Selecție de predici

(tipareste predicile)

 

Duminica a IX-a după Înălțarea Sfintei Cruci (a XXVI-a după Rusalii)
Evanghelia: Luca 12,16-21
Apostolul: Efeseni 5,8-19

Luca 12,16-21

Și le-a spus lor această pildă, zicând: Unui om bogat i-a rodit din belșug țarina. Și el cugeta în sine, zicând: Ce voi face, că n-am unde să adun roadele mele? Și a zis: Aceasta voi face: Voi strica jitnițele mele și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo tot grâul și bunătățile mele; și voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te. Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi? Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu.

 

Autori

pr. Anthony M. Coniaris
pr. Gheorghe Neamțiu
pr. Ilie Cleopa
IPS Andrei Rymarenko
pr. George Dimopoulos
pr. Vasile Florea
pr. Leonardo Sapienza
pr. Mihai Tegzeș
pr. Ion Cârciuleanu
pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
pr. Olimpiu Todorean
pr. Vasile Rob

 

* * *

 

Omul pe care Dumnezeu l-a numit nebun

Autor: pr. Anthony M. Coniaris
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro

Era o înmormântare. Prietenii se adunaseră în cimitir lângă mormântul în care un vechi prieten – Sam – era îngropat. Sam a fost un individ foarte competitiv. Deținea un lanț de restaurante. Nu i-a plăcut niciodată să piardă. A fost un tip dur. Niciodată nu ar fi lăsat un competitor să fie mai bun decât el. Ar fi pierdut mai degrabă bani într-o afacere decât să lase un competitor să îl învingă. Sam s-a jucat la fel și cu moartea. Cu fiecare diagnostic care continua să îi dezvăluie boala fatală, Sam continua să strige: “Aduceți-mi alt specialist”. Unul dintre competitorii săi a spus: “Atunci când Domnul îl cheamă pe bătrânul Sam, el pur și simplu nu vrea să meargă”.

În final a mers. Dar a încercat să îi învingă pe viermi. A pus să fie închis în vid într-un sicriu de 8.000 de dolari. Și pentru ca nimeni să nu îl uite, Sam a lăsat instrucțiuni să fie înălțat un monument de 8 metri deasupra mormântului său. Era cel mai înalt din cimitir. În timp ce prietenii părăseau cimitirul, au fost auziți spunând: “Cu siguranță Sam a fost un tip greu de învins”.

Isus a spus odată o parabolă despre un om asemenea lui Sam. Este numită parabola bogatului nebun. Bogatul din această parabolă a fost un prosper proprietar de pământuri. Isus nu sugerează că ar fi fost în vreun fel necinstit. Și-a făcut averea prin efort cinstit și muncă grea. După standardele lumii, era un om de succes. Recolta lui a fost atât de mare încât a trebuit să se extindă. Marea sa ambiție în viață a fost aceea de a putea trăi ușor: să mănânce, să bea și să se veselească. Însă Dumnezeu l-a numit nebun. Și omul a murit înainte să se poată bucura de averea sa. “Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu.”

 

“Unui om bogat i-a rodit din belșug țarina”

Să privim mai îndeaproape această parabolă. Isus începe prin a spune: “Unui om bogat i-a rodit din belșug țarina”. Uneori se întâmplă accidente fatale în silozurile de grâu. Câte un muncitor ajunge să fie îngropat sub un munte de grâu. Ceva asemănător i s-a întâmplat acestui bogat fermier. Viața sa reală a fost îngropată sub avalanșa uriașă a recoltei.

 

“Și el cugeta în sine”

Bogatul “cugeta în sine”, ne spune Isus. Ceea ce ne spunem nouă înșine este important. Dezvăluie omul interior. Arată cine suntem cu adevărat. Nu ceea ce un om îi spune soției sau preotului arată adevărata persoană, ci ceea ce își spune sieși. Ce a cugetat bogatul în sinea lui? Cuprinzându-și cu privirea recolta abundentă, ar fi putut să se gândească la pământul fertil pe care i l-a dat Dumnezeu, cu ploaie și cu soare. Ar fi putut să se gândească la sănătatea lui excelentă și la numeroșii lucrători fideli care au ajutat la cultivarea solului pentru a produce o recoltă atât de bogată. Ar fi putut să se gândească la Dumnezeu și să îi mulțumească pentru toate aceste binecuvântări. Ar fi putut să spună: “Îți mulțumesc, Doamne, pentru că mi-ai dăruit mult mai mult decât voi avea vreodată nevoie pentru mine însumi. Pentru a-ți arăta cât de recunoscător sunt, voi folosi o parte din această recoltă pentru a-i hrăni pe cei săraci.”

 

“Ce voi face?”

Din păcate însă, nu acestea sunt cuvintele pe care le-a spus. Ascultând conversația lui cu sine însuși, vedem că nu conștientizează ce îi datorează lui Dumnezeu și confraților săi. Singurul lui gând este despre sine, cum poate să depoziteze mai bine totul. “Ce voi face, că n-am unde să adun roadele mele? Și a zis: Aceasta voi face: Voi strica jitnițele mele și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo tot grâul și bunătățile mele”.

 

A uitat de aproapele lui

În scurta sa conversație cu sine însuși, observați de câte ori se referă la sine, și folosește pronumele “eu… mele… meu…”. Nici o dată nu se gândește la altcineva care ar avea de a face cu succesul său. Neil R. Lightfoot scrie: “În timp ce el își spune în sine: ‘Ce voi face, că n-am unde să adun roadele mele?’, poate un vecin de peste câmp își spune: ‘Ce să mă fac, pentru că nu am nici măcar pâine pentru copiii mei?’ Dacă bogatul nu avea destule hambare, existau alte locuri în care să își poată pune grânele. Așa cum a spus Ambrozie: ‘Tu ai hambare – pieptul celui nevoiaș, casele văduvelor, gurile orfanilor și ale copiilor’” (Neil R. Lightfoot, “Lessons – From the Parables,” p. 79. Baker Book House, Grand Rapids, Michigan). Însă bogatul fermier nu s-a putut gândi decât la sine. A fost asemenea unei doamne egoiste despre care se spunea: “Edith a trăit într-o lume mică, care se mărginea la nord, la sud, la est și la vest cu Edith.”

 

“Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani”

Bogatul își continuă conversația: “Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani.” Aceste multe bunătăți ale sale îi dau un fals sentiment de siguranță. El nu are nevoie de Dumnezeu; nu are nevoie de rugăciune; pentru că are atâtea altele. El simte că bogățiile sunt zidul lui de apărare împotriva tuturor relelor. Nu s-a gândit deloc la moarte. De fapt, multele lui bunătăți fac să fie dificil pentru el să contemple moartea. El ilustrează ceea ce a spus odată Dr. Johnson. După ce a fost dus să viziteze o proprietate luxoasă, a remarcat: “Acestea sunt lucrurile care fac să fie greu să mori”.

Să comparăm falsa lui siguranță cu siguranța reală a unuia dintre primii creștini. “Te voi exila”, i-a spus magistratul roman. “Nu puteți”, i-a răspuns creștinul. “Lumea întreagă este casa Tatălui meu”. “Te voi omorî.” “Moartea mă va duce în prezența lui Dumnezeu.” “Îți voi lua comorile.” “Nu puteți, deoarece comoara mea este în ceruri.” “Te voi duce departe de oameni și nu vei mai avea nici un prieten.” “Nu puteți, deoarece am un Prieten de care nu mă puteți despărți.” Siguranța lui nu era bazată pe hambare mai mari sau pe multe bunătăți, ci pe Dumnezeu.

“Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani.” El a uitat de tot de timp. Credea că va trăi veșnic. Și-a făcut planuri pentru “mulți ani”, deși mai avea doar o zi. El nu ar fi urmat să lucreze până la moarte. Știa când să se oprească. “Odihnește-te”. Urma să încetinească ritmul și să trăiască. Nu ar fi făcut un atac de cord. Urma să se retragă. Și-a făcut planuri atente și detaliate pentru a se bucura de averea sa.

 

“Mănâncă, bea, veselește-te”

Iată un om care nu ar fi așteptat vreo imaginară bucată de plăcintă din cer. Urma să se bucure acum. Urma să găsească acum fericire în a mânca, a bea, a-și face poftele. “Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune!” În culmea succesului său, Dumnezeu îi apare fermierului bogat și îl numește nebun. Am putea să nu fim de acord cu Dumnezeu că acest om a fost nebun. A fost un om de succes, dar a fost oare nebun? În fond, nu aceasta este și filozofia noastră despre succes, să ne extindem afacerile, economiile, proprietățile și să privim spre ziua în care vom putea să spunem sufletelor noastre: “Odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te.” Însă Dumnezeu insistă că acest om a fost nebun. A fost nebun pentru că s-a preocupat de lucruri mărunte. Lucruri mărunte? A-ți câștiga existența este un lucru mărunt? Da, în comparație cu a-ți trăi existența. A găsi plăcere este un lucru mărunt? Da, în comparație cu a găsi un scop. A te gândi la construirea unor hambare mai mari și la sporirea afacerii tale este un lucru mărunt? Da, în comparație cu a te gândi la îmbunătățirea stării sufletului tău și a lumii din jurul tău.

În ciuda succesului său material, acest om a fost nebun. A trăit doar pentru sine. A uitat de aproapele său. A uitat de Dumnezeu. A uitat adevăratul lui scop în viață. A uitat că omul nu este ceea ce are. În toate eforturile sale de a se îmbogăți, a devenit extrem de sărac din punct de vedere spiritual. Când ne gândim la acest bogat fermier, majoritatea dintre noi îl asociem cu oamenii cu mulți bani care controlează bursa și au imense proprietăți imobiliare. În mod foarte convenabil încercăm să uităm că aceeași nebunie poate exista în noi toți. Cât de mulți oameni obișnuiți nu trăiesc astăzi cu filozofia acestui bogat: hambare mai mari și mai bune, bunuri multe strânse pentru mulți ani, odihnă, mâncare, băutură și distracție? Nu toate acestea sunt rele în sine, dar le urmărim într-o asemenea măsură încât ajungem să ne pierdem sufletele.

“Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune!” Ce înțelegem prin succes? Succes după care standarde? Lecția evanghelică de astăzi ne spune că Dumnezeu este Judecătorul în fața căruia vom sta într-o zi. El este Cel care va declara “succesul” sau “insuccesul” nostru. Și El ne spune că cei care au adevărat succes nu sunt aceia care dețin doar o colecție de lucruri de arătat din călătoria lor prin viață, ci aceia care sunt bogați în credință și iubire față de Dumnezeu și om.

 

“În această noapte vor cere de la tine sufletul tău”

Aceasta este mai mult decât o anunțare a morții. Pentru că acest om era mort chiar înainte de a muri. Aceasta este o chemare la a da socoteală. Aceasta este judecata înaintea lui Dumnezeu. Aici Dumnezeu îi spune bogatului că toată viața sa a fost în zadar, că toate faptele sale nu valorează nimic.

David A. Redding a spus despre felul în care a murit fermierul bogat: “… Dumnezeu a spus: ‘În această noapte’, și el a murit. Poate în graba frenetică de a-și construi hambare și-a pierdut sănătatea. Când era gata să se retragă și să trăiască din grăsimea acumulată, timpul lui a expirat. Moartea sa nu este un mister de rezolvat; pur și simplu s-a ars pregătindu-se pentru zilele ploioase… De ani de zile, prin nebunia sa, îl chema pe antreprenorul de pompe funebre… Omul a murit pentru că a fost nebun. În mod deliberat și-a suflat lumânarea cu viforul lăcomiei sale” (David A. Redding, The Parables He Told. Fleming H. Revell Company. Old Tappan, New Jersey 1962). Dumnezeu ține la noi într-atât încât ne dă mai mult decât această parabolă ca avertisment. Ține la noi într-atât încât ne dă un Mântuitor care să ne împiedice să acționăm ca niște nebuni. A venit ca să avem viață, nu o viață prinsă în capcana banilor, ci o viață liberă, din belșug, în comuniune cu Creatorul nostru.

 

“Ale cui vor fi?”

“Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi?” A fost atât de absorbit de sine încât nu a avut nici un prieten căruia să îi poată lăsa bunurile sale. Cât de mult a lăsat în urmă? Toate bunurile pentru care a lucrat în viața sa! Nimănui!

 

Bogat în Dumnezeu

“Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu.” Bogăția care contează în ochii lui Dumnezeu este adunată de un suflet care a învățat să se roage, de o conștiință clară, de o viață dedicată Celui care deține pământul de pe ambele maluri ale râului, de un suflet care a căutat și a primit iertarea lui Dumnezeu, de un om care crede că toate hambarele pe care le are sunt cu adevărat ale lui Dumnezeu, încredințate lui pentru a fi folosite nu doar pentru sine ci și pentru alții. Așa după cum i-a scris Sf. Pavel lui Timotei, “Celor bogați în veacul de acum poruncește-le să nu se semețească, nici să-și pună nădejdea în bogăția cea nestatornică, ci în Dumnezeul cel viu, Care ne dă cu belșug toate, spre îndulcirea noastră, să facă ce e bine, să se înavuțească în fapte bune, să fie darnici, să fie cu inimă largă, agonisindu-și lor bună temelie în veacul viitor, ca să dobândească, cu adevărat, viața veșnică” (1Timotei 6,17-19).

Într-o zi un bogat proprietar de pământuri i-a arătat unui tânăr preot imensa sa fermă. “Totul în acea direcție, cât de departe poți vedea, este al meu”, a spus el. Apoi întorcându-se spre est, sud și vest, a spus același lucru. Tânărul preot i-a răspuns: “M-ai întors spre toate cele patru direcții ale pământului, și mi-ai arătat tot ce ai. Un lucru însă nu mi-ai spus”. Și-a ridicat mâna și a arătat în sus. “Cât de mult ai în acea direcție?”

“Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu.”

 

* * *

 

Rostul bunurilor pământești

Autor: pr. Gheorghe Neamțiu
Copyright: Viața creștină

“Nebunule, chiar în această noapte ți se va cere sufletul;
dar cele ce le-ai adunat ale cui vor fi.”
(Luca XII, 20)

Fiecare om este chemat să fie, prin faptele sale de fiecare zi, arhitectul și sculptorul propriului suflet, pe care, atâta vreme cât mai pâlpâie în el lumina vieții, trebuie să-l modeleze cu trudă și stăruință, pentru a-l face cât mai asemănător modelului unic, lui Cristos. Iată menirea sa pe pământ.

La aceasta ne atrage atenția și pericopa evanghelică citită azi la Sfânta Liturghie, când ne prezintă pe bogatul care și-a uitat de ținta peregrinării lui aici pe pământ, punându-și toată nădejdea și aspirațiile în acumularea de bunuri vremelnice.

Spre deosebire de învățatul în ale Legii, din duminica precedentă, care era preocupat de gândul ce să facă spre a-și mântui sufletul, bogatul din Evanghelia de azi este muncit de cu totul alt gând; el se întreabă: “Ce voi face, căci n-am unde să-mi adun roadele?” Aplecat exclusiv spre cele materiale, el s-a folosit de toate mijloacele – drepte și, poate, nedrepte – spre a-și spori zi de zi avuția, ca și cum s-ar fi putut statornici pentru totdeauna pe pământ. Ispita înavuțirii i-a întunecat și absorbit în așa măsură mintea, încât el a uitat tocmai de ceea ce nu era permis să uite nici o clipă: de suflet, de veșnicie. A uitat că, punându-și speranța și tot rostul vieții în bogăție, sufletul său devenise mai gol și mai sărac în cele spirituale decât acela al ultimului cerșetor, căci nimic din cele ce agonisise nu putea duce cu el în veșnicie. “Nebunule” – îi zice Dumnezeu – “chiar în această noapte ți se va cere sufletul, dar cele ce le-ai adunat ale cui vor fi?” (Luca XII, 20). Într-adevăr, nici nu se poate numi altfel decât nebun, nesăbuitul care, deși știe bine că tot ceea ce posedă nu îi va putea ajuta cu nimic în ceasul morții – pentru că nimic din cele agonisite nu poate trece pragul veșniciei -, se zbate totuși o viață întreagă să adune potcoave de cai morți. Biet nesăbuit – bogat și totuși sărac și nenorocit! “Iată ce se întâmplă cu omul care își strânge sieși comoară, iar față de Dumnezeu nu se îmbogățește” (Luca XII, 21). Astfel își încheie Isus pilda.

Cât de ușor i-ar fi fost acestui bogat ca prin fapte de milostenie, prin opere de binefacere socială, să se îmbogățească față de Dumnezeu, adunându-și astfel comori de virtuți, singurele care îl însoțesc pe om în veșnicie. Dar nu a fost decât un nesăbuit.

La o privire superficială, s-ar părea că Mântuitorul, în pilda de azi, ar condamna avuția în sine. Din acest motiv, cei ignoranți ori rău intenționați se îndepărtează de Evanghelie, zicând că aceasta s-ar opune progresului și bunăstării materiale a omenirii, pe care omul le caută în mod instinctiv.

Adevărul este însă că Evanghelia condamnă – cum spusesem cu alt prilej – nu avuția în sine, căci aceasta, conținând bunuri ce răspund unor necesități sau utilități legitime, nu poate fi rea, ci condamnă reaua folosire a ei, adică numai pe acela care se lasă robit de bunurile ce le posedă, folosindu-le abuziv, egoist, fie ca să se delecteze posedându-le și privindu-le, făcându-și un scop în sine din acumularea lor, fie ca să-și satisfacă în mod desfrânat poftele, închizându-și totodată inima în fața lipsurilor și mizeriilor reale ale semenilor. Numai un astfel de bogat e socotit vrednic de osândă din partea Mântuitorului.

După Evanghelie, munca fiind obligatorie, iar produsul ei fiind o răsplată îndreptățită a ei, nici sporul, surplusul realizat prin muncă nu poate fi condamnat. Iată de ce Mântuitorul, în pilda talanților, laudă câștigul de sută la sută realizat de cei doi servitori, unul cu cinci și celălalt cu doi talanți, și condamnă pe servitorul leneș care și-a îngropat talantul în pământ.

Evanghelia nu-ți poruncește nici să te lipsești de un bun, de un lucru ce îți face viața mai plăcută și mai ușoară și care îți dă siguranța vieții. Dar, deoarece instinctul de conservare, dezechilibrat prin păcat, îl mână necontenit pe om spre lăcomie, spre a dori și a poseda tot mai mult și a nu se sătura niciodată cu cât are, stăpânit de acea “auri sacra fames”, bogăția poate, foarte ușor, să devină pentru om o gravă primejdie de osândire și, de fapt, și este, în majoritatea cazurilor, ducând la îmbuibare, zgârcenie și împietrire a inimii. “Cei ce vor să se îmbogățească” – îi scrie Sfântul Pavel lui Timotei – “cad în ispită și în cursă și în pofte multe nebune și vătămătoare, care îi cufundă pe oameni în moarte și pieire. Pentru că rădăcina tuturor relelor este iubirea de argint, pe care unii, poftind-o, au rătăcit de la credință și s-au străpuns cu dureri multe” (I Timotei VI, 9-10).

Pe lângă aceste rele funeste la care îl expune pe om, bogăția, capitalul, constituie și cea mai mare piedică în calea înfăptuirii dreptății sociale, a unei drepte repartizări a bunurilor în lume. Îngrămădirea de prea multe bunuri în mâna câtorva reprezentanți ai unei clase sociale în dauna altora, sau în mâna câtorva popoare, prin exploatarea altora, este veșnicul prilej de revolte și războaie, deci de nenorociri și suferințe în lume.

Pentru aceste motive, Biserica, având în vedere și funcția socială pe care o au bunurile materiale, învață că acestea trebuie folosite pentru bunăstarea materială și spirituală a tuturor oamenilor, sau, cum afirmă Papa de pie memorie Ioan al XXIII-lea, “spre ceea ce sunt ele după adevărata lor fire, adică bunuri instrumentale sau mijloace pentru o mai ușoară atingere a țelului superior al omului, care este desăvârșirea lui spirituală, atât în ordinea naturală, cât și în cea supranaturală” (P. Giovanni XXIII, Breviario di ogni giorno).

Așadar, dacă nebun, nesăbuit, în sensul evanghelic, este bogatul care, preocupat de o nesăturată înavuțire, adună bunuri peste bunuri spre a trăi în desfătări, uitându-și cu totul de desăvârșirea spirituală și de mântuire; apoi înțelept, în același sens evanghelic, este nu numai săracul ce se împacă cu lipsa și nu râvnește la avuția altuia, ci și avutul care nu se lasă robit de bunurile pe care le are, ci este gata a renunța oricând la ele, dacă prin aceasta poate sătura pe cel flămând, îmbrăca pe cel gol sau șterge lacrima unui năpăstuit.

Iar dacă cel bogat, care și-a îngropat sufletul în avuție, este, în fața lui Dumnezeu, un bogat-sărac în virtute, – apoi sărac înaintea lui Dumnezeu, adică sărac în virtute, poate fi și chiar un sărac din punct de vedere material, dacă unul ca acesta râvnește averea, cu tot sufletul și cu orice preț, urând pe cei bogați. În acest caz, un astfel de sărac este sărac-sărac, de două ori sărac – și materialicește și spiritualicește. Și unul și altul este nesăbuit, nebun, în sensul evanghelic. Dar și unul și celălalt poate deveni înțelept dacă: cel dintâi, adică bogatul-sărac se va strădui să fie bogat-bogat, adică bogat nu numai materialicește ci și sufletește, prin iubirea faptică a semenului; iar săracul-sărac se va strădui să fie sărac-bogat, adică sărac în cele pământești, dar bogat în cele spirituale, prin acceptarea cu resemnare a stării de sărăcie (Miclea I., Ecouri din veșnicie, vol. I, Tipografia “Lumina”, Blaj, 1945).

Ca să dobândim înțelepciunea Evangheliei, este necesar să ne încadrăm în una din aceste două categorii, deoarece, fie că suntem avuți, fie că suntem săraci, dacă, în starea dată, prin mult-puținul ce îl avem, ne silim să ne agonisim, înainte de orice, comorile duhovnicești, virtuțile, singurele pe care le putem trece prin vama cerului, noi posedăm bogăția în care stă adevărata înțelepciune și pe care ne-o poruncește Isus când zice: “Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate celelalte vi se vor dărui pe deasupra” (Matei VI, 33).

Înainte de a fi condamnat la moarte pentru faptul de a se fi împotrivit falselor divinități grecești, marele Socrate, care pe drept cuvânt poate fi considerat un filosof precreștin, a declarat, în frumoasa profesiune de credință făcută în fața Tribunalului atenian, următoarele: “Câtă vreme am suflare și sunt în putere, nu voi înceta să filosofez, să dau îndemnuri și să predic oricui mi-ar ieși în cale, spunându-i după obiceiul meu: O, cel mai bun dintre oameni, nu-ți este rușine să te îngrijești așa de mult de averi, căutând să le tot sporești (…) iar, pe de altă parte, de cugetul tău, de adevăr, de suflet și de felul cum le faci desăvârșite să nu te sinchisești?” (Magazin, nr. 893 din 1974, p. 7. Procese celebre. Apărarea lui Socrate.)

Iubiții mei, dacă un păgân și-a pecetluit cu moartea credința în supremația sufletului și valorilor spirituale față de orice bun material, oare noi, care am primit descoperirea valorii infinite a sufletului de la însuși Dumnezeu făcut om, ne vom lăsa robiți de ceea ce ne este dat numai spre a ne servi ca simplă pârghie, scară care să ne înalțe spre destinul nostru adevărat care este unirea cu Spiritul infinit, nu cu materia?

Să ne stăruie în minte și în inimă, ca un memento mântuitor, finalul tragic al bogatului din Evanghelie: “Așa se întâmplă cu omul care își strânge sieși comoară, iar față de Dumnezeu nu se îmbogățește” (Luca XIII, 21). Amin.

 

* * *

 

Despre patima iubirii de averi

Autor: pr. Ilie Cleopa
Copyright: Internet

Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima de ea (Psalm 61, 10)

Iubiți credincioși,

În multe locuri ale Sfintei și dumnezeieștii Scripturi, găsim învățături în care se arată cît de greu și amăgitor este păcatul iubirii de avuții și ce osîndă primesc cei ce își pun nădejdea în avuții și nu fac milostenie din averile lor, spre a cîștiga în felul acesta mila lui Dumnezeu, după cuvîntul Sfintei Evanghelii, care zice: Fericiți cei milostivi, că aceia se vor milui (Matei 5, 7); și iarăși: Fericit bărbatul care se îndură și dă (Psalm 111, 5).

Una din învățăturile Sfintei Scripturi care arată la cîtă orbire și nebunie ajunge omul care are inima sa lipită de avuții, este și pilda Evangheliei citită astăzi, care începe cu aceste cuvinte: Unui om bogat i-a rodit din belșug țarina… (Luca 12, 16). dar pentru care pricină a rînduit Dumnezeu să rodească țarina acestui om bogat? Dumnezeu, fiind Preabun, preadrept și îndurat, nu pedepsește pe om pentru orice păcat în veacul de acum, căci așteaptă îndreptarea lui și voiește ca toți oamenii să se mîntuiască și la cunoștința adevărului să vină (I Timotei 2, 4; Tit 2, 11). El nu vrea moartea păcătosului (Iezechil 18, 22-32), ci plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți și răsare soarele Său peste cei buni și peste cei răi (Matei 5, 45). El ca un Preabun a binevoit ca și țarina acestui bogat să rodească cu îmbelșugare, ca văzînd mulțimea roadelor sale să-și aducă aminte de cei săraci și necăjiți și de bunavoia sa să împartă milă la cei ce nu au, ca să cîștige și el milă de la Dumnezeu în ziua cea mare și înfricoșată a Judecății celei de apoi.

Dar bogatul, în loc de milostenie cugeta în sine, zicînd: “Ce voi face că nu am unde aduna roadele mele?” Iată în ce grijă aruncă averea pe omul robit de ea. Cel sărac și necăjit văzîndu-se strîmtorat de lipsă, zice și el: “Ce voi face că nu am cele de trebuință pentru mine, pentru soție și pentru copiii mei? Nu am hrană, nu am bani, nu știu ce să fac din cauza sărăciei mele”.

Dar cîtă deosebire este între sărac și acest bogat care zice: “Ce voi face că nu am unde să adun roadele mele?” Vedeți, fraților, nedumerirea nedreaptă și grija nebună?

Dacă în mintea acestui bogat ar fi fost dreapta socoteală și în inima lui frica lui Dumnezeu și milostenia, el îndată ar fi zis în sine: “Slavă Preabunului Dumnezeu că și anul acesta a rodit țarina mea, ca să am de unde da și altora care sînt săraci și necăjiți și nu au cu ce trăi!”

Dar mintea acestui bogat nebun și cu inima împietrită nu a cugetat că bogăția nu este a lui, ci a lui Dumnezeu (Agheu 2, 9; II Paralipomena 25, 9) și că Dumnezeu o dă cui voiește (Facere 24, 35). Grija cea mare a bogatului una era: că nu are unde să-și pună roadele sale (Luca 12, 17). Și îndată a hotărît: Aceasta voi face: voi strica hambarele mele și mai mari le voi zidi și voi strînge acolo toate roadele mele (Luca 12, 18).

Iată, în ce chip și-a dezlegat nedumerirea și grija. Să strice hambarele și să facă altele mai mari și acolo să adune roadele țarinei și toate bunătățile sale.

O, nebunie a omului. O, inimă nesățioasă de a aduna averi peste averi. Zic doctorii că cel bolnav de hidropică cu cît bea apă cu atît mai tare însetează.

Așa și inima bogatului iubitor de avere, cu cît adună mai mult, cu atît poftește să aibă mai multă avere. Și precum iadul nu se satură să primească suflete și focul lemne, așa fără de saț este inima bogatului nemilostiv.

Inima bogatului nemilostiv și iubitor de avere este foarte departe de dragostea față de Dumnezeu și de aproapele. Acest om pururea uită de Dumnezeu, de moarte, de chinurile iadului și de judecata cea dreaptă și preaînfricoșată a lui Dumnezeu care va arunca în osîndă veșnică pe cei nemilostivi.

Să audă cei nemilostivi cuvintele apostolului care zice: “Veniți acum voi bogaților, plîngeți și vă tînguiți de necazurile care vor veni asupra voastră. Bogăția voastră a putrezit și hainele voastre le-au mîncat moliile. Aurul și argintul vostru a ruginit și rugina lor va fi mărturie asupra voastră și vă va mînca trupurile ca focul. Ați strîns comori pentru zilele cele de apoi! Plata lucrătorilor care au secerat țarinele voastre, pe care voi le-ați oprit strigă la cer și strigările secerătorilor au intrat în urechile Domnului Savaot… (Iacob 5, 1-7).

Dar să revin la cuvîntul Sfintei Evanghelii. Bogatul, după ce a cugetat în inima sa să-și mărească hambarele, a zis: Și voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strînse pe mulți ani. Odihnește-te, mănîncă, bea și te veselește. Iată, fraților, ce răsare în inima bogatului nemilostiv. Nu gîndește că va muri și toate cîte a adunat vor rămîne, nu gîndește că este trecător și străin pe acest pămînt. Nu gîndește că este dator, din toate cîte i-a dat Dumnezeu, să dea milostenie la cei lipsiți și săraci, ci cugeta să bea și să se veselească din cele ce a adunat în cît mai mulți ani. O, bogatule fără de minte! De unde știi că tu vei trăi mulți ani? Cine ți-a spus că vei trăi pînă mîine dimineață? Cine te-a făcut pe tine stăpîn pe viața ta? N-ai auzit pe Duhul Sfînt, zicînd: Omul deșertăciunii s-a asemănat, zilele lui ca umbra trec (Psalm 143, 4).

Dar ce a urmat asupra acestui bogat pironit cu mintea și inima la avuțiile sale? Dumnezeu i-a zis: Nebunule, în această noapte sufletul tău vor să-l ceară de la tine. Dar cele ce ai adunat, ale cui vor fi? Iată ce spune Dumnezeu bogatului nemilostiv, că: în această noapte sufletul tău îl vor cere de la tine. În care noapte? În aceea în care în mintea și inima omului lacom și nesățios după averi nu era nici o lumină a harului lui Dumnezeu, ci un mare întuneric al păcatelor lui. Marele Apostol Pavel ne îndeamnă: Să lepădăm lucrurile întunericului și să ne îmbrăcăm cu hainele luminii (Romani 13, 12). În alt loc ne spune: Nu fiți părtași la faptele cele fără de roade ale întunericului, ci mai vîrtos să le mustrați (Efeseni 5, 11). Aceste lucruri ale întunericului erau ca o noapte a păcatului în mintea și inima bogatului robit de avuții, precum noaptea iubirii de argint, care a întunecat mintea lui Iuda Iscarioteanul; noaptea iubirii de dezmierdări, care a întunecat mintea și inima lui Baltazar (Daniel 5, 24); noaptea nemilostivirii acelui bogat, care în flacăra iadului fiind, cerea de la Avraam un deget înmuiat în apă.

Iubiți credincioși,

Tot păcatul pe care îl facem este un întuneric și o noapte mare, care ne desparte de lumina harului divin. Dumnezeu este lumină și locuiește în lumina cea neapropiată (I Timotei 6, 16). Sfîntul Apostol Pavel ne poruncește, zicînd: Ca fii ai lumini să umblați (Efeseni 5, 8). Dacă vom fi pururea veghetori cu mintea și ne vom sili după a noastră putere la toată fapta bună, atunci ne vom afla ca fii ai luminii înaintea lui Dumnezeu nerobiți cu mintea și cu inima de patimi și de averi.

Marele Apostol și Evanghelist Ioan ne învață că: Cel ce urăște pe fratele său este în întuneric și umblă în întuneric și nu știe încotro se duce, pentru că întunericul a orbit ochii lui (I Ioan 2, 11). Această noapte a păcatului a întunecat mintea și inima bogatului despre care ne vorbește Mîntuitorul în Sfînta Evanghelie de azi. Să ne păzim, frații mei, cu mare frică de Dumnezeu, să nu cădem în întunericul păcatelor. Iar dacă din neatenția noastră, pe neobservate am alunecat în noaptea păcatelor, să alergăm cu mare sîrguință la spovedanie și la pocăință cu multe lacrimi, spre a dobîndi lumina harului lui Dumnezeu pe care am luat-o la dumnezeiescul Botez, cînd ne-am făcut fii ai lui Dumnezeu (Tit 3, 2-5).

Să nu zăbovim în noaptea păcatelor și în robia grijilor pămîntești ca nu cumva să ni se zică și nouă că în această noapte vor să ceară de la noi sufletele noastre (Luca 12, 20). Ați auzit că Domnul i-a zis nebun acestui bogat nemilostiv, care era în adîncul nopții păcatului din cauza iubirii lui de averi și de dezmierdări. Cu adevărat, nu există mai mare nebunie în această viață decît a pune nădejde în averile noastre, a ne face împietriți și nemilostivi cu inima și a ne lega cu sufletul de averi, de dezmierdări, de beții și de toate plăcerile veacului de acum care sînt deșertăciune și moarte.

Să auzim și pe Solomon care adeverește acest lucru, zicînd: Mărit-am lucrurile mele; ziditu-mi-am case; ziditu-mi-am vii; făcutu-mi-am grădini și livezi și am sădit întru ele tot felul de pomi roditori; făcutu-mi-am lacuri de ape ca să ud dintr-însele dumbrava de lemne odrăslitoare. Avut-am slugi și slujnice și robi, am avut și cirezi și turme multe de oi, am avut mai mult decît toți cei ce au fost mai înainte de mine în Ierusalim. Adunatu-mi-am argint și aur și avuțiile împăraților și ale țărilor… și tot ce au poftit ochii mei n-am depărtat de la dînșii și nu mi-am oprit inima de la nici o desfătare (Ecclesiastul 2, 4-10). Și care a fost rezultatul acestei bogății și desfătări? Iată care: Mi-am urît viața, că vicleană este asupra mea fapta cea făcută sub soare. Că toate sînt deșărtăciune și vînare de vînt (Ecclesiastul 2, 17). Așa ar trebui să cugete toți cei bogați și plini de avuții, care-și cheltuiesc averile lor în petreceri, în beții, în dezmierdările trupului și în desfătările cele viclene ale veacului de acum, care duc pe om la pierderea sufletului său.

Iubiți credincioși,

Cîtă dreptate are cel ce a zis: “Toate sînt mai neputincioase decît umbra. Toate nu sînt decît visurile mai înșelătoare, pe care într-o clipeală moartea le apucă”. Și iarăși: “Cînd dobîndim lumea, în groapă ne sălășluim”, zice Sfîntul Ioan Damaschin, în slujba înmormîntării. La fel încheie și Domnul în Evanghelia de astăzi: Așa este cel ce își strînge lui comori, iar nu întru Dumnezeu se îmbogățește (Luca 12, 21).

Așadar, tot cel ce adună averi și se leagă cu mintea și cu inima a de banii săi, de averile sale și de dezmierdările trupului său, acela nu în Dumnezeu se îmbogățește, ci în prăpastia iubirii de bani și a iubirii de averi se aruncă pe sine, spre a lui veșnică pierzare. Cel ce adună bani peste bani și averi, iar la milostenie nu se gîndește, unul ca acela din zi în zi își mărește povara sufletului său, își mărește prăpastia căderii sale în muncile iadului, căci cu cît adună mai multă avere, cu atît se face mai departe de Dumnezeu și mai adînc se scufundă în grijile sale cele viclene ale veacului de acum.

Să știm și aceasta că nu toată bogăția este spre osîndă. Că cel ce adună cu dreptate bani și averi, dar nu-și lipește inima de nimic, ci, dimpotrivă, ajută pe cei săraci și face multe milostenii, unul ca acela se mîntuiește mai ușor decît cel sărac care cîrtește și se lipește cu mintea și inima de puținele sale agoniseli. Aceasta ne-o dovedesc numeroase exemple de bogați evlavioși, dregători de țări și chiar sfinți care aveau avuții, precum dreptul Iov, dar fiind foarte credincioși și milostivi, pe mulți săraci îi scăpau de la moarte, zideau biserici și mînăstiri, case de oaspeți, spitale. Astfel, pentru milostenia și iubirea lor de Dumnezeu și de oameni, se mîntuiau înaintea multora. Deci nu averea pierde sufletul omului că toate sînt create bune de Dumnezeu, ci întrebuințarea ei rea și robirea inimii și a minții noastre de cele materiale și de plăceri.

Nimeni dintre noi nu se poate considera astăzi bogat și stăpîn pe averi. Toți sînt aproape la fel în cele din afară, dar destul de diferiți în cele dinlăuntru. Adică în tăria credinței, în viața curată, în rîvna pentru rugăciune, în post, în smerenie și în iubirea aproapelui. Înaintașii și părinții noștri de demult aveau averi puține și copii mulți dar aveau și credință multă. Ei făceau toate cu rugăciune și mulțumire, ca înaintea lui Dumnezeu, care vede și știe inimile noastre. Ei își împărțeau puținele averi în trei părți. Cea mai mare parte o foloseau pentru casă, pentru familie. A doua parte o dădeau danie bisericilor care se zideau din nou și pe la mînăstiri ca să fie pomeniți toată viața. Iar a treia parte din avere o dădeau milostenie la cei săraci și suferinzi ca să se roage pentru ei.

Așa să facem și noi, frații mei. Din puținul cît îl avem să folosim cea mai mare parte pentru întreținerea familiei, a copiilor, a vieții pămîntești. O altă mică parte să dăm pe la bisericile care se repară și se înnoiesc, căci miluim casa Domnului în care se face zilnic Sfînta Liturghie și ne ajută la mîntuire. A treia parte, fie și cît de puțin, să o dăm la săraci, la cei bolnavi și pentru pomenirea morților, că pe ei nu are cine să-i mai ajute, și vom avea mare plată. Aveți grijă să nu cheltuiți banii din puțina avere, pe haine scumpe, pe lux, pe mîncăruri alese, pe distracții rele și beții, că prin aceasta ne adunăm osîndă sigură.

Să-L rugăm pe Bunul Dumnezeu să ne izbăvească de patima iubirii de argint și de tot păcatul, ca să ne îmbogățim în Hristos Iisus, Domnul nostru, Căruia I se cuvine slava în vecii vecilor. Amin.

 

* * *

 

Omul bogat

Autor: IPS Andrei Rymarenko
Traducere: Oana Capan
Copyright: Predici.cnet.ro

Evanghelia duminicii trecute ne-a relatat parabola Samariteanului Milostiv, și s-a încheiat cu aceste cuvinte: “Și Isus i-a zis: Mergi și fă și tu asemenea” (Luca 10,37). Iar Evanghelia de astăzi – cum se încheie? “Iar Dumnezeu i-a zis: Nebune! În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi? Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși și nu se îmbogățește în Dumnezeu” (Luca 12,20).

Aici sunt două căi diferite. Amândouă ne conduc la momentul nostru de pe urmă – moartea. Dar nu există moarte, ci mai degrabă viață veșnică. Aceasta înseamnă că aceste căi diferite ne conduc la trecerea misterioasă, la întâlnirea cu veșnicia. Noi toți ne vom întâlni cu acest “misterios ceva”. Și această întâlnire se va dovedi a fi cel mai important moment al întregii noastre vieți pe pământ, în esență momentul pentru care am trăit. Nu există în limbajul nostru cuvinte care să exprime aceasta; însă pasajul evanghelic din această duminică, precum și cel de duminica trecută, ne dau unele indicații despre acest moment, despre această întâlnire. La finalul unui drum va răsuna teribilul cuvânt “Nebune!” (Luca 12,20). La finalul celuilalt drum, Evanghelia nu ne spune ce cuvânt vom auzi, ci doar spune: “Mergi și fă și tu asemenea!” Aceasta înseamnă că trebuie doar să facem același lucru, să acționăm în același fel! Și vom primi ceva ce nu poate fi exprimat prin cuvinte.

Ce deosebește aceste două căi? Atitudinea întregii noastre vieți. Și această atitudine este exprimată în fiecare pas al nostru, în fiecare acțiune, în fiecare respirație. Și ce ciudat! Atitudinile le par oamenilor a fi ceva neimportant, ceva întâmplător. Dar nu este așa în ochii lui Dumnezeu. Această atitudine este tocmai ceea ce definește acel mare mister cu care ne vom întâlni atunci, și momentul plecării; și ceea ce va determina soarta noastră pentru veșnicie.

Samariteanul milostiv a trăit în iubire față de Dumnezeu și față de aproapele. Și fiecare ființă umană era aproapele lui. Trăia ca într-un fel de mare familie a Tatălui ceresc. Pentru el fiecare era un frate sau o soră, și el era frate cu toți. Iar pe cel care a ajuns pe mâna tâlharilor îl iubea și nu putea să treacă pe lângă el. S-a oprit, deși foarte probabil se grăbea undeva, asemenea celor care au trecut pe alături înainte. L-a ajutat, l-a așezat pe măgarul său, l-a dus la un han, și l-a încredințat grijii hangiului. A plătit pentru el, și dacă hangiul urma să cheltuiască mai mult, a promis că îi va da înapoi la întoarcere. Din toate acestea, nu este dificil să înțelegem atitudinea vieții acestui om: el l-a iubit pe Dumnezeu din toată inima, din tot sufletul și din toată puterea și din tot cugetul, iar pe aproapele lui ca pe sine însuși (Luca 10,27).

Care a fost atitudinea vieții bogatului din pasajul evanghelic de astăzi? Ca administrator se pare că era unul bun; și ca om era rațional și practic. Să vedem cum a gândit el: “Voi strica jitnițele mele și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo tot grâul și bunătățile mele” (Luca 12,18). Observați cum spune: grâul meu, bunătățile mele, fără a vorbi despre Dumnezeu; și totuși recolta a venit de la Dumnezeu! Și mai apoi: “Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te” (Luca 12,19). Unde era iubirea pentru aproapele? Nu exista. Nici măcar un gând pentru aproapele. Toată grija era numai pentru el: odihnă, mâncare, băutură, distracție – doar pentru el. Egoism – aceasta a fost atitudinea vieții lui.

Fraților și surorilor, care este spiritul vieții noastre, care este atitudinea ei? Cred că dacă răspundem cinstit la această întrebare, vom vedea în noi câte ceva din ambele exemple prezentate. Suntem milostivi, dar și egoiști într-o măsură nu chiar mică. Și dacă este așa, să ne gândim la aceste cuvinte: “În această noapte vor cere de la tine sufletul tău”. Într-adevăr, așa este. “Această noapte” înseamnă pentru noi orice noapte, orice zi sau oră; dar în mod categoric ne va fi cerut. Și atunci, ce va auzi sufletul nostru? Ceea ce a auzit bogatul, egoistul: “Nebune!”, sau vom vedea acea lumină care i-a apărut samariteanului milostiv? Da, va fi o sentință pentru toată veșnicia, și această sentință depinde de întreaga atitudine a vieții noastre, de spiritul ei.

Înainte să fie prea târziu, să alegem atitudinea minunată a samariteanului milostiv și să luptăm cu egoismul nostru ca și cu un dușman. Să luptăm până la moarte. Și să ne amintim întotdeauna: “Fericiți cei milostivi, că aceia se vor milui” (Matei 5,7).

 

* * *

 

Despre bogăție și cel bogat

Autor: pr. George Dimopoulos
Copyright: Predici.cnet.ro

Lectura evanghelică de astăzi, iubiți frați, începe de la versetul 16 al capitolului 12 al Evangheliei lui Luca. Eu însă voi lua ca temă maxima prezentată în versetul cincisprezece: “căci viața cuiva nu stă în prisosul avuțiilor sale”. Cu alte cuvinte, viața unui om nu depinde în cele din urmă de proprietățile lui, și bogăția lui în general nu poate să-i asigure o viață lungă și plăcută. Ce l-a îndemnat pe Domnul să facă această declarație? Isus a fost rugat de unul dintre doi frați să intervină pentru el, pentru o împărțire corectă a moștenirii de la tatăl său. Desigur, Învățătorul a refuzat să coopereze și a spus: “Omule, cine M-a pus pe Mine judecător sau împărțitor peste voi” (Luca 12,14). Și apoi, pentru a-i imprima mai bine în minte gândirea Lui, a continuat cu parabola bogatului nebun.

Această parabolă este ca un diamant în mijlocul celorlalte parabole evanghelice. Nu este pentru prima oară când Cristos s-a referit la bogați. El a vorbit foarte strict despre ei, după cum ni se relatează în Matei 19,23-24: “Adevărat zic vouă că un bogat cu greu va intra în împărăția cerurilor. Și iarăși zic vouă că mai lesne este să treacă cămila prin urechile acului, decât să intre un bogat în împărăția lui Dumnezeu”. Aceeași linie de gândire a fost susținută și de Apostolii Domnului nostru în predicarea și în scrierile lor. De exemplu, Sf. Iacob scrie: “Veniți acum, voi bogaților, plângeți și vă tânguiți de necazurile care vor să vină asupra voastră. Bogăția voastră a putrezit și hainele voastre le-au mâncat moliile. Aurul vostru și argintul au ruginit și rugina lor va fi mărturie asupra voastră și ca focul va mistui trupurile voastre; ați strâns comori în vremea din urmă” (Iacob 5,1-3).

Cei superficiali cu siguranță vor interpreta greșit cuvintele Învățătorului nostru și ale discipolilor Lui. Ei se vor bucura gândindu-se că cetatea cerească a lui Isus Cristos este strict pentru săraci, și închisă pentru cei bogați. Dacă ipoteza lor ar fi adevărată, atunci creștinismul nu ar fi altceva decât o continuă revoluție împotriva oricărui om, doar pentru că are o anumită înclinație înnăscută sau dorință interioară de a poseda proprietăți materiale. Dar chiar și călugărul, închis departe într-o lume a sa, abandonând societatea seculară, dorește să posede anumite proprietăți, de exemplu cărțile, hainele, icoanele sale etc. Trebuie să îl considerăm nedrept pe Domnul nostru în aceste probleme privind bogăția și proprietățile? Nu, frații mei. Domnul nostru nu a vorbit niciodată greșit; nici un neadevăr nu a ieșit de pe buzele lui. Domnul nostru, după cum am citat mai sus din Evanghelie, nu a vorbit împotriva bogaților sau a bogăției lor în sine. Mai degrabă, Isus i-a admonestat pe aceia care foloseau greșit bogăția lor. De exemplu, pe cei care au devenit una cu banii lor, permițându-le să le conducă întreaga lor viață. Banii și folosirea lor trebuie să depindă de om, și nu viceversa. Banii nu pot fi niciodată considerați ca scopul final în viață, ci mai degrabă ca un mijloc spre acel scop.

Când un om își stabilește ca țel în viață a face bani – a-și mări bogăția – el se pune pe sine în pericol, deschizându-se către tot felul de păcate și infracțiuni. El nu lasă nimic să îi stea în cale, nici măcar rude, familie sau prieteni. Goana lui nebună după mai multă bogăție îl conduce la a înșela, minți, uzurpa, și poate chiar la a ucide. Un astfel de om nu admite nici un fel de responsabilitate a sa față de ceilalți, dar îi pedepsește întotdeauna aspru pentru datoriile lor față de el. Își adună banii, și doar cu mâna tremurând și cu mare teamă că bogăția lui va scădea, binevoiește să ofere ceva pentru acțiuni caritative. În cele din urmă, cel mai patetic, devine total nereligios, schimbându-și convingerile morale și religioase pentru un registru de casă. El măsoară valoarea oricărui lucru după standarde bănești, deoarece obiectul iubirii lui este bogăția lui și, în consecință, idolul pe care îl adoră. Pavel vorbește despre aceasta foarte clar în Epistola către Timotei: “cei ce vor să se îmbogățească, dimpotrivă, cad în ispită și în cursă și în multe pofte nebunești și vătămătoare, ca unele care cufundă pe oameni în ruină și în pierzare. Căci iubirea de argint este rădăcina tuturor relelor” (1Timotei 6,9-10). Despre acest gen de persoană bogată a vorbit Domnul nostru, criticând-o.

Scriitorii și filozofii clasici antici aveau cam aceeași viziune. Socrate, de exemplu, spunea: “bogăția este bună, dar nu ca să stea în buzunar; mai degrabă, ca să slujească nevoile poporului”. Filozofii afirmau adesea că oamenii bogați și bogățiile lor trebuie să îl slujească pe Dumnezeu și pe om: “cei bogați trebuie să fie slujitori ai lui Dumnezeu și ai omului, și nu să se îngrijească de stomacurile lor”. Vorbind despre cei bogați care sunt răi și egoiști, acumulând continuu bogății, Socrate spunea că pentru omenire ei sunt complet inutili. Îi asemăna cu soarele care apune la orizont, nemaiputând acum să lumineze pe nimeni. Un om care își îngroapă bogăția în seifuri, sau care o acumulează în folosul propriu, poate fi de puțin ajutor oricui altcuiva. Moralistul lumii antice, Plutarh, a căutat mai profund valoarea banilor. El considera că așa cum o haină prea mare împiedică o persoană să umble comod, o grijă excesivă pentru problemele financiare împiedică progresul moral al sufletului.

Iubiți ascultători, Domnul cerului și al pământului, Dumnezeu Judecătorul, în Evanghelia de astăzi a vorbit despre un om bogat – al cărui suflet a fost cerut pe când stătea în noapte și își contempla bogăția – ca despre un om nebun. Omule nebun și lipsit de logică! Vorbești despre proprietățile tale ca fiind “bunătățile mele”, fără să îți dai seama că toate aparțin lui Dumnezeu. Tu ești în slujba lui Dumnezeu. Ești un administrator al bogăției și bunătăților lui Dumnezeu. Vastitatea proprietății tale este nematerială. Problema este cum îți folosești proprietățile. Nu acorda bogăției tale valoare după cantitatea ei. Mai degrabă, măsoară valoarea ei după calitate. După cum scria Sf. Vasile despre bogăție, nu îl putem încălța pe un copil mic cu pantofi mari și să ne așteptăm ca acesta să umble fără a se împiedica. Fiți atenți, frații mei, să nu vă luați o încărcătură prea mare și să vă încovoiați sub greutatea ei. Folosiți-vă bine banii, și să nu depindeți de bani, astfel încât aceștia să vă conducă viețile, ci faceți ca folosirea banilor să depindă de voi. Amin.

 

* * *

 

Bogăția înaintea lui Dumnezeu

Autor: pr. Vasile Florea
Copyright: Predici.cnet.ro

Evanghelia acestei duminici ne istorisește parabola bogatului necugetat, parabolă care ni-l prezintă pe Isus Cristos vorbind despre atitudinea pe care omul trebuie să o aibă față de bunurile acestei lumi. Isus îl numește nebun pe bogatul care-și extinde hambarele pentru ca ele să poată adăposti mulțimea roadelor de care se bucură acesta și îi spune: “În această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi?” (Luca 16,20). O întrebare foarte potrivită să fie pusă oricând. Ce se întâmplă după ce noi ne stingem, părăsim această lume? Adesea și nouă ni se întâmplă să ne mărim asemenea bogatului din Evanghelie. Ne gândim ce putem face cu bogățiile pe care le avem. Încheiem asigurări pentru că avem nevoie de siguranță, întrucât viața este grea și imprevizibilă. Viitorul ne preocupă mereu și astfel trăim în prezent făcându-ne planuri pentru viitor. Cei care nu se preocupă de viitorul lor sunt catalogați ca fiind iresponsabili, străini de această lume. La care bancă să-mi depun banii (dacă îi am) pentru a avea un câștig cât mai mare? Banii au un rol important în viața noastră și grija pentru a avea cât mai mulți este molipsitoare. Cum să fac să am mai mult, să câștig mai mult? Acestea sunt grijile fiecăruia dintre noi. Cine se poate apăra de astfel de griji? Cuvintele lui Isus trebuie să găsească ecou și în urechile noastre. Dacă murim astăzi la ce ne folosește că avem atâtea ? La nimic ! Nu ne ajută cu absolut nimic. După moarte are valoare doar ceea ce ai dăruit. Binele pe care l-ai făcut aici pe pământ va fi important atunci când vei părăsi această lume.

Se impune așadar să ne punem o altă întrebare: Când suntem bogați înaintea lui Dumnezeu? Nicidecum atunci când adunăm milioane și miliarde, ci atunci când păzim și împlinim cele zece porunci. Dăruind iubire, vizitând pe cei bolnavi, dând de mâncare celor înfometați, trăind și aplicând cele șapte fapte ale milei trupești și ale milei sufletești ne îmbogățim înaintea lui Dumnezeu și câștigăm cele necesare pentru ca la judecata finală să fim acolo unde ne dorim. Viața de aici, de pe pământ nu este totul. Există ceva după moarte pentru care merită să ne străduim, să ne ostenim. Acesta este mesajul lui Isus, acesta este mesajul bisericii, al preoților: mai există ceva după viața pământească, moartea nu pune capăt existenței. Firește omul trebuie să aibă o profesie, o bază materială pentru a trăi. Dar Isus nu dorește ca noi să ne mărginim la atât. Trebuie ca să ne îndreptăm privirea spre cele de sus, superioare și nu spre cel de jos, inferioare. Să ne folosim de bunurile lumești în așa fel încât să nu le pierdem pe cele cerești. Este ceea ce noi uităm atât de des. Dumnezeu nu este la fel de palpabil, la fel de la îndemână ca și banul. Pentru a ajunge la Dumnezeu este nevoie de credință. Din păcate mulți trăim ca bogatul din evanghelie: nu împotriva lui Dumnezeu, ci fără Dumnezeu. Nu ne preocupăm să vedem existența noastră din perspectiva dumnezeiască, pentru că dacă ne-ar preocupa alta ar fi atitudinea noastră. Să nu trăim cu o siguranță falsă nici animați de gânduri înșelătoare, că având cele necesare și chiar mai mult ne-am asigurat pentru veșnicie. Chiar dacă mulți nu exclud existența lui Dumnezeu, ei nu vreau să aibă vreo legătură cu El. Se descurcă și fără Dumnezeu la fel de bine. Dumnezeu însă vrea să mențină o legătură cu noi. Prin conștiința noastră El ne avertizează mereu: adună comori pentru cer! Biserica ne reamintește și ea: lucrurile materiale sunt trecătoare! Bogăția nu este necesară pentru a intra în Împărăția lui Dumnezeu. Dimpotrivă, ea, de prea multe ori, este o piedică în calea noastră spre Dumnezeu. Ceea ce este important este a te îmbogăți înaintea lui Dumnezeu!

Dacă ne străduim să adunăm comori pentru Dumnezeu întrebarea ce se întâmplă cu noi după ce părăsim această lume nu ne va speria. Vom putea privi cu conștiința împăcată la propria noastră viață, știind că întrucât am căutat mai întâi împărăția lui Dumnezeu toate celelalte ni se vor da nouă. Amin!

 

* * *

 

Totul este deșertăciune

Autor: pr. Leonardo Sapienza
Traducere: pr. Angelo Pop
Copyright: Predici.cnet.ro

“Cele ce ai adunat, ale cui vor fi ?

După ce am auzit pericopa evanghelică de la Luca 12,13-21 îmi vine în minte ceea ce a scris un faimos psihanalist american: “În orientarea din viața de zi cu zi există concepte ghid de ‘afaceri’: a câștiga, a cheltui, a economisi, a schimba, a evalua, a avea a vinde… În viața concretă ideile de afaceri sunt cele care ne însoțesc de dimineața devreme până seara târziu” (James Hillman) .

Dar care sunt consecințele unui asemenea stil de viață? Se pierde gustul iubiri, care prin natura sa este gratuită. Contele de Montecristo spunea: În afaceri nu există prieteni ci doar asociați” (A. Dumas). Toți oameni devin neîncrezători, bănuitori… “Regula de aur a afacerilor este: Încercați să vă folosiți de alți, pentru că și ei se folosesc de voi” (Charles Dickens). Se răstoarnă scala valorilor, nu se reușește niciodată să se spună gata, de ajuns, în acumularea de bogății, și se ajunge până acolo cu gândul că poți opri chiar și moartea…

Dar ați auzit Evanghelia? “Nebunule în noaptea aceasta vei muri. Și ceea ce ai adunat ale cui vor fi?” Avariția, lăcomia banului aprinde inima și sentimentele, prin iluzia că “profitul reprezintă fericirea“. Gândiți-vă că această frază a fost găsită la intrarea dintr-o casă a orașului Pompei! Răsună atunci tragic versetul din cartea Ecleziastul cap. 1,2 “Deșertăciunea deșertăciunilor, toate sunt deșertăciune“. Trebuie să fim atenți, să nu ne alipim inima de lucruri care, chiar dacă sunt valide, trec! Scria Tacito: “Prosperitatea pune inimile la o probă dură, deoarece mizeriile se suportă, dar fericirea ne corupe“.

Vedeți: este ușor să descoperi că bunătatea te corupe. Dacă s-ar descoperi mantia aurie care înfășoară multe persoane pe care publicitatea și ziarele le prezintă ca fericite, s-ar descoperi multe mizerii morale, rușine, neonestitate , corupție… Te fac să surâzi anumite titluri din ziare, “scandal în Roma, bunăstare…”. Abundența care creează o fericire aparentă lovește conștiința și o face să devină imorală, după care face inima insensibilă. Atunci după cum spune proverbul: “Trandafirii cad și rămân spini“. Să ne apărăm de căderea în idolatria bogăției, a bunăstării cu orice preț. Să ne gândim înainte de toate să ne îmbogățim înaintea lui Dumnezeu, meritând o viață serenă.

Spune Sfânta Scriptură:” Mai bine să ai puțin și să te bucuri cu frică de Dumnezeu de ceea ce ai, decât să ai un mare tezaur în neliniște“( Proverbe 15,16). Ar trebui să medităm asupra unei idei profunde a Sfântului Augustin: “Ascultă-mă, săracule: ce-ți lipsește dacă Dumnezeu este cu tine? Ascultă-mă, bogatule: Ce mai ai tu,dacă nu-l ai pe Dumnezeu cu tine?”

 

* * *

 

Omul: stăpân sau sclav al banului?

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro

Una dintre nevoile de bază ale omului din timpul nostru este siguranța zilei de mâine, iar el o caută cu insistență. Cultura noastră vede “banul” ca fundament al existenței umane. “Banii sunt totul”, se spune. Urmărindu-se câștigul, cu orice preț, se intră în competiție, iar din dorința de-a fi cel mai bun (de a se măsura cu ceilalți oameni, și nu cu Dumnezeu), se recurge tot mai mult la câștigul necinstit, la asuprirea omului de către om. Omul nu mai este văzut ca fiind “aproapele”, ori copilul lui Dumnezeu, ori fratele care trebuie iubit, ci s-a instaurat ideea de om-mașină care trebuie să asculte comenzile și să producă tot mai mult. Oare suntem iar în timpul asupririi omului de către om? Oare nu am creat o nouă sclavie, în numele capitalismului-democratic?

S-a înrădăcinat în cultura noastră ideea că banul ajută omul să fie mai puternic, dar se uită faptul că în fața morții toți oamenii sunt egali. Moartea descoperă falsitatea puterii banului și faptul că omul care și-a pus speranța în ban s-a înșelat pe tot parcursul vieții sale, deoarece a iubit banul și nu pe aproapele, proiectându-și greșit întreaga viață, și s-a încrezut exact în ceea ce nu trebuia, adică în lucruri trecătoare și destinate pierzării, uitând de veșnicia sufletului.

Când cineva crede că poate face orice dacă are “bani”, viața și inima lui nu mai sunt libere, ci devin sclavele banului, deoarece pe un astfel de om ceea ce îl conduce este fuga după profit. Când “banul” conduce, devine idolatrie, pentru că ia locul până și lui Dumnezeu. Când banul este pus în locul lui Dumnezeu, nu numai că omul este dispus să facă orice pentru a-l avea, ci “banul” creează dezbinare între om și om, iar acest fel de om (sclav al banului) nu mai știe de “respectul” față de “aproapele”, uită de rugăciune și de cinstirea duminicilor și a sărbătorilor. Spunea cineva că împărțirea moștenirii aduce cu sine și dezbinarea în familii. Din Evanghelia de astăzi reiese clar că omul care devine sclav al banului este un om vândut, un om singur, un om care s-a înșelat pe sine toată viața deoarece și-a construit mântuirea sufletului pe ceva trecător.

Isus nu a ales nici drumul “banului”, nici pe cel al puterii pentru a face dreptate și pentru a face binele, ci a preferat calea iubirii și a dăruirii de sine. Aceasta este, iubiți credincioși, calea realizării fiecărui creștin. Trebuie să știm: “averea” nu este rea, dar cu toții trebuie să descoperim folosirea corectă și frățească a bogăției. Iosif, în Cartea Facerii, a știut să administreze bine toată averea Egiptului. Pentru el, puterea pe care a dobândit-o la curtea Faraonului a fost un prilej de a-și ajuta familia, chiar dacă mai înainte cu câțiva ani frații lui îl vânduseră și-l despărțiseră de tatăl său. Trebuie să înțelegem că bogăția nu are o valoare absolută, dar nici nu este rea, ci mai degrabă este lăsată de Domnul pentru a ne ajuta reciproc și a ne arăta iubirea și grija unii față de alții.

Fraților! Vă amintiți de cele trei ispite pe care Satana i le-a propus lui Isus? În una din ele Satana spune că toate bogățiile din lume sunt ale sale și le dă cui vrea, iar dacă Isus i se va închina i le va da Lui. A pune baza doar pe ceea ce ai este satanic, diavolesc. Oare câți oameni din zilele noastre nu gândesc la fel? Isus însă pune accentul pe cine este El (nu pe ceea ce are): aducându-și aminte că este Fiul lui Dumnezeu și că are un Tată în cer, Isus este iubirea și ascultarea de Tatăl său. El nu-și trădează Tatăl. Oare noi ne comportăm ca și Isus, sau punem “averea” mai presus de respectul și de dragostea față de Domnul și față de părinți?

Ultima parte din pericopa de astăzi ne ajută să înțelegem cum “acel bogat” s-a distrus pe sine în loc să se realizeze. El repetă mereu “eu”, “eu”, deci vorbește numai despre sine, se vede doar pe sine, ceilalți sunt inexistenți, desconsiderați de el, probabil în ochii lui nu au valoare pentru că ei nu au bogățiile pe care el le are și nu au urmat aceeași cale în a-și pune nădejdea doar în bogății. După învățătura creștină “eul”, adică orice om, se realizează doar în raport (relație) cu “tu”, adică cu “aproapele”, baza ultimă fiind dragostea și ascultarea de Dumnezeu mai presus de toate. În acest sens, exemplul lui Isus, care toată viața și-a dedicat-o tuturor oamenilor și s-a dăruit în totalitate, până la moartea pe cruce, este evident. Isus ne-a dăruit sângele Său, viața Sa și astfel s-a realizat, adică doar așa a împlinit voia Tatălui; prin urmare aceasta este voia Tatălui: să ne dăruim și să ne “sacrificăm” unii pentru alții, pentru a ajunge în Împărăția lui Dumnezeu, unde nu este Domnul singur, ci Domnul împreună cu noi oamenii, ucenicii și urmașii lui Isus.

Odată am auzit un copil spunând: “Dacă eu dau ceva unuia care este mai sărac decât mine, atunci fac mai multă dreptate în lume”. Doamne, câtă dreptate avea! Oare noi am putea să-i urmăm exemplul?

 

* * *

 

Despre lăcomia de avuție

Autor: pr. Ion Cârciuleanu
Copyright: ADMD.info

Piatra de încercare a sufletului nostru este bogăția. În toate timpurile omul s-a frământat mereu pentru a avea. Fie nevoia trebuințelor trupești de orice clipă, fie grija pentru traiul de mâine și mai târziu; fie, în sfârșit încrederea că prin avere putem stăpâni împrejurările în mijlocul cărora se desfășoară viața, bogăția a fost și este ținta către care au năzuit toate dorințele și străduințele omenești. Din pricina ei s-au întâmplat războaie și s-au vărsat râuri de sânge, ea ne ține în dușmănie cu aproapele, ne poartă în judecăți, ne produce neliniște și, în sfârșit, ea poate câștiga pentru noi cea mai grea osândă în viața de dincolo, nimicind astfel toate ostenelile noastre de pe pământ. Din această pricină unii o osândesc, alții o laudă, depinde de felul cum o folosim.

Dezlegarea acestei întrebări și împăcarea atâtor răspunsuri ne-o dă pilda bogatului căruia îi rodise țarina mai mult decât se aștepta el. Și atunci, bucuros de aceasta, cugeta în sine și zicea: “Ce să fac, n-am unde să adun roadele mele? Și a zis: aceasta voi face: am să stric hambarele și am să le fac mai mari și am să adun acolo toate roadele și toate bunătățile mele; apoi am să zic sufletului meu: suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani, odihnește-te, mănâncă, bea și veselește-te!” Dumnezeu însă i-a zis lui: “Nebune, în noaptea aceasta ți se va lua sufletul; dar cele ce ai strâns ale cui vor fi?” Evanghelia se încheie cu învățătura și îndemnul: “Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori sieși (adică numai pentru sine), iar nu în Dumnezeu se îmbogățește”.

Multe sunt greșelile mari prin care a păcătuit acest bogat zgârcit.

Mai întâi, el a socotit veșnic ceea ce este trecător și pieritor: viața aceasta chiar, averea, petrecerile cu toate ale ei desfătări. El a zis și a dorit să facă la fel ca alți mulți bogați necredincioși care ziceau: “Veniți să ne desfătăm cu bunătățile cele de acum și de făpturi să ne folosim cu toată căldura tinereții. Să avem din belșug vinuri scumpe și miresme și să nu lăsăm să treacă florile de primăvară. Să ne încununăm cu flori de trandafiri, până nu se vestejesc. Nimeni dintre noi să nu lipsească de la petrecerile noastre, să lăsăm pretutindeni semnele veseliei noastre, căci aceasta este partea noastră și menirea noastră. Să asuprim pe cel sărac și drept, să nu ne fie milă de văduvă și de căruntețile bătrânului încărcat de ani să nu ne rușinăm” (Înțelep. lui Solomon 2, 6-10).

Celui lacom i se pare că viața este veșnică, de aceea dorește să adune cât mai multe avuții. El crede că dacă i s-au înmulțit bogățiile, i s-au înmulțit și zilele. I se pare că dacă este bogat, este și nemuritor, crede că dacă are totul din belșug, nu va mai muri. De aceea i s-a spus “nebune”, pentru că așa a cugetat, ca un om fără minte. A mai greșit acest bogat și prin faptul că și-a însușit și a păstrat numai pentru el hambarele cu bunătățile pământului, pentru desfătare întru mulți ani. Pe când în jurul lui erau atâția lipsiți de pâinea cea de fiecare zi, atâția dezmoșteniți ai soartei, atâția bolnavi, atâția care mureau de mizerie. Atunci, ca și acum, în jurul acelui bogat erau orbi, șchiopi, ologi, bătrâni fără nici un sprijin și atâția copii sărmani. Toți aceștia erau mai de preț decât toate bogățiile sale, căci erau suflete și vieți omenești, mărgăritare în veci strălucitoare, dar care pentru un timp erau aruncate în adâncul suferințelor și în noroiul tuturor nevoilor. Pe aceștia însă, bogatul zgârcit nu-i vedea. El își fixase privirile lui, grija lui și întreaga lui ființă la averea sa, la desfătările sale atât de trecătoare. Bogatul a devenit așa pentru că era lacom.

Lăcomia este un păcat capital și constă în pofta nestăpânită de a mânca și a bea peste măsură, precum și în dorința de a aduna multe bogății. Lăcomia este un păcat al trupului, “așa cum sunt: adulterul, desfrânarea, necurăția și destrăbălarea” (Galat. 5, 19). Prin lăcomie, ca și prin desfrânare, omul se abate de la adevăratul rost al firii și cade în neorânduieli care îi distrug viața. Este îndeobște știut că organismul nostru are anumite trebuințe, dictate de imperativul supraviețuirii, care sunt satisfăcute prin anumite alimente. La animal instinctul de conservare funcționează fără devieri și exagerări, pe când la om, foamea și setea pot degenera în pofte nesățioase, în lăcomia pântecelui și în beție. Lacomul se dovedește mai lipsit de minte decât animalele, căci acestea încetează de a mai mânca și bea când s-au săturat, pe când omul stăpânit de lăcomie preschimbă plăcerea ce însoțește satisfacerea trebuințelor firești din mijloc necesar în scop și urmărește permanentizarea ei. Este încălcarea ordinei firești. Deviere de la linia firească este și plăcerea de acumulare de bunuri, spre a le face izvor al desfătărilor josnice (îmbuibare, beție, desfrâu etc.). Și într-un caz și în altul, lacomul se dovedește egoist, o ființă monstruoasă, care abuzează de bunurile vremelnice în dauna semenilor și a propriei și adevăratei sale fericiri.

Lăcomia sub toate aspectele ei (îmbuibare, beție, iubire de avuție etc.) este un păcat ucigător, exercitând o lucrare de întunecare a sufletului, chiar o înnebunire a lui, cum este cazul bogatului căruia i-a rodit îmbelșugat țarina. De aceea Mântuitorul spune: “Luați seama de voi înșivă ca nu cumva să vi se îngreuieze inimile cu îmbuibare de mâncare și băutură și de grijile vieții și ziua aceea să vină peste voi fără de veste” (Luca 21, 34).

Lăcomia îmbătrânește pe cei pe care i-a prins în mrejele ei și greu îi părăsește. Lăcomia este un păcat greu de înlăturat. Cu cât se apropie moartea, această josnică patimă se înfige mai adânc în suflet. S-au văzut lacomi gârboviți, cu puterile sleite, privind deznădăjduiți la comorile ce rămân în urma lor și la bunurile de care se despart. Scriitorul H. de Balzac, în romanul EugJnie Grandet, povestește despre bătrânul Grandet care, fiind în agonie, privea la aurul dinaintea ochilor săi, spunând: “Asta mă încălzește”. Fiica, plângând, îngenunchează și-i zice: “Tată, binecuvântează-mă”, dar el îi spune: “Ai grijă de tot, ai să-mi dai socoteală acolo”.

Un mare predicator bisericesc, vorbind despre lăcomie, spune că este asemenea iederei, care se urcă pe copaci și se înfășoară puternic în jurul lor și nu-i părăsește nici dacă se usucă. Într-un singur fel poți scăpa de ea, dacă îi tai cu cuțitul firele. Tot așa de greu poate scăpa și omul de lăcomie, fie că trupul este tânăr sau bătrân; doar când intervine un gând curat și o hotărâre fermă de a tăia răul din rădăcină, omul se poate salva.

Multe sunt ravagiile încrestate pe răbojul istoriei din cauza lăcomiei, generatoare a dorinței de a avea mai mult decât îți este necesar și folositor. Căderea îngerilor, căderea protopărinților noștri, pierderea dreptului de întâi născut din partea lui Esau, care și l-a vândut pentru un blid de linte, trădarea lui Iuda, pedepsirea cu moartea a soților Anania și Safira etc., toate se datoresc lăcomiei.

Lacomul, oricare ar fi fața lui și oriunde s-ar afla, își are psihologia lui, un fel deformat de a vedea lucrurile. Este nesuferit propriei sale familii, este împotriva legării de prietenii, arțăgos cu vecinii, mizantrop, rău conducător al propriei sale persoane, plin de griji și cu insomnii. Deși îmbelșugat cu de toate, oftează ca un lipsit.

Îi rodește pământul, el, în loc să se bucure, și să fie recunoscător lui Dumnezeu, suspină. Bleșugul de roade îi aduce griji și încurcături.

Vorbește singur, asemenea bogatului din parabolă, numit de-a dreptul nebun. Lui i se potrivesc cuvintele Mântuitorului: “Unde este comoara ta, acolo este și inima ta” (Mat. 6, 27). Portretul lui este antipatic, din cauza lipsei simțului său moral.

Sf. Scriptură califică lăcomia drept idolatrie, mama și rădăcina tuturor răutăților, “căci aceasta s-o știți bine, că nici un desfrânat, sau necurat, sau lacom de avere, care este un închinător la idoli, nu are moștenire în împărăția lui Hristos și a lui Dumnezeu” (Efeseni 5, 5).

Într-adevăr, lăcomia este izvorul tuturor răutăților, fiindcă din cauza ei piere dragostea frățească dintre oameni, pământul se umple de hoți și ucigași, mările de pirați, societatea de calomniatori și trădători, familiile se dezbină. Pe drept cuvânt spune înțeleptul Solomon: “Omul lacom ațâță cearta, iar cel ce nădăjduiește în Domnul va fi îndestulat” (Pilde 28, 25).

Ar fi foarte greșit dacă cineva ar crede că Domnul Isus Hristos osândește câștigarea bunurilor materiale, economia și prevederea. Ca și în alte pilde asemănătoare, Isus are în vedere lipsa de deschidere a sufletului bogatului față de nevoile și necazurile celor din jur, păcatul egoismului, la care acum se adaugă păcatul lăcomiei și nebunia de a crede că omul poate aduna pentru “mulți” ani, uitând cât e de scurtă și de nesigură viața omenească. Viața pământească își are, desigur, trebuințele ei firești – hrană, îmbrăcăminte, casă etc. -, fără de care ea nu poate exista. E firesc, e o datorie să le cauți, să muncești și să le aduni, dar a lega toată viața numai de acestea, a nu te gândi la sufletul și la trebuințele lui, a nu te gândi la momentul despărțirii de ele, iată cu adevărat nebunia vieții.

Mântuitorul nu este împotriva bucuriilor curate, adică a bucuriilor ce zidesc și sfințesc pe om. Spre a putea gusta fericirea, se cere rânduială în cugetul nostru și urmarea poveței pauline: “Ori de mâncați, ori de beți, toate spre slava lui Dumnezeu să le faceți” (I Cor. 10, 31). “Purtarea de grijă a trupului vostru să nu o prefaceți în pofte” (Rom. 13, 14).

Bogatul din Evanghelie este numit nebun nu pentru că avea avere, ci pentru că idolatriza averea și se închina ei. Păcatul lăcomiei îl orbise cu desăvârșire, de aceea în fața morții era mai sărac decât toți săracii din lume, nenorocit, demn de compătimit pentru cele ce îl așteaptă. Sărac de credință în Dumnezeu, sărac de iubire de oameni, sărac de nădejde veșnică. Pe drept cuvânt spune Mântuitorul în încheierea parabolei: “Așa este cel ce-și strânge comori iar în Dumnezeu nu se îmbogățește”.

Spre a fi fericit în viață și în fața morții, e necesară o singură comoară, pe care “rugina n-o strică, și moliile n-o mănâncă”. Să ne întrebăm, suntem bogați sau săraci sufletește? Dacă răspunsul va fi dezamăgitor, să adâncești această pildă și să cauți să înțelegi ceea ce-ți dezvăluie priveliștea lumii în care trăiești și să ne străduim a ne îmbogăți în virtute, făcându-ne “pildă de fapte bune, în învățătură, în curăție, în cinste” (Tit. 2, 6-7). Amin.

Text preluat de pe ADMD.info cu acordul parohiei Adormirii Maicii Domnului.

 

* * *

 

Duminica bogatului căruia i-a rodit pământul

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas

Care este scopul vieții noastre pe acest pământ ? Chiar dacă creștinismul ne dă un răspuns, suntem plini de virtuți pentru a ne dărui cu întreaga noastră ființă servirii lui Dumnezeu ?

Una dintre actrițele bogate ale Hollywoodului, se afla bolnavă pe patul de moarte. Într-o zi a rugat-o pe servitoarea ei să-i aducă bijuteriile sale: aur, briliante, perle, podoabele de aur, lănțișoare, medalioane, cercei, daruri prețioase pe care le-a primit cu diferite ocazii. Servitoarea i-a adus toate aceste lucruri prețioase. Muribunda le-a privit, le-a presărat pe podea și a spus cu lacrimi în ochi: “Toate acestea va trebui să le părăsesc? Nu-mi vor mai folosi la nimic?” Sărmana femeie! A adunat multe lucruri prețioase, iar acum se apropia moartea și toate trebuia să le părăsească. Apostolul Pavel spunea:«Noi nu am adus nimic în lume, tot așa cum nici nu putem să scoatem nimic din ea afară» (1 Tim. 6, 7).

Nimic nu putem duce din lumea aceasta cu noi, în afara iubirii față de Dumnezeu și aproapele. Acesta este adevărul propus nouă astăzi spre meditare. Care este scopul vieții noastre și cum trebuie să trăim pe acest pământ dacă ceea ce este material, palpabil, nu poate să folosească dincolo de mormânt. Isus ne dă pilda bogatului căruia i-a dat pământul rod bogat. Iată Evanghelia de astăzi: un bogat avea un pământ bun, un pământ fertil. Bogatul se îngrijora spunând: “N-am unde să adun roadele mele”. Nici măcar, nu-i vine în minte, că în jurul lui trăiesc vecini săraci, care i-ar fi recunoscători dacă ar da dovadă de caritate. Dar el este atât de egoist, încât se gândește numai la el și dorește să se folosească de toate bunurile lui. Își spune: «N-am unde să adun roadele mele…Voi strica hambarele mele și mai mari le voi zidi și voi strânge acolo tot grâul și bunătățile mele. Și voi zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te» (Luca 12, 17-19). Cutremurător egoism! De șapte ori se gândește la el. Scopul vieții lui nu este altul decât mâncarea, băutura și veselia! Nu se gândește la eternitate! Nu-și dă seama că într-o zi se va afla în fața lui Dumnezeu la judecată.

Acest bogat s-a gândit că va trăi mult timp, așa cum nici noi de multe ori nu ne gândim la sfârșitul vieții și la lucrurile de pe urmă, dar Domnul ne spune: «Nebune! În această noapte voi cere de la tine sufletul tău.» (Luca 12, 20). Și toate cele pe care tu le-ai pregătit ale cui vor fi? Nimic nu vei lua cu tine în mormânt: cu mâinile goale te vei prezenta înaintea lui Dumnezeu la judecată, căci te-ai îngrijit numai pentru nevoile corpului, nu de suflet; te-ai gândit numai la cele pământești, iar nu la cele cerești; pentru tine a fost mai importantă viața prezentă, decât cea cerească. Nebune! Sufletul tău va fi luat de la tine în această noapte, moartea va lua locul vieții tale, iar acestea, pe care le-ai adunat, ale cui vor fi? Isus Hristos Își încheie pilda spunând:«Așa se întâmplă cu cei, care-și adună comori sieși și nu se îmbogățesc în Dumnezeu» (Luca 12, 21). Înfiorător adevăr! Lumea de astăzi și societatea de consum ne învăluie cu o multitudine de probleme, făcându-ne prizonieri unui sistem în care banul induce frenezia schimbării și dependența.

Întreținerea vieții și a confortului minim trebuie plătit cu prețul muncii care este evaluată în «Bani». Orice individ este despuiat de umanitatea sa, fiind redus la un simplu «cod numeric personal», un număr de ordine la un dosar sau un mecanism neînsemnat ce poate fi oricând înlocuit. Unii văd omul ca un produs al evoluției materiei : omul este materie – acum omul este redus la o valoare abstractă legată de bani, de finanțe. Însă adevăratul om, corp și suflet, unicul om existent pe Pământ suferă…

În anul 1976 o fetiță, pe numele Lisa, din statul Massachusetts – USA, a scris o scrisoare câtorva persoane, printre acestea și episcopului de Providence (Rhod Island), Yolter Cronckat și unui deținut, care a fost condamnat la moarte. În fiecare scrisoare fata a cerut să i se răspundă la întrebarea: “Care va fi prima întrebare a dumneavoastră, atunci când, după moarte, vă veți afla înaintea lui Dumnezeu?” Micuța Lisa a primit răspunsul de la toți cei întrebați. Condamanatul la moarte a dat un răspuns scurt: “Atunci când ne vom întâlni cu Dumnezeu, eu cred că orice întrebare va fi în zadar”. Binențeles că așa este. El a omorât o persoană nevinovată, și a fost condamant la moarte, iar în ziua stabilită se va afla în fața lui Dumnezeu. El, asasinul, nu va adresa vreo întrebare Atotștiutorului Dumnezeu, căci dreptul Dumnezeu îl va întreba pe el, de ce l-a omorât pe omul nevinovat. Episcopul i-a scris fetiței un răpuns înțelept: «Dragă Lisa! Aflându-mă înaintea lui Dumnezeu la judecată, Îl voi întreba: “Îndurătorule Doamne! Oare am folosit bine darurile și harurile pe care mi le-ai oferit în cursul vieții mele pământești?”»

Această întrebare esențială ne privește pe fiecare dintre noi. Oare Domnul Dumnezeu este mulțumit de viața mea? M-am rugat bine? Am luat cum se cuvine parte la Sfânta Liturghie? Mi-am îndeplinit conștiincios obligațiile mele? Am trăit în pace cu aproapele meu? Am fost caritabil cu semenii mei și cu cei săraci? Am fost cu adevărat creștin ? Sunt pregătit să mă întâlnesc cu Isus Judecătorul, dacă Dumnezeu mă va chema?

Să nu uităm că suntem oameni în măsura în care trăim valorile spiritului și că numai ceea ce este spiritual rămâne în urma noastră. Contează dacă am crezut, dacă am avut speranță, dacă avem copii spirituali și mai presus de orice contează cât am iubit.

În epistola de astăzi am auzit cuvintele Apostolului Pavel: «Căutați cu atenție, ce este bine plăcut Domnului» (Efeseni 5, 10). Într-alt loc Sfântul Pavel spune: «Căutați cele de sus, unde se află Hristos, șezând de-a dreapta lui Dumnezeu. Cugetați cele de sus, nu cele de pe pământ» (Coloseni 3, 1-2). Bogatul din Evanghelie a fost legat peste măsură de pământ și nu s-a gândit la eternitate. Mântuitorul ne învață prin cuvintele: «Adunați-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică, unde furii nu le sapă și nu le fură. Căci unde este comoara ta, acolo va fi și inima ta» (Matei 6, 20-21).

Rugăciune

O, Mântuitorul meu, fă ca printr-o dorință fierbinte și stăruitoare, să caut perla înțelepciunii dumnezeieștii, cel puțin așa precum caută oamenii comorile și banii, căci Tu ai promis că dacă o voi căuta în acest fel, o voi afla…

O, Iubire neprețuită, o, minunată unire a iubirii cu Dumnezeu cel Preaiubitor, Tu te numești iubire și reprezinți piatra neprețuită, singură în ființă, dar totuși întreită în Persoane, și atât de iubită în unire, că pe toți cei care se unesc și se apropie de Tine, îi face de un singur spirit cu Tine. Descoperă-mi și mie această perlă neprețuită pentru ca să trăiesc pentru ea și să o dobândesc. Iată îți ofer toate cele pe care le am; iar atunci când voi avea mai mult, mai mult îți voi oferi, deoarece toate acestea sunt mici, față de ceea ce este cu adevărat prețios. Fă, Doamne, prin harul tău, să-Ți servesc nu pentru recompensă, ci din iubire curată față de Tine. Amin.

(După L. da Ponte)

 

* * *

 

Nebunule, chiar în noaptea aceasta ți se va cere sufletul tău

Autor: pr. Olimpiu Todorean
Copyright: ParohiaSfantulGheorghe.ro

Iubiți credincioși,

Ceea ce atrage atenția la acest om bogat și avar din parabola evanghelică de azi este singurătatea sa. Nimeni nu este ca acest om înconjurat, aproape sufocat, de bunurile sale, care, mai mult, în loc să-și numere averile pare a vorbi cu ele. Îl vedem în colocviu cu cifrele, în dialog amoros cu caietele contabile, vocea sa pare a fi un sunet al banilor.

Este un individ fără nume, fără chip, nu are soție, copii, nici prieteni. Unica rudenie sunt bunurile materiale. Se identifică cu propriile bogății, devenind el însuși un câmp, un grânar, un magazin, un număr, un portofel, nu mai este o persoană, nu mai este un om ci este doar un lucru între alte lucruri.

Bunurile, în loc să fie un mijloc de comunicare, de relaționare cu alții, sunt pentru el lucruri de adunat, de conservat, de protejat. În loc să devină mijloace devin un lucru pentru care este dispus să sacrifice totul și sfârșește prin a-l închide ca într-o închisoare. Omul acesta este un prizonier și chiar dacă își mărește hambarele sale nu va mai putea ieși din ele niciodată. Este un om închis, fără viitor, tocmai el care se consideră a fi în siguranță pentru mulți ani.

Și iată că vine pronunțată sentința: “În această noapte îți va fi luat sufletul”, dar în realitate el este deja mort de mult timp, sentința și-a semnat-o chiar el cu mult timp înainte. Ba mai mult este numit “nebun”.

Nebun, pentru că își bazează propria siguranță pe a avea și nu pe a fi.

Nebun, pentru că se obosește în a poseda și acumula în loc să se ocupe de creșterea spirituală.

Nebun, pentru că se identifică cu lucrurile și nu le transformă în sacramente de împărtășire cu semenii.

Nebun, pentru că el crede că banii înseamnă viață lungă.

Nebun, pentru că nu realizează că viața trebuie umplută de prietenie, de dăruire, de relații și nu de lucruri.

Consecințele acestor atitudini? Cel puțin trei:

1. Posesia este întotdeauna o limitare. Oricine cumpără un teren și îl îngrădește se privează de restul naturii, se sărăcește. Iată de ce sărăcia religioasă nu înseamnă a poseda puțin, ci a nu poseda nimic pentru a poseda totul;

2. Posesia este o limitare a libertății. Nu ați notat că a fi bogat se traduce întotdeauna cu a fi sărac pe alte planuri. Este destul să zici: Ceasul acesta este al meu, și dacă-l ții strâns în mână ai pierdut o mână. Spiritul nostru, inima noastră tind să se reducă, la dimensiunile obiectelor asupra cărora se închid, la dimensiunile bunurilor asupra cărora se apleacă;

3. Bogăția este falsificarea lucrurilor, pentru că falsifică raporturile cu ele. Bogatul crede că certificatul de posesie îl leagă strâns de bunuri. Dar este o iluzie foarte mare. Pentru a poseda cu adevărat un lucru trebuie să se stabilească cu el nu un raport de posesie, de agresivitate ci de participare, de contemplare.

Iubiți credincioși,

Cel care este în armonie cu creația, este omul liturgic și nu omul economic. Pământul aparține celor blânzi, celor care nu revendică nimic. Numai cel care se roagă având mâinile goale, libere, poate să se roage prin lucruri și cu ele.

În Evul Mediu se celebra căsătoria lui Francisc cu Femeia Sărăciei, se căuta invizibilul în vizibil, adică secretul care s-a făcut în el poezie și fericire, contemplare și siguranță. Francisc purta asupra sa semnul eliberării în bucurie care este siguranță și în contemplare care este poezie. Istoria nu a uitat acest om martirizat cu trupul care a descoperit stelele, florile, apa, focul, soarele, păsările, toată creația, în sfârșit eliberată de angoasă și făcută adevăr și poezie.

Prin urmare, contrar omului economic este omul liturgic. Am putea spune că diferit de omul capitalist este omul liturgic. Diferit de uzurpator este fratele. Diferit de omul economic este omul prietenie al întâlnirii. Diferit de profan este contemplativul.

Primul, din cauza lucrurilor se oprește, se izolează, ține și refuză. Al doilea merge, se deschide, dăruiește.

Primul se apropie de ceva și rămâne superficial în toate celelalte. Al doilea descoperă adevărul în lucruri.

Primul dispune de bogății. Celălalt este stăpânul lui însuși.

Primul adună, al doilea împarte.

Există dragii mei un moment, atunci când mergem la Biserică, în unele locuri chiar în timpul Liturghiei, la noi la sfârșitul slujbei, în care se amintește folosirea în modul cel mai corect al mâinilor, și acesta este oferta pe care fiecare o facem, moment în care mâinile își regăsesc funcțiunea lor adevărată.

Mâinile ne-au fost date pentru a dărui. Cine le folosește, mai mult pentru a lua, a ține, a înfășca, nu a învățat încă să le folosească, chiar dacă este înaintat în vârstă. Ba mai mult nu a gustat încă bucuria cea mai mare: bucuria de a dărui.

Ne ocupăm să-i învățăm pe copii să umble și atunci când copilul reușește să facă primii pași de unul singur este unul dintre cele mai importante evenimente în familie. Dar ar fi bine să facem sărbătoare și atunci când copilul învață să-și folosească mâinile într-o manieră corectă care este maniera dăruirii.

Ne ocupăm de mâinile murdare. În realitate mâinile sunt murdare numai atunci când “țin” de ceva.

Iubiți credincioși,

Dacă sunteți cu adevărat creștini, căutători de Dumnezeu, depășiți ispita de a vă opri asupra bunurilor terestre și transformați-le în semne și haruri, folosiți-vă mâinile în maniera cea mai dreaptă, aceea a dăruiri.

Doar așa, atunci când ni se va cere să dăm seamă, conturile noastre vor fi diferite de cele ale “nebunului” din parabolă. Amin.

 

* * *

 

Despre bogați și bogăție

Autor: pr. Vasile Rob
Copyright: Predici.cnet.ro

Spre deosebire de invatatul din duminica Evengheliei precedente, bogatul din Evanghelia de astazi are cu totul alt gand; acela de a mari depozitele in care sa-si stranga avutia, averea, uitand de suflet si de vesnicie. Aceasta este cauza pentru care Isus il cearta cu cuvintele “Nebunule…”

La o privire superficiala s-ar parea ca Isus condamna averea si pe cei care o detin. Dar Isus nu condamna avutia, ci modul defectuos in care aceasta este folosita: pe cel care si-a facut un scop in sine din acumularea bogatiilor cu orice pret si exclusiv pentru el, pe acela care s-a lasat inrobit de avere; pe acela care si-a inchis inima in fata aproapelui sau lipsit; pe cel care bogatia il trage spre pacat: lacomie, renuntare la rugaciune, uitare de Dumnezeu si parasirea Bisericii.

In 1 Tim. cap. 6, 9-10 sfantul apostol Pavel spune despre avere urmatoarele: “radacina tuturor relelor este iubirea de arginti care-l face pe om sa uite de credinta.”

Drept urmare si noi trebuie sa fim atenti cum folosim surplusul pe care-l avem, mantuindu-ne cu el sau osandindu-ne, deoarece:

1. Nu este bogat cel ce are mult, ci este bogat cel care ofera mult;

2. Nimic, pe aceasta lume, nu este mai inselator ca bogatia deoarece, astazi este cu tine dar maine poate fi impotriva ta;

3. Intr-o clipa, toata agoniseala ta se poate pierde;

4. Patria ta fiind in cer, pune acolo agoniseala ta;

5 Omul se trudeste sa adune toata viata bogatii, nu are nici un pic de odihna, de liniste si, deseori, cel care se bucura si se lafaie in averile tale, nu este nici macar fiul tau;

6. Pentru bogati exista doi “Dumnezei” unul al averi si banului – Mamona – si Dumnezeu care l-a creeat.

Din aceasta cauza nici cel care l-a chemat pe Isus sa mijloceasca intre el si fratele sau, cu privire la impartirea mosteniri, nu a inteles nimic, incat, Isus, a fost nevoit sa-i spuna si aceasta pilda cu bogatul lacom si nebun.

Ce mai are omul daca nu-l are pe Dumnezeu, chiar daca ar avea toate bogatiile acestei lumi ?!

Plutarh spunea despre avere ca este ca o haina mai mare ca talie pe care o imbraca un om si care il impiedica a se deplasa usor. Pentru ca si bogatia multa aduce griji si impiedica progresul moral al sufletului omenesc.

Sa fim constienti ca daca Dumnezeu ne-a randuit mai mult ca la alti a facut-o pentru a ne da posibilitatea sa ne mantuim mai usor prin acte de caritate si fapte bune pentru aproapele nostru si nu pentru a ne ingropa sufletul ca bogatul nebun din aceasta Evanghelie. Amin.