Start > Ritul latin > Duminica a XXXII-a de peste an

Duminica a XXXII-a de peste an

25 October 2008
1,034 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXXII-a de peste an (Anul A)

Sunt sigur că azi dimineață fiecare dintre noi, înainte să se dea jos din pat, s-a gândit la ceva. Unii poate s-au gândit la ceea ce ar putea face în această duminică frumoasă, alții cum să-și rezolve problemele în aceste timpuri în care ne descurcăm din ce în ce mai greu. Desigur, toate acestea cer o anumită înțelepciune pentru a fi rezolvate. După cum ați observat, cuvântul Domnului din duminica aceasta nu ne invită la o astfel de înțelepciune, care ar putea fi rodul explorării științifice sau al experienței acumulate de-a lungul timpului, ci se referă la glasul ce vine din interiorul omului, care este un dar al lui Dumnezeu oferit celor care sunt dispuși să-l asculte.

Acest glas sună ca însăși vocea lui Dumnezeu care este alături de fiecare dintre credincioșii săi și care se va întrupa în persoana lui Cristos ce se prezintă ca fiind înțelepciunea Tatălui. Este o înțelepciune ce poate fi descoperită de toți cei care o caută: “Cine se scoală dis-de-dimineață, nu va obosi căutând-o, căci o va găsi șezând la poarta lui. Cine nu se gândește decât la ea, dovedește o înțelepciune perfectă și cine sacrifică somnul pentru ea, va fi eliberat de griji. Ea însăși merge în căutarea celor care sunt vrednici de ea, li se arată cu o față surâzătoare pe toate căile lor și vine în întâmpinarea lor ori de câte ori se gândesc la ea” (Înț 6, 14-16).

Tot în această perspectivă, a căutării înțelepciunii, psalmistul își exprimă dorința de a-l vedea pe Dumnezeu, prezent în sanctuarul din Ierusalim: “Dumnezeule, Tu ești Dumnezeul meu, pe tine te caut dis-de-dimineață. E însetat după tine sufletul meu, ca un pământ însetat și fără de apă, așa te-am căutat în sanctuarul tău, ca să contemplu puterea și slava ta” (Ps 62, 2). Psalmistul scoate în evidență, așadar, căutarea lui Dumnezeu care întrece orice înțelepciune, pentru că el este izvorul înțelepciunii.

Este ceea ce pune în lumină și evanghelia de astăzi. Rolul înțelepciunii în viața omului este prezentat de Isus prin parabola despre cele zece fecioare.

În primplanul parabolei apar fecioarele care au venit să ia parte la nuntă. O parte dintre ele nu și-au luat destul ulei pentru candelele lor. Timpul trece și mirele ar trebui să sosească, însă întârzie. Poate vine de undeva din satul vecin, și durează mai mult până ajunge. Din cauza așteptării îndelungate fecioarele sunt cuprinse de somn. Când se trezesc, o parte dintre ele își dau seama că uleiul din candele e pe terminate. Încearcă să împrumute ulei de la fecioarele înțelepte, însă sunt refuzate de acestea. Acest fapt nu este oare semnul lipsei de iubire, că celelalte tinere nu împart uleiul cu ele? Nicidecum! Mai degrabă este semnul înțelepciunii, pentru că și candelele lor s-ar stinge și ar trebui să meargă pe întuneric în întâmpinarea mirelui care ar putea sosi dintr-un moment într-altul.

Această parabolă conține și un mesaj escatologic, un îndemn la veghere care se referă la a doua venire a lui Isus. Putem observa cum toate fecioarele sunt invitate la nuntă, așa cum toți oamenii sunt invitați să locuiască în Împărăția lui Dumnezeu; însă această invitație cere vigilență și pregătire din partea celor invitați, pentru că mirele poate să sosească în orice clipă, iar cei care nu sunt pregătiți vor fi excluși din sala banchetului. De aceea trebuie să trezim credința în noi, pentru că această parabolă nu se adresează doar fariseilor sau cărturarilor, ci nouă, tuturor. Trebuie să ne trezim și să reaprindem focul credinței în sufletele noastre; și nu numai să credem, dar să și trăim credința prin fapte de caritate față de semenii noștri. Aceste fapte trebuie să aibă ca scop pe Dumnezeu și nu bunurile acestui pământ.

Se povestește că trei turiști au sosit într-o zi la poarta unui hangiu cerându-i acestuia să-i găzduiască peste noapte. Ei s-au prezentat hangiului ca fiind: Banul, Puterea și Jocul. După cină hangiul i-a invitat la un joc de cărți cu un servitor care va purta o mască. Partida s-a încins, însă, încetul cu încetul, au început să piardă, întâi Banul, apoi Puterea. La urmă, Jocul, cu toate tehnicile lui, a pierdut și el. După ce s-a terminat partida de cărți, servitorul și-a dat jos masca. În sală s-a auzit un țipăt: cei trei turiști priveau cu groază la servitorul care personifica moartea, ce i-a prins într-un ceas în care ei nu se așteptau. Au pierdut tot ce au strâns în lumea aceasta și nu mai aveau cu ce să se prezinte înaintea Judecătorului.

Ce vor face acum? Dar ce vom face noi, care putem fi unul dintre acești turiști de-a lungul vieții noastre, al cărei sfârșit nu știm când va avea loc; de aceea, trebuie să stăm mereu de veghe în așteptarea venirii Domnului. Lucrurile pământești pot să ne influențeze și pe noi, și putem trăi ca și cum n-ar exista providența divină, ca și cum lui Dumnezeu nu-i pasă de lume și ajungem până acolo încât să-i negăm chiar existența. Începe să ni se epuizeze zelul; candela credinței noastre încă mai arde, dar cu un foc mic, după care se stinge. S-a terminat uleiul. Toate acestea provin din lâncezeală. Este ca și cum omul și-ar agăța haina în cuier și nu s-ar mai interesa de ea; apar moliile, îi rod cusăturile, iar când vrea să o îmbrace nu mai e bună de purtat. În ce haine nu intră moliile? În cea pe care o purtăm zi de zi. Și care credință este statornică? Cea pe care o practicăm zi de zi. “Credința nu este ultima știre care astăzi face vâlvă, iar mâine este uitată. Credința nu este o învățătură pe care fiecare o poate adapta la nevoile personale și potrivit momentului. Nu este o invenție de-a noastră sau o creație a noastră. Credința este darul lui Dumnezeu pe care Isus Cristos l-a făcut Bisericii”, afirmă Papa Ioan Paul al II-lea.

Dificultăți în ceea ce privește credința apar și în comunitatea din Tesalonic, unde cazurile de mortalitate au provocat perplexitate în credință. Apostolul își îndreaptă privirea spre Cristos cel înviat, din care se naște credința și prin care vor învia toți cei care au murit. Este indiferent dacă omul este viu sau mort la venirea Domnului, pentru că el va veni pentru toți. Cum? Când? Toate acestea sunt secundare. Nimeni nu cunoaște ora.

Iată că și în duminica aceasta, Cuvântul Domnului este la fel de actual ca și în celelalte duminici. Exemplul casei construite pe stâncă sau al talanților folosiți după adevărata lor valoare, sunt tot atâtea invitații la înțelepciune și veghere ca și lecturile zilei de astăzi. Această înțelepciune trebuie să întărească și să îmbogățească credința noastră care, ajutată de speranță și iubire, să facă tot mai prezentă Împărăția lui Dumnezeu în lume. Nu trebuie să ne sperie problemele acestei lumi trecătoare, dar să fim pregătiți oricând ca venirea Domnului să nu ne surprindă cu mâinile goale, dar faptele săvârșite de noi să fie dovada așteptării noastre.

Andrei VARGA

Ritul latin