- Predici - http://www.predici.cnet.ro -

Aºteptãm veºti bune

Posted By pr. Alessandro Pronzato On December 5, 2008 @ 4:00 am In Ritul latin | No Comments

Vestea mângâierii

Da. Daþi-ne veºti bune. Le aºteptãm cu neliniºte de mult timp. În special în contul lui Dumnezeu. Avem urgentã nevoie de ele. Strigaþi-le din vârful “unui munte înalt”, sau murmuraþi-le “în inimã”. Sau pe toate sau douã lucruri împreunã. Important este sã fie veºti bune, veºti încurajatoare. În liturgia de astãzi veºtile bune se rezumã la trei cuvinte: mângâiere; rãbdare; început. “Mângâiaþi, mângâiaþi pe poporul meu…”

Al Doilea Isaia (cap. 40-55 din cartea lui Isaia) este profetul speranþei pentru cã este purtãtorul mângâierii. Este singular acest personaj care, deºi rãmâne încã în timpul “pedepsei”, iese cu curaj din ceata profeþilor însãrcinaþi sã vesteascã mânia lui Jahweh, ºi din acea mulþime de profeþi plângãreþi (ne autorizaþi), pentru a oferi un mesaj de speranþã.

El împãrtãºeºte umilirea deportaþilor din Babilon. Când scrie poemul sãu minunat, exilul nu era încã terminat. Totuºi nu ezitã sã-i zguduie pe cei resemnaþi, sã însufleþeascã pe cei descurajaþi, sã aprindã focul speranþei. Nu este decât un glas. Dar este vorba de un glas inconfundabil, care are un timbru “diferit”. Este greu sã dãm trãsãturi precise acestui om singular. Locul înalt pe care trebuie sã se caþere pentru a se face ascultat poate fi, în mod paradoxal, mormântul enorm al pãcatelor comise de popor.

Dar din înãlþimea acelui munte de pãcate, profetul aduce “veºti bune”. Este un Dumnezeu care iartã. Este un Rege-Pãstor care renunþã la putere pentru slujire. Trofeele sale de victorie sunt cuceriri ale iubirii sale. ªi gingãºia sa se manifestã cu gestul de a purta strânºi la piept mieluºeii ºi sã conducã “încet încet oile”. Într-adevãr, un rege preocupat de cei slabi, atent la realitãþile cele mai delicate.

Mângâierea este un Cuvânt

Desigur, a mângâia nu înseamnã, banal, a pronunþa cuvinte de îmbãrbãtare. În mângâiere este ideea de ajutor, sprijin, intervenþie. Jahweh este Mângâietorul poporului sãu pentru cã este “Cel ce intervine”. Totuºi rãmâne faptul cã este cuvântul profetic, prin sine, mângâietor.

Þin sub ochi o schiþã al lui Giovanni Guareschi. Înfãþiºeazã o scenã care pare scoasã din cartea Exodului. Da, un exod situat în anii dramatici 1943-1944. Se desfãºoarã o procesiune care trece prin sârma ghimpatã, aflatã sub tensiune , dintr-un lagãr german, chiar sub ochii înspãimântãtori ai gardienilor aºezaþi în turnuleþele lor cu mitralierele aþintite. În frunte este el, Guareschi (tocmai acela care s-a fãcut cunoscut în toatã lumea cu Don Camillo al sãu), cu sacul rupt în spate. ªi, în spate, ºirul foarte lung, halucinant, al tovarãºilor de închisoare.

Faptul surprinzãtor este cã, atunci când Guareschi schiþa aceastã scenã, era încã închis în lagãrul de la Beniaminovo, sau din Sandbostel, sau din Wietzendorf. O situaþie asemãnãtoare celei din Deuteroisaia, atunci când scria paginile de mângâiere. În realitate, el ºi tovarãºii sãi se simþeau deja liberi, chiar dacã stãteau încã izolaþi în acel cerc infernal. Poezia, muzica, cuvântul deschideau locul de trecere prin sârma ghimpatã, ºi soldaþii nu le puteau face nimic, nu erau în stare sã blocheze acel exod creat de fantezie. Armele, chiar ºi cele mai sofisticate, nu reuºeau niciodatã sã blocheze speranþa.

Giovanni Guareschi, seara, se urca pe scena unui teatru mic improvizat în baraca mizerã, ºi se obliga sã nu lase sã se stingã flacãra din inimile acelor oameni epuizaþi ºi umiliþi. Spunea basme, inventa poveºti care declanºau râsul, cânta, citea poezii. În sfârºit, crea “rezistenþi”. Rezistenþi în faþa descurajãrii, a umilirii, a barbariei. Uneori Guareschi ridica glasul, “urla”, spre uimirea tuturor, ºi apostrofa direct Germania, ºi pãrea cã ar vrea sã sfideze pe Faraonul din turn: “Doamnã Germanie, tu m-ai aºezat între sârmele ghimpate, ºi stai de pazã ca eu sã nu ies. Este inutil, doamnã Germanie, eu nu ies, dar aici intrã cine vreau. Întrã sentimentele mele, intrã amintirile mele.

ªi aceasta este încã nimic, doamnã Germanie: pentru cã intrã ºi Bunul Dumnezeu ºi mã învaþã toate lucrurile oprite de regulamentele tale. Doamnã Germanie, tu percheziþionezi sacul meu ºi scotoceºti prin talaºul saltelei mele. Este inutil, doamnã Germanie: tu nu poþi gãsi nimic, ºi în schimb acolo sunt ascunse documente de o importanþã esenþialã. Planul casei mele, mii de imagini din trecutul meu, proiectul viitorului meu.

ªi aceasta este încã nimic, doamnã Germanie. Pentru cã este ºi o mare hartã topograficã la scara de 25.000 în care este desenatã, cu precizie extremã, locul în care voi putea regãsi credinþa în judecata divinã. Doamnã Germanie, tu te neliniºteºti în privinþa mea, dar este inutil. Pentru cã în ziua în care, cuprins de mânie, voi huidui miile tale maºini ºi mã voi întinde la pãmânt, vei vedea cã din trupul meu imobil se va înãlþa un alt eu însumi, mai frumos decât primul. ªi nu vei putea pune o plãcuþã la gât pentru cã voi zbura, dincolo de sârma ghimpatã. Omul este fãcut aºa, doamnã Germanie: din afarã este o fãpturã foarte uºor de comandat, dar în interior este o alta ºi o comandã numai Tatãl Veºnic…”

În acest moment Guareschi fãcea o pauzã de tãcere. Cerceta cu privirea chipurile tovarãºilor de suferinþã care ascultau uimiþi, fixa drept în ochi sentinelele germane. Apoi, scandând bine cuvintele, încheia: “… ªi aceasta este înºelãtoria ta, doamnã Germanie”. La sfârºit, punea sã repete toþi cei înrolaþi în “rezistenþa albã” cuvintele de ordine, pe care nici un om al Gestapoului, în cele nouãsprezece luni, nu a reuºit vreodatã sã le opreascã: – Nu mor nici dacã mã ucid! Cuvântul de consolare, când este autentic, devine o forþã de nezdruncinat. Pune în picioare persoane, le înalþã capul, le dã sã simtã gustul tare al libertãþii.

Mângâierea, slujirea a libertãþii

ªi noi, astãzi, avem nevoie de mângâiere. Nu pentru cã – ca în cazul deportaþilor în Babilon – încercarea a încetat (“a luat sfârºit sclavia ta”), dar în vederea unei suferinþe care se prelungeºte, nu se mai terminã. Descurajarea, decepþia, simþãmântul neputinþei ºi al inutilitãþii, ne slãbesc, istovesc, sfãrâmã capacitatea noastrã de rezistenþã. A mângâia, în sens biblic, este ceva mai mult decât a alina o durere. Înseamnã, mai degrabã, a reabilita, a reconstrui în credinþã, a întãri, a consolida temeliile. Mângâierea reprezintã cel mai puternic antidot împotriva disperãrii.

Este imposibil de a trãi pe pãmânt fãrã mângâiere. Ar fi ceva inuman. De fapt Cristos, dupã ce a împãrtãºit total condiþia noastrã, se preocupã sã ne ofere acest prim dar esenþial: “…Eu îl voi ruga pe Tatãl, ºi el vã va da un alt mângâietor care sã rãmânã cu voi pentru totdeauna…” (In 14,16). Mângâierea este o prezenþã care ne elibereazã de izolarea noastrã, se instaleazã în singurãtatea noastrã pentru a ne face un loc de comunicare. Vine sã trezeascã în vidul nostru ºi în epuizarea noastrã forþa lui Dumnezeu.

Avem nevoie, mai ales, de un cuvânt de mângâiere care sã ne elibereze din sclaviile noastre nenumãrate, foarte diferite dar de-a dreptul mai periculoase, pentru cã sunt dotate cu tot confortul, mai ceva decât cel din lagãrele naziste. Nu suntem sub tirul puºtilor. Dar suntem þinta lipsitã de apãrare a propagandei, a publicitãþii. Avem nevoie, de aceea, de un cuvânt care sã ne deschidã o trecere prin sârmele ghimpate ale obiºnuinþelor comode, ale digerãrii sforãitoare, ale conformismului, ale modelor, ale bunãstãrii, ale “muncii forþate” (ºi suntem noi înºine cei mai cruzi zbiri în privinþa noastrã: vai dacã ne permitem un respiro care sã întrerupã lanþul…), pentru a merge spre un Exod necesar mai dur, pentru a ne simþi liberi “în interior”.

Vestea cea bunã a rãbdãrii

Deci, Petru, revelându-ne diferenþa abisalã dintre calendarele noastre ºi cele ale lui Dumnezeu (“înaintea Domnului o zi este ca o mie de ani ºi o mie de ani ca o singurã zi”), ne descoperã rãbdarea nesfârºitã a lui Dumnezeu. El întârzie pentru cã vrea sã ne acorde încã timp, timpul convertirii: “…Are rãbdare cu voi, nevrând ca cineva sã se piardã, ci toþi sã aibã timp sã se cãiascã”.

Timpul pe care îl trãim, ziua care ne este datã, aceastã orã precisã, nu este altceva decât timpul rãbdãrii lui Dumnezeu semnat pe orologiul sãu. Dumnezeu este rãbdãtor, (“Cel prea Rãbdãtor” reprezintã precis ultimul din cele 99 de nume foarte frumoase ale lui Dumnezeu în tradiþia musulmanã), pentru cã nu se resemneazã, nu renunþã la proiectele sale în privinþa noastrã, aºteaptã “cu încãpãþânare” ceva diferit de la noi.

Rãbdarea sa, într-adevãr, nu introduce un gol, nu determinã o aºteptare inertã, ci constituie o provocare. Omul este solicitat sã vadã ceva care sã justifice amânarea oferitã. Rãbdarea este spaþiul în care trebuie sã se manifeste noutatea.

Nu este permisã, de aceea, tratarea cu uºurinþã a rãbdãrii divine. Rãbdarea lui Dumnezeu este ceva serios, extrem de angajantã, riscantã: “Sau dispreþuieºti bogãþia bunãtãþii sale, a îngãduinþei ºi a îndelungii lui rãbdãri, ºi nu-þi dai seama cã bunãtatea lui Dumnezeu te îndeamnã la convertire?” (Rom 2,4).

Vestea cea bunã a începutului posibil

Începutul Evangheliei lui Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu” (Mc 1,1). Ca deschidere pare mai degrabã banalã. Un început de acest fel ar descalifica pe oricare predicator. Un copil care ar începe “Începutul temei despre “o sãrbãtoare în familie” nu ºi-ar atrage desigur consideraþia binevoitoare a învãþãtorului.

Cineva spune cã Marcu cade de îndatã într-o “nenorocire” rãsunãtoare, cel puþin din punctul de vedere al eleganþei literare. Fapt este cã lui Marcu nu-i pasã de regulile stilistice. Este convins cã mesajul conþine în sine motive puternice pentru a fi acceptat, de aceea nu se gândeºte la înveliº, neglijeazã liniºtit modul de prezentare. Noi, mai degrabã, cu un pic de inteligenþã, am putea traduce liber: totul a început astfel. A început cu proclamarea lui Ioan Botezãtorul, cu predica lui Cristos ºi dupã aceea a apostolilor, ºi continuã ºi astãzi cu “vestea cea bunã” prezentatã de Bisericã.

Marcu se referã la un “principiu” nou (arche). La o creaþie nouã (“La început Dumnezeu a creat cerul ºi pãmântul…”, Gn 1,1). Evanghelia este mereu un început, o posibilitate de a începe sau de a reîncepe. Evanghelia este începutul cunoaºterii lui Cristos, al unei vieþi cu El, al unui drum parcurs împreunã cu el. Evanghelia, deci, este un principiu ºi izvor de viaþã creºtinã. Cristos se aºeazã “la început”. Determinã o rupturã cu lumea veche. ªi reprezintã noutatea, începutul unei creaþii noi. Dacã este vreo referire la trecut, aceastã referire este numai pentru “a-l închide” definitiv, ºi a deschide capitolul speranþei ºi pentru a ne introduce spre viitor.

Cu acest început inofensiv, banal, Marcu în realitate provoacã o rãsturnare de proporþii însemnate. ªi “nefericitã” este o lume veche, care dispare în faþa evenimentului nemaiauzit, Isus Cristos. Poate am uitat. Dar, pentru a începe, trebuie ca ceva sã se termine. Cristos este începutul tuturor lucrurilor. Cu El totul poate sã înceapã. Numai sã nu rãmânem sã plângem pe ruine, închiºi între sârmele ghimpate ale sclaviilor noastre moderne, îngropaþi între ruine.

Nu putem sã-l urmãm ducând în spate resturile mai mult sau mai puþin glorioase ale trecutului. Totul începe astfel. Cu sfârºitul a ceva. Aceasta este, ºi nu alta, vestea bucuriei. Astfel, ºi vestea unui sfârºit poate deveni o “veste bunã”.


Article printed from Predici: http://www.predici.cnet.ro

URL to article: http://www.predici.cnet.ro/arhive/1623/