- Predici - http://www.predici.cnet.ro -

Tot ce are Tatăl este al meu

Posted By pr. Anton Dancă On July 10, 2010 @ 4:00 am In Ritul latin | No Comments

Adevărul de care ne bucurăm și pe care solemnitatea de azi îl propune contemplației noastre este exprimat concis în Prefața Liturghiei: Este un singur Dumnezeu, un singur Domn: nu ca o singură persoană, ci ca o singură ființă în trei persoane egale în mărire (LR).

Fiul omului îi descoperă lui Nicodim că atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, ca tot cel care crede în el să nu moară, ci să aibă viață veșnică (In 3,16). Credința dătătoare de viață veșnică ne vine prin Cristos.

Nu putem înțelege misterul Preasfintei Treimi decât prin Cristos, noul Adam, crezând descoperirii făcute de Fiul omului. Dat fiind faptul că toate cele trei persoane din Dumnezeu au acceptat să se dezvăluie prin Fiul omului, a cărui sete de divin a fost satisfăcută total, să-i înălțăm lauda Bisericii de la începutul sfintei liturghii de azi: Binecuvântat să fie Dumnezeu Tatăl și Fiul unul-născut al lui Dumnezeu, precum și Duhul Sfânt, pentru că și-a arătat îndurarea față de noi (Antif. int.).

Omul este vrednic de îndurarea lui Dumnezeu? Da, fiindcă în structura omului există o sete de divin, pusă chiar de Creator și pe care caută să și-o astâmpere, dar care a fost ocazie de ispită pentru protopărinții noștri Adam și Eva: “Veți fi ca Dumnezeu” (Gen 3,5).

Isus, ca să-l determine pe Tatăl său ceresc să se reveleze oamenilor, alege postura smereniei, de om păcătos și se prezintă la botezul lui Ioan. Atunci glasul Tatălui din ceruri a răsunat: “Acesta este Fiul meu cel iubit întru care am binevoit” (Mt 3,17). Și, ca nimeni să nu aibă vreo îndoială că Tatăl îl iubește pe Fiul și în el își află toată bucuria fiindcă a venit pe pământ să desăvârșească Legea și profeții, Isus îi cere Părintelui ceresc să confirme martorilor de pe Tabor acest adevăr. Și din nou cerul se deschide și glasul Tatălui răsună: “Acesta este Fiul meu preaiubit în care îmi aflu toată bucuria. Pe dânsul să-l ascultați!” (Mt 17,5). În preajma morții și învierii glorioase, când Isus avea mulțumirea că a împlinit pe pământ misiunea pe care Tatăl i-a încredințat-o și garanția că oamenii vor crede în descoperirile sale, se roagă astfel: Părinte, preamărește numele tău!. Atunci s-a auzit glasul Tatălui din cer: “L-am preamărit și iarăși îl voi preamări” (In 12,28).

Prima lectură pe care am ascultat-o din cartea Proverbelor (8,22-31) ne arată că Înțelepciunea lui Dumnezeu stă în bucuria de a-i iubi, de a se dezvălui oamenilor prin Cuvântul său viu care își descoperă rolul său benefic nu numai în timp și spațiu, în cosmos, dar ne face să întrevedem un ceva de dincolo, mult mai vast, un ceva care există înainte de toate, în care toate își au rațiunea de a fi. Și, în timp ce Dumnezeu se descoperă pe sine, ne descoperă și pe noi ca pe o lucrare plină de înțelepciunea atotputerniciei sale și ne iubește fiindcă Toate au fost create în Cristos, prin Cristos, în vederea lui Cristos. De aceea orice aspect al adevărului, frumuseții, bunătății, acțiunii dinamice, care se află în lucruri și în întreg universul, în tot ceea ce a realizat omenirea, în științe, în arte, în toate realitățile de pe pământ și în chip deosebit în om și în istorie: toate acestea sunt semnul și calea prin care ni se vestește misterul lui Cristos (RdC 118), capodopera Tatălui prin care își dezvăluie iubirea sa și măreția noastră (cf. MAC pag. 520).

În evanghelia zilei (In 16,12-15), Isus pune un accent deosebit pe faptul că tot ce are Tatăl este al său.

Dar ce are Tatăl? Din prima lectură am aflat că Tatăl are înțelepciunea iubirii față de oameni și atotputernicia creatoare. Fiul ne iubește cu iubirea Tatălui și ne re-crează prin har. Cum? Ne spune Isus: Duhul Sfânt va lua dintr-al meu și vă va vesti vouă, adică vă va da ceea ce am de la Tatăl, natura divină: “Dumnezeu este iubire” (1In 4,8). Duhul Sfânt va face ca această natură divină să fie comunicată credincioșilor și astfel ei devin – după cum spune sfântul Petru – “părtași ai naturii divine” (2Pt 1,4), ostoindu-și setea de divin.

Mai întâi Duhul Sfânt îi face pe ucenicii lui Isus să cunoască această natură, ca Isus să nu mai fie vizavi de ei și de noi, ci să fie în ei și în noi, și noi în el. Totalitatea acestei participări la natura divină aparține viitorului, când se va realiza învierea de apoi și viața veșnică va fi moștenirea omului. În acest sens Isus vorbește despre tot adevărul, nu de un adevăr nou, ci de totalitatea aceluia care a început în om la Botez, când a primit harul sfințitor în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt, cu semințele credinței, speranței și carității care, sub impulsul darurilor Duhului Sfânt, trebuie să încolțească, să crească și să rodească faptele cele bune până la realizarea lui Cristos total: împărăția lui Dumnezeu.

Ucenicii au fost cuprinși de tristețe când Isus le-a spus că trebuie să plece din această lume, fiindcă plecarea o socoteau ca pe cea mai mare pierdere. Mântuitorul le arată câștigul lor din plecarea sa: Duhul Sfânt, pe care îl vor primi și prin care vor cunoaște tot adevărul. Care adevăr? Acela pe care îl descoperă Isus: “Dacă mă iubește cineva, Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și vom locui în el” (In 14,21). Acesta este tot adevărul: Dumnezeu vrea să fie în noi și noi în el. Pentru a ajunge la cunoașterea acestui adevăr total, Tatăl și Fiul l-au trimis în lume pe Sfântul Duh spre iertarea păcatelor (In 21,22-23), realizând ceea ce a prezis prin Ieremia prorocul: “Voi pune legea mea înlăuntrul lor și în inima lor o voi scrie; toți mă vor cunoaște, de la cel mai mic și până la cel mai mare, iar eu le voi ierta fărădelegile lor și nu-mi voi mai aduce aminte de păcatele lor” (31,33-34).

Dacă sfântul Ioan apostolul a definit pe Dumnezeu drept iubire, sfântul Francisc de Assisi l-a definit smerenie. Iată-l și pe Duhul Sfânt implicat în problema smereniei divine: s-a făcut ca un burete universal care, folosind apa și sângele ieșite din coasta și Inima lui Isus de pe cruce, șterge mizeriile noastre sufletești, mult mai spurcate decât cele trupești, cu o iubire mult mai mare decât a unei mame care își spală pruncul său. Ba mai mult, dacă o tablă școlară este ștearsă cu buretele, acest lucru se face pentru a se scrie pe dânsa o nouă descoperire, o nouă cunoaștere. Legea nouă a iubirii este scrisă în inimile noastre cu degetul dreptei părintești, cu puterea Duhului Sfânt, fiindcă numai așa ne putem adresa lui Dumnezeu cu numele de Abba, Tăticule (Rom 8,15; Gal 4,6), oferindu-ne acea încredere deplină în iubirea lui pe care a avut-o Isus pe cruce, când a spus: “Tată, în mâinile tale îmi încredințez sufletul meu!” (Lc 23,46), dobândind adevărata libertate, fiindcă “Unde este Duhul Domnului, acolo este libertate” (2Cor 3,17).

Dacă până acum am considerat lucrarea specifică fiecărei persoane din Preasfânta Treime, acum vom considera o capodoperă minunată, vizibilă și invizibilă, a tuturor persoanelor divine, care este sfânta Biserică.

Conform învățăturii sfântului Dionisie Areopagitul, Biserica este înțeleasă ca triadă constituită de riturile sacramentale – Botez, Euharistie și Mir -, ca operă a Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt, ca asemănare și unire pe cât mai mult posibil cu Dumnezeu. După învățătura sfântului Maxim Mărturisitorul, Biserica – noua taină – este sinteza celor trei legi: a legii naturale, a legii scrise și a legii harului, care sunt căi spre Dumnezeu (cf. DT, pag. 68-69), înțelegând legea naturală ca operă a Tatălui, legea scrisă ca operă a Fiului înscris în istoria noastră pământească și legea harului ca operă a Duhului Sfânt. Din acest motiv credem că Biserica este una, fiindcă Dumnezeu este un singur Domn, ca o singură ființă în trei persoane. Prin urmare: Dumnezeu Tatăl a construit Biserica cu cele două brațe ale sale, Fiul și Duhul Sfânt, realizând opera mântuirii (cf. DT, pag. 86). Pentru a răspândi neputrezirea în Biserica sa, Tatăl l-a uns pe Isus cu Duhul Sfânt (sfântul Ignațiu din Antiohia), pentru ca noi să fim salvați primind bogăția ungerii sale (sfântul Irineu), fiindcă în el sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei (cf. Col 2,3).

De fapt toate acestea sunt cuprinse în cele cinci versete ale lecturii a doua, din Scrisoarea sfântului apostol Paul către romani (5,1-5). Paul este obsedat de gratuitatea credinței: Dumnezeu ni s-a descoperit fiindcă ne-a iubit; fiindcă ne-a iubit, ne-a deschis calea spre toate comorile de har, chiar dacă acum trebuie să mai tremurăm de frică, ca nu cumva să pierdem comuniunea cu el, fiindcă posedarea totală a bogăției divine este numai în speranță. Speranța este o garanție din partea lui Dumnezeu, fiindcă ne iubește și, conform dictonului: Cine iubește, nu minte, această speranță ne dă toată garanția că nu vom rămâne de rușine, ci vom putea experimenta cu Cristos că tot ce are Tatăl este și al meu.

Salutul celebrantului de la începutul sfintei liturghii vi-l adresez împreună cu apostolul Paul: “Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu (Tatăl) și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți” (2Cor 13,13) și mă rog să vă păstreze pentru slava veșnică a Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt. Amin.


Article printed from Predici: http://www.predici.cnet.ro

URL to article: http://www.predici.cnet.ro/arhive/2503/