Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a X-a după Înălțarea Sfintei Cruci (a XXVII-a după Rusalii)
Evanghelia: Luca 13,10-17
Apostolul: Efeseni 6,10-17

Luca 13,10-17

Și învăța Isus într-una din sinagogi sâmbăta. Și iată o femeie care avea de optsprezece ani un duh de neputință și care era gârbovă, de nu putea să se ridice în sus nicidecum; iar Isus, văzând-o, a chemat-o și i-a zis: Femeie, ești dezlegată de neputința ta. Și Și-a pus mâinile asupra ei, și ea îndată s-a îndreptat și slăvea pe Dumnezeu. Iar mai-marele sinagogii, mâniindu-se că Isus a vindecat-o sâmbăta, răspunzând, zicea mulțimii: Șase zile sunt în care trebuie să se lucreze; venind deci într-acestea, vindecați-vă, dar nu în ziua sâmbetei! Iar Domnul i-a răspuns și a zis: Fățarnicilor! Fiecare dintre voi nu dezleagă, oare, sâmbăta boul său, sau asinul de la iesle, și nu-l duce să-l adape? Dar aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a legat-o satana, iată de optsprezece ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată de legătura aceasta, în ziua sâmbetei? Și zicând El acestea, s-au rușinat toți care erau împotriva Lui, și toată mulțimea se bucura de faptele strălucite săvârșite de El.

 

Autori

pr. Anthony M. Coniaris
pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Ilie Cleopa
pr. George Dimopoulos
Diverși alți autori
Diverși alți autori
pr. Mihai Tegzeș
pr. Ion Cârciuleanu
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Olimpiu Todorean

 

* * *

 

Îndreptarea personalităților încovoiate

Autor: pr. Anthony M. Coniaris
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Se spune că o femeie, soția unui inginer american, a adus o mare mângâiere unor oameni dintr-o țară asiatică. Ea a observat că bătrânii unui anume sătuc erau cu toții cocoșați. După ce a studiat puțin situația și-a dat seama că era din cauza măturatului. Deoarece lemnul era rar, cozile erau foarte scurte iar oamenii măturau aplecați de mijloc, iar la bătrânețe ajungeau cu toții gârboviți. Ea s-a hotărât să facă ceva. A descoperit în munți o specie de trestie înaltă. A luat câteva și a început să le cultive în casa ei din acel sătuc. Și-a făcut o mătură și a început să măture pe afară, ca toți să o poată vedea. Încetul cu încetul sătenii au prins ideea și s-au folosit de trestiile înalte pentru a-și face cozi la mătură: acum puteau mătura stând drepți. Ea s-a întors ulterior în America, și după câțiva ani a primit o scrisoare din partea primarului din satul cu pricina:

“Soției inginerului: [...] Ne-ați arătat un nou mod de a mătura. Un lucru mic, dar care a schimbat viața oamenilor noștri. [...] Ați fi fericită să vedeți că astăzi în sat sunt doar puțini gârboviți. [...] Am construit un mic altar în memoria Dvs. Este simplu, iar la picioarele lui scrie: ‘În memoria femeii care a îndreptat cocoașelor oamenilor noștri.”

Evanghelia de astăzi este despre o femeie care avea “de optsprezece ani un duh de neputință”. Era gârbovă și nu se putea îndrepta nicicum de spate. Când Isus a văzut-o, “a chemat-o și i-a zis: Femeie, ești dezlegată de neputința ta. Și Și-a pus mâinile asupra ei, și ea îndată s-a îndreptat și slăvea pe Dumnezeu.” Principalul mesaj al acestui episod dă mărturie de puterea lui Cristos de a îndrepta ceea ce este strâmb, nu doar trupurile strâmbe, ci și viețile strâmbe. Dintre toate creaturile acestei lumi, omul este singurul care a fost făcut astfel încât să poată privi în sus. Dar păcatul îl apleacă, în încovoaie. Cu cât omul îl slujește mai mult pe Dumnezeu, cu atât va fi mai ridicat, mai drept. Cu cât păcătuiește mai mult, cu atât mai mult își gârbovește viața, mintea și inima.

Sunt unii care spun: “Nu poți schimba firea omului”. Această afirmație îl nesocotește pe Dumnezeu – El a venit în această lume tocmai pentru a schimba firea omului, să îndrepte personalitățile cocoșate. “Și așa erați unii dintre voi”, bețivi, idolatri, tâlhari, vrăjitori, scrie Apostolul Paul. “Dar v-ați spălat, dar v-ați sfințit, dar v-ați îndreptat în numele Domnului Isus Cristos și în Duhul Dumnezeului nostru.” De multe ori în viață vedem râuri șerpuitoare. În Minneapolis există un braț foarte încovoiat numit Minnehaha Creek. Motivul pentru care are atâtea cotituri este că urmărește cursul ce opune cea mai mică rezistență. La fel se întâmplă și în viață. Când în loc să îi urmăm lui Cristos, urmăm cursul cu cea mai mică rezistență, viața noastră nu este dreaptă ci plină de curbe, cotituri, devieri…

Un băiat a mers într-o zi cu tatăl său la pescuit. Firul i s-a încurcat însă atât de tare încât oricât încerca, nu reușea să descurce situația. După numeroase încercări s-a dus la tatăl său și i-a spus: “Tată, firul meu s-a încurcat. Ești bun te rog să îl îndrepți?” În mâinile pricepute ale tatălui său, firul s-a întins ca prin magie în 2-3 minute. Aceasta este parabola vieților noastre. Încetul cu încetul ne încurcăm ca acest fir din cauza tentațiilor cărora nu ne împotrivim și a păcatelor pe care le facem. La final ne dăm seama că nu mai putem descurca ițele vieții noastre. Cineva din afara trebuie să vină în viața noastră pentru a ne elibera din încurcătură. Dumnezeu este oricând gata să ne ajute: tot ce trebuie să facem este să mergem la El cu credință.

 

Vieți încovoiate… îndreptate

Gândiți-vă la viețile atâtor persoane încovoiate de alcoolism și de droguri, care au fost însă îndreptate prin puterea lui Cristos cel viu. Gândiți-vă la Petru încovoiat de tripla lepădare de Învățătorul său, îndreptat totuși de Isus, pentru a deveni un mare apostol al credinței. Gândiți-vă la femeia prostituată care era încovoiată de greutatea vinovăției ce o resimțea în inimă. Ea i-a spălat Învățătorului picioarele cu părul ei și cu lacrimile ei. Marele Doctor al sufletelor a iertat-o și i-a îndreptat viața gârbovă. Gândiți-vă la tâlharul crucificat alături de Cristos – viața păcătoasă îi apăsa puternic pe umeri. Înainte se moară, scapă însă un “Doamne, pomenește-mă”. Deodată marea iubire a lui Dumnezeu a înflorit în inima sa și a auzit dulcea promisiune: “Astăzi vei fi cu Mine în rai”.

 

“Pe care a legat-o satana”

Principalul mesaj al parabolei de astăzi este că Dumnezeu care a îndreptat de spate această femeie, continuă să îndrepte și astăzi viețile încovoiate de păcat. Există și un al doilea mesaj, dat de cuvintele lui Isus care descrie boala femeii: “… aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a legat-o satana, iată de optsprezece ani…”. Vedem aici că Isus atribuie boala acestei femei nu lui Dumnezeu ci satanei. Ne amintim și de Sf. Pavel care îi spune bolii sale cronice “un înger al satanei”. Adesea asociem voia lui Dumnezeu cu ceea ce este rău, cu boala și cu moartea. De exemplu, când îi moare soția, bărbatul spune: “Ei bine, trebuie să acceptăm. A fost voia lui Dumnezeu.” Iar bărbatul este medic și timp de câteva săptămâni s-a luptat pentru viața soției. În tot acest timp s-a luptat el oare cu Dumnezeu? Evident că nu. Cristos și-a petrecut o mare parte din anii de activitate publică vindecând bolnavi. Niciodată nu îl vedem provocând cuiva boală. Moartea nu are loc pentru că Dumnezeu o vrea. Isus însuși a plâns la mormântul lui Lazăr.

Dr. Leslie Weatherhead spunea odată: “Dacă vrei să spui ‘Voia Sa s-a făcut’, spune-o atunci când un cancer în stare inițială a fost descoperit și tratat; spune-o când un copil s-a născut și ‘amândoi sunt bine’; spune-o când dimineața soarele strălucește și tu pocnești de sănătate; spune-o în ziua de Crăciun; spune-o când ești plin de fericire, fericire care vine de la Dumnezeu”. Pentru că aceasta este voia lui Dumnezeu pentru om; nu mormântul, boala, calamitatea, ci sănătatea, fericirea și vitalitatea.

Gândiți-vă câte vieți nu au fost curbate de poliomielită. Dr. Jonas Salk a descoperit un vaccin și a eradicat poliomielita. Vedem cum un om, datorită cercetărilor științifice, a îndreptat viețile atâtor oameni. Dr. Salk nu s-a opus voii lui Dumnezeu ci a acționat conform acesteia, făcând viața mai bună pentru atâția oameni. Există atâtea domenii ale vieții în care putem coopera cu Dumnezeu pentru a îndrepta acele vieți gârbovite de păcat și suferință.

 

Rugăciune

Doamne, ajută-mă să vin la Tine cu viața mea gârbovită pentru ca Tu să o îndrepți din nou, așa cum ai îndreptat spatele femeii din Evanghelia de astăzi. Pentru că știu că nici un spate îndoit și nici un suflet îndoit nu este așa pentru că Tu i-ai dorit omului aceasta. Și ajută-mă, Doamne, ca înaintând în viață să merg drept și să îndrept în drumul meu tot ceea ce este strâmb:

Unde este ură, să pun iubire;

Unde este rană, iertare;

Unde este discordie, unitate;

Unde este disperare, speranță;

Unde este întuneric, lumină;

Unde este tristețe, bucurie.

 

* * *

 

Duminica a XXVII-a după Rusalii

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața creștină

Chipul blând al lui Isus Cristos ostenit de cale, flămând și însetat, bătătorind în lung și-n lat drumurile aspre ale Iudeei și Galileei prin arșița soarelui mediteranean, trebuie să ne fie mereu viu, în gând și inimă, și acum, după aproape două mii de ani de la Înălțarea Sa la Cer. Îl vedem ziua, umblând neobosit în căutarea oițelor rătăcite și împărtășind tuturor mângâiere, vindecare, speranță și pace; Îl vedem noaptea în timp ce ucenicii se odihneau, retras în singurătate, spre a se întreține în rugăciune cu Tatăl.

La răscruci de drumuri, la porțile orașelor, în piețe și sinagogi, prin casele oamenilor, pretutindeni, Isus întâlnea aceeași lume nenorocită, nevoiașă, suferindă, căutând ori așteptând o mângâiere, o alinare, un ajutor.

Când se zvonea că apare Isus din Nazaret, orbii, șchiopii, paraliticii, leproșii, surzii, muții și posedații de duhuri necurate făceau gard viu, de o parte și de alta a drumului. Aceștia erau garda de onoare a blândului Galileean. Vestea trecerii lui străbătea ca un fluviu viu aceste epave care, într-o supremă încordare a ultimei lor speranțe, implorau mila Fiului lui David, Regele și Izbăvitorul lor: “Doamne, fă-mă să văd”, “Doamne, fiica mea rău se îndrăcește”, “Doamne, sluga mea zace neputincioasă”, iar Isus nu putea trece pe lângă ei, fără să le împărtășească ajutorul cerut. Nu știm ca El să fi respins pe cineva.

Într-o zi, Isus, pe când învăța în sinagogă, văzu o femeie care avea, de optsprezece ani, duhul neputinței, fiind gârbovă și neputând să se îndrepte. El o chemă la Sine și îi zise: “Femeie, slobozitu-te-ai de boala ta! Și Și-a pus mâinile asupra ei, iar ea se îndreptă numaidecât și-L preamărea pe Dumnezeu” (Luca XIII, 13).

Sfânta Evanghelie nu ne spune să-L fi căutat pe Isus și să-I fi cerut s-o vindece. Dimpotrivă, Evanghelia notează că Isus a chemat-o la Sine și a vindecat-o cu cuvântul și punerea mâinilor asupra ei. De aceea, pe drept cuvânt, ne-am putea întreba pentru ce Isus a tămăduit-o pe această bolnavă fără ca ea să-L fi rugat, câtă vreme pe femeia canaaneancă, de plidă, a lăsat-o să strige de mai multe ori în urma Sa, înainte de a o fi ascultat?

Nu încape îndoială că Inima lui Isus, care a vibrat ca nici o altă inimă la toate durerile și dramele oamenilor, a simțit și drama interioară a acestei femei care își târa, de optsprezece ani, neputința; a văzut credința și încrederea ei tare, dar a văzut și smerenia și modestia ei care o rețineau, neîndrăznind să se apropie de Mântuitorul și să-L deranjeze cu necazul ei. “Acest făcător de minuni” – își zise ea – “care știe totul și e atât de milostiv cu toți, îmi vede și nenorocirea mea și mă va ajuta și fără să alerg la mila Lui”. Probabil, Isus, printr-o șoaptă lăuntrică, o asigurase că o va vindeca. De aceea ea aștepta, cu încredere și liniștită, ca minunea să se producă, ceea ce s-a și întâmplat numaidecât. Astfel, biata femeie, în culmea bucuriei, îl preamărea pe Dumnezeu.

Isus, care vrea ca toți oamenii să se mântuiască, le vorbește tuturor, în taină. Dar zgomotul vieții trepidante, de azi, înăbușă glasul său în multe suflete. Mijloacele de informare și comunicare moderne ultrarapide, preocuparea de tot ce-i nou și la modă, goana după tot felul de distracții, ce murdăresc retina și pângăresc inima, împiedică sufletele să deslușească chemările și îndemnurile tainice ale Creatorului și Stăpânului lor.

Numai sufletul care, în ciuda tuturor ispitelor ce tind să-l împrăștie în lumea dinafară, știe și are tăria să se coboare în cămăruța sufletului și să rămână acolo în reculegere, numai acesta poate auzi și urma chemarea tainică, dar limpede, a lui Isus.

Plăcerile neînfrânate ale simțurilor, ca și orice satisfacții ce nu sunt după voia lui Dumnezeu, lasă în suflet gustul searbăd și tristețea remușcărilor de a fi încălcat rânduiala firii zidită de Creator și de a se fi separat de El, care este izvorul curat și nesecat al adevăratei bucurii. Dimpotrivă, încercarea, suferința, obligă sufletul să se plece mai atent asupra sa însuși, ca femeia gârbovă, să-și examineze propriile lipsuri și mizerii, să-și cunoască neputința și fragilitatea și să se deschidă spre Acela care singur poate să-l întărească, să-l mângâie, să-i aducă vindecarea și pacea interioară adevărată, întemeiată pe dependența totală de Dumnezeu și pe încrederea în iubirea Lui. Astfel, suferința se preface în pace și bucurie interioară, izvorâtă din contactul interior cu Dumnezeu.

Când între noi și Dumnezeu s-a stabilit această comuniune interioară, nici nu mai este nevoie să strigăm după ajutorul Său, căci El este în intimitatea noastră. Ne aude și numai dacă șoptim – ba nici nu trebuie să șoptim – este destul să-L privim, căci însăși durerea, necazul nostru, Îi vorbesc; iar Isus înțelege acest limbaj și ne vine în ajutor. Femeia din Evanghelie nu a strigat, n-a scos nici un cuvânt, și totuși a obținut ce dorea, pentru că ea a avut inima total deschisă spre Isus, era cu El într-un colocviu interior, prin iubirea ei încrezătoare în iubirea milostivă a lui Isus. În această stare, ea a stat liniștită, într-o deplină disponibilitate, așteptând intervenția Lui eliberatoare. Și nu s-a înșelat.

Să învățăm de la această femeie adevărata comportare creștinească în fața durerii. Să nu fim agitați și nerăbdători în suportarea ei, ci, deplin ancorați în purtarea de grijă a Părintelui nostru ceresc; să-I împlinim voința în toate, și să așteptăm, fără să ne tulburăm, până ce El se va milostivi să ne ușureze povara. Să nu respingem crucea, să nu alergăm după bucurii și mângâieri, efemere și înșelătoare. Ca Părinte, el știe când să ne viziteze cu bucurii și mângâieri și când să ne facă părtași Crucii Sale, căci El este Medicul negreșelnic, El cunoaște perfect boala de care suferă sufletul nostru și știe când acesta are nevoie de bucurie și consolare, care să-i redea curajul și avântul spre Dumnezeu, și când are nevoie de focul suferinței ca să-i ardă și purifice rănile păcatului pentru a-l face apt de unire cu El. Acceptarea tuturor încercărilor în spirit de purificare, de ispășire, ca expresie a aceleiași Iubiri divine care ne trimite și bucuriile, este absolut necesară spre a ne statornici în adevărata pace a sufletului, în acea pace care izvorăște din siguranța că ne găsim în brațele Părintelui nostru ceresc, unde nu ni se poate întâmpla nici un rău, cum nu i se poate întâmpla nici un rău copilului care se știe la sânul mamei sale. Este acea pace în care trăia permanent Sfânta Tereza de Lisieux și despre care, în autobiografia sa, spune: “Inima mea este plină de voința lui Dumnezeu, astfel încât, când se revarsă ceva peste ea, nu se lasă niciodată până la fund, ci plutește ca uleiul peste suprafața apei limpezi, fără să o tulbure” (Istoria unui suflet). Este, mai ales, pacea pe care ne-o îmbie, din ieslea din Bethleem, Pruncul Isus, care, conformându-se din veșnicie voinței Tatălui, a îmbrățișat condiția noastră omenească, cu toate lipsurile și suferințele, începând din iesle până la jertfa supremă de pe Cruce, demonstrându-ne astfel că, pentru ca să ne putem împărtăși de slava Învierii, trebuie să trecem și noi, ca El, prin stațiunea Crucii. Pacea și bucuria ce ne-o îmbie Isus din Iesle este rodul conformării noastre totale cu voința lui Dumnezeu Tatăl, după modelul lui Isus. Amin.

 

* * *

 

Despre zavistie și fățărnicie

Autor: pr. Ilie Cleopa
Copyright: Internet

Zavistia este maica uciderii și decît preadesfrînarea este mai rea
(Sfîntul Ioan Gură de Aur, “Împărțire de grîu”, Buzău, 1833, p. 164)

Iubiți credincioși,

Ați auzit în Sfînta Evanghelie de azi, cum mai-marele sinagogii, din rîvnă pentru cinstirea sîmbetei, și-a ascuns zavistia și fățărnicia sa, zicînd: Șase zile sînt în care se cade a lucra. Deci în acele zile venind, vindecați-vă, iar nu în ziua sîmbetei (Luca 13, 14). Vedeți, frații mei, ce zavistie și fățărnicie acoperită? Vedeți ce viclenie ascunsă, sub rîvna pentru lege? Oare credea el cele ce zicea? Oare erau în mintea și în inima lui cele ce avea pe buzele lui? Zavistia stăpînea pe acest om, nu rîvna pentru cele sfinte. Oare nu știa el că Dumnezeu a rînduit sîmbăta ca încetare de lucrul mîinilor, iar nu încetarea lucrării faptelor bune și, mai ales, vindecarea unei femei bolnave?

Niciodată Domnul și Mîntuitorul nostru Iisus Hristos, nu a mustrat pe păcătoși așa de aspru ca pe cărturari, pe farisei și pe legiuitorii fățarnici și plini de zavistie. Căci păcătoșii cînd se întorceau la pocăință din toată inima, cu mare milă și iubire îi primea Dumnezeu. Iar cînd era învinuit de cărturari și farisei că umblă cu păcătoșii și stă la masă cu ei, El le zicea: N-am venit să chem pe drepți, ci pe păcătoși la pocăință (Matei 9, 13). Și iarăși: N-au trebuință cei sănătoși de doctori, ci cei bolnavi (Matei 9, 12). Însă cărturarilor le zicea:Vameșii și desfrînatele merg înaintea voastră întru Împărăția Cerurilor (Matei 21, 31), fiindcă în inima lor Fiul lui Dumnezeu a văzut cele mai cumplite patimi, ca: mîndria, zavistia, ura, viclenia, slava deșartă, fățărnicia și altele multe de acest fel. Dar să revenim la cuvîntul nostru și să vorbim despre zavistie și fățărnicie, de care v-am amintit.

Zavistia este patima cea mai cumplită, care, după învățătura Sfinților Părinți se zice “naștere a diavolului” și mai rea decît însuși diavolul.

Pentru a arăta că zavistia este mai rea și decît diavolul, să ne ducem cu mintea la împăratul Saul și la David. Saul zavistuia foarte mult pe David și căuta în tot chipul să-l omoare. Pentru ce? Pentru că David a ucis pe Goliat Filisteanul, vrăjmașul de temut al poporului lui Israel (I Regi 17, 24), iar cînd David se întorcea biruitor de la uciderea lui Goliat, au ieșit femeile în întîmpinarea lui David din toate cetățile lui Israel, cîntînd și jucînd cu timpane, cu fluiere și alăute, și ziceau: Bătut-au Saul cu miile și David cu zecile de mii. Și s-a mîniat Saul foarte tare și nu a plăcut în ochii lui Saul cuvîntul acesta și a zis: Lui David i s-au dat zecile de mii și mie numai mii? Și ce mai lipsește fără numai împărăția? Și s-a uitat rău Saul din ziua aceea la David (I Regi 18, 7-9). Și din ziua aceea, zavistuia Saul foarte pe David și căuta în tot chipul să-l piardă, iar a doua zi a căzut duh rău de la Dumnezeu peste Saul și a rămas uimit în mijlocul casei lui. Și David cînta din harfă cu mîna sa și gonea duhul rău de la Saul. Duhul rău auzind cîntarea lui David, fugea de la Saul, dar zavistia din inima lui nu fugea, căci îndată ce se trezea din chinurile duhului rău, lua sulița ca să-l omoare pe David și David, ferindu-se din fața lui Saul, acesta a lovit cu sulița în peretele casei (I Regi 18, 10-11; 19, 9-10).

De aici oricine poate cunoaște că zavistia este mai rea decît diavolul, deoarece diavolul fugea de la Saul, cînd cînta David, dar nu și zavistia din inima lui.

Auzim și pe dumnezeiescul părinte Ioan Gură de Aur care zice așa: “Zavistia este maică a uciderii și mai rea decît preadesfrînarea. Căci aceasta stă la om cît timp este robit de ea, iar tirania zavistiei biserici întregi a răsturnat și toată lumea a vătămat-o. Aceasta, cum am zis, este maică uciderii, căci a făcut pe Cain să ucidă pe fratele său (Facere 4, 8). Aceasta a făcut pe Isav să urască și să prigonescă pe fratele său Iacov (Facere 27, 41). Aceasta a făcut pe diavol să înșele pe om în Rai” (Sfîntul Ioan Gură de Aur, op. cit., p. 168) (Facere 3, 1-5). Apoi continuă: “Dar tu acum nu omori, ci mult mai multe și mai cumplite decît uciderea faci, căci te rogi ca fratele tău să pătimească cele de ocară și curse dinspre toate părțile îi întinzi ca să vatămi pe fratele tău.

Deci, ori de miluiești, ori de priveghezi, ori de postești, cu acest scop te-ai făcut mai necurat decît toți dacă zavistuiești pe fratele tău. Deci să știi că lucru rău este zavistia și lipsită de toată iertarea și mai cumplită și decît rădăcina tuturor răutăților, că iubitorul de argint atunci se bucură cînd ia, iar zavistnicul atunci se bucură cînd altul nu ia.

Diavolul zavistuiește numai pe om, iar dintre diavoli pe nici unul. Iar tu pe om zavistuiești și împotriva celui de un neam cu tine stai. Și ce iertare vei dobîndi? Care cuvînt de îndreptare vei da tu, cel ce, cînd vezi pe fratele tău în îndestulare, tremuri și te îngălbenești în loc să te veselești? Deci aceasta să înțelegi, că cela ce este zavistuit, se va trezi și mai strălucit se va face; iar zavistuitorul mai multe rele va aduna asupra sa… Pentru care pricină, spune-mi, zavistuiești pe fratele tău? Că a luat mare dar duhovnicesc? Și de la cine a luat, spune-mi? Au nu de la Dumnezeu?

Deci către Acela primești gîndul zavistiei în inima ta, care a dat Darul? Văzut-ai de unde se trage răul și ce vîrf al păcatelor se face și cît îți sapă ție prăpastia muncii? Și ce poate fi mai ticălos decît sufletul acela, care ieri era prieten cu prietenul tău și se împărtășea cu el de cuvinte și de masă, apoi îndată, pentru că a văzut pe fratele său slăvindu-se, a aruncat de la sine masca prieteniei și a intrat sub fața vrăjmașului, mai bine zis a turbării!” (Sfîntul Ioan Gură de Aur, op cit., p. 174).

Apoi zice: “Ce faci omule? Socotești că este de mare folos a surpa bunătățile aproapelui? Dar mai înainte de acelea, surpi pe ale tale”. Și iar zice: “Măcar semne de va face cineva, măcar feciorie de ar avea, măcar post sau culcare pe jos, și pentru faptele sale cele bune de va ajunge la îngeri, dacă va avea această boală și meteahnă a zavistiei, va fi mai necurat decît toți” (Sf. Ioan Gură de Aur, op cit., Cuvînt pentru zavistie).

Iubiți credincioși,

Aceste cuvinte și învățături pe care le-ați auzit pînă aici, despre zavistie, nu sînt ale mele, ci ale Sfîntului și dumnezeiescului părinte Ioan Gură de Aur. De aceea ele sînt vrednice de ținut minte cu toată evlavia, spre folosul nostru.

Și acum să arătăm cîteva lucruri despre cea de-a doua patimă, despre fățărnicie.

Mîntuitorul nostru Iisus Hristos, descoperind această blestemată patimă în inima mai-marelui sinagogii, i-a zis: Fățarnicilor, fiecare din voi nu-și dezleagă sîmbăta boul sau asinul său de la iesle și îl duce de îl adapă? Dar pe această fiică a lui Avraam, pe care a legat-o satana de optsprezece ani, nu se cădea a o dezlega din legătura aceasta în ziua sîmbetei? (Luca 13, 15-16). Iată, frații mei, cum știutorul de inimi Iisus Hristos vădește patima fățărniciei ce era încuibată în inima mai-marelui sinagogii și cu cîtă înțelepciune îi arată lui și tuturor celor de față, datoria sfîntă de a ajuta pe cei bolnavi și de a-i scoate din primejdiile care vor fi, fără a ține seama că este sărbătoare sau nu.

Că spune: “Dacă fiecare din voi dezleagă dobitocul său să-l ducă la apă în ziua sîmbetei, apoi cu cît mai cuviincios și de nevoie este a dezlega un suflet din legătura satanei în ziua sîmbetei?” Și în alt loc a arătat că nu omul s-a făcut pentru sîmbătă, ci sîmbăta pentru om (Marcu 2, 27), arătînd cît de mare cinste are omul de la Dumnezeu, față de sărbătorile ce i s-au rînduit a le ține și că mai mare este fapta milostivirii față de om, decît însăși ținerea sărbătorii în care se cuvine bine a face.

Dar, frații mei, este bine să adîncim mai mult cele despre fățărnicie. Să știm că “fățărnicia este un greu și cumplit păcat, care are ca rădăcină vicleșugul, iar ca roade: minciuna, amăgirea, măiestria, agoniseala cea rea, necinstea și vătămarea aproapelui” (Cazania, București, 1857, p. 555). Dicționarul Noului Testament spune că “omul fățarnic este nesincer, prefăcut, mincinos și viclean” (Pr. Ioan Mircea, op. cit., p. 155). Iar în Sfînta Scriptură citim următoarele: oamenii fățarnici cinstesc pe Dumnezeu “numai cu buzele” (Isaia 29, 13; Ieremia 12, 2). Oamenii fățarnici nu fac cele ce zic (Iezechiel 33, 31). Oamenii fățarnici sînt cucernici numai la arătare (II Timotei 3, 5). Oamenii fățarnici se îngrijesc numai de curățenia cea din afară (Matei 15, 2-6). Oamenii fățarnici sînt observatori numai la lucrurile cele mici și neînsemnate (Matei 23, 23-24; Luca 11, 42). Iată pentru ce Mîntuitorul nostru Iisus Hristos, ca un adevărat Dumnezeu și știutor al inimilor a mustrat cu asprime pe cărturari, pe farisei și pe legiuitorii poporului lui Israel, care erau bolnavi și orbiți foarte de această blestemată patimă și de atîtea ori cu vaiul i-a amenințat, zicîndu-le: Vai vouă, cărturarilor și fariseilor fățarnici, că închideți Împărăția Cerurilor înaintea oamenilor că nici voi nu intrați, nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsați (Matei 23, 13). Vai vouă, cărturarilor și fariseilor fățarnici, că mîncați casele văduvelor și cu fățărnicie îndelung vă rugați. Pentru aceasta mai multă osîndă veți lua (Matei 23, 14), și iarăși: Vai vouă, cărturarilor și fariseilor, că înconjurați marea și uscatul ca să faceți un ucenic, și dacă l-ați făcut, îl faceți fiu al gheenei îndoit decît voi (Matei 23, 15). Iar văzînd orbirea lor spirituală, le zicea: Călăuze oarbe (Matei 23, 16), Nebuni și orbi (Matei 23, 17), Șerpi, pui de vipere (Matei 23, 33) și alte nume de ocară, prin care făcea cunoscută răutatea, viclenia și fățărnicia lor.

Dacă luăm aminte la învățătura Domnului din Sfînta Evanghelie, putem cunoaște că nici un păcat nu a fost mustrat așa de aspru și amenințat cu vaiul și cu osîndă veșnică, mai mult ca păcatul fățărniciei, pe care Mîntuitorul l-a descoperit în inimile cărturarilor, ale fariseilor și ale legiuitorilor poporului Israel. Dar pentru care pricină acest lucru? Pentru că nici un păcat al firii omenești nu este mai complicat cu alte multe păcate, ca fățărnicia. De aceea, Mîntuitorul, în alt loc, acest păcat cumplit l-a asemănat cu aluatul, zicînd: Feriți-vă de aluatul fariseilor, care este fățărnicia (Luca 12, 1), căci precum aluatul dospește toată frămîntătura, așa și păcatul fățărniciei strică și otrăvește toată așezarea sufletului celui ce se îmbolnăvește de acest păcat.

În continuare vă voi spune două istorioare, una despre zavistie și alta despre fățărnicie.

Împăratul Leon cel Înțelept, stînd odată de vorbă cu niște filosofi creștini, aceia i-au spus că păcatul zavistiei și al iubirii de argint sînt egale în răutate. Iar împăratul a poruncit să-i caute doi oameni care ar fi vătămați la suflet de aceste două patimi. Cei trimiși de împărat au găsit ce căutau și le-au zis: “Vă cheamă împăratul să vă cunoască și să vă dea cîte un dar mare”. Aceia s-au bucurat mult de această chemare, neștiind la ce sînt chemați. Și îndată au venit. “Vreau să fac milă cu voi și să vă dau cîte un dar”. Și a chemat mai întîi pe iubitorul de argint și i-a zis: “Ție o să-ți dau daruri mari, iar celui ce vine după tine îi vor da îndoit decît ție. Ce vrei să-ți dau?” Iar iubitorul de argint, stînd puțin pe gînduri, a zis: “Măria Ta, eu vreau să-mi iei jumătate din averea mea!” Împăratul a tăcut și i-a zis: “Du-te și să vină celălalt (zavisnicul)”. Și i-a zis și acelui: “Cere de la mine orice dar, însă să știi că celuilalt îi voi da îndoit ca ție!” Iar omul cel zavistnic, gîndin-du-se puțin, a zis: “Măria Ta, mie să-mi scoți un ochi!” Apoi chemîndu-i pe amîndoi, le-a zis: “Vai de voi, oameni blestemați, am făcut cu voi o experiență și rău ați ieșit înaintea mea amîndoi! Mergeți și vă îndreptați viața prin spovedanie curată și prin pocăință adevărată, ca să nu vă pierdeți sufletele voastre!”

Apoi chemînd pe filosofi le-a spus din cercare, cum iubitorul de argint a cerut să i se ia jumătate din avere cu scopul ca celuilalt să i se ia toată averea și să nu aibă cumva mai mult decît el. Iar cel zavistnic, cum a cerut să i se scoată un ochi, spre a-i scoate celui de-al doilea pe amîndoi. Și a zis către filosofi: “Acum am văzut că mare dreptate aveți voi, că zavistia și iubirea de argint, sînt egale în răutate”.

Iată și a doua istorioară. Un călugăr se fățărnicea în toată vremea că este sfînt și, la arătare, postea mult și se înfrîna la toate, ca să-l laude oamenii și ceilalți călugări; iar pe ascuns mînca și bea mult și făcea și alte răutăți, ferindu-se de ochii oamenilor, ca să nu afle răutățile lui.

Dar venind fără de veste peste el o boală grea și, apropiindu-se de moarte, a chemat pe călugări și pe frați la el. Și venind mulți din soborul mănăstirii, a început a plînge cu amar și tremurînd de frică, a zis către dînșii: “Frații mei, vai mie, căci eu împreună cu voi de atîția ani petrecînd, mă arătam că sînt mare postitor, dar acest lucru îl făceam numai de fățărnicie, spre a fi lăudat de voi și de oameni. Iar eu mîncam pe ascuns și beam mult, și alte păcate grele am făcut. Și iată acum sînt dat spre mîncare balaurului, care a legat picioarele și genunchii mei cu coada sa, iar capul lui la gura mea stă și așteaptă să smulgă sufletul meu și să-l ducă la pierzare!” Și zicînd acestea a murit.

Astfel, mare spaimă a cuprins pe toți cei de față, iar starețul acelor călugări, care venise și el acolo, a zis către toți: “Vedeți, fraților, cît de mare este prăpastia păcatului fățărniciei și al mîncării pe ascuns?” (din Everghetinos, al Sf. Grigorie Dialogul, p. 129-131).

Iubiți credincioși,

Dumnezeu voiește ca toți oamenii să se mîntuiască și la cunoștința adevărului să vină (I Timotei 2, 4). El ne-a învățat în Sfînta și dumnezeiasca Evanghelie, cum trebuie să viețuim în această lume și cum să fie cuvîntul nostru, față de alții, cînd a zis: Fie cuvîntul vostru: da, da și nu, nu, iar ce este mai mult decît aceasta, de la cel viclean este (Matei 5, 37). Adică ce cugetă inima ta și simte inima ta aceea să grăiască și gura ta. Că dacă una gîndim și avem în inimă și alta facem și vorbim sîntem fățarnici și nu vom scăpa de osîndă. Acestea sînt lucruri ale diavolului și ale fățărniciei, despre care zice Sfîntul Apostol Iacob: Să fie vouă ce este da, da, și ce este nu, nu, ca să nu cădeți sub judecată (Iacob 5, 12).

Să ne izbăvim cu ajutorul lui Hristos și de păcatul ucigaș de suflet al zavistiei care robește și omoară multe suflete. De amîndouă aceste păcate putem scăpa numai prin multă rugăciune, prin deasă spovedanie, prin milostenie și cugetare la moarte. Să cerem harul lui Dumnezeu în toate, să ne rugăm mereu, să ne socotim mai păcătoși decît alții și să iubim din inimă pe toți.

Acestea înțelegîndu-le, frații mei, să ne rugăm din toată inima noastră către preamilostivul Dumnezeu, să ne păzească de toate păcatele, dar mai ales de aceste două patimi prea cumplite, adică zavistia și fățărnicia, ca să ne mîntuim sufletele noastre. Amin.

 

* * *

 

Cristos îi iubește în continuare pe păcătoși

Autor: pr. George Dimopoulos
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Iubiți frați, Dumnezeu nu iubește nimic mai mult decât pe oameni, și nu urăște nimic mai mult decât ipocrizia. Când Mântuitorul nostru Isus Cristos era pe pământ, era plin de iubire și milostivire față de toți oamenii; doar cu cei ipocriți a fost sever și exigent. I-a acceptat cu bucurie și cu o bunătate de nedescris pe toți păcătoșii care au venit să îi ceară iertare; însă pe ipocriți, care în exterior le păreau celorlalți a fi sfinți și oameni de bunăvoință, Isus i-a certat aspru, chiar lovindu-i cu biciul.

În pasajul de astăzi din Sfânta Evanghelie, femeia bolnavă care a intrat în sinagogă în acea zi de Sabat (sâmbătă, ziua de odihnă la evrei) este un bun exemplu pentru fiecare dintre noi. Urmând exemplul ei bun și pios, și noi trebuie să venim la biserică în fiecare duminică, pentru a ne ruga și a asculta predicarea Cuvântului lui Dumnezeu. Din aceste două motive a venit la sinagogă această femeie – această sărmană creatură care era atât de apăsată de durere încât nici nu se putea îndrepta să umble. A venit să găsească mângâiere – tăria de a-și duce durerile și necazurile – și a găsit mult mai mult decât se aștepta să primească. A fost complet vindecată de boala care a chinuit-o timp de optsprezece ani.

Să ne-o imaginăm ascultând cu pocăință predica Domnului Isus Cristos. Stând în vreun colț întunecat al sinagogii, ea cerea îndurarea lui Dumnezeu, și Dumnezeu a pregătit-o pentru a accepta harul divin. Când, la sfârșitul predicii, ea s-a apropiat de Domnul nostru, El s-a uitat nu doar la trupul ei gârbovit, ci și la sufletul ei aplecat în căință profundă. Isus i-a vorbit: “Femeie, ești dezlegată de neputința ta”. Apoi, pentru ca să îi fie transferată puterea divină, dătătoare de viață, a atins-o cu mâinile Lui sfinte. Și pentru că cuvintele lui Dumnezeu sunt în sine acte divine, femeia a fost vindecată pe loc.

Iată, dragi creștini, cum se manifestă iubirea lui Dumnezeu și cum se revarsă asupra oamenilor. Nici un obstacol nu poate interveni între Dumnezeu și omul care îi cere ajutorul. Nici măcar Sabatul. Pentru că Legea, Poruncile, și chiar Sabatul au fost făcute pentru om, și nu omul pentru ele. Într-adevăr, legile și poruncile lui Dumnezeu sunt concretizarea iubirii Sale divine pentru oameni. Același lucru ar trebui să fie valabil și pentru legile umane, care trebuie să fie pentru binele omului, nu pentru înrobirea lui – altfel devin nedrepte și inumane. Legile sunt făcute pentru oamenii răi, pentru a-i împiedica să mai facă faptele lor întunecate. Oamenii buni, oamenii drepți nu au nevoie de legi.

“Legea nu este pusă pentru cel drept, ci pentru cei fără de lege și răzvrătiți, pentru necredincioși și păcătoși, pentru necuvioși și spurcați, pentru ucigașii de tată și ucigașii de mamă, pentru omorâtorii de oameni, pentru desfrânați, pentru sodomiți, pentru vânzătorii de oameni, pentru mincinoși, pentru cei care jură strâmb și pentru tot ce stă împotriva sănătoase” (1Timotei 1,9-10). Pentru oamenii buni, adică pentru creștini, există o singură lege, Legea Iubirii. Această Lege este pozitivă prin natura sa; nu doar interzice faptele rele, ci și încurajează faptele pozitive de bunătate.

Nimic nu se poate împotrivi acestei Legi. Totuși există multe lucruri care ne îndepărtează de bine. În primul rând este ipocrizia. Ce este ipocrizia? Este păcatul de a pretinde că ești drept și bun, în timp ce în lăuntrul tău ești decăzut și păcătos. Cu alte cuvinte, ipocrizia înseamnă a le da altora impresia că ești ceva ce nu ești de fapt în realitate. Ipocriții pretind că sunt preocupați de Lege și Porunci, dar doar pentru a zădărnici binele. Ei le apar oamenilor ca păzitori ai Legii Divine, sau ca cei care luptă pentru apărarea legii umane, în timp ce în realitate doresc doar să dezrădăcineze, să ardă și să distrugă tocmai temelia societății. Pe ipocrit nu îl interesează dacă oamenii își pierd viața, dacă nedreptatea apare ca adevărată, dacă oameni nevinovați sunt răstigniți, dacă instituții venerabile sunt dărâmate.

Mai-marele sinagogii, dacă ar fi putut, i-ar fi omorât și pe Isus și pe femeia bolnavă, de dragul Sabatului. El nu a fost impresionat deloc de vindecarea care a avut loc chiar în fața ochilor săi, a femeii despre care cu siguranță știa că a fost bolnavă ani de zile. El nu a simțit pentru Cristos decât ură și ciudă. Dar a știut bine cum să își acopere sentimentele, și să apară înaintea oamenilor preocupat doar de Sabatul lui Dumnezeu, respingându-l însă pe Dumnezeul lui Cristos! Poate că oamenii care îl cunoșteau pe acest mai-mare al sinagogii au fost păcăliți de ceea ce a făcut el – dar nu și Isus. El l-a numit pe față ipocrit și impostor; mincinos și actor, care una simte și alta spune.

Din păcate, dragi creștini, avem și astăzi mulți astfel de ipocriți. Trebuie să avem grijă să îi depistăm. În exterior, ei apar sfinți, în timp ce în interior sunt plini de rău. Totuși, cu multă abilitate își maschează în fața oamenilor adevăratele sentimente; se acoperă cu o manta a pietății, și în același timp sunt gata pentru orice rău. Dacă le oferi un sfat, nu vor ține cont de el. Dacă faci pentru ei o faptă bună, nu vor simți nici o obligație. Ei strigă tare în numele Legii, al Poruncilor, al Sfintelor Canoane, al ordinii și al adevărului; și totuși ei nu cred în propriile lor cuvinte. Nimeni nu neagă valoarea Legii, a Poruncilor și a Canoanelor. Însă, pe de altă parte, oare nu acestea există pentru om, și nu omul pentru ele? La ce bun să vorbești despre porunca “Să nu ucizi”, dacă îi ucizi pe ceilalți cu nepăsare? La ce bun să strigi despre Canoane, dacă astfel distrugem Biserica? Cu privire la Lege, la ordine și la adevăr, este general acceptat faptul că oamenii care strigă mai tare pentru acestea nici nu le cunosc nici nu le respectă ei înșiși. Ei doar vorbesc; ei predică, dar nu fac.

Dragi creștini, Isus Cristos i-a iubit și îi iubește în continuare pe toți păcătoșii, pe cei obosiți, pe cei bolnavi, pe cei umili. El îi iubește și pe ipocriți, dar urăște ipocrizia lor! Și ipocriții îl urăsc pe Cristos, deoarece iubirea și ipocrizia nu pot exista împreună. Se exclud reciproc. Să ne iubim unii pe alții, și prin aceasta vom dovedi că îl iubim pe Dumnezeu, și că cinstim Ziua Domnului. Dacă doar dăm impresia că îl căutăm pe Dumnezeu, în timp ce în realitate îl urâm atât pe El cât și pe aproapele nostru, să fim siguri că suntem ipocriți. Nu avem respect pentru Dumnezeu, nici pentru poruncile Lui, în ciuda cuvintelor noastre semețe despre contrariul. Suntem mincinoși. Poruncile lui Dumnezeu și canoanele Bisericii sunt iubire; să iubim, pentru ca să avem viața și mântuirea.

 

* * *

 

Vindecarea noastră de egoism

Autor: Diverși alți autori
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Opusul iubirii este egoismul. Iubirea pentru ceilalți este un rezultat al iubirii care este cel mai înalt dar al lui Dumnezeu pentru noi. Este un dar care dă mărturie de moștenirea noastră, și anume că suntem creații ale Dumnezeului Atotiubitor. Pe de altă parte egoismul este rezultatul unui defect al nostru de caracter. El vine din lipsa de iubire și dintr-o relație defectuoasă cu Dumnezeu. Zilnic întâlnim astfel de exemple de egoism.

În Evanghelia de astăzi avem un foarte detaliat exemplu de iubire versus egoism. Domnul Isus Cristos, care a intrat adesea în sinagogă și a participat la rugăciuni comune, în această ocazie a văzut o femeie nefericită infirmă și gârbovită. Ea suferea din această cauză de optsprezece ani. Potrivit Scripturii, satana o ținea pe această femeie legată în starea în care nu putea nici măcar să vadă înaintea ei, sau, cu alte cuvinte, “nu putea să vadă nici soarele nici luna”. Ea nu l-a văzut pe Cristos intrând în sinagogă, pentru ca să-i ceară Lui ajutorul. Poate că își pierduse orice speranță de a mai putea fi vreodată vindecată. Când Isus a văzut-o, a chemat-o și i-a spus: “Femeie, ești dezlegată de neputința ta. Și și-a pus mâinile asupra ei, și ea îndată s-a îndreptat și slăvea pe Dumnezeu”.

Domnul a făcut această minune din inițiativa Lui. A făcut-o fără vreo cerere din partea femeii sau a vreunor prieteni ai ei. A făcut-o din iubirea Sa pentru oameni. Ar fi fost logic ca prietenii acestei femei să fie bucuroși că a fost vindecată. Cu toate acestea, șeful acelei adunări a protestat pentru faptul că Domnul nostru Isus Cristos a făcut acest act într-o zi de sabat, în ciuda legii. Sabatul era considerat o zi de rugăciune și odihnă, în care nu trebuia să faci nici un fel de muncă, similar cum este în cazul duminicii creștine. Conducătorul sinagogii era supărat că Isus a vindecat într-o zi de sabat, și a spus: “Șase zile sunt în care trebuie să se lucreze; venind deci într-acestea, vindecați-vă, dar nu în ziua sâmbetei! Acest om a dat dovadă de orbire spirituală. Nu are nici un pic de milă în inima lui. Nu vede sensul acestui miracol. Nu simte bucurie că această femeie a fost eliberată din sclavia Satanei pe care o îndura de optsprezece ani. El și-a concentrat întreaga atenție asupra legii iudaice. Se temea ca cineva să nu greșească împotriva legii. De ce face acest lucru? Din egoism. Da, aceasta este motivul principal. Prin atenția lui pentru respectarea legii, el se luptă de fapt pentru propria lui poziție de lider. Vrea ca el să fie cel care ia decizii și cel căruia să i se ceară părerea. El dorește să fie în centrul atenției și de aceea, din cauza egoismului lui, nu poate vedea suferințele celorlalți.

Cum reacționează Domnul nostru la acest egoism? El răspunde: “Fățarnicilor! Fiecare dintre voi nu dezleagă, oare, sâmbăta boul său, sau asinul de la iesle, și nu-l duce să-l adape?” Domnul știa că mai marele sinagogii îi adresa această mustrare Lui și nu oamenilor. De aceea Isus l-a criticat pentru lipsa lui de sensibilitate. Cu adevărat, nu este omul mult mai important decât un bou? Căci dacă omul este preocupat de animalele lui și are grijă de ele chiar și în zi de sabat, acest lucru nefiind în afara legii, atunci cum poate fi în afara legii a avea grijă de nevoile umane?

Un sfânt Episcop spunea în legătură cu acest eveniment biblic: “Evanghelia de astăzi are o profundă semnificație spirituală. Femeia invalidă simbolizează simțurile umane invalide și se referă la toți cei care nu sunt aproape de Domnul nostru Isus Cristos. Având un astfel de defect ne împiedică să experimentăm această apropiere. Aceste simțuri limitate îl limitează pe om și îl fac dependent de celelalte simțuri. El caută plăcere doar în a mânca și a bea. Nu știe nimic despre Dumnezeu, nici despre viața spirituală, nici despre viața eternă. Domnul caută acest fel de defecte pentru a le vindeca, pentru a le îndrepta și pentru a oferi bucurie. Dacă cineva se apropie de El asemenea femeii gârbovite, va fi vindecat cu adevărat și va fi bucuros și recunoscător față de Domnul”.

Toți trebuie să învățăm din această relatare, care ne arată influența satanei asupra omului. Trebuie să analizăm lipsa noastră de sensibilitate de care profită satana și nu trebuie să negăm faptul că Domnul nostru dorește întotdeauna să ne vindece. Este necesar ca noi să remarcăm iubirea lui Cristos și dorința lui de a-i ajuta pe toți cei care caută ajutorul Lui. O, Doamne, ajută-ne să stăm drepți și împiedică egoismul nostru să prevaleze. Ajută-ne să luptăm cu egoismul nostru pe care satana îl încurajează atât de mult. Amin.

 

* * *

 

Duminica a XXVII-a după Rusalii

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro

Iubiți credincioși,

Știința spune că umanitatea a trecut de-a lungul unei evoluții îndelungate de la stadiul specific animalelor de ființă curbată, aplecată spre pământ, la o statură îndreptată, susținută de coloana vertebrală, cu putința de a privi înspre cer, lucru ce îl distinge de celelalte mamifere. Poate că astăzi sunt puțini aceia care suferă de maladia gârbovire fizice. Însă de gârbovire sufletească suferă fiecare om, într-o măsură mai mare ori mai mică. Încovoierea sufletească ne atinge pe fiecare, la nivelul psihic și mai ales în adâncul inimii, locul unde Dumnezeu își are lăcașul. Suferințele fizice, dar mai ales aplecarea egoistă spre plăceri, dorința de a poseda, orgoliu și excluderea celorlalți, toate acestea sunt lucrurile ce ne gârbovesc ființa și încovoiază omenirea.

“Era în sinagogă o femeie stăpânită de un duh de neputință”. Acel duh de neputință de care suferea femeia din sinagoga nu se referă aici la cauza răului (care poate fi considerată demonul) ci la efectele lui, la conținutul său spiritual. Există în interpretarea Părinților Bisericii o constantă simbolică ce face trecerea de la postura fizică la atitudinea sufletească. A fi gârbov este un semn al păcatului în Biblie. A umbla cu capul aplecat, este un semn rău în înțelesul Scripturii. Ne amintim de episodul din cartea Facerii unde se spune că Abel și Cain au adus jertfe Domnului, iar Domnul a primit jertfa lui Abel, iar Cain s-a întristat și umbla cu fața posomorâtă. Unele traduceri spun că “el, Cain, umbla cu capul aplecat”. Iar Domnul în întreabă: “Pentru ce te-ai mâniat și de ce umbli cu capul aplecat? Când faci binele, oare nu-ți este fața senină/ sau : Oare nu umbli oare capul ridicat?”

În Biblie, această aplecare a capului și gârbovire a coloanei vertebrale nu atinge doar trupul, ci și interiorul moral: “Ce este strâmb, nu se poate îndrepta, și ce lipsește nu poate fi trecut la număr”, spune cartea Ecleziastului (1, 15). Iar când moralul este abătut, cum oare va susține el viața omului? Căci, spun cartea Proverbelor: “Duhul omului îl spijinește la boală; dar duhul doborât de întristare, cine-l va ridica?” (Prov. 18, 14).

Gârbovirea omenirii a început de fapt cu primul păcat al omului și a continuat să o afecteze până când Dumnezeu a venit la noi în Fiul Său ca să ne dezlege și să ne îndrepte. Lanțul păcatului pe care îl trăgea în jos cu mâna sa diavolul a ținut omenirea încovoiată, însă Hristos a slobozit pe om de legăturile cu care el însuși s-a legat odată și i-a dat putință să își înalțe iar ochii înspre cer.

Valoarea simbolică a acestui miracol din zi de sâmbătă este aceasta: vindecând pe această femeie, Hristos dă imaginea îndreptării umanității pe care vine să o lucreze El însuși. Tocmai de aceea El este cel ce ia inițiativa, o cheamă la El pe această fiică a lui Avram, acordându-i acest apelativ de Femeie, reprezentantă a tuturor descendentelor “Evei – Mamei vieții” și numind vindecarea ei o “dezlegare”.

Ne amintim astfel că astăzi se celebrează în Biserica răsăriteană sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri a Preasfintei Fecioare Maria, sărbătoare pe care Biserica apuseană a celebrat-o ieri. Această sărbătoare mărturisește că Maica Domnului a fost concepută în sânul mamei sale fără de păcatul strămoșesc a lui Adam care atingea pe toți oamenii. Această legătură grea care leagă în mod natural pe toți urmașii întâiului Adam a fost întreruptă în cazul Marie, ea fiind prezervată anticipat de harul pe care Hristos îl va da apoi tuturor. Este un dar special de care a fost învrednicită Maica lui Hristos tocmai în vederea misiunii sale de a fi pământ curat din care să se nască cel de-al doilea Adam, dezlegătorul sufletelor noastre. Curățenia și strălucirea Mariei, Maica lui Dumnezeu ne arată splendoarea la care suntem chemați cu toții.

Iubiți credincioși,

Hristos ne dezleagă sufletele și ne îndreaptă ființa prin Taina botezului, a Pocăinței a Cuminecării, prin Cuvântul Scripturii, prin rugăciune, prin harul iubirii Sale pe care ni-l dăruiește în fiecare moment al vieții. El singur are această putere să o facă cu adevărat, căci El este Stăpânul și Creatorul nostru, El a rupt lanțurile morții cu învierea Sa. Noi avem nevoie de îndreptarea Sa, căci suntem făpturi slabe, care cădem zilnic sub greutatea păcatelor. Hristos ne vindecă făptura întreagă, dar El ne dă și întărirea în lipsurile noastre cotidiene, darul Său mângâie pe fiecare persoană în parte în suferințe, eliberează de grijile trecătoare și vindecă mintea de boli.

Hristos nu lucrează împotriva voinței omului. Omul este liber să ceară și să primească ajutorul și vindecarea Cea de sus tot așa cum poate să o ignore ori să o refuze. Dezlegarea și îndreptarea noastră se face așadar cu participarea noastră deplină, chiar dacă apoi în fața lui Dumnezeu nu ne rămâne în fapt mai mult de făcut decât să spunem: “Cred Doamne, ajută necredinței mele!”, ca apoi de restul să se ocupe Dumnezeu cu puterea și știința Sa. Însă această dorință a noastră de a fi dezlegați și îndreptați este fundamentală, stă ca temelie la urcușul nostru spre veșnicie. Pentru ca să putem fi dezlegați de neputințele de tot felul și ca să putem fi îndreptați întru har avem nevoie să dezvelim rănile, să le arătăm Mântuitorului care să întindă mâna spre ele și să le oblojească, așa cum a întins mâna spre femeia cea gârbovă. Cu încredere, fără teamă ori rușine, să privim încovoierile noastre în ochi, să-i arătăm Domnului lanțurile noastre de care El ne va dezlega.

Această sinergie a împreună lucrării omului cu Dumnezeu spre dezrobire este subliniată oarecum în noua Enciclică pe care Sfântul Părinte Papa Benedict a publicat-o în aceste zile și care tratează despre nădejdea creștină. Acolo, Papa Benedict arată că nădejdea este începutul unei vieți fără sfârșit. Nădejdea este în definitiv viața pe care o iubim mai mult decât orice, dar de infinitatea căreia ne temem parcă. Nădejdea creștină are nu doar calitate “informativă”, nu rămâne la nivelul de a ne informa asupra ceea ce ne așteaptă cândva în rai, ci ea are o valoare “performativă”, adică este lucrătoare și pune în concret început îndreptării și dezlegării noastre. Însă la temelie stă libera noastră dorință.

Iubiți credincioși,

Dumnezeu este fericire, pace, îndreptare și lumină, tot ceea ce inima omului așteaptă, însă El nu se impune ci se dăruiește. Iar când omul primește liber această nădejde suprafirească, atunci gârbovirea sa se dezleagă și orice sâmbătă legală devine un chairos potrivit lucrării îndreptării și mântuirii noastre.

“Domnul deschide ochii orbilor; Domnul îndreaptă pe cei încovoiați; Domnul iubește pe cei neprihăniți” (Ps 146, 8) “Te măresc, Doamne, căci m-ai ridicat, și n-ai lăsat pe vrăjmașii mei să se bucure de mine. Doamne, Dumnezeule, eu am strigat către Tine, și Tu m-ai vindecat” (Ps 30, 2-3).

pr. Vasile G.

 

* * *

 

Duminica a XXVII-a după Rusalii

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro

Iubiți credincioși!

Evanghelia din această duminică relatează cum Isus eliberează o femeie de o boală ce o chinuia de optsprezece ani. Este interesant faptul că Domnul nu îi spune femeii “ești vindecată”, ci “ești liberă”. Mai marele Sinagogii se supără pentru că Isus a înfăptuit miracolul în zi de sâmbăta, dar evanghelistul Luca accentuează faptul că Isus este prezent în acel loc și în zi de sâmbătă tocmai pentru a arăta adevărata valoare și adevăratul sens al zilei sâmbetei: zi în care omul este chemat să-L preamărească pe Domnul, în mod particular prin atenția și grija față de aproapele.

Din atașamentul și din răspunsul Mântuitorului reiese că ziua de sâmbătă nu este făcută pentru a-l paraliza pe om sau a-l lăsa abandonat cu boala și necazul lui, ci pentru a-l elibera; mai mult, ziua sâmbetei nu este lăsată de Domnul pentru a-l opri pe om să facă binele, ci pentru a-L preamări pe Domnul prin grija față de aproapele, pe Domnul care neîncetat are grijă de toți oamenii. Isus nu dorește să abolească legea strămoșilor, legea își are importanța ei, însă Isus ne învață că persoanele sunt mai importante decât legea. Isus de fapt clarifică adevăratul sens al legii: toți oamenii trebuie să respecte legea, dar legea trebuie să respecte demnitatea persoanelor.

Tabloul întâlnirii dintre Isus și femeie este plin de atenție din partea Mântuitorului – care ia inițiativa și-i dăruiește darul vindecării acestei femei -, femeie pe care boala a marcat-o până într-atât încât nu mai putea privi în ochi nici o altă persoană. Privirea acestei femei, îndreptată doar spre pământ și închisă posibilității de-a întrezări lumina cerului, arată neputința ei de a ieși singură din boala care a pus stăpânire pe ea, dar și faptul că ea era singură cu boala ei. Durata lungă a bolii demonstrează faptul că inima acestei femei s-a închis de multă vreme oricărei speranțe de vindecare. De fapt, ea nici nu îndrăznește să-I ceară Domnului să o vindece.

Fiecare am putea să ne punem întrebarea: oare câte femei și câți bărbați gârbovi sunt în jurul nostru prin faptul că nu le acordăm atenția cuvenită, ori prin indiferența și nepăsarea noastră față de ei. Această femeie stă în fața lui Isus. Este o femeie care s-a resemnat cu boala ei. Prin faptul că o vindecă, Domnul ne învață ca să nu ne predăm în fața bolilor și a suferinței ci să ne luptăm pentru a ne vindeca și a ieși la lumină, la dialogul cu cei de lângă noi.

Cum s-a apropiat de această femeie și a vindecat-o, tot așa Domnul se apropie și de noi, dar oare inimile noastre sunt chiar așa de triste și de închise încât să nu simtă prezența Lui și să-I permită să ne vindece? În momentul în care Isus i-a vorbit, femeia i-a dat Domnului permisiunea ca s-o vindece și imediat îi mulțumește Domnului pentru darul primit. Am auzit din cuvintele Evangheliei că nu toți cei care erau de față s-au bucurat, iar Isus numește ipocrite atașamentul și reacția mai marelui Sinagogii. Încă odată Isus se arată ca adevăratul vindecător și mântuitor al omului.

În încheiere repetăm faptul că Isus nu se opune sâmbetei, ci arată că a sosit Împărăția lui Dumnezeu, iar sâmbăta este lăsată pentru ca fiecare om să facă voia lui Dumnezeu și să se vindece, să lucreze la mântuirea proprie și a celor din jur și să fie mai bun.

 

* * *

 

Hristos este mântuirea

Autor: pr. Ion Cârciuleanu
Copyright: ADMD.info

Pericopa evanghelică de azi (Luca 13, 10-17) ne înfățișează una din multele minuni săvârșite de Mântuitorul asupra omului: vindecarea femeii gârbove.

La începutul și sfârșitul activității Sale publice, îl vedem pe Mântuitorul propovăduind Evanghelia în sinagogi, și anume în zile de sâmbătă. El nu putea lăsa să nu arunce în inimi grăuntele cel bun al Evangheliei.

Într-o zi de sâmbătă, ziua de repaus a iudeilor, în marea sinagogă din Ierusalim, Isus învăța poporul. Erau de față și unii din farisei, în frunte cu mai marele lor. Din mulțimea care se afla atunci în sinagogă, privirea lui Isus este atrasă de chipul unei femei pe care, desigur, nimeni nu o lua în seamă. Evanghelistul ne descrie cu iscusință starea bolnavă a femeii: “O femeie care avea duhul neputinței, de optsprezece ani, era gârbovă și nu putea să se ridice în sus nicidecum” (Luca 13, 16). Cauza stării ei de slăbiciune este una cu totul de ordin spiritual-moral: neputința ei provenea din faptul că era stăpânită de un duh rău, satanic (v. 16).

Adânc mișcat de mila față de această femeie, Isus o cheamă la El, și o vindecă de neputința ei, chiar fără ca femeia să-i fi cerut acest lucru. Ca un Dumnezeu ce era, cunoștea suferința ei și, desigur, și frumusețea sufletului ei, deoarece a numit-o “fiica lui Avraam”, care-și purta crucea suferinței de optsprezece ani, fără cârtire, fără vaiete. Nu s-a scârbit de înfățișarea ei exterioară, precum nu s-a scârbit de mirosul rău al leproșilor, al bolnavilor de tot felul, pentru că sub înfățișarea lor tristă, vedea un suflet frumos, plin de credință.

Efectul produs de cuvinte și de punerea mâinilor este instantaneu: “și îndată s-a îndreptat și a început să mărească pe Dumnezeu”.

Descătușată dintr-o dată de legăturile sale spirituale și trupești, plină de o adâncă recunoștință față de Dumnezeu, pe care-L privește acum ca pe autorul dezrobirii sale, sărmana femeie preamărește din toată inima pe Cel de la care vine toată darea cea bună și tot darul desăvârșit.

Dar situația se schimbă subit: cuvinte de mânie și indignare întrerup zgomotos pe acelea de mulțumire aduse de femeia tămăduită.

Cel ce le produce este mai marele sinagogii, care, în orbirea sa spirituală, nu se lasă mișcat nici de intervenția lui Dumnezeu prin minuni și nici de binefacerea unei vindecări. Sclav al tradiției nesăbuite, și nefiind în stare să priceapă rostul acestei minuni, el o consideră ca pe o lucrare fără importanță și neavenită, pe motiv că s-a săvârșit sâmbăta. El nu vede aici nici amestecul vădit al Providenței, nici ajutorul dat unei ființe omenești, ci numai călcarea legii, astfel cum o tălmăceau fariseii. Ce dovadă de orbire, ce dovadă de răutate și proastă încredere în sine! Dar neîndrăznind să se plângă direct Mântuitorului, el își descarcă mânia asupra mulțimii, zicând: “Șase zile sunt în care se cade a lucra, deci în acestea venind vă vindecați, iar nu în ziua sâmbetei” (v. 14).

Indignat de această atitudine dictată de un zel orb și plin de ură pentru litera legii, Mântuitorul opune drepturile rezultate din dragostea și libertatea creștină. Și printr-o aspră apostrofare, el afirmă ferm și răspicat adevărul, zicând: “Fățarnicilor! Fiecare din voi nu dezleagă, oare, boul său, sau asinul de la iesle, și nu-l duce să-l adape? Dar aceasta, fiica lui Avraam fiind, pe care a legat-o satana, iată, de 18 ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată de legătura aceasta, în ziua sâmbetei?” Aceasta înseamnă că atunci când este vorba de interesele lor materiale, sau de binele animalelor, fariseii știu să îndulcească asprimea legii pentru păzirea sâmbetei, dar țin de rău pe Isus, care a făcut un act de binefacere nu unei vite de muncă, ci unei fiice a lui Avraam, unei femei din același neam și de aceeași religie cu ei.

Legea a fost dată omului de către Dumnezeu pentru binele său. Dacă fariseii ar fi înțeles aceasta, ei ar fi știut că ajutorul în caz de suferință este mult mai însemnat decât păzirea fără greș a odihnei de sâmbătă.

Cuvântul Mântuitorului a pus în încurcătură pe farisei și a produs un efect dublu; pe de o parte fariseii, acoperiți de rușine, nu pot să-I răspundă Mântuitorului; pe de alta, poporul manifestă un viu sentiment de bucurie, văzând pe Isus săvârșind atâtea minuni.

Ne putem pune întrebarea: de ce Mântuitorul a vindecat, fără să fie rugat, pe femeia cea gârbovă? Socotim că nu greșim dacă răspundem astfel: E aici în puternică acțiune concretă iubirea divină, pusă în mișcare în fața tragicei situații în care se afla încununarea creației: OMUL, pe care Tatăl ceresc – care lucrează prin Fiul Său -, nu-l poate lăsa în prăpastia unei degradări atât de grave.

Din acest fapt ne dăm seama cât de mult ține Tatăl ceresc să-l vadă pe om mergând nu pe drumul căderii și dezumanizării sale, ci pe drumul ridicării și al progresului spiritual-moral până la asemănarea – după har – cu El, adică pe linia umanizării lui depline.

Aceasta dovedește în mod grăitor și concludent o iubire deosebită a lui Dumnezeu pentru om. Este aici în plină acțiune iubirea totală și necondiționată a Tatălui ceresc care se lasă călăuzit de principiul: a căuta și a cerceta pe om, a promova și dezvolta umanul până la desăvârșirea lui maximă. De ce? Pentru că spre a te apropia de Dumnezeu trebuie să devii om adevărat! Pentru că a fi creștin și a nu fi om adevărat, înseamnă, în fond, a nu fi creștin! Câtă putere sufletească și câtă încurajare se strecoară în sufletul nostru când vedem în lucrarea Sa atâta grijă și dăruire a lui Dumnezeu pentru om! Cu adevărat putem spune: Dumnezeu este cu noi! Dar, din adânca semnificație a vindecării minunate a femeii gârbove se desprind multe învățăminte necesare și de folos, mai ales pentru zilele noastre.

Nicăieri nu se vădește mai mult primejdia fățărniciei ca în societatea noastră, unde oamenii, din pricină că o practică fără sfială, au ajuns să spună și ce nu gândesc. Din această cauză toate par învăluite în ceață și toți lucrează dibuind. Fiecare crede că înșală pe celălalt, când, de fapt, se înșală pe sine, încurcând mereu și tot mai tare firele vieții, împiedicând propășirea fiecăruia în parte și a tuturor împreună.

În altă ordine de idei, bunătatea Domnului Isus Hristos ne învață că fiecare, individual, trebuie să ne simțim răspunzători de tot ce se întâmplă azi în lume. Soarta lumii ne privește pe toți. De aceea, Sf. Evanghelist nu precizează locul și timpul minunii săvârșite de Mântuitorul; fapta bună în ajutorul semenului trebuie săvârșită în tot locul și în toată vremea.

De asemenea, ne învață că săvârșirea oricărei fapte bune nu trebuie făcută din motive și interese meschine. Din contra, datoria omului față de om este aceea de a-l sluji frățește, după pilda aleasă a Mântuitorului, atât material cât și spiritual, în drumul său spre mântuire, desăvârșire, preamărire a lui Dumnezeu și dobândire a fericirii veșnice.

Trebuie să fim convinși și să dovedim acest lucru prin fapte, că fratele nostru este orice om, dar mai ales cel ce suferă, cel bătrân și bolnav, cel fără adăpost, în primejdie sau oprimat; abia atunci vom fi oameni cu adevărat. Și toate acestea vin de la o renaștere a conștiinței noastre. Și renașterea conștiinței noastre nu poate să vină decât de la adâncirea legăturii noastre cu Dumnezeu, de la apropierea noastră de Dumnezeu, de la supunerea noastră față de Dumnezeu, care este și va fi de-a pururi izvorul vieții celei adevărate a sufletului omenesc.

Și noi cei de astăzi suntem gârbovi, încovoiați sub povara păcatelor pe care cel viclean ne îndeamnă să le săvârșim și nu putem sta drepți în fața Mântuitorului, întocmai ca femeia gârbovă din Evanghelie. De multe ori suntem ispitiți de Satana de a considera că, îndeplinind numai formal poruncile creștine, fără a face faptele cele bune izvorâte din iubire, ne îndreptățim în fața lui Dumnezeu, tot așa cum credeau și fariseii în timpul Mântuitorului. Dar în noi există o dorință fierbinte să ne scăpăm de aceste rele și să ne mântuim sufletele. Fiecare dintre noi este un ostaș duhovnicesc, care, din tinerețe și până la bătrânețe se luptă contra păcatelor, cum zice psalmistul: “Din tinerețele mele multe patimi se luptă cu mine”.

Dumnezeu, fiind dragoste și bunătate nemărginită, ne cheamă la El prin cuvintele Fiului Său, întocmai cum a fost chemată femeia gârbovă din Evanghelia de astăzi.

Hristos vrea să ne dea mântuire, căci pentru aceasta a venit în lume. El nu ne disprețuiește pe noi pentru că suntem gârbovi, ci privește cu milă și îndurare la slăbiciunile noastre.

El vede în fiecare din noi, dincolo de aparența înșelătoare pe care o avem, gârbovenia noastră. El aude strigătul pe care îl ridică spre ceruri acest suflet gârbov. Și iată-L pe Hristos că și astăzi strigă către noi, ne cheamă mai mult ca oricând, precum a strigat atunci, către acea femeie: “ridică-te din slăbiciunea ta” și vino de-mi slujește Mie. Amin.

Text preluat de pe ADMD.info cu acordul parohiei Adormirii Maicii Domnului.

 

* * *

 

Femeia gârbovă

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Pe Muntele Sinai Dumnezeu a rostit cuvintele: «Adu-ți aminte de ziua odihnei, ca să o sfințești. Lucrează șase zile și-ți fă în acelea toate lucrurile tale. Iar ziua a șaptea este odihna Domnului Dumnezeului tău» (Exodul 20, 8-10). Israelienii pedepseau cu moartea pe toți cei care ignorau ziua sâmbetei. În Cartea Numerilor citim că un om a adunat lemne în ziua odihnei. Sfânta Scriptură spune: «L-au scos toată obștea fiilor lui Israel afară din tabără și l-au ucis cu pietre!» (Numeri 15, 36). Aspră pedeapsă, însă uneori ordinea se menține cu o mână forte. În ziua de sâmbătă nici măcar mana nu cădea din cer, pentru ca strângerea manei să nu încalce ziua de odihnă a Sabatului.

Acest zel pentru păzirea zilei de odihnă a ajuns într-atât de departe, încât naivii învățători în lege au interzis ca în timpul sâmbetei să se facă chiar și lucruri de caritate; de regulă nu permiteau ca în această zi să fie vindecați oamenii bolnavi. De aceea, reprezentantul sinagogii a fost nemulțumit că Isus Hristos în ziua de sâmbătă a vindecat o femeie, care fusese gârbovă de optsprezece ani. Încă de la început creștinii au sărbătorit nu sâmbăta, ci duminica, ziua Învierii, pentru că duminica s-a înfăptuit cel mai mare mister al credinței noastre. Duminica, Dumnezeu-Creatorul a început să creeze lumea, duminica Fiul lui Dumnezeu a înviat din morți, duminica Spiritul Sfânt s-a coborât peste Apostoli. Unii scriitori spun că Isus Hristos S-a născut în Viflaim duminica și tot duminica a fost botezat în râul Iordanului. În faptele Apostolilor se precizează că primii creștini se adunau duminica la rugăciunea comună (Fapte 20). Romanii numeau duminica Ziua Soarelui «Dies Solis», denumire întâlnită și în prezent în limba unor popoare (Sunday – engleză, Sonntag – germană), iar această denumire corespunde într-un mod aparte creștinilor, deoarece Hristos, Soarele dreptății, duminica a ieșit din mormântul cel întunecat și tot duminica soarele Spiritului Sfânt s-a coborât peste apostoli și peste Biserica lui Hristos. De aceea, pentru noi duminica este sfântă.

Ziua Domnului este stabilită pentru repaus, deoarece organismul uman are nevoie de odihnă, dar duminica, înainte de toate este pentru întărirea sufletului, pentru Domnul Dumnezeu. Sfânta Scriptură menționează: «Iar ziua a șaptea este odihna Domnului Dumnezeului tău: să nu faci în acea zi nici un lucru»(Exodul 20, 9-10). Noi trăim pe pământ, dar nu pentru pământ. Pe pământ ne pregătim pentru viața veșnică în Dumnezeu. Domnul Dumnezeu ne poruncește să ne amintim de sufletul nostru nemuritor. Duminica, credinciosul creștin să-și amintească despre scopul întregii sale vieți pământești, gândindu-se la propriul său suflet grăbindu-se la biserică pentru rugăciunea comunitară. Șase zile, ne sunt oferite pentru nevoile de zi cu zi, dar a șaptea zi îi aparține Domnului. Șase zile lucrăm cu mâinile, dar a șaptea zi trebuie să ne unim în mod pios mâinile pentru rugăciune, spre a-L preamării pe Creatorul nostru.

Duminica suntem datori să participăm în Biserică la Sfânta Liturghie, Serviciul cuvenit lui Dumnezeu. Pe pământ nu există ceva mai frumos, mai sfânt, mai nobil și mai prețios decât Sacrificiul Liturgic. La Liturghie, Fiul lui Dumnezeu, în mod nesângeros, se oferă ca Sacrificiu pentru păcatele întregului neam omenesc. Participăm la Sacrificiul Crucii, actualizând sfintele patimi prin Liturghie. Duminica, ca într-o familie, ne rugăm, cântăm în onoarea lui Dumnezeu, primim în suflet pe Hristos Euharisticul și primim acea putere spirituală, prin intermediul căreia ducem o viață dreaptă. În același timp, a face bine și a te oferi în servirea aproapelui este plăcut Domnului.

Deseori auzim cuvintele: “Eu nu am nevoie să merg la Biserică, căci pot să mă rog mai bine în locuința mea”. Binențeles, că este bine să te rogi acasă, dar este necesară și rugăciunea comunitară în Biserica lui Hristos. Domnul Dumnezeu în Vechiul Testament a cerut să se construiască un mare templu în Ierusalim. Isus Hristos, Preacurata Fecioară Maria și Sfântul Iosif au făcut o lungă călătorie la templul Ierusalimului pentru rugăciunea și jertfa comună. Biserica este casa lui Dumnezeu, este casă de rugăciune: «Cortul lui Dumnezeu cu oamenii» (Apocalipsa 21, 3), în comuniunea Bisericii Domnul ascultă în modul cel mai plăcut rugăciunile noastre.

Este foarte trist atunci când creștinii se distrează până la miezul nopții, iar la biserică nu merg, spunând că sunt obosiți. Mulți creștini se acuză în fața lui Dumnezeu că în sfintele zile nu participă la Sfânta Liturghie. Statistica arată, că doar 38% dintre catolici merg la biserică în zilele sfinte. Spre exemplu în SUA există aproximativ 236 de mii de biserici, dar 70 de mii dintre aceste case de rugăciune sunt goale, cu excepția Sărbătorii Nașterii și Învierii Domnului Isus Hristos.

Tinerii spun că în biserică este pustietate, tristețe, dar dacă în ea s-ar afla muzică și dansuri, ar fi mult mai interesați să participe. Într-alte locuri se spune că serviciul liturgic din biserică este foarte lung, predica nu este interesantă, muzica nu este melodioasă și alte lucruri asemănătoare. Alteori se spune: “De ce să mă duc la Biserică? Cunosc vecini, care merg în fiecare duminică la Biserică, dar viața lor nu este dreaptă”. Biserica niciodată nu-i va mulțumi pe toți oamenii. În Biserică există două elemente: divin și uman. Elementul uman nu este perfect și de aceea pot să existe inconveniente, dar elementul divin este viu și neschimbabil; ne trebuie numai puterea de a gusta cât de bun este Domnul… Cine are credință merge cu bucurie la biserică. Psalmistul spune: «Fericitu-m-am de cei, care mi-au zis mie: “În casa Domnului vom merge!”» (Psalmul 122, 1).

În primele secole Biserica a emis o lege severă: ” Cine nu a fost la biserică timp de trei duminici consecutive, acela trebuie dat afară din Biserică”. În decretul Conciliului Vatican II referitor la Bisericile Răsăritene se spune: “Credincioșii sunt obligați ca în duminici și în sărbători să participe la Dumnezeiasca Liturghie” (vezi articolul 15). Este vinovat înaintea lui Dumnezeu cel, care din lenevie nu participă la Sfânt Liturghie.

Într-o localitate, nu departe de un spital, locuia o asistentă medicală necredincioasă, care zilnic trecea pe lângă biserică, ducându-se la serviciul ei medical. Într-o duminică a căzut multă zăpadă. Trecând strada, asistenta medicală a văzut un copil mic, care se grăbea la biserică prin zăpadă.

- Unde mergi, fiule? – L-a întrebat asistenta.

- Mă duc la Biserică, la Sfânta Liturghie, – a răspuns copilul.

- Dar ești obligat să mergi astăzi la Biserică? Căci strada este plină de zăpadă.

- O nu! Dumnezeu s-ar supăra pe mine, dacă nu aș merge duminica la Biserică. Mie îmi place zăpada și îmi place să particip la Sfânta Liturghie, a răspuns politicos copilul. Această asistentă necredincioasă, în timpul serviciului, s-a gândit toată ziua la acel copil pios. Întorcându-se acasă, din curiozitate a intrat în Biserică, gândindu-se: “Poate că este cu adevărat Dumnezeu în cer, iar eu nu cred în El ?” O anumită putere interioară o atrăgea în Biserică iar ea mergea în fiecare duminică acolo. A fost întâlnită de câteva ori de către preotul acelei Biserici care i s-a adresat în mod politicos făcându-i cunoscută învățătura Bisericii lui Hristos. Cu timpul asistenta respectivă a devenit catolică. Mai târziu s-a căsătorit cu un bărbat catolic, iar fiul ei cel mic, pe care l-a născut după căsătorie, se grăbea la Biserică, prin zăpada mare, pentru a participa la Sfânta Liturghie, ca și cel prin care Dumnezeu a salvat sufletul mamei sale. Exemplul micului copil a atras către Dumnezeu femeia necredincioasă.

Duminica reprezintă o zi sfântă. “Adu-ți aminte să sfințești ziua Domnului” – spune Domnul. Precum sfințești această zi tot așa va fi și ziua morții tale. Creștinii care în mod fidel onorează duminica și participă cu conștinciozitate la Sfânta Liturghie, câștigă pentru sine grația unei treceri fericite la viața veșnică.

Rugăciune

O Doamne, Iubirea noastră față de Tine, se bazează pe convingerea, că recompensa ei va fi iubirea lui Dumnezeu însuși, iar a te îndoi de ea este cu neputință, căci Tu ne-ai arătat-o prin nenumăratele Tale suferințe mergând până la vărsarea Sângelui Tău pe cruce, până la sacrificiul vieții Tale, Doamne, și aceasta numai, ca să ne convingi de iubirea Ta… Grăbește-te, o, Doamne, să ne oferi iubirea Ta, mai ales înainte de a muri! Ce mare mângâiere ar fi pentru noi în clipa morții noastre, dacă Te-am iubi înainte de toate numai pe Tine, care ne vei judeca! Stăm înaintea Ta cu încredere, chiar cu toată mulțimea păcatelor noastre, convinși, că nu vom merge într-un loc străin, ci în adevărata patrie, în împărăția Ta, pe care o iubim așa de mult și care ne iubește așa de mult pe noi. Amin.

(După Sf. Tereza a Pruncului Isus)

 

* * *

 

Femeia gârbovă

Autor: pr. Olimpiu Todorean
Copyright: ParohiaSfantulGheorghe.ro

Iubiți credincioși,

Miracolul pe care l-a făcut Isus ne ajută să vedem că răbdarea lui Dumnezeu, și în acest an, ne este acordată pentru a ne converti.

Sâmbăta, zi de odihnă a lui Dumnezeu, este deja în lucru în lumea aceasta. Tatăl, oferind pe Fiul său, este aplecat, încovoiat asupra omului și fiecare om, aplecat de spate, gârbovit se poate îndrepta și reflectă la gloria Fiului.

Se vorbește în pericopa de azi de cinci ori despre “sâmbătă” și de două ori de “este nevoie”: în centrul salvării din brațele Satanei este o fiică a lui Avraam.

Povestirea prezintă analogii puternice cu cap. 6, 6-11 și 14, 1-6. Femeia de azi, diferit față de cea bolnavă de scurgerea sângelui, nu caută să-L atingă pe Isus. Este în schimb căutată și atinsă de El.

Sfântul Grigore aseamănă această femeie cu smochinul neroditor; este figura omului care, nevoind să producă fructele ascultării, și-a pierdut statutul de a fi drept. Cei optsprezece ani de boală înseamnă răul omului, creat în cea de a șasea zi, în cele trei momente ale istoriei: înainte, în timpul și după Lege, până când a auzit cuvântul Domnului care îl declară liber: șase ori trei fac optsprezece.

Omul, închis în sine, stă acum, în sfârșit, drept înaintea celui care este chip și asemănare: este liber pentru că strălucește asupra lui mântuirea chipului lui Dumnezeu: “Pentru ce ești mâhnit, suflete al meu, și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește în Dumnezeu că-L voi lăuda pe El; mântuirea feței mele este Dumnezeul meu. (Ps. 42,7)

În această femeie este reprezentată situația umanității dinainte de venirea lui Isus, umanitate care se află sub influența spiritului rău, îmbolnăvită, chircită, încovoiată spre pământ, aflându-se în imposibilitate să se îndrepte și să privească spre înălțime. Isus o privește cu compasiune, o cheamă la sine, îi vorbește, și își pune mâinile.

De cealaltă parte, capul sinagogii este unul care nu știe să recunoască semnele timpului mântuirii.

Interpretarea sa cu privire la lege, atașamentul său la tradiția umană, lipsa înțelegerii pentru iubire și milostivire față de o creatură umană îmbolnăvită, nu îi dau capacitatea de a înțelege semnele timpului mântuirii.

Soarta acestui om este aceeași cu a adversarilor lui Isus și este rușinea “la rostirea acestor cuvinte, potrivnicii se rușinară cu toții” v. 17 înaintea poporului și a tribunalului lui Dumnezeu.

Isus dă o nouă semnificație sâmbetei sau, mai bine spus, îi redă semnificația originară.

Legea sâmbetei este în serviciul omului și Dumnezeu este glorificat de oricine se folosește de milostivire față de alți oameni. Și în pericopa evanghelică de azi omul reprimește de la Isus demnitatea sa și o considerare justă: nu poți fi considerat mai puțin decât de un bou sau un măgar!

Isus înfrânge stăpânirea satanei care se manifestă prin păcat, prin boală și prin moarte, și eliberează omul de greutatea oprimantă a legii.

Sâmbăta devine ziua bucuriei pentru toată lumea. Creația găsește în opera mântuitoare a lui Isus perfecțiunea sa.

Omul care se deschide iubirii lui Dumnezeu nu întâlnește judecata, ci mântuirea și eliberarea definitivă.

Infirmitatea, potrivit mentalității omului Bibliei, nu este doar o disfuncționalitate a corpului, ci o invazie a unui spirit rău care închide cursul forțelor naturii.

Isus așază mâinile pe femeia bolnavă: este o atitudine prin care transmite asupra ei Spiritul care alungă spiritul răului.

Iubiți credincioși,

Minunea îi tulbură pe cei prezenți. Femeia vindecată preamărește pe Dumnezeu pentru că recunoaște în opera făcută de Isus o manifestare a omniprezenței și a bunătății sale.

Capul sinagogii este indignat și scandalizat pentru ceea ce s-a întâmplat într-un loc sacru și, mai mult, tocmai pentru că în acel loc, unde trebuia să se celebreze sâmbăta, are loc încălcarea poruncii sâmbetei.

Entuziasmul mulțimii poate că a produs câteva inconveniente dar haideți să spunem: să se întâmple în fiecare zi astfel de inconveniente.

Pentru capul sinagogii, miracolul este legat de faptele servile care nu sunt îngăduite în zi de sâmbătă: “Șase zile sunt lăsate pentru muncă; veniți dar în timpul lor să fiți vindecați, și nu sâmbăta”. v 14

Iar Isus ce face? Pentru a răspunde unei astfel de lumi ignorante, Isus nu recurge la un argument teologico-biblic, ci aduce un exemplu practic și anume acela de a duce la adăpat măgarul sau boul sâmbăta.

Ostilitatea iudeilor împotriva lui Isus este deci preconcepută, nefondată, injustă.

Nu sunt faptele în sine care irită pe capul sinagogii și pe toată clasa ebraică conducătoare, ci răsunetul pe care ele îl produc. Isus câștigă teren în teritoriile lor și, prin urmare, ei pierd.

Este, la urma urmei, o chestiune de putere și toate cele ce decurg din această putere.

La sfârșitul pericopei apar în scenă, pe de-o parte adversarii lui Isus și de cealaltă parte mulțimea.

Primii sunt iritați și umiliți, de cealaltă parte; mulțimea este entuziasmată și convinsă.

Primii condamnă, dezaprobă, refuză opera lui Isus; ceilalți saltă de bucurie.

Același fapt suscită indignare și rușine sau glorie și bucurie.

Lumina lui Dumnezeu, care bucură ochiul bun, ofensează ochiul rău.

Dar și această dificultate a celor răi este în vederea convertirii lor.

Ne rămâne nouă, iubiți credincioși, în lumina celor meditate, să hotărâm de ce parte ne așezăm. Amin.