- Predici - http://www.predici.cnet.ro -

Cine primește pe unul dintre acești copii

Posted By pr. Anton Dancă On September 18, 2009 @ 4:00 am In Ritul latin | No Comments

Reiau una dintre ideile duminicii trecute (a XXIV-a): «Dacă spre a mărturisi mesianitatea lui Isus a fost necesară inspirația și descoperirea din partea Tatălui (făcută lui Petru care a declarat: Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu (Mt 16, 17), mult mai greu a fost drumul credinței prin care să se accepte scandalul Crucii. Acestei acțiuni de educare și purificare a credinței ucenicilor săi Isus s-a dedicat aproape exclusiv pe toată perioada predicării Evangheliei timp de trei ani».

Isus i-a pregătit să accepte credința în dumnezeirea sa, să o proclame în lume și prin comportamentul lor să pună la temelia Bisericii, a noii comunități bazate pe credință, speranță și iubire, o lege nouă, total diferită de legile sociale, slujirea până la disponibilitatea totală în a-și oferi și viața pentru Împărăția lui Dumnezeu.

Drumul a fost greu, în principal din trei motive: 1) acceptarea credinței înseamnă și acceptarea crucii, persecuției din partea celor fără de credință; dovadă stă istoria lumii cuprinsă în prima lectură; 2) slujire înseamnă detașare de sine – să se lepede de sine – de conceptele personale și mai ales de patimi; și 3) schimbarea mentalității față de ideile mesianice ale timpului.

Acceptarea credinței înseamnă cruce: suferință, persecuție, lipsă de toleranță.

Nelegiuiții și drepții care se confruntă în prima lectură (Înț 2, 17-20) corespund unor oameni reali. Cei drepți sunt credincioșii iahviști care au trăit în Alexandria (Egipt) în secolul I î.C. (și nu numai ei), înconjurați de păgâni și mai ales de evreii căzuți în indiferentism religios, aproape ateizați. Aceștia din urmă, mai ales, se simt lezați în onoarea lor bazată pe tradițiile strămoșești, considerându-se moștenitori de drept ai religiei mozaice. Pentru a-i determina pe cei drepți să trăiască conform civilizației egiptene permisive din punct de vedere moral, le aduc învinuiri și acuze vrednice de moarte, anume: «Dezaprobă comportarea noastră civilizată și ne aruncă în față vinovăția că nu trăim ca ei; se mândresc în a avea cunoașterea lui Dumnezeu, iar noi trecem drept ignoranți; prezența lor constituie pentru noi o dojană continuă; duc o viață diferită și ne pun în umbră din punct de vedere social; ne consideră drept bastarzi și necurați, fiindcă trăim după felul egiptenilor și stau departe de noi.» (cf. CBL p. 502). Acești nelegiuiți vor să spună: «Se pretind credincioși? Și noi suntem credincioși și în numele credinței îi vom pune la încercare, îi vom supune chinurilor și morții și vom vedea ce se va alege de credința lor! Ii va salva Dumnezeu?.. Cu atât mai bine: se vor convinge de încrederea noastră în Dumnezeu, căruia i-am cerut să adeverească dacă aceștia sunt ai lui sau nu».

De fapt, episodul nu spune nimic nou: istoria celor nelegiuiți a început cu Cain care l-a ucis pe fratele său Abel, fiindcă Dumnezeu l-a privit cu îndurare și i-a primit jertfa, iar la cea a lui Cain nu s-a uitat (Gen 4, 4-5); noutatea stă în aceea că ne cere nouă să ne precizăm de partea cui suntem. Dacă nu suntem nici de partea lui Abel și nici a lui Cain, atunci suntem de partea eului propriu și acesta este mai periculos decât toate fiindcă aduce dezbinare chiar și între cei nelegiuiți. Pentru aceasta îl combate sf. Iacob cu atâta vehemență în lectura a II-a (3, 16-4, 3).

Un principiu universal admis de filozofia-morală a epocii era că motivul cel mai profund al conflictelor, războaielor și certurilor provine din dorința dezordonată a psihicului și din agresivitatea pasiunilor din trup. Deci dintr-un egoism total. Sf. Iacob spune același lucru, dar cu alte cuvinte: «Unde domnește eul propriu, acolo lipsește iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele, acolo lipsește și siguranța vieții. După cum omul – stăpânit de patimile sale și de dorințele dezordonate – nu poate suporta un alt om (pe aproapele) fiindcă posedă ceea ce el nu are, însă vrea să aibă, dar nu primește fiindcă nu știe să se roage, de aceea se umple de invidie și gelozie care îl duc la ruină spirituală și chiar materială, fiindcă ruina este un răspuns pe care îl dă Dumnezeu celui ce se încrede în sine și vrea să-l reducă la nimicul propriu».

Adevăratul creștin știe foarte bine că izvorul oricărui dar este Dumnezeu și că, prin urmare, calea spre a-l primi este rugăciunea smerită care face loc darului prin golirea de sine. Să ne amintim de farizeul și vameșul de la templu! Cel plin de sine nu pornește spre Dumnezeu pe calea smereniei, el este împărțit și inima lui nu aparține total lui Dumnezeu; când îl roagă, nu-i unit cu Dumnezeu, dar cu sine și cu poftele sale… pe când Înțelepciunea este plină de milă și bogată în fapte bune. (cf. CBL p. 1832).

Isus a voit ca ucenicii săi să fie plini de înțelepciune, goliți de egoismul propriu, adică lepădați de sine, să fie plini de milă și bogați în fapte bune, ca propovăduirea lor: Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu să se bucure de credibilitate.

În definitiv, ce înțelepciune urmărea Isus să le dea ucenicilor săi când le-a spus că Fiul omului va fi dat în mâinile oamenilor și ei îl vor ucide? (Mc 9, 29-36). În nici un caz faptul că acela care iubește suferința, crucea și moartea este un înțelept, ci el, Înțelepciunea divină a ales în mod liber, conștient și responsabil în fața Tatălui mișcat de Duhul Sfânt, să se golească de sine – a luat chip de rob (Fil 2, 7) – apoi s-a golit și de chipul robului prin moarte – s-a smerit pe sine până la moartea pe cruce (id.v.8) din iubire față de cei păcătoși, față de noi, față de întreaga lume și întreaga creațiune. În alegerea liberă, conștientă și responsabilă stă toată măreția lui Isus, fiindcă numai această golire îi putea aduce Învierea. Suferința, crucea și moartea n-au nici o valoare în sine fără iubirea care singură poate mântui. Isus cerea ucenicilor săi să cunoască măreția iubirii din care decurge înțelepciunea alegerii oricărei suferințe, chiar și a morții, numai să se dobândească învierea și fericirea de a fi veșnic cu Dumnezeu-Iubire.

Ucenicii sunt încă incapabili de a înțelege alegerea lui Isus. De fapt nici n-ar fi putut înțelege, fiindcă actul prin care Cuvântul lui Dumnezeu a ales întruparea cu toate consecințele ei pentru mântuirea noastră este mare cât dumnezeirea sa și nu încape în calapoadele rațiunii omenești, ci trebuie crezut. Ca să crezi nu-i lucru ușor, dar ca să mai ai și înțelepciunea credinței este un «dar al Duhului Sfânt». Isus i-a pregătit să primească acest dar, când le-a spus: Când va veni acela, Duhul Adevărului, vă va învăța pe voi tot adevărul (In 16, 13). Deocamdată teama le întuneca mintea, de aceea nici nu mai îndrăzneau să ceară vreo explicație. Faptul de a fi dorit ceea ce nu le aparține și de a se fi certat pentru pielea ursului din pădure – pentru primul loc din Împărăția lui Cristos pe care nici nu știau cum arată -; faptul de fi plini de sine, de a fi plini de conceptele mesianice triumfaliste care erau la ordinea zilei – că Mesia va apare pe norii cerului spre a pune pe fugă pe dușmani și va face din Israel o împărăție puternică și dominatoare peste toate împărățiile lumii -; faptul că Isus contrazice total o astfel de mentalitate, îi duce la neputința de a mai raționa.

Isus nu spune că nu-i vorba de «nici o împărăție» și de «nici un prim loc», dar vrea să-i facă să știe că, în noua comunitate, primul loc va aparține aceluia care va sluji cu cea mai mare umilință din iubire. Spre a-și ilustra și mai bine învățătura, Isus ia un copil, îl strânge la piept și apoi îl pune în mijlocul lor, spunând: Cine primește unul dintre acești copii în numele meu, pe mine mă primește; cine mă primește pe mine, nu pe mine mă primește, ci pe acela care m-a trimis, adică primește Înțelepciunea Tatălui prin care se încadrează în opera răscumpărării.

Asupra copiilor nu se poate exercita o altă autoritate decât aceea de slujire și de smerenie. Isus nu impune omului supunere față de alt om, fiindcă dintre membrii comunității, acela este primul, care este chemat să slujească drept reprezentant al lui Isus și al Tatălui ceresc. Isus este în mijlocul ucenicilor săi ca unul care slujește (Lc 22, 27), spre a le fi lor Domn și Învățător (In 13, 12-15). Totul se referă în primul rând la Biserică, ea este și trebuie să fie diakonie, adică o comunitate care slujește. După cum Isus Cristos este slujitor, fiindcă salvează, tot așa Biserica, în calitatea ei de Trup mistic, de Sacrament al mântuirii, nu poate avea alt scop decât pe cel al lui Isus: de a sluji celor mici (săraci, bolnavi, marginalizați, orfani, văduve etc).

Dojenind pe unii creștini, încă nedesprinși total de viața păgână de mai înainte, sf. Iacob le spune: Nu obțineți nimic, pentru că vă rugați cu intenții rele: cereți bogății, pentru a vă satisface patimile. Noi, conștienți de misiunea noastră de membre ale Trupului mistic, având misiune de slujire, să facem primul pas și să ne rugăm cu cea mai bună intenție în armonie cu întreaga Biserică: Dumnezeule, care ai întemeiat toată legea sfântă pe iubirea față de tine și față de aproapele, dăruiește-ne ca, prin Tainele cerești, să primim ceea ce mărturisim cu pietatea credinței!, adică darul de a înțelege măreția slujirii lui Isus și a Mamei sale – icoană desăvârșită a Bisericii – care s-a declarat în planul Tatălui drept “Roaba Domnului” (Lc 1, 38) și harul de a-i urma cu iubire. Amin.


Article printed from Predici: http://www.predici.cnet.ro

URL to article: http://www.predici.cnet.ro/arhive/2071/