplecat, da, dar nu de cult sau jerfe sau de ceremoniile penitențiale, criticate de atâtea ori de profeți, ci de adevărata convertire a inimii, de schimbarea vieții.(cf. CBL p. 781).

În lectura a II-a (1Cor 7, 29-31) sf. Paul ne vorbește și el de un timp și anume că suntem în ultima fază a istoriei de care atârnă începutul veșniciei.

Dacă ninivitenii s-au pocăit la predica lui Iona, care le arăta timpul limitat de 40 de zile, spre a-și prelungi această viață, ce nu trebuie să facem noi pentru viața veșnică?

Nu la propovăduirea lui Paul, ci la exemplul lui care, din dorința de a se dedica cu totul slujirii lui Cristos, a ales celibatul. Unii dintre ucenicii săi din Corint l-au întrebat dacă n-ar trebui să facă și ei la fel: să rămână celibi pentru a sluji Domnului. Paul le răspunde că în acestă privință n-a primit nici o poruncă de la Domnul, dar, dat fiind faptul că suntem în ultima fază a istoriei, este bine ca «Statul major al Bisericii» să se abțină de la toate, chiar și de la cele permise, și să se consacre total pentru Împărăția lui Dumnezeu. Cel căsătorit va întâmpina multe necazuri și cu greu se va putea dedica propovăduirii Cuvântului.

De aici deducem că celibatul paulin nu-i izvorât din dispreț față de căsătorie, ca la gnostici (eretici) sau din comoditate, ci din motive apostolice: Isus este pe punctul de a reveni pentru a ne învia la viața cea nouă, veșnică. Unii aleg celibatul pentru a fi cât mai asemenea cu Cristos, alții pentru Impărăția cerurilor (cf. Mt 19, 12).

Căsătoria este cheia vieții pământești, celibatul constituie cheia vieții veșnice întru cât este o jertfă voluntară, responsabilă și conștientă că slujește lui Cristos care vrea ca cheia vieții din timp să se poată folosi și la ușa veșniciei. Ținând cont de aceste câteva premise, vom înțelege mai bine comportamentul lui Isus din evanghelia de azi (Mc 1, 14-20).

Contrar oricărui comportament rabinic din acea vreme, de a-și accepta ucenicii după ce aceștia și-au aranjat toate treburile lor materiale, temporale, sociale, colective sau individuale, Isus imprimă celor chemașți o nouă logică, parcă ilogică: cheamă și cel chemat trebuie să-l urmeze necondiționat, fără explicații, fără ca celor chemați să li se dea sfaturi cum să-și aranjeze treburile de familie, de gospodărie, fără să li se garanteze hrana, îmbrăcămintea, locuința, veniturile. Isus vine ca moartea: te cheamă și te ia așa cum ești, nu-ți mai dă răgaz pentru nimic: Lasă morții să-și îngroape morții lor! Tu vino și mă urmează! spune unui tânăr (Mt 8, 22). Ca și cum toate ar fi clare și bine aranjate, Isus cheamă și cei chemați îl urmează orbește. De fapt, evanghelistul vrea să pună în evidență prin toate acestea condiția dumnezeiască a lui Isus: numai pe Dumnezeu îl poți urma orbește.

Numai un astfel de comportament poate realiza o schimbare de logică: de la cea umană la cea divină. Această schimbare de logică, nefiind de ordin intelectual, ci vital, nu se realizează prin discursuri și argumentări subtile, ci printr-o împărtășire a vieții, a harului.

Chemarea este un dar vital: Voi face din voi pescari de oameni. Cu această afirmație, Isus vrea să le spună: Până acuma ați prins pești din mare și i-ați omorât, ca să trăiți, de acum încolo veți prinde oameni morți, ca să-i faceți vii și să trăiți.

Celor chemați Isus însuși le-a apărut ca sensul vieții depline prin viața sa unică, ceea ce l-a determinat pe ev. Ioan să spună: El era viața, iar viața era lumina oamenilor și tuturor celor care l-au primit, l-au ascultat, au crezut în el și l-au urmat, le-a dat putere să devină (vii cu adevărat) copii ai lui Dumnezeu și din plinătatea lui noi toți am primit har peste har (cf. In 1, 4. 12. 16), adică viață nouă în Cristos.

Nu există convertire adevărată fără credință și nici credință adevărată fără convertire de logică. Cât de profundă trebuie să fie convertirea? Totală.

Deseori ni se propune ca model de convertire parabola «Fiului risipitor», așa cum ne-a dat-o Isus. Acum vă propun ca model convertirea lui Petru.

Când Isus i-a întrebat pe ucenici despre părerea lumii și a lor despre Fiul omului, Petru și-a mărturisit credința: Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu. Dar această mărturie era doar începtutul convertirii: Nu carnea și sângele ți-au descoperit aceasta, ci Tatăl. Descoperirea Tatălui ne ajută să ne convertim la logica lui Cristos. Când Isus le-a spus ucenicilor că merge la Ierusalim ca să fie dat pe mână celor fărădelege, batjocorât, omorât, dar va învia. Lui Petru, învierea i s-a părut figură de stil, dar logica umană cere ca: cel rău să fie pedepsit și cel bun răsplătit. Ori, Isus făcând numai bine, i se cuvine numai recunoștință și răsplată. Logica lui Petru este perfectă din puncte de vedere uman, numai că logica divină, bazată pe viață, înviere, este superioară. Pentru a-l scoate din logica umană și pentru a-l introduce în logica vieții, Isus îl admoneastează cu expresia cea mai dură: Pleacă, satano, că nu cugeți cele ce sunt ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor! (Mt 16, 13-23).

Convertire înseamnă efortul, suferința și chiar moartea, de a renunța la logica noastră și de aîmbrățișa logica divină, logica lui Isus, logica iubirii, logica lepădării totale de păcat și încadrare în ceea ce Tatăl ne-a descoperit, în credința că Isus este Fiul lui Dumnezeu și viața noastră.

La logica divină ajungem, folosindu-ne de un singur instrument: de credința totală în înviere, fiindcă Dumnezeu este Dumnezeul celor vii (Mt 22, 33).

Dacă lui Petru, care ținea morțiș la logica sa umană, corectă de altfel, Isus îi spune: Pleacă, satano!, ce nu va spune acelora care nici măcar logica umană nu o păstrează și săvârșesc păcatul? Nu poate fi alt răspuns decât cel al lui Isus: Plecați, blestemaților, în focul cel veșnic! (Mt 25, 41).

Petru s-a convertit total la Rusalii prin acțiunea Duhului Sfânt, Duhul vieții.

Să-l implorăm și noi pe Duhul Sfânt și vom intra în «Logica divină a vieții veșnice».

 

* * *

 

Duminica a III-a (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

Probabil că nu există o predică mai bună decât “istoria” lui Iona. Rezumați-o astfel.

Dumnezeu vrea să acorde milostivirea și iertarea sa tuturor, inclusiv dușmanilor săi, inclusiv păgânilor. Această mărinimie a lui Dumnezeu nu îi place lui Iona, despre al cărui comportament vreau să vă povestesc.

Dumnezeu îl trimite pe Iona să predice pocăința marelui oraș Ninive. Iona răspunde: “Merg”. Dar nu merge, pentru că nu vrea ca acel oraș păgân și dușman al poporului lui Dumnezeu să fie iertat; dorește să vadă pedepsirea lui. Se îmbarcă pentru a fugi departe; vine o furtună din cauza lui; este aruncat în mare; un pește îl înghite și după trei zile îl aruncă viu pe plajă.

Dumnezeu îi poruncește din nou lui Iona să meargă la Ninive ca să predice convertirea. Acum merge. Predică o singură zi, și totuși avea nevoie de trei zile pentru a-l parcurge în întregime. Ninivitenii s-au convertit și s-au întors la Domnul.

Profetul simte o mare tristețe pentru aceasta, totuși aștepta sub soarele dogorâtor distrugerea orașului. Ca prin minune, crește lângă el o plantă care îi oferă o umbră plăcută. A doua zi, planta s-a uscat, din cauza unui vierme. Iona se întristează. Atunci Dumnezeu îl ceartă: “Tu suferi și te întristezi pentru moartea unei plante… Iar eu nu ar trebui să mă întristez pentru acești fii ai mei? Eu nu vreau moartea păcătosului, ci ca el să se întoarcă și să fie viu” (prima lectură).

2. Tema

“Fă-mi cunoscute, Doamne, căile tale”.

Sau: “Arată-mi, Doamne, calea ta, ca să merg în adevărul tău”.

3. Mesajul zilei

Astăzi suntem invitați de mai multe ori să ne rugăm lui Dumnezeu Tatăl, ca să ne arate drumul lui Isus.

- “Învață-mă, Doamne, căile tale; călăuzește-mă în adevărul tău și învață-mă… Bun și drept este Domnul: le arată păcătoșilor calea cea dreaptă…” (psalmul responsorial).

- Astăzi auzim vorbindu-se mult despre alpiniști faimoși, care deschid drumuri noi spre piscuri…

- Astăzi Isus, în evanghelie, deschide un drum nou spre cer! Inaugurează o cale nouă. Cu brațele întinse în formă de cruce, ca un polițist la intersecție, ne arată direcția bună. Proclamă: Părăsiți drumurile greșite (= convertiți-vă); Mergeți pe drumul iubirii lui Dumnezeu (= credeți în evanghelie); Urmați-mă!

Trebuie să ne convertim: să părăsim căile greșite!

- Care sunt căile greșite? Acelea care ne duc la rău, la ură, la dezbinare; acelea care ne îndepărtează de Dumnezeu și de legea sa.

- Cum trebuie să ne comportăm? Trebuie să-i imităm pe locuitorii marii cetăți păcătoase și păgâne, Ninive, care au crezut în Dumnezeu și au părăsit conduita lor rea.

Trebuie să credem în evanghelia iubirii lui Dumnezeu!

- Este iubirea cea mare și plină de milostivire a Tatălui care ne împinge la întoarcere.

- Este Fratele mai mare care a venit să ne conducă acasă, în vreme ce eram complet rătăciți și incapabili să descoperim calea binelui.

- El este lumina, care în întunericul misterios al vieții luminează scopul: brațele iubitoare ale lui Dumnezeu.

Trebuie să ne decidem a-l urma pe Isus!

- Trebuie să-i imităm pe Simon și Andrei, Iacob și Ioan, care, “imediat, lăsând mrejele, pe tatăl, totul, l-au urmat pe Isus!” Este urgentă alegerea lui Isus și a evangheliei sale, deoarece ocazia este unică, avantajul este extraordinar, comoara este deosebit de valoroasă.

- Din când în când se vorbește despre vreun copil pierdut: mare este bucuria tuturora când este găsit. Tatăl ceresc are atâția fii rătăciți, pierduți: unica lui dorință este să-i îmbrățișeze și să facă sărbătoarea în onoarea lor. E foarte rău să pierzi drumul către casă… să trăiești fără părinți.

- Isus a venit să invite toți oamenii la casa Tatălui, la sărbătoarea veșnică, în frățietate și iubire universală. Isus taie panglica acestei străzi: o inaugurează în mod solemn și îi oferă fiecărui om biletul de invitație.

Este o invitație și pentru tine, cu numele tău. Și tu ești un invitat binevenit!

4. Exemple

a) Pentru a fi moștenitorii împărăției, trebuie să ascultăm glasul Tatălui.

Un rege bogat și puternic avea trei fii: Valente, puternic și mândru; Folco, isteț și lacom; Ionel, mic și judecat. Regele era deja bătrân. Căruia dintre cei trei să lase împărăția? A propus: Va urca pe tronul împărăției cel ce va reuși să-mi aducă smaraldul verde!

Celor trei frați li s-a oprit suflarea în gură. Smaraldul verde era visul tuturor cavalerilor împărăției, dar toți cei care au pornit în căutarea lui nu s-au mai întors.

- Știu că e ceva dificil, a continuat regele, dar știu că voi puteți reuși. Vă las trei daruri care vă vor ajuta: o spadă strălucitoare, o pungă cu monede de aur și… o cochilie care, pusă la ureche, vă va ajuta să auziți sfaturile mele. Alegeți! Valente a ales spada; Folco monedele; Ionel cochilia. Apoi toți trei au pornit să găsească smaraldul verde.

Primul obstacol a fost o pădure întunecoasă, unde stăpânea Malak cel feroce. Spada nu a reușit să-l doboare, nici monedele să-l înduplece. Ionel a dus cochilia la ureche și a ascultat sfatul tatălui. A cules zmeură și afine și a pregătit o băutură aromată și disetantă (care să potolească setea). Cu un gest simplu și cordial, i-a oferit-o lui Malak, care, emoționat, i-a lăsat să treacă pe el și pe cei doi frați.

Al doilea obstacol a fost lacul furtunilor. Cum să treacă dincolo? Ionel a pus din nou cochilia la ureche. A ascultat glasul tatălui, a ajuns dis-de-dimineață, când lacul era încă înghețat și l-a putut trece ușor. Valente și Folco, ajungând când soarele era sus, au trebuit să facă un înconjur mare…

Așa Ionel a ajuns primul la al treilea obstacol: înspăimântătoarea mlaștină a tristeții: o întindere nesfârșită de noroi lipicios. Ionel a intrat cu curaj: era ușor și liber, dimpotrivă, frații, ajungând mai târziu, apăsați de arme și bani…

Când Ionel era ostenit și ispitit să se oprească, ducea cochilia la ureche și auzea cuvintele de încurajare ale tatălui:

- Curaj, fiul meu, marea iubire e făcută pentru idealuri mari; idealurile mari măresc și puterile: înainte! Ori de câte ori auzea vocea tatălui, Ionel prindea curaj și a putut să învingă mlaștina tristeții și a ajuns primul să cucerească smaraldul verde, și cu el împărăția. Atunci, plin de bucurie, a pus cochilia la gură și din toate puterile a strigat:

- Mulțumesc, tată! (B. Ferrero, Catechesi Dossier, 4/85).

b) Exercițiu practic

Pot fi invitați copiii să pună mâna în jurul urechii sau pe inimă, ca să audă mai bine și, în tăcere, să proclame cuvintele lui Isus: “Împărăția lui Dumnezeu este aproape; convertiți-vă și credeți în evanghelie!”.

 

* * *

 

Duminica a III-a de peste an

Autor: pr. Eduard-Mihai Coșa
Copyright: Predici.cnet.ro

IC, sunt multe temele care s-ar putea aborda în această duminică, a III a din timpul de peste an; Cuvântul Domnului este bogat și ne oferă o hrană consistentă pentru suflet.

Am auzit invitația lui Dumnezeu la convertire, am văzut preocuparea sa de a alege mereu mesageri care să comunice omenirii gândul său de iubire, voința sa de a-i mântui pe toți. De fapt acesta ar putea fi în sinteză mesajul duminicii de astăzi: marea dorință a lui Dumnezeu de a ne umple cu tot binele pentru ca, la rândul nostru, să-l răspândim în jurul nostru. Într-adevăr, nu există pentru nimeni o mai mare bucurie decât aceea de a face binele și, pentru aceasta, Dumnezeu se folosește de orice pentru a ne atrage la această bucurie.

În prima lectura, observăm acest lucru din frumoasa parabolă din cartea lui Iona. Dumnezeu îl cheamă pe Iona, adică îl cheamă pe om și-l trimite ca să vorbească el în numele lui Dumnezeu.

Aceasta este metoda lui Dumnezeu. Se întâmplă uneori ca Dumnezeu să lipsească, “să nu fie prezent” în unele situații, dar vina este a omului care refuză sau întârzie să-i anunțe prezența; adesea, Dumnezeu ajunge cu întârziere pentru că omul îi pune piedici sau pur și simplu refuză să colaboreze cu El. (ce experiențe ai în această privință ?)

În ciuda acestui fapt, totuși planul lui Dumnezeu se realizează pentru că El este fidel promisiunilor și milostivirii sale pe care vrea s-o reverse asupra omenirii…

Spune parabola ca Iona merge și demască nelegiuirile și corupția din Ninive. Acceptă în cele din urmă misiunea de profet și colaborează cu Dumnezeu. Are curajul să vorbească în numele lui Dumnezeu chiar dacă simțea greutatea mesajului. Trebuia să amenințe și să propună o cale de întoarcere…, împotriva curentului. Dar și aceasta este o faptă de iubire. Într-adevăr, a voi binele cuiva nu înseamnă neapărat a-i vorbi de lucruri frumoase…, uneori e nevoie și să ridici glasul, să avertizezi, să mustri…; a voi binele înseamnă să spui adevărul, să condamni un comportament pentru ca viața să se reînnoiască…(ceva experiențe..??!!!)

Citim în continuarea textului din prima lectură că Iona, după ce a condamnat nelegiuirile ninivitenilor și a predicat convertirea lor, totuși nu era pregătit pentru momentul milostivirii lui Dumnezeu. El ar fi vrut să rămână mereu la momentul severității, la momentul denunțărilor și a acuzării păcatului. De aceea, în momentul convertirii ninivitenilor și a iertării lui Dumnezeu, Iona intră în criză și nu poate înțelege bunătatea lui Dumnezeu: o găsește excesivă, prea abundentă. Iona devine chiar gelos văzând cu câtă bunătate îi iartă Dumnezeu pe niniviteni…, el preferând mai degrabă un Dumnezeu răzbunător și necruțător.

De câte ori nu s-a repetat această imagine de-a lungul istoriei!!!

Putem descoperi în atitudinea lui Iona pericolul cu care se pot confrunta colaboratorii lui Dumnezeu, capcana în care pot cădea creștinii din toate timpurile. Într-adevăr, orice credincios este tentat să folosească inima lui Dumnezeu după interesele proprii, aplicând milostivirea lui Dumnezeu în primul rând pentru propriile căderi…, iar dreptatea Lui împotriva dușmanilor proprii; în schimb, cel care se încrede cu adevărat în Dumnezeu va trebui mereu să se uite pe sine, va căuta mereu să primească milostivirea divină și la rândul său să o răspândească în jur.

Cine știe, câtă lume nu se apropie de noi pentru a primi o rază din milostivirea lui Dumnezeu…, și nu o găsește !!!

Evanghelia, prin descrierea comportamentului lui Isus confirmă stilul de acțiune pe care Dumnezeu a revelat-o în mod constant în istoria lui Israel.

Isus cheamă, alege câțiva pescari din Galileea care să stea cu El, să creadă în el și să vorbească și altora despre experiența lor trăită împreună.

De ce îi cheamă pe apostoli? Pentru că voința lui Dumnezeu este să ne angajeze și pe noi la misiunea sa, vrea să ne facă responsabili, vrea să ne dea și nouă să gustăm din bucuria care vine din realizarea binelui.

Dumnezeu îl cheamă pe om pentru a-i dărui…., nu pentru a-i lua ceva. Când ne cheamă pentru a face binele, deja în această chemare este conținută bucuria pe care o vom simți și care este un dar imens (ne amintim de vreun exemplu ???). Dumnezeu cheamă pentru a dărui bucuria pe care numai el o posedă și care coincide cu Iubirea Sa.

De ce Isus îi alege pe apostoli dintre pescari? De ce lui Levi, un vameș înstărit, îi cere să lase totul? Sf. Marcu spune exact ce au lăsat ucenicii în momentul chemării: instrumentele prin care își câștigau existența și pe tatăl lor, împreună cu zilierii lui, și au plecat după Isus.

Numai cine se face sărac are inima disponibilă să-l primească pe Dumnezeu, numai cine are mâinile goale poate primi darul lui Dumnezeu. Bunătatea lui Dumnezeu nu găsește locaș în inimi arogante: de aceea, Dumnezeu îi caută pe cei mici, pe cei blânzi, pe cei umili….

IC, chemarea lui Dumnezeu este universală; și noi suntem chemați, și noi avem o vocație…. Și vocația noastră este necesară pentru creșterea împărăției lui Dumnezeu. Și nouă Dumnezeu ne încredințează o misiune. Suntem conștienți de ea…?

Astăzi se celebrează și Sărbătoarea convertirea Sfântului Apostol Paul, în anul jubiliar, la 2000 de ani de la nașterea sa. E fascinantă istoria Apostolului neamurilor, convertirea sa, experiența sa minunată cu Cristos, călătoriile sale…. Vai mie dacă nu vestesc Evanghelia, spunea el. Misiunea este o datorie iar împlinirea datoriei îți umple inima de bucurie.

Astăzi încheiem și săptămâna de rugăciune pentru unitate. Și unitatea este o vocație, e o misiune…, dar, să nu uităm că ea este un har, pe care Isus îl cere Tatălui: “Ca toți să fie una…” (cf. In 17,21-23) . Și fiind har, nu poate fi dobândit prin strădaniile noastre. Noi trebuie doar să fim dispuși să colaborăm cu harul, trebuie să ne dispunem să primim acest dar. Cum? Iubindu-ne unii pe alții precum Isus ne-a iubit.

În dialogul ecumenic, în efortul pentru realizarea unității nu e de ajuns să ne iubim într-un fel oarecare, cu bună înțelegere, prietenească sau cu bunăvoință. Isus a spus “precum eu v-am iubit” iar gândul ne duce la măsura supremă a iubirii lui Cristos. Prin urmare, e nevoie de acea renunțare materială și spirituală de ambele părți, necesară pentru a putea “deveni una” în mod reciproc. Făcând astfel, ne situăm în cea mai buna dispoziție pentru a primi harul unității.

Să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru iubirea sa cu care continuă și astăzi să ne cheme să colaborăm cu El pentru răspândirea binelui în lume. Să-i cerem harul de a ne descoperi fiecare vocația proprie și să ne dea și forța de a putea împlini cu fidelitate datoriile care ne revin. AMIN.

 

* * *

 

Omul este capabil cu totul (așa gândește Dumnezeu…)

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Predica cea mai scurtă din întreaga istorie

Aș vrea să propun provocările oferite de Cuvântul lui Dumnezeu în această duminică în doi termeni: scurtimea; lipsa de experiență. Deci timpi scurtați. “Încă patruzeci de zile și Ninive va fi distrus”, amenință Iona cu un aer întunecat. “Timpul de acum a devenit scurt”, avertizează Paul ușor nerăbdător. “Timpul s-a sfârșit și împărăția lui Dumnezeu este aproape”, proclamă solemn Isus.

Trei mesaje extrem de concise. Iona, în esență, spune: “S-a sfârșit”. Paul: “Trebuie să terminăm repede” Și Isus: “Am ajuns”. Dar în timp ce ultimii doi lasă să se întrevadă că “nu este timp de pierdut, trebuie să profităm de această ocazie”, Iona dă sigură, inevitabilă catastrofa. Apropo. Predica lui Iona este cea mai scurtă înregistrată de istorie. În ebraică fraza “încă patruzeci de zile și Ninive va fi distrus” este compusă din exact cinci cuvinte. Cinci cuvinte pronunțate cu ton sec – ca o tragere furioasă a semnalului de alarmă – care reușesc să convertească o sută două zeci de mii de persoane pe care însuși profetul le socotește irecuperabile.

Eficacitatea predicii nu este în raport cu lungimea sa, (ba chiar apare invers proporțională). Și nici nu depinde de convingerea predicatorului (Iona este convins că nu merită oboseala, că predica sa nu slujește la nimic, aceia sunt păcătoși învârtoșați care nu se gândesc să-și schimbe viața, și deci sunt destinați focului). Mi se pare că văd pe cineva surâzând șiret și comentând: – Frumoase timpuri în care preotul rezolva așa de repede. Astăzi, în schimb, o lungesc cu acelea pe care le numesc lecturi exegetice și lecturi actualizante ale Cuvântului lui Dumnezeu. Pentru a nu vorbi de lista interminabilă a atenționărilor. Nu se mai poate…

Iona, fără îndoială, s-a limitat la un singur aviz lugubru: “Peste patruzeci de zile va fi catastrofa”. Și Paul a avertizat: “Fiți atenți că pe scenă se prevede deja montarea scenariului”. Chiar și Isus s-a limitat să ne amintească un singur lucru: “Va veni ceva decisiv. Trageți concluziile”.

Un posibil compromis între predicator și ascultători

Apropo de fericita scurtare, s-ar putea ajunge la un compromis din ambele părți. Preotul se obligă să fie concis ca Iona, și ascultătorii, la rândul lor, garantează că își vor schimba conduita în scurt timp, într-o clipă, ca locuitorii din Ninive. La scurtimea predicatorului trebuie să corespundă un răspuns rapid, imediat, din partea destinatarilor mesajului. În sfârșit, nu este timp de pierdut. Nici de o parte, nici de cealaltă.

Cuvântul lui Dumnezeu este simplu, exigent, și nu tolerează lungiri. Deci trebuie să ne decidem în grabă, să nu amânăm la infinit căința sinceră cerută. Isus însuși nu întârzie în explicații detaliate când recrutează pe primii discipoli. Pare că sare peste toate pasajele intermediare, pentru a ajunge imediat la concluzie: “Urmați-mă…” Ei, Simon și Andrei, Iacob și Ioan nu zăbovesc mult timp: “Îndată…” “Isus nu deschide o dezbatere definitivă”. Nici discipolii nu divaghează cerând precizări, nici nu se întind să încredințeze motivațiile lor.

Nici ninivitenii nu au convocat o conferință cu scopul de a ilustra rațiunile gestului lor. Postul pe care l-au “vestit” începea probabil de la cuvintele profetului.

Salvarea celui care nu mai are timp

Isus proclamă: “Timpul s-a împlinit”. Este vestirea împlinirii, a scadenței inevitabile. Nu este vorba de un timp cronologic, cel indicat de ceasornic, sau înscris în calendar. Aici este vorba de kairos, nu de kronos. Și kairos înseamnă timp oportun, (acela care este chiar al tău, îți aparține numai ție, și depinde de hotărârea ta, de alegerea ta), circumstanță favorabilă, dar și o măsură dreaptă. Notează un exeget: “Marcu folosește această metaforă pentru a arăta că, fiind plină măsura, nu mai este nimic de adăugat la timpul scurs înaintea evenimentului așteptat” (G. Nolli). “Măsura plină”, bineînțeles, nu este cea a mâniei, cum spunea Iona, ci a iubirii răbdătoare a lui Dumnezeu.

Ca și cum Isus ar spune: “Acesta și nu altul este momentul vostru!” Dacă consultăm calendarul sau stelele, ne acordăm mereu răgaz. Tâlharul, pe cruce, s-a salvat (mai bine, a fost salvat) tocmai pentru că nu mai avea timp. Trebuie să mă apropiu de acest moment favorabil, să folosesc această “clipă care fuge”, să țintuiesc alegerea mea decisivă. Convertirea vine nu pentru că mai este timp, ci pentru că nu mai este timp. Convertirea este acum, aici, astăzi.

Când avem mântuirea la gât…

Și apropo de convertire. Nu este vorba de o schimbare parțială, superficială, și nici “progresivă”. Mai mult decât o atitudine, sau o restructurare, este o răsturnare radicală a vieții proprii, începând cu fundamentul. A se converti înseamnă a schimba scenariul (pentru a folosi expresia lui Paul) propriei existențe. “Este schimbarea care nu mai poate rămâne în structurile vechi (personale, mintale, sociale): le rupe” (B. Maggioni). Structurile vechi au fost concepute pentru a sluji un alt tip de viață, o altă viziune a omului și o altă reprezentare a existenței.

Dar nu ajunge nici să schimbăm scenariul: trebuie să-l eliberez pe protagonistul abuziv care sunt eu (și totul ar trebui să fie raportat la mine, să mă rotesc în jurul persoanei mele), să lichidez rolul vechi. Ne trebuie alte gânduri, o altă mentalitate, altă fantezie, altă inimă, gesturi total diferite. Trebuie reinventat rolul. Nu există un “program de convertire”, cum mi s-a întâmplat să aud undeva. Nu. Convertirea nu poate fi programată, pentru că este o “lovitură de scenă” (nu neapărat spectaculoasă, ca aceea care a avut loc la Ninive).

Unul se convertește pentru că își dă seama că i-a ajuns apa la gât, sau, dacă preferăm, “mântuirea la gât”. Se întâmplă, de multe ori, să văd atribuit cuiva un “complex de convertit” nu prea bine precizat (alcătuit din intoleranță, fanatism, nerăbdare, diferite durități, previziuni apocaliptice, trebuințe obsesive de siguranță, interpretări triumfaliste ale istoriei Bisericii…). Dar unul care are acest “complex” înseamnă că nu s-a convertit încă cu totul (de altfel, n-o va face niciodată…), o amână. Este “complexul” pe care îl avea Iona, care de fapt nu s-a lăsat convertit de milostivirea lui Dumnezeu.

Cei lipsiți de experiență fac loc fanteziei

Marele noroc al ninivitenilor a fost acela că erau “lipsiți de experiență”. Iona, da, era fără îndoială un expert. Ținea la teologia sa riguroasă și lăudată, și ar fi preferat să moară decât să schimbe o virgulă, chiar dacă Dumnezeu i-ar fi sugerat corectarea. Pentru Iona contau mai mult convingerile religioase proprii decât persoanele. Atașamentul față de principii îl făceau neuman. Avea o doctrină – și o morală – fără inimă. În catehismul său era totul mai puțin iubirea.

Oful lui Iona este de a fi expert, un competent în ramură. De aceea îi lipsește imaginația. Nu intuiește că de la om trebuie să te aștepți la orice: e mai rău, dar și mai bun (și Dumnezeu o știe). Nu bănuiește forța cuvintelor pe care Dumnezeu i le-a pus în gură. Cetățenii din Ninive, în schimb, sunt experți în vicii și perversiuni diferite, dar sunt incompetenți în religie. De aceea pun în mișcare fantezia și interpretează într-o manieră originală – și chiar puțin ortodoxă – mesajul aruncat în față de acel profet insuportabil. Înțeleg că cei patruzeci de zile sunt acordate pentru distrugerea cetății. Dar că pentru convertire nu mai sunt patruzeci de zile: este numai astăzi.

În urechile lor, cuvintele pe care Iona le arunca cu atâta violență, nu erau clopote de înmormântare, ci o trezire salutară, de-a dreptul o vestire a mântuirii posibile. Ninivitenii, mai ales, au intuit că întoarcerea oferită de Dumnezeu nu este pur și simplu o suspendare a pedepsei, ci “un act pozitiv de iubire” (T. S. Warshaw), o tentativă “disperată” sugerată de speranță, o inițiativă a milostivirii. Teologia expertului Iona este bazată pe “puncte ferme”. Aceea a locuitorilor din Ninive se sprijină pe un “poate” care se clatină, este improbabil (Cine știe dacă Dumnezeu nu-și schimbă gândul…”). Și “poate” al lor corespunde desigur dorinței secrete a lui Dumnezeu.

Profetul meschin mizează totul pe inflexibilitatea divină. “Dumnezeu este implacabil”, pare să anunțe cu o plăcere evidentă, “de data aceasta nu veți reuși să scăpați”. Păcătoșii din “marele oraș” mizează în schimb pe “imprevizibilitatea” divină. Mizează pe voința sa implacabilă de schimbare, care este și voința de a crea și de a re-crea. Profetul speră în adâncul sufletului că Domnul să nu se lase mișcat. Ei bănuiesc că, dacă îmbracă haina de pocăință, Dumnezeu nu va mai purta haina mâniei.

Iona, profet meschin, expert învârtoșat, continuă să nu înțeleagă că ceea ce are Dumnezeu la inimă nu este să ducă la executare condamnarea, ci viața. Nu-și dă seama că “mânia lui Dumnezeu este numai tristețea iubirii sale” (P. Ricoeur). Necredincioșii, dimpotrivă, în fantezia lor necontrolată, ajung să cultive îndoiala îndrăzneață că o schimbare interioară ar putea chiar să modifice cursul evenimentelor. Iona este un expert care greșește răsunător toate previziunile. Orientarea nu este punctul său forte. Când Dumnezeu îl trimite la răsărit, el se îmbarcă pentru apus.

Și, apropo de Ninive, el reușește să-l vadă numai în perspectiva trecutului (tocmai apusul), nu a viitorului care răsare. Întrevede grămada de moloz a nelegiuirilor, nu planta delicată a posibilităților. Va fi omul principiilor. Dar nu este desigur omul începuturilor, martorul speranței. Se descoperă ca un om lipsit de perspectiva transformărilor. Locuitorii cetății condamnate nu au avut posibilitatea de a frecventa un curs specific, nu știu ce înseamnă convertirea. De aceea o improvizează, o inventează cu gesturile și atitudinile juste. Iona, care își dă aere de expert, la curent cu secretele cerului, nu acceptă un Dumnezeu care își “pierde fața”. Ninivitenii descoperă că sunt priviți de Dumnezeu într-o altă manieră. Și au curajul să se pună în fața acelei priviri diferite, care iradiază încredere.

“Ca și cum…”, sau ca niște neexperimentați

Fragmentul lui Paul (lectura a doua) se înscrie într-o parte a scrisorii sale în care, pornind de la întrebări puse în scris de corinteni, înfruntă anumite probleme care privesc viața de căsătorie. Apostolul pleacă de la o presupunere: “timpul (kairos) de acum s-a scurtat”. De fapt el pare să socotească iminentă venirea a doua a lui Cristos. Totuși, deși punându-se în această perspectivă greșită, Paul fixează unele puncte fundamentale:

1 – “Trece fața acestei lumi”. A fost o erupție de har de sus care a determinat dizolvarea scenei acestei lumi. Creștinul, de aceea, nu mai reușește să se adapteze cu scenariul precedent. Stilul său de viață este incompatibil cu o anumită ordine, cu anumite forme ale trecutului.

2 – “De acum înainte… cei ce se folosesc de lume (să trăiască) ca și cum nu s-ar folosi de ea”. Paul nu propune o fugă nerealistă de lume, ci o relativizare a oricărei situații de viață. Creștinul “trece prin” lucruri și diferite experiențe, și nu se instalează în ele. Aș îndrăzni să spun le ating ușor, le trăiesc într-un mod cast. Spunea foarte bine o veche tradiție latină (se întâmplă că trebuie să traducem în latină pentru a înțelege bine ceea ce a fost exprimat în limba noastră…): “ne in eo sistant”. Adică: atenți să nu se stabilească în ea!

Creștinul este mereu proiectat “dincolo” și îndreptat către “altul”. În fond Paul, vorbind ca un ne-expert (cel puțin în privința ultimei scadențe), dă sfaturi juste. Și socotesc că acel “ca și cum” s-ar putea traduce astfel: “ca ne-experți”. Credincioșii, deși trăiesc în lume, sunt ne-experți în privința mentalității dominante în această lume. Ne-experți în privința reprezentărilor care se desfășoară într-un scenariu de acum în descompunere.

Primii discipoli erau niște incompetenți

Dacă ne gândim bine, primii discipoli au acceptat să treacă de la experiență la lipsă de experiență. Ei erau competenți la pescuit. Cât privește noua meserie (Pescari de oameni), nu știau nimic. Erau cu totul incompetenți. “… Sunt convins că nu trebuie și nu se poate descoperi direct propria identitate. Ea se descoperă în măsura în care se implică într-un lucru mai mare decât noi” (V. Frankl).

Discipolii, evident, nu puteau cunoaște această afirmație a celebrului psihoterapeut austriac. În compensație, s-au lăsat atrași fără a opune rezistență spre ceva mai mare decât ei, nu corespunzător cu experiența lor, care era de-a dreptul deasupra înțelegerii lor. Dumnezeu, din partea sa, știe că omul este capabil în toate. Chiar și de a accepta “depășirea”, de a se aventura pe tărâmul lipsei de experiență.

 

* * *

 

Duminica a III-a (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

După ce l-au arestat pe Ioan Botezătorul, Isus a plecat în Galileea, predicând evanghelia împărăției lui Dumnezeu. El spunea: “Timpul s-a împlinit; împărăția lui Dumnezeu este aproape: convertiți-vă și credeți în evanghelie!” Trecând pe malul Lacului Galileii, a văzut pe Simon și pe Andrei, fratele lui Simon, aruncând mreaja în mare, căci erau pescari. Isus le-a zis: “Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni”. Lăsându-și îndată mrejele, ei l-au urmat… (Mc 1,14-20)

Sfântul evanghelist Marcu ne prezintă, imediat după Botezul lui Isus în râul Iordan și după Ispitirea Sa în pustiu, un foarte scurt rezumat al începutului activității sale publice în calitatea sa de Mesia (Cristos). Activitatea publică a debutat imediat după “ieșirea din scenă” a lui Ioan Botezătorul și a constat în vestirea sosirii, în persoana sa, a Împărăției lui Dumnezeu, Împărăție din care poate face parte oricine se convertește și crede în evanghelie. Chemarea primilor ucenici, care a urmat acestei vestiri, impresionează prin spontaneitatea cu care cei patru frați – Petru și Andrei și respectiv Iacob și Ioan – răspund apelului lui Isus. Faptul de a-și lăsa îndată mrejele și a-l urma pe Cristos poate însemna, pe de-o parte, că ei sunt dispuși să înceapă munca de convertire și să creadă în evanghelie și, pe de altă parte, să devină împreună cu Isus pescari de oameni, adică să participe la lucrarea de vestire a Împărăției lui Dumnezeu astfel încât tot mai mulți oameni să aibă parte de Ea. Astfel, atât chemarea cât și răspunsul acestor primi ucenici au caracter exemplar pentru oricare ucenic al lui Cristos.

Fraților, trebuie să vă spun: timpul este scurt. Pe viitor, cei ce au soții să trăiască în așa fel ca și cum nu le-ar avea; cei ce plâng ca și cum n-ar plânge, cei ce se bucură ca și cum nu s-ar bucura, cei ce cumpără ca și cum n-ar stăpâni, cei ce se folosesc de această lume ca și cum nu a s-ar folosi de ea, căci lumea, așa cum o vedem noi, este trecătoare. (1 Cor 7,29-31)

Cele câteva fraze care alcătuiesc lectura a doua a acestei duminici sunt marcate de un ton alert care nu doar impresionează pe cititor (ascultător) ci chiar îl și derutează puțin. Cheia de înțelegere a acestui fragment este propoziția din versetul 29, timpul este scurt, și îi avertizează pe destinatarii mesajului să adopte o distanțare față de orice realitate pământească de vreme ce se află în ajunul (în preajma) unui eveniment de răscruce pentru viața lor. (Distanțarea de realitățile pământești nu înseamnă în acest caz desconsiderarea lor, de vreme ce în capitolele precedente sfântul Pavel se pronunța clar asupra, de exemplu, valorii vieții de familie, etc.) Evenimentul presupus de apostol este întâlnirea cu Domnul sau cu Împărăția Lui, întâlnire care îl așează pe ucenic în contextul acelei realități care îi desăvârșește existența și, mai mult, o face să transceandă temporalitatea.

 

* * *

 

Duminica a III-a de peste an (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Predicator: Pr. Iosif Dorcu
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 25 ianuarie 2009

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.