- Predici - http://www.predici.cnet.ro -

Adormirea Maicii Domnului

Posted By pr. Claudiu Dumea On August 14, 2010 @ 4:00 am In Ritul latin | No Comments

“Lucruri mari mi-a făcut mie Cel atotputernic, al cărui nume este sfânt”. I.C.! Într-adevăr, lucruri mari a făcut Dumnezeu pentru Preacurata Fecioară Maria. Mare lucru a fost zămislirea ei neprihănită, neatinsă de pata păcatului strămoșesc. Mare lucru a fost fecioria ei promisă, neatinsă la nașterea Fiului ei Isus. Mare lucru a fost demnitatea de mamă a lui Dumnezeu, de care a fost învrednicită. Maria înseamnă mare, bis, ocean. După cum arată și numele pe care l-a purtat, Maria a fost un abis de haruri, un ocean de lucruri minunate. Dar lucrul cel mai minunat – încoronarea tuturor lucrurilor minunate și a tuturor privilegiilor făcute de Dumnezeu este cel pe care îl sărbătorim în ziua de azi: înălțarea ei cu trupul și cu sufletul la cer.

Dintre toate sărbătorile Maicii Domnului aceasta este sărbătoarea bucuriei desăvârșite, singura în care nu se amestecă nici o umbră de tristețe.

Mare a fost bucuria Mariei când l-a născut pe Mântuitorul lumii, bucurie sporită de cântările îngerilor, dar bucuria ei a fost umbrită de sărăcia grajdului și a ieslei din Betleem, de plânsul și lacrimile copilului divin.,

Mare a fost bucuria Mariei când la opt zile după naștere Fiul ei a primit numele glorios de Isus, nume care este mai presus de orice nume, dar bucuria ei a fost umbrită de țipetele de durere ale copilului și de picăturile de sânge vărsate la tăierea împrejur.

Mare a fost bucuria Mariei la prezentarea lui Isus la templu, după 40 de zile de la naștere, ascultând cuvintele minunate rostite de Simeon la adresa copilului. Notează evanghelistul: “Tatăl său și mama sa se minunau de ceea ce se spunea despre el” (Lc 2,33). Dar bucuria ei s-a amestecat cu amărăciunea profeției bătrânului Simeon: “Prin sufletul tău va trece o sabie”.

Mare a fost bucuria Mariei la vederea Fiului ei înviat. Dar bucuria ei era umbrită de amintirea tristă a biciuirii și morții recente, a Calvarului, a Crucii.

Mare a fost bucuria Mariei la Înălțarea Fiului ei la cer. Dar bucuria ei s-a amestecat cu durerea despărțirii mamei de copil.

Înălțarea Sfintei feciore la cer este sfârșitul oricărei tristeți, oricărei dureri: Mama își regăsește Fiul în paradis. Regăsindu-și Fiul, Maria va fi spus cuvintele pe care le-a spus mireasa dinCântarea Cântărilor, când l-a regăsit după o căutare înfrigurată pe mirele pe care îl pierduse: “L-am găsit pe iubitul inimii mele, l-am prins în brațele mele și nu l-am mai lăsat” (3,4).

Fericitul Ludovic de Granada își imaginează ce s-a petrecut când Maria și-a făcut intrarea triumfală în paradis cu trupul său frumos, glorios, înviat. Apariția ei a provocat nu numai uimire, admirație, dar și un fel de ceartă, o discuție aprinsă printre locuitorii cerului. Toți voiau să fie a lor. – E a noastră, strigau sfinții, căci ea a aparținut neamului omenesc, a avut un trup ca și noi. – Ba e a noastră, strigau îngerii, fiindcă în trup omenesc a fost mai curată și mai nevinvoată decât îngerii. – Ba e a noastră, strigau mamele, fiindcă a fost mamă, ca și noi. – Ba e a noastră strigau fecioarele, fiindcă a fost fecioară ca și noi. – Ba este a noastră, strigau martirii, fiindcă ea e mai martiră decât noi. Pe Calvar ea a suferit în inima ei mai mult decât am suferit noi în trupurile noastre. Intervine Isus și pune capăt disputei: – Ea nu va sta în mijlocul vostru, ci deasupra. Și luându-o de mână o așează pe tronul pregătit mamei sale alături de tronul său. Așa s-a împlinit cuvântul regelui – profet pe care l-am cântat astăzi la psalmul responsorial: “Regina stă la dreapta ta împodobită cu aur și Ofir”.

Isus nu putea să lase trupul mamei sale pradă descompunerii, putrezirii, viermilor. Toate acestea sunt blestemul care a venit asupra noastră din cauza păcatului lui Adam: “Țărână ești și în țărână te vei întoarce”. Maria nu putea fi lovită de un asemenea blestem, de vreme ce a fost scutită de păcatul strămoșesc din prima clipă la zămislirii sale.

Sfântul Augustin remarca foarte bine că Isus nu putea să lase trupul mamei sale să putrezească fiindcă îl obliga porunca a patra a lui Dumnezeu: Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta. Care copil care își iubește și își cinstește mama, nu ar învia-o în momentul în care moare?

Orice popor civilizat își respectă eroii și oamenii mari: scriitorii, artiștii, savanții. În ce fel? Păstrează intactă, nu dărâmă casa în care a locuit măcar un timp un asemenea om mare: o transformă în muzeu, în casă memorială. Ori, cum ar fi putut Cristos să distrugă, să lase pradă putrezirii trupul mamei sale care I-a fost locuință vie, timp de 9 luni de zile, a fost chivotul viu în care a sălășluit nu numai un om mare, ci însuși Dumnezeu.

În Vechiul Testament locuința lui Dumnezeu era chivotul legământului. Acest chivot era făcut din lemn incoruptibil, nesupus putrezirii. Chivotul Noului Legământ, adevărata locuință a lui Dumnezeu e trupul Mariei nesupus putrezirii. Acest chivot, acest trup, îl vedea apostolul Ioan în vedenia descrisă în Apocalips din care s-a luat prima lectură a Liturghiei de azi: “S-a deschis în cer templul lui Dumnezeu, iar în templu a apărut chivotul legământului său” (M. Quoist, Semi V, p. 441).

Și continuă apostolul Ioan: “Un semn mare s-a arătat atunci în cer. O femeie înveșmântată cu soarele, având luna sub picioarele ei, iar pe cap purtând o coroană de douăsprezece stele. Tradiția creștină a văzut în această femeie din Apocalipsa sfântului Ioan atât imaginea Mariei, cât și a Bisericii. Cele 12 stele ale coroanei sunt simbolul poporului lui Dumnezeu: 12 triburi în Vechiul Testament, 12 apostoli în Noul Testament. “Un semn mare s-a arătat atunci în cer: Maria înălțată cu trupul și sufletul la cer e un semn, o profeție, o prevestire, o anticipare: soarta ei va fi soarta întregii Biserici, destinul ei, va fi destinul nostru, al tuturor”. “După cum toți mor, mor în Adam, spune apostolul Pavel în a doua lectură a liturghiei de astăzi, tot așa toți vor învia în Cristos. Dar fiecare la rândul lui: la început Crist6os, (după Cristos mama sa, Maria), apoi cei care sunt ai lui Cristos, când el va veni din nou”.

Peste câteva minute vom cânta la prefață: “Ea (Maria), este aurora și imaginea Bisericii triumfătoare… un semn de mângâiere și speranță neclintită”.

Dar apostolul Ioan a mai văzut ceva în vedenia sa: “Un balaur uriaș, roșu ca focul, având șapte capete și zece coarne… Balaurul stătea în fața femeii care trebuia să nască, gata să-i înghită copilul, după ce avea să-l nască”. Fiecare dintre noi se recunoaște în copilul pe care femeia din Apocalipsă îl naște. Maria e mama care ne naște pe fiecare la viața supranaturală; ea, care l-a născut pe Cristos, Capul, ne naște și pe noi, cei care prin botez am devenit mădulare ale trupului care îl are Cap pe Cristos. Dar balaurul, Satana, stă mereu la pândă, gata să ne înghită, ca să nu ajungem la destinul nostru, la mântuire. Numai ea, femeia care a zdrobit capul șarpelui infernal ne poate salva. Ca orice mamă bună, ea ne ține de mână, ne însoțește, ne sprijină, ne apără de toți dușmanii care stau în calea mântuirii noastre.

Ne învață Biserica la ultimul Conciliu ecumenic: Maria, ridicată la cer, nu a părăsit misiunea ei mântuitoare, ci prin mijlocirea ei cea de multe feluri continuă să ne obțină darurile mântuirii veșnice. În iubirea ei de mamă, ea are grijă de frații Fiului său care sunt încă pe cale și amenințați de primejdii și strâmtorări, până ce vor ajunge în patria fericită” (L.G. 62).

“Ascultă fiică, privește și apleacă-ți urechea, uită de poporul tău și de casa tatălui tău” – îi spunea regele din psalmul pe care l-am cântat astăzi după prima lectură aceleia pe care o primea în palatul său și o încorona ca regină. Primind-o în paradis, așezând-o pe tron alături de el și încoronând-o ca regină, Isus îi spune Mariei: – Ascultă mamă, privește și apleacă-ți urechea. Nu uita de poporul tău și de copiii tăi rămași pe pământ. Deși înălțată la cer, inima ei a rămas pe pământ. Inima ei suferă și sângerează pentru nenorocirile copiilor săi de pe pământ. Anul trecut, în ziua de 2 februarie, zi în care ne amintim de profeția lui Simeon: prin sufletul tău va trece o sabie, o statuetă a Maicii Domnului de la Civita Vecchia (Italia) a început să verse lacrimi de sânge. De 13 ori a vărsat lacrimi de sânge, odată pe când statueta era în mâinile episcopului de Civitavecchia, de față fiind și două surori din România. Sânge adevărat, sânge uman, după cum au constatat analizele făcute la cele mai celebre laboratoare din Roma. De ce plânge Maica Domnului cu lacrimi de sânge? Plânge văzând trupurile atâtor copii ai ei profanate, murdărite, înjosite de păcat. Trupuri destinate de Dumnezeu ca și trupul ei învierii și gloriei cerești, care nu vor ajunge niciodată la destinația lor.

Causa nostrae baetitiae, oro pro nobis – ne rugăm în litanie Maicii Domnului: Pricina bucuriei noastre, roagă-te pentru noi. Astăzi să ne rugăm puțin altfel: Fecioară Preacurată, tu care ești pentru noi întotdeauna izvor de bucurie, roagă-te pentru ca să fim și noi pentru tine causa tuae laetitiae, pricină bucuriei tale, să-ți facem întotdeauna bucurie prin faptele și viața noastră. Amin.


Article printed from Predici: http://www.predici.cnet.ro

URL to article: http://www.predici.cnet.ro/arhive/2518/