Start > Ritul latin > Duminica 34-a de peste an (B) – lectio divina

Duminica 34-a de peste an (B) – lectio divina

21 November 2009
777 afișări

TEXTUL BIBLIC: Ioan 18,33-37

33 În acel timp, Pilat l-a întrebat pe Isus:

- Tu ești regele iudeilor?

34 Isus i-a răspuns:

- De la tine însuți spui aceasta sau alții ți-au spus-o despre mine?

35 Pilat i-a răspuns:

- Sunt eu iudeu? Poporul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce-ai făcut?

36 Isus a răspuns:

- Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi din lumea aceasta, oamenii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar împărăția mea nu este aici.

37 Pilat l-a întrebat din nou:

- Așadar, tu ești rege?

Isus i-a răspuns:

- Da, sunt rege! Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr; oricine iubește adevărul ascultă glasul meu.

1 – LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Dragi prieteni:

În această duminică se încheie, din punct de vedere liturgic, ciclul B al anului 2009 cu Solemnitatea lui Cristos Regele Universului. Aceasta este o sărbătoare care, într-un prim moment, ar părea că trebuie să fie în mod vizibil “puternică” și “triumfătoare” dat fiind faptul că ideea de rege și de domnie se încadrează în această direcție. Totuși, textul evanghelic de astăzi este luat din Pătimirea Domnului. Deja ne arată în mod clar că de multe ori căile lui Dumnezeu nu sunt căile oamenilor…

Biserica alege acest text din Ioan pentru că ne vorbește despre Isus ca “rege”. Evanghelistul Ioan este cel care dezvoltă cel mai mult întâlnirea lui Isus cu Pilat în timpul Pătimirii.

Pilat îi pune o întrebare cu tentă politică, Isus nu răspunde direct ci o va face prin intermediul altei întrebări. Pe procuratorul roman nu-l interesează aceste reflecții și merge direct la esență: ce a făcut Isus pentru ca iudeii să-l dea pe mâna lui?

Acest lucru îi va da Domnului ocazia de a face o cateheză excelentă despre forma “sa” de a domni. Domnul nu este ca regii din lumea aceasta, dacă ar fi ca ei discipolii lui ar fi reacționat violent pentru ca să nu fie dat în mâinile conducătorilor iudeilor. Însă Isus, deși se diferențiază de puternicii din lumea aceasta, se autodefinește ca rege.

Împărăția lui nu este o împărăție oarecare, este marcată de adevăr. Domnul a venit în lume pentru a da mărturie despre adevărul care este El însuși. Împărăția lui Isus se manifestă în această realitate așa de absentă în zilele noastre: adevărul. Adevărul nu numai ca element moral opus minciunii. De asemenea adevărul ca element existențial ca asumare cu realism și seninătate a propriei realități în aspectele sale bune, pentru a profita și a ne bucura, și în aspectele sale mai puțin bune, pentru a schimba și a modifica. Numai cei care sunt deschiși la adevăr vor fi capabili să asculte în profunzime și să înțeleagă mesajul Domnului. Numai cei care au această atitudine vor face parte din Împărăția lui Dumnezeu care nu se identifică cu puterile triumfaliste din lumea aceasta ci cu valorile mai profunde ale Evangheliei. În acest caz, Cuvântul lui Dumnezeu ne dăruiește adevărul pentru a medita în această ultimă duminică din ciclul liturgic.

Pentru a ține cont: Cele patru evanghelii canonice au o relatare amplă a pătimirii Domnului. În cei trei sinoptici, adică Matei, Marcu și Luca, se tinde să se relateze mai mult “din punct de vedere istoric” evenimentele arătând în parte “cruzimea” momentului pe care-l trăiește Domnul. Ioan, menținând perspectiva istorică și ceea ce este dureros în suferința Domnului, tinde să relateze în manieră mai mult teologică, din perspectiva învierii-glorificării lui Isus Cristos, Mesia. Astfel, în unele texte din aceste relatări avem senzația că realmente Isus însuși “mânuiește” firele bătelii. Deși este condamnat și moare pe cruce se percepe deja cu claritate în pătimirea însăși că învierea și glorificarea sunt parte integrantă a acestui mister.

Alte texte biblice pentru a confrunta: In 19,19-22; Lc 23,35-43; In 8,32.

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar termenii “Împărăția lui Dumnezeu”, “Rege” și “Regele iudeilor”.

Întrebări pentru lectură

- Care este contextul textului evanghelic pe care ni-l propune duminica aceasta?

- Care este funcția lui Pilat?

- Ce face Pilat la începutul relatării?

- Ce-l întreabă pe Domnul?

- Ce-i răspunde Isus?

- Cum reacționează Pilat după aceea?

- De ce anume este acuzat Isus? De ce se află în fața lui Pilat? Ce a făcut?

- Isus este “rege”?

- Este ca “regii din lumea aceasta”?

- Cum domnește Domnul?

- Care este caracteristica specială pe care ne-o semnalează Evanghelia de astăzi în privința împărăției lui Isus?

- Cine vor fi capabili să înțeleagă mesajul lui Isus?

2 – MEDITAȚIA

Ce-mi spune? Ce ne spune?

Întrebări pentru meditație

- Ce impact are asupra mea acest episod din Pătimirea Domnului nostru?

- Ce cred eu despre atitudinea aparent disprețuitoare a lui Pilat?

- În ce forme pot “să-l predau” pe Isus așa cum fac arhiereii? Ce atitudini antievanghelice fac ca eu să pot fi astăzi unul care-l “predă” pe Isus?

- Accept eu că Isus este Rege?

- Înțeleg că Isus este Rege însă nu în sensul politic triumfalist, ci într-o perspectivă profund religioasă și spirituală?

- Cum mă dispun pentru a celebra Solemnitatea lui Cristos Regele Universului?

- Îl las pe Isus să domnească în inima mea?

- Ce implicații concrete are astăzi pentru mine că Domnul domnește în viața mea?

- Care sunt valorile împărăției lui Isus pe care astăzi va trebui să le trăiesc în mod deosebit?

- Cum trăiesc tema adevărului în viața mea? Sunt pe calea adevărului sau mă las purtat de minciună și de falsă fantezie și iluzie?

- Vreau să fiu realmente discipol al Împărăției lui Dumnezeu?

- Doresc din inima să ascult cuvântul adevărului pe care Isus mi-l dăruiește pe drumul vieții mele?

3 – RUGĂCIUNEA

Ce-i spun? Ce-i spunem?

Pentru rugăciune vom folosi alte câteva fraze în care Domnul ne vorbește despre tema adevărului în Evanghelia după sfântul Ioan. Fie ca ele să ne lumineze pentru a putea să-i răspundem Domnului după ceea ce am citit și am meditat…

In 14,15-17

15 Dacă mă iubiți, veți ține poruncile mele 16 și eu îl voi ruga pe Tatăl, iar el vă va da un alt Mângâietor1 ca să fie cu voi pentru totdeauna, 17 Duhul adevărului.

In 17,16-17

16 Ei nu sunt din lume așa cum eu nu sunt din lume. 17 Consacră-i în adevăr; cuvântul tău este adevăr.

In 14,6

6 Isus i-a zis:

- Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine.

_________________________________________________________________________________

1 4.16 Mângâietor: Cuvântul grec se poate traduce cu avocat, ajutător sau apărător.

4 – CONTEMPLAȚIA

Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

Pentru contemplație propunem să ținem cont de aspectul adevărului care apare în Împărăția lui Isus. Repetăm ritmic ceea ce ne spune Isus astăzi căutând să ascultăm cu urechile noastre, de asemenea cu inima noastră:

- “Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr…”

- “Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr…”

- “Pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr…”

5 – ACȚIUNEA

La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

Propunere personală

- Reflectează și încearcă să deschizi mai mult inima la Isus pentru ca El și numai El să poată domni. Cine domnește în inima mea? Ce loc are Isus?

Propunere comunitară

- În grupul tău de tineri dialogați despre tema adevărului și despre minciună în lumea contemporană. Ce este adevăr și ce este minciună? “Cine” este realmente adevărul pentru tinerii din ambientul tău?

Dacă vă ajută, vă propun trei fraze ale lui Gandhi pentru a confrunta și a discuta în mod salutar:

- “Adevărul este obiectivul, iubirea mijlocul pentru a ajunge la el”.

- “Adevărul este totalmente interior. Nu trebuie căutat în afara noastră nici să dorim să-l realizăm luptând cu violență cu dușmani exteriori”.

- “Adevărul nu dăunează niciodată unei cauze care este dreaptă”.

Ritul latin