Start > Ritul latin > Asumpțiunea Maicii Domnului

Asumpțiunea Maicii Domnului

25 October 2008
1,513 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Adormirea Maicii Domnului

Această sărbătoare nu a avut totdeauna această denumire. Atunci când a apărut – prin secolele V-VI – era considerată cam ca sărbătorile altor sfinți și celebra memoria zilei în care Maria “a adormit în Domnul”. Prin această expresie, creștinii din vechime indicau exact moartea; iar ziua morții sfinților era numită “dies natalis” a lor, adică ziua nașterii la viața adevărată, cea veșnică, în deplina comuniune cu Dumnezeu.

Însă, încetul cu încetul, în reflecția și rugăciunea credincioșilor, evenimentul “morții” Mariei, Mama Domnului, apare tot mai clar ca un caz “special”, față de moartea martirilor, și a celorlalți sfinți creștini. S-a ajuns astfel treptat la convingerea generală care se află acum exprimată în Prefața Liturghiei de astăzi în felul următor: Dumnezeu “nu a voit să cunoască putrezirea mormântului aceea care l-a născut pe Domnul vieții”. Și tocmai această convingere a fost definită ca adevăr de credință de papa Pius XII, la data de 1 noiembrie 1950 cu aceste cuvinte: “La sfârșitul vieții sale pământești, neprihănita mamă a lui Dumnezeu, Maria pururea fecioară, a fost ridicată cu trupul și cu sufletul la slava cerească”.

Dincolo de alte aspecte mai “facile”, de tonalitate devoțională sau sentimentală, pe planul propriu-zis religios, sărbătoarea de astăzi ne atenționează asupra unei chestiuni de fond, ca dovadă a credinței noastre: este vorba despre atitudinea noastră personală și trăită în fața perspectivei și realității morții.

Sărbătoarea Asumpțiunii Fecioarei Maria este ca o prelungire a sărbătorii Paștelui: este o profesiune de credință/speranță în înviere. De fapt, Isus – așa cum amintește sfântul Paul în cea de-a doua lectură – “a înviat din morți fiind primul dintre cei morți”; și “așa cum toți mor în Adam, tot așa toți vor primi viața în Cristos”.

Maria, care a fost așa de intim unită cu Cristos în timpul vieții sale pământești, l-a urmat îndeaproape și dincolo de moarte, în răscumpărarea totală a întregii sale ființe (suflet și trup), devenind în felul acesta, prin voința și prin harul lui Dumnezeu Tatăl, “mai pe deplin asemenea Fiului ei” (Lumen Gentium, 59). Și ne precede nouă tuturor în participarea la același destin, când Cristos “va încredința împărăția lui Dumnezeu Tatăl” (cf. lectura a doua).

Moartea rămâne pentru toți un mister dureros și neliniștitor, “ultimul dușman” al omului. Dar noi suntem creștini tocmai întrucât credem în Cristos înviat, învingătorul morții și mărturisim speranța noastră în realitatea de dincolo de moarte: “Aștept învierea morților și viața veacului ce va veni”. Prin această credință putem experimenta, împreună cu Maria, bucuria profundă care izbucnește în cântarea de laudă adusă lui Dumnezeu: “Sufletul meu preamărește pe Domnul… Lucruri mari a făcut în mine Cel atotputernic…”.

În Maria, “glorificată în trup și suflet”, contemplăm “imaginea și pârga” întregii Biserici, așa cum spune Conciliul: ea “strălucește ca un semn de speranță sigură și de mângâiere pentru poporul peregrin al lui Dumnezeu” (Lumen gentium, 68). Și cu încredere deplină putem recurge la mijlocirea ei pentru ca să ne ajute să fim ucenici credincioși ai lui Cristos fiul său. De fapt – așa cum ne învață tot Conciliul și cum a amintit și Ioan Paul II, în enciclica sa “Redemptoris Mater” – Maria nu și-a epuizat misiunea în limitele existenței sale pământești, dar “ridicată la cer, ea nu a părăsit această misiune mântuitoare, ci prin mijlocirea ei multiformă, continuă să ne obțină darurile mântuirii veșnice. În iubirea ei maternă, are grijă de frații Fiului său care sunt încă pe cale și amenințați de primejdii și strâmtorări, până ce vor fi duși în Patria fericită” (Lumen gentium, 62).

Ritul latin