Start > Ritul latin > Vigilia pascală (C)

Vigilia pascală (C)

28 April 2010
1,044 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Învierea Domnului (Anul C)

În ziua întâi a săptămânii, dis-de-dimineață, femeile s-au dus la mormânt cu mirodeniile pe care le pregătiseră. Și au găsit piatra răsturnată de pe mormânt. Când au intrat, nu au găsit trupul Domnului Isus. Nu știau ce să creadă, când, iată, le-au apărut doi bărbați în veșminte strălucitoare. Ele au fost cuprinse de spaimă și-au îndreptat ochii în pământ. Bărbații le-au zis: “Pentru ce îl căutați pe cel viu între cei morți? Nu este aici, a înviat. Amintiți-vă ce v-a spus pe când se afla încă în Galileea: Fiul Omului trebuie să fie dat în mâinile celor păcătoși, să fie răstignit,iar a treia zi să învie”. Ele atunci și-au adus aminte de aceste cuvinte. Revenind de la mormânt, ele au vestit toate acestea celor unsprezece și tuturor celorlalți. Erau Maria Magdalena și Ioana și Maria lui Iacob; același lucru l-au spus apostolilor și celelalte femei care fuseseră cu ele. Cuvintele acestea li s-au părut niște închipuiri și nu le-au crezut. Totuși Petru a plecat îndată la mormânt și, aplecându-se, nu a văzut altceva decât giulgiurile. Și s-a întors uimit de cele petrecute. Luca 24,1-12

După întunericul (bezna) care a cuprins întreg pământul pe când Isus Cristos murea pe cruce, indiciile temporale ce deschid textul evanghelic citit în Noaptea preasfântă a Paștelui realizează un contrast semnificativ: zorile luminoase au menirea să vestească biruința Vieții. În plus, ele deschid această primă zi a săptămânii care este și cea mai lungă, în viziunea sfântului Luca. Astfel, de-a lungul acestei zile mai multe evenimente se succed: femeile mironosițe se duc la mormânt, doi dintre ucenici părăsesc Ierusalimul (locul manifestării mântuirii) îndreptându-se către Emaus, apariția Celui înviat în mijlocul apostolilor care s-au închis în Cenacol.

Evenimentul Învierii glorioase este însă cât se poate de neașteptat chiar și pentru cei care auziseră cuvintele lui Isus: Fiul Omului trebuie să fie dat în mâinile celor păcătoși, să fie răstignit,iar a treia zi să învie… Drept care femeile au adus cu ele la mormânt mirodeniile pentru îmbălsămare de vreme ce s-au împăcat deja cu gândul că Învățătorul a murit. Nici chiar descoperirea mormântului gol nu reprezintă pentru ele vreun semn al Învierii, ci doar o pricină de derută, ne știind ce să creadă. Sfântul Luca îi oferă totuși cititorului un prim indiciu al Învierii lui Isus Cristos atunci când în versetul 2 îl numește Domnul Isus. Acest apelativ va deveni un adevărat titlu cristologic prin care evangheliștii Îl vor desemna pe Isus Cristos Înviat.

Pentru a înțelege că această dimineață nu seamănă cu nici o altă dimineață din lume, trebuie ca cei doi bărbați în veșminte strălucitoare să le ridice femeilor (dar și nouă) ochii din pământ, de la Cel mort și să le adreseze acea întrebare surprinzătoare: Pentru ce îl căutați pe cel viu între cei morți? Ca și cum Isus era căutat acolo unde nu se află… Abia după această întrebare ele și-au adus aminte de cuvintele lui Isus privitoare la Învierea sa și au alergat să ducă vestea celor unsprezece și tuturor celorlalți. Dar, de vreme ce apostolilor și ucenicilor vestea femeilor li se pare a fi o închipuire, ei nu-și aduc aminte de spusele Mântuitorului refuzând, prin urmare, să le dea crezare. E drept că Petru se duce la mormânt ca să verifice spusele femeilor, spuse care se confirmă. Cu toate acestea el va rămâne blocat într-o uimire care îi va întârzia bucuria întâlnirii cu Cel înviat.

Cert este că odată cu vestea adusă de femei apostolilor și ucenicilor a început evanghelizarea: Cristos este viu… a înviat… amintiți-vă…!

Ritul latin