Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a II-a din Post
Anul B (A, C)

Lecturi:
Geneza 22,1-2.9-13.15-18
Romani 8,31-34
Marcu 9,2-10

Marcu 9,2-10

După șase zile, Isus i-a luat pe Petru, pe Iacob și pe Ioan, i-a dus deoparte pe un munte înalt numai pe ei și i s-a schimbat înfățișarea înaintea lor. Hainele lui au devenit strălucitoare, atât de albe cum nici un albitor de pe pământ nu le putea albi. Atunci le-a apărut Ilie împreună cu Moise și vorbeau cu Isus. Petru, intervenind, i-a spus lui Isus: “Învățătorule, e bine că suntem aici; să facem trei colibe: una pentru tine, una pentru Moise și una pentru Ilie”. De fapt, nu știa ce să spună; căci îi cuprinsese frica. Apoi a venit un nor care i-a învăluit în umbră și din nor s-a auzit un glas: “Acesta este Fiul meu cel iubit, ascultați de el!” Dintr-o dată, privind în jurul lor, n-au mai văzut pe nimeni decât pe Isus singur cu ei. În timp ce coborau de pe munte, le-a poruncit să nu spună nimănui cele ce au văzut, decât atunci când Fiul Omului va fi înviat din morți. Ei au păstrat lucrul acesta pentru ei, întrebându-se ce înseamnă a învia din morți.

 

Autori

pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Ernest Munachi Ezeogu
pr. Anton Dancă
pr. Anton Dancă
pr. Pietro Righetto
pr. Felician Tiba
pr. Alessandro Pronzato
FSC
Diverși alți autori
pr. Șerban Tarciziu

 

* * *

 

Experiența de pe vârful muntelui

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Una dintre cele faimoase experiențe spirituale este cea a rev. Martin Luther King, Jr. A vorbit despre ea în profeticul discurs din Memphis, Tennessee, în data de 3 aprilie 1968. Acel discurs a fost ultimul ținut de el, viața fiindu-i curmată doar câteva ore mai târziu de un glonț. Discursul se încheia astfel: “Ei bine, nu știu ce se va întâmpla mai departe. Ne așteaptă zile grele. Dar nu aceasta mă interesează pe mine acum. Pentru că am fost pe vârful muntelui. Și nu mă mai interesează altceva. Ca oricine altcineva, mi-aș dori o viață lungă. Longevitatea are valoarea ei. Dar nu aceasta mă interesează acum. Doresc doar să fac voia lui Dumnezeu. Iar El mi-a permis să ajung în vârful muntelui. Și am privit în zare. Am văzut țara făgăduinței…”

Vă puteți imagina ce s-ar fi ales de adepții lui Martin Luther King și de mișcarea pentru drepturile civile dacă King ar fi murit fără acel discurs? Ar fi rămas poate în istorie ca un alt visător deziluzionat. Poate că adepții săi și-ar fi pierdut credința în cauza pentru care a trăit și murit King. Poate că ar fi renunțat la mișcarea pentru drepturile civile și la vis. Dar discursul acela a făcut să nu se întâmple așa. I-a pregătit pentru trauma care urma în curând să se întâmple. I-a asigurat că King nu a fost o simplă victimă a întâmplării, ci că moartea sa era cumva parte a planului lui Dumnezeu pentru lunga luptă pentru eliberare.

King și-a comparat propria situație cu cea a lui Moise, care a fost chemat de Dumnezeu să îi scoată pe evrei din sclavia Egiptului, ducându-i în Țara Făgăduinței. După o viață întreagă de slujire, ca și conducător al poporului lui Dumnezeu în lungul drum prin deșert, Moise însuși a murit fără să ajungă în Țara Făgăduinței. Pare imposibil de înțeles cum un conducător ce s-a consumat pe sine pentru cauza eliberării nu reușește chiar el să ajungă să trăiască momentul visat – dar pentru Dumnezeu pare a fi un plan anume, repetat în cazul lui Moise, al lui King și al altora. Pentru a-l ajuta pe Moise și pentru a ajuta poporul evreu să poată trece peste șocul și criza de credință pe care moartea lui urma să o producă, Dumnezeu l-a condus pe slujitorul său pe Muntele Nebo, chiar pe vârful muntelui: de acolo i-a dat ocazia să vadă Țara Făgăduinței. Astfel Moise a avut încă o dată convingerea că Dumnezeu este fidel promisiunii Sale, iar evreii s-au convins încă o dată că Moise era într-adevăr omul lui Dumnezeu, după cum pretindea.

Ceva similar s-a întâmplat și pe Muntele Schimbării la Față din Evanghelia de astăzi. Iacob și Ioan l-au urmat pe Isus deoarece doreau locuri speciale de-a stânga și de-a dreapta Sa (Marcu 10,37). Petru a dorit să știe ce va obține din moment ce a lăsat totul pentru a-l urma pe Isus (Marcu 10,28). Oamenii aceștia credeau că faptul că Isus este Mesia se va transforma într-un profit vizibil, tangibil, în această viață, atât pentru Isus cât și pentru ei, discipolii Lui. Dacă Isus nu i-ar fi pregătit înainte dându-le o idee despre gloria cerească pe care urmau să o primească la sfârșitul drumului lor de credință, discipolii ar fi fost devastați de șocul morții rușinoase a lui Isus, ca un infractor public. Așa după cum experiența din vârful muntelui i-a pregătit Martin Luther King și pe adepții săi, așa după cum experiența de pe Muntele Nebo i-a pregătit pe Moise și pe evrei, la fel și Schimbarea la Față i-a pregătit pe Isus și pe discipolii care urmau să își asume după El conducerea misiunii, pentru trauma ce avea în curând să vină.

Mulți dintre noi ne petrecem viața în valea durerilor și a încercărilor. Ne simțim abandonați de Dumnezeu și începem să ne îndoim de credința noastră, de promisiunile Lui. Dacă rămânem aproape de Isus de-a lungul acestui drum pe care îl reprezintă Postul Mare, avem nevoie doar de o experiență pe vârful muntelui, și atunci toate îndoielile și temerile noastre se vor transforma în binecuvântate convingeri. Doar pentru că ochii noștri au văzut gloria Domnului, gloria care va fi a noastră în viitor.

 

* * *

 

El se roagă pentru mine

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro

(predică pe marginea lecturii a doua)

Ce ați spune dacă l-ați vedea și l-ați auzi pe Domnul nostru Isus Cristos rugându-se pentru Dvs? V-ați simți încurajat să știți că Dumnezeu cunoaște toate problemele Dvs, că nu sunteți singur în fața provocărilor vieții? Vor începe problemele Dvs să dispară din moment ce știți că Fiul lui Dumnezeu este de partea Dvs? Vă veți simți încurajat să faceți pașii decisivi de credință pe care v-a fost frică până acum să îi faceți, știind însă acum că Cristos este alături de Dvs? Astfel răspunde unul dintre primii misionari în America, Robert Murray McCheyne (1813-1843): “Dacă l-aș putea auzi pe Cristos rugându-se lângă mine în camera alăturată, nu m-aș teme de un milion de dușmani.” Dar nu trebuie să îl auzim cu urechile noastre fizice pe Cristos rugându-se pentru noi. Îl putem auzi cu urechile credinței noastre. Pentru că “credința este garanția realităților sperate, dovada realităților care nu se văd” (Evrei 11,1).

Ca și creștini, suntem obișnuiți să ne gândim la Cristos ca la judecătorul nostru. În a doua lectură, din Epistola către Romani, Paul, păstrând imaginea de tribunal, ne invită să îl vedem pe Cristos nu doar ca judecătorul nostru, ci și ca avocatul apărării. Imaginați-vi-l pe Cristos stând în fața tronului de judecată al lui Dumnezeu, expunându-și motivele, punct cu punct, în apărarea Dvs! Ar putea să îi spună Dumnezeu nu lui Cristos? Cine oare, în cer sau pe pământ, ar putea să i se opună lui Cristos și să aibă vreo șansă de reușită? Cu aceste puternice imagini, Paul îi asigură pe creștinii persecutați din Roma că sunt în deplină siguranță și că nu au nimic de ce să se teamă. “Dacă Dumnezeu este pentru noi”, întreabă el, “cine este împotriva noastră?” (Romani 8,31). Răspunsul este clar: nimeni.

Paul dorește să îi asigure pe creștinii zbuciumați din Roma de iubirea infinită a lui Dumnezeu pentru ei. Știm doar că atunci când suntem asaltați de încercări și necazuri din toate direcțiile, prea ușor ne îndoim de existența lui Dumnezeu. Pentru a-i reasigura că într-adevăr Dumnezeu este încă cu ei în suferințele lor, Paul face aluzie la povestea sacrificării de către Avraam a propriului său fiu, Isaac. În primul rând poporul lui Dumnezeu nu trebuie să fie surprins dacă are parte de suferințe nemeritate, din moment ce însuși Fiul lui Dumnezeu a suferit și a murit fără să fi meritat aceasta. În al doilea rând, iubirea lui Dumnezeu este infinită. “El, care nu l-a cruțat pe propriul Său Fiu, ba chiar l-a dat la moarte pentru noi toți, cum nu ne va dărui toate împreună cu El?” (versetul 32).

În timpul persecuțiilor, creștinii erau arestați, duși în tribunale, judecați, găsiți vinovați de trădare și condamnați la moarte. Paul le spune că acuzațiile care li se aduc sunt false iar sentințele sunt nule, deoarece singura judecată ce are valoare este judecata lui Dumnezeu. “Cine va aduce acuză împotriva aleșilor lui Dumnezeu? Dumnezeu este cel care justifică! Cine îi va condamna?” (versetele 33-34a). Apoi face afirmația surprinzătoare, că Cristos stă de-a dreapta lui Dumnezeu, mijlocind pentru noi. “Cristos Isus, care a murit, dar, mai mult, a și înviat, care este la dreapta lui Dumnezeu, intervine pentru noi” (versetul 34b).

Această afirmație surprinde, deoarece conform străvechiului crez al creștinilor, Crezul Apostolic, Cristos (i) a murit, (ii) a înviat, (iii) s-a înălțat și stă de-a dreapta Tatălui, (iv) și va veni să judece viii și morții. Paul nu spune chiar așa. În loc de Cristos care ne judecă vorbește despre Cristos care ne apără. Cristos nu este un observator neutru care vede faptele noastre și ne judecă gesturile și greșelile. El este de partea noastră, sprijinindu-ne cu harul Său, pentru a fi siguri că nu vom cădea. Cu această nouă perspectivă asupra lui Cristos, care nu este un judecător nepăsător ci un avocat dedicat cauzei noastre, Paul încheie cu o serie de întrebări, la care ar trebui să răspundem și noi, astăzi: “Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos? Oare necazul, sau strâmtorarea, sau persecuția, sau foametea, sau lipsa de haine, sau primejdia, sau sabia? [...] În toate acestea noi suntem mai mult decât învingători prin cel care ne-a iubit” (versetele 35 și 37).

 

* * *

 

Puterea jertfei

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Presa Bună

De la prima privire a lecturilor de azi, pe care le-am ascultat, desprindem ideea centrală: puterea jertfei.

Abraham își atrage binecuvântarea lui Iahve de a avea urmași numeroși ca stelele cerului și cât nisipul de pe țărmul mărilor, dar mai ales promisiunea mesianică de mântuire a tuturor popoarelor printr-unul din urmașii săi. Toate acestea pentru disponibilitatea sa de a-l jertfi chiar pe fiul său Isaac la cererea lui Dumnezeu.

Dacă lui Iahve i-a fost milă de Abraham și în locul fiului s-a mulțumit cu jertfa unui berbec, față de sine însuși n-a avut milă și l-a jertfit pe propriul său Fiu făcut om pentru realizarea făgăduințelor făcute lui Abraham: Isus coboară de pe Tabor pentru a urca Golgota și pentru a-și da viața pentru a ne da nouă o viață nouă.

Dacă aruncăm o privire oricât de rapidă asupra întregii Biblii, nu se poate să nu fim surprinși de importanța și universalitatea jertfei. Ea cuprinde întreaga istorie: lumea primitivă: Apoi a făcut Noe un jertfelnic Domnului; și a luat din animalele cele curate și din păsările cele curate și le-a adus ardere de tot pe jertfelnic (Gen 8,20); în perioada patriarhilor (cf. Gen 15,9); epoca mozaică (Ex 5,3); perioada judecătorilor și a regilor (Idt 20,26; 1Rg 8,64); lumea de după exil (Ex 3,1-6). În orice timp jertfa este metronomul care bate ritmul vieții particulare și colective. Apariția misterioasă a marelui preot Melchisedec (Gen 14,18) revelează tradiția unei jertfe de pâine și vin; acțiunea liturgică a lui Ietro, socrul lui Moise (Ex 18,12) etc. lărgește și mai mult orizontul asupra jertfei care exprimă pietatea din simțul religios al omului. Profeții, în viziunea lor asupra viitorului, nu uită să amintească și de jertfele păgânilor: Pe aceștia îi voi aduce pe muntele meu cel sfânt și-i voi bucura în lăcașul meu de rugăciune. Arderile lor de tot și jertfele lor vor fi primite la altarul meu; căci templul meu, lăcaș de rugăciune se va chema pentru toate popoarele (Ex 57,7; 66,20; Mal 1,11). Când scriitorii Vechiului Testament trasează liniile mari ale istoriei, ei nu pot concepe viața religioasă fără jertfe. La inaugurarea templului, jertfele aduse de Solomon au fost impresionante: douăzeci și două de mii de boi și o sută și douăzeci de mii de oi în timp de șapte zile (cf. 2Cr 7,5); iar la inaugurarea reconstruirii lui (anul 64 d.C.) s-au înjunghiat 255.600 de miei, conform relatării istoricului Iosif Flaviu.

Noul Testament va preciza mai bine sensul jertfei consacrând-o în chip original și definitiv în Cristos Isus.

Sensul profund al jertfei se află în adâncul sufletului omenesc și spre el sunt ațintiți ochii lui Dumnezeu.

Isus stătea odată aproape de cutia milelor de la templu și privea cum oamenii puneau obolul lor. Bogații puneau mult. Venind o văduvă săracă a pus doi bănuți. Isus, chemând pe ucenicii săi, arătându-le ceea ce a făcut femeia sărmană, le-a zis: Vă spun adevărul, această văduvă săracă a pus mai mult decât au pus toți ceilalți împreună. Căci toți au pus din ceea ce aveau de prisos, dar ea a pus din lipsa ei tot ce avea (Mc 12,41-44). Valoarea jertfei stă în iubire: dă tot acela care iubește neîmpărțit.

Și Dumnezeu, ne asigură sfântul Paul, ca de altfel și sfântul apostol Ioan, nu l-a cruțat pe însuși Fiul său, dar l-a dat total la moarte pentru noi toți, pentru a ne dovedi iubirea ce ne-o poartă. Din acest motiv, nici o jertfă adusă de om nu-i plăcută lui Dumnezeu, dacă nu poartă pecetea iubirii.

Prin jertfă se desăvârșește în noi o certitudine, o siguranță că Dumnezeu este de partea noastră, fiindcă dăm ca să ne identificăm cu dânsul, care ne-a dat tot ce avea mai scump: pe Fiul său preaiubit. Isus insistă asupra acestei identificări cu Tatăl prin iubire când spune: el face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și trimite ploaia peste cei drepți și peste cei nedrepți (Mt 5,45).

Isus, desăvârșind Legea și profeții, a desăvârșit și jertfele Vechiului Testament. În acest context apare pe Tabor între Moise și Ilie și glasul Tatălui ne cere să ne unim cu jertfa lui Cristos – Pe dânsul să-l ascultați! -, iar jertfa lui Cristos de pe cruce este singura jertfă care dă valoare jertfelor dinainte și după prin Euharistie.

Numai meditând cu seriozitate aceste adevăruri putem ajunge la convingerea lui C. Balbo, care spunea: Fără jertfa vieții nu se face nimic mare, nimic normal în această lume. Lumea merge înainte prin forța victimelor sale sacrificate. O viață divino-umană sacrificată pentru noi este cea mai mare faptă a istoriei omenești. Oare chemarea părinților nu este de a se jertfi pentru fericirea copiilor lor? Și fericirea nu va crește în proporție cu numărul de jertfe? Și fericirea copiilor nu va izvorî din exemplul primit de la părinți?

Deci, nu se poate fericire fără jertfă, fără durere?

Se poate, dar numai în cazul în care sufletul este curățat total de păcat și de teamă. Când Isus i-a luat pe Petru, Iacob și Ioan și i-a dus pe un munte înalt și înaintea lor s-a schimbat la față, a vorbit cu Moise și cu Ilie, a voit să le demonstreze faptul că speranțele omenirii se vor realiza parțial: omul poate fi fericit și aici pe pământ, poate spune cu Petru: Doamne, bine ne este nouă să fim aici, dar evanghelistul Marcu ține să facă această remarcă: Nu știa ce să spună, fiindcă erau înspăimântați. Oricât de mare ar fi fericirea pe acest pământ, spaima se va ține mereu ca scaiul de om. Petru credea, în frica lui de a nu pierde fericirea, că o poate ține în trei colibe. Ceva mai târziu se vor convinge ucenicii că numai jertfa duce la strălucirea învierii, prefigurată în schimbarea la față, că numai învierea poate ține fericirea în suflet și nu în colibă, că numai învierea are putere să oprească timpul prin nimicirea morții.

Datoria noastră pământească, printre altele, este de a face din fiecare suferință o jertfă plăcută lui Dumnezeu. Majoritatea oamenilor, dacă nu chiar 99,99%, sunt intrigați de problema suferinței. De ce trebuie să suferim atât de mult? De ce să sufere cei nevinovați dacă suferința este o pedeapsă a păcatului?

Pe cât sunt unii de intrigați de problema nefericirii, pe atât se mai găsesc unii să fie intrigați de problema fericirii din lume. De ce este omul fericit, când este, când se simte fericit? De ce se bucură mirele de mireasă și mireasa de mire? De ce se bucură părinții de copiii lor? De ce se bucură omul de știință când face o descoperire? De ce râd copiii când se joacă? De ce se cântă, se dansează și se chiuie de fericire atât de des? Pe cei mai mulți îi întâlnim plângând sau zâmbind? La televizor sau la radio se transmit mai multe înmormântări sau mai multe spectacole de umor? Și, dacă îmi veți spune: Munca îmi dă dreptul la fericire, vă voi întreba: De ce se bucură cei care nu muncesc? De ce nu se bucură animalele sau mașinile care muncesc mai mult decât oamenii?

Fericirea este un mister la fel de mare, ba mai mare chiar, decât durerea. Fiind vorba de un mister al fericirii și al durerii, de un tot al vieții, nu putem dezlega taina fericirii de taina durerii, așa cum nu putem înțelege Taborul fără Calvar și nici Calvarul fără Tabor. Pe acest pământ nu este durere fără bucurie și nici bucurie fără durere, fiindcă această viață este o țesătură de fire albe și negre, este o evoluție în plină schimbare pentru o viață nouă. Durerea nu vine din afară, ea vine din noi, din faptul că nu înțelegem necesitatea schimbării: ne atașăm de cele vechi și am voi să rămânem pironiți în ele, pe când cele noi cer o renunțare la cele vechi; prin această renunțare avem impresia că ne pierdem, că ne nimicim pe noi înșine; ceea ce nu-i deloc adevărat; dar nu înțelegem. Taina Calvarului nu este cu nimic mai măreață decât taina Taborului. Isus singur este cheia pentru amândouă, astfel că, de când există creștinismul, suferința oamenilor nu s-a micșorat, dar prin crucea lui Isus i s-a destăinuit sensul: suferă fericit acela care acceptă viața cea nouă care izvorăște din iubirea Creatorului. Bucuria a crescut în lume prin învierea lui Isus, fiindcă a eliberat omenirea de disperarea nimicirii totale și i-a dat garanția că morții trăiesc alături de el; ca dovadă îi avem pe Moise și Ilie.

Credința ne va ține tari, neclintiți și fericiți sufletește în mijlocul tuturor necazurilor necesare trecerii de la o viață veche la una nouă, dacă participăm cu iubire cât mai des la jertfa euharistică, la îndemnul celebrantului: Rugați-vă, fraților, ca jertfa mea și a voastră să fie plăcută lui Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, și răspundem: Să primească Domnul jertfa din mâinile tale spre lauda și mărirea numelui său, spre folosul nostru și al întregii sale sfinte Biserici. Amin.

 

* * *

 

Isus a luat cu sine pe Petru, Iacob și Ioan

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună

Rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii de azi cuprinde în sinteză toate problemele legate de liturgia cuvântului și anume: 1) Taborul constituie marea “chemare-poruncă” a Tatălui ceresc; și știm că orice chemare este un dar și darul este dovada iubirii; 2) “ascultarea” este jertfă, renunțare la voința proprie, intrare în logica divină: acceptarea crucii; 3) recunoașterea slăbiciunii proprii este smerenie și suntem slabi mai ales în suferință din cauza egoismului; 4) avem trebuință de o purificare internă în lumina credinței și 5) Taborul este preludiul escatologiei noastre: bucuria în a vedea Fața lui Dumnezeu. Acestea sunt problemele pe care le vom trata pe scurt.

Tatăl ne cheamă printr-un Soare care răsare din înălțimi (Lc 1, 78). Fragmentul constituie, în evanghelia după Marcu, drept culmea revelației: Isus, declarat drept «Mesia» din partea Tatălui, descoperă ucenicilor săi că: a fi Mesia înseamnă a suferi. Și, fiindcă omul nu are în sine sensul lucrurilor lui Dumnezeu, Mesia îl va da atât lor, cât și lumii întregi. Marcu subliniază că ucenicii n-au înțeles sensul schimbării lui Isus la față. Există totuși o soluție pentru a-l înțelege: de a-l asculta pe Cristos, a-l vedea pe Cristos, a-l mărturisi ca Fiu al Tatălui, a-l urma pe calea crucii. Centurionul roman care i-a străpuns inima, văzându-l murind în acest fel, a zis: Cu adevărat omul acesta era Fiul lui Dumnezeu (Mc 15, 39).

Ascultarea de Fiul omului este chemare la purtarea crucii de fiecare zi (cf.Mt 16, 24).

Problema suferinței și a răului stă la baza multor crize de credință. Desori se spune: Dacă există un Dumnezeu, pentru ce această nenorocire, moarte prematură, trădare a iubirii? Chiar și în viața celor mai credincioși există atâția De ce?

Cei care au căutat răspunsul la problema suferinței numai cu lumina rațiunii au ajuns la concluzia că ea este fără sens, este o absurditate. Teologia sapiențială a Vechiului Testament, homo biblicus – omul Scripturii – a considerat-o ca pedeapsă pentru păcat (cf. Gen 3,17). Iob face un pas mai departe și își pune suferința, simțind că suferă fără păcat, în contextul suferinței întregii omeniri și o consideră ca pe o muncă, pentru care își așteaptă plata. Moise consideră suferința ca pe o încercare a iubirii și fidelității poporului față de Iahve (cf. Dt 13,4); Cristos pune suferința în logica lui Dumnezeu: ea face parte din planul iubirii, prin ea se afirmă superioritatea spiritului asupra materiei (Isus în luptă cu Ispititorul, duminica trecută). Privită în sine, suferința apare ca o structură a firii: un gol, o lipsă; pe plan fizic este lipsa sănătății, pe plan moral este lipsa harului. Răul fizic și răul moral lipsesc viața de sensul ei legitim. Răul fizic și cel moral formând o lipsă comună, trebuiesc tratate împreună. Omul, după scriitorul biserices Tertullian, a fost creat din trup și suflet nemuritor și îmbrăcat în Duhul Sfânt. Păcatul l-a dezbrăcat pe om de Duh, iar trupul și sufletul și-au pierdut sensul, călăuza, ținta: omul se simte un rătăcit în Cosmos și îl apucă frica, din lipsă de siguranță.

Ascultarea constituie efortul de a găsi ceea ce s-a pierdut din vină, este terapia comună a lipsei. De aceea va spune sf. Augustin că cine ne-a creat pe noi, fără de noi, nu ne mântuiește fără de concursul nostru. Ca încurajare pentru efortul nostru, Tatăl, care își exprimă plăcerea sa față de Fiul-slujitor, este acela care îl va primi la dreapta sa; ucenicii, care îl ascultă vor intra prin credință în misterul lui Mesia suferind, vor avea parte de înviere și slavă.

Răspunsul nostru la chemarea lui Dumnezeu este înlesnit de comportamentul lui Avram (Lectura I-a:Gen 22, 1-9a. 1-13. 15-18). Avram, observând cum contemporanii săi păgâni îi jertfeau zelor pe primii lor născuți, și-a zis că el nu poate rămâne mai prejos în iubire față de Dumnezeul cel adevărat care i-a vorbit atât de clar. Istoria episodului de pe muntele Moria, unde Dumnezeu i-a cerut să-și jertfească pe unicul său fiu, este captivantă, numai că trebuie să știm s-o citim și s-o înțelegem în cheie teologică: este pus la încercare un om drept. Cu toată durerea el acceptă jertfa fiului. Dumnezeu îl oprește; el nu vrea moartea omului, ci viața. Atunci Avram l-a considerat pe Isac drept dar dublu din partea lui Dumnezeu: născut din Sara cea sterilă și apoi slavat de la moarte, îi umple golul fizic și moral. Logica lui Avram se înscrie în logica voită de Dumnezeu: nu de a păstra pentru a avea, ci de a dărui pentru a ne crea o nouă legătură prin care să devenim ceva mai mult, fiindcă nu ceea ce avem ne dă sens vieții ci ceea ce suntem în raport cu Creatorul.

Recunoașterea slăbiciunii noastre interne: inima ne este slabă în suferințe din cauza egoismului, fiindcă vrem să păstrăm ceva numai pentru noi. Pentru a înțelege ceea ce suntem, față de disponibilitatea lui Avram, voi face o comparație cu Iordanul și cele două mări pe care le formează: Marea Galileei și Marea Moartă. Apele Iordanului izvorăsc din muntele Hermon și vor străbate o cale lungă de 252 km. În drumul lor se opresc într-o vale și aici fac ceva deosebit, ca toate să se bucure de viață: ființele din apă ca și vegetația din jur. Iordanul răsplătește ținutul Galileei fiindcă nu-l ține prizoner, îi dă druml mai departe și după câțiva zeci de kilometri este reținut de o vale adâncă, cu peste 392 de metri sub nivelul Mării Mediterane. Și, fiindcă această vale ține Iordanul numai pentru sine, apele lui nu mai întrețin nici un fel de viață, nici în apă și nici pe maluri: este Marea Moartă.

Avram este izvorul credinței; el răspunde la chemarea Domnului și pornește din Ur-ul Caldeei și se oprește pe muntele Moria, unde devine «mare» în vârf de munte, fiindcă a înțeles că ceea ce a primit trebuie să dea. Urmașii săi însă, slăbind în credință, au străbătut calea de la muntele Moria până în Egipt, apoi s-au oprit la muntele Sinai și s-au închinat «vițelului de aur» și au ajuns până pe Calvar, unde, în loc să se închine Fiului lui Dumnezeu, l-au răstignit și pe vârf de munte au devenit «marea moartă», încercând să ucidă tot ceea ce ar fi crescut datorită credinței lui Avram. Isus a venit să întoarcă Iordanul, să-i scoată apele din marea moartă și să le reverse asupra omenirii, de aceea, ca un soare care răsare din înălțime, de pe muntele Tabor, pătrunde cu strălucirea dumnezeirii sale în valea morții și evaporă apele, le ridică în nori și le lasă să cadă ca ploaia bogată prin Duhul Sfânt asupra lumii întregi, ca toți să devină fiii lui Avram prin credință (cf. Rom 4,16; Gal 3, 9. 29).

Dacă egoismul intern caută să rețină numai pentru sine darul divin al credinței și nu-l face operativ prin caritate, omul devine ca o mare moartă: Credința fără fapte este moartă (Iac 2, 17).

Postul, rugăciunea și pomana ne schimbă la față, ne fac asemenea norului luminos în care a apărut Cristos pe Tabor și în acest caz nu-i trebuință de colibe pentru a ne menține fericirea, fiindcă o vom gusta din roadele produse de apele Iordanului, de Duhul Sfânt, zi de zi, an de an, lăsându-ne conduși precum Avram.

Cristos, care din iubire față de Tatăl care a pus în el toate comorile înțelepciunii și ale științei (cf. Col 2,3), s-a rugat, a postit, ne-a dat de pomană Trupul și Sângele său ca hrană și băutură, care a murit și a înviat pentru noi, nu-i dispus să ne comdamne, așa cum arată sf. Paul în lectura a II-a (Rom 8, 31b-34), nu-i dispus să ne piardă. Atunci, se întreabă apostolul neamurilor: Cine va putea să ne despartă de dragostea lui Cristos și a Tatălui? Din context, răspunsul este numai unul: numai egoismul din noi ne poate separa de iubirea lui Dumnezeu; el în nici un caz nu va avea inițiativa rupturii noastre de Isus.

Chemarea-poruncă a Tatălui de pe Tabor de a-l asculta pe Isus este esențială: de a ne boteza cu Cristos în Iordan, de a intra în sânul Bisericii sale cu trup și suflet, să ne îndreptăm spre «marele mort» de pe Calvar, ca apoi să ne revărsăm, prin acțiunea Duhului care l-a înviat pe Cristos din morți, ca o binecuvântare asupra întregului pământ, adică: așteptarea slavei lui Cristos care se va arăta în noi nu trebuie să închidă, să blocheze în colibe vestirea Evangheliei, ci trebuie să fie pusă în evidență prin jertfă, prin crucea de fiecare zi, trebuie vestită în lumina Soarelui care a răsărit din înălțimi, de pe acoperișul caselor (Mt 10,27), fiindcă numai ea este Cuvântul hrană care dă viață veșnică.

Să încheiem cu rugăciunea pe care am dezvoltat-o în această predică și să spunem cu toată credința și iubirea: Dumnezeule, care ne-ai poruncit să ascultăm de Fiul tău iubit, întărește inimile noastre u hrana cuvântului tău, ca, purificându-ne privirea lăuntrică, să ne putem bucura de vederea gloriei tale (LR). Amin.

 

* * *

 

A II-a duminică din Post (pentru copii)

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia

1. Introducere

O femeie s-a dus la fântână: o mică oglindă tremurândă, foarte limpede printre arborii pădurii. În timp ce cobora ulciorul pentru a scoate apă, a observat în apă un fruct mare, roșiatic, atât de frumos încât parcă spunea: “Ia-mă!”

A întins mâna ca să îl ia, dar fructul a dispărut și a reapărut abia când femeia și-a scos mâna din apă. Lucrul acesta s-a întâmplat de două sau de trei ori. Atunci femeia a început să scoată apă ca să sece fântâna. A lucrat îndelung, privind mereu spre fructul misterios; dar când a reușit să scoată toată apa, și-a dat seama că fructul nu mai era. Dezamăgită din cauza iluziei, era gata să plece, când a auzit un glas din arbori: “De ce cauți jos? Fructul este sus…” Femeia a ridicat ochii și a văzut atârnând de o creangă deasupra fântânii fructul frumos al cărui reflex l-a văzut în fântână… (Povestire din insula Zanzibar).

Nu trebuie să privim doar spre pământ; trebuie să acordăm timp suficient și pentru a privi în sus, să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu și să trăim ca fii ai săi, în așteptarea intrării în împărăția sa.

2. Tema

“Aceasta este dorința inimii mele: să merg în lumina Domnului”.

3. Mesajul zilei

Suntem în Postul Mare. Pentru a ne încuraja să îl urmăm cu entuziasm pe Isus ispitit și suferind, Biserica ne invită și să privim spre Isus glorios, Isus transfigurat.

După luptă, bucuria și victoria sigură. Fiecare noapte se termină cu zorii și din nou cu soarele.

Pe chipul lui Isus strălucește gloria Tatălui.

- Isus este încoronat cu glorie și cu strălucire: este ridicat Domnul peste întreg universul. Într-adevăr, Tatăl ne spune: “Acesta este Fiul meu preaiubit în care îmi aflu toată bucuria: de el să ascultați!”

- Pe chipul lui Isus strălucește gloria divinității.

- Este Fiul lui Dumnezeu, înfăptuiește operele lui Tatălui: vindecă bolile, învinge diavolul, potolește furtuna, învie morții. Răspândește vestea cea bună.

- Pe chipul lui Isus strălucește lumina sfințeniei.

- Nimeni nu are un suflet mai nobil decât al lui; este supus Tatălui. Nimeni nu este mai bogat în virtuți decât el: amintim atenția lui deosebită față de suferința umană, sărăcia vieții lui, iubirea sa față de cei păcătoși, capacitatea lui de a scruta inimile, loialitatea lui, fascinația lui divină…

- Pe chipul lui Isus strălucește lumina iubirii celei mai mari.

- Dacă din iubire față de om chipul lui Isus este suferind, pe de altă parte, strălucește datorită asemănării cu Dumnezeu = Iubire. Ne iubește mai mult decât orice: ne iubește până la a-și da viața pentru noi.

Strălucește pe chipul nostru gloria Tatălui. De ce?

- Suntem creaturi strălucite ale lui Dumnezeu.

- “Doamne, cine este omul să te gândești la el?… Cu puțin l-ai făcut mai mic decât pe îngeri; l-ai încununat cu slavă și cu măreție: i-ai dat putere peste toate creaturile…” (Ps 8).

- Suntem fiii lui Dumnezeu!

- “Cât de mare este iubirea pe care ne-a arătat-o nouă Dumnezeu: suntem realmente fiii săi… Vom fi asemănători cu El!” (1In 3,1-2).

- Să oglindim lumina lui Isus.

- “Va veni să ne viziteze un soare de sus, pentru a-i lumina pe cei care zac în întuneric și în umbra morții”.

- Suntem flori… de noapte: când va apărea soarele, culorile noastre vor străluci. Suntem diamante… în întuneric… Suntem chibrituri, veioze stinse; dar când va ajunge la noi “curentul” lui Isus, vom străluci!

Să părăsim întunericul păcatului și al răului. Să ne reînnoim lumina Botezului nostru. Dumnezeu este bucuria noastră. Noi suntem slava lui Dumnezeu!

4. Exemple

Prin Isus transfigurat, fiecare copil trebuie să întrevadă destinul său divin și veșnic, în ciuda împrejurărilor dureroase ale vieții. Urmarea lui Isus până pe Calvar înseamnă participarea și la învierea sa.

a) Ludovic al IX-lea, regele Franței, care a ajuns la cinstea altarelor, discuta într-o zi probleme de stat cu un ambasador.

Acesta, care printre altele era și un adulator abil, i-a spus regelui:

- Maiestate, vă felicit pentru că v-ați născut în acest regat preanobil și înfloritor.

La care suveranul a răspuns:

- Nu aceasta este adevărata mea glorie, ci faptul că m-am născut în credința cea adevărată; și țin să fiu numit “Ludovic de Poissy” pentru că aceea este localitatea în care am fost botezat.

Și se semna: Ludovic de Poissy, din respect și recunoștință pentru sfântul Botez.

b) “În casa mea sunt două camere, două paturi, o fereastră mică și o pisică albă.

În casa mea mâncăm numai seara, când tăticul meu se întoarce acasă, cu sacoșa plină de pâine și de pește uscat.

În casa mea suntem săraci, dar tăticul meu are privirea senină, mama mea are privirea senină, fratele meu are privirea senină, eu am ochii senini, și chiar și pisica are privirea senină.

Când suntem toți așezați la masă, în casa noastră parcă a coborât cerul” (o fetiță de 8 ani din Costarica).

c) Un băiat numit Erasmus Jacob, s-a întors acasă dând șuturi unei pietre transparente găsite în râul Orange.

Mama, după ce a strigat la el: “Îți vei strica pantofii”, a luat piatra în mână. Părea sticlă foarte tare. Le-a arătat-o vecinilor. Un comerciant aflat în trecere a cumpărat-o pentru câțiva bănuți și în Città del Capo a intrat la un bijutier, a aruncat-o pe masă și a spus:

- Uitați-vă puțin la ea. Poate că valorează ceva.

Bijutierul a înțeles imediat și l-a chemat pe patron.

- Unde ați găsit acest diamant? a întrebat acesta.

- Diamant? Nu mă luați în râs. L-am cumpărat de la un băiețel din Kimberly care se distra dându-i șuturi. I-am dat o jumătate de liră sterlină și mă tem că am făcut o afacere foarte proastă.

- Acesta valorează o mie de lire sterline! a replicat expertul.

Zvonul s-a răspândit, ziarele au scris despre el. Câteva sute de persoane au început să răscolească nisipurile de la Orange, câmpiile din Kimberly. Și puțin mai târziu, un păstor a găsit o piatră transparentă, foarte mare: un diamant de 81 de carate. Din vânzarea lui a cumpărat 500 de oi, zece vaci și un cal.

A fost o explozie, un potop. Mii de căutători au întors pe dos malurile Orangelui. Alții au intrat mai în adânc, unde specialiștii spuneau că există un teren vulcanic. În câteva nopți s-a ridicat un oraș de barăci. Alte diamante, mereu alte diamante erau scoase din pământ… (C. Daniele-D. Zanella).

Noi suntem “diamantele lui Dumnezeu”; să nu ne subevaluăm, chiar dacă părem cioburi de sticlă.

d) Le putem sugera copiilor noștri, mai ales în timpul acestui post, să păstreze o oarecare demnitate, amintindu-le că sunt copii ai lui Dumnezeu:

- în cuvinte: “Gata cu înjurăturile!”

- în acțiune: “Gata cu lipsa de educație!”

 

* * *

 

Duminica a II-a din Postul Mare

Autor: pr. Felician Tiba
Copyright: Predici.cnet.ro

Cine merge astăzi în Țara Sfântă și urcă Muntele Tabor are parte de o priveliște deosebit de minunată. Până pe Muntele Tabor însă, mai ales pentru cei cu rău de înălțime sau cu rău de mașină, s-ar putea ca, din cauza serpentinelor, să li se facă rău. O dată ajunși sus, pentru toți aceștia, răul de mașină sau răul de înălțime, este înlocuit cu splendoarea a ceea ce le este dat să vadă și să trăiască. Sunt pe locul în care cu două mii de ani în urmă, Isus Cristos se schimba la față în prezența celor trei apostoli, Petru, Ioan și Iacob.

Ne aflăm în timpul sfânt al Postului Mare, iar Biserica, ne propune astăzi spre reflexie și spre însușire fragmentul evanghelic în care evanghelistul Marcu relatează momentul schimbării lui Isus la față.

Mai întâi însă ne vom opri la prima lectură, cea în care Abraham este invitat de Dumnezeu să-l ia pe propriul său fiu, să-l ducă pe Muntele Moria și să-l sacrifice acolo, în semn de ascultare și supunere față de voința lui Dumnezeu. Un gest care, la prima vedere, pentru cine nu cunoaște cât de cât Sfânta Scriptură, scandalizează: Dumnezeu, autorul vieții, cel care i-a creat pe oameni din iubire, cere unui om să sacrifice un alt om, ba mai mult, pe propriul său fiu. O mare încercare și în același timp un moment de cumpănă, chiar și pentru cei mai fideli lui Dumnezeu.

În sens strict însă, evenimentul nu este decât o punere la încercare a credinței lui Abraham și așa trebuie să rămână.

În sens larg, el ne trimite cu gândul la sacrificiul lui Dumnezeu-Tatăl, care își dă Fiul, pentru ca, prin moartea pe cruce, să-i mântuiască pe oamenii căzuți în păcat.

Scena din prima lectură, în cazul nostru, al celor care ne aflăm în drum spre sărbătoarea Învierii are rolul de a ne aminti că lui Dumnezeu trebuie să-i dăm ascultarea noastră, că Dumnezeu nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii, că el nu vrea moartea păcătosului, ci întoarcerea lui și că ascultarea este mai presus decât oricare alt sacrificiu.

În cazul lui Abraham, Dumnezeu nu este interesat nici pe departe de moartea lui Isac, ci doar de credința lui Abraham. Nu răul-moartea lui Isac îl interesează pe Dumnezeu, din toată această scenă, ci binele-credința lui Abraham, pentru că toate acestea, privite în lumina evangheliei de astăzi, a schimbării lui Isus la față, devin victorie. Cel care crede este victorios! Numai cel care luptă are posibilitatea ca la capăt să se învrednicească de harul victoriei. Ceea ce i s-a socotit lui Abraham drept credință a fost capacitatea lui de a asculta până la capăt, de a lupta până la capăt, știind că singura răsplată și singura logică în tot ceea ce făcea, era numai și numai Dumnezeu.

Spuneam la început că cel care urcă astăzi pe Muntele Tabor, dacă are nefericirea să se simtă rău până în vârf, acolo, în vârf, unde se află și o Biserică deosebit de frumoasă, plină de simbolistică din punct de vedere arhitectural, este răsplătit și cu o vedere splendidă a Văii Isreelului, vale străbătută de râul Chișon, râu care face ca de-o parte și de alta a lui să crească o vegetație, care ar face invidios și pe cel mai bun agricultor. Efortul este răsplătit cu splendoare.

Efortul apostolilor de a-l urma pe Isus, renunțarea la ceea ce era al lor, la modul lor de viață, chiar la voința lor, este încununat pe Muntele Tabor cu vederea unei frânturi din paradis.

În viziunea lor, de data aceasta, a apostolilor, nimic nu mai conta din ce a fost până atunci; nici efortul urcării pe munte, nici renunțărilor lor și nici măcar voința lor. “Să facem trei colibe” (Mc 9,59), o reacție care nu are nimic aparent cu ceea ce se întâmplă. Era clar; ucenicii erau fascinați de ceea ce se derula în fața privirii lor limitate de natura umană. Era prea mult să-l vadă pe Isus în splendoarea strălucirii sale paradisiace, de aceea i-a cuprins confuzia. “Să facem trei colibe” (Mc 9,59). Să se fi gândit oare la trei lăcașuri în care să locuiască pentru totdeauna aici pe pământ cele trei personaje? Să-și fi amintit într-o fracțiune de secundă de vechiul cort al alianței, care cuprindea prezența lui Dumnezeu? Sau pur și simplu, în tulburarea dată de emoție, nu mai știau ce spun? Indiferent însă pentru care variantă optăm, un lucru e sigur; strălucirea lui Isus i-a marcat, i-a fascinat.

Deseori, în Postul Mare se face aluzie la pregătirea pe care trebuie să o facă creștinii în vedere marii sărbători a Învierii, pregătire care fără doar și poate, trebuie să treacă prin drumul purificator al căii sfintei cruci. Până la înviere, Isus a trecut prin cruce. De aceea, până la Paști, Biserica propune credincioșilor devoțiunea atât de emoționantă a căii sfintei cruci, din nou poate, pentru mulți, motiv de scandal, pentru alții, motiv de mare încercare, iar pentru alții, un mod de a înțelege suferința proprie.

Cheia înțelegerii tuturor acestor “probe” sau încercări la care este supus și Abraham în prima lectură și Isus pe drumul crucii până la înviere stă în afirmația apostolului Paul din a doua lectură de astăzi: “…El nu l-a cruțat pe propriul său Fiu, ci la dat la moarte pentru noi toți, cum ar putea să nu ne dăruiască toate împreună cu el?” (Rom 8,32)

Atât încercarea lui Abraham cât și schimbarea lui Isus la față înaintea celor trei apostoli, trebuie să le vedem din perspectiva dorinței lui Dumnezeu de a salva lumea. El care, din preaplinul darurilor sale se oferă să împartă cu cineva, îl creează pe om și vrea să împartă cu el bogăția sa. Dar omul vrea, nu bogăția lui Dumnezeu, ci bogăția sa proprie. Se vrea el însuși un “dumnezeu” și cade astfel în păcat.

Omul se vrea suveran peste ceea ce nu i-a aparținut niciodată cu titlul de proprietate; e vorba de aceasta lume. Nici măcar Isac nu putea să aparțină întru totul lui Abraham, deoarece dumnezeu era cel care îl plămădise. Nici frântura de cer de pe fața lui Isus, nici Moise și nici Ilie, nu puteau să aparțină întru totul celor trei apostoli și să-i cuprindă în cele trei colibe.

În această lume totul este efemer; doar împlinirea voinței lui Dumnezeu (prima lectură) devine victorie, devine cer (evanghelia) și toate acestea din inițiativa gratuită a lui Dumnezeu (a doua lectura).

Într-un compartiment de tren, o fetiță se joacă de zor în brațele mamei sale. Era destul de mare încât să depășească simplul plâns și simpla dare din mâini. În satisfacția pe care i-o oferea atmosfera din jur, cu o jucărie în mână, din greșeală atinge ochiul mamei. L-a atins destul de tare pentru ca mama să nu mai poată continua călătoria. A coborât în primul oraș și a mers imediat la un oftalmolog. Diagnosticul era destul de sumbru: nu va mai putea vedea niciodată cu acel ochi. Jucăria îi atinsese unul din nervii principali ai ochiului. Așadar, rămăsese oarbă la un ochi. Cu celălalt însă încerca să vadă frumusețea lumii și în ea pe fetița ei care continua nestingherită să se joace.

Acesta este Dumnezeu; după ce omul prin păcat “îi scoate ochiul”, uneori din neatenție, alteori din rea voință, omul, de mii de ani continuă parcă indiferent, să joace jocul vieții. Nu-l interesează prea mult că “a înroșit” ochii lui Dumnezeu prin atitudinea sa păcătoasă. El continuă să facă jocurile sale, uneori meschine, alteori indiferent față de voința lui Dumnezeu.

În Duminica a doua din Postul Mare, Biserica ne îndeamnă să ascultăm de voința lui Dumnezeu, chiar dacă această voință înseamnă “jertfirea lui Isac”, jertfirea capriciilor noastre, a hobby-urilor noastre, a distracțiilor noastre, a pretențiilor și a dorințelor noastre, uneori greu de înțeles și pentru noi. Doar ascultând de voința divină, ne vom putea alătura celor trei apostoli pe Muntele Tabor și cu ei ne vom putea bucura de fărâma de cer de pe fața lui Isus, cer care odată experimentat, nu poate să nu ne schimbe.

Să-l lăsăm pe Dumnezeu să ne dea din preaplinul darurilor sale, să ne dea din cerul său și să nu-i “scoatem ochii”, acuzându-l că ne cere lucruri imposibile. Amin.

 

* * *

 

A se urca pe un scaun pentru a-l vedea pe Dumnezeu

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro

Dumnezeu uneori, exagerează

Nu, nu sunt suficiente intențiile bune. Mi s-a întâmplat să ascult pe un predicator care interpreta în acest sens “minimalizând” episodul răscolitor al lui Abraham căruia i s-a cerut de către Dumnezeu să sacrifice pe fiul promisiunii. După el, totul se reducea simplu la o chestiune de disponibilitate, dorință, chiar intenții bune. “Nu este cazul să exagerăm, Dumnezeu se mulțumește cu puțin, este înțelegător”, concludea acel preot, lăsând să se întrevadă că Domnul face reduceri la prețul credinței, și chiar al moralei.

Prea comod, amice. Am fi dispuși să dăm totul. Numai să nu ni se ceară (aproape) nimic. Capabili de a părăsi toate. Numai să nu fim luați în serios. Gata de a spune “iată-mă!” Numai să nu fiu chemat. Reușim chiar să oferim ceea ce ținem ca cel mai scump. Dar cu intenția secretă (și aici nu suntem pe terenul “intențiilor bune”) de a-l recupera în orice chip, permițându-ne diferite forme de compensație. În sfârșit, suntem determinați să înălțăm mâna. Numai ca Dumnezeu să ne-o oprească. În schimb, Dumnezeu nu totdeauna se mulțumește cu intențiile bune.

Mai mult, aproape niciodată. Pentru a pune la încercare credința noastră, vrea să vadă ceva mai mult, așteaptă demonstrații practice. Însuși Abraham nu și-a pus pe față învelișul confortabil al intențiilor bune. S-a pus pe drum, a săvârșit gesturi concrete, a înălțat mâna… Nu totdeauna Dumnezeu spune “ajunge, am văzut inima ta bună…” Adesea nu ne cruță dezlipirea dureroasă, sfâșierea. El însuși “nu l-a cruțat pe Fiul său propriu, ci l-a dat pentru noi toți” Dacă suferă cineva ceva, Dumnezeu acceptă. Dacă îți înalți mâna, El nu ți-o respinge. Dacă spui “iată-mă!” te ia în serios. Întreaga situație a lui Abraham (și nu numai episodul de la care am plecat) lasă să înțeleagă clar că Dumnezeu nu se mulțumește cu puțin.

“Totul” este cifra iubirii, pe lângă cea a credinței. Și când ai dat totul, poți fi sigur că îți mai cere ceva.

Haină de lumină

Este normal ca tradiția primitivă, gândindu-se la faptul istoric trăit de Petru, Iacob și Ioan, să aibă o semnificație deosebită, care o susținea în situația dificilă pe care o traversa. “Astăzi, pe munte, acela care era îmbrăcat în acele veșminte triste din piele, a îmbrăcat haina divină, “s-a îmbrăcat cu lumină ca și cu o haină” Ps 103,2″ (Anastasie Sinaitul). Consider că este potrivit să ne oprim asupra frazei lui Petru: “Învățătorule, ce frumos este pentru noi să stăm aici”. După unii interpreți, ea ar fi fost înțeleasă într-o dimensiune concretă: “Este un lucru bun că noi suntem aici”. Adică: Petru ar fi afirmat utilitatea prezenței sale, împreună cu cei doi tovarăși, pentru a putea înălța trei corturi. În sfârșit, propunerea sa ar fi fost nici mai mult nici mai puțin decât propunerea cu totul normală de ospitalitate.

Eu văd aici mai degrabă un înțeles de plinătate și de fericire, care ar fi voit să se prelungească la infinit. Dorința sa este spontană de a “eterniza un moment privilegiat” (X.L.Dufour). Cortul este adesea considerat ca locuința divinității (Ex 26,7). Se poate gândi la intenția lui David de a construi lui Dumnezeu o locuință asemănătoare cu casa proprie. Și aici se face o referire la sărbătoarea corturilor, sau a colibelor. Era sărbătoarea prin excelență a evreilor, și dura șapte zile. Mai întâi celebrare agricolă, mai târziu s-a transformat amintind un eveniment salvific: șederea “sub corturi” în timpul Exodului. Avea loc la începutul toamnei. Orice familie lăsa casa proprie și mergea să locuiască în colibe făcute din ramuri împletite, și sub corturi!

Se dădea și o interpretare sugestivă în cheie mistică a acestei locuiri familiare în colibe: “Din moment ce omul locuiește în această colibă, Shekinah (adică, prezența lui Dumnezeu) întinde aripile sale asupra colibei și se instalează în compania a șapte personaje biblice, adică: patriarhii Abraham, Isac, Iacob, Iosif cel drept, Moise profetul, Aron preotul, și regele David. În fiecare seară cel credincios invită pe unul, începând cu Abraham pentru a sfârși cu David. Aceste suflete sfinte îi însoțesc, pe rând, în timpul celor șapte zile cât durează sărbătoarea. Coliba este împodobită astfel ca “Templul spiritualității” (Zobar, III.).

Schimbarea la față ca o întrerupere

Va fi suficient să facem o apropiere. După întoarcerea celor Doisprezece, Isus spune: “Veniți voi singuri, într-un loc singuratic, și odihniți-vă puțin” (Mc 6,3). Aici avem: “I-a condus pe un munte înalt, într-un loc izolat, numai pe ei singuri…” Motivul poate să fie același: oboseala și nevoia de odihnă. În primul caz, este oboseala fizică, după obositoarea misiune apostolică. Aici este un alt tip de oboseală, căreia putem să-i dăm numele de tulburare, decepție, descurajare, nesiguranță, rătăcire. Isus, într-adevăr, a vorbit, cu o claritate extremă, despre patima și moartea sa, și a subliniat fără echivoc exigența, pentru discipoli să parcurgă același itinerar dureros. Șocul provocat de acea prevestire trebuie să fi fost însemnat, și nu cu totul înțeles. Apostolii, de aceea, au nevoie să prindă puteri, să primească forță și curaj, să scoată un “da” după o astfel de întorsătură neprevăzută. Astfel și în această împrejurare, ca și în cele precedente, odihna are loc în jurul persoanei Învățătorului.

Că este vorba de o odihnă benefică și plăcută, cu toate efectele, o demonstrează Petru care, așa cum am notat, ar vrea s-o prelungească pentru cine știe cât timp. Deci, întreruperea-pauza în vederea unei călătorii anevoioase. În acest sens se poate interpreta și prezența lui Moise și Ilie, două personaje care au avut o experiență excepțional de intimă a divinității în momente dramatice, de oboseală, să spunem și de criză, în desfășurarea misiunii lor. Întrerupere, dar și început. Vestirea explicită a Pătimirii, într-adevăr, înseamnă o cotitură decisivă în magisterul lui Isus, ca și în urmarea discipolilor. Și un rol cu totul special, în această perspectivă, îl are “glasul din nori”. Dumnezeu în persoană oferă propria garanție reprezentanților discipolilor: Isus, Fiul său, cel iubit, este Profetul pe care trebuie să-l asculte (ascultare-obediență). Trebuie să ia în serios cuvintele sale, chiar și atunci când vorbește despre suferință. Trebuie să-l urmeze pe drumul care, prin cruce, conduce la glorie. Poate, în acest punct, Petru începe să înțeleagă absurditatea cuvântului său care pretindea să-l abată pe Isus de a face acel drum dureros.

Muntele și scaunul de bucătărie

Textul Schimbării la Față ne atinge de aproape. Descoperim că, cu Isus, a venit timpul în care oamenii pot să fie transformați. Există în creatură aspirația de a depăși propriile limite. Omul este făcut pentru glorie. Isus le manifestă că este ceva, în El, care merge dincolo de ceea ce este și ceea ce face. Are posibilitatea de a participa la vederea lui Dumnezeu însuși, chiar în condiția proprie umană. Este semnificativ faptul că nu se reușește să se dea o așezare precisă, din punct de vedere geografic, muntelui Schimbării la Față. El, de fapt, face parte din geografia noastră interioară. Poate să fie oricare loc “izolat”. “Muntele înalt”poate să fie și un scaun de bucătărie.

Nu este vorba de o retragere totală din viața obișnuită. Deși în cadrul lumii tale, este posibil să fii transferat într-o altă lume, fără a pierde pentru aceasta contactele cu realitatea obișnuită. Totuși trebuie să fie momente “deosebite”. Experiența spirituală ne descoperă lucrurile exterioare obișnuite și face loc la o explozie interioară, a cărei stâncă ascuțită luminoasă ar trebui să lumineze drumul în continuare. Rămâne fundamentală necesitatea suferinței și a morții – în formele cele mai diferite pe care le pot lua – pentru a ne deschide unei înțelegeri noi, unei cunoașteri diferite.

Plinătate și nedesăvârșire

J. Becquet (Lecturi din evanghelii, Seuil 1972) notează că experiența Schimbării la Față este semnul plinătății și al nedesăvârșirii. Și aduce acest exemplu: Să ne gândim la anumite întâlniri între prieteni. Este mereu un moment în care avem impresia că adunăm adevărul cel mai profund de la altul. Ființa sa apare ca și goală. Sunt momente de extaz. Reîntorși la realitate, însă, trebuie să admitem că nu este posibil să cunoaștem total pe celălalt. În el rămâne mereu o zonă de mister, încă de explorat mai departe. Și totuși se păstrează amintirea de nezdruncinat, tăiată în carne vie, a acelei experiențe privilegiate. Ea nu este încheiată, ne împinge mai departe, în așteptarea cunoașterii a altor momente tot atât de frumoase, și în același timp în disponibilitatea de a face să moară, în sine, tot ceea ce ar putea fi un obstacol.

Apostolii, la Schimbarea la Față, au observat un sens de plinătate, au avut impresia că au prins identitatea adevărată a lui Isus. Și totuși s-au descoperit neputincioși, nu numai pentru a prelungi acea experiență după dorințele proprii, dar și să o repete (cel puțin până la venirea Duhului Sfânt la Rusalii). În sfârșit, seduși și învinși. Trebuie, de aceea, să fim atenți împotriva unei ispite care poate să atace pe creștin pe acest drum: “A ne opri la o etapă, a întrerupe drumul și a absolutiza experiența proprie ca și cum ar fi definitivă, a canoniza punctele de vedere proprii, care, în ciuda a toate, rămân tot umane. În orice punct creștinul trebuie să se deschidă ca unul care este în mers, nu unul care a ajuns. Absolut nu este decât persoana lui Isus, pe care el îl urmează” (J. Bequet).

Misterul se descoperă puțin câte puțin. Și orice experiență, oricât de elevată, este mereu provizorie, niciodată încheiată sau definitivă. Aceste considerații ar trebui să ne poarte la adoptarea unei pedagogii particulare chiar spre alții. Este necesar să respectăm etapele intermediare, să însoțim cu răbdare căutarea lor. Nu trebuie să ne grăbim să răspundem, mai ales când ei nu și-au pus încă întrebările…

Dumnezeu din viața de fiecare zi

“Privind în jur, nu au mai văzut pe nimeni, decât pe Isus singur cu ei…” Și, uneori, nu-l vezi nici pe El. Isus “singur cu ei” este cel care dispare, se ascunde, pare absent. Este Dumnezeul de fiecare zi. După orice experiență de intimitate cu El, este o inevitabilă cădere în întuneric. Este mereu aceeași perspectivă de glorie, dar într-o formă diferită, cea a vieții și a ocupațiilor din fiecare zi. Este vorba de a transfigura realitățile cele mai banale, obișnuitul. Trebuie să ne mulțumim cu Cuvântul său.

Creștinilor nu le este permis să trăiască în iluzie: realitățile cele mai dureroase ale existenței nu sunt eliminate. Trebuie să ne ajungă asigurarea lui Paul: “Dacă Dumnezeu este cu noi, cine va fi împotriva noastră?” Dacă Dumnezeu este de partea noastră, pentru ce să ne temem de întuneric? Dacă Isus Cristos “mijlocește” în favoarea noastră, de ce să cedăm descurajării după anumite păcate? Noi, prea adesea, nu reușim să vorbim bine despre El. El, însă, știe mereu să vorbească bine despre noi Tatălui.

Darul unei raze

“Ți-am făcut darul glasului meu, / apoi… al unei raze. / Deci m-am descoperit ție în iubirea mea ca o lumină. / Apoi am devenit un nor mic care părea de foc. / Venind de sus, și oprindu-mă pe capul tău, / ți-am acordat numai să contempli această aparență, / am consumat opacitatea din trupul tău, întunericul din capul tău…” (Simeon – noul teolog).

 

* * *

 

Duminica 2 din Postul Mare (B) – lectio divina

Autor: FSC
Traducere: fr. Juan Barrera
Copyright: FSC

TEXTUL BIBLIC: Marcu 9, 2-10

Isus se schimbă la față

2 În timpul acela, după șase zile, Isus a luat cu sine pe Petru, pe Iacob și pe Ioan, i-a dus la o parte pe un munte înalt și s-a schimbat la față înaintea lor. 3 Hainele lui au devenit strălucitoare și atât de albe, cum nimeni pe pământ nu le-ar fi putut albi. 4 Și le-a apărut Ilie împreună cu Moise, stând de vorbă cu Isus.

5 Atunci Petru luând cuvântul a zis: «Învățătorule, ce bine ne simțim aici! Să facem trei colibe: una pentru tine, una pentru Moise și una pentru Ilie».

6 De fapt nu știa ce să spună, atât erau de înspăimântați.

7 Și a venit un nor, care i-a învăluit, iar din nor s-a auzit un glas: «Acesta este Fiul meu preaiubit. Pe dânsul să-l ascultați».

8 Apoi, deodată, privind în jur nu au mai văzut pe nimeni decât doar pe Isus singur cu ei.

9 Coborându-se de pe munte, Isus le-a poruncit să nu povestească nimănui cele văzute de ei, înainte ca Fiul Omului să fi înviat din morți. 10 Iar ei au împlinit porunca, dar se întrebau între ei: “Ce înseamnă aceasta: când va învia din morți?”.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

Duminica a doua din Postul Mare, în fiecare an, ne face să reflectăm asupra misterului “schimbării la față” a lui Isus. Ca și Botezul Domnului, pe care l-am contemplat în urmă cu câteva săptămâni, acest text este o “teofanie”; adică este o relatare a manifestării lui Dumnezeu. Există diferite elemente care ne fac să ne dăm seama că suntem în fața acestui gen literar: un munte înalt, faptul de a fi singuri, o culoare albă și strălucitoare așa cum nimeni pe pământ n-ar fi putut s-o albească, marele profet (Ilie) și marele legislator (Moise) vorbind cu Isus, norul care stă deasupra lor și glasul care-l confirmă pe Domnul ca Fiul preaiubit al Tatălui.

Acest text al manifestării Domnului este prezent în cele trei evanghelii sinoptice fără mari diferențe între o relatare și alta. Anul acesta avem narațiunea lui Marcu.

Isus ia cu el trei dintre discipolii mai apropiați: Petru, Iacob și Ioan. Aceiași care-l vor însoți când va fi în grădina Ghetsemani și aceiași care-l vor însoți la câteva dintre minunile sale.

Specialiștii Bibliei studiază și confruntă caracteristicile textului încercând să scoată ipoteze la nivel istoric. Noi nu vom intra în această problemă. Asumând parte din aceste reflecții, ne întrebăm în manieră mai simplă și “profitabilă”:

Ce sens teologic și spiritual are relatarea schimbării la față a Domnului?

Cheia o găsim privind întregul context al acestui text deosebit. Cu câteva versete înainte de această relatare, în Mc 8,31-33, Isus anunță pentru prima dată cu claritate absolută care este destinul pe care-l va avea:

Isus vorbește despre moartea sa

31 Atunci, pentru prima dată, le-a făcut cunoscut că Fiul Omului trebuie să îndure multe și să fie respins de către bătrâni, de către marii preoți și de către cărturari, că trebuie să fie ucis și după trei zile să învie.

32 Isus le-a spus aceasta în mod deschis. Atunci Petru l-a luat deoparte și a început să-i facă reproșuri vii. 33 Însă Isus s-a întors, a privit la ucenicii săi și l-a mustrat pe Petru, spunându-i: «Pleacă din fața mea, Satană! Gândurile tale nu sunt cele ale lui Dumnezeu, ci sunt cele ale oamenilor».

Această situație pe care o povestește și o anunță Isus, cu siguranță i-a demoralizat pe discipolii săi care nu pot să înțeleagă cum Învățătorul lor, Dumnezeu și Domn “va suferi mult și va muri…”. În acest moment Isus, în fața acestei “crize” interioare prin care trec, le dăruiește posibilitatea de a contempla gloria sa și puterea sa, gloria Fiului lui Dumnezeu, gloria și puterea lui Dumnezeu… Toate acestea se întâmplă în experiența schimbării la față. Dacă ei știu deja, după cum le-a spus însuși Isus, că va suferi și va muri, tot așa știu (înainte de înviere) că El este Fiul glorios al lui Dumnezeu pe care l-au contemplat atunci când s-a schimbat la față, când s-a transformat în manieră orbitoare pe munte.

Schimbarea la față înțeleasă astfel se transformă într-o întâlnire anticipată cu gloria lui Dumnezeu în Isus din Nazaret înainte de învierea sa după moartea pe cruce.

Pentru a ține cont: În afară de duminica a doua din Postul Mare, liturgia Bisericii ne dăruiește de-a lungul ciclului anual o altă dată pentru a reflecta asupra misterului schimbării la față a Domnului: e vorba de sărbătoarea Schimbării la Față, care se celebrează la 6 august.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Mt 17,1-8; Lc 9,28-36; Mc 5,37; Mc 14,40; Mc 16,5.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar cuvântul “Glorie, a glorifica, glorios”.

Întrebări pentru lectură

- Cât timp trece de la evenimentul anterior până la urcare pe muntele înalt?

- Cu cine urcă Isus?

- Ce se schimbă în Isus? Cum este descrisă transformarea sa?

- Cine apare în scenă?

- Ce poate să însemne că Ilie (mare profet) și Moise (mare legislator) “stăteau de vorbă” cu Isus?

- Ce vrea să facă Petru? Ce-i spune lui Isus?

- Ce sentiment îi cuprinde pe discipoli?

- Ce ne spune Marcu în privința cuvintelor lui Petru? Sunt ele coerente?

- Ce spune “glasul” din mijlocul norului?

- De cine trebuie să asculte ei?

- Găsesc discipolii “originea” glasului?

- Ce le poruncește Isus discipolilor atunci când coboară de pe munte?

- Până când vor trebui să țină secret ceea ce au văzut și au auzit?

- Petru, Iacob și Ioan înțeleg realmente ce înseamnă “a învia”?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Simt că Isus mă ia pe un “munte înalt” pentru ca să fiu singur împreună cu El?

- Ce înseamnă pentru mine astăzi episodul global al schimbării la față?

- Am experimentat în viața mea că Isus se schimbă la față, adică mă face să cunosc puterea și gloria sa ca Dumnezeu și Domn? În ce situații?

- Păstrez “în memoria mea” experiența schimbării la față sau pun accentul mai mult pe experiențele de dezolare?

- Percep eu că schimbarea la față poate să aibă loc astăzi în viața mea printr-o experiență puternică de întâlnire cu Isus în rugăciune și în viața sacramentală?

- Unde stau nemișcat astăzi: pe culmea întâlnirii cu Dumnezeu, în valea dezolării și a suferinței, la urcarea muntelui pentru întâlnirea cu Domnul?

- Am ispita lui Petru de a rămâne pe “culmea experienței mistice” a schimbării la față și să nu mă decid să cobor această experiență la realitatea vieții mele zilnice? Caut să aduc experiența rugăciunii în viața de toate zilele?

- Mă “înspăimântă” că Dumnezeu revelează gloria sa și puterea sa în fața vieții mele sărace și mici?

- Las ca “glasul” Tatălui să confirme o dată și de o mie de ori că Isus este Fiul său iubit și predilect?

- Ascult de Fiul iubit și predilect al Tatălui?

- Pe drumul de pocăință al Postului Mare ce înseamnă a-l asculta pe Isus care-mi povestește că va învia?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru a-i răspunde lui Dumnezeu în rugăciunea acestei Lectio divina poate fi folosită prefața de la Liturghia din Sărbătoarea Schimbării la Față (6 august), care ne oferă un rezumat frumos și concis al acestui mister așa de important din viața lui Isus.

Spune așa:

El și-a dezvăluit mărirea în fața martorilor pe care i-a ales

și le-a arătat înfățișarea trupului său omenesc

scăldată în negrăită splendoare

ca să întărească inimile ucenicilor săi în fața scandalului Crucii

și să proclame că va ajunge și trupul Bisericii

la slava care a strălucit minunat în El însuși, Capul ei.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Contemplația este în sine un moment de transfigurare a Domnului în fața credinciosului. Înseamnă a percepe cu toată sensibilitatea propriei vieți forța și puterea lui Dumnezeu ca ceva realmente prezent și activ.

Pentru aceasta, propunerea pentru contemplație va fi găsirea unui timp propice pentru a merge în fața tabernacolului din biserica din cartierul tău sau din localitatea ta pentru a căuta să ai o întâlnire cu Domnul transfigurat.

Un Dumnezeu care anticipă ora Paștelui său pentru ca să te poți bucura cu anticipație de forța învierii.

Merită de stat în fața tabernacolului într-o poziție comodă, într-un moment când nu există multă lume și, din adâncul tăcerii, să percepi prezența misterioasă a Domnului transfigurat în hostiile din tabernacol.

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propuneri personale

- A face un “itinerar al vieții”, un “itinerar istoric personal”, notând principalele momente ale transfigurării individuale, familiare, ecleziale și sociale.

- Strădania constantă de a căuta să aduci în viața ta ceea ce ai meditat în rugăciune.

Propuneri comunitare

- Conversează în grupul tău de prieteni cu care faci Lectio divina despre relația care se poate stabili între “misterul schimbării la față a lui Isus” și “Lectio divina“. Gândiți-vă în ce măsură dinamica lui Lectio divina este sau nu o urcare, prin lectură, meditație și rugăciune, pe vârful contemplației și, de acolo, o coborâre la “acțiunea” de toate zilele.

- Dacă propunerea anterioară este pozitivă, adică dacă se poate stabili o relație salutară, faceți o schemă pe un afișier sau pe o tăbliță și folosiți-o pentru a-i învăța pe alții Lectio divina.

 

* * *

 

Duminica a II-a din Postul Mare (B) (audio)

Autor: Diverși alți autori

Predicator: Pr. Anton Ghiurca
Unde: Catedrala romano-catolică din Iași
Când: 8 martie 2009

 

Puteți descărca predica de pe Pastoratie.ro: click aici.

 

* * *

 

Duminica a II-a Postul Mare (B)

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină

Dumnezeu l-a pus la încercare pe Abraham și i-a zis:… “Ia-l pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care îl iubești, pe Isaac, și du-te în ținutul Moria și adu-l acolo ardere de tot pe muntele pe care ți-l voi arăta”. Iar când a ajuns la locul [acela]… Abraham a ridicat acolo altarul și a așezat lemnele și, legându-l pe Isaac, fiul său, l-a așezat pe altar… Apoi și-a întins mâna și a luat cuțitul ca să-și înjunghie fiul. Dar îngerul Domnului l-a strigat din cer și i-a zis: … “Nu-ți ridica mâna asupra băiatului și nu-i face nimic că acum am cunoscut că te temi de Dumnezeu și nu l-ai cruțat pe singurul tău fiu pentru mine” … (Gn 22,1-2.9-13.15-18)

În această a doua duminica a Postului Mare liturgia cuvântului ne propune spre meditare unul din cele mai emoționante episoade ale Sfintei Scripturi, episod care îl are drept protagonist pe Abraham, părintele poporului ales. Acestui patriarh căruia i s-a cerut într-o zi să-și renege trecutul în schimbul unui “pământ nou” (Gn 12,1) și a unei descendențe atât de numeroase “cât stelele de pe cer” (Gn 15,5) – descendență ce părea să încolțească odată cu nașterea lui Isaac pe când Abraham ajunsese deja la adânci bătrânețe (Gn 18,11; 21,1-3) -, i se cere, într-o altă zi, să-l aducă pe fiul său jertfă de ardere de tot, gest care echivala nu doar cu jertfirea viitorului său, cât mai ales cu anularea tuturor promisiunilor făcute acestui om care a trăit toată viața într-o permanentă supunere față de voința și de planul lui Dumnezeu. Or acest eveniment, care îl ia prin surprindere pe cel care împreună cu soția sa credeau că pot “râde de bucurie” pentru că li s-a născut fiul pe care îl așteptau (Gn 21,6), este prezentat ca fiind o punere la încercare. Și pentru că, odată în plus, Abraham și-a arătat credincioșia și supunerea (teama) față de Dumnezeu, s-a văzut răsplătit nu doar recăpătându-și fiul, ci ca prin urmașii acestuia, numeroși “cât stelele cerului și cât nisipul de pe țărmul mării”, toate popoarele să fie binecuvântate (Gn 22,18).

Ar fi de prisos să ne întrebăm cu ce stare de spirit a traversat Abraham această încercare. O frază de genul Ia-l pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care îl iubești…, coroborată la cele spuse mai sus, sugerează suficient de bine intensitatea luptei pe care a avut-o de dus Abraham în sufletul său până în clipa în care îngerul Domnului l-a strigat din cer și i-a zis: … “Nu-ți ridica mâna asupra băiatului… Și totuși nu putem să nu ne întrebăm, care ar fi semnificațiile acestui episod pentru noi la acest, încă, început de Post Mare. Dincolo de faptul că și nouă ne-ar putea cere Dumnezeu, atunci când ne așteptăm mai puțin, jertfa a ceea ce avem noi mai de preț pentru a pune la încercare credincioșia și supunerea noastră față de voința Lui, să ne gândim că prin intermediul lui Abraham autorii biblici ne ajută, cel puțin în parte, să înțelegem ceea ce a putut trăi Tatăl ceresc atunci când, din iubirea față de noi, nu l-a cruțat pe însuși Fiul său, ci l-a dat pentru noi toți… (v. lectura a doua).

Fraților, dacă Dumnezeu este pentru noi, cine este împotriva noastră? El, care nu l-a cruțat nici pe însuși Fiul său, ci l-a dat pentru noi toți, cum nu ne va dărui toate împreună cu El? Cine va aduce învinuire împotriva aleșilor lui Dumnezeu? Dumnezeu este Cel care îndreptățește. Cine este acela care va osândi? Oare Cristos Isus, care a murit, ba a și înviat, care este de-a dreapta lui Dumnezeu și care și mijlocește pentru noi?! (Rm 8,31b-34)

Acest fragment al Epistolei către romani aparține părții ei centrale. Capitolele 1-4 au demonstrat că oamenii sunt îndreptățiți printr-un act gratuit al bunătății lui Dumnezeu în timp ce capitolele 5-11 vor să arate în ce fel creștinii, îndreptățiți prin credința în Cristos, află în iubirea lui Dumnezeu și în darul Duhului Sfânt garanția mântuirii. Într-adevăr, omul, unit cu Cristos, este spiritualizat. Însuși trupul lui va învia pentru că în el locuiește încă de pe acum Duhul Sfânt. Prin această locuire a Duhului creștinii devin fii ai lui Dumnezeu. Mai mult, ei se pot adresa Tatălui cu aceiași familiaritate cu care a făcut-o Isus (8,14-17). Prin urmare, nu întâmplător textul nostru a devenit, sub condeiul sfântului Pavel (Paul), un imn care cântă speranța creștină și certitudinea mântuirii. Mântuirea conferă credincioșilor asigurarea că vor putea învinge orice încercare și că nimic nu-i va putea despărți de dragostea lui Dumnezeu în Cristos Isus (8,31-39). Or, toată această învățătură de viață capătă o lumină vie când înțelegem ce fel de iubire a manifestat Dumnezeu față de noi. Nu una abstractă, ci una care, aidoma celei a lui Abraham, trece printr-o jertfă prețioasă, Jertfirea Fiului: El nu l-a cruțat nici pe însuși Fiul său, ci l-a dat pentru noi toți. Așadar, cum nu ne va dărui toate împreună cu El?!