- Predici - http://www.predici.cnet.ro -

Dar cât să iertăm?

Posted By pr. Raniero Cantalamessa On September 22, 2006 @ 4:00 am In Ritul latin | No Comments

A ierta e un lucru serios, dificil din punct de vedere uman, dacă nu chiar imposibil. Nu trebuie să vorbim despre acest lucru cu ușurință, fără să ne dăm seama de ceea ce i se cere persoanei ofensate, atunci când i se spune să ierte. Pe lângă porunca de a ierta, trebuie să îi oferim omului și un motiv pentru care să ierte. De fapt, acest lucru îl face Isus prin parabola regelui și a celor doi servitori. Din parabolă rezultă clar de ce trebuie să iertăm: pentru că Dumnezeu este primul care ne-a iertat și ne iartă pe noi! Ne iartă o datorie infinit mai mare decât cea pe care aproapele ar putea-o avea față de noi. Diferența dintre datoria față de rege (zece mii de talanți) și cea față de celălalt servitor (o sută de dinari) corespunde în ziua de astăzi la diferența dintre trei milioane de euro și câțiva cenți!

Sfântul Paul poate să spună deja: “Așa cum v-a iertat Domnul la fel să vă iertați și voi” (Coloseni 3,13). Legea talionului: “Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte” e depășită. Nu mai există criteriul: “Ceea ce altul ți-a făcut ție, fă-i și tu lui”; ci: “Ceea ce Dumnezeu a făcut pentru tine, fă și tu altuia”. În plus, Isus nu s-a limitat la a ne porunci să iertăm; a iertat el mai întâi. În timp ce îl țintuiau pe cruce s-a rugat spunând: “Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac” (Luca 23,34). Este ceea ce deosebește credința creștină de orice altă religie.

Budha le-a lăsat și el discipolilor săi maxima: “Nu prin resentiment se potolește resentimentul; prin lipsa de resentiment se potolește resentimentul”. Cristos însă nu se limitează să indice calea desăvârșirii, ci dă forța necesară pentru a o parcurge. Nu doar ne poruncește să facem acest lucru, ci acționează împreună cu noi. În aceasta constă harul. Iertarea creștină trece dincolo de non-violență sau de lipsa de resentiment.

S-ar putea obiecta: a ierta de șaptezeci de ori câte șapte nu înseamnă oare a încuraja nedreptatea și a da cale liberă atotputerniciei? Nu, iertarea creștină nu exclude, în anumite cazuri, a denunța persoana și a o duce în fața justiției, mai ales atunci când în joc sunt interesele și binele altor persoane. Iertarea creștină nu le-a împiedicat – pentru a da un exemplu – pe văduvele unor victime ale terorismului sau ale mafiei să caute cu tenacitate adevărul și dreptatea în ceea ce privește moartea soților lor.

Nu există însă doar marile iertări; există și iertările de fiecare zi: în viața de cuplu, la muncă, între rude, între prieteni, colegi, cunoscuți. Ce trebuie să faci când descoperi că ai fost trădat de propriul partener de viață? Să ierți sau să te desparți de el? E o problemă foarte delicată; nu se poate impune nici o lege din exterior. Persoana trebuie să descopere în sine însăși ce anume trebuie să facă.

Pot să spun însă un lucru. Am cunoscut cazuri în care partea ofensată a găsit, în iubirea față de celălalt și în ajutorul care vine din rugăciune, forța de a-l ierta pe partenerul de viață care greșise, dar căruia îi părea sincer rău. Căsătoria renăștea ca din cenușă; avea un fel de nou început. Desigur, nimeni nu poate pretinde că acest lucru se poate întâmpla într-un cuplu “de șaptezeci de ori câte șapte”.

Trebuie să fim atenți să nu cădem în capcană. Există un risc și în iertare. Acesta constă în a ne forma mentalitatea celui care crede că are mereu ceva de iertat altora. Pericolul de a crede că mereu trebuie să acordăm iertare, niciodată să primim. Dacă am reflecta cu atenție, de multe ori, când am fi gata să spunem: “Te iert!”, am schimba atitudinea și cuvintele și i-am spune persoanei din fața noastră: “Iartă-mă!” Ne-am da seama că și noi trebuie să fim iertați pentru ceva. A cere iertare este mai important decât a ierta.


Article printed from Predici: http://www.predici.cnet.ro

URL to article: http://www.predici.cnet.ro/arhive/194/