Start > Ritul latin > Sfântul Toma d’Aquino

Sfântul Toma d’Aquino

1 January 2007
881 afișări

Autor: volum colectiv Chemați la sfințenie
Copyright: Editura Sapientia
Sfântul Toma d'Aquino

Memoria sfinților, pe care ne-o propune zilnic Biserica, nu este o lecție de istorie, o simplă amintire a unor oameni sau evenimente care au fost în trecut. Sfinții nu sunt eroi, uitați în dosarele prăfuite ale istoriei, iar viața lor nu este o poveste. Ei sunt vii și trăiesc în prezent o existență mai autentică decât a noastră. Căci dacă viața noastră este autentică în măsura în care o trăim în prezența lui Dumnezeu, cu cât mai mult se bucură de ea sfinții, care îl văd în ceruri pe Dumnezeu așa cum este. Trăind în Dumnezeu sfinții sunt mai vii decât noi, prezența lor devenind pentru noi o chemare la viață. Pe de altă parte, prin sfinți Dumnezeu ne descoperă bogăția ființei sale, asemenea soarelui incandescent care își revarsă splendoarea în miile-i de raze. În fiecare sfânt radiază perfecțiunea lui Dumnezeu, într-o lumină care devine pentru noi cale și model de urmat. Astfel sfinții ne sunt prin Biserică modele dar și spijin, exemple dar și prieteni, care vin zilnic în întâmpinarea noastră pentru a ne susține, a ne învăța și a ne orienta spre scopul nostru ultim: sfințirea vieții în aprofundarea misterului lui Cristos.

Sfântul Toma pe care îl sărbătorim astăzi, ne învață să descoperim înțelepciunea, să salvăm dorința și puterea noastră înnăscută de a cunoaște, în însuși izvorul înțelepciunii: Cristos. Semnul cel mai evident al superiorității noastre asupra celorlalte creaturi, darul cel mai sublim al Creatorului, capacitatea noastră de a gândi, ne poate duce la moarte dacă este ignorată și înecată în tumultul patimilor, ne poate duce la disperare dacă rătăcește în căutarea adevărului prin tot felul de filozofii străine și ne poate mântui dacă îl urmează și se hrănește din Cristos, cel care s-a numit pe sine “cale, adevăr și viață”.

Sfântul Toma s-a sfințit gândindu-se la Dumnezeu, s-a mântuit iubindu-l și oferindu-i extraordinara sa capacitate de a gândi și de a înțelege, s-a desăvârșit iubind înțelepciunea, așa cum spune autorul sacru al primei lecturi “mai mult decât tronurile și sceptrele…mai mult decât bogățiile, pietrele prețioase si aurul…mai mult chiar decât sănătatea și frumusețea”; înțelepciune pe care Toma a descoperit-o în Cristos și pe care s-a străduit toată viața să o urmeze și în același timp să o împărtășească și altora, înțelepciune din care acum el se hrănește în mod minunat în prezența lui Dumnezeu și la care ne chemă și pe noi.

S-a născut în 1224, în familia conților d’Aquino, care se mândrea nu numai cu originea nobilă, pierdută în negura vremilor și cu o situație materială de invidiat în toată Italia, dar și cu legături familiale dintre cele mai ilustre. Destinat din copilărie onorurilor ecleziale, este dat încă de la vârsta de cinci ani în grija părinților de la mănăstirea Monte-Cassino, care se bucura în acea perioadă de o reputație deosebită, și al cărui abate reprezenta o putere atât în Biserică cât și în stat. Experiența vieții de credință pe care o va realiza în mănăstire va fi hotărâtoare pentru copilul care dădea dovadă de o inteligență excepțională. Asemenea unei flori a soarelui care se orientează și se deschide numai în prezența astrului ceresc, sfântul Toma s-a înălțat și a crescut în cunoaștere la lumina și căldura credinței, atras și susținut de puterea pe care o dă Dumnezeu tuturor celor care doresc să-l cunoască. Având la bază credința, rațiunea sa va înflori, încetul cu încetul, răspândind în juru-i parfumul minunat al cunoașterii lui Dumnezeu.

Obligat să iasă din mănăstire pentru a-și continua studiile la Napoli, la vârsta de 15 ani, sesizează fervoarea călugărilor din noul ordin cerșetor al dominicanilor, spre care simte o atracție irezistibilă și se hotărăște să se dăruiască cu totul acestui ordin. Mustrările aspre ale tatălui, ademenirile surorilor și ale mamei sau intervenția violentă a fraților – nemulțumiți de a vedea un Aquino cerșetor – nu se pot împotrivi voinței tânărului Toma care simte cu toată ființa sa atracția divină. Detașat de preocupările și plăcerile lumești, de care nu s-a lăsat niciodată ademenit, el îmbrățișează fără rezerve rigorile și regulile unui ordin călugăresc născut din dorința de reformă, care vor fi mai târziu baza stabilă și sigură a întregii sale activități.

Intuind geniul tânărului novice superiorii l-au consacrat studiului, trimițându-l la cele mai mari universități ale timpului. Se dedică în întregime studiului, rămânând în același timp profund ancorat în viața de rugăciune și de credință din interiorul ordinului. Fiind un elev tăcut și meditativ, modest și respectuos, cu o constituție masivă, lent în mișcări și imperturbabil de calm, colegii l-au poreclit “boul mut”. Sfântul Albert cel Mare, însă, unul dintre iluștrii săi profesori, sesizând calitățile excepționale ale tânărului său student i-a avertizat, profețind parcă: “când va rage acest bou va zgudui lumea întreagă”.

După aproape zece ani de studii la Paris și Koln, dobândind o cultură fascinantă citind tot ceea ce s-a scris până la el B, cultură marcată de o judecată ajunsă la o maturitate impresionantă, Toma s-a dedicat activității creatoare susținută pe trei planuri: ca profesor, scriitor și consilier papal, dând naștere unei opere imense care avea să restructureze toată știința Bisericii din acea vreme. Însumând toate științele vremii și trăind în același timp experiența cunoașterii lui Dumnezeu printr-o credință matură și arzătoare va realiza cea mai grandioasă sinteză a drumului omului spre adevăr, deschizând tuturor calea spre unicul Adevăr pe care rațiunea îl caută și pe care credința i-l descoperă: Cristos. Gândirea și credința nu sunt contrarii ci ele se întâlnesc împreună pe drumul experienței cu Dumnezeu, urmând lumina pe care Cristos, Logosul divin, Cuvântul Tatălui a sădit-o în mintea omului la creație și a desăvârșit-o în Revelație. Toma salvează astfel rațiunea umană care de secole rătăcea în căutarea certitudinii și înalță la un nivel nou credința amenințată de obscurantismul și superstițiile evului mediu. Doctrina sa a strălucit pentru contemporani asemenea luceafărului în noapte deschizând o cale nouă înțelegerii și trăirii credinței.

În ianuarie 1274, papa Grigore al IX-lea îl cheamă la Lyon pentru a participa la un nou conciliu. Pe drum, însă, cade răpus de boală și de oboseală. Cu umilință și răbdare suferă în mănăstirea Fossanova, din Italia, unde se sfârșește din această viață la 7 martie 1274. Avea 49 de ani. Este canonizat pe data de 18 iulie 1323 de către Papa Ioan al XXII-lea, care răspunzând obiecțiilor aduse că sfântul Toma n-ar fi făcut nici o minune a declarat “atâtea minuni a făcut, câte articole a scris” adăugând “Toma a iluminat Biserica mai mult decât toți ceilalți doctori la un loc, doctrina sa nu putea proveni decât dintr-o intervenție miraculoasă a lui Dumnezeu”.

Sfântul Toma a strigat in istorie, iar glasul lui rămâne peste veacuri la fel de viu și de actual, chemându-ne și pe noi astăzi să ne împărtășim din minunata înțelepciune a cunoașterii lui Dumnezeu. Dacă înțelepciunea este știința vieții, noi nu o putem învăța decât de la acela care ne-a dăruit viața, de la Dumnezeu pe care Isus îl numește în evanghelia de astăzi “unicul maestru și învățător”. El ne-a înzestrat cu rațiune și numai el poate satisface dorința ei de a cunoaște; fără Dumnezeu rațiunea este nebunie.

“Ne-ai creat pentru tine Doamne și neliniștită este inima noastră până nu se va odihni în tine”, spunea sfântul Augustin mistuit de setea de iubire pe care a descoperit-o în inima omului; mistuit de setea de adevăr și de certitudine, sfântul Toma adaugă și completează parcă această imagine: “ne-ai creat pentru tine Doamne și nefericită este rațiunea noastră până nu se va odihni în tine”. Prin creație am primit de la Dumnezeu tot ceea ce avem și tot ceea ce suntem, iar dacă viața noastră este cu adevărat drumul întoarcerii spre Dumnezeu acesta nu se poate face decât întorcându-ne la el cu tot ceea ce avem și suntem.

Se spune despre sfântul Toma că ori de câte ori, în studiile sale, întâlnea probleme dificile și greu de rezolvat, se arunca la picioarele tabernacolului, își băga capul înăuntru și cerea de la Isus harul de a descoperi adevărul pentru ca apoi să-și continue mai departe studiul. El nu s-a bazat niciodată numai pe puterile sale și nu a rămas niciodată numai la picioarele Tabernacolului, dar și-a trăit credința printr-un exercițiu personal în lumina Revelației.

Fără credință rațiunea este nebunie, fără rațiune, însă, fără înțelegere, credința devine superstiție. Credința, care este începutul întâlnirii cu Dumnezeu, nu se limitează doar la afectivitatea noastră, la sentimentele și inima noastră, ci presupune mai ales un efort al rațiunii. Prin credință Dumnezeu ni se oferă dar, în același timp, ne cheamă pe noi să-l descoperim, umple inima noastră cu farmecul prezenței sale și se lasă cercetat de mintea noastră, pentru ca în măsura în care îl cunoaștem pe el să ne înțelegem mai mult pe noi, căci “în mâna lui suntem noi și cuvintele noastre, mintea și priceperea noastră”.

Bogdan HERCIU

Ritul latin