- Predici - http://www.predici.cnet.ro -

Când se naște Biserica

Posted By pr. Alessandro Pronzato On May 24, 2007 @ 4:00 am In Ritul latin | No Comments

O Biserică născută din vânt

Deci Biserica este născută dintr-o “suflare”. Este născută în ziua în care un grup de oameni paralizați de frică, baricadați într-o încăpere pentru a se apăra de lumea din exterior, au fost investiți de o rafală de “vânt puternic”. Și s-a manifestat, s-a făcut cunoscut, a provocat uimire, când aceeași indivizi au fost aruncați de vânt afară din casă și au început să vorbească fiind înțeleși de toți. Deci, vocația Bisericii nu este statică, imobilă, auto-apărare, blocare în propriile structuri, ci un dinamism de iradiere, o forță centrifugă, o amestecare în diversitate, o comunicare cu toții.

La Rusalii se celebrează nașterea unei Biserici care nu stă la locul ei, nu menține pozițiile, învață îndată să meargă (mai mult, este constrânsă puternic să se miște de acel “suflu” impetuos). “A fi trimiși” nu înseamnă a rămâne pe propriul loc. Nici Cristos n-a stat pe locul său, n-a păstrat distanța. “Misiunea” sa a început cu abandonarea “izolării” cerești. Și aceasta trebuie să continue. “Așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, și eu vă trimit pe voi”.

O Biserică statică, care se rotește în încăperile proprii, veghind ca totul să fie în ordine, care se limitează să comunice cu exteriorul prin proclamații solemne sau alarme mai mult sau mai puțin frecvente, este Biserica “de dinainte de Rusalii” (o Biserică de care putem spune că nu a existat vreodată, dar care ar putea ajunge la acest stadiu de involuție dacă ar începe să meargă înapoi…). O Biserică născută din “vântul puternic”, nu zic că poate să moară prin sufocarea acelui element divin generator, dar are posibilitatea – tot atât de nefastă – de a se pune la adăpost, sustrăgându-se acelui “suflu”, de a amorți.

Oamenii, apoi, aleargă din cauza bubuitului provocat de Duhul Sfânt, nu atrasă de murmurul discuțiilor interne, de polemici, de discursurile care au loc între adepți. Mulțimea este “interesată” de zguduitura venită de sus, nu de artificiile, de discursuri savante, de echilibre, de ordinea pe care oamenii tind s-o realizeze. Vântul creează răsturnare, mătură cartea împreună cu foile uscate. Oamenii Rusaliilor, “fii ai vântului” (așa, printre altele erau numiți monahii antici), în fața asaltului acelor rafale, nu s-au năpustit să blocheze ușile și ferestrele, dar le-au deschis. Biserica Rusaliilor nu a obținut de la Duhul Sfânt remediul împotriva fricii. A primit curajul ca dar, ca datorie. Și frica a fost uitată.

Focul din dotare

Și Biserica izvorâtă din vânt, primește în păstrare focul. Isus a venit, cu siguranță, să aducă focul (“Am venit să aduc focul pe pământ; și cât aș vrea ca el să fie deja aprins!”, Lc 12, 49). Acum același foc este încredințat apostolilor (“Le-au apărut limbi ca de foc care se împărțeau și s-au așezat asupra fiecăruia”). Se realizează profeția lui Ioan Botezătorul: “El vă va boteza cu Duh Sfânt și foc” (Mt 3, 11). Duhul Sfânt, în loc să umple creierul acelor oameni, îndopându-i cu idei, le aprinde inima.

Este un foc care purifică, eliberează de zgură, arde rădăcinile orgoliului și vanității, preface în cenușă zorzoane și fluturași. Dar, mai ales, ațâță o pasiune devorantă, neostoită. Despre aceasta știa deja ceva Ieremia: “… În inima mea era ca un foc aprins, închis în oasele mele: mă sforțam să-l stăpânesc, dar nu puteam” (20, 9). De Rusalii nu sunt licențiați școlarii harnici care au învățat o lecție și o transmit în ton profesoral, cu un stil birocratic-funcționăresc, într-o atitudine distantă, impersonală, neutră, impasibilă. Oamenii Rusaliilor sunt “pasionați”, nu executori de ordine, nu însărcinați să transmită notificări de sus. Și sunt periculoși, incontrolabili, imprevizibili, pentru că sunt consumați de o pasiune, și nu mișcați de alte interese. Sunt îndrăgostiți, nu funcționari, nu ceremonieri, nu diplomați, nu curtezani lingușitori, nu agenți severi care strâng impozitele datorate lui Dumnezeu, impresari orgolioși ai mântuirii.

Duhul Sfânt, adică molipsit de foc. Rusalii, adică “interzis a se stinge incendiul”. Oamenii Rusaliilor, pe lângă că au deschis ușile la suflarea vântului, s-au lăsat aprinși de foc. Celui care a pus întrebarea: – În caz de incendiu universal, ce ai salva? Un înțelept i-a răspuns: – Aș salva focul. Viața este foc. Biserica rămâne fidelă Rusaliilor în măsura în care nu se mulțumește cu funcționarea, disciplina, administrația cenușii, ci nu are frică să își frigă degetele și inima mânuind cărbunii aprinși.

Biserica ia în păstrare cuvântul

Deci, o Biserică “obligată” să meargă pentru că este investită, mai mult născută din “suflul” Duhului Sfânt, pentru că este consumată de o pasiune și însărcinată să incendieze. Dar și o Biserică ce are ceva de spus și reușește să se facă înțeleasă. Este darul limbilor. Cred că este inutil să discutăm despre natura acestui fenomen. Rețin, totuși, că nu pot să subscriu numai aspectul pur “lingvistic”.

A cunoaște și a vorbi limba altuia nu înseamnă încă a ști să vorbești altuia. A reuși să comunici cu adevărat altuia, de fapt, presupune capacitatea de a intra în sintonie cu el, de a-i capta exigențele, de a-i interpreta așteptările, de a-i stimula o dorință profundă, de a-i trezi o nostalgie. “Sonoritatea” limbajului, și mijloacele folosite, nu provoacă în mod necesar o rezonanță în inima ascultătorilor. A vorbi altuia înseamnă a-l întâlni în adevărul ființei sale “unice”, în concretul situației sale particulare.

Este mai ușor să cunoști limbile decât să cunoști persoanele. Este mai ușor să înveți mesajul, decât să descoperi modul de a-l transmite. Este mai ușor să-l impui, decât să favorizezi primirea lui. Una este “a lua cuvântul”, alta este să fii ascultat. Nu este suficient să ai ceva de spus (sau să crezi că ai). Trebuie să te faci înțeles. Trebuie să provoci un interes. Cuvântul transmis atinge pe destinatari când trezește stupoare, zguduie, “surprinde”. Cuvântul “ascultat” nu este acela care a satisfăcut curiozitatea, ci cuvântul eficace, creativ, care, tocmai pentru că a fost investit de puterea Duhului Sfânt, “îndoaie ceea ce este rigid, încălzește ceea ce este înghețat, îndreaptă ceea ce este rătăcit” (secvența de la Rusalii).

Rămâne de spus că darul limbilor implică nu numai știința (sau banal, abilitatea) de a vorbi, ci aceea, și mai dificilă, de a asculta. Nu este suficient, într-adevăr, de a vorbi în limba altuia, trebuie să știi să asculți pe altul care vorbește propria limbă. Adică, aici suntem puși în fața descoperirii diversității. La Rusalii se naște o Biserică care nu ezită să se confrunte cu diversitatea (“Parți, Mezi, Elamiți și locuitori din Mesopotamia, din Iudeea, din Capadocia, din Pont și din Asia, din Frigia și din Pamfilia, din Egipt și din părțile Libiei vecine cu Cirene, străini din Roma, Evrei și prozeliți, Cretani și Arabi…” Astăzi lista ar putea fi extinsă pe mai multe pagini. Și, dincolo de geografie, ar fi suficient să înserăm o categorie particulară, care vorbește o altă limbă: tinerii).

Diversitatea impune Bisericii să îmbrace adevărata sa dimensiune, cea a universalismului, și să se exprime concret în pluralism (natural în unitatea credinței). Un adevărat spirit universal consideră diversitatea ca o bogăție, ca manifestarea Duhului “multiform”. Pluralismul trebuie pus în discuție. Dacă nu este pluralism critic al siguranțelor noastre și a obiceiurilor, pretinsul nostru universalism este numai un “particularism mascat”, un pluralism (și un autoritarism) paternalistic, “concesiv”, care ne împiedică să-i înțelegem cu adevărat pe alții.

Inutil de subliniat că universalismul (sau catolicitatea) este totdeauna cu o rază lungă. Ceea ce nu împiedică să fie practicată și în familie… Este cazul să invocăm acel Spirit care, trecând peste toate barierele, “să umple universul”, pentru ca să umple inima noastră. Pe lângă faptul că umple ceea ce este gol, va trebui să elibereze și obstacolele. Este totdeauna riscul, într-adevăr ca “plinătatea” noastră să fie cea a prezumției.

Cine merge spre alții “plin” de sine, este îngreuiat de presupuneri. Și cine merge cu pas ușor, o face, pentru că a acceptat, înainte de toate, să se lase “golit”. “Fiii vântului” pot să înmâneze darurile Duhului Sfânt, să fie docili la acțiunea sa, pentru că au înțeles un adevăr elementar: pentru a face loc Duhului Sfânt, este indispensabil să nu fie plini de sine, să renege hegemonia eu-lui. Unicul Protagonist, de neînlocuit, poate să se manifeste numai dacă personajele abuzive golesc piața.


Article printed from Predici: http://www.predici.cnet.ro

URL to article: http://www.predici.cnet.ro/arhive/747/